13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als jullie allebei geen liefhebber zijn van een bad, zou ik de voorkeur geven aan een grote inloopdouche. Dat is namelijk ook fijn als je kinderen hebt.Strider schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:24:
Twijfel tussen 2 verschillende badkamers (1.83m x 3.41m), 1 met een bad en de ander zonder.
Ik heb zelf een hekel aan een bad en wil graag een fijne ruime douche, maar mijn partner wil graag een bad voor kinderen in de toekomst.
Een bad is leuk, maar sommige kinderen hebben daar een hekel aan. Zit je daar met je mooie bad…
Als kinderen klein zijn, is een los kinderbadje onder de douche overigens veel prettiger dan een groot ligbad.
Heb je elders in je huis ruimte om tzt een tweede badkamer te maken? Eentje met vooral een bad? Of een grote slaapkamer met badkamer met inloopdouche? Dan kun je dit tzt aanpassen en hoef je nu niet met alle opties rekening te houden.
Mooie vloer! Wat is het precies?Imperial Guard schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:39:
Na een flinke verbouwing met wat ups en de gebruikelijke downs zijn we klaar met onze badkamer.
Totale verbouwing bestond uit het opknappen van de gang, overloop, keuken (nieuwe keuken komt pas in december), bijkeuken en toilet.
Onze oude badkamer stamde nog van de vorige bewoners en was rond 2008 gerenoveerd, de ruimte was in de oude situatie zeer onlogisch ingedeeld voor een badkamer van >10m2.
We hebben de oude badkamer compleet gestript inclusief de binnenmuren en alles compleet moeten opbouwen en tevens hebben we gelijk vloerverwarming laten frezen.
We hebben gekozen voor Brauer inbouw kranen gold edition en ons badmeubel is van INK (160cm)
Ontzettend happy met de enorme ruimte die nu is ontstaan en moe maar voldaan door ook de hoeveelheid eigen werk wat erin zit!
Tevens hebben we dezelfde stijl en tegels doorgetrokken naar de bijkeuken en toilet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is een Marmix Terrazzo keramische tegel van 60x60.
Nu we de badkamer ca 6 maanden in gebruik hebben, en we in de koude maanden gaan zitten, hebben we van 1 ding wel spijt.
Dat is de elektrische vloerverwarming. Wat we ook doen, de vloer wordt nauwelijks warm, hooguit de kou die er iets af valt.
En dat is gewoon zonde want we hebben afgelopen 2 maanden dus 60kWh verstookt zonder merkbaar comfort.
De gekozen vloerverwarming is een Magnum 525W ca 3.5M², de thermostaat is op de offerte Magnum Z-Wave control, maar hier hangt echter een Heatit Z-TRM3 thermostaat, al zal dat niks uit mogen maken.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb in de keuken onder de tegels (welke ook in de badkamer en toilet liggen) ook een magnum mat liggen, volgens mij ook 3.5m² en merk wel degelijk verschil wanneer deze aanstaat.Quad schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:11:
Goed, vanmiddag beginnen ze met sloop van toilet en gaan ze die opnieuw opbouwen.
Nu we de badkamer ca 6 maanden in gebruik hebben, en we in de koude maanden gaan zitten, hebben we van 1 ding wel spijt.
Dat is de elektrische vloerverwarming. Wat we ook doen, de vloer wordt nauwelijks warm, hooguit de kou die er iets af valt.
En dat is gewoon zonde want we hebben afgelopen 2 maanden dus 60kWh verstookt zonder merkbaar comfort.
De gekozen vloerverwarming is een Magnum 525W ca 3.5M², de thermostaat is op de offerte Magnum Z-Wave control, maar hier hangt echter een Heatit Z-TRM3 thermostaat, al zal dat niks uit mogen maken.
Heb hier de Magnum remote controle (wifi) thermostaat eraan hangen en daar schemas in gezet in de app.
sochtens en savonds prima verwarmde voeten/geen koude vloer.
Misschien even spanningmeter erop zetten kijken of het juiste vermogen nog doorkomt?
[ Voor 3% gewijzigd door Flix20 op 06-12-2021 12:32 ]
PSN: Flix20-NL
Hoe diep ligt de mat? Word de vloer op den duur wel warm(er)?Quad schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:11:
Goed, vanmiddag beginnen ze met sloop van toilet en gaan ze die opnieuw opbouwen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hier is deze ook gelegd, maar nog niet in gebruik. Wel is het opstartprotocol aangezet en heb ik het appje geïnstalleerd. Daarin is de huidige temperatuur ook zichtbaar. Heb jij ook de app of zit dat niet als optie op je thermostaat? Want wellicht geeft de app meer info.Quad schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:11:
Magnum heeft de 'cable', per meter te koop en zelf in de gewenste maten en lussen te leggen, en ze hebben de kant-en-klaar matjes die je eventueel kunt knippen.Quad schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:11:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het altijd prima is om de vloerverwarming in de cementdekvloer te laten leggen. Achteraf gezien had het matje bij ons beter in de tegellijm gelegd kunnen worden, want het duurt bij ons ook érg lang en de capaciteit is toch wat te beperkt denk ik.
Heb je de cable of het matje? En ligt deze in de lijm (dus vrij hoog aan de oppervlakte) of in de cementdekvloer? Want dat maakt dus wel een verschil denk ik.
Vandaag onze tegelzetter bij ons voor beetje herstel. Meer lullen dan plakken
We hadden het zo over de uurtarieven in de bouw en de schaarste van vakmensen.
Hij is tegelzetter/Stucadoor/metselaar/kleine verbouwingen. Hij vraagt 42,50 ex.
Had er zo over dat de tarieven veel hoger zijn wat ik zo hoor en lees. Hij zei dat bij zijn dochter in stad de tarieven voor zeg een elektricien/loodgieter al 65 euro ex waren.
Ben toch wel benieuwd wat bij jullie de tarieven zijn. Hier in ruraal Twente betaal je op papier 40 tot 45 ex als je de mensen kent. En dat is dan nog relatief laag. De grotere installatiebedrijven gaan daar met 10 euro overheen.
Dat is ook zo, maar geen bad hebben zit bij mij in dezelfde kutheid.Rofdof schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:19:
[...]
Echt dat is het meest kutte wat er is. Ik heb dat een paar maal meegemaakt bij vrienden (huurhuizen) en aan alle kanten alleen maar ongemak. Wel een goed idee om dat standaard bij gevangenissen te implementeren.
De installateur zegt dat het zo prima is, dat tegels nu eenmaal eerder bol dan recht zijn en dat onze tegels ook nog een wat golvende structuur op het oppervlak hebben (dat laatste klopt wat ons betreft, van het overige nog nooit gehoord) en dat je met uitsponzen na het voegen altijd hebt dat het op de ene plek meer weggehaald wordt dan op de andere en dus onregelmatigheden erbij horen. Overige aanmerkingen van ons pakt hij op, maar dit dus vooralsnog niet (op enkele voegen die na die hij iets bijgevuld heeft). Wat is jullie mening, is dit normaal voegwerk?
:strip_exif()/f/image/5HwZItLVUShWNRdHyntz6K7S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mws45wCWxfWCJclc6iH3A5q9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qMbca9wtlV3Z2YxXigXBCUzz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GTq8Mz2cVIKYuxdqRawNhZYG.jpg?f=fotoalbum_large)
zitten er nu kleine stukjes zand in?Monstera schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:59:
Graag jullie mening over dit voegwerk. De tegelzettter gaf vorige week in gebrekkig Nederlands aan dat hij dacht dat het voegwerk niet mooi en goed werd vanwege het zeer koude vochtige weer. Overleg met installateur gehad, elektrisch kacheltje erbij en toch doorgegaan. Behalve dat de kleur witter is dan wij hadden verwacht (Manhattan, kit in dezelfde kleur oogt donkerder), vinden wij de voegen erg diep liggen. We maken ons zorgen over de duurzaamheid en water en vuil/zeep dat blijft liggen op de douchevloer. Badkamer is nog niet in gebruik ivm drogen stucwerk overigens.
De installateur zegt dat het zo prima is, dat tegels nu eenmaal eerder bol dan recht zijn en dat onze tegels ook nog een wat golvende structuur op het oppervlak hebben (dat laatste klopt wat ons betreft, van het overige nog nooit gehoord) en dat je met uitsponzen na het voegen altijd hebt dat het op de ene plek meer weggehaald wordt dan op de andere en dus onregelmatigheden erbij horen. Overige aanmerkingen van ons pakt hij op, maar dit dus vooralsnog niet (op enkele voegen die na die hij iets bijgevuld heeft). Wat is jullie mening, is dit normaal voegwerk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je zou er eventueel nog een keer overheen kunnen en de diepere voegen zo beter vullen.
Trouwens een witte kleur voeg is qua schoonmaken nooit een slim idee.
Hier (ook Twente):Rofdof schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:12:
Ben toch wel benieuwd wat bij jullie de tarieven zijn. Hier in ruraal Twente betaal je op papier 40 tot 45 ex als je de mensen kent. En dat is dan nog relatief laag. De grotere installatiebedrijven gaan daar met 10 euro overheen.
Beunhazen: allemaal €25 p/u (tegelzetter, metselaar, timmerman)
Installatiebedrijf: €55 ex btw p/u (junior medewerker €35 ex btw p/u)
beunhazen idd tussen de 25 en 35.Daan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:28:
[...]
Hier (ook Twente):
Beunhazen: allemaal €25 p/u (tegelzetter, metselaar, timmerman)
Installatiebedrijf: €55 ex btw p/u (junior medewerker €35 ex btw p/u)
Elektrisch stoken heeft als voordeel dat het sneller warm/koud moet zijn, en goedkoper is om te stoken, als je het afzonderlijk meepakt.MacbookProx schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:16:
Hm, en ik baalde juist van 1 ding van de nieuwe badkamer hier: dat we geen Magnum gestoken hadden..
Deze maand heeft de vloerverwarming 10kWh verbruikt, dat omgerekend tegen 24c valt het wel mee, als je tenminste comfort voelt.
Gas zal duurder zijn, maar als het toch meeloopt met de vloerverwarming beneden, dan kost het nauwelijks extra.
Ik heb de temperatuursensor gewijzigd van AF (air/floor) naar F (floor), en dit keer de temperatuur heel hoog (25 graden) gezet.vinom schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:19:
Ik volg. Wij krijgen in het voorjaar een nieuwe badkamer ook met Magnum vloerverwarming.
@Quad wellicht eens meten met een IR thermometer bij start en na een uurtje ofzo? Die dingen zijn niet zo duur op Ali / 2e hands.
De vloer was vanochtend licht warm, tenminste iets meer dan enkel de kou eraf, maar de gehaalde temperatuur was in 2u tijd van 18,5 naar 23,9 gegaan. Air temp was tussen 14 en 15 graden.
In het 1e half uur is hij van 18,5 naar 21,5 gegaan en in het 2e half uur op 22,7 is dat stukje beduidend langzamer en in het hele 2e uur gaat hij dan naar 23,9 en waarschijnlijk is dat minder efficiënt.
Dus nu moeten we op zoek naar welke temperatuur voor ons acceptabel is, de vloer in een korte termijn enigszins kan halen en vervolgens dat automatiseren.
Gebaseerd op het verloop lijkt het pas rond de 22 graden te stagneren en ik denk dat dan ook de warmte er zo'n beetje in zit.
Ik heb een Heat-it Z-wave variant, ipv de Magnum, maar daar gaan ze nu achteraan.Monstera schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:29:
[...]
Hier is deze ook gelegd, maar nog niet in gebruik. Wel is het opstartprotocol aangezet en heb ik het appje geïnstalleerd. Daarin is de huidige temperatuur ook zichtbaar. Heb jij ook de app of zit dat niet als optie op je thermostaat? Want wellicht geeft de app meer info.
Via Home Assistant kan ik alles wel uitlezen wat ik moet weten, ook kan ik heel goed extra parameters instellen, alleen laat ik nu alles zoveel mogelijk default.
Ligt in de lijm, gelukkig kunnen zien, alleen geen foto van gemaakt.remzor schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:38:
[...]
Magnum heeft de 'cable', per meter te koop en zelf in de gewenste maten en lussen te leggen, en ze hebben de kant-en-klaar matjes die je eventueel kunt knippen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het altijd prima is om de vloerverwarming in de cementdekvloer te laten leggen. Achteraf gezien had het matje bij ons beter in de tegellijm gelegd kunnen worden, want het duurt bij ons ook érg lang en de capaciteit is toch wat te beperkt denk ik.
Heb je de cable of het matje? En ligt deze in de lijm (dus vrij hoog aan de oppervlakte) of in de cementdekvloer? Want dat maakt dus wel een verschil denk ik.
Helaas is de capaciteit bemeten op de hoeveelheid M² van het matje, hij gaat per M² niet warmer door worden is mij nu verteld.
⏩ PVOutput☀️
De T-muur loopt tot het plafond.
Welke positie zouden jullie kiezen?
Nee, dat is los voegmiddel restant en minder strakke voegen sowieso op sommige plekken. We hebben niet voor wit gekozen overigens, maar voor de kleur Manhattan die tussen grijs en zilvergrijs in zit. Maar in het eindresultaat oogt deze veel lichter dan verwacht en oog veel lichter dan de kit in dezelfde kleur. Inmiddels de installateur nog eens wat foto's geappt en gevraagd iets aan de diepere voegen te doen. Ik verwacht wel dat hij het nog oppakt, het is de kwaadste niet en hij heeft al meer klussen voor ons gedaan.Rofdof schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:11:
[...]
zitten er nu kleine stukjes zand in?
je zou er eventueel nog een keer overheen kunnen en de diepere voegen zo beter vullen.
Trouwens een witte kleur voeg is qua schoonmaken nooit een slim idee.
Zie afbeeldingen in de post hierboven. Badkamer bevat :praliwi schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Ik heb eindelijk even de tijd gehad om iets in elkaar te knutselen gebaseerd op jouw idee, voor het beeld. Vind het wel een gave indeling eigenlijkVolgens mij kan het prima zo qua ruimte?
Let niet op details (uitlijning tegels, afstand kranen, etc.).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Een half vrijstaand bad
- Geberit toilet
- Zwarte Damixa kranen (bad opbouw, wastafel & douche inbouw)
- 130cm wastafelmeubel met 2 kommetjes en 2 lades
- Een T muur met aan de douche-zijde een betegelde nis, ook dat zit bij deze prijs in
- 90x90cm tegels op de vloer en op de muur (op de muur is aardig wat meerwerk)
- smalle tegeltjes in visgraat op één zijde van de T-muur (die waar het meubel aan zit)
- 120cm doorsnede spiegel zonder verlichting en/of verwarming
:fill(white):strip_exif()/f/image/9n48VwH9OKudHzStcxVd0ukL.png?f=user_large)
Totaal: € 22,099.12
Dit is via onze aannemer. Wat vinden jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 17-12-2021 06:58 ]
Volgens mij maakt iemand iig een rekenfout, Teruggave casco badkamer zou er vanaf moeten ipv erbij neem ik aan? Scheelt al bijna 10kpraliwi schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:41:
[...]
Ben ik nou gek of is dit nog steeds heel duur?
Nee we hebben aangegeven dat we de badkamer niet afnamen, daar kregen we 4500 voor terug. Nu willen we hem wellicht toch via hen afnemen, dan komt dat er weer bij. Die 4500 zit deels verwerkt in de tegels als stelpost (de stelpost m2 kosten zijn er vanaf getrokken, omdat we die 4500 nu weer wel betalen). Beetje onduidelijk inderdaad, maar het klopt zo wel.HogRider schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:09:
[...]
Volgens mij maakt iemand iig een rekenfout, Teruggave casco badkamer zou er vanaf moeten ipv erbij neem ik aan? Scheelt al bijna 10k
De rest van die 4500 (wat daarin zat qua sanitair + montage daarvan) is eraf getrokken bij het kopje sanitair.
De teruggave is dus eigenlijk het niet afnemen van de optie tot casco oplevering, beetje ongelukkig verwoord door mij.
[ Voor 7% gewijzigd door praliwi op 13-12-2021 20:14 ]
We dachten zelf aan om het volgende bij van Wanrooij te laten doen:
- tegels
- leidingwerk
- regendouche (wegens boorgaten)
- douchecabine + evt muurtje/nis
- bad
Het volgende leek ons redelijk makkelijk zelf uit te voeren en geeft mogelijkheid tot besparing:
- Badkamermeubel (mits je de standaard laat afmonteren op 60 cm)
- kranen
- fonteintjes toilet
- spiegels
- radiator veranderen
Dit is een beetje hoe wij het gesprek in willen gaan, zijn er dan dingen die we over het hoofd zien?
Wij denken hier ook nog over na, nadat de offerte van een sanitair zaak die aangesloten is bij nieuwbouw project toch wel tegen viel. Wat je nog over het hoofd ziet is een eventueel fancy spiegel, met LED / verwarming. Zijn dat soort dingen eenvoudig zelf op te hangen? Want ze vrage er doodleuk honderden euro's voor.Blik1984 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:28:
Ik ga me ook even melden, laat ingestapt bij een nieuwbouwhuis van Van Wanrooij en daardoor relatief kort de tijd om een keuze te maken voor sanitair. We hebben pas 30 december afspraak in de showroom en we moeten 21 januari definitieve keuzes doorgeven. We hebben 2 badkamers en wij willen uiteraard niet de enorme hoofdprijs gaan betalen en zijn op zoek naar de makkelijke besparingsmogelijkheden die je kunt maken in de badkamer.
We dachten zelf aan om het volgende bij van Wanrooij te laten doen:
- tegels
- leidingwerk
- regendouche (wegens boorgaten)
- douchecabine + evt muurtje/nis
- bad
Het volgende leek ons redelijk makkelijk zelf uit te voeren en geeft mogelijkheid tot besparing:
- Badkamermeubel (mits je de standaard laat afmonteren op 60 cm)
- kranen
- fonteintjes toilet
- spiegels
- radiator veranderen
Dit is een beetje hoe wij het gesprek in willen gaan, zijn er dan dingen die we over het hoofd zien?
Ik denk het zo wel aardig is.
Voordat ik een offerte bij UHUW ga aanvragen heb ik nog een aantal punten waar we wel wat tips voor kunnen gebruiken:
1. Stucwerk achter de wastafel, is dit praktisch? Mooi is het zeker, maar kan dit als het vaak nat zou worden?
Bij UHUW kun je niet kiezen om geen badkamermeubel af te nemen, maar wel het leidingwerk te verplaatsen. Alleen als je een badkamermeubel afneemt pakken ze ook het leidingwerk aan.
Als we achteraf een badkamermeubel kopen, dan komen de leidingen voor de wastafelkraan en afvoer op de standaard positie te zitten. Dat klopt net niet helemaal met deze opstelling. Als de badkamer betegeld opgeleverd gaat worden, gaat het denk ik een hele klus worden om het leidingwerk van het badkamermeubel achteraf netjes op de juiste plek te krijgen.
Bij stucwerk is dit toch wel iets praktischer.
Tips hoe je dit het beste kunt aanpakken?
2) Standaard zit er een wandlichtpunt en een wandcontactdoos. Zouden jullie het wandcontactdoos in de spiegelkast laten plaatsen, of boven de badkamermeubel? Of zelfs laten vervallen?
3) Het idee was om de douchevloer te laten betegelen, nu lees ik dat een douchebak altijd beter is. Je hebt geen last van de voegen en de kans op schimmel is vele malen kleiner. Klopt dit? Een douchebak in deze opstelling is namelijk best prijzig.
4) UHUW heeft niet heel veel asymetrische baden, 1 die past met de maatgeving die wij zoeken is de Wavedesign by Wisa Dore Asymmetrisch bad.
Dit bad lijkt rechtopstaande randen te hebben, ligt zoiets nu lekker? Lijkt mij niet toch?

BlaBlaBla
Villeroy & Boch heeft dit soort baden ook, maar dan op het oog een stuk comfortabeler:
https://www.badkamerwinke...80cm-wit-uba178sub3liv-01
Wij nemen nooit meer een douchebak, omdat die tot nu toe altijd op den duur zijn gaan lekken. Dat is gewoon persoonlijke ervaring en je kan vast preventief je kit laten vervangen etc maar naar mijn ervaring is de kans op lekkage groter.
Op eerste gezicht is dit veel steviger, geen barstje je krasje gezien na een aantal dagen.
Wel laat ik ze weer terugkomen, muur is met het vervangen licht beschadigd en het kitwerk is echt om te huilen zo lelijk.
⏩ PVOutput☀️
Noem me ouderwets maar in deze en vorige woning daarom alleen plaatstaal (emaile) bad en douchebak geplaatst (merk Bette). In tegenstelling tot kunststof heel stijf en veert het niet. Inderdaad gaat de kit meer bewegen bij kunststof producten. Bovendien zit alles na 15 jaar er nog uit alsof het gisteren geplaatst is.Aurum schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:40:
@Strider
Wij nemen nooit meer een douchebak, omdat die tot nu toe altijd op den duur zijn gaan lekken. Dat is gewoon persoonlijke ervaring en je kan vast preventief je kit laten vervangen etc maar naar mijn ervaring is de kans op lekkage groter.
Klein nadeel is wel dat iets kouder is bij aanvang.
[ Voor 10% gewijzigd door Mad_Manic op 15-12-2021 21:46 ]
epoxyvoeg is je vriend. Ook prijzig, maar wel je vriend.Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:19:
3) Het idee was om de douchevloer te laten betegelen, nu lees ik dat een douchebak altijd beter is. Je hebt geen last van de voegen en de kans op schimmel is vele malen kleiner. Klopt dit? Een douchebak in deze opstelling is namelijk best prijzig.
Niet poreus zoals cementgebonden voeg. Het neemt dus geen water op, schimmel heeft er dan ook geen kans. Althans, niet meer kans dan op de tegels zelf. Uiteindelijk kan alles schimmelen als je het bont maakt, maar de typische voegschimmel is verleden tijd.
[ Voor 20% gewijzigd door Monstera op 16-12-2021 16:40 ]
Ik heb nu de prijs bevestigd bij Sanisale voor 6500 incl bad. Dat gaat om allemaal vrij standaard spul wel met keramische wastafel met 2 hoge uitloop kranen.
8m2 visgraat tegen en 30m2 wandtegels
montage bij een lokale aannemer voor 7500. Ik moet dan wel zelf slopen en het elektra aanleggen.
All in deed hij het voor 10000
dus prima prijs leek mij zo. Nu nog de werkzaam heden afwachten ze beginnen 30mei.
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Weet iemand of het mogelijk is om achteraf een ledstrip in je nis te plaatsen? De nis zit in de achterwand waar de douche ook gaat komen.
Onze projectaannemer wil dit niet tijdens de bouw voor ons doen.
Alternatieven zijn ook welkom! Bedankt
Alles kan, maar makkelijk zal het waarschijnlijk niet zijn:Snowmeoww schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:48:
Hallo allemaal,
Weet iemand of het mogelijk is om achteraf een ledstrip in je nis te plaatsen? De nis zit in de achterwand waar de douche ook gaat komen.
Onze projectaannemer wil dit niet tijdens de bouw voor ons doen.
Alternatieven zijn ook welkom! Bedankt
Wordt het nisje betegeld? Dan zul je zelf tegels moeten verwijderen en terug plaatsen.
Verder belangrijk dat je stroom laat aanleggen achter die tegels.
Het komt op een bestaande tegelvloer te liggen buiten het douche gedeelte er wordt dus enkel op gelopen en niet gedouched.
Niet bekend met de producten. Maar klinkt als een recept voor ellende. Waarom niet gewoon een tegelvloer? Qua prijs zal dat niet enorm veel uitmaken?Mjelnir schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:42:
Nog een vraagje vanuit mijn kant: Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met een PVC vloer in de Badkamer of water afstotend laminaat (dit laatste is redelijk recent op de markt gekomen lijkt het)
Het komt op een bestaande tegelvloer te liggen buiten het douche gedeelte er wordt dus enkel op gelopen en niet gedouched.
Je zou het dus in een keuken of toilet kunnen leggen waar zo nu en dan wat druppels op de vloer kunnen komen.
Niet in een vochtige badkamer.
SquareOne schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:45:
[...]
Niet bekend met de producten. Maar klinkt als een recept voor ellende. Waarom niet gewoon een tegelvloer? Qua prijs zal dat niet enorm veel uitmaken?
Het PVC wordt verkocht als waterdicht en geschikt voor badkamers dus dat loopt wel goed denk ik. Het laminaat heb ik zelf inderdaad ook mijn twijfels bij hierom om ook de vraagWaterafstotend is heel wat anders dan waterdicht.
Je zou het dus in een keuken of toilet kunnen leggen waar zo nu en dan wat druppels op de vloer kunnen komen.
Niet in een vochtige badkamer.
Voornaamste reden is dat we de badkamer nog niet geheel willen aanpakken (lees slopen) na aankoop huis maar hem wel weer voor een paar jaar bij de tijd willen brengen. Van het weekend gaan we nog kijken bij een tegelboer benieuwd wat ze daar nog hebben voor een leuke prijs.
We zijn wel van plan om het nisje te laten betegelen. Bedankt voor je reactie, wij moeten hier toch nog een keer goed over nadenken!SquareOne schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:03:
[...]
Alles kan, maar makkelijk zal het waarschijnlijk niet zijn:
Wordt het nisje betegeld? Dan zul je zelf tegels moeten verwijderen en terug plaatsen.
Verder belangrijk dat je stroom laat aanleggen achter die tegels.
Moet je nog steeds onderhandelen?
Wij hebben Quickstep Impressive laminaat over de gehele onderverdieping, dus inclusief keuken en badkamer.Mjelnir schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:42:
Nog een vraagje vanuit mijn kant: Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met een PVC vloer in de Badkamer of water afstotend laminaat (dit laatste is redelijk recent op de markt gekomen lijkt het)
In de badkamer word deze elke douchbeurt nat, maar heeft nog niets geleden.
Bij sommige winkels kan dit, bij andere niet. Soms staat al op de website dat er niet onderhandeld wordt. Als je veel prijsverschillen op dezelfde producten hebt op offertes van verschillende winkels dan lukt het vaak wel wat eraf te krijgen. Wij kregen zo een flink bedrag van de sunshower af bijvoorbeeld. Maar kranen is vaak eigen merk en dus lastiger. Je kan daar omheen werken door aan te geven dat je per se kraan type X van merk Y wilt en dan leveren ze dat vaak wel. Vervolgens ga je vergelijken met de andere winkels. Maar je gaat het niet voor bv de internetprijs krijgen. Wij vonden sommige artikelen toch echt veel te duur en hebben die artikelen eraf laten halen en zelf elders gekocht. Ook dat scheelt. Verder zou ik vooral opletten wat de impact van je keuzes op installatiekosten is. Een 60x60 of 30x60 tegel laten leggen kost veel minder uren dan bv visgraat of mozaïek.Liefsnoepje schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:26:
Hoe zit het tegenwoordig bij de grote winkels.
Moet je nog steeds onderhandelen?
Via deze link krijg je een indruk van de indeling wat we voor ogen hebben. De grijze tegels waar we o.a. naar kijken zijn 90x90 van Lea Ceramisch Nextone Next Grey naturel mat. In de douche en achter het bad willen we als accent Calacatta marmerlook mat wit.
Nu de vraag; heeft iemand een glanzend wit vrijstaand bad voor marmerlook tegels (ongeveer zoals genoemd) staan en zo ja, hoe staat dat? Een foto zou helemaal mooi zijn!
De doorloop tussen de douche en wastafel voelt wel wat krap aan. Hoeveel hou je over, 70cm? Misschien toch een 45 graden hoek maken in je douchewand met de deur in het schuine gedeelte?vanderwolf schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:23:
Ik volg dit topic al een tijd maar nu wordt het tijd om zelf ook aan de slag te gaan dus dan komen er nog wel wat vragen.
Via deze link krijg je een indruk van de indeling wat we voor ogen hebben. De grijze tegels waar we o.a. naar kijken zijn 90x90 van Lea Ceramisch Nextone Next Grey naturel mat. In de douche en achter het bad willen we als accent Calacatta marmerlook mat wit.
Nu de vraag; heeft iemand een glanzend wit vrijstaand bad voor marmerlook tegels (ongeveer zoals genoemd) staan en zo ja, hoe staat dat? Een foto zou helemaal mooi zijn!
Hi, dank voor het meedenken. Bij een douchewand van 100cm en een badmeubel van 50cm diep is de doorgang 81 cm.FreezingPixels schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:01:
[...]
De doorloop tussen de douche en wastafel voelt wel wat krap aan. Hoeveel hou je over, 70cm? Misschien toch een 45 graden hoek maken in je douchewand met de deur in het schuine gedeelte?
Ten opzichte van onderstaande afbeelding is het een platte strip (het rode deel is er dan niet).
:fill(white):strip_exif()/f/image/d88njrlK7DmhdIO9arWCQg9O.png?f=user_large)
Iemand enig idee waar dit te krijgen is? Bij merken als Genesis en Schlüter heb ik het niet kunnen vinden.
Excuus voor de bump op je post.Fanta schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:01:
Ik werk al 14 jaar bij Plieger, misschien kan ik je hier en daar wat duidelijkheid geven. Ik probeer het zo objectief mogelijk te houden en het 'wij van WC eend' gehalte te beperken!
[...]
Let op dat Plieger de prijs niet bepaalt. Plieger is slechts de groothandel die de showroom beschikbaar stelt aan aannemer en installateur, de prijzen die je in de showroom ziet zijn altijd bruto adviesprijs exclusief BTW, de aannemer of installateur bepaalt hoeveel korting er uiteindelijk naar de particulier gaat, niet Plieger.
[...]
Maar hoe werkt dit bij stelposten sanitair, uit te zoeken bij in de showroom van Plieger?
De prijzen zijn de adviesprijzen en die zijn pakweg 1.5x wat je in een webshop betaalt. Best hoog dus.
Hoe geeft een aannemer korting op dit materiaal, geeft Plieger commissie aan de aanemer?
Nu een week later zien we toch een tegeltje dat weer kapot is. Morgen maar even bellen maar ik ben ten einde raad van wat we nu nog kunnen doen. Ik denk de badkamerzaak ook.Quad schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:40:
Het toilet is weer voorzien van een nieuwe wand met een 2cm dikke plaat.
Op eerste gezicht is dit veel steviger, geen barstje je krasje gezien na een aantal dagen.
Wel laat ik ze weer terugkomen, muur is met het vervangen licht beschadigd en het kitwerk is echt om te huilen zo lelijk.
⏩ PVOutput☀️
Plieger geeft geen commissie, Plieger geeft korting aan de installateur. Doorgaans is dit een afgesproken percentage op meerwerk. Hoe de korting verdeeld wordt tussen installateur, aannemer/projectontwikkelaar en eindgebruiker verschilt per project, per aannemer, etc. Daar heeft Plieger geen invloed op.t_captain schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:22:
[...]
Excuus voor de bump op je post.
Maar hoe werkt dit bij stelposten sanitair, uit te zoeken bij in de showroom van Plieger?
De prijzen zijn de adviesprijzen en die zijn pakweg 1.5x wat je in een webshop betaalt. Best hoog dus.
Hoe geeft een aannemer korting op dit materiaal, geeft Plieger commissie aan de aanemer?
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Murphy heeft het wel voorzien op die tegel zeg.. mijn god.Quad schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:22:
[...]
Nu een week later zien we toch een tegeltje dat weer kapot is. Morgen maar even bellen maar ik ben ten einde raad van wat we nu nog kunnen doen. Ik denk de badkamerzaak ook.
Even een gedachte, zijn alle tegels die ze gebruikt hebben om het te fixen uit dezelfde batch?
Misschien is het een slechte batch geweest en kan een nieuwe batch oplossing bieden.
Wellicht zijn de tegels gewoon niet geschikt om als achterwand van een hangpot gebruikt te worden.
Hoe zit je er zelf in om het op te lossen?
Misschien ander ontwerp? of de kapotte tegel laten zitten en dichtkitten.
Ik maak het even los van de naam van de leverancier want het gaat me meer om de praktijk van bouwbedrijven in deze.Fanta schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:06:
[...]
(leverancier) geeft geen commissie, (leverancier) geeft korting aan de installateur. Doorgaans is dit een afgesproken percentage op meerwerk. Hoe de korting verdeeld wordt tussen installateur, aannemer/projectontwikkelaar en eindgebruiker verschilt per project, per aannemer, etc. Daar heeft (leverancier) geen invloed op.
Het plaatst de klant in een heel lastig parket.
* offerte bouwbedrijf bevat een stelpost sanitair, aan de klant om uit te zoeken wat hij precies wil.
* klant controleert de stelpost en concludeert dat hij tegen marktconforme prijzen (zeg maar webwinkel +25%) prima een badkamer kan samenstellen.
* bouwbedrijf stuurt de klant naar een bepaald bedrijf. Dat bedrijf heeft echter prijzen die 60% boven die van de webwinkels liggen en daarmee zo'n 30% boven marktconform. Gevolg is dat de stelpost veel sneller op is.
* de rekening (en daarmee de korting) gaat rechtstreeks van de leverancier naar het bouwbedrijf. Er is dus geen transparantie over de kosten.
* de betreffence leverancier levert bovendien niet aan particulieren, en laat alleen maar mensen in de showroom komen als ze via een bouwbedrijf worden verwezen. Zo wordt dus voorkomen dat de klant al te wijs wordt.
Je zou het zelfs als misleiding kunnen zien. De klant krijgt immers veel minder waar voor je geld dan je redelijkerwijs had mogen verwachten.
Ik begrijp dat gedwongen winkelnering in de nieuwbouw schering en inslag is. Dan zal het vermoedelijk ook zwart op wit zijn vastgelegd in de overeenkomst van opdracht.
Bij ons speelt iets anders. Bouwbedrijf voor renovatie heeft een stelpost opgenomen maar zonder in de offerte te verwijzen waar deze te besteden is. Vervolgens worden we na akkoord op de offerte verwezen naar een dure sanitairwinkel. Ik vraag me af wat de juiste weg is om te bewandelen. Ik gun de aannemer hun brood en beleg, maar ik ga niet via de achterdeur een paarduizend euro extra die kant op schuiven.
Ik begrijp deze conclusie, maar weet wel dat dit wordt veroorzaakt door het gebrek aan transparantie door het bouwbedrijf. Wil je goed inzicht hebben in de kosten, laat dan casco opleveren en ga zelf aan de slag.t_captain schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:10:
[...]
Zo wordt dus voorkomen dat de klant al te wijs wordt.
Je zou het zelfs als misleiding kunnen zie
Vergeet overigens niet dat de sanitairgroothandel niet voor niets een groothandel is. In principe doen wij geen zaken met particulieren, de enige uitzondering is de showroom, die als dienst beschikbaar wordt gesteld. De uiteindelijke transactie is altijd via een aannemer of installateur. Als de prijs op jouw offerte je niet bevalt, zal je in onderhandeling moeten met de partij waar jij koopt (als die mogelijkheid er überhaupt is, bij nieuwbouwprojecten is dit meestal vrij kansloos).
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Eigenlijk is de onderstaande indeling wat mij betreft de beste indeling (om uiteenlopende redenen: leidingwerk, zonlicht , loopruimte).
Mijn praktische vraag: ik wil graag een inloopdouche, zonder al te veel glazen wandjes , muurtjes etc. Weet iemand hoeveel ruimte je moet aanhouden tussen douche en wastafelmeubel? Ik wil op die plek eigenlijk geen glazen wandjes. Met andere woorden, hoeveel spatruimte moet ik rekenen? Die kastjes mogen blijkbaar geen direct water hebben 😁 (tegelgrootte getekend is 60x60)
:strip_exif()/f/image/fVLoIwshiLw4pQNheHzEEPrD.jpg?f=fotoalbum_large)
Die zullen gaan terugduwen, dat ze wel een goede leverancier nodig hebben vanwege garantie, beschikbaarheid van onderdelen etc. En ik snap wel dat ze niet kunnen werken met een of andere online partijenhandelaar die niets op voorraad heeft en niets kan nabestellen.
Maar er zit een heel spectrum van respectabele leveranciers met lokale vestigingen en fatsoenlijke garanties tussen de goedkoopste online winkel en de "alles tegen adviesprijs" groothandel.
Ik beraad me op de opties.
1. bouwbedrijf laten weten dat we schrikken van het prijsniveau van de voorgestelde leverancier en dat we ons niet gebonden voelen aan die ene leverancier (omdat hij niet on de offerte werd genoemd). Daarmee proberen de prijsonderhandeling te openen.
2. stelpost maar zeer gedeeltelijk gebruiken, namelijk alleen voor de materialen waarin arbeid een aanzienlijke factor is. Dus bijvoorbeeld wel de gewenste zwevend toilet en inbouw douchekraan maar niet het badkamermeubel, spiegelkast of designradiator kopen. Geld wat overblijft wordt verrekend. Vervolgens elders een badkamermeubel en spiegelkast kopen en dat laten monteren door een klusbedrijf op uur/factuur.
3. van alles wat makkelijk te vervangen is, een zeer goedkope optie kopen met dezelde aansluitmaten. deze zelf vervangen.
Ik zou adviseren om die wandjes wel te laten plaatsen. Zonder wandjes kun je mooier vinden en het is minder onderhoud (schoonhouden), maar bij dagelijks gebruik gaat het praktische echt zwaarder wegen. Het spatwater komt namelijk verder dan je denkt.vandenhende schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:35:
Ik ben al tijden aan het proberen om een goed (vloer)plan te maken voor onze nieuwe badkamer. De ruimte is 4.90x 1,95.
Eigenlijk is de onderstaande indeling wat mij betreft de beste indeling (om uiteenlopende redenen: leidingwerk, zonlicht , loopruimte).
Mijn praktische vraag: ik wil graag een inloopdouche, zonder al te veel glazen wandjes , muurtjes etc. Weet iemand hoeveel ruimte je moet aanhouden tussen douche en wastafelmeubel? Ik wil op die plek eigenlijk geen glazen wandjes. Met andere woorden, hoeveel spatruimte moet ik rekenen? Die kastjes mogen blijkbaar geen direct water hebben 😁 (tegelgrootte getekend is 60x60)
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik een muur plaatsen tussen de douche en de WC. Dat geeft en meer privacy, ruimte tot nisjes en zoals hierboven aangegeven, minder ramenlappen.vandenhende schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:35:
Ik ben al tijden aan het proberen om een goed (vloer)plan te maken voor onze nieuwe badkamer. De ruimte is 4.90x 1,95.
[Afbeelding]
Daarnaast zou ik persoonlijk een kleiner wastafelmeubel nemen en de douche wat breder maken. En dan de douche op de lange muur doen dat je er ruim met z'n 2e kan staan. 120x100 douche kabine is geen overbodige luxe.
Dat is ook mijn ervaring. Wij hebben onze badkamer deze zomer laten renoveren. We hebben ook gekozen voor een inloopdouche (glaswand aan 1 zijde), maar het water spettert toch verder dan ik had gedacht. Ik heb het daarna even opgezocht op internet en je moet al gauw rekening houden met wat dat 1.5 meter ver weg spat.-En4Cer- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:48:
[...]
Ik zou adviseren om die wandjes wel te laten plaatsen. Zonder wandjes kun je mooier vinden en het is minder onderhoud (schoonhouden), maar bij dagelijks gebruik gaat het praktische echt zwaarder wegen. Het spatwater komt namelijk verder dan je denkt.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Flix20 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:23:
[...]
Murphy heeft het wel voorzien op die tegel zeg.. mijn god.
Even een gedachte, zijn alle tegels die ze gebruikt hebben om het te fixen uit dezelfde batch?
Misschien is het een slechte batch geweest en kan een nieuwe batch oplossing bieden.
Wellicht zijn de tegels gewoon niet geschikt om als achterwand van een hangpot gebruikt te worden.
Hoe zit je er zelf in om het op te lossen?
Misschien ander ontwerp? of de kapotte tegel laten zitten en dichtkitten.
:strip_exif()/f/image/Rh67fRd0IFAvKY442PoEhfo1.jpg?f=fotoalbum_tile)
Ziet er zo uit dus.
Ik zou niet weten hoe ik dit kan oplossen.
Nieuwe wand met nieuwe tegels uit nieuwe doos die hiervoor besteld is.
⏩ PVOutput☀️
Wat een ellende, en balen zeg!Quad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:47:
[...]
[Afbeelding]
Ziet er zo uit dus.
Ik zou gewoon een andere tegel kiezen. Begrijp dat jullie deze mooi vinden, maar klaarblijkelijk niet geschikt voor deze use-case.
Paar opties.Quad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:47:
[...]
[Afbeelding]
Ziet er zo uit dus.
1: tegel is niet geschikt, andere kiezen
2: accepteer dat er een breuk in zit
3: albeit heel omslachtig en zie dit niet snel gebeuren, laat een 60x60 tegel op maat van de toilet maken en hier de toilet op laten rusten.
Daaromheen de tegel naar keuze
Achterzijde van het toilet is niet vlak en creëert een drukpunt op één tegel.Quad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:47:
[...]
[Afbeelding]
Ziet er zo uit dus.
Er zit geen isolatie mat tussen zo te zien. Die hoort er tussen.
Niet accepteren, elke tegel is in principe geschikt, en daarbij zo bijzonder is deze ook niet.
Please state the nature of the technical emergency
Ik had een tijdje terug al eens aangegeven dat die tegels gewoon te maken krijgen met puntspanning en de wc's tegenwoordig gewoon te zwaar zijn en teveel aangetrokken worden op het tegelwerk om deze goed vast te zetten. Het zijn biscuit tegeltjes, deze kunnen gewoon niet veel hebben.Quad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:47:
[...]
[Afbeelding]
Ziet er zo uit dus.
Enige optie die je nu nog kunt proberen is op zich redelijk simpel, tegel de achterwand, laat dit even goed drogen, hang de wc er losjes tegen aan en teken deze omtrek af op het tegelwerk, slijp de achterliggende tegels daarna gewoon weg en plaats de wc. Dan komt de spanning op de achterwand en niet op de tegels zelf. Hebben wij vroeger wel vaker gedaan toen de Subway 1 van V&B uit kwam met het toen nog verkeerde montagesysteem. Daar was de spanning ook gewoon te groot.
Dus feitelijk gewoon om de wc heen tegelen
Een quote is een gebrek aan originaliteit
Je zit gedeeltelijk goed. De niet vlakke ondergrond vangt de volle spanning op van de wc. Deze wordt dermate hard aangetrokken dat het breekt op het zwakste punt, de biscuit tegel. Isolatiematje is voornamelijk bedoeld om het knarsen van keramiek op keramiek tegen te gaan, die is te dun om echt spanning te kunnen verdelen. En nee, niet elke tegel is geschikt. Dan zou het simpelweg een kwestie zijn van een wat vlakkere tegel te pakken uit de doos of deze te roteren zodat het "uitstekende puntje" wat minder is.edsandje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:51:
[...]
Achterzijde van het toilet is niet vlak en creëert een drukpunt op één tegel.
Er zit geen isolatie mat tussen zo te zien. Die hoort er tussen.
Niet accepteren, elke tegel is in principe geschikt, en daarbij zo bijzonder is deze ook niet.
Een quote is een gebrek aan originaliteit
Kromme pot en geen matje blijft mijn oordeel, zoals al eerder gezegd in dit topic zijn er hele volksstammen die deze tegels hebben.Freubel schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:45:
[...]
Je zit gedeeltelijk goed. De niet vlakke ondergrond vangt de volle spanning op van de wc. Deze wordt dermate hard aangetrokken dat het breekt op het zwakste punt, de biscuit tegel. Isolatiematje is voornamelijk bedoeld om het knarsen van keramiek op keramiek tegen te gaan, die is te dun om echt spanning te kunnen verdelen. En nee, niet elke tegel is geschikt. Dan zou het simpelweg een kwestie zijn van een wat vlakkere tegel te pakken uit de doos of deze te roteren zodat het "uitstekende puntje" wat minder is.
https://gathering.tweaker...message/68858708#68858708
Ik heb nog wel toiletten geplaatst waar de tegels hol, bol, krom stonden.
Als ik een tegel kapot maakte met aandraaien lag het of aan de achterwand (te slap wedi plaat bv) of de pot was niet vlak genoeg aan de wandzijde. Isolatie mat kan dit deels ondervangen, dan niet zo'n dun flubber ding maar eentje van geberit bijvoorbeeld.
:strip_exif()/f/image/hnAPMuJgSimO1Ioah6xICipC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een voorbeeld met een soortgelijke tegel.
Dit moet gewoon te monteren zijn.
Laat ze een andere pot monteren met isolatie mat.
Please state the nature of the technical emergency
Dat de pot mogelijk niet recht is zou een goede kunnen zijn, want die optie hebben we niet bekeken.
Intussen zijn de kapotte tegels 3x vervangen en is de wediplaat 1x vervangen (en dus alle tegels), 1x een nieuwe houten plaat van 2cm dik, en dus alle tegels vervangen door een nieuwe doos.
In elk geval bedankt voor die suggesties.
⏩ PVOutput☀️
Badkamer is niet heel groot (ca. 4m2), de beoogde opstelling:
:strip_exif()/f/image/00cq3y63IRLWsOBhRTy7qBGr.jpg?f=fotoalbum_large)
De radiator die je ziet, wordt een elektrische. Wat voor voordeel zou vloerverwarming zijn t.o.v. van een radiator? En wat voor verschil zit er vervolgens tussen elektrische vloerverwarming of via de cv? Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken als ik voor vloerverwarming zou kiezen?
Als ik het weer mag kiezen had ik ervoor gekozen om er cv water eronder te laten lopen met een thermostaatkraan erop. In mijn geval met een Evohome radiator kraan.
⏩ PVOutput☀️
Hmm, wat gek. Ik lees juist overal dat elektrische vloerverwarming voor een snellere verwarming zou moeten zorgen? Wat voor opstelling heb jij?Quad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:11:
Elektrische vloerverwarming is niet geschikt om de ruimte te verwarmen, in mijn geval betekent het alleen warmere voetjes maar de ruimte zelf is nog fris.
Als ik het weer mag kiezen had ik ervoor gekozen om er cv water eronder te laten lopen met een thermostaatkraan erop. In mijn geval met een Evohome radiator kraan.
Maar lucht temperatuur gaat nauwelijks de lucht in, het gaat iig niet in 3 uur van 15 naar 19 graden, de radiator wat in de oude badkamer hing kreeg dat wel in notime voor elkaar.
⏩ PVOutput☀️
Ik zit nu ook naar de Magnum matten te kijken inderdaad. Qua prijs is het even duur als de radiator die ik nu laat plaatsen.Quad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:30:
@Morfang 3.5m² magnum vloermat, verlijmd met de vloer. Kan ook dat de tegel minder goed de warmte doorlaat natuurlijk. Maar sinds ik wat aanpassingen heb gedaan krijg ik de vloer wel warmer na een half uur stoken.
Maar lucht temperatuur gaat nauwelijks de lucht in, het gaat iig niet in 3 uur van 15 naar 19 graden, de radiator wat in de oude badkamer hing kreeg dat wel in notime voor elkaar.
Wat voor tegels heb jij? En wat voor aanpassingen heb je gedaan?
Wel irritant dat je ruimte niet warm wordt, warme vloer is leuk maar uiteindelijk wil je vooral dat de ruimte zelf aangenaam qua temperatuur is natuurlijk.
Omdat een badkamer een plek is waar je het lekker warm wil hebben maar niet lang verblijft, is een snelle verwarming de efficiente manier. Vloerverwarming is juist heel traag.
Je zou beide kunnen doen. Het klopt dat EVVW de ruimte niet heel erg opwarmt, maar een warmere ruimte met koude tegels is alsnog koud hebben.Morfang schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:07:
Aanstaande maandag begint de verbouwing van mijn badkamer, dus misschien ben ik wel net te laat met deze vraag. Maar ik vraag me af of het toch niet handiger is om vloerverwarming aan te laten leggen (aangezien alles toch gesloopt wordt), graag jullie mening/advies!
Badkamer is niet heel groot (ca. 4m2), de beoogde opstelling:
[Afbeelding]
De radiator die je ziet, wordt een elektrische. Wat voor voordeel zou vloerverwarming zijn t.o.v. van een radiator? En wat voor verschil zit er vervolgens tussen elektrische vloerverwarming of via de cv? Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken als ik voor vloerverwarming zou kiezen?
Dat is misschien geen slecht idee. Ik zal maandag eens vragen of ze die matten er zonder extra kosten (of voor een kleine meerprijs) er in willen leggen. Dan is die 300/400 euro extra voor meer comfort goed te doen.Flix20 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:19:
[...]
Je zou beide kunnen doen. Het klopt dat EVVW de ruimte niet heel erg opwarmt, maar een warmere ruimte met koude tegels is alsnog koud hebben.
Zouden jullie in mijn geval kiezen voor alleen het ‘ echte loopgedeelte’ of ook het douchegedeelte)?
[ Voor 4% gewijzigd door Morfang op 24-12-2021 10:03 ]
Hier hebben wij ook naar gekeken. Uiteindelijk toch niet gedaan omdat je dan je thermostaat voor het hele huis aan moet zetten om het warm te krijgen en die hebben wij 's morgens vroeg en 's avonds laat juist uit. En je moet dan altijd je radiator aan doen om warme tegels te krijgen. We zijn daarom voor elektrische vloerverwarming én een elektrische radiator gegaan, lekker snel op te warmen en goed te programmeren.rbaidjoe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:51:
@Morfang Je kan evt de retour van je radiator dmv RTL door je vloer laten lopen.
Ik ga hier ook voor! Ik laat de elektrische radiator gewoon installeren zoals bedoeld, en ik ga ze vragen om de elektrische vloerverwarming (zojuist besteld) mee te installeren. Van wat ik gelezen heb, is de installatie niet zo spannend dus dat zou moeten lukken zonder (al teveel) meerwerk.Monstera schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:44:
[...]
Hier hebben wij ook naar gekeken. Uiteindelijk toch niet gedaan omdat je dan je thermostaat voor het hele huis aan moet zetten om het warm te krijgen en die hebben wij 's morgens vroeg en 's avonds laat juist uit. En je moet dan altijd je radiator aan doen om warme tegels te krijgen. We zijn daarom voor elektrische vloerverwarming én een elektrische radiator gegaan, lekker snel op te warmen en goed te programmeren.
Een andere vraag, met betrekking tot het plaatsen van spotjes. Dit heb ik oorspronkelijk uit de offerte gelaten omdat ik al mn budget zat, maar door wat meevallers is daar inmiddels evt wel ruimte voor. De mannen starten maandag, ik ben van plan dit meteen aan ze voor te leggen.
Zelf zat ik te denken aan vier spotjes (is dat genoeg voor onderstaande badkamer? Afmetingen zijn ca. 2,5 x 1,6), twee ter hoogte van de douchewand en twee ter hoogte van de wc. In de spiegel zit al verlichting. Ik had al gelezen dat voor spotjes boven de douche je een hogere IP-waarde nodig hebt dan in de rest van de badkamer. Zijn er nog andere zaken waaraan ik moet denken? En wat zou een redelijke prijs zijn voor deze werkzaamheden (verlaagd plafond + installeren spotjes)?
:strip_exif()/f/image/00cq3y63IRLWsOBhRTy7qBGr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Morfang op 24-12-2021 14:16 ]
Dat is ook een goede inderdaad.t_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:25:
Ik zou voor vijf gaan. Vier in een rechthoek, 1 centraal. Dat geeft en net iets meer regelmatige lichtval als je achter de wastafel staat.
Ik vermoed dat ik deze (2 stuks) voor boven de douche nodig heb: https://www.ledinbouwspot....-LED-Inbouw-Spot-Dimbaar
En deze zouden dan de overige 3 kunnen zijn, lijkt mij? https://www.ledinbouwspot...-kantelbaar-warm-wit-IP44
Of zouden boven de douche ook gewoon die 2e (IP44) kunnen? Wellicht dat ik in de nis ook een spotje wil, kan dit IP44 of zou dit IP65 moeten zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door Morfang op 24-12-2021 14:41 ]
Heb er Hue GU10 spots in en dit geeft meer dan voldoende licht.
:strip_exif()/f/image/WC1fTiBsVRCOCuVIM23WGUR5.jpg?f=fotoalbum_large)
Begrijp ik goed dat je alles al besteld hebt en ze maandag gaan starten of kan je nog aanpassingen doen?
Zo ja, dan kan ik je van harte aanbevelen om de douche op de smalle wand in de breedte te doen en een douchewand met deur te nemen.
Dan kan je een flink ruimte douche creëren en de warmte in de douche behouden.
Ik zie dat de spotjes die ik gepost heb, dezelfde lichtwaarde hebben als die van jou. Dus ik zou dan ook wel uit kunnen met 2 of 3 denk ik. Eentje in de douche, eentje boven 'sta-plek' van de wastafel en eentje boven de deur als je binnenkomt. Op de foto zie je het niet, maar het gedeelte boven de wc is schuin (ivm trap naar boven).Flix20 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:38:
Ik heb zelf in een badkamer van vergelijkbare afmeting(2.51x1.30) en indeling 2 spots hangen.
Heb er Hue GU10 spots in en dit geeft meer dan voldoende licht.
[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat je alles al besteld hebt en ze maandag gaan starten of kan je nog aanpassingen doen?
Zo ja, dan kan ik je van harte aanbevelen om de douche op de smalle wand in de breedte te doen en een douchewand met deur te nemen.
Dan kan je een flink ruimte douche creëren en de warmte in de douche behouden.
Ik zou voor iets meer spots gaan, en een LED-dimmer. Die laaste kun je zelf kopen en inbouwen als de rekening van de aannemer te gortig is.
Foto van net na plaatsen. Daarna inderdaad nog even gespeeld met de juiste instellingen van de hue spots.t_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:10:
Persoonlijk vind ik die douche wel heel donker en er zitten naar mijn smaak te grote schaduwn op muur en vloer.
Ik zou voor iets meer spots gaan, en een LED-dimmer. Die laaste kun je zelf kopen en inbouwen als de rekening van de aannemer te gortig is.
MAar ik hou persoonlijk ook wel van een wat donkere doucheruimte gezien ik doorgaans direct uit bed onder de douche spring rond 0600 dus dan hoef ik niet in een TL bak te stappen.
Doorgaans doen we maar de halve badkamer aan, maar voor schoonmaken is veel licht wel prettig. badkamers hebben typisch weinig daglicht.
Voor concrete tips qua betaalbare spots en armaturen met hoge ip waarde kun je mijn posts terug zoeken.
Die zien er inderdaad goed uit! Bedienen jullie ze via een wandpaneel of via afstandsbediening/telefoon? Dat laatste lijkt me minder praktisch eerlijk gezegd.Monstera schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:10:
Bij ons 4 spots in een 2.60 x 2.00 badkamer. Dit bijkt echt meer dan genoeg te zijn, wel zijn die van ons iets groter dan gemiddeld, gematteerd glas en inderdaad ook een grote stralingshoek (milight 6 watt ip65 inbouwspots rgbww). Wij hebben er daarnaast op gelet dat de spot in de douche niet boven de douchekop zit ivm schaduwvorming en datzelfde voor de spots bij de wastafel en spiegelkast. Dus dat de spot links of rechts van je is geplaatst en niet achter je, ivm schaduwvorming op je gezicht. Het is prettig om de warmtekleur van het licht te kunnen kiezen en de optie voor gekleurd licht is een leuk extraatje voor sfeer.
Heb een mooi zwart paneel gevonden, maar kan niet expliciet vinden dat deze met onderstaande spotjes werkt. Wat denken jullie?
Paneel: https://www.ledstripxl.nl...l?id=246462875&quantity=1
Spotjes: https://www.wifilampkonin...nlight-6-watt-inbouwspot/
[ Voor 26% gewijzigd door Morfang op 27-12-2021 16:05 ]
We hebben nu een aan/uitknop en een afstandsbediening. Het is nu net geplaatst en de badkamer is nog niet helemaal af. We kijken nog even aan hoe dit bevalt, maar ik denk dat we er misschien ook een wandbediening bij nemen. Geen inbouw, want die pastte niet mooi bij de gewone schakelaar en om "los" te laten inbouwen op de muur vond ik zonde, dus dat geretourneerd. We zetten het licht nu gewoon zachter in de avond met de afstandsbediening en het blijft vanzelf op die stand. Als we overdag wat meer licht of andere kleur willen is dat ook zo geregeld met de afstandsbediening, die op een vaste plek ligt. Die kan ook in een houder op de muur, maar ik vind het een nogal plastic en niet mooi ding. Bedienen via de telefoon lijkt me te omslachtig inderdaad.Morfang schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:33:
[...]
Die zien er inderdaad goed uit! Bedienen jullie ze via een wandpaneel of via afstandsbediening/telefoon? Dat laatste lijkt me minder praktisch eerlijk gezegd.
De combi die je noemt werkt volgens mij wel, maar vraag het even na bij de shop. Ik ben erg goed geholpen bij applamp.nl, al is de website iets minder overzichtelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Monstera op 27-12-2021 18:35 ]
Thanks, ik heb hem gewoon besteld. Volgens mij moet het inderdaad wel lukken.Monstera schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:33:
[...]
We hebben nu een aan/uitknop en een afstandsbediening. Het is nu net geplaatst en de badkamer is nog niet helemaal af. We kijken nog even aan hoe dit bevalt, maar ik denk dat we er misschien ook een wandbediening bij nemen. Geen inbouw, want die pastte niet mooi bij de gewone schakelaar en om "los" te laten inbouwen op de muur vond ik zonde, dus dat geretourneerd. We zetten het licht nu gewoon zachter in de avond met de afstandsbediening en het blijft vanzelf op die stand. Als we overdag wat meer licht of andere kleur willen is dat ook zo geregeld met de afstandsbediening, die op een vaste plek ligt. Die kan ook in een houder op de muur, maar ik vind het een nogal plastic en niet mooi ding. Bedienen via de telefoon lijkt me te omslachtig inderdaad.
De combi die je noemt werkt volgens mij wel, maar vraag het even na bij de shop. Ik ben erg goed geholpen bij applamp.nl, al is de website iets minder overzichtelijk.
En als we toch bezig zijn, ik heb deze website gevonden voor een budget oplossing voor een badkamer speakerset: https://www.huisslim.nl/voordelige-slimme-badkamer-speakers/
Aangezien ik niet heel technisch ben; is dit een kwestie van de speakers (via AUX?) verbinden met de Bluetooth versterker en die vervolgens (hoe?) verbinden met de AudioCast?
[ Voor 15% gewijzigd door Morfang op 27-12-2021 21:18 ]
Dat budget heb ik niet
Heb nu voor 160 euro twee AquaSound speakers, 1 mini bluetooth versterker en 1 Bluetooth mini streamer besteld. Lijkt me (als leek) een prima low-budget oplossing om onder het douchen lekker muziek te kunnen luisteren.
(Echt low-budget is natuurlijk gewoon een simpel bluetooth speakertje, maar een nieuwe badkamer mag best gepaard gaan met iets meer show
Voor 4 tientjes meer had je een Sonos gehad...Morfang schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:42:
[...]
Dat budget heb ik niet
Heb nu voor 160 euro twee AquaSound speakers, 1 mini bluetooth versterker en 1 Bluetooth mini streamer besteld. Lijkt me (als leek) een prima low-budget oplossing om onder het douchen lekker muziek te kunnen luisteren.
(Echt low-budget is natuurlijk gewoon een simpel bluetooth speakertje, maar een nieuwe badkamer mag best gepaard gaan met iets meer show)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als je het over de Sonos Roam hebt, dat klopt maar die moet ik dan ergens los in de badkamer neerzetten. Voor 4 tientjes minder twee speakers geïntegreerd in het plafond vind ik een mooiere oplossingMakrolon schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:02:
[...]
Voor 4 tientjes meer had je een Sonos gehad...
Ik ben om die reden ook voor Aquasound gegaan, de medium grootte speakers, bediening via de telefoon. Een speaker precies boven de douche zodat je bv met een relaxed muziekje kunt douchen. Sonos hoor je niet goed achter je glazen douchewand terwijl je douche aan staat, of je moet hem écht loeihard zetten.Morfang schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:17:
[...]
Als je het over de Sonos Roam hebt, dat klopt maar die moet ik dan ergens los in de badkamer neerzetten. Voor 4 tientjes minder twee speakers geïntegreerd in het plafond vind ik een mooiere oplossing
Nice! Ja ik ben ook van plan om een speaker boven de douche en de ander boven de wastafel te plaatsen. Hoe heb jij ze aangesloten? Ook via een bluetooth versterker en vervolgens nog een streamer/adapter? En alles in het plafond weggewerkt of ergens aan de muur voor accessibility?Monstera schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:24:
[...]
Ik ben om die reden ook voor Aquasound gegaan, de medium grootte speakers, bediening via de telefoon. Een speaker precies boven de douche zodat je bv met een relaxed muziekje kunt douchen. Sonos hoor je niet goed achter je glazen douchewand terwijl je douche aan staat, of je moet hem écht loeihard zetten.
De Wi-Fi versterker van Aquasound, dus de Samba set maar zonder de Njoy controller, dat werd ons echt te prijzig. De versterker met adapter staat op zolder, direct boven de badkamer en is via die vloer in het badkamerplafond aangesloten op de speakers. Dan kun je er toch nog goed bij mocht dat nodig zijn. Het afzuigsysteem zit daar ook, dus dit is een stukje zolder dat we verder toch niet gebruiken. In het plafond had ook gekund, met een kapje erop zodat je er in geval van nood bij kunt, maar dat zou wel meer gedoe zijn.Morfang schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:35:
[...]
Nice! Ja ik ben ook van plan om een speaker boven de douche en de ander boven de wastafel te plaatsen. Hoe heb jij ze aangesloten? Ook via een bluetooth versterker en vervolgens nog een streamer/adapter? En alles in het plafond weggewerkt of ergens aan de muur voor accessibility?