Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 22:39
Modules ook al geprobeerd boel blijft instabiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Ultraco schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:24:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 247,-€ 247,-
1Asus Prime X370-Pro€ 152,-€ 152,-
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 845,79€ 845,79
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 52,50€ 52,50
1NZXT S340 Zwart€ 69,70€ 69,70
1Asus MG28UQ Zwart€ 488,-€ 488,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 159,50€ 159,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 145,-€ 145,-
1XFX TS 750W 80+ Bronze€ 82,50€ 82,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.241,99

Ik krijg de boel maar niet stabiel...
Schone verse windows erop incl nieuwe chipset drivers.
Bios update gedaan, geheugen uitgewisseld, voeding gecheckt, waterkoeling opnieuw gemonteerd, alle stekkers gecheckt. Maar het systeem blijft vast lopen en zwarte schermen geven....

De ene keer kan ik 3dmark bench volledig draaien en de volgende keer klapt hij hem er in windows al uit.

Zijn er hier nog mensen met tips en advies?
Je zou dit kunnen proberen, klinkt vergelijkbaar (persoon heeft ook last van random crashes met zelfde geheugen op 2133): https://forum.level1techs.com/t/ryzen-instability/117112
Bios zal hiervoor agesa 1006 of nieuwer moeten hebben, dus 0803 of 0805.
(Zie de suggesties van Catsay)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraco
foppe-jan schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:33:
[...]

Je zou dit kunnen proberen, klinkt vergelijkbaar (persoon heeft ook last van random crashes met zelfde geheugen op 2133): https://forum.level1techs.com/t/ryzen-instability/117112
Bios zal hiervoor agesa 1006 of nieuwer moeten hebben, dus 0803 of 0805.
(Zie de suggesties van Catsay)
Bios geflashed naar 0805, vervolgens de walltrought van catsey gevolgd-> save settings gevolgd voor 3 mooie piepjes tijdens het booten. Helaas ging die flag niet voor mij op alwaar ze hier spreken over wellis waar hetzelfde type ram maar betrof het een b-die setje met Samsung chip. Ik heb daar in tegen de hynix variant.

Tevens nog getracht de nx modes uit te zetten in de bios maar wederom een freeze up na 10minuten.

Cpu twee maal opnieuw geplaatst, nieuwe grease aangebracht, geheugen uitgewisseld en per reepje geprobeerd. Mem test 64 en 86 gedraaid, drie maal een schone installatie

Dit gezegd hebbende en drie dagen verder inclusief alle feedback welke ik van jullie heb ontvangen ga ik de bal morgen bij de leverancier meer leggen.

Volgens mij heb ik zo voldoende ondernomen en is voor nu mobo, cpu en ram verdacht aan hun om uit te zoeken welke het is.

Bedankt voor de gegeven tips en dit wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
Draai inmiddels de nieuwste bios van de Asus Prime B350-Plus en hoopte dat ik mijn Corsair RAM op de geadverteerde 3000mhz kon draaien. Nou, dat lukt wel en kan nu booten waarvoor ik dat niet kon. Echter, na herstarten of na een cold boot cyclet hij een paar keer door de opstartprocedure heen en komt de post niet doorheen. Toch maar teruggevallen op 2666mhz helaas. Wellicht dat een toekomstige update verbetering brengt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 07:18
Ultraco schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:12:
[afbeelding]

En de volgende.

[afbeelding]

Wie het weet mag het zeggen, stabiel is een groot woord.
Cpu socket temp is 54 graden ik zie alleen dat package temp in HWmonitor richting de 72 graden gaat )correct me if im wrong maar dat zijn mn cores toch?)
Wat je misschien kan doen nog alhoewel je nu wel beetje klaar ermee bent wat natuurlijk begrijpelijk is is wat vinken weg vinken wellicht bij gpu mem en alleen cpu aan laten en dan kijken of daar het probleem ligt. En gaandeweg elke 5 minuten weer een nieuw vinkje alleen testen.

Vind het wel een erg vaag iets waar je doorheen gaat. Komt wel vaker voor dat er binnen de eerste 30 dagen componenten gewoon niet goed zijn (burn in). Ik vermoed dat het het moederbord is. Het geheugen lijkt goed te zijn en cpu kunnen meestal wel iets hebben, maar je kan altijd een maandag morgen model hebben maar denk niet dat dit soort cpus door de quality cOntrol heen komen.. althans dat hoop ik... MAar dat alles zo onstabiel loopt op stock is toch wel heel appart.

Wel rot koop je iets nieuws en dan loop je het hele weekend te troubleshooten..ipv beetje plezier met he nieuwe systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 07:18
Rezk schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:07:
Draai inmiddels de nieuwste bios van de Asus Prime B350-Plus en hoopte dat ik mijn Corsair RAM op de geadverteerde 3000mhz kon draaien. Nou, dat lukt wel en kan nu booten waarvoor ik dat niet kon. Echter, na herstarten of na een cold boot cyclet hij een paar keer door de opstartprocedure heen en komt de post niet doorheen. Toch maar teruggevallen op 2666mhz helaas. Wellicht dat een toekomstige update verbetering brengt. :|
Misschien voltage verhogen naar 1.4 of latency naar beneden. Kan je niet op 2933 draaien ? Of bedoelde je dat met 3ghz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Rezk schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:07:
Bij mij kreeg ik mijn Corsair 3000C15 niet verder dan 2800 stabiel. Ik kreeg hem geboot op 3066, op 2933, maar deze laatste twee snelheden niet nadat er een complete power off was geweest.

VDPP naar 1.2v (wat ik te hoog vindt werkte niet). Modules naar 1.4 en 1.45v werkte wel maar vind ik te ver buiten de specificaties. En systeem wilde soms niet in 1 keer doorstarten. Dus nu weer terug op 2800. Met de volgende instellingen:

1400 Mhz :
14-16-16-33 (CL-RCD-RP-RAS)
49-490-364-224-8-6-31 (RC-RFC1-RFC2-RFC4-RRDL-RRDS-FAW)

Je moet even zoeken maar met laatste BIOS kan je het netjes instellen.

Wat wel grappig was, De AUTO waarde waren: 50-491-365-225-8-6-32
En dat is voor een aantal exact 1 er bij. Ik denk dat daar het probleem o.a. zit dat de specs niet goed worden uitgelezen, en misschien geldt dat voor meer waarden.

Voor mensen met ASUS boardjes:
XMPASUS
CLDRAM CAS# Latency
RCDTrcdrd en Trcdwr
RPDRAM RAS# PRE Time
RASDRAM RAS# ACT Time
RCTrc_SM
RRDSTrrds_SM
RRDLTrrdl_SM
FAWTfaw_SM
RFC1Trfc_SM
RFC2Trfc2_SM
RFC4Trfc4_SM

Let op de volgorde!!! Die wijkt dus af.

@Ultraco en eventueel anderen:
Bij hangende Windows op Asus boardje X370, B350 (dus scherm volledig bevroren de volgende stapjes uitvoeren) voordat je verder gaat kijken.

ASUS Intelligent Processors - DEINSTALLEREN
Booten naar BIOS en geheugen op Auto zetten of zorgen dat deze op 2133 staat (default)
Dan in DIGI+ VRM Scherm de volgende settings doen:
VDDCR CPU Load Line Calibration: Level 3 (of bij hele heftige OC op 2 of 1) Level 4 en 5 vermijden
VDDCR CPU Current Capacity: 100% of 110%
VDDCR CPU Switching Frequency: Auto
VRM Spread Spectrum: OFF
VDDCR CPU Power Duty Control: T.Probe
VDDCR CPU Power phase control: Optimized (mag ook extreme als je boven de 3.9GHz gaat)
VDDCR SOC Load line calibration: Level 3 (of bij hele heftige (memory) OC op 2 of 1) Level 4 en 5 vermijden
VDDCR SOC Switching Frequency: Auto
VDDCR CPU Power phase control: Optimized (mag ook extreme als je boven de 3.9GHz gaat) - houdt deze setting gelijk met de CPU variant.

Nog even iets anders. Ik heb gemerkt dat de CPU er de brui aan geeft als ie 95 graden wordt. Dan schakelt ie zichzelf gewoon uit terwijl scherm zwart wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Wim-Bart op 03-07-2017 02:17 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Bartosy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:19:
[...]

Wat je misschien kan doen nog alhoewel je nu wel beetje klaar ermee bent wat natuurlijk begrijpelijk is is wat vinken weg vinken wellicht bij gpu mem en alleen cpu aan laten en dan kijken of daar het probleem ligt. En gaandeweg elke 5 minuten weer een nieuw vinkje alleen testen.

Vind het wel een erg vaag iets waar je doorheen gaat. Komt wel vaker voor dat er binnen de eerste 30 dagen componenten gewoon niet goed zijn (burn in). Ik vermoed dat het het moederbord is. Het geheugen lijkt goed te zijn en cpu kunnen meestal wel iets hebben, maar je kan altijd een maandag morgen model hebben maar denk niet dat dit soort cpus door de quality cOntrol heen komen.. althans dat hoop ik... Maar dat alles zo onstabiel loopt op stock is toch wel heel appart.

Wel rot koop je iets nieuws en dan loop je het hele weekend te troubleshooten..ipv beetje plezier met he nieuwe systeem te hebben.
Bartosy thanks voor toe gift ik heb wellicht niet alles benoemd, maar ook het vinkjes verhaal heb ik gedaan en zowel met ram als cpu gaat hij onderuit uit. Ik verwacht zelf ook het moederbord alleen eerlijk is eerlijk ik mag dan niet zo'n actieve Tweaker zijn. Dit heb ook ik niet eerder mee gemaakt.

Ik heb m'n oude gpu in het nieuwe systeem gestoken en dat bood geen resultaat wederom een freeze up. Ik heb nu net m'n 1080ti overgezet naar m'n oude setup (fx8350 incl 32gb ram ) met dezelfde voeding en hij draait keurig zijn stresstesten. Zelfs nog 10 graden koeler op lucht (44graden full load) dan de ryzen op 50/55 graden met waterkoeling op full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Bartosy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:24:
[...]

Misschien voltage verhogen naar 1.4 of latency naar beneden. Kan je niet op 2933 draaien ? Of bedoelde je dat met 3ghz ?
2933 bedoelde ik idd. Wellicht dat ik het voltage later ooit eens verhoog maar voor nu laat ik het zo. :P
Wim-Bart schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:30:
[...]

Bij mij kreeg ik mijn Corsair 3000C15 niet verder dan 2800 stabiel. Ik kreeg hem geboot op 3066, op 2933, maar deze laatste twee snelheden niet nadat er een complete power off was geweest.

VDPP naar 1.2v (wat ik te hoog vindt werkte niet). Modules naar 1.4 en 1.45v werkte wel maar vind ik te ver buiten de specificaties. En systeem wilde soms niet in 1 keer doorstarten. Dus nu weer terug op 2800. Met de volgende instellingen:

1400 Mhz :

En dat is voor een aantal exact 1 er bij. Ik denk dat daar het probleem o.a. zit dat de specs niet goed worden uitgelezen, en misschien geldt dat voor meer waarden.
Precies wat je zegt met dezelfde reepjes, 2933 boot wel maar na een restart of uitzetten niet meer. Ik heb 2800 geprobeerd en voor nu doet hij het maar ik zal de komende dagen eens kijken of dat ook zo blijft. Dank iig voor je nummers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 15:52

Fixer

FP ProMod
Dit weekend mijn nieuwe Ryzen-build maar eens in elkaar gezet (en nieuwste BIOS geflashed):

pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler
Asus Prime X370 Pro
Corsair Vengeance LPX 3200 C16
MSI Gefore GTX 1080 Gaming X 8G

Heb het geheugen vrij eenvoudig op 2933MHz kunnen krijgen (D.O.C.P. 3200MHz inschakelen en handmatig terugzetten naar 2933MHz). Dit draait gelukkig helemaal stabiel, uiteraard 1.35v op het RAM.

Vanavond maar eens proberen om de timings iets aan te passen. Even zien of ik 3200MHz ook aan de praat kan krijgen :)

Heb alleen nog een probleem dat hij niet automatisch naar Windows kan booten. Moet in de BIOS de boot-partitie aanklikken en vervolgens boot hij probleemloos B)

[ Voor 4% gewijzigd door Fixer op 03-07-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26
Asus is weer aan het pielen...
De beta 0803 is van de download site gehaald, 0805 is nu de enige met AGESA 1.0.0.6 voor de B350-Plus
Maar de oude beta 0605 laten ze wel gewoon staan.

Zou er dan toch wezenlijk wat anders zijn in 0803 dan in 0805? :?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Ik kon de 0803 gister ook al niet meer vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ultraco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:32:
Ik kon de 0803 gister ook al niet meer vinden helaas.
raymondw schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:57:
Asus is weer aan het pielen...
De beta 0803 is van de download site gehaald, 0805 is nu de enige met AGESA 1.0.0.6 voor de B350-Plus
Maar de oude beta 0605 laten ze wel gewoon staan.

Zou er dan toch wezenlijk wat anders zijn in 0803 dan in 0805? :?
Of juist geen verschil waardoor dubbel hosten alleen maar verwarrend is. Alhoewel er wel verhalen gingen van verschillende geheugen uitkomsten tussen de twee.

In ieder geval, voor degenen die 0803 willen hebben, (tijdelijk) hier: http://members.home.nl/saturnusdj/Prime_B350-Plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Fixer schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:36:
Dit weekend mijn nieuwe Ryzen-build maar eens in elkaar gezet (en nieuwste BIOS geflashed):

pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler
Asus Prime X370 Pro
Corsair Vengeance LPX 3200 C16
MSI Gefore GTX 1080 Gaming X 8G

Heb het geheugen vrij eenvoudig op 2933MHz kunnen krijgen (D.O.C.P. 3200MHz inschakelen en handmatig terugzetten naar 2933MHz). Dit draait gelukkig helemaal stabiel, uiteraard 1.35v op het RAM.

Vanavond maar eens proberen om de timings iets aan te passen. Even zien of ik 3200MHz ook aan de praat kan krijgen :)

Heb alleen nog een probleem dat hij niet automatisch naar Windows kan booten. Moet in de BIOS de boot-partitie aanklikken en vervolgens boot hij probleemloos B)
Op Boot scherm [F7]Drukken. Dan naar Boot Menu Boot device volgorde instellen.

Wanneer ik tijd heb zal ik wel eens een nieuwe tutorial maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 15:52

Fixer

FP ProMod
Wim-Bart schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:05:
[...]

Op Boot scherm [F7]Drukken. Dan naar Boot Menu Boot device volgorde instellen.

Wanneer ik tijd heb zal ik wel eens een nieuwe tutorial maken.
Haha ja, die had ik al wel ingesteld idd. Toch blijft hij iedere keer in een zwart scherm steken (bij coldboot maar ook bij een reboot).

Even in de BIOS gaan, dan de bootschijf aanklikken en hij boot perfect :?

Misschien BCD maar even rebuilden (is wel een schone Windows 10 installatie trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Wim-Bart schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:30:
[...]

1400 Mhz :

Voor mensen met ASUS boardjes:
XMPASUS
CLDRAM CAS# Latency
RCDTrcdrd en Trcdwr
RPDRAM RAS# PRE Time
RASDRAM RAS# ACT Time
RCTrc_SM
RRDSTrrds_SM
RRDLTrrdl_SM
FAWTfaw_SM
RFC1Trfc_SM
RFC2Trfc2_SM
RFC4Trfc4_SM

Let op de volgorde!!! Die wijkt dus af.

@Ultraco en eventueel anderen:
Bij hangende Windows op Asus boardje X370, B350 (dus scherm volledig bevroren de volgende stapjes uitvoeren) voordat je verder gaat kijken.

ASUS Intelligent Processors - DEINSTALLEREN
Booten naar BIOS en geheugen op Auto zetten of zorgen dat deze op 2133 staat (default)
Dan in DIGI+ VRM Scherm de volgende settings doen:
VDDCR CPU Load Line Calibration: Level 3 (of bij hele heftige OC op 2 of 1) Level 4 en 5 vermijden
VDDCR CPU Current Capacity: 100% of 110%
VDDCR CPU Switching Frequency: Auto
VRM Spread Spectrum: OFF
VDDCR CPU Power Duty Control: T.Probe
VDDCR CPU Power phase control: Optimized (mag ook extreme als je boven de 3.9GHz gaat)
VDDCR SOC Load line calibration: Level 3 (of bij hele heftige (memory) OC op 2 of 1) Level 4 en 5 vermijden
VDDCR SOC Switching Frequency: Auto
VDDCR CPU Power phase control: Optimized (mag ook extreme als je boven de 3.9GHz gaat) - houdt deze setting gelijk met de CPU variant.

Nog even iets anders. Ik heb gemerkt dat de CPU er de brui aan geeft als ie 95 graden wordt. Dan schakelt ie zichzelf gewoon uit terwijl scherm zwart wordt.
Wim bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord.
Stappen door lopen en settings ingesteld, vervolgens aida opgestart echter na 9minuten en 10minuten bevroor de boel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ultraco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Wim bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord.
Stappen door lopen en settings ingesteld, vervolgens aida opgestart echter na 9minuten en 10minuten bevroor de boel weer.
Board is waarschijnlijk defect, kan me niks anders indenken. Op 2133 moet systeem rock-solid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Wim-Bart schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Board is waarschijnlijk defect, kan me niks anders indenken. Op 2133 moet systeem rock-solid zijn.
Dat idee krijg ik ook meer en meer, ik heb de webshop een mail gestuurd alwaar deze niet telefonisch te bereiken is en ik wacht het af. Ik heb er evt zelfs nog een ritje met de auto voor over :X

Wordt vervolgd in ieder geval!

:Update:
Men vraagt in eerste instantie nu €45,- euro onderzoekskosten, alwaar het wellicht zo is dat de consument niet bij kunnen is de fout uit te sluiten. Tegen voorstel gedaan om mobo, cpu en ram op te sturen zonder hier verder kosten aan te willen maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraco op 03-07-2017 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ultraco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:04:
[...]

Dat idee krijg ik ook meer en meer, ik heb de webshop een mail gestuurd alwaar deze niet telefonisch te bereiken is en ik wacht het af. Ik heb er evt zelfs nog een ritje met de auto voor over :X

Wordt vervolgd in ieder geval!

:Update:
Men vraagt in eerste instantie nu €45,- euro onderzoekskosten, alwaar het wellicht zo is dat de consument niet bij kunnen is de fout uit te sluiten. Tegen voorstel gedaan om mobo, cpu en ram op te sturen zonder hier verder kosten aan te willen maken.
Ik zou simpelweg gebruik maken van je 14 dagen retourrecht volgens de wet koop op afstand.
Zelf bepalen wat je terug stuurt en wat je houdt. Je kan gokken op een component of het hele pakket. Helaas heb je niet de informatie om vast te stellen wat er omgeruild moet worden. In het slechtste geval bestel je bij een andere shop precies dezelfde drie componenten weer en blijkt het een compatibiliteitsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Saturnus schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Ik zou simpelweg gebruik maken van je 14 dagen retourrecht volgens de wet koop op afstand.
Zelf bepalen wat je terug stuurt en wat je houdt. Je kan gokken op een component of het hele pakket. Helaas heb je niet de informatie om vast te stellen wat er omgeruild moet worden. In het slechtste geval bestel je bij een andere shop precies dezelfde drie componenten weer en blijkt het een compatibiliteitsprobleem.
Dat zou wel heel opmerkelijk zijn zeker gezien er hier op Tweakers en op overige forums meerdere stabiele builds draaien met dezelfde setup.

Wordt vervolgd! Bal ligt bij de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het met de 1401 bios van Asus (voor de Crosshair Hero) nu 32GB, 3200 C14 14 14 32 T1, lijkt stabiel te zijn na een tijd prime95. De cpu zelf heeft geen OC.
Frappant dat strakkere timings zoveel makkelijker gaan dan het geheugen naar 3466 of 3600 tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ultraco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:25:
[...]

Dat zou wel heel opmerkelijk zijn zeker gezien er hier op Tweakers en op overige forums meerdere stabiele builds draaien met dezelfde setup.

Wordt vervolgd! Bal ligt bij de webshop.
Genoeg reden om je op je 14 dagen retourrecht te beroepen. Dat zou ik direct kenbaar maken bij de webshop na hun volgende e-mail. Geen onderzoek, geen discussie, gewoon retour die zooi. Even lullig maar je moet wel want sommige webshops hebben er een handje in om te proberen te voorkomen dat je van dat recht gebruik maakt door te beweren dat er een onderzoek moet plaats vinden om te controleren of er daadwerkelijk iets mis is.

Als je het er op durft te wagen zou je bijvoorbeeld nog akkoord kunnen gaan met het kosteloos omruilen van je moederbord. Als ze dat niet willen stuur je alleen die terug onder je retourrecht en koop je ergens anders dezelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 03-07-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
Zijn er ondertussen al ervaringen met Ryzen en virtualisatie? Denk aan docker of een VM? Intel heeft natuurlijk tegenwoordig vt-d hoe zit dat bij AMD? Als dat werkt dan wordt mijn NAS waarschijnlijk een 1600(X). Hoe zit het met hyper-v?

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 03-07-2017 22:28 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Kan ik jullie ergens snel met 2 vragen lastig vallen?

1) Ik wil graag een een ryzen systeem halen maar heb nog al een krap budget. Dus wil wat onderdelen van het oude systeem combineren met het nieuwe

oude onderdelen die ik wil behouden: Behuizing: CoolerMaster K380 Gaming & koeler Scythe Katana 4 Games Edition

Nieuwe onderdelen: Cpu Ryzen: 1700x & Moederbord: Asus x370 prime pro

In het kort: Past die Scythe Katana op mijn Ryzen CPU i.c.m. het nieuwe moederbord?

2) Laatste vraagje: Mijn oude systeem (fx 8320 i.c.m. MSI 760GA-P43als moederbord) dit moederbord werd best wel snel en erg heet (zonder overklok). Denken jullie dat het nieuwe moederbord (asus) daar minder problemen mee zal hebben?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
sdk1985 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:22:
Zijn er ondertussen al ervaringen met Ryzen en virtualisatie? Denk aan docker of een VM? Intel heeft natuurlijk tegenwoordig vt-d hoe zit dat bij AMD? Als dat werkt dan wordt mijn NAS waarschijnlijk een 1600(X).
Ik draai Qubes op een Ryzen 1600 -- werkt prima, met uitzondering van geïsoleerde hardware passthrough, maar dat is voor reguliere virtualisatie niet relevant (vnl voor gamen). Docker werkt prima.
pannalicour schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:27:

1) Ik wil graag een een ryzen systeem halen maar heb nog al een krap budget. Dus wil wat onderdelen van het oude systeem combineren met het nieuwe

oude onderdelen die ik wil behouden: Behuizing: CoolerMaster K380 Gaming & koeler Scythe Katana 4 Games Edition

In het kort: Past die Scythe Katana op mijn Ryzen CPU i.c.m. het nieuwe moederbord?

2) Laatste vraagje: Mijn oude systeem (fx 8320 i.c.m. MSI 760GA-P43als moederbord) dit moederbord werd best wel snel en erg heet (zonder overklok). Denken jullie dat het nieuwe moederbord (asus) daar minder problemen mee zal hebben?

Alvast bedankt
Katana 4 zal (aldus hwi) prima passen. Asus x370 prime pro hebben sommige mensen ruzie mee ivm de wat achterlopende geheugenondersteuning -- als je niet (zwaar) gaat OCen kun je ook voor een ab350 pro4 gaan, die is ook wat goedkoper, en werkt in mijn geval uitstekend icm pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15. Evt kun je ook voor een 1700 gaan, en die zelf OCen naar ~1700x niveau.
je vorige mobo had geen/halve heatsinks op VRMs, dus die zal idd snel heet zijn geworden. dat gaat bij nieuwe borden bijna altijd goed.

[ Voor 59% gewijzigd door foppe-jan op 03-07-2017 22:35 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:22:
Zijn er ondertussen al ervaringen met Ryzen en virtualisatie? Denk aan docker of een VM? Intel heeft natuurlijk tegenwoordig vt-d hoe zit dat bij AMD? Als dat werkt dan wordt mijn NAS waarschijnlijk een 1600(X).
Ik ben niet heel bekend met virtualisatie maar ik draai naast mijn normale Windows 10 install een Windows 7 VM voor development (VMWare). Virtualbox zou ik even moeten proberen, maar dat zal waarschijnlijk net zo goed gaan.
Docker heb ik nog niet geprobeert maar staat wel op de planning omdat cool ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-07-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
Hyper-V was ik even vergeten te vragen. Werkt ook gewoon (win10 pro)?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
pannalicour schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:27:

Alvast bedankt
1: https://www.techpowerup.c...nounces-am4-mounting-kits
2: Kans dat het nu minder warm wordt is groot, maar wat is het probleem daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Saturnus schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:32:
[...]

1: https://www.techpowerup.c...nounces-am4-mounting-kits
2: Kans dat het nu minder warm wordt is groot, maar wat is het probleem daarmee?
1) Ohh thx voor de link, ik zie de game edition niet bij staan maar ik ga ervan uit dat het dat het gewoon onder versie 4 valt en dus kan het gewoon?

2) Ja kijk als de cpu idle is (1400 mhz, power saving) dan wordt het al 30 a 35 graden qua cpu temp. En ik heb het gevoel dat het moederbord niet echt mee wil werken

3) snel een derde vraag, als ik voor de 1700 + de meegeleverde wraith cooler ga zou die beter moeten coolen dan scythe Katana??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
pannalicour schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:40:
[...]

1) Ohh thx voor de link, ik zie de game edition niet bij staan maar ik ga ervan uit dat het dat het gewoon onder versie 4 valt en dus kan het gewoon?

2) Ja kijk als de cpu idle is (1400 mhz, power saving) dan wordt het al 30 a 35 graden qua cpu temp. En ik heb het gevoel dat het moederbord niet echt mee wil werken

3) snel een derde vraag, als ik voor de 1700 + de meegeleverde wraith cooler ga zou die beter moeten coolen dan scythe Katana??
1: Lijkt mij wel, even googlen.
2: Bij Ryzen geen bekend probleem dus don't worry.
3: YouTube: AMD Ryzen 7 1700 Teil 2 Boxed Vs. Katana 4, Benchmarks OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
De AGESA Code 1.0.0.6 BIOS is nu officieel beschikbaar (versie 7A32v17) voor de MSI X370 GAMING PRO CARBON. Vanavond maar eens flashen en kijken of we boven de 2900 komen.

Bron

[ Voor 3% gewijzigd door Pikkemans op 04-07-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
Pikkemans schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:07:
De AGESA Code 1.0.0.6 BIOS is nu officieel beschikbaar (versie 7A32v17) voor de MSI X370 GAMING PRO CARBON. Vanavond maar eens flashen en kijken of we boven de 2900 komen.

Bron
Op reddit zijn ze niet echt possitief. Ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
deurmatje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:52:
[...]

Op reddit zijn ze niet echt possitief. Ben benieuwd naar de ervaringen hier.
Heb je een link naar de reddit thread? Mogelijk is de feedback van de beta versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Laatst online: 16:46
Pikkemans schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:54:
[...]

Heb je een link naar de reddit thread? Mogelijk is de feedback van de beta versie.
Ben hem niet maar denk dat het deze is: https://www.reddit.com/r/...boards_agesa_1006_is_out/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zal vanavond eens kijken met m'n G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ geheugen... werkt nu prima op de beta bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
ArcticWolf schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:32:
Zal vanavond eens kijken met m'n G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ geheugen... werkt nu prima op de beta bios.
Succes ik heb de hele handel vanmiddag weer op de post retour gedaan :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:00
Ik heb ook de bios van mijn MSI X370 Gaming Pro Carbon geupdate, en gelukkig werkt alles nog :)
Wel meteen mijn geheugen weer op 2933mhz gezet en dat ging zonder problemen met het XMP profiel.

Alleen had ik net zoals met mijn vorige BIOS dat de CL op 16 blijft steken. Geprobeerd om dit op 15 te zetten maar dat ging dus meteen mis...
Ik zit nu op 16-17-17-35 en dat blijft denk het maximaal haalbare. Gelukkig nu wel secundaire waardes zoals de tRC van 69 naar 52 gekregen.
VSoc heeft die nu in auto waarde op 1.152 zitten. Is dit acceptabel of zou ik het toch iets naar beneden moeten schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ultraco schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:53:
[...]

Balen, wordt het een andere combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:23:
[...]

Balen, wordt het een andere combinatie?
Dat laat ik nog even afhangen van de service afdeling van de webshop. Ik zie nog steeds de potentie wel in de ryzen cpu's. Maar het wordt wel tijd dat de ondersteuning beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ultraco schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:53:
[...]

Update ging in 1x goed, hoefde alleen XMP profile 2 weer te selecteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1aSwvTa.png

Weet niet meer wie mij dat G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ geheugen heeft aanbevolen maar geen spijt van gehad ook al is het wat ouder _/-\o_

Meen dat dit de opvolger is van de Trident Z GTZ:
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

[ Voor 35% gewijzigd door ArcticWolf op 04-07-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
Wat is je waarde van je VSoC als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Trently schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:31:
Wat is je waarde van je VSoC als ik vragen mag?
1.16V zo te zien?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eysYaLJ.png

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 04-07-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Sommige mensen hebben gewoon wat vaker mazzel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Zojuist de laatste beta bios (van gister) voor mijn MSI B350M Gaming Pro moederbord geïnstalleerd en bij het geheugen staan nu heel veel meer opties. Heb hem nu in plaats van 2933 naar 3066 kunnen zetten. 3200 met de opgegeven timings van het geheugen lukt me nog steeds niet. Gaat om Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (2x 8GB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
ArcticWolf schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:26:
[...]

Update ging in 1x goed, hoefde alleen XMP profile 2 weer te selecteren:
[afbeelding]

Weet niet meer wie mij dat G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ geheugen heeft aanbevolen maar geen spijt van gehad ook al is het wat ouder _/-\o_

Meen dat dit de opvolger is van de Trident Z GTZ:
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Ik heb hetzelfde geheugen. Ga zo ook wel even updaten! Ben benieuwd :D

In de beta draait het ieder geval goed.

Edit: Draait bij mij ook goed tot nu toe. Geheugen XMP aan en geheugen stond weer op 3200mhz. Komende dagen ga ik kijken hoe overclocken van de CPU gaat met de stable versie.

[ Voor 11% gewijzigd door Recon24 op 04-07-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50
Louw Post schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:07:
Zojuist de laatste beta bios (van gister) voor mijn MSI B350M Gaming Pro moederbord geïnstalleerd en bij het geheugen staan nu heel veel meer opties. Heb hem nu in plaats van 2933 naar 3066 kunnen zetten. 3200 met de opgegeven timings van het geheugen lukt me nog steeds niet. Gaat om Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (2x 8GB).
Ik heb hetzelfde geheugen en een MSI B350m Mortar. Loopt op 3200 CL16 bij SOC Volt op 1.1 en geheugen op 1.4 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
Okay, bedankt.
Ik zie op bijna dezelfde waarde maar dan weet ik ook dat het niet ongebruikelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

DannyXP1600 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:02:
[...]

Ik heb hetzelfde geheugen en een MSI B350m Mortar. Loopt op 3200 CL16 bij SOC Volt op 1.1 en geheugen op 1.4 Volt
Helaas mocht dat bij mij niet baten. Heb je misschien nog meer ingesteld betreffende het geheugen? Timings, A-XMP, Memory Try It?

Anders draai ik voor nu maar gewoon 3066, zo heel veel scheelt het niet in performance. Probeer het elke nieuwe bios versie weer even. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50
Louw Post schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:24:
[...]

Helaas mocht dat bij mij niet baten. Heb je misschien nog meer ingesteld betreffende het geheugen? Timings, A-XMP, Memory Try It?

Anders draai ik voor nu maar gewoon 3066, zo heel veel scheelt het niet in performance. Probeer het elke nieuwe bios versie weer even. :P
Memory Try It op die 16-xx-xx-xx optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

foppe-jan schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:28:
[...]
[...]

Katana 4 zal (aldus hwi) prima passen. Asus x370 prime pro hebben sommige mensen ruzie mee ivm de wat achterlopende geheugenondersteuning -- als je niet (zwaar) gaat OCen kun je ook voor een ab350 pro4 gaan, die is ook wat goedkoper, en werkt in mijn geval uitstekend icm pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15. Evt kun je ook voor een 1700 gaan, en die zelf OCen naar ~1700x niveau.
je vorige mobo had geen/halve heatsinks op VRMs, dus die zal idd snel heet zijn geworden. dat gaat bij nieuwe borden bijna altijd goed.
@pannalicour

De Prime X370 heeft juist nét de dag voor je post een upgrade naar stable 1.0.0.6a gekregen. Waarbij de a-versie juist nieuwer is en daarmee de X370 Prime zo'n beetje het enige bord maakt waarbij je alle subtimings kan instellen naar wens! De mem-hole is daarnaast ook verholpen.

Let wel, Die gelinkte LPX 3000cl15 kit, waarvan ik de 16 en 32GB kits in huis heb, zijn SK Hynix in 90% van de gevallen. Dat betekend dat je ze 1.4V moet voeren om 2933mt te halen.

Ik haal nu zelf op een Prime X370 met een 1700 2800mt cl16 eruit (*16-16-16-32-52-491 t1) wat me gek genoeg echt een bizarre performance sprong (20%+ in mem bandwidth) geeft over 1.0.0.1 2666 (15-17-17-36-54 1t) bij een lage SoC setting. (0.9v LLC2 Optimized) - dat scheelt weer wat in idle temps voornamelijk.

Ook ik kan 3066mt halen met de 16GB kit, maar dat is dan bij 1.4v DDR, 0.80v (!!!) VTTDDR, 1.1v SoC LLC2 Extreme, 18-18-18-44-60-521 t1. Dit levert me echter lagere scores op in diverse benchmarks (CPU-z, CineBench) en daarnaast is ook de 2x8GB set Dual Rank, mits je de v4.24 met B-die dus treft. DR heeft alleen zo ver ik kan zie altijd bij lagere mt waardes hogere membandbreedtes. Niet waar iedereen om geeft, maar ik zie persoonlijk vrijwel geen performance winst op 3440x1440 tussen 2133 en 2800 / 3066mt, ookal zouden benchmarks / games dit moeten kunnen laten zien doordat de infinity fabrik snelheden ervan omhoog gaan. Enkel in CS:GO kan ik verschil meten; dat gaat 2133 van 250fps -> 330fps in 2400 -> 355fps in 2666 mode. (nog niet getest met 1.0.0.6a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij is 2x8 dual rank 16GB net zo zwaar als 32GB met 4x single rank.
Dat je met die latjes de 3000 haalt terwijl het geen B die is is knap :P. Timings zijn niet echt van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
Als ik het internet (hardwarecanucks en legitreviews) mag geloven dan is dual rank is minder zwaar als 2 dimm's per kanaal (4 dimms totaal).

dual rank 2 dimms is tot 2400mhz ondersteund, terwijl single rank 4 dimms maar tot 2133mhz gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Countess op 05-07-2017 15:14 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ultraco schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:51:
Sommige mensen hebben gewoon wat vaker mazzel 😉
Ook gewoon een MSI bordje nemen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Countess schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:12:
Als ik het internet (hardwarecanucks en legitreviews) mag geloven dan is dual rank is minder zwaar als 2 dimm's per kanaal (4 dimms totaal).

dual rank 2 dimms is tot 2400mhz ondersteund, terwijl single rank 4 dimms maar tot 2133mhz gaat.
Dan heb ik best mazzel :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:51
GB x370 Gaming K5

Slechte VRM?

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/b45Epa

https://ibb.co/b45Epa

[ Voor 20% gewijzigd door Bas81 op 05-07-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Countess schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:12:

Dat is indd volgens specs ,maar 99% hier overklokt de boel en dat gaat ook prima. :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Aanhakend aan de MSI moederbord liefde van ArcticWolf zal ik ook de ervaringen met mijn combinatie delen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1MSI B350M MORTAR€ 95,51€ 95,51
1G.Skill Trident Z F4-3200C15D-16GTZKW€ 197,61€ 197,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,46

Out of the box 3.2 GHz (Vcore: Auto (1.2V)) met DDR op 2133 Hz met timings van 15-15-15-36-51-1.

Officiële bios update geïnstalleerd (v1.4 28/04/2017) en XMP geactiveerd (Vsoc: Auto, Vddr: 1.36v). Direct DDR op 3200 Hz met timings van 16-15-15-35-75-1. Ook toen de snelheid in de bios verhoogd tot 3.7 GHz (Vcore: Auto (1.2V)).

Echter als ik de Vcore handmatig wil instellen in de bios dan keldert de CPU naar 1.5 GHz, blijkbaar een bug. Met RyzenMaster kan je wel het voltage aanpassen en krijg ik 3.8 GHz stabiel, hoger (nog) niet.

CPU-Z benchmark is nu ongeveer 3425. Cinebench van 1117 opgekrikt naar 1219. Geen idee wat dit voorstelt maar hij zou nu de i7-3930K ver achter zich laten en richting de Xeon X5650 gaan.

Had ik nog wel een vraag over de DDR snelheid en timings. Met aankomende updates van de bios is het dan mogelijk/aan te raden om de snelheid te verhogen boven de productspecificatie van 3200? En qua timings wat is dan de manier om deze strakker te krijgen? Een-voor-een verlagen (in welke volgorde?) of enkel de specificaties gedrukt op de modules aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zou kijken of je die 75 naar 50 kan krijgen, dat moet prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

MatsSkoe schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:51:

Had ik nog wel een vraag over de DDR snelheid en timings. Met aankomende updates van de bios is het dan mogelijk/aan te raden om de snelheid te verhogen boven de productspecificatie van 3200? En qua timings wat is dan de manier om deze strakker te krijgen? Een-voor-een verlagen (in welke volgorde?) of enkel de specificaties gedrukt op de modules aanhouden?
Mmm, allereerst; volgens mij zijn dat nog niet cinebench scores zoals je ze zou mogen verwachten. 3.8 3200mt DDR zou ik eerder op 1280 verwachten... 3.9~4.0 zit in veel benchmarks op 1300+?

Mem doe ik altijd startend met een stock CPU voltage en "ok" OC daarbij (3500 1,225v ofzo), eerste gewoon de DDR speed omhoog gooien. fail: reset -> voltages omhoog tot waar je je nog goed bij voelt.

Werk meestal gewoon op volgorde; cas tot subtimings zoals ze in het moederbord menu staan. Overal een puntje afsnoepen is nog wel de moeite waard, maar in mijn ervaring is het veelal veel werk voor bijna geen performance.

Het moment dat je voorbij de rated speeds gaat, altijd even rekenen wat de timings voor nanoseconde tijden betekenen. Als je die met meer dan 10-15% gaat verlagen, kan je vaak al voorspellen waar de grens ligt. Zeker voor B-die weet men het nu wel een beetje gezien het met Ryzen zoveel uitmaakt.

Die van mij zijn 86.4ns ofzo; dat heb ik immers als laagste waarde werkend gezien. Zit nu op 92ns en tuurlijk, wat dingen omlaag gooien zou prima zijn, maar echt heel veer perf levert het me nu ook weer niet op. (waarden kunnen afwijken van de werkelijkheid, net weer een nieuwe bak gebouwd, misschien haal ik ze door elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik volg al een flinke tijd op afstand en keek toevallig de QVL na van de Asus Prme X370 Pro.

Die is gisteren bijgewerkt met nogal wat 'nu te behalen' getallen. rechtstreekse link QVL

Opvallender zijn 3000 en 3200 snelheden met 4 reepjes links en rechts, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
Speedy-J schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:45:
[...]

Dat is indd volgens specs ,maar 99% hier overklokt de boel en dat gaat ook prima. :)
het ging meer om het feit dat dual rank dus minder zwaar is voor de mem controller als 2 dimms per channel.
Dus ook als je gaat overklokken is 2 keer dual rank waarschijnlijk beter als 4 keer single rank.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat klopt ,de IMC heb het minder zwaar met 2 modules dan met 4 ,en wat je al zegt dat overklokken indd beter gaat met 2 sloten bezet ipv 4

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraco
Freaky_Angelus schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:29:
Ik volg al een flinke tijd op afstand en keek toevallig de QVL na van de Asus Prme X370 Pro.

Die is gisteren bijgewerkt met nogal wat 'nu te behalen' getallen. rechtstreekse link QVL

Opvallender zijn 3000 en 3200 snelheden met 4 reepjes links en rechts, iemand ervaring hiermee?
De lijst wordt in elk geval al wat groter!

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraco op 05-07-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Van de Prime B350-Plus is ook geüpdatet (direct download). Het ziet er iets gunstiger uit nu. Feit blijft dat ik het riskant vind de bios te updaten nu ik al 2933MHz draai met 3000MHz geheugen. Enkel de timings kunnen wat beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
djunicron schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:25:
[...]

Mmm, allereerst; volgens mij zijn dat nog niet cinebench scores zoals je ze zou mogen verwachten. 3.8 3200mt DDR zou ik eerder op 1280 verwachten... 3.9~4.0 zit in veel benchmarks op 1300+?
Dank voor de reacties. Je had gelijk, energiebeheer in windows stond niet op high performance. 8)7 Nu wel 1273 gehaald. Verder ook maar de AMD chipset gevonden in de AMD blog geïnstalleerd voor de Ryzen Optimized power plan optie. Zowel de chipsetversie bij de software op de website van het moederbord als de MSI LiveUpdater hadden dit er namelijk niet bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
Saturnus schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:40:
Van de Prime B350-Plus is ook geüpdatet (direct download). Het ziet er iets gunstiger uit nu. Feit blijft dat ik het riskant vind de bios te updaten nu ik al 2933MHz draai met 3000MHz geheugen. Enkel de timings kunnen wat beter.
Ben zelf van 2666MHz naar 2800MHz gegaan met de update, dus in mijn geval gelukkig een vooruitgang. Als je zonder problemen 2933MHz kan draaien, zou ik niet updaten. Ik kan daarmee wel booten maar na een restart of cold boot gaat het toch fout en valt hij terug op 2133MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:52
Gisteren eindelijk mijn Asus PRIME X370-PRO geüpdatet naar BIOS 0805 met AGESA 1.0.0.6a. Helaas krijg ik mijn geheugen pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ nog steeds niet op 3200MHz. Ook op lagere snelheden wil hij nog steeds niet. De max zit dus helaas niet hoger dan de standaard 2133MHz. Ik heb ook niet heel veel zin om 1001 timing instellingen te proberen, dus ik wacht wel netjes op een volgende BIOS update die het wel standaard op 3200MHz wil draaien.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
Who Am I? schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:39:
De max zit dus helaas niet hoger dan de standaard 2133MHz. Ik heb ook niet heel veel zin om 1001 timing instellingen te proberen, dus ik wacht wel netjes op een volgende BIOS update die het wel standaard op 3200MHz wil draaien.
Dat lijkt me wel erg laag.

Op mijn gigabyte bord (gaming 3) kan ik XMP enabelen zodat alle timings goed staan (voor 3200mhz) maar vervolgens de clocksnelheid zelf apart nog aanpassen. (als je xmp niet aan zet dan worden de 2133mhz timings gebruikt)

Zo kan je gemakkelijk proberen of 2400, 2667 of 2933mhz wel werken (draai hier op 2933).

[ Voor 5% gewijzigd door Countess op 06-07-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:46
Mij biostar x370 gtn werkte out of the box
Op 3200 .
En biostar staat nou niet echt bekend om zijn updates maar het werkt wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
MatsSkoe schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:25:
[...]

Dank voor de reacties. Je had gelijk, energiebeheer in windows stond niet op high performance. 8)7 Nu wel 1273 gehaald. Verder ook maar de AMD chipset gevonden in de AMD blog geïnstalleerd voor de Ryzen Optimized power plan optie. Zowel de chipsetversie bij de software op de website van het moederbord als de MSI LiveUpdater hadden dit er namelijk niet bij zitten.
Bij Gigabyte staat die ook niet in het lijstje met driver downloads. Denk je dus up-to-date te zijn met dat soort ongein :|
Thanks voor de heads up, ben blij dat dit (weer) een keer voorbij is gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Een vraagje aan iedereen?
Wie heeft Corsair CMK16GX4M2B3000C15 geheugen werkend gekregen op 2933MHz?
Het lukt mij maar niet op een MSI X370 Gaming Pro Carbon :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Op een ander MoBo (gigabyte ab350-gaming 3) maar ja, met de meest recente bios zonder problemen met xmp op 2933.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
daanb14 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:21:
Ja, dat lukt al sinds de beta bios bij mij.

Edit: Heb alleen de 3.200. en niet de 3.000mhz

[ Voor 7% gewijzigd door deurmatje op 06-07-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
deurmatje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:09:
[...]

Ja, dat lukt al sinds de beta bios bij mij.

Edit: Heb alleen de 3.200. en niet de 3.000mhz
Dat is hoogstwaarschijnlijk het probleem :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nope, met laatste BIOS op mijn Asus B350M-A evenmin; wel even op 2800 MHz maar dat was kort ...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 13:35
Ik heb het werkend gekregen op 2933MHz op mijn Asrock X370 Killer Sli met het XMP profile en deze timings. 16-17-17-35-69-1 (tCAS-tRC-tRP-tRAS-tCS-tCR)
De rest is automatisch. Misschien dat het ook voor jou werkt?

Battlelog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
Het is mij gelukt met zowel hetzelfde geheugen als moederbord. Eigenlijk al meteen met de vorige bios versie.
Ik heb hem draaien op XMP profiel 2 met 1.35 volt.
Alleen het is mij nog niet gelukt om hem op c15 te krijgen maar hij draait nog op 16. Alle andere timings staan wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Heeft iemand ervaring met asrock x370 killer sli. Dus op het gebied van overclock en temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils94
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:27
Afrader voor mensen: x370 prime pro BIOS 0805 is onstabiel en daarvan raakte in mijn geval mn overclock zwaar instabiel ineens. Ik ben dan ook weer terug naar bios 0803.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

BIOS 0805 is niet instabiel, je overclock van vroeger is nu instabiel. Check maar eens wat er veranderd is, hoogstwaarschijnlijk staan sommige opties nu net iets anders. Overclockresultaten behaald in het verleden bieden geen garantie op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pannalicour schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 01:05:
Heeft iemand ervaring met asrock x370 killer sli. Dus op het gebied van overclock en temperaturen?
Volgens mij wordt hier standaard Asrock afgeraden, maar kan het mis hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:02:
[...]

Dat tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:02:
[...]

Asrocks hardware is tegenwoordig dikke prima :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
aminam schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:23:
[...]

Asrocks hardware is tegenwoordig dikke prima :)
Niet altijd dus

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51732909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 14-09 22:21
Gisteren mijn BIOS ge-update naar F7. Blijkbaar kan mijn geheugen nu niet meer op 3200mHz draaien. Hij kwam niet verder dan een seconde of 3/4 opstarten en dan kwam hij in een loop terecht. Nu alles weer stock lopen en ik denk dat ik dat zo ga houden.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
stevens20 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:40:
Gisteren mijn BIOS ge-update naar F7. Blijkbaar kan mijn geheugen nu niet meer op 3200mHz draaien. Hij kwam niet verder dan een seconde of 3/4 opstarten en dan kwam hij in een loop terecht. Nu alles weer stock lopen en ik denk dat ik dat zo ga houden.
2933 oid wil ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Maar is dit nu officeel? Want ik hoor dit ook om mijn heen maar volgens mij is dit nooit bevestigd?

Zucht moederborden zijn toch lastiger dan ik dacht: tenminste de am4 x370's. Hier de verhalen die rond gaan:

Asus prime (niet kopen want gaan zomaaar stuk)

Asrock ( geen ondersteuning)

Msi (goed bord alleen vreet veel en wordt snel warm

Gigabyte ( te duur)

De rest is nog duurder EN niet waard voor de bijna niet overclockbare ryzen producten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
voor dat bord wel, maar dat heeft vooral te maken met een specifieke ontwerpfout in dat moederbord; dat ze geen verdere biosupdats gaan uitbrengen is pure speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
pannalicour schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:46:
[...]

Maar is dit nu officeel? Want ik hoor dit ook om mijn heen maar volgens mij is dit nooit bevestigd?

Zucht moederborden zijn toch lastiger dan ik dacht: tenminste de am4 x370's. Hier de verhalen die rond gaan:

Gigabyte ( te duur)

De rest is nog duurder EN niet waard voor de bijna niet overclockbare ryzen producten!
4x onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 14-09 22:21
Heb ik nog niet geprobeerd. de BIOS gooit het nu op 2100 (ofzoiets) en dat loopt ook prima. ik wil het nog wel op 2666 zetten. Dat is een mooi dingetje voor dit weekend.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Corsair LPX 3000 staat 2x in de QVL van mijn mobo, de 4.xx moet 2933 aankunnen en de ander slechts 2133

guess which one i have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn oude intel i5 6400 (Socket 1151) met stock cooler en non OC, in combinatie met MSI B150M Bazooka board zijn afgelost voor het volgende.

AMD RYZEN 5 1600 AM4, MSI Bazooka B350M.

Het geheugen heb ik meegenomen (4X4GB) en succesvol geklokt naar 2666MHz.

Ik zat wel zwaar te twijfelen welke moederbord ik zou kiezen.
ASUS STRIX X370-F GAMING (met het oog op de toekomstig upgrades)
MSI B350M BAZOOKA (Prijs/Performance was goed voor de prijs)
Biostar RACING X370GT3 (merk ken ik niet, prijs was met 125 euro niet verkeerd)

Nu ken ik het merk BIOSTAR niet, en bleef bij de bekende 2 MSI/ASUS.
Iemand die deze moederbord/merk heeft?

Website Biostar
http://www.biostar.com.tw/app/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:46
Gebruik de biostar x370 gtn mini
Itx de eerste keer dat ik dit merk gekocht heb .
Ben tevreden geheugen loopt op 3200.
Gebruik hem nu een paar weken .
Geen problemen ondervonden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Ik ben het nog niet helemaal tevreden met mijn build.

Heb 2 HDD'S in raid0 staan en alleen het opstarten duurt langer dan normaal (z77 extreme 4 was boot timings veel sneller) Heb de launch storage OpRom policy op UEFI Only gezet, dan zie je die raid controller niet op het scherm.. blijft eigenlijk zwart.

Mijn geheugen is nu stabiel op 2933 - CL16 maar heel soms boot hij niet doordat hij de ram timings niet goed krijgt...

Algemene Boot snelheid valt tegen, tenminste deze doctor debug laat vanalles zien met boot, op een gegeven moment komt er een sapphire/asrock bootscherm naar windows, dit gaat voor de rest wel snel.

Iemand nog tips

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 245,95€ 245,95
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4€ 163,15€ 163,15
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 308,55€ 308,55
1NZXT S340 Elite Zwart/Rood€ 95,51€ 95,51
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4C3400C16€ 347,27€ 347,27
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 283,30€ 283,30
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.729,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Bios updates afwachten, hij heeft problemen met booten op die snelheid.
Mijn asrock b350m pro4 doet dat ook zodra ik hoger ga dan 2400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:45
Mijn msi b350 pc mate start wel vanuit bios als ik Corsair CMK16GX4M2B3000C15 op 2800mhz heb gezet. Maar na restart van systeem niet meer en gaat hij standaard terug naar 2133mhz.. Iemand een fix of goede instelling met timing om dit te fixen?

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Craftop schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:16:
Mijn msi b350 pc mate start wel vanuit bios als ik Corsair CMK16GX4M2B3000C15 op 2800mhz heb gezet. Maar na restart van systeem niet meer en gaat hij standaard terug naar 2133mhz.. Iemand een fix of goede instelling met timing om dit te fixen?
je hebt kans dat 2933 wel pakt met CL15

wel de laatste bios downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:45
Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:18:
[...]

je hebt kans dat 2933 wel pakt met CL15

wel de laatste bios downloaden :)
Ja, sinds vanochted staat de nieuw versie met agesa 1.006 online en heb ik deze geinstalleerd. Maar tot dusver niets werkend, ook 2933 niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Craftop op 07-07-2017 13:20 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Huib_Bloodstone schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:30:
Ik ben het nog niet helemaal tevreden met mijn build.

Heb 2 HDD'S in raid0 staan en alleen het opstarten duurt langer dan normaal (z77 extreme 4 was boot timings veel sneller) Heb de launch storage OpRom policy op UEFI Only gezet, dan zie je die raid controller niet op het scherm.. blijft eigenlijk zwart.

Mijn geheugen is nu stabiel op 2933 - CL16 maar heel soms boot hij niet doordat hij de ram timings niet goed krijgt...

Algemene Boot snelheid valt tegen, tenminste deze doctor debug laat vanalles zien met boot, op een gegeven moment komt er een sapphire/asrock bootscherm naar windows, dit gaat voor de rest wel snel.

Iemand nog tips

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 245,95€ 245,95
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4€ 163,15€ 163,15
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 308,55€ 308,55
1NZXT S340 Elite Zwart/Rood€ 95,51€ 95,51
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4C3400C16€ 347,27€ 347,27
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 283,30€ 283,30
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.729,23
Raid controllers op de chipset zijn soms best traag. Ik had hiervoor een Intel (i5 4670k) bak en hetgene wat het meeste tijd koste was het raid gedeelte. Uiteindelijk hebben ze met een bios update de tijd van 10 seconden naar 2 seconden weten terug te brengen, er is dus nog hoop waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:39:
[...]

Raid controllers op de chipset zijn soms best traag. Ik had hiervoor een Intel (i5 4670k) bak en hetgene wat het meeste tijd koste was het raid gedeelte. Uiteindelijk hebben ze met een bios update de tijd van 10 seconden naar 2 seconden weten terug te brengen, er is dus nog hoop waarschijnlijk.
In ieder geval crasht het niet. Ik krijg regelmatig een BSOD door de Intel Matrix Storage Manager driver (address iaStorV.sys+2e1d8). Een bekend probleem bij die generatie. Lastig op te lossen bij OEM-bakjes.
pannalicour schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:46:
Bij elk nieuw platform heb je dit soort problemen! Voor AMD was de stap deze keer veel groter dan dat al jarenlang het geval is voor Intel maar bij de nieuwe chipsets van Intel waren er de laatste keren ook wel wat problemen.
Niets over vernomen.
Integendeel, ze werken juist hard aan hun UEFI's en RAM-compabiliteit. Ze zouden alleen stoppen met een van de lagere modellen van hun moederborden, dat wil niet zeggen dat de ondersteuning stopt voor de mensen die er er al een hebben gekocht. Dat zou nogal dom zijn want dan zie je een flink deel van die klanten niet meer terug.
MSI zou zeker niet mijn eerste keuze zijn voor AM4 maar MSI heeft zowel X370- als B350-moederborden die je prima kan gebruiken voor overklokken.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2017 15:12 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 66 Laatste