De stelling van het topic luidt:
Hoort een werkgever te bepalen welke kleding er wel/of niet gedragen wordt?
Daar gaat het hier eigenlijk niet helemaal om imho. Het gaat om uitingen van religie.
Al is dat wel een tricky situatie, want in sommige streken in Nederland heb je ook hoofddoekjes die bij bepaalde klederdracht horen. Dat zijn geen religieuze symbolen, hoe ga je die aanpakken dan... "Geen hoofddeksels of andere hoofd-bedekkende zaken zijn toegestaan" is dan natuurlijk nog een optie om erbij te zetten, en ja: dat mag je bepalen.
Dat terzijde: ja, ik vind dat een werkgever eisen mag stellen aan je kleding.
Of dat nou is dat je in een bepaald uniform moet komen, strak in het pak moet zitten, geen bandshirts aan mag of dat je geen uitingen van religie mag tonen: helemaal prima!
Staan de eisen je niet aan: Prima, dan ga je er toch lekker niet werken? Heel simpel hoor.
Ik vind het nogal krom dat je persoonlijke mening wat dat betreft kennelijk voorrang moet krijgen op de uitstraling die het bedrijf wil hebben. Het imago van het bedrijf gaat toch echt voor op jou persoonlijke imago, en als het imago van het bedrijf je niet aanstaat: mooi, niet gaan werken daar. Klaar.
Natuurlijk moet het niet zo zijn dat er hele rare eisen gesteld kunnen worden zoals "je moet naakt komen" (uitzondering een stripclub misschien

), maar een aantal kledingvoorschriften; waaronder dus het verbieden van het uiten van religie en/of hoofddeksels, vind ik niet meer dan normaal en geheel terecht.
Dit zal dan ook wel invloed hebben op deze affaire een tijdje geleden:
http://nos.nl/artikel/202...assiere-om-hoofddoek.html
Ik vind het prima om te horen dat die man nu dus blijkbaar in z'n recht staat. Je religie opdringen aan je bedrijf en de bezoekers van dat bedrijf is gewoon not-done, zeker niet als de eigenaar dat niet wilt.
En ben je het daar niet mee eens en wil je perse je religieuze voorschriften laten prevaleren boven de voorschriften van het bedrijf? Dan begin je maar je eigen bedrijf, maar we moeten geen uitzondering maken voor religie... Ik snap niet waarom je religieuzen meer rechten zou moeten geven.
Ik vind dit dus een goede uitspraak, en ben het er geheel mee eens.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)