Wij zijn bij Sanisale geweest, daar dachten we ook een schappelijke prijs te hebben gekregen. Nou, ik weet inmiddels beter. Zoek zelf je spullen bij elkaar, dat loont hoe dan ook.
Wij zijn bij een vriend van mij, de bovenverdieping aan het aanpakken.
Ze willen graag in de huidige douchekast een wc plaatsen en de badkamer naar een kleine kamer verhuizen. De badkamer bevindt zich dan boven de gang en de wc op de benedenverdieping (en standleiding).
De huidige afvoer van de douche loopt achterlangs door een koof naar beneden, dus een koof in de woonkamer. Nu vragen we ons of het volgende wel mogelijk is met een houten vloer.
Voor het idee:
balken zijn 80x180 hart op hart 60cm.
rode stippellijn = huidige balkvloer
groene lijn = huidige afvoer
gele lijn= muur benedenverdieping.
blauwe lijn = gewenste afvoer
gele stippellijn = eventuele raveelbalk.
lichtblauwe pijl = tweede optie, maar dan kom ik niet met de ontluchting niet uit en moet er een koof komen vanuit kruipruimte naar het dak denk ik.
of is dit echt een klusje voor een constructeur?
Ze willen graag in de huidige douchekast een wc plaatsen en de badkamer naar een kleine kamer verhuizen. De badkamer bevindt zich dan boven de gang en de wc op de benedenverdieping (en standleiding).
De huidige afvoer van de douche loopt achterlangs door een koof naar beneden, dus een koof in de woonkamer. Nu vragen we ons of het volgende wel mogelijk is met een houten vloer.
Voor het idee:
balken zijn 80x180 hart op hart 60cm.
rode stippellijn = huidige balkvloer
groene lijn = huidige afvoer
gele lijn= muur benedenverdieping.
blauwe lijn = gewenste afvoer
gele stippellijn = eventuele raveelbalk.
lichtblauwe pijl = tweede optie, maar dan kom ik niet met de ontluchting niet uit en moet er een koof komen vanuit kruipruimte naar het dak denk ik.
of is dit echt een klusje voor een constructeur?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AYxQvVulG50MeCgOagTjAY33.jpg?f=user_large)
Wow wat een mooie grote ruimte zeg! Ik zelf vind het een beetje te veel grijs als ik de view vanuit het bad (links) kies. Als ik vanaf het meubel (rechts) naar het bad kijk oogt het veel rustiger.Sunri5e schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:28:
Ik heb even jullie hulp nodig. Wij zij erg zoekende naar de perfecte indeling en uitstraling van onze nieuwe badkamer. Onze badkamer heeft de afmeting van circa 5x3 meter. Wij durven best een gewaarde keus qua tegel te maken. Nu zijn wij tot het volgende ontwerp/indeling gekomen:
http://viewer.saninet.eu/...40-QRPLPU0HNG&Language=nl
We zijn bij x2o geweest en we denken daar voor een schappelijke prijs mooie spullen te hebben gevonden.
- Bad: Balmani Forte D-shape bad Solid Surface 170x78 cm
- Badkamer meubel: 2 xBalmani Forma amerikaans notelaar zwevend kast 2 laden
90x46x55cm
- Blad op meubel: Balmani Stretto wastafel Dark Emperador marmer 180x55,5cm
- Kommen op wastafel: Balmani Still ronde M opbouwwastafel Dark Emperador marmer
Ø38cm x H10,5cm
- Kast: Balmani Forma wandmodule massieve Amerikaanse notelaar
100x30x120cm
Nu kiezen we voor een combinatie van stucwerk, een rustigere grijze tegel en een opvallende (glans structuur) tegel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de 3D tekening kun je zien waar deze tegels en stucwerk komen. Voor de kranen kiezen we voor een messing kleur. Wat denken jullie van het ontwerp en keuze qua tegel en stucwerk?
![]() | ![]() |
Wellicht kan je nog iets met de wand waar het meubel komt doen?
@ollie_1982
Bedankt voor het meedenken. Ja dat vinden wij dus ook. Zou je er voor kiezen om deze wand volledig te stuccen?
Bedankt voor het meedenken. Ja dat vinden wij dus ook. Zou je er voor kiezen om deze wand volledig te stuccen?
Zelf shoppen is 9 v/d 10 keer de voordeligste manier ja.ChinaGeek schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:30:
Wij zijn bij Sanisale geweest, daar dachten we ook een schappelijke prijs te hebben gekregen. Nou, ik weet inmiddels beter. Zoek zelf je spullen bij elkaar, dat loont hoe dan ook.
Ben het zelf niet tegengekomen dat een badkamerleverancier het voor elkaar kreeg mij een goede totaalprijs te geven tov zelf shoppen.
Mijn zoektocht begon bij Sanisale en ging ik ook weg met het idee dat we echt een goede prijs hadden maar dat viel naderhand ook wat tegen, maar wel in lijn met wat andere badkamerboeren offreerde.
Wat de tegels betreft is het natuurlijk 100% aan jullie. Jullie moeten er de komende 10-15 jaar tegenaan kijken.Sunri5e schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:28:
Ik heb even jullie hulp nodig. Wij zij erg zoekende naar de perfecte indeling en uitstraling van onze nieuwe badkamer. Onze badkamer heeft de afmeting van circa 5x3 meter. Wij durven best een gewaarde keus qua tegel te maken. Nu zijn wij tot het volgende ontwerp/indeling gekomen:
http://viewer.saninet.eu/...40-QRPLPU0HNG&Language=nl
We zijn bij x2o geweest en we denken daar voor een schappelijke prijs mooie spullen te hebben gevonden.
- Bad: Balmani Forte D-shape bad Solid Surface 170x78 cm
- Badkamer meubel: 2 xBalmani Forma amerikaans notelaar zwevend kast 2 laden
90x46x55cm
- Blad op meubel: Balmani Stretto wastafel Dark Emperador marmer 180x55,5cm
- Kommen op wastafel: Balmani Still ronde M opbouwwastafel Dark Emperador marmer
Ø38cm x H10,5cm
- Kast: Balmani Forma wandmodule massieve Amerikaanse notelaar
100x30x120cm
Nu kiezen we voor een combinatie van stucwerk, een rustigere grijze tegel en een opvallende (glans structuur) tegel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de 3D tekening kun je zien waar deze tegels en stucwerk komen. Voor de kranen kiezen we voor een messing kleur. Wat denken jullie van het ontwerp en keuze qua tegel en stucwerk?
Wat ik wel wil meegeven is verkijk je alsjeblieft niet in de ruimte die je hebt tov de 3d schets.
Zelf heb ik ook een tweetal 3d modellen laten opstellen maar toen we eenmaal bezig waren was het wel even van oeh, op de 3d modellen leek het echt een stuk ruimer. Nou was het niet verkeerd, maar we hadden ons er wel flink in verkeken.
Nou is onze badkamer dan ook wel een stuk kleiner maar alsnog.
De reden waarom ik dat aangeef; Je gaat 2 muren in je ruimte neerzetten. Bij de douche en de toilet.
Hierdoor maak je de ruimte optisch een stuk kleiner. Iets om rekening mee te houden.
Weet niet of je de montage ook door het bedrijf dat de materialen gaat leveren laat doen, maar ik zou ervoor zorgen dat het bad vast in de ruimte staat voordat de muur van het toilet ingebouwd gaat worden. Anders krijg je die nooit meer de ruimte in
PSN: Flix20-NL
Je zou de wand voor een deel kunnen stuccen, achter het meubel tot x hoogte tegels wellicht. De kranen vallen dan nog wel binnen de tegelhoogte, maar daarboven stuccen.Sunri5e schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:21:
@ollie_1982
Ik zie ook een spiegel in de muur bij het bad? En waar komt de kraan? Uit de vloer denk ik en dan aan de kant van de muur met spiegel?
/f/image/zLzBzYSDIBLYowxTPdUd1S1y.png?f=fotoalbum_large)
Wij hebben het tot net boven de kranen laten tegelen.:
![]() | ![]() |
Vergeet verlichting niet, wellicht een idee om hier (rode cirkels) up/down spots te plaatsen, als je dan een keer in bad gaat je ook sfeer verlichting hebt.:
![]() | ![]() |
Wat een vette tegels achter het bad. Heb je een linkje?ollie_1982 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:51:
[...]
Je zou de wand voor een deel kunnen stuccen, achter het meubel tot x hoogte tegels wellicht. De kranen vallen dan nog wel binnen de tegelhoogte, maar daarboven stuccen.
Ik zie ook een spiegel in de muur bij het bad? En waar komt de kraan? Uit de vloer denk ik en dan aan de kant van de muur met spiegel?
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vergeet verlichting niet, wellicht een idee om hier (rode cirkels) up/down spots te plaatsen, als je dan een keer in bad gaat je ook sfeer verlichting hebt.:
Het Spaanse WOW heeft iig collecties die erop lijken.t14wo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:21:
[...]
Wat een vette tegels achter het bad. Heb je een linkje?
https://www.wowdesigneu.com/wow.php
Tegelinfo verkoopt sowieso uit hun collectie.
Thanks!t14wo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:21:
[...]
Wat een vette tegels achter het bad. Heb je een linkje?
Alstu! : https://tile.expert/nl/tile/atlas/3d-wall/f/atlas
Bad Linie Paolo? En toilet Luca Varess Calibro?Laurens Kata schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:19:
Gisteren een offerte laten maken bij X2O voor onze nieuwe badkamer. De service was erg goed en vond ook de prijzen erg transparant.
We gaan uiteindelijk voor het volgende:
Bad 170x75 acryl
Toilet mat wit
Totaalprijs:
***members only***
Heeft iemand ervaring met blaufoss kranen? Hoe is de kwaliteit ervan?
Het badmeubel is aan de prijzige kant maar erg naar onze smaak. Kent iemand alternatieve merken voor dergelijke badmeubels? Hoeft niet perse massief eiken te zijn.
Blaufoss is oké, niet super. Onze toiletborstel was na een week geknakt maar goed, N=1. We hebben naast de toiletaccessoires geen spullen van Blaufoss.
De service van X2o is wel top. Er zaten wat krassen op de deksel van ons toilet (mat witte Luca Varess Calibro) en daar werd meteen een nieuwe voor opgestuurd, no questions asked. Hetzelfde voor de toiletborstel die was geknapt: een dag later kregen we de complete accessoireset nieuw toegestuurd.
If it aint fixed, it's broken.
In principe zou dat bad rechtopstaand gewoon door de deur langs de muur moeten kunnen. Bad is niet langer dan 2 meter en hoogstwaarschijnlijk niet hoger/breder dan 80 cmFlix20 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:38:
[...]
ik zou ervoor zorgen dat het bad vast in de ruimte staat voordat de muur van het toilet ingebouwd gaat worden. Anders krijg je die nooit meer de ruimte in
Maar wel loeizwaar.Blik1984 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:42:
[...]
In principe zou dat bad rechtopstaand gewoon door de deur langs de muur moeten kunnen. Bad is niet langer dan 2 meter en hoogstwaarschijnlijk niet hoger/breder dan 80 cm
Daar heb je gewoon hulpmiddelen voor
https://www.bol.com/nl/p/..._all&originalSection=main
Een groot bad in je badkamer midden in een verbouwing lijkt me een groter risico om eerlijk te zijn.
Lijkt mij ook lastig als het bad al in de badkamer staat en je moet de vloer gaan tegelen... waar laat je het dan. Dan zou je een deel moeten betegelen, laten drogen, dan het bad op dat deel zetten en de rest tegelen bijvoorbeeld.Blik1984 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Daar heb je gewoon hulpmiddelen voor
https://www.bol.com/nl/p/..._all&originalSection=main
Een groot bad in je badkamer midden in een verbouwing lijkt me een groter risico om eerlijk te zijn.
Wat mij meer een uitdaging lijkt is hoe krijg je het bad boven? Heb je genoeg ruimte in he trapgat? Of kan het door een raam wellicht?
@BasvanS 10 punten voor de creativiteit. Maar waarom zou je een logische en indeling wat je de meeste vrije ruimte en vrij spel geeft niet verkiezen boven dit?
Ik denk dat je er wel mee weg komt an sich, spannend maar het zou kunnen lukken. Meer 3D afbeeldingen toevallig?
Op je plattegrond heb je een hoekbad rechts ingetekend gekregen waar je een hoekbad links verwacht.
Het muurtje van 70mm is wel heel dun om er ook een badmeubel aan te hangen inclusief leidingwerk. Wordt dat dikker is de bewegingsvrijheid tussen het meubel en het bad weer te krap. Minder dan 600mm moet je het absoluut niet hebben.
Het zou niet mijn voorkeur hebben. Waar is de deur ergens?
Ik denk dat je er wel mee weg komt an sich, spannend maar het zou kunnen lukken. Meer 3D afbeeldingen toevallig?
Op je plattegrond heb je een hoekbad rechts ingetekend gekregen waar je een hoekbad links verwacht.
Het muurtje van 70mm is wel heel dun om er ook een badmeubel aan te hangen inclusief leidingwerk. Wordt dat dikker is de bewegingsvrijheid tussen het meubel en het bad weer te krap. Minder dan 600mm moet je het absoluut niet hebben.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Deur zit links boven, Muurtje word idd 10. De douche kan nog wel een stukje missenQuad schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 00:04:
@BasvanS 10 punten voor de creativiteit. Maar waarom zou je een logische en indeling wat je de meeste vrije ruimte en vrij spel geeft niet verkiezen boven dit?
Het bad zit alleen aan de linker wand vast, en kan in principe vrij staan aan beide zijde. Het bad moet wel echt 170*75 worden en het badmeubel word denk ik 80 ipv 93, dan kom je wat makkelijker weg met het bad en de WC.
Douchedeur is nu nog 70, 60 kan ook nog wel denk ik? Al ga ik liever niet kleiner.
Super mooi dit! Welke is die visgraat tegel?wokkelz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:54:
[...]
Dit wordt onze tegel combi, Achterwand douche en wand waaraan de wastafel komt wordt visgraad, de rest witte tegel. In het toilet wordt de achterwand ook de visgraaf stijl met op het toilet frame een stuk steen (apart gekocht).
[Afbeelding]
Hele toffe indeling, maar echt totaal niet praktisch. Dat is vragen om blauwe plekken en continu je telefoonbotje stoten.BasvanS schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:47:
Wat denken jullie? Te krap of niet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht nog suggesties? Het bad onder het raam, wc ernaast en daarnaast weer de douche is geen optie.. te saai
52cm als doorloop is écht te smal. Zet voor jezelf eens twee stoelen met de rugleuning tegen elkaar aan.
En wanneer je de lade opentrekt, zul je altijd naar de zijkant moeten stappen om er iets uit te halen. Lijkt me super irritant.
Daarnaast, wat zul je het meeste gebruiken in de badkamer? Voor mij is dat de douche.
Je hebt nu op het punt onder je douchekop 80cm? Ook wat aan de krappe kant, dat zou echt minimaal 90 moeten zijn voor mij.
Wij hebben nu een doucheruimte van 120x110 en ik zou echt nooit meer kleiner willen.
Stond laatst in een douchekabine van 90x90 en werd helemaal gek.
Afhankelijk waar de muur van gemaakt gaat worden, maar gezien 70mm vermoed ik dat het om Ytong gaat, kan je daar prima leidingen in verwerken. Maar moet inderdaad niet dunner zijn.Quad schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 00:04:
Vergeet niet dat aan weerzijde van de 70mm ook nog tegels komen dus zal die muur in praktijk eerder richting de 100-110mm gaan.
Ik vind het wel zonde om 10k+ te investeren in iets wat nauwelijks verbetering geeft. Wij gebruiken het badmeubel elke dag en de ruimte ervoor is voor ons het belangrijkste.Flix20 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Hele toffe indeling, maar echt totaal niet praktisch. Dat is vragen om blauwe plekken en continu je telefoonbotje stoten.
52cm als doorloop is écht te smal. Zet voor jezelf eens twee stoelen met de rugleuning tegen elkaar aan.
En wanneer je de lade opentrekt, zul je altijd naar de zijkant moeten stappen om er iets uit te halen. Lijkt me super irritant.
Daarnaast, wat zul je het meeste gebruiken in de badkamer? Voor mij is dat de douche.
Je hebt nu op het punt onder je douchekop 80cm? Ook wat aan de krappe kant, dat zou echt minimaal 90 moeten zijn voor mij.
Wij hebben nu een doucheruimte van 120x110 en ik zou echt nooit meer kleiner willen.
Stond laatst in een douchekabine van 90x90 en werd helemaal gek.
Leiding kan je er wel in verwerken maar er komt ook nog een badmeubel aan te hangen. Gecombineerd met tegels wordt het wel sterker natuurlijk.[...]
Afhankelijk waar de muur van gemaakt gaat worden, maar gezien 70mm vermoed ik dat het om Ytong gaat, kan je daar prima leidingen in verwerken. Maar moet inderdaad niet dunner zijn.
Vergeet niet dat aan weerzijde van de 70mm ook nog tegels komen dus zal die muur in praktijk eerder richting de 100-110mm gaan.
@BasvanS Heb je ook een tekening met een alternatieve indeling? Zijn afvoer zoals van toilet vast of kan dat in elke hoek van de ruimte geplaatst worden?
⏩ PVOutput☀️
Overigens zal er niet heel veel leidingwerk in dat muurtje komen te zitten.Quad schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:13:
[...]
Ik vind het wel zonde om 10k+ te investeren in iets wat nauwelijks verbetering geeft. Wij gebruiken het badmeubel elke dag en de ruimte ervoor is voor ons het belangrijkste.
[...]
Leiding kan je er wel in verwerken maar er komt ook nog een badmeubel aan te hangen. Gecombineerd met tegels wordt het wel sterker natuurlijk.
@BasvanS Heb je ook een tekening met een alternatieve indeling? Zijn afvoer zoals van toilet vast of kan dat in elke hoek van de ruimte geplaatst worden?
Althans, niet hoe ik het zou doen. Leidingen zullen wel zo gaan lopen;
En daarnaast een foto van hoe bij mij de waterleidingen in een 70mm muur gegaan zijn. Je ziet rechts de sleuven waar de oude leidingen gezeten hebben en de nieuwe terug geplaatst zijn.
![]() | ![]() |
De 3D ziet er super uit! Indeling lijkt mij wat krap. Kan je niet deze indeling doen?BasvanS schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:47:
Wat denken jullie? Te krap of niet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht nog suggesties? Het bad onder het raam, wc ernaast en daarnaast weer de douche is geen optie.. te saai
/f/image/c9TKvkoUZqQsTiG5k7nzZ72T.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ollie_1982 op 26-03-2021 11:58 ]
Wij hadden in ons vorige huis een badkamer met een kleiner oppervlak, maar hielden aanzienlijk meer ruimte over. Je wastafel in het midden zo schuin blokkeert de hele boel. Ik zou het eerder zo doen: :fill(white):strip_exif()/f/image/koDZd1w8aliZ9QtPeD3kCZMl.png?f=user_large)
WC in de hoek, bad bij het raam (kun je nog eens naar buiten dromen) alle ruimte voor een groot wastafelmeubel, je kunt gemakkelijk nog een wasmand en handdoeken kwijt, en als je een badmat wil kun je die in het midden neerleggen en daar direct vanuit de douche én het bad op stappen.
En niet onbelangrijk: je kunt overal gemakkelijk doorlopen en houdt in het midden ruimte. In plaats van een propperig gevoel hou je een ruimtelijk gevoel.
Met de positie van het wastafelmeubel kun je spelen natuurlijk, meer van de deur af geeft meer ruimte voor de doorloop.
:fill(white):strip_exif()/f/image/koDZd1w8aliZ9QtPeD3kCZMl.png?f=user_large)
WC in de hoek, bad bij het raam (kun je nog eens naar buiten dromen) alle ruimte voor een groot wastafelmeubel, je kunt gemakkelijk nog een wasmand en handdoeken kwijt, en als je een badmat wil kun je die in het midden neerleggen en daar direct vanuit de douche én het bad op stappen.
En niet onbelangrijk: je kunt overal gemakkelijk doorlopen en houdt in het midden ruimte. In plaats van een propperig gevoel hou je een ruimtelijk gevoel.
Met de positie van het wastafelmeubel kun je spelen natuurlijk, meer van de deur af geeft meer ruimte voor de doorloop.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
De WC moet op die plek of op de plek van @ollie_1982, dat is bouw technisch echt een grote besparing op de kosten. (Woning 2008, kanaalplaatvloeren etc, WC beneden zit er exact onder)
Omdat een WC een voorzet wandje nodig heeft van 20 cm en het bad daardoor ook voor dat voorzet wandje moet hou je nog 75 CM over naar de muur aan de 'overkant bij een bad van 170 CM. (waar de wasmand staat bij @Tjolk)
De opstelling van Ollie is het enige alternatief, maar dan heb je echt een dooie hoek links onder van dik 0.5 M2.
@Flix20 @Quad De doorloop is 55 CM maar ik deel jullie zorgen, momenteel kijk/zoek ik naar een asymmetrische wastafel, zonder onderkast. zodat de doorloop wat groter word. De hoekkast vervangen we wss door een kast van 50 breed en 30/40 diep met de rug naar de douche.
De douchekop komt in het midden van de wand, de drain word een wall drain over diezelfde wand.
We hebben nu veel ruimte tussen het bad en de WC = handig bij de kinderen in bad doen de komende 6-8 jaar. Ook veel ruimte bij het uitkomen van de douche.
* Als er iemand voor de wastafel staat gaat er nooit iemand boven naar de WC
* We gebruiken de wastafel alleen met 2 mensen tijdens het tandenpoetsen voor we naar bed gaan, doordeweeks en in het weekend hebben we beide vaak een ander (werk) schema.
Nog even als toevoeging.
In de huidige badkamer, die in ongeveer dezelfde ruimte zit lopen we als we binnenkomen direct tegen het badmeubel aan welke 1 meter hoog is en 45 cm diep. Hierdoor ontstaat een doorgang van 65 CM waar je links de deurpost hebt en rechts het wasmeubel.
In de nieuwe smalle doorgang is het Bad natuurlijk maar 55-60 cm hoog, je heupen/billen vallen daar al boven. Daarbij kun je een bad kiezen dat halverwege 80cm breed is, maar snel spits toeloopt. waardoor je nooit tegen het bad aanloopt maar er langs schuurt met met je bovenbeen.
Als laatste: het ruimte effect door de schuine spiegel van 90*90 is volgens mij gigantisch
Omdat een WC een voorzet wandje nodig heeft van 20 cm en het bad daardoor ook voor dat voorzet wandje moet hou je nog 75 CM over naar de muur aan de 'overkant bij een bad van 170 CM. (waar de wasmand staat bij @Tjolk)
De opstelling van Ollie is het enige alternatief, maar dan heb je echt een dooie hoek links onder van dik 0.5 M2.
@Flix20 @Quad De doorloop is 55 CM maar ik deel jullie zorgen, momenteel kijk/zoek ik naar een asymmetrische wastafel, zonder onderkast. zodat de doorloop wat groter word. De hoekkast vervangen we wss door een kast van 50 breed en 30/40 diep met de rug naar de douche.
De douchekop komt in het midden van de wand, de drain word een wall drain over diezelfde wand.
We hebben nu veel ruimte tussen het bad en de WC = handig bij de kinderen in bad doen de komende 6-8 jaar. Ook veel ruimte bij het uitkomen van de douche.
* Als er iemand voor de wastafel staat gaat er nooit iemand boven naar de WC
* We gebruiken de wastafel alleen met 2 mensen tijdens het tandenpoetsen voor we naar bed gaan, doordeweeks en in het weekend hebben we beide vaak een ander (werk) schema.
Nog even als toevoeging.
In de huidige badkamer, die in ongeveer dezelfde ruimte zit lopen we als we binnenkomen direct tegen het badmeubel aan welke 1 meter hoog is en 45 cm diep. Hierdoor ontstaat een doorgang van 65 CM waar je links de deurpost hebt en rechts het wasmeubel.
In de nieuwe smalle doorgang is het Bad natuurlijk maar 55-60 cm hoog, je heupen/billen vallen daar al boven. Daarbij kun je een bad kiezen dat halverwege 80cm breed is, maar snel spits toeloopt. waardoor je nooit tegen het bad aanloopt maar er langs schuurt met met je bovenbeen.
Als laatste: het ruimte effect door de schuine spiegel van 90*90 is volgens mij gigantisch
[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 26-03-2021 13:24 ]
Tegels komen bij Jan Groen vandaan, hebben aanduiding 209-104.Lidie256 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:47:
[...]
Super mooi dit! Welke is die visgraat tegel?
Motto form grey
Hopelijk heb je er wat aan.
In mijn ervaring moet dat wel meevallen.BasvanS schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:59:
De WC moet op die plek of op de plek van @ollie_1982, dat is bouw technisch echt een grote besparing op de kosten. (Woning 2008, kanaalplaatvloeren etc, WC beneden zit er exact onder)
Dat gold bij mijn vorige huis ook, vanaf de afvoer van de WC naar de standleiding was een kleine 2 meter. 2 loodgieters keken ook even moeilijk toen wij vroegen de WC op te schuiven. Toen we die bedenkingen doorspeelden aan degene die we uiteindelijk kozen haalde hij zijn schouders op en was het geen probleem, had-ie vaker gedaan. Dat was 2018, en tot op heden nooit issues mee gehad. De aannemer die het dus goed geregeld had, was ook op 1 na goedkoopste, dus uiteindelijk vielen eventuele meerkosten daar ook alles mee.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Ik bestel via internet m'n kranen / stortdouches / wc's etc. Scheelt weer wat knaken.
Voor een toilet koop ik de Geberit UP320, een wandcloset (uiteraard) en een bedieningsplaat. Heb ik nog meer nodig ?
Ik zie op sommige websites ook een Geberit GIS set gipskartonplaten staan en een isolatieplaat .. Heb ik dat ook nodig ?
Edit : zelf al gevonden (RTFM) :
Voor een toilet koop ik de Geberit UP320, een wandcloset (uiteraard) en een bedieningsplaat. Heb ik nog meer nodig ?
Ik zie op sommige websites ook een Geberit GIS set gipskartonplaten staan en een isolatieplaat .. Heb ik dat ook nodig ?
Edit : zelf al gevonden (RTFM) :
Compleet met wandbevestiging en isolatiemat
[ Voor 30% gewijzigd door vortexnl1982 op 31-03-2021 11:43 ]
Vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Wij hebben een woning aangekocht met daarin een badkamer die we mogelijk willen aanpakken. Huidige situatie is los toilet en badkamer met wastafel en bad/douchecombinatie. Naast het toilet zit een 'loos' stuk gang. Wij overwegen nu de wc en hal bij de badkamer te betrekken en er dan een badkamer met toilet, wastafel (met meubel), bad en (inloop)douche van te maken. Afmetingen zouden dan 2100*2570mm zijn. Vraag is nu of we dan voldoende beweegruimte overhouden tussen de verschillende delen in. Hoe denken jullie daarover? En enig idee of dit een 'eenvoudig' idee en wat bijkomende kosten zijn?
Zie ook de afbeeldingen hieronder.
Huidige situatie:
/f/image/zm7QRweTX9a41cwEEbc3ZmOl.png?f=fotoalbum_large)
Beoogde situatie:
N.B. Reden dat we dit niet gewoon bespreken bij een badkamerzaak, is dat we voor het taxatierapport deze verbouwing moeten opnemen. Begrijp dat dit voor 50% als waardevermeerderend wordt gezien, maar het moet ook praktisch en van meerwaarde zijn.
Zie ook de afbeeldingen hieronder.
Huidige situatie:
/f/image/zm7QRweTX9a41cwEEbc3ZmOl.png?f=fotoalbum_large)
Beoogde situatie:
![]() | ![]() |
N.B. Reden dat we dit niet gewoon bespreken bij een badkamerzaak, is dat we voor het taxatierapport deze verbouwing moeten opnemen. Begrijp dat dit voor 50% als waardevermeerderend wordt gezien, maar het moet ook praktisch en van meerwaarde zijn.
Misschien zoek ik verkeerd:
Maar bestaan er geen inbouwthermostaen voor enkel handdouche? Dus een temp knop, en een simpele aan/uit?
Die ik dan kan afmonteren met alleen een glijstang en handdouche?
Maar bestaan er geen inbouwthermostaen voor enkel handdouche? Dus een temp knop, en een simpele aan/uit?
Die ik dan kan afmonteren met alleen een glijstang en handdouche?
@BasvanS jazeker, wij hebben er hier een van Grohe. Weet zo niet meer hoe die heet. Maar Warmteservice heeft hem.
@Jelte Staat niet op de site, zou je kunnen kijken uit welke serie? Ik kan echt niks vinden?
Erg netjes! Slim om die wand boven de toiletinbouw door te trekken. Het resultaat is daardoor zoveel strakker en minder hokkerig. Zou vaker moeten gebeurenTjebakka schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:20:
[...]
Inmiddels bijna klaar en enorm tevreden. Vooral de visgraatmuur met het ruweiken meubel en matwit toilet, bad en wasbak vind ik erg geslaagd.
Nu nog 1 uitloop plaatsen, accessoires plaatsen, spiegel plaatsen, handdouche badkraan plaatsen, douchewand installeren, afkitten en plafond wit spuiten.
[Afbeelding]
Ik heb echt een schurfthekel aan inbouwtoiletten die uiteindelijk worden uitgevoerd als een lomp OPbouwtoilet.

Met de visgraattegels had je me al, maar dit zijn bonuspunten
[ Voor 3% gewijzigd door Phony op 03-04-2021 18:39 ]
Anoniem: 310408
Ik blijf het geweldig vinden dat badkamerverkopers zoveel mensen hebben weten te overtuigen dat ze twee wasbakken nodig hebben. In de VS lopen ze iets voor daar zijn twee toiletten in een klein appartement al niet bijzonder vreemd. Je eigen wasbak, je eigen toilet....
Nog twee stapjes en ze kunnen twee badkamers verkopen.
Of zou het een kwestie van smaak zijn? Wat is je argument om het niet te doen?Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:14:
Ik blijf het geweldig vinden dat badkamerverkopers zoveel mensen hebben weten te overtuigen dat ze twee wasbakken nodig hebben. In de VS lopen ze iets voor daar zijn twee toiletten in een klein appartement al niet bijzonder vreemd. Je eigen wasbak, je eigen toilet....
⏩ PVOutput☀️
Hulp nodig met onderstaande, is een badkamer van 325 diep en 215 breed. Met links achterin het hoekje een koof (van 72cm breed en 35 cm diep) waar waarschijnlijk leidingen achter lopen en we niks mee kunnen. We willen graag een dubbele douche (mijn wens) en een bad (wens van vrouw) en een dubbele wasbak. We verwachten in juni een kleine en dan zal het leuk zijn om weer een bad te hebben in de nieuwe badkamer (is overigens project voor 2022).
We zitten nu een beetje te kloten met de dubbele douche en de wandjes achterin de badkamer. We lezen dat de minimale afmetingen 80x80 zijn voor een douche en dat lijkt me echt extreem krap. Heb de ene goot nu 120cm en de andere (kant van de meubel) 90cm. De voorzetwand om de wastafel van de douche te scheiden is 100cm, met een bad aan de andere kant van 80 cm blijft er dus grof gezegd 215 - 180 - 35 centimer over. Dat is ook weer extreem krap. Toch?!
Hoe onze badkamer er nu uit ziet is een hoekbad op de plek van de douche in de tekeningen en andersom met de douche. WC zit op zelfde plek en de wastafel ook.

edit: note to self hier kan je ook een badkamer tekenen https://viplan.visoft.de/sanidirect/
We zitten nu een beetje te kloten met de dubbele douche en de wandjes achterin de badkamer. We lezen dat de minimale afmetingen 80x80 zijn voor een douche en dat lijkt me echt extreem krap. Heb de ene goot nu 120cm en de andere (kant van de meubel) 90cm. De voorzetwand om de wastafel van de douche te scheiden is 100cm, met een bad aan de andere kant van 80 cm blijft er dus grof gezegd 215 - 180 - 35 centimer over. Dat is ook weer extreem krap. Toch?!
Hoe onze badkamer er nu uit ziet is een hoekbad op de plek van de douche in de tekeningen en andersom met de douche. WC zit op zelfde plek en de wastafel ook.

edit: note to self hier kan je ook een badkamer tekenen https://viplan.visoft.de/sanidirect/
[ Voor 28% gewijzigd door Oekol op 04-04-2021 19:24 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kan ik bij een Vasco badkamerradiator (Niva Soft) met de kleur White Fine Texture (S600) een kleur verwachten die past bij een Corian wasbak en een matwitte V&B Avento?
Read the badge, Bitch!
Ik heb het idee dat je ergens wat consessies moet doen. De badkamer is vrij klein en zo kan je je kont amper meer keren. Dubbele douche snap ik sowieso niet.Oekol schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:49:
Hulp nodig met onderstaande, is een badkamer van 325 diep en 215 breed. Met links achterin het hoekje een koof (van 72cm breed en 35 cm diep) waar waarschijnlijk leidingen achter lopen en we niks mee kunnen. We willen graag een dubbele douche (mijn wens) en een bad (wens van vrouw) en een dubbele wasbak. We verwachten in juni een kleine en dan zal het leuk zijn om weer een bad te hebben in de nieuwe badkamer (is overigens project voor 2022).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben het met je eens dat ik ergens consessies moet doen, dat de badkamer vrij klein is echter niet. Maar gelukkig is dat subjectief, wanneer jij in een villa woont heb je inderdaad vast en zeker meerdere badkamers. Dit is tot nu toe de grootste badkamer in m'n leven, voor wat het waard is.ChinaGeek schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:24:
[...]
Ik heb het idee dat je ergens wat consessies moet doen. De badkamer is vrij klein en zo kan je je kont amper meer keren. Dubbele douche snap ik sowieso niet.
Ik wilde graag een dubbele douche om samen te kunnen douchen met m'n partner. Echter met 1 grote stortdouche en een losse douchekop aan de muur moet dat ook wel kunnen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hij is ook groter dan de mijne, maar een ruime 6 vierkante meter is gewoon niet zo groot, zeker niet wanneer je een douche en een bad en een dubbele wasbak en een wc kwijt wil in die ruimte.Oekol schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:30:
[...]
Ik ben het met je eens dat ik ergens consessies moet doen, dat de badkamer vrij klein is echter niet. Maar gelukkig is dat subjectief, wanneer jij in een villa woont heb je inderdaad vast en zeker meerdere badkamers. Dit is tot nu toe de grootste badkamer in m'n leven, voor wat het waard is.
Ik wilde graag een dubbele douche om samen te kunnen douchen met m'n partner. Echter met 1 grote stortdouche en een losse douchekop aan de muur moet dat ook wel kunnen.
Ik woon op 120 m2 en onze badkamer is groter zonder dat daar een toilet bij hoeft. Dit is een vrij gemiddelde badkamer qua oppervlakte, alleen zie je meestal dat je er geen toilet bij in hoeft te proppen.Oekol schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:30:
[...]
Ik ben het met je eens dat ik ergens consessies moet doen, dat de badkamer vrij klein is echter niet. Maar gelukkig is dat subjectief, wanneer jij in een villa woont heb je inderdaad vast en zeker meerdere badkamers. Dit is tot nu toe de grootste badkamer in m'n leven, voor wat het waard is.
Ik vind het persoonlijk ook allemaal vrij krap. Er zit 60-70 cm tussen bad en meubel. De douche gaat zo natuurlijk nooit werken want als je met zn 2en doucht spat je de hele badkamer nat en een vrijstaand bad is leuk maar super onpraktisch als je niet de ruimte ervoor hebt. Hoe ga je dat hoekje schoonmaken bijvoorbeeld?
We hadden er 2 en zijn na onze verbouwing teruggegaan naar 1. Maar ik begrijp de mensen die 2 wasbakken willen wel, is een lekkere luxe om elkaar tijdens het tandenpoetsen niet in de weg te hoeven lopen. Of je vrouw opzij te duwen omdat ze net make-up aan het doen isAnoniem: 310408 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:14:
Hier ook van 2 naar 1 wasbak gegaan. Ik poets nooit met mijn vrouw samen.
1 kraan is goedkoper en scheelt schoonmaakwerk
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Ik voel hier een trauma, wil je ergens over praten? 🧐siemenz schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:57:
Hier ook van 2 naar 1 wasbak gegaan. Ik poets nooit met mijn vrouw samen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
haha nee hoor.. ze gaat gewoon veel eerder naar bed als ikBschnitz schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:00:
[...]
Ik voel hier een trauma, wil je ergens over praten? 🧐
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Wij hebben een 120cm badmeubel met kom links besteld. Het komt wel vaak voor dat m'n vrouw bezig is met de make-up en dat ik bij de wastafel moet. Het lege stuk is dan ook handig als een soort werkblad.siemenz schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:25:
[...]
haha nee hoor.. ze gaat gewoon veel eerder naar bed als ik
⏩ PVOutput☀️
Het zal toch inderdaad vaker voorkomen dat de spiegel tegelijk gebruikt moet worden, of dat iemand even wat ruimte moet hebben daar, dan dat er daadwerkelijk twee mensen een kraan/wasbak tegelijk moeten hebben. Tandenpoetsen hoeft natuurlijk ook niet constant boven de wasbak als je een beetje normaal doet.
Ieder verder z'n ding overigens, zijn zoveel afwegingen te maken m.b.t. de keuze 1 of 2 wasbakken.
Ieder verder z'n ding overigens, zijn zoveel afwegingen te maken m.b.t. de keuze 1 of 2 wasbakken.
Geinige discussie wel. Ga het meenemen in m’n overweging 1 of 2 wastafels.
Anoniem: 512943
Douche linksonder 120-150 bij 90-100Oekol schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:49:
(kleiner) bad rechtsboven (150 x 80)
?
Zou gewoon geen bad nemen, en daar het toilet zetten. Een klein kastje nog tegen de muur.Anoniem: 512943 schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:50:
[...]
Douche linksonder 120-150 bij 90-100
?
De douche dan helemaal doortrekken van links naar rechts bovenaan.
Dat zou echt wel een luxedouche worden waar er met gemak met 2 gedoucht kan worden zonder ongemakken.
Ik heb een groter bruikbaar oppervlakte, maar er komt ook een wasmachine te staan + wateraansluitingen / boiler , en dan laat ik het bad ook maar achterwege.
Nu kan ik met gemak nog iets zetten waar kleding / douchemateriaal kan komen te liggen.
Probeer maar eens in dat kastje handdoeken, zeep, parfum, scheermateriaal, weegschaal, haargel, tandborstel, extra wc papier, ... in op te slagen.
[ Voor 33% gewijzigd door bottom line op 05-04-2021 12:07 ]
Ik denk echt dat je gelijk hebt. Ik heb zo'n kronkel in m'n hoofd dat wanneer ik het aanpas voor laten we zeggen 15k euro dat ik niet de indeling hetzelfde wil houden. Zal wel sowieso een hoekbad weer moeten worden dan, er is maar 143cm over achterin de hoek door het stukje muur wat naar voren komt.Anoniem: 512943 schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:50:
[...]
Douche linksonder 120-150 bij 90-100
?
Anoniem: 512943
Tsja, er zijn baden van 140 lang bij 70 of 80. Geen idee of dat een beetje lekker zit eigenlijk.
Kastruimte is wel een goed punt trouwens, evenals rekken voor ophangen handdoeken en verwarming.
Leuke puzzel.
Wij hebben ervoor gekozen om twee badkamer van 3x2 te nemen. Een met douche en een met bad. Wel zo handig met 3 pubers in huis.
Kastruimte is wel een goed punt trouwens, evenals rekken voor ophangen handdoeken en verwarming.
Leuke puzzel.
Wij hebben ervoor gekozen om twee badkamer van 3x2 te nemen. Een met douche en een met bad. Wel zo handig met 3 pubers in huis.
Een hoekbad neemt echt gigantisch veel ruimte in, daar is het hoe dan ook te beperkt voor qua ruimte.Oekol schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:14:
[...]
Ik denk echt dat je gelijk hebt. Ik heb zo'n kronkel in m'n hoofd dat wanneer ik het aanpas voor laten we zeggen 15k euro dat ik niet de indeling hetzelfde wil houden. Zal wel sowieso een hoekbad weer moeten worden dan, er is maar 143cm over achterin de hoek door het stukje muur wat naar voren komt.
Blijkbaar niet, we hebben nu een wc, hoekbad (van hoek tot hoek 190cm uit m'n hoofd) , enkele wastafel en een douche; ruimte zat.ChinaGeek schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:24:
[...]
Een hoekbad neemt echt gigantisch veel ruimte in, daar is het hoe dan ook te beperkt voor qua ruimte.
In de regel neemt een hoekbad wel meer ruimte in beslag dan een standaard bad.
Maar in sommige ruimtes is een hoekbad een goede oplossing.
Maar in sommige ruimtes is een hoekbad een goede oplossing.
Louzy#2475
"zoveel zooi zal ze niet hebben" zijn van menig man famous last words.bottom line schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:01:
[...]
Probeer maar eens in dat kastje handdoeken, zeep, parfum, scheermateriaal, weegschaal, haargel, tandborstel, extra wc papier, ... in op te slagen.
waaronder ondergetekende
Wij zijn ook aan het kijken voor het bouwen van een badkamer voor een nieuw appartement. Ik dacht eerst dat onze badkamer nogal benepen is, maar als ik zie dat sommigen er nog een wc in moeten knijpen prijs ik mezelf gelukkig
.
:strip_exif()/f/image/YIL11xq75KJQkmDEEHhZpHqw.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen:
De afstand tussen douchewand & bad is nu 10-15cm, wat hopelijk voldoende is om te kuisen.
Zijn er die opmerkingen hebben over de indeling?
Zou een bad van 160cm voldoende groot zijn?
:strip_exif()/f/image/YIL11xq75KJQkmDEEHhZpHqw.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen:
- badkamermeubel :120 cm x 50cm
- douche: 85 cm x 120 cm
- bad : 160 cm x70 cm.
De afstand tussen douchewand & bad is nu 10-15cm, wat hopelijk voldoende is om te kuisen.
Zijn er die opmerkingen hebben over de indeling?
Zou een bad van 160cm voldoende groot zijn?
@Deroderidder Ik zou de douche naast de wasbak plaatsen en dan over de breedte. Dus dat je over de breedte pakt en 90/100(aanrader heerlijk die grotere doucheruimte) diep.
Misschien wastafel maatje kleiner van 100 breed. Hou je nog steeds 30cm aan weerzijde over.
Dan kan je het bad wat meer naar het midden doen en ook een slagje groter.
Misschien wastafel maatje kleiner van 100 breed. Hou je nog steeds 30cm aan weerzijde over.
[ Voor 6% gewijzigd door Flix20 op 06-04-2021 15:39 ]
Eens. Je hebt meer aan een brede dan een diepe douche. Je beweegt je armen vooral in de breedte en ook als je er met zn 2en onder staat sta je eerder naast elkaar.Flix20 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:38:
@Deroderidder Ik zou de douche naast de wasbak plaatsen en dan over de breedte. Dus dat je over de breedte pakt en 90/100(aanrader heerlijk die grotere doucheruimte) diep.
Werkelijk? Dan heb je (gok ik) 1. geen kinderen óf 2. meerdere badkamers.Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:14:
Ik blijf het geweldig vinden dat badkamerverkopers zoveel mensen hebben weten te overtuigen dat ze twee wasbakken nodig hebben.
Wij willen nooit meer terug naar 1 wasbak van standaard formaat. Sterker nog, we gaan een tweede badkamer realiseren op de eerste verdieping zodat we tijdens spitsuur 's ochtends niet telkens op elkaar staan te wachten.
Ik ga m'n stortdouches (Hansgrohe Rainmaker Select 460 3jet Showerpipe) in Duitsland bestellen en ik dacht waarom bestel ik niet direct de wc's en inbouwreservoirs mee. Dat scheelt toch weer wat met Nederlandse prijzen.
Heeft iemand nog tips voor leuke wc's ? Ik moet een normale lengte variant en een korte variant. Ik zat zelf te denken aan de Duravit ME by Starck (maar dat is omdat hij bovenaan stond bij de Sonono webshop haha) :
https://www.sonono.de/en/...et-seat-white-a608059.php
Heeft iemand nog tips voor leuke wc's ? Ik moet een normale lengte variant en een korte variant. Ik zat zelf te denken aan de Duravit ME by Starck (maar dat is omdat hij bovenaan stond bij de Sonono webshop haha) :
Wow ik wist niet dat er zulke dure douchekoppen bestonden.vortexnl1982 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:49:
Ik ga m'n stortdouches (Hansgrohe Rainmaker Select 460 3jet Showerpipe) in Duitsland bestellen en ik dacht waarom bestel ik niet direct de wc's en inbouwreservoirs mee. Dat scheelt toch weer wat met Nederlandse prijzen.
Denk niet dat ik dit voor elkaar krijg bij een dubbele douche
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Let wel op dat je de compact hebt gelinkt.vortexnl1982 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:49:
Het verschilt per merk hoe ze de centimeters 'winnen'. De één maakt de 'achterkant' wat korter maar blijft het 'gat' dezelfde maat als de reguliere pot.
De ander maakt (ook) het gat wat kleiner waardoor je als man zijnde nog wel eens last van kan hebben. Denk aan een mannelijk dachshund die de stoep over wilt lopen maar blijft hangen.
Beide vind ik irritant. Bij de kortere achterzijde moet je zo rechtopzitten als je voor een goede zit na de chinees gaat. De ander heb je het dachshund probleem.
Heb zelf de reguliere Duravit me en de pot bevalt super met de wondergliss. Je ziet dat de coating echt werkt, met name wanneer je deze net schoon hebt gemakt. De druppels blijven er echt opliggen.
Ja, wij hebben een kleine badkamer en wil daarvoor een kleine wc met een ondiep inbouwreservoir (Geberit UP720).Flix20 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:37:
[...]
Let wel op dat je de compact hebt gelinkt.
Het verschilt per merk hoe ze de centimeters 'winnen'. De één maakt de 'achterkant' wat korter maar blijft het 'gat' dezelfde maat als de reguliere pot.
De ander maakt (ook) het gat wat kleiner waardoor je als man zijnde nog wel eens last van kan hebben. Denk aan een mannelijk dachshund die de stoep over wilt lopen maar blijft hangen.
Beide vind ik irritant. Bij de kortere achterzijde moet je zo rechtopzitten als je voor een goede zit na de chinees gaat. De ander heb je het dachshund probleem.
Heb zelf de reguliere Duravit me en de pot bevalt super met de wondergliss. Je ziet dat de coating echt werkt, met name wanneer je deze net schoon hebt gemakt. De druppels blijven er echt opliggen.
Ik zie inderdaad dat de Duravit Wondergliss heeft. Ik vind het wel een dure optie. Zonder Wondergliss : 270 Euro en met : 403 euro. Heb twee van die normale grote wc's nodig...
Cool! Dit lijkt heel erg op onze toekomstige badkamer.ollie_1982 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:51:
[Afbeelding]
Met welk programma zijn deze plaatjes gemaakt? Al die online badkamer-tools krijg ik geen zicht op de hoogte van de dakserre.
En hoe los je dit op qua privacy trouwens?
Weet iemand of zo'n Grohe inbouwsetje past in een 10 cm dikke wand ? Volgens de spec is de inbouwdiepte 45 - 75 mm.
Het betreft hier : https://sanitairkamer.nl/...epte-45-75mm-0437828.html
Weten jullie ook af een nis van 7 cm dik handig is in een 10 cm diepe wand ?
Het betreft hier : https://sanitairkamer.nl/...epte-45-75mm-0437828.html
Weten jullie ook af een nis van 7 cm dik handig is in een 10 cm diepe wand ?
[ Voor 14% gewijzigd door vortexnl1982 op 07-04-2021 15:14 ]
Thanks! Heb je daar info van? Jullie toekomstige badkamer?Timple schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:18:
[...]
Cool! Dit lijkt heel erg op onze toekomstige badkamer.
Met welk programma zijn deze plaatjes gemaakt? Al die online badkamer-tools krijg ik geen zicht op de hoogte van de dakserre.
En hoe los je dit op qua privacy trouwens?
Ik heb dit gemaakt met Sketchup (2017 Make versie). Hier te downloaden : https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions
Dit wordt de badkamer aangrenzend aan onze slaapkamer, dus privacy is niet nodig. En als dat wel nodig is dan gaat diegene maar naar de andere badkamer beneden
Merci @Flix20 & @Ojjorz voor de eerste hulp. we zijn opnieuw aan het tekenen geschoten.Flix20 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:38:
Uiteindelijk zijn we op 3 extra ontwerpen gekomen met elk hun voor en nadelen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V4h4tKUfg1gjOvRTO4cm0vgL.jpg?f=user_large)
- Ontwerp 1 is het oude en gaat inderdaad smalletjes worden bij zowel de douche als het bad.
- Ontwerp 2 is het nieuwe ontwerp, en alles past mooi in de ruimte. Dit zou wel willen zeggen dat we met een gesloten douche glas moeten werken, waar mijn vriendin nog niet van verkocht is
- Ontwerp 3 is zonder bad, maar hierbij kan je wel met een luxe douche & wat extra kasten werken. Mijn vriendin begint meer & meer voor dit ontwerp te vallen omdat het 'luxe' is, maar ik denk dat ze er niet gelukkig mee zal zijn.
- Ontwerp 4 is letterlijk out of the box denken
. hier steken we de douche in ons (veel te groot) waskot. Het zal wel heel wat extra werk met zich mee brengen. Grootste nadeel dat ik hier zie is dat we een extra loopruimte hebben, maar dat we nergens een extra kast kwijt kunnen.[ Hierdoor zijn de voordelen nogal beperkt/li]
Als we voor ontwerp 3 zouden kiezen, zouden we misschien opteren voor een douchekop die bevestigd is aan de lange kant. Hoe lang moet je douchebak dan zijn?
@Deroderidder Wat zijn je maten bij optie 1? Je zou daar over de hele achterwand een douche kunnen maken met een (schuif-)deur in het midden. Met de douchekop aan de lange zijde. Dan kan je wel je bad houden.
Maar nog beter is om denk ik je bad naar de achterwand te verplaatsen en dan de douche links waar je nu het bad hebt getekend. Douchekop op de linkermuur en je bent er wat mij betreft.
Maar nog beter is om denk ik je bad naar de achterwand te verplaatsen en dan de douche links waar je nu het bad hebt getekend. Douchekop op de linkermuur en je bent er wat mij betreft.
@DeroderidderOjjorz schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:19:
@Deroderidder Wat zijn je maten bij optie 1? Je zou daar over de hele achterwand een douche kunnen maken met een (schuif-)deur in het midden. Met de douchekop aan de lange zijde. Dan kan je wel je bad houden.
Dat was ook mijn gedachte, bad naar achter en douche meteen links bij binnenkomst. Wij hebben dat nu ook beneden. Afmetingen 3800x2350 hebben wij.
Zie: ollie_1982 in "Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1"
[ Voor 11% gewijzigd door ollie_1982 op 07-04-2021 20:51 ]
Ik wil voor het fonteintje van het toilet een sensorkraantje(dus alleen koud water), maar er zijn niet veel ervaringen/reviews over te vinden, wel redelijk aanbod.
Het gaat mij mn om mankementgevoeligheid etc.
Ik ben benieuwd of er reaguurders zijn die hun ervaringen willen meedelen.
ik had in mijn vorige huis in de badkamer een sensor voor in de wasbak. was er geen fan van. die sensor reageerde niet altijd even vlot. ik stond vaak met m'n handen te zwaaien als ie weer ongewild stopte. ook zijn we een keer een middag bezig geweest om de batterij te vervangen, omdat die op een onmogelijke plek zat. maar goed die kraan was zo'n 12 jaar geleden gezet denk ik, dus misschien zijn ze inmiddels was gevoeliger. en voor het kraantje in het toilet heb je die finesse van de sensor minder nodig. ik weet dat ik me er vooral bij tanden poetsen aan ergerde.doggy1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:45:
Ik wil voor het fonteintje van het toilet een sensorkraantje(dus alleen koud water), maar er zijn niet veel ervaringen/reviews over te vinden, wel redelijk aanbod.
Benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met een badkamer in een ruimte met een (flink) schuin dak.
Wij zijn voor ons renovatieproject flink aan het puzzelen met de schuine wand.
Deze heeft met een hoogte van 55cm aan de buitenmuur, tot een hoogte van 240cm op 250cm van de buitenmuur.
Er zit een dakraam in het plafond, dus het liefst zetten we daar een vrijstaand bad onder om naar de sterren te kijken
We hebben een 3d tekening laten maken (zie hier)
Maar bij het zien twijfelen we aan de ruimte boven toilet/bad.
We vragen ons dan ook af hoeveel ruimte je boven het bad/toilet dient te houden en/of een andere opstelling misschien beter is. Iemand een gouden tip?
Wij zijn voor ons renovatieproject flink aan het puzzelen met de schuine wand.
Deze heeft met een hoogte van 55cm aan de buitenmuur, tot een hoogte van 240cm op 250cm van de buitenmuur.
Er zit een dakraam in het plafond, dus het liefst zetten we daar een vrijstaand bad onder om naar de sterren te kijken
We hebben een 3d tekening laten maken (zie hier)
Maar bij het zien twijfelen we aan de ruimte boven toilet/bad.
We vragen ons dan ook af hoeveel ruimte je boven het bad/toilet dient te houden en/of een andere opstelling misschien beter is. Iemand een gouden tip?
![]() | ![]() |
Iemand hier ervaring met het vullen van het bad zonder badkraan?
Bijvoorbeeld met zoiets:
https://www.sanitairwinke...23-4c4b-83e2-88423f38f22c
Kan nergens vinden wat ik hiervoor nodig zou hebben. Uiteindelijk moet ik toch nog altijd een kraan hebben die de aansluiting op dit vulpunt moet voeden?
Bijvoorbeeld met zoiets:
Kan nergens vinden wat ik hiervoor nodig zou hebben. Uiteindelijk moet ik toch nog altijd een kraan hebben die de aansluiting op dit vulpunt moet voeden?
https://www.warmteservice...pRPmQnmRJJhEaAseuEALw_wcBNathaniel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:54:
Bijvoorbeeld met zoiets:
Ander merk maar zelfde principe, je hebt nou eenmaal een thermostatisch kraandeel nodig.
Ik heb deze: https://www.badkamerxxl.n...loop-vulcombinatie-chroom. Daar zie je ook duidelijk hoe het gevuld wordt.Nathaniel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:54:
Bijvoorbeeld met zoiets:
@Nathaniel
Vergeet niet een 1/2" aansluitpunt te maken voor een handdouche zodat je (zij) je (haar) af kan spoelen.
Je hebt dus een thermostatisch kraandeel (waar heet en koud op aangesloten zijn) nodig én daarna een omstelswitch die het of naar je handdouche stuurt of naar de uitloop. Je krijgt dus twee knoppen op de muur, en een handdouche (die je overal kan plaatsen)
Werkt prima, en je mist een sta in de weg.
Vind je via de overloop vullen "te gewoon" dan kan je ook kiezen voor Bette Splash.
Vergeet niet een 1/2" aansluitpunt te maken voor een handdouche zodat je (zij) je (haar) af kan spoelen.
Je hebt dus een thermostatisch kraandeel (waar heet en koud op aangesloten zijn) nodig én daarna een omstelswitch die het of naar je handdouche stuurt of naar de uitloop. Je krijgt dus twee knoppen op de muur, en een handdouche (die je overal kan plaatsen)
Werkt prima, en je mist een sta in de weg.
Vind je via de overloop vullen "te gewoon" dan kan je ook kiezen voor Bette Splash.
[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 11-04-2021 12:47 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik wil zo iets in een vrijstaand bad, maar heb letterlijk nog niet durven uitzoeken of dat wel kan 🤭Nathaniel schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:54:
Bijvoorbeeld met zoiets:
Bericht hierboven
Hier zijn ze vanmorgen begonnen met de renovatie van onze badkamer. Ik zal gedurende de week wat foto’s proberen te posten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 88% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-04-2021 15:11 ]
Dj-sannieboy schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:12:
Hier zijn ze vanmorgen begonnen met de renovatie van onze badkamer. Ik zal gedurende de week wat foto’s proberen te posten.
![]() | ![]() |
Hier zijn ze ook begonnen..
⏩ PVOutput☀️
Inmiddels wat aan het oriënteren op een badkamer en aan het bedenken of en wat er slimmer zou kunnen qua indeling omdat:
- We een douche/toilet/wasbak én wasmachine in de ruimte willen
- De ruimte slechts ca. 4.7 m2 groot is (ca. 1.8 bij 2.6m) (en het liefst nog wat kleiner zodat de wand nog geïsoleerd kan worden)
- Er een heel groot raam aanwezig (inmiddels een groot draai-kiepraam) waarvan het fijn zo zijn als die nog open kan
We zijn bij een zaak geweest en zij kwam eigenlijk niet op een andere indeling uit. Dat kan natuurlijk, maar ik ben benieuwd of er wellicht opties/mogelijkheden zijn waar we nog onbekend mee zijn. Hoor graag jullie ideeën/visie op een mogelijk slimmere indeling.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NhvgGqdZ1KcuTaSR5XcodY4X.jpg?f=user_large)
- We een douche/toilet/wasbak én wasmachine in de ruimte willen
- De ruimte slechts ca. 4.7 m2 groot is (ca. 1.8 bij 2.6m) (en het liefst nog wat kleiner zodat de wand nog geïsoleerd kan worden)
- Er een heel groot raam aanwezig (inmiddels een groot draai-kiepraam) waarvan het fijn zo zijn als die nog open kan
We zijn bij een zaak geweest en zij kwam eigenlijk niet op een andere indeling uit. Dat kan natuurlijk, maar ik ben benieuwd of er wellicht opties/mogelijkheden zijn waar we nog onbekend mee zijn. Hoor graag jullie ideeën/visie op een mogelijk slimmere indeling.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NhvgGqdZ1KcuTaSR5XcodY4X.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Sft2B8hU3wZrnka2fUO9zKlD.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar mijn weten is dit gewoon mogelijk, moet je alleen alles onder je bad laten uitkomen (footprint check!).Floor-is schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:21:
[...]
Ik wil zo iets in een vrijstaand bad, maar heb letterlijk nog niet durven uitzoeken of dat wel kan 🤭
Past je douche naast het raam? Lijkt op de tekening wel te passen maar door de foto vraag ik het me af. Zo ja: WM/WD in de hoek naast de deur plaatsen, wc tussen douche en WM/WD in. Dan kan je mooi een brede wastafel kwijt aan de rechtermuur en heb je meer daglicht uit je raam.
[ Voor 4% gewijzigd door Mrs.Koifim op 12-04-2021 18:03 ]
Heeft iemand nog tips voor goede (natuurlijk-licht) LEDS voor in de badkamer ? We laten een verlaagd plafond plaatsen en willen een stuk of 6 led spotjes plaatsen :
2 IP44@230v led spotjes boven de wastafel : kun je die leds beter achter je plaatsen of boven je ?
2 IP44@230v led spotjes in het midden van de badkamer.
1 IP44@230v led spotje boven de wc (boven je hoofd of voor/achter je als je op de wc zit ?).
1 IP65@230v led spotje boven de douche beetje in de hoek want we hebben een grote douchekop).
We hebben een spiegelkast met daarin ook lampen.
Zie mijn paint skills :
2 IP44@230v led spotjes boven de wastafel : kun je die leds beter achter je plaatsen of boven je ?
2 IP44@230v led spotjes in het midden van de badkamer.
1 IP44@230v led spotje boven de wc (boven je hoofd of voor/achter je als je op de wc zit ?).
1 IP65@230v led spotje boven de douche beetje in de hoek want we hebben een grote douchekop).
We hebben een spiegelkast met daarin ook lampen.
Zie mijn paint skills :

Beetje overkill aan spotjes in zo'n kleine ruimte...
Op die tekening (heb ik uit de funda brochure gehaald) is het raam inderdaad een stuk kleiner ingetekend. Op de bestaande plek is de douche ca. 75cm breed en de breedte daar (wand tot raam) is ca. 68cm.Mrs.Koifim schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:01:
[...]
Past je douche naast het raam? Lijkt op de tekening wel te passen maar door de foto vraag ik het me af. Zo ja: WM/WD in de hoek naast de deur plaatsen, wc tussen douche en WM/WD in. Dan kan je mooi een brede wastafel kwijt aan de rechtermuur en heb je meer daglicht uit je raam.
Dat enorme raam (en zeker dat nieuwe draai-kiepraam wat ter vervanging is geplaatst voor het rotte 'vaste' raam met een kiepraam erboven door de vorige bewoner) is echt prachtig voor het licht maar een crime voor de mogelijkheden voor een indeling.
Denk je ? Misschien de 2 led spotjes in het midden weghalen ?ChinaGeek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:13:
Beetje overkill aan spotjes in zo'n kleine ruimte...
Of die boven bad/plee weg en die twee in het midden wat naar achteren schuiven, dan heb je 4 spots in een rustigere formatie.
Zoiets ?MacbookProx schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:36:
Of die boven bad/plee weg en die twee in het midden wat naar achteren schuiven, dan heb je 4 spots in een rustigere formatie.

Is het beste bij de wastafel om het iets voor of boven je de leds te plaatsen ?
En welke leds geven het mooiste licht ?
Sowieso voor een warme tint gaan. 2700K bijvoorbeeld, dat maakt het fijnst op.
Heb ik van horen zeggen.
Heb ik van horen zeggen.
En een pulse dimmer? Vind het echt een verademing, vooral als ik even wat minder vel licht wil hebben in de badkamer .
Kun je dan gewoon je wcd waar normaal een lamp aan hangt je 230v led spotjes aan knopen ?
En dan zo'n pulse dimmer achter de normale schakelaar ?
En dan zo'n pulse dimmer achter de normale schakelaar ?
Gezien we dadelijk opnieuw beginnen vanaf de buitenmuren.. Denk ik dat dat wel mogelijk moet zijnNathaniel schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:36:
[...]
Naar mijn weten is dit gewoon mogelijk, moet je alleen alles onder je bad laten uitkomen (footprint check!).
Bericht hierboven
2700 is wel erg warm hoor.ChinaGeek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:51:
Heb ik van horen zeggen.
5500K is zonlicht. Ik zou hooguit 4100 doen. Of nouja ik zou lampen plaatsen die ik van kleur kan veranderen, maar ik weet niet of dat in je budget past
Bericht hierboven
2700 is de meest aanbevolen kleurwarmte.Floor-is schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:00:
[...]
2700 is wel erg warm hoor.
5500K is zonlicht. Ik zou hooguit 4100 doen. Of nouja ik zou lampen plaatsen die ik van kleur kan veranderen, maar ik weet niet of dat in je budget past
Opmaken doe je bij daglicht/zonlicht, niet bij "kaarslicht(2200k)". Tenzij je de clown uit wil hangen of het een bed betreft.ChinaGeek schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:51:
Heb ik van horen zeggen.
Het is niet voor niets dat traditionele make-up spiegels lampen rondom hebben.
@vortexnl1982
Het fijnst zijn lampen op ooghoogte die elkaar qua lichtveld overlappen. Vaak is dat niet mogelijk op een spiegelkast en zit je vast aan boven-op-de-kast-verlichting.
Maar er zijn natuurlijk spiegelkasten te koop met geïntegreerde verlichting om de spiegel.
Voor make-up zijn er ook make-up spiegels met rondom ledverlichting die je simpel op de spiegelkast plakt met een zuignap.
Hier wordt eea uitgelegd qua make-up verlichting.
Welke verlichting je in het plafond hebt staat dus eigenlijk los van de spiegelverlichting, dat zijn twee verschillende belevingen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
zojuist bij Sanitairwinkel geweest, offerte gekregen voor douche, badmeubelset 80cm met spiegelkast, en tegels:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3UZMRFtLiXzvZqZexpqBuI5E.jpg?f=user_large)
Het gaat om een kleine badkamer (190x155). Uiteindelijk wordt de offerte ongeveer 3000,- denk ik (hij heeft de Proline badmeubelset twee keer in de offerte gezet, en de tegels moeten nog op maat besteld worden).
Het Proline meubel zag er in de showroom mooi uit, maar ik begrijp uit posts hier dat Proline qua prijs niet aan te raden is. Maar welke prijsrange mag je minimaal verwachten voor een beetje kwalitatief badmeubel + spiegelkast van 80cm? Onder de 1000,- toch niet zo te zien, zelfs bij een budgetmerk als Saniclass kom je daarop uit. Je zit al snel te kijken naar 1500 a 2000 zo te zien?
Daarnaast raadde hij Grohe af (goedkoop Chinees materiaal), en gaf Brauer als alternatief. Zag er kwalitatief goed uit voor een schappelijke prijs:
https://www.sanitairwinke...nden-handdouche-mat-zwart
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3UZMRFtLiXzvZqZexpqBuI5E.jpg?f=user_large)
Het gaat om een kleine badkamer (190x155). Uiteindelijk wordt de offerte ongeveer 3000,- denk ik (hij heeft de Proline badmeubelset twee keer in de offerte gezet, en de tegels moeten nog op maat besteld worden).
Het Proline meubel zag er in de showroom mooi uit, maar ik begrijp uit posts hier dat Proline qua prijs niet aan te raden is. Maar welke prijsrange mag je minimaal verwachten voor een beetje kwalitatief badmeubel + spiegelkast van 80cm? Onder de 1000,- toch niet zo te zien, zelfs bij een budgetmerk als Saniclass kom je daarop uit. Je zit al snel te kijken naar 1500 a 2000 zo te zien?
Daarnaast raadde hij Grohe af (goedkoop Chinees materiaal), en gaf Brauer als alternatief. Zag er kwalitatief goed uit voor een schappelijke prijs:
https://www.sanitairwinke...nden-handdouche-mat-zwart