Wijnands schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:40:
[...]
Sorry maar nee, dit keer ben ik het nou 's niet met je eens. Dit heeft wat mij betreft aangetoond dat we blijkbaar een bepaalde groep mensen hier hebben wonen die zich een stuk meer met Turkije identificeren dan met Nederland.
Ik ben er echt niet een van "Alle buitenlanders het land uit!" of "alle moslims moeten weg!" totaal niet. Maar ik ben nu wel van "kies!" Kies of je bij Nederland wil horen of niet. Blijkbaar is er een groep mensen die, ondanks nederlandse wetgeving, toch in staat is om dubbele nationalieit te hebben. Voor zover ik de Nederlanndse wet begijp is dat reden genoeg om de Nederlandse nationaliteit in te trekken. Dat lijkt mij voor deze mensen een prima idee aangezien ze zich meer met Turkjije lijken te identificeren.
Ja, dat is zeer zeker een aspect van dit alles. Maar ook dat is menselijk gedrag. In de tijden van de steenkolenmijnen waren er ooit rellen in een Oostelijke Mijnstreek omdat er groepen waren (economische migranten, uit andere delen van het land nota bene) die niet naar de juiste kerk gingen, maar eigen diensten hadden waar er geen beelden en symbolen binnen aanwezig waren. "Heiligschennis. Verraad. Weg ermee. Doe normaal man. Rot op. Dat zijn anderen, die zijn anders. Die jeugd van het is slecht. De hele groep is slecht." De kretologie was exact hetzelfde als tegenwoordig. En ook toen maakten er mensen mooi weer met mooie praat, en graaiden zich rijk aan mensen die ze boos hielden. En ook toen waren het de uitzonderingen op de regel die escalaties deden inzetten.
Ik wijs er maar even op, omdat het allemaal niet binair is. Zoeken we scenario's van zwart/wit opties dan komen we eigenlijk altijd van een koude kermis thuis omdat het leven nu eenmaal zo niet is.
We zullen er dus slimmer in moeten leren te zijn. Daar zitten zeker verkenningen voor sanctiemechanismen bij, maar je zal net zo hard moeten inzetten op stimuli van andere aard. Ook hier is het niet één van de twee, zogezegd, maar is het navigeren in een heel complexe serie uitdagingen.
Mijn punt hierbij is dat we eigenlijk onszelf moeten dwingen om wat minder emotie te laten heersen, en wat meer nuchter te zijn. Een stapje opzij, en soms is een stap terug ook twee stappen vooruit.
We hebben ingebouwde gedragsmatige reflexen die ons ooit heel erg van dienst waren toen we nog op de savanne en tussen de bomen leefden. We zijn nog lang niet geëvolueerd voor de complexe systemen die we met beschaving scheppen. Niet zo slecht om daar eens stil bij te staan.
Enfin, we hebben hoe dan ook keuzes te maken. Ik zie liever rustige uitwisseling op nuttige wijze, om zo beter te komen tot zowel productieve maatregelen als effectieve sanctiemodellen. Het is veel te makkelijk om ons te laten verleiden om op een zelfde manier tekeer te gaan als wat Erdogan in essentie doet.
Misschien gaat het wat ver, maar ik gaf het vannacht al aan. Dit weekend is voor alle Nederlanders in de aanloop naar verkiezingen, en met terugblik op alle veranderingen en verschuivingen van de afgelopen tien tot twaalf jaar een behoorlijke spiegel. We hebben even gezien hoe het uitziet wanneer mensen zich enkel laten leiden vanuit emotionele basis van beeldvorming - ongeacht logica van redenatie of argument, puur op die basis. We hebben het beeld gezien van wat populisme schept.
Mijn hoop is dat we daar toch een beetje van geschrokken zijn, en wat meer geneigd zijn om na te denken over eigen gedrag volgend op dit incident. We kunnen dezelfde deuren openzetten zoals Erdogan dat ooit deed (hij is hier niet vorige week mee begonnen of zo). Of we kijken naar wat de effecten daarvan zijn, en ons achter het oor krabben. We kunnen kijken naar welke deuren we zelf opengezet hebben, of gesloten hebben gelaten, en daar hetzelfde bij doen. En dan hup open vizier, en schouders eronder.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.