Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:28
Ze hebben een nieuwe heatsink ik heb ook contact gehad met asrock en wordt opgestuurd .
Je moet een goede airflow hebben ,ik heb zelf geen problemen de grote heatsink wordt niet eens heet de kleine wel daar heb ik nieuwe thermalpad onder gedaan gebruik nu een shadowrock tf2 koeler voor de 1600x wordt tussen de 40/45c na een uurtje of 3 gamen en je heb wat airflow voor de heatsinks .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Fleximex schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 15:41:
Geen antwoord op je vraag, maar iets anders.
Heb je ook last van hoge moederbord/vrm tempeaturen? Het moederbord kan een dramatische vrm heatsink hebben:
YouTube: PCB Breakdown: Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac (setting new lows...

Zo slecht zelfs dat je beter de heatsink er af kan halen en wat airflow over de naakte vrm's kan laten gaan.
Er zit namelijk veel te dikke thermal pad onder. Onbegrijpelijk dat ze dat bij Asrock zo hebben kunnen bedenken:
http://abload.de/img/20170718_160839pfsh7g4sr9.jpg

In deze thread gaat het er over. Sommige hebben Asrock een heatsink opgestuurd gekregen na contact met de Asrock support te hebben gehad:
http://forum.asrock.com/f...ngitx-ac-extremly-hot-vrm
Las dat de Gigabyte en de Biostar (de 2 andere B350/370 ITX bordjes) helemaal warm werden en dat de ASRock minder warm was.
Had het verhaal hier https://smallformfactor.n...ac.2341/page-9#post-57356 ook al gelezen van de heatsink, en had gelukkig gelijk de goede heatsink. Heatsink wordt wel warm (kan hem nog wel aanraken zonder gelijk te verbranden) maar een top down koeler is wel aan te bevelen ja.

Maar goed bordje gaat RMA, hopelijk krijg ik dan wel een bord waar alles het doet met weer de goed heatsink.

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
De biostar gebruik ik ook in een silverstone sugo en waterkoeling die heatsink
Wordt bij mij niet zo warm als bij de asrock en dat is met minder airflow.
Edit: net bericht gehad van asrock nieuwe heatsink wordt opgestuurd met 2 dagen in huis .

[ Voor 22% gewijzigd door Beaudog op 28-08-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojaws
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-02 22:48
Voor de AX370 Gaming 5 is een bios update (F7)verkrijgbaar op de website van Gigabyte. Omschrijving: 1. Fix P2-state hanged issue while changing CPU Vcore of Ryzen 3. 2: Improve DDR compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-03 09:48
Bojaws schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:43:
Voor de AX370 Gaming 5 is een bios update (F7)verkrijgbaar op de website van Gigabyte. Omschrijving: 1. Fix P2-state hanged issue while changing CPU Vcore of Ryzen 3. 2: Improve DDR compatibility.
Voor de F6 voor de AB350M gaming 3 staat precies het zelfde.. en het heeft echt niks geholpen qua een warme reboot (start niet door) en soms ook een koude start..

En mijn geheugen komt nu wel een klein stapje verder.. naar 3066, maar dan moet ik de timing weer zo verslappen dat het weinig tot geen winst geeft.

Dit moederbord heeft ook een bug dat de vcore standaard al op 1.418 staat.. dus ik heb hm moeten minnen om het een beetje schappelijk/zuinig te krijgen.

Ik lees ook echt heel veel klachten over de gigabyte borden.. dat verbaasd me echt.. zij zijn normal echt koning van betrouwbaarheid en stabiele biossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Heb toch een ryzen systeem gehaald ryzen 1700 met asus prime x370 pro als moederbord. Qua geheugen was er niks anders dan Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13, 2133 mhz. Hebben mensen ervaring met deze ddr4? Kan ik deze overklokken en hoever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
pannalicour schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:35:
Heb toch een ryzen systeem gehaald ryzen 1700 met asus prime x370 pro als moederbord. Qua geheugen was er niks anders dan Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13, 2133 mhz. Hebben mensen ervaring met deze ddr4? Kan ik deze overklokken en hoever?
Dat verwacht ik wel, mogelijk tot 2400 of iets in die richting, echter zou het niet mijn keuze zijn. Ryzen presteert gemiddeld gezien een stuk beter met snel geheugen. Gezien je redelijk high end moederbord en R7 range cpu is dit imho toch een min puntje aan je build.

Als je online besteld hebt (en nog binnen de 14 dagen zit van aankoop zit) zou ik toch kijken om het geheugen terug te sturen en een ander setje te kopen (DDR4-3200), desnoods bij een andere verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
Dat is qua geheugen idd niet de beste keuze geweest...
Ik zou idd ook kijken of je kunt ruilen voor 3200 of hoger.

Nu heb je 2133 en heeeeeel misschien kom je hoger, maar zelfs met een setje LPX 3200C16 kun je minimaal 2800 halen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

pannalicour schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:35:
Met een beetje geluk is alles mogelijk ,ik heb crucial ddr 2133@2800MT\s op een A320M bordje.
Het is en blijft een gok wat het gaat doen..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomCreated
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-03-2023
Ryzen CPU of toch I7 CPU

Beste mede tweakers.

Ik zie hier veel posts en klachtten over temp issues m.b.t. Ryzen processoren. Komt dit bij de meestte ryzen processoren voor of alleen bij enkele ?

En als ik alle berichtten lees en reacties begin ik toch te twijfelen over de aanschaf van een Ryzen 1700..... zouden jullie alsnog de Ryzen processoren aanraden afgezien van alle problemen of toch zeggen ga voor de nieuwe I7 Cannonlake (moet nog uitkomen voor wie het niet weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:11
raymondw schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:55:
Dat is qua geheugen idd niet de beste keuze geweest...
Ik zou idd ook kijken of je kunt ruilen voor 3200 of hoger.

Nu heb je 2133 en heeeeeel misschien kom je hoger, maar zelfs met een setje LPX 3200C16 kun je minimaal 2800 halen.
Minimaal?
Ik kom niet boven de 2667 met dat geheugen vanuit cold boot. Soft reboot werkt ie wel op 3200 zonder verdere problemen. Maar dan moet je dus altijd eerst een keer naar het bios gaan na een coldboot en het bios afsluiten. Dat vond ik zo'n gedoe elke keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

RandomCreated schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:18:
Ryzen CPU of toch I7 CPU

Beste mede tweakers.

Ik zie hier veel posts en klachtten over temp issues m.b.t. Ryzen processoren. Komt dit bij de meestte ryzen processoren voor of alleen bij enkele ?

En als ik alle berichtten lees en reacties begin ik toch te twijfelen over de aanschaf van een Ryzen 1700..... zouden jullie alsnog de Ryzen processoren aanraden afgezien van alle problemen of toch zeggen ga voor de nieuwe I7 Cannonlake (moet nog uitkomen voor wie het niet weet)
Zover ik me kan herinneren is er bij de 1700X en 1800X een offset geweest van 20 graden ,dat is gefixed in de biosen die later zijn uitgekomen.
Mijn 1700@3.9GHz word hooguit 55 graden met custom waterkoeling ,ik ga er van uit dat een high end lucht koeler ook goede prestaties neerzet.

Ryzen is een zeer koele processor aangezien de architectuur daar ook op gericht is.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
Ryzen CPU of toch I7 CPU

Beste mede tweakers.

Ik heb een 1600x en volgens mij zijn die wat warmer dan de 1700 en verder.. ik heb de cpu naar 4.05 ghz overgeclockt met 1.4 vcore. in dit hele warme weer komt de cpu tot 75c met een kraken42 (op stille modus)

Dus het valt allemaal wel mee volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
DannyXP1600 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

Minimaal?
Ik kom niet boven de 2667 met dat geheugen vanuit cold boot. Soft reboot werkt ie wel op 3200 zonder verdere problemen. Maar dan moet je dus altijd eerst een keer naar het bios gaan na een coldboot en het bios afsluiten. Dat vond ik zo'n gedoe elke keer...
Tja... Er zijn uitzonderingen.
In 99% van de gevallen draait eea prima

Maar dan nog is het handiger om 3200 aan te schaffen dan nu te gaan tweaken met 2133

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
DannyXP1600 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

Minimaal?
Dat heb ik ook. Best vervelend op zich. Helemaal omdat mijn vriendin de pc ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomCreated
Jip99 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Ik heb een 1600x en volgens mij zijn die wat warmer dan de 1700 en verder.. ik heb de cpu naar 4.05 ghz overgeclockt met 1.4 vcore. in dit hele warme weer komt de cpu tot 75c met een kraken42 (op stille modus)

Dus het valt allemaal wel mee volgens mij :)
Owwww dat is inderdaad netjes. Wat zijn je specificaties dan eigenlijk van je gehele build als k vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik kwam vanochtend met een 1600x op 3.8
Niet boven de 42 c met gamen ik gebruik een bequiet
Shadowrock 2

[ Voor 8% gewijzigd door Beaudog op 29-08-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
RandomCreated schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:08:
[...]

Owwww dat is inderdaad netjes. Wat zijn je specificaties dan eigenlijk van je gehele build als k vragen mag ?
ryzen 5 1600x
gigabyte AB350M gaming 3 F6 bios
16 GB corsair 3200mhz

niet het fijnste setje moet ik eerlijk zeggen, de 1600x is volgens mij een redelijk goed exemplaar, ik kan op 4,1 ghz booten maar dan moet het voltage echt te hoog.. ik wil niet hoger dan 1.4

gigabyte bordje is ook erg instabiel als je van overklokken houdt.. veel gedoe met niet willen booten of resetten na een mislukte overclock.

en geheugen is ook een van die kitjes die nog niet de 3200 heeft kunnen halen. bij bijna niemand.

dus met veel pijn en moeite draait mijn systeem op :

CPU 4,05 ghz vcore 1.4 geheugen 2933 op 14/16/16/16/30 (dit is sneller dan 3066 op 16/18/18/18/36)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
Nieuwe heatsink binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bChzJUgAY7BdrlluByshukLv/medium.jpg
Wel netjes van asrock gisteren een mail dat hij op post gaat nu binnen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 18:50
ben benieuwd of er hier meer mensen zijn met de stock wraith spire koeler in combinatie met een 1700X en wat jullie dan voor temperatuur halen tijdens gamen e.d. op stock snelheden van cpu.

ik zit met wow gamen op zon 50 graden. dit is dus gemeten op mijn Asrock x370 pro gaming moederbord via de diagnostic tool.

is dat beetje normaal, of is dat aan de hoge kant.

wil nog een x gaan experimenteren met mn airflow, maar ben benieuwd wat anderen voor temps halen.

gebruik 4x4 Corsair dominator 2666 geheugen, maar via xmp profile krijg ik dit niet werkend, want zodra ik xmp profile instel krijg ik direct bsod. dus daar moet ik nog een x mee aan de slag :P

oh ja, nog een vraag. ik heb gisteravond de nieuwste chipset driver geïnstalleerd van AMD, maar sinds ik die geïnstalleerd heb zie ik temp verschil van zeker 4 graden (idle) in vergelijk met oude driver. meer mensen die dit herkennen?

[ Voor 15% gewijzigd door huntedjohan op 29-08-2017 18:57 ]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:03

Wildfire

Joy to the world!

Beaudog schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 15:53:

[..]

... ik heb zelf geen problemen de grote heatsink wordt niet eens heet de kleine wel daar heb ik nieuwe thermalpad onder gedaan
Als de heatsink heet wordt, is het dus juist goed - er is dan prima overdracht van warmte naar de heatsink! Precies de bedoeling! Een heatsink die niet warm wordt is juist problematisch, dan is er dus slechte warmte-overdracht.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
hij wordt wel goed warm maar niet heet de kleine bij het pcie slot die wordt echt heet.
ik heb een nieuwe heatsink gehad dus als ik weer wat tijd heb dan bouw ik hem wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:49
huntedjohan schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:31:
ben benieuwd of er hier meer mensen zijn met de stock wraith spire koeler in combinatie met een 1700X en wat jullie dan voor temperatuur halen tijdens gamen e.d. op stock snelheden van cpu.

ik zit met wow gamen op zon 50 graden. dit is dus gemeten op mijn Asrock x370 pro gaming moederbord via de diagnostic tool.

wil nog een x gaan experimenteren met mn airflow, maar ben benieuwd wat anderen voor temps halen.

gebruik 4x4 Corsair dominator 2666 geheugen, maar via xmp profile krijg ik dit niet werkend, want zodra ik xmp profile instel krijg ik direct bsod. dus daar moet ik nog een x mee aan de slag :P

oh ja, nog een vraag. ik heb gisteravond de nieuwste chipset driver geïnstalleerd van AMD, maar sinds ik die geïnstalleerd heb zie ik temp verschil van zeker 4 graden (idle) in vergelijk met oude driver. meer mensen die dit herkennen?
Vijftig graden tijdens het gamen is een mooie temperatuur. Verder zou ik me niet al te druk maken over de 4 graden temperatuur verschil. Waarschijnlijk door het warme weer sinds gisteren. Zat zelf vorig week op 30 graden idle en nu 34 graden icm met 1700x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Ryzen CPU of toch I7 CPU

Beste mede tweakers.

Klachten over de temperatuur van de i7 (7700k) zijn vervelender...

Als je kunt wachten zou ik dat doen, op zn minst om te kijken wat de prijzen gaan doen.
(ikzelf doe dat wel in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Ryzen CPU of toch I7 CPU

Beste mede tweakers.

De recente discussie gaat puur over een nieuw ITX bordje waarbij iets fout is gegaan (verkeerde vrm heatsink gemonteerd); met de 1700 zijn er geen temp issues.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
huntedjohan schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:31:

Je moet je pas zorgen maken boven de 75C bij Ryzen, die van mij zit tussen de 50 en 55C met gamen. 1700 icm Scythe Mugen 5 PCGH Edition (heel stil afgesteld :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Veel problemen rondom DDR 3200 zo te lezen.
Is er op dit moment eigenlijk een 16GB setje dat wél 'gewoon' op DDR3200 draait? Zonder overklokken, geluk hebben met fabrikant van de geheugenchip, rommelen met instellingen en andere voorbehouden die ik lees bij compatibility lijsten van moederbord fabrikanten (MSI bij B350 PC MATE bijvoorbeeld: '*The memory compatibility depends on the CPU memory controller when the clock rate is over 3000 MHz.
'), etc.?

[ Voor 33% gewijzigd door JBS op 30-08-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomCreated
foppe-jan schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:55:
[...]

De recente discussie gaat puur over een nieuw ITX bordje waarbij iets fout is gegaan (verkeerde vrm heatsink gemonteerd); met de 1700 zijn er geen temp issues.
Oke, dan ga ik gewoon sparen voor een goede koeler van be quiet samen met een ryzen 1700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
JBS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:36:
Veel problemen rondom DDR 3200 zo te lezen.
Is er op dit moment eigenlijk een 16GB setje dat wél 'gewoon' op DDR3200 draait? Zonder overklokken, geluk hebben met fabrikant van de geheugenchip, rommelen met instellingen en andere voorbehouden die ik lees bij compatibility lijsten van moederbord fabrikanten (MSI bij B350 PC MATE bijvoorbeeld: '*The memory compatibility depends on the CPU memory controller when the clock rate is over 3000 MHz.
'), etc.?
Ddr2400 is de officiële maximum standaard van jedec. Alles daarboven is overklok. De Samsung b-die die halen zonder te rommelen 3200.
Net zoals je auto standaard max 130 mag. Maar je kan harder..

[ Voor 4% gewijzigd door badluckboy op 30-08-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

badluckboy schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:40:
[...]

Ddr2400 is de officiële maximum standaard van jedec. Alles daarboven is overklok. De Samsung b-die die halen zonder te rommelen 3200.
Net zoals je auto standaard max 130 mag. Maar je kan harder..
De enige gok blijft dan wel of je uberhaupt b-die gaat ontvangen. Webshops zullen niet op geheugenchip fabrikant uitleveren. Bestellen en retour totdat je een b-die hebt is dan de enige manier om zonder toestanden op DDR-3200 te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
JBS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:58:
[...]
De enige gok blijft dan wel of je uberhaupt b-die gaat ontvangen. Webshops zullen niet op geheugenchip fabrikant uitleveren. Bestellen en retour totdat je een b-die hebt is dan de enige manier om zonder toestanden op DDR-3200 te komen?
zodra je c14 of sneller koopt, heb je gegarandeerd bdie.

TridentZ rgb 3200 heeft de hoogste succeskans mbt uit de doos op 3200 werken, als ik het zo zie.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik blijf het bizarder vinden dat er zo weinig 32GB 3200mhz setjes zijn 8)7

Koop je een 8c16t CPu voor serieus werk dan zit 16GB ook serieus snel vol :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
foppe-jan schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:40:
[...]

zodra je c14 of sneller koopt, heb je gegarandeerd bdie.

TridentZ rgb 3200 heeft de hoogste succeskans mbt uit de doos op 3200 werken, als ik het zo zie.
Idd 3200c14 is bdie en 3200c16 niet. Dus JBS let daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ik was jullie nog vergeten te bedanken voor jullie reacties. Was namelijk aan het worstelen met mijn build.

Heb wel een probleempje. Mijn pc herstart zich soms uit het niets, meestal na het gamen of installatie van een programma. De games waren niet intensief: gta vice city etc. Het maakt niet uit of ik hem op 3.2 ghz heb staan of energiezuinigbstand 1557 mhz. De temps zijn gewoon onder de 60 a 65 graden met de stock cooler.

Kan het zijn dat mijn geheugen ( Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13, 2133 mhz) het probleem is? Deze wordt dacht ik niet ondersteund door asus prime 370x pro.

Dacht eerst dat het de videokaart (gtx 770) was omdat die in pci 16-2 zat maar die heb ik inmiddels naar 1 gezet maar het probleem is nog steeds aanwezig. Heb zelfs een stresstest gedaan met Aida op maar liefst 3.8 ghz op 1.35 volt maar valt niet uit. Browsen 8k video bekijken werken allemaal zonder dat die uitvalt.

Wat info vooraf. Had een build met fx 8320 en 760ga moederbord. Deze heb ik eruit gehaald en de nieuwe processor geheugen en moederbord geplaatst. De rest heb ik behouden: gtx 770, 600 wat voeding etc.

Heb een ssd met windows 10 en hdd met windows 7. Omdat ik niet in windows 10 kon booten met de nieuwe build heb ik een clean install gedaan van mijn ssd, toen werkte die dus wel (afgezien van herstart). Kan het zijn dat dit door mijn vorige build komt of moet ik die hdd met windows 7 ook clean install.doen?

[ Voor 6% gewijzigd door pannalicour op 30-08-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dennism schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:51:
[...]

Dat verwacht ik wel, mogelijk tot 2400 of iets in die richting, echter zou het niet mijn keuze zijn. Ryzen presteert gemiddeld gezien een stuk beter met snel geheugen. Gezien je redelijk high end moederbord en R7 range cpu is dit imho toch een min puntje aan je build.

Als je online besteld hebt (en nog binnen de 14 dagen zit van aankoop zit) zou ik toch kijken om het geheugen terug te sturen en een ander setje te kopen (DDR4-3200), desnoods bij een andere verkoper.
Heb een kingston hyperx fury 2400mhz besteld. Zou deze wel beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pannalicour schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:50:
Ik was jullie nog vergeten te bedanken voor jullie reacties. Was namelijk aan het worstelen met mijn build.

Heb wel een probleempje. Mijn pc herstart zich soms uit het niets, meestal na het gamen of installatie van een programma. De games waren niet intensief: gta vice city etc. Het maakt niet uit of ik hem op 3.2 ghz heb staan of energiezuinigbstand 1557 mhz. De temps zijn gewoon onder de 60 a 65 graden met de stock cooler.

Kan het zijn dat mijn geheugen ( Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13, 2133 mhz) het probleem is? Deze wordt dacht ik niet ondersteund door asus prime 370x pro.

Dacht eerst dat het de videokaart (gtx 770) was omdat die in pci 16-2 zat maar die heb ik inmiddels naar 1 gezet maar het probleem is nog steeds aanwezig. Heb zelfs een stresstest gedaan met Aida op maar liefst 3.8 ghz op 1.35 volt maar valt niet uit. Browsen 8k video bekijken werken allemaal zonder dat die uitvalt.

Wat info vooraf. Had een build met fx 8320 en 760ga moederbord. Deze heb ik eruit gehaald en de nieuwe processor geheugen en moederbord geplaatst. De rest heb ik behouden: gtx 770, 600 wat voeding etc.

Heb een ssd met windows 10 en hdd met windows 7. Omdat ik niet in windows 10 kon booten met de nieuwe build heb ik een clean install gedaan van mijn ssd, toen werkte die dus wel (afgezien van herstart). Kan het zijn dat dit door mijn vorige build komt of moet ik die hdd met windows 7 ook clean install.doen?
Windows 10 zal niet uit zichzelf mogen herstarten (iig niet zonder duidelijke logs), windows 7 al te lang niet meer mee gewerkt...
Kan je niks in de event viewer zien waarom hij opnieuw opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik heb het ook een keer gehad dat hij gewoon ging rebooten uiteindelijk was het bij mij het geheugen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
sorry dubbel post

[ Voor 86% gewijzigd door Beaudog op 30-08-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:50:

Balen. Je kunt alleen misschien beter een algemeen troubleshoot topic openen want dit lijkt niet perse Ryzen gerelateerd.

Dan kun je ook je exacte hardware posten. Bijv. wat is je voeding? Er zijn ook een hoop slechte 600w voedingen.

Voorzover je het nog niet gedaan hebt zou je:
  • De memory QVL list van je mobo kunnen checken of je geheugen compatibel is.
  • Nieuwste bios flashen.
  • Nieuwste (AMD) mobo drivers installeren
  • Geheugen testen op fouten, bijv met memtest.
  • Met je systeem/bios op system defaults met bijv. Prime een stabiliteits test doen en ook de temperatuur checken
Als je op de SSD een clean install hebt gedaan hoef je de HD in principe niet te formateren. Echter aangezien het niet handig is om van die HD met windows 7 nog te booten, want dat kan wel issues geven, is het misschien wel handig om die HD toch te formateren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
pannalicour schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Heb een kingston hyperx fury 2400mhz besteld. Zou deze wel beter zijn?
Durf ik niet te zeggen, maar ik zou zelf minimaal 3200 bestellen, dat lijkt de sweetspot te zijn voor AMD qua prijs / performance verhouding. Ik hoor zelf goede verhalen over de o.a. de Corsair Vengeance LPX 3200 of de RGB variant. Maar voor zover ik het begrijp zou iedere module met bijv. de Samsung "B Die" modules het in de regel goed moeten werken met Ryzen (wel kan het zijn dat je een recentie bios moet flashen voor de beste prestaties).

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 30-08-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Dennism schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:49:
Ik hoor zelf goede verhalen over de o.a. de Corsair Vengeance LPX 3200 of de RGB variant. Maar voor zover ik het begrijp zou iedere module met bijv. de Samsung "B Die" modules het in de regel goed moeten met Ryzen.
LPX is niet per definitie B-die

Er worden in de LPX serie 3 soorten chips gebruikt
Als je pech hebt (--> /me) dan krijg je zelfs geheugen wat bijna uit de vorig eeuw komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb ook eindelijk de stabiliteitsproblemen van mijn Ryzen systeem op weten te lossen. De schuldige? Het RAM....

3200MT/s was semi-stabiel. Alles ging prima (uren achter elkaar gamen) tot er plotseling een fout ontstond -> BSOD.

In die semi stabiele situatie ben ik met de memory stability test van AIDA64 gaan klooien en heb wat parameters gevarieerd. Conclusie, 3200MT/s lukt gewoon niet, punt. Met geen enkele setting.

3066 is echter volledig foutloos. Al 800% coverage met HCi Mem test met 0 errors.

Sindsdien ook geen crashes meer gehad en kan ik eindelijk genieten van een foutloos systeem. <3

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Blaat schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:08:
Ik heb ook eindelijk de stabiliteitsproblemen van mijn Ryzen systeem op weten te lossen. De schuldige? Het RAM....

3200MT/s was semi-stabiel. Alles ging prima (uren achter elkaar gamen) tot er plotseling een fout ontstond -> BSOD.

In die semi stabiele situatie ben ik met de memory stability test van AIDA64 gaan klooien en heb wat parameters gevarieerd. Conclusie, 3200MT/s lukt gewoon niet, punt. Met geen enkele setting.

3066 is echter volledig foutloos. Al 800% coverage met HCi Mem test met 0 errors.

Sindsdien ook geen crashes meer gehad en kan ik eindelijk genieten van een foutloos systeem. <3
Dat is mooi. kans groot dat er iets misgaat met het uitlezen/trainen van de subtimings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

foppe-jan schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:11:
[...]

Dat is mooi. kans groot dat er iets misgaat met het uitlezen/trainen van de subtimings.
Dat vermoeden heb ik ook ja.

Ik ga nog wel eens een poging wagen als er een BIOS uit is met Agesa 1.0.0.7. Misschien dat het dan wel lukt.

Mijn RAM setje is namelijk rated tot 4133MT/s C19. :+

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Blaat schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:15:
[...]

Mijn RAM setje is namelijk rated tot 4133MT/s C19. :+
gz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik bedoel alleen maar dat ik die snelheid uiteindelijk ook wel hoop te halen. Zolang AMD lekker updates blijft genereren aan de microcode zal dat toch wel te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Blaat schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

Ik bedoel alleen maar dat ik die snelheid uiteindelijk ook wel hoop te halen. Zolang AMD lekker updates blijft genereren aan de microcode zal dat toch wel te doen zijn?
Oh jawel. Al vermoed ik dat je met het handmatig instellen ook wel een stuk verder kunt komen. En nu je je vega64s hebt, is dat het de moeite misschien zelfs waard. Maar goed, jouw tijd enzo. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Blaat schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:08:

Maar als je niks kloot met timing of snelheid (dus gewoon stock erin doen) dan moet er toch geen problemen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

pannalicour schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

Maar als je niks kloot met timing of snelheid (dus gewoon stock erin doen) dan moet er toch geen problemen zijn
Nou jawel, 4133C19 valt niet binnen de range van mogelijke settings voor Ryzen. 4000 is de max. Om dat te halen moet je vervolgens met de BCLK gaan klooien, met als gevolg dat mijn PCI-E SSD niet werkt.

Was het maar zo simpel. :+

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

Nou jawel, 4133C19 valt niet binnen de range van mogelijke settings voor Ryzen. 4000 is de max. Om dat te halen moet je vervolgens met de BCLK gaan klooien, met als gevolg dat mijn PCI-E SSD niet werkt.

Was het maar zo simpel. :+
Sowieso doen zowel Kabylake als Ryzen vrijwel niets met zulk snel geheugen. De sweetspot ligt echt bij 3200Mhz maar de grootste verbetering, vanaf de DDR4 baseclock 2133Mhz, is 2666Mhz. Tussen 2666 en 3200 is het nog maar enkele procenten of fps verbetering dus waarom zou je zoveel geld uitgeven voor ram waar je de hoogste snelheid nooit mee zal halen? Die extra 100 euro kun je dan beter ergens anders instoppen lijkt me.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

regmaster schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 07:02:
[...]

Sowieso doen zowel Kabylake als Ryzen vrijwel niets met zulk snel geheugen. De sweetspot ligt echt bij 3200Mhz maar de grootste verbetering, vanaf de DDR4 baseclock 2133Mhz, is 2666Mhz. Tussen 2666 en 3200 is het nog maar enkele procenten of fps verbetering dus waarom zou je zoveel geld uitgeven voor ram waar je de hoogste snelheid nooit mee zal halen? Die extra 100 euro kun je dan beter ergens anders instoppen lijkt me.
Dat had vooral te maken met een stukje luiheid en beschikbaarheid. Toen ik mijn complete ryzen systeem bestelde wilde ik niet naar een andere shop uitwijken voor geheugen en ik wilde de garantie hebben dat het B-Die was.

Dit was het enige gegarandeerde B-Die wat er toen op voorraad was.

Maar nu ik het heb wil ik ook gewoon kijken wat eruit te halen valt. Er zal nog wel getweaked worden. Daar zitten we hier tenslotte voor. 8)

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb deze: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ

= Samsung B-die.

Dit is volgens mij de opvolger ("speciaal" voor Ryzen)
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Meen dat deze ook gewoon B-die is.

Ben ook blij dat ik die 50 euro extra heb uitgegeven :P geheugen draaide vrijwel meteen (na 1 bios update) op 3200.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:32

superwashandje

grofheid alom

sjiez, zijn er ook latjes te koop met minder flashy/grote versiering? :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
ArcticWolf schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:55:
Ik heb deze: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ

= Samsung B-die.

Dit is volgens mij de opvolger ("speciaal" voor Ryzen)
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Meen dat deze ook gewoon B-die is.

Ben ook blij dat ik die 50 euro extra heb uitgegeven :P geheugen draaide vrijwel meteen (na 1 bios update) op 3200.
Same here. Die Trident Z serie zijn super geheugen latjes. Echter die Flare X zijn qua uiterlijk weer lelijke dingen...

Ben ook blij met mijn GTZ.

• ArcticWolf
  • Niet online
superwashandje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:59:
sjiez, zijn er ook latjes te koop met minder flashy/grote versiering? :P
Die Trident latjes zien er best strak uit :) niet dat ik er veel van zie... kast staat onder m'n bureau :P

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 31-08-2017 10:16 ]

• raymondw
Die Trident latjes zien er idd wel erg strak uit!
Ga er met mijn kast niet veel van terugzien, maar een bookmark op de wensenlijst kost niets :)

• regmaster
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:29:
[...]

Dat had vooral te maken met een stukje luiheid en beschikbaarheid. Toen ik mijn complete ryzen systeem bestelde wilde ik niet naar een andere shop uitwijken voor geheugen en ik wilde de garantie hebben dat het B-Die was.

Dit was het enige gegarandeerde B-Die wat er toen op voorraad was.

Maar nu ik het heb wil ik ook gewoon kijken wat eruit te halen valt. Er zal nog wel getweaked worden. Daar zitten we hier tenslotte voor. 8)
Yup, herkenbaar :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb sinds van de week mijn wenslijst aangepast met een Trident Z's cl14 32GB setje. Ben benieuwd als het zover is, ziet er iig erg vet uit :) Al had ik ze liever low profile gehad aangezien ik nog twijfel tussen een NH-14D of 15 of decadent een NZXT kraken...

[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 31-08-2017 12:33 ]

Gabriël AM5

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sapphire schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:26:
Heb sinds van de week mijn wenslijst aangepast met een Trident Z's cl14 32GB setje. Ben benieuwd als het zover is, ziet er iig erg vet uit :) Al had ik ze liever low profile gehad aangezien ik nog twijfel tussen een NH-14D of 15 of decadent een NZXT kraken...
Hou er rekening mee dat 4 latjes zwaarder zijn dan 2 latjes. Dus probeer indien mogelijk een dual rank 2x 16gb kitje te krijgen met samsung b-die.
Ik heb het werkend met 4 latjes, maar dat lukt schijnbaar niet iedereen.

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Hou er rekening mee dat 4 latjes zwaarder zijn dan 2 latjes. Dus probeer indien mogelijk een dual rank 2x 16gb kitje te krijgen met samsung b-die.
Ik heb het werkend met 4 latjes, maar dat lukt schijnbaar niet iedereen.
In hoever bedoel je met zwaarder zijn?
Doel je hier op op Stroomverbruik? Timings?

Ik heb 4X 8GB DDR4 3000 setje. enige snelheid die ik hier uit krijg is 2666MHz.

2800/2933 is schier onmogelijk met welke setting ik het ook probeer.
hynix setje. nuja binnenkort maakt deze pc die ik nu heb plaats voor een amd threadripper, en zowiezo met SAMSUNG geheugen.
ergerlijk alleen dat AMD niks laats weten, net als ASUS of er nog bios-updates uitkomen voor de ASUS X370-Pro. en of er een nieuwe agesa code uitkomt. :'(

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zwaarder voor de geheugen controller omdat er 2x zoveel bankjes in gebruik zijn.

@Sp3ci3s8472 Sowieso wil ik 2x16GB, in de eerste plaats zodat ik als ik wil over een aantal jaar nog bij zou kunnen prikken. En om de meer praktische reden dat als ik een NXZT kraken neem deze wss het eerste geheugen slot blokkeert :(

Gabriël AM5

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:38:
[...]

In hoever bedoel je met zwaarder zijn?
Doel je hier op op Stroomverbruik? Timings?

Ik heb 4X 8GB DDR4 3000 setje. enige snelheid die ik hier uit krijg is 2666MHz.

2800/2933 is schier onmogelijk met welke setting ik het ook probeer.
hynix setje. nuja binnenkort maakt deze pc die ik nu heb plaats voor een amd threadripper, en zowiezo met SAMSUNG geheugen.
ergerlijk alleen dat AMD niks laats weten, net als ASUS of er nog bios-updates uitkomen voor de ASUS X370-Pro. en of er een nieuwe agesa code uitkomt. :'(
Inderdaad zwaarder voor de geheugen controller. Dual rank geheugen is ook al zwaarder, dus 4x dual rank zou helemaal huilen zijn :p.

Ik heb 4x 8GB 3600 C16 op 3200 C14 draaien T1, Samsung B-die natuurlijk en single rank.
Dat je 4x8 op 2666MHz krijgt terwijl het geen B-die is is netjes.
sapphire schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:52:
Zwaarder voor de geheugen controller omdat er 2x zoveel bankjes in gebruik zijn.

@Sp3ci3s8472 Sowieso wil ik 2x16GB, in de eerste plaats zodat ik als ik wil over een aantal jaar nog bij zou kunnen prikken. En om de meer praktische reden dat als ik een NXZT kraken neem deze wss het eerste geheugen slot blokkeert :(
Ik heb een Noctua NH-D15, blokkeerd het geheugen niet (fan is in hoogte verstelbaar indien je kast diep/breed genoeg is) en is geruisloos. Doet niet onder voor de goedkopere waterkoeling, plus hij is stiller (waar het mij om ging ;)).
http://www.relaxedtech.co...sed-loop-liquid-coolers/2

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:20:
[...]

Inderdaad zwaarder voor de geheugen controller. Dual rank geheugen is ook al zwaarder, dus 4x dual rank zou helemaal huilen zijn :p.

Ik heb 4x 8GB 3600 C16 op 3200 C14 draaien T1, Samsung B-die natuurlijk en single rank.

[...]

Ik heb een Noctua NH-D15, blokkeerd het geheugen niet (fan is in hoogte verstelbaar indien je kast diep/breed genoeg is) en is geruisloos. Doet niet onder voor de goedkopere waterkoeling, plus hij is stiller (waar het mij om ging ;)).
I Know, ik heb nu een NH-D14 en (buiten dat die tegen viel tov. mijn TRUE 120) het is een geweldig ding :)

Alleen huge! En als ik dan toch eens een nieuwe setup koop dacht ik eens decadent te doen en een X62 te halen. Prijs-kwaliteit is natuurlijk belachelijk tov. een NH-D15 voor die paar graden extra maar ruimte/plaatsingstechnisch veel fijner en qua OC op arme dagen heb ik er iets meer vertrouwen in.

Kan ook de D14 eerst testen natuurlijk :9

Één van de twijfel puntjes in mijn build nog ....

Net als Asus Strix X370-f of Prime X370 Pro
R7 1700 of 1700X *kuch*of Intel*kuch*

Gabriël AM5

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:20:
[...]

[...]

het draait ook pas stabiel op 2666 mhz sinds asus de x.10 versie van het bios heeft uitgebracht. hiervoor kon ik enkel 2666 draaien na een cold boot zodra ik de bios handmatig van 2133 naar 2400 naar 2667 had ingesteld.
dit is trouwens sinds de laatste bios update zonder xmp.
met xmp elke keer een hard reset naar 2133. zonder 2666 stabiel

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sapphire schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:38:
[...]

I Know, ik heb nu een NH-D14 en (buiten dat die tegen viel tov. mijn TRUE 120) het is een geweldig ding :)

Alleen huge! En als ik dan toch eens een nieuwe setup koop dacht ik eens decadent te doen en een X62 te halen. Prijs-kwaliteit is natuurlijk belachelijk tov. een NH-D15 voor die paar graden extra maar ruimte/plaatsingstechnisch veel fijner en qua OC op arme dagen heb ik er iets meer vertrouwen in.

Kan ook de D14 eerst testen natuurlijk :9

Één van de twijfel puntjes in mijn build nog ....

Net als Asus Strix X370-f of Prime X370 Pro
R7 1700 of 1700X *kuch*of Intel*kuch*
Kuch geen Intel ;).

Het is dat ik eerder voor mijn werk echt singlethreaded performance nodig had en dat ik daarom een Intel cpu had (FX serie was gewoon... van AMD). Als AMD ook maar in de buurt blijft van Intel met IPC dan komt er bij mij echt nooit meer een Intel in. Die van mij dient nu als een low power servertje, meer eer krijgt hij niet ;).
Ten opzichte van de i5 4670k die ik had heb ik nu 2x zoveel cores en 4x zoveel threads, met een iets betere singlethreaded performance (IPC + clocks).

• ArcticWolf
  • Niet online
Elk bedrijf is anti-concurrentie.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:14:
[...]

Kuch geen Intel ;).
[video]

Het is dat ik eerder voor mijn werk echt singlethreaded performance nodig had en dat ik daarom een Intel cpu had (FX serie was gewoon... van AMD). Als AMD ook maar in de buurt blijft van Intel met IPC dan komt er bij mij echt nooit meer een Intel in. Die van mij dient nu als een low power servertje, meer eer krijgt hij niet ;).
Ten opzichte van de i5 4670k die ik had heb ik nu 2x zoveel cores en 4x zoveel threads, met een iets betere singlethreaded performance (IPC + clocks).
Ik heb sinds mijn Pentium MMX nog maar één andere Intel gebruikt en dat is mijn huidige 3570K :+
Voor mijn gebruik is Intel eigenlijk sneller maar hoop dat meer threads nou eindelijk eens van de grond komt en aangezien de PC een tijd mee moet.....
En ik gun het AMD meer, geen vaag s1551 v2 platform... :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Heb een kingston fury hyperx 8gb 2400 i.c.m Asus Prime x370 pro makkelijk overklokt naar 3200 mhz! 16 17 17 42 en voltage op 1.20/auto.

[ Voor 89% gewijzigd door pannalicour op 02-09-2017 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 17:49
https://www.techpowerup.c...-dynamic-vcore-up-to-1-7v

http://wccftech.com/amd-r...mage-burning-bios-update/

Schijnt dat de nieuwe bios van Gigabyte niet goed is, cpu's die doodgaan door te hoog voltage.

[ Voor 24% gewijzigd door spookz0r op 02-09-2017 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Wellicht al voorbij gekomen maar zie door de bomen het bos niet meer, zelf gister systeem gebouwd amd ryzen 1600x met Asus PRIME B350-PLUS daarbij heb ik volgende geheugen gekocht. Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15

echter bij booten zag ik in bios 2133 staan dat had ik vantevoren al gelezen, handmatig alleen de mhz aanpassen naar bijv 2933 of een lagere komt hij in loop en zet hem terug, iemand tips? heb ik de verkeerde bankjes of kan ik het handmatig aan passen en is het van veilig en stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
vegetto1983 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:33:
Wellicht al voorbij gekomen maar zie door de bomen het bos niet meer, zelf gister systeem gebouwd amd ryzen 1600x met Asus PRIME B350-PLUS daarbij heb ik volgende geheugen gekocht. Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15

echter bij booten zag ik in bios 2133 staan dat had ik vantevoren al gelezen, handmatig alleen de mhz aanpassen naar bijv 2933 of een lagere komt hij in loop en zet hem terug, iemand tips? heb ik de verkeerde bankjes of kan ik het handmatig aan passen en is het van veilig en stabiel?
CMK16GX4M2B3000C15 (Ver4.24)
Is dit het artikel nummer?

Dit zijn de timers, 15-17-17-35 om hem op 2933 mhz te zetten.

Is jouw artikelnummer van je ram CMK16GX4M2B3000C15 (dus zonder die VER) dan zegt Asus maximaal 2133 mhz !) Nu weet ik niet of je hem kan overklokken. Daarvoor moet je bij memory topic zijn.

https://www.asus.com/nl/M...E-B350-PLUS/HelpDesk_QVL/

Het bovenste bestand downloaden (wereld 985 kb) daar zie je je ram ergens tussen staan.

[ Voor 5% gewijzigd door pannalicour op 05-09-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
pannalicour schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:01:
[...]

CMK16GX4M2B3000C15 (Ver4.24)
Is dit het artikel nummer?

Dit zijn de timers, 15-17-17-35 om hem op 2933 mhz te zetten.

Is jouw artikelnummer van je ram CMK16GX4M2B3000C15 (dus zonder die VER) dan zegt Asus maximaal 2133 mhz !)

https://www.asus.com/nl/M...E-B350-PLUS/HelpDesk_QVL/

Het bovenste bestand downloaden (wereld 985 kb) daar zie je je ram ergens tussen staan.
hey thnx, ja ik moet ff kijken ben nu niet thuis staat volgens mij niet op de factuur denk? bedankt ik ga het checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99

ik heb bijna het zelfde type geheugen(corsair lpx 2x 8GB 3200mhz / hynix), en voor zover ik kan zien is dit juist het geheugen wat eigenlijk nooit werkt op 3200.. als er klachten zijn over niet goed werkend geheugen is het vaak Corsair

mijn geheugen draait op 2933mhz 14-16-16-16-30 verder dan dat is niet stabiel te krijgen.. dus ik wacht wel op een stabiele bios.. over een half jaartje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
https://www.megekko.nl/pr...geance-LPX-2x8GB-3000-C15 dit is mijn RAM.. maarja daar staat geen versie bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Staat op het geheugen zelf waarschijnlijk en anders via hwinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13

Standaard staat het voltage voor RAM op 1.2, deze zal je ook naar 1,35 moeten zetten om die overclock te kunnen halen. En zoals hierboven wordt aangegeven is het minder strak zetten van de timings ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10

Heb dezelfde mobo en ram en bij mij werkt het om standaard XMP aan te zetten en de frequentie handmatig op 2800 mhz zetten. Als je hoger wilt zul je moeten sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Zo, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mezelf voorzien van een Ryzen upgrade in de vorm van een MSI x370 SLI Plus bordje, een R7 1700 cpu (incl. de Wraith spire cooler). Ik had nog een setje Hyperx Fury 2666 mhz geheugen liggen dat volgens https://rymem.vraith.com/detailed_ram/722 geheel compatibel is met het MSI bordje dus die hoefde ik niet aan te schaffen. Tussen de 2667 en de 3200 mhz zit qua performance nauwelijks verschil dus daar ga ik geen extra geld aan uitgeven. Verder gaat er een GTX 1080 op, een M2 SSD en de voeding is een XFX 650 watt gold, dus voldoende power aanwezig.
Inbouwen van zuks is bijna een ogen dicht, twee vingers in de neus, dingetje dus met een halfuurtje zat alles in de Phanteks Evolv ATX kast (incl. 3 x 140mm Phanteks casefans) gebouwd met alle kabels netjes weggewerkt. Bij de eerste start, alles werkte gelukkig in één keer, het BIOS van de laatste versie voorzien want die bleek al 2 versies achter te liggen(slechte zaak). Na de update start het systeem een stuk sneller op, helaas biedt het MSI BIOS niet al te veel tweak mogelijkheden die ASrock of Asus wel bieden maar het is wat het is.
Op stock speeds snort het allemaal wel aardig onder Windows 7, geheugen draait op 2667 Mhz en de cpu op de baseclock 3 Ghz, maar daar doe ik het niet voor dus die clock moet minstens naar 3,7 Ghz toe. Op zich geen enkel probleem, cpu voltage op 1.35 volt, hetzelfde voor het ram en de clockspeed op 37. Loopt allemaal lekker stabiel dus stresstest die handel.
Cinebench vind ik persoonlijk geen echter stresstest want die zit met zo’n overgeklokte Ryzen cpu op 8 cores toch standaard boven de 1600 nog wat en duurt veel te kort om de cpu echt op te jagen. Dan maar Prime opstarten met een small FFTs stresstest. Tja, nog steeds alles stabiel maar temps tot rond de 90 graden met alle ventilatoren op 100%, en ook nog stijgend, is niet best want de Wraith Spire koeler zou toch beter moeten koelen, volgens de diverse testen. De koeler zelf voelt erg heet aan dus warmte overdracht lijkt prima. Toch even losgehaald en die AMD koelpasta achtige rommel verwijderd en vervangen door Arctic silver 5. Eerste resultaten met verse koelpasta vallen altijd tegen dus eerst even een aantal malen laten opwarmen en afkoelen zodat de pasta zich goed kan zetten. Na een nieuwe Prime test geen echte serieuze verlaging van de temps, dus cpu terug geklokt naar 3.2 Ghz op 1.2 volt. Alles weer stabiel maar temps nog veel te hoog (86+)voor een snelheid die ruim onder de turbo snelheid valt.
Na weer te zijn afgekoeld een real life test gedaan door met Handbrake een 4 K film naar een 1080p Matroska container te converteren. Tja, dat heb ik maar gestopt want temps op 94 graden, en stijgend, vind ik niet bepaald gezond. Dit kon ik op de i5 6600k @4.5 Ghz zonder probleem op maximaal 70 graden laten lopen. Hoewel Ryzen 7 1700 weliswaar veel sneller renderd is de ontstane hitte niet bepaald best te noemen. Mijns inziens heeft AMD zijn thermals niet bepaald op orde bij Ryzen en dat verklaard waarschijnlijk ook wel waarom vrijwel geen enkele Ryzen cpu 24x7 stabiel boven de 4 Ghz loopt. Kan aan het type liggen dat ik heb getroffen maar het sluit wel aan op de vele verhalen over het falen van serieuze overclocks.
Ga vandaag een poging wagen om de koeling en temps via een Coolermaster Masterliquid 240 onder controle te krijgen, ik hoop van wel want anders is Ryzen voor mij een miskoop en een mislukt experiment.
Wat me ook opvalt is dat idle de temps rond de 30 graden liggen maar bij het opstarten van een browser direct richting 50 graden schiet. Dat is belachelijk want het opstarten van een browser kost nauwelijks cpu capaciteit. Na het starten vallen temps weer terug maar die wilde pieken zijn niet helemaal gezond te noemen.

NB. probleem werd veroorzaakt doordat de Wraith koeler slecht contact maakte met de cpu. Kan soms in een heel klein dingetje zitten die met een beetje pech een doorgefikte cpu ten gevolge kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Ik zie staan dat het versie 5.39 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
regmaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:26:
Zo, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mezelf voorzien van een Ryzen upgrade in de vorm van een MSI x370 SLI Plus bordje, een R7 1700 cpu (incl. de Wraith spire cooler). Ik had nog een setje Hyperx Fury 2666 mhz geheugen liggen dat volgens https://rymem.vraith.com/detailed_ram/722 geheel compatibel is met het MSI bordje dus die hoefde ik niet aan te schaffen. Tussen de 2667 en de 3200 mhz zit qua performance nauwelijks verschil dus daar ga ik geen extra geld aan uitgeven. Verder gaat er een GTX 1080 op, een M2 SSD en de voeding is een XFX 650 watt gold, dus voldoende power aanwezig.
Inbouwen van zuks is bijna een ogen dicht, twee vingers in de neus, dingetje dus met een halfuurtje zat alles in de Phanteks Evolv ATX kast (incl. 3 x 140mm Phanteks casefans) gebouwd met alle kabels netjes weggewerkt. Bij de eerste start, alles werkte gelukkig in één keer, het BIOS van de laatste versie voorzien want die bleek al 2 versies achter te liggen(slechte zaak). Na de update start het systeem een stuk sneller op, helaas biedt het MSI BIOS niet al te veel tweak mogelijkheden die ASrock of Asus wel bieden maar het is wat het is.
Op stock speeds snort het allemaal wel aardig onder Windows 7, geheugen draait op 2667 Mhz en de cpu op de baseclock 3 Ghz, maar daar doe ik het niet voor dus die clock moet minstens naar 3,7 Ghz toe. Op zich geen enkel probleem, cpu voltage op 1.35 volt, hetzelfde voor het ram en de clockspeed op 37. Loopt allemaal lekker stabiel dus stresstest die handel.
Cinebench vind ik persoonlijk geen echter stresstest want die zit met zo’n overgeklokte Ryzen cpu op 8 cores toch standaard boven de 1600 nog wat en duurt veel te kort om de cpu echt op te jagen. Dan maar Prime opstarten met een small FFTs stresstest. Tja, nog steeds alles stabiel maar temps tot rond de 90 graden met alle ventilatoren op 100%, en ook nog stijgend, is niet best want de Wraith Spire koeler zou toch beter moeten koelen, volgens de diverse testen. De koeler zelf voelt erg heet aan dus warmte overdracht lijkt prima. Toch even losgehaald en die AMD koelpasta achtige rommel verwijderd en vervangen door Arctic silver 5. Eerste resultaten met verse koelpasta vallen altijd tegen dus eerst even een aantal malen laten opwarmen en afkoelen zodat de pasta zich goed kan zetten. Na een nieuwe Prime test geen echte serieuze verlaging van de temps, dus cpu terug geklokt naar 3.2 Ghz op 1.2 volt. Alles weer stabiel maar temps nog veel te hoog (86+)voor een snelheid die ruim onder de turbo snelheid valt.
Na weer te zijn afgekoeld een real life test gedaan door met Handbrake een 4 K film naar een 1080p Matroska container te converteren. Tja, dat heb ik maar gestopt want temps op 94 graden, en stijgend, vind ik niet bepaald gezond. Dit kon ik op de i5 6600k @4.5 Ghz zonder probleem op maximaal 70 graden laten lopen. Hoewel Ryzen 7 1700 weliswaar veel sneller renderd is de ontstane hitte niet bepaald best te noemen. Mijns inziens heeft AMD zijn thermals niet bepaald op orde bij Ryzen en dat verklaard waarschijnlijk ook wel waarom vrijwel geen enkele Ryzen cpu 24x7 stabiel boven de 4 Ghz loopt. Kan aan het type liggen dat ik heb getroffen maar het sluit wel aan op de vele verhalen over het falen van serieuze overclocks.
Ga vandaag een poging wagen om de koeling en temps via een Coolermaster Masterliquid 240 onder controle te krijgen, ik hoop van wel want anders is Ryzen voor mij een miskoop en een mislukt experiment.
Wat me ook opvalt is dat idle de temps rond de 30 graden liggen maar bij het opstarten van een browser direct richting 50 graden schiet. Dat is belachelijk want het opstarten van een browser kost nauwelijks cpu capaciteit. Na het starten vallen temps weer terug maar die wilde pieken zijn niet helemaal gezond te noemen.
Hmm ok je hebt er verstand (want alles zelf gebouwd) van dus er is weinig wat ik je kan vertellen wat je niet hebt gedaan. MAAR 90 graden is veels te hoog voor 3.7 ghz. Je kan de voltage trouwens nog een beetje verlagen. Voor 3.8 en hoger gebruik ik wel 1.35 en hoger.

Nu komt het, heb jij al de temperatuur gecontroleerd van je msi bord?? Doe dit via hwinfo tijdens een stresstest. Hoe warm wordt het. Logica zegt mij hoe warmer het moederbord hoe warmer de cpu.

Trouwens jouw ddr 4 ( de 2400 mhz versie dan) heb ik ook en heb alleen timing veranderd naar 16 17 17 42 en voila 3200 mhz for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
vegetto1983 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:07:
Ik zie staan dat het versie 5.39 is...
Kijk of je hem op 2933 kan zetten via juiste timing. Verder kan ik je niet helpen je moet zelf met die timing sleutelen via websites of trial and error.

Heb zelf fury x 2 × 4gb 2400mhz. Deze kon ik overklokken door hem in bios handmatig op 3200 selecteren en via dram voltage se timing naar 16 17 17 42 te zetten.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

regmaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:26:
Waarmee meet je de temperatuur? Volgens mij was er een 20 graden Celsius offset bij bepaalde borden. Dan zou hij 20 graden koeler moeten zijn?
Het kan ook goed zijn dat je je core voltage veels te hoog hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

1.35v en stock koeler is een nogo ,die AIO zal het veel beter doen
Ik zit max aan 55 graden met custom koeling en 1.4v op de cpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTB
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

RTB

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:15:
[...]

Waarmee meet je de temperatuur? Volgens mij was er een 20 graden Celsius offset bij bepaalde borden. Dan zou hij 20 graden koeler moeten zijn?
Het kan ook goed zijn dat je je core voltage veels te hoog hebt staan.
Daar dacht ik dus eerst ook aan toen ik het verhaal las, maar is kennelijk enkel een dingetje bij de 1700X en 1800X en regmaster gebruikt een 1700:

https://community.amd.com...md-ryzen-community-update

"Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700. Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
RTB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:25:
[...]

Daar dacht ik dus eerst ook aan toen ik het verhaal las, maar is kennelijk enkel een dingetje bij de 1700X en 1800X en regmaster gebruikt een 1700:

https://community.amd.com...md-ryzen-community-update

"Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700. Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically."
Ik meet overigens met de AMD ryzen master tool en met HWinfo en de 1700 heeft die offset niet. HWinfo houdt overigens al rekening met die offset.
Maar the magic has happened. Bij het demonteren van de Wraith koeler viel me een ongelijk stuk op met koelpasta. Er zit een oneffendheid in het koelerplatfom waardoor er niet volledig contact wordt gemaakt. Was me niet eerder opgevallen, en omdat ik maar een rijstkorrel koelpasta gebruik werd de oneffenheid ook niet geheel opgevuld. Ik heb nu de AIO gemonteerd en draai nu stabiel prime met small FTT's op 3.95 Ghz met een max temp van 65 graden. Dat zijn de cijfers die ik graag wil zien. Bij 3.95 Ghz is de idle temp nu 32 graden en er zijn geen heftige pieken meer met hoge waarden wanneer een browser wordt opgestart.
Mijns inziens problem solved, case closed :)

NB. Geleerde les van vandaag, zelfs met ruim 15 jaar bouw ervaring, check altijd of het oppervlakte van je koeler egaal is |:(

[ Voor 3% gewijzigd door regmaster op 05-09-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
regmaster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:42:
[...]

Ik meet overigens met de AMD ryzen master tool en met HWinfo en de 1700 heeft die offset niet. HWinfo houdt overigens al rekening met die offset.
Maar the magic has happened. Bij het demonteren van de Wraith koeler viel me een ongelijk stuk op met koelpasta. Er zit een oneffendheid in het koelerplatfom waardoor er niet volledig contact wordt gemaakt. Was me niet eerder opgevallen, en omdat ik maar een rijstkorrel koelpasta gebruik werd de oneffenheid ook niet geheel opgevuld. Ik heb nu de AIO gemonteerd en draai nu stabiel prime met small FTT's op 3.95 Ghz met een max temp van 65 graden. Dat zijn de cijfers die ik graag wil zien. Bij 3.95 Ghz is de idle temp nu 32 graden en er zijn geen heftige pieken meer met hoge waarden wanneer een browser wordt opgestart.
Mijns inziens problem solved, case closed :)

NB. Geleerde les van vandaag, zelfs met ruim 15 jaar bouw ervaring, check altijd of het oppervlakte van je koeler egaal is |:(
oke netjes dat alles naar behoren werkt. Maar 3,95 ghz op een stock cooler? Hoeveel volt gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
pannalicour schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:18:
[...]

oke netjes dat alles naar behoren werkt. Maar 3,95 ghz op een stock cooler? Hoeveel volt gebruik je?
Hij gebruikt een AIO waterkoeler zoals te lezen in zijn stukje.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
pannalicour schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:18:
[...]

Nee, ik heb de stock cooler vervangen door een Coolermaster Masterliquid 240. Anders was ik er niet achter gekomen vrees ik.
Ik draai die 3.95 op 1.35 volt. Ik las dat 1.4 of hoger ook kan maar het draait nu stabiel op 1.35 volt. Net een 3Gb 4K file omgezet naar Matroska Mkv 1080p bij een comfortabele 60 graden max, dus ja ik ben tevreden met mijn AMD aanwinst ;)
Zal later proberen of 4 en hoger te halen is maar dat is dan alleen maar omdat het kan want voor de performance maakt dat eigenlijk geen hol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ahh dat heb ik gemist je cooler dus my bad. Let op 1.4 of 1.45 kan levensduur cpu beinvloeden. Hou hem op 3.95 meer heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
voor de asrock ab350 itx is een bios update agesa 1006 B
http://www.asrock.com/MB/...ming-ITXac/index.asp#BIOS

[ Voor 4% gewijzigd door Beaudog op 06-09-2017 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Recon24 heb vorige week m'n GPU drivers compleet verwijderd, toen een oude versie geïnstalleerd en daarna ge-upgrade naar de laatste versie en sindsdien geen problemen meer met de displayport gehad. Kan zijn dat ze niet helemaal goed geïnstalleerd stonden of dat NV intussen de bug had gefixed (was op dat moment al een nieuwere driver versie beschikbaar).
Dus lag toch niet aan de SB.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 06-09-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
ArcticWolf schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:40:
@Recon24 heb vorige week m'n GPU drivers compleet verwijderd, toen een oude versie geïnstalleerd en daarna ge-upgrade naar de laatste versie en sindsdien geen problemen meer met de displayport gehad. Kan zijn dat ze niet helemaal goed geïnstalleerd stonden of dat NV intussen de bug had gefixed (was op dat moment al een nieuwere driver versie beschikbaar).
Dus lag toch niet aan de SB.
Ik had net toen ik mijn pc starte bv weer dat het beeld overging op powersaving. restart knop en ik heb gewoon beeld daarna. Ik ben pas van 1070 naar 1080 gegaan en daarvoor heb ik met DDU in savingmode gebruikt om hem helemaal te verwijderen. Echter het probleem is bij mij niet opgelost met de 1080. Nu lijkt het mij logisch omdat zowel de 1070/1080 eigenlijk dezelfde kaarten zijn die dezelfde drivers gebruiken.

Ik kan het nog eens proberen jouw methode uit te voeren maar ik vraag me af of dit in mijn geval helpt, omdat ik die 1080 net 2 weken heb ofzo. Eerst volgende update van nvidia doe ik geen clean install aanvinken maar gewoon direct upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Recon24 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:14:
[...]

Ik had net toen ik mijn pc starte bv weer dat het beeld overging op powersaving. restart knop en ik heb gewoon beeld daarna. Ik ben pas van 1070 naar 1080 gegaan en daarvoor heb ik met DDU in savingmode gebruikt om hem helemaal te verwijderen. Echter het probleem is bij mij niet opgelost met de 1080. Nu lijkt het mij logisch omdat zowel de 1070/1080 eigenlijk dezelfde kaarten zijn die dezelfde drivers gebruiken.

Ik kan het nog eens proberen jouw methode uit te voeren maar ik vraag me af of dit in mijn geval helpt, omdat ik die 1080 net 2 weken heb ofzo. Eerst volgende update van nvidia doe ik geen clean install aanvinken maar gewoon direct upgraden.
Heb m'n 1080 ook pas 3 weken hoor, na de eerste reviews van de Vega heb ik hem meteen besteld :P daarvoor zat ik opgescheept met een HD6850 (HDMI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
ArcticWolf schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:19:
[...]

Heb m'n 1080 ook pas 3 weken hoor, na de eerste reviews van de Vega heb ik hem meteen besteld :P daarvoor zat ik opgescheept met een HD6850 (HDMI)
Nu ik er nog eens naar heb gekeken, heb ik vermoedelijk gevonden waar dit probleem namelijk in zit...

"full screen logo display" optie onder "boot" in de bios. Deze stond bij mij uit maar blijkbaar zit daar een bug in waardoor hij niet altijd je display aanspreekt. Nu heb ik deze weer aangezet, en de pc en monitor een aantal keer helemaal uitgezet en na 5 min gedaan alsof ik weer achter de pc ging zitten. Monitor ging even in savemode, maar kwam daarna met de melding van "mDP source detected". Hiervoor had ik dus random dat hij de ene keer wel gewoon netjes het scherm aan gaat, en de andere keer dat hij in power saving bleef hangen.

Nu heb ik dit een aantal keer getest met "full screen logo display" aan en probleem lijkt verdwenen. Hopelijk fixen ze dit in de volgende bios update.

Edit: Mocht dit de rest van de week gewoon werken zonder dat hij in power saving blijft hangen, dan lijkt mij dat we dit probleem hebben getackeld

[ Voor 6% gewijzigd door Recon24 op 07-09-2017 12:39 ]

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 16:50
Heren ik had hier een aparte topic overgemaakt, maar hoop dat iemand mij hier kan helpen

Ik heb een Asus Strix B350 F gaming en Corsair 3000mhz geheugen en mijn moederbord krijgt hem niet hoger als 2666 mhz geheugen.
Zet ik hem handmatig op 2933mhz in mijn bios start hij niet op.

Zet ik hem bij AI overclock turner op D.O.C.P. dan clock hij mij geheugen standaard over naar 2933 maar dan start mijn computer ook niet op. Terwijl dit wel aangegeven wordt in de in de lijst met geheugen wat op mijn moederbord werkt.

CORSAIR CMU16GX4M2C3000C15 N/A Heat-Sink Package 15-17-17-35 1.35V DOCP2933

Mijn systeem is
Asus Strix B350 F gaming Bios versie 0809 (laatste)
Amd Ryzen 1600x
Corsair CMU16GX4M2C3000C15
gigabyte 1080 aorus xtreme
Be Quit Strait Power 10 600watt
Cooling Be Quit Silent Loop 120mm

Windows 10 compleet up to date.

• ArcticWolf
  • Niet online
koetsier88 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:10:
Heren ik had hier een aparte topic overgemaakt, maar hoop dat iemand mij hier kan helpen

Ik heb een Asus Strix B350 F gaming en Corsair 3000mhz geheugen en mijn moederbord krijgt hem niet hoger als 2666 mhz geheugen.

Zet ik hem bij AI overclock turner op D.O.C.P. dan clock hij mij geheugen standaard over naar 2933 maar dan start mijn computer ook niet op. Terwijl dit wel aangegeven wordt in de in de lijst met geheugen wat op mijn moederbord werkt.

Mijn systeem is
Amd Ryzen 1600x

Die QVL lijst is ook voor Intel processoren en die ondersteund geheugen standaard tot een hogere frequentie, alles boven de 2400 is OC bij Ryzen, dus dan hangt het weer van de bios af of deze het OC profiel van het geheugen goed kan overnemen.

Je kan proberen het voltage van SB wat te verhogen (1,10V of iets dergelijks) of hij het dan wel pakt.

Denk trouwens dat je Hynix dimms hebt die soweiso al minder compatible zijn dan de dimms van Samsung.

• koetsier88
Dat is dan jammer dacht dat als het in het boekje aangegeven staat dat deze op 2933mhz draaien op dit moederbord dat dit dan automatische was
ArcticWolf schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:50:
[...]

Die QVL lijst is ook voor Intel processoren en die ondersteund geheugen standaard tot een hogere frequentie, alles boven de 2400 is OC bij Ryzen, dus dan hangt het weer van de bios af of deze het OC profiel van het geheugen goed kan overnemen.

Je kan proberen het voltage van SB wat te verhogen (1,10V of iets dergelijks) of hij het dan wel pakt.

Denk trouwens dat je Hynix dimms hebt die soweiso al minder compatible zijn dan de dimms van Samsung.

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:11
koetsier88 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:10:

Mijn systeem is
Amd Ryzen 1600x

Je lijkt het idee te hebben dat er gegarandeerd wordt dat je 2933 kan halen met jouw geheugen.
AMD zegt zelf, dacht ik, bij single rank geheugen en 2 modules 2667, alles daarboven is overklokken en niet gegarandeerd.

Het ligt voornamelijk aan de ingebouwde geheugen controller in je processor. Die kan super goed zijn of maar net 2667 aankunnen met Hynix geheugen. Samsung chips draaien vaak wel beter.
Als ze de QVL lijst maken en ze gaan testen welk geheugen op hun moederbord op welke snelheden werkt, dan doen ze dat met een cherry picked processor die zeker te weten een heel erg goede geheugen controller heeft.
Toch krijg je steeds betere compatibiliteit met Hynix geheugen in nieuwe biossen (met daarin nieuwe microcode voor de processor) en steeds meer opties in de biossen om handmatig alle kleine opties aan te passen voor het geheugen, waarmee het misschien bij jou dan wél lukt verder over te klokken.

• Vegetto
Vraagje, wat voor "idle" temps halen jullie met de 1600x? ik zit zo rond de 37 / 44 wisselt hij.. zijn dat normale temps?

• koetsier88
Bedankt.
Ook weer wat geleerd. Jammer dat ik het zelf in moet stellen, Maar ga daar niet aan beginnen omdat ik daar niks van snap
DannyXP1600 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:58:
[...]

Je lijkt het idee te hebben dat er gegarandeerd wordt dat je 2933 kan halen met jouw geheugen.
AMD zegt zelf, dacht ik, bij single rank geheugen en 2 modules 2667, alles daarboven is overklokken en niet gegarandeerd.

Het ligt voornamelijk aan de ingebouwde geheugen controller in je processor. Die kan super goed zijn of maar net 2667 aankunnen met Hynix geheugen. Samsung chips draaien vaak wel beter.
Als ze de QVL lijst maken en ze gaan testen welk geheugen op hun moederbord op welke snelheden werkt, dan doen ze dat met een cherry picked processor die zeker te weten een heel erg goede geheugen controller heeft.
Toch krijg je steeds betere compatibiliteit met Hynix geheugen in nieuwe biossen (met daarin nieuwe microcode voor de processor) en steeds meer opties in de biossen om handmatig alle kleine opties aan te passen voor het geheugen, waarmee het misschien bij jou dan wél lukt verder over te klokken.
Pagina: 1 ... 37 ... 66 Laatste