Afgelopen week heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Daar zit een Ryzen 5 2600X in met stock Wraith Spire koeler en de pre-applied cooler paste. In de BIOS heb ik het 'silent profile' gekozen voor de koeler(s). Heb hem (nog) niet overclockt. Ook nog geen stress tests gedraaid.
Het zijn warme dagen, maar de processor idlet gemiddeld tussen de 50 a 65 graden, en de koeler draait dan 1600 a 1800 RPM. Als ik ga gamen (bv. Rocket League) dan zit hij meestal tussen de 70 a 80 graden, maar heeft ook gepiekt boven de 90(!). Dan gaat de RPM van de koeler richting 2200+. Laagste temp die ik gezien heb - vlak na opstarten - was 37C met 1430RPM (redelijk stil).
Het ding maakt vrij veel geluid, terwijl ik het idee had dat het 1) niet zo'n luide koeler was, en 2) er me op het aankoopadviesforum verteld was dat mijn nieuwe kast (Fractal Design Define C) een stille kast was. De kast komt met twee stille fans: één voor, en één achter.
Tijdens de installatie is de stock cooling paste flink rondgesmeerd, omdat ik moeite had om de koeler vast te schroeven. De is dus heen en weer gegleden over processor. Geen idee of dat uitmaakt, maar ik vermeld het maar even voor de volledigheid.
Zijn dit normale temperaturen en RPMs?
De grafische kaart blijft koel en stil. Fans gaan alleen aan boven de 60C en die zijn vrij stil.
Dit is het hele systeem:
(Grote SSD voor Win10 + games, kleine SSD voor linux)
Het zijn warme dagen, maar de processor idlet gemiddeld tussen de 50 a 65 graden, en de koeler draait dan 1600 a 1800 RPM. Als ik ga gamen (bv. Rocket League) dan zit hij meestal tussen de 70 a 80 graden, maar heeft ook gepiekt boven de 90(!). Dan gaat de RPM van de koeler richting 2200+. Laagste temp die ik gezien heb - vlak na opstarten - was 37C met 1430RPM (redelijk stil).
Het ding maakt vrij veel geluid, terwijl ik het idee had dat het 1) niet zo'n luide koeler was, en 2) er me op het aankoopadviesforum verteld was dat mijn nieuwe kast (Fractal Design Define C) een stille kast was. De kast komt met twee stille fans: één voor, en één achter.
Tijdens de installatie is de stock cooling paste flink rondgesmeerd, omdat ik moeite had om de koeler vast te schroeven. De is dus heen en weer gegleden over processor. Geen idee of dat uitmaakt, maar ik vermeld het maar even voor de volledigheid.
Zijn dit normale temperaturen en RPMs?
De grafische kaart blijft koel en stil. Fans gaan alleen aan boven de 60C en die zijn vrij stil.
Dit is het hele systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 | € 88,- | € 88,- |
1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Define C | € 74,90 | € 74,90 |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 150,60 | € 150,60 |
1 | Corsair RM550x (2018) | € 86,50 | € 86,50 |
1 | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 57,- | € 57,- |
1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 84,- | € 84,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 740,90 |
(Grote SSD voor Win10 + games, kleine SSD voor linux)