Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:24
Daniel. schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:20:
[...]

Hoe krijg je zo'n relatieve nieuwe cpu kapot?
Ik bedoelde verkocht, mijn spellingscontrole maakte van "vorlocht" blijkbaar overleden :?

Hoe dan ook, heb het hersteld. Het is meer omdat ik graag de overstap maak naar Ryzen, gewoon om weer eens wat nieuws te proberen :) .. plus Ryzen is wat zuiniger en er is een upgradepad naar een eventuele nieuwe serie volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
raymondw schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:21:
@FrankoNL
Starten met 2666 en langzaam omhoog werken, of 2666 accepteren ;)
Wat bedoel je precies met langzaam omhoog werken? Voltages verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
FrankoNL schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:33:
[...]
Wat bedoel je precies met langzaam omhoog werken? Voltages verhogen?
ik zou beginnen met de snelheid, voltages zijn voor later, als de snelheid echt niet lukt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
raymondw schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:36:
[...]

ik zou beginnen met de snelheid, voltages zijn voor later, als de snelheid echt niet lukt.
Moet eerlijk zeggen, krijg hem met de 6800k al niet stabiel op het xmp profiel... althans, systeem valt dan randomly uit. 2800 gaat voorlopig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ivysaur schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:03:
Hej Tweakers,

Ik heb maandag een nieuwe Cpu, Mobo en Geheugen. Nu viel het mij op dat mijn 2600 wel erg snel is. Heb niks op de OC staan. Alleen mijn XMP op 3200 gezet.

https://imgur.com/a/SLkniEQ

4,4 ghz wel erg snel. Zeker supergoede cpu, hehe. :> Of bug in HWmonitor64? O-)
Hwmonitor rapporteert verkeerde kloksnelheden en voltages bij Ryzen.
Download HWinfo, dan klopt het allemaal wel. Gebruik wel de 64bit versie ;)
Dat programma is tevens wat uitgebreider.

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 10-10-2018 08:40 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 11:44
Heeft iemand een idee waarom de MSI B450 Pro Carbon AC zo slecht leverbaar is? Het is het ideale moederbord voor mijn eisen, en ik vraag me af of ik nog erg lang nog moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:02
Zou dit geheugen pricewatch: Corsair CMW32GX4M4C3200C16 compatible zijn met een 2700X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 11:44
Je zou even naar de geheugen compitabiliteitslijst van je moederbord moeten kijken. Meestal is die te vinden op de productpagina van je mobomaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:27

vectormatic

Warlock of the doorlock

Heb je persee 32gb nodig? de Ryzen MC wordt in principe het vrolijkst van zo min mogelijk load, en presteert dan het beste. In principe is per channel een enkele single rank dimm (als in, ICtjes aan 1 kant van het PCB-tje) de optimale config. Met 32gb zit je al op minimaal 2 single rank dimms per channel, en als je pech hebt zijn deze dimmetjes dual rank, dan wordt hoge snelheid/strakke timings een moeilijk verhaal

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:08

koelebobes

Wen BTC €100K

raymondw schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:34:
@koelebobes
Is niet gokken hoor ;)
2666 is de huidige "standaard", zo'n btje alles zou daarop moeten draaien.
Hoger gaan gaat je hoofdpijn kosten...
Ik heb destijds bijna vanaf day1 getest met mijn modules, alles draait maar alleen 3000 is stabiel.

Met Zen2 ga ik voor een 3600(X) met een nieuw setje ondersteunt geheugen.
Genoeg getest met de huidige set
Blijkbaar zit je er een stuk dieper in dan mij, ik heb mijn geheugen relatief goedkoop gekocht en merk echt wel dat die bump in RAM speed heel erg heeft geholpen alles is een stuk stabieler. Als ik nou mijn memory zou verkopen en andere sticks ervoor terug wil hebben die ontzettend goed met ryzen werken welke zou ik dan moeten kopen ?

Verder clockte ik mijn Intel CPU's altijd over maar die maat van mij gaf aan dat ik dit bij Ryzen niet moest doen omdat die van zich zelf al goed clockt. is dit waar of kan ik vanavond gaan proberen op welke speed ik hem kan vastzetten en waarop hij toch nog stabiel draait.

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met een goede koeler en dito moederbord zou Ryzen 2 inderdaad snel hoger moeten klokken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:39
@koelebobes
Een B-die set zie: https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Ryzen 2 met een high end koeler zal stock 90~95% van prestaties hebben van een overgeklokt/geoptimaliseerde Ryzen2. Optimaliseren kost een hoop tijd, zorgt voor aanzienlijk hoger verbruik en om echt voorbij stock performance te komen ontkom je haast niet aan het gebruiken van "unsafe" core spanningen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:02
vectormatic schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Heb je persee 32gb nodig? de Ryzen MC wordt in principe het vrolijkst van zo min mogelijk load, en presteert dan het beste. In principe is per channel een enkele single rank dimm (als in, ICtjes aan 1 kant van het PCB-tje) de optimale config. Met 32gb zit je al op minimaal 2 single rank dimms per channel, en als je pech hebt zijn deze dimmetjes dual rank, dan wordt hoge snelheid/strakke timings een moeilijk verhaal
32GB niet echt nodig, maar kan handig zijn voor het runnen van virtual machines etc. Maar het heeft een negatieve invloed op de performance van het systeem :? Dan is het misschien toch beter om een dure Intel te kopen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Razkin schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:59:
@koelebobes
Een B-die set zie: https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Ryzen 2 met een high end koeler zal stock 90~95% van prestaties hebben van een overgeklokt/geoptimaliseerde Ryzen2. Optimaliseren kost een hoop tijd, zorgt voor aanzienlijk hoger verbruik en om echt voorbij stock performance te komen ontkom je haast niet aan het gebruiken van "unsafe" core spanningen.
Is het niet tevens zo dat een ryzen 2, met precision boost 2, en goede koeling nagenoeg gelijkt komt aan een manual overgeclockte CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:27

vectormatic

Warlock of the doorlock

Farrell schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

32GB niet echt nodig, maar kan handig zijn voor het runnen van virtual machines etc. Maar het heeft een negatieve invloed op de performance van het systeem :? Dan is het misschien toch beter om een dure Intel te kopen :?
Niet persee, maar praktisch gezien heeft Ryzen gewoon veel baat bij snel geheugen/strakke timings, en die zijn makkelijker te halen met minder ram ICs aan je geheugencontroller. Als je goed spul koopt (samsung B-die is de beste keus, vaak te herkennen aan 3200c14 specs) kan dat een paar procent schelen.

Als je die 32gb nodig hebt, vooral doen, maar let er goed op dat je spul pakt wat bewezen goed werkt met Ryzen. Als 16gb ook voldoende is, is het gewoon wat zonde om het extra geld uit te geven en het jezelf en passant moeilijker te maken om de boel optimaal te laten draaien

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Overigens, ik ga vandaag mijn 2600x installeren en ik stuit op een vraag. In het begin van Ryzen 1 waren er wat windows instellingen nodig om e.e.a maximaal te laten draaien, waaronder zover ik mij herinner het aanpassen van de energieinstellingen. Hoe zit dit met ryzen 2? Zijn er dingen waar ik nog naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:05:
Overigens, ik ga vandaag mijn 2600x installeren en ik stuit op een vraag. In het begin van Ryzen 1 waren er wat windows instellingen nodig om e.e.a maximaal te laten draaien, waaronder zover ik mij herinner het aanpassen van de energieinstellingen. Hoe zit dit met ryzen 2? Zijn er dingen waar ik nog naar moet kijken?
Niet meer.

Maar: let even op, want de AMD chipset drivers installeren nog het Ryzen balanced profiel mee, maar dat is met name bedoeld voor Ryzen 1 met oude windows versies. De nieuwere versies van windows hebben het normale Windows Balanced profiel al met Ryzen-ondersteuning.

Dus.. als je de AMD chipset drivers installeert, kies custom install en vink het speciale power-profiel uit.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Korvaag schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

Niet meer.

Maar: let even op, want de AMD chipset drivers installeren nog het Ryzen balanced profiel mee, maar dat is met name bedoeld voor Ryzen 1 met oude windows versies. De nieuwere versies van windows hebben het normale Windows Balanced profiel al met Ryzen-ondersteuning.

Dus.. als je de AMD chipset drivers installeert, kies custom install en vink het speciale power-profiel uit.
Thanks!

Gebeurt dit ook als Windows via Windows-update de drivers installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Thanks!

Gebeurt dit ook als Windows via Windows-update de drivers installeert?
Geen idee. Ik vertrouw er nooit op dat windows update doet wat ik wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Korvaag schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

Geen idee. Ik vertrouw er nooit op dat windows update doet wat ik wil :P
Klopt, het heeft er alleen een handje van het gewoon te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:11:
[...]

Klopt, het heeft er alleen een handje van het gewoon te doen :P
Jeps :P en daarom installeer ik de AMD-drivers dus los (of welke drivers dan ook). Als die driver recenter is laat windows update het netjes met rust...

meestal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Zucht. Ik heb alles geïnstalleerd en alles werkte, totdat ik met mijn slimme hoofd de ram timing etc ging aanpassen aan de hand van de "safe" present van de ryzen ram calculator.

Gevolg: niks meer. Boot niet, bios reset doet ook niks. Blijft op led van cpu hangen als er ram in zit. Ram gesloopt of is gewoon de hele memory controller naar de maan?

EDIT: oke paniek over. Na 3 biosresets, een nieuwe biosflash en een paar keer boos kijken besloot hij weer aan te slaan.

Pfiewww :P

[ Voor 16% gewijzigd door FrankoNL op 10-10-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:33:
Zucht. Ik heb alles geïnstalleerd en alles werkte, totdat ik met mijn slimme hoofd de ram timing etc ging aanpassen aan de hand van de "safe" present van de ryzen ram calculator.

Gevolg: niks meer. Boot niet, bios reset doet ook niks. Blijft op led van cpu hangen als er ram in zit. Ram gesloopt of is gewoon de hele memory controller naar de maan?
ff op mobo jumper reset doen
Ook een aantal keer gehad

/edit
Na xx sec zou de unit ook een reset/safeboot moeten doen

[ Voor 6% gewijzigd door raymondw op 10-10-2018 20:51 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:33:

Als je die calculator gebruikt, gebruik dan alleen de timings en het geheugen en SoC voltage (SoC voltage NOOIT hoger dan 1.15V trouwens en boven de 1.45V geheugen voltage wordt extra koeling voor je geheugen aangeraden) en laat de rest op auto. In 99% van de gevallen werkt het dan normaal en hoef je verder niks te veranderen.
Ook is het verstandig om de laagste voltage waardes, die de calculator geeft voor geheugen en SoC, te gebruiken en als het niet stabiel is, in kleine stapjes omhoog en weer testen, niet ineens het maximum gebruiken.
Ik heb waarschijnlijk zo ook al een setje gesloopt (hele goede B-die van Samsung op mijn Corsair 3000Mhz, welke maar liefst 3466Mhz, C16 stabiel, deed :'( ) Ik heb toen lopen kloten met de andere voltages op de advanced pagina van de calculator (wilde kijken of dat nog wat bracht) en toen ineens BSOD en 1 DIMM naar de eeuwige hardwarevelden.
Dus blijf daar vanaf, dat is echt voor serieuze en ervaren gebruikers (lees: die-hard overklokkers).

Edit:
Probeer de DIMM's 1 voor 1 en kijk of ie wil booten.
Toen mijn geheugen kapot was, kon ik nog booten met 1 DIMM die nog wel in orde was.
Probeer evt. elk slot met 1 DIMM tegelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door DaLoona op 10-10-2018 21:12 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
DaLoona schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

Als je die calculator gebruikt, gebruik dan alleen de timings en het geheugen en SoC voltage (SoC voltage NOOIT hoger dan 1.15V trouwens en boven de 1.45V geheugen voltage wordt extra koeling voor je geheugen aangeraden) en laat de rest op auto. In 99% van de gevallen werkt het dan normaal en hoef je verder niks te veranderen.
Ook is het verstandig om de laagste voltage waardes, die de calculator geeft voor geheugen en SoC, te gebruiken en als het niet stabiel is, in kleine stapjes omhoog en weer testen, niet ineens het maximum gebruiken.
Ik heb waarschijnlijk zo ook al een setje gesloopt (hele goede B-die van Samsung op mijn Corsair 3000Mhz, welke maar liefst 3466Mhz, C16 stabiel, deed :'( ) Ik heb toen lopen kloten met de andere voltages op de advanced pagina van de calculator (wilde kijken of dat nog wat bracht) en toen ineens BSOD en 1 DIMM naar de eeuwige hardwarevelden.
Dus blijf daar vanaf, dat is echt voor serieuze en ervaren gebruikers (lees: die-hard overklokkers).

Edit:
Probeer de DIMM's 1 voor een en kijk of ie wil booten.
Toen mijn geheugen kapot was, kon ik nog booten met 1 DIMM die nog wel in orde was.
Probeer evt. elk slot met 1 DIMM tegelijk.
Paniek voorbij! Na 3 resets, een biosflash (want je kan bios flashen zonder cpu) en 2 keer heel boos kijken besloot hij weer aan te slaan.

Pfieeeuwww :P

Welke timings doel je op? Alleen de "standaard" timings of ook de sub timings? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Haderach schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:46:
Heeft iemand een idee waarom de MSI B450 Pro Carbon AC zo slecht leverbaar is? Het is het ideale moederbord voor mijn eisen, en ik vraag me af of ik nog erg lang nog moet wachten.
Ehhh.. Wellicht hierom ?
Haderach schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:46:
Het is het ideale moederbord voor mijn eisen...
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

Paniek voorbij! Na 3 resets, een biosflash (want je kan bios flashen zonder cpu) en 2 keer heel boos kijken besloot hij weer aan te slaan.

Pfieeeuwww :P

Welke timings doel je op? Alleen de "standaard" timings of ook de sub timings? :)
Alleen wat je op de eerste pagina ziet, alle timings (daar kan weinig mee fout gaan, behalve dat pc niet boot)
Gebruik NIET het Termination block en CAD_BUS Block gedeelte, laat dat gewoon op auto, werkt prima zo.
En blijf al helemaal van de advanced tab settings af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 10:42
ErikG2 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:13:
Zijn er hier mensen met een Asus Prime X470 Pro moederbord?
...
Ik heb een Asus ROG Strix x470-f mainboard wat praktisch hetzelfde is en draai ook met de laatste bios/uefi versie en mijn 2700X draait variabele snelheid. Het kan dus wel :)

Wel recent verschillende malen een reset to factory defaults gedaan en bios/uefi opnieuw ingesteld en nieuwste chipset drivers geïnstalleerd. Misschien voor jou het proberen waard?

Overigens kom ik van een Intel platform af (honderd jaar) en ik moet helaas nageven dat ik nog nooit zoveel gekloot heb meegemaakt om de boel stabiel te krijgen. Allemaal verschillende oorzaken, inclusief standaard AMD Radeon RX580 driver die via WU binnenkomt.

Uiteindelijk draait het nu stabiel als een huis, maar dit moet ik zakelijk nog maar eens aanzien op Dell's en HP's of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
DaLoona schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:15:
[...]

Alleen wat je op de eerste pagina ziet, alle timings (daar kan weinig mee fout gaan, behalve dat pc niet boot)
Gebruik NIET het Termination block en CAD_BUS Block gedeelte, laat dat gewoon op auto, werkt prima zo.
En blijf al helemaal van de advanced tab settings af ;)
Haha oke, mijn "eerste pagina" zijn een stuk of 6/7 timings, de subtimings staan ergens verder in een menu. Die laten zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

Haha oke, mijn "eerste pagina" zijn een stuk of 6/7 timings, de subtimings staan ergens verder in een menu. Die laten zitten dan?
Huh, 6 maar??
Welke versie gebruik je dan? Ik heb de 1.3.1 versie namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TLPnseS.png
Alles op deze pagina, behalve het Termination block en CAD_BUS Block gedeelte, kun je gebruiken.

Edit:
Dit zijn instellingen van B-die geheugen op 3200Mhz V1, dus niet klakkeloos overnemen, als je geen B-die V1 hebt. (Je kan aan de latencies zien of het V1 of V2 B-die is, of andere B-die).
Overigens kun je met Tiaphoon Burner ook kijken welke chips er in je geheugen zitten, dit is erg belangrijk voor de calculator en, als het moet (zoals met mijn geheugen ), kun je dan, met de gegevens van Taiphoon, een customprofiel aanmaken, door zelf de latencies in te geven, welke bij je geheugen horen.
Ryzen DRAM calculator
Taiphoon Burner

Voor juiste XMP latencies: Open Taiphoon Burner, klik op read bovenin en pak 1 van de 2 "Read on SMBus#...." Nu krijg je een menu waar van alles van je geheugen staat, merk chips, datum fabricage etc.
Dan bovenin naar tools en dan XMP enhancer kiezen. Daar staan de "snelle" XMP timings, welke je kan invullen in de calculator.
Succes en als er iets is, laat maar weten, je kan me ook een privébvericht sturen als je dat wil ;)

[ Voor 57% gewijzigd door DaLoona op 10-10-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
DaLoona schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:54:
[...]

Huh, 6 maar??
Welke versie gebruik je dan? Ik heb de 1.3.1 versie namelijk.
[Afbeelding]
Alles op deze pagina, behalve het Termination block en CAD_BUS Block gedeelte, kun je gebruiken.

Edit:
Dit zijn instellingen van B-die geheugen op 3200Mhz, dus niet klakkeloos overnemen, als je geen B-die hebt.
Overigens kun je met Tiaphoon Burner kijken welke chips er in je geheugen zitten, dit is erg belangrijk voor de calculator en, als het moet (zoals met mijn geheugen ), kun je dan, met de gegevens van Taiphoon, een customprofiel aanmaken, door zelf de latencies in te geven, welke bij je geheugen horen.
Ryzen DRAM calculator
Taiphoon Burner
Ahhh zo bedoel je, duidelijk :)

Ik heb inderdaad Tiaphoon gebruikt. Hynix AFR met een snelheid van 3000mhz ingevuld. zelfs de "safe" latencies zijn instabiel, systeem valt dan na tijdje gewoon uit. Ook met een iets hoger voltage van 1.36. Dus ik vrees dat ik gewoon pech heb?

XMP profiel werkt wel. Latencies zijn dan niet fantastisch maar het werkt in ieder geval op 3000 mhz :)

Even een ander ding: Wat is Assasins Creed Odyssey een vreselijk geoptimaliseerde game zeg. 6 cores en 6 threads op 70 tot 100 procent ... Mijn 1080ti blijft niet op 99 procent op 1440p. :(

[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 10-10-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:06:
[...]

Ahhh zo bedoel je, duidelijk :)

Ik heb inderdaad Tiaphoon gebruikt. Hynix AFR met een snelheid van 3000mhz ingevuld. zelfs de "safe" latencies zijn instabiel, systeem valt dan na tijdje gewoon uit. Ook met een iets hoger voltage van 1.36. Dus ik vrees dat ik gewoon pech heb?

XMP profiel werkt wel. Latencies zijn dan niet fantastisch maar het werkt in ieder geval op 3000 mhz :)

Even een ander ding: Wat is Assasins Creed Odyssey een vreselijk geoptimaliseerde game zeg. 6 cores en 6 threads op 70 tot 100 procent ... Mijn 1080ti blijft niet op 99 procent op 1440p. :(
Ik draai op 1.4V, zonder problemen, dat moet kunnen, zolang je maar niet meer dan ~1.45V gaat gebruiken.
Het is een lange tocht om de juiste timings te vinden, maar in de map van de calculator zit ook een flowchart, welke je kan gebruiken om de boel in orde te krijgen.
Staar je niet blind op die timings, maar probeer bijv. tRAs en tRC wat "losser" te zetten (hoger getal invoeren) of tFAW wat verhogen.
Spelen met tRFC, tRFC 2 en tRFC 4 kan ook helpen. Niet alles ineens veranderen, maar eerst bijv. tRAS en tRC verhogen en weer proberen. Helpt dat niet, alle tRFC of tFAW.
Het is vallen en opstaan en finetunen van geheugen gaat veel tijd inzitten kan ik je vertellen.
Ik zat in de ziektewet en ben heel wat uurtjes, tot diep in de nacht, bezig geweest om het in orde te krijgen.
BuildZoid heeft ook wel aardige tips in dit filmpje: YouTube: Gigabyte Ryzen RAM overclocking.
Het is op een GigaByte bordje, maar de uitleg van timings geldt voor elk bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
DaLoona schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:20:
[...]

Ik draai op 1.4V, zonder problemen, dat moet kunnen, zolang je maar niet meer dan ~1.45V gaat gebruiken.
Het is een lange tocht om de juiste timings te vinden, maar in de map van de calculator zit ook een flowchart, welke je kan gebruiken om de boel in orde te krijgen.
Staar je niet blind op die timings, maar probeer bijv. tRAs en tRC wat "losser" te zetten (hoger getal invoeren) of tFAW wat verhogen.
Spelen met tRFC, tRFC 2 en tRFC 4 kan ook helpen. Niet alles ineens veranderen, maar eerst bijv. tRAS en tRC verhogen en weer proberen. Helpt dat niet, alle tRFC of tFAW.
Het is vallen en opstaan en finetunen van geheugen gaat veel tijd inzitten kan ik je vertellen.
Ik zat in de ziektewet en ben heel wat uurtjes, tot diep in de nacht, bezig geweest om het in orde te krijgen.
BuildZoid heeft ook wel aardige tips in dit filmpje: YouTube: Gigabyte Ryzen RAM overclocking.
Het is op een GigaByte bordje, maar de uitleg van timings geldt voor elk bord.
Thanks! Maar wat zou ik nog voor performance kunnen verwachten, paar procent meer in games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Thanks! Maar wat zou ik nog voor performance kunnen verwachten, paar procent meer in games?
Ja, het is niet veel wat je kan verwachten, enkele procenten, maar het gaat om het stabiel krijgen toch?
Ook met DOCP aan (AMD's versie van XMP), kun je je timings veranderen en proberen wat strakker te zetten, aangezien DOCP alleen de eerste 6 timings aanpast en de rest wel erg "los" zet en je aan performance zeker gaat inboeten, niet veel, maar toch.
Het is aan jou of je er veel tijd in wil steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FrankoNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Zijn wel reviews/benchmarks van te vinden. Ruwweg gezegd: alles boven de 3000 met een zinnige latency (16 of lager) is met games nauwelijks merkbaar. Sterker nog, er zijn een aantal games die juist minder FPS krijgen door het geheugen hoger dan 2666 te clocken, maar ook dat lijkt een beetje per game/test te verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Korvaag schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:28:
[...]

Zijn wel reviews/benchmarks van te vinden. Ruwweg gezegd: alles boven de 3000 met een zinnige latency (16 of lager) is met games nauwelijks merkbaar. Sterker nog, er zijn een aantal games die juist minder FPS krijgen door het geheugen hoger dan 2666 te clocken, maar ook dat lijkt een beetje per game/test te verschillen.
Yup, maar 3200Mhz is wel de sweetspot, (al is het niet veel meer dan 3000Mhz ;))
http://www.legitreviews.c...-amd-x470-platform_205154
Beetje vertekend beeld, want ze draaien daar met erg losse timings, maar het geeft een aardige indruk.
Bij 3200Mhz kun je in sommige games nog wel een leuke boost verwachten, maar daarboven bijna niet meer.

Alleen dat van op 2666Mhz klokken, heb ik nog niets van gehoord of gezien.

Edit:
Ryzen likes fast memory, so with this dual-channel (single rank) setup we really can recommend higher frequency memory like the 3200 MHz kits used.
Van: https://www.guru3d.com/ar...en_5_2600x_review,29.html

Maar zoals gezegd, het verschil met 3000Mhz zal niet groot zijn ;)

[ Voor 44% gewijzigd door DaLoona op 10-10-2018 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:54
rookie no. 1 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Ik heb een Asus ROG Strix x470-f mainboard wat praktisch hetzelfde is en draai ook met de laatste bios/uefi versie en mijn 2700X draait variabele snelheid. Het kan dus wel :)

Wel recent verschillende malen een reset to factory defaults gedaan en bios/uefi opnieuw ingesteld en nieuwste chipset drivers geïnstalleerd. Misschien voor jou het proberen waard?

Overigens kom ik van een Intel platform af (honderd jaar) en ik moet helaas nageven dat ik nog nooit zoveel gekloot heb meegemaakt om de boel stabiel te krijgen. Allemaal verschillende oorzaken, inclusief standaard AMD Radeon RX580 driver die via WU binnenkomt.

Uiteindelijk draait het nu stabiel als een huis, maar dit moet ik zakelijk nog maar eens aanzien op Dell's en HP's of dat beter gaat.
Jij komt ook boven de 4 Ghz uit? Ik krijg nl. ook wel variabele snelheid maar hij wil niet harder dan 4 Ghz. Ik zal het ook eens met reset gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DaLoona schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:31:
[...]

Alleen dat van op 2666Mhz klokken, heb ik nog niets van gehoord of gezien.
Was een 1 of andere youtube reviewer die had uitgezocht wat timings en snelheid deed in games. Was begonnen op 2133 en zichzelf toen omhoog gewerkt naar ehh... 3600 ofzo. Wat opviel was dat bij sommige games bij 3000 al een verslechtering optrad in FPS.

Het is ook een beetje wisselend tussen reviewers. 3200 lijkt inderdaad wel de sweetspot te zijn, maar het verschil tussen 3200 en 3000 is nihil. Of iedereen dat het geld waard vindt (verschil is toch rap 50 euro of meer) is natuurlijk aan iedereen zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 10:42
ErikG2 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:20:
[...]
Jij komt ook boven de 4 Ghz uit?
Jazker. Al heb ik de bios/uefi aangepast voor wat lichte OC's (voornamelijk keuze van profiel en AUTO instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

ErikG2 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:20:
[...]

Jij komt ook boven de 4 Ghz uit? Ik krijg nl. ook wel variabele snelheid maar hij wil niet harder dan 4 Ghz. Ik zal het ook eens met reset gaan proberen.
Welke cooler gebruik je en waar staat je performanceprofiel in BIOS op? Heb je PBO aan? Hoe hoog staat je voltage?
Allemaal dingen die meespelen. Als je cpu te warm wordt, volgens bepaalde limieten, zal de boost lager uitvallen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
DaLoona schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

Welke cooler gebruik je en waar staat je performanceprofiel in BIOS op? Heb je PBO aan? Hoe hoog staat je voltage?
Allemaal dingen die meespelen. Als je cpu te warm wordt, volgens bepaalde limieten, zal de boost lager uitvallen namelijk.
Ja ik weet het, dat werkt allemaal prima op bios 4011, op de nieuwe bios wil dat allemaal niet meer werken. Ik kom nu gewoon op 4,35 Ghz uit op single core. De nieuwste bios klokt op de 1 of andere manier de cpu naar 4Ghz voor muilticore, maar dat is dus ook meteen de limiet voor single core.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

ErikG2 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:22:
[...]

Ja ik weet het, dat werkt allemaal prima op bios 4011, op de nieuwe bios wil dat allemaal niet meer werken. Ik kom nu gewoon op 4,35 Ghz uit op single core. De nieuwste bios klokt op de 1 of andere manier de cpu naar 4Ghz voor muilticore, maar dat is dus ook meteen de limiet voor single core.
Dan zou ik eens contact opnemen met de asus helpdesk, die hebben mij ook goed geholpen met mijn probleem.
Wellicht dat het een BIOS bug is.

Edit:
Wat je ook kan proberen, is je huidige instellingen opslaan op een USB-stick, nieuwe bios flashen, clear cmos, rebooten, load optimized defaults, weer rebooten en daarna je huidige instellingen terugzetten vanaf je USB stick.
Succes :)

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 11-10-2018 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
DaLoona schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:30:
[...]

Dan zou ik eens contact opnemen met de asus helpdesk, die hebben mij ook goed geholpen met mijn probleem.
Wellicht dat het een BIOS bug is.

Edit:
Wat je ook kan proberen, is je huidige instellingen opslaan op een USB-stick, nieuwe bios flashen, clear cmos, rebooten, load optimized defaults, weer rebooten en daarna je huidige instellingen terugzetten vanaf je USB stick.
Succes :)
rookie no. 1 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Jazker. Al heb ik de bios/uefi aangepast voor wat lichte OC's (voornamelijk keuze van profiel en AUTO instellingen).
Wat het was was het zullen we maar zeggen. Ik heb voordat ik de bios ging flashen de default waarden ingeladen, toen geflasht en alles werkt nu normaal. Thx voor de suggesties!

Alleen performance improvements? Dat is dan ergens in de marge waarschijnlijk. Misschien dat PBO nu wat beter werkt, daar was ik met de eerste bios niet zo zeker van of dat wat was. Ik heb het nu aan staan en renderen gaat nu met 3,9 Ghz ipv 3,8. Wel fijn dat die laatste renderbuckets op 4Ghz gaan nu dankzij PBO, is de render toch weer wat sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Wauw. Ik heb net m'n Define R6 case binnen gekregen inclusief de Fractal Design Celcius S24 waterkoeler (vervanger van een Mugen 5 PCGH). Hier nog in aanbouw op de tafel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AKt1dRSAXxZF1CgQT9rVuIvd/medium.jpg

Ding staat nu te testen. Ik ben gewoon verbijsterd bijna. Ik heb niets gedaan aan de fansettings (sterker nog, bios reset gedaan en alleen XMP en PBO weer even aangezet).

CPU: Ryzen 2600X
Moederbord: Gigabyte Aorus Ultra Gaming
Voltage allemaal op auto

Fans:
  • Intake onderkant 14cm
  • Radiator met 2x 12cm intake voorkant
  • Outtake achterkant 14cm
Met de standaard fanprofielen heb ik de volgende eerste resultaten:
  • Prime95: All-core boost van 4 Ghz. CPU 62 graden
  • Game benchmark Metro Last Light: All-core boost van 4,1 Ghz. en soms zelfs 4,125 en 4,150. CPU 42 graden
  • Cinebench: All-core boost van 4 Ghz. CPU 58 graden
  • Cinebench single core: 4,125 a 4,150. CPU rond de 49 graden
  • VRM op z'n heetst 80 graden wat gewoon pri-ma is
Ik denk dat als ik een beetje ga stoeien met de overigens erg fijne fanprofielen van Gigabyte ik het geheel nog wel iets koeler kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Goedemorgen,

Ik heb vanmorgen de software van AMD geinstalleerd alleen moet ik even weten welk profiel ik het beste kan pakken, wat ik van hier uit begrijp kan ik hem dus het beste gewoon zelf automatisch laten klokken maar welk profiel moet ik selecteren , kan ik hier nog aan tweaken en hoe ? Want die AMD master tool is nou niet de duidelijkste.

BTC €94.837,08

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

koelebobes schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:23:
Goedemorgen,

Ik heb vanmorgen de software van AMD geinstalleerd alleen moet ik even weten welk profiel ik het beste kan pakken, wat ik van hier uit begrijp kan ik hem dus het beste gewoon zelf automatisch laten klokken maar welk profiel moet ik selecteren , kan ik hier nog aan tweaken en hoe ? Want die AMD master tool is nou niet de duidelijkste.
Het beste is gewoon in je BIOS alles instellen, PBO aan, memory DOCP selecteren en gaan, dan zou die de maximale boost moeten doen, mits je koeling afdoende is. Je boost is namelijk afhankelijk van je Tdie en current welke door je cpu gaat. AMD heeft daarvoor harde limieten ingesteld, welke je niet kan veranderen.
Eventueel kun je nog je memory timings aanpassen m.b.v. de DRAM calculator voor Ryzen: DRAM calculator voor Ryzen
En daarbij heb je dan Taiphoon Burner nodig: Taiphoon Burner
En paar posts terug heb ik beschreven hoe je met beide moet kan werken.
Succes ;)

Edit:
Als je Ryzen master gebruikt, moet je toch telkens je pc opstarten en zoals jezelf al aangeeft, het is nu niet echt duidelijk. Moeilijk ook niet, maar het vergt even gewenning.
Ikzelf doe altijd alles in de BIOS, veel overzichtelijker :)

Korte uitleg Ryzen Master:
Current mode, is zoals de pc nu is ingesteld.
Creator mode kun je zelf alles aanpassen en opslaan in 1 van de profielen.
Gamemode niet gebruiken (of aanpassen), ander draai je maar op 4 cores, want legacy mode staat daar standaard aan en die MOET bij Ryzen cpu's echt uit staan, want dat is alleen van toepassing op de nieuwe Threadrippers. Als je dat aan laat kakt je gameperformance drastisch in.
Verder kun je je geheugensnelheid, timings (primaire, welke niet in een logische volgorde staan trouwens 8)7 ) en voltage daarvan instellen, je kan een overklok op 1 of meerdere cores toepassen (als je veel singlecore programma's draait), je kan SoC voltage en current instellen evenals Vcore en current.
Maar dit alles kan ook in bios en daar staat het overzichtelijker en vaak krijg je een beschrijving wat het doet, als je er met je muis overheen gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door DaLoona op 12-10-2018 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

DaLoona schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:25:
[...]

Het beste is gewoon in je BIOS alles instellen, PBO aan, memory DOCP selecteren en gaan, dan zou die de maximale boost moeten doen, mits je koeling afdoende is. Je boost is namelijk afhankelijk van je Tdie en current welke door je cpu gaat. AMD heeft daarvoor harde limieten ingesteld, welke je niet kan veranderen.
Eventueel kun je nog je memory timings aanpassen m.b.v. de DRAM calculator voor Ryzen: DRAM calculator voor Ryzen
En daarbij heb je dan Taiphoon Burner nodig: Taiphoon Burner
En paar posts terug heb ik beschreven hoe je met beide moet kan werken.
Succes ;)

Edit:
Als je Ryzen master gebruikt, moet je toch telkens je pc opstarten en zoals jezelf al aangeeft, het is nu niet echt duidelijk. Moeilijk ook niet, maar het vergt even gewenning.
Ikzelf doe altijd alles in de BIOS, veel overzichtelijker :)

Korte uitleg Ryzen Master:
Current mode, is zoals de pc nu is ingesteld.
Creator mode kun je zelf alles aanpassen en opslaan in 1 van de profielen.
Gamemode niet gebruiken (of aanpassen), ander draai je maar op 4 cores, want legacy mode staat daar standaard aan en die MOET bij Ryzen cpu's echt uit staan, want dat is alleen van toepassing op de nieuwe Threadrippers. Als je dat aan laat kakt je gameperformance drastisch in.
Verder kun je je geheugensnelheid, timings (primaire, welke niet in een logische volgorde staan trouwens 8)7 ) en voltage daarvan instellen, je kan een overklok op 1 of meerdere cores toepassen (als je veel singlecore programma's draait), je kan SoC voltage en current instellen evenals Vcore en current.
Maar dit alles kan ook in bios en daar staat het overzichtelijker en vaak krijg je een beschrijving wat het doet, als je er met je muis overheen gaat.
Ik ben vannuit Intel de Bios gewend dus als het nog in de bios kan ga ik het daar doen, dankjewel!

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 09:08
Iemand ook problemen met MSI borden? Ik heb de laatste bios update geïnstalleerd en mijn OC werkt niet meer.

Ryzen 1700x
MSI x370 pro gaming Carbon

38,25 ratio niet meer stabiel, 38,00 ook niet meer. Daar onder heeft het volgens mij geen nut meer met die stock boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Lyca schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:31:
Iemand ook problemen met MSI borden? Ik heb de laatste bios update geïnstalleerd en mijn OC werkt niet meer.

Ryzen 1700x

38,25 ratio niet meer stabiel, 38,00 ook niet meer. Daar onder heeft het volgens mij geen nut meer met die stock boost.
Ook al naar je RAM gekeken of daar iets fout zit ?
Heb nog nooit een BIOS gezien die het oc potentie van de CPU doen verminderen op AM4 ,loopt hij snoeihard vast of vallen er workers uit in prime95 ?
De meeste BIOSén falen op het RAM bij AM4 ,vooral op de eerste generatie van Ryzen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:09
Iemand enig idee of CMK32GX4M2B3466C16R werkt op die snelheid met X470 ?
Zit te twijfelen om naar 32GB te gaan als het die snelheid aankan, heb momenteel een G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ dus weet ook niet of het het waard is om te upgraden.

Als iemand toevallig een enige idee heeft erover hoor ik het graag. Compatible list staat ie niet op, maar in praktijk wilt dat ook niet alles zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Waarom 32GB?
En 3466Mhz gaat je niet veel meer brengen dan 3200Mhz.
http://www.legitreviews.c...-amd-x470-platform_205154

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fordius schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:02:
Iemand enig idee of CMK32GX4M2B3466C16R werkt op die snelheid met X470 ?
Zit te twijfelen om naar 32GB te gaan als het die snelheid aankan, heb momenteel een G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ dus weet ook niet of het het waard is om te upgraden.

Als iemand toevallig een enige idee heeft erover hoor ik het graag. Compatible list staat ie niet op, maar in praktijk wilt dat ook niet alles zeggen.
Je hebt nu een setje RAM met Samsung B-die chips, en dit setje wil je nu vervangen voor een setje met Samsung B-die chips met hogere clockspeeds en lossere timings? Echt? :P

Als je je afvraagt of het sneller is en of het werkt, verander de clockspeeds en de timings van je huidige setje dan. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:09
Ik weet niet of ik wil vervangen.

kan een 32GB voor plaatsen en maakt het een super groot verschil als ik van die 32 na 16GB ga.
Tuurlijk de C14 is misschien wel beter qua timing, maar hoe groot is het verschil tussen C14 en C16 en de tijden.

Ik heb de ram nog niet om te testen twijfel zodoende dat ik even informeer of het evt de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Fordius schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 00:25:
Ik weet niet of ik wil vervangen.

kan een 32GB voor plaatsen en maakt het een super groot verschil als ik van die 32 na 16GB ga.
Tuurlijk de C14 is misschien wel beter qua timing, maar hoe groot is het verschil tussen C14 en C16 en de tijden.

Ik heb de ram nog niet om te testen twijfel zodoende dat ik even informeer of het evt de moeite waard is.
Of het de moeite waard is kun je alleen maar zelf invullen, maar over het algemeen zijn er weinig users die 32 GB nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Speedy-J schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:47:
[...]

Ook al naar je RAM gekeken of daar iets fout zit ?
Heb nog nooit een BIOS gezien die het oc potentie van de CPU doen verminderen op AM4 ,loopt hij snoeihard vast of vallen er workers uit in prime95 ?
De meeste BIOSén falen op het RAM bij AM4 ,vooral op de eerste generatie van Ryzen.
Ram kan ik eens bekijken, maar ik kon voor de bios update perfect:

3.8Ghz op de core met ongeveer 1,325v aan CPU
Het geheugen zat in XMP profiel 2 (3200Mhz) en de volts stonden op auto, soc v ook niet aangekomen.

Na de BIOS update werkt er niets meer goed, toch maar bizar dat het dan ineens aan geheugen zou liggen. Misschien heeft de update net geheugen compatibiliteits problemen veroorzaakt.

Het is niet dat hij niet boot hoor, tijdens een cinebench loopt hij al vast, en bij AIDA64 zegt hij "Hardware Problem detected".

[ Voor 7% gewijzigd door Lyca op 14-10-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:57
En als je weer terug gaat naar de oude bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
mitsumark schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:14:
En als je weer terug gaat naar de oude bios?
Inderdaad, straks eens testen wat dat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Lyca schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:31:

Ryzen 1700x

Heb je na een de update eerst een reset to defaults gedaan, daarna een restart en dan weer ingesteld? Dat is sowieso altijd al de aanbeveling geweest, maar ik heb bij AM4 gemerkt dat het BIOS daar gevoeliger voor is dan ik gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-10 22:27
Ik ben met een Gigabyte Aorus Ultra Gaming ook een bios versie teruggegaan, normaal gebruik was in orde, bord kwam alleen niet uit slaapstand, raakte dan in een bootloop zoals bij te ver over klokken en startte dan op met default settings.
Heeft niks met MSI te maken, maar toch niet alle updates zijn beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Korvaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:17:
[...]

Heb je na een de update eerst een reset to defaults gedaan, daarna een restart en dan weer ingesteld? Dat is sowieso altijd al de aanbeveling geweest, maar ik heb bij AM4 gemerkt dat het BIOS daar gevoeliger voor is dan ik gewend ben.
Vreemd genoeg was na de update alles weer naar factory en ook de vorige bios saves werkten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Lyca schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Vreemd genoeg was na de update alles weer naar factory en ook de vorige bios saves werkten niet.
Dat alles weer op Optimized Defaults staat is normaal, dat komt omdat er na een flash een clear cmos gedaan wordt.
Het feit dat je settings van je bios voor de flash niet meer werken is, bij sommige borden (mijn oude MSI Gaming Pro had dat ook), ook vrij normaal, daar ze van een andere versie afkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 14-10-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-10 17:48
ik heb mijn processor gelukkig op tijd besteld maar ik zie een 2700x nu al voor 356 euro verschijnen bij Mycom. En bij Alternate is de levertijd op dit moment onbekend... ik hoop toch niet dat men Intel achterna gaat voor toekomstige bouwers.

Even een vraagje tussen de bedrijven door...

Is het voor de koeling beter om een aftermarkte cooler of AIO te kopen dan de bijgeleverde koeler te gebruiken ? Ik lees op sommige reviews dat hij redelijk lawaai maakt op full modes wat zijn jullie ervaringen hier in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Gandalf68 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:54:
Is het voor de koeling beter om een aftermarkte cooler of AIO te kopen dan de bijgeleverde koeler te gebruiken ? Ik lees op sommige reviews dat hij redelijk lawaai maakt op full modes wat zijn jullie ervaringen hier in ?
Dat hangt van je definitie van 'beter' af.
Beter qua kosten: bijgeleverde koeler
Beter qua koeling: AIO of aparte betere luchtkoeling (Dark Rock)
Beter qua herrie: luchtkoeling als Mugen 5 PCGH

Zelf gebruik ik de bijgeleverde koelers echt nooit. Ik moet wel zeggen dat AMD momenteel prima koelers meelevert voor een boxed versie, maar wil je een beetje een stil systeem hebben met een koele CPU dan voldoen ze imho gewoon niet.

Ik heb m'n 2600X eerst gekoeld met een Mugen, maar wilde nog meer boost uit de CPU. Ik heb de koeler nu vervangen door een AIO (Fractal Design S24, ook een review van geschreven) omdat de CPU daarmee hoger boost. Krijg ik wel weer wat meer herrie voor terug, maar als m'n CPU-koeler aan de slag moet is de GPU in mijn geval ook bezig dus heb ik toch al wat meer herrie.

Betekent trouwens ook dat ik nu een Mugen 5 PCGH over heb. Mocht je er behoefte aan hebben dan is ie te koop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 16:12
Gandalf68 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:54:
ik heb mijn processor gelukkig op tijd besteld maar ik zie een 2700x nu al voor 356 euro verschijnen bij Mycom. En bij Alternate is de levertijd op dit moment onbekend... ik hoop toch niet dat men Intel achterna gaat voor toekomstige bouwers.

Even een vraagje tussen de bedrijven door...

Ik weet niet wat je betaald hebt voor de 2700x, maar die is nog prima leverbaar voor een veel lagere prijs dan €356: pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed

Zelf gebruik ik trouwens ook nooit de meegeleverde boxed koeler, maar een Scythe mugen voor een closed build of een AIO voor in een kast met window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-10 17:48
Rond de 320 dus niks te veel gelukkig,

Ben me nu dus aan het oriënteren voor de koeling en geheugen, het begint al op te schieten hier, heb al een voeding, Corsair TX 850 M, een mooie kast, Fractel design R6 tempered glass in een witte kleur, en een moederbord x470 Aorus ultra gaming,

Altijd leuk om weer eens wat nieuws te bouwen en dit wordt mijn eerste AMD build, en waar ik vooral blij mee ben... kabels eens eindelijk netjes kunnen weg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 16:12
Ik ben ook bezig met mijn eerste amd build. Heb de rm650x voor een goede prijs kunnen krijgen. En de koeler is de kraken x62 geworden ook met korting. Ik ga voor de zelfde kast als jij maar dan de zwarte versie.
Verder een setje geheugen 3200 cl14 (b-die) en een 2700x op een Asus rog strix x470 gaming-f moederbord.
Vanavond of morgen de laatste spullen bestellen en dit weekend bouwen :)

[ Voor 10% gewijzigd door ViNOK16Bit op 15-10-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 10:18
j1b2c3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:20:
Athlon 200GE van wat ik in de benchmarks zie dat ze heel erg zuinig zijn en zelfs passief gekoeld kunnen worden. Nu weet ik dat het vega gedeelte van Raven Ridge 4K@60 met HDR kan afspelen. Iedergeval de 2200 en de 2400 kunnen het, zou deze Atlon het ook kunnen is mijn vraag. Gewoon 8 GB er in stoppen 4 schijven en deze pc kan downloaden , netflix en youtube 4K streamen? en als het moet een beetje minecraft .
Wordt het dan nu eindelijk eens tijd om een upgrade te doen en voor een HTPC/ Server te gaan?
Grappig, ik heb zojuist precies dit gedaan!
Mijn huidige server was al ruim 10jaar oud, wordt enkel voor storage en wat kleine services gebruikt.
Hij staat 10uur per dag aan en heeft een idle verbruik van 100-110Watt.
Om mijn stroomrekening te drukken was ik al een tijdje naar de Athlon 200GE aan het kijken.
Zojuist de knoop doorgehakt en alle benodigdheden hiervoor besteld.
Krijg het eind deze week binnen. Het is alweer een eeuwigheid geleden dat ik zelf een nieuwe pc samengesteld en geassembleerd heb, toch wel weer leuk om eens te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Toch maar weer eens aan het sleutelen gegaan :)
AIO koeler van de bovenkant naar de voorkant (Sharkoon TG5 blue) en 2 fans van de voorkant naar boven.
Koelblok op de CPU omgedraaid en nieuwe thermal paste ertussen, kreeg rattle door micro bubbels.
Slangen zitten nu boven ipv beneden, naar mijn idee ook beter voor de flow.
Verder nog wat getweaked aan de memory timings, helaas was dat niet heel denderend.

Performance is er niet beter van geworden, alleen is de CPU 10gr koeler :)

[ Voor 8% gewijzigd door raymondw op 15-10-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Mijn 2600x heeft wat rare single core performance. Komt in cinebench niet boven de 152 uit. Dit terwijl hij meer rond de 170 zou moeten zitten. DDR4 3000 MHz cas 16 geheugen met precision boost. Klokt naar 4.2 op de enkele core. Toch maar 152... iemand een idee? Dat is ongeveer gelijk aan de 1600x.

Edit: Het lijkt aan "windows balanced" energie instellingen te liggen. Als ik dit op high performance zet, dan gaat hij naar 171. Wat apart is, want ik dacht dat windows balanced tegenwoordig ook geoptimaliseerd was voor Ryzen 2?

[ Voor 27% gewijzigd door FrankoNL op 15-10-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

FrankoNL schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:56:
Edit: Het lijkt aan "windows balanced" energie instellingen te liggen. Als ik dit op high performance zet, dan gaat hij naar 171. Wat apart is, want ik dacht dat windows balanced tegenwoordig ook geoptimaliseerd was voor Ryzen 2?
Wat ik me herinner is dat je juist voor Ryzen “Balanced” moest kiezen voor betere performance, want “high performance” gaf uiteindelijk minder performance. Dus mogelijk is dat nu gefixed ? Het is het eerste wat ik ervan zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Korvaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Dat hangt van je definitie van 'beter' af.
Beter qua kosten: bijgeleverde koeler
Beter qua koeling: AIO of aparte betere luchtkoeling (Dark Rock)
Beter qua herrie: luchtkoeling als Mugen 5 PCGH

Zelf gebruik ik de bijgeleverde koelers echt nooit. Ik moet wel zeggen dat AMD momenteel prima koelers meelevert voor een boxed versie, maar wil je een beetje een stil systeem hebben met een koele CPU dan voldoen ze imho gewoon niet.

Ik heb m'n 2600X eerst gekoeld met een Mugen, maar wilde nog meer boost uit de CPU. Ik heb de koeler nu vervangen door een AIO (Fractal Design S24, ook een review van geschreven) omdat de CPU daarmee hoger boost. Krijg ik wel weer wat meer herrie voor terug, maar als m'n CPU-koeler aan de slag moet is de GPU in mijn geval ook bezig dus heb ik toch al wat meer herrie.

Betekent trouwens ook dat ik nu een Mugen 5 PCGH over heb. Mocht je er behoefte aan hebben dan is ie te koop :P
Ik zit precies naar die AIO cooler te kijken momenteel. Hoeveel scheelde het bij jou? Ik vind mijn 2700x best warm worden met PBO aan, loopt zo naar de 83 graden. Nu staat mijn pc wel in een kast onder mijn bureau maar wel met het deurtje open. Ik had van de Mugen iets meer verwacht eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
ErikG2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:25:
[...]

Ik zit precies naar die AIO cooler te kijken momenteel. Hoeveel scheelde het bij jou? Ik vind mijn 2700x best warm worden met PBO aan, loopt zo naar de 83 graden. Nu staat mijn pc wel in een kast onder mijn bureau maar wel met het deurtje open. Ik had van de Mugen iets meer verwacht eigenlijk.
Zie mijn review bij de S24 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Phuncz schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:09:
[...]

Wat ik me herinner is dat je juist voor Ryzen “Balanced” moest kiezen voor betere performance, want “high performance” gaf uiteindelijk minder performance. Dus mogelijk is dat nu gefixed ? Het is het eerste wat ik ervan zie.
Klopt, maar dat schijnt dus vorig jaar al in de Windows Balanced gepatched te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Misschien een goede tip, ik gebruikte vannuit Intel uit altijd een aangepast windows "Hoge prestaties" profiel in Windows. Maar daar deed mijn Ryzen het nooit goed op en bleef hij altijd idle blijkbaar. Nu 3-4 maanden later het Ryzen balanced profiel gevonden en met een paar kleine aanpassingen hang ik constant boven de 3,9-4,3 Ghz <3

BTC €94.837,08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Ryzen balanced is niet meer nodig en bestond omdat de Ryzen 1000 serie niet goed werkte met het standaard balanced profiel van windows. De CPU schakelde niet snel genoeg naar hogere snelheden wat opgelost is door de CPU domweg niet meer naar lage snelheden te laten schakelen.

Bij de huidige versies van windows is het normale balanced profiel aangepast op Ryzen en met Ryzen 2000 is het aanbevolen het normale balanced profiel te gebruiken van windows.

Het alsnog gebruiken van Ryzen balanced levert je 2 dingen op:
- een warme cpu
- een hoger idle-verbruik omdat de CPU nauwelijks terugschakelt (uit mijn hoofd staat min cpu op 90% in Ryzen balanced)

Als je CPU zelfs met 'hoge prestaties' niet op hoge snelheden draait is dat een lokaal probleem, wat voor jou wellicht op te lossen is met het Ryzen profiel maar het is zeker niet aan te raden om het standaard te gebruiken voor iedereen. Het kan verder ook niet zoveel kwaad, maar het voegt ook niets toe op een normale installatie.

Normaal gedrag met het normale balanced profiel van windows is zo laag mogelijk idle draaien en schakelen indien nodig (zoals het profiel al jarenlang werkt en ook hoort te werken). Dit vertaalt zich in (voor een 2600X) idle draaien van 2200 MHz. met boosts naar 4250 MHz indien nodig (en XFR2 en PBO enabled).

Om er even wat cijfers aan te koppelen hier:
- Windows balanced: 6x2200MHz met boosts naar 4250 wanneer nodig: CPU 26 graden (waterkoeling). Cinebench score 1307
- High performance: 6x 4175 a 4200 MHz. CPU 35 graden met 11 watt meer idle-verbruik. Cinebench score 1312

Met andere woorden: als windows zich normaal gedraagt is er qua prestaties normaal gesproken nauwelijks verschil tussen Windows balanced en High performance (of Ryzen balanced for that matter).

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 16-10-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Korvaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:03:
Ryzen balanced is niet meer nodig en bestond omdat de Ryzen 1000 serie niet goed werkte met het standaard balanced profiel van windows. De CPU schakelde niet snel genoeg naar hogere snelheden wat opgelost is door de CPU niet meer naar lage snelheden te laten schakelen.

Bij de huidige versies van windows is het normale balanced profiel aangepast op Ryzen en met Ryzen 2000 is het aanbevolen het normale balanced profiel te gebruiken van windows.

Het alsnog gebruiken van Ryzen balanced levert je 2 dingen op:
- een warme cpu
- een hoger idle-verbruik omdat de CPU nauwelijks terugschakelt (uit mijn hoofd staat min cpu op 90% in Ryzen balanced)

Als je CPU zelfs met 'hoge prestaties' niet op hoge snelheden draait is dat een lokaal probleem, wat voor jou wellicht op te lossen is met het Ryzen profiel maar het is zeker niet aan te raden om het standaard te gebruiken voor iedereen. Het kan verder ook niet zoveel kwaad, maar het voegt ook niets toe op een normale installatie.

Normaal gedrag met het normale balanced profiel van windows is zo laag mogelijk idle draaien en schakelen indien nodig (zoals het profiel al jarenlang werkt en ook hoort te werken). Dit vertaalt zich in (voor een 2600X) idle draaie van 2200 MHz. met boosts naar 4250 MHz indien nodig (en XFR2 en PBO enabled).
Klopt. Alleen ik haal op Balanced (Windows) maar tussen de 160 en 165 maximaal single Core performance in cinebench. Op Ryzen balanced haal ik 171.

Das toch vreemd ... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FrankoNL schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:18:
[...]

Klopt. Alleen ik haal op Balanced (Windows) maar tussen de 160 en 165 maximaal single Core performance in cinebench. Op Ryzen balanced haal ik 171.

Das toch vreemd ... :?
Niet zo heel vreemd. Er gaat altijd wel iets verloren aan schakeltijden natuurlijk (door core parking). Daar is het een balanced profiel voor. Ik vind dit verschil trouwens wel aan de flinke kant. Zal hier eens proberen. Multi-core scheelt het hier echt niets.

Edit:
Windows balanced: single core 158 met een single core boost van 4150 ongeveer
High performance: single core 167 met ook een single core boost van 4150 ongeveer

Ik vind het niet dramatisch erg. Je hebt het over een verschil in performance van een paar procent in een single core benchmark waar je een stevig lager idle-verbruik voor terugkrijgt.

Overigens is de score hier soewieso wat lager omdat Ryzen Master open staat, en dat kost wat performance. Verder is de 2600X natuurlijk iets trager dan de 2700X.

[ Voor 35% gewijzigd door Korvaag op 16-10-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Korvaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:19:
[...]

Niet zo heel vreemd. Er gaat altijd wel iets verloren aan schakeltijden natuurlijk. Daar is het een balanced profiel voor. Ik vind dit verschil trouwens wel aan de flinke kant. Zal hier eens proberen. Multi-core scheelt het hier echt niets.

Edit:
Windows balanced: single core 158 met een single core boost van 4150 ongeveer
High performance: single core 167 met ook een single core boost van 4150 ongeveer

Ik vind het niet dramatisch erg. Je hebt het over een verschil in performance van een paar procent in een single core benchmark waar je een stevig minder idle-verbruik voor terugkrijgt.

Overigens is de score hier soewieso wat lager omdat Ryzen Master open staat, en dat kost wat performance. Verder is de 2600X natuurlijk iets trager dan de 2700X.
Dan wijkt het dus inderdaad weinig af van wat ik heb. Toch wel apart dat het verschil dan, ondanks optimalisaties, zo hoog is. Blijkbaar gaat er flink wat verloren aan latency. Das zonde, aangezien Ryzen het al niet van zijn single Core speed moet hebben.

Toch apart dat bijna alle reviews online spreken van rond de 170, op stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
FrankoNL schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:40:
[...]

Dan wijkt het dus inderdaad weinig af van wat ik heb. Toch wel apart dat het verschil dan, ondanks optimalisaties, zo hoog is. Blijkbaar gaat er flink wat verloren aan latency. Das zonde, aangezien Ryzen het al niet van zijn single Core speed moet hebben.

Toch apart dat bijna alle reviews online spreken van rond de 170, op stock.
Ik vind het niet zo heel raar. Er is natuurlijk niet voor niets een verschil tussen de twee profielen.

Vergis je bij reviews niet. Ze gebruiken vaak een systeem zonder netwerkverbinding, zonder software en met minimale services.

Ik kan m'n (balanced) Cinebench score zo van 1307 naar 1382 trekken (net gedaan) door m'n mailclient af te sluiten, Ryzen Master uit te zetten en nog wat shizzle weg te klikken :)

Single core (balanced) nu van 158 naar 176 door het afsluiten van software.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 16-10-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In vervolg op bovenstaande postings, wat ik wel apart vind dat als je het AMD Ryzen driver package installeert dat dit niet aangeeft dat je het Balanced Ryzen profile niet hoeft aan te vinken voorzover je een 2x00 hebt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:48:
In vervolg op bovenstaande postings, wat ik wel apart vind dat als je het AMD Ryzen driver package installeert dat dit niet aangeeft dat je het Balanced Ryzen profile niet hoeft aan te vinken voorzover je een 2x00 hebt.
Ja dat kan je AMD weer kwalijk nemen :(

Het heeft te lang geduurd voordat het er destijds in zat, en nu duurt het weer te lang voordat het eruit is. Ik was ook onaangenaam verrast bij m'n verse installatie. Installeer de drivers en zit ineens met een CPU die 100% van de tijd op volle snelheid draait terwijl ie uit z'n neus aan het eten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Korvaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Ja dat kan je AMD weer kwalijk nemen :(

Het heeft te lang geduurd voordat het er destijds in zat, en nu duurt het weer te lang voordat het eruit is. Ik was ook onaangenaam verrast bij m'n verse installatie. Installeer de drivers en zit ineens met een CPU die 100% van de tijd op volle snelheid draait terwijl ie uit z'n neus aan het eten is.
Verrek, ik heb net alle overbodige processen uitgeschakeld en kom nu ook op 173 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Ben bezig met het samenstellen van een setup en loop daarbij tegen wat dingen waarvoor ik jullie hulp wel kan gebruiken.

Ben van plan om een Ryzen 2400G een msi B450 gaming plus en 16GB g-skill geheugen aan te schaffen.
Zit nu even in de compatibility list te neuzen en ik zie dat daarop hetzelfde type geheugen wel staat, maar de snelst geteste variant die daarop staat is 2800MHz. Ik heb mijn oog laten vallen op de 3000MHz variant.
Officieel dan dus 'non-supported' maar hoe groot schatten jullie de kans dat het helemaal niet zal werken?
Ik zou het om 1 reden sowieso wel begrijpen aangezien amd bij de processor zelf aangeeft dat hij max. 2933 MHz ondersteunt.
Is het dan niet zo dat het 3000MHz geheugen teruggeklokt wordt of moet ik zelf met de tools aan de gang?

Zal een wereld voor mij open gaan wat dat betreft want het is met al die opties bijna zonde om niet te gaan overclocken. Kom van een amd phenom x4 dus niet zoveel gewend. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De DDR4 spec is officieel 2400 MHz denk ik; alles daarboven is al overklokt (zijn XMP/DOCP-profielen).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
SuBBaSS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:34:
Ben bezig met het samenstellen van een setup en loop daarbij tegen wat dingen waarvoor ik jullie hulp wel kan gebruiken.

Ben van plan om een Ryzen 2400G een msi B450 gaming plus en 16GB g-skill geheugen aan te schaffen.
Zit nu even in de compatibility list te neuzen en ik zie dat daarop hetzelfde type geheugen wel staat, maar de snelst geteste variant die daarop staat is 2800MHz. Ik heb mijn oog laten vallen op de 3000MHz variant.
Officieel dan dus 'non-supported' maar hoe groot schatten jullie de kans dat het helemaal niet zal werken?
Ik zou het om 1 reden sowieso wel begrijpen aangezien amd bij de processor zelf aangeeft dat hij max. 2933 MHz ondersteunt.
Is het dan niet zo dat het 3000MHz geheugen teruggeklokt wordt of moet ik zelf met de tools aan de gang?

Zal een wereld voor mij open gaan wat dat betreft want het is met al die opties bijna zonde om niet te gaan overclocken. Kom van een amd phenom x4 dus niet zoveel gewend. :P
https://nl.hardware.info/...voor-coffee-lake-en-ryzen

Leesvoer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Interessant, bedankt!

Daar geven ze juist aan met dat G.skill geheugen issues gehad te hebben.
Overigens is me (nog steeds) niet duidelijk of het dan helemaal niet werkt? In die test geven ze aan dat ze niet alles op de gewenste snelheden aan het werk kregen, maar er wordt nergens vermeld dat het bijv. helemaal niet herkend wordt. Dat was waar ik vooral benieuwd naar was.
Vond een artikel op Linus' forum dat er (ook) uitgebreid op ingaat en daar stelt de poster dat op z'n slechtst de boel naar 2133MHz terug wordt geklokt waarna je met de settings aan de gang kunt.
Dat durf ik wel aan. :P

Heb mijn lijstje nu iig. aangepast door er Corsair Vengance LPX Black voor in de plaats te nemen. (y)
https://azerty.nl/product...ngeance-lpx-geheugen-ddr4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
@SuBBaSS

Onze voorkeur gaat uit naar de Corsair Vengeance LPX Black 16GB ddr4-3000 CL15 kit en Crucial Ballistix Tactical 16GB ddr-3000 CL16 kit, die niet al te prijzig zijn en bovendien uitstekend werken met AMD Ryzen. Met deze twee sets heb je het overgrote deel van de prestatiewinst die je kan boeken met sneller geheugen al binnen, zonder je blauw te betalen. Een Excellent Choice award is voor beide producten op zijn plaats.

Niet deze? Staat op einde van review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Goofy1978 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:02:
@SuBBaSS

Onze voorkeur gaat uit naar de Corsair Vengeance LPX Black 16GB ddr4-3000 CL15 kit en Crucial Ballistix Tactical 16GB ddr-3000 CL16 kit, die niet al te prijzig zijn en bovendien uitstekend werken met AMD Ryzen. Met deze twee sets heb je het overgrote deel van de prestatiewinst die je kan boeken met sneller geheugen al binnen, zonder je blauw te betalen. Een Excellent Choice award is voor beide producten op zijn plaats.

Niet deze? Staat op einde van review.
Ja op dat advies was ik afgegaan. Heb waarschijnlijk toch een foutieve link gekopieerd, deze zou het moeten worden:
https://azerty.nl/844748

Edit: nou zie ik dat het nog niet dezelfde zijn. Dit is de CL15 variant en in dat artikel hebben ze het over de CL16 variant....
Begrijp dat dat geen noemenswaardig verschil gaat opleveren?

[ Voor 11% gewijzigd door SuBBaSS op 19-10-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 08:35
Ik heb de Gigabyte Aorus B450 PRO en heb recentelijk de Corsair Vengeance RGB PRO gehaald. Maar deze stonden niet op de QVL (overigens geen 1 RGB RAM), nu licht er 1 wel op en de ander niet. Heb ze omgewisseld van RAM slot en dezelfde licht niet op.

Iemand wellicht enig idee? Iets in de configuratie wijzigen wellicht of is het echt een no-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-10 04:34
Dam ryzen 1700 nu nog maar voor 205 euro. Whats up with that. Overklok naar 3.8 a 3 9 ghz rn 3200 mhz ram gtx 1080ti hoogste setting 1440p. Wie heeft nog de 9900k of 8700k nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:55
Seffy schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:05:
Ik heb de Gigabyte Aorus B450 PRO en heb recentelijk de Corsair Vengeance RGB PRO gehaald. Maar deze stonden niet op de QVL (overigens geen 1 RGB RAM), nu licht er 1 wel op en de ander niet. Heb ze omgewisseld van RAM slot en dezelfde licht niet op.

Iemand wellicht enig idee? Iets in de configuratie wijzigen wellicht of is het echt een no-go?
Bedoel je dat hetzelfde slot niet oplicht of dezelfde RAM module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 08:35
jopie schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Bedoel je dat hetzelfde slot niet oplicht of dezelfde RAM module?
Zelfde RAM module, gebeurde eerst wel en nu al een tijdje niet meer. En is soms wisselvallig soms doet die ene het wel en de andere niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Iemand van jullie die Ryzen master gebruikt voor een OC?

Ik heb vroeger altijd issues gehad met m'n 1700X over de 3,8Ghz te duwen, ik heb vroeger via de bios een stabiele 3,8 gehad. Maar recent heb ik weer problemen.
Dus momenteel ben ik nu via die master ryzen software bezig.

3775 Mhz op alle cores en voltage gewoon op auto. Het XMP profiel heb ik wel ingesteld op 3200 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Lyca schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:17:
Iemand van jullie die Ryzen master gebruikt voor een OC?
Mwoah, ben er niet kapot van, vrij summier dus te weinig dat je kan aanpassen/finetunen. En het verschilt, volgens mij, niks met BIOS, het enige is dat je het onder Windows aanpast en niet rechtstreeks in BIOS. Maar je moet toch opnieuw opstarten en dan worden volgens mij de instellingen weggeschreven naar BIOS (denk ik tenminste).

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 25-10-2018 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
DaLoona schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Mwoah, ben er niet kapot van, vrij summier dus te weinig dat je kan aanpassen/finetunen. En het verschilt, volgens mij, niks met BIOS, het enige is dat je het onder Windows aanpast en niet rechtstreeks in BIOS. Maar je moet toch opnieuw opstarten en dan worden volgens mij de instellingen weggeschreven naar BIOS (denk ik tenminste).
Ik dacht dat ook, maar dat blijkt niet meer zo te zijn. Ik kon perfect een overclock toepassen zonder reboot en die bleef actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
DaLoona schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:52:
Lyca schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:42:
Ik dacht dat ook, maar dat blijkt niet meer zo te zijn. Ik kon perfect een overclock toepassen zonder reboot en die bleef actief.
Als je alleen CPU waarden aanpast kan het live, als je memory, SMT of cores aanpast is het een reboot.
Door RM te gebruiken heb ik eindelijk eea stabiel gekregen op 4.4 >:)

ViaVia heb ik begrepen dat aan/uit schakelen van cores en SMT in Ryzen3 ook via OS kan.

Pagina: 1 ... 60 ... 66 Laatste