Een R9-tegel is in principe slipbestendig, maar vooral voor binnenhuis gebruik in niet-vochtige ruimtes meende ik. Ik kan je geen ervaringen delen maar heel veel tegels zijn niet voor niets >R10. Wij hebben zelf een R11 tegel.Topman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:30:
[Afbeelding]
Vraag over vloertegels en slipgevaar. Wij willen graag een terrazzo-tegel op de badkamervloer en na lang zoeken hebben we er eentje gevonden die we allebei mooi vinden. Bijkomstig voordeel is dat er in dezelfde lijn ook een neutrale witte tegel zit, in dezelfde basiskleur van de terrazzo-variant. Die tegel willen we deels op de muur gebruiken.
Wij helemaal blij met het doorhakken van deze knoop en vrolijk op zoek naar bijpassende kranen, wastafelmeubel etc. Tot ik nog eens naar de specs van de tegel ging kijken...
DIN 51130: R 9
DIN 51097: A
Ik lees op verschillende sites dat je in badkamers minimaal een anti-slipwaarde van R10 wil hebben. Iemand hier ervaring met R9 tegels? Niet aan beginnen, of moet ik me niet onnodig bang laten maken en valt het in de praktijk best mee met slipgevaar?
Een eventuele oplossing zou nog kunnen zijn om een anti-slip coating aan te brengen. Al ben ik dan wel benieuwd in hoeverre je dat gaat zien, en hoe vaak je zo'n behandeling moet herhalen. Iemand hier misschien praktijkervaring mee?
Dank voor je reactie @ViezeVis. Dat is inderdaad het advies dat ik op veel sites tegenkom.
Een zoektocht binnen dit topic leverde welgeteld één (geruststellende) ervaring op:
Al is dat natuurlijk ook deels mijn eigen tunnelvisie omdat ik geen trek heb in een nieuwe tegelzoektocht. Dus als er mensen zijn met concrete 'doe het niet!'-R9 tegel ervaringen, en/of met het aanbrengen en onderhouden van zo'n anti-slip coating, dan hoor ik 't graag.
Een zoektocht binnen dit topic leverde welgeteld één (geruststellende) ervaring op:
Voorlopig neig ik ernaar om het gewoon bij deze tegel te houden, met de anti-slip coating als eventueel backup plan. Voor zover ik kan overzien is de fabrikant van onze tegel (Del Conca) een gerennomeerd merk, en in hun catalogus staan meerdere voorbeelden waarin de tegel is gebruikt op badkamervloeren. Dat zegt natuurlijk ook niet alles, maar ze zouden dat vast niet doen wanneer ze om de haverklap werden aangeklaagd door mensen met gebroken nekken.X2X2X schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:20:
[...]
Zou me niet teveel op die R waarde vastpinnen. Hier vloertegels met R9, ook op de plek waar we douchen en nog nooit een uitglijder gehad danwel het gevoel dat het glad is.
Al is dat natuurlijk ook deels mijn eigen tunnelvisie omdat ik geen trek heb in een nieuwe tegelzoektocht. Dus als er mensen zijn met concrete 'doe het niet!'-R9 tegel ervaringen, en/of met het aanbrengen en onderhouden van zo'n anti-slip coating, dan hoor ik 't graag.
Onderstaand is zonder enige onderbouwing en puur ter 'onderbuikgevoel';
Bij het bepalen van zo'n R-waarde moet natuurlijk rekening gehouden worden met de complete scala van eindgebruikers. Dus ook oudere of minder valide mensen.
Daarvoor zou ik zeggen ja, neem geen enkel risico.
Maar als je zelf nog jong en vitaal bent en het geen spiegelgladde marmer tegel is, zou ik het zelf ook wel aandurven.
Bij het bepalen van zo'n R-waarde moet natuurlijk rekening gehouden worden met de complete scala van eindgebruikers. Dus ook oudere of minder valide mensen.
Maar als je zelf nog jong en vitaal bent en het geen spiegelgladde marmer tegel is, zou ik het zelf ook wel aandurven.
PSN: Flix20-NL
Welk toilet konden zij niet leveren? Alles van V&B zou wel mogelijk moeten zijnPhusebox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:33:
@ViezeVis
Ik heb de offerte van Sani-Dump binnen. Ze kunnen op de toilet na alles leveren en zijn (met alternatief toilet) bijna 2000 euro goedkoper.
Dat scheelt al flink.
De Avento hebben ze vervangen door Metro 2.0. En ze konden geen Geberit/Sigma leveren.ViezeVis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Welk toilet konden zij niet leveren? Alles van V&B zou wel mogelijk moeten zijn. Komt die subway 3.0/avento toch dichter bij ;p
Maar goed desnoods kopen we dat ergens anders. Alleen is het wel zo'n pusherige winkel, want actie is tot en met zaterdag...
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Kun je in de winkel niet vragen of je zo'n R9 tegel nat kunt makenTopman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:31:
Dank voor je reactie @ViezeVis. Dat is inderdaad het advies dat ik op veel sites tegenkom.
[...]
Voorlopig neig ik ernaar om het gewoon bij deze tegel te houden, met de anti-slip coating als eventueel backup plan. Voor zover ik kan overzien is de fabrikant van onze tegel (Del Conca) een gerennomeerd merk, en in hun catalogus staan meerdere voorbeelden waarin de tegel is gebruikt op badkamervloeren. Dat zegt natuurlijk ook niet alles, maar ze zouden dat vast niet doen wanneer ze om de haverklap werden aangeklaagd door mensen met gebroken nekken.
Die acties hebben ze allemaal, altijd. Alleen die BTW-actie in specifiek lijkt idd wel voor een bepaalde tijd van 't jaarPhusebox schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:42:
[...]
De Avento hebben ze vervangen door Metro 2.0. En ze konden geen Geberit/Sigma leveren.
Maar goed desnoods kopen we dat ergens anders. Alleen is het wel zo'n pusherige winkel, want actie is tot en met zaterdag...
[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 01-02-2024 12:46 ]
Zonder die korting scheelt het niet veel meer.ViezeVis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:45:
[...]
Die acties hebben ze allemaal, altijd. Alleen die BTW-actie in specifiek lijkt idd wel voor een bepaalde tijd van 't jaar(ook zonder die korting overigens de voordeligste in onze situatie).
We hebben inmiddels vijf halve tegels uit deze Del Conca-lijn hier thuis liggen als samples. Heb ze al een keer nat gemaakt om te voelen hoe glad/ruw dat dan is, en de uitkomst is... dat ik het eigenlijk nog steeds niet kan beoordelen, omdat een paar losse wiebeltegels van 20x10 niet representatief zijn voor een natte vloer waar je nietsvermoedend overheen looptViezeVis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Kun je in de winkel niet vragen of je zo'n R9 tegel nat kunt maken
In de winkel testen wordt lastig omdat ik ze in NL nog nergens heb kunnen vinden. Samples besteld in Italië, daar zouden we dan ook de complete bestelling gaan doen. Maar ivm verzendkosten is er daarna ook (letterlijk) geen weg meer terug.
Naar eigen zeggen zijn we zeker nog jong en vitaal. Het gaat eigenlijk meer om de kinderen van 4 en 8. Rennen wordt lastig in een badkamer van 3.0x1.5m maar 'voorzichtig doen' lijkt ook niet echt in hun genen te zitten.Flix20 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:34:
Onderstaand is zonder enige onderbouwing en puur ter 'onderbuikgevoel';
Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken naar het anti slip verhaal, gewoon gekozen wat ik mooi vond.
geen last van gladde tegels maar ga even de specs opzoeken.
geen last van gladde tegels maar ga even de specs opzoeken.
Die R waarde ook niet naar gekeken, maar we hebben de vloerverwarming er nu ook uit gegooid qua wensen voor de badkamer. Te klein oppervlak en we gaan toch een badmat neerleggen, en ons werd door diverse mensen geadviseerd om dan geen vloerverwarming te nemen.
BIj een inloopdouche is het een heel ander verhaal natuurlijk. Zou daar zelf ook niet meteen aan gedacht hebben.
BIj een inloopdouche is het een heel ander verhaal natuurlijk. Zou daar zelf ook niet meteen aan gedacht hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 01-02-2024 13:28 ]
Het hangt er denk ik vanaf of je een inloopdouche gaat plaatsen of niet.Topman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:30:
[Afbeelding]
Vraag over vloertegels en slipgevaar. Wij willen graag een terrazzo-tegel op de badkamervloer en na lang zoeken hebben we er eentje gevonden die we allebei mooi vinden. Bijkomstig voordeel is dat er in dezelfde lijn ook een neutrale witte tegel zit, in dezelfde basiskleur van de terrazzo-variant. Die tegel willen we deels op de muur gebruiken.
Wij helemaal blij met het doorhakken van deze knoop en vrolijk op zoek naar bijpassende kranen, wastafelmeubel etc. Tot ik nog eens naar de specs van de tegel ging kijken...
DIN 51130: R 9
DIN 51097: A
Ik lees op verschillende sites dat je in badkamers minimaal een anti-slipwaarde van R10 wil hebben. Iemand hier ervaring met R9 tegels? Niet aan beginnen, of moet ik me niet onnodig bang laten maken en valt het in de praktijk best mee met slipgevaar?
Een eventuele oplossing zou nog kunnen zijn om een anti-slip coating aan te brengen. Al ben ik dan wel benieuwd in hoeverre je dat gaat zien, en hoe vaak je zo'n behandeling moet herhalen. Iemand hier misschien praktijkervaring mee?
Op deze site staat een handig overzicht, misschien heb je hier iets aan.
https://www.villeroy-boch...slipvastheid-klassen.html
[ Voor 29% gewijzigd door MBYJMEI op 01-02-2024 13:35 ]
Vet, wij krijgen exact dezeflde tegel in de badkamerFlix20 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:32:
Bij onze verbouwing zijn we ook langzamerhand aan de sanitaire ruimtes toegekomen.
Toilet was als eerste aan de beurt. Na maanden opzoek geweest naar dé tegel, liepen we er bij toeval bij de lokale tegenhandel tegenaan.
Tegels ondertussen op de muur geplakt
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ondertussen eiken plank ook klaar gemaakt en klaar om af te monteren.
Wel bizar wat voegkleur met je tegels doet:
[Afbeelding]
*sowieso
Dank! Dat is de duidelijkste uitleg die ik tot nu toe gelezen heb. Kort samengevat: de R waarde gaat over slipgevaar met schoenen aan en motorolie op de tegels. En de A/B/C-waarde wordt gemeten met blote voeten en water op de vloer.MBYJMEI schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Het hangt er denk ik vanaf of je een inloopdouche gaat plaatsen of niet.
Op deze site staat een handig overzicht, misschien heb je hier iets aan.
https://www.villeroy-boch...slipvastheid-klassen.html
Nu ben ik niet van plan om in de badkamer aan mijn hypothetische motor te gaan sleutelen. Dus het klinkt alsof die A/B/C-waarde eigenlijk de beste indicatie is van de slipbestendigheid van je tegels. Volgens Villeroy en Boch moet je in je douche voor B gaan, in de rest van je badkamer volstaat A. Daarnaast heb je ook nog klasse C maar die is bedoeld voor traptreden en schuine hellingen in zwembaden, dus niet van toepassing voor de gemiddelde privé badkamer.
We nemen inderdaad een inloopdouche. Maar om daar nou een andere tegel neer te leggen dan in de rest van de badkamer, dat zie ik eigenlijk niet zitten. Wat wél weer prima zou kunnen is de tegels thv de douche behandelen met een anti-slip coating. De douche komt achter een muurtje in de verste hoek van de badkamer, dus als die tegels er door die coating iets anders uit gaan zien dan valt dat nauwelijks op.
Is het "echt" terrazzo of keramisch? De echte moet je nog coaten anders wordt deze snel aangetast door zuren en water. Keramisch zou ik niets aan laten doen.Topman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:30:
[Afbeelding]
Vraag over vloertegels en slipgevaar. Wij willen graag een terrazzo-tegel op de badkamervloer
Weet iemand een simpel programmaatje (online) waarmee we kunnen puzzelen met verschillende indelingen voor onze nieuwe badkamer? Graag eentje die het ook in 3D kan zetten voor een beetje ruimtelijk inzicht. Bedankt!
Diverse websites hebben een tool; als echt even basic met de indeling spelen is:MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:09:
Weet iemand een simpel programmaatje (online) waarmee we kunnen puzzelen met verschillende indelingen voor onze nieuwe badkamer? Graag eentje die het ook in 3D kan zetten voor een beetje ruimtelijk inzicht. Bedankt!
https://idesign.saninet.eu/?id=1
https://www.villeroy-boch.nl/badkamerplanner.html
Als je verder wil gaan naar een wat meer "realistische rendering", ik werk momenteel met Homestyler:
https://3d.homestyler.com/
Maar er zijn nog genoeg andere te vinden als je googled. Dit zijn de 3 die mij op weg hebben geholpen.
:strip_exif()/f/image/tFnakMuOe29DxmX4zGPfp1RT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jTgKf62ykD3jBpfZ19LSkSi5.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de oplettende kijker; we hebben gisteravond de accentegel (houtlook met reliëf) omgegooid naar de andere kant, omdat de aannemers aangeven dat het afkitten van deze tegels lastig is en het met monteren van de wc pot problemen gaf. En eigenlijk vinden we deze optie ook wel mooi. Het meubel steekt meer af, maar het bad nu helaas wat minder.
Wat een kul. Aan de andere kant moet de tegel ook afgekit worden.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Diverse websites hebben een tool; als echt even basic met de indeling spelen is:
Als je verder wil gaan naar een wat meer "realistische rendering", ik werk momenteel met Homestyler:
Maar er zijn nog genoeg andere te vinden als je googled. Dit zijn de 3 die mij op weg hebben geholpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de oplettende kijker; we hebben gisteravond de accentegel (houtlook met reliëf) omgegooid naar de andere kant, omdat de aannemers aangeven dat het afkitten van deze tegels lastig is en het met monteren van de wc pot problemen gaf. En eigenlijk vinden we deze optie ook wel mooi. Het meubel steekt meer af, maar het bad nu helaas wat minder.
Montage van de wc... Het zijn letterlijk 2 draadeindes waar je deze overheen schuift.
Wat hij zou kunnen bedoelen, is dat je dan puntbelasting op de tegel gaat krijgen, maar daarvoor zet je dat schuim matje ertussen om deze druk meer te verspreiden.
Het wordt er persoonlijk niet mooier op. Wat druk zo die houtlook tegel en dan de wc wand weer de andere tegel. Hou ook alles wit. Die zwarte spiegel heeft er niks te zoeken. En alle accessoires eruit. Het vertroebeld je ontwerp nu heel erg.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Diverse websites hebben een tool; als echt even basic met de indeling spelen is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ik snap het ontwerp ook niet echt.
Zet je bad tegen de achterwand, je wc in een voorzetwandje naast je deur en je hebt links en rechts heerlijk ruimte.
Er werd letterlijk gezegd dat de tegel kan breken en dat ze geen garanties geven. Door twee van de drie. De derde zei alleen dat het een lelijke kitnaad gaat worden.Flix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:39:
[...]
Wat een kul. Aan de andere kant moet de tegel ook afgekit worden.
Montage van de wc... Het zijn letterlijk 2 draadeindes waar je deze overheen schuift.
Wat hij zou kunnen bedoelen, is dat je dan puntbelasting op de tegel gaat krijgen, maar daarvoor zet je dat schuim matje ertussen om deze druk meer te verspreiden.
Dat past niet, dan heb je geen ruimte meer voor de meubels/verwarming. Althans ik kreeg het niet voor elkaar.t14wo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:45:
[...]
Het wordt er persoonlijk niet mooier op. Wat druk zo die houtlook tegel en dan de wc wand weer de andere tegel. Hou ook alles wit. Die zwarte spiegel heeft er niks te zoeken. En alle accessoires eruit. Het vertroebeld je ontwerp nu heel erg.
En ik snap het ontwerp ook niet echt.
Zet je bad tegen de achterwand, je wc in een voorzetwandje naast je deur en je hebt links en rechts heerlijk ruimte.
Voor back to wall is er te weinig plek links en rechts, dan krijg je van die ruimtes waar lastig te poetsen valt (12 cm aan beide kanten ongeveer).
En met een hoekbad hou je ook een rare ruimte over.
Maar ik zal het nog eens proberen.
Qua wc, voorzetwand zal 20cm moeten worden qua diepte vanwege de plek van de afvoer. Als ik de wc 90 graden draai komt die dus ook 70+ cm de diepte in. De voorzetwand is nu ook 70cm breed. Dus qua ruimte maakt het dan niet veel uit, of zie ik het verkeerd?
En wat is er dan mis met die zwarte spiegel? Helaas is de keus alleen RVS, Zwart, Koper, Goud.
[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 02-02-2024 13:10 ]
Waarom past het bad tegen de achterwand niet? Je zou dan meer vrije ruimte in het midden krijgen wat volgens mij voor een meer ruimtelijk gevoel zorgt.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Dat past niet, dan heb je geen ruimte meer voor de meubels/verwarming. Althans ik kreeg het niet voor elkaar.
En wat is er dan mis met die zwarte spiegel? Helaas is de keus alleen RVS, Zwart, Koper, Goud.
Wat zijn de afmetingen van je badkamer?
Spiegels heb je trouwens ook genoeg zonder rand. Wellicht is dat een optie?
Heb mijn post nog aangepast met wat toelichting.MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:00:
[...]
Waarom past het bad tegen de achterwand niet? Je zou dan meer vrije ruimte in het midden krijgen wat volgens mij voor een meer ruimtelijk gevoel zorgt.
Wat zijn de afmetingen van je badkamer?
Spiegels heb je trouwens ook genoeg zonder rand. Wellicht is dat een optie?
252 diep, 211 breed. Zal iets kleiner worden nu door de tegels (momenteel zijn het erg dunne tegels)
Spiegel zonder rand vinden we minder mooi. Maar goed snap dat het zwart niet goed matched met gunmetal kranen.
Ik zal het eens uittekenen straks. Denk dat het meubel plaatsen dan lastig wordt. Ik volg overigens opzettelijk accessoires toe want een lege badkamer gaat het straks ook niet in het echt worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 02-02-2024 13:06 ]
Ik zou voor een spiegel gaan met geïntegreerde verlichting en verwarming. Nooit meer een beslagen spiegel is echt heel fijn!
Dat zit er sowieso in.venneke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:05:
Ik zou voor een spiegel gaan met geïntegreerde verlichting en verwarming. Nooit meer een beslagen spiegel is echt heel fijn!
Heb je overwogen om een inbouwbad te kiezen? Van Villeroy en Boch hebben ze mooie quaryl baden (oberon of libra) die hebben hele strakke lijnen en dan kun je ernaast tegels doortrekken voor de ruimte die je overhebt. Dan is de bovenkant van het bad horizontaal vlak met de tegels en heb je geen rand. Kun je daar nog iets opzetten bijv.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Dat past niet, dan heb je geen ruimte meer voor de meubels/verwarming. Althans ik kreeg het niet voor elkaar.
Voor back to wall is er te weinig plek links en rechts, dan krijg je van die ruimtes waar lastig te poetsen valt (12 cm aan beide kanten ongeveer).
En met een hoekbad hou je ook een rare ruimte over.
Maar ik zal het nog eens proberen.
Qua wc, voorzetwand zal 20cm moeten worden qua diepte vanwege de plek van de afvoer. Als ik de wc 90 graden draai komt die dus ook 70+ cm de diepte in. De voorzetwand is nu ook 70cm breed. Dus qua ruimte maakt het dan niet veel uit, of zie ik het verkeerd?
En dan heb je een mooie houtlook achterwand bij het bad. Dat is dan een echte blikvanger als je binnenkomt…
Onze nieuwe (2e) badkamer is vergelijkbaar qua afmeting.
Goed bezig. De tegel die jullie gebruiken als achterwand, daar zit toch ook best veel reliëf in. Ben benieuwd naar het eindresultaat en of je nog problemen tegen bent gekomen daar door.Rzaan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:51:
Wij vorderen met de WC beneden. Later in mijn verbouwings-topic elders op Tweakers een verslag.
[Afbeelding]
In deze situatie zie ik totaal de meerwaarde niet van een halfvrijstaand bad. Zou hem vervangen voor inbouw.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:49:
Even heel snel, er van uitgaane dat we de hoge kast niet willen opgeven qua opbergruimte. Wellicht zijn er betere/slimmere oplossingen maar ik zie ze niet zo snel.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wc op de plek van de wastafel. Je kunt dan de betimmering van het toiletreservoir doortrekken tot achter het bad en daar evt nog een nis creëren.
Dan wastafel daartegenover met de hoge kast aan de rechterkant van het meubel.
Hoe de kast nu naast het toilet hangt zou ik niet doen. Oogt erg krap en ook fijner om wat meer ruimte om het toilet te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door MBYJMEI op 02-02-2024 14:21 ]
Het was gewoon even snel met de producten schuiven om te zien wat de indeling doet.MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:19:
[...]
In deze situatie zie ik totaal de meerwaarde niet van een halfvrijstaand bad. Zou hem vervangen voor inbouw.
Wc op de plek van de wastafel. Je kunt dan de betimmering van het toiletreservoir doortrekken tot achter het bad en daar evt nog een nis creëren.
Dan wastafel daartegenover met de hoge kast aan de rechterkant van het meubel.
Hoe de kast nu naast het toilet hangt zou ik niet doen. Oogt erg krap en ook fijner om wat meer ruimte om het toilet te hebben.
WC kan niet verplaatst, moet in die hoek blijven. En de deur zit ook ongunstig helaas.
Moet je die steentjes nog voegenRzaan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:51:
Wij vorderen met de WC beneden. Later in mijn verbouwings-topic elders op Tweakers een verslag.
[Afbeelding]
Kun je de wc nog een kwartslag draaien tegen de zijmuur?Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Het was gewoon even snel met de producten schuiven om te zien wat de indeling doet.
WC kan niet verplaatst, moet in die hoek blijven. En de deur zit ook ongunstig helaas.
Wat zijn de afmetingen van je bad en je badmeubel?
Je hebt het uitgetekend. Het wordt idd lastig in die indeling. Dus goed afgewogen en dit is dan toch je beste optie qua indeling!Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:03:
[...]
Heb mijn post nog aangepast met wat toelichting.
252 diep, 211 breed. Zal iets kleiner worden nu door de tegels (momenteel zijn het erg dunne tegels)
Spiegel zonder rand vinden we minder mooi. Maar goed snap dat het zwart niet goed matched met gunmetal kranen.
Ik zal het eens uittekenen straks. Denk dat het meubel plaatsen dan lastig wordt. Ik volg overigens opzettelijk accessoires toe want een lege badkamer gaat het straks ook niet in het echt worden.
[ Voor 30% gewijzigd door t14wo op 02-02-2024 14:31 ]
Ik krijg het er wel in. Maar heb je naar de tekening gekeken? Ik heb toch dat gedaan, bad naar achter, wc gedraait. Volgens mij heb ik exact dat gedaan wat je zegt.t14wo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:28:
[...]
Ik snap niet dat je in 211 breedte geen bad krijgt?
En wat heeft dit nou met de plaatsing van je meubel te maken, want dat past net zo goed als dat het nu past. Je hebt toch precies dezelfde ruimte? Als jij het naar achter verplaatst en je wc een kwartslag draait, heb je heel de linkermuur vrij voor je badmeubel. kan je evt. je hoge kast nog verplaatsen naar de rechter zijde (Waar nu je wc zit) en dan plaats je daar ook het glazen wandje van je douchebadding).
Ah zie dat je jouw post ook hebt aangepast. Helder.
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 02-02-2024 14:34 ]
Ik heb persoonlijk meer vraagtekens bij het in bad douchen, iets wat ik absoluut verafschuw.
Maar dat is persoonlijk.
Maar dat is persoonlijk.
Dat heeft Phusebox nu inmiddels meermaals te horen gekregen en op gereageerdFlix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:32:
Ik heb persoonlijk meer vraagtekens bij het in bad douchen, iets wat ik absoluut verafschuw.
Maar dat is persoonlijk.
Waar zit die afschuw precies in? Ik probeer het serieus te begrijpen….Flix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:32:
Maar dat is persoonlijk.
Wij hebben boven een inloopdouche, echt superfijn en heeft mijn voorkeur.
Nu maken we een 2e badkamer beneden met een bad, vanwege onze zoon die erg rustig wordt van in bad gaan. Maar tegelijkertijd wil ik wel de optie houden om gewoon snel te kunnen douchen als dat nodig is, dus als je allebei wilt, dan is het toch prima.
Ik zie het probleem niet zo… vandaar mijn vraag of ik iets over het hoofd zie…?
Inloopdouche heeft ook echt nadelen hoor. Het ziet er super strak uit, maar het is echt wel sneller koud ondanks goede verwarming en vloerverwarming en je bent ook altijd weer een poosje zoet met de vloer weer droogmaken na afloop…
[ Voor 14% gewijzigd door MBYJMEI op 02-02-2024 14:37 ]
Inderdaad al eerder op gereageerd, maar als je de ruimte niet hebt en een bad wil behouden moet je compromissen sluiten. We zijn al 17 jaar niet anders gewend overigens.Flix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:32:
Maar dat is persoonlijk.
Ik zou ook heel graag een inloopdouche en bad willen, maar dat zit er voor ons niet in. En na 8 jaar zoeken naar een huis wordt het dan toch maar tijd om hier te gaan verbouwen en te blijven waar we zitten.
[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 02-02-2024 14:36 ]
De krappe bak waar je in moet staan en vaak aflopende randen.MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:35:
[...]
Waar zit die afschuw precies in? Ik probeer het serieus te begrijpen….
Wij hebben boven een inloopdouche, echt superfijn en heeft mijn voorkeur.
Nu maken we een 2e badkamer beneden met een bad, vanwege onze zoon die erg rustig wordt van in bad gaan. Maar tegelijkertijd wil ik wel de optie houden om gewoon snel te kunnen douchen als dat nodig is, dus als je allebei wilt, dan is het toch prima.
Ik zie het probleem niet zo… vandaar mijn vraag of ik iets over het hoofd zie…?
Inloopdouche heeft ook echt nadelen hoor. Het ziet er super strak uit, maar het is echt wel sneller koud ondanks goede verwarming en vloerverwarming en je bent ook altijd weer een poosje zoet met de vloer weer droogmaken na afloop…
Daarnaast moet je er steeds in/overheen klimmen.
Als iemand die in het verleden nogal blessures aan de onderste ledematen heeft gehad is dat verdomd onpraktisch om dan half gammel over zo'n rand te moeten klimmen.
Het is in mijn ogen zo'n half gebakken compromis.
Een compromis is altijd half gebakkenFlix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:45:
[...]
De krappe bak waar je in moet staan en vaak aflopende randen.
Als iemand die in het verleden nogal blessures aan de onderste ledematen heeft gehad is dat verdomd onpraktisch om dan half gammel over zo'n rand te moeten klimmen.
Heb je al naar die inbouwbaden gekeken? Dan zou je zoiets kunnen maken in de ruimte die je overhoudt. Uitgaande van een 180bad heb je dan nog zo’n 30cm over voor zulke nissen. Kun je ook een hoop in kwijt en wellicht heb je dan de hoge kast niet nodig?MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:21:
[...]
Heb je overwogen om een inbouwbad te kiezen? Van Villeroy en Boch hebben ze mooie quaryl baden (oberon of libra) die hebben hele strakke lijnen en dan kun je ernaast tegels doortrekken voor de ruimte die je overhebt. Dan is de bovenkant van het bad horizontaal vlak met de tegels en heb je geen rand. Kun je daar nog iets opzetten bijv.
En dan heb je een mooie houtlook achterwand bij het bad. Dat is dan een echte blikvanger als je binnenkomt…
Onze nieuwe (2e) badkamer is vergelijkbaar qua afmeting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/um9TbzNxaFM3ldMcqujcQKVR.jpg?f=user_large)
Ja met blessures zijn er natuurlijk altijd zaken die minder makkelijk gaan… maar ik neem aan dat je niet heel je huis inricht met het idee of het handig of praktisch zou zijn als je blessures hebt, maar aanpast op je persoonlijke levensstijl.Flix20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:45:
[...]
De krappe bak waar je in moet staan en vaak aflopende randen.
Tenzij die er al zijn natuurlijk, dan wel. Maar je kunt niet overal rekening mee houden.
Wel mee eens dat je het juiste bad moet kiezen. Ooit een keer hoogzwanger in een bad staan douchen en keihard onderuit gegleden omdat het een duobad was met een schuine kant….
Dat was pijnlijk 😩
Het is keramisch nep-terrazzo. Het oorspronkelijke plan was een echte terrazzovloer laten storten, maar vanwege het gewicht (jaren '30 woning met houten vloerbalken) hebben we dat al snel uit ons hoofd gezet.Black Sparrow schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Is het "echt" terrazzo of keramisch? De echte moet je nog coaten anders wordt deze snel aangetast door zuren en water. Keramisch zou ik niets aan laten doen.
En vergeet het onderhoud nietTopman schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Het is keramisch nep-terrazzo. Het oorspronkelijke plan was een echte terrazzovloer laten storten, maar vanwege het gewicht (jaren '30 woning met houten vloerbalken) hebben we dat al snel uit ons hoofd gezet.
Zo bedoel je?MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Heb je al naar die inbouwbaden gekeken? Dan zou je zoiets kunnen maken in de ruimte die je overhoudt. Uitgaande van een 180bad heb je dan nog zo’n 30cm over voor zulke nissen. Kun je ook een hoop in kwijt en wellicht heb je dan de hoge kast niet nodig?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/dvH5OryWnmd5hskJb1Mvnkbq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja bijvoorbeeld. Of de nissen aan de andere kant… wisselen met de douchekop.
Dan kun je de inbouwkranen van de wastafel en van de douchekop in dezelfde wand plaatsen.
Ik denk dat het ook iets mooier oogt als je de badkamer binnenkomt, maar dat is persoonlijk denk ik.
Oh ja oeps aan die wand links kan geen inbouw. Voorzet wand is ook geen mogelijkheid daar.MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Ja bijvoorbeeld. Of de nissen aan de andere kant… wisselen met de douchekop.
Dan kun je de inbouwkranen van de wastafel en van de douchekop in dezelfde wand plaatsen.
Ik denk dat het ook iets mooier oogt als je de badkamer binnenkomt, maar dat is persoonlijk denk ik.
Maakt het allemaal een stuk complexer ook, want dan moeten de CV leiding echt compleet naar de andere kant van de ruimte voor de radiator bijvoorbeeld.
Laat je nou eens niet leiden door hoe veel leidingen er verplaatst moeten worden.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Oh ja oeps aan die wand links kan geen inbouw. Voorzet wand is ook geen mogelijkheid daar.
Maakt het allemaal een stuk complexer ook, want dan moeten de CV leiding echt compleet naar de andere kant van de ruimte voor de radiator bijvoorbeeld.
Het maakt werkelijk niets uit of je een leiding nu 20 cm of 4 meter moet verleggen.
Behalve de prijs dant14wo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:37:
[...]
Laat je nou eens niet leiden door hoe veel leidingen er verplaatst moeten worden.
Het maakt werkelijk niets uit of je een leiding nu 20 cm of 4 meter moet verleggen.
Ga het dit weekend nog eens goed bekijken met mijn vrouw samen. Zij voelt in eerste instantie ook meer voor de originele opzet die we hadden.
Ik denk niemand je vorige design mooier vindt dat deze hierboven. Dit is echt vééééél beter.
Als je graag tegelijk gebruik maakt van de badkamer, is een open ruimte in het midden erg fijn.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Behalve de prijs dan![]()
Ga het dit weekend nog eens goed bekijken met mijn vrouw samen. Zij voelt in eerste instantie ook meer voor de originele opzet die we hadden.
Bedenk dat als je toch al de hele boel open gaat breken je het dan beter gelijk kunt doen zoals je het het liefste hebt. Die badkamer zit er toch weer in voor de komende 15-20jaar zeg maar. Voor woongenot is het echt wel waard om iets meer uit te geven.
En als je al je spullen bij de badkamerwinkel bestelt, ben je relatief niet duur uit.
Dan zou ik eerder besparen op wel/geen inbouwkranen bijv, niet op de indeling van de badkamer.
Maar goed! Succes in elk geval.
En bedankt voor de tekeningen/foto’s.
Wij zaten ook te puzzelen en dus wilde ik 3D iets in elkaar zetten. Maar door jouw bijdrage ben ik er nu wel uit. Voordeel is dat wij volledig nieuw aanbouwen dus alle leidingen nog gelegd moeten worden en de positie van de deur ook bepaald kan worden.
Anyway, slaap er nog een nachtje over. Je komt er wel uit.
Nou ja ik slaap er al een paar weken slecht van eigenlijk. En dan niet alleen vanwege de prijzen, maar ook twijfel aan alles.MBYJMEI schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:57:
[...]
Als je graag tegelijk gebruik maakt van de badkamer, is een open ruimte in het midden erg fijn.
Bedenk dat als je toch al de hele boel open gaat breken je het dan beter gelijk kunt doen zoals je het het liefste hebt. Die badkamer zit er toch weer in voor de komende 15-20jaar zeg maar. Voor woongenot is het echt wel waard om iets meer uit te geven.
En als je al je spullen bij de badkamerwinkel bestelt, ben je relatief niet duur uit.
Dan zou ik eerder besparen op wel/geen inbouwkranen bijv, niet op de indeling van de badkamer.
Maar goed! Succes in elk geval.
En bedankt voor de tekeningen/foto’s.
Wij zaten ook te puzzelen en dus wilde ik 3D iets in elkaar zetten. Maar door jouw bijdrage ben ik er nu wel uit. Voordeel is dat wij volledig nieuw aanbouwen dus alle leidingen nog gelegd moeten worden en de positie van de deur ook bepaald kan worden.
Anyway, slaap er nog een nachtje over. Je komt er wel uit.
Dat twijfelen en alles heroverwegen herken ik wel een klein beetje. Maar dat kan niemand voor je wegnemen… Lastig is het wel.Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:00:
[...]
Nou ja ik slaap er al een paar weken slecht van eigenlijk. En dan niet alleen vanwege de prijzen, maar ook twijfel aan alles.
Misschien een aannemer in de arm nemen en het inplannen. Dan heb je een stok achter de deur. Wij gaan over 3 weken beginnen met de aanbouw dus ik mag de offerte wel es gaan doorzetten 😀
Is ook vertekend natuurlijk omdat er nog weinig "spullen" instaan. In die hoge kast zit een ingebouwde wasmand. In deze opstelling moet die ergens los staan. Kan alleen nog bij de radiator.venneke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:07:
Zou je niet in de voorzetwand ondiepe schappen kunnen inbouwen voor aan de wasbak?
[Afbeelding]
Kan eventueel met of zonder deur, maar dan heb je wel extra opslagruimte voor aan de wasbak.
Ik vind dit ontwerp wel het beste wat ik nu toe heb gezien van je.
Ik vind dit ook ruimtelijker en mooier, maar minder praktisch voor mijn gevoel. Die open schappen, ook leuk en mooi, maar ook stofnesten die je weer extra moet poetsen.
Persoonlijk vind ik de laatste opstelling de mooiste en het meest ruimtelijk ogen. Valt zeker niet tegen!Phusebox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:20:
[...]
Is ook vertekend natuurlijk omdat er nog weinig "spullen" instaan. In die hoge kast zit een ingebouwde wasmand. In deze opstelling moet die ergens los staan. Kan alleen nog bij de radiator.
Ik vind dit ook ruimtelijker en mooier, maar minder praktisch voor mijn gevoel. Die open schappen, ook leuk en mooi, maar ook stofnesten die je weer extra moet poetsen.
Maar zoals met alles: ik hoef er niet te douchen, dat moeten jullie. Dus kijk wat je zélf mooi en praktisch vindt.
Maar een wasmand in de badkamer hebben wij niet. Een hoge kast ook niet. Maar dat hebben we ook helemaal niet nodig in de badkamer en missen we dus ook helemaal niet. Ergens zal iedereen idd ook compromissen sluiten en voor de één is dat een ander compromis dan voor de ander. Aangezien iedereen andere wensen/eisen heeft
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heb ook de tweede offerte binnen voor het plaatsen... 14,5k.
Voor 2,5x2,1 meter. Bad, opbouw badkraan, inbouw regendouche in het Bad, twee kastjes, 1 wastafel met inbouwkraan en een hangtoilet.
Vloerverwarming hebben we al geschrapt.
En ik dacht dat de eerste offerte van 11k al slikken was. (Maar die mag het werk dus niet doen omdat we niet bij de zaak kopen die ons aan hem had doorverwezen)
Voor 2,5x2,1 meter. Bad, opbouw badkraan, inbouw regendouche in het Bad, twee kastjes, 1 wastafel met inbouwkraan en een hangtoilet.
En ik dacht dat de eerste offerte van 11k al slikken was. (Maar die mag het werk dus niet doen omdat we niet bij de zaak kopen die ons aan hem had doorverwezen)
[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 04-02-2024 10:36 ]
Kan toch nooit 6k aan materiaalkosten zijn lijkt mij. Eerder 2k? En dat vind ik al best ruim genomen.Icarus Effect schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:16:
***members only***
Maar dat is toilet en badkamer. Ik heb dus een offerte van 14,5 k voor alleen badkamer, ook ca. 5m2 en lever zelf ook de tegellijm en voegsel aan.
Dit aoort verbruiksmateriaal is nooit meer dan 2000. En dat is heel ruim met een pallet aan egaline.Phusebox schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:39:
[...]
Kan toch nooit 6k aan materiaalkosten zijn lijkt mij. Eerder 2k? En dat vind ik al best ruim genomen.
Maar dat is toilet en badkamer. Ik heb dus een offerte van 14,5 k voor alleen badkamer, ook ca. 5m2 en lever zelf ook de tegellijm en voegsel aan.
Ja dat dacht ik zelf dus ook. Blijft over 12,5k voor 120 uur werk?t14wo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Dit aoort verbruiksmateriaal is nooit meer dan 2000. En dat is heel ruim met een pallet aan egaline.
Als het al 120 uur zijn. Dus zeg maar 100 euro per uur. Vind ik best aan de prijs.
Ik heb ook gevraagd voor specificaties per onderdeel, dus materiaal en uren. Maar dat deden ze niet. Dan weet je genoeg toch.
We hadden gerekend op 10-12k eigenlijk, niet 14+. Dacht dat ik daarmee al een flink budget had. Als de andere offertes ook zo hoog zijn is het maar de vraag of ik er mee door ga.
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 04-02-2024 11:00 ]
Nee, dat geloof ik inderdaad ook niet waarmee die installateur verreweg de 'goedkoopste' zal zijn. Het ontbreken van een gedetailleerde specificatie is mij ook een doorn in het oog, echter heb ik bij één offerte wel op regelniveau de prijzen ontvangen. Wellicht dat het jouw ook een goed beeld geeft: Van de totale offerte ad € 14,5k (incl. BTW) heeft € 11,3k betrekking op de badkamer en deze is vervolgens als volgt opgebouwd:Phusebox schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:39:
[...]
Kan toch nooit 6k aan materiaalkosten zijn lijkt mij. Eerder 2k? En dat vind ik al best ruim genomen.
- Werkzaamheden voor vloer (egalisatie) en verlaagd plafond, stucen plafond en spots € 3,2k
- Werkzaamheden voor tegelen á 35 M2 (standaardafmetingen) en de bijbehorende materiaalkosten voor kit en voegen € 4,4k
- Werkzaamheden voor installatie badkamersanitair, verleggen leidingen en incl. leidingmateriaal € 3,7k
Ja dus 11k hoopte ik ook op. En niet 14,5 k voor alleen badkamer.Icarus Effect schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Nee, dat geloof ik inderdaad ook niet waarmee die installateur verreweg de 'goedkoopste' zal zijn. Het ontbreken van een gedetailleerde specificatie is mij ook een doorn in het oog, echter heb ik bij één offerte wel op regelniveau de prijzen ontvangen. Wellicht dat het jouw ook een goed beeld geeft: Van de totale offerte ad € 14,5k (incl. BTW) heeft € 11,3k betrekking op de badkamer en deze is vervolgens als volgt opgebouwd:Ik begin wel te twijfelen of een all-in prijs bij een badkamer boer écht zoveel gaat uitmaken voor de splitsing materiaal en arbeid. Grootste voordeel blijft uiteraard wel dat je meer invloed hebt op wie uiteindelijk het werk gaat uitvoeren.
- Werkzaamheden voor vloer (egalisatie) en verlaagd plafond, stucen plafond en spots € 3,2k
- Werkzaamheden voor tegelen á 35 M2 (standaardafmetingen) en de bijbehorende materiaalkosten voor kit en voegen € 4,4k
- Werkzaamheden voor installatie badkamersanitair, verleggen leidingen en incl. leidingmateriaal € 3,7k
En volgens mij is 11k al veel.
Icarus Effect schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Nee, dat geloof ik inderdaad ook niet waarmee die installateur verreweg de 'goedkoopste' zal zijn. Het ontbreken van een gedetailleerde specificatie is mij ook een doorn in het oog, echter heb ik bij één offerte wel op regelniveau de prijzen ontvangen. Wellicht dat het jouw ook een goed beeld geeft: Van de totale offerte ad € 14,5k (incl. BTW) heeft € 11,3k betrekking op de badkamer en deze is vervolgens als volgt opgebouwd:Ik begin wel te twijfelen of een all-in prijs bij een badkamer boer écht zoveel gaat uitmaken voor de splitsing materiaal en arbeid. Grootste voordeel blijft uiteraard wel dat je meer invloed hebt op wie uiteindelijk het werk gaat uitvoeren.
Ik vroeg het aan mijn zwager die aannemer is, en grote verbouwingen doet, alsook kleinere klussen, zoals het installeren van een nieuwe badkamer. Als je alleen een badkamer en/of toilet gaat vervangen, ben je relatief altijd duurder uit tov als je het laat doen als onderdeel van een grotere verbouwing.
Er zijn bij een badkamer best wel wat klusjes die ‘droogtijd’ hebben, zoals egaliseren, tegels zettn, voegen, afkitten.
Dan komt het dus best vaak voor dat je maar een gedeelte van de dag werk hebt, en dan weer naar een andere klus kan gaan , omdat je simpelweg die dag niet verder kunt omdat dingen moeten drogen/uitharden etc.
Ook kan het zijn dat er werkzaamheden uitgevoerd worden door onderaannemers, bijv elektriciteit etc, en dat moet ook ingepland worden etc. Omdat het een relatief kleine oppervlakte betreft, kan je daar niet perse tegelijkertijd bezig zijn. Al met al is zo’n klus voor welke aannemer dan ook, altijd meer bewerkelijk en kost het ook meer uren, dan als je het als onderdeel doet van een grotere verbouwing. Dan is er altijd wel iets anders te doen, en kan iemand gewoon volle dagen maken.
Dat zie je uiteindelijk dus ook terug in de prijs…
Zelf materialen kopen en evt zelf slopen, daar kan je dan in zo’n geval op besparen…
Er zijn bij een badkamer best wel wat klusjes die ‘droogtijd’ hebben, zoals egaliseren, tegels zettn, voegen, afkitten.
Dan komt het dus best vaak voor dat je maar een gedeelte van de dag werk hebt, en dan weer naar een andere klus kan gaan , omdat je simpelweg die dag niet verder kunt omdat dingen moeten drogen/uitharden etc.
Ook kan het zijn dat er werkzaamheden uitgevoerd worden door onderaannemers, bijv elektriciteit etc, en dat moet ook ingepland worden etc. Omdat het een relatief kleine oppervlakte betreft, kan je daar niet perse tegelijkertijd bezig zijn. Al met al is zo’n klus voor welke aannemer dan ook, altijd meer bewerkelijk en kost het ook meer uren, dan als je het als onderdeel doet van een grotere verbouwing. Dan is er altijd wel iets anders te doen, en kan iemand gewoon volle dagen maken.
Dat zie je uiteindelijk dus ook terug in de prijs…
Zelf materialen kopen en evt zelf slopen, daar kan je dan in zo’n geval op besparen…
@twain4me @Murkmans @XOR @barry86
Nog bedankt voor jullie stof-preventieadvies
. Ik heb stofdeuren gekocht. Ik gebruik 1 stofdeur bij de badkamer. Is er nog bepaald advies v.w.b. stucloper op de trap? Wij hebben vloerbedekking op de trap namelijk. Het idee is dat 2 mensen gaan slopen en 2 mensen puin gaan afvoeren. De 2 mensen die slopen zullen waarschijnlijk in de badkamer blijven. Er zal eerst flink gesloopt worden, daarna het puin zoveel mogelijk verdelen in de emmers zodat je niet continu aan het lopen bent in een stoffige omgeving.
Ik overweeg om de andere deuren (slaapkamers) met iets van afdekfolie af te plakken van Kip.
Heb ik, behalve onderstaande, nog andere dingen nodig om goed te kunnen slopen?
- 2 combihamers
- Diverse tegelbeitels
- Moker en handbeitel
- 3M 1100 oordopjes voor de buren (als blijk van goede wil)
- Diverse emmers
- Plugjes voor waterleidingen
- Wago klemmen voor stroom
- PBM (oude kleding, stofkap, snijvaste handschoenen, gehoorbescherming)
Nog bedankt voor jullie stof-preventieadvies
Ik overweeg om de andere deuren (slaapkamers) met iets van afdekfolie af te plakken van Kip.
Heb ik, behalve onderstaande, nog andere dingen nodig om goed te kunnen slopen?
- 2 combihamers
- Diverse tegelbeitels
- Moker en handbeitel
- 3M 1100 oordopjes voor de buren (als blijk van goede wil)
- Diverse emmers
- Plugjes voor waterleidingen
- Wago klemmen voor stroom
- PBM (oude kleding, stofkap, snijvaste handschoenen, gehoorbescherming)
Koop een drukspuit en spuit de boel wat nat helpt ook heel veel tegen stof.
@ViezeVis als stucloper heb ik na zoekwerk deze gekocht. Deed het heel goed. Sterke stucloper die zowel op vloerbedekking als op PVC goed plakte. Onze badkamerboer bleek achteraf dezelfde te gebruiken, dat zegt misschien ook wel iets.
Zorg bij slopen iig dat je alles gelijk kunt af doppen. Water aanvoer, water afvoer, riool etc. Niets zo vervelend als dat daar rommel in komt.
Zorg bij slopen iig dat je alles gelijk kunt af doppen. Water aanvoer, water afvoer, riool etc. Niets zo vervelend als dat daar rommel in komt.
Dank voor de tip. Ik zag van PrimaCover dat zij speciale tapijt-rollen hadden. Maar die zaten echt zeker op 100 euro per rol. Online kom ik de PrimaCover Standard voor +/- 30-50€ tegen. Dat is al wat beterm181087 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:28:
@ViezeVis als stucloper heb ik na zoekwerk deze gekocht. Deed het heel goed. Sterke stucloper die zowel op vloerbedekking als op PVC goed plakte. Onze badkamerboer bleek achteraf dezelfde te gebruiken, dat zegt misschien ook wel iets.
Is dit wel echt aanbevolen en krijg je daardoor niet juist een hele drekkerige bende?ppatrick schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:28:
Koop een drukspuit en spuit de boel wat nat helpt ook heel veel tegen stof.
[ Voor 18% gewijzigd door ViezeVis op 04-02-2024 20:44 ]
Ik had de easydek carpet cover van 30cm breed voor rond 40,-
Valt mee hoor je moet natuurlijk niet 20 liter water gebruiken maar beetje is zeker handig.ViezeVis schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Dank voor de tip. Ik zag van PrimaCover dat zij speciale tapijt-rollen hadden. Maar die zaten echt zeker op 100 euro per rol. Online kom ik de PrimaCover Standard voor +/- 30-50€ tegen. Dat is al wat beter. Dank voor de tip. Riolering etc. tape ik straks af. Evt. met een oude doek. Leidingwerk dop ik af met kneldoppen of dopsokken met IT-ring.
[...]
Is dit wel echt aanbevolen en krijg je daardoor niet juist een hele drekkerige bende?
Wij kwamen uit op een badkamer van 5m2, voor 15K voor sanitair, installatie en materialen. (bad, douche, wasmeubel, vloerverwarming, geen wc).Phusebox schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:20:
Heb ook de tweede offerte binnen voor het plaatsen... 14,5k.
Bij dit soort klusjes moet je het vooral van doorverwijzingen hebben.
in ons geval nam de aannemer (timmerman van oudsher) een tegelzetter en loodgieter mee. Met z'n 4'en de plannen bespreken, plattegronden erbij en wat voorbeelden van een Online badkamerplanner.
Badkamers gaat echt in etappes, doorlooptijd bij ons was zo'n 3 weken. Hetzelfde team deed tegelijkertijd nog 2 andere badkamers begreep ik.
- 1 man loodgieter halve dag (riolering en water)
- 2 man ruwbouw halve dag (lewisvloer en voorbereidingen)
- 1 man loodgieter hele dag (vloerverwarming, water, douchedrain)
- 2 man ruwbouw halve dag (vloer storten)
- 1 man loodgieter halve dag (waterleidingen naar tappunten brengen)
- 2 man ruwbouw hele dag (voorzetwanden zetten + plafond)
- 1 man tegelzetter en voegen hele week
- 1 man loodgieter 2 dagen (sanitair plaatsen, aansluiten kranen/afvoeren)
- 1 man kitter halve dag
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat soort bedragen gaan wij nooit aan komen. Nu hebben we ook wat duurdere spullen uitgezocht, maar zeker niet het duurste. Materiaal met tegels zal rond de 13k uitkomen (zonder accessoires).Murkmans schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:18:
[...]
Wij kwamen uit op een badkamer van 5m2, voor 15K voor sanitair, installatie en materialen. (bad, douche, wasmeubel, vloerverwarming, geen wc).
Bij dit soort klusjes moet je het vooral van doorverwijzingen hebben.
in ons geval nam de aannemer (timmerman van oudsher) een tegelzetter en loodgieter mee. Met z'n 4'en de plannen bespreken, plattegronden erbij en wat voorbeelden van een Online badkamerplanner.
Badkamers gaat echt in etappes, doorlooptijd bij ons was zo'n 3 weken. Hetzelfde team deed tegelijkertijd nog 2 andere badkamers begreep ik.***members only***
- 1 man loodgieter halve dag (riolering en water)
- 2 man ruwbouw halve dag (lewisvloer en voorbereidingen)
- 1 man loodgieter hele dag (vloerverwarming, water, douchedrain)
- 2 man ruwbouw halve dag (vloer storten)
- 1 man loodgieter halve dag (waterleidingen naar tappunten brengen)
- 2 man ruwbouw hele dag (voorzetwanden zetten + plafond)
- 1 man tegelzetter en voegen hele week
- 1 man loodgieter 2 dagen (sanitair plaatsen, aansluiten kranen/afvoeren)
- 1 man kitter halve dag
Als ik het dan voor 10k kon laten plaatsen was het rond geweest. Heb me al vanf het begin neergelegd bij het feit dat we onder de 20k niet klaar zijn.
Hopelijk komende de laatste twee offertes snel binnen, maar eentje hebben we eigenlijk al afgeschreven. Die doet alles alleen. Geloof best dat je redelijk werk kunt afleveren, maar een groepje specialisten werkt sneller en beter denk ik.
Een tegelzetter in z'n eentje is niet zo gek. Maar als diezelfde tegelzetter ook zelf gaat kitten, elektra gaat doen en ook loodgieter is dan zou ik daar idd vragen bij hebben.Phusebox schreef op maandag 5 februari 2024 @ 05:17:
[...]
Dat soort bedragen gaan wij nooit aan komen. Nu hebben we ook wat duurdere spullen uitgezocht, maar zeker niet het duurste. Materiaal met tegels zal rond de 13k uitkomen (zonder accessoires).
Als ik het dan voor 10k kon laten plaatsen was het rond geweest. Heb me al vanf het begin neergelegd bij het feit dat we onder de 20k niet klaar zijn.
Hopelijk komende de laatste twee offertes snel binnen, maar eentje hebben we eigenlijk al afgeschreven. Die doet alles alleen. Geloof best dat je redelijk werk kunt afleveren, maar een groepje specialisten werkt sneller en beter denk ik.
Jep dat dus. Hij deed alles alleen. En nu zullen er best uitzonderingen zijn van vakmensen die dat allemaal heel goed alleen kunnen, maar ja wat is de kans dat ik net die ene trefViezeVis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:34:
[...]
Een tegelzetter in z'n eentje is niet zo gek. Maar als diezelfde tegelzetter ook zelf gaat kitten, elektra gaat doen en ook loodgieter is dan zou ik daar idd vragen bij hebben.
Dat is een prima prijs, maar ik vind 30cm persoonlijk te smal. Dan kun je je trap niet lekker met 1 strook afdekken en moet je dus gaan overlappen met meerdere banen.jedijkhuis schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:58:
Ik had de easydek carpet cover van 30cm breed voor rond 40,-
Het idee van stucloper is juist dat hij goed plakt aan de ondergrond en je zoveel mogelijk in 1 strook legt. Iedere overlap die je hebt zal vuil worden met gruis en is een extra struikelgevaar.
De link die ik deelde is 60 cm, die dekt de traptreden dus mooi af in de breedte. Tijdens de verbouwing zag ik dat de zwakke plekken vooral de overgang van de trap naar de vloer waren. Daar maakte ik een 90 graden hoek met een nieuwe strook en zag je na verloop van de tijd dat daar toch vuil onder kruipt en dus minder plakt. Met struikelgevaar tot gevolg.
Mijn advies zou iig zijn om een stucloper te nemen die net iets smaller is dan te trap. Dat is misschien iets duurder dan een 30cm rol, maar veel veiliger doordat je minder stroken hoeft te leggen.
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe badkamer (2x2 meter). Het topic doorscrollende heb ik op (in ieder geval) 3 vragen niet echt een antwoord kunnen vinden. Toch maar eens stellen dan!
- Heeft er iemand ervaring met het merk Radomonte? Ziet er fraai uit, heeft veel keuze en heeft mooie afwerking (we kijken naar PVD brushed carbon). Op Tweakers (en internet algemeen) kan ik er helaas weinig meningen over vinden.
- Heeft er toevallig iemand tegels van Lagom (gewoon eerste hit Google gekozen) op de vloer / muur? We kijken zelf naar een combinatie van white (badkamer, zowel muur als vloer) en white + graphite (toilet begane grond, muur + vloer). Ik ben benieuwd of iemand foto's van een echte situatie heeft, in plaats van alleen een showroom.
- Heeft er iemand een "shower plate" (voorbeeldje) in plaats van een "normale" regendouche via een buisje uit het plafond/de muur? Een shower plate lijkt me mooi, kan in het plafond worden meegestuct, maar is wel stevig aan de prijs. Als je er één hebt, wat was dan de motivering om deze te kiezen? Bij ons zou hij komen in het douchegedeelte van 80x120 cm
Je moet wel weten wat je doet, maar het is geen rocket science.ViezeVis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:34:
[...]
Een tegelzetter in z'n eentje is niet zo gek. Maar als diezelfde tegelzetter ook zelf gaat kitten, elektra gaat doen en ook loodgieter is dan zou ik daar idd vragen bij hebben.
Niet zo angstig zijn.
Weten wat je doet heeft niks met angst te maken. Een installateur of kitter geeft ook garantie op het werk wat hij levert. Een stratenmaker is ook geen tegelzetter. Een tegelzetter kan ongetwijfeld kitten of elektra aanleggen, maar het hoeft niet zijn specialisme te zijn. Ik ben in ieder geval heel blij dat mijn tegelzetter zegt: ik laat het leidingwerk over aan een installateur en kitten doet een ander bedrijf. Daar hoeft te tegelzetter zich dan ook niet druk over te maken.Rzaan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Je moet wel weten wat je doet, maar het is geen rocket science.
Niet zo angstig zijn.
Ik kan namelijk ook zelf de boel wel afkitten, maar ik vind het een fijner idee dat er voor 300 euro ook garantie bij zit.
Bijzonder dat je iemand daarop afschrijft. Jij hebt liever een groepje die om elkaar heen werkt, minder efficiënt, meer reistijd, om elkaars fouten heen werken etc.Phusebox schreef op maandag 5 februari 2024 @ 05:17:
[...]
Dat soort bedragen gaan wij nooit aan komen. Nu hebben we ook wat duurdere spullen uitgezocht, maar zeker niet het duurste. Materiaal met tegels zal rond de 13k uitkomen (zonder accessoires).
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De redenatie heb ik proberen te beschrijven. Ik snap dat 1 iemand wellicht efficiënter kan werken, maar vraag me af of de kwaliteit ook hetzelfde is van al het werk (al gaf hij gemiddeld aan anderhalve week langer nodig te hebben dan de andere bedrijven. Terwijl hij maar 1 badkamer tegelijkertijd deed en niet ondertussen nog aan andere klussen werkte).Makrolon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Bijzonder dat je iemand daarop afschrijft. Jij hebt liever een groepje die om elkaar heen werkt, minder efficiënt, meer reistijd, om elkaars fouten heen werken etc.
Maar goed, dat is mijn onervarenheid, ik heb nog nooit zoiets laten doen en dat is dan hoe ik het logisch beredeneer. Wellicht onterecht. Het zal ook afhangen van de offertes. Als de rest allemaal op 14k zit en hij op 10k, dan is de keuze toch weer anders verwacht ik.
Ter indicatie. Ruim 11.000 arbeidskosten , incl. Installatiemateriaal ( leidingen, vloerverwarming slang, elektra ed), tegelwerk ( incl. Lijm, profiel, voegen) , afmonteren en slopen. Badkamer ruim 4 m2 met wastafelkast, hangkast, spiegelkast, toilet, douchedeuren, elektr. Radiator en vloerverwarming cv. ( ja dat is overkill, maar als je niet kan beslissen, kan je ook beide doen
) Excl. plafond. Deze opdracht gegund aan een zelfstandige met een zzp-team dat de verschillende werkzaamheden uit gaat voeren. Er is 3 weken voor ingepland. Verhouding van de kosten sanitair / werkzaamheden is ong 50/50. Gekozen voor primabad, hans grohe, vasco, sealskin, geberit acanto set. Tegels 30x60 en 60x60. De uitgezochte materialen zou ik plaatsen in de categorie degelijk/midden segment. We hadden nog voor een tweede offerte kunnen gaan; een bedrijf waarbij we het materiaal bij een sanitair leverancier uit moesten zoeken. Deze bood , voor zover we konden zien, niet de gewenste douchedeur optie. (En we waren er ook wel een beetje klaar mee)
Kitten is niet bepaald het moeilijkste taak op aarde. Het is alsof je tegen een automonteur zegt dat je iemand wil die apart olie vervangt, een die de banden vervangt en nog een die je ruitenwisserbladen vervangt.ViezeVis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Weten wat je doet heeft niks met angst te maken. Een installateur of kitter geeft ook garantie op het werk wat hij levert. Een stratenmaker is ook geen tegelzetter. Een tegelzetter kan ongetwijfeld kitten of elektra aanleggen, maar het hoeft niet zijn specialisme te zijn. Ik ben in ieder geval heel blij dat mijn tegelzetter zegt: ik laat het leidingwerk over aan een installateur en kitten doet een ander bedrijf. Daar hoeft te tegelzetter zich dan ook niet druk over te maken.
Ik kan namelijk ook zelf de boel wel afkitten, maar ik vind het een fijner idee dat er voor 300 euro ook garantie bij zit.
Een badkamer is geen rcketscience. Je hebt liever iemand die over alle onderdelen tegelijk nadenkt en de samenhang ziet, dan iemand die z’n klusje doet en de volgende met de shit achterlaat.
Het verschil is dat een automonteur wel één opleiding is en een oliewissel onderdeel is van je werk als automonteur. Op de lts kon je vroeger ook kiezen voor bouwtechniek, installatietechniek, elektrotechniek en vandaag de dag kies je nog steeds voor een opleiding tot tegelzetter en zou je een opleiding of training kunnen doen tot kitter dacht ik.t14wo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:48:
[...]
Kitten is niet bepaald het moeilijkste taak op aarde. Het is alsof je tegen een automonteur zegt dat je iemand wil die apart olie vervangt, een die de banden vervangt en nog een die je ruitenwisserbladen vervangt.
Een badkamer is geen rcketscience. Je hebt liever iemand die over alle onderdelen tegelijk nadenkt en de samenhang ziet, dan iemand die z’n klusje doet en de volgende met de shit achterlaat.
Dus dat een tegelzetter liever iets uitbesteed vind ik niet vreemd. Toegegeven, voor bepaalde uitlijning kan ik me voorstellen dat het tóch praktischer is. Ik vind het in ieder geval prima dat een deel van het werk door een ander gedaan wordt.
(Zo zou een autogarage ook je ruit kunnen herstellen/vervangen, maar heb je ook een carglass die het als dagelijkse kost doen. Uiteindelijk is het belangrijk dat het werk gewoon netjes wordt opgeleverd. En in elk geval blijft de aannemer aansprakelijk.)
[ Voor 10% gewijzigd door ViezeVis op 05-02-2024 16:44 ]
@ViezeVis Als je met een aannemer werkt, zou ik ook zo te werk gaan als jij nu doet.
Maar als je zelf een klus als uitvoerder begeleidt, dan no way dat ik allemaal verschillende mensen zou inhuren. Ze lopen namelijk altijd over elkaars werk te zeiken. Daarnaast voelen ze minder verantwoordelijkheid.
De elektricien plaatst gewoon zijn WCD waar hem dat het beste uitkomt. Let niet op waar de tegels gaan komen. Dat soort dingen.
Maar als je zelf een klus als uitvoerder begeleidt, dan no way dat ik allemaal verschillende mensen zou inhuren. Ze lopen namelijk altijd over elkaars werk te zeiken. Daarnaast voelen ze minder verantwoordelijkheid.
De elektricien plaatst gewoon zijn WCD waar hem dat het beste uitkomt. Let niet op waar de tegels gaan komen. Dat soort dingen.
Eens, in mijn situatie is de aannemer tegelzetter en regelt op zijn beurt een kitter en installateur. Dus ik ben niet zelf in charge. En dat bevalt me wel want deze tegelzetter kent ook zijn mensen die het werk voor hem goed voorbereiden en stemmen onderling de opdrachten af.Rzaan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:07:
@ViezeVis Als je met een aannemer werkt, zou ik ook zo te werk gaan als jij nu doet.
Zou je zelf alles moeten regelen kan ik me voorstellen dat de positie anders wordt. Goede nuance!

Bij ons hebben is er een fout gemaakt met het betegelen. Douchedeel zou 85 cm diep moeten zijn maar is 90 cm geworden. Dat hebben ze nu 'opgelost' door een dorpel van 5 cm te plaatsen. De dorpel is echter zo scheef geplaatst dat ik haast niet kan voorstellen dat het niet zo bedoeld is. Zie foto:
:strip_exif()/f/image/w0px3WycWCrTHavxrMPxb1jO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het helt van de douche af.
Wat vinden jullie van deze oplossing? Boven de dorpel komt een douchedeur, levert de scheef geplaatste dorpel geen problemen?
:strip_exif()/f/image/w0px3WycWCrTHavxrMPxb1jO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vinden jullie van deze oplossing? Boven de dorpel komt een douchedeur, levert de scheef geplaatste dorpel geen problemen?
Is die helling niet gewoon normaal? Lijkt wel op een rolstoeldrempel namelijk. Die hebben een ronde bovenkant. Of zie ik het niet goed? Overigens zou ik niet blij zijn met zo'n dorpel.Midan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:50:
Bij ons hebben is er een fout gemaakt met het betegelen. Douchedeel zou 85 cm diep moeten zijn maar is 90 cm geworden. Dat hebben ze nu 'opgelost' door een dorpel van 5 cm te plaatsen. De dorpel is echter zo scheef geplaatst dat ik haast niet kan voorstellen dat het niet zo bedoeld is. Zie foto:
[Afbeelding]
Van wat voor materiaal is die dorpel? Het lijkt wel rubber.Midan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:50:
[Afbeelding]
Is dit de aannemer die dit zo ‘opgelost’ heeft?
Ik zou er niet blij mee zijn eerlijk gezegd…
Afgelopen jaar kocht familie van ons een nieuwbouwhuis. Was de douche niet onder afschot betegeld. Ze hebben heel die vloer er uit gehaald en opnieuw gedaan…
Bedoel je dit met een rolstoeldrempel?ViezeVis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:56:
[...]
Is die helling niet gewoon normaal? Lijkt wel op een rolstoeldrempel namelijk. Die hebben een ronde bovenkant. Of zie ik het niet goed?
Overigens zou ik niet blij zijn met zo'n dorpel
https://www.hawknatuurste...hop-114-basalt-gezoet.png
De bovenkant van de bij ons geplaatste dorpel is vlak.
Voelt als steen. Zeker geen rubber.MBYJMEI schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:30:
[...]
Van wat voor materiaal is die dorpel? Het lijkt wel rubber.
Ja, partij die vanuit de bouw bij ons de badkamer heeft geplaatst.Is dit de aannemer die dit zo ‘opgelost’ heeft?
Alleen om esthetische redenen of meer? Ik vind het ook niet de mooiste oplossing, maar vloer eruit betekent waarschijnlijk dat we een tijd de badkamer niet kunnen gebruiken.Ik zou er niet blij mee zijn eerlijk gezegd…
Afgelopen jaar kocht familie van ons een nieuwbouwhuis. Was de douche niet onder afschot betegeld. Ze hebben heel die vloer er uit gehaald en opnieuw gedaan…
Geeft de vloer uit geen risico op schade aan vloerverwarming?
[ Voor 24% gewijzigd door Midan op 05-02-2024 23:38 ]
Durf ik niet te zeggen…Wellicht iemand anders die daar wat van weet. Wat voor vloerverwarming ligt er onder?Midan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:34:
[...]
Voelt als steen. Zeker geen rubber.
Geeft de vloer uit niet risico op schade aan vloerverwarming?
Niet alleen om esthetische redenen trouwens. Weet niet wie de badkamer gaat gebruiken, maar echt zo’n ding waar je je tenen aan gaat stoten en waar kleine kids over gaan struikelen. Je gaat toch voor een inloopdouche, anders had je wel een douchebak kunnen plaatsen.
Zeker als het nieuwbouw is, zou ik het er niet bij laten zitten. Ja dan zit je even zonder badkamer, maar weet niet of je er al woont? Maar beter op korte termijn even vervelend, dan lange termijn spijt. Gelijk aankaarten en het probleem bij hen neerleggen.
Het is niet zoals afgesproken en als je het ooit nog weer es wil doorverkopen is het echt wel een minpunt.
[ Voor 49% gewijzigd door MBYJMEI op 06-02-2024 12:23 ]
Wij gaan een nieuwe badkamer realiseren op de begane grond. De aanbouw heeft een plat dak. Nu willen we graag een lichtkoepel plaatsen voor natuurlijk licht. Mijn vraag is nu, hoe kun je het beste ventileren? Ik wil namelijk condensvorming aan de binnenkant van die koepel voorkomen.
Moeten we voor een koepel met ventilatie gaan?
In de andere badkamer zit een afzuiging naar een IHTO box, maar die staat op zolder en daarop aansluiten is geen optie, dus we moeten iets anders.
Ook wil ik dat de ventilatie aangaat na toilet bezoek, dus niet alleen een vochtsensor, maar ook een bewegingssensor o.i.d.
Moeten we voor een koepel met ventilatie gaan?
In de andere badkamer zit een afzuiging naar een IHTO box, maar die staat op zolder en daarop aansluiten is geen optie, dus we moeten iets anders.
Ook wil ik dat de ventilatie aangaat na toilet bezoek, dus niet alleen een vochtsensor, maar ook een bewegingssensor o.i.d.
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat het bod is geaccepteerd 🎇 dus eindelijk mee doen in de huizenmarkt.
Nu willen we een slaapkamer op offeren voor een badkamer (7m2) dan moet dus ook de elektra(geaard) en afvoer gemaakt worden. Kun je dit bij een badkamer boer laten doen of moet je apart een aannemer in dienst nemen? En wat is een beetje voordelige badkamer boer?
Nu willen we een slaapkamer op offeren voor een badkamer (7m2) dan moet dus ook de elektra(geaard) en afvoer gemaakt worden. Kun je dit bij een badkamer boer laten doen of moet je apart een aannemer in dienst nemen? En wat is een beetje voordelige badkamer boer?
Daar leek het inderdaad op, omdat de waterpas t.o.v. de dorpel rond af lijkt te lopen. Je geeft op reactie van @MBYJMEI aan dat je het ook niet de mooiste oplossing vindt en je de badkamer dan niet kunt gebruiken. Maar je kunt je beter afvragen of je 10 jaar lang wilt zitten staren naar zo'n drempel. Zouden ze dit bij ons zo doen, had ik het niet geaccepteerd. Esthetisch of niet.Midan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:31:
[...]
Bedoel je dit met een rolstoeldrempel?
https://www.hawknatuurste...hop-114-basalt-gezoet.png
De bovenkant van de bij ons geplaatste dorpel is vlak.
Wie voordelig is, daar is veel discussie hier over in dit topic.flaskk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:55:
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat het bod is geaccepteerd 🎇 dus eindelijk mee doen in de huizenmarkt.
Naar mijn bescheiden mening kun je het beste een aannemer (kan ook een tegelzetter met een aantal vaste maatjes zijn) die alles uitvoert.
En dat je zelf alle grote materialen bij elkaar verzamelt. In overleg met je aannemer natuurlijk, want het moet allemaal wel passen. Maar winkel A is met dit het goedkoopste, winkel B met iets anders.
Dat is de goedkoopste manier, maar vraagt ook enige inzet van jezelf.
wij hebben douchewand gekocht bij X20, kranen Grohe in Oostenrijk en Gessi in Italië, tegels in Polen, bad bij Voordelig Design Sanitair, afvoer douche Bouwmaat, waskommen bij Megadump, meubel en spiegel moeten nog komen van interieurbouwer, beton cire via internet, lampen via Led-nog-iets, verf via Bol.com
Bedankt voor alle hulp en info. Hopelijk heeft iemand ook ooit nog wat aan de vele vragen die ik heb gesteld.
Wat mij betreft gaat voor ons het plan weer in de koelkast bij gebrek aan betrouwbare aannemers die geen uurtarief van 100 euro hanteren. Ik kan gewoon geen 28-30k uitgeven aan 5m2 badkamer waarbij het dan nog "net niet" kwaliteit is.
Wat mij betreft gaat voor ons het plan weer in de koelkast bij gebrek aan betrouwbare aannemers die geen uurtarief van 100 euro hanteren. Ik kan gewoon geen 28-30k uitgeven aan 5m2 badkamer waarbij het dan nog "net niet" kwaliteit is.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 06-02-2024 18:46 ]