Zo, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mezelf voorzien van een Ryzen upgrade in de vorm van een MSI x370 SLI Plus bordje, een R7 1700 cpu (incl. de Wraith spire cooler). Ik had nog een setje Hyperx Fury 2666 mhz geheugen liggen dat volgens
https://rymem.vraith.com/detailed_ram/722 geheel compatibel is met het MSI bordje dus die hoefde ik niet aan te schaffen. Tussen de 2667 en de 3200 mhz zit qua performance nauwelijks verschil dus daar ga ik geen extra geld aan uitgeven. Verder gaat er een GTX 1080 op, een M2 SSD en de voeding is een XFX 650 watt gold, dus voldoende power aanwezig.
Inbouwen van zuks is bijna een ogen dicht, twee vingers in de neus, dingetje dus met een halfuurtje zat alles in de Phanteks Evolv ATX kast (incl. 3 x 140mm Phanteks casefans) gebouwd met alle kabels netjes weggewerkt. Bij de eerste start, alles werkte gelukkig in één keer, het BIOS van de laatste versie voorzien want die bleek al 2 versies achter te liggen(slechte zaak). Na de update start het systeem een stuk sneller op, helaas biedt het MSI BIOS niet al te veel tweak mogelijkheden die ASrock of Asus wel bieden maar het is wat het is.
Op stock speeds snort het allemaal wel aardig onder Windows 7, geheugen draait op 2667 Mhz en de cpu op de baseclock 3 Ghz, maar daar doe ik het niet voor dus die clock moet minstens naar 3,7 Ghz toe. Op zich geen enkel probleem, cpu voltage op 1.35 volt, hetzelfde voor het ram en de clockspeed op 37. Loopt allemaal lekker stabiel dus stresstest die handel.
Cinebench vind ik persoonlijk geen echter stresstest want die zit met zo’n overgeklokte Ryzen cpu op 8 cores toch standaard boven de 1600 nog wat en duurt veel te kort om de cpu echt op te jagen. Dan maar Prime opstarten met een small FFTs stresstest. T
ja, nog steeds alles stabiel maar temps tot rond de 90 graden met alle ventilatoren op 100%, en ook nog stijgend, is niet best want de Wraith Spire koeler zou toch beter moeten koelen, volgens de diverse testen. De koeler zelf voelt erg heet aan dus warmte overdracht lijkt prima. Toch even losgehaald en die AMD koelpasta achtige rommel verwijderd en vervangen door Arctic silver 5. Eerste resultaten met verse koelpasta vallen altijd tegen dus eerst even een aantal malen laten opwarmen en afkoelen zodat de pasta zich goed kan zetten. Na een nieuwe Prime test geen echte serieuze verlaging van de temps, dus cpu terug geklokt naar 3.2 Ghz op 1.2 volt. Alles weer stabiel maar temps nog veel te hoog (86+)voor een snelheid die ruim onder de turbo snelheid valt.
Na weer te zijn afgekoeld een real life test gedaan door met Handbrake een 4 K film naar een 1080p Matroska container te converteren. Tja, dat heb ik maar gestopt want temps op 94 graden, en stijgend, vind ik niet bepaald gezond. Dit kon ik op de i5 6600k @4.5 Ghz zonder probleem op maximaal 70 graden laten lopen. Hoewel Ryzen 7 1700 weliswaar veel sneller renderd is de ontstane hitte niet bepaald best te noemen. Mijns inziens heeft AMD zijn thermals niet bepaald op orde bij Ryzen en dat verklaard waarschijnlijk ook wel waarom vrijwel geen enkele Ryzen cpu 24x7 stabiel boven de 4 Ghz loopt. Kan aan het type liggen dat ik heb getroffen maar het sluit wel aan op de vele verhalen over het falen van serieuze overclocks.
Ga vandaag een poging wagen om de koeling en temps via een Coolermaster Masterliquid 240 onder controle te krijgen, ik hoop van wel want anders is Ryzen voor mij een miskoop en een mislukt experiment.
Wat me ook opvalt is dat idle de temps rond de 30 graden liggen maar bij het opstarten van een browser direct richting 50 graden schiet. Dat is belachelijk want het opstarten van een browser kost nauwelijks cpu capaciteit. Na het starten vallen temps weer terug maar die wilde pieken zijn niet helemaal gezond te noemen.
NB. probleem werd veroorzaakt doordat de Wraith koeler slecht contact maakte met de cpu. Kan soms in een heel klein dingetje zitten die met een beetje pech een doorgefikte cpu ten gevolge kan hebben.