Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Windows reinstall heeft bij mij sinds ik een SSD heb geen verschil gemaakt in hoe soepel alles is. Met HDD's scheelde het veel maar tegenwoordig niet echt (mits je een goede SSD hebt). Maar dat is mijn ervaring.-The_Mask- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:57:
Die zijn dan niet slim bezig, Windows opnieuw installeren zou ik sowieso aanraden.
Met zo'n grote switch is het natuurlijk aan te raden om windows opnieuw te installeren.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 14-04-2017 12:59 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Er zit ook heel weinig verschil in normale toepassingen zoals games, normale programma's en starten van Windows tussen zelfs een normale SATA-600 SSD en de snellere NVMe SSD's. Zelfde geld ook voor snelle moderne CPU's en normale programma's en starten Windows. Snellere CPU kan natuurlijk wel merkbaar verschil veroorzaken in games.Astennu schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:58:
[...]
Windows reinstall heeft bij mij sinds ik een SSD heb geen verschil gemaakt in hoe soepel alles is. Met HDD's scheelde het veel maar tegenwoordig niet echt (mits je een goede SSD hebt). Maar dat is mijn ervaring.
Daarom en daarom is dat iets wat je wel zal merken, het verschil tussen een oude Windows installatie en een net nieuwe.Met zo'n grote switch is het natuurlijk aan te raden om windows opnieuw te installeren.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik bedoelde met de aangepaste memory timingsDaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:04:
Oh, dat zegt iedereen die naar Ryzen is overgestapt. Ik merkte het ook meteen.![]()
Alles loopt heel erg soepel bij Ryzen en dat is fijn. Je wil ook niet meer terug naar quadcores.
Mijn day2day machine is een i7-6820HQ (Dell 5510), dat is een prima QC
Windows? dat zijn dingen om door naar buiten te kijken.. toch?-The_Mask- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:35:
Dat komt vooral door de nieuwe Windows installatie en eventueel andere hardware veranderingen zoals een SSD.
Even serieus, ik bedoel echt tijdens testen tussen de verschillende timings.
Ik maak al tijden gebruik van SSD of NVME, dat verschil ga ik niet meer benoemen.
Ben een btje heen en weer geschakeld tussen de verschillende timings en settings, stukje papier erbij om alles op te schrijven.
Beste waarden zijn tot nu toe met het geheugen op 13-15-15-30 en CPU op 39.00 (3.9Ghz ben ik tevreden mee)
Maar alles boven de 2666 gaat fout en geeft een error, frustratie ten top...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Tja. Ik heb nog een 3570K liggen, en nu nog één 4790 (non-K) in gebruik.SmokingSig schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:18:
1500X -> de moeite om een upgrade te doen van mijn 3570K ?
Kwa stroomverbruik, merk ik dat Ryzen een stuk beschaafder is dan de i5's van Intel. Vooral m'n 4690K maakte het bond met z'n 145W overclocked.
Als je een "goede" 3570K hebt, al dan niet delidded, en boven de 4.6Ghz uitkomt, zou ik em niet weg doen voor een R1500. Ik had zelf een tijd lang een "slecht" model in huis die de 4.3Ghz als max had. Dan ga je er wel op alle fronten op vooruit, zeker als je een gemiddelde 1500 treft kwa OC-headroom.
Waarbij je het bij de Intel i7's vooral van de hogere clocks / cache moet hebben voor diverse performance winsten, is het bij Ryzen echt dat je het idee krijgt twee cpu's in één machine te draaien.
Voor Photoshop en andere "race-to-end" filter apps, en eigenlijk de hele Office suite, zal er tussen een OC 1500 en sterke OC 3570K weinig verschil zitten.
In games zie je toch wel dat je vooral profijt hebt van Haswell-R en sneller. M'n 1700 op 3.85ghz is simpelweg echt 2-maal een mild overclockte 4790K.
==
Dé reden om vooral te switchen naar Ryzen vanaf Z77 is vooral in mijn optiek de extra aansluitingen etc die het bord bied. De audio op het goedkoopste AMD bordje is nog steeds beter dan de beste geluidskaarten die ik ken uit het Z77 tijdperk. USB3.0, USB C connectoren, M2 PCI-Ex4 voor snellere SSD's, méér aansluitingen en lanes op een X370 bord. Dat soort dingen. En natuurlijk ook support voor meer memory.
Hangt dus sterk van je gebruikswensen af er zijn situaties waar je NU vrijwel geen profijt van hebt, zelfs bij een upgrade naar een 1800X ipv de 1500. Kopen omdat je verwacht dat het in de toekomst beter wordt is veelal een slecht idee, grote kans dat je teleurgesteld wordt en over een jaar weet "oh dat had ik eigenlijk moeten kopen...".
Tenzij je duidelijk een doel voor ogen hebt of spullen overduidelijk versleten zijn en vervangen moeten worden, zou ik deze upgrade niet ten allertijden kunnen aanraden. En zoals al 10x genoemd, liever een 6 of 8 core varient pakken natuurlijk!
Wat is er anders behalve dan de geluidskaart, PCIe en andere aansluitingen?hjvg schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:15:
[...]
het mATX bord is een ander bord dan zijn grotere broer. tot nu toe een stuk minder bios updates en dus is ook de werking anders
VRM en andere belangrijke dingen zijn hetzelfde zo ver ik zie.
Er zit een soort logica achter.JinShepard schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:19:
Ik begrijp nog steeds niet hoe men die ram timings doen, is het gewoon op puur geluk of zit er een logische uitleg achter, hoe kom je op 13-15-15-30 en niet bv op 8-15-20-50 ofzo ..
Je stuk geheugen heeft een reeks aan profielen met zich meegekregen. Vraag mij niet om de diepe techniek maar je kan wel stellen dat timings met elkaar samenhangen. Neem de profielen als voorbeeld. Uitgaande van dat je zoveel mogelijk MHz pakt heb je dan dus profielen als voorbeeld met lagere MHz maar ook lagere timings als referentie. Zo kan je dus de hoge MHz combineren met een lager reeks timings. Soms met verhoging van geheugen voltage(s). Als je na enkele stappen vast loopt ga je met de hand aan de slag. Ik merk altijd aardig wat ruimte in de TRAS en TRFC, alhoewel ik ook moet bekennen dat ik de werkelijke snelheidswinst niet weet.
Voorbeeld.
Je geheugen heeft profielen voor 2133MHz, 2400MHz, 2666MHz en 2933MHz.
Je klokt je geheugen op 2933MHz met bijbehorende timings. Alles stabiel, dan combineer je de timings van 2666MHz met 2933MHz klok enzovoort. Een bepaald moment loop je vast. Voltage van geheugen omhoog om weer stabiliteit te creëren. Als je weer vast zit doe je een stap terug en kan je met de hand vaak nog verlagingen doen. Bijv. TRAS van 34 naar 32.
Meestal komen er wel Tray versies maar die schelen niets of nauwelijks in prijs (wellicht 10 euro) dus het is maar de vraag of je daar op moet gaan zitten wachten.Firestone schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:32:
Is er al bekend of er ook een versie van de 1600 zonder stock cooler in de planning staat? Ik wil deze graag combineren met de Noctua U12S om de geluidsproductie met een factor 10 te verminderen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Thanks, ik zal nog meer informatie vergaren om er wat beter in te worden als het gaat om de logica erachter!Saturnus schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:36:
[...]
Er zit een soort logica achter.
Je stuk geheugen heeft een reeks aan profielen met zich meegekregen. Vraag mij niet om de diepe techniek maar je kan wel stellen dat timings met elkaar samenhangen. Neem de profielen als voorbeeld. Uitgaande van dat je zoveel mogelijk MHz pakt heb je dan dus profielen als voorbeeld met lagere MHz maar ook lagere timings als referentie. Zo kan je dus de hoge MHz combineren met een lager reeks timings. Soms met verhoging van geheugen voltage(s). Als je na enkele stappen vast loopt ga je met de hand aan de slag. Ik merk altijd aardig wat ruimte in de TRAS en TRFC, alhoewel ik ook moet bekennen dat ik de werkelijke snelheidswinst niet weet.
Voorbeeld.
Je geheugen heeft profielen voor 2133MHz, 2400MHz, 2666MHz en 2933MHz.
Je klokt je geheugen op 2933MHz met bijbehorende timings. Alles stabiel, dan combineer je de timings van 2666MHz met 2933MHz klok enzovoort. Een bepaald moment loop je vast. Voltage van geheugen omhoog om weer stabiliteit te creëren. Als je weer vast zit doe je een stap terug en kan je met de hand vaak nog verlagingen doen. Bijv. TRAS van 34 naar 32.
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Ik draai BF1 op een Phenom 965 @3,8GHz en dat loopt prima op high hoor, gewoon 50-60FPS, zolang ik niet in de 64 player servers ga.-The_Mask- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:18:
[...]
Er zijn ook meer dan genoeg games welke totaal onspeelbaar zijn met een Phenom II X4. Er zijn zelfs games zoals Battlefield 1 welke soms niet meer goed lopen met een moderne i5 van de Haswell, Skylake of Kaby Lake generatie en deze CPU's zijn stukken sneller dan de Phenom II X4.
Nu Intel waarschijnlijk ook gaat overstappen naar meer dan vier core's bij hun mainstream socket, beide consoles ook nog steeds acht CPU core's hebben en DX12 en Vulkan steeds belangrijker wordt. Is een hexacore of octocore zeker geen slechte investering.
Ideaal is 't niet, maar "totaal onspeelbaar" is wel zwaar overdreven hoor.
durf ik zo niet te zeggen maar er zijn nog maar 2 biossen te downloaden voor de m versie en 4 voor de normale versie wat op dit moment van het am4/ryzen platform best veel verschil kan maken wat betreft performanceikbenrichard197 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:25:
[...]
Wat is er anders behalve dan de geluidskaart, PCIe en andere aansluitingen?
VRM en andere belangrijke dingen zijn hetzelfde zo ver ik zie.
Er stond verzending 2 a 3 dagen, na de bestelling geplaatst te hebben staat er nu leverdatum onbekend omdat het itemn niet op voorraad is... hoelang denken jullie dat ik zou wachten?
Met dank yasin
[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 14-04-2017 15:50 ]
Import van EVs
Agreen de een vind 30 fps op low detail speelbaar. Daar doe ik het echt niet voor dat vind ik onspeelbaar. Mja meningen verschillen.418O2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 14:09:
Onspeelbaar is nogal subjectief
Helaas niet het verwachte resultaat....
Hier staan alle bestanden voor de Asus Prime B350-Plus
0606 -> 0605
- Geen 2933 of 3200
0605 -> 0515
- Geen 2666, 2933 of 3200
- Geen 3900Mhz
0515 -> 0513
Kan de downgrade niet starten
Op een vers geformateerde USB stick de bestanden gedownload van de Asus website en uitgepakt.
Anders dan de 4 BIOS files geen andere bestanden op de stick
Alle downgrades verliepen vrij soepel zonder foutmeldingen, maar helaas ook zonder echt succes.
Bij de 0515 bios was het zelfs niet mogelijk om de CPU boven de standaard waarden te zetten.
Aangezien ik geen voordeel konden vinden in de oudere versies ben ik in 1x terug gegaan naar 0606.
Definitief wachten op een nieuwe bios versie, jammer maar helaas....
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik had de bios er zo op, geen probleem mee gehad.raymondw schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:09:
Toch een klein succesje, downgrade is gelukt!
Helaas niet het verwachte resultaat....
Hier staan alle bestanden voor de Asus Prime B350-Plus
0606 -> 0605
- Geen 2933 of 3200
0605 -> 0515
- Geen 2666, 2933 of 3200
- Geen 3900Mhz
0515 -> 0513
Kan de downgrade niet starten
Op een vers geformateerde USB stick de bestanden gedownload van de Asus website en uitgepakt.
Anders dan de 4 BIOS files geen andere bestanden op de stick
Alle downgrades verliepen vrij soepel zonder foutmeldingen, maar helaas ook zonder echt succes.
Bij de 0515 bios was het zelfs niet mogelijk om de CPU boven de standaard waarden te zetten.
Aangezien ik geen voordeel konden vinden in de oudere versies ben ik in 1x terug gegaan naar 0606.
Definitief wachten op een nieuwe bios versie, jammer maar helaas....
Zie dat je nog niet tevreden bent. Jammer dat je geheugen nog niet goed werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door combo47 op 14-04-2017 17:45 ]
https://www.msi.com/Mothe...PRO-CARBON.html#down-bios
Misschien nu dan wel hogere geheugensnelheden? Ik ga het testen.
Niet tevreden is een groot woord...combo47 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:35:
Ik had de bios er zo op, geen probleem mee gehad.
Zie dat je nog niet tevreden bent. Jammer dat je geheugen nog niet goed werkt.
Ik had een btje de hoop dat het in 1x zou werken
Maar om eerlijk te zijn heb ik na jaren van vast te zitten aan de Intel performance "box" weer interesse in tweaken cq overclocken.
Vandaar ook de aankoop van de Ryzen goodies!
Bij de eerste (AMD) x86-64 CPU's heb ik maanden tegen drivers en blauwe schermen gevochten, ik ben allang blij dat eea toch wel wat volwassener is geworden.
En als het niet werkt pak ik gewoon de laptop of ultrabook, zolang het niet stuk gaat en bij frustratie blijft : Go AMD
Ik dacht even dat 2933MHz ging werken, maar na een geheugen Prime95 testje klapte het er toch uit. Maar het is al beter dan voorheen want toen kon ik niet eens booten. Met 3200MHz (CL14) klapt ie er nog steeds meteen uit. Zelfs met de CL op 18.
En het beste is nog dat als je Expert kiest je nu een memory retry getal hebt. Dat staat standaard op 5 en dat heb ik op 1 gezet. Als ik nu 3200MHz kies en hij klapt er uit, probeert ie het nog één keer en als het dan niet lukt zet ie het terug op 2400MHz en hoef ik niet de CMOS te clearen met schroevendraaier en al
Netjes, mijn 1600 wilt niet verder gaan dan 3.9 ghz en heeft dan 1.45 volt nodig, tikt dan ook 80 graden aan.aminam schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:06:
mn 1600 nu overgeclocked naar 4ghz op 1.375v llc level2 en cstates aan. Hier lijkt de grens wel zo ongeveer bereikt te zijn, 3,9 deed hij nog op 1.3v. Nu proberen die interposer naar 2933 te krijgen, dusver krijg ik hem nog niet eens op 2666 met en zonder xmp
Morgen komt Noctua NH-U12 SE-AM4 binnen en dan laat ik de 1600 wel op 3.9 draaien.
Op dit moment staat hij op 3.8 ghz en op 1.4 volt.
De systemen tot nu toe zijn voornamelijk setups met 2 latjes?
Zijn er al mensen waarbij het systeem stabiel loopt met bijvoorbeeld 4 van deze latjes :
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ???
Dus 2 setjes van 2 stuks in dit geval
En wordt daarbij dan de 3200 ook gehaald?
Daar ben ik dus erg nieuwsgierig naar op het moment.
Zo ja, wat voor moederbord heb je gekozen en welk type latjes heb je in je AMD mobo lopen
Edit: Link fixed
[ Voor 12% gewijzigd door DarkSystems op 14-04-2017 23:10 ]
Verkeerde link.DarkSystems schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:57:
Oke Dus blijkbaar zijn er nog veel problemen met mobo's waarbij het geheugen niet wil draaien op 3200 (laat staan op nog hoger)
Dit zijn allen setups met 2 latjes?
Zijn er al mensen waarbij het systeem stabiel loopt met bijvoorbeeld 4 van deze latjes :
pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB ???
Zo ja, wat voor moederbord heb je gekozen en welk type latjes heb je in je AMD mobo lopen
Volgens mij word 3200 met 4 modules wel (erg) lastigDarkSystems schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:57:
Oke Dus blijkbaar zijn er nog veel problemen met mobo's waarbij het geheugen niet wil draaien op 3200 (laat staan op nog hoger)
Link
Je kan naar mijn idee beter uitgaan van 2 modules op de hoogste snelheid
Al zal er wel wat rek inkomen als de bios'en verder ontwikkelt worden.
Heb een B350 Mortar in combinatie met Ryzen 7-1700x, hetzelfde geheugen en kreeg het ook niet sneller dan 2133 mhz. Heb begrepen dat het toch dual ranked DIMSS zijn en daardoor dat het maximaal op 2400mhz zal werken.cliors schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:08:
Sinds een weekje draai ik het volgende.
Ryzen 7 1700X
MSI X370 Gaming Pro Carbon
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Helaas lijkt alles behalve 2133MHz niet stabiel te draaien. Hoogste wat ik haalde was 2667MHz alleen is de pc tot 2 keer toe (na enkele uren geen activiteit) in een soort slaapstand (slaapstand staat uit) gevallen waardoor ik dus vermoed dat ik voorlopig maar gewoon op 2133MHz moet draaien.
Iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Draai ik misschien verkeerde waarden? (15-17-17-35 1.350v)
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb nu een G-skill Flare X 3200mhz en het loopt out of the box op 3200mhz op het A-XMP profiel.
Ik kan in ieder geval bevestigen dat Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 op een asrock x370 taichi op niks snellers dan 2133 kan draaien. Maar het stond ook niet op de ondersteund geheugen lijst dus ik mag niet te hard klagen, eventjes op de blaren zitten tot de volgende bios release..DarkSystems schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:57:
Met een BLCK van 130 heb ik 3.9GHz, en mijn geheugen op 2666@3466MT/s CL16. Nog niet geprobeert om de timings strakker te zetten, was al verbaast genoeg dat alles in een keer bootte zonder problemen
Kitje wat ik heb G.Skill Trident Z F4-3600C16D-16GTZKW, met de befaamde Samsung B-die, dit zou volgens mij zonder verder veel problemen op 3600 kunnen draaien, heb het nog niet getest
Ik draai nu op 2633mhz. Geen idee precies hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.polli_ schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:08:
[...]
Heb een B350 Mortar in combinatie met Ryzen 7-1700x, hetzelfde geheugen en kreeg het ook niet sneller dan 2133 mhz. Heb begrepen dat het toch dual ranked DIMSS zijn en daardoor dat het maximaal op 2400mhz zal werken.
Heb nu een G-skill Flare X 3200mhz en het loopt out of the box op 3200mhz op het A-XMP profiel.
Ik ga eens kijken over ik het geheugen kan terugsturen en de G-skill kan bestellen.
30 dagen Herroepingsrecht/Afkoelingsperiode, maar ik heb het geheugen natuurlijk al gebruikt.

Ik weet dat je die ram in Asus borden prima naar 2933 kan krijgen momenteel, maar niet "out-of-the-box", je zal wat voltages moeten ophogen en de timing zelf erin moeten tikken.DarkSystems schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:57:
Heb net nog een Prime X370 met 1600X onder handen genomen, met de 32GB kit 3200 cl16 en die blijft net als mijn 3000 cl15 kit momenteel op 2666 hangen, hoewel de timings netjes strak waren tov van de 15-17-17-35. Nu is de grap dat je de 3000 en de 3200 LPX series in 3 versie kan krijgen;
5.39 = Hynix en meest voorkomend. Reken op 2666-2933mhz voorlopig.
4.31 = B-die Samsung reken op 2933, soms 3200, en sommige borden houden het voor 32GB bij 2133 zonder duidelijke verklaring.
4.21 / 4.23 = oudere stock Samsung F of E-die, geen idee wat die doen, maar niet veel boven de 2400 geloof ik.
==
Aan de andere kant, kwam er net achter in HWinfo dat ik net een avondje 2133mhz achter de rug heb. Geen idee waarom, het stond voor de reboot vanmiddag zeker weten op 2666mhz.
En de grap is, ik heb geen enkel performance verschil gemerkt. Gewoon strak 100fps 3440x1440 Overwatch, strak 10-11ms frametimes in Paragon, geen hapering in Heroes of the Storm...
Zo heel cruciaal lijkt het allemaal dus niet, een blind-test bewijst mij dat maar weer zojuist... Ryzen op >3.6Ghz loopt gewoon erg goed.
Ik heb wel niet geprobeerd of DDR4-3200 nu werkt na de BIOS updates, ik wacht af tot ik positieve berichten zie over die updates.
Memory clocks zijn vooral belangrijk voor 1080p en high fps situaties. Hoe hoger de resolutie hoe kleiner het verschil is. Bottleneck komt dan meer bij de gpu te liggen. Mar als jij continu 144 fps (of zelfs 165 of 240) wil kunnen halen kan je wel verschil merken.djunicron schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 02:13:
[...]
Ik weet dat je die ram in Asus borden prima naar 2933 kan krijgen momenteel, maar niet "out-of-the-box", je zal wat voltages moeten ophogen en de timing zelf erin moeten tikken.
Heb net nog een Prime X370 met 1600X onder handen genomen, met de 32GB kit 3200 cl16 en die blijft net als mijn 3000 cl15 kit momenteel op 2666 hangen, hoewel de timings netjes strak waren tov van de 15-17-17-35. Nu is de grap dat je de 3000 en de 3200 LPX series in 3 versie kan krijgen;
4.31 = B-die Samsung reken op 2933, soms 3200, en sommige borden houden het voor 32GB bij 2133 zonder duidelijke verklaring.
4.21 / 4.23 = oudere stock Samsung F of E-die, geen idee wat die doen, maar niet veel boven de 2400 geloof ik.
==
Aan de andere kant, kwam er net achter in HWinfo dat ik net een avondje 2133mhz achter de rug heb. Geen idee waarom, het stond voor de reboot vanmiddag zeker weten op 2666mhz.
En de grap is, ik heb geen enkel performance verschil gemerkt. Gewoon strak 100fps 3440x1440 Overwatch, strak 10-11ms frametimes in Paragon, geen hapering in Heroes of the Storm...
Zo heel cruciaal lijkt het allemaal dus niet, een blind-test bewijst mij dat maar weer zojuist... Ryzen op >3.6Ghz loopt gewoon erg goed.
Het ligt ook erg aan de game engine.
1. Renderen van HDR's is opeens bijna zo traag als op Phenom (~18 sec.) terwijl dat eerder 8 seconden was.
2. Resume na hibernate crasht bij het laden van win/hiberfile.
3. Soms geen boot.
Alles stock + 2933MHz.
Ik zit onderhand wel te denken...leuk en goedkoop die Ryzen maar met Intel was je waarschijnlijk geen seconde kwijt aan debuggen. Als je dan de waarde van tijd meeneemt in de calculatie......
Ik zou het volgende aanraden:
1. "Load Defaults" In BIOS, save en reboot weer naar BIOS
2. BIOS 0515 te laden via een betrouwbare, FAT32 geformateerde USB stick in een USB 2.0 poort (indien mogelijk)
3. Na update, weer "Load Defaults" In BIOS, save en reboot weer naar BIOS
4. Geheugen en CPU laat je maar op default voorlopig (ja 2133)
5. In Windows kan je allerlei testen doen om stabiliteit te testen
Ik ga ervan uit dat je een clean install hebt gedaan toen je de nieuwe PC in gebruik nam, zoniet sla je jezelf maar voor je hoofd. Check sowieso ook wat er eventueel gebeurt als fotobewerking trager loopt: lage CPU belasting of gebruikt een ander programma veel CPU ?
Om meteen te claimen dat Intel minder problemen heeft, steunt op weinig feiten. Ik heb zelf zeer weinig problemen met mijn Ryzen setup, zelfs met twee GPU's en het RAM geheugen op 2933. En dat Prime X370-Pro bordje is al niet de meest doorontwikkelde.
BIOS defaults reeds geprobeerd. Clean install yes.
De CPU belasting is vrij laag, en niets anders aan de gang. Dat bracht mij op het idee om SMT disabled te proberen. En inderdaad de performance lijkt sterk verbeterd. Dan hoeft dat dus niet aan de Ryzen te liggen en heb ik voor mijn beurt gepraat. Alhoewel ik niet snap dat vorige week met SMT aan de performance nog wel goed was. Wat is er dan in tussen tijd gebeurt?
De overige dingen kan ik niets mee. Vooral punt 3. Misschien de schuld meer richting dit moederbord plaatsen.
Kan goed zijn, Asus heeft de bal wel heel hard laten vallen met Ryzen.Saturnus schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:49:
Misschien de schuld meer richting dit moederbord plaatsen.
Ik wilde net vragen welke moederbord heb je, want ik had een vermoeden dat je ASUS PRIME B350-PLUS moederbord had. Maar je hebt zelf onderhand antwoord geven het is inderdaad een ASUS PRIME B350-PLUS. Daar schijnt wat problemen me te zijn die opgelost kunnen door een BIOS update. ASUS is in een vroeg stadium wat betreft BIOS updates. Heb je de laaste BIOS geprobeerd:Saturnus schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:01:
En weer een dag vol problemen.
1. Renderen van HDR's is opeens bijna zo traag als op Phenom (~18 sec.) terwijl dat eerder 8 seconden was.
2. Resume na hibernate crasht bij het laden van win/hiberfile.
3. Soms geen boot.
Alles stock + 2933MHz.
Ik zit onderhand wel te denken...leuk en goedkoop die Ryzen maar met Intel was je waarschijnlijk geen seconde kwijt aan debuggen. Als je dan de waarde van tijd meeneemt in de calculatie......
Versie 0606 Update AGESA to 1.0.0.4a
https://www.asus.com/nl/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/
Ik ben bang dat 0606 er voor zorgt dat ik niet meer 2933MHz kan draaien, wat het geval was bij 0605. En downgraden is mij toen niet gelukt zonder te bricken. Het liefst wacht ik daarom nog een poosje.polli_ schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:42:
[...]
Ik wilde net vragen welke moederbord heb je, want ik had een vermoeden dat je ASUS PRIME B350-PLUS moederbord had. Maar je hebt zelf onderhand antwoord geven het is inderdaad een ASUS PRIME B350-PLUS. Daar schijnt wat problemen me te zijn die opgelost kunnen door een BIOS update. ASUS is in een vroeg stadium wat betreft BIOS updates. Heb je de laaste BIOS geprobeerd:
Versie 0606 Update AGESA to 1.0.0.4a
https://www.asus.com/nl/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/
Ik overweeg om over te gaan op pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 of pricewatch: MSI B350 Tomahawk als Asus niet binnen korte tijd problemen van dit bord wegneemt.
Waar ik nu ook meer bewijs voor krijg is dat als SMT uit is gezet, de BIOS er vaker niet meer door komt: ' Overclock failure.' Wat het achterliggende ook is...het hangt aan touwtjes aan elkaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 15-04-2017 11:52 ]
Ik heb die maar ben nog aan't wachten op een bracket zodoende dat de cpu kan gekoeld wordenDarkSystems schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:57:
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Nog een voordeel van de nieuwe 1.3 Bios op de Gaming Pro Carbon is dat de POST time nu beter isMrCharming schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:01:
[...]
Hoe is de POST tijd van dat bord? Heb gelezen dat de B350 van MSI een POST van 30s heeft. Carbon schijnt ook vrij lange POST te hebben, maar ik zie geen getallen.

Het was dus:
en nu:Fleximex schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:03:
[...]
Ongeveer 21 seconden tot POST (ik zag pas bij de 23 seconden een flits van het POST scherm, maar dat komt omdat het beeldscherm uit standby komt) en 8 seconden van POST naar desktop (totaal 29s).
Ook een leuke: het afsluiten van Windows gaat misschien wel sneller dat de uit knop inhouden. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt met andere PC's.
Ongeveer 14 seconden tot POST (de flits van POST scherm kwam rond 16 seconden) en 8 seconden naar desktop. Dus totaal 22 seconden. Heel netjes van MSI.
Maar wat is er belangrijker, stabiliteit en snelheid van heel je systeem of RAM snelheid? Akkoord over RAM snelheid en Infinity Fabric is ondertussen al genoeg gezegd, maar als je systeem zo onstabiel is, dan kun je toch beter een BIOS update doen en wachten tot een BIOS update komt waarbij je RAM wel stabiel is op hogere snelheden.Saturnus schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:47:
[...]
Ik ben bang dat 0606 er voor zorgt dat ik niet meer 2933MHz kan draaien, wat het geval was bij 0605. En downgraden is mij toen niet gelukt zonder te bricken. Het liefst wacht ik daarom nog een poosje.
Ik overweeg om over te gaan op pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 of pricewatch: MSI B350 Tomahawk als Asus niet binnen korte tijd problemen van dit bord wegneemt.
Als latere BIOS versies omlaag zijn gegaan in ondersteuning van RAM snelheid, is daar misschien een reden voor, gebruikt Asus een verkeerde implementatie op jouw BIOS versie met de vastlopers tot gevolg.
Gisteren gebouwd dus, ging best okay, al deed ik er veeelste lang over haha... word oud..
Is de ASUS Crosshair VI Hero met een 1700x nog steeds een temp reading die -20 nog er van af van wat je ziet of is dat al fixed?
Ik kreeg trouwens vannochtend na de power eraf was voor de nacht een overclock error, terwijl die nog niet eens is overclocked..
Het is simpel. Op 3200MHz, ongeacht de CL, klapt ie er meteen uit. Op alles lager dan dat, ook ongeacht de CL, boot ie wel gewoon maar klapt ie er uit bij een Prime95 geheugen test.
Alleen op standaard 2400MHz klapt ie er niet uit. Ik ben nu 2666MHz aan het testen op CL14. Misschien dat die dan wel...
Edit: 2666MHz CL14 lijkt stabiel. Beter iets dan niets zullen maar zeggen
[ Voor 6% gewijzigd door Fleximex op 15-04-2017 13:00 ]
Het draait hier zonder problemen op 3466MT/s op CL16. Het enige wat ik hiervoor heb hoeven veranderen is het voltage van het geheugen naar voor wat hij geadverteerd wordt plus iets om zeker te zijn. Volgens mij momenteel 1.375, bij mijn Asus bord kan je een ander voltage opgeven voor het geheugen tijdens boot, dit is in mijn geval ook 1.375. Volgende aanpassing is welke memory strip en dat is 2666 met een BLCK van 130, dat maakt waarschijnlijk ook het verschil. Het hebben van een apparte CLKGEN chip maakt dat je veel meer opties hebt. Laatste instelling was de cpu/blck verhouding.djunicron schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 02:13:
[...]
Ik weet dat je die ram in Asus borden prima naar 2933 kan krijgen momenteel, maar niet "out-of-the-box", je zal wat voltages moeten ophogen en de timing zelf erin moeten tikken.
==
Ik kan vanavond eens kijken of 3600MT/s kan of het huidige met strakkere timings. Zover ik weet wordt Ryzen blijer van sneller geheugen dan strakke timings.
[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-04-2017 12:48 ]
Een goed argument. Ik zal nog even nazoeken hoe de 0606 ervaringen zijn qua stabiliteit en ook geheugensnelheden. Als dat tegenvalt probeer ik een setting te vinden op 0513 met een frustratieniveau dat laag genoeg is om te accepteren. Ook even Asus's reactie op de e-mail van vandaag afwachten.MacPoedel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:20:
[...]
Maar wat is er belangrijker, stabiliteit en snelheid van heel je systeem of RAM snelheid? Akkoord over RAM snelheid en Infinity Fabric is ondertussen al genoeg gezegd, maar als je systeem zo onstabiel is, dan kun je toch beter een BIOS update doen en wachten tot een BIOS update komt waarbij je RAM wel stabiel is op hogere snelheden.
Als latere BIOS versies omlaag zijn gegaan in ondersteuning van RAM snelheid, is daar misschien een reden voor, gebruikt Asus een verkeerde implementatie op jouw BIOS versie met de vastlopers tot gevolg.
AsusJinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:38:
Ik kreeg trouwens vannochtend na de power eraf was voor de nacht een overclock error, terwijl die nog niet eens is overclocked..

[ Voor 11% gewijzigd door Saturnus op 15-04-2017 12:54 ]
Misschien geluk met het geheugen ? Ik heb single rank geheugen.
Posten doet hij ook best snel maar zie veel mensen die rond de 30 sec zitten met posten ,dan zit ik allang in windows !
[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-J op 15-04-2017 13:19 ]
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Maar worden nieuwe moederborden geleverd met de laatste nieuwe bios updates?
Bv: als ik een moederbord over 3 maanden koop, heb ik dan automatisch de nieuwste bios update?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
De dag dat de moederbord wordt gefabriceerd krijgt het de meeste recente stabiele bios versie. Dus het is afhankelijk van de productiedatum. Je kan vragen of ze het voor je in de winkel flashen naar de nieuwste of je doet het lekker zelfVerwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:23:
Misschien een domme vraag...
Bv: als ik een moederbord over 3 maanden koop, heb ik dan automatisch de nieuwste bios update?
Maar heb uit het "niets" ook weer 2933 op de geheugen weer werkend gekregen.
Ze zaten bij mij in de roden sloten en toen heb ik ze in de zwarte gedaan, maar daar wou zelfs 2633 niet booten. Weer terug in de roden sloten gedaan en tada 2933 deed het ineens.
Maar, nu wil hij niet meteen door booten naar Windows, maar krijg ik altijd eerst de bios te zien.
Die sluit ik af en dan pas boot hij windows, eens kijken of hij dit vreemde gedrag ook op 2633 doet.
Ryzen blijft een raar platform/cpu.
[ Voor 18% gewijzigd door An1mA op 15-04-2017 13:40 ]
Flashen is echt een piece of cake hoorVerwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:23:
Misschien een domme vraag...
Geheugen loopt nu stabiel op 2933Mhz, 16-18-18-18-36. 3200Mhz wil helaas nog niet booten op 1,35v en op 1,4v krijg ik na een uur Memtest86 helaas een geheugen fout.
En dan het verschil met mijn oude 2500K @ 4,5Ghz. Dat is eigenlijk best wel groot. Ik merk het vooral bij de minimale FPS in games zoals Battlefield 1. Mijn oude 2500K en GTX 980 konden die game ook prima aan, maar in een aantal maps met 64 spelers kon de fps toch behoorlijk inkakken (~30fps) en met mijn 1700 @ stock zie ik hem eigenlijk nooit onder de 60 fps komen.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Dat is wel een lekker verschil. Ja, de minimums zijn inderdaad een stuk beter. En dan zit die 1700 van je waarschijnlijk ook nog uit z'n neus te eten terwijl je aan het spelen bent.hubhib schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:57:
Nu een dikke week kunnen prutsen met mijn Ryzen 1700. Ik heb helaas geen hele goede OC'er, ik zit nu op 3,8Ghz op 1,3750v. Echter, in CPU-Z en HWiNFO zie ik mijn voltage fluctueren van 1,35v tot 1,45v tijdens het stress testen. Mijn NH-D15 houd hem dan op 68C max na een paar uurtjes OCCT Linpack. Wellicht dat een toekomstige bios de voltages nog wat stabiliseert, of zie ik ergens een optie over het hoofd?
Geheugen loopt nu stabiel op 2933Mhz, 16-18-18-18-36. 3200Mhz wil helaas nog niet booten op 1,35v en op 1,4v krijg ik na een uur Memtest86 helaas een geheugen fout.
En dan het verschil met mijn oude 2500K @ 4,5Ghz. Dat is eigenlijk best wel groot. Ik merk het vooral bij de minimale FPS in games zoals Battlefield 1. Mijn oude 2500K en GTX 980 konden die game ook prima aan, maar in een aantal maps met 64 spelers kon de fps toch behoorlijk inkakken (~30fps) en met mijn 1700 @ stock zie ik hem eigenlijk nooit onder de 60 fps komen.
Over je overklok: ik lees opvallend genoeg veel mensen die hun voltage omlaag kunnen halen na een BIOS update. Wel interessant dat zoiets werkt. Het is dus niet gewoon X voltage voor Y Ghz. Op reddit waren er er een paar die echt van 1.4 naar 1.375 konden na een BIOS update.
Welk moederbord heb je en hoeveel staat je LLC? Het is een flinke fluctuatie.
Weet iemand die meer wat van OC'en of het wat uit maakt qua stabiliteit? Ik snap dat als je heel veel LLC hebt, je naar zeer hoge voltages kunt schieten, wat gevaarlijk kan zijn, maar maakt het voor de stabiliteit iets uit of je constant 1.4V trekt of steeds tussen 1.35V en 1.45V fluctueert?
Ik heb de CPU kunnen krijgen op 3999 mhz, (40.0) met een offset van 0.1 volt (1.4 ish) had gekeken of een lager voltage zou werken maar dan knalt hij er meteen uit met Cinebench. (1734 score btw)
Mijn ram geheugen wilt maar niet hoger dan 2666 mhz, 2933 en 3200 boot hij niet ( 1F en 0d errors ) heb de ram voltage naar 1.35 geprobeerd, ik heb timings geprobeerd te veranderen ( 18 18 18 18 36 en 24 24 24 24 48 ) maar helaas.
Dit is trouwens het geheugen module https://azerty.nl/product...tinum-ddr4-16-gb-2-x-8-gb
Wat te doen.. ik heb nog 2 weken als het gaat om de wet van aankoop. Andere modulen kopen? Of wachten op bios updates?
(1700x, ASUS Crosshair VI Hero )
Ik zou niet kitjes gaan omruilen, want dan kan je misschien nog 10x gaan omruilen als je pech hebt. Op 't moment werkt er gewoon heel weinig en wat werkt lijkt erg inconsistent te zijn. Waarschijnlijk draait alles in mei gewoon prima.JinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:59:
Heb een uurtje lopen kloten met me overclocking.
Ik heb de CPU kunnen krijgen op 3999 mhz, (40.0) met een offset van 0.1 volt (1.4 ish) had gekeken of een lager voltage zou werken maar dan knalt hij er meteen uit met Cinebench. (1734 score btw)
Mijn ram geheugen wilt maar niet hoger dan 2666 mhz, 2933 en 3200 boot hij niet ( 1F en 0d errors ) heb de ram voltage naar 1.35 geprobeerd, ik heb timings geprobeerd te veranderen ( 18 18 18 18 36 en 24 24 24 24 48 ) maar helaas.
Dit is trouwens het geheugen module https://azerty.nl/product...tinum-ddr4-16-gb-2-x-8-gb
Wat te doen.. ik heb nog 2 weken als het gaat om de wet van aankoop. Andere modulen kopen? Of wachten op bios updates?
Kan trouwens best zijn dat 3,9GHz gewoon op 1.35V draait om maar wat te noemen. Die laatste 100MHz kost ontzettend veel voltage, voor erg weinig winst. Wist je waarschijnlijk al, maar ik zeg 't toch maar even
Nee wist ik niet, ik ben echt een onwijze noob op overclocking, vooral ramMrCharming schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:17:
[...]
Ik zou niet kitjes gaan omruilen, want dan kan je misschien nog 10x gaan omruilen als je pech hebt. Op 't moment werkt er gewoon heel weinig en wat werkt lijkt erg inconsistent te zijn. Waarschijnlijk draait alles in mei gewoon prima.
Kan trouwens best zijn dat 3,9GHz gewoon op 1.35V draait om maar wat te noemen. Die laatste 100MHz kost ontzettend veel voltage, voor erg weinig winst. Wist je waarschijnlijk al, maar ik zeg 't toch maar even
Hmm ik weet het niet, maar ja.. zoiezo wil ik Zen+ als die goed gaat worden, en dan doe ik ook me ram, tis erg lekker dat je dan maar 2 dingen hoeft te verkopen en kopen met de AM4
Het is bij Ryzen handig om een voltage te kiezen waar je mee kunt leven en op basis daarvan je overklok in te stellen. Als je dan echt ontevreden bent, kan je nog altijd een tikkeltje meer erbij doen. De performance tussen 3,9GHz en 4,0GHz is bijna verwaarloosbaar en als je dan gewoon 0,05V (of misschien zelfs nog meer, als je geluk hebt!) kunt sparen, is dat best netjes.JinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:20:
[...]
Nee wist ik niet, ik ben echt een onwijze noob op overclocking, vooral ram)
Hmm ik weet het niet, maar ja.. zoiezo wil ik Zen+ als die goed gaat worden, en dan doe ik ook me ram, tis erg lekker dat je dan maar 2 dingen hoeft te verkopen en kopen met de AM4
Ja, Zen+ dat weet niemand natuurlijk nog. Tegen die tijd hoop ik dat RAM weer een normale prijs heeft wel. Op het moment heeft het weinig zin om meer dan 3200Mhz te nemen.
De grote RAM update zou in mei moeten komen als we AMD kunnen geloven.JinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:52:
Tis alleen balen dat ik die al heb, alleen werkt het niet, nog. We gaan het wel zien!
Heb je het boot voltage wel verhoogd voor het geheugen? Dat kan het verschil maken!JinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:59:
Heb een uurtje lopen kloten met me overclocking.
Las overigens dat Ryzen een memory "hole" heeft tussen 3200 en 3500MT/s, 3466MT/s werkt wel maar dat kan alleen met de 2666 strap en een hogere blck.
Het enige wat ik had veranderd was dram voltage naar 1.35v, heeft u enig idee wat dat boot voltage mag zijn?Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:56:
[...]
Heb je het boot voltage wel verhoogd voor het geheugen? Dat kan het verschil maken!
Las overigens dat Ryzen een memory "hole" heeft tussen 3200 en 3500MT/s, 3466MT/s werkt wel maar dat kan alleen met de 2666 strap en een hogere blck.
Dat zit op jouw bord iets dieper verstopt, ik reboot ff dan ga ik het na.JinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:58:
[...]
Het enige wat ik had veranderd was dram voltage naar 1.35v, heeft u enig idee wat dat boot voltage mag zijn?
Edit: Onder Extreme Tweaker -> External Digi+ Power Control -> DRam Boot Voltage.
Ik heb hetzelfde bord
[ Voor 15% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-04-2017 16:02 ]
SoC voltage een tikkeltje omhoog wil ook wel eens helpen.JinShepard schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:58:
[...]
Het enige wat ik had veranderd was dram voltage naar 1.35v, heeft u enig idee wat dat boot voltage mag zijn?
Of de timings gewoon los schroeven. Als je standaard 16-38 hebt, probeer eens 18-40.
Combinatie van bovenstaande is ook het proberen waard. En dan nog even met alle frequenties proberen
[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-04-2017 16:04 ]
Ik heb een Asus Prime X370-Pro. Ik heb Llc op auto staan, van wat ik ervan heb gelezen zou de fluctuatie dan het kleinst moeten zijn. Als ik hem op Llc 5 zet zie ik voltages van 1,5 en hoger voorbij komen, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.MrCharming schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:27:
[...]
Dat is wel een lekker verschil. Ja, de minimums zijn inderdaad een stuk beter. En dan zit die 1700 van je waarschijnlijk ook nog uit z'n neus te eten terwijl je aan het spelen bent.
Over je overklok: ik lees opvallend genoeg veel mensen die hun voltage omlaag kunnen halen na een BIOS update. Wel interessant dat zoiets werkt. Het is dus niet gewoon X voltage voor Y Ghz. Op reddit waren er er een paar die echt van 1.4 naar 1.375 konden na een BIOS update.
Welk moederbord heb je en hoeveel staat je LLC? Het is een flinke fluctuatie.
Weet iemand die meer wat van OC'en of het wat uit maakt qua stabiliteit? Ik snap dat als je heel veel LLC hebt, je naar zeer hoge voltages kunt schieten, wat gevaarlijk kan zijn, maar maakt het voor de stabiliteit iets uit of je constant 1.4V trekt of steeds tussen 1.35V en 1.45V fluctueert?
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Dat zal waarschijnlijk nog een aparte processorlijn worden. Maar daar is inderdaad nog niks over bekend.BRBoom schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:44:
Weet iemand wanneer de Ryzen laptop processors komen of dat ze helemaal niet komen?
Een i7-7700HQ heeft overigens een TDP van 45W. Dus net zoals Nvidia met de grafische kaarten denk ik dat AMD en Intel bij de volgende generatie processoren geen speciale laptoplijn van processoren gaan maken.
En zijn trouwens al wel enkele laptops met desktop skylake en kabylake processoren aan boord. Dus wie weet zullen er laptops komen met Ryzen 5.
Verwijderd
SATA-SSD? NVMe?Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:04:
Laden van Windows 10 na een reboot is echt enorm snel, ik zit onder de 10 vanuit de bios. Een koude boot duurt iets langer.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2017 18:42 ]
Maakt voor de boot tijden volgens mij niet heel veel uit, maar het is een NVME SSD (960 Evo).
Ik heb ook ondertussen de BIOS geupdate naar versie 0515 en gekeken naar een paar settings maar kan niets terugvinden dat dit veroorzaakt. Het geheugen krijg ik ook niet boven de 2933Mhz maar ik las al dat dat (nog) niet mogelijk is.
Heb je in Windows bij energiebeheer; bij het geselecteerde schema; geavanceerde instellingen, de minimale processorstatus op 100% staan?TheUninvited schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:38:
Ik heb een Asus PRIME B350-PLUS i.c.m. een R5 1600, alles vanmiddag aangesloten en nu ben ik bezig met wat overklokken. Ik gebruik voor nu de standaard meegeleverde koeler ik heb de ratio naar 38 gezet zodat ik op 3800Mhz uitkom. Nu werkt alles goed temperatuur is ok, alleen klokt de processor niet terug wanneer deze idle is dus hij is continu bezig op 3800Mhz, iemand enig idee hoe dit kan?
Ik heb ook ondertussen de BIOS geupdate naar versie 0515 en gekeken naar een paar settings maar kan niets terugvinden dat dit veroorzaakt. Het geheugen krijg ik ook niet boven de 2933Mhz maar ik las al dat dat (nog) niet mogelijk is.
Die optie zie ik nergens staan, kan alleen de fan op actief/passief instellen onder processor instellingen. Heb verder niks aan die schema's veranderd zonder overklokken schakelt hij wel terug.Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:05:
[...]
Heb je in Windows bij energiebeheer; bij het geselecteerde schema; geavanceerde instellingen, de minimale processorstatus op 100% staan?
Zonder wel? Dat is wel raar. Welk programma gebruik je om de CPU snelheid te checken?TheUninvited schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:13:
[...]
Die optie zie ik nergens staan, kan alleen de fan op actief/passief instellen onder processor instellingen. Heb verder niks aan die schema's veranderd zonder overklokken schakelt hij wel terug.
Maar ik bedoelde dit schermpje:
Zowel taakbeheer, HWInfo en CPU-Z geven allemaal hetzelfde aan.Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:15:
[...]
Zonder wel? Dat is wel raar. Welk programma gebruik je om de CPU snelheid te checken?
Maar ik bedoelde dit schermpje:
[afbeelding]
Taakbeheer is heel inaccuraat en CPU-Z geeft alleen de core snelheid van de hoogst geklockte core aan. Dus alle cores op één na kunnen teruggeclockt zijn maar dan laat GPU-Z 3800MHz zien.TheUninvited schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:17:
[...]
Zowel taakbeheer, HWInfo en CPU-Z geven allemaal hetzelfde aan.
Met HWInfo kan je wel alle cores zien. Soms moet je ook effe wachten. Hier blijven alle cores soms ook op 3600MHz ondanks dat de PC niks aan het doen is. En dan opeens na een minuutje schakelen ze terug.
HWInfo houdt het minimum bij en verandert nooit lager dan de ingestelde snelheid. Ook niet na een kwartier, ik heb net op Reddit gelezen dat de verschillende powerstates bij BIOS overclocking niet werken (voor sommige moederborden) dus dat je altijd op de maximale snelheid blijft steken dan.Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:20:
[...]
Taakbeheer is heel inaccuraat en CPU-Z geeft alleen de core snelheid van de hoogst geklockte core aan. Dus alle cores op één na kunnen teruggeclockt zijn maar dan laat GPU-Z 3800MHz zien.
Met HWInfo kan je wel alle cores zien. Soms moet je ook effe wachten. Hier blijven alle cores soms ook op 3600MHz ondanks dat de PC niks aan het doen is. En dan opeens na een minuutje schakelen ze terug.
G-Skill Flare X 3200mhz:Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:39:
Toch wel frusterend overigens dat Ik met G.Skill Flare X 3200MHz CL14 geheugen het maar niet stabiel krijg op hogere snelheden. Ik zie genoeg mensen die claimen met Corsair CL16 (niet eens Samsung B-die) setjes het wel op 3200MHz stabiel hebben.
Het is simpel. Op 3200MHz, ongeacht de CL, klapt ie er meteen uit. Op alles lager dan dat, ook ongeacht de CL, boot ie wel gewoon maar klapt ie er uit bij een Prime95 geheugen test.
Alleen op standaard 2400MHz klapt ie er niet uit. Ik ben nu 2666MHz aan het testen op CL14. Misschien dat die dan wel...

Werkt uitstekend op MSI B350 Tomahawk. Heb alleen A-XMP geactiveerd.
Voor de mensen die nog een Ryzen gaan aanschaffen koop meteen AMD-XMP geheugen, heb je de meeste kans dat je het geheugen op 3200mhz werkend krijgt. Corsair schijnt veel problemen te geven. Daarnaast is bijna al het DDR4 geheugen dat te koop is specifiek bedoelt voor het Intel platform (INTEL XMP geheugen).
[ Voor 5% gewijzigd door polli_ op 16-04-2017 11:22 ]
Je koopt er niks voor maar bij mij gaat het ook goed op een GA-AX370 Gaming 5. Alleen XMP profile 1 enabled in het BIOS en thats it:Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:39:
Toch wel frusterend overigens dat Ik met G.Skill Flare X 3200MHz CL14 geheugen het maar niet stabiel krijg op hogere snelheden. Ik zie genoeg mensen die claimen met Corsair CL16 (niet eens Samsung B-die) setjes het wel op 3200MHz stabiel hebben.

Heb jullie ook echt een Prime95 test of Memtest o.i.d. gedraaid? Ik doe bij Prime 95 de custom test en zet de min FFT op 128, de max FFT op 8192 en 'memory to use' op 16000. Op 2933MHz krijg ik dan een crash ongeacht de timings.
edit: net weer getest maar met 3200MHz klapt ie er meteen uit en blijft ie in een boot loop (elke 5s reset) waar lastig uit te komen is. Ik moet dan echt de PC uitzetten en dan aan en hopen dat ie uit de boot loop is. Wel vervelend want de memory retry instelling doet het bij 3200MHz dus opeens niet meer. Het geheugen blijft op 3200MHz en gaat niet terug naar 2400MHz. En ook vervelend is dat ie het fan profiel verliest. Dat moet ik bij een crash door geheugen steeds opnieuw instellen.
Ik heb ook 1,4V geprobeerd maar dat doet ook niks. Ik vind het maar raar.
[ Voor 60% gewijzigd door Fleximex op 16-04-2017 11:44 ]
Import van EVs
Dit doet mij beetje denken (met niet al te positief gevoel) van de microstutters die ik merkte toen ik de ati 4xxx series had. Mensen verklaarde me gek en voila, 2 jaar later kwam het zelfs in benches.
Hopelijk is het gewoon de kinderziektes !
Ik heb een Asrock AB350 Pro4 mobo en Patriot PV48G320C6K geheugen (2x4GB 3200Mhz). Op 3200Mhz krijg ik crashes bij opstarten, ook op een verse Windows installatie. Op 2933Mhz draait het prima...
Maar weer een BIOS update afwachten dus....
(zie zojuist trouwens dat er nu een 2e 3200Mhz setje op de QVL staat, een Adata AX4U320038G16-B, is nog niet uit denk ik want Google vindt welgeteld maar 3 resultaten; blijkt een 1x8GB te zijn)
Mijn vriendin ervaart het tegenovergestelde. Met haar Ryzen CPU en de RX480 (die ze al had) heeft ze het gevoel dat het juist "veel" lekkerder loopt!JinShepard schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:54:
WoW is natuurlijk 1 van de meest onoptimaliseerde game, laat staan voor Ryzen. Weet niet of er meerdere wowers zijn met een Ryzen?
Wat ik zelf met BF1 heb (voor de rest loopt het spel op ultra settings erg goed) is dat af en toe en een onwijze lag heb voor een aantal seconden (ziet eruit als een soort van muis lag). Het is niet vaak en niet constant maar als het er is dan ga ik, hopelijk veilig, maar even stil staan.
Na wat zoeken (oa. de processen in de gaten gehouden tijdens het gamen), wat het zou kunnen zijn, heb ik de service "superfetch" uitgezet en sindsdien heb ik dat probleem helemaal niet meer. Ja, bepaalde testen kunnen nu lager uitvallen maar die kunnen me gestolen worden. Heb zelf een NVMe en een 2-tal SSD's als drives in mijn systeem en is het prefetchen van bepaalde files in/naar het geheugen niet echt nodig.

Vraag me af of sommige reviewers dat wel goed hebben?
Instructies (werkt voor Win10, draai dat zelf):
[url]https://https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/howto-get-windows-7-to-detect-your-new-multi-core/71519d51-f6cb-47df-b3ff-66c2928d6de4[/url]
Wellicht handig voor de topicstart
Nog een kleine edit Buildzoid heeft een VRM analyse gedaan van de x370 Taichi:
Nog het oudere filmpje van de Asus Crosshair VI:
Voor geheugen raad ik iedereen aan dit te kijken:
[ Voor 25% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 16-04-2017 13:28 ]
Probeer eens 15-15-15-35 of 16-15-15-35. Mijn G.Skill Flare X 3200MHz CL14 setje scoort daarme, gek genoeg, ineens 60 punten hoger in Cinebench15 t.o.v.14-14-14-34.Yahiko750 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:39:
[...]
Je koopt er niks voor maar bij mij gaat het ook goed op een GA-AX370 Gaming 5. Alleen XMP profile 1 enabled in het BIOS en thats it:
[afbeelding]
Verwijderd
Buildzoid hield eveneens een rant over het UEFI-menu van de Taichi. Niet geheel onterecht (gegevens die gereset worden naar de default-waardes zo gauw je de BCLK aanpastSp3ci3s8472 schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:06:
Kwam erachter dat er maar 4 van de 8 cores door Windows gedecteerd waren. Blijkbaar moet je na het instaleren van correct drivers Windows forceren om je cores opnieuw te detecteren. Dus kijk allemaal eens in je Taakbeheer of je inderdaad wel 8 cores 16 threads hebt ipv 4/8
.
Vraag me af of sommige reviewers dat wel goed hebben?
Instructies (werkt voor Win10, draai dat zelf):
[url]https://https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/howto-get-windows-7-to-detect-your-new-multi-core/71519d51-f6cb-47df-b3ff-66c2928d6de4[/url]
Wellicht handig voor de topicstart.
Nog een kleine edit Buildzoid heeft een VRM analyse gedaan van de x370 Taichi:
[video]
Nog het oudere filmpje van de Asus Crosshair VI:
[video]
Voor geheugen raad ik iedereen aan dit te kijken:
[video]
Ik kwam wel van een CPU af die al hetzelfde fps tot meer naar mij toe gooide, was de pc van je vriendin ook even goed? Want natuurlijk is meer fps super smooth dan.NINjak schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:24:
[...]
Mijn vriendin ervaart het tegenovergestelde. Met haar Ryzen CPU en de RX480 (die ze al had) heeft ze het gevoel dat het juist "veel" lekkerder loopt!
*EDIT* actually... het is wel een fps drop, elke keer als ik iets loot of gebruik in me bags gaat hij 10-20 fps omlaag what the ?
[ Voor 13% gewijzigd door JinShepard op 16-04-2017 19:43 ]
Velen krijgen 2x4 of 2x8 al niets eens op die snelheid, laat staan 2x16...pharmacist schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:48:
Een fatsoenlijk werkend 2x16 GB (32 GB) op 3200 MT/s snelheid ?
Ik draai nota bene 3200 RAM uit de QVL-lijst van m'n mobo en zelfs dan nog geen 3200... hoger dan 2933 en BSOD's...