• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb nu een set G-Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK (Samsung) op mijn MSI x370 SLi plus zitten en 3200 Mhz halen was een kwestie van alleen XMP aanzetten. Nu is het wel 3600Mhz geheugen en het bord ondersteund maar tot 3200Mhz, maar aangezien het net zo duur is als 3200Mhz ram en het er nog af kon heb ik toch de knoop maar doorgehakt en gekocht op de 'groei', zeg maar. Niet dat ik erg veel verschil verwacht tussen 3200 en 3600 maar het is leuk als het kan. Cinebench score is nu 1749.

• Lumni
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Hi allen, interessant topic. Veel kennis kunnen opdoen, bedankt!

Verwacht zelf een 1700 een dezer dagen en ga eerst met de stock koeler aan de slag. Wil tzt gaan overstappen op aftermarket koeling.

Is er ook ergens een overzicht van goede air CPU koelers (liefst rond 50 euro range) om de 1700 gezond op zijn staart te kunnen trappen, dus 3,8-4ghz regionen. Hier is weinig goede informatie over te vinden, ook niet op andere sites. Ik ga overigens bouwen in een fractal define mini c.

De opties die ik nu zie zijn:

Scythe mugen 5 PCGH Edition
Cooler Master masterair pro 4
Arctic Freezer 33 (al twijfel ik of deze het aan kan)

Stil en goedkoop zou leuk zijn ;-)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
De pricewatch staat standaard gesorteerd op populariteit, geen van de top10 zul je echt een miskoop aan doen.

categorie: Processorkoeling

[ Voor 36% gewijzigd door unfor op 14-09-2017 01:50 ]

• Lumni
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Dank.

Maar zijn deze goed genoeg om een 1700 in de 3,8-4ghz regionen te krijgen?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lumni schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:28:
Dank.

Maar zijn deze goed genoeg om een 1700 in de 3,8-4ghz regionen te krijgen?
3.8 lukt volgens mij wel, 4.0 gaat volgens mij sowieso al moeizaam met de 1700.

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het geheugen wat ik wil aanschaffen staat op de QVL lijst. Er staat wel bij de info van het moederbord:

Ryzen Series CPUs:
UDIMM Memory Slot Frequency(MHZ)
A1 A2 B1 B2
- SR - - 2667
- DR - - 2667
- SR - SR 2667
- DR - DR 2400-2667

Het geheugen wat ik wil is dualrank. Kan dit nu wel of niet standaard op 2667 draaien?
Betekent 2400-2667 dat het misschien wel werkt op 2667?

[ Voor 95% gewijzigd door Simbob op 14-09-2017 16:39 ]

• regmaster
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:49:
[...]

3.8 lukt volgens mij wel, 4.0 gaat volgens mij sowieso al moeizaam met de 1700.
3.95 lukt prima met 3.6 volt. Nu al een week stabiel met max 65 graden. 4 ghz wel geprobeerd maar liep niet helemaal stabiel. Mogelijk moet de spanning dan meer richting 1.4 volt of boger maar dat vind ik best hoog en het verschil met 3.95 Ghz is verwaarloosbaar. Als ik aan een goedkope 1800x kan komen dan wil weleens proberen of deze richting 4.2 te krijgen is.

• mr.rage
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
1.395v met de standaard koeler? Of waterkoeling? Ik heb de mijne op 3.7ghz met 1.3v. Temps rond de 75 graden in prime95 stresstest.
(AMD 1700 met msi x370 Gaming Carbon en gskill V 3200 op 3066 mhz. Ttiming weet ik zo ff niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ben nu zelf een Ryzen PC aan het samenstellen, is het het waard om voor de 1700 te gaan? Of beter de 1600/1600X? Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming en productiviteit, maar geen zwaar spul waar ik extra cores voor nodig denk te hebben. Vooral flink multitasken, dus meerdere lichte programma's open (denk aan browser, spotify, excel, chatprogrammas) evt aangevuld met 1 game tegelijk :P

Ook twijfel ik tussen de 3000 MT/s en 3200 MT/s variant van het corsair vengeance LPX geheugen. Draait dat inmiddels al goed op 3200? Komt sowieso in een MSI bordje te zitten, waarschijnlijk de gaming pro carbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
kgd92 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 08:35:
Ben nu zelf een Ryzen PC aan het samenstellen, is het het waard om voor de 1700 te gaan? Of beter de 1600/1600X? Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming en productiviteit, maar geen zwaar spul waar ik extra cores voor nodig denk te hebben. Vooral flink multitasken, dus meerdere lichte programma's open (denk aan browser, spotify, excel, chatprogrammas) evt aangevuld met 1 game tegelijk :P

Ook twijfel ik tussen de 3000 MT/s en 3200 MT/s variant van het corsair vengeance LPX geheugen. Draait dat inmiddels al goed op 3200? Komt sowieso in een MSI bordje te zitten, waarschijnlijk de gaming pro carbon.
Nee, in mijn MSI bord in ieder geval niet. Ik heb de 3200 c16 LPX. Kan niet hoger dan 2667 vanuit cold boot. Als ik eerst naar het bios ga en exit zodat ie een soft reboot doet werkt 3200 wel.
Nou las ik laatst ergens dat vooral B350 chipsets nog moeite hebben met Hynix chips hoog klokken en X370 een stuk minder. Weet niet of dat waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
DannyXP1600 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:50:
[...]

Nee, in mijn MSI bord in ieder geval niet. Ik heb de 3200 c16 LPX. Kan niet hoger dan 2667 vanuit cold boot. Als ik eerst naar het bios ga en exit zodat ie een soft reboot doet werkt 3200 wel.
Nou las ik laatst ergens dat vooral B350 chipsets nog moeite hebben met Hynix chips hoog klokken en X370 een stuk minder. Weet niet of dat waar is.
Hmm.. welk MSI bord gebruik je? Vermoed wel dat als ze het voor X370 werkend krijgen het een kwestie van tijd is voordat die updates ook naar B350 gepushed worden, aangezien de memory controller identiek is afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kgd92 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:29:
[...]

Hmm.. welk MSI bord gebruik je? Vermoed wel dat als ze het voor X370 werkend krijgen het een kwestie van tijd is voordat die updates ook naar B350 gepushed worden, aangezien de memory controller identiek is afaik
zowel voor de B350M als voor de X-370 chipsets (in bezit) heb ik het inmiddels opgegeven om nog de 2800/2933 te halen.
Ik denk zelfs de opvolger AGESA code zou hier niet bij kunnen helpen.
Volgende build word in mijn geval geen ryzen meer.
Nu zou het fijn zijn als AMD voor de desktops het laptop manier van werken voor desktops beschikbaar maakt.
switchen van igpu/gpu. één HDMI kabel, en kiezen welke GPU je wilt gebruiken.
Nu staat de GPU enkel stroom te vreten, wat hetzelfde idee geeft als de motor van je auto zelfs geparkeerd aan te houden.

met IntelHD en Nvidia/AMD is dit niet mogelijk, iemand idee of dit al beschikbaar is? buiten notebooks om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31
Als je de keus hebt qua geheugen zou ik toch iets pakken met Samsung B Die.
Dat scheelt een hoop gerommel en heb je toch wat meer kans dat het op een hogere snelheid werkt.

Mijn G-Skill setje draait met XMP vlekkeloos op 3200 en een kleine aanpassing ook prima op 3466

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Natrixz schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:22:
Als je de keus hebt qua geheugen zou ik toch iets pakken met Samsung B Die.
Dat scheelt een hoop gerommel en heb je toch wat meer kans dat het op een hogere snelheid werkt.

Mijn G-Skill setje draait met XMP vlekkeloos op 3200 en een kleine aanpassing ook prima op 3466
Probleem van B-die geheugen vind ik dat je voor 16 GB gelijk 200 euro neer moet leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31
Jep dat klopt helaas voor het grootste gedeelte van het beschikbare geheugen met Samsung B Die wel ja....
Dan is de vraag of je dat er voor over hebt :+

[ Voor 18% gewijzigd door Natrixz op 15-09-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Natrixz schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:25:
Jep dat klopt helaas voor het grootste gedeelte van het beschikbare geheugen met Samsung B Die wel ja....
Dan is de vraag of je dat er voor over hebt :+
Daarom dus aan het kijken naar het corsair geheugen. Als ik dat draaiend kan krijgen is het prima voor een leuker prijsje. Moet het alleen wel de 3000 MT/s halen (liefst zelfs 3200 natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48

sapphire

Die-hard pruts0r

kgd92 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:24:
[...]

Probleem van B-die geheugen vind ik dat je voor 16 GB gelijk 200 euro neer moet leggen...
Wees blij dat je geen 32GB wil, helemaal niet te betalen ;(
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:37:
[...]

zowel voor de B350M als voor de X-370 chipsets (in bezit) heb ik het inmiddels opgegeven om nog de 2800/2933 te halen.
Ik denk zelfs de opvolger AGESA code zou hier niet bij kunnen helpen.
Volgende build word in mijn geval geen ryzen meer.
Nu zou het fijn zijn als AMD voor de desktops het laptop manier van werken voor desktops beschikbaar maakt.
switchen van igpu/gpu. één HDMI kabel, en kiezen welke GPU je wilt gebruiken.
Nu staat de GPU enkel stroom te vreten, wat hetzelfde idee geeft als de motor van je auto zelfs geparkeerd aan te houden.

met IntelHD en Nvidia/AMD is dit niet mogelijk, iemand idee of dit al beschikbaar is? buiten notebooks om?
Uiteraard je goed recht om in de toekomst geen AMD te kopen maar ben nou wel benieuwd waarom? :)

Omdat ze niet genoeg OCen, je vind dat het geheugen niet ver genoeg OCed kan worden?

[ Voor 64% gewijzigd door sapphire op 15-09-2017 12:49 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

sapphire schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:37:
[...]

Wees blij dat je geen 32GB wil, helemaal niet te betalen ;(

[...]

Uiteraard je goed recht om in de toekomst geen AMD te kopen maar ben nou wel benieuwd waarom?

Omdat ze niet genoeg OCen, je vind dat het geheugen niet ver genoeg OCed kan worden?
Volgens mij dat laatste maar AMD garandeert geen overklok naar 3200MHz ,slechts 2666MHz word ondersteunt met 2 dimms single rank.
Dus ik snap zijn verhaal niet echt goed.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Speedy-J
Heb ook dat vermoeden maar dacht ik vraag het vriendelijk :)

Nogmaals (voor ik weer als onvriendelijk word ervaren O-) ) ieder zijn goed recht uiteraard maar ik vind het gewoon flauw om het AMD in de schoenen te schuiven dat je je geheugen niet op een bepaalde OC krijgt terwijl ze vooral duidelijk aangeven wat wel en niet binnen specs valt :)

Idem met iGPU/GPU, de grote concurrent ondersteunt het ook niet op desktop. En wie weet gaan ze het wel doen als er nieuwe AM4 APU's komen :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:56:
@Speedy-J
Heb ook dat vermoeden maar dacht ik vraag het vriendelijk :)

Nogmaals (voor ik weer als onvriendelijk word ervaren O-) ) ieder zijn goed recht uiteraard maar ik vind het gewoon flauw om het AMD in de schoenen te schuiven dat je je geheugen niet op een bepaalde OC krijgt terwijl ze vooral duidelijk aangeven wat wel en niet binnen specs valt :)

Idem met iGPU/GPU, de grote concurrent ondersteunt het ook niet op desktop. En wie weet gaan ze het wel doen als er nieuwe AM4 APU's komen :p
Sorry als ik iets verkeerd heb gezegd dat bij sommigen als beledigend word ervaren.
De reden dat ik misschien bij mijn volgende built geen AMD gebruik is als Intel met iets komt dat net zo goed werkt voor mijn doeleinden.
En nee, ik stamp AMD absoluut niet de grond in omdat ik geen 2800 of 2933 haal met mijn geheugen.
Het hoort bij de risico dat iets niet out of the box werkt als er een nieuw platform uit komt.
Met Ryzen was ik gewoon te vroeg. Had ik gewacht tot het wat uitgerijpt was had ik misschien wel de 2800 of 2933 behaald.
Dat mijn systeem nu maar op 2667 draait maakt het helemaal niet minder om.
Persoonlijk vind ik het enkel jammer van geld dat ik heb uitgegeven. 2 reepjes van 2666 had het ook gedaan.

Stel dat cyrix nog bestond voor desktops, of een geheel nieuw merk CPU, als de prijs op dat moment voor mijn idee goed is, en de prestatie's mijn behoefte dekken. Dan ga ik voor die ene CPU, GPU, Ram etc.

Ik kies net zo makkelijk Intel als voor AMD.
Net zo makkelijk met AMD als Nvidia
En volgens mij heb ik ook niemand afgekraakt omdat hij of Intel of AMD als CPU heeft toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Verwijderd Was gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid meer niet hoor :)

Werk zelf nu op Intel en daarvoor ook AMD gehad. Nu bijna zeker weer terug naar AMD.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
mr.rage schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:59:
1.395v met de standaard koeler? Of waterkoeling? Ik heb de mijne op 3.7ghz met 1.3v. Temps rond de 75 graden in prime95 stresstest.
(AMD 1700 met msi x370 Gaming Carbon en gskill V 3200 op 3066 mhz. Ttiming weet ik zo ff niet.)
Met water, althans wat voor spul er in zo'n AOI zit. Die stockkoeler die ik had bleek niet geheel vlak te zijn, heb ik nu wel voor elkaar maar ik heb er een Coolermaster waterkoeler voor gekocht. Oorspronkelijk had ik de cpu op 3.5 volt staan maar daar heb ik 3.6 van gemaakt om wat meer spanning te hebben tijdens volle belasting. Qua koeling maakt het geen ruk uit want de max temps zijn ongewijzigd.
Ik draai overigens wel de laatste beta bios versie voor de SLi plus dus wellicht wordt daardoor het geheugen sneller herkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:42:
[...]

Sorry als ik iets verkeerd heb gezegd dat bij sommigen als beledigend word ervaren.
De reden dat ik misschien bij mijn volgende built geen AMD gebruik is als Intel met iets komt dat net zo goed werkt voor mijn doeleinden.
En nee, ik stamp AMD absoluut niet de grond in omdat ik geen 2800 of 2933 haal met mijn geheugen.
Het hoort bij de risico dat iets niet out of the box werkt als er een nieuw platform uit komt.
Met Ryzen was ik gewoon te vroeg. Had ik gewacht tot het wat uitgerijpt was had ik misschien wel de 2800 of 2933 behaald.
Dat mijn systeem nu maar op 2667 draait maakt het helemaal niet minder om.
Persoonlijk vind ik het enkel jammer van geld dat ik heb uitgegeven. 2 reepjes van 2666 had het ook gedaan.

Stel dat cyrix nog bestond voor desktops, of een geheel nieuw merk CPU, als de prijs op dat moment voor mijn idee goed is, en de prestatie's mijn behoefte dekken. Dan ga ik voor die ene CPU, GPU, Ram etc.

Ik kies net zo makkelijk Intel als voor AMD.
Net zo makkelijk met AMD als Nvidia
En volgens mij heb ik ook niemand afgekraakt omdat hij of Intel of AMD als CPU heeft toch?
Iedereen is vrij om zelf te bepalen waarvoor deze kiest lijkt me.
Ik heb zelf recent een AMD setje in elkaar gezet, eigenlijk om te zien wat het AM4 platform voorstelt, en op enkele kleine probleempjes na bevalt dat allemaal zo goed dat ik mijn Skylake set heb verkocht.
Ik heb alleen bij Ryzen nog steeds het idee dat je geluk moet hebben of je de juiste combinatie van moederbord, cpu en ram treft, wat volgens mijn ervaring en gevoel bij Intel veel minder een rol speelt.
Maar goed, er is inmiddels veel info te vinden over de goede combinaties dus ik heb het gevoel dat het steeds minder een loterij aan het worden is. Ik heb op basis van de QVL van MSI het juiste geheugen gevonden en waarschijnlijk heb ik ook geluk gehad met de cpu, die zich redelijk laat klokken en zeer goede max temps laat zien. Ik ben alleen niet bepaald goedkoper uit dan de gemiddeld Intel set, in tegenstelling tot de veelgehoorde stelling dat AMD goedkoper zou zijn dan Intel. Sowieso vind ik goedkoop=duurkoop dus ik geef liever iets meer uit dan voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten en boos worden waarom zaken niet volgens het veel te hoge verwachtingspatroon werken.
Dat corsair lpx geheugen wat je hebt kun je waarschijnlijk nog wel op 2933 Mhz krijgen door de spanning op 1.36 volt vast te zetten en de timings vast op 16-18-18-36-75-1T. Dat is wel de standaard instellingen die ik op website van rymem.vraith.com voor het geheugen kan terug vinden.
Bij een collega van mij werkt die instellingen prima op zijn MSI B350 bordje met een Ryzen 1600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 08:53
Asus heeft voor de B350-Plus een nieuwe bios online : 0808
https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/
en een directe DL link

Aanpassingen
PRIME B350-PLUS BIOS 0808
Improve memory compatibility
Eens kijken of het LPX geheugen harder gaat

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DannyXP1600
regmaster schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:49:
[...]

Iedereen is vrij om zelf te bepalen waarvoor deze kiest lijkt me.
Ik heb zelf recent een AMD setje in elkaar gezet, eigenlijk om te zien wat het AM4 platform voorstelt, en op enkele kleine probleempjes na bevalt dat allemaal zo goed dat ik mijn Skylake set heb verkocht.
Ik heb alleen bij Ryzen nog steeds het idee dat je geluk moet hebben of je de juiste combinatie van moederbord, cpu en ram treft, wat volgens mijn ervaring en gevoel bij Intel veel minder een rol speelt.
Maar goed, er is inmiddels veel info te vinden over de goede combinaties dus ik heb het gevoel dat het steeds minder een loterij aan het worden is. Ik heb op basis van de QVL van MSI het juiste geheugen gevonden en waarschijnlijk heb ik ook geluk gehad met de cpu, die zich redelijk laat klokken en zeer goede max temps laat zien. Ik ben alleen niet bepaald goedkoper uit dan de gemiddeld Intel set, in tegenstelling tot de veelgehoorde stelling dat AMD goedkoper zou zijn dan Intel. Sowieso vind ik goedkoop=duurkoop dus ik geef liever iets meer uit dan voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten en boos worden waarom zaken niet volgens het veel te hoge verwachtingspatroon werken.
Dat corsair lpx geheugen wat je hebt kun je waarschijnlijk nog wel op 2933 Mhz krijgen door de spanning op 1.36 volt vast te zetten en de timings vast op 16-18-18-36-75-1T. Dat is wel de standaard instellingen die ik op website van rymem.vraith.com voor het geheugen kan terug vinden.
Bij een collega van mij werkt die instellingen prima op zijn MSI B350 bordje met een Ryzen 1600.
2933 heeft de mijne nog nooit willen doen, met geen één bios. Daarvan komt ie echt nooit meer vanzelf in de veilige settings van 2133, maar hangt in een oneindige bootloop voordat ie POST. Alleen clear cmos jumper gebruiken helpt dan nog.
3200 doet ie wel, op 1.4 volt en alleen na soft reboot na eerst in het bios geweest te zijn.
Er is niks zeker.
Er is gemiddeld gezien misschien wel een grote kans dat je je hynix 3200 c16 geheugen op 2933 krijgt, maar alsnog werkt het niet altijd bij iedereen.

• raymondw
en een directe DL link

Aanpassingen
PRIME B350-PLUS BIOS 0808
Improve memory compatibility
Bios geflashed en het werkt wel beter dan de vorige, maar draait nu weer op 2933C14
3066 had de nare eigenschap tijdens ELKE boot naar de bios te gaan
3200 draaide wel, maar voordat ik hier een bericht kon tikken reboote het systeem.

Ga nog wat dingen proberen vanavond, maar denk niet dat het op 3000+ komt...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• regmaster
  • Niet online
DannyXP1600 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:09:
[...]

2933 heeft de mijne nog nooit willen doen, met geen één bios. Daarvan komt ie echt nooit meer vanzelf in de veilige settings van 2133, maar hangt in een oneindige bootloop voordat ie POST. Alleen clear cmos jumper gebruiken helpt dan nog.
3200 doet ie wel, op 1.4 volt en alleen na soft reboot na eerst in het bios geweest te zijn.
Er is niks zeker.
Er is gemiddeld gezien misschien wel een grote kans dat je je hynix 3200 c16 geheugen op 2933 krijgt, maar alsnog werkt het niet altijd bij iedereen.
En dat niets zeker is dat verwijt ik AMD toch wel een beetje. De moederborden fabrikanten kregen slechts kort voor de Ryzen launch de details en eigenlijk is het nu nog steeds een soort loterij. Gelukkig publiceert de community zelf hun eigen resultaten waarmee de juiste combinaties wel te maken zijn maar aangezien de IMC op de Ryzen cpu onvoorspelbaar is, Q&A is niet AMD sterkste punt, maakt dat ook de 'juiste' combinatie niet voor iedereen even juist hoeft te werken. Omdat de afhankelijkheid op slagen afhangt van de processor is het wellicht handig om uit te vinden wat de productie datum van de cpu is.
Ik kwam een topic hierover tegen op Reddit. Wellicht interessant om eens naar te kijken en misschien een reden om een RMA aan te vragen.

• thijs2163
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:18
Ik ben momenteel aan het rondkijken om voor het eerst een ITX AMD game-systeem aan te schaffen. Ik zat te denken aan de 1600X i.c.m. met de ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/AC. Echter zie ik op internet van alles over compatibiliteitsproblemen en kom er zelf niet helemaal uit. Welk merk/serie RAM raden jullie aan? En tot welke hoogte is het waard om meer geld te investeren in sneller RAM?

https://tweakers.net/pric...-ab350-gaming-itx-ac.html

Verwijderd

regmaster schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:13:
[...]

En dat niets zeker is dat verwijt ik AMD toch wel een beetje. De moederborden fabrikanten kregen slechts kort voor de Ryzen launch de details en eigenlijk is het nu nog steeds een soort loterij. Gelukkig publiceert de community zelf hun eigen resultaten waarmee de juiste combinaties wel te maken zijn maar aangezien de IMC op de Ryzen cpu onvoorspelbaar is, Q&A is niet AMD sterkste punt, maakt dat ook de 'juiste' combinatie niet voor iedereen even juist hoeft te werken. Omdat de afhankelijkheid op slagen afhangt van de processor is het wellicht handig om uit te vinden wat de productie datum van de cpu is.
Ik kwam een topic hierover tegen op Reddit. Wellicht interessant om eens naar te kijken en misschien een reden om een RMA aan te vragen.
pagina niet gevonden foutmelding.

Daarom blijf ik er ook bij, early adopter van nieuwe tech is niet altijd even goed.
Had ik wat gewacht, tot rond deze tijd. Had ik misschien wel een werkend systeem met een bus van 2933/3200 gehad.
Omdat ik juist toen het net uitkwam een snelle ryzen buildt wou hebben helaas componenten gekozen die nét niet compatible zijn om boven de 2666 uit te komen.
Met de Intel Core i5 6400 die ik hiervoor had was het out of the box werkend.

Maar terugdenkende aan de Pentium II tijdperk op Slot.1 en bepaalde SD-Ram setjes liep het met sommige modules ook niet lekker in het aller begin.

met de AMD Athlon XP series exact hetzelfde met de toen redelijk nieuwe DDR platvorm.

AMD de schuld geven dat ik nu geen 2933 zal halen zal ik nooit doen.
Met de 2666 op 4 dimms ben ik al zeer tevreden.

Wie weet, misschien volgende systeem weer een Intel, of ik ga voor een Ryzen Gen.2/Gen.3 systeem waar de compatibiliteit met DDR4 of tot dan DDR5 wel uitgerijpt is.

toch ben ik benieuwd of de opvolgende AGESA code het nu wat moeilijke compatibiliteit kan verhelpen, of een stuk beter op kan krikken.
iemand iedee wanneer de nieuwe versie uit komt?

Verwijderd

thijs2163 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:15:
Ik ben momenteel aan het rondkijken om voor het eerst een ITX AMD game-systeem aan te schaffen. Ik zat te denken aan de 1600X i.c.m. met de ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/AC. Echter zie ik op internet van alles over compatibiliteitsproblemen en kom er zelf niet helemaal uit. Welk merk/serie RAM raden jullie aan? En tot welke hoogte is het waard om meer geld te investeren in sneller RAM?

heeft asrock niet net als MSI en ASUS een lijstje waar je kunt zien welke componenten op welke snelheden kunnen werken?
ik zou juist daar kijken.
Hardware dat niet opgenomen is in de lijst zal altijd een gok zijn of het wel of niet werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:19
Heb zelf de ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/AC icm met 16 gig G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX geheugen wel 200,- euro maar zonder problemen 3200mhz op cas van 14, zonder dat ik hiervoor moeite hoefde te doen.

de processor AMD 1700 licht overclock met 200mhz zonder voltage verhoging, dit houdt in dat de basis en de top frequentie nu 200mhz hoger zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Epep op 16-09-2017 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:30
https://www.asrock.com/MB...ng-ITXac/index.asp#Memory

Filter op speed en kijk welke (Patriot) je moet kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:29
thijs2163 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:15:

Beter dan de lijst van Asrock zelf zoek je gewoon op Samsung B-die:
https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Hoewel zelfs die chips niet altijd op 3200MHz (of de geadverteerde snelheid) wil draaien. Maar met Samsung B-die heb je de meeste kans. Je betaalt er alleen ook de hoofdprijs voor.

• thijs2163
  • Laatst online: 12-09 21:18
Fleximex schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:10:
[...]

Beter dan de lijst van Asrock zelf zoek je gewoon op Samsung B-die:
https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Hoewel zelfs die chips niet altijd op 3200MHz (of de geadverteerde snelheid) wil draaien. Maar met Samsung B-die heb je de meeste kans. Je betaalt er alleen ook de hoofdprijs voor.
Pfoe, daar zit inderdaad wel een flink prijsverschil in. Zal ik me toch maar eens verder gaan verdiepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fleximex
thijs2163 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:35:
[...]

Pfoe, daar zit inderdaad wel een flink prijsverschil in. Zal ik me toch maar eens verder gaan verdiepen.
AMD heeft de pech dat de Ryzen nu is gelaunched. De prijzen zijn bijna verdubbeld t.o.v. de zomer van 2016. Dat kan je mooi zien bij setjes die al wat langer uit zijn. Dit (Samsung B-die) setje kost nu bijna 200 euro terwijl het vorig jaar slechts 110 euro kostte: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK

Veel, zo niet de meeste, niet Samsung B-die setjes zijn overigens door de AGESA 1.0.0.6 bios updates al wel op 2933MHz te draaien. Maar je hebt helaas totaal geen garanties. Er is dus geen combinatie die 100% zeker werkt. Je kan niet zeggen: ik heb deze processor, dit moederbord en dit geheugen setje en zeker weten dat je de 3200MHz haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
thijs2163 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:35:
[...]

Die hoge prijzen zijn nu eenmaal een voldongen feit. Wil je het meeste uit je systeem halen moet je nu wat dieper in de buidel tasten. Dat is overigens nooit anders geweest want de beste resultaten haal je niet op budget spullen. Maar het is wat het is, wij hebben er nauwelijks invloed op, behalve de hand op de knip houden en zo fabrikanten laten weten dat het uit is met die spelletjes.
Zit je met een beperkt budget dan heb je de keuze om nog een tijdje met je huidige config te doen of wel te upgraden maar even genoegen nemen met dat je niet datgene gaat bereiken waarvoor je wel betaald hebt. Of anders gewoon even door sparen totdat het budget duurder geheugen wel toe laat. De 2e hands markt voor Ryzen is, mijns inziens, nauwelijks interessant want de first adopters dumpen hun Ryzen spullen niet voor niets omdat ze waarschijnlijk al de problemen zat zijn. Wanneer een Ryzen update (Zen 2) uitkomt wordt de 2e hands markt wellicht wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
heeft er iemand ervaring met de setting Core Performance Boost op je mobo? ik ben er nu achter als ik die disable mijn temp fluctuaties niet meer voorkomen en hij netjes rond de 30 schommelt in idle, ook blijft de voltage op 1.18 zitten ongeveer.

Zijn er nadelen voor mij als ik dit uitlaat en ga gamen, mis ik dan performance? wat ik zo heb kunnen lezen doet die Core Performance Boost alleen boosten in idle door cores uit te schakelen en andere te boosten. Klopt deze info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:07
raymondw schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:21:
en een directe DL link

Aanpassingen

[...]

Bios geflashed en het werkt wel beter dan de vorige, maar draait nu weer op 2933C14
3200 draaide wel, maar voordat ik hier een bericht kon tikken reboote het systeem.

Ik heb mijn moederbord ook hier naar geflashed alleen draait mijn geheugen nog steeds niet boven de 3000Mhz helaas (Corsair Vengeance 3200 kitje). Het lukt wel om op 3200 te booten en ik kom ook wel in Windows alleen krijg ik haperende programma's. Ik verwacht eigenlijk niet dat het ooit gaat werken op die snelheid na zo'n lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
raymondw schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:21:
en een directe DL link

Aanpassingen

[...]

op mijn b350m-a draaide het wel op 2933, maar niet met cold boot (wat jij op 3066 had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zit te denken om mijn PC te vervangen naar Ryzen 1600 met een OC naar 3.8Ghz / 4Ghz
Geen idee wat de Chip haalt, heb nog een Corsair H80i Cooler liggen die nu niets doet moet alleen een AM4 bracket bij Corsair bestellen zodat hij pas.

Mijn huidige AMD 845 is nu gewoon te weinig merk ik en die heb ik moeten halen uit nood omdat oude CPU stopte met werken.

Wat halen jullie zo'n beetje met een OC?

Mijn Grafische kaart die ik nog gaat gebruiken (R9 380 4Gb) de bottleneck zijn.
Maar ja een nieuwe is nu te duur en slecht te leveren en daarnaast kan mijn TV toch niet hoger dan 1080 60Hz. Volgend jaar Mei (vakantie geld en Belasting terug gaven) zal ik kijken naar vervanging.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Laatst online: 09-08 23:51
Heb momenteel de Ryzen 1700x. En heb net even een driver update gedaan om ook de AMD Ryzen Balanced energie profiel te kunnen kiezen vanuit windows. Maar mijn vraag is, als ik hem op die AMD Ryzen stand zet, of high performance, dan staat hij idle al constant rond 3,2. (Ik las dat hij onder HP stand geen turbo zou gebruiken.)
Bij standaard Windows gebalanceerd staat hij rond de 2,5, en bij energie-besparing rond de 2,11.

Nu heb ik geen zin om elke x de stand te wisselen, dus is mijn vraag: Als ik hem op die AMD Ryzen balanced zet, en hij staat relatief hoog te draaien constant, is dat dan een probleem?

EDIT: En is er een mogelijkheid om te testen of mijn Precision Boost / XFR wel echt 'werkt'? Ik probeer hem op verschillende wijzes onder maximale loads te krijgen, maar krijg geen 1 x een enkele (of dubbele) core boven de 3,4 ghz, terwijl hij met deze boost naar 3,9 zou moeten gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door DeKoetsier op 18-09-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
Derr_Hans schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:17:
Zit te denken om mijn PC te vervangen naar Ryzen 1600 met een OC naar 3.8Ghz / 4Ghz
Geen idee wat de Chip haalt, heb nog een Corsair H80i Cooler liggen die nu niets doet moet alleen een AM4 bracket bij Corsair bestellen zodat hij pas.

Mijn huidige AMD 845 is nu gewoon te weinig merk ik en die heb ik moeten halen uit nood omdat oude CPU stopte met werken.

Haal zelf 3,7Ghz zonder iets aan het voltage te veranderen. Ben er best tevreden mee. Denk dat ik in de toekomst als het één en ander nodig is dat ik dan het voltage verhoog en 3,9 of 4,0 probeer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Derr_Hans schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:17:

Mijn Grafische kaart die ik nog gaat gebruiken (R9 380 4Gb) de bottleneck zijn.
Maar ja een nieuwe is nu te duur en slecht te leveren en daarnaast kan mijn TV toch niet hoger dan 1080 60Hz. Volgend jaar Mei (vakantie geld en Belasting terug gaven) zal ik kijken naar vervanging.
Als je niet de stock koeler gebruikt zou ik voor een 1600X gaan. Ongeveer 20 euro duurder, maar haalt van zichzelf al wel 3,6GHz op alle cores en 4GHz op één core. Je hebt geen garanties, maar over het algemeen klokt een 1600X beter over dan een 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Zal AMD de prijs van zijn Ryzen processors volgende maand laten zakken, na de release van de nieuwe coffee lake processoren van Intel?
Modbreak:Is dit een ervaring met een Ryzen processor? Nee he. Dus hoort het in dit topic niet thuis :o

Overigens is dit een onderwerp dat nagenoeg volcontinu elders op GoT besproken wordt. In plaats van een overbodige vraag te stellen kun je beter even de moeite nemen te lezen wat anderen al geschreven hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door dion_b op 19-09-2017 16:06 ]

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Geen idee mijn glazen bol is nogal vuil dus kan het niet goed zien :z

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
TheUninvited schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:44:
[...]

Ik heb mijn moederbord ook hier naar geflashed alleen draait mijn geheugen nog steeds niet boven de 3000Mhz helaas (Corsair Vengeance 3200 kitje). Het lukt wel om op 3200 te booten en ik kom ook wel in Windows alleen krijg ik haperende programma's. Ik verwacht eigenlijk niet dat het ooit gaat werken op die snelheid na zo'n lange tijd.
Ik verwacht dat het langzaam steeds beter word, heb het van het weekend uiteindelijk op 3200 gekregen en best stabiel.
Zonder zichtbare schokken btw
Maar in een benchmark is 2933C14 sneller dan 3200C16 (wat ook zou kloppen als je kijkt naar us timing)
418O2 schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:52:
[...]

op mijn b350m-a draaide het wel op 2933, maar niet met cold boot (wat jij op 3066 had)
Maar jij draait op 3000 geheugen, ik heb 3200, zal wel wat verschil zitten tussen die twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
raymondw schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:31:
[...]
Ik verwacht dat het langzaam steeds beter word, heb het van het weekend uiteindelijk op 3200 gekregen en best stabiel.
Zonder zichtbare schokken btw
Maar in een benchmark is 2933C14 sneller dan 3200C16 (wat ook zou kloppen als je kijkt naar us timing)

[...]

Maar jij draait op 3000 geheugen, ik heb 3200, zal wel wat verschil zitten tussen die twee
volgens mij is het meer dat je cold-boot issues krijgt als je je op je max draait. Ik draai namelijk prima op spec, maar wel na warme boot. Anders krijg ik een OC melding en moet ik ook naar het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Dreifarben schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:28:
Zal AMD de prijs van zijn Ryzen processors volgende maand laten zakken, na de release van de nieuwe coffee lake processoren van Intel?
Zal helemaal aan de prestaties van die CPU liggen. Gezien de prijzen van de R5 1600/1600X verwacht ik niet dat die goedkoper gaan worden. Of de non HT versie van Coffee lake (8600K?) moet het extreem goed doen voor een vergelijkbare prijs.
En wat betreft Ryzen 7 je hebt daar wel 2 cores extra voor hetzelfde geld. Multicore prestaties zijn denk ik beter dan de 6 core intel. Single core is natuurlijk wel een ander verhaal want die zijn vergelijkbaar met de 7700K. Wellicht dat de R7 range iets goedkoper wordt. Maar dat is moeilijk te zeggen.
DeKoetsier schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:56:
Heb momenteel de Ryzen 1700x. En heb net even een driver update gedaan om ook de AMD Ryzen Balanced energie profiel te kunnen kiezen vanuit windows. Maar mijn vraag is, als ik hem op die AMD Ryzen stand zet, of high performance, dan staat hij idle al constant rond 3,2. (Ik las dat hij onder HP stand geen turbo zou gebruiken.)
Bij standaard Windows gebalanceerd staat hij rond de 2,5, en bij energie-besparing rond de 2,11.

Nu heb ik geen zin om elke x de stand te wisselen, dus is mijn vraag: Als ik hem op die AMD Ryzen balanced zet, en hij staat relatief hoog te draaien constant, is dat dan een probleem?

EDIT: En is er een mogelijkheid om te testen of mijn Precision Boost / XFR wel echt 'werkt'? Ik probeer hem op verschillende wijzes onder maximale loads te krijgen, maar krijg geen 1 x een enkele (of dubbele) core boven de 3,4 ghz, terwijl hij met deze boost naar 3,9 zou moeten gaan.
Download HW64 en laat die aan staan terwijl je gaat gamen en kijk dan naar de max core speeds dan zul je zien dat hij die max boost wel haalt.
Ik heb zelf nog te weinig met Ryzen kunnen spelen om de rest te beantwoorden (Heb zelf nog geen Ryzen setup mijn broer wel maar heb maar korte tweak sessies gedaan)

[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 19-09-2017 07:59 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
@Astennu Dankje
Ik gebruik hem niet zozeer om te gamen, maar merk inderdaad dat hij soms korte flitsen wel hoger gaat, dit zie je alleen niet in de standaard windows taakbeheer. Bedankt!

Iemand nog antwoord op mijn andere vraag? Of het een probleem is om hem op (energie profiel) AMD Ryzen Balanced te zetten terwijl de minimum frequency dan constant op 90% staat?
Toevoegend: Ik heb die minimum freq. nu omlaag gezet naar 60%, dat zou alleen maar beter moeten zijn toch?

Ik heb namelijk het idee, hoe lager de kloksnelheid (tijdens idle), des te minder stroomverbruik en des te minder 'slijtage'.

[ Voor 13% gewijzigd door DeKoetsier op 19-09-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DeKoetsier schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:26:
@Astennu Dankje
Ik gebruik hem niet zozeer om te gamen, maar merk inderdaad dat hij soms korte flitsen wel hoger gaat, dit zie je alleen niet in de standaard windows taakbeheer. Bedankt!

Iemand nog antwoord op mijn andere vraag? Of het een probleem is om hem op (energie profiel) AMD Ryzen Balanced te zetten terwijl de minimum frequency dan constant op 90% staat?
Toevoegend: Ik heb die minimum freq. nu omlaag gezet naar 60%, dat zou alleen maar beter moeten zijn toch?

Ik heb namelijk het idee, hoe lager de kloksnelheid (tijdens idle), des te minder stroomverbruik en des te minder 'slijtage'.
Is dat een extra tooltje? Mijn Ryzen (niet OC) klokt gewoon terug (onder de 1,5Ghz meen ik) wanneer die idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
@Astennu Dankje

Slijtage zou ik mij niet druk om maken. Stroom verbruik is natuurlijk wel hoger dan met lagere clocks. Maar als core parking / clock gating voor de andere cores goed werkt zou het mee moeten vallen. Je zou het eens moeten testen met een watt meter.
Wellicht kan HW64 je ook inzicht geven die laat bij Intel cpu's ook wattages van bepaalde CPU en GPU onderdelen zien.
ArcticWolf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:35:
[...]

Is dat een extra tooltje? Mijn Ryzen (niet OC) klokt gewoon terug (onder de 1,5Ghz meen ik) wanneer die idle is.
Je bedoelt dat AMD Ryzen balanced power profiel? dat kan je idd downloaden van de AMD site. Is meer iets tussen normaal balanced en high performance in omdat die laatste het idle verbruik een beetje te ver vernacheld en balanced de prestaties laat zakken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
@Astennu ik zal mijn wattages eens bekijken. Enige idee welke richting schappelijk is voor idle en welke voor hoog gebruik?

@ArcticWolf Het is inderdaad een power profiel specifiek voor amd ryzen. Welke 'energiestand' staat bij bij jou op dan? Ik krijg mijn 1700x nooit zo laag op idle. Volgens mij zelfs met energiebesparings stand niet eens.

[ Voor 3% gewijzigd door DeKoetsier op 19-09-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DeKoetsier schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:56:
@Astennu ik zal mijn wattages eens bekijken. Enige idee welke richting schappelijk is voor idle en welke voor hoog gebruik?

@ArcticWolf Het is inderdaad een power profiel specifiek voor amd ryzen. Welke 'energiestand' staat bij bij jou op dan? Ik krijg mijn 1700x nooit zo laag op idle. Volgens mij zelfs met energiebesparings stand niet eens.
Nee helaas heb zelf geen Ryzen. Ik zou gewoon balanced / low power vergelijken met dat AMD profiel en de high performance stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Ik heb de AMD Ryzen power stand gekozen en kleine aanpassing gedaan door de minimum freq. naar 60% te zetten ipv 90% (Dit heeft geen nadelen toch, behalve iets lagere idle clockspeed, namelijk rond 2,2 ghz, wat alleen maar goed zou moeten zijn, met mijn lekenverstand.)

Vervolgens kom ik qua wattage uit rond de 13W. On par met deze test, zelfs iets lager. Dus ziet er allemaal goed uit!

Dankjulliewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DeKoetsier schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:56:

Ik heb W10 op balanced staan meen ik, zal vanavond eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
ArcticWolf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:05:
[...]

Ik heb W10 op balanced staan meen ik, zal vanavond eens kijken.
Dan is het zeker waard de update te downloaden: https://www.extremetech.c...rmance-new-chipset-driver
In this case, AMD’s new power plan reduces the thresholds for moving in and out of idle states and disables core parking to improve overall performance. The CPU, in other words, is now running more of the show.

[ Voor 24% gewijzigd door DeKoetsier op 19-09-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

AMD gaf met de introductie van Ryzen aan dat de CPU dat zelf beter en sneller kan regelen dan software/Windows.
Het powerplan van de website zal wel eea aanpassen zodat dat beter loopt tov. de standaard profielen.

Ik ga de eerste onderdelen vanavond bestellen (lees betalen, komen uit V&A). Alleen moederbord zit ik nog mee, een Asus Prime X370 pro of een Strix Gaming-f....

[ Voor 27% gewijzigd door sapphire op 19-09-2017 14:59 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Merk je met normaal gebruik iets van core parking dan? Anders zie ik het nut er niet echt van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Ik had vooral met renderen (AE) een groot verschil door van Balanced af te gaan en naar de AMD variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Zou iemand nog eens zijn licht kunnen schijnen op mijn vraag van hierboven? :

heeft er iemand ervaring met de setting Core Performance Boost op je mobo? ik ben er nu achter als ik die disable mijn temp fluctuaties niet meer voorkomen en hij netjes rond de 30 schommelt in idle, ook blijft de voltage op 1.18 zitten ongeveer.

Zijn er nadelen voor mij als ik dit uitlaat en ga gamen, mis ik dan performance? wat ik zo heb kunnen lezen doet die Core Performance Boost alleen boosten in idle door cores uit te schakelen en andere te boosten. Klopt deze info?

enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DeKoetsier schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:26:
Ik had vooral met renderen (AE) een groot verschil door van Balanced af te gaan en naar de AMD variant
Heb idd balanced aanstaan in Windows en dat resulteert in (idle):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ANk1fOU.png

Dit is met de browser/Youtube op de achtergrond, soms jumped er 1 core iets omhoog om bij te springen.

Command center laat dit zien:
Idle (soms gaat hij onder de 1500)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w9pRhbB.png

Boost:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hzuK5yo.png

Zal eens kijken hoe die Ryzen Balanced mij gaat bevallen }:O

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 19-09-2017 18:52 ]

• Derr_Hans
  • Niet online
Mijn spul wordt vanmiddag afgeleverd, Toch voor een R5 1600 gegaan met een MSI B350 Mortar en 16BG G.Skill FlareX. Dit alles wordt lekker tegen gehouden door een MSI R9 380 4GB want ik heb geen geld boom en potentiële vervangers zijn nu toch slecht te krijgen/te duur. Mijn oude voeding zou moeten werken volgens google (CoolerMaster M520) en is dus nog goed tot ik mijn Grafische kaart gaat vervangen (mid 2018)

Beetje rond gekeken een zou die 1600 op stock cooler zo wie zo rond de 3.7/3.8 moeten krijgen, heb nog wel een Corsair H80i liggen alleen zijn die brackets toch iets lastiger te krijgen. Die bestel ik nog en zie wel wanneer Corsair het door de brievenbus mikt.

Heb ik iig een aardige basis voor later, en qua games speel ik toch niet de meest veel eisende games.
Blizzard Game, XCOM, PuBG en af en toe R6:Siege.

Reden van upgrade is omdat WoW nu echt gewoon onspeelbaar is (patch 7.3 8-10 fps) en de ryzen iig de problemen zou moeten kunnen compenseren naar wat ik had (patch 7.2 20fps of wishfull thinking patch 7.0/7.1 de 40fps).

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Ik heb dezelfde CPU en moederbord. Gecombineerd met G.Skill Trident Z en tweedehands
MSI GeForce GTX 760 Hawk (ook vanwege de GPU-mania). Werkt super! (Stock cooler + 3.8 GHz + DDR 3200)

Kijken of deze combinatie Assassin's Creed: Origins kan draaien en anders hopen dat de RX 580s weer betaalbaar worden binnen een maand.
Derr_Hans schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:36:
Beetje rond gekeken een zou die 1600 op stock cooler zo wie zo rond de 3.7/3.8 moeten krijgen, heb nog wel een Corsair H80i liggen alleen zijn die brackets toch iets lastiger te krijgen. Die bestel ik nog en zie wel wanneer Corsair het door de brievenbus mikt.

[ Voor 36% gewijzigd door MatsSkoe op 20-09-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

vegetto1983 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:35:
Zou iemand nog eens zijn licht kunnen schijnen op mijn vraag van hierboven? :

enorm bedankt!
Geen ervaring er mee maar klinkt toch logisch. Als je core boost fluctueert je temperatuur. Boost die niet is het stabieler.
Zo'n functie is handig voor programma's die slecht multi threaded zijn en baad hebben bij één enkele snelle thread :)

Net berichten gehad dat mijn 1800X, Hero VI en G.Skills onderweg zijn. Leve V&A !

Gabriël AM5

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

sapphire schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:01:
[...]

Geen ervaring er mee maar klinkt toch logisch. Als je core boost fluctueert je temperatuur. Boost die niet is het stabieler.
Zo'n functie is handig voor programma's die slecht multi threaded zijn en baad hebben bij één enkele snelle thread :)

Net berichten gehad dat mijn 1800X, Hero VI en G.Skills onderweg zijn. Leve V&A !
Nice! Mooie set heb je daar maar ik raad het laatste bios wel af want daar zit op een of andere manier weer een temp offset op van 20 graden.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Speedy-J Dank je, eerst nog maar zien of alles aankomt en werkt :+

Wilde sowieso een 1700(X), Asus Strix-f of Prime en geheugen. Nu de bovenstaande set voor dezelfde prijs inc bonnen en garantie. Ben erg benieuwd naar Ryzen maar vind het stiekem wel spannend :+

Is die temp offset zo erg dan?

Hoe stressen jullie je systeem om stabiliteit te testen? Ouderwets Prime en memtest?

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 20-09-2017 21:47 ]

Gabriël AM5

• Max043
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 17:31
Net het internet afgezocht naar een
1151->AM4 bracket, niks gevonden. Iemand enig idee waar ik eentje kan kopen of heeft iemand toevallig eentje thuis liggen?
Bvd

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Max043 Wat moet ik me er bij voorstellen :?

Gabriël AM5

• 418O2
  • Nu online
Max043 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:53:
Net het internet afgezocht naar een
1151->AM4 bracket, niks gevonden. Iemand enig idee waar ik eentje kan kopen of heeft iemand toevallig eentje thuis liggen?
Bvd
Ga je ook niet vinden gok ik. Welke koeler heb je?

• MarvinJames
  • Laatst online: 15:17

MarvinJames

Theatermaker

Mede Tweakers,

Kort vraagje dat waarschijnlijk al eens gesteld is, maar ik kon het zo snel via mijn smartphone niet vinden.

Ik moet voor een collega een Ryzen systeempje bouwen, maar als ik het goed begrijp is een losse videokaart een vereiste om beeld te krijgen omdat de Ryzen CPUs geen interne GPU hebben?
Heeft het Ryzen moederbordje (Asrock A320M Pro) dat ik hier heb dan een VGA, DVI en HDMI uitgang enkel voor de AMD A8 / A10 / A12 CPUs die ook op het AM4 socket passen?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Daar moet inderdaad nog een GPU bij.
Volgens mij zijn dit de APU's met ingebouwde GPU:
pricewatch: AMD A12-9800 Boxed

• Max043
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 17:31
418O2 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:18:
[...]

Ga je ook niet vinden gok ik. Welke koeler heb je?
Evo 212

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Iets aparts, na de update van de laatste voor de ASUS CH1, dacht ik, ff kijken of ik stabiel 4ghz kan halen.

Na 4 cinebench tests, paar dagen WoW, Bf1, Warhammer total war vond ik het wel stabiel, geen crash, niks. Toen ging ik een vid renderen van een boss kill in WoW en hij wilde niet verder dan 5% zonder een crash.

Na pijnlijk hard nadenken over wat nou het verschil was tussen deze vid en de laatste was dus die overclock van 3950 naar 4000. Echt apart. Zou h em graag op 4ghz willen houden maar hij is blijkbaar niet stabiel ervoor.
(temps max 70 ish graden tijdens renderen, zou goed genoeg moeten zijn)

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

• Derr_Hans
  • Niet online
Spul gister geïnstalleerd, Windows 10 erop en verder alles nodig installeren en testen.
Loopt als een zonnetje zo out of the box.

Nadat Windows geïnstalleerd was + drivers even kijken wat verder nodig was.
Memory liep nog op 2400Mhz, toen zag ik dat BIOS van April was, updaten en A-XMP Profiel 2 aan en mijn FlareX's lopen nu op de 14-14-14-34 3200Mhz.

Had niet zo heel veel tijd meer, de 1600 loopt nu op 3,7Ghz op 1,35V en is de nacht doorgekomen.
Vanavond even voor gaan zitten kijken wat mogelijk op stock cooler.

Blijkbaar past mijn oude H80i AiO cooler wel >.>
Kon alleen mijn Koelpasta niet meer vinden, die maar even bestellen samen met een SPDIF toslink > koper converter. Blijkbaar ben ik vergeten om dat te checken toen ik het MSI Bord bestelde.

Iig van ~10 tot 12 fps met grafisch standje laagin Dalaran (WoW) naar 60 FPS + ReLive.en grafisch standje 7. Daar ging het mij voornamelijk om.

• kgd92
Zijn er mensen met Hynix geheugen dat gewoon netjes op 3200 loopt? Zoja, welke setup draaien jullie? Ik vind B-die geheugen wat aan de dure kant en zit nu te kijken naar corsair LPX en G.Skill Ripjaws V op 3000 of 3200 MT/s, verhalen over dit soort setjes zijn nogal wisselend en wil toch wel iets dat bijna zeker op 2933 MT/s kan draaien.

Als er mensen zijn die 3000c16 setjes ook op 3200 hebben gekregen zou dat ook erg interessant zijn, scheelt toch weer 1 a 2 tientjes tov 3200C16.

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:44
@Astennu Dankje

Volgens mij zorgt die 90% ervoor dat de processor snel opschakelt naar het juiste prestatieniveau. Als je die aanpast (zodat er in windows zichtbaar wordt teruggeschakeld) kan je net zo goed het normale balanced profiel nemen.

@kgd92: ik heb een setje Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16; dit is voorzien van hynix modules en doet gewoon 3200MHz op DOCP standaard profiel. Verder niets aangepast aan voltages (DOCP profiel zet automatisch 1.35V) en dit werkt zonder problemen. Moederbord is een Asus CH6 met bios 1501; het geheugen werkte overigens goed sinds bios 1401. De processor is een Ryzen 1700 @ 3.9GHz / 1.385V

[ Voor 15% gewijzigd door canth op 21-09-2017 11:56 ]

kgd92 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:16:
Zijn er mensen met Hynix geheugen dat gewoon netjes op 3200 loopt? Zoja, welke setup draaien jullie? Ik vind B-die geheugen wat aan de dure kant en zit nu te kijken naar corsair LPX en G.Skill Ripjaws V op 3000 of 3200 MT/s, verhalen over dit soort setjes zijn nogal wisselend en wil toch wel iets dat bijna zeker op 2933 MT/s kan draaien.

Als er mensen zijn die 3000c16 setjes ook op 3200 hebben gekregen zou dat ook erg interessant zijn, scheelt toch weer 1 a 2 tientjes tov 3200C16.
https://www.amd.com/syste...ory-support-list-en_0.pdf
Zelf Adata op 3000MT/s gekocht, voor 135 euro werkte perfect op 3066MT/s, hoger niet geprobeerd. Misschien dat 3200MT/s ook wel werkte eventueel met iets lossere timings of hogere spanning.
https://tweakers.net/pric...en/?keyword=AX4U300038G16

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 21-09-2017 09:45 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DeKoetsier
canth schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:34:
[...]

Volgens mij zorgt die 90% ervoor dat de processor snel opschakelt naar het juiste prestatieniveau. Als je die aanpast (zodat er in windows zichtbaar wordt teruggeschakeld) kan je net zo goed het normale balanced profiel nemen.
Ik heb hem nu weer terug naar een min. van 90% gezet. Wat betekent dat alle cores constant op 3493 MHz draaien. Ik hoop dan maar dat dit geen verdere nadelen heeft.

• kgd92
-The_Mask- schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:36:
[...]

https://www.amd.com/syste...ory-support-list-en_0.pdf
Zelf Adata op 3000MT/s gekocht, voor 135 euro werkte perfect op 3066MT/s, hoger niet geprobeerd. Misschien dat 3200MT/s ook wel werkte eventueel met iets lossere timings of hogere spanning.
https://tweakers.net/pric...en/?keyword=AX4U300038G16
Die lijst had ik gevonden inderdaad, maar lijkt regelmatig toch niet te kloppen. Lees veel over dat de 3200MHzC16 set van corsair niet boven 2933 draait, ook veel dat het foutloos op 3200 werkt. Verder staan de ripjaws V er alleen in met 3200C14 sets, terwijl de 3200C16 sets wederom voor een deel van de mensen werkt en voor een deel niet.

Blijft toch een beetje gokken lijkt het, misschien toch maar gewoon voor 3000 MT/s gaan en hopen dat het te OC' en is naar 3200.
kgd92 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:16:
[...]

Die lijst had ik gevonden inderdaad, maar lijkt regelmatig toch niet te kloppen. Lees veel over dat de 3200MHzC16 set van corsair niet boven 2933 draait, ook veel dat het foutloos op 3200 werkt.
En dat gaat over v5.39 of over ander type?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• kgd92
-The_Mask- schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:19:
[...]

En dat gaat over v5.39 of over ander type?
Heel gemengd ook. v4.xx die op B-die lopen halen over het algemeen 3200 en af en toe komen ze niet hoger dan 2933. v5.xx met hynix chips loopt over het algemeen prima op 2933, maar er zijn ook mensen die ze zonder problemen op 3200 hebben staan en mensen die de 2400 niet voorbij komen... Lees verder veel dat ze verder identiek zijn en een goed 3000C15 setje dus ook op 3200C16 zou moeten kunnen lopen.

Aangezien corsair zowel een 3000C15 als een 3200C16 setje in de QVL heeft staan lijkt het een redelijk veilige keus, i.t.t de ripjaws, die helemaal niet in de QVL voorkomen, ondanks dat ze volgens mij identiek zijn aan trident Z geheugen?

Beetje last van door de bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat het een keus wordt tussen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15, pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 en pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB maar alle gemengde verhalen houden me toch een beetje tegen om de trekker over te halen.

Edit: moederbord dat ik er bij wil gebruiken wordt naar alle waarschijnlijkheid de pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon, maar dat heeft me helaas nog niet geholpen het juiste geheugen te selecteren :P

[ Voor 9% gewijzigd door kgd92 op 21-09-2017 13:25 ]

• regmaster
  • Niet online
kgd92 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:25:
[...]

Heel gemengd ook. v4.xx die op B-die lopen halen over het algemeen 3200 en af en toe komen ze niet hoger dan 2933. v5.xx met hynix chips loopt over het algemeen prima op 2933, maar er zijn ook mensen die ze zonder problemen op 3200 hebben staan en mensen die de 2400 niet voorbij komen... Lees verder veel dat ze verder identiek zijn en een goed 3000C15 setje dus ook op 3200C16 zou moeten kunnen lopen.

Aangezien corsair zowel een 3000C15 als een 3200C16 setje in de QVL heeft staan lijkt het een redelijk veilige keus, i.t.t de ripjaws, die helemaal niet in de QVL voorkomen, ondanks dat ze volgens mij identiek zijn aan trident Z geheugen?

Beetje last van door de bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat het een keus wordt tussen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15, pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 en pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB maar alle gemengde verhalen houden me toch een beetje tegen om de trekker over te halen.

Edit: moederbord dat ik er bij wil gebruiken wordt naar alle waarschijnlijkheid de pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon, maar dat heeft me helaas nog niet geholpen het juiste geheugen te selecteren :P
Waarom niet iets meer uitgeven aan een MSI x370 SLI Plus of een X370 Gaming Pro Carbon? Het G-Skill geheugen dat ik heb, F4-3600C16D-16GVK, werkt daar prima op 3200mhz, en wellicht nog wel hoger (nog niet geprobeerd).

• kgd92
regmaster schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:37:
[...]

Waarom niet iets meer uitgeven aan een MSI x370 SLI Plus of een X370 Gaming Pro Carbon? Het G-Skill geheugen dat ik heb, F4-3600C16D-16GVK, werkt daar prima op 3200mhz, en wellicht nog wel hoger (nog niet geprobeerd).
X370 heeft geen meerwaarde voor mij, ik ga geen SLI/CFX draaien. Verder zijn de powerfasen, netwerkcontroller en geluidschip op de B350 PC beter dan die op de x370 SLI.

3600C16 geheugen is ver boven mijn budget. Anders had ik gewoon een set 3200C14 geheugen besteld wat altijd B-die is en 9 van de 10 keer direct op rated speed werkt. Probleem is dat geheugen godsonmogelijk duur is atm en ik graag niet meer dan 150 euro voor 16 GB neer leg, liefst nog iets minder, hopelijk zonder prestatieverlies.

• Derr_Hans
  • Niet online
Zo ver ik gevonden heb is eigelijk die FlareX 3200 van G.Skill beetje gegarandeerd 3200 op MSI Borden.
De QVL op de G.Skill site staan zo'n beetje alle AM4 MSI borden op.

Maar ja well duur, rest van het geheugen aanbod is nog steeds een beetje een gok of het werkt op 3000Mhz of 3200Mhz.

Ik zelf wou verder weinig gezeur en niet te lang wachten op BIOS updates, ben dus uiteindelijk voor die FlareX 16GB 3200 Kit gegaan ondanks de prijs.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Iemand ervaring met AGESA 1.0.0.6B ,weer geheugen problemen of net zo stabiel als 1.0.0.6A ?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

regmaster schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:37:
[...]

Die MSI B350 is erg goed. Qua VRM-gedeelte is het identiek aan de X370 carbon vn MSI dus dat zou iig geen belemmering mogen zijn :)

Gabriël AM5

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 21:42

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Heb zojuist v1.9 bios van MSI geflashed voor mijn x370 pro carbon .

Mijn 16 gb corsair kitje draait nu op 3200 mhz.
pricewatch: Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3200C16R

Dit is Samsung E die , bij bios versie 1.8 kreeg ik hem niet verder dan 2933.

Ben er erg happy mee want had al een kitje flare x op mijn verlanglijstje .

• regmaster
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:00:
[...]

Die MSI B350 is erg goed. Qua VRM-gedeelte is het identiek aan de X370 carbon vn MSI dus dat zou iig geen belemmering mogen zijn :)
Dat valt dan weer mee want de meeste B350 borden zijn in feite budget bordjes waar je niet al te hoge verwachtingen bij moet hebben qua overklok. Aan de andere kant moet je je afvragen wat voor nut al die extra fases hebben als je de Ryzen cpu's toch niet hoger dan 4 Ghz kan klokken. Volgens AMD worden de toekomstige versies alleen maar zuiniger dus trekken ze daardoor minder spanning.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Naast de hoeveelheid ligt het vooral aan de uitvoering en kwaliteit van onderdelen van een fase. Ben er niet super goed in thuis maar weet de basics, en die is goed bij de MSI.
Meer fase is niet bewezen beter maar je hebt iig een stabiele toevoer die minder warm word. En dat is weer fijn voor de levensduur, zeker bij een 24/7 OC waarbij je er gewoon extra watts bij krijgt :)

Uiteindelijk is het heel simpel je betaalt meer voor meer. Een goedkoop B350 bord is om een reden goedkoper, dan kun je wel iets bedenken war ook op bezuinigd is :)

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 21-09-2017 21:05 ]

Gabriël AM5

• 418O2
  • Nu online
Nieuwe Asus b350ma bios en ik draai 3800mhz en 3000 op docp profiel stabiel. Goede verbetering weer

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij ging Asus AGESA 1.0.0.6A en AGESA 1.0.0.6B overslaan en meteen naar AGESA 1.0.0.7. Ben benieuwd wanneer dat uitkomt... :P

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Alweer updates... Ik zit nog steeds op 0513 haha.
@Sp3ci3s8472
Asus heeft een 1006B uitgebracht voor C6H. Dit zou in official 1601 moeten zitten.

Eerste bios wat hopelijk substantieler is zal waarschijnlijk op 1007 gebaseerd zijn.

Elmor:
1601/1602 coming online soon but nothing too exciting, updated AGESA 1006b but no major improvements. We're waiting for 1007 before next release here, which would include the improvements in Beta 9920.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

... Begrijpend lezen is een vak :P, ik had het anders gelezen. Ik dacht juist dat ze daarom 1006b oversloegen.

In ieder geval ga ik pas weer een bios update doen als 1.0.0.7 er is, niet eerder. Hopenlijk fixen ze dan ook de C15 -> C16 bug voor het geheugen op de Crosshair VI.
:P

De eerstvolgende beta voor CH6 gaan we dus ook pas krijgen als 1.0.0.7 er is.

Heb nu beta 9920 draaien en die werkt goed bij mij. Ga zelf ook pas weer updaten na 1.0.0.7.. Dat is misschien gelijk goed moment om nog wat verder te finetunen.

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 21-09-2017 22:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:46:
... Begrijpend lezen is een vak :P, ik had het anders gelezen. Ik dacht juist dat ze daarom 1006b oversloegen.

In ieder geval ga ik pas weer een bios update doen als 1.0.0.7 er is, niet eerder. Hopenlijk fixen ze dan ook de C15 -> C16 bug voor het geheugen op de Crosshair VI.
Wat houd die bug in? Als ik op die term google vind ik heeuul veel generieke dingen...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
sapphire schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:35:
[...]

Wat houd die bug in? Als ik op die term google vind ik heeuul veel generieke dingen...
Dat de CAS latency van geheugen volgens mij alleen op hele getallen werkt, 14 of 16. En er is dus 3000C15 geheugen, die dus in principe op 2933C15 zo moeten kunnen draaien, maar dan op 2933C16 draait. Gok ik zo...

Maar zijn de 3200C16 of 3000C15 geheugenchips niet eigenlijk identiek, maar hebben ze alleen andere info in de SPD staan, zoals een paar posts hierboven wordt gesuggereerd?
Kan je dat geheugen dan niet gewoon op 3200C16 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DannyXP1600 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:14:
[...]

Dat de CAS latency van geheugen volgens mij alleen op hele getallen werkt, 14 of 16. En er is dus 3000C15 geheugen, die dus in principe op 2933C15 zo moeten kunnen draaien, maar dan op 2933C16 draait. Gok ik zo...

Maar zijn de 3200C16 of 3000C15 geheugenchips niet eigenlijk identiek, maar hebben ze alleen andere info in de SPD staan, zoals een paar posts hierboven wordt gesuggereerd?
Kan je dat geheugen dan niet gewoon op 3200C16 draaien?
Je bedoelt even getallen? ;)

Maar inderdaad, ik kan het geheugen op 3200 C14 of op 3200 C16 zetten. Ik dacht dat C14 niet 100% stabiel was dus ik wilde voor C15 gaan wat de timings vastzet op 16 15 15 36, ipv 15 15 15 36.
Wellicht dat ik met Agesa 7 ik de timings op C14 kan zetten (Het is 4 modules, totaal 32GB dus zwaar voor de mem controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
hmm had ik 2 dagen terug net een amd 1700 met het moederbord hier onder besteld moederbord werd toen nog verwacht op dinsdag nu is megekko in eens uit de lijst in pricewatch en op hun site geven ze nu in eens aan meer dan 10 dagen

pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

nu kan ik natuurlijk nog geluk hebben en dat er al een moederbord onderweg is naar megekko maar ik denk dat ik nog opzoek moet naar een ander moederbord. want hij lijkt bij geen enkele webshop meer leverbaar.

in iedergeval meer een mail naar megekko gedaan om het te checken en voorzichtig maar zoeken naar een ander moederbord

als ik beetje kijk naar prijs en de usb poorten denk ik als ik hem moet vervangen dat het deze word

pricewatch: MSI X370 Gaming Plus

[ Voor 13% gewijzigd door hjvg op 22-09-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
hjvg schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:21:
hmm had ik 2 dagen terug net een amd 1700 met het moederbord hier onder besteld moederbord werd toen nog verwacht op dinsdag nu is megekko in eens uit de lijst in pricewatch en op hun site geven ze nu in eens aan meer dan 10 dagen

pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

nu kan ik natuurlijk nog geluk hebben en dat er al een moederbord onderweg is naar megekko maar ik denk dat ik nog opzoek moet naar een ander moederbord. want hij lijkt bij geen enkele webshop meer leverbaar.

in iedergeval meer een mail naar megekko gedaan om het te checken en voorzichtig maar zoeken naar een ander moederbord

als ik beetje kijk naar prijs en de usb poorten denk ik als ik hem moet vervangen dat het deze word

pricewatch: MSI X370 Gaming Plus
O+ :
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon

Maar goed is wel wat duurder ja.
Pagina: 1 ... 39 ... 66 Laatste