Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 16:37
FlowSnake schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:57:
Ik sta op het punt om een Ryzen systeem aan te schaffen. De oplettende Tweaker zou gezien hebben dat de 1600X een uniek voordeel zou kunnen hebben ten opzichte van de 1800X; de 1600X beschikt namelijk over twee cores minder, maar heeft nog wel de beschikking tot de volledige 16MB L3 cache.

Toen ik dat bij de eerste aankondiging opmerkte, verwachtte ik zelf dat de 1600X het in multithreaded scenario's uiteraard zal afleggen, maar juist niet in single threaded scenario's. Immers hebben minder cores relatief meer L3 cache beschikbaar.

Maar ik zie nergens dat de 1600X de 1800X overtreft, niet in games, niet in synthetische benchmarks, nergens. Hoe kan dat?

Er was al wat gedoe rondom synthetische benchmarks, maar dat kwam erop neer dat programma's als SiSoft Sandra de cache niet goed konden meten. Iemand enig idee hoe of wat? Niet dat dit mij van mijn keuze afhoudt, hoewel ik nog wel even wil kijken hoe de nieuwe PRO line presteert mbt overclocking.
De 1400 is de enige cpu in de huidige ryzen lineup die geen 16mb heeft..
Waarom verwacht je een noemenswaardig verschil daarin?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
aminam schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:06:
[...]

De 1400 is de enige cpu in de huidige ryzen lineup die geen 16mb heeft..
Waarom verwacht je een noemenswaardig verschil daarin?
Ik weet dat meer versies 16MB hebben, maar ik doelde daarmee ook op dezelfde clocksnelheden uiteraard.

Anyway, zover mijn kennis gaat, de L3 cache is net als de L1 en L2 caches een buffer om informatie te voeren aan de CPU, maar ook als 'kladblokje'.

Ik weet dat CPU's met meer L2 cache met gelijke snelheden over het algemeen sneller zijn. Nu is het verschil met L3 dat dit een pool is voor alle cores, en niet per core. Toch zou je zeggen dat de pool relatief groter is voor 6 cores ten opzichte van 8 cores. Dus vandaar mijn mijn verbazing waarom een 6-core CPU met relatief een grotere L3 cache hier kennelijk geen voordeel uithaalt.

Ik verwacht geen noemenswaardig verschil, maar de verschillen zijn over meerdere reviews en benchmarks juist negatief, enkele procentpunten minder dan de 1800X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
Vermoedelijk is dat omdat een 6-core en een 8-core beiden al een aanzienlijke multi-threaded game nodig hebben om relatief 'te winnen' in die scores. Als iets al vrij geoptimaliseerd is voor multi-threading, dan kan die 6-core nog wel 'beter' zijn door de relatief grotere L3, maar dan gaat de 8-core op basis van threading weer winnen...

Ik denk dat je nooit winst gaat zien tenzij een programma precies rond die 6 cores zijn omslag heeft op L3 noodzaak. In alle andere gevallen zit je met een identieke single core prestatie of een multi-threaded aanpak waar de 1800X gewoon 33% meer ter beschikking heeft. Dan is de lagere L3 niet sterk genoeg van invloed om van de grotere core capaciteit een winst voor de 1600X te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
FlowSnake schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:17:
[...]

Ik weet dat meer versies 16MB hebben, maar ik doelde daarmee ook op dezelfde clocksnelheden uiteraard.

Anyway, zover mijn kennis gaat, de L3 cache is net als de L1 en L2 caches een buffer om informatie te voeren aan de CPU, maar ook als 'kladblokje'.

Ik weet dat CPU's met meer L2 cache met gelijke snelheden over het algemeen sneller zijn. Nu is het verschil met L3 dat dit een pool is voor alle cores, en niet per core. Toch zou je zeggen dat de pool relatief groter is voor 6 cores ten opzichte van 8 cores. Dus vandaar mijn mijn verbazing waarom een 6-core CPU met relatief een grotere L3 cache hier kennelijk geen voordeel uithaalt.

Ik verwacht geen noemenswaardig verschil, maar de verschillen zijn over meerdere reviews en benchmarks juist negatief, enkele procentpunten minder dan de 1800X.
16 zal al genoeg zijn onder volle belasting in die benchmarks, de 4 extra threads maken dan natuurlijk een groter verschil tenzij de optimalisatie heel beroerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
Wow msi heeft sinds gister nieuwe BETA bios uit, En ik boot met mijn msi x370 pro carbon zo ineens 3200. 16-18-18-36- T1

En er is een bug verholpen die er voor zorgte dat je CPU op 1,5ghz ging draaien zodra je de voltage aanpaste.

Ram: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Lekker bezig msi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Freaky_Angelus schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:23:
Vermoedelijk is dat omdat een 6-core en een 8-core beiden al een aanzienlijke multi-threaded game nodig hebben om relatief 'te winnen' in die scores. Als iets al vrij geoptimaliseerd is voor multi-threading, dan kan die 6-core nog wel 'beter' zijn door de relatief grotere L3, maar dan gaat de 8-core op basis van threading weer winnen...

Ik denk dat je nooit winst gaat zien tenzij een programma precies rond die 6 cores zijn omslag heeft op L3 noodzaak. In alle andere gevallen zit je met een identieke single core prestatie of een multi-threaded aanpak waar de 1800X gewoon 33% meer ter beschikking heeft. Dan is de lagere L3 niet sterk genoeg van invloed om van de grotere core capaciteit een winst voor de 1600X te brengen.
Hmmm, wellicht. Maar dan nog zou ik identieke IPC verwachten, niet enkele procentpunten lager. Maar ik begrijp waar je heen gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
DannyXP1600 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:22:
Is er ondertussen al een Ryzen overclock topic nu zo'n beetje alle Agesa 1.0.0.6 biossen er zijn?
Onderweg!
Hopelijk dit weekend af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Nieuwe Community Update: https://community.amd.com...equency-vs-memory-timings

Memory OC Showdown: Frequency vs. Memory Timings

Before we dig into the data, here’s what we analyzed:
  • The impact of the new BankGroupSwap (BGS) BIOS option
  • Single-rank DIMMs vs. dual-rank DIMMs
  • Automatic sub-timings vs. manually-tweaked subtimings
  • Max frequency vs. lower frequency at tighter timings
  • Geardown Mode (GDM) on vs. off

[ Voor 71% gewijzigd door Phuncz op 14-07-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:38
Saturnus schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Onderweg!
Hopelijk dit weekend af.
Beste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 18:31
Vanmorgen de BIOS van m'n B350 Mortar geupdate naar 1.5. Mijn geheugen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 125,-€ 125,-

Draait nu stabiel op 2933 / CL15 op A-XMP profiel 2 zonder verdere aanpassingen. Vandaag even kijken of het nog een stapje hoger kan ;)

Bij de 1.4 BIOS kwam ik niet verder dan 2666.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:41
ik had een mooie set up gevonden op het web voor de x370 gtn van biostar .
loop nu 3.8 ghz met de 1600x en dat op een mini itx bordje .
ik denk dat ik nog wel verder kom maar dan moet ik de kraken x42 vervangen.
eerst maar even zo draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Beaudog schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:47:
ik had een mooie set up gevonden op het web voor de x370 gtn van biostar .
loop nu 3.8 ghz met de 1600x en dat op een mini itx bordje .
ik denk dat ik nog wel verder kom maar dan moet ik de kraken x42 vervangen.
eerst maar even zo draaien.
Hoezo de AIO vervangen? Koeling moet toch niet het issue zijn.
Die VRM's hebben echter wel goede airflow nodig dmv een fan, zeker met die minuscule heatsinkjes die op ITX bordjes zitten.
OC3D viel daar ook over met het gigabyte ITX bord.

YouTube: Gigabyte AB350 Gaming WIFI ITX AM4 Motherboard Review

[ Voor 10% gewijzigd door unfor op 15-07-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Grote "heatsinks" op de VRM's helpen ook niet als ze slecht vormgegeven zijn en/of voorzien zijn van plastic opsmuk. Zo hebben verschillende X299 ATX borden problemen hiermee. Sommige zijn gewoon enkel 'vorm over functie' en die vermijd je best, op élk moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
unfor schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:02:
[...]

Hoezo de AIO vervangen? Koeling moet toch niet het issue zijn.
Die VRM's hebben echter wel goede airflow nodig dmv een fan, zeker met die minuscule heatsinkjes die op ITX bordjes zitten.
OC3D viel daar ook over met het gigabyte ITX bord.

YouTube: Gigabyte AB350 Gaming WIFI ITX AM4 Motherboard Review
ik ga liever voor een 24 of 28, airflow is prima
vrm krijgen genoeg lucht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Beaudog schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:23:
[...]

ik ga liever voor een 24 of 28, airflow is prima
vrm krijgen genoeg lucht .
Denk dat je daar max 5c af haalt met een flinke investering, en zo lang de ryzen niet dik boven de 70c komt is er niet zo'n probleem.
Ik draai hier op air met een R5 1600 op 3900 @ 1.4V, en de temperatuur in cpu-heavy games hangt zo rond de 58c, en in prime 68c.
Kan mij moeilijk voorstellen dat een AIO hogere temperaturen heeft, ook al is het een single fan rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
ik gebruikte core temp om te kijken hoe warm hij wordt.
de fans van de kraken draaien wel op quit mode rond de 700/800 rpm.
ik zal de fans op een andere mode zetten of een fancurve.

[ Voor 53% gewijzigd door Beaudog op 15-07-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Beaudog schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:39:
ik gebruikte core temp om te kijken hoe warm hij wordt.
de fans van de kraken draaien wel op quit mode rond de 700/800 rpm.
ik zal de fans op een andere mode zetten of een fancurve.
Mist wat info in je post: Hoe warm werd hij?
Check ook even HWiNFO64, die leest veel meer uit dan alleen je on-die sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
rond de 73 c na een paar uur gamen die hwi ga ik nog wel proberen .
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Beaudog schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:47:
rond de 73 c na een paar uur gamen die hwi ga ik nog wel proberen .
Bedankt!
Ok, dan zit je dus rond 53, valt mee.
De X processor heeft namelijk een 20c offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
ooh oke ik dacht dat het was opgelost met al die bios update,s
Bedankt voor de hulp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

aminam schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:29:
Asrock x370 Taichi bios 3 is uit, Update AGESA to 1.0.0.6a
vanmiddag even neuzen :)
Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:15:
[...]

Ik heb al zitten neuzen...

ik heb corsair XMP 3400 CL16 en mijn XMP 2.0 was veranderd naar 3333 mhz.. natuurlijk werkte dit niet.

terug naar 2933 @ CL14

verders geen veranderingen te zien..
Ik heb zelf bios 3.00 nog niet geprobeerd maar het toerental van de CPU fan schijnt nu eindelijk gebaseerd te zijn op de Tctl sensor (de temperatuur sensor in de CPU zelf) i.p.v. de sensor op het moederbord.

De sensor op het moederbord klimt vrij traag omhoog t.o.v. de werkelijke temperatuur van de CPU, met als gevolg dat de CPU bijvoorbeeld al staat te zweten op 60°C+ maar de CPU fan nog rondjes draait alsof de boel in idle modus verkeert. M.a.w. 'actie-reactie' is zeer traag tenzij er een vrij agressieve fan curve ingesteld is.

Nu Tctl gebruikt word, hoort de fan instant te reageren op de werkelijke CPU temperatuur. Zoals gezegd: zelf nog niet getest!

[ Voor 8% gewijzigd door EaS op 15-07-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Belangrijk is of het de CPU temperatuur of de CPU Diode temperatuur is, die laatste is niet ideaal tenzij fan geluid je niet boeit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/apM0UvX.png

CPU Diode temperatuur is de roze lijn. Je ziet vooral bij idle dat deze zeer wisselvallig is tijdens idle. Dit terwijl de CPU temperatuur (de groene lijn) veel stabieler is maar wel nauw genoeg in de buurt zit. CPU Diode temperatuur is waarschijnlijk de sensor in of juist onder de die, terwijl de CPU temperatuur de sensor op de package is. Dit is bij een Asus Prime X370-Pro moederbord trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op dit moment kom ik met mijn huidige setup niet voorbij 2400MHz geheugensnelheid.
2667Mhz werkt tot ik de computer herstart. dan 3X piep. zodra de pc dit gedaan heeft is het geheugen standaard op 2133mhz...

Info:
32GB G.Skill TridentZ RGB 3000 reepjes x 4 stuks a 8GB.
Ryzen 5 1600 (non-X)
Msi Bazooka B350M uATX.
Asus Geforce GTX 1060 Turbo
Sharkoon 600 watt psu.

Laatste officiele Bios nu op het mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Niets aan te doen momenteel, wachten op een bios update.
Zit hier in het zelfde schuitje.

Dingen om te proberen: SOC voltage naar 1.1, dimm voltage naar 1.35 / 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unfor schreef op zondag 16 juli 2017 @ 01:52:
Niets aan te doen momenteel, wachten op een bios update.
Zit hier in het zelfde schuitje.

Dingen om te proberen: SOC voltage naar 1.1, dimm voltage naar 1.35 / 1.4
is dit enkel met MSI? of heeft ASUS, etc ook hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSI was vanaf het begin (AM4) trager met het werkend krijgen van het systeem (veel DOA-problemen gehad) en de RAM. Hoe MSI het nu doet weet ik niet maar puur afgaande op de eerste 2-3 maanden zou MSI bij mij onderaan het lijstje staan voor AM4.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2017 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 02:27:
[...]

is dit enkel met MSI? of heeft ASUS, etc ook hier last van?
Alle AM4 borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
toch nog een ASRock AB350 GAMING-ITX/AC bij gekocht ,hoop dinsdag in huis .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knurk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 01:21
Speedy-J schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:33:
[...]

Dat is het nadeel van die fury reepjes ,ze océn zich zelf en met een slecht bios is dat een nogo.
Maar als het eenmaal draait en je graag overklokt is het best goed geheugen.
Update: cpu en mobo terug van SiComputers. Niks mis mee dus ik vroeg of er een bios update kon worden uitgevoerd. Zo geschiedde en voila, alles werkte meteen.

Misschien heeft iemand er wat aan dus ik herhaal nog eens: hyperx fury ddr4 2666mhz werd niet out of the box ondersteund door Asus prime b350m-a moederbord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:14
Ok. Ik heb mijn geheugen nog steeds niet op 3200MHz kunnen krijgen. G.Skill Flare X geheugen en MSI X370 Gaming Pro Carbon. De bios updates maken steeds kleine stapjes:

In het begin kon ik met 3200MHz 0% van de keren booten. En omdat toen de Memory retry setting er nog niet was bleef je in een boot loop (cmos reset enige oplossing).

Daarna kwam die optie er wel maar ook 0% van de keer booten.

Toen kreeg je de beta bios met AGESA 1.0.0.6. (1.71) Geheugen in zo'n 60% van de keren te booten op 3200MHz en zelfs te belasten met een Prime95 geheugen test. Maar door die 40% keer dat ie uitvalt bij het opstarten niet werkbaar. Sindsdien met de stabiele versie 1.7 en nu beta bios 1.81 niet beter geworden :(

Wel is sinds de beta bios 1.71 het probleem dat je instellingen weg gaan na een crash door het geheugen. weg. En ook opvallend is dat sinds deze bios de 2 XMP profielen identiek zijn: 3200MHZ met CL14. Voorheen (sinds versie 1.4 (denk ik?) toen de 2 XMP profielen te kiezen waren) was XMP profiel 2 een 2933MHz profiel.

Sinds stabiele versie 1.7 is ook het probleem dat na een crash, of enkele keren ook random, de bios het CPU fan profiel vergat weg.

En sinds beta bios 1.81 zie ik eindelijk (het werd eens tijd) de M.2 SSD in de board explorer van MSI in de bios. Dus dat je muis over je M.2 slot hovered en er staat: Samsung 950 EVO.

Wat met pas na 1.81 is opgevallen is dat het met XMP profiel het NB/SOC voltage automatisch veranderd. Het blijft wel op auto staan maar gaat van de standaard 0,88V naar 1,16V. Dus die fix dat wordt aanbevolen, het verhogen van het NB voltage, werkt niet.

Ik heb ook de Command Rate van 1T naar 2T veranderd, maar dit lijkt niks te doen. Ook Memory Try-it instelling met een CL van 16 of 18 i.p.v. 14 doet niks.

Ik snap ook niet dat de keren dat ie wel boot er gewoon een Prime95 geheugen test uit te voeren is. Maar dat ie bijna de helft van de keren dat ik de PC (her)start gewoon uitvalt met 3200MHz geheugen.

Iemand nog een idee? Het stomme is dat je genoeg mensen ziet met Corsair geheugen en een MSI B350 bordje die gewoon (soms zelfs voor de AGESA 1.0.0.6) het XMP kunnen aanzetten en dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijft gewoon apart dat ik wel kan rebooten van 2400Mhz naar 2667Mhz, maar zodra ik de pc geheel afsluit gaat de B350M terug naar 2133Mhz.
Dit gaat gepaard voor de herstart met een korte piep. dan reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

knurk schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:31:
[...]

Update: cpu en mobo terug van SiComputers. Niks mis mee dus ik vroeg of er een bios update kon worden uitgevoerd. Zo geschiedde en voila, alles werkte meteen.

Misschien heeft iemand er wat aan dus ik herhaal nog eens: hyperx fury ddr4 2666mhz werd niet out of the box ondersteund door Asus prime b350m-a moederbord!
Nu is het een beetje uitkijken welk BIOS je flashed ,als het goed draait nu dan geen verdere acties ondernemen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:29:
het blijft gewoon apart dat ik wel kan rebooten van 2400Mhz naar 2667Mhz, maar zodra ik de pc geheel afsluit gaat de B350M terug naar 2133Mhz.
Dit gaat gepaard voor de herstart met een korte piep. dan reboot.
Heb je je VDDR aangepast naar een hoger voltage? Want dan lijkt dit namelijk op het probleem dat bij een cold boot eerst geprobeerd wordt te booten met een VDDR van 1.2 volt ipv je eigen gezette waarde. Na reboot kun je dan wel je geheugen instellingen weer toepassen.

Ik had hetzelfde probleem en heb ik opgelost door AM4 advance boot training uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Onderweg!
Hopelijk dit weekend af.
Het laat nog even op zich wachten maar er wordt actief aan gewerkt. Het punt is dat ik goed in moet lezen in de materie om geen verkeerde dingen op te schrijven, ook al wordt de TS niet zo uitgebreid als de vorige AMD serie die ik gedaan heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReddishRat schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:19:
[...]

Heb je je VDDR aangepast naar een hoger voltage? Want dan lijkt dit namelijk op het probleem dat bij een cold boot eerst geprobeerd wordt te booten met een VDDR van 1.2 volt ipv je eigen gezette waarde. Na reboot kun je dan wel je geheugen instellingen weer toepassen.

Ik had hetzelfde probleem en heb ik opgelost door AM4 advance boot training uit te zetten.
Voltage van het geheugen staat vast op 1.350v
op dit moment staat mijn Ryzen 5 1600 geklokt op 3,50Ghz met de standaard koeler.
DDR4 G.Skill staat nu op 2667Mhz. Toch zou ik liever zien dat mijn geheugen geklokt stond op 2933Mhz :'(

screenshot van mijn bios
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/g3jfiMNSRH6V/540.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Probeer SOC op 1,1V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgeerolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
Beaudog schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:45:
toch nog een ASRock AB350 GAMING-ITX/AC bij gekocht ,hoop dinsdag in huis .
Waar heb je die besteld als ik vragen mag? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
rgeerolf schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:29:
[...]

Waar heb je die besteld als ik vragen mag? :)
Alternate heeft hem op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Laatst online: 06:35
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:37:
[...]

Voltage van het geheugen staat vast op 1.350v
op dit moment staat mijn Ryzen 5 1600 geklokt op 3,50Ghz met de standaard koeler.
DDR4 G.Skill staat nu op 2667Mhz. Toch zou ik liever zien dat mijn geheugen geklokt stond op 2933Mhz :'(

screenshot van mijn bios
[afbeelding]
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar heb je de functie "Memory try it" ook al geprobeerd? Ik heb een MSI Mortar en ondervind probleempjes als ik de xmp functie gebruik of handmatig instelling aanpas, niet starten of instabiel.
Met "Memory try it", soc op 1.0v en de rest op auto gaat het bij mij veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JappieR schreef op maandag 17 juli 2017 @ 06:36:
[...]

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar heb je de functie "Memory try it" ook al geprobeerd? Ik heb een MSI Mortar en ondervind probleempjes als ik de xmp functie gebruik of handmatig instelling aanpas, niet starten of instabiel.
Met "Memory try it", soc op 1.0v en de rest op auto gaat het bij mij veel beter.
dat is zonder A-XMP aan toch?
Ja diverse keren zelfs.

Ik lees ook dat moederbord fabrikanten diverse tools heeft ingebouwd.
Zou dit kunnen dat het onmogelijk is om te overklokken naar 2933?
AMD tested both modes, and in a nutshell, the company recommends that most gamers should disable BankGroupSwap. You should also disable Geardown Mode if the memory overclock is already stable with a 1T command rate. As with any settings, your mileage may vary.

Dus BankGroupSwap met Geardown uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu eens alle DDR4 reepjes er uit gehaald. en eerst een enkele geprobeerd met 2933mhz.
dit lukte met xmp profile op 2933 en 3066MHZ!!!!!!!
XMP uit en handmatig op 3200 lukte zelfs ook na 1x herstart.

nu heb ik 2 reepjes op 2933mhz draaien a 16GB totaal.
3066 nog niet geprobeerd.

blijven er nog 2 van 16GB totaal over die ik niet ongebruikt wil hebben.

handmatig op 1.350v gezet.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/PiCRukKK7cjQ/360.jpg

2x reepjes a 2933mhz
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/WtjTt1ispDSV/360.jpg

het gaat om deze 4 reepjes
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/uhzFEH5M4jdm/360.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:31:
ik heb nu eens alle DDR4 reepjes er uit gehaald. en eerst een enkele geprobeerd met 2933mhz.
dit lukte met xmp profile op 2933 en 3066MHZ!!!!!!!
XMP uit en handmatig op 3200 lukte zelfs ook na 1x herstart.

nu heb ik 2 reepjes op 2933mhz draaien a 16GB totaal.
3066 nog niet geprobeerd.

blijven er nog 2 van 16GB totaal over die ik niet ongebruikt wil hebben.

handmatig op 1.350v gezet.

[afbeelding]

2x reepjes a 2933mhz
[afbeelding]

het gaat om deze 4 reepjes
[afbeelding]
Heb je al terug met 4 reepjes geprobeerd op 2933MT/s ? ,best kans dat hij ze nu wel pakt.
Biosen kunnen soms heel onvoorspelbaar zijn vandaar de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-J op 17-07-2017 19:07 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
Disclaimer: ik heb geen ervaring met Ryzen.

Op basis van jaren old school FSB overcloking kan ik je vertellen dat je beter ver weg kunt blijven van 4 modules. Wat met 2 modules stabiel draait gaat vaak met 4 modules niet werken.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2017 22:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:14:
Disclaimer: ik heb geen ervaring met Ryzen.

Op basis van jaren old school FSB overcloking kan ik je vertellen dat je beter ver weg kunt blijven van 4 modules. Wat met 2 modules stabiel draait gaat vaak met 4 modules niet werken.
Als je meer dan 16GB wilt dan zit je vaak vast aan of 4 latjes SR of 2 latjes 16GB DR. Nu is 4 latjes net iets zwaarder. Ik heb het geluk dat mijne alle vier waarschijnlijk van dezelfde wafer komen (als ik de nummering mag geloven ;)), dat schijnt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:49:
[...]

Als je meer dan 16GB wilt dan zit je vaak vast aan of 4 latjes SR of 2 latjes 16GB DR. Nu is 4 latjes net iets zwaarder. Ik heb het geluk dat mijne alle vier waarschijnlijk van dezelfde wafer komen (als ik de nummering mag geloven ;)), dat schijnt te helpen.
nummering verspring op elk latje met 1.

Zover ik het mag geloven draait het met 4 pcb's stabiel op 2400 mhz.
vind het alleen zo jammer als ik de helft niet zou kunnen gebruiken als ik toch besluit om 2933 mhz te draaien.
dat werkt namelijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 00:22:
[...]

nummering verspring op elk latje met 1.

Zover ik het mag geloven draait het met 4 pcb's stabiel op 2400 mhz.
vind het alleen zo jammer als ik de helft niet zou kunnen gebruiken als ik toch besluit om 2933 mhz te draaien.
dat werkt namelijk wel
Ik draai haast stabiel CL14 3200MT/s met 32GB. Het is dus hopen dat ik met Agesa 1.0.7 wel stabiel zit ;).
Nummering is verspring inderdaad 1 met latje. Ik heb 2 setjes ram gekocht en die zijn toevallig gelijk in nummering op de laatste digit na, 00116 en 00113 individueel weet ik niet precies, maar er zat volgens mij 2 tussen. Waarschijnlijk dus 00112 en 00115.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-07-2017 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Nieuwe bios voor ASRock AB350M-Pro4 met AGESA 1.0.0.6a: http://www.asrock.com/MB/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#BIOS
Ook diverse andere ASRock borden hebben een update gekregen, check je support page.

Voor het eerst kan ik booten op 2933 XMP settings :P
Momenteel aan het stresstesten, maar het lijkt goed!

Ook mooi om te zien, het verschil tussen 2133 en 3200 geheugen:

https://www.reddit.com/r/..._ram_vs_2133_in_12_games/

[ Voor 36% gewijzigd door unfor op 18-07-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 01:05:
[...]

Ik draai haast stabiel CL14 3200MT/s met 32GB. Het is dus hopen dat ik met Agesa 1.0.7 wel stabiel zit ;).
Nummering is verspring inderdaad 1 met latje. Ik heb 2 setjes ram gekocht en die zijn toevallig gelijk in nummering op de laatste digit na, 00116 en 00113 individueel weet ik niet precies, maar er zat volgens mij 2 tussen. Waarschijnlijk dus 00112 en 00115.
wanneer komt Agesa 1.0.0.7 uit dan?
of is daar nog niks over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:50:
[...]

wanneer komt Agesa 1.0.0.7 uit dan?
of is daar nog niks over bekend?
The Source in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Wellicht word er door andere fabrikanten ook eerst nog een agesa 1006a bios uitgebracht.
Waar ik met 1006 niet kon booten op 2933 ging het met 1006a in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@Help!!!! Inderdaad :).

[ Voor 31% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-07-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7A38v15 MSI v1.50 Bios
Description
- Improved memory compatibility.
- Updated AGESA Code 1.0.0.6

deze zit er nu op het moment er op.

MSI B350M Bazooka

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2017 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
Oke asrock binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZFTH6L5JANdhIQzoQUGRuPg/medium.jpg
Vanavond gaan bouwen ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Beaudog schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:00:
Oke asrock binnen
[afbeelding]
Vanavond gaan bouwen ben benieuwd
Ben benieuwd, het gene wat ik zo jammer vind is dat ze maar 4 sata poorten op de itx bordjes hebben geplaatst terwijl op de Intel Z170 en Z270 er gewoon 6 op zitten :/

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Earzz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:30:
[...]

Ben benieuwd, het gene waar ik zo jammer vind is dat ze maar 4 sata poorten op de itx bordjes hebben geplaatst terwijl op de Intel Z170 en Z270 er gewoon 6 op zitten :/
Gebruik het alleen om te gamen 2 ssd een voor w10 pro en de andere voor de games .
Dus voor mij is het genoeg .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Earzz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:30:
[...]

Ben benieuwd, het gene wat ik zo jammer vind is dat ze maar 4 sata poorten op de itx bordjes hebben geplaatst terwijl op de Intel Z170 en Z270 er gewoon 6 op zitten :/
Dat heeft onder andere te maken met het feit dat B350 daar eigenlijk niet genoeg lanes voor heeft, zo hebben de meeste B350 bordjes maar 4 SATA aansluitingen.
Ze zijn er wel met meer, maar dan word er ergens anders weer iets ingeleverd.
Daarnaast hebben de meeste ITX bordjes maar 4 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik heb nog een game systeem met de asrock h81m-itx daar zitten er maar 2 sata aansluitingen op .

[ Voor 3% gewijzigd door Beaudog op 18-07-2017 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik wou dat bios changelogs een ding waren...

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unfor schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:06:
[...]

Dat heeft onder andere te maken met het feit dat B350 daar eigenlijk niet genoeg lanes voor heeft, zo hebben de meeste B350 bordjes maar 4 SATA aansluitingen.
Ze zijn er wel met meer, maar dan word er ergens anders weer iets ingeleverd.
Daarnaast hebben de meeste ITX bordjes maar 4 aansluitingen.
Toch zijn er te vinden met 6 sata poorten, waaronder die van Asus, Gigabyte, AsRock. Natuurlijk levert men 1 of 2 van die in als men NVMe SSD's gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:17:
[...]

Toch zijn er te vinden met 6 sata poorten, waaronder die van Asus, Gigabyte, AsRock. Natuurlijk levert men 1 of 2 van die in als men NVMe SSD's gaat gebruiken.
Je herhaalt wat ik zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
unfor schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:06:
[...]

Maar wat is dan de reden dat de grotere broer, de ASRock X370 GAMING-ITX/AC ook maar 4 sata poorten heeft?

[ Voor 26% gewijzigd door Earzz op 18-07-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Earzz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:41:
[...]

Maar wat is dan de reden dat de grotere broer, de ASRock X370 GAMING-ITX/AC ook maar 4 sata poorten heeft?
Ruimte, kosten, zeg het maar.
Ik ben geen mobo fabrikant, maar wat ik wel weet is dat de meerderheid van de itx planken max 4 poorten heeft.
Ik zie overigens niet helemaal waarom je meer zou willen in een itx kastje, maar dat terzijde.

[ Voor 33% gewijzigd door unfor op 18-07-2017 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic neemt een itx plank, propt er een kaartje met sata poorten in en zet hardware raid aan + freenas ofzo :+ tadaaa een NAS.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
unfor schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:53:
[...]

Ruimte, kosten, zeg het maar.
Ik ben geen mobo fabrikant, maar wat ik wel weet is dat de meerderheid van de itx planken max 4 poorten heeft.
Ik zie overigens niet helemaal waarom je meer zou willen in een itx kastje, maar dat terzijde.
Damic schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:09:
* Damic neemt een itx plank, propt er een kaartje met sata poorten in en zet hardware raid aan + freenas ofzo :+ tadaaa een NAS.
Dit dus zo'n beetje, alleen dan met Plex server erbij.
Ook zal dan toch graag een grafische kaart blijven gebruiken en dan kom je met 4 sata poorten niet heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In principe zou je een pci-e x16 splitter kunnen gebruiken die er 2x 8x van maakt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Net de asrock 350 itx ingebouwd en loopt prima w10 pro erop
Geheugen loopt op 3200 mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moederbord ingeruild voor een ASUS X370-Pro.
kon de MSI B350M Bazooka inruilen voor de ASUS.

we komen dus weer een stapje verder richting de 2933MHz.
draait nu stabiel op 2666MHz zonder horten of stoten.
grote plus is nu dat mijn ATX kast Be Quiet! Dark Base Pro 900 een stuk beter gevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 01:05:
[...]

Bijna stabiel schiet natuurlijk niet op :P . Draai je die dingen tegenwoordig dan op 2T en draait het op lagere Mhz dan wel stabiel?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:48:
[...]

Bijna stabiel schiet natuurlijk niet op :P . Draai je die dingen tegenwoordig dan op 2T en draait het op lagere Mhz dan wel stabiel?
Een crash per 2 weken vind ik stabiel genoeg :+ .
Het draait nog steeds op 1T.

Ik denk dat het met CL15 wel stabiel zou draaien alleen is er een bug met het bord dat ik het niet op CL15 kan zetten want dan springt het naar CL16 >.>.

Edit:
Lagere snelheden heb ik niet getest, koste wat het kost 3200MT/s.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 19-07-2017 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk je een ''beter'' chipset te kopen, lijkt deze nog erger te zijn dan de B350M.

Heb nu een ASUS Prime X370-Pro maar daar lukt het mij helemaal niet om over de 2400mhz te komen met AGEA 1.0.0.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:36:
denk je een ''beter'' chipset te kopen, lijkt deze nog erger te zijn dan de B350M.

Heb nu een ASUS Prime X370-Pro maar daar lukt het mij helemaal niet om over de 2400mhz te komen met AGEA 1.0.0.6
uh... iets meer info mag wel?

Draait prima hier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1aSwvTa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor

Dan heb je het niet helemaal goed begrepen.
X370 is niet een beter chipset dan B350 in zijn geheugen support, dat komt vanuit bios updates.
X370 is beter, maar slechts omdat het meer lanes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:57:
[...]

uh... iets meer info mag wel?

Draait prima hier:
[afbeelding]
AMD Ryzen 5 1600 Boxed. niet de X versie.
ASUS Prime X370-Pro
G.Skill DIMM 32 GB DDR4-3000 Quad-Kit Timings: CL16 18-18-38
ASUS Geforce GTX Turbo 1060 6G
600watt PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:03:
[...]

ASUS Prime X370-Pro
600watt PSU
Quad kit. :)
Dan had je toch beter wat onderzoek kunnen doen en tot de conclusie gekomen dan Ryzen moeite heeft om 4 geheugen modules op zijn rated speeds te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:02:
[...]

Dan heb je het niet helemaal goed begrepen.
X370 is niet een beter chipset dan B350 in zijn geheugen support, dat komt vanuit bios updates.
X370 is beter, maar slechts omdat het meer lanes heeft.
Alle PCI Express lanes komen van de CPU. Het enige verschil tussen X370 en B350 is dat je met X370 SLI en CrossFire kunt draaien en B350 niet. Nou ja CrossFire kan wel met B350 het werkt alleen niet fatsoenlijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Met dat bord heb ik DDR4-2933 (het is geen MHz) al sinds de release, met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 2x 8GB RAM latjes.

Sowieso is het overclocken van het geheugen niet zo evident als men denkt:
- Samsung "B-die" geheugen loopt gemakkelijk op DDR4-3200 en hoger, maar SK Hynix komt vaak maar tot DDR4-2933 tot nu toe
- BIOS instellingen zijn van veel belang als het niet stabiel is met het XMP profiel te kiezen, waaronder voltages en manuele settings
- het lijkt zelfs per CPU te verschillen wat het resultaat is, zoals te verwachten met overclocks
- meer dan 2 latjes geheugen of meer dan 2 "ranks" per DIMM (vaak het geval bij 16GB DIMM's) maken het ook moeilijker en zijn afhankelijk van bepaalde instellingen voor een overclock stabiel te krijgen

Specifiek voor Ryzen RAM overclocking vind je hier van AMD zelf. Zeker als je 4 DIMM's hebt wil je goed lezen wat er in de RAM topics daar gezegd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 19-07-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:03:
[...]

ASUS Prime X370-Pro
600watt PSU
Wat @unfor zegt, ik zag laatst wel iemand hier die een quad combi op 2933 had gekregen maar dat was een 3600 kit dacht ik? (en op een MSI bordje)

Je kan 2667 proberen of dat wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Wat @unfor zegt, ik zag laatst wel iemand hier die een quad combi op 2933 had gekregen maar dat was een 3600 kit dacht ik? (en op een MSI bordje)

Je kan 2667 proberen of dat wel werkt...
dat werkt enigzins, maar na een cold-start of reboot 3x piep. paar keer dan. dan reset op 2133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:25:
[...]

dat werkt enigzins, maar na een cold-start of reboot 3x piep. paar keer dan. dan reset op 2133
DRAM voltage moet wel op 1.35V staan en je kan de NB/SoC op 1.1V proberen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb op mijn ab350pro4 4x8gb LPX 3000b15 draaiend op 2800, hoger wil nog steeds niet (1.0.0.6a), maar hij wil nu wel koud booten op 2800, terwijl dat voorheen alleen ging op 2667.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:27:
[...]

DRAM voltage moet wel op 1.35V staan en je kan de NB/SoC op 1.1V proberen te zetten.
is dat safe? bedoel voor de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Beide zijn veilige waardes. Sowieso loopt bijna al het geheugen sneller dan DDR4-2666 op 1.35V. Zelfs 1.4V op het geheugen is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

foppe-jan schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:34:
Ik heb op mijn ab350pro4 4x8gb LPX 3000b15 draaiend op 2800, hoger wil nog steeds niet (1.0.0.6a), maar hij wil nu wel koud booten op 2800, terwijl dat voorheen alleen ging op 2667.
Ah, goed om te horen dat ik hier niet alleen in ben. Maarja, die van mijn 2x16GB, maar komt natuurlijk ergens een beetje op hetzelfde neer, 4 ranks aan SK Hynix 15-17-17-35 3000 chips.
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:32:
[...]

is dat safe? bedoel voor de levensduur?
Zoals Phuncz ook al schrijft; aka can confirm:

1.35v is "Stock" voor DDR4 "OC" modules. Alles boven 2133 is al niet meer JEDEC, en op Ryzen is alles boven 2400 eigenlijk al "OC".

Op Samsung E-die hebben mensen laten zien dat 2 jaar 1.45v geen probleem hoeft te zijn. SK Hynix en zelfs bottom-barrel Micron ram gaat niet dood aan 1.41v.

Let wel; je moet ook je VTTDDR voltage meenemen. In spec is 50% van je vram voltage. Standaard is 0.600v, je moet dus naar 0.675v. Bij de beta EUFI's van MSI / ASUS / ASrock hebben mensen laten zien dat dit verder boosten dan 50% soms meer helpt dan het voltage van de ram zelf verhogen. 1.36v DDR + 0.700v VTTDDR bijvoorbeeld.

AMD heeft zelf in hun MSI dragon club sessie (hier ook gelinkt een maand terug) ook geroepen dat 1.1v voor optimale mem OC's prima in orde is. 1.15v is ook nog acceptabel, ... eh niets meer, dus ehh, 1.15v als safe top limit kiezen.

Let wel, idle temps gaan omhoog met het verhogen van dit voltage. Bij mij 27C op 0.810v, 30-33C op 0.900~0.950v, en zefls 38-40C op 1.15v.

Eerst gewoon op 1.1 / 1.15v je Ram testen, daarna kijken hoeveel lager het kan voordat je OC instabiel wordt. Mijn huidige 2800mt setting heeft maar 0.920v nodig, zonde om em dan op 1.1v te houden zeg maar.

Compleet Stock met lage vCores verhoogt je ram OC capaciteit een beetje. Ik OC ram daarom liever met een heel milde OC op de CPU, maar níet géén! Ik ging bij 1.0.0.6a nu met wat tijdsbesparing vs 1.0.0.1 en 1.0.0.4a op een aantal bordjes voor 1.25v vCore en 3500mhz. (non-X chips) of 1.325v 3800mhz op een 1600X en 1700X. (ongeveer de normale 2core boost speed zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
djunicron schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:27:
[...]

Ah, goed om te horen dat ik hier niet alleen in ben. Maarja, die van mijn 2x16GB, maar komt natuurlijk ergens een beetje op hetzelfde neer, 4 ranks aan SK Hynix 15-17-17-35 3000 chips.

[...]

Zoals Phuncz ook al schrijft; aka can confirm:

1.35v is "Stock" voor DDR4 "OC" modules. Alles boven 2133 is al niet meer JEDEC, en op Ryzen is alles boven 2400 eigenlijk al "OC".

Op Samsung E-die hebben mensen laten zien dat 2 jaar 1.45v geen probleem hoeft te zijn. SK Hynix en zelfs bottom-barrel Micron ram gaat niet dood aan 1.41v.

Let wel; je moet ook je VTTDDR voltage meenemen. In spec is 50% van je vram voltage. Standaard is 0.600v, je moet dus naar 0.675v. Bij de beta EUFI's van MSI / ASUS / ASrock hebben mensen laten zien dat dit verder boosten dan 50% soms meer helpt dan het voltage van de ram zelf verhogen. 1.36v DDR + 0.700v VTTDDR bijvoorbeeld.

AMD heeft zelf in hun MSI dragon club sessie (hier ook gelinkt een maand terug) ook geroepen dat 1.1v voor optimale mem OC's prima in orde is. 1.15v is ook nog acceptabel, ... eh niets meer, dus ehh, 1.15v als safe top limit kiezen.

Let wel, idle temps gaan omhoog met het verhogen van dit voltage. Bij mij 27C op 0.810v, 30-33C op 0.900~0.950v, en zefls 38-40C op 1.15v.

Eerst gewoon op 1.1 / 1.15v je Ram testen, daarna kijken hoeveel lager het kan voordat je OC instabiel wordt. Mijn huidige 2800mt setting heeft maar 0.920v nodig, zonde om em dan op 1.1v te houden zeg maar.

Compleet Stock met lage vCores verhoogt je ram OC capaciteit een beetje. Ik OC ram daarom liever met een heel milde OC op de CPU, maar níet géén! Ik ging bij 1.0.0.6a nu met wat tijdsbesparing vs 1.0.0.1 en 1.0.0.4a op een aantal bordjes voor 1.25v vCore en 3500mhz. (non-X chips) of 1.325v 3800mhz op een 1600X en 1700X. (ongeveer de normale 2core boost speed zeg maar)
Je bent nogal onduidelijk... over welk voltage heb je het nou?

M'n NB staat op 1.16V (auto) en m'n DRAM op 1.36V (A-XMP profile 2), de rest op auto.

VTTDDR is geen term bij MSI.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eysYaLJ.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

ArcticWolf schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:44:
[...]

Je bent nogal onduidelijk... over welk voltage heb je het nou?

M'n NB staat op 1.16V (auto) en m'n DRAM op 1.36V (A-XMP profile 2), de rest op auto.

VTTDDR is geen term bij MSI.

[afbeelding]
VPP = ram VRM input; 2.50v volgens de JEDEC specs. Lekker auto laten.

http://www.overclockers.com/amd-ryzen-overclocking-guide/

VTT is... VTT? Net als vage namen als FCLK & UCLK...

VTT is bij Ryzen zo'n beetje het deel van het SoC voltage dat naar de IMC gaat. Staat voor VolTage Termination. Kan zijn dat MSI em niet voert?

Nu kan ik ernaast zitten, maar ik geloof dat MSI op een aantal borden de moeite nam om het per kanaal te regelen en dan hadden ze er een andere naam voor. Grote kans dat het die VRef setting per kanaal is hier in de screenshot.

De mem gerelateerde values zijn dan:

DDR (VDDIO): 1.20~1.35 stock, 1.45v max. (enkel zo hoog gaan met afdoende koeling)
VPP: SoC VRM voltage: 2.50v stock (JEDEC), 2.60v max.
VTT / VREF(?): 0.600v stock, (0.675v bij 1.35v DDR) 0.750v max (liever lager!)
NB Voltage (SoC): 0.800v stock(?) - 1.10v recommended, 1.20v max (absoluut max!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:42
Ik heb een nieuw ryzen systeem geassembleerd.
Alleen de cpu, geheugen en Moederbord zijn vervangen.
Als ik in de bios XMP zet op Profile 1 zodat het geheugen op 3200 mhz draait en reboot komt de pc in een soort van bootloop terecht. Hij spint op, en valt dan uit, en dit herhaalt zich. Alle led lampen op moederbord en op de front van de case gaan uit.

Daarop de Bios gereset en de default weer geladen.
Dit is gebeurd met Bios F6. Daarna heb ik de bios geupdate naar F7. Ik heb daarna geen tijd meer gehad om verder te testen. ik heb vannacht wel prime95 laten draaien om te kijken of alles met de default waardes stabiel was. Tot nu toe is dit het geval.
Ik wil eigenlijk weten of dit normaal gedrag is dat er een bootloop ontstaat. Ik heb al wel meerder post online gezien van mensen met deze exacte combi dat de xmp goed werkt.

Het is trouwens wel brak dat je de bios moet gaan resetten met een schroeven draaier. Op mij vorige moeder bord zat er netjes een knop op het moederbord daarvoor.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1XFX Radeon RX 480 GTR 8GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 147,95€ 147,95
1Thermaltake Toughpower XT 675W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Trion 100 960GB€ 344,99€ 344,99
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 820,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
achondar schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:11:
Ik heb een nieuw ryzen systeem geassembleerd.
Alleen de cpu, geheugen en Moederbord zijn vervangen.
Als ik in de bios XMP zet op Profile 1 zodat het geheugen op 3200 mhz draait en reboot komt de pc in een soort van bootloop terecht. Hij spint op, en valt dan uit, en dit herhaalt zich. Alle led lampen op moederbord en op de front van de case gaan uit.

Daarop de Bios gereset en de default weer geladen.
Dit is gebeurd met Bios F6. Daarna heb ik de bios geupdate naar F7. Ik heb daarna geen tijd meer gehad om verder te testen. ik heb vannacht wel prime95 laten draaien om te kijken of alles met de default waardes stabiel was. Tot nu toe is dit het geval.
Ik wil eigenlijk weten of dit normaal gedrag is dat er een bootloop ontstaat. Ik heb al wel meerder post online gezien van mensen met deze exacte combi dat de xmp goed werkt.

Het is trouwens wel brak dat je de bios moet gaan resetten met een schroeven draaier. Op mij vorige moeder bord zat er netjes een knop op het moederbord daarvoor.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1XFX Radeon RX 480 GTR 8GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 147,95€ 147,95
1Thermaltake Toughpower XT 675W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Trion 100 960GB€ 344,99€ 344,99
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 820,84
Je hebt hetzelfde geheugen als ik hem met skhynix chips, die staan er niet om bekend out of the box 3200 te draaien. Ik zou het even laten bij 2933 of 3066 en over één a twee maand nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:42
aminam schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:29:
[...]

Je hebt hetzelfde geheugen als ik hem met skhynix chips, die staan er niet om bekend out of the box 3200 te draaien. Ik zou het even laten bij 2933 of 3066 en over één a twee maand nog eens proberen.
OK tnx, maar het klopt dus dat je dan een soort bootloop krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
achondar schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:49:
[...]

yep, in jip en-janneke is het iets als dit;

woei!, piep, piew, woei!, piep, piew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
achondar schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:49:
[...]

Bij een goed werkende geheugen controller op de SOC van Ryzen is een bootloop ongebruikelijk. Geheugen is niet het probleem maar de IMC op de Ryzen SOC wel.
Ruil voor de grap eens je cpu om voor een ander model en wellicht heb je geluk en tref je een IMC die beter werkt. Dat verklaard waarschijnlijk ook meteen waarom er mensen zijn die met dezelfde cpu, hetzelfde bord en geheugen geen problemen ondervinden.
Kwestie van geluk hebben lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
achondar schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:11:

Ja dat is normaal. Na een keer of 5 (soms meer) booten reset hij zelf de BIOS instellingen en boot hij gewoon dus dan hoef je niet met een schroevendraaier te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Laatst online: 20:51
aminam schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:29:
[...]

Ik zit ook met deze combinatie mobo/geheugen op bios F7, maar bij mij blijft ie standaard op 2133 draaien. Ik zet het XMP op profile1 en de rest op automatisch, maar desalniettemin blijft ie op 2133. Heeft iemand tips? Ik zou al een stuk blijer worden van 2933 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Skamn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:03:
[...]

Ik zit ook met deze combinatie mobo/geheugen op bios F7, maar bij mij blijft ie standaard op 2133 draaien. Ik zet het XMP op profile1 en de rest op automatisch, maar desalniettemin blijft ie op 2133. Heeft iemand tips? Ik zou al een stuk blijer worden van 2933 :)
XMP profiel selecteren en dan handmatig de multiplier aanpassen naar 29.33?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Laatst online: 20:51
mstx schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:11:
[...]

XMP profiel selecteren en dan handmatig de multiplier aanpassen naar 29.33?
Volgens mij (maar ik kan me vergissen, dit is voor het eerst dat ik dit doe), staat die al op 29,33. Ik zie twee waardes voor de multiplier (een linker en een rechter). De linker kan ik aanpassen (met +/-), de rechter blijft dan echter op 2133. Ook als ik de rechter alt toets indruk zie ik 2133 als waarde.

Of is de multiplier in het XMP profiel anders dan die bij memory settings?

Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Skamn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:17:
[...]

Volgens mij (maar ik kan me vergissen, dit is voor het eerst dat ik dit doe), staat die al op 29,33. Ik zie twee waardes voor de multiplier (een linker en een rechter). De linker kan ik aanpassen (met +/-), de rechter blijft dan echter op 2133. Ook als ik de rechter alt toets indruk zie ik 2133 als waarde.

Of is de multiplier in het XMP profiel anders dan die bij memory settings?

Bedankt voor de hulp
De rechterkolom is de huidige/standaard waarde, links is de nieuwe waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Vandaag een 2e Ryzen systeempje besteld voor mijn vrouw.
Het moederbordje is een Asus Prime A320M-K en Ryzen 1400
8GB DDR4 2133MT\s van Crucial
Dit moet voldoende zijn om Kodi te draaien met wat addons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:20:
Vandaag een 2e Ryzen systeempje besteld voor mijn vrouw.
Het moederbordje is een Asus Prime A320M-K en Ryzen 1400
8GB DDR4 2133MT\s van Crucial
Dit moet voldoende zijn om Kodi te draaien met wat addons :)
HTPC dus. Dat lijkt me al behoorlijke overkill. :)
Eventueel is een leuke grafische kaart handig als je Windows gebruikt (naast Kodi MPC-BE met madVR) omdat je dan de beeldkwaliteit kan verbeteren, vooral als je bijvoorbeeld upscalet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:07:
[...]

HTPC dus. Dat lijkt me al behoorlijke overkill. :)
Eventueel is een leuke grafische kaart handig als je Windows gebruikt (naast Kodi MPC-BE met madVR) omdat je dan de beeldkwaliteit kan verbeteren, vooral als je bijvoorbeeld upscalet.
Ik ga een HD7790 1GB kaartje gebruiken bij deze build.
Lijk me een prima kaartje aangezien ik die nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Ik ga een HD7790 1GB kaartje gebruiken bij deze build.
Lijk me een prima kaartje aangezien ik die nog heb liggen.
Ik gebruik zelf een HD 7850. Je kan het zo gek maken als dat je wil maar voor videoplayback en bescheiden optimalisatie bij madVR (er zijn zwaarder en minder zware algoritmes) werkt het prima.
Offtopic, het is nogal ironisch dat de voorloper van Kodi van MS komt. Uitgerekend MS heeft ons een geweldige mediaspeler voor elk platform gegeven. Soms doen ze iets goed. _O-

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 15:20 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 66 Laatste