Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 12:18
Afgelopen week heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Daar zit een Ryzen 5 2600X in met stock Wraith Spire koeler en de pre-applied cooler paste. In de BIOS heb ik het 'silent profile' gekozen voor de koeler(s). Heb hem (nog) niet overclockt. Ook nog geen stress tests gedraaid.

Het zijn warme dagen, maar de processor idlet gemiddeld tussen de 50 a 65 graden, en de koeler draait dan 1600 a 1800 RPM. Als ik ga gamen (bv. Rocket League) dan zit hij meestal tussen de 70 a 80 graden, maar heeft ook gepiekt boven de 90(!). Dan gaat de RPM van de koeler richting 2200+. Laagste temp die ik gezien heb - vlak na opstarten - was 37C met 1430RPM (redelijk stil).

Het ding maakt vrij veel geluid, terwijl ik het idee had dat het 1) niet zo'n luide koeler was, en 2) er me op het aankoopadviesforum verteld was dat mijn nieuwe kast (Fractal Design Define C) een stille kast was. De kast komt met twee stille fans: één voor, en één achter.

Tijdens de installatie is de stock cooling paste flink rondgesmeerd, omdat ik moeite had om de koeler vast te schroeven. De is dus heen en weer gegleden over processor. Geen idee of dat uitmaakt, maar ik vermeld het maar even voor de volledigheid.

Zijn dit normale temperaturen en RPMs?

De grafische kaart blijft koel en stil. Fans gaan alleen aan boven de 60C en die zijn vrij stil.

Dit is het hele systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 88,-€ 88,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define C€ 74,90€ 74,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 150,60€ 150,60
1Corsair RM550x (2018)€ 86,50€ 86,50
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 57,-€ 57,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,90

(Grote SSD voor Win10 + games, kleine SSD voor linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Zaterdag zelfde processor in dezelfde kast gebouwd.
Ik zal eens kijken wat de temps zijn, is alleen een computer waar nauwelijks software op komt, dus moet even bedenken waarmee ik het kan testen. Misschien Winrar inpakken van een groot bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ourari Nee, die temperaturen zijn denk ik niet normaal. Een idle 2600X zou niet zomaar tussen de 50 en 65 graden moeten worden met idle loads. Verder kan ik je alvast verklappen dat ik met dat bordje niet zomaar zou gaan overclocken. De VRM's zijn gewoon slecht. Omdat je de stock koeler gebruikt heb je wat airflow, maar verwacht geen wonderen. Je zal de temperatuur van de mosfets zeer goed in de gaten moeten houden als je wil overclocken. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Vorige week een systeem in elkaar gezet maar heb een probleem waar ik zo snel geen oplossing voor kan vinden.

AMD Ryzen 2700X
Asrock X470 Taichi
G.Skill F4-3200C14D-32GVK
Western Digital Black 500GB NVMe SSD
Gigabyte Radeon RX560 OC 4G
Crucial MX500 1TB 2.5" SSD
Seasonic Focus Gold 650 FX PSU
be quiet! Dark Rock Pro 4 HSF
Samsung C24FG73 monitor

Alles in elkaar gezet en met een USB stick Windows 10 pro op de WD M.2 SSD gezet.
In windows gekeken of alle onderdelen goed werden herkend en ook daad werkelijk werken.
Dat is het geval. Geheugen draait op 2133MT/s en in HWinfo zie ik dat AMD-V uitstaat.
Dus ik wil rebooten om in UEFI dat aan te passen.
Helaas, wanneer ik F2 of DEL indruk bij opstarten krijg ik alleen zwart beeld en vervolgens gaat de monitor in stand-by. Gebeurt elke keer. Ik in windows UEFI updaten van 1.10 naar nieuwste 1.50. Maar blijf hetzelfde resultaat krijgen.
Ik kijk op het MoBo naar de HEX Debug code en zie A6 staan.
De manual geeft hier over aan: 'Problem related to IDE or SATA devices. Please reinstall IDEand SATA devices. If the problem still exists, please clear CMOS and try removing all SATA devices.'

Ik heb vervolgens systeem uitgezet en CMOS gereset. Probleem blijft.
SATA SSD in ander SATA port gestoken. Probleem blijft. Na CMOS reset ook.
SATA er helemaal uit gelaten. Probleem blijft en ik kan ook niet meer naar Windows booten. Krijg dan melding 'Reboot and Select proper Boot device or insert boot media in selected boot device and press a key'

Steek ik de SATA SSD er weer in en ik kan gewoon weer naar Windows Booten.
Toch staat Windows op de NVMe geinstalleerd. Juiste drive gekozen bij installatie en toch staat in Disk Managment een door systeem gereserveerde partitie van 549MB met (System,Active,Primary Partition) op de SATA SSD. Op de NVMe staat (Boot,Page File,Crash Dump, Primary Partition). Ik weet niet of dat system active iets aangeeft ivm juiste boot device want de NVMe staat gewoon als Boot aangegeven.
Lijkt me ook dat de installatie van (on)juiste boot medium niet moet betekenen dat ik niet in de UEFI kan komen.

Geen idee wat ik verder nog kan proberen.
Heb Asrock ook al het probleem door gegeven. Ik zal zo ook SiComputers,( waar ik CPU, MoBo,RAM, HSF, SSDs en behuizing heb gehaald.) m'n probleem doorgeven.

[ Voor 0% gewijzigd door Jan Ham op 31-07-2018 01:00 . Reden: RAM speed corrected ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zie het probleem ,instaleer windows eerst op je M.2 SSD met verder niets aangesloten op de sata poorten.
Op die manier voorkom je dat er niet word weg geschreven naar andere HDD/SSD's.

Waarom dat je zwart beeld krijg na een reboot is voor mij ook niet echt helder ,het zou gewoon moeten werken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

DaniëlWW2 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:57:
@ourari Nee, die temperaturen zijn denk ik niet normaal. Een idle 2600X zou niet zomaar tussen de 50 en 65 graden moeten worden met idle loads. Verder kan ik je alvast verklappen dat ik met dat bordje niet zomaar zou gaan overclocken. De VRM's zijn gewoon slecht. Omdat je de stock koeler gebruikt heb je wat airflow, maar verwacht geen wonderen. Je zal de temperatuur van de mosfets zeer goed in de gaten moeten houden als je wil overclocken. :/
Ik denk dat het hele bord het probleem is met die hoge idle temps ,De VRM's worden stock al zwaar belast waardoor de boel opwarmt.
We gaan zien hoelang het bordje het uit houd..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedy-J schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat het hele bord het probleem is met die hoge idle temps ,De VRM's worden stock al zwaar belast waardoor de boel opwarmt.
We gaan zien hoelang het bordje het uit houd..
Ik heb dat bordje zelf gebruikt met een 1700 en de stock koeler die ook bij de 2600X komt. Dit is geen normaal gedrag en het lijkt eerder op slecht contact tussen de IHS en de koeler.

Mosfets en condensatoren zijn een geheel ander probleem. In het algemeen is het een heel "interesant" bord. Goede audio en netwerkcontroller, goede lay-out en lijkt toch ietwat bovengemiddelde RAM OC capaciteit te bezitten, maar waardeloze stroomvoorziening en een miserabel excuus voor een heatsink. Verder was de bios beperkt in opties. Had Gigabyte er $10 extra tegenaan gegooid voor een betere heatsink, een keurige 6 fasen VRM met fatsoenlijke mosfets en een betere bios, dan was het een winnaar geweest waar je zo €150 voor had kunnen vragen. :/

Iets anders. Buildzoid is wel iets los aan het maken zeg. :*)

We hebben VRM temperatuurtesten van de wat betere B450 bordjes, en zoals verwacht/voorspeld is Gigabyte sh*t. Asus eigenlijk ook...

Maar de echte verassing lijkt MSI te zijn. De Tomahawk heeft volgens Hardware Unboxed 2x 4C029N en 2x 4C024N. Dat is hetzelfde als voor de X470 bordjes. De resultaten liegen er ook niet om. Netjes gedaan MSI. :Y d:)b

ASRock hun K4 is hetzelfde als de B350 variant. Het werkt, maar het is wel een 3 fasen VRM ontwerp waar ze liegen. Waarschijnlijk is deze wel beter voor APU's omdat de SoC VRM bij MSI slechter is, en MSI doodleuk APU overclocking uit heeft gezet voor hun X470 bordjes omdat het niet werkt. Als het hier ook uit staat, dan is het geen discussie meer waardig,

[ Voor 58% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-07-2018 15:38 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:15:
Ik zie het probleem ,instaleer windows eerst op je M.2 SSD met verder niets aangesloten op de sata poorten.
Op die manier voorkom je dat er niet word weg geschreven naar andere HDD/SSD's.

Waarom dat je zwart beeld krijg na een reboot is voor mij ook niet echt helder ,het zou gewoon moeten werken.
Goed advies! Als je een besturingssysteem (eender of dat het het enige of een tweede is) installeert, altijd alle andere SSD's en harde schijven ontkoppelen, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:59

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:44:
[...]
Maar de echte verassing lijkt MSI te zijn. De Tomahawk heeft volgens Hardware Unboxed 2x 4C029N en 2x 4C024N. Dat is hetzelfde als voor de X470 bordjes. De resultaten liegen er ook niet om. Netjes gedaan MSI. :Y d:)b
Zelfs de +- 90 euro kostende B450-A Pro van MSI heeft nog dezelfde VRM met vier mosfets per primaire fase.

Hoewel het m.i. terecht is dat fabrikanten worden aangesproken op de verloedering van de definitie 'fase', moet je er denk ik wel voor oppassen dat je de kwaliteit van VRM's gelijk stelt aan de kwaliteit van een moederbord. Als je een B450-bord met een dikke stroomvoorziening hebt, maar vervolgens met brakke audio of een heel praktisch issue als te weinig fanheaders, heb je er alsnog weinig aan. En als je 'm combineert met een APU oid heb je natuurlijk ook niet veel aan een dure 6+1 'real phase' VRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TomasH

Op zich wel met je eens alleen kun je brakke audio nog extern oplossen net als weinig fanheaders.

Een slechte stroomvoorziening raakt de basis en is imo daarom toch kwalijker. Net zoals slechte sensor readouts.

Anyway goed dat er meer gekeken wordt naar kwaliteit van dit soort componenten en jammer dat er maar weinigen tot geen zijn die een mobo enigzins goed kunnen testen (hierop).

Meestal komt het niet verder dan de specs herhalen en wat testjes van de USB snelheid en een beperkte OC test met een golden sample chip.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TomasH schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:01:
[...]

Zelfs de +- 90 euro kostende B450-A Pro van MSI heeft nog dezelfde VRM met vier mosfets per primaire fase.

Hoewel het m.i. terecht is dat fabrikanten worden aangesproken op de verloedering van de definitie 'fase', moet je er denk ik wel voor oppassen dat je de kwaliteit van VRM's gelijk stelt aan de kwaliteit van een moederbord. Als je een B450-bord met een dikke stroomvoorziening hebt, maar vervolgens met brakke audio of een heel praktisch issue als te weinig fanheaders, heb je er alsnog weinig aan. En als je 'm combineert met een APU oid heb je natuurlijk ook niet veel aan een dure 6+1 'real phase' VRM.
Natuurlijk moet je ook letten op lay-out, RAM comptabiliteit en OC, audio, netwerkcontroller, fanheaders, BIOS of I/O aansluitingen. Ik draai het alleen om. :)

Buiten RAM comptabiliteit en echt de meest basale bios features, zijn al deze zaken van minder groot belang dan de stroomvoorziening. Een moederbord is primair een printplaat die een CPU draaiende moet houden. Als je dit niet eens fatsoenlijk kan, dan hoef je naar mijn mening niet eens naar de rest te kijken.

Daar valt het Gigabyte bordje echt keihard door de mand met de veel te hoge temperaturen en stabiliteitsproblemen die potentieel hiermee te maken hadden. Een betere audiochip en netwerkchip gaat je dan niet helpen.

Ik ben echt niet zo keihard over Gigabyte omdat ik een Gigabyte hater ben. Nee, ik zo keihard omdat Gigabyte zich op alles behalve de kerntaken van een moederbord richt. Leuk die betere audiochip of netwerkcontroller, of RGB. Als je basisfunctionaliteit niet op orde is, dan is het bord gewoon sh*t. Die Gigabyte Aorus B450 PRO is op deze manier gewoon sh*t. Als ik vervolgens zie wat de ASUS ROG Strix B350-F kost, dan is dat bord ook gewoon sh*t...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Alleen al het feit dat nu ook HardwareUnboxed (na GamersNexus) hier aandacht aan besteedt geeft aan dat het goed is dat Buildzoid dit deed.
Die fanheaders is tenminste transparant voor de n00b (de n00b die gewoon logisch denkt), VRM's zijn dat niet. Wat betreft audio, zolang er maar een S/PDIF, het liefst 2 (1 voor speakers en 1 voor een microfoon), op zit vind ik het prima. Maar goed, het punt is dat je vooral erg kritisch moet zijn bij dat wat niet transparant is voor de meeste klanten. Ik vermoed dat de moederbordbedrijven bezuinigen op VRM's omdat het niet gezien wordt, zelfs al slaat Buildzoid eventueel soms de plank mis doordat hij teveel enkel op de componenten afgaat dan nog is het goed dat de schijnwerper erop wordt gezet. GamersNexus kreeg hier veel haat na de Ryzen-review (niet geheel onterect, dat was niet zijn beste werk) maar hij verdient er kudos voor dat hij Buildzoid een grote podium heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:59

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Zeker eens dat het niet correct is dat bijvoorbeeld Gigabyte een 'verdubbelde' (en die staat expres tussen aanhalingstekens) 4+3 aanprijst als een '11-fasen' stroomvoorziening, en dat we dergelijke ontwikkelingen kritisch moeten volgen, maar tegelijkertijd slaat het natuurlijk nergens op om opeens te gaan verwachten dat elk B450-bord met een 'echte' 11-fasen (of in ieder geval zeer degelijke) stroomvoorziening komt. Veel meer dan 4+2 of 4+3 is er in dit segment nooit geweest, en voor een overklokte 2700X is dit segment ook simpelweg niet bedoeld. Tuurlijk is het goed als er bijvoorbeeld één model per fabrikant is dat uitstekende VRM's combineert met een verder waardeloze featureset, voor wie juist wel die overklokte high-end CPU wil en verder niets geeft om mobo-features. Maar dat zal slechts een heel klein deel van de daadwerkelijke kopers zijn.

Mij lijkt het correcte doel van de 'ophef' dat alle mobo-fabrikanten eerlijk communiceren over het aantal fasen, en niet dat we opeens allemaal knakenborden gaan krijgen met overpowerde VRM's. Over het Ryzen 7-segment wordt misschien het meest geschreven, maar dat is zeker niet het type cpu dat de gemiddelde koper op een B450-bord gaat zetten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het aantal fases bepaald niet hoeveel stroom het VRM kan leveren. Daarnaast door alleen het opnoemen van de specs kun je ook nog steeds niet heel veel over een VRM vertellen. Je zult echt verschillende metingen moeten doen. Meten hoeveel stroom het VRM kan leveren, meten als het VRM beveiligd is tegen overbelasting en als er een werkende temperatuurbeveiliging inzit. Hoe goed het VRM kan omgaan met snel wisselden vermogens en meten hoe efficiënt het VRM is. Minder efficiënt is immers meer warmte ontwikkeling wat weer afgevoerd moet worden. Pas als dat allemaal is gedaan kun je vertellen of een VRM goed is of niet. Niet door het oplepelen van de helft van de specificaties.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bij MSI lijkt er wel wat meer voor ze te pleiten dan een acceptabele VRM implementatie met een heatsink die werkt. De beste B450, de MSI B450 GAMING PRO CARBON AC beschikt ook over zaken zoals een ALC1220 audiochip of een Intel I211-AT netwerkchip, naast een beduidend betere VRM implementatie dan Gigabyte of Asus. Ook adverteren ze het bordje met 3200MT/s+ RAM OC capaciteit, en bij MSI neig ik ernaar dat het dan ook klopt. De goedkopere X470 bordjes van MSI zijn in ieder geval erg goed met RAM, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Gigabyte...

Maar veel interessanter is dat MSI nu een USB bios flash techniek aanbied zonder de noodzaak om een CPU in het socket te hebben. Dat is gewoon heel erg netjes voor B450 bordjes en zeker een feature die meerwaarde bied. :Y

Zie: https://www.msi.com/Landi...n-b450-gaming-motherboard

edit: En volgens Wendell van Level1Techs doet de MSI tomahawk ook gewoon 3600MT/s 16-16-16-36. Je hoeft je dus ook geen zorgen te maken over RAM. MSI lijkt daar ook verbeteringen doorgevoerd te hebben. :)

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-08-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had niet verwacht dat MSI zich zo zou revancheren. Ik zou warempel een X470 van MSI overwegen. :)
Mooi, hopelijk ook voor de volgende generatie AMD-kaarten.
TomasH schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:21:
[...]

Zeker eens dat het niet correct is dat bijvoorbeeld Gigabyte een 'verdubbelde' (en die staat expres tussen aanhalingstekens) 4+3 aanprijst als een '11-fasen' stroomvoorziening, en dat we dergelijke ontwikkelingen kritisch moeten volgen, maar tegelijkertijd slaat het natuurlijk nergens op om opeens te gaan verwachten dat elk B450-bord met een 'echte' 11-fasen (of in ieder geval zeer degelijke) stroomvoorziening komt.
Nee, maar 6 echte fasen met goede componenten mag wel op een B450 moederbord en van een X470 moederbord zou je moeten mogen verwachten, naar mijn mening, dat elke toekomstige Zen-CPU, ongeacht wat AMD gaat doen (van mijn part 16 kernen op de '7 nm' node) er goed op gaat kunnen draaien volgens de specs (base en boost). Het punt is precies wat Daniël aanhaalde: voor slechts €10 meer heb je die goede componenten. Ofwel bespaar je €10 op al die decoratieve onzin (het zit in een kast, je ziet het niet terwijl je je computer gebruikt) waarbij enkel de RGB al een besparing van $5-10 oplevert (bronnen van GamersNexus) ofwel verhoog je de prijs met €10 (of iets meer als alle winstmarges in heel die keten en de BTW erover heen zijn geweest).
Veel meer dan 4+2 of 4+3 is er in dit segment nooit geweest
Het is een mooie tijd om dat te veranderen! ;)
Ik vraag niet om een waardeloze featureset, gebruik gewoon gezond verstand: laat alles weg wat enkel met het uiterlijk en marketing te maken heeft. Kijk, zelf heb ik totaal geen behoefte aan een ultrahoge bandbreedte voor het internet, WiFI of onboard audio maar ik ben realistisch, er zijn teveel mensen die het wel willen hebben. Ik vermoed echter dat veel mensen wel bereid zijn om alle decoratieve opsmuk te missen in ruil voor een goede prijs voor een no-nonsense moederbord met goede componenten. Ik schat in dat hier een groot gat in de markt ligt. Het kan dat ik ernaast zit, zolang er geen moederbord bestaat wat hieraan voldoet zullen we het niet te weten komen. Is Buildzoid perfect? Verre van. Ben ik blij dat hij rebelleert? Ja, want voor dit soort aandacht zijn die bedrijven gevoelig. Nu maar hopen dat ze op de juiste manier reageren.
Mij lijkt het correcte doel van de 'ophef' dat alle mobo-fabrikanten eerlijk communiceren over het aantal fasen, en niet dat we opeens allemaal knakenborden gaan krijgen met overpowerde VRM's. Over het Ryzen 7-segment wordt misschien het meest geschreven, maar dat is zeker niet het type cpu dat de gemiddelde koper op een B450-bord gaat zetten ;-)
Dat eerste sowieso maar ik denk dat het ook goed zou zijn als alle overklokbare moederborden aanzienlijk betere VRM's zouden krijgen, waarom anders meer betalen dan een basaal B450 moederbordje? Voor een Intel locked CPU geldt natuurlijk een ander verhaal, zij hebben niet die betere VRM's nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:11
In het verlengde van de hele B450 discussie, begin ik door de bomen het bos niet meer te zien. Mijn vraag is heel simpel en ik hoop op een nuchtere mening of twee hier ;)

Een B450 (Strix B450-F gaming) met een 2600x (U12S AM4 koeler), voorzien van Samsung B-die 3200MHz C14 geheugen. Geen overclock, behalve wat het system m.b.v. XFR2 en PBO zelf uit de hoge hoed tovert.
Is dit nu een nette en betrouwbare combi (Zoals bijv. Foritain in zijn review aangeeft), of moet ik me alsnog zorgen maken? (Zoals ik bijna begin te geloven als ik maar lang genoeg op youtube en reddit zoek...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ApoC schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:32:
In het verlengde van de hele B450 discussie, begin ik door de bomen het bos niet meer te zien. Mijn vraag is heel simpel en ik hoop op een nuchtere mening of twee hier ;)

Een B450 (Strix B450-F gaming) met een 2600x (U12S AM4 koeler), voorzien van Samsung B-die 3200MHz C14 geheugen. Geen overclock, behalve wat het system m.b.v. XFR2 en PBO zelf uit de hoge hoed tovert.
Is dit nu een nette en betrouwbare combi (Zoals bijv. Foritain in zijn review aangeeft), of moet ik me alsnog zorgen maken? (Zoals ik bijna begin te geloven als ik maar lang genoeg op youtube en reddit zoek...)
Als je geen instellingen veranderd, dan zal je bordje niet smelten. :P
Een bordje zoals de ROG Strix-F zal gewoon een temperatuurbescherming hebben lijkt me. Het punt is juist dat de prijs/kwaliteit gewoon krom is voor veel goedkopere bordjes, ook voor de Strix-F. Als je echt perse een ALC1220 audiochip en een Intel netwerkchip wil hebben op een B450 bordje, dan is pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC gewoon de betere keuze. Je zal waarschijnlijk alleen offset Vcore missen. Dat is irritant als je PBO wil finetunen omdat PBO neigt naar te hoge voltages en een negatieve offset hier helpt, maar je geeft zelf al aan dat je het bij stock boostfuncties wil laten.

Verder aangezien je aangeeft met een behoorlijk goede luchtkoeler te werken, en B-die RAM, mag je redelijkerwijs verwachten dat een 2600X naar 4,2GHz boost, en daar redelijk stabiel blijft onder veel workloads. Ga je dan bijvoorbeeld videorenderen, dan kan je op een gegeven moment tegen thermal throttling aanlopen met een bordje zoals de ROG Strix-F. Veel B450 setjes zijn gewoon ontworpen voor een typische gaming load, verre van 100% op alle cores. Dat trekken ze over het algemeen gewoon niet. Dat is vervolgens een probleem als je een overclock probeert te stresstesten.

Tot dusver is het nog weet wat je koopt. Dat veranderd als bepaalde fabrikanten gewoon botweg gaan liegen of je proberen te misleiden terwijl een ander het wel netjes doet. MSI doet het gewoon netjes voor B450, Gigabyte zeker niet, en ASUS en ASRock valt ook het nodige over op te merken in hun ontwerpkeuzes.

Wat de ASUS ROG Strix-F bied kan je ook allemaal bereiken met de pricewatch: MSI B450 Tomahawk. Het verschil is dat MSI wel een acceptabel VRM ontwerp voor de prijsklasse levert. Dit is voor B450 gewoon een solide bordje. Je mist alleen de betere netwerk en audiochip. Natuurlijk fijn om te hebben, maar het is niet alsof het verschil nu zo gigantisch is. Voor de rest is het kijken naar de I/O opties om te bepalen of alles wat je nodig hebt, er ook is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:13:
[...]

Als je geen instellingen veranderd, dan zal je bordje niet smelten. :P
Een bordje zoals de ROG Strix-F zal gewoon een temperatuurbescherming hebben lijkt me. Het punt is juist dat de prijs/kwaliteit gewoon krom is voor veel goedkopere bordjes, ook voor de Strix-F. Als je echt perse een ALC1220 audiochip en een Intel netwerkchip wil hebben op een B450 bordje, dan is pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC gewoon de betere keuze. Je zal waarschijnlijk alleen offset Vcore missen. Dat is irritant als je PBO wil finetunen omdat PBO neigt naar te hoge voltages en een negatieve offset hier helpt, maar je geeft zelf al aan dat je het bij stock boostfuncties wil laten.

Verder aangezien je aangeeft met een behoorlijk goede luchtkoeler te werken, en B-die RAM, mag je redelijkerwijs verwachten dat een 2600X naar 4,2GHz boost, en daar redelijk stabiel blijft onder veel workloads. Ga je dan bijvoorbeeld videorenderen, dan kan je op een gegeven moment tegen thermal throttling aanlopen met een bordje zoals de ROG Strix-F. Veel B450 setjes zijn gewoon ontworpen voor een typische gaming load, verre van 100% op alle cores. Dat trekken ze over het algemeen gewoon niet. Dat is vervolgens een probleem als je een overclock probeert te stresstesten.

Tot dusver is het nog weet wat je koopt. Dat veranderd als bepaalde fabrikanten gewoon botweg gaan liegen of je proberen te misleiden terwijl een ander het wel netjes doet. MSI doet het gewoon netjes voor B450, Gigabyte zeker niet, en ASUS en ASRock valt ook het nodige over op te merken in hun ontwerpkeuzes.

Wat de ASUS ROG Strix-F bied kan je ook allemaal bereiken met de pricewatch: MSI B450 Tomahawk. Het verschil is dat MSI wel een acceptabel VRM ontwerp voor de prijsklasse levert. Dit is voor B450 gewoon een solide bordje. Je mist alleen de betere netwerk en audiochip. Natuurlijk fijn om te hebben, maar het is niet alsof het verschil nu zo gigantisch is. Voor de rest is het kijken naar de I/O opties om te bepalen of alles wat je nodig hebt, er ook is. :)
Heb uiteindelijk toch het zekere voor het onzekere genomen: B450-F out, Prime X470-Pro in. Misschien niet strikt noodzakelijk, maar ik houd er iig een beter gevoel aan over 8)
Ik wilde na jaren MSI mobo's icm Intel CPU's weleens iets anders, dus vandaar dat ik wel bij Asus ben blijven hangen. Draait tot nu toe als een zonnetje!
Heb er overigens ook mijn "oude" geheugen nog even opgeprikt: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16. Draait netjes stabiel op 3200Mhz C16. (Memtest + Prime95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApoC schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:34:
[...]

Heb uiteindelijk toch het zekere voor het onzekere genomen: B450-F out, Prime X470-Pro in. Misschien niet strikt noodzakelijk, maar ik houd er iig een beter gevoel aan over 8)
Ik wilde na jaren MSI mobo's icm Intel CPU's weleens iets anders, dus vandaar dat ik wel bij Asus ben blijven hangen. Draait tot nu toe als een zonnetje!
Heb er overigens ook mijn "oude" geheugen nog even opgeprikt: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16. Draait netjes stabiel op 3200Mhz C16. (Memtest + Prime95)
Ja, dat is misschien wat beter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:05
Iemand hier ervaring met een MSI X470 GAMING PRO icm een Ryzen 5 2600 (non X)?

Of kan ik beter voor de MSI B450 GAMING PLUS gaan en wat centjes besparen? Betreft een (50/50 zakelijk/privé) systeem wat eventueel vandaag bij Azerty zal worden opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlazeMuis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:50:
Iemand hier ervaring met een MSI X470 GAMING PRO icm een Ryzen 5 2600 (non X)?

Of kan ik beter voor de MSI B450 GAMING PLUS gaan en wat centjes besparen? Betreft een (50/50 zakelijk/privé) systeem wat eventueel vandaag bij Azerty zal worden opgehaald.
Wat wil je ermee doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:05
Voornamelijk kantoorwerk, fotobewerking, video's renderen en af en toe een spelletje (geen zware games, deze speel ik op de One X).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlazeMuis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Voornamelijk kantoorwerk, fotobewerking, video's renderen en af en toe een spelletje (geen zware games, deze speel ik op de One X).
Niks bijzonders dus, maar een beetje VRM is wel nodig. Ik zie dan absoluut geen meerwaarde voor de MSI X470 bordjes over de pricewatch: MSI B450 Tomahawk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat we nu het meest positief zijn over MSI, wie zag dat aankomen na de B350 en X370? _O-
Ik heb flink uitgehaald richting MSI maar eerlijk is eerlijk, qua VRM winnen zij voor B450 en zijn zij daarmee ook het meest eerlijk.
BlazeMuis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Wat Daniël zegt, die B450 is voor jou prima, bespaar de extra kosten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Ik heb een Ryzen 2600X en 16GB geheugen ( pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ) en ben nog aan het zoeken voor een geschikt mobo. Voorkeur gaat naar B450 omdat het nieuwer is en wat minder kieskeurig is qua RAM. Tenzij jullie echt zeggen dat B350 ook prima te doen is.

Ik blijf maar op deze uitkomen, ook omdat hij veel display poorten heeft achteraan (altijd handig) pricewatch: MSI B450-A PRO

Vind er gewoon nog geen reviews over of iets dergelijks, zou toch een geruststelling zijn. Jullie al iets te zeggen over dit bord? Ik lees wel dat MSI goed bezig is met de B450 chipset.

Ik ga gamen, zwaarste games. Heb een GTX 1060. Geen zin om te overklokken, maar wil gewoon 60 FPS halen in bvb BF1, das nu niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Satangel schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:38:
Ik heb een Ryzen 2600X

veel display poorten heeft achteraan (altijd handig)

Heb een GTX 1060
Hmmm.

Wat klopt hier niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Fleximex schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Hmmm.

Wat klopt hier niet ;)
Ja ik weet het meester, maar je weet nooit wanneer bvb je GPU kapot is hoe je dan je schermen moet aansluiten aan je PC. Ryzen heeft geen interne GPU dacht ik maar toch, ik heb die poorten liever wel dan niet. Is natuurlijk geen dealbreaker. Vraag is of ik B350 of B450 moet kopen, en welke B450 (die al goeie reviews heeft of iets dergelijks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
Satangel schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Ja ik weet het meester, maar je weet nooit wanneer bvb je GPU kapot is hoe je dan je schermen moet aansluiten aan je PC. Ryzen heeft geen interne GPU dacht ik maar toch, ik heb die poorten liever wel dan niet. Is natuurlijk geen dealbreaker. Vraag is of ik B350 of B450 moet kopen, en welke B450 (die al goeie reviews heeft of iets dergelijks)
Al heb je 100 display poorten, als je GPU stuk is krijg je geen beeld.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Nu online
Ik denk dat mensen dan eerder een simpele grafische kaart van 40 euro erin hangen, dan de CPU te vervangen door eentje met GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
jopie schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:33:
Ik denk dat mensen dan eerder een simpele grafische kaart van 40 euro erin hangen, dan de CPU te vervangen door eentje met GPU.
Das inerdaad mijn backupplan ;)

Maar heeft de B350 vs B450 chipset voordelen voor mijn gebruik? Ik ga niet overklokken maar ben niet van plan mijn mobo/CPU/RAM nog eens te upgraden komende 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Satangel schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Daar zie ik geen logica in. Je zou een APU moeten kopen om dan graphics te gebruiken en van dat geld kan je ook voor noodgevallen een tweede grafische kaart kopen, of een oude grafische kaart behouden in plaats van die te verkopen en dan heb je betere graphics en een betere CPU bij zo'n noodgeval.
Los van dat moederbord, dat is een hele slechte reden om voor een bepaald model te kiezen.

Met de B450 krijg je bij de 2600X/2700X tot 5% meer performance omdat de boost hoger ligt dan bij de B350. Je kan ook handmatig overklokken met de B350 maar de B350-moederborden van MSi zou ik niet aanraden. Die B450 lijkt wel ok te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2018 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Satangel
Voor veel mensen is een groot voordeel van de B450 dat ze niet het risico lopen dat hun Ryzen 2xxx niet herkend wordt. Bij de 350 chipset is die kans er wel of je moet in de gelegenheid zijn het bios (te laten) flashen met een Ryzen 1xxx er in.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, maar die kans is inmiddels wel heel erg klein. Het moederbord zou dan al ruim meer dan een half jaar op de planken (distributeur + winkel) moeten hebben gelegen. Als het gebeurt dan kan je AMD vragen om een oude dualcore CPU op te sturen om het moederbord te flashen. AMD verzoekt dan om het terug te sturen (geen idee wat dat kost, het hangt af van waar je het naar toe stuurt en aangetekend sturen is ook duurder), als je dat niet doet is het geen probleem maar dan krijg je de volgende keer geen 'bootkit'. Hopelijk gaan de moederbordfabrikanten eindelijk eens standaard de feature invoeren dat je de BIOS kan flashen zonder dat een CPU erin zit, dat zou fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Zou terughoudend zijn om die kans als heel erg klein te bestempelen zonder dat je kennis hebt van de inventory build up.

Bovenal, wie heeft er zin om (als je de mogelijkheid tot zelf flashen niet hebt) naar een nieuwe pc uit te kijken en vervolgens een heel traject met AMD in te moeten gaan.

Als ik in zo'n geval een 350 zou kopen zou ik zeker vragen of de winkel voor je wil checken welk bios er op zit. Bij ASUS staat het nl. meestal op de doos.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En anders heb ik ook nog steeds een A6 liggen die tegen verzendkosten heen en weer mag. Tegen de tijd dat ik dat ding echt eens ergens voor ga gebruiken is het misschien al kerst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

Met de B450 krijg je bij de 2600X/2700X tot 5% meer performance omdat de boost hoger ligt dan bij de B350. Je kan ook handmatig overklokken met de B350 maar de B350-moederborden van MSi zou ik niet aanraden. Die B450 lijkt wel ok te zijn.
De MSI B350 Gaming Pro Carbon is toch wel een fijn bord met 8 phases en een hoop functies welke je normaal op duurder moederborden vindt. Dus niet alle B350 van MSI zijn af te raden.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

De MSI B350 Gaming Pro Carbon is toch wel een fijn bord met 8 phases en een hoop functies welke je normaal op duurder moederborden vindt. Dus niet alle B350 van MSI zijn af te raden.
Dat bordje geeft dus geen acht fasen maar vier. Verder zijn dat ook erg matige mosfets. De B450 bordjes zijn een stuk beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien is 4 met 'dubbeling' (niet echt dubbeling in het algemeen) niet per se beter dan gewoon 4 fases, zelfs als de componenten dezelfde kwaliteit zouden hebben. Hoe dan ook, die B450 is inderdaad beter, MSI heeft vooruitgang geboekt en ze zijn warempel ook eerlijk met hun VRM's.
Nu nog met de grafische kaarten, ik voorspel dat ik daarvoor ga blijven mopperen op MSI gezien die Tweet van die Indiase medewerker.
Maar goed, het punt hier is vooral dat de CPU's met B450 hoger boosten. Ik weet niet waarom AMD ervoor heeft gekozen om het zo te doen, AMD heeft helaas niet helder gecommuniceerd over het hoe en wat.
Help!!!! schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:08:
^
Zou terughoudend zijn om die kans als heel erg klein te bestempelen zonder dat je kennis hebt van de inventory build up.
Dat is een fair punt maar ik zie geen reden om dat spul zo lang op de planken te hebben liggen. Inventaris op zichzelf kost ook geld, je hebt er immers extra ruimte voor nodig. Je wil als winkel enige inventaris hebben om te voorkomen dat je zonder zit wanneer je er veel kan verkopen maar 9+ maanden (in december kregen de B-350 moederborden al de juiste BIOS, misschien wel eerder) dat spul op de planken hebben liggen is wel erg lang. Misschien met uitzondering dat je op die manier een hele grote quantity-korting krijgt als je direct heel erg veel koopt of wanneer een bepaald model slecht wordt verkocht.

Hoe dan ook, je kan simpelweg bij die winkel via e-mail afspreken dat ze je een B-350 moederbord leveren wat wel de juiste BIOS heeft, als een winkel dat niet wil doen dan wil je daar ook niets kopen. Los daarvan is B450 sowieso beter in het geval van MSI dus is het niet eens een issue.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2018 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
Ik heb een Ryzen 2600X en 16GB geheugen ( pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ) en ben nog aan het zoeken voor een geschikt mobo. Voorkeur gaat naar B450 omdat het nieuwer is en wat minder kieskeurig is qua RAM. Tenzij jullie echt zeggen dat B350 ook prima te doen is.

Ik blijf maar op deze uitkomen, ook omdat hij veel display poorten heeft achteraan (altijd handig) pricewatch: MSI B450-A PRO

Vind er gewoon nog geen reviews over of iets dergelijks, zou toch een geruststelling zijn. Jullie al iets te zeggen over dit bord? Ik lees wel dat MSI goed bezig is met de B450 chipset.

Ik ga gamen, zwaarste games. Heb een GTX 1060. Geen zin om te overklokken, maar wil gewoon 60 FPS halen in bvb BF1, das nu niet het geval.
In combinatie met dat geheugen heb ik nu in total 3 mobo's gehad waarop het probleemloos werkt op 3200Mhz C16: De Asus B450-F Gaming, De Asus Prime X470-Pro en mijn huidige Mobo, een MSI X470 Gaming pro Carbon (Had een Prime met issues en kon niet wennen aan de Bios :X , dus omgeruild voor de MSI). Enige aandachtspunt op de MSI is dat het XMP profile het voltage naar 1.36 gooit voor het geheugen en dit levert direct memtest errors op. terug naar 1.35v en alles draait stabiel tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik beschouw die displaypoortopties toch echt als nutteloos hoor. Gewoon een HDMI of displayport aansluiting en liever extra USB aansluitingen voor mij. ;)

Qua VRM's is dat bordje net zo goed als de tomahawk. PCB is wel anders waardoor RAM comptabiliteit wat minder kan zijn. Verder gaat er gewoon veel meer aandacht naar de Tomahawk vanuit MSI, en daar is denk ik ook reden voor. De B350 versie schijnt goed gelopen te hebben, en de B450 is gewoon een stap beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Er is al heel veel over geschreven, maar ben op zoek naar wat ervaringen hier.

Ik heb een Ryzen 5 2600x (Stock, XFR2 aan, PBO uit) op een MSI X470 gaming pro carbon.
Koeler is een Noctua U12S SE AM4.

Als ik AIDA64 of Prime 95 draai, krijg ik temperaturen voor mijn kiezen rond de 90 graden (ong. 3.9Ghz op alle cores continue). Idle schommelt het tussen de 35 en de 50 (Windows balanced power plan). Temps komen uit AMD Ryzen Master en de laatste versie van HWinfo64.

Voor mijn gevoel is met name die load temp, ook gezien de koeler, wel erg hoog. Airflow in mijn case is ruim voldoende (H700i).
Mijn ervaringen met CPU temps beperken zich tot nu toe tot Intel CPU's en zelfs een 8600K met een forse OC haalt die load temps niet met een vergelijkbare koeler.

Zijn dit temps waar ik gewoon nog aan moet wennen, of klopt er toch iets anders niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:37:
[...]Met de B450 krijg je bij de 2600X/2700X tot 5% meer performance omdat de boost hoger ligt dan bij de B350. Je kan ook handmatig overklokken met de B350 maar de B350-moederborden van MSi zou ik niet aanraden. Die B450 lijkt wel ok te zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:09:
Maar goed, het punt hier is vooral dat de CPU's met B450 hoger boosten. Ik weet niet waarom AMD ervoor heeft gekozen om het zo te doen, AMD heeft helaas niet helder gecommuniceerd over het hoe en wat.
Welke boost is er hoger op de B450? De standaard boost, precsion boost of iets anders? En geldt dit ook voor de X370 vs X470? AMD is inderdaad niet helemaal helder in de features bij de oudere generaties, heb je een bron?

Zelf wil ik moederbord voor een 2600 met ALC1220 audio en enigszins degelijke VRMs. De MSI Carbon borden zijn interessant, maar ik wil wel zelf kunnen kiezen of ik een vcore offset instel, of een custom voltage (ook ivm toekomstbestendigheid). Erg jammer dat MSI dat niet mogelijk maakt. Nu neig ik naar de X370 prime pro voor qua prijs/features. €130 vind ik eigenlijk al voldoende voor een moederbord. Maar als die de 2600 lager laat boosten, moet ik heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

schaduw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

[...]

Welke boost is er hoger op de B450? De standaard boost, precsion boost of iets anders? En geldt dit ook voor de X370 vs X470? AMD is inderdaad niet helemaal helder in de features bij de oudere generaties, heb je een bron?

Zelf wil ik moederbord voor een 2600 met ALC1220 audio en enigszins degelijke VRMs. De MSI Carbon borden zijn interessant, maar ik wil wel zelf kunnen kiezen of ik een vcore offset instel, of een custom voltage (ook ivm toekomstbestendigheid). Erg jammer dat MSI dat niet mogelijk maakt. Nu neig ik naar de X370 prime pro voor qua prijs/features. €130 vind ik eigenlijk al voldoende voor een moederbord. Maar als die de 2600 lager laat boosten, moet ik heroverwegen.
Was het niet zo dat de B/X4xx serie chipsets support had voor XFR2, waardoor er inderdaad iets hogere boosts te halen waren? Op B/X3xx heb je support voor XFR1, daardoor iets minder boost en het gaat inderdaad om ca. 5%

Maar verder is de binning van de CPU's bij AMD goed op orde. X-varianten zijn doorgaans betere chips dan de non-x varianten en als je voor een all core OC gaat en XFR(2) de middelvinger geeft haal je met de X-chips hogere kloks. Maar dan kun je net zo goed een B/X3xx chipset pakken, let alleen even op het VRM-circuit als er een octacore op gaat.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:15
Ik heb eindelijk alle onderdelen compleet en zal vanavond mijn 2600X systeem gaan bouwen. Op de site van AMD kwam ik onderstaande link nog tegen. Hierin beschrijft AMD een chipset driver tav de windows power schema’s. Is dit nog relevant of volstaan de moederbord chipset drivers?

https://support.amd.com/e...hipset?os=Windows+10+-+64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hollister78 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:09:
Ik heb eindelijk alle onderdelen compleet en zal vanavond mijn 2600X systeem gaan bouwen. Op de site van AMD kwam ik onderstaande link nog tegen. Hierin beschrijft AMD een chipset driver tav de windows power schema’s. Is dit nog relevant of volstaan de moederbord chipset drivers?

https://support.amd.com/e...hipset?os=Windows+10+-+64
Volgens mij is dit mee genomen met de laatste grote update van windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

PhatFish schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:41:
[...]
Was het niet zo dat de B/X4xx serie chipsets support had voor XFR2, waardoor er inderdaad iets hogere boosts te halen waren? Op B/X3xx heb je support voor XFR1, daardoor iets minder boost en het gaat inderdaad om ca. 5%

Maar verder is de binning van de CPU's bij AMD goed op orde. X-varianten zijn doorgaans betere chips dan de non-x varianten en als je voor een all core OC gaat en XFR(2) de middelvinger geeft haal je met de X-chips hogere kloks. Maar dan kun je net zo goed een B/X3xx chipset pakken, let alleen even op het VRM-circuit als er een octacore op gaat.
Ik wil starten met XFR2 en kijken hoever ik daarmee kom. Tzt. kan ik dan handmatig overklokken als ik er meer uit wil persen.

tabel op HWI (zie tabel) entopic bij hardocp Hier wordt aangegeven dat Precision Boost 2 en XFR2 op de B350/X370 moederborden werken met een recent BIOS (en een 2000 Ryzen uiteraard). Dat is natuurlijk geen garantie dat het op ál deze borden werkt.
Hetzelfde geldt voor Precision Boost Overdrive, dat werkt op sommige X370 moederborden, volgens dit reddit topic. Helaas moet je per B350/X370 bord allerlei fora of om te achterhalen welke features er echt op werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
schaduw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:42:
[...]

Ik wil starten met XFR2 en kijken hoever ik daarmee kom. Tzt. kan ik dan handmatig overklokken als ik er meer uit wil persen.

tabel op HWI (zie tabel) entopic bij hardocp Hier wordt aangegeven dat Precision Boost 2 en XFR2 op de B350/X370 moederborden werken met een recent BIOS (en een 2000 Ryzen uiteraard). Dat is natuurlijk geen garantie dat het op ál deze borden werkt.
Hetzelfde geldt voor Precision Boost Overdrive, dat werkt op sommige X370 moederborden, volgens dit reddit topic. Helaas moet je per B350/X370 bord allerlei fora of om te achterhalen welke features er echt op werken.
Al moet je nog wat kopen, neem dan gewoon de moederborden met de nieuwere chipset(s)! Dan hoef je de oude versies niet in je vergelijking mee te nemen en dat scheelt weer een hoop puzzelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

NINjak schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:59:
[...]

Al moet je nog wat kopen, neem dan gewoon de moederborden met de nieuwere chipset(s)! Dan hoef je de oude versies niet in je vergelijking mee te nemen en dat scheelt weer een hoop puzzelen ;)
Da's waar, maar ik gebruik die +- €40 prijsverschil liever om sneller geheugen te kopen. En de b450/x470 moederborden zijn niet dusdanig indrukwekkend dat ik die perse wil hebben. Vanaf ongeveer €175-200 worden de x470-moederborden interessant, maar vooralsnog vind ik ze de meerprijs niet waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
schaduw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:05:
[...]

Da's waar, maar ik gebruik die +- €40 prijsverschil liever om sneller geheugen te kopen. En de b450/x470 moederborden zijn niet dusdanig indrukwekkend dat ik die perse wil hebben. Vanaf ongeveer €175-200 worden de x470-moederborden interessant, maar vooralsnog vind ik ze de meerprijs niet waarmaken.
Snap ik helemaal.

Ik heb een Asus PRIME X370-PRO en zie ook (nog) geen reden (zeker met wat de X470 nu meer bied) om een ander MB te nemen als ik volgend jaar ga upgraden (dat zie ik wel gebeuren). :9
Mijn huidige CPU gaat dan op een Asrock X370 Gaming X die ik hier heb liggen (is nu reserve, tijdelijk gebruikt toen mijn PRIME voor RMA terug moest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Prime X370-Pro heeft dan ook nog het probleem dat er geen waardige opvolger is gekomen, van geen enkele moederbord fabrikant. Heb je dat bord, zoals zo velen, dan moet je voor een upgrade al kijken naar de X470 Gaming 7 of de C7H. Totaal andere prijsklasse en het verslaat het punt waarom je de Prime heb gekocht. Het enige dat de Prime niet zo goed doet is RAM. Bij Zen 2 zal het erom gaan spannen wat er gebeurd met latency's. Blijven die toch wat hoog en wil je naar B-die, dan zit je een beetje vast met een Prime omdat ze eigenlijk nooit over de 3200MT/s lijken te willen.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-08-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schaduw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

[...]

Welke boost is er hoger op de B450? De standaard boost, precsion boost of iets anders?
Laat de standaard boost maar weg (niet zo relevant in dit verhaal), die haal je enkel niet als je domme dingen doet of de OEM prutswerk levert, in een fatsoenlijke kast met een fatsoenlijke ventilatie is het geen probleem. Het gaat om beide. Precision boost bepaalt de 'vaste' klokfrequentie in functie van het aantal actieve kernen. XFR gaat kortstondig daarover heen (van alles tussen 0,05 en 0,2 GHz. , die bovengrens ligt wellicht te hoog) voor piekbelastingen die niet lang aanhouden, dit om het vermogen en de dissiperende warmte te beperken (om de CPU en het moederbord te beschermen, een kortstondige extra belasting kan geen kwaad, een aandhoudende extra belasting in bepaalde gevallen wel).
Voor zo ver ik het weet heb je voor zowel PB2 als XFR2 de nieuwe generatie AM4-moederborden nodig.

PB2 vs. PB1
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12625/2nd%20Gen%20AMD%20Ryzen%20Desktop%20Processor-page-022.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/11964/amd_ryzen_processor_with_radeon_graphics_press_deck-legal_final-page-016.jpg
XFR2 vs. XFR1 is een lastiger verhaal, het komt erop neer dat het voor de tweede generatie wat agressiever is en dat ook bij een hoog aantal belaste threads de klokfrequentie blijft stijgen indien de load hoog is zolang je binnen bepaalde grenzen blijft. Blijkbaar hebben de moederbordbedrijven een bepaalde vrijheid hierbij om het meer of minder agresseif te doen (afhankelijk van de kwaliteit van de VRM's?).
Volgens Anandtech
For the Ryzen 2000-series, AMD has changed what XFR does. In the previous generation it was applied on certain processors to allow them to boost above the maximum turbo frequency when the thermal situation was conducive to higher frequencies and higher voltage in low thread-count states. For this generation, it still relates to thermals, however the definition is applied to any core loading: if the CPU is under 60ºC, the processor can boost no matter what the loading is above its Precision Boost 2 frequency (so why not get a better PB2 implementation?). The core still has to be within a suitable voltage/frequency window to retain stability, however.
On certain motherboards, like the ASUS Crosshair VII Hero, there are additional options to assist XFR2 beyond AMD’s implementation. ASUS does not go into specific details, however I suspect it implements a more aggressive version, perhaps extending the voltage/frequency curve, raising the power limits, and/or adjusting the thermal limit.

Hier kan je zien dat AMD bij Ryzen2 het totale vermogen laat stijgen bij de boost om de performance te verhogen.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12625/1800X%20Power_575px.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12625/2700X%20Power_575px.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12625/Cores%20Loaded%20Power_575px.png

Samengevat:
- hoger totaal vermogen wat voor de boost (dat is inclusief PB2 en XFR2 zoals ik het zie maar een discussie hierover lijkt mij nogal irrelevant) is toegestaan
- daarom een hogere XFR2, in het bijzonder als het moederbordbedrijf nog wat verder gaat
- een slimmere PB waardoor je niet langer bij een groter aantal belaste kernen een veel minder sterkere daling van de klokfrequentie hebt, ook weer mogelijk omdat het vermogen hoger mag zijn.
Bij de 2600 heb je geen XFR2, wel PB2 als ik het goed begrijp. Normaal gesproken zou ik aanraden om de 2600X te kopen maar de winkels belazeren de klanten weer eens goed, waar AMD ongeveer $30 prijsverschil rekent laten de winkels in Nederland je €60 meer betalen. Wij hebben echt meer concurrentie nodig in dit landje. :X
Met deze prijzen raad ik aan om inderdaad de 2600 te kopen en voor die €60 een mooie koeler uit te zoeken (ik ben gecharmeerd van Noctua en BeQuiet, overkill voor Ryzen maar zeker goed voor als je ooit eens een zwaardere CPU erin zet bij Zen2 of Zen3). De boxed koeler is niet goed, reken op 3,7/3,8 GHz. allcore bij overklok, meer zit er niet in tenzij je erg veel geluk hebt. Met een goede koeler haal je waarschijnlijk ongeveer 4,2 GHz. allcore overklok. Hoe hoger de CPU klokt hoe meer baat jij hebt bij sneller RAM, die twee gaan hand in hand.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:15
ApoC schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:09:
Er is al heel veel over geschreven, maar ben op zoek naar wat ervaringen hier.

Ik heb een Ryzen 5 2600x (Stock, XFR2 aan, PBO uit) op een MSI X470 gaming pro carbon.
Koeler is een Noctua U12S SE AM4.

Als ik AIDA64 of Prime 95 draai, krijg ik temperaturen voor mijn kiezen rond de 90 graden (ong. 3.9Ghz op alle cores continue). Idle schommelt het tussen de 35 en de 50 (Windows balanced power plan). Temps komen uit AMD Ryzen Master en de laatste versie van HWinfo64.

Voor mijn gevoel is met name die load temp, ook gezien de koeler, wel erg hoog. Airflow in mijn case is ruim voldoende (H700i).
Mijn ervaringen met CPU temps beperken zich tot nu toe tot Intel CPU's en zelfs een 8600K met een forse OC haalt die load temps niet met een vergelijkbare koeler.

Zijn dit temps waar ik gewoon nog aan moet wennen, of klopt er toch iets anders niet?
De temperatuur tijdens prime lijkt me veel te hoog. Mijn systeem (2600x, Asus prime x470 pro, Flare X F4-3200C14D, Noctua NH-U14S, PBO enabled) is idle tussen de 35-40°C (kamertemp zeker 26°C) en voltages rond de 1.3v. Tijdens prime niet boven de 63°C geweest en allcore 4140 mhz.

Ik zou even checken of de koeler goed gemonteerd is. Weet niet of het veel verschil maakt, maar ik maak de cpu en koeler altijd schoon met isopropanol en gebruik MX-4 koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:49:
De Prime X370-Pro heeft dan ook nog het probleem dat er geen waardige opvolger is gekomen, van geen enkele moederbord fabrikant. Heb je dat bord, zoals zo velen, dan moet je voor een upgrade al kijken naar de X470 Gaming 7 of de C7H. Totaal andere prijsklasse en het verslaat het punt waarom je de Prime heb gekocht. Het enige dat de Prime niet zo goed doet is RAM. Bij Zen 2 zal het erom gaan spannen wat er gebeurd met latency's. Blijven die toch wat hoog en wil je naar B-die, dan zit je een beetje vast met een Prime omdat ze eigenlijk nooit over de 3200MT/s lijken te willen.
Ik weet niet of een Zen+ (de 2xxx series) op X370, bv. mijn Asus Prime X370-PRO, (ook) moeilijk(er) doet met sneller geheugen dan op een X470.

Is dat ooit ergens serieus getest? Ik ga alvast geen Zen+ kopen om het te proberen en ik wacht nog gewoon op Zen2 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 10:56
Eergisteren een systeem verbouwt van een i7-4770 met een defect mobo naar onderstaande setup.
De shop gaf een mooie deal op een R5 1600 (scheelde paar tientjes met de 2600)

AMD Ryzen 5 1600
Asrock AB350 Gaming-ITX/AC
G.Skill DDR4 Trident-Z 2x8GB 3200Mhz
Samsung 970 EVO 500GB

Degene voor wie is twijfelde even over de AMD cpu, maar nu het draait is hij uitermate tevreden :)

Systeem op XMP/3200Mhz gezet en alles werkte in 1x als een zonnetje.
Ondanks (of dankzij) de minimale layout van het ITX board vind ik het wel een erg mooie build.

Eerste Asrock build met Ryzen voor mij, maar ik ben er ook tevreden mee.
Zou bijna zeggen een aanrader :*)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hollister78 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:36:
[...]

De temperatuur tijdens prime lijkt me veel te hoog. Mijn systeem (2600x, Asus prime x470 pro, Flare X F4-3200C14D, Noctua NH-U14S, PBO enabled) is idle tussen de 35-40°C (kamertemp zeker 26°C) en voltages rond de 1.3v. Tijdens prime niet boven de 63°C geweest en allcore 4140 mhz.

Ik zou even checken of de koeler goed gemonteerd is. Weet niet of het veel verschil maakt, maar ik maak de cpu en koeler altijd schoon met isopropanol en gebruik MX-4 koelpasta.
@ApoC En daarnaast ook even kijken wat je vcore is bij die belasting en of je fans wel goed werken ?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Help!!!! schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:03:
[...]

@ApoC En daarnaast ook even kijken wat je vcore is bij die belasting en of je fans wel goed werken ?
Case airflow is goed in orde. 3x intake en 1x outtake, allemaal rond de 1000 RPM (Silent Wings 3).
Heb mijn koeler al een paar x opnieuw geplaatst, ook met iets meer of minder koelpasta, om problemen daarmee uit te sluiten.
Vcore rond de 1.3 in de meeste gevallen. en soc voltage op 1.150.

Ben inmiddels wel een beetje door mijn opties heen heb ik het gevoel. Las zelfs al opmerkingen bij soortgelijke gevallen dat ik mijn cpu maar moet RMA'en. Dat lijkt me eerlijk gezegd wel erg drastisch

[ Voor 16% gewijzigd door ApoC op 09-08-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:47:
[...]

Ik weet niet of een Zen+ (de 2xxx series) op X370, bv. mijn Asus Prime X370-PRO, (ook) moeilijk(er) doet met sneller geheugen dan op een X470.

Is dat ooit ergens serieus getest? Ik ga alvast geen Zen+ kopen om het te proberen en ik wacht nog gewoon op Zen2 8)
Verstandig. Al zou ik in jouw geval overwegen om nog wat langer te wachten aangezien jij nu slechts een lichte CPU-bottelneck hebt. Het hangt er een beetje van af of dat de volgende generatie AM4-moederborden PCIe4.0 (of PCIe5.0) en DDR5 heeft. Dat zou de longevity van het moederbord sterk verhogen, zeker als je een CPU van een paar generaties later in dat moederbord kan stoppen (niets over bekend maar bij AMD niet zo heel erg ver gezocht).

In theorie zou je met Ryzen2 een grotere kans moeten hebben op een hogere snelheid bij X370 aangezien de CPU zelf voor een hogere snelheid is gecertificeerd, als je aanneemt dat er een goede technische fundering is voor die certificering. Ik weet dat bij het moederbord het aantal lagen op de PCB een belangrijke factor is maar ik heb geen idee hoe dat verschilt tussen de betreffende moederborden. De echt interessante specs geven ze immers vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Nu online
raymondw schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:14:
Eergisteren een systeem verbouwt van een i7-4770 met een defect mobo naar onderstaande setup.
De shop gaf een mooie deal op een R5 1600 (scheelde paar tientjes met de 2600)

AMD Ryzen 5 1600
Asrock AB350 Gaming-ITX/AC
G.Skill DDR4 Trident-Z 2x8GB 3200Mhz
Samsung 970 EVO 500GB

Degene voor wie is twijfelde even over de AMD cpu, maar nu het draait is hij uitermate tevreden :)

Systeem op XMP/3200Mhz gezet en alles werkte in 1x als een zonnetje.
Ondanks (of dankzij) de minimale layout van het ITX board vind ik het wel een erg mooie build.

Eerste Asrock build met Ryzen voor mij, maar ik ben er ook tevreden mee.
Zou bijna zeggen een aanrader :*)
Welke case?

Ik heb hetzelfde moederbord met een 1600X in een Node 202. Draait als een zonnetje en lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een badass CPU voor zo'n kastje, @Fleximex

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApoC schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:25:
[...]

Case airflow is goed in orde. 3x intake en 1x outtake, allemaal rond de 1000 RPM (Silent Wings 3).
Heb mijn koeler al een paar x opnieuw geplaatst, ook met iets meer of minder koelpasta, om problemen daarmee uit te sluiten.
Vcore rond de 1.3 in de meeste gevallen. en soc voltage op 1.150.

Ben inmiddels wel een beetje door mijn opties heen heb ik het gevoel. Las zelfs al opmerkingen bij soortgelijke gevallen dat ik mijn cpu maar moet RMA'en. Dat lijkt me eerlijk gezegd wel erg drastisch
Klinkt allemaal goed idd. Ander puntje wat me te binnen schiet is dat volgensmij een aantal programma's de temperatuur niet altijd goed weergeven bij Ryzen.

Hoe lees je de temps uit en heb je al eens met laatste beta 5.87 van HWinfo geprobeerd ? https://www.hwinfo.com/download.php

HWinfo schijnt één van de betere te zijn icm Ryzen.

Kan me bijna niet voorstellen dat je CPU niet goed is. Bij mijn weten is dat nl. behoorlijk zeldzaam.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Help!!!! schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:21:
[...]

Klinkt allemaal goed idd. Ander puntje wat me te binnen schiet is dat volgensmij een aantal programma's de temperatuur niet altijd goed weergeven bij Ryzen.

Hoe lees je de temps uit en heb je al eens met laatste beta 5.87 van HWinfo geprobeerd ? https://www.hwinfo.com/download.php

HWinfo schijnt één van de betere te zijn icm Ryzen.

Kan me bijna niet voorstellen dat je CPU niet goed is. Bij mijn weten is dat nl. behoorlijk zeldzaam.
Ik lees de temps uit met Ryzen Master en de laatste HWinfo beta, temps zijn gelijk, dus moet goed zijn.

Een stukke CPU heb ik nog nooit meegemaakt en heb er echt tientallen onder handen gehad in de afgelopen Jaren, dus ik geloof er ook niet zo in....wat het dan wel is kan ik alleen niet helemaal plaatsen.

Wonderlijk is ook dat het temp verschil tussen de stock cooler en de U12S vrij laag zijn (ong 3 graden), ondanks meerdere remounts van beiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApoC schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:24:
[...]

Ik lees de temps uit met Ryzen Master en de laatste HWinfo beta, temps zijn gelijk, dus moet goed zijn.

Een stukke CPU heb ik nog nooit meegemaakt en heb er echt tientallen onder handen gehad in de afgelopen Jaren, dus ik geloof er ook niet zo in....wat het dan wel is kan ik alleen niet helemaal plaatsen.

Wonderlijk is ook dat het temp verschil tussen de stock cooler en de U12S vrij laag zijn (ong 3 graden), ondanks meerdere remounts van beiden...
Zal proberen zelf eens te testen vanavond als ik tijd heb en er aan denk. Heb vrijwel zelfde setup. Bij mij draait het ook stock behalve memory, die heb ik op 3200 cas 14 staan.

Welke prime versie en type test gebruik je ?

ps: De kamertemperaturen zijn bij mij de laatste weken fors hoger. Mocht je geen airco hebben kan dat ook nog een rol spelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 09-08-2018 14:41 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Ik test met twee tools: Aida64 stress test CPU,FPU,Cache (Laatste beta) en met Prime95, de laatste versie. Small FT (MaxHeat). Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prime laatste stable 29.3 of laatste beta 29.4b8 :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
oeps: Beta 29.4b8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Nu online
Het past qua koeler allemaal maar net. Ik wilde wel een fatsoenlijke koeler. De Noctua NH-L9a categorie (65W TDP) leek me net wat te weinig. Eerst wilde ik eigenlijk een Thermalright AXP-100 Muscle maar die was nergens te krijgen. Dus heb een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B gemod zodat deze i.c.m. Noctua NM-AM4 pricewatch: Noctua NM-AM4-L9aL9i Mounting Kit op het AM4 moderbord past. De standaard fan van de Shuriken leek mij te matig en te luid dus deze nog vervangen door een iets hogere, maar stuk betere Noctua NF-A12x15-PWM, 120mm. Gevolg een hoogte van 61mm terwijl de max CPU koeler hoogte officieel 56mm is. Gelukkig kan je het stoffilter weghalen en blijkt die 56mm iets te veilig gemeten. Dus het past precies :Y).
De originele fan van de Shuriken mooi nog onder de videokaart in het videokaart compartiment kunnen plaatsen voor extra lucht intake.

Het geheugen heeft altijd meteen op 3200 CL14 gewerkt. Hoger (doel: 3466 CL14) is helaas nooit gelukt. Maar de processor blijft erg koel en loopt stock altijd op 3,7GHz all cores en 4,1GHz single core. XFR doet goed z'n werk.

De Node 202 ligt plat en daar bovenop een monitor zoals sommige old school computers. Iets naar de links gecentreerd zodat de CPU intake niet geblokt wordt. Echt een mooi tweede PC'tje. Alweer bijna een jaar oud.

Zou mooi zijn als ik in 2021/2022 een dan verouderde Zen 3 processor op de kop kan tikken. Zoals nu Ryzen 1 voor echt lage prijzen te krijgen is. Ik denk dat met deze koeler een 8 en misschien zelfs een 12 core gewoon moet lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Fleximex op 11-12-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fleximex schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:11:
Zou mooi zijn als ik in 2021/2022 een dan verouderde Zen 3 processor op de kop kan tikken. Zoals nu Ryzen 1 voor echt lage prijzen te krijgen is. Ik denk dat met deze koeler een 8 en misschien zelfs een 12 core gewoon moet lukken.
Dat zal vast wel gaan lukken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 10:56
Fleximex schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:10:
[...]

Welke case?

Ik heb hetzelfde moederbord met een 1600X in een Node 202. Draait als een zonnetje en lekker compact.
Helaas had ik het verzoek om de oude case te hergebruiken.
Alles zit nu in een Dell XPS 8300 case.
Btje groot, maar gezien de aanwezige GTX660 een prima passend verhaal.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ApoC
Idle is ongeveer 35 a 45C bij kamertemp van 23C. Mijn fans incl cpu staan wel zo ingesteld dat ze langzaam draaien tenzij temps echt toenemen.

Half uurtje Prime gedraait conform jouw opgave en ik kom op 75C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i1rMHETrOsJ80SnQ7B60dlkS/full.png

[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 09-08-2018 17:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Help!!!! schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:36:
@ApoC
Idle is ongeveer 35 a 45C bij kamertemp van 23C. Mijn fans incl cpu staan wel zo ingesteld dat ze langzaam draaien tenzij temps echt toenemen.

Half uurtje Prime gedraait conform jouw opgave en ik kom op 75C:

[afbeelding]
Ik zie een paar verschillen met mijn situatie:

- Mijn fans draaien allemaal vol vermogen (1400 tot 1500 RPM) ipv zo langzaam mogelijk :P
- Mijn totale package power is 153W....
- Mijn max vcore is 1.472

Dat package power verschil is wel erg groot als ik het zo bekijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApoC schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:54:
[...]

Ik zie een paar verschillen met mijn situatie:

- Mijn fans draaien allemaal vol vermogen (1400 tot 1500 RPM) ipv zo langzaam mogelijk :P
- Mijn totale package power is 153W....
- Mijn max vcore is 1.472

Dat package power verschil is wel erg groot als ik het zo bekijk :?
  • Bij Prime draaien mijn fans natuurlijk wel flink hard(er). Casefans=3*140mm Noctua. Mag toch hopen dat je fans bij idle niet op die RPM's draaien. :P
  • Package Power heb ik zelf nooit naar gekeken / geen ervaring mee. Lager zal normaal gesproken beter zijn dan hoger qua warmteontwikkeling lijkt me.. :P
  • Max vcore is denk ik niet doorslaggevend tenzij het extreem hoog is. Op de auto setting zijn dit normale piekwaardes. Een continue piekwaarde van >(1.40-)1.45 is wel fors.
    Wat je wel ziet is dat mijn vcore op de bios autosetting onder zware load door vdroop op v1.3 uitkomt wat niet ontzettend hoog is. Als jij daar veel boven zit is er ook meer warmteontwikkeling en dus moeilijker te koelen.
Wat is jouw vcore tijdens de prime load :?

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 09-08-2018 18:06 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Help!!!! schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:01:
[...]
  • Bij Prime draaien mijn fans natuurlijk wel flink hard(er). Casefans=3*140mm Noctua. Mag toch hopen dat je fans bij idle niet op die RPM's draaien. :P
  • Package Power heb ik zelf nooit naar gekeken / geen ervaring mee. Lager zal normaal gesproken beter zijn dan hoger qua warmteontwikkeling lijkt me.. :P
  • Max vcore is denk ik niet doorslaggevend tenzij het extreem hoog is. Op de auto setting zijn dit normale piekwaardes. Een continue piekwaarde van >(1.40-)1.45 is wel fors.
    Wat je wel ziet is dat mijn vcore op de bios autosetting onder zware load door vdroop op v1.3 uitkomt wat niet ontzettend hoog is. Als jij daar veel boven zit is er ook meer warmteontwikkeling en dus moeilijker te koelen.
Wat is jouw vcore tijdens de prime load :?
Goed, een grote verrassing (Voor mij iig): Ik heb een vcore offset ingesteld van 0.08125. (Dit had ik als enige nog niet geprobeerd...)

Hieronder het resultaat na een half uurtje Prime98 small FFT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QE6kFIJgK8qTJKmjNACTgMsE/full.jpg

20 graden verschil onder precies dezelfde load :o En dan draaien mijn fans nog net niet voluit _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door ApoC op 09-08-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stukken beter! :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:30

cptbuttlick

Team green

Van de week een 1800X voor mijn zoontje gebouwd met een gtx 1060.
Prima bakkie !

Zen 2 word hem voor mij.

Wat zijn een beetje gangbare temps voor een ryzen? Ik heb een coolermaster tx3 evo geplaatst bij hem.

[ Voor 32% gewijzigd door cptbuttlick op 10-08-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iha. 30 a 45 Idle en lichte taken. Zware taken 70 a 80 afhankelijk van o.a. koeling en vcore.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

cptbuttlick schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:40:
Van de week een 1800X voor mijn zoontje gebouwd met een gtx 1060.
Prima bakkie !

Zen 2 word hem voor mij.

Wat zijn een beetje gangbare temps voor een ryzen? Ik heb een coolermaster tx3 evo geplaatst bij hem.
TX3 evo is een prima koelertje en nog een stuk beter als de stock koeler.
Heb hem op mijn 1700@3.9GHz gehad en presteerde buitengewoon goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Weer terug van weggeweest, bord had de geest gegeven.
Van de een op andere dag geheugen oc niet meer stabiel, ingame crashes, sloten BSOD's en andere twee geheugensloten wilden niet meer booten met DOCP aan.
Bord retour Azerty en binnen 4 werkdagen een nieuw bordje (top sevice Azerty, bedankt!)
So far so good, alles draait weer als een zonnetje.

@ApoC
Heb hetzelfde bord en ja die offset doet het hem, anders wordt je cpu erg warm en trekt ie makkelijk 1.55V.
Ikzelf heb offset van 0.0875, lager en ik krijg softlocks in Windows, wellicht datje nog iets lager kan dus.

[ Voor 124% gewijzigd door DaLoona op 10-08-2018 23:36 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
DaLoona schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:27:
Van de een op andere dag geheugen oc niet meer stabiel en ingame crashes en sloten BSOD's en andere twee geheugensloten wilden niet meer booten met DOCP aan.
Bord retour Azerty en binnen 4 werkdagen een nieuw bordje (top sevice Azerty, bedankt!)

@ApoC
Heb hetzelfde bord en ja die offset doet het hem, anders wordt je cpu erg warm en trekt ie makkelijk 1.55V.
Ikzelf heb offset van 0.0875, lager en ik krijg softlocks in Windows, wellicht datje nog iets lager kan dus.
Die offset maakt inderdaad een wereld van verschil. Ga ik nog iets verder mee spelen.
Wat me trouwens opvalt is de werking van de Auto Enhancer optie in de BIOS. Standaard setting is AUTO en dan is mijn totale package power 155watt bij Prime95. Zet ik dit ding op default heb ik 100Mhz lagere clocksnelheden (3966 vs 3850 ong.), maar daalt ook mijn package power naar 120watt max. Lijkt een stevige boost die Asus out of the box meegeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaLoona schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:27:
Van de een op andere dag geheugen oc niet meer stabiel, ingame crashes, sloten BSOD's en andere twee geheugensloten wilden niet meer booten met DOCP aan.

@ApoC
1.55v piek of continue :? Dat is nogal belangrijk verschil. Continue 1.55 is veel te hoog. Piek ook wel aan de hoge kant maar zou die tegen moeten kunnen meen ik. Pieken van 1.45 is heel normaal. 1.5 of hoger lijkt me minder ok.

Ik werk ook meestal met offset (minus) echter moet je vaak wel even goed testen en kijken naar je voltages onder load. Door de combinatie van offset en vdroop kan je voltage ook te laag worden waardoor het geheel instabiel wordt.

Met zen+ heb ik het meeste op Auto staan en bij mij werkt dat prima. (knock on wood)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 11-08-2018 13:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Help!!!! schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:58:
[...]

1.55v piek of continue :? Dat is nogal belangrijk verschil. Continue 1.55 is veel te hoog. Piek ook wel aan de hoge kant maar zou die tegen moeten kunnen meen ik. Pieken van 1.45 is heel normaal. 1.5 of hoger lijkt me minder ok.

Ik werk ook meestal met offset (minus) echter moet je vaak wel even goed testen en kijken naar je voltages onder load. Door de combinatie van offset en vdroop kan je voltage ook te laag worden waardoor het geheel instabiel wordt.

Met zen+ heb ik het meeste op Auto staan en bij mij werkt dat prima. (knock on wood)
Piek belasting, maar gemiddeld dik 1.48V is bij mij vrij normaal, als HWinfo64 mag geloven.
Ik had minus 0.08750V, maar na de bios naar 4018 geüpdate te hebben, nog maar 0.06250V.
Bios liep trouwens weer vast toen ik profiel wilde opslaan, kon niks meer, behalve pc resetten. Zo begonnen de problemen vorige keer ook, dus DIMM's in B1/A1 gedaan en ja hoor, bord wil weer niet booten met DOCP aan in die sloten...
B2/A2 doen het (nog wel) gewoon, wordt hier moedeloos van, is nu 2de keer dat dit gebeurd bij dit bordje...
Bord maakt geen sluiting, heb me geaard tijdens inbouw en toch weer kaduuk.
Die MSI X470 Gaming Pro die ik hiervoor 2 maanden erin heb gehad, had ik 0 problemen mee. Op internet ook al paar mensen met identieke problemen met dit bordje, tot zover laat Asus geen goede indruk bij mij achter :-(
Morgen Asus helpdesk maar eens mailen.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Nu online
Maar in de handleiding staat toch ook dat je A2 en B2 moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

jopie schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:46:
Maar in de handleiding staat toch ook dat je A2 en B2 moet gebruiken?
Het wordt aangeraden ja, maar bij MSI bootte het bord gewoon met docp, ongeacht welk slot/kanaal je gebruikte, het kan toch niet zo zijn, dat dit normale werking is??
Ik weet niet beter, of je moet in elk slot docp kunnen gebruiken.
Weet ook niet wat de oplossing is en of het idd zo hoort, want de threads van de mensen die dezelfde problemen hadden, zijn vaak overgegenomen door Asus support, via private messages.
En trouwens, een bios hoort ook niet vast te lopen dacht ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 11-08-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Nu online
Dat zal best, maar waarom zou je bewust je RAM anders plaatsen dan aangeraden volgens de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Noem me maar pietje precies, maar stel dat ik er nog zo'n setje bijplaats, dan gaat dat dus niet werken op docp, dacht ik zo.
Waarom zou het bij Asus anders (moeten) zijn, dan bij, in dit geval, MSI, wat toch lager aangeschreven wordt dan Asus?
Ik ben in dit soort dingen gewoon een zeikerd denk ik, maar voor het geld dat ik ervoor neertel, moet het gewoon goed werken....
Bij het vorige bord ging het van kwaad tot erger nadat ik deze 2 problemen kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Goed, contact gehad met Asus helpdesk en het schijnt inderdaad normaal te zijn dat het bord in de sloten A1/B1 niet op 3200Mhz DOCP funtioneert. Alleen de sloten A2/B2 zijn tot 3600Mhz gecertificeerd en de A1/B1 sloten dienen alleen bij 1 of 4 DIMM's gebruikt te worden. In het geval van 1 DIMM gaan ze dan wel tot 3600Mhz en in het geval van 4 DIMM's zijn ze maar gecertificeerd tot 3000Mhz (en dan nog slechts enkele kitjes, volgens de QVL).
Dit verklaart ook waarom mijn oude MSI bord wel bootte met DIMM's in slotts A1/B1, die waren 3000Mhz en niet, zoals het setje Flare-X dat ik nu erin heb, 3200Mhz.
Weer wat geleerd (ik ben Intel gewend Sandy-Bridge nog gewend en daar maakte het niet uit of je A1/B1 nam of A2/B2), het is een cpu design inherent iets schijnbaar ( Zen is nog in ontwikkeling zullen we maar zeggen).
Al met al wel gerustgesteld nu, dat ik niet weer met een stervend bord zit.
Alleen dat mijn BIOS vastliep hadden ze dan weer geen verklaring voor......
Ik heb in ieder geval dusver geen BSOD gehad, waar ik bij het vorige bord er al de eerste dagen enkele had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik neem aan dat die technische verklaring ook niet in de handleiding staat, vaak is het net 'dat mag niet' dat voor verwarring/onbegrip zorgt. En nu heb je de uitleg, en nu snap je het tenminste. Interessant om te weten :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Borromini schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:39:
Ik neem aan dat die technische verklaring ook niet in de handleiding staat, vaak is het net 'dat mag niet' dat voor verwarring/onbegrip zorgt. En nu heb je de uitleg, en nu snap je het tenminste. Interessant om te weten :).
Nope, stond inderdaad geen uitleg in handleiding waarom niet, daarvoor moet je echt bij de memory QVL zijn, raar maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:13:
Wat de ASUS ROG Strix-F bied kan je ook allemaal bereiken met de pricewatch: MSI B450 Tomahawk
Hier even bij aanhakend, geldt dit ook voor de pricewatch: MSI B450M Pro-VDH?

Verschillen (als die er zijn) behalve het aantal USB/SATA poortjes e.d. zijn me niet heel duidelijk. Die aansluitingen heb ik nl. niet zo nodig, een stabiele stroomvoorziening is dan wel weer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:10

vectormatic

Warlock of the doorlock

Geen idee of dit hier de plek voor is, correct me if im wrong..

Ik ga zeer binnenkort voor mijn vader een simpel general purpose PC-tje bouwen, als CPU is de Ryzen 2200G volgens mij een goede keuze, dus die staat vast. Nu heb ik een tweetal vragen:

- Een A320 bordje heeft (budget-wise) de voorkeur, maar theoretisch zijn er daarvan nog in omloop met een BIOS wat geen 2200G ondersteunt (echter, de updates zijn al 7-8 maanden oud), heeft iemand een idee hoe groot de kans is zon oud bordje te treffen?
- Geheugen, mijn vader gaat niet gamen etc... dus ik hoef het allemaal niet op 3200 mhz te hebben, maar het zou fijn zijn als het out of the box allemaal gewoon werkt, en ik begrijp dat Ryzen kieskeurig kan zijn, iemand tips hoe ik een simpel/goedkoop 8gb latje kies wat geen problemen oplevert?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Nu online
@vectormatic

Ik zou de winkel waar je het wilt bestellen bellen of mailen om het echt zeker te weten. Waar je vooral op moet letten is dat er veel verschillen zijn qua moederborden qua video ouputs. Enkelen hebben er geen. En anderen hebben er 1, 2 of 3. En dat je dus niet een scherm met alleen HDMI hebt en het moederbord enkel DVI als output heeft.

Qua geheugen is het inmiddels goed gesteld met Ryzen. Volgens mij werken met de huidige bios versies alle setjes t/m 3000MHz wel. Wat je kan doen is bij het moederbord dat je wilt de QVL(Qualified Vendor's List) voor geheugen modules checken. En kijk welke geheugen modules daar tussen staan en welke snelheid er beloofd is dat ze kunnen halen (al ben je zelfs dan niet 100% zeker).
Deze vind je altijd op de specificatie pagina van het betreffende moederbord en dan onder 'support' en dan onder 'Supported Memory' of 'QVL', o.i.d.

Ow, en Asus en AsRock hadden bij Ryzen 1 de beste geheugen comptabiliteit zo leek het. Al is dat met bios updates inmiddels misschien weer anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Fleximex op 20-08-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Fleximex

Thanks!

Ik had inderdaad al een bordje op het oog met DVI-D, VGA en HDMI, in principe zou DVI voldoende zijn, maar opties hebben is fijn.

Qua geheugen had ik ook wel aan de QVL gedacht, maar mijn ervaring (vroeger iig) was dat die lijsten vaak heel kort zijn, tegenover honderden opties op de markt, en aangezien het allemaal vrij low-budget is, spaar ik graag een tientje uit als het kan, performance-wise zal mn pa het verschil toch niet merken.

Asrock staat bij mij ook hoog op de lijst, altijd goede ervaringen mee gehad.

Qua bios weet ik dan nog niet helemaal wat ik ga doen, op zich is een oude A6 kopen als flash-cpu ook geen onoverkomelijk probleem, maar ik zou niet weten wat ik daarna met het ding zou moeten...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Nu online
Als je al aan die optie denk zou ik denk ik 1 van de goedkoopste B450 borden kopen, ben je ook voor rond de 70 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
Vraagje;
Ben bezig om een leuk 2700x systeem bij elkaar te zetten (topic staat in DAA), enige waar ik nog twijfels over heb is het moederbord i.c.m. de 2700x.
Ik had in eerste instantie bedacht om b.v. de pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING te nemen, alleen omdat ik weinig tot niet ga overklokken, zou een B450 (b.v. de pricewatch: MSI B450 Tomahawk of pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC ) ook voldoen aan mijn eisen.

Nu heeft er iemand in het topic toch aangegeven dat een x470 beter voldoet. Omdat ik Gigabyte niet hoog heb staan op dit moment, zit ik nu te twijfelen tussen 2 moederborden;
pricewatch: MSI X470 Gaming PRO CARBON
of
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO.
Kunnen jullie aangeven wat een goede keus is? Mijn dan k is groot!

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

jopie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:56:
Als je al aan die optie denk zou ik denk ik 1 van de goedkoopste B450 borden kopen, ben je ook voor rond de 70 euro klaar.
Klopt, verschil is een beetje dat een losse flash CPU wat mij betreft voor mijn rekening zou zijn, en niet op het budget van mn pa zou drukken, beetje kromme redenering onder aan de streep... Maar zou goed te praten zijn als ik daarna nog iets aan die CPU zou hebben (wat dus niet echt het geval is helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:30
Eindelijk de LC setup overgezet van de 4790k naar m'n 2700X.

Met 1x 360x60, 1x 360x45 en 1x 120x30 genoeg koeloppervlakte denk ik zo :)

Helaas denk ik dat de mount van het blok niet 100% is, idle is vrij hoog met ~40 graden, terwijl de GPU op 27 zit. Een remount is niet zo 1 2 3 te doen helaas.
Prime 95 blend test gaat op 4320MH@ 62-83 graden. Games zitten op 4370MHz(nagenoeg all core) @72 graden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Nou, gisteravond de knoop doorgehakt en een setje besteld voor mn pa

Asrock A320M-HDV, 1x8gb ddr4-2666 (crucial, staat op de QVL van Asrock) en een 2200G

Ben zeer benieuwd, ga natuurlijk stiekem wel even een simpel spelletje testen op de APU als de boel in elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Sjowhan schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:11:
Vraagje;
Ben bezig om een leuk 2700x systeem bij elkaar te zetten (topic staat in DAA), enige waar ik nog twijfels over heb is het moederbord i.c.m. de 2700x.
Ik had in eerste instantie bedacht om b.v. de pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING te nemen, alleen omdat ik weinig tot niet ga overklokken, zou een B450 (b.v. de pricewatch: MSI B450 Tomahawk of pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC ) ook voldoen aan mijn eisen.

Nu heeft er iemand in het topic toch aangegeven dat een x470 beter voldoet. Omdat ik Gigabyte niet hoog heb staan op dit moment, zit ik nu te twijfelen tussen 2 moederborden;
pricewatch: MSI X470 Gaming PRO CARBON
of
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO.
Kunnen jullie aangeven wat een goede keus is? Mijn dan k is groot!
Als je wil kiezen tussen genoemde opties gaat mijn voorkeur uit naar de Asus. Iets meer mogelijkheden in de bios (Voltage Offset met name), die ook in niet extreme OC situaties van pas kunnen komen.
Pagina: 1 ... 58 ... 66 Laatste