B_FORCE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:04:
Problemen maken die er niet zijn.
Volgens mij woonden we in een vrij, respectvol en tolerant land.
Weer een ieder zijn mening en geloof kan uiten (dat staat zelfs in de grondwet)
Dat laatste is kennelijk weinig meer van over.
Ik krijg altijd de neiging om met zulk soort berichten (als man) de aankomende week elke dag een hoofddoek te dragen naar het werk.
Gewoon uit principe.
Nee, Nederland was nooit echt tolerant, Nederland is na de jaren '60 eerder een onverschillig land geweest.
Tolerantie LIJKT een groot deel op onverschilligheid, maar is het echt niet.
Je liet je buren / omgeving doen wat hij/zij deed, en zei er niets van ( openlijk ), zolang je er geen last van had.
Maar sinds een aantal jaar kan iedereen ongestoord zijn mening verkondigen op de zeepkist die socaal media heet, en maakt men daar dankbaar gebruik van.
Een zeepkist in het vondelpark trekt 100 toehoorders, waar je 10 medestanders vind, maar Twitter bereikt miljoenen, en dan is er zo een "actiegroep" geformeerd.
"werkgever mag hoofdddoek verbieden"
Ben ik het mee eens, maar met bedenkingen.
De uitspraak is weer eens dubbel op te vatten, de werkgever MAG het verbieden, dus is er nog niet zoveel duidelijk.
In het geval van de uitspraak, de dame had een publieke functie, in uniform.
Dit is door de werkgever verstrekt, en is volgens je contract verplicht te dragen.
Zonder vooraf verkregen toestemming mag je hier niet van afwijken.
De dame in kwestie had geen toestemming, omdat veel van die servicediensten een eenheid is.
Vervolgens heeft ze het op het discriminatie-stokje geschoven, en dacht ze er winst uit te halen.
In onze organisatie zijn per afdeling afspraken gemaakt, hoe kom je de klant tegemoet, hoe gedraag je je, en wat mag wel, en wat niet.
In onze PAC hebben we een uniform, als we op een beurs staan als PACmedewerker zijn we duidelijk herkenbaar als beveiliger.
Ga ik op werkbezoek, of zakelijke bijeenkomsten ben ik in pak, al dan niet met stropdas.
Dit wil mijn werkgever, dus dat doen we.
Wij hebben een paar dames die ook een hoofddoek dragen, maar die werken 'achter de schermen' en zijn vrij in hun keuze.
Wat ik hier meegelezen heb, is dat er een aantal mensen aanstoot nemen van die uiting, maar het waarom begrijp ik niet.
Men probeert niemand te overtuigen, te evangeliseren of anderszins om te praten.
Ik heb collega's die bidden voor de lunch, we houden er 'rekening' mee als ze die 30 seconden nemen, ook de eerder genoemde dames.
* rekening houden met -> er wordt geen polonaise gedanst, of men wordt niet aangesproken in die paar seconden.
Daar is toch niets mis mee, dat is imho een normale manier van met elkaar omgaan