Import van EVs
https://www.reddit.com/r/...50_gaming_3_mobo_vga_led/
De leverancier bied blijkt voor 15 euro een bios update service, maar daar ga ik natuurlijk pas naar zoeken als het te laat is. Ik ga eens kijken of iemand in de buurt toevallig een oudere Ryzen heeft, maar ik ben bang van niet. Hengelo Overijssel voor het geval hier een redder in nood zit
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 24-08-2018 20:01 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Het nadeel is echter dat die cpu ongeveer twintig procent duurder is en vaak pas na de biosupdate op de op dit moment gangbare B350-borden past.
Ik zie het. Dit staat bij de CPU keuze voor het basisgamesysteem, ik heb vooral gekeken bij die van het mainstreamgamesysteem. Ik heb helaas deze info niet aan elkaar geknoopt.jopie schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:20:
Artikel gelezen? Dit staat erin:
Het nadeel is echter dat die cpu ongeveer twintig procent duurder is en vaak pas na de biosupdate op de op dit moment gangbare B350-borden past.
https://support.amd.com/e...en-AM4-System-Bootup.aspx
Bedankt. Ik moet wel aan kunnen tonen dat Gigabyte niet wil helpen.mitsumark schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:40:
Weet niet hoe snel dit werkt, maar het is wel gratis.
https://support.amd.com/e...en-AM4-System-Bootup.aspx
Original Manufacturer Replacement
The Original Design Manufacturer (ODM) of the motherboard will support affected end users with an RMA exchange for a compatible motherboard, upon request. Affected end users are recommended to contact their local representative for the motherboard manufacturer to exchange their motherboard.
...
Additionally, a summary or copy of communication with the motherboard manufacturer is requested to indicate why support from the Original Design Manufacturer (ODM) is not suitable.
In elk geval heb ik dit weekend geen PC en waarschijnlijk nog wel een paar dagen meer. Ik krijg de neiging een goedkope CPU te kopen en die daarna weer weg te doen. Maar dat is ook niet fijn, want wie wil zo'n traag kreng nog hebben (en heeft er nu nog geen). De 1600 versie zal nog wel geïnteresseerden hebben, maar dat kost weer meer. Gezien vraag en aanbod lever ik er dan minstens 55 euro op in.
Uiteindelijk kan hier niemand wat aan doen. Het is een vervelende samenloop van omstandigheden, maar ik baal wel.
Zo te zien kan ik redelijk betaalbaar een pricewatch: AMD A6-9500 Boxed kopen. Kan die zonder bios update?
[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 24-08-2018 21:21 ]
Ik denk dat in dit topic iets soortgelijks was, maar die berichten zijn 'overspoelt'.
Eventueel een vraag in V&A of desnoods de goedkoopste van marktplaats zoeken?
V&A aangeboden: AMD A6-9500 Boxed
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
[ Voor 53% gewijzigd door mitsumark op 24-08-2018 21:24 ]
Goede tip, die CPU had ik ook net gevonden. De advertenties nog niet. Ik ga reageren, bedankt.mitsumark schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:19:
Misschien hier even vragen en/of een soortgelijk topic te starten: Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU
Ik denk dat in dit topic iets soortgelijks was, maar die berichten zijn 'overspoelt'.
Eventueel een vraag in V&A of desnoods de goedkoopste van marktplaats zoeken?
@mitsumark Heel erg bedankt, er is er een in Almelo beschikbaar. Hopelijk kan ik die zondag ophalen.
[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 24-08-2018 21:42 ]
Nu ik het toch over dat projectje heb: misschien dat sommigen zich herinneren dat ik een tijdje terug gekeken had of ecc-geheugen werkt op een 2700 icm een pricewatch: ASRock AB350M Pro4 . Ondertussen heb ik er meer geheugen bijgeplaatst en zit er nu tweemaal 8GB en tweemaal 16GB in, voor een totaal van 48GB. Het draait out-of-the-box ook nog steeds op 2666, wat volgens de specs al een overclock is maar gewoon probleemloos werkt.
Ik wacht nog op reactie uit Almelo. Wordt dat dit weekend niets, dan maak ik graag van jouw aanbod gebruik.dcm360 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:09:
Tegen verzendkosten is mijn A6-9500 ook nog steeds beschikbaar. Zolang ik mijn projectje met mijn 2700 nog niet af heb kan ik niet aan mezelf verkopen om er al iets mee te gaan doen.
Nu ik het toch over dat projectje heb: misschien dat sommigen zich herinneren dat ik een tijdje terug gekeken had of ecc-geheugen werkt op een 2700 icm een pricewatch: ASRock AB350M Pro4 . Ondertussen heb ik er meer geheugen bijgeplaatst en zit er nu tweemaal 8GB en tweemaal 16GB in, voor een totaal van 48GB. Het draait out-of-the-box ook nog steeds op 2666, wat volgens de specs al een overclock is maar gewoon probleemloos werkt.
Maar ff niet om te zeuren en het klinkt vast niet leuk wat ik schrijf maar wat ik niet snap is dat je voor ongeveer 10 euro extra een B450 bordje (ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4) zou hebben kunnen kopen waarop de cpu out of the box werkt. Vanwege je eigen verkeerde zuinigheid en je gebrek aan voorbereiding moet nu iedereen jouw probleem lezen terwijl je dit zelf eenvoudig zelf had kunnen voorkomen en oplossen.Milmoor schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:21:
[...]
Ik wacht nog op reactie uit Almelo. Wordt dat dit weekend niets, dan maak ik graag van jouw aanbod gebruik.
Had de winkel (alternate) gevraagd om het bios te checken, waardoor de zending een dag vetraging opliep (geen probleem) maar bij aankomst zat er al een grote "Ryzen 2000 ready" sticker op de doos, bordje was dus al nieuw genoeg voor zelfs de Ryzen + chips. Bordje bootte ook netjes met de 2200g, en zette meteen het geheugen op 2666 (dacht zelf de ie meestal naar 2400 zou defaulten)
Blunder van mijn kant was wel om te denken dat de oude Antec NSK1480 kast gewoon een normale TFX voeding gebruikt, ondanks dat het allemaal heel erg lijkt (zelfde formatie aan schroefgaatjes etc..) blijkt Antec destijds vrolijk een eigen formfactor te hebben verzonnen, dus de bouw kon gisteravond niet doorgaan... Meteen maar een nieuwe desktop kast besteld die wel een TFX voeding slikt, en dan vanavond maar aan de gang...
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Geloof me, dat moederbord had ik graag gekocht ipv het huidige gedoe. Ook een iets tragere CPU was acceptabel geweest. Maar als je niet weet dat je iets niet weet, dan ga je niet zoeken. Ik ging ervan uit dat ik met het lezen van de BBG, en de diverse reviews van het moederbord (inclusief de roundup van HWI) voldoende voorbereiding had gedaan. Dat de bios een update nodig had tbv stabiliteit wist ik, maar niet dat dat niet met elke CPU ging lukken.regmaster schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:45:
[...]
Maar ff niet om te zeuren en het klinkt vast niet leuk wat ik schrijf maar wat ik niet snap is dat je voor ongeveer 10 euro extra een B450 bordje (ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4) zou hebben kunnen kopen waarop de cpu out of the box werkt. Vanwege je eigen verkeerde zuinigheid en je gebrek aan voorbereiding moet nu iedereen jouw probleem lezen terwijl je dit zelf eenvoudig zelf had kunnen voorkomen en oplossen.
Bbg volgen is voorbereiding genoeg. Dit kan gewoon een keer gebeuren.regmaster schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:45:
[...]
Maar ff niet om te zeuren en het klinkt vast niet leuk wat ik schrijf maar wat ik niet snap is dat je voor ongeveer 10 euro extra een B450 bordje (ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4) zou hebben kunnen kopen waarop de cpu out of the box werkt. Vanwege je eigen verkeerde zuinigheid en je gebrek aan voorbereiding moet nu iedereen jouw probleem lezen terwijl je dit zelf eenvoudig zelf had kunnen voorkomen en oplossen.
Je trekt welmerg snel conclusies.
Je bent een held. Al 3 maanden bezig geweest om mijn geheugen op 3200mhz te draaien, maar ik kreeg het maar niet stabiel met DOCP. Dus alles ook handmatig maar gezet. Ook met de RAM tool maar het lukte maar niet. Nu in A2 en B2 gedaan en het werkt in 1x met de standaard D.O.C.P. settings. Ik heb een Asus Crosshair VII (Wifi) super bedankt!DaLoona schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:53:
Goed, contact gehad met Asus helpdesk en het schijnt inderdaad normaal te zijn dat het bord in de sloten A1/B1 niet op 3200Mhz DOCP funtioneert. Alleen de sloten A2/B2 zijn tot 3600Mhz gecertificeerd en de A1/B1 sloten dienen alleen bij 1 of 4 DIMM's gebruikt te worden. In het geval van 1 DIMM gaan ze dan wel tot 3600Mhz en in het geval van 4 DIMM's zijn ze maar gecertificeerd tot 3000Mhz (en dan nog slechts enkele kitjes, volgens de QVL).
Dit verklaart ook waarom mijn oude MSI bord wel bootte met DIMM's in slotts A1/B1, die waren 3000Mhz en niet, zoals het setje Flare-X dat ik nu erin heb, 3200Mhz.
Weer wat geleerd (ik ben Intel gewend Sandy-Bridge nog gewend en daar maakte het niet uit of je A1/B1 nam of A2/B2), het is een cpu design inherent iets schijnbaar ( Zen is nog in ontwikkeling zullen we maar zeggen).
Al met al wel gerustgesteld nu, dat ik niet weer met een stervend bord zit.
Alleen dat mijn BIOS vastliep hadden ze dan weer geen verklaring voor......
Ik heb in ieder geval dusver geen BSOD gehad, waar ik bij het vorige bord er al de eerste dagen enkele had.
Even in op de website gekeken, de PDF laat hetzelfde zien
Read The Fine Manual?
Ik weet dat het voor techies het laatste is wat je uit de doos pakt, maar ik heb ervaringen dat juist met dram sloten in het boekje wil kijken
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ze raden het aan in de manual, maar het staat er niet in dat je die moet gebruiken voor d.o.c.p. in ieder geval. Het werkt nu.raymondw schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:24:
Ik heb een Asus B350-Plus mobo en daar staat netjes in de bij geleverde documentatie () dat A2/B2 de sloten zijn die je moet gebruiken
Even in op de website gekeken, de PDF laat hetzelfde zien
Read The Fine Manual?
Ik weet dat het voor techies het laatste is wat je uit de doos pakt, maar ik heb ervaringen dat juist met dram sloten in het boekje wil kijken
Na een mislukte eerste mount had ik niet al te beste temperaturen met een volledige custom LC loop. Met een hoop gepruts geremount en de temperaturen ligen 10 tot 12 graden lager.Razkin schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:34:
OCCT heeft een goed uur gedraaid zonder te crashen @4,3GHz![]()
1,45V, LLC op extreme, PBO manual met een 300W en 300A limiet, PBO Scalar X10, 100.1MHz bclk, auto mp.
Met deze settings blijft het boost algoritme werken. Tijdens idle gaat de mp omlaag en als er werk te doen is gaat deze omhoog. OCCT wil dan 43x. Prime95 small FFT draait nu en regelt tussen de 37x en 40x(Tdie limited/Temp throttling). Daar heb ik geen problemen mee, want Prime95 is geen reële load en is ook echt zwaar 170W+ CPU package, 115A+ en 85 graden. Het VRM vind het wel best bij slechts 60 graden.
Nu dus zien of de cpu een uur Prime95 overleeft, ik heb er goed gevoel bij dat games dan sowieso stabiel zijn en dat tevens de cpu gewoon altijd 43x draait. XFR werkt ook, want de max mp is 43,5 maar die laatste 50MHz komt er enkel in als de CPU onder de 60 graden daalt.
Edit: De X62 is hier het "probleem", deze krijgt de warmte niet weg bij de CPU. De rad zelf is nog altijd koel met wel een duidelijke warme inlaat en koele uitlaat.
Edit2: Ook een goed uur Prime95 small FFT doorlopen. Volgende stap is mem zo hoog mogelijk, tot nu toe getest met 3200C14, eerder al op 3400+ gedraaid maar niet tijdens Prime95/OCCT. Ook eens zien of ik via temperatuur de mp kan beperken om zo de cpu een beetje te beschermen tegen de hoge vcore.
Bijna 4 maanden later kan ik dan ook het vergelijk maken tussen een Kraken X62 en custom loop...
Prime95 small FFT lijkt de cpu niet langer warmer dan 85 graden te stoken en houdt daarbij clocksnelheden tussen de 4 en 4,2GHz.
In het algemeen jagen full core loads ook niet langer de cpu meteen naar 80+ temperaturen. Maximale kloksnelheden zijn niet veranderd 4,3 - 4,35GHz op 1,45V lijkt echt de max. 40MHz hoger met 0,15V meer crasht zo nu en dan helaas.
Degradatie kom maar op
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
https://www.overclockers....uth-about-CPU-degradation
(al worden er wel erg snel conclusies getrokken)
Dat je na 1,5 jaar nog niks merkt lijkt me niet meer dan normaal, maar na 5 jaar?
[ Voor 34% gewijzigd door mitsumark op 26-08-2018 15:59 ]
Verwijderd
Met de ASUS Prime X-370Pro diverse problemen gehad, RMA 2X, werkte even goed tot moederbord bij het opstarten een flits maakte, en Moederbord, SSD en Geheugen dood was.
Daarna de MSI B350M Bazooka terug gemonteerd, ander ram, Windows op SATA SSD en de R.1600 met stock cooler met verse koelpasta voor ongeveer een week kunnen gebruiken.
Nadien CPU defect.
Bij mijn ''oude'' 320M van ASUS werkt de Ryzen 1600 ook niet meer. CPU led branden zowel bij de 320 als 350 moederbord.
Dat ik 2933/3000Mhz Ram niet kon halen was mij in het begin al duidelijk met een 32GB Quad setup.
Bij 2666 hield het op met 4 sticks.
met 2 sticks haalde ik met ASUS X-370 Pro wel de 3000MHZ FSB, bij de setup met de MSI 350 enkel 2933.
Nu dus weer terug naar de basis waarmee het voor de Ryzen hype begon.
Intel Core i5 6400, 16GB DDR, en GTX 1060.
Gedwongen stap terug dus gezien ik, denk ik terecht de problemen die ik met ryzen had even opzij wil leggen.
Systeem onstabiel, BSOD met Windows 10, Uitvallende USB poorten bij zowel de B350 als x370 serie.
De 320 had hier vreemd genoeg nergens last van.
Dan bij cold boot ram problemen waarna de BIOS weer kwam zeuren dat 2933 niet mogelijk was met 2 sticks.
Dit was welliswaar redelijk minder na diverse bios updates en agesa updates, toch vaak genoeg last van gehad.
Mijn Intel systeem voelt na 6 cores geproefd te hebben iets log en traag aan, toch voor een gedwongen stap terug werkt deze sinds het aller begin probleemloos.
Even doorsparen, dan een nieuw systeem met minimaal 6 tot 8 cores.
Dit kan van zowel een Intel als AMD based systeem worden.
En nee, absoluut geen haat jegens AMD nu.
Ook niet na mijn redelijk dure lesgeld.
Ik kijk wel wat over een half jaar weer verder wat beste prestatie's geeft voor mijn dan weer beschikbaar geldreserves.
Dus het kan een of Intel, of AMD systeem worden.
We gaan het zien.
Zolang de CPU het maar red tot Zen 2 ben ik al tevreden, gaat ie eerder achteruit dan is het jammer maar helaas.
edit:
Ik zie nu dat ik de hele tijd naar de verkeerde cel in hwinfo heb zitten kijken, mijn cpu draait op 1,525V
Ach, hoger dan ik van plan was om te draaien, maar hij moet het maar uit houden
[ Voor 24% gewijzigd door Razkin op 26-08-2018 16:16 ]
5 jaar haalt hij wel ,die 1.45Vcore is alleen met prime zo hoog en aangezien ik altijd het balanced powerplan van windows gebruik haalt hij die vcore maar zelden op een normale dag..mitsumark schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:59:
Oud, maar niet minder waar 6 jaar later.
https://www.overclockers....uth-about-CPU-degradation
(al worden er wel erg snel conclusies getrokken)
Dat je na 1,5 jaar nog niks merkt lijkt me niet meer dan normaal, maar na 5 jaar?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Ik heb ook een ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (alleen zonder Wi-Fi) en volgens mij staat in de handleiding dat je inderdaad A2 en B2 moet gebruiken. Deze instructies heb ik gevolgd en D.O.C.P. gaat bij mij ook gewoon goed.Daniel. schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:51:
[...]
Je bent een held. Al 3 maanden bezig geweest om mijn geheugen op 3200mhz te draaien, maar ik kreeg het maar niet stabiel met DOCP. Dus alles ook handmatig maar gezet. Ook met de RAM tool maar het lukte maar niet. Nu in A2 en B2 gedaan en het werkt in 1x met de standaard D.O.C.P. settings. Ik heb een Asus Crosshair VII (Wifi) super bedankt!
Bijna idem; x370 prime pro + Corsair 3200: D.O.C.P. en het geheugenvoltage lager (1,33v) en daarmee is het stabiel. Het heeft me flink wat tijd gekost om te achterhalen dat de standaardsetting van 1,35v schijnbaar te hoog is voor het geheugen.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:49:
[...]
Ik heb ook een ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (alleen zonder Wi-Fi) en volgens mij staat in de handleiding dat je inderdaad A2 en B2 moet gebruiken. Deze instructies heb ik gevolgd en D.O.C.P. gaat bij mij ook gewoon goed.
Volgens mij zit ik hier met een kapot asus prime b350 plus moederbord
Nope, zonder cpu gebeurt er niets!Speedy-J schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:28:
Kan een moederbord starten zonder cpu en geheugen ,dus enkel aanzetten ?
Volgens mij zit ik hier met een kapot asus prime b350 plus moederbord
Nogmaals, er staat niet dat je dat "MOET", er staat "wordt geadviseerd".....Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:49:
[...]
Ik heb ook een ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (alleen zonder Wi-Fi) en volgens mij staat in de handleiding dat je inderdaad A2 en B2 moet gebruiken. Deze instructies heb ik gevolgd en D.O.C.P. gaat bij mij ook gewoon goed.
Ook staat er niet bij, waarom dat zo is, dus het had wel wat duidelijker gemogen.
Enfin we zijn eruit en het zij zo
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Dus er gaat ook geen lampjes branden en fans draaien ?
Vreemd want bij een wat ouder moederbord zonder cpu en geheugen gaan wel de lampjes branden en fans draaien zodra ik het bord opstart.
Verwijderd
Voor optimale performance gebruik je die sloten, als je je er niet aan houdt dan kan het ook werken maar dan moet een van de twee latjes net wat sneller zijn dan de andere of moet je de timings wat relaxter zetten of zo. Het best volg je inderdaad gewoon de instructies.Mannekino schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:49:
[...]
RTFM!
Overigens lijkt het mij sterk dat het moederbord niet eens start als je niet die instructies volgt maar het is dom om bij zoiets niet de relevante delen van de handleiding te lezen.Volgens mij komt het erop neer dat je slechts 2 geheugenkanalen maar minstens 4 sloten hebt en dat dus een van de twee sloten per geheugenkanaal wat verder weg zit dan de andere. Grotere afstand: meer tijdverschil bij dataovedracht.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 17:43 ]
https://download.amd.com/...quick-reference-guide.pdf - Pagina 15 staat wat 't is.Yonix schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:07:
Afgelopen weekend heb ik de nieuwe AMD Ryzen Master geïnstalleerd, toffe update, maar ik vraag mij af wat er nu precies wordt bedoeld met 'EDC'.![]()
[afbeelding]
Ik heb net voor het weekend dit setje besteld; pricewatch: F4-3200C16D-16GVKB. Scheelt weer wat t.o. de ZKW of TZBSamoht93 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:51:
Ik ben aan het kijken om een systeempje te bouwen met een 2700x ,Asrock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac en 16GB ram. Ben nog een beetje aan het puzzelen met het memory, op de QVL staat bijvoorbeeld de F4-3200C16D-16GTZB. Maar zou bijvoorbeeld de F4-3200C16D-16GTZKW ook gewoon werken? Iets ander achtervoegsel.Vind de tridents er erg goed uit zien. Iemand ervaring met dat setje?
Heeft geen RGB, maar dat boeit mij zelf ook niet.
http://specs.tweak.to/5253
Qua reviews icm ryzen zien die er goed uit idd.
Toevallig zelf eergisteren een nieuw setje gekochtSamoht93 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:24:
RGB ram hoeft van mij ook niet, wel let ik een beetje op het uiterlijk aangezien ze in een windowed case komen (h200i).
Qua reviews icm ryzen zien die er goed uit idd.
Imo echt nog een koopje ook. Startte zo op zonder problemen op een ASUS RoG Strix B450-I Gaming icm een AMD Ryzen 5 2600. Inmiddels een beetje mee zitten klooien en tis heerlijk snel
AMD Ryzen 7 7700 | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD
MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Daarom regel ik het voltage liever zelf.
Kleine update, systeem staat inmekaar en draait prima op 3200MHz dmv xmp profiel in laden.Samoht93 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:53:
Heb toevallig net mijn nieuwe systeem met de 3200C16D-16GTZKW besteld mocht het niet werken dan stuur ik ze terug en bestel ook de ripjaws of snipper x. Maar zag online een review van iemand bij wie die ook gewoon direct werkten op een 2700x.
Moederbord betreft een Asus X470 prime.
Als ik in Ryzen Master kijk zie ik dat de CPU voltage tussen de 1.40 en 1.49 staat als de PC idle draait.Meestal zit hij rond de 1.48. De temperaturen zijn relatief laag en komen niet boven de 60 graden uit. Energie instelling is Ryzen Balanced.
Naar mijn idee is de voltage te hoog, wat zijn de meningen hieromtrent?
[ Voor 4% gewijzigd door badluckboy op 06-09-2018 17:23 ]
Dit doet de AMD CPU vanuit de fabriek zo, ze zullen wel weten wat ze doen want mijn 1800X met hetzelfde gedrag doet dit na meer dan een jaar nog steeds zonder issues.badluckboy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:22:
...wat zijn de meningen hieromtrent?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 318,80 | € 318,80 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 284,70 | € 284,70 |
| 1 | WD Blue WD40EZRZ, 4TB | € 98,49 | € 98,49 |
| 1 | Corsair Carbide Clear 400C Zwart | € 83,99 | € 83,99 |
| 1 | Scythe Ninja 5 | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX | € 229,50 | € 229,50 |
| 1 | Samsung 970 Evo 500GB | € 145,- | € 145,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.210,38 | |
Ik twijfel nu over 2 dingen namelijk het moederbord en of ik niet beter voor een 2700 of 2600X moet gaan. Dat laatste om de prijs iets te drukken. En wat betreft de moederboarden lees ik veel over stroomvoorziening welke bij de een beter is dan bij de ander. Mobo's die op mijn vizier staan:
pricewatch: ASRock X470 Taichi
pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING
pricewatch: MSI X470 GAMING M7 AC
pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero
Als laatste kies ik de voeding uit, omdat dit ook nog afhangt van welk moederbord het uiteindelijk wordt. Alle tips zijn welkom!
Welke programma's gebruik je en zijn er reviews / benches te vinden die aangeven hoeveel deze progs profiteren van core count ?
Indien ze profiteren van >6 cores dan is een 2600X al niet aan te raden lijkt me.
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Dus een 2700 of een 2700X?
En dan rest nog de keus voor het juiste mobo.
- PCI device
- PCI device
- PCI encryption / decryption controller
- unknown device
Kan er via Google weinig verhelderends over vinden & heb dus al alle driver packages van AMD voor de GPU, CPU, chipset, audio, NIC, USB, SATA controller geinstalleerd. Wat is deze dan nog? Iemand een idee?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Even de hardware-id's door Google halen?NiGeLaToR schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:40:
Vandaag m'n Asus ROG 470-F met 2600X opnieuw geinstalleerd: hij bleef gek doen, freezes en crashes.. en repair/refresh hielp niet. Dus reinstall. Vooralsnog werkt dat weer goed. Er is na installatie van alle denkbare drivers 1 gek iets, een zooi niet herkende hardware blijft hardnekkig in de device manager staan:
- PCI device
- PCI device
- PCI encryption / decryption controller
- unknown device
Kan er via Google weinig verhelderends over vinden & heb dus al alle driver packages van AMD voor de GPU, CPU, chipset, audio, NIC, USB, SATA controller geinstalleerd. Wat is deze dan nog? Iemand een idee?
Thanks, dat werkte niet helemaal, maar bracht me wel op het goede spoor. Het zijn gewoon AMD dingetjes en de driver zit gewoon in het AMD driver pack. Waarom het niet geinstalleerd werd.. enfin, ze werken nu wel naar behoren
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Je heb gelijk ,bord en voeding doet helemaal niets zonder CPU.
Ik maar denken dat hij kapot was
Dat is klote... snap ook niet dat ze (als in "de winkel") de moederborden niet even updaten als ze "wat ouder" zijn dan een CPU uit is gekomen. Een service om voor terug te komen/kopen.Speedy-J schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:44:
[...]
Je heb gelijk ,bord en voeding doet helemaal niets zonder CPU.
Ik maar denken dat hij kapot was
Een PC voeding is altijd wel makkelijk te testen.
Sluit iets aan, bv een fan/hd of wat dan ook, verbind (in de connector die naar je moederbord gaat/moet, de grote 24 pins) bv. met een paperclip de groene draad (er is er maar 1) met een zwarte (links of rechts, maakt
niet uit) die er naast zit
[ Voor 3% gewijzigd door NINjak op 18-09-2018 12:59 ]
Het probleem was niet de CPU of BIOS. Ik heb het moederbord een tijd geleden ingebouwd in een andere kast samen met een nieuwe voeding na een upgrade naar x370 dus het B350 bord bleef over.NINjak schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:58:
[...]
Dat is klote... snap ook niet dat ze (als in "de winkel") de moederborden niet even updaten als ze "wat ouder" zijn dan een CPU uit is gekomen. Een service om voor terug te komen/kopen.
Een PC voeding is altijd wel makkelijk te testen.
Sluit iets aan, bv een fan/hd of wat dan ook, verbind (in de connector die naar je moederbord gaat/moet, de grote 24 pins) bv. met een paperclip de groene draad (er is er maar 1) met een zwarte (links of rechts, maakt
niet uit) die er naast zit
Weer een maandje verder heb ik een poging gedaan om het bord op te starten zonder CPU ,Ik zag gelijk dat er niets gebeurde ,bord en voeding slaat niet aan zonder CPU wat jij al aangaf in die reply.
Nu getest met CPU en jawel de leds gaan branden en bord en voeding start op!
Dat kan gerust alleen bij AM4 is dit een soort van beveiliging ,ik wou idd vaststellen of het bord het nog deed want het is 4 keer in 1 maand geswapt door een hoop ellende met een ander bord.dcm360 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:08:
Wat is eigenlijk het beoogde doel van een bord opstarten zonder CPU dan? Want vaststellen of een bord het nog doet kan je sowieso al niet zonder CPU.
Oké, de vraag anders gesteld: wat doen andere borden wel waardoor je vast kan stellen dat ze het nog wel doen, zelfs als er geen CPU in zit? Ik denk dat je niet echt wat vast kan stellen, want moederborden kunnen prima stuk zijn en alsnog de fans en kerstverlichting aanzetten.Speedy-J schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:28:
[...]
Dat kan gerust alleen bij AM4 is dit een soort van beveiliging ,ik wou idd vaststellen of het bord het nog deed want het is 4 keer in 1 maand geswapt door een hoop ellende met een ander bord.
Ik kan het inderdaad niet echt vaststellen of een bord werkt of niet ,maar bij dit bord vond ik het toch wel vreemd dat er helemaal niets gebeurde ,zelfs de voeding ging niet aan.dcm360 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:37:
[...]
Oké, de vraag anders gesteld: wat doen andere borden wel waardoor je vast kan stellen dat ze het nog wel doen, zelfs als er geen CPU in zit? Ik denk dat je niet echt wat vast kan stellen, want moederborden kunnen prima stuk zijn en alsnog de fans en kerstverlichting aanzetten.
Niet raar toch om dan te denken dat er iets niet klopt? Maar goed hij werkt en kan dus gerust een nieuwe CPU bestellen.
Grappig, hoveren op je link geeft prijzen, klikken leidt naar "geen prijzen beschikbaar"
Op €60 vind ik zelf het gat met de 2200g (€95) te klein, zeker als daar nog twee chips (220GE en 240GE) tussen moeten komen, maar waarschijnlijk zakt de prijs nog wel een beetje de komende weken.
EDIT:
nieuw linkje: pricewatch: AMD Athlon 200GE Boxed
Tot nu toe maar bij een paar winkels beschikbaar, als ik de shopreview zo zie zou ik Azerty kiezen, en dan is €70 voor deze chip toch te gek, maar wie weet...
[ Voor 21% gewijzigd door vectormatic op 21-09-2018 09:53 ]
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
M'n Ryzen setup wordt nu ook daadwerkelijk gebruikt sinds ik een Focus+ voeding heb die niet op z'n bek gaat bij 600W AC.
Ik heb enige instabiliteit gehad bij auto mp, 1,45V met LLC op extreme(effectief 1,5 a 1,525). Om bij all core(bv prime95 small FFT's) loads de cpu wat meer lucht te geven heb ik een Tdie limiet van 80 graden ingesteld. De temp limiet laat de cpu terug klokken in Prime95 naar ~ 4,1GHz, Cinebench of games draaien nog steeds op 43 mp all core en 43,5 bij of lage utilisatie of low core loads. De spanning is nu ingesteld op 1,4925V met de LLC op turbo ipv extreme. Effectieve spanning is nog steeds 1,478 tot 1,525 en hiermee heb ik tot op heden geen crashes meer gehad. De baseclock is licht verhoogd naar 100,5MHz gewoon omdat het kan
Oh en wat betreft het Gigabyte bashen
Wordt het dan nu eindelijk eens tijd om een upgrade te doen en voor een HTPC/ Server te gaan?
Ik hou de temperaturen goed in de gaten, in "idle" zit hij op de 35-40 graden. Tijdens FIFA 19 plus streamen komt hij rond de 65-70 graden. Is dit normaal of kan de koeling nog beter?
Ik heb momenteel 1 fan achter en de stock koeler die erbij zit op de CPU zitten.
Als jullie zeggen van, doe 1 of 2 fans er voor in, of zelfs 3 dan ga ik nog wat fans bij bestellen.
Ook zag ik bij het monitoren dat EDC bijna de heletijd op 100% zit, kan iemand mij uitleggen of dit slecht is? Of wat ik daar aan zou kunnen doen.
Zonder enige vorm van kennis van je systeem zou ik adviseren om te kijken of je 2 120mm front intake fans kwijt kan.
Geen idee wat dit nu weer veroorzaakt. Gok dat niemand een idee heeft? Draai stock, kale windows met alleen laatste bios en drivers.
Edit: nog meer mafs, apps zoals Opera en Skype werken ook niet meer nu. Dat was de reden voor de eerste reinstall. Ik ben inmiddels van SSD gewisseld om dat uit te sluiten maar dit is wel erg wazig.
[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-09-2018 20:40 ]
Betere memory support en auto boost lijken meer vanuit de zen chip te komen als de x470 chipset.
Een beetje overclocken vind ik wel leuk, maar het zal niet heel extreem worden (280 aio)
Verder heb ik begrepen dat het VRM gedeelte bij de AMD bordjes nogal belangrijk is en veel verschilt.
Voor een slordige 200 euro kan ik een topmodel x370 kopen (bijv. Asus ROG Crosshair VI Hero) of een meer midrange x470 plank. (Msi Carbon, Asus x470-f/prime)
Ik vraag me af wat de beste keuze is, en of er noemenswaardige verschillen zitten tussen de chipsets en in hoeverre ik dit ga merken. Ik leun naar de Crosshair omdat het gewoon een erg gaaf bord is, en een beetje met het oog op de volgende upgrade van processor.
Kan iemand mij vertellen of ik beter voor de nieuwe chipset kan gaan of het betere bord?
Goed om te weten dat ik de koeler dan in ieder geval goed gemonteerd heb met voldoende koelpasta.unfor schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:54:
65-70c met stock cooling is vrij normaal.
Ik ga twee fans van 120mm voor in m'n kast hangen voor betere airflow. Wellicht dat de CPU dan ook wat koeler word, dat zou vast de levensduur ook wat moeten vergroten lijkt me. Al is het waarschijnlijk minimaal.
Zowel memory als CPU hadden een OC.
Oplossing bij mij was CPU hoger OC'en
In beide gevallen had de CPU er niets mee te doen, maar was het memory gerelateerd.
Eerste systeem : Corsair 3200C19 memory wat stabiel draait op 3000C14 1T (2 bankjes)
Tweede systeem : Trident Z 3200C14 memory, wat stabiel draait op 3000C16 1T (4 bankjes)
Heb enorm veel getest en geprobeerd, maar systeem draait nu al weken stabiel op deze memory speeds.
Je zou dus kunnen kijken wat er gebeurt met iets lager gesteld geheugen.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Wat je ook kan proberen, het hielp bij mij in ieder geval goed, is power supply in BIOS op Typical Current Idle zetten, ipv auto of Low Current Idle.
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Thanks, ga ik checken, maar draaide juist al op bios optimized defaults.DaLoona schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:43:
@NiGeLaToR klinkt een beetje als een Windows softlock. Heb je toevallig een lage Vcore of hoge (negatieve) Vcore offset ingesteld?
Wat je ook kan proberen, het hielp bij mij in ieder geval goed, is power supply in BIOS op Typical Current Idle zetten, ipv auto of Low Current Idle.
Absoluut. Er draait hier een X470 Aorus Ultra Gaming met een 2600x met PBO enabled in BIOS. Verder een boel mee gespeeld maar uiteindelijk bijna alles weer op auto staan (zie verderop). Momenteel maximale kloksnelheid 4250 Mhz. en een stabiele Prime95 all-core boost van 3,9 Ghz a. 3,975Ghz.418O2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 01:41:
Er zijn prima mid-range x470 border met vrms die prima zijn voor een normale oc. Je moet dat gezeur op vrms met een korreltje zout nemen, als je niet extreem gaat overclocken is een mid-range bord met een goede cpu koeler en goede case koeling prima
VRM's met HWInfo nog niet warmer gezien dan zo'n 67 graden en dan heb ik het over een stresstest waar zowel de CPU als de GPU (lichte overclock RX 580) volledig belast zijn. GPU er ook bij ivm genereren extra hitte in de kast.
Grappige (op zich verklaarbare) bevinding hier na een avondje spelen:
- Undervolten geeft minder prestatie aangezien de CPU zichzelf minder boost bij minder voltage
- Overvolten geeft extra prestaties doordat de CPU ruimte ziet om kloksnelheid te verhogen. Dit is echter maar van korte duur door de toenemende hitteontwikkeling.
Ik vind het heel gaaf om te zien dat de CPU dat allemaal zelf kan regelen aan de hand van inputs
0,1 volt undervolt (en dat is fors): maximum boost op de cores van 4125Mhz. Auto voltage levert 4200-4250 op. Lichte overvolt van +0,05 geeft steevast 4250. Hogere overvolt niet gedaan aangezien ik het de hitte niet waard vind.
Op standaard voltage wordt de CPU bij een volledige Prime stresstest net in de 70 graden. Bij een systeembrede stresstest inclusief GPU wordt de CPU 80 graden, maar dan is dus alles wat maar 100% power kan vreten ook daadwerkelijk 100% power aan het vreten en de GPU voegt dan 175 watt toe.
Config:
- Fractal design R-paar jaar oud
- X470 Aorus Ultra Gaming
- 2600X
- G.Skill Aegis 3000Mzh. geheugen
- Mugen 5 PCGH
- Intakefan voorkant 12cm
- Intakefan onderkant 14cm
- Outtake fan achterkant 12cm
Fanprofielen in BIOS wat aangepast (dat heeft Gigabyte echt fijn op orde).
Overigens had ik hiervoor een 2600, maar deze is teruggegaan naar Azerty omdat ik zonder ook maar iets aan te passen random bluescreens en vastlopers kreeg. Die CPU was niet goed. Niet vaak een DOA kapotte CPU meegemaakt met ook als werk ruime PC-zaak ervaring, maar het is me nu toch een keer privé overkomen
[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 28-09-2018 23:59 ]
UNOX: The worst operating system
Als ik de frontline gamemode speel met volle 64 speler servers zit mijn cpu gebruik vaak op 75-90% en de fps dipt soms aardig met veel explosies. De cpu draait op 3,8ghz en in combinatie met dualchannel 3066mhz corsair vengeance geheugen. Windows is versie 1803
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
DX11 of DX12?aminam schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:19:
Is er toevallig iemand die Battlefield 1 @4k Ultra speelt met een r5 1600 cpu?
Als ik de frontline gamemode speel met volle 64 speler servers zit mijn cpu gebruik vaak op 75-90% en de fps dipt soms aardig met veel explosies. De cpu draait op 3,8ghz en in combinatie met dualchannel 3066mhz corsair vengeance geheugen. Windows is versie 1803
12, maar de framerate wordt er niet beter op als ik naar dx11 switch.
Volgens mij liggen de minimum framerates in DX12 sowieso een stuk lager. Welke videokaart heb je? Battlefield 1 ligt AMD kaarten wat minder. En je speelt ook op 4K ultra, dus dat is niet niks. En veel benchmarks die je online vind zijn van de singleplayer en dus niet representatief.aminam schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:21:
[...]
12, maar de framerate wordt er niet beter op als ik naar dx11 switch.
Nee dat maakt het lastig om realistisch vergelijkbare benchmarks te vinden. Deze specifieke gamemode is nog iets intensiever dan conquest is omdat de actie geconcentreerder is. Ik gebruik een Vega 64 Liquid, gpu clock onder volle belasting ligt tussen de 1600 en 1650.Fleximex schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:08:
[...]
Volgens mij liggen de minimum framerates in DX12 sowieso een stuk lager. Welke videokaart heb je? Battlefield 1 ligt AMD kaarten wat minder. En je speelt ook op 4K ultra, dus dat is niet niks. En veel benchmarks die je online vind zijn van de singleplayer en dus niet representatief.
Bottleneckt je vega niet? Zit die tijdens de dips op 100 procent?aminam schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:15:
[...]
Nee dat maakt het lastig om realistisch vergelijkbare benchmarks te vinden. Deze specifieke gamemode is nog iets intensiever dan conquest is omdat de actie geconcentreerder is. Ik gebruik een Vega 64 Liquid, gpu clock onder volle belasting ligt tussen de 1600 en 1650.
Nee juist niet, tijdens dips zakt het gpu gebruik en de core clock in naar meestal iets van 85%. Maar dat is vaak maar van hele korte duur. Overigens gebruik ik voor de graphics wel een custom profiel niet de ultra preset, motion blur en special effects heb ik bijvoorbeeld al terug gezet, AA staat helemaal uit.418O2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:33:
[...]
Bottleneckt je vega niet? Zit die tijdens de dips op 100 procent?
Helder. Dat vergt veel singlecore prestaties en daar is onze r5 1600 niet heel sterk in natuurlijk.aminam schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:51:
[...]
Nee juist niet, tijdens dips zakt het gpu gebruik en de core clock in naar meestal iets van 85%. Maar dat is vaak maar van hele korte duur. Overigens gebruik ik voor de graphics wel een custom profiel niet de ultra preset, motion blur en special effects heb ik bijvoorbeeld al terug gezet, AA staat helemaal uit.
Ik speel Assetto Corsa en die gaat helemaal scheef met SMT aan.
Zonder SMT is de belasting over alle cores redelijk gebalanceerd, als ik het aanzet gaat er load op cores omhoog tot 100% terwijl anderen niets staan te doen...
Alsof de scheduling niet goed gaat in het OS
/edit verkeerde persoon
[ Voor 6% gewijzigd door raymondw op 02-10-2018 16:07 ]
Ik zit met het volgende overclock probleem en wil eventueel weten of jullie nog tips hebben.
Ik heb mijn Ryzen 2700x succesvol overclocked naar 4.2ghz op alle cores.
Mijn Setup is een Ryzen 2700x i.c.m. een Asus Crosshair VII (Wifi) met een custom watercool loop en full cover block (mono block) van EKWB. Dus temperatuur blijft wel mooi stabiel. Geheugen is daarbij ook overclocked van 3200 naar 3334mhz.
Mijn settings zijn zover.
Multiplier: 42
Performance Enhancer: Default
Performance Bias: None
Performance Boost: Disabled
Memory Frequency: 3334mhz
Vcore Offset + 0.33750
Max temps maximum heat prime95 79.50* (Oké is heet maar deze test is ook extreem voor de hitte)
Verder dan dit kom ik niet misschien doe ik iets fout.
Maar wat ik mij echt afvraag is hoe ik dynamic multiplier weer kan activeren. Zo kunnen de cores weer downclocken als ik het niet nodig heb. Verder als ik de test niet draait geeft CPU-Z een Core voltage van 1.5 aan maar als ik de test draai zakt die terug naar 1.4, terugval is normaal maar is dit normaal dat het zoveel is.
Verder is het bij Zen+ vrij normaal dat je niet verder komt dan 4.2 - 4.3Ghz, of je moet belachelijk hoge voltages op je cpu toepassen.
Ik zou zeggen, zet PBO aan en dan klokken de cpu en het voltage wel terug en je hebt een boostklok tot ~4.35Ghz, als temperatuur binnen bepaalde, mij onbekende, limieten blijft.
[ Voor 28% gewijzigd door DaLoona op 07-10-2018 16:53 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
@-The_Mask- Moet ik mij maar eens in gaan verdiepen, geen idee hoe dat werkt.
Voor de geïnteresseerden. Mijn build ziet er zo uit. Kan niet betere foto's maken de schermen staan in de weg. Excuses Tweakers helpt de oriëntatie om zeep.

Zojuist heb ik de nieuwste bios uitgeprobeerd (4028), daarvoor zat ik op 4011.
Vreemde is dat mijn 2700x gelockt wordt op 4 Ghz door deze nieuwe bios, waar ik met 4011 nog geregeld door de 4,3 Ghz heen ging op single core blijft dat met bios 4028 4Ghz. Het lijk wel of precision boost niet meer werkt.
Ik had 4028 uitgeprobeerd omdat Asus aangaf dat er performance improvements in zaten. Nu klopt dat op zich wel als je naar multicore performance kijkt, deze draaien met 4028 allen op 4 ghz ipv 3,85 op 4011, echter de single core boost is compleet verdwenen. Dit lijkt me niet de bedoeling. Momenteel weer terug op 4011 omdat ik de single core boost toch ook wel graag wil houden.
Zelfs PBO aanzetten heeft totaal geen effect met 4028?
Als je de mp op auto laat en een vaste core spanning insteld dan is de klok variabel, maar zit je met een altijd vaste spanning. In dit geval moet je core spanning wel dusdanig hoog liggen dat de cpu niet crasht als deze naar de hogere mp's switched en houdt uitgezonderd golden samples in dat je hoger moet gaan zitten dan wat alom als veilig beschouwd wordt.
Afhankelijk van de load is mijn vcore 1,475~1,525V bij 4340MHz all core en 4390MHz single core(Na lange tijd 4320 en 4370 getest te hebben ben ik nu een week iets hogere kloks aan het testen). Zware loads beperk ik de klok middels de temperatuur limiet zodat bv Prime95 de cpu niet continue naar de 85 graden(Tdie) stookt. Doordat de cpu terug klokt naar 4,1 a 4,2GHz in Prime95 bij een Tdie van max 80 graden is tot nu toe de cpu stabiel gebleken waar met een 5 graden hogere limiet en 4,3GHz er af en toe crashes waren in stabiliteits testen.
Mijn 2700X moet overleven tot Zen 2, gaat het vroegtijdig mis door de hoge vcore dan is dat maar zo
Was ik er op tijd bij en hoop dat het mee valt voor toekomstige kopers.
Nu weer verder met mij zoektocht naar een moederbord en geheugen:)
Verwijderd
Bij Megekko is het nu €10 duurder dan bij Azerty die ook een paar € meer rekent dan een paar weken geleden. Normaal gesproken zie je bij die CPU's dat Megekko en Azerty dezelfde prijs rekenen en beide minder dan de overige winkels. Hopelijk is dit geen voorbode van dat Azerty de prijs eveneens verhoogt. Het is natuurlijk wel logisch als de prijzen tijdelijk zouden stijgen wanneer veel mensen die een Intel-CPU wilden kopen uitwijken naar Ryzen. Op de lange termijn zal de productie wel worden aangepast en maakt het weinig uit. Nu maar hopen dat TSMC snel die productie kan opvoeren als de vraag tegen die tijd nog groter is.Gandalf68 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:46:
Prijzen van de 2700x beginnen nu ook licht te stijgen ...
Gisteren heb ik alvast een RM650X 2018 besteld voor €80-81 inclusief verzending, die was afgeprijsd, normaal gesproken zou je er ruim €20 meer voor betalen. Normaal gesproken had ik misschien eerder 550W gekozen maar gezien het prijsverschil en de aanbieding koos ik toch maar voor meer zekerheid (en een extra SATA-kabel als de onvolledige specsheet van Megekko klopt).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2018 13:57 ]
2 maanden geleden besloten om mijn systeem up te graden van een 6700k naar een Ryzen 2700x. Alleen nu heb ik een probleem, ik krijg mijn Memory in windows niet hoger dan 2133mhz wat ik ook probeer manual timen , XMP profielen aanpassen omlaag of omhoog mijn memory blijft vast zitten op 2133 in windows en op het moederbord.
Moederbord
https://www.gigabyte.com/...S-GAMING-7-WIFI-rev-10#kf
Geheugen
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15
Ik vind het zo ontzettend vervelend mijn geheugen kan gewoon 3000mhz aan maar wat ik ook probeer ik kom niet over die 2133Mhz heen. Ik heb het al met een ontzettende tech savy maat geprobeerd maar wij prikken er niet doorheen
BTC €94.837,08
Probeer je ram eens in een andere channel te zetten. Bij mij moesten ze in 2 en 4. De zmp profielen zijn eigenlijk al overgekookte geheugen, maar ze garanderen dat ze minimaal die snelheid kunnen halen.koelebobes schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:17:
Goedenavond heren,
2 maanden geleden besloten om mijn systeem up te graden van een 6700k naar een Ryzen 2700x. Alleen nu heb ik een probleem, ik krijg mijn Memory in windows niet hoger dan 2133mhz wat ik ook probeer manual timen , XMP profielen aanpassen omlaag of omhoog mijn memory blijft vast zitten op 2133 in windows en op het moederbord.
Moederbord
https://www.gigabyte.com/...S-GAMING-7-WIFI-rev-10#kf
Geheugen
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15
Ik vind het zo ontzettend vervelend mijn geheugen kan gewoon 3000mhz aan maar wat ik ook probeer ik kom niet over die 2133Mhz heen. Ik heb het al met een ontzettende tech savy maat geprobeerd maar wij prikken er niet doorheen
Bij mij zitten ze al in 2-4 zoals ze het volgens mij wilden in de handleiding ik zal 1-3 is proberen nu.Daniel. schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:29:
[...]
Probeer je ram eens in een andere channel te zetten. Bij mij moesten ze in 2 en 4. De zmp profielen zijn eigenlijk al overgekookte geheugen, maar ze garanderen dat ze minimaal die snelheid kunnen halen.
*update*
Channels veranderd XMP aangezet timing veranderd en nog steeds 2133mhz. Ik zit de nieuwste bios update van gigabyte F5
[ Voor 13% gewijzigd door koelebobes op 09-10-2018 08:03 ]
BTC €94.837,08
Blijkbaar hebben ze voor jou type modules Samsung B-die en oud Hynix M-die gebruikt.koelebobes schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:56:
[...]
Bij mij zitten ze al in 2-4 zoals ze het volgens mij wilden in de handleiding ik zal 1-3 is proberen nu.
*update*
Channels veranderd XMP aangezet timing veranderd en nog steeds 2133mhz. Ik zit de nieuwste bios update van gigabyte F5
De B-die zijn goed, de M-die zijn minder goed.
Er zijn posts waarbij het correct functioneert op 2800Mhz
Ik zou 2666 proberen en dan steeds een stapje hoger.
Mijn Corsair modules heb ik via deze stappen stabiel op 3000C14, spec is 3200C16
Ik ga dit nogmaals vanavond proberen bedankt.raymondw schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:43:
[...]
Blijkbaar hebben ze voor jou type modules Samsung B-die en oud Hynix M-die gebruikt.
Mijn Corsair modules heb ik via deze stappen stabiel op 3000C14, spec is 3200C16
BTC €94.837,08
Wow okay jij gokt 2666 en toen was het ook meteen klaar bij 27 schiet hij meteen weer in boot loop. maar ik heb voor het eerst nu wat anders staan dan 2133mhz. Heb het trouwens gedaan met de standaard timings en alleen maar met page down naar 2666 gezet.raymondw schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:43:
[...]
Blijkbaar hebben ze voor jou type modules Samsung B-die en oud Hynix M-die gebruikt.
BTC €94.837,08
Is niet gokken hoor
2666 is de huidige "standaard", zo'n btje alles zou daarop moeten draaien.
Hoger gaan gaat je hoofdpijn kosten...
Ik heb destijds bijna vanaf day1 getest met mijn modules, alles draait maar alleen 3000 is stabiel.
Met Zen2 ga ik voor een 3600(X) met een nieuw setje ondersteunt geheugen.
Genoeg getest met de huidige set
Hoe krijg je zo'n relatieve nieuwe cpu kapot?FrankoNL schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:27:
6800k overleden, dus ik ben vanaf morgen ook onderdeel van het Ryzen kamp. Ben gegaan voor een 2600x. Ik game voornamelijk op 1440p dus dat zou prima moeten zijn. B450 bordje erbij. Geheugen gaat mee. Corsair vengeance 3000 mhz geheugen. De ellende is wel dat het Hynix modules zijn, dus of ik die op 3000 ga krijgen? ...