Hoe je voor een euro of 1000 een Grand Prix in een oliestaat bezoekt:
Weekendkaart F11 | 250 |
Retourvlucht Qatar met korte tussenstop | 450 |
Reiskosten heen en weer naar Schiphol | 27 |
PCR test2 | 60 |
Vijf nachten in hostel3 | 130 |
OV meerdere dagen4 | 10 |
Taxi vrijdag 5 | 10 |
Lokale sim met databundel | 10 |
Koffie en versnaperingen op circuit6 | 23 |
5x avondeten7 | 80 |
Totaal | 1050 |
Uitgaven die je thuis ook zou doen, of juist niet aan de F1 waren gerelateerd, buiten beschouwing gelaten
1Niet de duurste tribune, maar prima plaatsen. Faciliteiten op circuit, grote schermen en commentaar was allemaal in orde.
2Nu verplicht, valt in de toekomst hopelijk weg als kostenpost
3Het volgens mij enige hostel in Doha bleek erg luxe en heel anders dan ik gewend ben
4Modern en goedkoop metronetwerk met vervolgens shuttle bussen naar de tribune, uitstekend geregeld.
5Op vrijdag start het OV pas om 14:00, na het vrijdaggebed.
6Helaas geen support-races, daardoor korte circuitdagen en weinig voedsel nodig. Flesjes water en navultanks bij de tribune waren gratis. Eigen eten en drinken meenemen was toegestaan.
71x fastfood, 1x goedkoop Turks restaurantje, 3x midrange restaurant met 2 à 3 gangen. De prijzen in Qatar vielen me wel mee. Geen alcohol scheelt wat dat betreft ook
In het algemeen interessant om een kleine week in Doha en Lusail door te brengen. Ook al is het alles behalve toeristisch. Voor de meeste inwoners (arbeidsmigranten) draait alles om werk.
Bij de F1 een heel divers publiek. Niet veel locals. Genoeg Nederlanders, maar daarbuiten veel breder dan Europese expats. Afrika en alle delen van Azië waren goed vertegenwoordigd. Er waren misschien niet veel bezoekers (zo'n 30.000 op zondag), maar op en achter de tribunes was de sfeer prima. Hierdoor waren de lange pauzes op vrijdag en zaterdag goed door te komen.
Als ik puur naar het raceweekend kijk, scoort deze voor mij middelmatig, maar vanwege de overall ervaring een mooie GP om aan het lijstje toe te voegen