MacbookProx schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:01:
Huis gekocht, moet hoop gebeuren. Hebben een ruim bouwdepot, maar niet onbeperkt.
Er komt een (nieuwe) uitbouw, nieuwe keuken, oude vloer eruit beneden, beton storten, vloerverwarming, alles stucen, CV-ketel verplaatsen, nieuwe badkamer.
En toen dacht ik, die badkamer kan nog wel ff en is een grote kostenpost. We kunnen op alles beetje schrapen en moeilijk doen, maar ook ineens de badkamer uitstellen naar bijvoorbeeld volgend jaar..
En dan ook op gemak wat uitkiezen, zelf slopen en veel zelf doen (dat is dan immers het enige project). Kunnen vast ergens douchen bij kennissen (of een washandje..).
Wat betreft puin straks: badkamer zit aan voorkant met groot raam dus daar kan alles doorheen (hoeft niet door de nieuwe woning).
Idee is wel om wel al beetje rekening te houden met nieuwe aansluitingen naar de badkamer.
Zoals je miss leest ben ik wel voor, maar in hoeverre is dit daadwerkelijk aan of af te raden? Mensen hier ervaring mee?
Als het heel erg op je budget drukt en daardoor niet de volledige keuzes kan maken die je zou willen en ook op andere punten moet besparen dan is het geen verkeerde keuze om het uit te stellen.
Wel wil ik meegeven dat ik het om me heen ook meerdere malen heb gezien dat mensen die keuze gemaakt hebben en er achteraf spijt van hebben.
Er zitten gewoon meer kosten bij gemoeid als je nogmaals een stukadoor/installateur/loodgieter moet laten aanrukken omdat ze het niet meteen mee pakken. Maar ook met de aankoop van je materialen zoals tegels(indien van toepassing) en sanitair (kranen) kan het onderaan de streep schelen.
Ik heb zelf in november een huis verbouwd en daarmee ook de badkamer meegenomen.
In eerste instantie was dat het idee. Toen na alles uitgezocht te hebben werd het wel spannend met het budget en toen besloten het uit te stellen omdat het wat krapjes zou gaan worden.
Toen ben ik met de loodgieter, stukadoor en tegelzetter om de tafel gegaan voor wat het verschil in kosten zou zijn en dat was toch bijna wel 30%.
Ik zou dus 30% duurder uitzijn wanneer ik nu de badkamer zou laten en op een later tijdstip zou doen.
Nu konden ze de werkzaamheden laten overlappen dus scheelde het opstartkosten etc.
Door keuken/badkamer en meer te combineren was het voor een aantal dagen werk voor iedere partij. Een badkamer zou voor de stukadoor een enkele dag werk zijn en voor de loodgieter een paar uurtjes. Daar komen ze liever niet voor.
Daarnaast was het natuurlijk ook maar de vraag wanneer ze weer tijd zouden hebben.
Een badkamer is relatief weinig werk. Uiteraard beetje afhankelijk hoe groot de ruimte is.
Het slopen is meestal een dag werk en prima mee te nemen wanneer je toch elders bezig bent.
En ookal zit het in een goed bereikbare ruimte, het gaat altijd een hoop troep en stof meegeven.