Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gerucht: iPhone 8 heeft 'Touch Bar' - Onderste deel scherm i

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11 09:31
nieuws: Gerucht: volgende iPhone heeft variant op MacBook Touch Bar

Jullie gebruiken nog steeds het woord "bezel", terwijl je dat prima kunt vertalen als "rand", "randje", "schermrand" of iets wat daar op lijkt.

Ik heb dit al meerdere keren gemeld. Meestal krijg ik alleen maar vervelende reacties in de sfeer van "zeur niet zo, mierenneuker". Ik zou het op prijs stellen als iemand eens de moeite neemt om uit te leggen waarom jullie zo hardnekkig vasthouden aan het lelijke anglicisme "bezel".

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zelf vind ik het gebruik van het woord bezel duidelijker.
Bezel verwijst naar de omranding van een scherm en niet enkel een randje of schermrand, wat weer doelt op een specifieke plek.

Al met al zijn er meerdere mogelijkheden om de bezel / schermrand te omschrijven. Zelf vind ik het woord 'bezel' het beste passen.

Reviews

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
waar mensen zich tegenwoordig druk om maken..

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

trab_78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:52:
nieuws: Gerucht: volgende iPhone heeft variant op MacBook Touch Bar

Jullie gebruiken nog steeds het woord "bezel", terwijl je dat prima kunt vertalen als "rand", "randje", "schermrand" of iets wat daar op lijkt.

Ik heb dit al meerdere keren gemeld. Meestal krijg ik alleen maar vervelende reacties in de sfeer van "zeur niet zo, mierenneuker". Ik zou het op prijs stellen als iemand eens de moeite neemt om uit te leggen waarom jullie zo hardnekkig vasthouden aan het lelijke anglicisme "bezel".
Ah geesh not this shit again:

Bezel = randje (je eigen topic notabene)
Schermranden of bezels?
Bezel, waarom ?

Conclusie bezel is gewoon geaccepteerd en alleen jij en een paar andere mensen storen zich hier aan.

[ Voor 55% gewijzigd door Shunt op 16-02-2017 11:22 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• trab_78
Shunt schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:09:
[...]

Ah geesh not this shit again:

Bezel = randje (je eigen topic notabene)
Schermranden of bezels?
Bezel, waarom ?

Conclusie bezel is gewoon geaccepteerd en alleen jij en een paar andere mensen storen zich hier aan.
  1. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er meer mensen zijn die "bezel" duidelijker vinden dan mensen die het een lelijk anglicisme vinden. Dus ik weet niet hoe jij tot de conclusie komt dat "bezel" geaccepteerd zou zijn?
  2. Ik vind het argument dat "bezel" duidelijker zou zijn klinkklare nonsens. In een zin als "de fabrikant maakt de schermrand dunner" zal iedereen begrijpen wat er wordt bedoeld. Ik denk zelfs dat meer mensen dat begrijpen dan "de fabrikant maakt de bezel dunner". Als je per se ondubbelzinnig wil zijn, kan je altijd nog schrijven "de fabrikant maakt de rand rond het scherm dunner".

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

trab_78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:32:
[...]
  1. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er meer mensen zijn die "bezel" duidelijker vinden dan mensen die het een lelijk anglicisme vinden. Dus ik weet niet hoe jij tot de conclusie komt dat "bezel" geaccepteerd zou zijn?
  2. Ik vind het argument dat "bezel" duidelijker zou zijn klinkklare nonsens. In een zin als "de fabrikant maakt de schermrand dunner" zal iedereen begrijpen wat er wordt bedoeld. Ik denk zelfs dat meer mensen dat begrijpen dan "de fabrikant maakt de bezel dunner". Als je per se ondubbelzinnig wil zijn, kan je altijd nog schrijven "de fabrikant maakt de rand rond het scherm dunner".
Kijk de reacties eens op je vorige topic en de linkjes die gepost zijn.
Bijvoorbeeld dit topic:
Gebruik voortaan het woord "rand" ipv "bezel"
Conclusie van de mannen in rood bezel is here to stay.
Ben je het er niet mee eens joh maak een petitie en stel er kamer vragen over.

Game PC

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
trab_78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:32:
[...]
Klinkklare nonsens? Volgens mij vergeet jij dat het hier om subjectiviteit gaat. Dat ik dit persoonlijk duidelijker vind, is geen klinklare nonsens. Het feit dat jij over het woord bezel struikelt, dat vind ik nou weer klinkklare nonsens.

Vooralsnog lijkt het erop dat jij hier als een van de weinige een probleem maakt van het gebruik van het woord bezel. Je weet tenslotte zelf wat ermee wordt bedoeld.

Daarnaast is Tweakers een website met als grote doelgroep de techliefhebber. Menig techliefhebber weet wat er wordt bedoeld met de term bezel. Mocht het zo zijn dat iemand dit niet helemaal duidelijk voor de geest heeft, dan kan de term worden begrepen naar aanleiding van de tekst. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan diegene het opzoeken en is er weer wat geleerd.

Reviews

• trab_78
dennisk. schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:43:
[...]
Vooralsnog lijkt het erop dat jij hier als een van de weinige een probleem maakt van het gebruik van het woord bezel. Je weet tenslotte zelf wat ermee wordt bedoeld.
Ik ben misschien een van de weinigen die de moeite neemt het te melden, maar er zijn vast veel meer mensen die zich eraan ergeren. En ik weet wat er met "bezel" bedoeld wordt, omdat ik het een keer heb opgezocht toen ik het tegenkwam op Tweakers. Had daar schermrand gestaand, dan had ik het niet hoeven opzoeken.
dennisk. schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:43:
[...]
Daarnaast is Tweakers een website met als grote doelgroep de techliefhebber. Menig techliefhebber weet wat er wordt bedoeld met de term bezel. Mocht het zo zijn dat iemand dit niet helemaal duidelijk voor de geest heeft, dan kan de term worden begrepen naar aanleiding van de tekst. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan diegene het opzoeken en is er weer wat geleerd.
Dat is een drogreden die hier te pas en te onpas gebruikt wordt: omdat we techliefhebbers zijn, vinden we het gebruik van onnodige anglicismen geen probleem.

• trab_78
Shunt schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:39:
[...]

Ben je het er niet mee eens joh maak een petitie en stel er kamer vragen over.
Waar haal je het lef vandaan om zo denigrerend te doen?

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

trab_78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:51:
[...]

Waar haal je het lef vandaan om zo denigrerend te doen?
Uit mijn boven kamer, dit onderwerp is nu al zo vaak aangehaald in een korte tijdspanne dat het nu ondertussen toch al wel duidelijk is Tweakers blijft bij de bezel. Gezien Tweakers geen democratie is zul je er of bij neer moeten leggen of wellicht via een andere weg het laten veranderen wellicht via kamer vragen wellicht werkt het!

offtopic:
Hier kun je er eentje aanvragen.
https://www.tweedekamer.n...ing_telt/burgerinitiatief

[ Voor 11% gewijzigd door Shunt op 16-02-2017 12:02 ]

Game PC

• trab_78
Shunt schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:56:
[...]

Uit mijn boven kamer, dit onderwerp is nu al zo vaak aangehaald in een korte tijdspanne dat het nu ondertussen toch al wel duidelijk is Tweakers blijft bij de bezel. Gezien Tweakers geen democratie is zul je er of bij neer moeten leggen of wellicht via een andere weg het laten veranderen wellicht via kamer vragen wellicht werkt het!
Het komt niet in je bovenkamer op dat de reden dat het zo vaak terugkomt misschien is dat mensen zich eraan ergeren? En dat daar een simpele oplossing voor is? Namelijk "schermrand" gebruiken in plaats van "bezel"?

Het irriteert me mateloos dat een paar redacteuren in een ivoren toren besluiten dat het "bezel" is en dat vervolgens met drogredenen verdedigen. Ik dacht dat Tweakers.net de community zo belangrijk vond... Jammer. Ik overwoog een tijdje om een abo te nemen. Maar ik hou het voorlopig toch maar bij mijn adblocker... :P

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

trab_78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Het komt niet in je bovenkamer op dat de reden dat het zo vaak terugkomt misschien is dat mensen zich eraan ergeren? En dat daar een simpele oplossing voor is? Namelijk "schermrand" gebruiken in plaats van "bezel"?

Het irriteert me mateloos dat een paar redacteuren in een ivoren toren besluiten dat het "bezel" is en dat vervolgens met drogredenen verdedigen. Ik dacht dat Tweakers.net de community zo belangrijk vond... Jammer. Ik overwoog een tijdje om een abo te nemen. Maar ik hou het voorlopig toch maar bij mijn adblocker... :P
Ehm, jij claimt vanuit je eigen ivoren torentje dat het geen bezel mag zijn. Pot, ketel much? Ik zou zeggen, schrijf een browser extension die bezel automatisch verandert in schermrand. Simpele find and replace, easy peasy.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

trab_78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Nee ik concludeer dat er een paar taal puristen rond hangen op dit forum die de wereld anders zien als de rest van de community / moderators / eigenaren.
Oh gossie het ivoren torentje, oh nee de "autoriteit" besluit dat jouw mening niet hun mening is en dat ze er niets mee gaan doen.
Dus omdat zij jou geen gelijk geven ga je maar dreigen geen abbo af te nemen gossie gossie gossie. ;w

Game PC

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 17:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Doe eens een beetje lief voor elkaar...

Verder geven de volgende reacties het standpunt van de redactie duidelijk weer, het is niet nodig deze te herhalen:
Delpozo in "Gebruik voortaan het woord "rand" ipv "bezel""
Delpozo in "Gebruik voortaan het woord "rand" ipv "bezel""
Wilbert de Vries in "Gebruik voortaan het woord "rand" ipv "bezel""
TradeMarkNL in "Gebruik voortaan het woord "rand" ipv "bezel""
TradeMarkNL in "Gebruik voortaan het woord "rand" ipv "bezel""
arnoudwokke schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:52:
Exact dit. We kunnen het erover blijven hebben, maar eind- en hoofdredactie hebben zich er al over gebogen en de uitkomst is dat bezel het woord is dat we hiervoor gebruiken :) Dank iedereen voor de input en inzichten over taal, heel interessant!

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.