Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 21:11
MrCharming schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:27:
[...]

Stond er niet dat 't gecertificieerd moest zijn? Denk dat je daar voor naar 't bureau moet.

Maar inderdaad, nepproduct ontvangen.
Ik heb telefonisch contact opgenomen met de politie. Hieruit kwam naar voren dat ik geen aangifte kan doen aangezien het hier om een bedrijf gaat die mij niet opzettelijk heeft opgelicht. De kans is groot dat een derde partij ermee te maken heeft. Uiteindelijk heb ik besloten om te bellen naar amazon.fr _/-\o_ . Kreeg toen iemand aan de lijn die geen engels kon maar die heeft me toen doorverbonden. Uiteindelijk heeft iemand het probleem opgelost en ik kan de processor terugsturen om mijn geld terug te krijgen.

Oh ja, ik heb ook nog even gevraagd of zij kon vertellen of amazon.fr zelf alle mails in behandeling neemt. Dit was niet zo, een groot deel van alle mails die in het engels moeten worden beantwoord, worden uitbesteed aan mensen in Madagaskar, India en Indonesië

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Ik vind het heel naar voor je, maar mag dit in een ander topic?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 13-09 21:11
Luiaard schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:20:
[...]

Stuur me anders wat in een DM om te vertalen. Eventjes kernachtig en feitelijk liefst met de data waarop je besteld en pakket in ontvangst genomen hebt.
Heel erg bedankt dat je mij wou helpen, uiteindelijk is het goedgekomen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
nou, dat viel mee. Instelleren ging als een charm (heerlijke kast die define mini c, heerlijk clean in te bouwen). Window stond er binnen notime op.

Cinebench 1085, temperaturen en geluid acceptabel. Nu even kijken of ik het geheugen boven de 2166 krijg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paar dingen.

Ten eerste is er een nieuwe versie van Ryzen Master uit. Onder andere zou deze versie de temperaturen correct uit moeten lezen voor de 1800X, 1700X en 1600X, dus geen 20c offset meer. Ten tweede weet ik nu precies waarom het programma niet meer voor mij werkte. Met versie 1.01 draaide de installatie überhaupt tot het halverwege punt, in plaats van vrijwel meteen te crashen en vond ik een logfile wat het installatieprogramma deed. Bleek dat er wel iets herkent werd van een oude installatie, die dus niet werkte, dat werd verwijderd en toen crashte het programma alsnog. Was dat even zat dus W10 geherinstalleerd. Dat ging behoorlijk snel.

Vervolgens kan ik Ryzen Master nu dus wel weer gebruiken. Ben er nu ook achter wat de precieze voltage is waar mijn CPU op loopt, namelijk 1,18750. Vanuit dan punt variëren de voltages constant. Ik denk dat ik mijn 1700 ook maar eens ga overclocken via de BIOS nu ik eindelijk weet wat ik invul als maximum met Gigabyte haar dynamische vcore. Toch wel handig. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 11:15
418O2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:24:
Ik vind het heel naar voor je, maar mag dit in een ander topic?
418O2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:28:
mobo + cpu en ram is binnen, kast nog even op zien te halen (auto is even weg, dus even kijken hoe ik dat ga doen)
Nee dit is erg boeiend. :+ 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door cliors op 12-04-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets anders. Ik heb mijn CPU dus op 1,25v gezet @3,5ghz en draai nu een Prime 95 longrun (small FFT). Ik had ook al een Cinebench run gedaan voordat ik Prime 95 aanzette en dat ging ook goed. Max temp was 68c na ongeveer 10 minuten en toen daalde die weer. Zit nu op 62/63c, uitgelezen met Ryzen Master en dat blijft stabiel.

Ik vraag me nu alleen af hoe lang is het zinvol? Het internet is het hier bijzonder mee oneens, dus vraag ik het op het internet. :P
Alles van dagen tot een half uurtje komt voorbij. Nu vind ik een halfuurtje te weinig voor het geval dat maar wat is realistisch voor een niet al te zware OC? 4 uur ofzo? Het is geen extreme OC en ik denk dat ik ook pas verder ga met een betere koeler want ik hoor de toch behoorlijk aardige nu wel. Ik ga alleen niet stom lopen doen en na een halfuurtje stoppen terwijl het niet stabiel is. Ik denk dat dit gewoon stabiel is, maar dat gaan we bewijzen.

Dus suggesties? :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Laatst online: 13-09 20:58
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:48:
Iets anders. Ik heb mijn CPU dus op 1,25v gezet @3,5ghz en draai nu een Prime 95 longrun (small FFT). Ik had ook al een Cinebench run gedaan voordat ik Prime 95 aanzette en dat ging ook goed. Max temp was 68c na ongeveer 10 minuten en toen daalde die weer. Zit nu op 62/63c, uitgelezen met Ryzen Master en dat blijft stabiel.

Ik vraag me nu alleen af hoe lang is het zinvol? Het internet is het hier bijzonder mee oneens, dus vraag ik het op het internet. :P
Alles van dagen tot een half uurtje komt voorbij. Nu vind ik een halfuurtje te weinig voor het geval dat maar wat is realistisch voor een niet al te zware OC? 4 uur ofzo? Het is geen extreme OC en ik denk dat ik ook pas verder ga met een betere koeler want ik hoor de toch behoorlijk aardige nu wel. Ik ga alleen niet stom lopen doen en na een halfuurtje stoppen terwijl het niet stabiel is. Ik denk dat dit gewoon stabiel is, maar dat gaan we bewijzen.

Een half uurtje is prima. Als het nou zou blijken dat ie na 2 uur Prime95 opeens zou uitvallen (zou onwaarschijnlijk zijn want waarom dan niet eerder, maar goed) dan is je PC alsnog stabiel omdat Prime95 je CPU eigenlijk op een onrealistisch zware manier test. Iets wat een normaal programma niet zou doen.

Maar uit mijn ervaring is het simpel. Op 1,2V @3,6GHz is het stabiel. Ga ik lager qua voltage dan klapt ie er binnen 10 minuten uit met de Prime95 test. Er is geen voltage waarbij de PC niet uitvalt binnen een half uur maar wel na 2 uur met de Prime95 test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik kon het niet laten. Zit nu op 3800MHz te benchen met 1.3 volt. Op 1.325v was hij al cinebench & firestrike stabiel. Nu Prime aan het draaien, zit rond de 65c

Moet nu alleen even gaan opzoeken hoe ik dat RAM op een hogere snelheid kan laten draaien, want ik kan me niet voorstellen dat daar geen winst zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 20:51
Ik zit te denken waarom moederbordfabrikanten niet iets verzinnen om het geheugen gebufferd te benaderen door 2-way of zelfs 4-way interleaving (dual sim/dual rank) toe te passen om de infinity fabric door een wat extra super snel cache geheugen (32 MB bijvoorbeeld) op het moederbord te plaatsen i.c.m. met een extra cachecontroller op het moederbord, waardoor bijvoorbeeld 2133 geheugen benaderd kan worden op 4266 MT/s. De bedoeling is dat de geheugencontroller van de Ryzen het geheugen benadert via die externe cache/cachecontroller en het hoofdgeheugen "ziet" als dubbel snel geheugen dan wat er ingestoken is. Dan is de bottleneck van een te trage communicatie tussen 2 clusters via de infinity fabric opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Fantasma schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:47:
[...]

Hoe doet die be quiet! Pure Rock het op de 1700X? Goede temperaturen?
Valt het geluid wat mee? (Op load)
Geen aanrader.
Na gisteren een vervangend moederbord te hebben ontvangen, vandaag tests gedaan.
Idle tot hoge load nauwelijks verschillen tussen Be-Quiet koelpasta en AS5. Bij overklokken laat AS5 meer potentie zien. Een graad of 5 koeler bij 3.8GHz @ 1.4v. Inwerktijd is er nog niet, het ligt er een uur tussen nu.
OCCT CPU Stress (zwaarder dan Linpack/Intel Burn Test) met standaard 1700X zorgt voor een 117W vragende CPU op 86 graden (De ~20 graden factor is hier niet van af gehaald.)
Ik vind het tot nu toeeen teleurstellende koeler, misschien kan ingewerkte AS5 daar nog iets aan veranderen. Naast matige prestaties is de mount ook slecht. Die klemt aan het plastic op het moederbord met een balk. De koeler blijft daardoor glijden over de cpu. Speling tussen koeler en geheugen is er letterlijk niet. 0 mm. Het geluid is iets wat wel aardig is voor de prijs. Idle niet goed hoorbaar. Stressed niet hinderlijk hard.

Kanttekeningen: Systeem draait nog niet in kast, maar op bureau. Windows hoge prestaties profiel. Kamertemperatuur 20-21 graden Celsius.

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 12-04-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilvooo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 13:12
Wat is jullie hoogste cinebench score? Zit nu op 1675 met de Ryzen 1700 @ 3800MHZ & ram loopt op 2933MHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Emilvooo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:53:
Wat is jullie hoogste cinebench score? Zit nu op 1675 met de Ryzen 1700 @ 3800MHZ & ram loopt op 2933MHZ.
Ik kom tot 1200 met een 1600 en het ram op 2133.

(moet even een fan splitter gaan regelen, loop tegen de 90c aan met prime 95 nu. Nu is alleen de achterste van de 2 120mm case fans aangesloten want mijn moederboard heeft maar 1 header)

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 12-04-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilvooo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 13:12
418O2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:55:
[...]

Ik kom tot 1200 met een 1600 en het ram op 2133.

(moet even een fan splitter gaan regelen, loop tegen de 90c aan met prime 95 nu. Nu is alleen de achterste van de 2 120mm case fans aangesloten want mijn moederboard heeft maar 1 header)
Netjes! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na twee uur perfect stabiel is het wel goed denk ik. Het is ook geen extreme OC. Ga een andere keer wel verder pushen, als ik een nieuwe GPU heb bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

1586cb met een Ryzen 1800X op stock settings en RAM op 2933 (niet MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ook nog even. Ik haal 1484cb met 3,5ghz en 3200mhz ram.
Het zegt mij alleen niks. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
3800 Mhz cpu, mem op 1200Mhz met 1.275volt lijkt stabiel na 20 minuten prime. Dat is wel een mooie tussenweg denk ik. Geen gigantische hitte (62c), wel wat extra performance.

Heb 1 cinebench op 3900 @ 1.35v gedraaid, dat was 1250. Dus er zit ook nog wel wat rek in. Maar ik wil het voltage wel onder de 1.3 houden, want daarboven wordt hij wel gauw warm en rumoerig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 23:03

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Ik had mijn X370 GAMING PRO CARBON voorzien van wat rode accenten (d.m.v. rood Carbon Fibre vinyl) zodat het beter bij mijn build past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1JHKAjHySVhLSuGI82LH8Lr1/full.jpg
Echter kon ik er kort van genieten aangezien mijn Ryzen 1700X out-of-the-box na dag twee thermal throttled. :")
0,5 GHz kloksnelheid was wel even schrikken.
Nu maar de CPU ge-RMA'd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FgaBey6UyL2cG5OUT1BrPfSL/full.jpg
Overigens heb ik kunnen testen wat het gevolg is van een M.2 NVMe via PCIe 2.0 4x.

Hieronder zie je de resultaten i.c.m. een PCIe 2.0 slot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/heMEXK45kzIv3pPw4HeAVKPy/full.jpg

Hieronder zie je de resultaten i.c.m. een PCIe 3.0 slot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7sOopr6DMDcTlrZ54E3WHZo3/full.jpg
Het is dus flink sneller. Echter mocht je van plan zijn het te gaan combineren met Intel's 600p NVMe SSD (max. 1775 MB/s Read, max. 560 MB/s Write), dan zou je dus het verschil in PCIe type (2.0/3.0) niet moeten merken.

Hieronder een bonus waarbij ik twee 960 EVO's 500GB in RAID 0 had op mijn oude Z170 platform met 6600K.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xGYKAf545TEwA8YgO43paBm8/full.jpg
Vooralsnog kun je met AMD's RaidXpert niet in de BIOS M.2 NVMe drives in RAID configureren. Hopelijk komt daar verandering in, ondanks de verschillen in type PCIe. Je zou in principe Intel 600p SSD's zonder noemenswaardige performance vermindering kunnen pairen voor RAID 0.

[ Voor 18% gewijzigd door Ram-G-maN op 12-04-2017 23:32 . Reden: Foto linkjes klopten niet helemaal. ]

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:48:

Geen suggestie over de testtijd van mij, maar Prime95, Cinebench en Intel Burn Test zijn niet voldoende alleen. Ik weet niet precies hoe die programma's werken, wat voor instructies ze geven aan de CPU en dergelijke, maar het is geen alomvattend proces.

Mijn eigen voorbeeld bij m'n Phenom 965. Die heb ik overklokt, deed 't top in Prime95, Cinebench, Firestrike, de hele meut (ook meerdere uren, heb Prime95 4 uur laten lopen, geen enkele worker had problemen). Vervolgens ga ik Battlefield spelen en crasht die na anderhalf uur. Raar, want Battlefield was nog nooit bij mij gecrasht. Gebeurt me half uur later weer. OC uitgezet, paar dagen geprobeerd, geen crashes. Vervolgens OC ik 'm weer, en ja hoor, weer sloot Battlefield zichzelf af. Voltage een tikkeltje hoger gezet (echt van 1.350 naar 1.365 ofzo) en hij crasht nooit meer.

Dus als d'r opeens rare dingen gaan gebeuren na je overclock, ondanks dat Prime95 stabiel is, kan je toch een onstabiele overklok hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrCharming schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:39:
[...]

Geen suggestie over de testtijd van mij, maar Prime95, Cinebench en Intel Burn Test zijn niet voldoende alleen. Ik weet niet precies hoe die programma's werken, wat voor instructies ze geven aan de CPU en dergelijke, maar het is geen alomvattend proces.

Mijn eigen voorbeeld bij m'n Phenom 965. Die heb ik overklokt, deed 't top in Prime95, Cinebench, Firestrike, de hele meut (ook meerdere uren, heb Prime95 4 uur laten lopen, geen enkele worker had problemen). Vervolgens ga ik Battlefield spelen en crasht die na anderhalf uur. Raar, want Battlefield was nog nooit bij mij gecrasht. Gebeurt me half uur later weer. OC uitgezet, paar dagen geprobeerd, geen crashes. Vervolgens OC ik 'm weer, en ja hoor, weer sloot Battlefield zichzelf af. Voltage een tikkeltje hoger gezet (echt van 1.350 naar 1.365 ofzo) en hij crasht nooit meer.

Dus als d'r opeens rare dingen gaan gebeuren na je overclock, ondanks dat Prime95 stabiel is, kan je toch een onstabiele overklok hebben.
Ik ga dan ook gewoon games ermee spelen. Ben nog steeds verslaaft aan the Witcher 3. :+
Overigens is het Ryzen balanced powerplan in W10 ook wel een mislukking. Ja hou alle CPU cores gewoon voluit terwijl ze niks doen. Nu weer de normale instelling en meteen droppen ze bijna allemaal naar 1547mhz of lager. 8)7

Iets anders, Tomshardware heeft een poging gewaagd als het gaat om de inmiddels beruchte Infinity Fabric en RAM resultaten. :)
Het is niet bijzonder veel maar laat wel zien dat sneller dan 2133 RAM gewenst is. 2666 is heel wat beter, daarna vlakken de voordelen wel af.

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-04-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:40:
[...]

Overigens is het Ryzen balanced powerplan in W10 ook wel een mislukking. Ja hou alle CPU cores gewoon voluit terwijl ze niks doen. Nu weer de normale instelling en meteen droppen ze bijna allemaal naar 1547mhz of lager. 8)7
Als ik kijk naar het verschil tussen balanced en high performance op idle...dan zie ik geen verschil in temperatuur en geen verschil in stroomverbruik (zowel in software als hardwarematige wattagemeter). Waarbij mijn Windows bij balanced kiest voor 2000 en 2200MHz als minimum. (En bij high performance 3.4-3.9GHz.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PEVJdbjETkfgx7o4oovxwPEM/medium.jpg

Mijn kast trouwens :) netjes bouwen gaat in moderne kasten toch iets makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik zag trouwens een brandplek op mijn IHS en koelblok bij vervangen koelpasta. Die schuld neem ik op mij omdat ik de cpu en koeler 5 dagen los heb gehad zonder koelpasta te hebben vervangen waardoor er waarschijnlijk een stukje onbedekt was. Toch bizar dat dat kan. Maar nog aparter: je zou dan denken dat de cpu zijn hitte niet kwijt kan. Maar dat de temperatuur nauwelijks lager is met AS5 trekt dat in twijfel.
Anyways, liever teveel dan te weinig koelpasta dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Saturnus schreef op donderdag 13 april 2017 @ 00:19:
Anyways, liever teveel dan te weinig koelpasta dus.
Volgens meester overklokker der8auer zijn de IHS van AMD convex en van Intel concaaf. Bij AMD zullen de randen van de IHS geneigd zijn om eerder contact te maken met de base van je koeler dan dan het bij Intel het geval is. Je kunt beste 5-dot methode gebruiken voor het toepassen van je koelpasta. Midden ter grote van een erwt, en vier maal een halve erwt halverwege tussen het het midden van de IHS en de hoekpunten ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ram-G-maN schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:16:
Echter kon ik er kort van genieten aangezien mijn Ryzen 1700X out-of-the-box na dag twee thermal throttled. :")
0,5 GHz kloksnelheid was wel even schrikken.
Nu maar de CPU ge-RMA'd
Hoe heb je gevonden dat het je CPU is en niet je koeloplossing ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ram-G-maN schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:31:
[...]

Volgens meester overklokker der8auer zijn de IHS van AMD convex en van Intel concaaf. Bij AMD zullen de randen van de IHS geneigd zijn om eerder contact te maken met de base van je koeler dan dan het bij Intel het geval is. Je kunt beste 5-dot methode gebruiken voor het toepassen van je koelpasta. Midden ter grote van een erwt, en vier maal een halve erwt halverwege tussen het het midden van de IHS en de hoekpunten ervan.
Ik was niet bekend met de termen, maar zou het dan niet omgekeerd zijn?
Afbeeldingslocatie: http://writingexplained.org/wp-content/uploads/Definition-of-concave-versus-convex-1.png

Ik gebruik altijd de 'zelf uitsmeren' methode. Die zou iets minder effectief kunnen zijn. Maar uberhaupt met die koeler, naar mijn mening een hopeloze zaak. Hij zit ook niet strak genoeg vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Phuncz schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:01:
[...]

Hoe heb je gevonden dat het je CPU is en niet je koeloplossing ?
Dat weet ik dus eerlijk gezegd niet. Ik heb twee dingen geconstateerd. Temperatuur van de CPU liep 2 graden Celsius per seconde op na start. En ik vermoedde in de eerste instantie mijn AIO waterkoeler. Echter waren beide leidingen koel en waren lichte vibraties voelbaar.

De vibraties zijn goed want dat geeft aan dat er water stroomt en het pompje gewoon zijn werk doet. Wanneer je waterkoeler defect is worden één van deze leidingen enorm warm. Dat was dus niet het geval. Bovendien is het gewoon heel raar dat de CPU zo snel warm werd. 60 °C binnen een halve minuut.

Ik heb dit ooit in het verleden meegemaakt met een Intel Q6600. Ik vermoed dus wederom de CPU. Echter zeker weet ik het niet aangezien ik geen reserve socket-AM4 CPU heb om mijn waterkoeler te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Phuncz schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:22:
[...]

1586cb met een Ryzen 1800X op stock settings en RAM op 2933 (niet MHz).
Ik zit op 1721cb met de cpu op 3.8GHz en geheugen op 2933MHz 14-14-14-14-39 met een Ryzen 1700

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1670
Ryzen 1700 @ 3.8
2933MT/s 15-17-17-17-35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Hierbij nog wat foto's van mijn build.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/kgQB_YfMG40zCYULFdm32zrA3xZRVXTSguy4OCsNyfzMKzwdF80wAz7c4Ptw9_IwXd1fBMXtex8x5sw5QUZdpl-5yCUx4z-7PqyFJw0TnJasNFvOccv14MZTis-OfAKHXd6vh2FTeDlZaztRfQXSm8Kco2OkGoJjbCPB-7eJuRs9t_XHYgMwHsCcYbX6C8jUn2zXmDcjrhWScTaJ_GCw0A6OWpV47zF1pq5UAseg9q5pTMi-9vdlDR-SG9hBVSXFnKZJeYKbj6M9wLPrBbMsnlxaIZXIw5MPzrusK5NrUrokTIEf2e5htbBChN17wUEOqKWy3Q8rzS_9coE8hV6VMn9oXsLaMSKM3n_rUd1PGVlpROTT9Wj0xh1wDTgsW5b_Qgoy1Hramow817v82fyoZP25vxbWnOcbcOPf_HUnOptnIiZ62-b-ZWVmxn4Dd4f_FyQaT8qqX3mw1ABCKDjnu_Dc17Kx5YRJ90n2OfXdlfE0x4udmNlpuoluF1YYHlpiQevoJkMrW_w1vlOQi0n3ZvnF22ihO9-NPSYsg_TT4Uz0YaD8WC0lRUMRXx28LpQtsgbm60Snd4_Ub4NlqzbLjpIbLc_x0wkkVanMPTiUCiv_qGEeLBANP537ydq4sfRXzWDwr-_9VBdKpr6LbmMxpfUwLbIbroNehJAwCmDx4d4=w1202-h901-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fTsR7rmcmqfq7IFwIrvaPaw7yT7Ppf8h46LLWqwEzT3tzhwRhteC6pQjEm6CpyMhxFTpEldUQkzWpQqA_ll7cAA2duYOP2DS2VoAQiljS4ui3LsSpO9V-ZM8Y3jXmeXpYsKd94vBQM3Q9mAogDt7HIs9Qtalwxei9L1Yg60LsqGQCZyZXPKQyDy9mvlOYv29sMPE3aML0gV8gidvMdsew6A77H3j_R7DpYtomK3uudALWIhw0YEKiujSZeWT9oAXFIpFLLlU_SMobyxibweU-GI53ftAThiTF_rl4NgA9rnhMaoHUAthPU6K_7Q0xhfyU_muF1RPv82jctPl79RAARWXTYxjAcweszTf3XhU8BhsHBmalFuJ7wRUEviJLTXpjPNEYBwMosuE8COXUf2GWMIoXReAIFa8S1w5QldMBL2EZqNnf68PRajsgEB7EF2ATqnNbpobqg13UJeYJXTmea9JQU2SvGaRZgq4yqdcqggrh_8iHtNRVqBaG7xncBmx1Ylg9sMKo_K9WfGSOdIiZCuPWqbjW-3mfVz6UQXbv6GLtuwKf0Hd6KmgydM-M6YCKb9PeOcRbSepv2MdASiVKwh03AGp4eb9kcQG7XOomJ5rceq2f32EXpeXnWMdfbnuRZrmr31LFW1JS7LN3vjHxBzEv6l1kwEF8rWJSfaENmQ=w1202-h901-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/OIdnJOj00dMMXE1kNeI3WOouFHGnZmn-c3czRuoryTQz5Ct0vvrAD00uNwIiHncoRgplCw_eHm2wIY6beMzhLBqg_s5VTgvv0pwh5PFBN79w-Z1rd7qFLDJQj0CDtVFRd9vxhuX5XzQ2rulnXFJRPjEIQq9iMTMLslPFHUolJg7EiILHI-eM1Qv_WoadobyS71Q_O8AZ667tUZ5SkCEnaBl9zRKgl_9CAalwF44WqhthPQMlD_tU2h-LonK0d5I76H0oBEdLVjygnChrblQ_ib_08UJb5asHG5zIcOEBsEJamEYt-D0ALPUhTopUzYEAxJ-rPi_KbXlIY7045KepqOM13o5p77ghKA-d4aYy7jE6UI1CGZ7vXBDVwCYqyjrgawmsw2M8W3dHeCXU-dBNwmAmyBFLbSjKVUiU0EHUCiqPmeaxctjv1n6N8tymJ1uoXOxl2nweknNE0W05yBOhksQQWCnldE0a92y4ZBdYumjXzkLToGDPR8tZRGniLtdV_iZTqr9eFT5EYm9rqZC7Cjw5QYU4EuQjuwIaKmJOxJEpSUVildTBDDZU34pMzax66sw6Y2clBJaQg5p2MBQJaNrqer-rryHMOxva_SA6f3ku7s_QVf8hfShXGgnj02HCTrHP-WORVnh5AKtv0mxtXy5K1L2lK54qDi6DTe3JUXM=w1202-h901-no

#Product
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler
1MSI X370 Gaming Pro Carbon
1Fractal Design Define S
1Noctua NH-D14
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1Seasonic X-750 V2
1Samsung 960 EVO 500GB
1Samsung SM961 128GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Memory draait nu stabiel op 2666Mhz. Daarboven krijg ik het nog niet stabiel maar heb er nog niet veel tijd aan kunnen besteden. Voor de rest super tevreden met de CPU. Het wachten is nu nog op de RX Vega en dan is de build helemaal af.

[ Voor 28% gewijzigd door Pikkemans op 13-04-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Saturnus schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:30:
[...]

Ik was niet bekend met de termen, maar zou het dan niet omgekeerd zijn?
[afbeelding]

Ik gebruik altijd de 'zelf uitsmeren' methode. Die zou iets minder effectief kunnen zijn. Maar uberhaupt met die koeler, naar mijn mening een hopeloze zaak. Hij zit ook niet strak genoeg vast.
Ik was nog niet wakker. :+
Maar je hebt gelijk het is net andersom. AMD concaaf en Intel convex.
Zijn het veredelde pushpins waarmee je moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ram-G-maN schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:40:
[...]

Ik was nog niet wakker. :+
Maar je hebt gelijk het is net andersom. AMD concaaf en Intel convex.
Zijn het veredelde pushpins waarmee je moet werken?
Wat zijn 'veredelde pushpins'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gewone pushpins, maar dan veredeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Even gegoogled. Nee geen pushpins. Het is metalen balk die over de koeler gaat en klemt aan de middenpunten van de op het moederbord aanwezige mounts. Dat is niet precies genoeg gefabriceerd waardoor het koelblok spreekwoordelijk op de pasta drijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pikkemans schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:35:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

#Product
1Fractal Design Define S
1Noctua NH-D14
1Seasonic X-750 V2
1Samsung 960 EVO 500GB
1Samsung SM961 128GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Memory draait nu stabiel op 2666Mhz. Daarboven krijg ik het nog niet stabiel maar heb er nog niet veel tijd aan kunnen besteden. Voor de rest super tevreden met de CPU. Het wachten is nu nog op de RX Vega en dan is de build helemaal af.
Werkt die NH-D14 out of the box op AM4 of heb je daar nog aparte brackets voor nodig? Ik zit naar een betere koeler te kijken maar momenteel staan alleen de 12 en 15cm versies in de pricewatch bij AM4 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCharming
  • Laatst online: 11-09-2024
mstx schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:55:
[...]

Werkt die NH-D14 out of the box op AM4 of heb je daar nog aparte brackets voor nodig? Ik zit naar een betere koeler te kijken maar momenteel staan alleen de 12 en 15cm versies in de pricewatch bij AM4 :Y)
Noctua verstuurt gratis AM4 brackets als je ze een berichtje stuurt, waarschijnljik met een rekening van je Ryzen CPU of AM4 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ram-G-maN schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:38:
[...]

Dat weet ik dus eerlijk gezegd niet. Ik heb twee dingen geconstateerd. Temperatuur van de CPU liep 2 graden Celsius per seconde op na start. En ik vermoedde in de eerste instantie mijn AIO waterkoeler. Echter waren beide leidingen koel en waren lichte vibraties voelbaar.

De vibraties zijn goed want dat geeft aan dat er water stroomt en het pompje gewoon zijn werk doet. Wanneer je waterkoeler defect is worden één van deze leidingen enorm warm. Dat was dus niet het geval. Bovendien is het gewoon heel raar dat de CPU zo snel warm werd. 60 °C binnen een halve minuut.

Ik heb dit ooit in het verleden meegemaakt met een Intel Q6600. Ik vermoed dus wederom de CPU. Echter zeker weet ik het niet aangezien ik geen reserve socket-AM4 CPU heb om mijn waterkoeler te testen.
Dus zeker ben je niet dat de druk op de CPU gelijkmatig verdeeld werd door de koelblok ? Want als deze niet genoeg aandrukt of ongelijkmatig aandrukt (door niet correct volgens een X-patroon vast te draaien), dan krijg je dat fenomeen ook. Dan mag je waterkoeling zo goed mogelijk werken, als de hitte niet wordt overgebracht, dan blijft ie inderdaad koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
mstx schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:55:
[...]

voor de meesten kun je een kit hier aanvragen http://noctua.at/en/support/mounting-and-upgrade-kits
(duurt ongeveer een week)
de 3 hier categorie: Processorkoeling dus met -am4 er achter worden standaard geleverd met mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Laatst online: 31-05 23:00
Die Noctua fans passen zo slecht bij build dat ik wil maken wat black/white moet worden.

@Pikkemans
Leuke build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 15:07
Ik ben wel nieuwsgierig naar het gebruikte geheugen in de setups.
Het Corsair Vengeance LPX wat ik heb besteld zou 3200 moeten halen (16-18-18-36)
Alleen dat is nog wat lastig, alles t/m 2666 op allerlei timings gaat goed, maar erboven....

Heb ook nog een setje origineel SK-Hynix ECC van kantoor getest, maar dat is 2400 en gaat helaas ook niet hoger...

Qua CPU ben ik niet ontevreden, stabiel op 3,8 zonder voltage aanpassingen.
Nu nog t geheugen :)

mprime en unigine draaien stabiel, zal komende winter geen koude voeten meer hebben O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
MrCharming schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:57:
[...]

Noctua verstuurt gratis AM4 brackets als je ze een berichtje stuurt, waarschijnljik met een rekening van je Ryzen CPU of AM4 moederbord.
Klopt, je kan bij Noctua een mounting set voor AM4 gratis aanvragen na het opsturen van de factuur van je CPU koeler + RyzenCPU. Maar omdat ik daar niet op wilde wachten heb ik de mounting set er maar direct bijgekocht.

pricewatch: Noctua NM-AM4

@kr4t0s De Noctua fans vallen inderdaad een beetje uit de toon maar ik heb geen raam in mijn kast dus ik ga 100% voor de prestaties en niet voor de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
raymondw schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:46:
Ik ben wel nieuwsgierig naar het gebruikte geheugen in de setups.
Het Corsair Vengeance LPX wat ik heb besteld zou 3200 moeten halen (16-18-18-36)
Alleen dat is nog wat lastig, alles t/m 2666 op allerlei timings gaat goed, maar erboven....

Heb ook nog een setje origineel SK-Hynix ECC van kantoor getest, maar dat is 2400 en gaat helaas ook niet hoger...

Qua CPU ben ik niet ontevreden, stabiel op 3,8 zonder voltage aanpassingen.
Nu nog t geheugen :)

mprime en unigine draaien stabiel, zal komende winter geen koude voeten meer hebben O-)
Heb ook lpx 3200c16 maar nog niet bijster veel succes mee gehad in het uurtje dat ik aan het klooien was. in combinatie met r5 1600 en x370 taichi (2.0). Vanavond zal ik mn verdere bevindingen even posten.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Saturnus schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:36:
[...]Heeft iemand ideeen hoe een stabiele last op de processor te werpen die niet 100% load is? Ik ben de Be-Quiet Pure Rock aan het testen en probeer belastingen te vinden die tussen idle en stressed liggen. Dat blijkt nog flink lastig want de Ryzen maakt gehakt van simpele games en simpele media taken.
Misschien door 4K videos in een loop te spelen. Een video (in VLC) doet hier zo'n 13% load. Dus met 6 video's kom je een heel eind.

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Pikkemans schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:35:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

#Product
1Fractal Design Define S
1Noctua NH-D14
1Seasonic X-750 V2
1Samsung 960 EVO 500GB
1Samsung SM961 128GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Mooie build maar ik kan me haast niet indenken dat die koeler goed tegen de cpu gedrukt word met die 2 beugeltjes ,die waarschijnlijk gewoon meebuigen met het vast draaien.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:55:
[mbr]*knip* ongefundeerde claims doe je maar ergens anders :)[/mbr]
Het is geen ongefundeerde claim dat Afuture fraudeerde. Zij verkochten vlak voor het faillissement nog goederen die ze niet leverden en ze hebben niet het geld terugbetaald. Dat heet fraude.
Ik ben een van de slachtoffers dus ik merk dit op en ik waarschuw mensen om voorzichtig te zijn. Ik zie jouw naam trouwens niet bij de moderators van dit subforum staan. Ik wil me niet met de moderatie bemoeien maar ik vind het wel vreemd dat een moderator van een ander subforum dit niet overlaat aan de moderators van dit subforum. Ik zou het op prijs stellen als jij mij in de toekomst geen woorden in de mond zou leggen ("ongefundeerde claim") terwijl jij het geclaimde weghaalt en zodoende andere mensen niet zelf kunnen vaststellen of dat wat jij beweert klopt. Hiermee dwing jij mij om erop in te gaan wat de claim was om mijn door jou besmette reputatie te herstellen.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2017 13:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
UserBenchmarks: Game 60%, Desk 125%, Work 114%
CPU: AMD Ryzen 7 1700X - 102.8%

Toch lekker. ~13e uit ongeveer 5500 Ryzen 7 benchjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Gefeliciteerd met je resultaat! d:)b Heeft je systeem nog een naam?
Supra RZ misschien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik had ram memory gekocht van afuture namelijk de corsair 3000 mhz. Maar na berichten gelezen te hebben dat het niet zo goed samen ging heb ik deze rma aangeboden om andere memory aan te schaffen.
Deze is niet in ontvangst genomen door afture dus na tig aantal telefoontjes heb ik ze eindelijk terug.
Ik hoop dat het zal werken met de msi tomahawk

Ook ik heb een NH d14 ,en heb een half uur geleden een msi tomahawk arctic besteld voor mijn witte phantom 410

De build gaat rood wit zijn dus. Maar ik vind de NH d14 zo een lelijke koeler dus weet ik niet of ik deze zou verkopen en iets anders in de plaats zou kopen. Maar wat??

Ik ben er nog nie aan uit welke processor in de build komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ram-G-maN schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:40:
[...]

Gefeliciteerd met je resultaat! d:)b Heeft je systeem nog een naam?
Supra RZ misschien. ;)
offtopic:
Haha goede! JDM. *O*
Het ding gaat Predator heten als er beslist is over de kast. Thermaltake Kandalf (huidige) licht casemodden of Thermaltake View 27. Die laatste wil ik eigenlijk eerst irl inspecteren.
Fantasma schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:56:
[...]

Had deze uiteindlijk mee besteld omdat deze goedkoop was...
Zag pas na dat ik besteld had dat die dan horizontaal hangt IPV verticaal, waardoor de fan boven mijn GPU hangt, dus er blaast al lekker warme lucht door de koeler....
Idle bij mij rond de 30/40°C dus valt wel mee denk ik... (Laatste Ryzen master tool en met de Ryzen Balanced Power profile.)

Heb met behulp van deze link twee shortcuts op mijn takenbalk gezet om tussen power profiles te wisselen aangezien ik vond dat die idle eigenlijk precies veel te veel op 3.5 staat te draaien en de voltages ook altijd te hoog waren voor "niets".

Niets doen dan browsen: Op energiebesparend. Clocked hij terug naar 2.2ghz (0.8V)
Rond de 25°C "idle".
(FEAR 3 draait hier wel leuk op, dus ga eens testen welke games ik hierop draaiend krijg.)
Als ik iets ga doen: Ryzen Balanced Power Clocked die door naar 3.5ghz
(1.35/1.4V spikes tot 1.5 soms?)
Rond 30/40°C "idle"

Moest nu 3200Mhz op RAM nu nog werken was ik tevreden met alles.
Fan tussen cpu en gpu ben ik ook klaar mee, want dat had de Mugen 2 al 7 jaar. Maar het blok moet dan wel erg naar links wegbuigen van het socket af om genoeg ruimte bij het geheugen over te houden voor een fan op de rechterkant.
Idle scoor ik 45 (-20) op high performance op stock voltage. Andere resultaten komen in de review als AS5 ingewerkt is.
D2DM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:08:
[...]

Misschien door 4K videos in een loop te spelen. Een video (in VLC) doet hier zo'n 13% load. Dus met 6 video's kom je een heel eind.
Nog bedankt voor de suggestie. 720p en 4k op youtube heb ik ook een kleine load mee gemaakt. 4k meerdere malen opzetten is een leuk idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:04
kr4t0s schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:39:
Die Noctua fans passen zo slecht bij build dat ik wil maken wat black/white moet worden.

@Pikkemans
Leuke build!
Volgens zag ik op YouTube paar builds met een Noctua AM4 koeler waarvan de fan helemaal zwart was.

(noctua mag die eens op de markt gaan brengen voor een normale prijs, die industrial fans zijn gewoon duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 23:55
Net ook even gedraaid. wel apart. sta 2de met mijn ryzen 1800x

http://www.userbenchmark.com/UserRun/3390048

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mirage schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:24:
[...]

Net ook even gedraaid. wel apart. sta 2de met mijn ryzen 1800x

http://www.userbenchmark.com/UserRun/3390048
Helaas kloppen die rankings niet. Wat je feitelijk moet doen is deze pagina openen: http://cpu.userbenchmark.com/AMD-Ryzen-7-1800X/Rating/3916
Dan onder het 'User benchmarks' blok klikken op "{getal} more."
Daar zie ik je rond de 32e plek staan. Nog steeds een netjes resultaat is.
Voor een Ryzen 7 resultaat zal je de scores van alle drie processors moeten openen en dan zelf uittellen wat je ranking wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Fantasma schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:39:
Terug naar 2667Mhz moeten gaan op mijn ram.
2933Mhz werkt niet meer als pc dag heeft stil gestaan.

Oh well, one day.....
Klinkt bekend.

VTTDDR naar de juiste waarde gezet? (1/2e van je DDR voltage, meestal 0.675 dus -> of daar net boven)
SOC voltage wat opgehoogd? Ik krijg een soort rare lag als ik vensters verplaats of als USB devices uit slaapstand komen als ik dat niet doe. Het zou kunnen helpen, maar hoe hoog me moet / mag gaan hangt een beetje af van het design van je bord. (ik moet voor 2666mhz al van 0.900 -> 1.12v 2933 heeft 1.21 nodig)
Je ODT waarden iets ophogen zou ook goed kunnen werken maar wat daar raadzaam is kan ik nog altijd nergens vinden.

Hoe dan ook, wachten tot AMD een update van die 1.0.0.4a oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 16:07
Vandaag een Ryzen 5 1600, MSI B350M Mortar moederbord en 16 GB Corsair geheugen (CMK16GX4M2B3200C16R) binnen gekregen. Zojuist even in mijn PC geschroefd.

Hoe kun je zien of er Samsung of SK Hynix geheugen op het RAM zit? Ik heb namelijk in de BIOS A-XMP profiel 2 aan gezet, en tot mijn grote verbazing geeft Ryzen Master aan dat het geheugen op 1600 MHz loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steen447 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:07:
Vandaag een Ryzen 5 1600, MSI B350M Mortar moederbord en 16 GB Corsair geheugen (CMK16GX4M2B3200C16R) binnen gekregen. Zojuist even in mijn PC geschroefd.

Hoe kun je zien of er Samsung of SK Hynix geheugen op het RAM zit? Ik heb namelijk in de BIOS A-XMP profiel 2 aan gezet, en tot mijn grote verbazing geeft Ryzen Master aan dat het geheugen op 1600 MHz loopt.
Het staat op de latjes. 5.39 = SK Hynix, 4.31 = Samsung.
Bij mij werkt 5.39, een soort van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steen447 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:07:

DDR = -Double- DR = 1600MHz x2 = wat Ryzen Master aangeeft. Geen paniek dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
Foritain schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:22:
[...]

DDR = -Double- DR = 1600MHz x2 = wat Ryzen Master aangeeft. Geen paniek dus :)
Dat weet ik inderdaad, ik sta er ook voornamelijk van te kijken dat het zo 'out of the box' al op die snelheid loopt, gezien de problemen :P
DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:13:
[...]

Ah, ik heb dus ook SK Hynix chips. Goede BIOS support dan van MSI.

[ Voor 30% gewijzigd door Steen447 op 14-04-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steen447 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:27:
[...]

Dat weet ik inderdaad, ik sta er ook voornamelijk van te kijken dat het zo 'out of the box' al op die snelheid loopt, gezien de problemen :P
Ah op die fiets, excuses. :D

Ik ben even een paar dagen Z270 knutselen overigens, een maand lang elke dag wel 'iets Ryzen' gaf mij lichte brain-aids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellacirith
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 21:48
Hier gisteren cinebench op 1719.
1700X op c6h (bios 1002) - 3923Mhz (vcore stond op auto - hwinfo gaf tijdens testen vcore tussen 1,36 en 1,42)
Ram (corsair vengeange 2x8Gb) op 3192
Timings van ram wel hoog

AMD Ryzen 7 1700X @3923, 2x 8Gb Corsair Vengeange @3192, Asus ROG Crosshair VI Hero, coolermaster masterliquid 240, Creative Titanium HD, Sennheiser G4ME PC-360, Philips Gioco 278G4DHSD, Steelseries 6Gv2, Logitech G502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
Zojuist even Cinebench gedraaid, kwam tot 1214 cb. De 1600 draaide op 3,6 GHz omdat ik in het BIOS Gaming Mode of iets dergelijks had aangezet. Vcore is nu 1,448v, dat is vrij hoog volgens mij. Morgen maar even handmatig een beetje proberen te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steen447 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 00:06:
Zojuist even Cinebench gedraaid, kwam tot 1214 cb. De 1600 draaide op 3,6 GHz omdat ik in het BIOS Gaming Mode of iets dergelijks had aangezet. Vcore is nu 1,448v, dat is vrij hoog volgens mij. Morgen maar even handmatig een beetje proberen te overklokken.
Uh, dat is veel te hoog. Drop eens naar zoiets als 1,25v, dat is veel meer binnen de limieten en zou tenminste in de buurt moeten zijn voor en stabiele OC.
Verder is MSI dus ook bezig geweest met bugfixen dan als het nu werkt. Dat was een paar weken geleden nog niet zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellacirith
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 21:48
Nu in cinebench 1710
1700X op c6h (bios 1002) - 3923Mhz (vcore nu op manual 1,395) - HWinfo schommelt nu tussen 1,312 en 1,371
Ram (corsair vengeange 2x8Gb) op 3192 - Timings nu op 16-16-16-36

Ondertussen stresstest met VisualSFM (pairwise matching) - vcore schommelt tussen 1,312 en 1,344 (cpu load gemiddeld 90 op alle cores) - CPU temp 63.13 graden (volgens nieuwe Ryzen Master)

AMD Ryzen 7 1700X @3923, 2x 8Gb Corsair Vengeange @3192, Asus ROG Crosshair VI Hero, coolermaster masterliquid 240, Creative Titanium HD, Sennheiser G4ME PC-360, Philips Gioco 278G4DHSD, Steelseries 6Gv2, Logitech G502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
Vandaag onderdelen binnen gekregen om de computer te bouwen met een Ryzen 5 1600.
Heb als geheugen https://tweakers.net/pricewatch/458074/corsair-vengeance-lpx-cmk16gx4m2b3000c15.html

Had het geluk dat de xmp profile van 2933 het out of the box gewoon deed, totdat ik de cpu ging overclocken naar 4ghz en een crash kreeg.

Sindsdien wil de computer alleen met 2666 mhz of lager booten, dit is echt zo vaag.
Toevallig meer mensen last van icm met een GA-AB350-Gaming 3?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
klein vraagje van mijn kant (te klein om er een eigen topic voor te maken)
Heeft er al iemand de Ryzen serie in gebruik zonder GPU?
Ik ben namelijk van plan om de Ryzen serie te gaan gebruiken voor m'n standalone server bak en vroeg me af of dit überhaupt wel mogelijk is om zonder GPU de computer werkend te hebben (setup buiten beschouwing)
Moederbord die ik tot nu toe heb gekozen is de ASRock AB350M Pro4 (dit icm met mAtx behuizing)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Hmz. Dat is dan weer apart. Met setje G.Skill FlareX CL14 @3200Mhz heb ik in CB15 met de latencies op 14-14-14-34 een score van +- 1370 en met de latencies op 15-15-15-35 een score van +- 1430.

Blijkbaar is CL14 toch niet optimaal voor dat CL14 setje.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:55:
Ik ben zelf nog naar de details aan het kijken, het lijkt er inderdaad op dat je een tweede grafische kaart nodig hebt, daarnaast als het even kan ook een tweede monitor of een ultrawide monitor waarbij je twee inputs naast elkaar kan plaatsen (en gemakkelijk 1 kan uitschakelen op het moment dat je dat wilt).
https://forum.level1techs...ware-vm-passthrough/87440
Spijtig dat er nog geen elegantere oplossing bestaat, het lijkt erop dat de bedrijven die de hardware maken onvoldoende faciliteren dat je dit met software netjes kan oplossen. Zelf heb ik straks 2 grafische kaarten (7850 en een nieuwe), in theorie zou het kunnen maar ik heb toch veel liever die ene krachtigere grafische kaart voor beide...
Je zou dual booten kunnen overwegen als je de meeste dagen niet gamet en je je computer enkel voor internet, multimedia, kantoorsoftware gebruikt maar dan zit je nog steeds met het probleem dat MS met jouw computer kan doen wat het wil. Het schijnt dat voor dual booten het beste is als je twee verschillende SSD's gebruikt en op de beide SSD's een bootloader laat plaatsen (1 ontkoppeld hebben tijdens de installatie).
Het is inderdaad een beetje jammer dat je 2 graka's nodig hebt. Dat zou betekenen dat ik er nog een graka bij moet kopen. Dat ben ik overigens wel van plan als Vega er is maar dat is voorlopig nog niet aan de orde en bovendien zullen die ongetwijfeld flink aan de prijs zijn bij de launch.

Op dit moment heb ik mijn beide pc's aan dezelfde monitor hangen (Samsung SyncMaster 2443BW) waarvan 1 dus noodgedwongen via VGA dus dat is niet echt een optie als ik mijn oude pc ook wil blijven gebruiken. Nu is het wel een beetje tijd voor een upgrade maar wat ik wil is er nog niet (UHD met > 60Hz zodat FHD perfect schaalt en hoge refresh mogelijk is zonder ook in te boeten op desktopruimte). 1440p sucks :P

Ik heb me er dus niet verder in verdiept aangezien dat vrij weinig zin heeft. "Ze" zijn wel aan het kijken voor een elegantere oplossing maar dat gaat ongetwijfeld nog wel even duren. Ik durf niet te zeggen of je ook video-adapters tijdelijk kan switchen (desnoods met een script) om zo ook voor je Linux game je dikste kaart te kunnen gebruiken. Het zal wel niet want die Linux-goeroes zullen daar vast zelf ook wel aan gedacht hebben.

Dual boot is ook weer zoiets ja ... ik heb er een 512GB Samsung Pro 960 inzitten om lekker te blazen en helaas maar 1 M.2 slot op m'n Crosshair. Partitioneren is sowieso geen optie (buiten de rommel die het wordt) want m'n oude 830 Pro van 256GB was echt al te klein. Ik zou dan dus een insteekkaart moeten halen of genoegen nemen met een sata-ssd voor 1 v.d. OS'en (ja ik weet dat het niet heel veel scheelt in dagelijks gebruik maar toch). Het wordt dan wel een extra duur geintje natuurlijk (monitor+graka+ssd), alsof ik nog niet genoeg heb stukgeslagen. :P Helaas geen geldboom anders had ik het gewoon "ff" gedaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 14-04-2017 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
[...]

Nou is de vraag, hoe kan ik zien of het 5.39 of 4.31 voooor dat ik het koop ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ikbenrichard197 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:00:
[...]

Nou is de vraag, hoe kan ik zien of het 5.39 of 4.31 voooor dat ik het koop ?
De winkel mailen of ze willen kijken voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als de winkel het geheugen bij de hand heeft en het voor je wil checken op de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://hardzone.es/app/uploads/2016/05/Corsair-Vengeance-LPX-002.jpg

Afbeeldingslocatie: https://hardzone.es/app/uploads/2016/05/Corsair-Vengeance-LPX-003.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het lijkt er op dat 40.25*100=4025MHz echt mijn max is. Zelfs 1.4625v op cpu, 1.15v op soc, de andere lijnen een extraatje, maximale LLC en VRM koeling krijgen 4050MHz niet stabiel voor een suicide run.

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 14-04-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Na vruchteloos verschillende settings geprobeerd te hebben toch maar eens onder het bureau gedoken
ik heb Corsair LPX v4.24
Wat volgens mijn GoogeFu skills in de Samsung range zou vallen (4Gbit E-Die)

Vanochtend een uurtje verdiept in de verschillende voltage mogelijkheden, maar nog steeds niet werkend...
Familie begint wakker te worden voor het ochtend ritueel :Y)
Straks maar weer verder

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Laatst online: 16:38

Investig8or

What goes up, could come down

Erg informatief en leuk om alle Ryzen perikelen hier te lezen! Ik zit zelf nu nog op een Phenom II X955 dus ik ben aardig toe aan een nieuwe CPU (wel zeer tevreden met de huidige @3.6). Natuurlijk gewacht op Ryzen en ondertussen met een schuin oog naar de i5-7500/7600(k) gekeken, maar toch gekozen voor AMD.

Als het goed is komt er vanmiddag een R5 1600 binnen, met een Gigabyte AB350 Gaming 3 en een G.Skill Ripjaws 3000 setje van 16GB. Het is een tijdje geleden dat ik een nieuwe pc in elkaar heb geschroefd, maar ik heb er als vanouds zin in. Kijken waar ik de set op kan krijgen :). En dan wachten op Vega en mijn 7950 vervangen...

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

7+ jaar oud AMD systeem vervangen door een nieuwe ryzen setup. Jarenlang gedacht dat mijn volgend systeem intel+nvidia ging zijn, maar ik zit dus opnieuw volledig op team rood :D.

Ben voor een 1500X gegaan met dit moederbord: pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 en dit geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Het viel me op in de bios dat de snelheid van het geheugen op autodetect stond met een snelheid van 2133Mhz.Leek me vreemd omdat mijn geheugen 3000Mhz is, dus heb de snelheid manueel aangepast naar 2933Mhz. Dit lijkt goed te werken (maar nog geen zware tests gedaan), maar is dit de correcte manier om het geheugen in te stellen, of doe ik hier risicovolle zaken?

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 14-04-2017 10:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
Investig8or schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:49:
Erg informatief en leuk om alle Ryzen perikelen hier te lezen! Ik zit zelf nu nog op een Phenom II X955 dus ik ben aardig toe aan een nieuwe CPU (wel zeer tevreden met de huidige @3.6). Natuurlijk gewacht op Ryzen en ondertussen met een schuin oog naar de i5-7500/7600(k) gekeken, maar toch gekozen voor AMD.

Als het goed is komt er vanmiddag een R5 1600 binnen, met een Gigabyte AB350 Gaming 3 en een G.Skill Ripjaws 3000 setje van 16GB. Het is een tijdje geleden dat ik een nieuwe pc in elkaar heb geschroefd, maar ik heb er als vanouds zin in. Kijken waar ik de set op kan krijgen :). En dan wachten op Vega en mijn 7950 vervangen...
Heb dezelfde keuze voor aanschaf :)
Maar dan de mATX versie want heb al een goede losse geluidskaart.

Ben benieuwd naar jou werking...
Wat voor cooler heb je op je cpu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
ikbenrichard197 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:12:
[...]

het mATX bord is een ander bord dan zijn grotere broer. tot nu toe een stuk minder bios updates en dus is ook de werking anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
boe2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:12:
7+ jaar oud AMD systeem vervangen door een nieuwe ryzen setup. Jarenlang gedacht dat mijn volgend systeem intel+nvidia ging zijn, maar ik zit dus opnieuw volledig op team rood :D.

Ben voor een 1500X gegaan met dit moederbord: pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 en dit geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Het viel me op in de bios dat de snelheid van het geheugen op autodetect stond met een snelheid van 2133Mhz.Leek me vreemd omdat mijn geheugen 3000Mhz is, dus heb de snelheid manueel aangepast naar 2933Mhz. Dit lijkt goed te werken (maar nog geen zware tests gedaan), maar is dit de correcte manier om het geheugen in te stellen, of doe ik hier risicovolle zaken?
Waarom eigenlijk de 1500X? reviews lieten imo wel zien dat 6 cores the way to go is. Laten nu al veel winst zien laat staan in de toekomst.

2133 Is de standaard van het geheugen. XMP van het geheugen is 3000. Dit is op intel borden niet anders. Je moet XMP aan zetten dan draait het geheugen op volle snelheid.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Heb hier de Ryzen 1600 ook in gebruik, met Asus Prime B350 plus. Bios 0606
Had nog een setje Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14 liggen.
Met een Samsung SSD M.2 950 256GB. Alles was zo ge-installeerd.

Had ook nog een GT 740 silent video kaart liggen.
Overklokken is hier niet belangrijk, en spellen ook niet

Standaard werkt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Astennu schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:16:
[...]

Waarom eigenlijk de 1500X? reviews lieten imo wel zien dat 6 cores the way to go is. Laten nu al veel winst zien laat staan in de toekomst.

2133 Is de standaard van het geheugen. XMP van het geheugen is 3000. Dit is op intel borden niet anders. Je moet XMP aan zetten dan draait het geheugen op volle snelheid.
1600X heeft hogere TDP en hogere prijs terwijl het performanceverschil tussen 1500X en 1600X absoluut minimaal is. De tweakers benchmarks tonen zelfs betere resultaten voor de 1500X in sommige situaties. Enige plaats waar de de 1600X opvallend uitloopt is met bepaalde synthetische tests en zware renderingtaken die alle cores volop kunnen benutten.

Die XMP setting zal ik vanavond eens bekijken, daarna biertje en witcher 3 "benchmarken". Bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door boe2 op 14-04-2017 10:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Laatst online: 16:38

Investig8or

What goes up, could come down

ikbenrichard197 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:12:
[...]

Ben benieuwd naar jou werking...
Wat voor cooler heb je op je cpu ?
Ik begin met de bijgeleverde Spire, als die niet voldoet ga ik even zoeken. Ben benieuwd naar de temperaturen en het geluid tov de huidige X955-Ninja 3 combi.

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
boe2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:38:
[...]

1600X heeft hogere TDP en hogere prijs terwijl het performanceverschil tussen 1500X en 1600X absoluut minimaal is. De tweakers benchmarks tonen zelfs betere resultaten voor de 1500X in sommige situaties. Enige plaats waar de de 1600X opvallend uitloopt is met bepaalde synthetische tests en zware renderingtaken die alle cores volop kunnen benutten.

Die XMP setting zal ik vanavond eens bekijken, daarna biertje en witcher 3 "benchmarken". Bedankt :)
Ik heb toch totaal andere cijfers gezien. Tweakers is nou niet echt de site waar ik naar toe ga voor goede benshmarks dat zijn:
Anandtech
HardOCP
Computerbase
Guru3D
PcPerspective

En die laten een ander beeld zien. Als ik jou was zou ik hem wisselen voor een 1600 non X zeker als je er meer dan 1 jaar mee wilt doen. Als het voor een jaar is is het prima. Maar steeds meer software kan multi core aanspreken.
En TDP =! daadwerkelijk verbruik. Er zijn genoeg reviews die daar tests van online hebben staan. Let wel op dat zijn tests qua verbruik in situaties die alle cores kunnen benutten. Als een game dat niet kan zal een 6 core niet veel meer verbruiken dan een 4 core cpu. Als je dan naar verbruik kijkt moet je ook de scores van die power test er bij pakken en dan zie je dat de 1600 cpu's aanzienlijk sneller zijn dan de 1500X.

Kijk anders ook even het filmpje van AdoreTV hier boven. Ik ben het met zijn conclusie eens. Quadcores zijn iets van 2012. Nu wil je wel wat meer voor de toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 14-04-2017 11:10 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

"totaal andere cijfers" is wat overdreven, niet? LinusTechTips toont ook aan dat als je gaming als hoofddoel hebt, de 1500X meer "bang for bucks" geeft. Meer is altijd beter, dat is waar, maar met die mindset kan je dan beter meteen gewoon voor een R7 gaan.

"Als je er meer dan 1 jaar mee wil doen" is al helemaal een compleet overdreven statement. Het blijft nog altijd een 4/8 core CPU die zich perfect kan meten met de modernste I5 cpu's. Ik had hiervoor een phenom II X4, en die deed het tot nu toe (7 jaar dus) ook nog prima in de meeste games. AM4 socket is nog vrij jong, dus over een paar jaar kan ik nog altijd een upgrade overwegen met whatever er dan nog op de markt komt.

In ieder geval, ik ga mijn cpu niet omruilen omdat jij je zinnen op de 1600 hebt gezet :p

[ Voor 35% gewijzigd door boe2 op 14-04-2017 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Astennu schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:16:
[...]
Er is toch helemaal geen profiel voor DDR4-3000 op het Ryzen platform ? DDR4-2933 is bedoeld ter vervanging van DDR4-3000. Ter info, het wordt ook niet "XMP" genoemd want dat is Intel-licensed. Sommige fabrikanten noemen het "A-XMP" of "DOCP".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 14:46
1500X -> de moeite om een upgrade te doen van mijn 3570K ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boe2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:08:

"Als je er meer dan 1 jaar mee wil doen" is al helemaal een compleet overdreven statement. Het blijft nog altijd een 4/8 core CPU die zich perfect kan meten met de modernste I5 cpu's. Ik had hiervoor een phenom II X4, en die deed het tot nu toe (7 jaar dus) ook nog prima in de meeste games. AM4 socket is nog vrij jong, dus over een paar jaar kan ik nog altijd een upgrade overwegen met whatever er dan nog op de markt komt.
Er zijn ook meer dan genoeg games welke totaal onspeelbaar zijn met een Phenom II X4. Er zijn zelfs games zoals Battlefield 1 welke soms niet meer goed lopen met een moderne i5 van de Haswell, Skylake of Kaby Lake generatie en deze CPU's zijn stukken sneller dan de Phenom II X4.

Nu Intel waarschijnlijk ook gaat overstappen naar meer dan vier core's bij hun mainstream socket, beide consoles ook nog steeds acht CPU core's hebben en DX12 en Vulkan steeds belangrijker wordt. Is een hexacore of octocore zeker geen slechte investering.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
boe2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:08:
"totaal andere cijfers" is wat overdreven, niet? LinusTechTips toont ook aan dat als je gaming als hoofddoel hebt, de 1500X meer "bang for bucks" geeft. Meer is altijd beter, dat is waar, maar met die mindset kan je dan beter meteen gewoon voor een R7 gaan.

"Als je er meer dan 1 jaar mee wil doen" is al helemaal een compleet overdreven statement. Het blijft nog altijd een 4/8 core CPU die zich perfect kan meten met de modernste I5 cpu's. Ik had hiervoor een phenom II X4, en die deed het tot nu toe (7 jaar dus) ook nog prima in de meeste games.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86287.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86352.png

http://www.guru3d.com/art..._and_1600x_review,20.html

Even voorbeelden die ik in 2 Min kon vinden. En er is dus meer.
Vandaag de dag presteren ze nog prima maar het is alles behalve future proof. Dus het ligt er aan hoe lang je er mee wilt doen. Als ik vandaag de dag iets moet kopen waar ik 3 jaar mee moet doen zou dat een 6 core Ryzen 5 1600 of 1600X zijn. Voor 1 jaar om volgend jaar Ryzen 2 te kopen dan zijn de quads ook prima.

Wat adoreTV ook laat zien er zijn nu genoeg situaties waar de 1600 aanzienlijk sneller is. En een quad core heeft hoge cpu load in games. Dus er is minder headroom over. Waar de 1600 het soms relatief rustig heeft en nog 2x zo veel werk kan doen indien nodig. Dus in die games gaat je quad core minder goed presteren. Nu scheelt het dat je wel SMT hebt waar de Intel i5's dit niet hebben. Maar SMT verdubbelt je prestatie over het algemeen niet. 25-35% zou al heel mooi zijn. Specifieke reken situaties kunnen wel heel goed schalen maar bij games is dat tot nu toe niet echt het geval. Zie de Dual core Intel's met HT.
Nu 6 en 8 cores goedkoper geworden zijn en meer mensen ze gaan kopen zullen software ontwikkelaars er ook meer moeite voor doen om die kracht te benutten. Je ziet sowieso dat modernere games met DX12 er al veel beter gebruik van maken en in situaties waar de GPU snel genoeg is winst laten zien met 8 core cpu's tov 6.
Nu is het natuurlijk wel de vraag wat er verder in je systeem zit. Als je de komende 3 jaar met een RX 480 gaat doen zie ik inderdaad weinig problemen en is het voordeel van een 6 core beperkt. Maar de meeste mensen upgraden hun GPU 2x zo vaak als hun CPU.
SmokingSig schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:18:
Zie ook mijn bericht hierboven. Imo niet echt ga dan voor een 1600 dan heb je wel een upgrade te pakken.

[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 14-04-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:34:
Het lijkt er op dat 40.25*100=4025MHz echt mijn max is. Zelfs 1.4625v op cpu, 1.15v op soc, de andere lijnen een extraatje, maximale LLC en VRM koeling krijgen 4050MHz niet stabiel voor een suicide run.
Dat is al een behoorlijke overclock. Het laat ook wel zien dat Ryzen gewoon niet naar 4ghz+ wil. :)
raymondw schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:09:
[...]

Na vruchteloos verschillende settings geprobeerd te hebben toch maar eens onder het bureau gedoken
ik heb Corsair LPX v4.24
Wat volgens mijn GoogeFu skills in de Samsung range zou vallen (4Gbit E-Die)

Vanochtend een uurtje verdiept in de verschillende voltage mogelijkheden, maar nog steeds niet werkend...
Familie begint wakker te worden voor het ochtend ritueel :Y)
Straks maar weer verder
Dat is wel E-die en niet B-die. Dat zal het lastiger maken. Lukt het nu niet, dan wachten op een nieuwe BIOS update. :)
Naar de 1500X gaan vanaf een 3570k zou ik niet doen. Ga dan naar de 1600, heb je langer plezier aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 14:46
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:21:
Naar de 1500X gaan vanaf een 3570k zou ik niet doen. Ga dan naar de 1600, heb je langer plezier aan. :)
Ok dan houd ik mij i5 nog jaartje bij, kan er wel nog wat klokjes opgooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmokingSig schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:23:
[...]

Ok dan houd ik mij i5 nog jaartje bij, kan er wel nog wat klokjes opgooien :)
Over een jaartje naar de volgende generatie Zen CPU's gaan kan natuurlijk ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SmokingSig Ligt er echt aan welke games, er zijn games welke een i5 3570K niet kan draaien, maar een Ryzen 5 1500X wel. Het kan dus wel degelijk nuttig zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:25:
@SmokingSig Ligt er echt aan welke games, er zijn games welke een i5 3570K niet kan draaien, maar een Ryzen 5 1500X wel. Het kan dus wel degelijk nuttig zijn.
Het punt is dan alleen wel dat de 1600 een betere investering zal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phuncz schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:16:
[...]

Er is toch helemaal geen profiel voor DDR4-3000 op het Ryzen platform ? DDR4-2933 is bedoeld ter vervanging van DDR4-3000. Ter info, het wordt ook niet "XMP" genoemd want dat is Intel-licensed. Sommige fabrikanten noemen het "A-XMP" of "DOCP".
Dan wordt er 2933 gepakt in het geval van 3000 MHz geheugen. A-XMP zou kunnen. Asus noemt het helemaal anders maar het gaat over hetzelfde. Behalve bij ASUS staat er gewoon XMP misschien met iets er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Nu cherrypick je wel 2 gametitels uit die -enorm- cpu/core afhankelijk zijn, wat totaal niet de evolutie is die we zien in de toekomst (niet op zijn minst omdat de huidige generatie spelconsoles heel crappy CPU's hebben). Benchmarks van andere games tonen aan dat 1500X en 1600X HEEL dicht bij elkaar zitten qua performance.

Kijk,dat jij beslist hebt om een 1600X te kopen is goed voor jou, maar waarom je benchmarks gaat cherrypicken om me te proberen spijt te doen krijgen van de aankoop van een prima CPU, tot het punt dat hij "over een jaar niet meer voldoet" ontgaat me een beetje 8)7

Ik vraag me trouwens af wtf er gaande is met die GTA5 benchmarks. Op andere sites toont GTA5 een stuk hogere framerates, en met mijn phenom 2 kon ik met medium settings ook aan 60FPS geraken.

[ Voor 16% gewijzigd door boe2 op 14-04-2017 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
boe2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:27:
[...]

Nu cherrypick je wel 2 gametitels uit die -enorm- cpu/core afhankelijk zijn, wat totaal niet de evolutie is die we zien in de toekomst (niet op zijn minst omdat de huidige generatie spelconsoles heel crappy CPU's hebben). Benchmarks van andere games tonen aan dat 1500X en 1600X HEEL dicht bij elkaar zitten qua performance.

Kijk,dat jij beslist hebt om een 1600X te kopen is goed voor jou, maar waarom je benchmarks gaat cherrypicken om me te proberen spijt te doen krijgen van de aankoop van een prima CPU, tot het punt dat hij "over een jaar niet meer voldoet" ontgaat me een beetje 8)7

Ik vraag me trouwens af wtf er gaande is met die GTA5 benchmarks. Op andere sites toont GTA5 een stuk hogere framerates, en met mijn phenom 2 kon ik met medium settings ook aan 60FPS geraken.
En het is ook niet zo zeer de bedoeling om je spijt te laten hebben van je CPU aankoop. Ik geef alleen aan dat Quadcores futureproof waren in 2010-2012 nu niet meer.
Ik heb nog niet een echt moeite gedaan om te cherry picken ik kan nog wel een langere lijst oplepelen als het moet. Het gaat er gewoon omdat steeds meer games betere multicore support hebben en je dus winst ziet bij CPU met meer dan 4 cores en meer dan 8 threads.
Waar de 2600K eerst amper sneller was dan de 2500K en de FX 8350 altijd langzamer was. Zijn er vandaag de dag genoeg games waar de FX 8350 de 2500K wel verslaat en soms zelfs de 2600K en waar de 2600K aanzienlijk sneller is dan de 2500K.

Dus mijn mening is de tijd voor quad cores is een beetje voorbij als je NU een systeem koopt wat 3 jaar mee moet zou IK niet meer voor een quad kiezen. Dat is mijn persoonlijke menig en daar hoef je het niet mee eens te zijn.

En natuurlijk zijn er genoeg games waar de verschillen klein zijn. De meeste game engines zijn oud en benutten misschien 2-4 cores dan zul je weinig verschil zien.
In in aantal moderne games is het een ander verhaal en daar zal het wel meer naar toe gaan of je het wil of niet. Multi core is gewoon de toekomst. Snelle quad cores zouden te veel stroom verbruiken dus gaan ze voor wat lager geclockte 6 en 8 cores. Zie ook intel's 4,6,8 en 10 core lineup.

En daarnaast heb ik nooit gezegt dat hij over een jaar niet meer voldoet. Alleen dan heb je de kans dat de verschillen wel groter worden naar maten er nieuwe games uit komen en dat de CPU's met meer cores dan meer voorsprong krijgen. Nogmaals het ligt helemaal aan je GPU wellicht heb je door de GPU keuze geen nadeel van die langzamere CPU.

In mijn ogen maak je het negatiever dan het bedoelt is.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 14-04-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Ik heb zelf gewacht tot R5 1500X gereleased werd, maar de prijs en de performance hebben mij overgehaald om de 1600 te kiezen...
Ga een avondje Youtuben en kijk wat er genoemd word.
http://cpu.userbenchmark....-Ryzen-5-1500X/3919vs3921
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:21:

Dat is wel E-die en niet B-die. Dat zal het lastiger maken. Lukt het nu niet, dan wachten op een nieuwe BIOS update. :)
Klopt, daar was ik dus ook al achter ;)
Qua snelheid denk ik dat het een FW "issue" is, ben wel wat gewend met performance testen, maar er moet een break-even punt komen dat er wel iets werkt.
Dat heb ik tot nu toe nog niet gehad |:(

Ik heb wel de timing veranderd van 16-18-18-36 naar 13-15-15-30 (berekend via sheet van Level1Techs)
Uurtje Mprime zonder problemen.
De machine voelt nu echt snappier, al is dat lastig uit te leggen

Onder Linux zijn de mogelijkheden om dingen na te kijken wat lastiger aangezien nog niet alles in de recente kernels zit... (4.11RC6)

Superposition : sneller (3831 -> 3847)
Linux Pi benchmark : sneller (27.09 -> 23.08sec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raymondw schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:01:

De machine voelt nu echt snappier, al is dat lastig uit te leggen
Oh, dat zegt iedereen die naar Ryzen is overgestapt. Ik merkte het ook meteen. ;)
Alles loopt heel erg soepel bij Ryzen en dat is fijn. Je wil ook niet meer terug naar quadcores. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat komt vooral door de nieuwe Windows installatie en eventueel andere hardware veranderingen zoals een SSD.

[ Voor 35% gewijzigd door -The_Mask- op 14-04-2017 12:36 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:35:
Dat komt vooral door de nieuwe Windows installatie en eventueel andere hardware veranderingen zoals een SSD.
Dat vraag ik mij dus af. Er zijn ook genoeg mensen die alleen CPU, RAM en Mobo vervangen hebben een aantal daar van melden het ook. Ik heb zelf nog niet met een Ryzen PC kunnen spelen dus ik kan het niet zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 14-04-2017 12:56 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 66 Laatste