Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Hoi Allen,

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een woning uit 1975 en we gaan de elektrische installatie vernieuwen omdat ze op verschillende punten niet meer in orde is en we het ook willen uitbreiden. De installatie zelf is 3x 380V+N (ter info).

Hiervoor ga ik een volledig nieuwe installatie parallel opbouwen naast de bestaande om zo kamer per kamer de omschakeling te maken en mezelf niet zonder elektriciteit te zetten (we wonen er al in). Dus kort door de bocht is alles (nog) mogelijk en er is nog niets beslist/gekocht.

Nu had ik graag van jullie feedback gehad van producten, ervaringen of eigen projecten omtrent dit topic zodat ik zelf kan kijken wat en hoe ik het kan of wil gaan aansluiten.

Wat wil ik kunnen doen:
  • Verbruik meten van het huis en opvolgen (bv. door een webpagina)
  • Verbruik van enkele toestellen meten (niet elke lamp in het huis)
  • Sturen van lichten / apparaten d.m.v. smartphone en het kunnen afspelen van schema's voor op vakantie (bv. rolluiken)
  • Het automatiseren van taken zoals elke morgen licht X aan, rollen omhoog en radio aan (ik geef maar een voorbeeld)
  • Regelen van temperatuur
  • Wie staat er voor de deur (camera en ook van op afstand kunnen bekijken)
  • Integratie met IP-camera voor bewaking op mijn Synology NAS
Ik ben zelf IT-er en wil me liever dus niet vastpinnen op één technologie waar ik later niets aan kan veranderen. Het mag open source zijn maar met een goed ondersteunde community zodat ik geen dood product koop.

Door de tijdsdruk heb ik zelf (nog) niet veel tijd gehad om zelf veel te zoeken en daarom graag van jullie input. Ik moet tegen april al een idee hebben aangezien ik dan een nieuw plafond steek en dus op voorhand kabels moet trekken e.d. Een product wat ik graag wil gebruiken is bv. de 6-voudige schakelaar van NIKO maar dit werkt op 12V/24V en kan ik dit op afstand sturen i.v.m. de teleruptoren?

Ik heb al gehoord van Fibaro, Z-wave, ... maar ben er niet vertrouwd mee. Een oud collega zei me om alles in Ster te leggen zodat ik nog alle kanten op kan later (of toch beter een bus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Als alles nog mogelijk is zou ik zeker kiezen voor bedraad en niet een draadloos protocol. Bedraad is universeel, je kunt er altijd nog een andere controller aan hangen. Bij draadloos zit je vast aan het protocol van de fabrikant. Daarnaast is de betrouwbaarheid van een bedrade installatie gewoon hoger.

Om inspiratie op te doen kun je eens kijken in de volgende topics:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Loxone bedrade en draadloze smarthomes
Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX
Domotica met plc's
Domotica. Ervaringen en vragen.

Zorg ook dat je loze leidingen legt naar strategische punten, altijd makkelijk als je naderhand nog extra kabels wilt trekken.

Oja en post je af en toe wat foto's van de build in progress? Altijd leuk om te volgen :)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Als je spreekt van bedraad, moet ik dit dan zien als naar elke schakelaar een UTP kabel te leggen of spreken we van een ander type kabel(s)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 19:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je het slim aanpakt is het mogelijk om je huis tijdens de verbouwing voor te bereiden op een toekomstig bedaad domoticasysteem zonder meteen dit systeem te moeten implementeren.

Voor maximale flexibiliteit leg je buizen naar lampen en andere apparaten die je wil sturen of schakelen (bijv. motoren voor garagedeur of zonwering) en stervorm naar één of meerdere verdeelkasten. Dit doe je ook met sensoren en drukknoppen. Er gaat dus heel veel buis bij elkaar komen in de verdeelkast. Wcd's hoef je niet allemaal individueel naar de verdeelkast te trekken, je kunt ook strings van meerdere wcd's achter elkaar aan sluiten en eventueel meerdere schakeldraden door de buis trekken om toch bepaalde wcd's individueel te kunnen schakelen.

Om te voorkomen dat je later geen stuur- en/of voedingskabel kunt trekken is het wel handig om even na te gaan denken over de sensoren die je nodig denkt te hebben en de apparaten die je wil besturen. Tevens moet er ruimte zijn voor een verdeelkast. Een bedraad systeem is qua besturingshardware andere koek dan een reguliere meterkast.

Dit is mijn schakelruimte (een beetje een onconventionele oplossing waarbij ik de ruimte boven de oorspronkelijke bedsteden in oude boerderij heb gebruikt). De hardware die je hier ziet is wel feitelijk voor twee huizen, maar wat je hier niet ziet zijn de relais die ik overwegend decentraal in kleine klemmenkastjes bij o.a. de vloerverwarmingsverdelers heb hangen:

Schakelruimte

Bij bedrade domotica heb je onderscheid tussen decentrale bussystemen en systemen met centrale I/O. KNX is een voorbeeld van een autonoom en decentraal bussysteem. Elke KNX-apparaat (bijvoorbeeld een schakelactor of drukknop) is individueel programmeerbaar en kan direct een andere busdeelnemer aansturen. Onderling zijn ze via een buskabel verbonden die de voeding en communicatie mogelijk maakt. Voordeel van dit systeem is er minder kabel nodig is. Een apparaat kan verschillende functies hebben (bijv. een combo van vijf druktoetsen met luchtvochtigheids- en temperatuursensor) en je kunt ze in daisy-chainen zodat je niet telkens met de kabel terug moet naar de verdeelkast. Nadeel is dat het niet de goedkoopste oplossing is, mede omdat elke apparaat op de bus een soort minicomputertje is dat in het geval van KNX ook nog programmeerbaar is.

Bij een systeem met decentrale I/O heb je in de verdeelkast I/O-modules met digitale (aan/uit) en analoge in- en uitgangen. Een digitale uitgang of relais gebruik je om apparaten te schakelen (eventueel via een losstaand relais) en op een digitale ingang sluit je bijvoorbeeld drukknoppen of bewegingsmelders aan. Die drukknoppen en bewegingsmelders zijn super dom en doen niets anders dan een contact maken of een stroompje uitsturen via hun uitgang. 24V is een veelgebruikte spanning hiervoor, daar zijn ook die Niko-drukknoppen die je wil gebruiken voor bedoeld. Qua bekabeling kun in principe alles gebruiken dat zonder al te veel weerstand elektronen geleid, het enige dat er moet gebeuren is dat er een 24V stroompje gaat vloeien van je voeding naar bijvoorbeeld een drukknop en via het maakcontact (als de knop wordt ingedrukt) naar een 24V input. Dat is dus super low tech. Omdat de stroomsterkte erg laag is kun je hier prima UTP voor gebruiken, dat is goedkoop, werkt makkelijk (vanwege de kleurcodering) en is ook toekomstbestendig omdat je het voor communicatie van bussystemen gebruikt kan worden.

Je hebt dit soort systemen in de vorm van mooie kant en klare oplossingen zoals Loxone. Als tweaker kun je ook relatief betaalbare oplossingen bouwen met een single board computer (Raspberry Pi, Odroid etc.) als logic controller en modbus I/O-modules voor I/O. Ik ben zelf bijvoorbeeld bezig met een Chinese PLC waarvan je de inputs en outputs super eenvoudig via rs485 en Modbus/RTU kunt uitlezen en aansturen. Voor 52 dollar heb je 16 inputs en 14 outputs.

Voor analoge sensoren kun je heel goed 1-wire gebruiken, dat is een bussysteem. Er zijn o.a. goedkope en zeer nauwkeurige temperatuursensoren voor verkrijgbaar, verder kun je bijvoorbeeld luchtvochtigheid en luchtkwaliteit mee meten en er RFID of iButton tags mee uitlezen.

Als je meterkast veel groepen heeft en je op grote schaal het verbruik wil monitoren zou je een Brultech GreenEye Monitor kunnen gebruiken: http://www.brultech.com/greeneye/, die heeft 32 kanalen. Voor KNX zijn er schakelactoren met ingebouwde stroommeting mogelijk. Betaalbare alternatieven zijn 3-fases meters die uitleesbaar zijn via rs485 en Modbus/RTU. Je kunt ook 0-10V of 4-20mA current transformers aan de analoge input van een I/O-module kunnen hangen, maar de kosten daarvan lopen al snel op (10-20 dollar per CT als je ze uit China haalt)

Deze oplossingen kosten wel meer tijd om aan te leggen dat KNX of Loxone, dus daar moet je een afweging in maken.

Zolang je domoticasysteem nog niet operationeel is zou je 24V impulsrelais kunnen gebruiken om verlichting te schakelen via de 24V drukknoppen. De relais, drukknoppen en bekabeling kun je later gebruiken om de besturing te automatiseren (de drukknoppen sluit je aan op inputs en de impulsrelais bedien je via een 24V digitale uitgang).

ThinkPad heeft hierboven al wat links gegeven naar topics met meer informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 10-03-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
Alvast bedankt voor de info!

Een vriend van me is Elektricien in bijberoep en heeft thuis ook een volledige opstelling gemaakt (licht bedienen, rollen sturen en vakantiemodus). Daar heb ik al raad gevraagd maar voorlopig nog even wachten op feedback. Zelf heb ik ook nog aan het zoeken geweest maar KNX lijkt het al niet te worden omdat dit gewoon te duur en "bescherm" is.

Hij ze me wel om alle schakelaars met SVV kabel te leggen in bus, lichten op 3G1.5mm² en stopcontact op 3G2.5mm². De speciale zaken zoals kookvuur moet ik nog bekijken (momenteel 3x 230V vuur maar heb nog geen idee van vermogen).

Nu vroeg ik me af of ik de SVV kabel ook in ster mag leggen naar de kast en van daaruit alle verbindingen maken? Dit bespaart me nu een hoop denk- en slijpwerk terwijl ik wel al kan beginnen kabels trekken. Er zal aan de kast dan wel meer kabel toekomen maar dit is misschien een beter piste als ik er nog niet uit ben welk systeem ik wil gaan gebruiken t.o.v. bus (systeem X bus en systeem Y ster --> alles naar de kast kan ik ook nog een bus van maken).

Die brultech ziet er interessant uit maar ik snap nog niet hoe die kanalen werken. Ik heb bijvoorbeeld de kring voor de wasmachine met 1 stopcontact direct naar een 20A automaat. Hoe kan ik hier dan via bovenstaande meter het verbruik meten?

Ondertussen zoek en lees ik verder voor meer info