Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gigabyte heeft ook een interesant initiatief gestart. Ze verzamelen nu actief data van gebruikers over RAM comptabiliteit en willen XMP profielen nu werkend gaan krijgen met Ryzen. Verder lijkt er ook nog een AGESA update aan te komen van AMD. :)

http://forum.gigabyte.us/...ead?page=13&scrollTo=9925

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:04:

In de jaren 90 ontkwam je er niet aan om alles via jumpers en dipswitches in te moeten stellen maar anno 2017 mag je verwachten dat alles out of the box werkt waarvoor je het gekocht hebt.
Ik verbaas me soms weleens over de acceptatiegraad bij mensen die zaken aanschaffen die niet 100% goed werken en dan maar verwachten dat de fabrikant een update zal gaan uitbrengen waardoor het wel goed zou moeten gaan werken. Ik zou dat echt nooit accepteren want niet goed werken is gewoon een doa en gaat terug naar de leverancier. Ik wil best een beta product testen maar dan wil ik het gratis of heel erg goedkoop hebben, anders hou ik de knip op slot.
Anno 2017 is het onmogelijk om een complex product zoals een videokaart, moederbord, CPU e.d. zonder fouten te maken. Daar zijn ze tegenwoordig veel te complex voor. Er worden dan voor deze producten ook continue problemen opgelost, tot de ondersteuning gewoon vervalt. Dan zijn echter de problemen niet opgelost, maar de fabrikant staakt gewoon de ondersteuning.

Als je alleen maar producten wil hebben welke geen fouten bevatten moet je terug naar de simpele analoge techniek zonder software. Maar dan kun je even goed gaan wonen op een hutje op de heide, waar je vervolgens gaat leven van plantjes, regenwater en diertjes. :p

Wil je dat niet dan zul je toch echt moeten leren leven met producten welke tientallen of zelfs wel honderden fouten bevatten, afhankelijk van hoe complex het apparaat is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
-The_Mask- schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:27:
[...]

Anno 2017 is het onmogelijk om een complex product zoals een videokaart, moederbord, CPU e.d. zonder fouten te maken. Daar zijn ze tegenwoordig veel te complex voor. Er worden dan voor deze producten ook continue problemen opgelost, tot de ondersteuning gewoon vervalt. Dan zijn echter de problemen niet opgelost, maar de fabrikant staakt gewoon de ondersteuning.

Als je alleen maar producten wil hebben welke geen fouten bevatten moet je terug naar de simpele analoge techniek zonder software. Maar dan kun je even goed gaan wonen op een hutje op de heide, waar je vervolgens gaat leven van plantjes, regenwater en diertjes. :p

Wil je dat niet dan zul je toch echt moeten leren leven met producten welke tientallen of zelfs wel honderden fouten bevatten, afhankelijk van hoe complex het apparaat is.
Dit is uiteraard zo, daarnaast hangt er het imho ook nog vanaf wat deze fouten zijn. Uiteraard is het klote als je nieuwe cpu / mobo combo niet lekker werkt met je flashy DDR4-3200 geheugen. Maar aan de andere kant is dat wel een memory overclock die sowieso niet gegarandeerd wordt door de fabrikant en zou dat imho minder reden tot klagen mogen opleveren. Je draait immers iets waarvan nooit gegarandeerd is dat het zal werken.

Ik vind dat je als klant mag redelijkerwijs mag verwachten dat stock settings binnen de af fabriek opgegeven ondersteunde waarden (in deze voor Ryzen DDR4-2666 of lager) out of the box werken en tuurlijk dat kan er best eens een bug zijn met een specifieke memory module of een ander stukje hardware en zolang die maar opgelost wordt is dat verder even lastig maar wel OK kan gebeuren. Is er echter een sloot aan problemen met hardware op stock settings is dat imho niet OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:46:
[...]
Is er echter een sloot aan problemen met hardware op stock settings is dat imho niet OK.
Als je denkt dat dat niet zo is met al je apparatuur die je hebt dan zou ik eens op onderzoek uitgaan. Ik neem aan dat je net als iedereen wel beschikt over tien(tallen) stuks elektronica met tientallen tot honderden bugs. Kijk maar eens goed om je heen. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

shaggy8675 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:24:
[...]

Ik heb de Asus Crosshair VI Hero en G.Skill Trident-Z RGB geheugen. Mijn hoofdzakelijke gebruiken zijn fotografie/film en gamen. Aangezien ik met kleurechte IPS schermen werk welke op 60hz werken kan ik je alleen zeggen dat dat voor mij iig prima werkt met gamen. Als je zo'n nieuw 144hz scherm gebruikt oid met een flinke GPU zal dat ook wel prima werken lijkt me. Als ik de benchmarks zo kijk in games vind ik het behoorlijk competitief.

Ik kan m'n games iig vlot draaien zonder problemen, zelfs met mijn oudere R280x.
Merk je echt verschil?

Ik heb ook 'nog' een 3570K (@4,2Ghz) en ben erg benieuwd of je echt verschil merkt met bv. het gedrocht dat Lr. heet tijdens bv. scrollen, previews renderen, ect ?

Hier idem een 60hz scherm, dus gamen heeft geen topprioriteit al gebeurt het regelmatig hier.

Werd er iig laatst op gewezen dat Ryzen de ideale keuze zou zijn ondanks dat en 7700K vaak net sneller is in Lr want als ik nu wat exporteer uit Lr trekt deze alle 4 de cores volledig dicht en kan ik niks anders meer doen op de PC :/

Vind alleen DDR4 echt té duur atm. €300 voor een setje snel ram is echt belachelijk!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
-The_Mask- schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:53:
[...]

Als je denkt dat dat niet zo is met al je apparatuur die je hebt dan zou ik eens op onderzoek uitgaan. Ik neem aan dat je net als iedereen wel beschikt over tien(tallen) stuks elektronica met tientallen tot honderden bugs. Kijk maar eens goed om je heen. :P
Uiteraard, maar de impact maakt imho het verschil. Mijn telefoon heeft ook wel wat bugs, net als mijn Nvidia Shield of mijn logitech Harmony om zo maar even wat apparaten te noemen. Echter zijn het geen game breaking zaken die de dagelijkse werking belemmeren. Hoogstens op een gegeven moment even vervelend.

Koop je echter een apparaat of bijv een Cpu / Mobo / Ram combo dat in zijn geheel niet wil werken door bugs of alleen op settings die de performance merkbaar negatief beïnvloeden dan is dat imho wel kwalijk wanneer die settings binnen de door de fabrikant als werkende settings opgegeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsa52
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 15:52
Van het weekend mijn nieuwe machine in elkaar gezet met o.a. een Asus Prime B350-Plus, Ryzen 5 1600 en CMK16GX4M2B3000C15 werkgeheugen. Draaide in eerste instantie prima, tot de pc ineens uitviel en de ventilatoren vol aan zet. Bios maar eens naar de nieuwste versie gezet, viel me op dat het geheugen nog op 2133mhz zit. Heeft niet geholpen, systeem is nog instabiel.

Iemand ervaring met deze combinatie en toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen ?

Daarbuiten is de machine wel lekker rap. Hopelijk komen er snel updates voor de bios die het geheugen volledig gaan ondersteunen op 2933mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
nielsa52 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:19:
Van het weekend mijn nieuwe machine in elkaar gezet met o.a. een Asus Prime B350-Plus, Ryzen 5 1600 en CMK16GX4M2B3000C15 werkgeheugen. Draaide in eerste instantie prima, tot de pc ineens uitviel en de ventilatoren vol aan zet. Bios maar eens naar de nieuwste versie gezet, viel me op dat het geheugen nog op 2133mhz zit. Heeft niet geholpen, systeem is nog instabiel.

Iemand ervaring met deze combinatie en toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen ?

Daarbuiten is de machine wel lekker rap. Hopelijk komen er snel updates voor de bios die het geheugen volledig gaan ondersteunen op 2933mhz.
Lijkt mij een doa. Inpakken en terug sturen en niet verder mee aanklooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:27:
[...]

BS! Dat complexe kon je misschien een aantal jaren geleden nog mee wegkomen maar pc hardware is geenszins complex meer. Na meer dan 20 jaar ontwikkeling zouden de fabrikanten het kunstje nu wel eens moeten kennen. Wat het echte probleem is dat de fabrikanten tegenwoordig hun spullen half getest op de markt donderen met als uitgangspunt dat ze achteraf de problemen wel gaan fixen met updates. Daarmee maken ze van de consument een soort beta tester terwijl deze wel de volle mep voor de hardware mag aftikken.
En daar hoeven we helemaal niet mee te leren leven want als consument bepaal je toch echt zelf d.m.v je portomonee waar je je geld aan uitgeeft. Ik bouw al jaren systemen die, vanaf dag 1 allemaal optimaal werken omdat ik geen halfwerkende hardware van welke fabrikant dan ook accepteer. ik wil namelijk het allerbeste voor mijn, of degene voor wie ik het doen zijn, centen. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat mensen genoegen nemen met hardware die niet optimaal werkt terwijl ze daar wel voor betaald hebben en dan updates als excuus gebruiken dat het dan wel goed zal gaan komen.
Bij mij gaat alles retour als het niet werkt zoals het op de doos staat, of waarmee geadverteerd wordt, want dat is namelijk mijn recht als consument. Ik geloof niet in achteraf updates want hardware problemen kun je wel maskeren maar nooit met software oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsa52
regmaster schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

Lijkt mij een doa. Inpakken en terug sturen en niet verder mee aanklooien.
Verstandig om dan hetzelfde moederbord weer te nemen of is er een betere aan te raden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
nielsa52 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:38:
[...]

Verstandig om dan hetzelfde moederbord weer te nemen of is er een betere aan te raden ?
Ik heb exact dezelfde moederbord, exact dezelfde processor en exact dezelfde ram en kan probleemloos op 2800mhz draaien op de nieuwste bios. Jouw probleem komt me bekend voor als ik de ram te hoog klok, komt dan in een bootloop terecht met ventilatoren op volle snelheid. Ik zou nog even andere bios versies proberen met ram op 2133mhz en als dat niet lukt inderdaad terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Heb hier een vreemd probleempje.
Asus prime A320M-K
Ryzen 1400
Crucial 2133@2800MT\s
Systeempje is super stabiel en werkt erg fijn maar zodra ik de pc uit wil zetten gaat het beeld wel uit maar de pc draait nog ongeveer 2 a3 minuten door voor hij zichzelf afsluit.
Dit probleem is er spontaan ingeslopen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:47
heeft het mobo niet iets van aftercooling ofzo? Dat hij nog even alles af laat koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

418O2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:10:
heeft het mobo niet iets van aftercooling ofzo? Dat hij nog even alles af laat koelen?
Niet dat ik weet en in het begin deed hij vrij snel afsluiten,dus iets anders moet dit veroorzaken

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

*O* 3200 MTS op het geheugen en 3.7GHz stabiel *O*

Met het volgende geheugen en mobo:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: MSI B350M Gaming Pro

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Maar welke versie van het geheugen heb je? Crosair modules met dezelfde type nummers hebben nog wel eens ander geheugen er op zitten te zien aan het versie nummer op de zijkant van de module.
DaniëlWW2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:18:
Gigabyte heeft ook een interesant initiatief gestart. Ze verzamelen nu actief data van gebruikers over RAM comptabiliteit en willen XMP profielen nu werkend gaan krijgen met Ryzen. Verder lijkt er ook nog een AGESA update aan te komen van AMD. :)

http://forum.gigabyte.us/...ead?page=13&scrollTo=9925
Goed om te zien dat AMD wel volop door gaat met het finetunnen van AGESA code. De vaart blijft er lekker in zitten. Als de de performance van release en nu ziet zit er toch een leuk verschil tussen.

Ik weet even niet meer waar maar daar hadden ze launch bios en de nieuwe naast elkaar getest met dezelfde memory snelheden toch weer een klein beetje winst ook op gelijke memory snelheden.

[ Voor 39% gewijzigd door Astennu op 15-08-2017 16:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het ambetante geheugen, was daar gene programma voor zodoende dat je dat kon uitlezen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Damic schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:34:
Het ambetante geheugen, was daar gene programma voor zodoende dat je dat kon uitlezen?
Niet dat ik weet maar ben niet up to date met de tooltjes.
Volgens mij moet je de heatspreaders er af trekken om te weten wat voor een geheugen er op zit.

Veel mensen hebben dat gelukkig al gedaan dus hoeven we dat zelf niet te doen. Maar daar bleek dat als bij de verschillende versies dus ook ander geheugen gebruikt wordt. Een is Hynix ander Elpida weer een ander Samsung. En dat versie nummer staat gewoon op de stikker van de module. Op internet kan je dan vinden of het Hynix iets anders is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:31:
Goed om te zien dat AMD wel volop door gaat met het finetunnen van AGEA code. De vaart blijft er lekker in zitten. Als de de performance van release en nu ziet zit er toch een leuk verschil tussen.

Ik weet even niet meer waar maar daar hadden ze launch bios en de nieuwe naast elkaar getest met dezelfde memory snelheden toch weer een klein beetje winst ook op gelijke memory snelheden.
Deze tak van AMD is inderdaad erg goed bezig. :+
Ook dat ze het tempo hoog proberen te houden en het laatste beetje eruit proberen te halen. Ben ook een zeer tevreden early adopter. Ook omdat het vermoeden dat Ryzen beter presteerde dan de benchmarks lieten zien klopt. :Y

Verder bedoel je deze misschien?
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Een R5 1600X die de 7600K al kan verslaan is gewoon indrukwekkend.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:46:
[...]

Deze tak van AMD is inderdaad erg goed bezig. :+
Ook dat ze het tempo hoog proberen te houden en het laatste beetje eruit proberen te halen. Ben ook een zeer tevreden early adopter. Ook omdat het vermoeden dat Ryzen beter presteerde dan de benchmarks lieten zien klopt. :Y

Verder bedoel je deze misschien?
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Een R5 1600X die de 7600K al kan verslaan is gewoon indrukwekkend.
Nee dat is hem niet. Kan hem even niet meer terug vinden. Was een website geen filmpje.
Ik zit er ook steeds meer over te denken om een 1600X te halen.

Maar aan de andere kant kan ik ook nog wel even een jaartje wachten. Wil eigenlijk een highend MATX moederbord hebben maar die bestaan nog niet. Is allemaal B350 en geen ALC1220.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 15-08-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:50:
[...]

Nee dat is hem niet. Kan hem even niet meer terug vinden. Was een website geen filmpje.
Ik zit er ook steeds meer over te denken om een 1600X te halen.

Maar aan de andere kant kan ik ook nog wel even een jaartje wachten. Wil eigenlijk een highend MATX moederbord hebben maar die bestaan nog niet. Is allemaal B350 en geen ALC1220.
Volgende generatie Ryzen dan, gewoon doen, weg met Intel. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 08:53
Damic schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:34:
Op de witte sticker van het geheugen staat een versie nummer
Als je in dit topic zoekt staat er genoeg over gemeld
Mijn geheugen is v4.24 en alles boven de 2933 werkt, maar stotterig....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:47
418O2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:29:
Er is een nieuwe bios voor de Asus b350m-a met de nietszeggende changelog 'improved device compatibility'

http://dlcdnet.asus.com/p...IME-B350M-A-ASUS-0806.zip

Ga hem zo even installeren
Geïnstalleerd en hij wil nu mijn Corsair lpx3000 wel op docp draaien. Moet nog even wat meer testen, maar cinebench draaide in elk geval met het geheugen op 2933mts (cpu op 3800)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

raymondw schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:50:
[...]

Op de witte sticker van het geheugen staat een versie nummer
Als je in dit topic zoekt staat er genoeg over gemeld
Mijn geheugen is v4.24 en alles boven de 2933 werkt, maar stotterig....
Dat kan ik niet lezen zonder het geheugen eruit tehalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 00:03:
[...]

Koop je echter een apparaat of bijv een Cpu / Mobo / Ram combo dat in zijn geheel niet wil werken door bugs of alleen op settings die de performance merkbaar negatief beïnvloeden dan is dat imho wel kwalijk wanneer die settings binnen de door de fabrikant als werkende settings opgegeven zijn.
Maar dat is niet aan de orde. Immers werkt het gewoon standaard, op standaard settings.
regmaster schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:26:
[...]

BS! Dat complexe kon je misschien een aantal jaren geleden nog mee wegkomen maar pc hardware is geenszins complex meer.
Haha lol.
En daar hoeven we helemaal niet mee te leren leven want als consument bepaal je toch echt zelf d.m.v je portomonee waar je je geld aan uitgeeft. Ik bouw al jaren systemen die, vanaf dag 1 allemaal optimaal werken omdat ik geen halfwerkende hardware van welke fabrikant dan ook accepteer.
Wat koop/gebruik je dan? Ik ken geen bug vrije producten.

Laatste systeem wat ik heb gebouwd bestond hieruit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1MSI B350 PC Mate€ 83,01€ 83,01
1Zotac GeForce GTX 1060 Mini 6GB€ 294,01€ 294,01
1Adata XPG Z1 AX4U300038G16-DBZ€ 131,41€ 131,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,38

Was gewoon een kwestie van in elkaar zetten en het werkt. Zelf alleen even het geheugen overklokt naar 3066MT/s (standaard XMP profiel was 2933MT/s), iets meer dan standaard dus en de CPU naar 3,7GHz overklokt op een iets lagere spanning dan waar die standaard mee kwam. Was heel erg simpel en zo maar klaar, ook omdat ik niet heb gekeken of de CPU of het geheugen nog verder overgeklokt kon worden.

Maar was het bug vrij? Natuurlijk niet, maar het werkt iig wel direct en je hoeft geen gekke dingen te doen. En de bugs die erin zitten zul je ook eerst naar opzoek moeten want opvallen doen ze niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
-The_Mask- schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:58:
[...]

Maar dat is niet aan de orde. Immers werkt het gewoon standaard, op standaard settings.
Ik zie zo even even niet over welke specifieke post / hardware jij discussieert, ik bedoelde het echter meer in zijn algemeenheid. Het eerste Ryzen setje dat ik bijv. zag (niet van mezelf) wilde bijv. niet werken op stock snelheid, geheugen wilde niet draaien op DDR4-2666, alle settings anders dan DDR4-2133 wilden niet werken. Is inmiddels natuurlijk al lang en breed opgelost maar ik blijf erbij dat dat soort zaken erg slordig zijn en niet horen bij een retail product. Dat settings boven de DDR4-2666 nog niet zouden werken ok, dat is buiten spec, echter DDR4-2666 had imho gewoon gewoon moeten werken vanaf dag 1 daar wordt immers mee geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 14:04
Afgelopen weekend mijn PC meer up-to-date gemaakt met een AMD Ryzen 5 1600 processor, een Asus Prime B350M-A moederbord en 16 GB (2x8GB) DDR4 RAM van Corsair de Vengeance LPX 3200 Mhz. Verder een nieuwe videokaart de Geforce GTX 1050 ti (OC).

Dit SDRAM (type CMK16GX4M2B3200C16) had ik misschien niet moeten kopen, het loopt niet lekker met de Ryzen 5 1600 processor en dit moederbord. Standaard zet Asus in de bios de geheugenfrequentie op 2133 MHz ipv 3200 MHz. Ik was ook een beetje op het verkeerde been gezet door de site van Asus, waar een bijna sprekend op dit typenummer lijkend SDRAM 2x8GB 3200 MHz van Corsair wel werd ondersteund in dual channel op dit MB.

Ik ben geen kenner, maar ik heb de geheugenfrequentie wel tot 2933 MHz omhoog gekregen. Het lijkt nu ook stabiel met grote 3D tekeningen in Solid Works (toch een aardige belasting) en een game als World of Tanks (inderdaad, ik ben geen gamer). De bios accepteert de ze instellingen ook en zet niets terug na opnieuw opstarten.

Wat heb ik gedaan:

1. De bios zichzelf laten updaten tot versie 0612 x64 van 15 mei 2017.

2. DOCP aangezet in de AI overclock tuner. Er wordt dan een waarde voor een DDR4-3200 geladen met timing instellingen 16-18-18-36. Deze zo houden.

3. De Memory frequency terug gezet naar DDR4-2933 MHz. Volgens velen (google) is dit een stabiele waarde en wordt 3200 MHz nog niet geaccepteerd.

4. Bij mijn processorsnelheid van 3500 MHz wordt een CPU core ratio van 35 voorgesteld, dit zo laten.

5. Het DRAM voltage wordt nu ook voorgesteld voor 1.35V. Deze 1.35V heb ik ook overgenomen.

Dit zo opslaan en opnieuw opstarten gaf geen problemen, het loopt nu al een hele dag goed.

Het enige is dat de bios (en ook het Windows programma AI Suite 3 van Asus) dit geheugen blijven zien als DIMM-A2: Corsair 8192MB 2133MHz en DIMM-B2: Corsair 8192MB 2133MHz. De bios geeft wel in de info nog apart een geheugenfrequentie van 2933 MHz aan. Ook de hardware monitor in de bios geeft een geheugenfrequentie aan van 2933 MHz. Ik neem aan dat ik de overclock snelheid moet geloven.

Heb ik dit goed gedaan zo, of heb ik toch iets over het hoofd gezien?

M.vr.gr.

Robert.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Astennu schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:50:
[...]
Hier kwam ik gisteren ook achter toen ik weer eens een verlanglijstje aan het maken was. Er is gewoon geen enkel mooi x370 mATX bord :(

Nu maar een Strix Gaming-f geselecteerd. Mooi bord, mooie stroom voorziening, clock generator én displayport :) Geen ervaring met Asus maar schijnt wel aardig te zijn maar suggesties zijn welkom.

X370 bord, Ryzen 7 met overclock en genoeg features om wat jaren mee te kunnen :+

Edit: leuk die displayport maar de Ryzen heeft geen GPU net als Intel :+

Nog suggesties voor een 2x16GB geheugen setje?

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 17-08-2017 00:31 ]

Gabriël AM5

• Astennu
sapphire schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:30:
[...]

Hier kwam ik gisteren ook achter toen ik weer eens een verlanglijstje aan het maken was. Er is gewoon geen enkel mooi x370 mATX bord :(

Nu maar een Strix Gaming-f geselecteerd. Mooi bord, mooie stroom voorziening, clock generator én displayport :) Geen ervaring met Asus maar schijnt wel aardig te zijn maar suggesties zijn welkom.

X370 bord, Ryzen 7 met overclock en genoeg features om wat jaren mee te kunnen :+

Edit: leuk die displayport maar de Ryzen heeft geen GPU net als Intel :+

Nog suggesties voor een 2x16GB geheugen setje?
Binnenkort komen er APU's uit met Zen cores en Vega gpu. Ik denk dat die borden daar op voorbereid zijn.

• brammetje1994
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Ik weet niet of ik een defect unit heb, maar mijn Ryzen 5 cooler hoor ik wel degelijk op idle (niks behalve 2 tabbladen chrome) draaien. Zijn er hier anderen die de cooler gebruiken en horen jullie deze op idle?

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Astennu schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:37:
[...]

Binnenkort komen er APU's uit met Zen cores en Vega gpu. Ik denk dat die borden daar op voorbereid zijn.
Zeker ja maar die zijn vast niet te vergelijken met een 1700(x). Was er meer van uit gegaan dat ik tijdelijk op onboard kon draaien net als bij Intel en dan was de displayport een enorme plus.
Regel wel een tijdelijk kaartje en kijk nog even naar andere borden al lijkt de Strix voor een overclock ook wel fijn :)

Gabriël AM5

• Astennu
sapphire schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 01:21:
[...]

Zeker ja maar die zijn vast niet te vergelijken met een 1700(x). Was er meer van uit gegaan dat ik tijdelijk op onboard kon draaien net als bij Intel en dan was de displayport een enorme plus.
Regel wel een tijdelijk kaartje en kijk nog even naar andere borden al lijkt de Strix voor een overclock ook wel fijn :)
Zijn vooralsnog 4 core APU's met 8 threads.
Maar als je reviews had gelezen wist je dat Ryzen geen gpu had.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Er is denk geen review die ik nog niet gelezen heb maar men vergist zich wel eens ;)

Gabriël AM5

• rweust
rweust schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:12:
Afgelopen weekend mijn PC meer up-to-date gemaakt met een AMD Ryzen 5 1600 processor, een Asus Prime B350M-A moederbord en 16 GB (2x8GB) DDR4 RAM van Corsair de Vengeance LPX 3200 Mhz. Verder een nieuwe videokaart de Geforce GTX 1050 ti (OC).

Dit SDRAM (type CMK16GX4M2B3200C16) had ik misschien niet moeten kopen, het loopt niet lekker met de Ryzen 5 1600 processor en dit moederbord. Standaard zet Asus in de bios de geheugenfrequentie op 2133 MHz ipv 3200 MHz. Ik was ook een beetje op het verkeerde been gezet door de site van Asus, waar een bijna sprekend op dit typenummer lijkend SDRAM 2x8GB 3200 MHz van Corsair wel werd ondersteund in dual channel op dit MB.

Ik ben geen kenner, maar ik heb de geheugenfrequentie wel tot 2933 MHz omhoog gekregen. Het lijkt nu ook stabiel met grote 3D tekeningen in Solid Works (toch een aardige belasting) en een game als World of Tanks (inderdaad, ik ben geen gamer). De bios accepteert de ze instellingen ook en zet niets terug na opnieuw opstarten.

Wat heb ik gedaan:

1. De bios zichzelf laten updaten tot versie 0612 x64 van 15 mei 2017.

2. DOCP aangezet in de AI overclock tuner. Er wordt dan een waarde voor een DDR4-3200 geladen met timing instellingen 16-18-18-36. Deze zo houden.

3. De Memory frequency terug gezet naar DDR4-2933 MHz. Volgens velen (google) is dit een stabiele waarde en wordt 3200 MHz nog niet geaccepteerd.

4. Bij mijn processorsnelheid van 3500 MHz wordt een CPU core ratio van 35 voorgesteld, dit zo laten.

5. Het DRAM voltage wordt nu ook voorgesteld voor 1.35V. Deze 1.35V heb ik ook overgenomen.

Dit zo opslaan en opnieuw opstarten gaf geen problemen, het loopt nu al een hele dag goed.

Het enige is dat de bios (en ook het Windows programma AI Suite 3 van Asus) dit geheugen blijven zien als DIMM-A2: Corsair 8192MB 2133MHz en DIMM-B2: Corsair 8192MB 2133MHz. De bios geeft wel in de info nog apart een geheugenfrequentie van 2933 MHz aan. Ook de hardware monitor in de bios geeft een geheugenfrequentie aan van 2933 MHz. Ik neem aan dat ik de overclock snelheid moet geloven.

Heb ik dit goed gedaan zo, of heb ik toch iets over het hoofd gezien?
Vandaag even CPU-Z laten draaien, deze geeft een halve geheugen frequentie aan van 1463,7 MHz en de MK16GX4M2B3200C16 rammodules in dual channel. Hiermee heb ik toch een geheugen frequentie van 2933 MHz gehaald op de Ryzen 5 1660 en deze Corsair Vengeance LXP rammodules. Dit lijkt mij toch in orde zo, of niet?

Ook even een stress test laten lopen via CPU-Z, geen problemen, net als met Solid Works of World of Tanks. Tot nu toe alles stabiel. AMD en Asus geven aan dat 2666 MHz het maximum is, maar een hogere geheugenfrequentie blijkt nu toch wel mogelijk.

Of is dit oud nieuws, jongens? Ik heb eerlijk gezegd niet alle voorgaande 141 pagina's gelezen.

M.vr.gr.

Robert.

• Jip99
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-03 09:48
rweust schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:24:
[...]

Vandaag even CPU-Z laten draaien, deze geeft een halve geheugen frequentie aan van 1463,7 MHz en de MK16GX4M2B3200C16 rammodules in dual channel. Hiermee heb ik toch een geheugen frequentie van 2933 MHz gehaald op de Ryzen 5 1660 en deze Corsair Vengeance LXP rammodules. Dit lijkt mij toch in orde zo, of niet?

Ook even een stress test laten lopen via CPU-Z, geen problemen, net als met Solid Works of World of Tanks. Tot nu toe alles stabiel. AMD en Asus geven aan dat 2666 MHz het maximum is, maar een hogere geheugenfrequentie blijkt nu toch wel mogelijk.

Of is dit oud nieuws, jongens? Ik heb eerlijk gezegd niet alle voorgaande 141 pagina's gelezen.

M.vr.gr.

Robert.
nou ja in orde nog niet helemaal, je geheugen moet 3200mhz kunnen halen.. ik heb zelf ook corsair en ook die krijg ik niet verder dan 2933.. ik heb het idee dat de corsair setjes erg slecht vallen samen met de ruzen cpu's.. ik lees bijna niemand die hm op 3200 heeft draaien..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Even de feiten naast de aannames leggen:
  • Corsair of welk ander merk dat RAM-latjes maakt, doet er weinig aan toe, het gaan om de geheugenchips zelf
  • momenteel zijn er twee fabrikanten voor deze types RAM chips: SK Hynix en Samsung, Ryzen kan veel beter overweg met die laatste
  • als je RAM modules op DDR4-3200 lopen met een CAS-latency van 14ms of lager, is het hoogstwaarschijnlijk Samsung-based
  • DDR4-3200 loopt niet op 3200 MHz maar op 1600 MHz, het is MT/s als je zonodig 3200 wilt gebruiken
  • bijna iedereen met Samsung B-die DDR4 geheugen haalt DDR4-3200 of zelfs hoger
  • bijna niemand met SK-Hynix DDR4 geheugen haalt DDR4-3200, de meesten maximaal DDR4-2933

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 17-08-2017 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:13:
Even de feiten naast de aannames leggen:
  • Corsair of welk ander merk dat RAM-latjes maakt, doet er weinig aan toe, het gaan om de geheugenchips zelf
  • momenteel zijn er twee fabrikanten voor deze types RAM chips: SK Hynix en Samsung, Ryzen kan veel beter overweg met die laatste
  • als je RAM modules op DDR4-3200 lopen met een CAS-latency van 14ms of lager, is het hoogstwaarschijnlijk Samsung-based
  • DDR4-3200 loopt niet op 3200 MHz maar op 1600 MHz, het is MT/s als je zonodig 3200 wilt gebruiken
  • bijna iedereen met Samsung B-die DDR4 geheugen haalt DDR4-3200 of zelfs hoger
  • bijna niemand met SK-Hynix DDR4 geheugen haalt DDR4-3200, de meesten maximaal DDR4-2933
Klopt helemaal,
Ik haal nu met mijn Gskill flare x makkelijk 3466MHz.
Samsung B-die is het belangrijkste, SK-Hynix kan je in mijn ogen links laten liggen. (Is mijn mening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Dank jullie wel @Phuncz en @Jipp99 ,

Dit had ik natuurlijk eerder moeten weten (of uitzoeken). Bekocht voel ik me gelukkig niet echt, deze 2x8GB Corsair Venceange LPX 3200, koste me EUR 139,99 incl. verzending. De Vengeance LPX 3000 versie kost nu EUR 135,52 hier op tweakers. Ik haal nu 1463,7 MHz in dual channel met een CAS-latency van 16ms en het lijkt allemaal stabiel. Ik zit dus al goed in de buurt van de prestaties van de EUR 4,50 goedkopere LPX 3000 versie, of niet?

Verdere upgrade zal misschien nog komen, maar ik verwacht niet dat de verschillen naar 1600 Mhz in dual channel (3200 MT/s) en/of CAS 14 nog heel veel doen in prestatie. Zeker vergelijk met de stap die ik nu al gemaakt heb van de standaard 1066 naar 1464 MHz.

Het enige vreemde is dat zowel de Asus AI Suite 3, als CPU-Z deze geheugenmodules in de slots aangeven als DDR4-2133 modulen. De bios geeft wel een geheugen frequentie aan van 2933 MHz (geen MT/s overigens) en CPU-Z geeft dus 1463,7 MHz in dual channel aan. Het typenummer klopt weer wel CMK16GX4M2B3200C16. Ik heb al met Asus contact gehad, ze vinden dit vreemd en twijfelen of de RAM wel werkelijk op 2933 MHz loopt.

Robert.

[ Voor 3% gewijzigd door rweust op 17-08-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 192,65€ 192,65
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,-€ 84,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,49€ 19,49
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 299,90
2Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 327,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.223,99

Echter krijg ik in Windows 32GB te zien en maar 15,9GB beschikbaar?. Is hier een makkelijke oplossing voor? Het is voor mij alweer een jaar of 8 geleden dat ik mijn laatste computer heb geconfigureerd, dus ik ben nog een beetje roestig.

Wat ik al heb gechecked:
msconfig > maximaal geheugen aanzetten (ergens gelezen)

Hier een screenshot:
http://imgur.com/a/IBFb1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:43:
Ik heb sinds gisteren de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 192,65€ 192,65
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,-€ 84,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,49€ 19,49
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 299,90
2Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 327,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.223,99

Echter krijg ik in Windows 32GB te zien en maar 15,9GB beschikbaar?. Is hier een makkelijke oplossing voor? Het is voor mij alweer een jaar of 8 geleden dat ik mijn laatste computer heb geconfigureerd, dus ik ben nog een beetje roestig.

Wat ik al heb gechecked:
msconfig > maximaal geheugen aanzetten (ergens gelezen)

Hier een screenshot:
http://imgur.com/a/IBFb1
mss niet het juiste topic voor troubleshooting, heb je je ram al gereseat?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aminam schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:55:
[...]

mss niet het juiste topic voor troubleshooting, heb je je ram al gereseat?
Als dit niet het juiste topic is excuses. Ik vind het zonde om een nieuw topic te openen als er misschien wel een makkelijke oplossing voor is.

Antwoord op je vraag: nee nog niet. Staat nog op de to-do lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:04:
[...]

Als dit niet het juiste topic is excuses. Ik vind het zonde om een nieuw topic te openen als er misschien wel een makkelijke oplossing voor is.

Antwoord op je vraag: nee nog niet. Staat nog op de to-do lijst.
Het kitje wat je linkt is trouwens ook maar 16gb. Misschien 1 weghalen en in windows starten, dan afsluiten en de andere erbij prikken en nog eens kijken.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:33:
[...]

Klopt helemaal,
Ik haal nu met mijn Gskill flare x makkelijk 3466MHz.
Samsung B-die is het belangrijkste, SK-Hynix kan je in mijn ogen links laten liggen. (Is mijn mening)
Heb je wel eens testjes gedaan met wat het verschil is in performance tussen 3200 en 3466?

Ik heb nu zelf eindelijk 3200 stabiel met mijn Trident Z 4133C19 latjes maar ik vind dat het hoger moet. Zal wel wat wat tweaken zijn maar ik vraag me af of het de moeite waard is.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Heb je wel eens testjes gedaan met wat het verschil is in performance tussen 3200 en 3466?

Ik heb nu zelf eindelijk 3200 stabiel met mijn Trident Z 4133C19 latjes maar ik vind dat het hoger moet. Zal wel wat wat tweaken zijn maar ik vraag me af of het de moeite waard is.
Ik zal vanavond is even kijken voor je.
Ik test dan:
3Dmark
3Dmark 11
Passmark
ROTTR
Compbench
Finalfantasie xiv
WoW
Cinebench r15
Diablo 3
Superposition.

Met een RX 480 8GB op 1360MHz en mem op 2100MHz.

Had je nog een game of benchmark ingedachte die ik mee moet testen? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:07:
[...]

Ik zal vanavond is even kijken voor je.
Ik test dan:
3Dmark
3Dmark 11
Passmark
ROTTR
Compbench
Finalfantasie xiv
WoW
Cinebench r15
Diablo 3
Superposition.

Met een RX 480 8GB op 1360MHz en mem op 2100MHz.

Had je nog een game of benchmark ingedachte die ik mee moet testen? ;)
_/-\o_ daar heb ik niks aan toe te voegen!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Zo te zien komt G.Skill eindelijk met meer setjes van 2x16GB op 3200mhz geheugen. Echter helaas staat hij (nog) niet op de QVL lijst van de MSI X370 Gaming Pro Carbon:

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZKO

Ik ben benieuwd of deze ook nog uit komt met de rode accenten

Op dit moment heb ik dit op mijn moederbord:

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik heb eindelijk de oplossing gevonden voor een probleem wat mij al wekenlang achtervolgt. Sinds dat ik mijn Ryzen draaiende heb ondervond ik af en toe vastlopers van mijn audio (zowel USB geluidskaart als on-board) tijdens het gebruik van Spotify, Youtube of Netflix. Dit ging ook af en toe gepaard met een complete freeze van windows maar tijdens het gamen of benchmarken totaal geen issue..

Na wat speuren kwam ik er achter dat dit een DPC latency issue is. Dit gebeurde vooral i.c.m. met de Nvidia driver. Met veel proberen en zoeken blijkt uiteindelijk de Cool and Quiet functie de boosdoener te zijn.

Nu kan de CnC functie prima uit blijven staan maar het blijft natuurlijk wel vervelend dat zo'n functie DPC issues veroorzaakt. Liever gebruik ik die functie uit temperatuur en stroombesparing oogpunt. Zijn er meer tweakers die hier last van hebben of hebben ondervonden? Heb ik net toevallig de combinatie van een Ryzen chip/asrock X370 mobo/nvidia kaart deze issue :+

Hopelijk wordt dit in een toekomstige bios/AGESA of windows update opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door ReddishRat op 04-09-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Dank voor het delen. Heb er zelf geen last van. Asus Hero, 1600X en nvidia 1080 kaart

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzaG
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:20
Zojuist Ryzen ingebouwd, echter kan ik nergens de temperatuur van de CPU monitoren. Ryzen Master geeft 0 aan en bij HWMonitor staat het kopje temperatuur er nieteens bij bij de CPU. Zie ik iets over het hoofd of is dit een gevalletje kapotte sensor? Het gaat om een Ryzen 7 1700 op een Asus ROG STRIX X370-f GAMING moederbord.

Edit: ter aanvulling, zodra ik in de bios ga daalt de temperatuur van 7 naar 0 graden binnen 5 seconden en laat daarna alleen nog maar 0 zien.

[ Voor 17% gewijzigd door MazzaG op 18-08-2017 22:45 ]

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rweust schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:02:

Het enige vreemde is dat zowel de Asus AI Suite 3, als CPU-Z deze geheugenmodules in de slots aangeven als DDR4-2133 modulen. De bios geeft wel een geheugen frequentie aan van 2933 MHz (geen MT/s overigens) en CPU-Z geeft dus 1463,7 MHz in dual channel aan. Het typenummer klopt weer wel CMK16GX4M2B3200C16. Ik heb al met Asus contact gehad, ze vinden dit vreemd en twijfelen of de RAM wel werkelijk op 2933 MHz loopt.
Dat komt omdat 2133 de normale waarde is, en 2933 een OC waarde. Elk DDR4 setje boven de 2400 is technisch gezien overclocked. Ze werken natuurlijk wel en dat is getest door de fabrikanten. Verder heb ik met mijn Gigabyte Gaming 3 wel dat setje op 3200 gekregen. Dat heb ik alleen teruggezet omdat die soms bleef hangen bij boot en een aantal pogingen had om op te starten. Dat werd me te irritant dus terug naar 2933 en dat werkt perfect.

Er zou weer een nieuwe microcode update van AMD aan zitten komen die hopelijk het laatste beetje oplost. :)

Oh en die helpdeskmensen van Asus zijn dus gewoon dom want CPU-Z leest de werkelijke waarde uit, niet de double data rate (DDR dus) waarmee geadverteerd word. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:53:
Ik ga mijn Ryzen 1800X en ASUS Crosshair de deur wijzen. Niet omdat het slecht presteert, bij lange na niet maar omdat ik dat gesleutel van ASUS met 20 verschillende beta BIOSen uitbrengen waarvan geen enkele 100% is, spuugzat.

a) Niemand weet hoe warm de CPU daadwerkelijk wordt, omdat ze steeds aan SenseMI (en de offsets) kloten en de processor zelf een volstrekt onnodige Tctrl/Tdie offset heeft.

b) Niemand weet wat voor spanning de processor werkelijk krijgt. Met LLC=3 en full phase zie ik een drop van 1.40 naar 1.338V, WTF is dit op een high end mobo?

Aan de ene kant zit ik dus met een AMD platform die nooit af is en aan de andere kant heb je Intel met kokende VRM's en snot onder de IHS. :(
Das zonde... na de vakantie gaat ASUS met nieuwe BIOS komen volgens Elmor, voor de Crosshair VI Hero
Deze update gaat alle fixes bevatten die ze tot nog toe uitgewerkt hebben.
Maar okey... your loss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Enig idee of daar ook Micro ATX moederborden tussen zitten?

Oh verkeerd gelezen, ik dacht dat er nieuwe micro atx borden zouden komen. Zoiets als dit > pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero

[ Voor 72% gewijzigd door MrVegeta op 18-08-2017 22:56 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Recon24 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:43:
Zo te zien komt G.Skill eindelijk met meer setjes van 2x16GB op 3200mhz geheugen. Echter helaas staat hij (nog) niet op de QVL lijst van de MSI X370 Gaming Pro Carbon:

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZKO

Ik ben benieuwd of deze ook nog uit komt met de rode accenten

Op dit moment heb ik dit op mijn moederbord:

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
Nice :)

Ik vind het tot nu toe een drama om 2x16GB sets te vinden die goed op Ryzen werken op wat hogere snelheden :(
Hoeft echt niet perse 3200mhz te zijn, 2933 zou ook al fijn zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 18-08-2017 23:00 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

MrVegeta schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:50:
Enig idee of daar ook Micro ATX moederborden tussen zitten?

Oh verkeerd gelezen, ik dacht dat er nieuwe micro atx borden zouden komen. Zoiets als dit > pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero
Je doelt op Micro ATX met X370 ?

EDIT :
De enigste die momenteel aan die eisen voldoet is de Biostar Racing X370GT3
IMO een afrader. Biostar is nou niet echt een merk wat ik als "betrouwbaar" zou bestempelen
Maar dat is puur eigen mening
Ongetwijveld gaat ASUS binnenkort nog enkele borden hiervoor uitbrengen maar ik heb er nog nix over gelezen
Eerlijkheidhalve moet ik wel toegeven dat ik het nu ook niet meer zo volg zinds ik zelf zinds enige tijd naar alle tevredenheid draai op een Crosshair VI Hero wat bloedje snel is :)

[ Voor 36% gewijzigd door DarkSystems op 18-08-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

MazzaG schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:32:
Zojuist Ryzen ingebouwd, echter kan ik nergens de temperatuur van de CPU monitoren. Ryzen Master geeft 0 aan en bij HWMonitor staat het kopje temperatuur er nieteens bij bij de CPU. Zie ik iets over het hoofd of is dit een gevalletje kapotte sensor? Het gaat om een Ryzen 7 1700 op een Asus ROG STRIX X370-f GAMING moederbord.

Edit: ter aanvulling, zodra ik in de bios ga daalt de temperatuur van 7 naar 0 graden binnen 5 seconden en laat daarna alleen nog maar 0 zien.
Dat klinkt als een defecte CPU temperature sensor in de die of IHS. Kan je een recente AIDA64 Beta downloaden ( https://www.aida64.com/downloads/NTlhYjM2MjQ= ) en daarin checken of hij een tweede sensor tenminste kan zien ? Mijn ASRock moederbord geeft namelijk een "CPU Diode" en een "CPU" temperatuur uitlezing door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dank je wel @DanniëlWW2 ,

Mijn laatste PC was een A8, dus het is allemaal weer wat jaren geleden. Ach, van Asus hebben ze me goed op weg geholpen met verwijzen naar de overclock mogelijkheid van het geheugen.Verder antwoorden ze netjes op ieder mail en gaven me de tip van CPU-Z om het allemaal nog eens te controleren.

Ze bleven echter wel vasthouden aan de maximale 2666 MHz die AMD garandeert. Vreemd inderdaad dat ze de werkelijke frequentie in CPU-Z per ram module niet goed beoordeelden bij 2933 MT/s is dit dus 1466 MHz in Dual Channel opstelling (bij mij dus 1463,7 MHz). Ik had nog wel foto's gestuurd en al. Waarom er toch DDR4-2133 bij de modules blijft staan (slot informatie) was ze ook onduidelijk. Ach, op afstand beoordelen zal ook wel niet makkelijk zijn.

Met hulp van Asus, Google en jullie ben ik er nu helemaal uit, dat is het belangrijkste. Met een ramgeheugen van 16GB voor EUR 140,-, wat op een Ryzen 5 1600 in Dual Channel dus 2933 MT/s draait bij een CAS-latency van 16ms, ben ik voorlopig tevreden.Verder heb ik aangegeven hoe dit bij mij allemaal ingesteld staat en hoop ik dat een ander er wat aan heeft.

Robert.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 19-08-2017 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzaG
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:20
Phuncz schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 07:35:
[...]

Dat klinkt als een defecte CPU temperature sensor in de die of IHS. Kan je een recente AIDA64 Beta downloaden ( https://www.aida64.com/downloads/NTlhYjM2MjQ= ) en daarin checken of hij een tweede sensor tenminste kan zien ? Mijn ASRock moederbord geeft namelijk een "CPU Diode" en een "CPU" temperatuur uitlezing door.
Ik denk nu te weten wat er aan de hand is. Wanneer ik zonder te stresstesten in Aida naar de temps ga kijken staan de CPU en CPU Diode er niet bij. Zodra ik ga stresstesten komen die er op een gegeven moment ineens bij te staan en die lopen dan op vanaf 1 graden.

Dat zou dus betekenen dat de temps alleen worden uitgelezen door Aida als de readings 0 graden of meer laten zien.

Na wat speuren vond ik in dit topic op overlock.net over mijn moederbord (X370-F) het volgende:
[...]
Biggest issue however is the 0 degree Celsius reporting in the BIOS as CPU temp.
Een andere gebruiker zei een paar berichten later het volgende:
ASUS wrote me this after I explained the problem:

The temp sensor thing is a bug and it will be adressed in a future bios update.
Het lijkt er dus op dat mijn moederbord een gigantische offset heeft en dat binnenkort verholpen gaat worden.

Bedankt voor de hulp! Nu weet ik in ieder geval dat het (waarschijnlijk) geen defect is.

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

sapphire schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:55:
[...]

Merk je echt verschil?

Ik heb ook 'nog' een 3570K (@4,2Ghz) en ben erg benieuwd of je echt verschil merkt met bv. het gedrocht dat Lr. heet tijdens bv. scrollen, previews renderen, ect ?

Hier idem een 60hz scherm, dus gamen heeft geen topprioriteit al gebeurt het regelmatig hier.

Werd er iig laatst op gewezen dat Ryzen de ideale keuze zou zijn ondanks dat en 7700K vaak net sneller is in Lr want als ik nu wat exporteer uit Lr trekt deze alle 4 de cores volledig dicht en kan ik niks anders meer doen op de PC :/

Vind alleen DDR4 echt té duur atm. €300 voor een setje snel ram is echt belachelijk!
Ik heb op dit moment helaas geen echt grote opdrachten liggen die de normale workflow benaderen. Maar in eerste instantie loopt het prima. Nu worden ook alle cores vol benut en het loopt gewoon prima.
Heb hem wel ietsje terug gezet omdat hij deze week op 4Ghz toch een keertje crashte. Nu op 3.8 geen centje pijn, van de week op 3.9 kijken hoe het loopt.
Lightroom draait iig prima, andere bewerkingssoftware voor mij ook. Maar is ook het geheel denk ik. Sneller geheugen, m.2 Samsung erin etc.

Tot op heden geen enkel spijt van.
Enigste wat ik merk dat vreemd is, als ik een 1 specifieke game speel ( Black-Ops II ) dat de muis vreemd doet in dit nieuwe systeem ( mouse acceleration ) Maar voor de rest, prima.

En het geheugen wat ik gebruik is de G.Skill
https://azerty.nl/product...z-rbg-ddr4-16-gb-2-x-8-gb
Best aardige prijs, en de 16gb trek ik niet helemaal vol dus heb niet meer nodig.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

rweust schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:20:
Verder antwoorden ze netjes op ieder mail en gaven me de tip van CPU-Z om het allemaal nog eens te controleren.

Ze bleven echter wel vasthouden aan de maximale 2666 MHz die AMD garandeert. Vreemd inderdaad dat ze de werkelijke frequentie in CPU-Z per ram module niet goed beoordeelden bij 2933 MT/s is dit dus 1466 MHz in Dual Channel opstelling (bij mij dus 1463,7 MHz). Ik had nog wel foto's gestuurd en al. Waarom er toch DDR4-2133 bij de modules blijft staan (slot informatie) was ze ook onduidelijk. Ach, op afstand beoordelen zal ook wel niet makkelijk zijn.
Ik heb hetzelfde verschijnsel... Ik zou me er niet zo druk over maken. In de UEFI staan ze ook aangegeven als DDR4 2133 hier; zeer draaien wel op 2800 MT volgens zowel UEFI als CPU-Z. Onder Linux heb ik het nog niet gecheckt maar ik verwacht dat het daar ook gewoon netjes 2800MT rapporteert.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Corsair Dominator Platinum SE Torque
CMD32GX4M2C3200C14T
3200MHz
14-16-16-32

Corsair zegt vrij specifiek dat het voor Intel is. Maar vooralsnog houdt het beestje goed stand op Ryzen dmv XMP. Doorloop een paar bordjes, so far so good.

Nadeel is dat ik niet denk dat veel mensen er wat aan gaan hebben gezien de prijs, maar ach, wel een fijne wetenschap.

Baal wel een beetje dat het zo lastig is om DDR4 los te peuteren. Zou dolgraag eens een serieuze hoeveelheid kits willen testen. Al dit gemekker met een setje hier en een setje daar is vermoeiend en onnodig geknutsel voor de eindgebruiker imo.

[ Voor 25% gewijzigd door Foritain op 19-08-2017 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Best wel interessant om te zien, de CPU verkopen bij Mindfactory van afgelopen week. Ryzen doet het goed!

YouTube: MF CPU Sales Charts Week 33. Ryzen 5 1600 on top.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

shaggy8675 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:05:
[...]

Ik heb op dit moment helaas geen echt grote opdrachten liggen die de normale workflow benaderen. Maar in eerste instantie loopt het prima. Nu worden ook alle cores vol benut en het loopt gewoon prima.
Heb hem wel ietsje terug gezet omdat hij deze week op 4Ghz toch een keertje crashte. Nu op 3.8 geen centje pijn, van de week op 3.9 kijken hoe het loopt.
Lightroom draait iig prima, andere bewerkingssoftware voor mij ook. Maar is ook het geheel denk ik. Sneller geheugen, m.2 Samsung erin etc.

Tot op heden geen enkel spijt van.
Enigste wat ik merk dat vreemd is, als ik een 1 specifieke game speel ( Black-Ops II ) dat de muis vreemd doet in dit nieuwe systeem ( mouse acceleration ) Maar voor de rest, prima.

En het geheugen wat ik gebruik is de G.Skill
https://azerty.nl/product...z-rbg-ddr4-16-gb-2-x-8-gb
Best aardige prijs, en de 16gb trek ik niet helemaal vol dus heb niet meer nodig.
Sneller geheugen en m.2 ssd komen er hier ook dus...:)

Ik trek met Lr, Ps en chrome en achtergrond zooi ook de 16GB nét niet vol. Heb een periode gehad dat ik nog wat video en 360x180 fotografie deed en dat was een drama met 16GB, continue meldingen :(
Dus daarom 32GB, kan ik voorlopig vooruit en houd ik het pas open voor nog eens 2x16GB er bij eventueel O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor de Asus Prime X370 Pro zijn de afgelopen week twee nieuwe BIOS updates uitgekomen:

Version 0810
Description PRIME X370-PRO BIOS 0810
  1. Enhance Memory Compatibility for Ryzen CPU
  2. Improve LAN stability before entering to OS
File Size 6.1 MBytes update 2017/08/18
Download from Global

Version 0807
Description PRIME X370-PRO BIOS 0807
  1. Add CBS item
File Size 6.1 MBytes update 2017/08/11
Download from Global

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
Foritain schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 18:47:
Corsair Dominator Platinum SE Torque
CMD32GX4M2C3200C14T
3200MHz
14-16-16-32

Corsair zegt vrij specifiek dat het voor Intel is. Maar vooralsnog houdt het beestje goed stand op Ryzen dmv XMP. Doorloop een paar bordjes, so far so good.

Nadeel is dat ik niet denk dat veel mensen er wat aan gaan hebben gezien de prijs, maar ach, wel een fijne wetenschap.

Baal wel een beetje dat het zo lastig is om DDR4 los te peuteren. Zou dolgraag eens een serieuze hoeveelheid kits willen testen. Al dit gemekker met een setje hier en een setje daar is vermoeiend en onnodig geknutsel voor de eindgebruiker imo.
G.Skill zegt precies hetzelfde over de pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZKO

For 32GB compatibility on AMD Ryzen AM4 platforms, we've seen then capped out at around 2666MHz. Since that memory kit is not built for AMD Ryzen, we cannot guarantee the level of overclock you will be able to achieve.

Even afwachten of fabrikanten hun QVL list aan passen binnenkort en dat er eindelijk wat meer ondersteuning komt voor 2x16GB kitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKlvin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08 23:49
Phuncz schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:41:
Voor de Asus Prime X370 Pro zijn de afgelopen week twee nieuwe BIOS updates uitgekomen:

Version 0810
Description PRIME X370-PRO BIOS 0810
  1. Enhance Memory Compatibility for Ryzen CPU
  2. Improve LAN stability before entering to OS
File Size 6.1 MBytes update 2017/08/18
Download from Global

Version 0807
Description PRIME X370-PRO BIOS 0807
  1. Add CBS item
File Size 6.1 MBytes update 2017/08/11
Download from Global
Met versie 0805 was mijn Ryzen 1600 (OC) in combinatie met de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 zeer stabiel op 3200mhz.

Nadat ik een upgrade had gedaan naar bios 0807, bleef het geheugen terugvallen naar ongeveer 2000mhz en bij het booten viel hij vaak in safe mode.

Inmiddels geupgrade naar bios versie 0810 en alles loopt nu (weer) als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Voor de Asus C6H is uitgekomen:

CROSSHAIR VI HERO BIOS 1501
1. Update keybot firmware
2. Improve Overclockability

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:13
Na al jullie ervaring en troubleshooting kunnen jullie me bevestigen dat R51600 een prima keuze is?
Dient enkel voor gaming in combinatie met een r9 fury.

Lang getwijfeld, maar de i5 3570k 4.3ghz is de deur uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
rweust schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:02:
Dank jullie wel @Phuncz en @Jipp99 ,

Dit had ik natuurlijk eerder moeten weten (of uitzoeken). Bekocht voel ik me gelukkig niet echt, deze 2x8GB Corsair Venceange LPX 3200, koste me EUR 139,99 incl. verzending. De Vengeance LPX 3000 versie kost nu EUR 135,52 hier op tweakers. Ik haal nu 1463,7 MHz in dual channel met een CAS-latency van 16ms en het lijkt allemaal stabiel. Ik zit dus al goed in de buurt van de prestaties van de EUR 4,50 goedkopere LPX 3000 versie, of niet?

Verdere upgrade zal misschien nog komen, maar ik verwacht niet dat de verschillen naar 1600 Mhz in dual channel (3200 MT/s) en/of CAS 14 nog heel veel doen in prestatie. Zeker vergelijk met de stap die ik nu al gemaakt heb van de standaard 1066 naar 1464 MHz.

Robert.
Daar is weinig twijfel bij nodig. Wanneer je twee modules plaatst in de juist kanalen dan verdubbel je daarmee effectief de bandbreedte. De waarde van cpu-z klopt dus; 1463,7*2=2927,4 Mhz. Dat is bij benadering de gewenste 2933 Mhz.

Verder kun je met cpu-z ook de verschillende fabrieksprofielen uitlezen (timings, voltage, mhz, enz).

Waarom in 2017 ineens de heflt van de tweakers het over MT/s ipv Mhz heeft is mij overigens een raadsel. De afgelopen 20 jaar was het gewoon Mhz. De meeste vendors praten ook nog altijd over Mhz. Zo ver ik kan zien vermeld alleen Crucial MT/s op de website, Kingston en Corair hebben het bijvoorbeeld over Mhz.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 20-08-2017 23:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:45:
[...]

Daar is weinig twijfel bij nodig. Wanneer je twee modules plaatst in de juist kanalen dan verdubbel je daarmee effectief de bandbreedte. De waarde van cpu-z klopt dus; 1463,7*2=2927,4 Mhz. Dat is bij benadering de gewenste 2933 Mhz.
DDR en Dual Channel zijn twee verschillende dingen.

CPU-Z geeft de Mhz snelheid van de DDR module correct weer nl. 1463.7Mhz. Of je nu 1 of 2 DDR (dezelfde) modules plaatst, er zal in CPU-Z 1463.7Mhz staan. De module draait namelijk fysiek op 1463.7mhz.

Echter omdat DDR geheugen zowel op de rise en fall van de memorybus clocktick data versturen (Double Data Rate), is de effectieve datasnelheid dubbel zo hoog en dat is de snelheid waarmee de fabrikanten graag adverteren “DDR2933”.
Dus door met 2 te vermenigvuldigen kom je dus inderdaad op die 2933 maar dat zijn dus geen megahertzen en heeft ook niks te maken met dual channel.

In een dual channel systeem kan de de memory controller twee geheugenmodules tegelijkertijd benaderen.
In theorie leidt dat tot een verdubbeling van de bandbreedte. Om dit te meten moet je een synthetische memory benchmark gebruiken. Maar daar gaat dat specieke getal van 1463.7 in CPU-z niet over.
Verder kun je met cpu-z ook de verschillende fabrieksprofielen uitlezen (timings, voltage, mhz, enz).

Waarom in 2017 ineens de heflt van de tweakers het over MT/s ipv Mhz heeft is mij overigens een raadsel. De afgelopen 20 jaar was het gewoon Mhz. De meeste vendors praten ook nog altijd over Mhz. Zo ver ik kan zien vermeld alleen Crucial MT/s op de website, Kingston en Corair hebben het bijvoorbeeld over Mhz.
Omdat dat simpeler te begrijpen is voor het grote publiek en betere marketing want hoger getal is beter.

Alleen leidt het ook weer tot verwarring zoals hierboven, want dan begrijpt men niet meer waarom er in CPUZ 1463.7 staat….. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 21-08-2017 09:18 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
Spacewide schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:11:
Na al jullie ervaring en troubleshooting kunnen jullie me bevestigen dat R51600 een prima keuze is?
Dient enkel voor gaming in combinatie met een r9 fury.

Lang getwijfeld, maar de i5 3570k 4.3ghz is de deur uit..
Ik ben van een 3570K@4.2ghz naar een amd ryzen 5 1600x gegaan die nu op 4.1 ghz draait.. systeem werkt erg goed met een gigabyte AB350M bordje, alleen veel gedoe met geheugen modules zoals je overal kan lezen..

maar dit systeem is wel merkbaar sneller dan mijn oude 3570..(niet super veel maar toch)

Dus ja een amd 5 1600 is prima.. of een 1600x :D alleen zou ik wel goed uitzoeken welk geheugen goed werkt met het moederbord wat je gaat kopen.. ik heb corsair.. en dat is volgens mij een module/merk wat bijna nergens goed mee werkt.. (dus niet kopen)

[ Voor 12% gewijzigd door Jip99 op 21-08-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:13
Jip99 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:25:
[...]

Ik ben van een 3570K@4.2ghz naar een amd ryzen 5 1600x gegaan die nu op 4.1 ghz draait.. systeem werkt erg goed met een gigabyte AB350M bordje, alleen veel gedoe met geheugen modules zoals je overal kan lezen..

maar dit systeem is wel merkbaar sneller dan mijn oude 3570..(niet super veel maar toch)

Dus ja een amd 5 1600 is prima.. of een 1600x :D alleen zou ik wel goed uitzoeken welk geheugen goed werkt met het moederbord wat je gaat kopen.. ik heb corsair.. en dat is volgens mij een module/merk wat bijna nergens goed mee werkt.. (dus niet kopen)
Thanks voor je reactie. Door al die geheugen posts ben ik wat verdwaald en de prijzen maken het er niet beter op.

Ik ga gewoon voor de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Verder heb ik weinig keuze in moederborden, want ik wil een custom loop in een m-itx kast bouwen.
En helaas enkel rode kleuren :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:55
gebruik een 1500x met een biostar gtn 370 en een amd nano in een silverstone sugo loopt prima met games.
en de biostar heeft geen problemen met de evo x van geil de asrock daarin tegen heeft er wat meer problemen mee .
maar de hyper x doen het wel oke op 2666 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
Help!!!! schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:58:
[...]

DDR en Dual Channel zijn twee verschillende dingen.

CPU-Z geeft de Mhz snelheid van de DDR module correct weer nl. 1463.7Mhz. Of je nu 1 of 2 DDR (dezelfde) modules plaatst, er zal in CPU-Z 1463.7Mhz staan. De module draait namelijk fysiek op 1463.7mhz.

Echter omdat DDR geheugen zowel op de rise en fall van de memorybus clocktick data versturen (Double Data Rate), is de effectieve datasnelheid dubbel zo hoog en dat is de snelheid waarmee de fabrikanten graag adverteren “DDR2933”.
Dus door met 2 te vermenigvuldigen kom je dus inderdaad op die 2933 maar dat zijn dus geen megahertzen en heeft ook niks te maken met dual channel.

In een dual channel systeem kan de de memory controller twee geheugenmodules tegelijkertijd benaderen.
In theorie leidt dat tot een verdubbeling van de bandbreedte. Om dit te meten moet je een synthetische memory benchmark gebruiken. Maar daar gaat dat specieke getal van 1463.7 in CPU-z niet over.

[...]

Omdat dat simpeler te begrijpen is voor het grote publiek en betere marketing want hoger getal is beter.

Alleen leidt het ook weer tot verwarring zoals hierboven, want dan begrijpt men niet meer waarom er in CPUZ 1463.7 staat….. :P
Je hebt gelijk de verdubbeling van het cpu-z getal zit in de DDR niet in de Dual channel 8)7 . Alleen fysiek draaien die dingen nog weer trager: X Mhz * 2(DDR) * 8 Bytes = Y MB/s. Dus in dit geval zal hij intern op circa 183 Mhz draaien, de internal memory clock.

Dus als we heel erg moeilijk gaan lopen doen dan is het cpu-z getal van @rweust de bus clock, daarnaast heb je dan ook nog de internal memory clock (183 Mhz) en de transfer rate (2933 MB/s).

Overigens telt tegenwoordig het geheugen zwaarder mee en is single channel draaien niet aan te raden... Waar dit vroeger beperkt was tot 1-5 fps kan me zo voorstellen dat je dit anno 2017 ook heel wat meer in je fps gaat merken. Er zijn immers games die met een paar honderd Mhz (nou ja MT/s) al een groter verschil noteren.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
ReddishRat schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:20:
Ik heb eindelijk de oplossing gevonden voor een probleem wat mij al wekenlang achtervolgt. Sinds dat ik mijn Ryzen draaiende heb ondervond ik af en toe vastlopers van mijn audio (zowel USB geluidskaart als on-board) tijdens het gebruik van Spotify, Youtube of Netflix. Dit ging ook af en toe gepaard met een complete freeze van windows maar tijdens het gamen of benchmarken totaal geen issue..

Na wat speuren kwam ik er achter dat dit een DPC latency issue is. Dit gebeurde vooral i.c.m. met de Nvidia driver. Met veel proberen en zoeken blijkt uiteindelijk de Cool and Quiet functie de boosdoener te zijn.

Nu kan de CnC functie prima uit blijven staan maar het blijft natuurlijk wel vervelend dat zo'n functie DPC issues veroorzaakt. Liever gebruik ik die functie uit temperatuur en stroombesparing oogpunt. Zijn er meer tweakers die hier last van hebben of hebben ondervonden? Heb ik net toevallig de combinatie van een Ryzen chip/asrock X370 mobo/nvidia kaart deze issue :+

Hopelijk wordt dit in een toekomstige bios/AGESA of windows update opgelost.
Update betreffende deze issue. Ik kon het toch niet laten om dit verder uit te zoeken aangezien ik CnC feature uitzetten een te simpele oplossing vond. Ik ben weer terug gegaan naar de geheugen timings en door de tCL waarde iets hoger in te stellen (default 51, verhoogt naar 55) heb ik ook deze issues niet meer met CnC actief. Nu alleen nog kijken hoe laag ik die timing kan instellen zonder deze issues. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Command and Conquer? ;)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsa52
Rezk schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Ik heb exact dezelfde moederbord, exact dezelfde processor en exact dezelfde ram en kan probleemloos op 2800mhz draaien op de nieuwste bios. Jouw probleem komt me bekend voor als ik de ram te hoog klok, komt dan in een bootloop terecht met ventilatoren op volle snelheid. Ik zou nog even andere bios versies proberen met ram op 2133mhz en als dat niet lukt inderdaad terugsturen.
Nieuw bordje binnen, en sindsdien geen problemen meer gehad. Draai nu al een paar dagen stabiel :)

Kan je misschien aangeven welke instellingen je hebt gebruikt om op de 2800mhz te komen ?

Niels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Laatst online: 05-09 00:10
nielsa52 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

Nieuw bordje binnen, en sindsdien geen problemen meer gehad. Draai nu al een paar dagen stabiel :)

Kan je misschien aangeven welke instellingen je hebt gebruikt om op de 2800mhz te komen ?

Niels.
Mooi om te horen! Ik heb gewoon de standaard XMP profiel aangezet in de bios en de frequentie handmatig verlaagd naar 2800mhz. 2933mhz werkt wel maar vond ik niet stabiel genoeg (kwam af en toe in een bootloop terecht). Ik wacht nog even bios updates van Asus af totdat het stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had gisteren iets vreemds, bios postte prima (kreeg bios splashscreen ook gewoon te zien) en dan flikkert normaal gesproken het scherm 1x en dan krijg je het Windows scherm te zien... alleen gisteren bleef het scherm constant van aan naar standby knipperen net alsof hij soms wel en soms geen signaal kreeg.
Computer geforceerd gereboot en toen bootte hij wel prima, later op de avond weer een keer gereboot... weer hetzelfde "probleem". Daarna nog 5x gereboot (ook paar keer uitgezet) maar toen trad het probleem niet meer op.

Nu heb ik tijdje geleden m'n SB voltage verlaagd van 1.16V (auto-mode vanwege m'n XMP-2 profiel met 3200MHz DDR4) naar 1.1V. Hiermee heb ik nooit dit probleem gehad, echter sinds vorige week heb ik er een GTX1080 erin zitten ipv HD6850...
Nu verdenk ik dus de SB, al zou dat wel vreemd zijn, andere kant verdenk ik een probleem met Displayport... M'n NUC heeft namelijk ook weleens problemen met booten met de DP (ander scherm/ander merk) en met HDMI niet.

Heeft er iemand een soort gelijk iets meegemaakt?

Setup:
AMD Ryzen 1700
MSI X370 Gaming Pro Carbon
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTuinhekjeNL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-07-2024
Mm ik heb een apart probleem...

Ik heb een nieuwe PC gebouwd gister, alles lijkt te werken. Maar af en toe flikkert het scherm even en daarna gaat het weer verder. Tevens is het onmogelijk om games op te starten, dan herhaalt zich het bovenstaande meerdere malen waarna de game crashed.

Ondertussen heb ik alle drivers (GPU, BIOS etc.) met meerdere versie geïnstalleerd gehad, Windows 10 meerdere malen geïnstalleerd, en alles op stock default mode gehad, niets lijkt het probleem te verhelpen. Ook de PSU vervangen, ook geen verschil. Met geheugen één bankje tegelijk gedaan mocht ook niet baten.

Het betreft:
AMD Ryzen 5 1600
Gigabyte AB350-Gaming3
AMD Radeon R9 290
CMK16GX4M2B3000C15 (2x8gb 3000 Corsair geheugen)
Met een Corsair RM550x

Er is niets overclocked, de temperaturen blijven ook normaal.

Komt dit bekend bij iemand voor? Weet iemand wat ik nog meer kan proberen of is het elk onderdeel weer terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ts61fa
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-07 14:32
Jip99 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:25:
[...]

Mag ik je voltage(s) vragen? heb nl ook 1600x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
ArcticWolf schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:16:
Ik had gisteren iets vreemds, bios postte prima (kreeg bios splashscreen ook gewoon te zien) en dan flikkert normaal gesproken het scherm 1x en dan krijg je het Windows scherm te zien... alleen gisteren bleef het scherm constant van aan naar standby knipperen net alsof hij soms wel en soms geen signaal kreeg.
Computer geforceerd gereboot en toen bootte hij wel prima, later op de avond weer een keer gereboot... weer hetzelfde "probleem". Daarna nog 5x gereboot (ook paar keer uitgezet) maar toen trad het probleem niet meer op.

Nu heb ik tijdje geleden m'n SB voltage verlaagd van 1.16V (auto-mode vanwege m'n XMP-2 profiel met 3200MHz DDR4) naar 1.1V. Hiermee heb ik nooit dit probleem gehad, echter sinds vorige week heb ik er een GTX1080 erin zitten ipv HD6850...
Nu verdenk ik dus de SB, al zou dat wel vreemd zijn, andere kant verdenk ik een probleem met Displayport... M'n NUC heeft namelijk ook weleens problemen met booten met de DP (ander scherm/ander merk) en met HDMI niet.

Heeft er iemand een soort gelijk iets meegemaakt?

Setup:
AMD Ryzen 1700
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart
Ik ken dit probleem en ik heb het ook random als ik mijn pc aanzet. Soms heb ik dat mijn scherm op power saving blijft staan, en het ander moment (meestal) niet. Ik druk reboot en het werkt weer. Ik zit ook te denken dat dit ligt aan displayport/kabel. Ik zal ook eens naar mijn SB kijken, want bij mij staat ook gewoon XMP aan enzo en draait op 3200.

Mijn setup:
AMD Ryzen 1700x @3.8Ghz
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G OC
Dell Ultrasharp U2515H 1440p

Ik zal eens DP kabel aanpassen en ook mijn SB checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip99
ts61fa schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 01:06:
[...]

ik heb een Gigabyte AB350M gaming 3 bordje, en op een of andere manier overvolt die de vcore al standaard, (hij staat op +0.006) en dat vertaalt zich naar 1.395 tot 1.404

dus mijn vocore draait op 1.4+-, en de temperatuur is ook erg netjes te noemen, van 35c(idle) tot 70c(load)

Geheugen op 1.35v en soc ook maar een klein beetje omhoog +0.006

[ Voor 9% gewijzigd door Jip99 op 26-08-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Recon24 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 01:37:
[...]

Ik ken dit probleem en ik heb het ook random als ik mijn pc aanzet. Soms heb ik dat mijn scherm op power saving blijft staan, en het ander moment (meestal) niet. Ik druk reboot en het werkt weer. Ik zit ook te denken dat dit ligt aan displayport/kabel. Ik zal ook eens naar mijn SB kijken, want bij mij staat ook gewoon XMP aan enzo en draait op 3200.

Mijn setup:
AMD Ryzen 1700x @3.8Ghz
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G OC
Dell Ultrasharp U2515H 1440p

Ik zal eens DP kabel aanpassen en ook mijn SB checken.
Tis idd de displayport heb ik ontdekt, want hij doet het soms ook als ik de pc uit slaapstand haal... kabel eruit > kabel erin lost het op.
Zit alleen te twijfelen of dit op te lossen valt of dat ik terug moet naar HDMI :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
ArcticWolf schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:50:
[...]

Tis idd de displayport heb ik ontdekt, want hij doet het soms ook als ik de pc uit slaapstand haal... kabel eruit > kabel erin lost het op.
Zit alleen te twijfelen of dit op te lossen valt of dat ik terug moet naar HDMI :X
Dit is een displayport kabel die er toen bij mijn scherm zat. Mini dp>dp kabel als ik me niet vergis. Ik zou langs de onlinekabelshop kunnen rijden en even een ander halen/testen (ze doen daar nooit moeilijk). Ook heb ik weleens dat ik hem start, 2 sec aan en valt uit en start weer en dan is er niks aan de hand. Kan me niet voorstellen dat dit mijn voeding is (Corsair RM750x). Bios misschien op dit punt nog niet helemaal stabiel misschien? Of toch iets met geheugen? Wij hebben zowat hetzelfde hardware namelijk. Weet alleen niet waar dit laatste aan ligt, wat echt heel soms voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Recon24 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:18:
[...]

Dit is een displayport kabel die er toen bij mijn scherm zat. Mini dp>dp kabel als ik me niet vergis. Ik zou langs de onlinekabelshop kunnen rijden en even een ander halen/testen (ze doen daar nooit moeilijk). Ook heb ik weleens dat ik hem start, 2 sec aan en valt uit en start weer en dan is er niks aan de hand. Kan me niet voorstellen dat dit mijn voeding is (Corsair RM750x). Bios misschien op dit punt nog niet helemaal stabiel misschien? Of toch iets met geheugen? Wij hebben zowat hetzelfde hardware namelijk. Weet alleen niet waar dit laatste aan ligt, wat echt heel soms voorkomt.
Denk niet dat het de kabel is maar een dingetje met het displayport protocol/driver zelf, bij HDMI heb ik het probleem namelijk niet (ook de NUC niet).
Heb zelf de RM650x, maar misschien dat een bios update dit probleem kan oplossen alhoewel de GTX naar mijn weten zelf de DP of HDMI aanstuurt... misschien dat het een probleem in de Nvidia driver is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
ArcticWolf schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Denk niet dat het de kabel is maar een dingetje met het displayport protocol/driver zelf, bij HDMI heb ik het probleem namelijk niet (ook de NUC niet).
Heb zelf de RM650x, maar misschien dat een bios update dit probleem kan oplossen alhoewel de GTX naar mijn weten zelf de DP of HDMI aanstuurt... misschien dat het een probleem in de Nvidia driver is?
Zal later eens reddit afspeuren of Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Laatst online: 13:29
ts61fa schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 01:06:
[...]

Ze zijn op Reddit ondertussen data over overclocks aan het verzamelen, misschien ook interessant:

https://www.reddit.com/r/...yzen_overclocking_survey/
https://docs.google.com/s...M01lRU/edit#gid=249334930

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Deze is op dit moment de meest uitgebreide:
https://docs.google.com/s...zuyRQyd3gqBx2fSkdfGawfPzA
Of beter nog. De 6de sheet in deze Google spreadsheet:
https://docs.google.com/s...wfPzA/edit#gid=1901671076
(wat cleaner en kan je sorteren op moederbord)

Daar staan ook 1600's in. Nadeel alleen van die dingen is dat je helemaal niet weet of iemand echt zijn systeem met bijvoorbeeld Prime95 gestresstest heeft. Of bijvoorbeeld bij het geheugen of het wel stabiel is. Hier crasht 3200MHz geheugen samen met Ryzen nooit in Windows en met memtest. Maar wel heel af en toe nog voor de POST bij het opstarten.

[ Voor 17% gewijzigd door Fleximex op 26-08-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ts61fa
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-07 14:32
XpanD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Ze zijn op Reddit ondertussen data over overclocks aan het verzamelen, misschien ook interessant:

Mijn idle voltage en frequenties blijven op 3.95ghz en 1.4v waarom gaat dit niet naar beneden? Welk instelling hebben jullie bij jullie mobo (mijne is Gigabyte Ab350 Gaming 3) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Laatst online: 13:29
ts61fa schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Mijn idle voltage en frequenties blijven op 3.95ghz en 1.4v waarom gaat dit niet naar beneden? Welk instelling hebben jullie bij jullie mobo (mijne is Gigabyte Ab350 Gaming 3) ?
Ik kan daar zelf helaas weinig zinnigs over zeggen, ik heb (nog?) geen Ryzen-systeem. Ik volg dit topic al wel een tijd en zag toevallig dat bericht op Reddit, vandaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Donderdag/vrijdag nieuwe onderdelen binnen gekregen voor een maxi-ITX Ryzen build.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 236,95€ 236,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 119,-€ 119,-
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 565,-€ 565,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 149,95
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 91,-€ 91,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.337,89

Begon al met het niet in de BIOS terecht kunnen. Well alle ventilatoren draaide, GPU draaide.
Vermoedde dat het geheugen het probleem was. Dus snel 4GB die op de ASRock lijst staat bij de MyCom gehaald. Zelfde probleem. CPU uit zijn socket gehaald, nagekeken en weer erin. Kwam zowaar in de BIOS, die geflashed naar de laatste versie. En hij pakte het andere geheugen, op 2133Mhz. Op 3200Mhz gezet maar dat gaf problemen met de WIndows installatie, dus terug naar 2133. Kreeg 3200 niet stabiel dus nu op 2933?/2966?, volgende stap is de 3033?/3066?.

Maar ik heb nu een ander probleem. De Realtek ALC1220 audio wordt niet gevonden en dus niet werkende.
Niet te vinden in Apparaatbeheer (ook niet verborgen), niet te vinden in de bios (waar je die vroeger kon in/uitschakelen) en zelfs met een Linux Live USB krijg ik hem niet gevonden. Ga morgen WIndows opnieuw installeren met een eigen stick (en niet de standaard Microsoft stick). Gebruik 1 monitor met HDMI (en 1 met DVI) en krijg wel iets van Nvidia dus probeer het met de de 2e monitor met DVI.
Hoop niet dat de chip/moederbord kapot is.
Iemand nog advies wat ik nog meer kan doen ?

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

XpanD schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

De 1700's halen zo te zien niet vaak de 4 Ghz.

Jammer, twijfel nu tussen een 1700 (prijs kwaliteit) of een paar euro meer voor een 1700x en de hoop op een iets beter plakje silicium :).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Nog niet zoveel data, maar de 1700X is gemiddeld genomen amper sneller. De 1600X vs 1600 daarentegen...
Je zult dus echt geluk moeten hebben voor die ene die 4GHz doet.
(kan ook nog wel even kijken naar standaard deviatie en de kans dat je 4GHz haalt, maar verwacht geen wonderen van een 1700X)

............... 1300x 1400 1500x 1600 1600x 1700 1700x 1800x
V-gem1,1751,2751,3371,2991,3231,3601,3651,417
Ghz-gem3,7003,8003,8003,7493,9433,8503,8794,107

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 26-08-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
sapphire schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:35:
[...]

De 1700's halen zo te zien niet vaak de 4 Ghz.

Jammer, twijfel nu tussen een 1700 (prijs kwaliteit) of een paar euro meer voor een 1700x en de hoop op een iets beter plakje silicium :).
Hier staat ie op 3.7 met de stock koeler, op 1.34 volt. Aardig hoog voltage, dat eventueel iets lager kan, maar hij is waanzinnig stabiel zo. Ik ben benieuwd of hij de 4ghz kan halen, maar als ik zo naar het voltage kijk ben ik bang dat de waardes aardig op gaan lopen.

Overigens echt een beest in de studio, threadripper zou hier echt overkill zijn iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Zertaxka schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:05:
Donderdag/vrijdag nieuwe onderdelen binnen gekregen voor een maxi-ITX Ryzen build.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.337,89

Begon al met het niet in de BIOS terecht kunnen. Well alle ventilatoren draaide, GPU draaide.
Vermoedde dat het geheugen het probleem was. Dus snel 4GB die op de ASRock lijst staat bij de MyCom gehaald. Zelfde probleem. CPU uit zijn socket gehaald, nagekeken en weer erin. Kwam zowaar in de BIOS, die geflashed naar de laatste versie. En hij pakte het andere geheugen, op 2133Mhz. Op 3200Mhz gezet maar dat gaf problemen met de WIndows installatie, dus terug naar 2133. Kreeg 3200 niet stabiel dus nu op 2933?/2966?, volgende stap is de 3033?/3066?.

Maar ik heb nu een ander probleem. De Realtek ALC1220 audio wordt niet gevonden en dus niet werkende.
Niet te vinden in Apparaatbeheer (ook niet verborgen), niet te vinden in de bios (waar je die vroeger kon in/uitschakelen) en zelfs met een Linux Live USB krijg ik hem niet gevonden. Ga morgen WIndows opnieuw installeren met een eigen stick (en niet de standaard Microsoft stick). Gebruik 1 monitor met HDMI (en 1 met DVI) en krijg wel iets van Nvidia dus probeer het met de de 2e monitor met DVI.
Dat je met de Linux live usb de soundcard niet aan de praat kreeg kan wel kloppen want de ondersteuning voor ALC1220 komt pas met kernel 4.11, de meesten zitten nog versies lager qua kernel. Je zou het kunnen testen met de laatste Fedora 26 livecd want die zit wel op kernel 4.11.xxx
En voor Windows 10 kun je hier iets lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Ddr 4 vraag. Als ik de verkooplijst afga in webshops zie ik altijd het merk en de snelheid bijv g skill 2800 bla bla. Nu wil ik weten of die 2800 maximaal is of of ik hoger kan dan dat dmv eventueel overklok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan altijd proberen maar alles wat voorbij 2400 MT gaat is volgens de DDR4 spec blijkbaar al overklokt.

Beter een setje 3200 MT halen met Samsung B-dies als je die snelheid wil halen, en/of op de compatibiliteitslijst van de moederbordmaker kijken. Ryzens DDR4-ondersteuning is al een stuk beter dan in het begin, maar garanties heb je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Dus als ik je begrijp is dus die 2800 mhz in mijn voorbeeld niet het maximaal haalbaar kan dus hoger maar geen garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Meestal draait geheugen met een lagere spec gewoon op hogere snelheid, eventueel met een iets hoger voltage.
Zie het als de 1600 en 1600X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Zertaxka schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:05:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.337,89

Geen antwoord op je vraag, maar iets anders.
Heb je ook last van hoge moederbord/vrm tempeaturen? Het moederbord kan een dramatische vrm heatsink hebben:
YouTube: PCB Breakdown: Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac (setting new lows...

Zo slecht zelfs dat je beter de heatsink er af kan halen en wat airflow over de naakte vrm's kan laten gaan.
Er zit namelijk veel te dikke thermal pad onder. Onbegrijpelijk dat ze dat bij Asrock zo hebben kunnen bedenken:
http://abload.de/img/20170718_160839pfsh7g4sr9.jpg

In deze thread gaat het er over. Sommige hebben Asrock een heatsink opgestuurd gekregen na contact met de Asrock support te hebben gehad:
http://forum.asrock.com/f...ngitx-ac-extremly-hot-vrm
Pagina: 1 ... 36 ... 66 Laatste