Dat lijkt me weer aardig lastig met poetsen en droog maken..t14wo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:07:
Mijn oplossing: vrijstaand bad gekozen op 12cm van de muur zodat de slang er netjes achter valt.
Even mijn ervaringen bij het badkamer winkelen:
We gaan voor een inbouwdouche met een gunmetal look. Nu wouden we perse een bekend goed merk daarvoor, zoals een grohe of hansgrohe. En al het kraanwerk + accesoires willen we in dezelfde kleur en merk.
Grohe = teleurstelling, alle inbouwdelen voelen goedkoop aan met plastic knoppen die in de showroom soms al uit elkaar vallen van elende.
Brauer = Zag er goed uit, ook de kleur gunmetal is mooi daar maar alleen in NL beschikbaar en een relatief nieuw merk, dus valt voor mij af
Hansgrohe = Dit is het voor ons geworden. Robuste look & feel, bekend merk, mooie brushed black chrome look en de vormgeving sprak aan.
Wel is dat spul niet te betalen in NL , dus heb ik alles besteld via sonono.de. Alleen het inbouwdeel scheelt al bijna €200!
Gelijk maar 2 geberit WC's + toebehoren meebesteld, want daar ook goedkoper.
Spul binnen 3 dagen in huis gekregen en geen beschadigingen.
We gaan voor een inbouwdouche met een gunmetal look. Nu wouden we perse een bekend goed merk daarvoor, zoals een grohe of hansgrohe. En al het kraanwerk + accesoires willen we in dezelfde kleur en merk.
Grohe = teleurstelling, alle inbouwdelen voelen goedkoop aan met plastic knoppen die in de showroom soms al uit elkaar vallen van elende.
Brauer = Zag er goed uit, ook de kleur gunmetal is mooi daar maar alleen in NL beschikbaar en een relatief nieuw merk, dus valt voor mij af
Hansgrohe = Dit is het voor ons geworden. Robuste look & feel, bekend merk, mooie brushed black chrome look en de vormgeving sprak aan.
Wel is dat spul niet te betalen in NL , dus heb ik alles besteld via sonono.de. Alleen het inbouwdeel scheelt al bijna €200!
Gelijk maar 2 geberit WC's + toebehoren meebesteld, want daar ook goedkoper.
Spul binnen 3 dagen in huis gekregen en geen beschadigingen.
Wij hebben jarenlang een 150cm dubbele wasbak van Laufen gehad (van de vorige bewoner en heeft er dus ong 20+ jaar ingezeten). Toen dit jaar na de zoveelste lekkage, de badkamer gerenoveerd moest worden, wilden we eigenlijk wederom een 150cm.kawing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:21:
In mijn zoektocht naar een keramische wastafel van 160cm met dubbele wasbak valt me op dat er hierin maar weinig keus is. In andere materialen is daar dan veel meer uit te kiezen. Weet iemand wat hiervan de reden is of valt het kwaliteitsverschil met ander soort materiaal wel mee? Vaak lees ik dat keramiek dan min of meer het beste is als in minder krasgevoelig en beter bestendig tegen vlekken.
Qua aanbod ook niet veel gevonden anders dan (letterlijk dezelfde) Laufen. Helaas was deze nog beschikbaar in de 2022 catalgus en niet meer in de 2023 en niet bestelbaar.
Ik vermoed dus dat er gewoon te weinig vraag is, zelfs bij de hogere duurdere merken , met gevolg dat deze zelfs stoppen.
140 cm dubbele wasbakken is dan de volgende maat, met iets meer verschillende aanbod van merken, maar ook daar vonden we de keuze beperkt (qua smaak). Helemaal in combinatie met een onderkast en 4 lades.
X2O heeft veel keuze in 150cm muebels in verschilende varianten. Deze zijn vaak 150x55cm of 150x52cm en daarmee dus ook wat dieper dan een standaard meubel.80000 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Wij hebben jarenlang een 150cm dubbele wasbak van Laufen gehad (van de vorige bewoner en heeft er dus ong 20+ jaar ingezeten). Toen dit jaar na de zoveelste lekkage, de badkamer gerenoveerd moest worden, wilden we eigenlijk wederom een 150cm.
Qua aanbod ook niet veel gevonden anders dan (letterlijk dezelfde) Laufen. Helaas was deze nog beschikbaar in de 2022 catalgus en niet meer in de 2023 en niet bestelbaar.
Ik vermoed dus dat er gewoon te weinig vraag is, zelfs bij de hogere duurdere merken , met gevolg dat deze zelfs stoppen.
140 cm dubbele wasbakken is dan de volgende maat, met iets meer verschillende aanbod van merken, maar ook daar vonden we de keuze beperkt (qua smaak). Helemaal in combinatie met een onderkast en 4 lades.
De hout fineer meubels van X2O voelen allemaal degelijk aan en je kan ze krijgen met verschillende bladen. X2O heeft ook veel showrooms dus ik zou daar eens gaan kijken.
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
We zijn bij X2O geweest. De vraagsteller vroeg naar keramisch 160cm dubbele wasbak en als je filtert bij X2O materiaal wastafel, staat keramisch er niet bij. Ik denk dat wij toendertijd daardoor afgehaakt zijn, weliswaar X2O bekeken maar niet snappen wat al die andere materialen zijncodeneos schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
X2O heeft veel keuze in 150cm muebels in verschilende varianten. Deze zijn vaak 150x55cm of 150x52cm en daarmee dus ook wat dieper dan een standaard meubel.
De hout fineer meubels van X2O voelen allemaal degelijk aan en je kan ze krijgen met verschillende bladen. X2O heeft ook veel showrooms dus ik zou daar eens gaan kijken.
Voor de vraagsteller misschien wel een acceptabel alternatief, uiteraard.
Exact om deze redenen willen we dus keramiek hebben, dus het verbaasde mij dat er maar weinig keuze is. Bij X2O zijn we ook langs geweest en inderdaad zeer beperkt qua keuze mbt keramiek. Enige is de Linie lijn maar kwaliteit van het meubel voelt dan weer niet zo degelijk aan.
Enige wat ik zo kan vinden is via Sanitairwinkel.nl de INK badmeubels met prijzen vanaf 1750 voor wastafel en nog eens 1550 voor kasten.
En ander alternatief is bij Q1 sanitair https://www.q1sanitair.nl...afel-wit-2-kraangaten.awp
Enige wat ik zo kan vinden is via Sanitairwinkel.nl de INK badmeubels met prijzen vanaf 1750 voor wastafel en nog eens 1550 voor kasten.
En ander alternatief is bij Q1 sanitair https://www.q1sanitair.nl...afel-wit-2-kraangaten.awp
Zelf niet kapot van Q1. Laatst ook geweest, maar ze doen blijken alsof hun spul A-merk is, maar het is gewoon 'eigen merk'. En Wolfsburg kranen als 'echte Duitse degelijkheid' verkopen is een no go.kawing schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:10:
Exact om deze redenen willen we dus keramiek hebben, dus het verbaasde mij dat er maar weinig keuze is. Bij X2O zijn we ook langs geweest en inderdaad zeer beperkt qua keuze mbt keramiek. Enige is de Linie lijn maar kwaliteit van het meubel voelt dan weer niet zo degelijk aan.
Heeft er iemand ervaring met de Villeroy & Boch Avento toiletten? Zaten te twijfelen tussen Subway 2.0/3.0 of de Avento. Avento is beduidend goedkoper en wat minder lomp.
https://www.x2o.nl/viller...toilet-glanzend-wit-69057
Hi,
Wij gaan onze badkamer verbouwen. Ons huis heeft houten vloeren. De huidige badkamer is zo’n 30 jaar oud. Er ligt een zwaluwstaartplaat vloer met beton. Moet deze eruit? De ene aannemer zegt van wel. De ander zegt dat dit niet nodig is. Wat adviseren jullie?
Wij gaan onze badkamer verbouwen. Ons huis heeft houten vloeren. De huidige badkamer is zo’n 30 jaar oud. Er ligt een zwaluwstaartplaat vloer met beton. Moet deze eruit? De ene aannemer zegt van wel. De ander zegt dat dit niet nodig is. Wat adviseren jullie?
Third opinion zoeken van iemand met kennis die daadwerkelijk de boel kan zien en beoordelen.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Ik ben op zoek naar een vrijhangend wastafelblad in de kleur wit (strak afgewerkt) met een dikte tussen 5 en 10 cm. Hierop wil ik een waskom plaatsen. Onder het blad komt een vrijhangende ladekast.
Ik heb op verschillende termen gezocht, maar ik kan maar heel weinig vinden. Onderstaand een indicatie wat ik zoek.
Weet iemand waar ik dit soort bladen kan vinden of op welke termen ik kan zoeken?
Ik heb op verschillende termen gezocht, maar ik kan maar heel weinig vinden. Onderstaand een indicatie wat ik zoek.
Weet iemand waar ik dit soort bladen kan vinden of op welke termen ik kan zoeken?

@Rien43 Mondiaz noemt dat topbladen: https://www.mondiaz.nl/categorieen/134/topbladen.html. Looox noemt dat een base shelf https://looox.nl/collectie-overzicht/badmeubels
Veel merken hanteren ook 'afdekblad'. Officieel voor op een kastje te monteren, maar ook prima leverbaar met steunen eronderRien43 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:48:
Ik ben op zoek naar een vrijhangend wastafelblad in de kleur wit (strak afgewerkt) met een dikte tussen 5 en 10 cm. Hierop wil ik een waskom plaatsen. Onder het blad komt een vrijhangende ladekast.
[Afbeelding]
Dank. Deze had ik gezien. Ik zoek bladen zonder geintegreerde wasbakken. De bladen die jij opgeeft zijn erg dik (+/- 12 cm). Ik heb liever wat minder dikke bladen (tussen 5 en 10 cm). Ik ben veeleisend, ik weet het.Alic3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:53:
@Rien43 Mondiaz noemt dat topbladen: https://www.mondiaz.nl/categorieen/134/topbladen.html. Looox noemt dat een base shelf https://looox.nl/collectie-overzicht/badmeubels
Is maatwerk dan geen optie? Dan kan je ook helemaal los met de materialen, hout, solid surface, keramisch etc.Rien43 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Dank. Deze had ik gezien. Ik zoek bladen zonder geintegreerde wasbakken. De bladen die jij opgeeft zijn erg dik (+/- 12 cm). Ik heb liever wat minder dikke bladen (tussen 5 en 10 cm). Ik ben veeleisend, ik weet het.
Is inderdaad een optie. Heb je een idee wat voor een materiaal ik het beste kan nemen voor in een vochtige ruimte? Composiet?Alic3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:59:
[...]
Is maatwerk dan geen optie? Dan kan je ook helemaal los met de materialen, hout, solid surface, keramisch etc.
Wij zijn bijna helemaal rond met omze badkamer, zit nog te twijfelen over een wtw en verwarming.
In dit het topic terug gezocht is een wtw storings gevoelig met verstopping ? en werkt het goed?
De verwarming wij verwarmen hoofdzakkelijk met lucht/lucht , heb wel een tado in de woonkamer ism vloerverwarming.
In de badkamer heb ik nu een handoekradiator die met de lage temp 55 C van de cv niet echt goed verwarmt, hierop een elec radiator van 700 wat gekocht en ook dit vind ik vies tegenvallen.
Badkamer is klein 245cmx200cm, ik zit nu te denken aan een elec radiator met blower erin zoals ik in dit topic zag of een jaga ltv radiator met aansturing door tado radiator kraan ? of weet iemand een beter idee ?
In dit het topic terug gezocht is een wtw storings gevoelig met verstopping ? en werkt het goed?
De verwarming wij verwarmen hoofdzakkelijk met lucht/lucht , heb wel een tado in de woonkamer ism vloerverwarming.
In de badkamer heb ik nu een handoekradiator die met de lage temp 55 C van de cv niet echt goed verwarmt, hierop een elec radiator van 700 wat gekocht en ook dit vind ik vies tegenvallen.
Badkamer is klein 245cmx200cm, ik zit nu te denken aan een elec radiator met blower erin zoals ik in dit topic zag of een jaga ltv radiator met aansturing door tado radiator kraan ? of weet iemand een beter idee ?
ik zit mit hetzelfde en overweeg mij een 1000/2000w ventilator tegen de wand op plafond hoogte te monteren. Hoor veel positieve verhalen over snelle opwarming voor korte tijdpiotr123 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:17:
Wij zijn bijna helemaal rond met omze badkamer, zit nog te twijfelen over een wtw en verwarming.
:fill(white):strip_exif()/f/image/poAcfCcTcKPsiJLuzJlzxBeP.png?f=user_large)
Bingo! Ik heb een oplossing gevonden. Na wat random zoektermen uitproberen in Google, kreeg ik resultaat op inbouwnis en planchet. Ik vond inbouwroosters van Schütler Systems, en wel hun Schütler Shelf. Dit is een serie RVS planchetten die je in de voeg van de tegels kunt inbouwen. Je kunt ze gewoon aan de muur of in de hoek monteren, maar dus ook in een gemetselde nis. Zo kan water afgevoerd worden en wordt het niet zo'n kliederboel. Als je dan ook nog de nis onderin iets laat aflopen, waardoor water eruit loopt, blijft de boel iets beter schoon. Uiteraard moet je zo nu en dan de boel leeghalen en alsnog schoonmaken, maar zo blijft het naar mijn idee langer schoon.
Zo zien ze eruit:
:strip_exif()/f/image/rT7C1ORjWDDUO1aYOhXMsJUu.jpg?f=fotoalbum_large)
Verkrijgbaar met verschillende motieven/patronen en kleuren. Alleen een beetje prijzig

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 18-10-2023 18:21 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik heb een matte versie. Ben er tevreden mee maar dat zal ik ook zijn geweest met een ander waarschijnlijk.ViezeVis schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:10:
[...]
Zelf niet kapot van Q1. Laatst ook geweest, maar ze doen blijken alsof hun spul A-merk is, maar het is gewoon 'eigen merk'. En Wolfsburg kranen als 'echte Duitse degelijkheid' verkopen is een no go.
Heeft er iemand ervaring met de Villeroy & Boch Avento toiletten? Zaten te twijfelen tussen Subway 2.0/3.0 of de Avento. Avento is beduidend goedkoper en wat minder lomp.
:strip_exif()/f/image/sECjzY5wQfdhTwAiVjfKhHCy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ji4xdILvxAelE5sCXeqxpmcG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps moet mijn fotos nog plaatsen van badkamer.
Maar ben net eindelijk hersteld van meniscus operatie en nog geen tijd/zin gehad

AnimeAdicted
Prima toilet heb hem hier nu een aantal weken aan de muur hangen. Eerst met een slim seat en nu met de normale dikkere bril. Die vind ik mooier ogen en lekkerder zitten. De pot spoelt goed schoon dus helemaal tevreden!ViezeVis schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:10:
[...]
Zelf niet kapot van Q1. Laatst ook geweest, maar ze doen blijken alsof hun spul A-merk is, maar het is gewoon 'eigen merk'. En Wolfsburg kranen als 'echte Duitse degelijkheid' verkopen is een no go.
@ViezeVis
Kleine tip met prijsvergelijking kijk of er een wc bril bij zit. Niets frustrerend als je alleen de pot zou kopen.
Kleine tip met prijsvergelijking kijk of er een wc bril bij zit. Niets frustrerend als je alleen de pot zou kopen.
AnimeAdicted
Klopt idd. Daar wordt nog wel eens mee gegoocheld. Deze heeft 't bijvoorbeeld wel en is ook niet heel duur vind ik zelf.Offens1490 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:01:
@ViezeVis
https://www.badkamerwinke...oiletzitting-wit-5656hr01
@Vendetta_X kijkt tussen zijn geleverde spullen...Offens1490 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:01:
@ViezeVis

Ah joh, minder lang en hurkend poepenVendetta_X schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
@Vendetta_X kijkt tussen zijn geleverde spullen...geen bril meegeleverd. Fijn die service van een fysieke winkel.
Bril en pot zit samen in de doos tenzij je expliciet zonder zitting heb besteld. Wel zuur als het zo is.Vendetta_X schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
@Vendetta_X kijkt tussen zijn geleverde spullen...geen bril meegeleverd. Fijn die service van een fysieke winkel.
AnimeAdicted
Zo'n bril is een paar tientjes denk ik? 5-60 euro?Offens1490 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Bril en pot zit samen in de doos tenzij je expliciet zonder zitting heb besteld. Wel zuur als het zo is.
Als ik google mag geloven van niet.ViezeVis schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:38:
[...]
Zo'n bril is een paar tientjes denk ik? 5-60 euro?
https://www.badkamerwinke..._mSmCy6GzvfxoCEm0QAvD_BwE
156,11 euro

Wel is het zo de duurder van de bouwmarkt hebben wel beter systeem hebben om vast te zetten(lees minder frustratie).
AnimeAdicted
Dit dus inderdaad. Hebben de (hier wel bekende) V&B 2.0. Geen zitting, geldt ook standaard voor de 3.0. Als het goed is wordt deze nu als service bestelling nageleverd gelukkig. Verkoper had er ook niet bij stilgestaan. Bij de Avento kun je het 'pack' bestellen dan zit het deksel er standaard bij.Offens1490 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Als ik google mag geloven van niet.
https://www.badkamerwinke..._mSmCy6GzvfxoCEm0QAvD_BwE
156,11 euro![]()
Wel is het zo de duurder van de bouwmarkt hebben wel beter systeem hebben om vast te zetten(lees minder frustratie).
Action laatst nog 1 gehaald voor 10-15. Benieuwd of een 150+ zitting 15x zo lekker zit
Netjes van de winkel en nog geluk dat ze dat wilde doen. Weet niet wanneer jij je levering had gekregen.Vendetta_X schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:46:
[...]
Dit dus inderdaad. Hebben de (hier wel bekende) V&B 2.0. Geen zitting, geldt ook standaard voor de 3.0. Als het goed is wordt deze nu als service bestelling nageleverd gelukkig. Verkoper had er ook niet bij stilgestaan. Bij de Avento kun je het 'pack' bestellen dan zit het deksel er standaard bij.
Action laatst nog 1 gehaald voor 10-15. Benieuwd of een 150+ zitting 15x zo lekker zit
Montage is meestal "mijn" frustratie de goedkopere brillen van lokale bouwmarkt met vlindermoeren tot je kramp krijgt. En na verloop bladert de lag eraf.
Ben met je eens dat 150 wel erg gortig is.
AnimeAdicted
Voor de mensen met elektrische vloervwarming in de badkamer: Hebben jullie deze, zodra het een stuk kouder wordt buiten (dus nu in principe nog niet, maar een graad of 10-15 minder warm), continue aan? Of alleen 's avonds? Of nog selectiever?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Wij hebben twee corner shelves van Looox in mat zwart, mooie oplossing.mphilipp schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:20:
[...]
Bingo! Ik heb een oplossing gevonden. Na wat random zoektermen uitproberen in Google, kreeg ik resultaat op inbouwnis en planchet. Ik vond inbouwroosters van Schütler Systems, en wel hun Schütler Shelf. Dit is een serie RVS planchetten die je in de voeg van de tegels kunt inbouwen. Je kunt ze gewoon aan de muur of in de hoek monteren, maar dus ook in een gemetselde nis. Zo kan water afgevoerd worden en wordt het niet zo'n kliederboel. Als je dan ook nog de nis onderin iets laat aflopen, waardoor water eruit loopt, blijft de boel iets beter schoon. Uiteraard moet je zo nu en dan de boel leeghalen en alsnog schoonmaken, maar zo blijft het naar mijn idee langer schoon.
Zo zien ze eruit:
[Afbeelding]
Verkrijgbaar met verschillende motieven/patronen en kleuren. Alleen een beetje prijzig
Kan je nog niet vertellen wat het uiteindelijke stookgedrag gaat zijn, maar ik mag hopen dat de elektrische vvw niet 24/7 aan hoeft. 900 watt hoef ik niet te hele dag aan te hebben.Tanuki schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:49:
Voor de mensen met elektrische vloervwarming in de badkamer: Hebben jullie deze, zodra het een stuk kouder wordt buiten (dus nu in principe nog niet, maar een graad of 10-15 minder warm), continue aan? Of alleen 's avonds? Of nog selectiever?
Bij mij komt de vvw in de tegellijm. Ik verwacht dus een snel schakelend systeem welke ik alleen in de ochtend een uur aan heb. Savonds is veel te lastig te timen aangezien je soms om half tien en soms om twalf uur naar bed gaat. Misschien zorg ik ook nog wel dat zodra je de badkamerventilator aanzet, de vvw ook inschakelt. Gewoon als extra verwarming als je er bent.
Precies een van de redenen dat ik de vraag stelde.t14wo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:06:
[...]
Kan je nog niet vertellen wat het uiteindelijke stookgedrag gaat zijn, maar ik mag hopen dat de elektrische vvw niet 24/7 aan hoeft. 900 watt hoef ik niet te hele dag aan te hebben.
Bij mij komt de vvw in de tegellijm. Ik verwacht dus een snel schakelend systeem welke ik alleen in de ochtend een uur aan heb. Savonds is veel te lastig te timen aangezien je soms om half tien en soms om twalf uur naar bed gaat. Misschien zorg ik ook nog wel dat zodra je de badkamerventilator aanzet, de vvw ook inschakelt. Gewoon als extra verwarming als je er bent.
Ik zie een voordeel, wat dat betreft, in het verwarmen van de rest van het huis (gezien het toch te koud is buiten): Dan is het niet zo'n ramp om de badkamer mee te laten draaien, die paar meter en de pomp staat toch al te draaien voor de rest van het huis. Daaruit zou ik dan concluderen dat elektrische vloerverwarming eigenlijk niet per se zo gewenst is in de badkamer.
Aan de andere kant, met elektrisch kun je wat meer fine-grained bepalen wanneer ie aan gaat, doordat de opwarmtijd wat korter is.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik ben (vooralsnog) van plan het beide te doen. Slangenverwarming mee laten tokkelen met de rest van het huis. Als basis warmte zeg maar.
Elektrische verwarming er bovenop om snel te kunnen schakelen. Volgens mij is dat de prijs ook niet.
Elektrische verwarming er bovenop om snel te kunnen schakelen. Volgens mij is dat de prijs ook niet.
In de vorige badkamer had ik een radiator op CV, dus die verwarmde mee met de rest van het huis (= de woonkamer). Daardoor was de badkamer soms lekker warm als je binnen kwam, maar ik kon dit niet specifiek timen.
Nu heb ik in de nieuwe badkamer een radiator aan het stopcontact. Dat heeft als gevolg dat de radiator niet meer mee verwarmt als de cv aan slaat, maar heel eerlijk merk ik er weinig van. De badkamer is nu net zo warm (of koud) als de rest van de eerste verdieping. Wel minder warm dan de benedenverdieping, maar dat is een keuze.
Het enige wat ik nu merk is dat de handdoeken niet zo snel meer droog worden. Dus nu leg ik de handdoeken op de radiator en zet ik de radiator na het douchen even 2 uurtjes aan (is een aparte stand op de radiator) waardoor de handdoeken snel droog zijn en de badkamer een beetje mee verwarmt.
Hier in huis geen spijt van het niet hebben van vloerverwarming. Zoals hierboven al gesteld is dat lastig te timen en ook valt het me erg mee hoe koud de badkamer wordt zonder regelmatige bijverwarming.
Daarnaast blijft elektrisch verwarmen op COP=1 natuurlijk een energieslurpend proces. Dan zou ik liever vloerverwarming op cv hebben.
Nu heb ik in de nieuwe badkamer een radiator aan het stopcontact. Dat heeft als gevolg dat de radiator niet meer mee verwarmt als de cv aan slaat, maar heel eerlijk merk ik er weinig van. De badkamer is nu net zo warm (of koud) als de rest van de eerste verdieping. Wel minder warm dan de benedenverdieping, maar dat is een keuze.
Het enige wat ik nu merk is dat de handdoeken niet zo snel meer droog worden. Dus nu leg ik de handdoeken op de radiator en zet ik de radiator na het douchen even 2 uurtjes aan (is een aparte stand op de radiator) waardoor de handdoeken snel droog zijn en de badkamer een beetje mee verwarmt.
Hier in huis geen spijt van het niet hebben van vloerverwarming. Zoals hierboven al gesteld is dat lastig te timen en ook valt het me erg mee hoe koud de badkamer wordt zonder regelmatige bijverwarming.
Daarnaast blijft elektrisch verwarmen op COP=1 natuurlijk een energieslurpend proces. Dan zou ik liever vloerverwarming op cv hebben.
Volgens mij was bij mij de offerte iets van 150 euro per m2Timple schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:15:
[ Voor 10% gewijzigd door m181087 op 20-10-2023 09:03 ]
Wij hebben ook elek. vloerverwarming rechtstreeks onder de tegels.t14wo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:06:
[...]
Kan je nog niet vertellen wat het uiteindelijke stookgedrag gaat zijn, maar ik mag hopen dat de elektrische vvw niet 24/7 aan hoeft. 900 watt hoef ik niet te hele dag aan te hebben.
Ik ben niet super enthousiast over de opwarming. Een uur aanstaan haalt vooral de kou uit de tegels, maar echt warm voelt het niet aan bij ons. Stukje onder de douche ligt geen mat, verschil in temperatuur voel je wel.
Dat lees ik wel vaker, dat onder de douche géén vvw wordt gelegd (uitgaande van inloopdouche).
Waarom niet eigenlijk?
Waarom niet eigenlijk?
Dat is vrij makkelijk te googlenTom- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:19:
Dat lees ik wel vaker, dat onder de douche géén vvw wordt gelegd (uitgaande van inloopdouche).
Waarom niet eigenlijk?
Snel antwoord:
- verhoogde kans op lekkage
- kans op kortsluiting
- vochtigheid vermindert de prestaties van vloerverwarming
- droogstoken sifon wat nare geurtjes kan geven
[ Voor 4% gewijzigd door m181087 op 20-10-2023 09:29 ]
Sorry? Een elektrisch vvw setje voor 3 m2 (wat ik netto als loopruimte heb in de badkamer kost bij Bauhaus €150. Als je dan 150 euro per meter geoffreerd wordt is dat vrij ruim om maar netjes te blijven.m181087 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:02:
[...]
Volgens mij was bij mij de offerte iets van 150 euro per m2
Het ligt er nog aan hoeveel Watt per M².t14wo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Sorry? Een elektrisch vvw setje voor 3 m2 (wat ik netto als loopruimte heb in de badkamer kost bij Bauhaus €150. Als je dan 150 euro per meter geoffreerd wordt is dat vrij ruim om maar netjes te blijven.
Je hbt ze van 100 Watt maar ook van 200.
Bij Elektrische Vloerverwarming kun je wat prijzen voor setjes zien.
Zonder thermostaat betaal je bijvoorbeeld voor 4 M² een kleine € 200.
Voor 8 M² nog geeneens € 300.
Ik heb de mijne op Amazon besteld: https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s02?ie=UTF8&th=1
3,5 m² voor 90 €. Had er een thermostaat bij maar die paste niet heel mooi. Nu wordt het met een Shelly schakelaar aangestuurd.
Ik ben ook van mening dat een thermostaat die de ruimte meet heeft ook niet zoveel zin heeft met elektrische vloerverwarming.
3,5 m² voor 90 €. Had er een thermostaat bij maar die paste niet heel mooi. Nu wordt het met een Shelly schakelaar aangestuurd.
Ik ben ook van mening dat een thermostaat die de ruimte meet heeft ook niet zoveel zin heeft met elektrische vloerverwarming.
+ de tegels van de douche worden toch wel meteen warm door het water zelf.m181087 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Dat is vrij makkelijk te googlen
Snel antwoord:
- verhoogde kans op lekkage
- kans op kortsluiting
- vochtigheid vermindert de prestaties van vloerverwarming
- droogstoken sifon wat nare geurtjes kan geven
Ik hoorde ook dat het niet aan te raden is ivm verhoogde kalkvorming als het water sneller verdampt.
Hoi even een kleine vraag.. wat zijn jullie ervaringen van een inbouwdouche met handdouche zonder glijstang? Onhandig dat je de hoogte niet kan verstellen oid? Zonder vind ik wel een stuk mooier staan
Dan hang je hem dus vast op 1 hoogte aan de muur? Dan zal idd de verstelbaarheid in hoogte het verschil zijn. Wij hebben een regendouche en daarnaast een handdouche. De handdouche hangt dus ook niet aan een glijstang want de regendouche is om te douchen, de handdouche om incidenteel te gebruiken om de hoekjes uit te spoelen etc. Die hangt op heuphoogte aan de muur.Lando123 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:27:
Hoi even een kleine vraag.. wat zijn jullie ervaringen van een inbouwdouche met handdouche zonder glijstang? Onhandig dat je de hoogte niet kan verstellen oid? Zonder vind ik wel een stuk mooier staan
Geprogrammeerd op iedere (koude) dag van 6.30 tot 8u ongeveer.Tanuki schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:49:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
ja precies mij lijkt het ook niet nodig, maar ik heb wat mensen gesproken die het wel echt wilde hebben.koksie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Dan hang je hem dus vast op 1 hoogte aan de muur? Dan zal idd de verstelbaarheid in hoogte het verschil zijn. Wij hebben een regendouche en daarnaast een handdouche. De handdouche hangt dus ook niet aan een glijstang want de regendouche is om te douchen, de handdouche om incidenteel te gebruiken om de hoekjes uit te spoelen etc. Die hangt op heuphoogte aan de muur.
Hangt van je gewoonten af. Mijn vriendin wil haar (lange) haren niet iedere dag nat hebben bij het douchen, dus die zal de regendouche nauwelijks gebruiken. Is voor veel vrouwen zo hoor ik in de badkamer zaken.Lando123 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:58:
[...]
ja precies mij lijkt het ook niet nodig, maar ik heb wat mensen gesproken die het wel echt wilde hebben.
Wij zijn daarom voor combinatie regendouche + handdouche op glijstang gegaan. Ik vind een massagestraal ook wel fijn, en met een handdouche op glijstang kun je toch veel beter de meest comfy hoogte instellen.
Momenteel hebben wij ook zo'n losse handdouche aan de (water) stang voor de dames die willen douchen zonder de haren nat te maken. Die hangt altijd op dezelfde hoogte, dus straks als alles inbouw is, wil ik geen glijstang voor die handdouche. Toevallig zag ik bij XO2 een verstelbare houder die tevens de wateraansluiting integreerd. Nou zijn er meer houders met wateraansluitingen, maar die zijn niet verstelbaar. De Blaufoss die ik zag bij XO2 is verstelbaar en heeft voldoende afstand tot de muur zodat de slang niet in het gedrang komt. Wat mij betreft een ideale oplossing. Het toont ook aan dat je niet zomaar bij 1 winkel langs moet gaan. Rondshoppen helpt. Niet alleen met prijs, maar ook met andere mogelijkheden. Niet elke toko verkoopt alles.Lando123 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:27:
:strip_exif()/f/image/LMdwPdYC0IGghbBdUNbA3IXu.jpg?f=fotoalbum_large)
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zowel ik als mijn vriendin douchen al jaren onder een regendouche zonder nat haar te krijgen (behalve wanneer we onze haren willen wassen uiteraardStiggy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Hangt van je gewoonten af. Mijn vriendin wil haar (lange) haren niet iedere dag nat hebben bij het douchen, dus die zal de regendouche nauwelijks gebruiken. Is voor veel vrouwen zo hoor ik in de badkamer zaken.
Wij zijn daarom voor combinatie regendouche + handdouche op glijstang gegaan. Ik vind een massagestraal ook wel fijn, en met een handdouche op glijstang kun je toch veel beter de meest comfy hoogte instellen.
Glijstang hebben wij dan ook nooit gemist.
[ Voor 3% gewijzigd door praliwi op 20-10-2023 20:40 ]
Zoals beloofd mijn eerste verbouwing samen met een vriend. Heb alleen de waterleiding uitbesteed aan de loodgieter.
Ik heb veel geleerd maar ben zeer tevreden met het resultaat. Sommige dingen gebeuren nou eenmaal en zie je pas later (kleine scheur in de tegel).
Het is wel dat je zelf alles ziet andere valt het niet gauw op.
Eerst impressie van verouderde badkamer van de vorige bewoner
.
Wc heeft problemen met een 2.6 meter horizontale afvoer
en een keukenblad in de badkamer.
:strip_exif()/f/image/l6G1iQPcCP8dKBujVuzKXmvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NZXSGnzIoI8eh6gbh1L01B3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TkwFdoNQLrXd10QxcDIbtlXT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het strippen.
:strip_exif()/f/image/U2YuvQxH6jq9eH4fFClimPdo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UqUROtJqjRxqNY3fpZeVrAgL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CMZ6F4lI3tL36lgRofuWjJD8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uh2Ct41yFDnszsQAsA7tuO3y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YQ6SbW34BxHjK5uqiUd49HiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De riolering
Grootste uitdaging ,ik wilde de riolering verplaatsen dichter tegen de muur( kleinere koof).
Echter deze is tijdens de bouw gestort met gewapend beton en dan echt beton waar je nauwelijks door heen komt.
:strip_exif()/f/image/ahuVS27KbQOyiXTrnp4fzlQN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ayZgPLdBDHD5K3iluaL8PjHw.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloertje leggen:strip_exif()/f/image/fkJH6iQAWYL2flnCyeV0gswg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zJDKm6fyTha7KDQ5uU4w6OiG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fQNZu3cbuN768vWdnzOhD4aQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vzs1QIYashe5SxGpMgLCaQHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHQAJsjJF7b3mwSav4YCuzH0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DIZ0nd7bnnNii9OZWLuW9vjB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUK1m4kcO4vYNqxIO2ZMapS9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MpnptLBawNDVGDWgiV7DHgW4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SfqVNXTFoSkBKn0asldPNrPo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kHxtPp9n0dvNCZcftyOo3UjC.jpg?f=fotoalbum_large)
Of alles goed gaat nee daar kom ik pas later achter.
(Spoiler heb Geberit gipsplaat gebruikt waar gaten al in waren verwerkt. Dus heb dat ook aangehouden met de tegel als maat.Echter aanvoer had ik gele stuk moeten aanhouden)
:strip_exif()/f/image/42p65npM72D6PydKrqDfT6hD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6NCkfZ9ntjZsBQ2TwWp8rY1M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pa7AbmUWlhDZvOauDaAt1l72.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WAsfCL5t8IeMNwb1OYUWGRPZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a6FeWTouYGZofIMr5S11p5RM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dnQqZ0OC7DueW00CokHg2uIa.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende uitdaging
:strip_exif()/f/image/AAsNwW6naHPIO6MksnPJHaNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ObUlQ91BIgCMBq9qZguoSxbn.jpg?f=fotoalbum_large)
Was vergeten douchstang op te meten.
Gelukkig had ik nog speling met het plafond die verlaagd was, echter je raad het al die moest er weer eruit.
Kitwerk moet ik nog verbeteren,helaas moest ik dat sochtends doen met enige urgentie omdat ik smiddags onder het mes ging voor knie operatie(meniscus).
We hadden nooddouche een week extra gehuurd dus kon kit goed uitharden.
Badkamer is gebruiksklaar.
Moet plafond wel afwerken en kozijnen schuren en verven.
Iemand idee of een infrarood paneel ideaal zou zijn boven badmeubel? Of toch op het plafond?
Ik heb veel geleerd maar ben zeer tevreden met het resultaat. Sommige dingen gebeuren nou eenmaal en zie je pas later (kleine scheur in de tegel).
Eerst impressie van verouderde badkamer van de vorige bewoner

Wc heeft problemen met een 2.6 meter horizontale afvoer

:strip_exif()/f/image/l6G1iQPcCP8dKBujVuzKXmvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NZXSGnzIoI8eh6gbh1L01B3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TkwFdoNQLrXd10QxcDIbtlXT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het strippen.
:strip_exif()/f/image/U2YuvQxH6jq9eH4fFClimPdo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UqUROtJqjRxqNY3fpZeVrAgL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CMZ6F4lI3tL36lgRofuWjJD8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uh2Ct41yFDnszsQAsA7tuO3y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YQ6SbW34BxHjK5uqiUd49HiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De riolering
Grootste uitdaging ,ik wilde de riolering verplaatsen dichter tegen de muur( kleinere koof).
Echter deze is tijdens de bouw gestort met gewapend beton en dan echt beton waar je nauwelijks door heen komt.
:strip_exif()/f/image/ahuVS27KbQOyiXTrnp4fzlQN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ayZgPLdBDHD5K3iluaL8PjHw.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloertje leggen
:strip_exif()/f/image/fkJH6iQAWYL2flnCyeV0gswg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zJDKm6fyTha7KDQ5uU4w6OiG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fQNZu3cbuN768vWdnzOhD4aQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vzs1QIYashe5SxGpMgLCaQHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHQAJsjJF7b3mwSav4YCuzH0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DIZ0nd7bnnNii9OZWLuW9vjB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUK1m4kcO4vYNqxIO2ZMapS9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MpnptLBawNDVGDWgiV7DHgW4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kHxtPp9n0dvNCZcftyOo3UjC.jpg?f=fotoalbum_large)
(Spoiler heb Geberit gipsplaat gebruikt waar gaten al in waren verwerkt. Dus heb dat ook aangehouden met de tegel als maat.Echter aanvoer had ik gele stuk moeten aanhouden)
:strip_exif()/f/image/42p65npM72D6PydKrqDfT6hD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6NCkfZ9ntjZsBQ2TwWp8rY1M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pa7AbmUWlhDZvOauDaAt1l72.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WAsfCL5t8IeMNwb1OYUWGRPZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a6FeWTouYGZofIMr5S11p5RM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dnQqZ0OC7DueW00CokHg2uIa.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende uitdaging
:strip_exif()/f/image/AAsNwW6naHPIO6MksnPJHaNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ObUlQ91BIgCMBq9qZguoSxbn.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig had ik nog speling met het plafond die verlaagd was, echter je raad het al die moest er weer eruit.
Kitwerk moet ik nog verbeteren,helaas moest ik dat sochtends doen met enige urgentie omdat ik smiddags onder het mes ging voor knie operatie(meniscus).
Iemand idee of een infrarood paneel ideaal zou zijn boven badmeubel? Of toch op het plafond?
AnimeAdicted
Idem.praliwi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Zowel ik als mijn vriendin douchen al jaren onder een regendouche zonder nat haar te krijgen (behalve wanneer we onze haren willen wassen uiteraard). Kwestie van de douchekop iets naar achteren kantelen. Zie het probleem niet?
Glijstang hebben wij dan ook nooit gemist.
Dilemma, in onze nieuwbouwbadkamer zat standaard een Joulia douchegoot WTW maar omdat we de badkamer vervangen en de indeling iets anders wordt moest de douchegoot er uit. Dit is best wel een prijzig ding >1000 euro.
Nu is deze helaas beschadigd bij het sloopwerk. Er zit een gat in de bak. Nu kan je dat op zich redelijk goed weer lassen, maar omdat de douchegoot ingestort zat, zitten alle schroefdelen onder het beton. Het binnenwerk krijgen we er dus niet echt makkelijk uit. Mijn handige zwager heeft al een poging gewaagd maar het is hem niet gelukt.
Nu hebben we drie opties:
1.
De aannemer zegt dat hij het voor 300 euro wel kan maken, maar hij heeft nog niet gezien dat het echt heel moeilijk is om het ding te demonteren om daarna de bak te gaan lassen. Geen garantie dat dit lukt dus.
2.
Een andere kopen. Of de Joulia (duur) of een Easydrain WTW met tegeldrain. Kosten ongeveer 750 euro en het voordeel is dat je een tegel als rooster hebt ipv een rvs rooster. Alles in de badkamer is messing dus rvs is eigenlijk niet zo mooi.
3. De hele douchegoot WTW laten zitten en alleen een simpele douchegoot kopen.
Wat is slim/wijsheid?
Nu is deze helaas beschadigd bij het sloopwerk. Er zit een gat in de bak. Nu kan je dat op zich redelijk goed weer lassen, maar omdat de douchegoot ingestort zat, zitten alle schroefdelen onder het beton. Het binnenwerk krijgen we er dus niet echt makkelijk uit. Mijn handige zwager heeft al een poging gewaagd maar het is hem niet gelukt.
Nu hebben we drie opties:
1.
De aannemer zegt dat hij het voor 300 euro wel kan maken, maar hij heeft nog niet gezien dat het echt heel moeilijk is om het ding te demonteren om daarna de bak te gaan lassen. Geen garantie dat dit lukt dus.
2.
Een andere kopen. Of de Joulia (duur) of een Easydrain WTW met tegeldrain. Kosten ongeveer 750 euro en het voordeel is dat je een tegel als rooster hebt ipv een rvs rooster. Alles in de badkamer is messing dus rvs is eigenlijk niet zo mooi.
3. De hele douchegoot WTW laten zitten en alleen een simpele douchegoot kopen.
Wat is slim/wijsheid?
Wow, mooi gedaan! Ziet er heel goed uit. Hie lang heb je er over gedaan met zn 2en en heb je hier speciaal vrij voor genomen?Offens1490 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:46:
Zoals beloofd mijn eerste verbouwing samen met een vriend. Heb alleen de waterleiding uitbesteed aan de loodgieter.
Eerst impressie van verouderde badkamer van de vorige bewoner.
Wc heeft problemen met een 2.6 meter horizontale afvoeren een keukenblad in de badkamer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het strippen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De riolering
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vloertje leggen[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgende uitdaging
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sorry, ik wil niet jouw topic kapen, maar een drain wtw? Werkt dat dan zo goed? Goed in de zin van dat het de €1000 rechtvaardigt?Alic3 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:43:
Dilemma, in onze nieuwbouwbadkamer zat standaard een Joulia douchegoot WTW maar omdat we de badkamer vervangen en de indeling iets anders wordt moest de douchegoot er uit. Dit is best wel een prijzig ding >1000 euro.
Dank je, officeel is nog niet af maar bedrijfsklaar.(afwerking)Hersenvocht schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Wow, mooi gedaan! Ziet er heel goed uit. Hie lang heb je er over gedaan met zn 2en en heb je hier speciaal vrij voor genomen?
Opbouw badkamer stond gepland 1 juli harde datum.
Gesloopt weekend ervoor 25 juni( uitloop in verwerkt) maar was +/- 1 dag door vriend van mij die behendig is met sloophamer. Die week losse uren gepakt voor riolering drain en muren rechter te maken.
En loodgieter kwam voor ca 2,5 uur
Muren waren van slechter kwaliteit tov vloer.
Vriend heb ik gewoon betaald voor zijn hulp en gevraagd uren te schrijven kwam op effectief 70 uur.
Dat is dan 1 juli tot 13 Juli.
15 juli dag als van gisteren kwam ik probleem van douchekraan tegen. Was mijn eigen fout. Uren heb ik niet geteld maar zou zeker nog 8 uur zijn.( Moest alles zelf doen mijn vrouw is niet klussen
Juist omdat de 17e klaar moest zijn voor de operatie als ik die niet had ik het zondag gedaan. Op dat moment weet je niet waar het naar toegaat en of je ook daadwerkelijk genoeg ruimte hebt.
Extra info
Heb zelf geluk gehad dat maar 1,5 aanhanger had voor sloopmateriaal. Bij ons kun je 3 keer gratis naar milieustraat en maakt niet uit hoeveel je meeneemt.(goedkoper dan bak huren)
Heb zelf effectief 6 dagen vrij genomen andere dag kon vriend gewoon door (had ook vrij genomen dus daarom wilde ik hem ook gewoon vergoeden).
Nooddouche 4 weken gehuurd.
25e juni tot 19e juli badkamer niet in gebruik gehad)
Als ik om heen hoor is dat best snel.
Ps > 30 graden kleine badkamer slopen is niet aan te bevelen.
Dit was mijn eerste badkamer en vriend zijn 3e maar die meer ervaring met tegels. Rest is on the go en logisch nadenken. Riolering heb ik zelf vaker gedaan helaas (oud huis)
AnimeAdicted
https://www.easydrain.nl/...ry-easy-drain-wtw-system/mphilipp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Sorry, ik wil niet jouw topic kapen, maar een drain wtw? Werkt dat dan zo goed? Goed in de zin van dat het de €1000 rechtvaardigt?
Bij onze nieuwbouwwoning was dit inbegrepen i.c.m. water/water warmtepomp met vat. Denk dat terugverdientijd wel lang is. Zijn wel fraai uitziende goten.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Dat is natuurlijk ieder voor zich belangrijkste vraag is of wegkomt met de hoogte, naast de prijs.mphilipp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Sorry, ik wil niet jouw topic kapen, maar een drain wtw? Werkt dat dan zo goed? Goed in de zin van dat het de €1000 rechtvaardigt?
Ow en vergeet ff evt extra meerwerk leiding en hakken etc als je het niet zelf doet.(materiaal leiding is gewoon duur)
Bij mij was dat niet mogelijk en heb de laagst mogelijke variant van easydrain.
AnimeAdicted
Hoe heb je de muren mooi recht strak gekregen? Heb je het nog laten stucen? Of zelf strak getrokken?Offens1490 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:33:
[...]
Dank je, officeel is nog niet af maar bedrijfsklaar.(afwerking)
Opbouw badkamer stond gepland 1 juli harde datum.
Gesloopt weekend ervoor 25 juni( uitloop in verwerkt) maar was +/- 1 dag door vriend van mij die behendig is met sloophamer. Die week losse uren gepakt voor riolering drain en muren rechter te maken.
En loodgieter kwam voor ca 2,5 uur
Muren waren van slechter kwaliteit tov vloer.
Vriend heb ik gewoon betaald voor zijn hulp en gevraagd uren te schrijven kwam op effectief 70 uur.
Dat is dan 1 juli tot 13 Juli.
15 juli dag als van gisteren kwam ik probleem van douchekraan tegen. Was mijn eigen fout. Uren heb ik niet geteld maar zou zeker nog 8 uur zijn.( Moest alles zelf doen mijn vrouw is niet klussen. Die dag heb ik groot familiefeest die ik heb moeten afzeggen.
Juist omdat de 17e klaar moest zijn voor de operatie als ik die niet had ik het zondag gedaan. Op dat moment weet je niet waar het naar toegaat en of je ook daadwerkelijk genoeg ruimte hebt.
Extra info
Heb zelf geluk gehad dat maar 1,5 aanhanger had voor sloopmateriaal. Bij ons kun je 3 keer gratis naar milieustraat en maakt niet uit hoeveel je meeneemt.(goedkoper dan bak huren)
Heb zelf effectief 6 dagen vrij genomen andere dag kon vriend gewoon door (had ook vrij genomen dus daarom wilde ik hem ook gewoon vergoeden).
Nooddouche 4 weken gehuurd.
25e juni tot 19e juli badkamer niet in gebruik gehad)
Als ik om heen hoor is dat best snel.
Ps > 30 graden kleine badkamer slopen is niet aan te bevelen.
Dit was mijn eerste badkamer en vriend zijn 3e maar die meer ervaring met tegels. Rest is on the go en logisch nadenken. Riolering heb ik zelf vaker gedaan helaas (oud huis)
Dat ging vrij makkelijk eigenlijk, je maakt x tegelijm voor die dag en wat over was gebruikt om op te vullen globaal. Helemaal recht hoeft het niet aangezien als goed is weet wat je tegel dikte is +lijm. En die ga je levelen. Met"tegel leveling systeem" heb zelf veel van Bauhaus gekocht maar dat was ook omdat vriend er veel mee gewerkt had.Monkeydancer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:00:
[...]
Hoe heb je de muren mooi recht strak gekregen? Heb je het nog laten stucen? Of zelf strak getrokken?
AnimeAdicted
Onze badkamer vordert ook gestaag. Alle tegels zitten erin.
Nu nog Beton Cire en bad, wand, radiator, spiegel, etc.
Iets meer foto's in mijn verbouwingstopic.
Iets meer foto's in mijn verbouwingstopic.
:strip_exif()/f/image/n9n3VWdJ1sKTAHpbHOvlyU4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er al fraai uit. Mooi hoor!Rzaan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:17:
Onze badkamer vordert ook gestaag. Alle tegels zitten erin.
Ik was gewoon benieuwd. Wij hebben hier een WTW op de ventilatieunit zitten. In een appartement heb je altijd zo'n afzuiginstallatie, maar bij ons zit ook een retour die frisse lucht in een aantal ruimtes blaast. Die lucht wordt dan verwarmd door de warmte van de afgezogen lucht door een WTW te halen. Je hebt dan wel een monster van een ding hangen, maar ja...zat er al in. Ik betwijfel of het echt iets wezenlijks uitmaakt.Monkeydancer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:49:
[...]
Bij onze nieuwbouwwoning was dit inbegrepen i.c.m. water/water warmtepomp met vat. Denk dat terugverdientijd wel lang is.
Wat ik zo lees topics hier op got kun je daar ook aardig besparing opleveren maar ben er niet in thuis want wij hebben niet.mphilipp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:56:
[...]
Ik was gewoon benieuwd. Wij hebben hier een WTW op de ventilatieunit zitten. In een appartement heb je altijd zo'n afzuiginstallatie, maar bij ons zit ook een retour die frisse lucht in een aantal ruimtes blaast. Die lucht wordt dan verwarmd door de warmte van de afgezogen lucht door een WTW te halen. Je hebt dan wel een monster van een ding hangen, maar ja...zat er al in. Ik betwijfel of het echt iets wezenlijks uitmaakt.
Edit: bedoelde wtw afzuiginstallatie.
AnimeAdicted
Vandaag zijn we bij Arma Nunspeet geweest voor de eerste tekening en offerte. We zijn in totaal 2 uur bezig geweest met tekenen, indelen, meubels selecteren, etc.nldls schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:49:
[...]
Vandaag offerte ontvangen voor volledige verwijderen en installatie van de badkamer. Kwam neer op 12k incl btw. Heb al hogere offertes gehad, dus dit valt me nog niet eens tegen.
We hebben nu een 3d tekening beschikbaar op de juiste maten. Ik heb aan het einde van het gesprek nog even gevraagd naar een inschatting van de kosten. Die kunnen nog niet def. gegeven worden omdat wij nog niet alle keuzes compleet hebben, dus dat snap ik.
Kosten komen nu uit tussen de 15 en 20k. Materiaal alleen.
Dat viel me toch wel wat tegen. Ik had 10-15k verwacht.
We hebben dan wel bad met whirlpool, douche, meubel, toilet compleet, tegels en vloerverwarming.
Bij Maxaro had ik destijds een offerte van 10k met stoomdouche en whirlpool bad. Ik vermoed met name tegels zijn daar echt veel goedkoper.
De reviews die ik zie van Maxaro zijn verrassend goed, maar naar mijn gevoel erg op de korte termijn gericht.
Denk dat ik nog wel een tweede offerte wil laten maken van alles. Evt bij Sanidump oid. Daar hoor ik ook wel goede verhalen over.
Ik heb bij de renovatie van mijn badkamer ook veel moeite gedaan om de wtw leiding in stand te houden.Offens1490 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:48:
[...]
Wat ik zo lees topics hier op got kun je daar ook aardig besparing opleveren maar ben er niet in thuis want wij hebben niet.
Maar je warmwatergebruik in de douche is echte een heel klein deel van je totaalverbruik. Zo’n 200 m3 per jaar. Dus al zou je daar een derde op besparen, dan is dat 75 euro per jaar. Niet bepaald de moeite waard dus.
Ik ben uiteindelijk blij dat ik de wtw in stand heb gehouden. Al is het maar om het idee.
Mijn excuses bedoelde meer wtw lucht circulatie.t14wo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:22:
[...]
Ik heb bij de renovatie van mijn badkamer ook veel moeite gedaan om de wtw leiding in stand te houden.
Maar je warmwatergebruik in de douche is echte een heel klein deel van je totaalverbruik. Zo’n 200 m3 per jaar. Dus al zou je daar een derde op besparen, dan is dat 75 euro per jaar. Niet bepaald de moeite waard dus.
Ik ben uiteindelijk blij dat ik de wtw in stand heb gehouden. Al is het maar om het idee.
Ik begrijp je, heb maand augustus gehad puur ssw 12 m3 .
Elke besparing is er 1 mits het lukt en past.
AnimeAdicted
De WTW unit maakt veel verschil. Wat ik een voordeel vind, is dat er geen luchtroosters meer in het raam zitten waardoor het lekker stil i.c.m. hr+++ glas en je weinig hoort van buiten. Ook luchtkwaliteit is goed. Probeer anders een keer een CO2 meter eraan te hangen.mphilipp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:56:
[...]
Ik was gewoon benieuwd. Wij hebben hier een WTW op de ventilatieunit zitten. In een appartement heb je altijd zo'n afzuiginstallatie, maar bij ons zit ook een retour die frisse lucht in een aantal ruimtes blaast. Die lucht wordt dan verwarmd door de warmte van de afgezogen lucht door een WTW te halen. Je hebt dan wel een monster van een ding hangen, maar ja...zat er al in. Ik betwijfel of het echt iets wezenlijks uitmaakt.
Wat betreft de WTW afvoer vind ik zelf dat de terugverdientijd wel wat langer duurt. Het is dat wij het erbij gekregen hebben, maar als je dit in een bestaande badkamer wilt inbouwen, dan is dat veel werk en een grote investering (nieuwe lus aanleggen naar thermoskraan, je recycled in feite de warmte van afvoerwater terug naar thermoskraan. Thermoskraan mengt voorverwarmde water weer tot juiste temperatuur). Dat geld steek ik liever in slimme energiemeters en schakelaars en sensoren.
Ik kan dat hier niet goed meten. Misschien komt het door dat apparaat, maar ik hoef hier vrijwel nooit te stoken. Ik zit op de 20ste verdieping en wij hebben panoramaramen waar de zon vanaf opkomst tot een uur of 15:00 op schijnt. Zelfs in de winter hoeven we hier alleen maar in de woonkamer heel af en toe een uurtje de (stads)verwarming open te draaien. Verder is het in elke ruimte ongeveer 20C (of hoger)
Maar goed, we hebben het hier over badkamers
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 22-10-2023 19:23 ]
Hoe zijn de ervaringen met beton cire / microbeton / andere varianten op lange(re) termijn?
Situatie
Ik heb een badkamer met deels witte tegens en een accentwand met gekleurde tegels.
In de wc is het gedeeltelijk betegeld met witte (kleinere) tegels. De bovenstuk van de wanden zijn onafgewerkt.
De interieurontwerper gaf aan dat de witte tegels met beton cire bedekt / afgewerkt konden worden, wat ik persoonlijk wel mooi vind.
Impressie fotos
Partijen
Nu is het zo dat ik partijen benaderd heb die aangaven dat het waterdicht gemaakt kan worden. De partij gaf aan dat dit middels aqua stuc gebeurd onder andere.
Een eenmanszaak gaf aan dat hij liever adviseert om het douche gedeelte betegeld te laten en het beton cire enkel op het gedeelte te plaatsen. Volgens hem is beton cire nog niet geheel uit ontwikkeld en men niet zo goed weet wat dit betekent voor 10+ jaar en als er een gaatje in komt en water gaat erin zitten, dan ben je de klos. En dat ik mij niet gek moet laten maken mbt wat partijen zeggen mbt waterdicht.
Waar zit ik mee?
Ik weet nu niet wat wijsheid is. Als ik het douche gedeelte betegeld wil laten, dan zou ik een gedeelte van de witte tegels eruit moeten slopen om daar de groene tegels te laten plaatsen, maar is ook wel weer een werkje.
Is er iemand die uit ervaring iets kan zeggen over beton cire / microcement / andere varianten?
Situatie
Ik heb een badkamer met deels witte tegens en een accentwand met gekleurde tegels.
In de wc is het gedeeltelijk betegeld met witte (kleinere) tegels. De bovenstuk van de wanden zijn onafgewerkt.
De interieurontwerper gaf aan dat de witte tegels met beton cire bedekt / afgewerkt konden worden, wat ik persoonlijk wel mooi vind.
Impressie fotos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Partijen
Nu is het zo dat ik partijen benaderd heb die aangaven dat het waterdicht gemaakt kan worden. De partij gaf aan dat dit middels aqua stuc gebeurd onder andere.
Een eenmanszaak gaf aan dat hij liever adviseert om het douche gedeelte betegeld te laten en het beton cire enkel op het gedeelte te plaatsen. Volgens hem is beton cire nog niet geheel uit ontwikkeld en men niet zo goed weet wat dit betekent voor 10+ jaar en als er een gaatje in komt en water gaat erin zitten, dan ben je de klos. En dat ik mij niet gek moet laten maken mbt wat partijen zeggen mbt waterdicht.
Waar zit ik mee?
Ik weet nu niet wat wijsheid is. Als ik het douche gedeelte betegeld wil laten, dan zou ik een gedeelte van de witte tegels eruit moeten slopen om daar de groene tegels te laten plaatsen, maar is ook wel weer een werkje.
Is er iemand die uit ervaring iets kan zeggen over beton cire / microcement / andere varianten?
In de bouw zitten veel, heel veel wijsneuzen die denken alles te weten. En die gasten zijn niet voor niet ZZP’er hè. Samenwerken kunnen ze door hun karakter vaak niet.cacao70 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:32:
Hoe zijn de ervaringen met beton cire / microbeton / andere varianten op lange(re) termijn?
Situatie
Impressie fotos
***members only***
Partijen
Waar zit ik mee?
Als een gerenomeerde partij aangeeft dat het waterdicht is, dan kan je daarop vertrouwen. En stel dat het toch gaat lekken na 10 jaar, is dat nou zo’n probleem? Dan laat je er lekker een laag tegels overheen plakken.
De verbouwing verloopt hier voorspoedig. De vloer ligt er inmiddels in en de voorbereidingen voor de tegelzetter zijn in volle gang.
We doen alles zelfs behalve de tegels plakken. Dat is écht vakwerk. (Met alle respect) de rest van het werk is een badkamerrenovatie, stelt niet zoveel voor. Een kwestie van weten hoe je het moet doen en je kan ermee aan de gang.
Zo was het aanleggen van de leidingen een kwestie van uitzoeken en verdiepen, daarna alle leidingen en koppelingen aanschaffen en een perstsng huren. Dan ben je na een weekendje klaar en liggen alle leidingen. Omdat het perskoppelingen zijn, ben je ook zo klaar en is het gewoon meteen goed. Werkte top! Helaas een grote tegenvaller: een puntstuk die de inbouwkraan inging lekte. Ondanks gebruik van Loctite55. Enorm balen omdat die niet los lan zonder de leiding door te knippen. Dat wordt dus opnieuw de tang huren en een nieuw puntstuk op de kraan zetten.
Vervolgens de afvoer/riolering aangelegd. Gelukkig lagen de afvoeren al grotendeels goed waardoor er (dacht ik) weinig gedaan hoefde te worden. Maar nadat ik het bad weghaalde, zat de afvoer compleet fout voor de nieuwe situatie en er toch meer moest gebeuren. Afvoer blijft een grote puze van schuif en lijmmoffen in verschillende diameters waarin je jezelf totaal kan verliezen terwijl je in Hornbach bent.
De zandcementvloer heb ik inmiddels gestort en was redelijk vlak. Helaas op een paar plekken toch teveel afwijking waardoor er nog 2 zakken egaline overheen zijn gegaan om het mooi vlak te krijgen. Waterdicht maken met kimband zal nog gebeuren meg Akkit spullen.
Komende week ga ik de delen waar tegels vanaf gebikt zijn weer gladstuccen zodat dit kan worden getegeld. Als over twee weken het tegelen klaar is, is het een kwestie van meubels en spullen installeren (wat max een weekend duurt) en dan lig in in bad!
:strip_exif()/f/image/OonLE5KVL1QY8KWG0L51te32.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0cxiFhLaImroVwrPyzElp9AF.jpg?f=fotoalbum_large)
We doen alles zelfs behalve de tegels plakken. Dat is écht vakwerk. (Met alle respect) de rest van het werk is een badkamerrenovatie, stelt niet zoveel voor. Een kwestie van weten hoe je het moet doen en je kan ermee aan de gang.
Zo was het aanleggen van de leidingen een kwestie van uitzoeken en verdiepen, daarna alle leidingen en koppelingen aanschaffen en een perstsng huren. Dan ben je na een weekendje klaar en liggen alle leidingen. Omdat het perskoppelingen zijn, ben je ook zo klaar en is het gewoon meteen goed. Werkte top! Helaas een grote tegenvaller: een puntstuk die de inbouwkraan inging lekte. Ondanks gebruik van Loctite55. Enorm balen omdat die niet los lan zonder de leiding door te knippen. Dat wordt dus opnieuw de tang huren en een nieuw puntstuk op de kraan zetten.
Vervolgens de afvoer/riolering aangelegd. Gelukkig lagen de afvoeren al grotendeels goed waardoor er (dacht ik) weinig gedaan hoefde te worden. Maar nadat ik het bad weghaalde, zat de afvoer compleet fout voor de nieuwe situatie en er toch meer moest gebeuren. Afvoer blijft een grote puze van schuif en lijmmoffen in verschillende diameters waarin je jezelf totaal kan verliezen terwijl je in Hornbach bent.
De zandcementvloer heb ik inmiddels gestort en was redelijk vlak. Helaas op een paar plekken toch teveel afwijking waardoor er nog 2 zakken egaline overheen zijn gegaan om het mooi vlak te krijgen. Waterdicht maken met kimband zal nog gebeuren meg Akkit spullen.
Komende week ga ik de delen waar tegels vanaf gebikt zijn weer gladstuccen zodat dit kan worden getegeld. Als over twee weken het tegelen klaar is, is het een kwestie van meubels en spullen installeren (wat max een weekend duurt) en dan lig in in bad!
:strip_exif()/f/image/OonLE5KVL1QY8KWG0L51te32.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0cxiFhLaImroVwrPyzElp9AF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uhaexs02X1eNJ73UXRacAAN3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij kijken naar een Niva lak radiator, aangesloten op de CV. Nu lijkt het dat de aanvoer rechts moet zitten en afvoer links, maar in de badkamer zitten deze leidingen andersom. Ook bij dat onderblok staat dat zo specifiek afgebeeld.

Als ik dan kijk op p. 167 dan zie ik echter dat het wel lijkt alsof de aanvoer ook links kan. (ChatGPT vertelde me dat MM staat voor Middenaansluiting bij Vasco?). Maar mogelijk dus niet door middel van een onderblok zoals hierboven afgebeeld.

Klopt mijn beredenering?
/Edit
Al scrollend kom ik erachter dat ik misschien een H-blok van Vasco moet hebben. Lijken me wat beter hiervoor.
https://www.badkamerxxl.n...2804#section-configurator

Als ik dan kijk op p. 167 dan zie ik echter dat het wel lijkt alsof de aanvoer ook links kan. (ChatGPT vertelde me dat MM staat voor Middenaansluiting bij Vasco?). Maar mogelijk dus niet door middel van een onderblok zoals hierboven afgebeeld.

Klopt mijn beredenering?
/Edit
Al scrollend kom ik erachter dat ik misschien een H-blok van Vasco moet hebben. Lijken me wat beter hiervoor.
https://www.badkamerxxl.n...2804#section-configurator
[ Voor 19% gewijzigd door ViezeVis op 23-10-2023 21:46 ]
Wel ironisch dat je zegt dat alles behalve tegelen niet veel voorstelt, maar bij het leidingwerk is wel iets verkeerd gegaan en de zandcementvloer lag er ook niet goed in.t14wo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:30:
De verbouwing verloopt hier voorspoedig. De vloer ligt er inmiddels in en de voorbereidingen voor de tegelzetter zijn in volle gang.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan ook nog iets zeggen over wijsneuzen in de bouw...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
wellicht weten jullie het, ik zag laatst iemand die voor/na zijn WTW wat meting kon doen, ik vraag of dit een permanente setup is ? en zo ja hoe ?
ook vraagje betreft flexibele leidingwerk, kan je deze gewoon inmetselen ? of zijn er dingen waar je extra op wilt letten ?
ook vraagje betreft flexibele leidingwerk, kan je deze gewoon inmetselen ? of zijn er dingen waar je extra op wilt letten ?
Tja vanalles
Tja, zelfs bij een professional lekt er wel eens een koppeling he.Makrolon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:11:
[...]
Wel ironisch dat je zegt dat alles behalve tegelen niet veel voorstelt, maar bij het leidingwerk is wel iets verkeerd gegaan en de zandcementvloer lag er ook niet goed in.
En dan ook nog iets zeggen over wijsneuzen in de bouw...
En een zandcementvloer zo strak erin dat je meteen kan tegelen is ook zeldzaam. Meestal gaat er nog 2mm egaline over voordat je begint met tegelen.
Maargoed, ik doe alles voor het eerst nu. Dus als zelfs ik dat als amateur kan, dan is het echt niet zo lastig.
Aannames... Koppelingen verpakt met Loctite lekker bij mij nooit, en ik tegel altijd zonder egaline er onder.t14wo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:07:
[...]
Tja, zelfs bij een professional lekt er wel eens een koppeling he.
En een zandcementvloer zo strak erin dat je meteen kan tegelen is ook zeldzaam. Meestal gaat er nog 2mm egaline over voordat je begint met tegelen.
Maargoed, ik doe alles voor het eerst nu. Dus als zelfs ik dat als amateur kan, dan is het echt niet zo lastig.
Maar als jij t zegt zal t inderdaad wel allemaal niet zoveel voorstellen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Nee hoor. Zandcement kun je prima over tegelen.t14wo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:07:
[...]
Egaline is de laatste 5-10jaar "populair"
Ik ben wel benieuwd hoe het stucen van de muur gaat dan. Met enkel tegellijm kun je namelijk niet heel erg veel verschil wegwerken. Onze tegelzetter gaf aan dat de muur dus wel echt kaarsrecht moest zijn voor een net resultaat.t14wo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:07:
[...]
Tja, zelfs bij een professional lekt er wel eens een koppeling he.
Dit is gedeeltelijk waar. Je kan echt wel wat wegwerken met tegellijm. Naar mijn ervaring hoe groter de tegel hoe groter de tegelkam en hoe meer je kan wegwerken. Met kleinere tegels misschien iets lastiger.venneke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:10:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe het stucen van de muur gaat dan. Met enkel tegellijm kun je namelijk niet heel erg veel verschil wegwerken. Onze tegelzetter gaf aan dat de muur dus wel echt kaarsrecht moest zijn voor een net resultaat.
Voor een tegelzetter is hoe vlakker hoe beter. Dus daar sturen ze uiteraard ook op. En hoe groter de tegel hoe lastiger het is om te corrigeren.venneke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:10:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe het stucen van de muur gaat dan. Met enkel tegellijm kun je namelijk niet heel erg veel verschil wegwerken. Onze tegelzetter gaf aan dat de muur dus wel echt kaarsrecht moest zijn voor een net resultaat.
In mijn geval wordt er over tegels heen geplakt. De stukken die ik moet gladmaken zijn waar ik tegels eraf heb gehaald. Daar past een rij tussen, waardoor het makkelijk is om het gelijk met de tegels te maken. Dus ik hoef geen vakman stuccadoor te zijn. Want dat ben ik niet.
Met betrekking tot flexibele leidingen kan ik wel wat tips geven wat ik heb gezien.vso schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:43:
wellicht weten jullie het, ik zag laatst iemand die voor/na zijn WTW wat meting kon doen, ik vraag of dit een permanente setup is ? en zo ja hoe ?
Lees ik heb het uitbesteed.
Ten eerste "flexible" is relatief dus je moet toch genoeg ruimte maken dat alles past(frezen). Je kan het niet 90 graden buigen snap je ook wel.
Als je knelkoppelingen perskoppeling gebruikt mag je je die inmetselen, bedenk wel hier heeft het minimaal 1 dag op druk gestaan voor het überhaupt werd dicht gestuct.
Bedenk goed waterleiding plan en zorg dat je onder wastafel aansluiting warm/koud goed genoeg uitelkaar staat zodat je hoekstopkraan goed kunt aansluiten.
Ps probeer first time right spul is best prijzig.
Grootste tip meet je uiteindelijke hoogte van je douchekraan met thermostaatkraan ander mag je net zoals ik verlaagd plafond verhogen
[ Voor 14% gewijzigd door Offens1490 op 24-10-2023 20:54 ]
AnimeAdicted
Ik denk dat je een foutje maakt, knelkoppelingen mag je niet weg smeren;) pers wel.Offens1490 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:47:
[...]
Met betrekking tot flexibele leidingen kan ik wel wat tips geven wat ik heb gezien.
Ten eerste "flexible" is relatief dus je moet toch genoeg ruimte maken dat alles past(frezen). Je kan het niet 90 graden buigen snap je ook wel.
Als je knelkoppelingen gebruikt mag je je die inmetselen, bedenk wel hier heeft het minimaal 1 dag op druk gestaan voor het überhaupt werd dicht gestuct.
Bedenk goed waterleiding plan en zorg dat je onder wastafel aansluiting warm/koud goed genoeg uitelkaar staat zodat je hoekstopkraan goed kunt aansluiten.
Grootste tip meet je uiteindelijke hoogte van je douchekraan met thermostaatkraan ander mag je net zoals ik verlaagd plafond verhogen
Klopt je hebt gelijk direct aangepast thxMakrolon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat je een foutje maakt, knelkoppelingen mag je niet weg smeren;) pers wel.
AnimeAdicted
Vergeten te reageren op je foto's eerder.t14wo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:23:
[...]
In mijn geval wordt er over tegels heen geplakt.
Op je eerste foto heb je een rij tegels verwijderd. Ik neem aan dat je dat stuk bedoelt met het glad maken.
Als je daar vervolgens overtegelt, kom je dan nog wel gelijk uit met je deurkozijn? Het lijkt op de foto bijna alsof je met overtegelen verder naar voren gaat komen dan je kozijn diep is.
Klopt inderdaad. De tegels komen hoger dan het kozijn. Dus daar zal een strip komen. Dat is wat het is. Ik heb verder geen uitwendige hoeken en de enige plek waar een strip zal komen.m181087 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Vergeten te reageren op je foto's eerder.
Op je eerste foto heb je een rij tegels verwijderd. Ik neem aan dat je dat stuk bedoelt met het glad maken.
Als je daar vervolgens overtegelt, kom je dan nog wel gelijk uit met je deurkozijn? Het lijkt op de foto bijna alsof je met overtegelen verder naar voren gaat komen dan je kozijn diep is.
Kunstof slang en zéker 20mm is echt moeilijk hanteerbaar. Een buigveer is sowieso nodig. Inderdaad zorgen voor voldoende ruimte voor bochten.Offens1490 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:47:
[...]
Met betrekking tot flexibele leidingen kan ik wel wat tips geven wat ik heb gezien.
Hi iedereen,
Wij mogen begin volgend jaar aan onze badkamer beginnen in ons nieuwbouwhuis. Ik ben nog op zoek naar een goede aannemer hiervoor. In het kader van durf te vragen; Heeft iemand toevallig in de regio Purmerend een goed contact hiervoor, waar de ervaringen goed mee waren?
Wij mogen begin volgend jaar aan onze badkamer beginnen in ons nieuwbouwhuis. Ik ben nog op zoek naar een goede aannemer hiervoor. In het kader van durf te vragen; Heeft iemand toevallig in de regio Purmerend een goed contact hiervoor, waar de ervaringen goed mee waren?
Eind november wordt hier ook de badkamer verbouwd. Een aannemer gaat dit voor ons doen die hier in de regio ook voor diverse badkamerbedrijven werkt. Zoals bij velen bekend hebben al die zaken net niet wat directie en toezicht wil dus leveren wij zelf alle spullen aan. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring/tips heeft voor het aansturen van de aannemer. We moeten zelf natuurlijk ook werken maar willen natuurlijk ook invloed hebben op zichtbare onderwerpen. Denk hierbij aan dikte voegen, kleur voegen, afwerking tegels in buitenhoek etc. Hoe is dat bij jullie gegaan?
Zou je er dan niet juist voor kiezen om die paar tegels los te bikken en dan het geheel glad aan te smeren? Je zult toch die buizen moeten aansmeren, als je dan toch bezig bent.t14wo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:50:
[...]
Klopt inderdaad. De tegels komen hoger dan het kozijn. Dus daar zal een strip komen. Dat is wat het is. Ik heb verder geen uitwendige hoeken en de enige plek waar een strip zal komen.
Hier ook benieuwd naar. Wij zullen een zzp-tegelzetter aansturen, die op zijn beurt ook weer onderaannemers heeft voor specialistisch werk wat hij zelf niet gaat doen. Zoals kitten. Kan mij voorstellen dat hij alle benodigde materialen zoals leidingwerk e.d. regelt. Maar ook geen idee hoe of wat....einz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:16:
Eind november wordt hier ook de badkamer verbouwd. Een aannemer gaat dit voor ons doen die hier in de regio ook voor diverse badkamerbedrijven werkt. Zoals bij velen bekend hebben al die zaken net niet wat directie en toezicht wil dus leveren wij zelf alle spullen aan. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring/tips heeft voor het aansturen van de aannemer. We moeten zelf natuurlijk ook werken maar willen natuurlijk ook invloed hebben op zichtbare onderwerpen. Denk hierbij aan dikte voegen, kleur voegen, afwerking tegels in buitenhoek etc. Hoe is dat bij jullie gegaan?
Helaas heb ik dan alsnog een kopse kant waar je tegenaan kijkt. Dus het netto resultaat is dat er sowieso een tegenstripje moet komen.ViezeVis schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Zou je er dan niet juist voor kiezen om die paar tegels los te bikken en dan het geheel glad aan te smeren? Je zult toch die buizen moeten aansmeren, als je dan toch bezig bent.
Je bedoelt een architraaf?t14wo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Helaas heb ik dan alsnog een kopse kant waar je tegenaan kijkt. Dus het netto resultaat is dat er sowieso een tegenstripje moet komen.
Dat heb ik zelf ook gedaan. Eerst een opdiklatje op het kozijn zodat die gelijk komt met de tegel en dan een architraaf erop. Prima om zo te werken.
Persoonlijk zou ik de strip dan alsnog zo ondiep mogelijk willen houden. Elke milliliter die je kunt besparen is dan meegenomen lijkt me. Die paar tegels los bikken zal nog geen half uur werk zijn.t14wo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Helaas heb ik dan alsnog een kopse kant waar je tegenaan kijkt. Dus het netto resultaat is dat er sowieso een tegenstripje moet komen.
Een half uur werk die het aangezicht denk ik een stuk mooier maakt. Je moet er straks toch weer 20 jaar tegenaan kijken.
Dat, en al zou je tegel dan iets uitsteken dan zou je er ook voor kunnen kiezen om alles in verstek te zagen. Dan valt het niet eens meer op. Die tegels zullen nu ook wel 3 mm zijn denk ik.m181087 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:52:
[...]
Persoonlijk zou ik de strip dan alsnog zo ondiep mogelijk willen houden. Elke milliliter die je kunt besparen is dan meegenomen lijkt me. Die paar tegels los bikken zal nog geen half uur werk zijn.
Een half uur werk die het aangezicht denk ik een stuk mooier maakt. Je moet er straks toch weer 20 jaar tegenaan kijken.
Dat ook nog een mooie optie zijn. Mijn kozijn komt nu 5 mm buiten de wand. Incl tegel wordt dat -5mm. Dus een dunne lat en erop een srchtraaf zou ook wel werken.venneke schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Je bedoelt een architraaf?
Dat heb ik zelf ook gedaan. Eerst een opdiklatje op het kozijn zodat die gelijk komt met de tegel en dan een architraaf erop. Prima om zo te werken.
Van te voren aangeven bij welke keuzes je graag betrokken wil worden... En regelmatig even kijken bij het werk, vragen stellen hoe ze iets gaan doen.einz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:16:
Iemand ervaring met drains?
Waarom zou ik voor een Easy Drain Compact 30 FF tegelinleg kiezen met flens en niet voor een Brauer douchegoot?
Beiden RVS, 70 cm, 30mm waterslot, Brauer niet in hoogte verstelbaar.
Waarom zou ik voor een Easy Drain Compact 30 FF tegelinleg kiezen met flens en niet voor een Brauer douchegoot?
Dit jaar onze badkamer laten verbouwen bij elke zaak en aannemer waar wij contact mee hebben gehad raadde men een douchegoot met tegelinleg af. Fragieler, zwaarder, vaak minder mooi dan op foto's (want daar altijd 1 miljoen*1 miljoen tegels).ViezeVis schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:41:
Iemand ervaring met drains?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Thuiswerken/ vrij nemen en erbij zijn.einz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:16:
In het werk sta je voor bepaalde keuzes. Soms is de keuze die je vooraf gemaakt hebt niet mogelijk of toch niet de beste/mooiste. De aannemer heeft een planning en moet door naar z'n volgende klus dus kan niet halverwege de dag gaan stoppen om later dingen met jou door te gaan nemen dus gaat hij zelf de keuze maken.
Dat hoeft niet per definitie de mooiste/beste oplossing te zijn maar kan wel de makkelijkste.
PSN: Flix20-NL
Oh whooops. Wij hebben juist met tegelinleg gekozen omdat het (i.d.d. gebaseerd op foto's) er mooier uitziet vonden wij. Dat het wat zwaarder is, oké, snap ik. Ook niet heel erg. Zijn bij veel zaken geweest, geen enkele heeft het afgeraden.Freakie1NL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Dit jaar onze badkamer laten verbouwen bij elke zaak en aannemer waar wij contact mee hebben gehad raadde men een douchegoot met tegelinleg af. Fragieler, zwaarder, vaak minder mooi dan op foto's (want daar altijd 1 miljoen*1 miljoen tegels).