Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 19:47
Turismo schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:08:
Ik heb gisteren het volgende setje in elkaar gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 306,95€ 306,95
1Asus Prime X370-Pro€ 149,95€ 149,95
1GeIL Evo X 16 GB DDR4-3200 Kit (GEX416GB3200C16ADC)€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,80

Zat erg te twijfelen over B350 of X370, aangezien ik niet om SLI geef, echter de audiochip van X370 is beter en weinig B350 borden met SPDIF wat deze wel heeft en uiteraard de veel betere VRM's gaf de doorslag

Een gok genomen op het geheugen omdat hier nog maar weinig informatie over te vinden is, enkele bron bevestigde dat het om Samsung B-Die geheugen zou gaan https://www.reddit.com/r/.../?st=j5xpkslv&sh=6a5f829d , gezien de relatief goedkope prijs de gok gewaagd.

En dat lijkt zich prima uit te betalen, het gaat inderdaad om Samsung B-Die :)
[afbeelding]

Bios geupdate en XMP profiel zet het op 3200Mhz en boot in 1x.

Echter de multiplier en volt opkrikken zit een bug in de bios lijkt het, dan gaat de multiplier op 15.5
https://rog.asus.com/foru...ocked-to-x15-5-multiplier
https://rog.asus.com/foru...-2-2Ghz-Problem)&p=658644
Goeie tip over dat RAM, heb hem toegevoegd aan mijn wenslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Wekko306 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:52:
[...]

Goeie tip over dat RAM, heb hem toegevoegd aan mijn wenslijst.
Tja ik vind het opvallend goedkoop nog, het scheelt gewoon 50 euro met die G-Skills X-flares, wat mij gewoon hetzelfde geheugen lijkt te zijn.
Ram-G-maN schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:52:
Zijn er toevallig Tweakers die een Corsair AXi Series voeding gebruiken met een Ryzen CPU?
Ik heb tweemaal mijn AX860i RMA gedaan, via 4launch en rechtstreeks via Corsair en ik heb dezelfde problemen keer op keer. Namelijk dat hij last heeft van sporadisch weigeren bij een coldboot en random powercuts.

Ik heb inmiddels de voeding vervangen door de RM750i en die werkt subliem.
Ik zie toevallig opvallend veel AX860i's te koop staan op V&A. Dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat een AX860i voeding niet lekker loopt met Ryzen. Het kan ook zijn dat het ik gewoon geluk had met mijn vorige systeem met i5 6600K en dat het de AXi reeks überhaupt niet deugd. En daarmee Ryzen niks te verwijten valt.
Ik gebruik nog steeds mijn voeding van 6 jaar oud XFX 550w bronze rating, still going strong! d:)b

[ Voor 58% gewijzigd door Turismo op 05-08-2017 14:14 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Buh... Sinds gisteren heb een ryzen systeempje staan met een Asus ROG Strix X370, een Ryzen 7 1700 en g.skill trident z geheugen.

Het geheugen heb ik uitgelezen en het is echt single sided Samsung B-Die geheugen maar ik krijg het met geen mogelijkheid boven de 2800MHz stabiel, zelfs niet met 1.4v en slappe timings.

Heb ik dan een aardappel van een CPU te pakken ofzo?

Het gaat om dit setje geheugen:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4133C19D-16GTZR

[ Voor 20% gewijzigd door Blaat op 06-08-2017 11:53 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
@Blaat: Eerst BIOS updaten als je dat nog niet gedaan had: https://www.asus.com/Moth...GAMING/HelpDesk_Download/

Snap overigens niet helemaal waarom je zo'n dure memory set zou aanschaffen terwijl je weet dat je al blij moet zijn als je 2933 tot 3200 haalt op Ryzen. (Als je tenminste enig onderzoek gedaan had voor je aanschaf)

[ Voor 44% gewijzigd door unfor op 06-08-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Nou, heb na een paar dagen bouwen ook eindelijk een 1700x draaien. Eerste indruk is niet verkeerd. Wel weer even wennen, helemaal omdat ik nu ook over ben op Windows 10 8)7

Draait mooi op 4Ghz, G.Skill 3200 CL14 ook stabiel. Dus we kunnen verder met alles eens te installeren wat we verder nog nodig hebben.

Kleurweergave van de telefoon is niet helemaal lekker, het rood is dus oranje :)
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4430/36006482840_103d987977_z.jpg

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na Battlefield One ben ik nu de tweede game tegengekomen waarbij mijn 2500K op 4x 100% load draait, en dus de bottleneck vormt. Dat is Ghost Recon Wildlands. Dus dan moet ik voor mijzelf weer eens gaan kijken voor een upgrade. Gezien de 100% cpu load had ik verwacht dat in deze game een 6-core (of zelfs 8 core) veel winst zou opleveren.

Voor wildlands kwam ik deze benchmarks tegen waarbij de 1700 @ 3.9 vs de 7700K op 5.0 ghz wordt gezet.

Met 55 vs 68 fps flink in het voordeel van de quadcore. Mijn aanname was dus niet correct, mijn 2500K is single threaded gewoon te traag waardoor alle cores vollopen. (Dat effect kun je in meer games nabootsen door je multiplier te verlagen naar x20). Daarnaast haal ik zelf nu 51 FPS op ultra 1920x1080 en dat is dan met een GTX 1070 ipv een 1080. Upraden voor 4 fps zie ik niet zitten.

Ervan uitgaande dat die test klopt zal ik toch op coffee lake moeten wachten en kijken wat die 6cores doen (die hebben wat lagere Mhz dan de 7700K).

Of is er hier iemand met een 1700/1800(X) en een GTX 1080 die hele andere resultaten in de Ghost Recon haalt dan de 55 fps uit de video?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Aangezien dat enkele dagen na de Ryzen launch was zou ik even zoeken of er niet iets meer recents is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Wat had je dan verwacht? Een 8 thread i7 op 5ghz is bloedsnel. Daar kan geen ryzen tegenop in praktijksituaties. Want met gaming gebruik je niet gauw 8 threads of meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:34:
Wat had je dan verwacht? Een 8 thread i7 op 5ghz is bloedsnel. Daar kan geen ryzen tegenop in praktijksituaties. Want met gaming gebruik je niet gauw 8 threads of meer
Ik had uberhaupt wat meer fps verwacht, mijn cpu stamt uit 2011. Dit is wat ik haal met dezelfde settings als in het youtube filmpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I28WubHaGtb6iXywuqmE9XIK/full.png

De GTX 1070 is op ultra 1920x1080 toch de bottleneck. Zelf speel ik op very high omdat ik een shooter graag met meer dan 60 fps speel.

Verder schijnt hyperthreading op een quadcore nog altijd meer kwaad dan goed te doen: https://www.techpowerup.c...perthreading-test.219417/ . Een paar extra cores zou je dan meer aan moeten hebben.
Saturnus schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:34:
Aangezien dat enkele dagen na de Ryzen launch was zou ik even zoeken of er niet iets meer recents is.
Dat zou inderdaad kunnen, maar verwacht eigenlijk niet dat het dan de fps wordt die ik zoek (90).

[ Voor 49% gewijzigd door sdk1985 op 06-08-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:11:
Kunnen heel veel redenen zijn. Kan zelfs zoiets simpel zijn als dat je de twee verkeerde geheugensloten gebruikt.
Inmiddels al uitgesloten. Zelfs met 1 enkele stick komt hij niet voorbij de 2800.
unfor schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:27:
@Blaat: Eerst BIOS updaten als je dat nog niet gedaan had: https://www.asus.com/Moth...GAMING/HelpDesk_Download/

Snap overigens niet helemaal waarom je zo'n dure memory set zou aanschaffen terwijl je weet dat je al blij moet zijn als je 2933 tot 3200 haalt op Ryzen. (Als je tenminste enig onderzoek gedaan had voor je aanschaf)
BIOS update is het eerste wat ik gedaan heb. ;)

Het onderzoek is juist de reden dat ik deze set heb aangeschaft. Ik wilde iets met gegarandeerd Samsung B-Die en dit was de enige set met RGB leds die op voorraad was bij Alternate waar ik mijn totale bestelling gedaan heb.

Dan maar een paar tientjes meer dacht ik...

Met de set uit mijn oude PC (Crucial Ballistix Tactical 3000, waar Samsung E-Die op zit) haal ik exact dezelfde waarden, ook daar ligt de grens bij 2800. Het probleem ligt dus niet bij de RAM modules zelf me dunkt...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
sdk1985 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Ik had uberhaupt wat meer fps verwacht, mijn cpu stamt uit 2011. Dit is wat ik haal met dezelfde settings als in het youtube filmpje:

[afbeelding]

De GTX 1070 is op ultra 1920x1080 toch de bottleneck. Zelf speel ik op very high omdat ik een shooter graag met meer dan 60 fps speel.

Verder schijnt hyperthreading op een quadcore nog altijd meer kwaad dan goed te doen: https://www.techpowerup.c...perthreading-test.219417/ . Een paar extra cores zou je dan meer aan moeten hebben.

[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar verwacht eigenlijk niet dat het dan de fps wordt die ik zoek (90).
Wildlands is echt een kloteengine. Die moet je niet als voorbeeld nemen. Ik speelde hem overigens op 2560x1080 op ultra soepel met het systeem uit mijn sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wildlands is een gameworks titel, wat wil je nu werkelijk? Een geoptimaliseerde game kan je vergeten. Nee, hele zooi aan zinloze physics berekeningen op een CPU core gegooid zodat AMD GPU's harder worden gebottlenecked dan Nvidia's. 8)7

Zo heb ik er nog wel eentje die ronduit bagger draait op Ryzen, terwijl acht threads aangesproken kunnen worden, Total War Rome II. Echt wat een verschrikkelijke droefenis is die game. :')

De SP map is een thread, that's it, en draait absoluut waardeloos op Ryzen. Ver onder wat je zou mogen verwachten qua IPC die Ryzen heeft. Battles zijn helemaal leuk. Soms krijg ik maar liefst 60% utilisatie van mijn RX580, het is een wonder. Meestal is het alleen onder de 40% en zie ik gewoon willekeurig even 10 frames ofzo die worden overgeslagen, met de bijbehorende stuttering van de vernietigende 30fps die ik haal. Die stuttering is een grotere uitdaging dan de AI. :P

Settings omlaag gooien verlaagt de utilisatie alleen maar, dus dat is ook zinloos. Echt uitzonderlijk "geoptimaliseerd" dit. Ja, de game opnieuw gedownload en geïnstalleerd want de prestaties waren nauwelijks beter dan mijn 7950. Hier zou een 7700K @5Ghz geschikt voor zijn, haal je misschien 50fps. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaat schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:51:
[...]

Inmiddels al uitgesloten. Zelfs met 1 enkele stick komt hij niet voorbij de 2800.
Je bent je bewust dat je twee geheugensloten voor hoge frequenties kunt gebruiken en de andere twee zijn daar een stuk minder geschikt voor zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:55:
[...]

Wildlands is echt een kloteengine. Die moet je niet als voorbeeld nemen. Ik speelde hem overigens op 2560x1080 op ultra soepel met het systeem uit mijn sig
Het is de eerste game waarbij ik denk, heej wat is dit nou. Ging ik kijken en dip ik naar 40 fps. Dus het spel forceert zichzelf als voorbeeld. Heb het nu redelijk voor elkaar op very high + ultra textures en FXAA ipv Temporal AA op 2560x1080.

Met een 1600X + RX 480 op 2560x1080, dat zal high worden dan? Of gebruik je FreeSync om je lage fps te compenseren?
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:58:
Wildlands is een gameworks titel, wat wil je nu werkelijk? Een geoptimaliseerde game kan je vergeten. Nee, hele zooi aan zinloze physics berekeningen op een CPU core gegooid zodat AMD GPU's harder worden gebottlenecked dan Nvidia's. 8)7

Zo heb ik er nog wel eentje die ronduit bagger draait op Ryzen, terwijl acht threads aangesproken kunnen worden, Total War Rome II. Echt wat een verschrikkelijke droefenis is die game. :')

De SP map is een thread, that's it, en draait absoluut waardeloos op Ryzen. Ver onder wat je zou mogen verwachten qua IPC die Ryzen heeft. Battles zijn helemaal leuk. Soms krijg ik maar liefst 60% utilisatie van mijn RX580, het is een wonder. Meestal is het alleen onder de 40% en zie ik gewoon willekeurig even 10 frames ofzo die worden overgeslagen, met de bijbehorende stuttering van de vernietigende 30fps die ik haal. Die stuttering is een grotere uitdaging dan de AI. :P

Settings omlaag gooien verlaagt de utilisatie alleen maar, dus dat is ook zinloos. Echt uitzonderlijk "geoptimaliseerd" dit. Ja, de game opnieuw gedownload en geïnstalleerd want de prestaties waren nauwelijks beter dan mijn 7950. Hier zou een 7700K @5Ghz geschikt voor zijn, haal je misschien 50fps. :+
Je had bij Civ VI ook al lage en wisselende gpu loads. Weet je zeker dat je systeem wel goed draait? Kijk anders eens op userbenchmark.com naar vergelijkbare systemen :). Onder de 45 fps kan ik zelf niks raken. Je gaat ook verrekte snel dood in die game :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:03:
Je had bij Civ VI ook al lage en wisselende gpu loads. Weet je zeker dat je systeem wel goed draait? Kijk anders eens op userbenchmark.com naar vergelijkbare systemen :). Onder de 45 fps kan ik zelf niks raken. Je gaat ook verrekte snel dood in die game :P.
En die had ik al snel opgelost. Verder hielp 17.7.1 ook niet. Werkelijk de slechte AMD driver die ik in zeven jaar heb gehad. Hopeloze ondriver die de meest belachelijke problemen bracht. 17.7.2 is veel beter, en stabieler. Rome II blijft onspeelbaar, en die game staat er al jaren bekent om als bagger draaiende.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

Je bent je bewust dat je twee geheugensloten voor hoge frequenties kunt gebruiken en de andere twee zijn daar een stuk minder geschikt voor zijn.
Jazeker. Ik heb de combinatie 1&3 en 2&4 uitgebreid getest, helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:14
Blaat schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Jazeker. Ik heb de combinatie 1&3 en 2&4 uitgebreid getest, helaas geen verschil.
Al geprobeerd het Northbridge/SOC voltage op 1,1 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Fleximex schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:58:
[...]

Al geprobeerd het Northbridge/SOC voltage op 1,1 te zetten?
Yup! 1.2V mocht zelfs niet baten.

Het is een spreekwoordelijke brick wall die 2800MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:15:
[...]

En die had ik al snel opgelost. Verder hielp 17.7.1 ook niet. Werkelijk de slechte AMD driver die ik in zeven jaar heb gehad. Hopeloze ondriver die de meest belachelijke problemen bracht. 17.7.2 is veel beter, en stabieler. Rome II blijft onspeelbaar, en die game staat er al jaren bekent om als bagger draaiende.
Ik ben juist terug gegaan van 17.7.2 naar 17.7.1 omdat die crashte als ik met OpenCL op de GPU ging renderen (Blender) }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mstx schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 18:31:
[...]

Ik ben juist terug gegaan van 17.7.2 naar 17.7.1 omdat die crashte als ik met OpenCL op de GPU ging renderen (Blender) }:|
Beter dan je memoryclock die blijft hangen op 1000MHz i.p.v 2000 en je scherm vol gooit met artifacts. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het was natuurlijk al bekend dat een i5 over het algemeen niet zo interessant meer is, maar deze video geeft toch wel een goede illustratie van het geheel:

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:58:

Dat is wel heel brak, heb de game al tijdje niet meer gespeeld maar ik wat benchmarks zie op youtube met Ryzen zou het toch redelijk goed moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:36:
[...]

Dat is wel heel brak, heb de game al tijdje niet meer gespeeld maar ik wat benchmarks zie op youtube met Ryzen zou het toch redelijk goed moeten draaien.
Ik heb nu al heel wat geprobeerd, maar het blijft bagger. Een CPU core zit constant tussen de 90 en 95%, GPU komt nauwelijks uit idle, 40% is echt waardeloos, andere CPU cores/threads halen misschien 40%. Het verschilt ook per battle, soms draait het niet volslagen waardeloos.

Ik blijf er wel mee spelen, want ik wil die game eens normaal spelen, maar optimaal is het allemaal niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:38:
[...]

Ik heb nu al heel wat geprobeerd, maar het blijft bagger. Een CPU core zit constant tussen de 90 en 95%, GPU komt nauwelijks uit idle, 40% is echt waardeloos, andere CPU cores/threads halen misschien 40%. Het verschilt ook per battle, soms draait het niet volslagen waardeloos.

Ik blijf er wel mee spelen, want ik wil die game eens normaal spelen, maar optimaal is het allemaal niet. :/
Als je de ingame benchmark draait krijg je dan wel een resultaat als dit (is wel 1080P, weet niet welke reso jij standaard draait natuurlijk). YouTube: Rome II - Ryzen 1700X Benchmark - 1080P max settings

World map was bij mij ook altijd waardeloos trouwens (ik speelde destijds op een i5), maar battles gingen wel op 1900x1200, weet alleen niet meer welke videokaart ik destijds gebruikte, zou mijn 7950 wel eens geweest kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:45:
[...]

Als je de ingame benchmark draait krijg je dan wel een resultaat als dit (is wel 1080P, weet niet welke reso jij standaard draait natuurlijk). YouTube: Rome II - Ryzen 1700X Benchmark - 1080P max settings
Tja, die benchmark is dus beter geoptimaliseerd dan de game zelf. :+

World map was bij mij ook altijd waardeloos trouwens (ik speelde destijds op een i5), maar battles gingen wel op 1900x1200, weet alleen niet meer welke videokaart ik destijds gebruikte, zou mijn 7950 wel eens geweest kunnen zijn.
Met mijn 7950 had ik al slechte GPU utilisation, met mijn i5 750 en mijn R7 1700. Misschien vind ik ooit een fix, anders moet ik Warhammer maar eens gaan proberen. Die had ik laatst gekocht. Atilla draait net zo bagger als Rome II dus dat is het ook niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:49:
[...]

Met mijn 7950 had ik al slechte GPU utilisation, met mijn i5 750 en mijn R7 1700. Misschien vind ik ooit een fix, anders moet ik Warhammer maar eens gaan proberen. Die had ik laatst gekocht. Atilla draait net zo bagger als Rome II dus dat is het ook niet. :/
Volgens mij is de benchmark een speelbare map, dus dat zou je zo moeten kunnen testen :D

Maar Warhammer is ook best leuk, en volgens mij veel beter geoptimaliseerd dan Rome II, Rome II was iig tijdens worldmap fases de slechte TW game die ik ook gespeeld heb.

Ben ook in Warhammer nog geen turn to turn wachttijden van 5 min tegen gekomen in end game :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:55:
[...]

Volgens mij is de benchmark een speelbare map, dus dat zou je zo moeten kunnen testen :D
Het is een scenariomap die behoorlijk scripted is. De meeste mappen zijn open, en zelfs met de uitermate domme AI lijkt dat het probleem qua CPU load te zijn. Maar net even alles low gezet en toen haalde ik wel 100+ fps, GPU utalisatie nog steeds geen 40%, fijn dit. 8)7

Ben wel een beetje klaar met deze game. Vond het verschrikkelijk in 2013, begon leuk te worden een jaar later, daarna nooit meer aangeraakt tot recent. Zit nu heel ver in een Rome veroverd haar rijk campagne maar het nu nu ook niet leuk meer. Moet alleen nog de Levant even oprollen en dan heb ik het Romeinse rijk gevestigd zoals het hoort. Ja de echte grenzen, daarbuiten geen interesse.
Maar Warhammer is ook best leuk, en volgens mij veel beter geoptimaliseerd dan Rome II, Rome II was iig tijdens worldmap fases de slechte TW game die ik ook gespeeld heb.

Ben ook in Warhammer nog geen turn to turn wachttijden van 5 min tegen gekomen in end game :D
Warhammer heeft zelfs een Ryzen patch gehad dus dat zou moeten draaien ja. :P
Verder 5 minten wachten voor een turn heb ik nooit gehad. SSD helpt denk ik ook wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:47:
[...]

Het is een scenariomap die behoorlijk scripted is. De meeste mappen zijn open, en zelfs met de uitermate domme AI lijkt dat het probleem qua CPU load te zijn. Maar net even alles low gezet en toen haalde ik wel 100+ fps, GPU utalisatie nog steeds geen 40%, fijn dit. 8)7

Ben wel een beetje klaar met deze game. Vond het verschrikkelijk in 2013, begon leuk te worden een jaar later, daarna nooit meer aangeraakt tot recent. Zit nu heel ver in een Rome veroverd haar rijk campagne maar het nu nu ook niet leuk meer. Moet alleen nog de Levant even oprollen en dan heb ik het Romeinse rijk gevestigd zoals het hoort. Ja de echte grenzen, daarbuiten geen interesse.

[...]

Warhammer heeft zelfs een Ryzen patch gehad dus dat zou moeten draaien ja. :P
Verder 5 minten wachten voor een turn heb ik nooit gehad. SSD helpt denk ik ook wel. ;)
Ik weet niet meer welke TW het was, maar bij een van de games had ik op het laatst (wel in een enorm lange campaign) echt last van zeer lange turn to turn en dat was met SSD :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:23:
Het was natuurlijk al bekend dat een i5 over het algemeen niet zo interessant meer is, maar deze video geeft toch wel een goede illustratie van het geheel:
[video]
Ook even gekeken. Wist de uitslagen per game eigenlijk al, maar het wel een mooie opsomming van Ryzen haar prestaties tegenover de i5. Ook dat juist de stabiliteit in framerates van Ryzen wordt weergeven is heel erg belangrijk, naast dat er ook met een GTX1060 is getest die duidelijk maakt dat zelfs IPC intensieve games gelijk worden getrokken, terwijl thread intensieve games Ryzen nog steeds wint, en stabieler is.

Ik begin ook een gigantische hekel te krijgen aan mainstream techmedia, en GamersNexus in het bijzonder. Zeker die laatste laat resultaten zien die gewoon nauwelijks te rijmen zijn met realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:49:
[...]

Tenzij je op 800x600 gamed of je settings op low zet hoor je eigenlijk altijd 99% gpu load te zien met mid-range gpu's. Ik zie eigenlijk al sinds 2011 98%+ gpu loads (260>460>660 ti>1070)*.

De bovenstaande verhalen zouden voor mij niet acceptabel zijn, zeker niet met net nieuwe hardware. Vandaar ook mijn http://www.userbenchmark.com/ suggestie, dan zie je in welke percentile jouw systeem valt. Ik zit nu op 91th percentile bij cpu, 96th percentile bij gpu en 92th percentile bij het geheugen. Dus ik weet dat er niet veel meer te halen is met mijn hardware en dat het systeem gewoon goed loopt voor zijn doen. Als er een onderdeel niet goed draait dan pak je het met die test er zo tussenuit.

*enkele uitzonderingen daargelaten, als je fps capped op 60 zie je natuurlijk meestal geen 99% loads.

[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 06-08-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sdk1985 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:42:
[...]

Tenzij je op 800x600 gamed of je settings op low zet hoor je eigenlijk altijd 99% gpu load te zien met mid-range gpu's. Ik zie eigenlijk al sinds 2011 98%+ gpu loads (260>460>660 ti>1070)*.

De bovenstaande verhalen zouden voor mij niet acceptabel zijn, zeker niet met net nieuwe hardware. Vandaar ook mijn http://www.userbenchmark.com/ suggestie, dan zie je in welke percentile jouw systeem valt. Ik zit nu op 91th percentile bij cpu, 96th percentile bij gpu en 92th percentile bij het geheugen. Dus ik weet dat er niet veel meer te halen is met mijn hardware en dat het systeem gewoon goed loopt voor zijn doen. Als er een onderdeel niet goed draait dan pak je het met die test er zo tussenuit.

*enkele uitzonderingen daargelaten, als je fps capped op 60 zie je natuurlijk meestal geen 99% loads.
Dat hoeft helemaal niet, Ga maar eens WoW spelen of andere games die nog zeer zwaar op 1 thread leunen (sommige andere MMO of RTS), daar zit de GPU load echt niet op 99% het gros van de tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:45:
Wie heeft er ook last van een soort 'micro stutter' bij het afspelen van muziek? Valt niet te herleiden naar processor load. Misschien de geluidschip. Of storing van netwerkchip of videokaart.
Dit probleem is/was helaas terug. Maar alleen na hibernate/slaapstand (is iets anders dan stand-by) en niet alleen bij muziek, ook video's.

Het lijkt er op dat HPET zomaar is aangesprongen. Zou Ryzen Master dat bij starten doen? HPET dus uitgezet.

Update:
HPET uitzetten leek iets te helpen maar niet genoeg. VCore één stapje omhoog, nu voorlopig weer probleem vrij.

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 07-08-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Na wat optimaliseren kom ik op het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HTJymmk6OKFoYJBKwRngnfon/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KBf9j0WSr0Gekv5hHZNXTd3b/full.jpg

24 uur p95 stabiel.

3900MHz op de CPU is het maximale wat ik eruit kan halen op 1,35V. Hoger dan dat wil ik qua voltage niet gaan ondanks dat koeling geen probleem is. Die 100MHz of 200MHz extra die ik eruit zou kunnen halen is het verhoogde verbruik niet waard imo.

Qua RAM timings zal er vast ook nog wel ruimte zijn gezien het feit dat het binned geheugen is maar dit vond ik al een strakke baseline. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat is een beste overclock op dat ram :) Ik zit met de cpu ook op 3.9GHz dus ook geen lottery gewonnen maar wel snel zat met alles wat je er tegen aan gooit.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verkeerde topic. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien al gepost, maar nieuwe BIOS & nieuwe drivers voor de MSI X370 Gaming Pro Carbon:
https://www.msi.com/Mothe...PRO-CARBON.html#down-bios
https://www.msi.com/Mothe...O-CARBON.html#down-driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
MSI is goed bezig met de Pro Carbon. Naast alle beta bios'en, al 7 bios updates vanaf de eerste bios. Ik zal zo eens naar die post time gaan kijken. Die zou weer verbeterd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Staan er meer mensen op het punt een Ryzen systeem te bestellen? Ik ben zelf al een tijd rond aan het neuzen maar heb nog niets gekocht gezien ik het nog niet direct nodig had. Alle tijd gehad om Ryzen even af te wachten en nu zitten we inmiddels tegen Threadripper aan. Ik zit nu echter wel op een punt dat ik wat knopen door wil gaan hakken. Door te blijven wachten maak ik het mijzelf alleen maar moeilijk.

Het wordt in ieder geval een Ryzen systeem, echter twijfel ik of het de moeite is om voor een instap Threadripper te kiezen (de 1900). Het blijft altijd de vraag hoeveel geld heb je er voor over, ik snap dat de Threadripper simpelweg duurder zal zijn. In dit geval heb ik echter geen budget en doe ik het liever allemaal eens goed (ik heb in geen 10 jaar een nieuwe pc gekocht en heb het geld er nu voor over). Een van de redenen waarvoor ik wellicht zou wachten op Threadripper is de hoop dat de geheugen compatibiliteitsproblemen (of hoe wil je het noemen) een kleinere rol zullen spelen dan momenteel bij Ryzen het geval is. Of de TR zelf sneller zal zijn valt natuurlijk nog niet echt te zeggen omdat er nog geen benchmarks zijn. Het blijft dus gokken..

Heeft iemand wellicht nog een wijs advies of zit er iemand in de zelfde situatie? Ik ben in dat geval erg benieuwd naar jouw overwegingen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Fleximex schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:48:
[...]

MSI is goed bezig met de Pro Carbon. Naast alle beta bios'en, al 7 bios updates vanaf de eerste bios. Ik zal zo eens naar die post time gaan kijken. Die zou weer verbeterd moeten zijn.
Title
AMD Chipset Driver
Version
17.10.3401
Release Date
2017-08-01
File Size
1044.99 MB
Wtf 8)7

1GB voor chipset drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
ArcticWolf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

[...]

Wtf 8)7

Ja dat viel mij ook al op. Mijn USB stick is niet zo snel dus hij is nog aan het kopiëren omdat het allemaal zo groot is. Ik zal zo eens kijken wat het inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Fleximex schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:37:
[...]

Ja dat viel mij ook al op. Mijn USB stick is niet zo snel dus hij is nog aan het kopiëren omdat het allemaal zo groot is. Ik zal zo eens kijken wat het inhoud.
Deze software zit erin:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ThXlBq.png

BIOS update ook al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Ook ik ga maar even updaten. Die nieuwe drivers had ik van het weekend al geïnstalleerd volgens mij. Ach kan geen kwaad om ze nog eens te doen. Hopelijk draait deze update goed!

Edit: Voelt echt een heel stuk stabieler dan de vorige (al was die ook stabiel). Booten naar Windows gaat snel, en zelfs in Windows zelf lijkt alles net een tikje sneller op te starten.

[ Voor 35% gewijzigd door Recon24 op 07-08-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Ik heb de bios update gedaan en de opstarttijd is weer versneld. Het is nu 11 seconden tot POST en daarna nog 8 seconden tot de desktop dus totaal 19 seconden. Dat was bij de eerste bios nog 29 seconden. Nice. Soms een seconde sneller of langer. Maar rete snel dus.

Voor de rest geen verschillen. Ik had het hier nog niet gemeld maar met de 1.81 beta bios heb ik 3200MHz eindelijk stabiel gekregen met het Flare X geheugen. Dat is met 1.8 nu niet anders.
NB/SOC Load Line Calibration op mode 2
NB/SOC voltage op 1,1125V (onder load 1,128V)
Geheugen op 1,38V (onder load 1,392V)

Ik zie ook nog dat er een optie voor als je meer dan vier videokaarten wilt gebruiken (mining optie) is bij gekomen. En de board explorer geeft iets meer onderdelen van het moederbord weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

[...]

Wtf 8)7

Hmm. Is inderdaad een nieuwere driverversie dan op de AMD site. Die was van april, 17.10.2711.
Het verschil qua AM4/CPU is de AMD PSP Driver die versie 4.1.0.0 was en in de 3401 build 4.4.0.0. Helaas zal die voor Tweakers weinig interessant zijn aangezien het over 'Platform Security Processor' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nipje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:09:
Staan er meer mensen op het punt een Ryzen systeem te bestellen? Ik ben zelf al een tijd rond aan het neuzen maar heb nog niets gekocht gezien ik het nog niet direct nodig had. Alle tijd gehad om Ryzen even af te wachten en nu zitten we inmiddels tegen Threadripper aan. Ik zit nu echter wel op een punt dat ik wat knopen door wil gaan hakken. Door te blijven wachten maak ik het mijzelf alleen maar moeilijk.

Het wordt in ieder geval een Ryzen systeem, echter twijfel ik of het de moeite is om voor een instap Threadripper te kiezen (de 1900). Het blijft altijd de vraag hoeveel geld heb je er voor over, ik snap dat de Threadripper simpelweg duurder zal zijn. In dit geval heb ik echter geen budget en doe ik het liever allemaal eens goed (ik heb in geen 10 jaar een nieuwe pc gekocht en heb het geld er nu voor over). Een van de redenen waarvoor ik wellicht zou wachten op Threadripper is de hoop dat de geheugen compatibiliteitsproblemen (of hoe wil je het noemen) een kleinere rol zullen spelen dan momenteel bij Ryzen het geval is. Of de TR zelf sneller zal zijn valt natuurlijk nog niet echt te zeggen omdat er nog geen benchmarks zijn. Het blijft dus gokken..

Heeft iemand wellicht nog een wijs advies of zit er iemand in de zelfde situatie? Ik ben in dat geval erg benieuwd naar jouw overwegingen :).
Ha Nipje, volgensmij zijn de geheugen compatibiliteits problemen bij Ryzen al behoorlijk opgelost. Uiteraard is het wel verstandig om op dat punt je huiswerk te doen en ervaringen door te lezen of een aankooptopic te starten in het daarvoor bedoelde subforum.

Er waren wel geruchten dat de TR danwel Epyc CPUs een nieuwe stepping zouden zijn maar of dat waar is weet ik helaas niet.

Als je tussen TR en Ryzen wilt kiezen zou ik nog heel even geduld hebben want die TR reviews zullen niet heel lang maar op zich laten wachten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nope ik heb al een set :+ maar als je iets nieuw wilt kopen zou ik proberen voor een bundel te gaan

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:23:
[...]

Hmm. Is inderdaad een nieuwere driverversie dan op de AMD site. Die was van april, 17.10.2711.
Het verschil qua AM4/CPU is de AMD PSP Driver die versie 4.1.0.0 was en in de 3401 build 4.4.0.0. Helaas zal die voor Tweakers weinig interessant zijn aangezien het over 'Platform Security Processor' gaat.
kan je die update op elke chipset (X370) gebruiken?
Mijn moederbord is van huize ASUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Fleximex schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:48:
[...]

Hielp het? Weet ik of ik ook moet upgraden :P

Edit, ik moet leren lezen. Cheers! :)

[ Voor 5% gewijzigd door UtopiaM op 08-08-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Ik zou je niet zo blind staren op Ryzen of Threadripper en nog heel even wachten of Intel niet met iets komt dat ook aansluit. Of je moet, net als een aantal verzuurde Intel haters, een hekel aan Intel hebben (om wat voor wazige reden dan ook). Ryzen of Threadripper zijn prima platformen (Threadripper is niet bepaald een consumenten platform volgens mij) maar nog steeds geen heilige graal. Doe jezelf niet te kort en wacht even totdat Coffeelake uit is en de prijzen bekend zijn. Als je nu oude meuk hebt moet je toch alles nieuw aanschaffen en qua prijs ontlopen beide concurrenten elkaar niet zo, althans met Sky of Kabylake, dus kun je net zo goed even de kat uit de boom kijken. Ga voor een systeem dat het best bij je behoefte of budget aansluit en niet omdat er een bepaalde naam op staat.
Heb je echt 8 cores nodig dan is Ryzen natuurlijk een no-brainer. Zo niet, dan is geduld een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Heb afgelopen juni na jaren (10 jaar+ ) desktop loos te zijn geweest ook weer een Ryzen systeem (1700) besteld, geen spijt van gehad.
Mis nog wel een goede videokaart maart de CPU, MB en het RAM draait erg goed samen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dih6xrf.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/919R5O2.png

Heb deze setup:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler (met: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition)
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ (nieuwe versie: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX)

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 08-08-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:38:
[...]

kan je die update op elke chipset (X370) gebruiken?
Mijn moederbord is van huize ASUS
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Help!!!! schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:59:
[...]

Ha Nipje, volgensmij zijn de geheugen compatibiliteits problemen bij Ryzen al behoorlijk opgelost. Uiteraard is het wel verstandig om op dat punt je huiswerk te doen en ervaringen door te lezen of een aankooptopic te starten in het daarvoor bedoelde subforum.

Er waren wel geruchten dat de TR danwel Epyc CPUs een nieuwe stepping zouden zijn maar of dat waar is weet ik helaas niet.

Als je tussen TR en Ryzen wilt kiezen zou ik nog heel even geduld hebben want die TR reviews zullen niet heel lang maar op zich laten wachten.
Ik zie inderdaad dat AMD zelf inmiddels ook een lijst heeft gepubliceerd met modules welke prima moeten werken. Goed om te lezen. Naast TR is het na de aankondiging van Intel ook de moeite waard om even te wachten op Coffeelake. ik denk dat ik mijn aankoop dus maar wat uit ga stellen (ik heb geen haast). Dank!
regmaster schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:44:
[...]

Ik zou je niet zo blind staren op Ryzen of Threadripper en nog heel even wachten of Intel niet met iets komt dat ook aansluit. Of je moet, net als een aantal verzuurde Intel haters, een hekel aan Intel hebben (om wat voor wazige reden dan ook). Ryzen of Threadripper zijn prima platformen (Threadripper is niet bepaald een consumenten platform volgens mij) maar nog steeds geen heilige graal. Doe jezelf niet te kort en wacht even totdat Coffeelake uit is en de prijzen bekend zijn. Als je nu oude meuk hebt moet je toch alles nieuw aanschaffen en qua prijs ontlopen beide concurrenten elkaar niet zo, althans met Sky of Kabylake, dus kun je net zo goed even de kat uit de boom kijken. Ga voor een systeem dat het best bij je behoefte of budget aansluit en niet omdat er een bepaalde naam op staat.
Heb je echt 8 cores nodig dan is Ryzen natuurlijk een no-brainer. Zo niet, dan is geduld een schone zaak.
Ik sta ook zeker open voor alle mogelijkheden, ik ben niet gebonden aan een bepaald platform. Je hebt overigens volkomen gelijk, ik denk ook dat wachten de beste optie is na de aankondiging van gisteren. Of ik echt 8 cores nodig heb blijft de vraag. Ik zal het systeem voornamelijk gaan gebruiken voor gaming en niemand kan voorspellen hoe snel games geoptimaliseerd worden voor 8 cores. Ryzen was tot voor gisteren de logische keuze voor mij gezien het Skylake platform het einde van zijn leven naderde. Over Coffeelake was nog weinig bekend, maar daar is nu verandering in gekomen. Ik ben erg benieuwd! Dank voor het advies :).
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:01:
[...]

Heb afgelopen juni na jaren (10 jaar+ ) desktop loos te zijn geweest ook weer een Ryzen systeem (1700) besteld, geen spijt van gehad.
Mis nog wel een goede videokaart maart de CPU, MB en het RAM draait erg goed samen.
[afbeelding]

[afbeelding]

Heb deze setup:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler (met: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition)
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ (nieuwe versie: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX)
Mooi systeempje, ik heb zoiets momenteel ook op mijn wenslijst staan (wel met een 1700X). Als Coffeelake weinig bijzonders weet te brengen dan zal ik ook met een systeem als dit eindigen denk ik :). Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik zou je niet zo blind staren op Ryzen of Threadripper en nog heel even wachten of Intel niet met iets komt dat ook aansluit. Of je moet, net als een aantal verzuurde Intel haters, een hekel aan Intel hebben (om wat voor wazige reden dan ook).
offtopic:
Klasse hoor, dit wegzetten van iedereen met inhoudelijke redenen om Intel te mijden als "verzuurd", "wazig", "haat", enz.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
[...]

Ik zou zeggen kijk dit filmpje eens:
YouTube: Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.

En probeer dan nog eens achter dat standpunt te staan dat er geen goede rede is om Intel te haten.
Als intel niet zo illegaal bezig geweest was om de concurrentie te staboteren hadden we nu ongetwijfeld betere CPU's gehad. In ieder geval van AMD.
Meerdere rechters hebben Intel hier voor veroordeeld dus het is ook geen fabeltje of zo. Dit filmpje is een samenvatting van zaken waar genoeg bewijsmateriaal van is.
Echter is het grote probleem dat de boete bedragen een lachertje waren gezien de bedragen die Intel gebruikte om OEM's en leveranciers om te kopen. Al die omkoop regelingen samen waren vele malen meer dan die boetes.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Ik zou even wachten. TR zal zelfs in het geval van de 1900 wel een stukje duurder zijn. Moederborden zijn duurder en de CPU ook.
Maar het lijkt er wel op dat hij sneller is als ik de leaks mag geloven. Ik ben heel benieuwd naar de reviews. De Single Thread performance van TR is hier indrukwekkend te noemen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/08/AMD-Ryzen-Threadripper-1950X-Cinebench-R15-single-core-wccftech-740x185.png

Nu is het de vraag wat hier van klopt. Maar dit is toch iets van 10 punten hoger dan de score van de 1800X. Als het morgen blijkt te kloppen ben ik benieuwd waardoor dit komt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Thunder
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb de knoop vorige week doorgehakt en heb een Ryzen systeem inelkaar geschroefd.
Ik heb nog zitten denken aan Threadripper, maar ik heb daar bewust niet voor gekozen: 180Watt TDP is meer stroom en weer net dat beetje lastiger koel te houden en ik hou van stille systemen.

Verder zijn 8 cores en 16 threads zijn meer dan zat voor de komende paar jaar qua games en huis-tuin-en-keuken programming en productivity.

Uitendelijk is het een Ryzen 7 1800x geworden met de Asus Crosshair VI Hero en een 16GB aan G.SKill Flare X kit. Koeling wordt verzorgd door een Mugen 5 PCGH editie.

Met de nieuwse BIOS updates werkt alles als een zonnetje. Met het juiste DRAM profiel draait het geheugen gewoon op 3200MHz. Het enige wat ik nog echt heb moeten tweaken is de Vcore, die standaard met alle adaptieve systemen boven de 1.5V uit komt. Dit is wel erg hoog en AMD adviseert eigenlijk niet boven de 1.45V te komen. Het aanpassen was niet al te lastig, gewoon Manual op 1.33 gezet en Energy saving modus aan. Let wel: de Vcore is nog steeds variabel, maar onder de 1.39V en meestal ongeveer 1.287V. XFR werkt prima, hij overklokt netjes tot 4.1GHz als het moet.

Overclocken werkt ook, alle benchmarks draaiden stabiel met alle cores op 4GHz. Hierbij kwam de Tdie onder volle belasting uit op maximaal 66 C (echte temperatuur). Met XFR is dat 57 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

TR zou ik alleen overwegen als je ook daadwerkelijk gebruik gaat maken van al die cores en threads. Voor alleen te gamen is het natuurlijk geen zinnige investering.
Persoonlijk heb ik nu een kleine week de 1700x draaien en ben er echt wel van onder de indruk. Een hele vooruitgang tov mijn oude i5-3570k
Als je echt een poweruser bent of perse het quad channel/pci lanes nodig hebt is de TR idd een mooie keuze, voor de rest is de Ryzen echt wel mooi stukje techniek.

En dan is er nog het stukje investering. Duurder MoBo, koeling, meer geheugen etc. Iets om rekening mee te houden imo.
Hoe dan ook, beide zullen je versteld doen staan tov je oude systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Precies, R7 is genoeg voor gaming e.d. Zelfs een R5 1600(x) is daar de komende 2-3-4 jaar genoeg voor. En als het goed is, kan je de komende generaties Zen ook nog op A/B3xx draaien. Dus mocht je de komende jaren toch power te kort komen, dan kan je altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Waar ik vooral benieuwd naar ben of op zit te wachten is of G.Skill met meer setjes van 2x16GB gaat komen op 3200mhz. Op dit moment is het bijna bij geen enkel merk te vinden en alles is 4x8 en dat draait op dit moment (nog) niet op 3200mhz, tenzij iemand andere info heeft of het al is opgelost met de laaste firmware voor MSI X370 Gaming Pro Carbon.

Zijn er mensen met 32GB geheugen die op 3200mhz draaien? Eventueel 4x8 of 2x16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Ik zou zeggen kijk dit filmpje eens:
YouTube: Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.

En probeer dan nog eens achter dat standpunt te staan dat er geen goede rede is om Intel te haten.
Als intel niet zo illegaal bezig geweest was om de concurrentie te staboteren hadden we nu ongetwijfeld betere CPU's gehad. In ieder geval van AMD.
Meerdere rechters hebben Intel hier voor veroordeeld dus het is ook geen fabeltje of zo. Dit filmpje is een samenvatting van zaken waar genoeg bewijsmateriaal van is.
Echter is het grote probleem dat de boete bedragen een lachertje waren gezien de bedragen die Intel gebruikte om OEM's en leveranciers om te kopen. Al die omkoop regelingen samen waren vele malen meer dan die boetes.
Tja, Intel heeft zich inderdaad behoorlijk misdragen en is daar terecht voor gestraft. Dat is mijns inziens genoeg om gewoon verder met een bedrijf te kunnen.
Er zijn maar weinig commerciële bedrijven die geen shortcuts nemen om er zelf beter van te worden en ik garandeer je dat AMD exact hetzelfde zou doen als ze in de positie zouden zijn om dat te doen. Zo zijn bedrijven als Microsoft, Google en Facebook ook eerder beboet voor misbruik van hun dominante positie, maar daar zie ik geen echte haat tegen geuit worden. Ik ga ervanuit dat jij ook gewoon Windows gebruikt en wellicht ook Google om zaken mee te vinden of Gmail voor je mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
... m.a.w., niet gekeken. Ze zijn nog steeds niet gestraft (als in, hun beroepszaak in casu AMD loopt nog steeds), en de boete is überhaupt vele malen lager dan zelfs de omkoopsommen die ze richting dell enz. gooiden.

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 09-08-2017 12:15 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Nipje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:39:
[...]

Ik zie inderdaad dat AMD zelf inmiddels ook een lijst heeft gepubliceerd met modules welke prima moeten werken. Goed om te lezen. Naast TR is het na de aankondiging van Intel ook de moeite waard om even te wachten op Coffeelake. ik denk dat ik mijn aankoop dus maar wat uit ga stellen (ik heb geen haast). Dank!

[...]

Ik sta ook zeker open voor alle mogelijkheden, ik ben niet gebonden aan een bepaald platform. Je hebt overigens volkomen gelijk, ik denk ook dat wachten de beste optie is na de aankondiging van gisteren. Of ik echt 8 cores nodig heb blijft de vraag. Ik zal het systeem voornamelijk gaan gebruiken voor gaming en niemand kan voorspellen hoe snel games geoptimaliseerd worden voor 8 cores. Ryzen was tot voor gisteren de logische keuze voor mij gezien het Skylake platform het einde van zijn leven naderde. Over Coffeelake was nog weinig bekend, maar daar is nu verandering in gekomen. Ik ben erg benieuwd! Dank voor het advies :).

[...]

Mooi systeempje, ik heb zoiets momenteel ook op mijn wenslijst staan (wel met een 1700X). Als Coffeelake weinig bijzonders weet te brengen dan zal ik ook met een systeem als dit eindigen denk ik :). Dank voor de reactie!
Zo blijf je wachten, ik kan je wel met zekerheid vertellen dat de 6core CL duurder gaat zijn dan een 8 core ryzen systeem en minimaal sneller zal zijn. Intel mobo's en cpu's zijn altijd duurder geweest, die trend gaat niet veranderen. Cpu is allang al niet meer de bottleneck, koop een 8 core cpu, goede gpu. En geniet in de toekomst als er wel echt 8 cores gebruikt worden.
Ik ben niet pro intel of pro AMD. Heb zelf gewacht op threadripper en vega, TR komt uit op 2.7k (voor mij) en vega is nog niet uit of bekend wat nou echt de prestaties zijn. Voor het zelfde geld wordt het een ryzen + 1080ti.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
regmaster schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Tja, Intel heeft zich inderdaad behoorlijk misdragen en is daar terecht voor gestraft. Dat is mijns inziens genoeg om gewoon verder met een bedrijf te kunnen.
Er zijn maar weinig commerciële bedrijven die geen shortcuts nemen om er zelf beter van te worden en ik garandeer je dat AMD exact hetzelfde zou doen als ze in de positie zouden zijn om dat te doen. Zo zijn bedrijven als Microsoft, Google en Facebook ook eerder beboet voor misbruik van hun dominante positie, maar daar zie ik geen echte haat tegen geuit worden. Ik ga ervanuit dat jij ook gewoon Windows gebruikt en wellicht ook Google om zaken mee te vinden of Gmail voor je mail?
De straf was imo erg laag gezien de bedragen die gebruikt werden om bedrijven af te kopen. Vervolgens hebben ze nog een aantal keer vergelijkbare dingen uitgehaald dus niets van de eerdere straffen geleerd. Dus mijn inziens genoeg rede om aan te tonen dat ze er niets van geleerd hebben en dat ze het gewoon weer doen als ze de kans krijgen.
Het komt helaas meer voor maar gelukkig niet altijd op deze schaal. Maar oa MS en Nokia kunnen er ook wat van.
Owh ja weet jij dat 100% zeker? dat vind ik erg knap. Dat kun je namelijk niet weten.
Daarnaast mag ik hopen dat er ook nog bedrijven zijn die zich enigszins netjes gedragen ondanks ze heel groot zijn. Als dat niet het geval is zijn wij als mensheid wel heel erg triest. AMD heeft zich tot nu toe in ieder geval veel netter gedragen dan nVidia en Intel. Anders was er wel veel meer boven water gekomen zoals bij intel en ms.
Ik snap je vergelijking. Maar voor MS is er geen alternatief dan zou ik helemaal moeten stoppen met gamen. (console gaming =! pc gaming dus geen optie).
In het geval van AMD vs nVidia en AMD vs Intel heb je wel een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga mijn Ryzen 1800X en ASUS Crosshair de deur wijzen. Niet omdat het slecht presteert, bij lange na niet maar omdat ik dat gesleutel van ASUS met 20 verschillende beta BIOSen uitbrengen waarvan geen enkele 100% is, spuugzat.

a) Niemand weet hoe warm de CPU daadwerkelijk wordt, omdat ze steeds aan SenseMI (en de offsets) kloten en de processor zelf een volstrekt onnodige Tctrl/Tdie offset heeft.

b) Niemand weet wat voor spanning de processor werkelijk krijgt. Met LLC=3 en full phase zie ik een drop van 1.40 naar 1.338V, WTF is dit op een high end mobo?

Aan de ene kant zit ik dus met een AMD platform die nooit af is en aan de andere kant heb je Intel met kokende VRM's en snot onder de IHS. :(

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:53:
Ik ga mijn Ryzen 1800X en ASUS Crosshair de deur wijzen. Niet omdat het slecht presteert, bij lange na niet maar omdat ik dat gesleutel van ASUS met 20 verschillende beta BIOSen uitbrengen waarvan geen enkele 100% is, spuugzat.

a) Niemand weet hoe warm de CPU daadwerkelijk wordt, omdat ze steeds aan SenseMI (en de offsets) kloten en de processor zelf een volstrekt onnodige Tctrl/Tdie offset heeft.

b) Niemand weet wat voor spanning de processor werkelijk krijgt. Met LLC=3 en full phase zie ik een drop van 1.40 naar 1.338V, WTF is dit op een high end mobo?

Aan de ene kant zit ik dus met een AMD platform die nooit af is en aan de andere kant heb je Intel met kokende VRM's en snot onder de IHS. :(
Dat is meer Asus dan AMD denk ik zo, allemaal geen last van met mijn Gigabyte moederbord al heb ik ook een 1700 en geen X ;) ook een van de redenen dat ik geen Asus moederborden hoef.

[ Voor 69% gewijzigd door DarkBlaze op 09-08-2017 13:18 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Lord Thunder schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:26:
Ik heb de knoop vorige week doorgehakt en heb een Ryzen systeem inelkaar geschroefd.
Ik heb nog zitten denken aan Threadripper, maar ik heb daar bewust niet voor gekozen: 180Watt TDP is meer stroom en weer net dat beetje lastiger koel te houden en ik hou van stille systemen.

Verder zijn 8 cores en 16 threads zijn meer dan zat voor de komende paar jaar qua games en huis-tuin-en-keuken programming en productivity.

Uitendelijk is het een Ryzen 7 1800x geworden met de Asus Crosshair VI Hero en een 16GB aan G.SKill Flare X kit. Koeling wordt verzorgd door een Mugen 5 PCGH editie.

Met de nieuwse BIOS updates werkt alles als een zonnetje. Met het juiste DRAM profiel draait het geheugen gewoon op 3200MHz. Het enige wat ik nog echt heb moeten tweaken is de Vcore, die standaard met alle adaptieve systemen boven de 1.5V uit komt. Dit is wel erg hoog en AMD adviseert eigenlijk niet boven de 1.45V te komen. Het aanpassen was niet al te lastig, gewoon Manual op 1.33 gezet en Energy saving modus aan. Let wel: de Vcore is nog steeds variabel, maar onder de 1.39V en meestal ongeveer 1.287V. XFR werkt prima, hij overklokt netjes tot 4.1GHz als het moet.

Overclocken werkt ook, alle benchmarks draaiden stabiel met alle cores op 4GHz. Hierbij kwam de Tdie onder volle belasting uit op maximaal 66 C (echte temperatuur). Met XFR is dat 57 C.
Een VI Hero met een Mugen 5 ja? Ik had deze combinatie eerder op het oog en kreeg van 4Launch nadrukkelijk te horen dat dit niet zou gaan passen. De koeler zou namelijk het bovenste slot overlappen onder de koeler. Heb jij hier meer informatie over?
shaggy8675 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

TR zou ik alleen overwegen als je ook daadwerkelijk gebruik gaat maken van al die cores en threads. Voor alleen te gamen is het natuurlijk geen zinnige investering.
Persoonlijk heb ik nu een kleine week de 1700x draaien en ben er echt wel van onder de indruk. Een hele vooruitgang tov mijn oude i5-3570k
Als je echt een poweruser bent of perse het quad channel/pci lanes nodig hebt is de TR idd een mooie keuze, voor de rest is de Ryzen echt wel mooi stukje techniek.

En dan is er nog het stukje investering. Duurder MoBo, koeling, meer geheugen etc. Iets om rekening mee te houden imo.
Hoe dan ook, beide zullen je versteld doen staan tov je oude systeem ;)
Geinig, ik kom ook van een 3570K af en heb de 1700x op het oog. Welk moederbord heb jij er onder zitten? Ik had overigens ook niet anders verwacht dan dat het systeem top draait. Ik heb daarnaast ook geen enkele reden een TR te kiezen als ik enkel kijk naar het gebruik van de cores / threads. Nogmaals: ik zal voornamelijk gamen op het systeem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:53:

Tja heb MATX dus kan die set dan niet overnemen.
Moet ook nog even op Vega wachten ivm met die eventuele bundel editie. Kans is dat die beter verkrijgbaar is.

De dingen die je noemt klinken als een Asus probleem. Ben zelf geen Asus fan heb liever GA of MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 08:49
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:52:
[...]

Owh ja weet jij dat 100% zeker? dat vind ik erg knap. Dat kun je namelijk niet weten.
Daarnaast mag ik hopen dat er ook nog bedrijven zijn die zich enigszins netjes gedragen ondanks ze heel groot zijn. Als dat niet het geval is zijn wij als mensheid wel heel erg triest. AMD heeft zich tot nu toe in ieder geval veel netter gedragen dan nVidia en Intel. Anders was er wel veel meer boven water gekomen zoals bij intel en ms.
De enige reden dat AMD dat niet gedaan heeft is omdat ze al genoeg moeite hadden om het hoofd boven water te houden. Misbruik maken van je monopolie heeft uiteraard als vereiste dat je een monopolie hebt, dat heeft AMD nooit gehad.

We kunnen het inderdaad niet zeker weten, maar jij doet echt alsof AMD heilig is en dit nooit zou doen, want good guys, zie maar, ze open sourcen wat dingen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
chaoscontrol schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:23:
[...]

De enige reden dat AMD dat niet gedaan heeft is omdat ze al genoeg moeite hadden om het hoofd boven water te houden. Misbruik maken van je monopolie heeft uiteraard als vereiste dat je een monopolie hebt, dat heeft AMD nooit gehad.

We kunnen het inderdaad niet zeker weten, maar jij doet echt alsof AMD heilig is en dit nooit zou doen, want good guys, zie maar, ze open sourcen wat dingen.
Ik vind het nergens op slaan om te verkondigen dat AMD dat ook gedaan zou hebben als de posities omgekeerd zouden zijn. Dat is gewoon in het wilde weg gokken.

Als je mijn comments goed leest zie je dat ik altijd woorden gebruik als relatief netjes. Dus heilig nee dat maak jij er van dat zijn niet mijn woorden.
AMD doet ook dingen waar ik het niet mee eens ben zoals rebanden in in het verleden waren er ook wel wat driver optimalisaties die op .exe namen gedaan werden waardoor bepaalde quality settings wat anders waren maar nVidia kon er toen net zo goed wat van. Maar dan keur ik dat nog niet goed.

Wel is het zo dat AMD meer open source zaken ontwikkeld. En als er effecten beschikbaar komen worden die gedeeld zie ook Tesselation wat AMD met de Radeon 8500 al deed maar toen hete het TrueForm. Daar na was het een tijdje weg maar kwam er weer een hardware matige unit in de Xbox 360 de HD2xxx en later hadden ook weer een tesselator. AMD heeft het daar na onderdeel laten worden van de DX standaard.
En bv Freesync waar je nu ook een HDMI standaard van hebt die waarschijnlijk volop gebruikt gaat worden bij HDMI2.1 apparaten.

Daarnaast de ontwikkeling van GDDR3,5 en nu HBM wat ook met andere merken gedeeld wordt. nVidia heeft die technieken altijd mogen gebruiken.

Vervolgens komt nVidia met zaken als PhysX, CUDA. GSync en Gameworks allemaal gesloten en nVidia only.
Ik ben niet zo weg van dat soort praktijken maar goed iedereen mag daar een andere mening over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:53:
[...]

Ik vind het nergens op slaan om te verkondigen dat AMD dat ook gedaan zou hebben als de posities omgekeerd zouden zijn. Dat is gewoon in het wilde weg gokken.

Als je mijn comments goed leest zie je dat ik altijd woorden gebruik als relatief netjes. Dus heilig nee dat maak jij er van dat zijn niet mijn woorden.
AMD doet ook dingen waar ik het niet mee eens ben zoals rebanden in in het verleden waren er ook wel wat driver optimalisaties die op .exe namen gedaan werden waardoor bepaalde quality settings wat anders waren maar nVidia kon er toen net zo goed wat van. Maar dan keur ik dat nog niet goed.

Wel is het zo dat AMD meer open source zaken ontwikkeld. En als er effecten beschikbaar komen worden die gedeeld zie ook Tesselation wat AMD met de Radeon 8500 al deed maar toen hete het TrueForm. Daar na was het een tijdje weg maar kwam er weer een hardware matige unit in de Xbox 360 de HD2xxx en later hadden ook weer een tesselator. AMD heeft het daar na onderdeel laten worden van de DX standaard.
En bv Freesync waar je nu ook een HDMI standaard van hebt die waarschijnlijk volop gebruikt gaat worden bij HDMI2.1 apparaten.

Daarnaast de ontwikkeling van GDDR3,5 en nu HBM wat ook met andere merken gedeeld wordt. nVidia heeft die technieken altijd mogen gebruiken.

Vervolgens komt nVidia met zaken als PhysX, CUDA. GSync en Gameworks allemaal gesloten en nVidia only.
Ik ben niet zo weg van dat soort praktijken maar goed iedereen mag daar een andere mening over hebben.
Ik zeg ook niet dat ze dat wel doen hè. Ik zeg alleen dat jij het ook niet weet maar AMD wel verheerlijkt. Al die zaken die ze opensource maken is echt niet omdat ze zo graag willen dat de rest van de wereld er beter van wordt, ze brengen die technieken uit in de hoop dat het aanslaat zodat AMD weer een stapje voor heeft op de concurrent. Hun technieken worden immers gebruikt. Als je wil dat dat aanslaat gaat dat natuurlijk makkelijker als je het allemaal open gratis het publieke domein in gooit. :) Al die dingen die je noemt zijn gewoon zaken doen, stapje voor proberen te komen.

Nvidia doet hetzelfde maar die heeft al koppositie. Waarom open source maken als toch iedereen het al koopt? Waarom de concurrent proberen te verslaan met open technieken als je gesloten technieken al zo goed verkopen?

Het enige wat ik je wil meegeven is dat sympathie hebben voor een multinational ongelofelijk naïef is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
chaoscontrol schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:57:
[...]

Ik zeg ook niet dat ze dat wel doen hè. Ik zeg alleen dat jij het ook niet weet maar AMD wel verheerlijkt. Al die zaken die ze opensource maken is echt niet omdat ze zo graag willen dat de rest van de wereld er beter van wordt, ze brengen die technieken uit in de hoop dat het aanslaat zodat AMD weer een stapje voor heeft op de concurrent. Hun technieken worden immers gebruikt. Als je wil dat dat aanslaat gaat dat natuurlijk makkelijker als je het allemaal open gratis het publieke domein in gooit. :) Al die dingen die je noemt zijn gewoon zaken doen, stapje voor proberen te komen.

Nvidia doet hetzelfde maar die heeft al koppositie. Waarom open source maken als toch iedereen het al koopt? Waarom de concurrent proberen te verslaan met open technieken als je gesloten technieken al zo goed verkopen?

Het enige wat ik je wil meegeven is dat sympathie hebben voor een multinational ongelofelijk naïef is.
Kortom jij bent dus ook een mogelijke crimineel? want dat is dus een beetje wat je zegt? je moet er vanuit gaan dat iedereen maar slecht is en als het lijkt alsof mensen elkaar helpen is het altijd uit eigen belang?
Natuurlijk is dit voorbeeld wat extremer gemaakt maar dit is wel waar het op neer komt.
Natuurlijk is AMD een bedrijf wat winst wil maken maar dat hadden ze ook kunnen doen als ze dingen zoals FreeSync, GDDR3,5 en HBM voor zich zelf te houden en het niet met anderen te delen. In plaats daar van kiezen ze er voor het voor iedereen beschikbaar te maken.

Toen nVidia er mee begon was dat nog niet zo. Ja het is ze gelukt ondanks het closed source was. nVidia doet het erg goed qua marketing en je ziet die effecten ook heel goed. Daarnaast hebben ze de laatste jaren ook goede producten. Neemt niet weg dat ik geen voorkeur heb voor zo'n soort bedrijfsvoering.

Waarom is dat nou weer naïef? Natuurlijk mag jij het naief vinden maar dit is een mening geen feit. Ik vind het bv apart als mensen gewoon bij dat soort bedrijven vol op dingen blijven kopen. Op die manier komen ze er mee weg. Maar goed dat is weer mijn mening daar zijn ook genoeg mensen het niet mee eens.
Als ik zelf graag ziet dat bv meer zaken open source beschikbaar komen. Is het steunen van bedrijven die dat doen toch de manier? En juist bedrijven die dat niet doen links te laten liggen? Daarnaast is concurrentie ook belangrijk. Als er echt een 100% monopolie zou komen gaat de ontwikkeling van GPU's niet zo snel meer.

Ik heb zowel Intel, AMD als nVidia cpu's en gpu's gehad. Het werkt allemaal prima en snel. Persoonlijk vind ik de Radeon software prettiger en spreekt de bedrijfsvoering van AMD mij meer aan. Daarnaast zijn de producten die ze maken snel genoeg. In het verleden hadden ze ook een goede prijs prestatie verhouding. Waarom zou ik dan geen producten van zo'n bedrijf kopen.
En waarom zou het erg zijn als ik liever een AMD CPU koop omdat Intel veel meer smerige dingen uitgehaald heeft en ik daar niet achter sta en ik Intel mijn geld dus niet gun om meer van dat soort ongein uit te halen?
Ik snap ook wel dat als ik dat alleen doe dat helemaal niets uit maakt. Maar als genoeg mensen zo denken maakt dat wel iets uit.
Qua prijs prestatie zijn Ryzen cpu's gewoon goed. Zelfde geld voor de RX480 vs nVidia GPU's in dat segment. Ik staar mij niet 100% blind want momenteel heb ik nog een Intel i7. Een tijd terug was AMD dus danig langzaam dat het gewoon een goede keuze was voor gaming. Maar zodra dat weer anders is zoals nu stap ik graag weer over. Zelfde bij nVidia heb ook even een 980 en 980 Ti gehad. Maar had niet genoeg meerwaarde tov de 290X / FuryX en nu mijn 295X2.

Blijkbaar denken wij hier gewoon anders over en dat is niet erg. Veel mensen interesseert het niets wat Intel gedaan heeft om aan de macht te komen. Ander maakt dat wel wat uit.
En zo zijn er heel veel dingen waar mensen verschillende meningen over hebben. Ook wel ergere en minder ergere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
"Naïef" is een populair woord. Ik vind het jammer dat het zo vaak gebruikt om te zeggen "ja, we weten van bedrijven X & Y dat ze gedrag vertonen dat we niet wenselijk achten, maar omdat ik het waarschijnlijk acht dat er unknowns spelen mbt bedrijf Z, ben ik van mening dat elk moreel onderscheid onverdedigbaar is, en dat het handelen van bedrijven geen consequenties zou moeten hebben voor je handelen, omdat je die unknowns mbt Z niet meeweegt". Persoonlijk kan ik daar nooit zoveel mee, en dat niet alleen omdat het de vraag buiten beschouwing laat welke unknowns er nog spelen mbt X en Y, maar vooral vanwege dat geen consequenties voor je handelen hebben van informatie vanwege "onvolledigheid".

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 09-08-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

Kortom jij bent dus ook een mogelijke crimineel? want dat is dus een beetje wat je zegt? je moet er vanuit gaan dat iedereen maar slecht is en als het lijkt alsof mensen elkaar helpen is het altijd uit eigen belang?
Natuurlijk is dit voorbeeld wat extremer gemaakt maar dit is wel waar het op neer komt.
Natuurlijk is AMD een bedrijf wat winst wil maken maar dat hadden ze ook kunnen doen als ze dingen zoals FreeSync, GDDR3,5 en HBM voor zich zelf te houden en het niet met anderen te delen. In plaats daar van kiezen ze er voor het voor iedereen beschikbaar te maken.

Toen nVidia er mee begon was dat nog niet zo. Ja het is ze gelukt ondanks het closed source was. nVidia doet het erg goed qua marketing en je ziet die effecten ook heel goed. Daarnaast hebben ze de laatste jaren ook goede producten. Neemt niet weg dat ik geen voorkeur heb voor zo'n soort bedrijfsvoering.

Waarom is dat nou weer naïef? Natuurlijk mag jij het naief vinden maar dit is een mening geen feit. Ik vind het bv apart als mensen gewoon bij dat soort bedrijven vol op dingen blijven kopen. Op die manier komen ze er mee weg. Maar goed dat is weer mijn mening daar zijn ook genoeg mensen het niet mee eens.
Als ik zelf graag ziet dat bv meer zaken open source beschikbaar komen. Is het steunen van bedrijven die dat doen toch de manier? En juist bedrijven die dat niet doen links te laten liggen? Daarnaast is concurrentie ook belangrijk. Als er echt een 100% monopolie zou komen gaat de ontwikkeling van GPU's niet zo snel meer.

Ik heb zowel Intel, AMD als nVidia cpu's en gpu's gehad. Het werkt allemaal prima en snel. Persoonlijk vind ik de Radeon software prettiger en spreekt de bedrijfsvoering van AMD mij meer aan. Daarnaast zijn de producten die ze maken snel genoeg. In het verleden hadden ze ook een goede prijs prestatie verhouding. Waarom zou ik dan geen producten van zo'n bedrijf kopen.
En waarom zou het erg zijn als ik liever een AMD CPU koop omdat Intel veel meer smerige dingen uitgehaald heeft en ik daar niet achter sta en ik Intel mijn geld dus niet gun om meer van dat soort ongein uit te halen?
Ik snap ook wel dat als ik dat alleen doe dat helemaal niets uit maakt. Maar als genoeg mensen zo denken maakt dat wel iets uit.
Qua prijs prestatie zijn Ryzen cpu's gewoon goed. Zelfde geld voor de RX480 vs nVidia GPU's in dat segment. Ik staar mij niet 100% blind want momenteel heb ik nog een Intel i7. Een tijd terug was AMD dus danig langzaam dat het gewoon een goede keuze was voor gaming. Maar zodra dat weer anders is zoals nu stap ik graag weer over. Zelfde bij nVidia heb ook even een 980 en 980 Ti gehad. Maar had niet genoeg meerwaarde tov de 290X / FuryX en nu mijn 295X2.

Blijkbaar denken wij hier gewoon anders over en dat is niet erg. Veel mensen interesseert het niets wat Intel gedaan heeft om aan de macht te komen. Ander maakt dat wel wat uit.
En zo zijn er heel veel dingen waar mensen verschillende meningen over hebben. Ook wel ergere en minder ergere dingen.
Ik vind je posts vaak veel toevoegen maar hier ben ik het niet mee eens. :) Laten we er over ophouden.

Verder ben ik geen multinational en zeg ik ook niet dat die allemaal crimineel zijn. Ik geef je alleen mee dat ze zich niet om jou bekommeren en je dat dus ook echt niet over hun hoeft te doen. Dat mag natuurlijk wel en ik zal je zeker niet tegenhouden. :)

[ Voor 1% gewijzigd door chaoscontrol op 09-08-2017 14:30 . Reden: ongepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Thunder
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
Nipje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Een VI Hero met een Mugen 5 ja? Ik had deze combinatie eerder op het oog en kreeg van 4Launch nadrukkelijk te horen dat dit niet zou gaan passen. De koeler zou namelijk het bovenste slot overlappen onder de koeler. Heb jij hier meer informatie over?

[...]

Geinig, ik kom ook van een 3570K af en heb de 1700x op het oog. Welk moederbord heb jij er onder zitten? Ik had overigens ook niet anders verwacht dan dat het systeem top draait. Ik heb daarnaast ook geen enkele reden een TR te kiezen als ik enkel kijk naar het gebruik van de cores / threads. Nogmaals: ik zal voornamelijk gamen op het systeem :).
Het klopt dat de Mugen 5 koelertoren een minimale overlap heeft met het top PCIE slot, maar het gaat dan om de PCIEx1 slot wat nog voor het eerste PCIEx16 (GPU) slot zit. Persoonlijk heb ik nog nooit van mijn leven dat slot gebruikt, dus ik zit daar niet mee. En dan nog, dan zitten er lager nog twee, als ik er dan toch echt eentje zou willen gebruiken... Mijn MSI Gaming X GTX 1080Ti zit er met meer dan genoeg clearance in het PCIEx16 slot.

Ik kom ook van een 3570K, ben tot nu toe dik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
chaoscontrol schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:26:
[...]

Ik vind je posts vaak veel toevoegen maar hier ben ik het niet mee eens. :) Laten we er over ophouden.

Verder ben ik geen multinational en zeg ik ook niet dat die allemaal crimineel zijn. Ik geef je alleen mee dat ze zich niet om jou bekommeren en je dat dus ook echt niet over hun hoeft te doen. Dat mag natuurlijk wel en ik zal je zeker niet tegenhouden. :)
Welk stuk bedoel je dan? want ik probeer dat juist niet te doen tenzij ik ook echt feiten kan noemen want ik houd er zelf ook niet van als mensen dingen gaan stellen als een feit maar het een mening is en vervolgens mij met bewijs komen. Dus mocht ik dat ergens gedaan hebben hoor ik het graag want dan wil ik dat wel toelichten als ik dat kan. Maar wellicht zijn het ook interpretatie fouten het blijft communicatie via tekst en soms zijn dingen zonder dat het bedoelt is op meerdere manieren te lezen.

Het stuk over of AMD dat wel of niet zou doen was meer een reactie op jou waar je het als feit stelde dat ze dat zouden gaan doen mochten ze zo groot zijn geweest.
Dat is imo een beetje het glas is half vol / half leeg verhaal. Ga er vanuit dat mensen/bedrijven over het algemeen goed handelen of dat ze allemaal smerige dingen uithalen. Het blijft mensen werk en soms houden we ons niet aan de regeltjes. De ene persoon / het ene bedrijf gaat daar netter mee om dan de ander. Dus ik geloof best dat er op veel plaatsen wel wat netter zou kunnen. Maar niet dat het allemaal op zo'n grote schaal gebeurd.

Ik snap ook dat 1 persoon weinig uit maakt.
Als bedrijven dingen maken of doen waar je achter staat kun je ze wel steunen door die producten te gebruiken. Als genoeg mensen dat doen kunnen ze groeien en die visie door zetten. (kan natuurlijk wel dat die op den duur verandert). Maar dan kan je weer iets zoeken wat beter bij je past / je aanspreekt.
Als iemand er iets zou kopen bestaat het bedrijf op een gegeven moment niet meer.

En iedereen heeft weer andere selectie criteria bij het kopen van spullen dat is ook niet erg.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nipje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:14:

Ik heb de Asus Crosshair VI Hero en G.Skill Trident-Z RGB geheugen. Mijn hoofdzakelijke gebruiken zijn fotografie/film en gamen. Aangezien ik met kleurechte IPS schermen werk welke op 60hz werken kan ik je alleen zeggen dat dat voor mij iig prima werkt met gamen. Als je zo'n nieuw 144hz scherm gebruikt oid met een flinke GPU zal dat ook wel prima werken lijkt me. Als ik de benchmarks zo kijk in games vind ik het behoorlijk competitief.

Ik kan m'n games iig vlot draaien zonder problemen, zelfs met mijn oudere R280x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

. nVidia doet het erg goed qua marketing en je ziet die effecten ook heel goed.
Ik twijfel daar tegenwoordig eigenlijk steeds meer aan. Ik kreeg op mijn (android) televisie afgelopen week de volgende YouTube video voorgeschoteld in de trend van maak je leven beter met AMD vega America feel good style.

In al die jaren heb ik nog nooit een dergelijke video van Nvidia mogen aanschouwen (al bestaan ze vast). Een beetje in de trend van iPhone. Heb jij in Nederland ooit een iPhone spotje op tv gezien of een billboard? Toch is het een onwijs sterk merk.

Radeon was vroeger ook een onwijs sterk merk waarbij de Nvidia kaarten eigenlijk de naam hadden wat slechtere beeldkwaliteit te hebben. Dan doel ik op Radeon 9800 / Geforce 5 tijdperk en eerder. AMD zelf is nooit een heel sterk merk geweest wat mij betreft, beetje de underdog.

Waar het bij AMD mis ging in cpu land is duidelijk, ze stopte gewoon met meedoen. Bij gpu ligt het iets gecompliceerder maar de vicepresident heeft zelf aangegeven dat ze niet de producten hadden die de klanten wilde hebben (en dan kun je zelf invullen of hij doelt op trage product launches, te veel refreshes of iets heel anders). Vervolgens mis je de userbase en dat veroorzaakt weer allerlei problemen.

Iets wat AMD nu overigens aan het rechtzetten is met vernieuwde focus op pc gaming, servermarkt, enz. Je ziet heel goed dat alles nu hip is gemaakt en er producten worden uitgerold in letterlijk alle segmenten. Van desktop entry tot high-end server.

Dat gezegd is het allemaal wel erg veel dicht op elkaar. Normaal wacht ik minimaal al een maand na een product launch. Bij Sandby bridge bleek al dat dit tekort was, bij E-350 fusion eigenlijk ook. Op basis van die ervaring in combinatie met het grote aantal launches lijkt mijn een afkoel periode van 4-6 maanden niet onverstandig. Ook bij Intel gezien het i9 verhaal. Alleen Nvidia durf ik nog binnen 4 weken aan te schaffen. Heb je geen problemen met troubleshooting en eventuele recalls dan gaat dat niet op. Persoonlijk heb ik daar tegenwoordig allemaal geen zin meer in. In wil gewoon dat het werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 10-08-2017 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Dat gezegd is het allemaal wel erg veel dicht op elkaar. Normaal wacht ik minimaal al een maand na een product launch. Bij Sandby bridge bleek al dat dit tekort was, bij E-350 fusion eigenlijk ook. Op basis van die ervaring in combinatie met het grote aantal launches lijkt mijn een afkoel periode van 4-6 maanden niet onverstandig. Ook bij Intel gezien het i9 verhaal. Alleen Nvidia durf ik nog binnen 4 weken aan te schaffen. Heb je geen problemen met troubleshooting en eventuele recalls dan gaat dat niet op. Persoonlijk heb ik daar tegenwoordig allemaal geen zin meer in. In wil gewoon dat het werkt.
En gelijk heb je. We moeten allemaal hard werken voor onze centen (de één wat harder dan de ander) dus als we dat uitgeven aan zaken als pc onderdelen moeten deze out of the box werken als waar we het voor gekocht hebben. Als ik tussen de 500 tot 800 euro voor een upgrade ga uitgeven dan wil ik geen gedoe met geheugen instellingen of allerlei vage bios updates maar gewoon inprikken en gaan. Een doa kan natuurlijk altijd gebeuren maar dat is ook zo omgeruild.
In de jaren 90 ontkwam je er niet aan om alles via jumpers en dipswitches in te moeten stellen maar anno 2017 mag je verwachten dat alles out of the box werkt waarvoor je het gekocht hebt.
Ik verbaas me soms weleens over de acceptatiegraad bij mensen die zaken aanschaffen die niet 100% goed werken en dan maar verwachten dat de fabrikant een update zal gaan uitbrengen waardoor het wel goed zou moeten gaan werken. Ik zou dat echt nooit accepteren want niet goed werken is gewoon een doa en gaat terug naar de leverancier. Ik wil best een beta product testen maar dan wil ik het gratis of heel erg goedkoop hebben, anders hou ik de knip op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASUS heeft voor zijn Prime X370-Pro een biosupdate uitgebracht.

PRIME X370-PRO BIOS 0807
Add CBS item.

6.1MB
2017/08/11

Iemand die weet wat CBS Item betekend? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Laatst online: 11-09 15:52

Fixer

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:53:
ASUS heeft voor zijn Prime X370-Pro een biosupdate uitgebracht.

PRIME X370-PRO BIOS 0807
Add CBS item.

6.1MB
2017/08/11

Iemand die weet wat CBS Item betekend? :+
Is een onderdeel van het BIOS. Staat voor AMD Common BIOS Specification.
Kun je vinden onder Advanced in je BIOS.

Zullen ze dus nog wat extra opties aan toegevoegd hebben.
Vanavond maar een flashen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sdk1985 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 18:06:
[...]

Ik twijfel daar tegenwoordig eigenlijk steeds meer aan. Ik kreeg op mijn (android) televisie afgelopen week de volgende YouTube video voorgeschoteld in de trend van maak je leven beter met AMD vega America feel good style.

[video]

In al die jaren heb ik nog nooit een dergelijke video van Nvidia mogen aanschouwen (al bestaan ze vast). Een beetje in de trend van iPhone. Heb jij in Nederland ooit een iPhone spotje op tv gezien of een billboard? Toch is het een onwijs sterk merk.

Radeon was vroeger ook een onwijs sterk merk waarbij de Nvidia kaarten eigenlijk de naam hadden wat slechtere beeldkwaliteit te hebben. Dan doel ik op Radeon 9800 / Geforce 5 tijdperk en eerder. AMD zelf is nooit een heel sterk merk geweest wat mij betreft, beetje de underdog.

Waar het bij AMD mis ging in cpu land is duidelijk, ze stopte gewoon met meedoen. Bij gpu ligt het iets gecompliceerder maar de vicepresident heeft zelf aangegeven dat ze niet de producten hadden die de klanten wilde hebben (en dan kun je zelf invullen of hij doelt op trage product launches, te veel refreshes of iets heel anders). Vervolgens mis je de userbase en dat veroorzaakt weer allerlei problemen.

Iets wat AMD nu overigens aan het rechtzetten is met vernieuwde focus op pc gaming, servermarkt, enz. Je ziet heel goed dat alles nu hip is gemaakt en er producten worden uitgerold in letterlijk alle segmenten. Van desktop entry tot high-end server.

TWIMTBP heeft volgens mij best wat impact gehad. Bij het starten van heel veel games was het nVidia logo te zien. De laatste tijd is het wat minder tov eerst maar ze hebben de naam nu al zoals iedereen vroeger een Intel Pentium moest hebben. Ze wisten niet wat het was alleen dat veel andere het ook hadden. Dat is een beetje het iphone verhaal wat jij noemt naam staat gewoon goed bekend.

Ik heb met AMD ook nooit grote problemen gehad en ik heb zo een beetje elke high end kaart meteen na launch gekocht. Af en toe wat kleine driver dingetjes (maar dat was vooral vroeger tegenwoordig werkt het super ook @ launch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:29:
[...]

TWIMTBP heeft volgens mij best wat impact gehad. Bij het starten van heel veel games was het nVidia logo te zien. De laatste tijd is het wat minder tov eerst maar ze hebben de naam nu al zoals iedereen vroeger een Intel Pentium moest hebben. Ze wisten niet wat het was alleen dat veel andere het ook hadden. Dat is een beetje het iphone verhaal wat jij noemt naam staat gewoon goed bekend.

Ik heb met AMD ook nooit grote problemen gehad en ik heb zo een beetje elke high end kaart meteen na launch gekocht. Af en toe wat kleine driver dingetjes (maar dat was vooral vroeger tegenwoordig werkt het super ook @ launch)
Dat klopt deels.
Intel had stevige marketing beschikbaar.
Wat ik nog herinner is het Intel Inside deuntje, mannetjes in ruimtepakken (wit) en een stad van chips en banen.
dan de voorstelling dat het met MMX tech alles veel beter ging.

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit eens een reclame van AMD op tv zag.
Toch is mijn eerste AMD een AMD K6-2 350MHz machine geweest op socket7 basis.
Bij AMD ben ik tot 2015 gebleven, en koos voor een Intel setup.
niet veel later kwam de i5 6400 uit, en deze werkt sinds vandaag zonder problemen.

De reden voor mij om voor AMD te hebben gekozen is dat het exact dezelfde impact heeft gehad bij mij als toen met de AMD K6-2, en de AMD Athlon XP series.

wel moet ik erbij melden dat AMD met de ryzen serie's nu flink duurder is als je er vanaf 0 in wilt stappen.
Mijn Athlon XP2400+ kocht ik toendertijd voor 150 euro boxed. de topmodel koste rond de 200/240 euro. (AMD Athlon XP 2800+).
zelfs de ATi Radeon was betaalbaar met de 9700 serie.
Mijn eerste XP PC koste totaal iets van 700 euro.
Mijn Ryzen 5 1600 basis koste tegen de 1200 euro kaal.
met de RGB hype en toch nog diverse aanpassingen omdat het in het begin niet stabiel was totaal van +- 2200 euro |:(
Dat was met de XP tijdperk toch wat budget vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Dat klopt deels.
Wat ik nog herinner is het Intel Inside deuntje, mannetjes in ruimtepakken (wit) en een stad van chips en banen.

niet veel later kwam de i5 6400 uit, en deze werkt sinds vandaag zonder problemen.

De reden voor mij om voor AMD te hebben gekozen is dat het exact dezelfde impact heeft gehad bij mij als toen met de AMD K6-2, en de AMD Athlon XP series.

wel moet ik erbij melden dat AMD met de ryzen serie's nu flink duurder is als je er vanaf 0 in wilt stappen.
Mijn Athlon XP2400+ kocht ik toendertijd voor 150 euro boxed. de topmodel koste rond de 200/240 euro. (AMD Athlon XP 2800+).
met de RGB hype en toch nog diverse aanpassingen omdat het in het begin niet stabiel was totaal van +- 2200 euro |:(
Verdiende jij 15 jaar geleden net zoveel als vandaag?
Sleutelwoord hier is inflatie.

Vroeger haalde je voor 1 gulden een pilsje, tegenwoordig betaal je zo 2-3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unfor schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:13:
[...]

Verdiende jij 15 jaar geleden net zoveel als vandaag?
Sleutelwoord hier is inflatie.

Vroeger haalde je voor 1 gulden een pilsje, tegenwoordig betaal je zo 2-3 euro.
ik moest er net zoals tegenwoordig eerst voor sparen, lees geld opzij leggen voor ik iets kan kopen.
Dit was vroeger zo, dit is tegenwoordig zo.
inflatiekolder hoef je bij mij niet aan te komen :O

wat ik bedoel te zeggen met mijn post is dat wij tegenwoordig voor een instap pc gemiddeld 4 tot 500 euro meer betalen als wij toen deden.
en dan heb je niet eens iets bijzonders.
dit geld zowel voor Intel i serie's als de ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Ryzen 5 1600 is dan ook geen instap cpu, daar heb je de r3 voor waar je 110 voor kwijt bent.
Voor 500 kun je al een instap Ryzen systeem in elkaar zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door unfor op 11-08-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:09:
[...]

ik moest er net zoals tegenwoordig eerst voor sparen, lees geld opzij leggen voor ik iets kan kopen.
Dit was vroeger zo, dit is tegenwoordig zo.
inflatiekolder hoef je bij mij niet aan te komen :O

wat ik bedoel te zeggen met mijn post is dat wij tegenwoordig voor een instap pc gemiddeld 4 tot 500 euro meer betalen als wij toen deden.
en dan heb je niet eens iets bijzonders.
dit geld zowel voor Intel i serie's als de ryzen.
Vergeet de Euro Dollar prijs niet. Ik kocht in 2009 een i7 920, vergelijkbaar met een i7-7800X (misschien nog wel conservatief en is het eerder een i7-7820X) nu denk ik zo, voor 230 euro. Een Gigabyte EX58-UD5 voor 250 euro. En een GTX285 voor 300 euro. Dat was toen echt high-end allemaal.

Maar toen kreeg je per euro 1,5 dollar.

En concurrentie wat er toen nog wel was qua processoren (nu gelukkig ook weer terug, maar Intel's prijzen zijn er nog niet naar) en videokaarten. En geheugen zit nu net in een dure piek.

En dan dus ook met inflatie is het inderdaad qua prijs duurder geworden voor wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is het jullie opgevallen dat AMD niet de beste CPU's heeft gebind als Ryzen 1800X maar enkel als Threadripper en hoger? Ineens halen ze wel 4,2 GHz op 4 kernen en AMD gaf zelf aan dat de 5% best presteren samples opzij werden gelegd voor Threadripper. Het zal niet echt verbazen maar toch is het een beetje jammer aangezien het prijsverschil wel $200 bedroeg.
Astennu schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:29:
[...]

TWIMTBP heeft volgens mij best wat impact gehad. Bij het starten van heel veel games was het nVidia logo te zien.
En bij elk spel moet je weer opzoeken hoe je die adscreen kan uitschakelen en bij elke installatie moet je dat weer opnieuw doen. :/
Niet omdat ik iets tegen Nvidia heb (wat het geval is) maar man, wat werkt die advertentie mij op mijn zenuwen en dan nog niet eens alleen omwille van de enorme arrogantie om te stellen dat je het spel MOET spelen met een Nvidia-kaart. Het beeld is lelijk en saai, het geluid werkt op de zenuwen en je kan het niet skippen i.t.t. Gaming Evolved wat in mijn ervaring altijd skipbaar was.

In alle eerlijkheid, er waren wat problemen rond 2010 (bevriezende computer met rare gekleurde streepjes bij sommige spellen, ik ben er zeker van dat dat aan de grafische kaart of de driver ervan lag) maar met de 7000-serie heb ik nooit serieuze problemen gehad qua performance. Ik heb wel eens een crash naar de desktop gehad, dat zou mogelijk aan de overklok kunnen liggen maar ik heb het ook meerdere keren bij Borderlands 2 gehad wat geen 100% performance haalt op mijn grafische kaart in combinatie met de rest van mijn systeem (CPU-bottleneck?).

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Dat klopt deels.

Alle hardware is duurder geworden. Zie ook videokaarten. 9700 Pro was nieuw 430 euro. Nu betaal je voor het snelste 1500.
Moederborden hetzelfde er zijn moederborden van 500-600 euro. En een beetje high end bord kost 300-400 dat was eerst 150. Voor een Midrange PC nu had je toen het beste van het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:47:
Is het jullie opgevallen dat AMD niet de beste CPU's heeft gebind als Ryzen 1800X maar enkel als Threadripper en hoger? Ineens halen ze wel 4,2 GHz op 4 kernen en AMD gaf zelf aan dat de 5% best presteren samples opzij werden gelegd voor Threadripper. Het zal niet echt verbazen maar toch is het een beetje jammer aangezien het prijsverschil wel $200 bedroeg.

[...]

En bij elk spel moet je weer opzoeken hoe je die adscreen kan uitschakelen en bij elke installatie moet je dat weer opnieuw doen. :/
Niet omdat ik iets tegen Nvidia heb (wat het geval is) maar man, wat werkt die advertentie mij op mijn zenuwen en dan nog niet eens alleen omwille van de enorme arrogantie om te stellen dat je het spel MOET spelen met een Nvidia-kaart. Het beeld is lelijk en saai, het geluid werkt op de zenuwen en je kan het niet skippen i.t.t. Gaming Evolved wat in mijn ervaring altijd skipbaar was.

In alle eerlijkheid, er waren wat problemen rond 2010 (bevriezende computer met rare gekleurde streepjes bij sommige spellen, ik ben er zeker van dat dat aan de grafische kaart of de driver ervan lag) maar met de 7000-serie heb ik nooit serieuze problemen gehad qua performance. Ik heb wel eens een crash naar de desktop gehad, dat zou mogelijk aan de overklok kunnen liggen maar ik heb het ook meerdere keren bij Borderlands 2 gehad wat geen 100% performance haalt op mijn grafische kaart in combinatie met de rest van mijn systeem (CPU-bottleneck?).
Als je de stats bekijkt zie je dat de 1800X gemiddeld toch wel hoger overclockt dan de 1700X en de 1700X weer hoger dan de 1700. Er zijn hier en daar topic's van waar ze informatie verzameld hebben. Voltage is vooral lager bij het halen van 4.0.
Maar op dit moment is OC gewoon niet echt de moeite ja alle cores gaan dan 4.0 maar verbruik gaat te veel omhoog ten opzichte van de prestaties.
IPC is verder goed. Dus ben benieuwd wat er gebeurd als er een nieuwe revisie komt en wat Zen2 gaat brengen. Als ze die clocks met hetzelfde verbruik naar 4.5 boost kunnen tillen wordt het met Zen1 al leuk. Dan nog wat lactency issues oplossen en nog wat IPC tweaks en je hebt al een mooie basis voor Zen2.

Ik vond die TWIMTBP reclame ook irritant had er bij UT ook een AMD versie in geladen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:25:
[...]

Als je de stats bekijkt zie je dat de 1800X gemiddeld toch wel hoger overclockt dan de 1700X en de 1700X weer hoger dan de 1700.
Er zijn hier en daar topic's van waar ze informatie verzameld hebben. Voltage is vooral lager bij het halen van 4.0.
Dat bestrijd ik dan ook niet. Ze hebben blijkbaar vanaf het begin de beste 5% samples, of een groot deel hiervan, apart gelegd voor TR en allicht ook voor Epyc en voor de 1800X mogelijk het beste van de rest gebruikt, maar niet het beste.
Maar op dit moment is OC gewoon niet echt de moeite ja alle cores gaan dan 4.0 maar verbruik gaat te veel omhoog ten opzichte van de prestaties.
Helaas. Het zou fijn zijn als AMD met een goede oplossing zou komen om automatisch de beste kern met 4,0 GHz te overklokken en de overige 3 kernen op 3,7 GHz te zetten of zo, dit uiteraard met het dynamisch aanpassen van de software. Dat moet technisch gezien toch wel te doen zijn met al die sensoren die in de CPU zitten?
IPC is verder goed.
Sterker nog, ik durf te stellen dat AMD het op dit vlak minstens even goed doet als Intel. Mensen staren zich blind op de klokfrequentie maar laten we wel wezen, het is niet zo moeilijk voor de ingenieurs van Ryzen om de klokfrequnetie of de prestaties per MHz te verhogen ten koste van een hoger vermogen, in essentie is het een kwestie van wat componenten toe te voegen in de pipeline (hoe en wat is natuurlijk wel ingewikkeld maar daar komen die ingenieurs wel wijs uit).
Dus ben benieuwd wat er gebeurd als er een nieuwe revisie komt en wat Zen2 gaat brengen. Als ze die clcks met hetzelfde verbruik naar 4.5 boost kunnen tillen wordt het met Zen1 al leuk.
Dat zou geweldig zijn maar is er een reden om zo'n revisie te verwachten? De basis voor Zen2 zal sowieso wel goed zijn.
Ik vond die TWIMTBP reclame ook irritant had er bij UT ook een AMD versie in geladen :P
d:)b
Werd er toen nog een apart bestand op de schijf geplaatst voor deze reclame? Ze verstoppen al een flinke tijd die adscreens in andere bestanden zodat je die niet gemakkelijk kan verwijderen, of vervangen.
Ik vond de reclame van Gaming Evolved eerlijk gezegd wel goed, het geluid en het beeld waren aardig, het kwam dynamisch over.

PS
Ik zie nu op de doos van een Nvidia-kaart (MSI Armor 1080) prominent DX12 gedrukt staan: "GAMEWORKS/ANSEL/VRWORKS/DX12" _O-
Je moet maar durven, een van de grootste zwaktes op de doos zetten alsof je er goed in bent. De managers (van Nvidia of MSI, ik weet niet of dat Nvidia verplicht om zoiets op de doos te zetten, ik krijg de indruk van wel) rekenen er blijkbaar op dat veel mensen zich voor de gek laten houden en waarschijnlijk hebben ze daar gelijk in.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:47:
AMD is natuurlijk steeds bezig om het productieproces te optimaliseren, misschien wordt voor de TR al een verbeterde die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:50:
[...]

AMD is natuurlijk steeds bezig om het productieproces te optimaliseren, misschien wordt voor de TR al een verbeterde die gebruikt.
Onwaarschijnlijk, 100 MegaHerz verbetering is normaal als je de beste 5% selecteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:50:

Dat bestrijd ik dan ook niet. Ze hebben blijkbaar vanaf het begin de beste 5% samples, of een groot deel hiervan, apart gelegd voor TR en allicht ook voor Epyc en voor de 1800X mogelijk het beste van de rest gebruikt, maar niet het beste.
Geruchten gaan dat Epyc de eerste rivisie krijgt, de B2 die i.p.v. B1 in TR / Ryzen.

Quote van Tom's
Interestingly, the EPYC processors are listed in the document with the ZP-B2 Zeppelin die, whereas the Ryzen models use the ZP-B1 die. This could mean either that the EPYC processors use a newer stepping, or perhaps a different die.
Document waarna verwezen wordt (niet echt makkelijk te lezen ;) ) https://www.amd.com/Documents/AMD-Product-Master.pdf

OPN's binnen de TR / Ryzen / Epyc productgroep met AE op het einde zouden B1 die producten zijn, terwijl AF op het einde B2 die zou moeten zijn.
Helaas. Het zou fijn zijn als AMD met een goede oplossing zou komen om automatisch de beste kern met 4,0 GHz te overklokken en de overige 3 kernen op 3,7 GHz te zetten of zo, dit uiteraard met het dynamisch aanpassen van de software. Dat moet technisch gezien toch wel te doen zijn met al die sensoren die in de CPU zitten?
Dit doen ze toch al met XFR op maximaal 2 cores (Ryzen) of 4 cores (TR) zolang de temperaturen het toelaten of bedoel je iets totaal anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:01:
[...]

Geruchten gaan dat Epyc de eerste rivisie krijgt, de B2 die i.p.v. B1 in TR / Ryzen.

Quote van Tom's

[...]

Document waarna verwezen wordt (niet echt makkelijk te lezen ;) ) https://www.amd.com/Documents/AMD-Product-Master.pdf

OPN's binnen de TR / Ryzen / Epyc productgroep met AE op het einde zouden B1 die producten zijn, terwijl AF op het einde B2 die zou moeten zijn.
Kunnen ze dan niet voor de Ryzen-CPU's die nog gemaakt worden B2 gebruiken? Het zou leuk zijn.
Dit doen ze toch al met XFR op maximaal 2 cores (Ryzen) of 4 cores (TR) zolang de temperaturen het toelaten of bedoel je iets totaal anders?
Ja en nee. Het grote probleem met XFR is dat AMD bepaalt naar welke waarde die overklokt en dat je de 1800X moet kopen om hier gebruik van te maken, de boost + XFR op de 1700X is erg aan de lage kant, met de 1700 heb je eigenlijk geen andere keuze dan handmatig de klokfrequentie van alle kernen te verhogen maar dan wordt de spanning hoger dan dat nodig is bij lagere klokfrequenties.

Ik zou graag willen dat ik in de UEFI kan aangeven dat 1 kern op de door mij gekozen waarde boost wanneer het nodig is. Voor zo ver ik het begrijp kan dat momenteel niet via de UEFI en wordt de spanning niet netjes voldoende (lees: de minimale waarde waarmee het stabiel is of net daarboven) verlaagd wanneer de klokfrequentie lager is als je de klokfrequentie voor alle kernen hoger zet.
Wat ik graag zou zien is dit.
Elke kern krijgt een identificatiecode die identiek is voor die kern binnen Windows en in de UEFI. Onder Windows/Linux draai je een programma wat uitzoekt welke kern het beste werkt (laagste vereiste spanning voor 4,0 GHz of zo). Idem voor welke nummer 2/3/... is. In de UEFI geef je aan of dat je een 1-kern boost, 2 kern boost, 3 kern boost...wil. Op het moment dat de klokfrequentie lager is moet de spanning automatisch voldoende sterk mee verlagen. Tenslotte - dit heb ik hier vaker aangegeven - zou ik graag zien dat AMD toestaat dat je binnen Ryzen Master per programma aangeeft of dat de CPU wel of niet mag boosten. AMD heeft al software die hier dicht bij in de buurt komt voor grafische kaarten (per programma aangeven welke instellingen voor grafische instellingen worden gevolgd), dit kan AMD ook prima voor de CPU doen. AMD zou bijvoorbeeld de optie kunnen geven om wel met spellen te boosten maar niet bij andere software, dit zou voor veel gebruikers een prima optie zijn, AMD heeft immers al een flinke database met alle spellen, Radeon Settings heeft er geen enkele moeite mee om alle spellen te vinden.
Zelf zou ik bijvoorbeeld wel de boost willen voor spellen waarbij je een CPU-bottleneck hebt, niet de boost willen voor spellen die geen CPU-bottleneck hebben en niet de boost willen voor iets als Matlab om maar een voorbeeldje te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ryzen zal ook de B2 wel krijgen zodra deze voorraden op zijn. Of in ieder geval zullen nieuwere shipments die revisie hebben.
Ik weet nog wel dat in de tijd van de Athlon XP er vaak genoeg een nieuwe revisie was die gewoon net weer wat hoger konden clocken. Dan hebben ze toch wat kleine dingen gefixt om de yields beter te krijgen en dan stijgen de max OC clocks nog wel eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
ASUS Prime B350-Plus bios 0806
http://dlcdnet.asus.com/p...3510-306923974.1495100308

- Improve devices compatibility

Nu maar hopen dat ze geheugen bedoelen ;)
Mijn build is na een tijdje gedraaid te hebben op >3000C18 nu weer terug naar 2933C14 ivm stabiliteit

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb mijn geheugen op 2933 proberen te krijgen maar hij verslikt zich er nog steeds in... Dus hier in ieder geval geen verbetering. Voorlopig op 2800 - fingets crossed dat ik niet terug naar 2666 moet O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Er is een nieuwe bios voor de Asus b350m-a met de nietszeggende changelog 'improved device compatibility'

http://dlcdnet.asus.com/p...IME-B350M-A-ASUS-0806.zip

Ga hem zo even installeren
Pagina: 1 ... 35 ... 66 Laatste