Het opvullen doe je naderhand weer met beton begrijp ik dus?
Nee, een afwerkvloer wordt niet gemaakt met beton, maar met zandcement.
Dat kun je kant-en-klaar kopen, of gewoon metselzand met portland cement in verhouding 3 delen zand, 1 deel cement. Beetje water erbij zodat het nog gewoon een droge, zanderige massa is. Als je het met je troffel plat slaat moet er geen vocht op komen te liggen, dan is de mix te nat en kun je het niet meer netjes afwerken. Waterpas afwerken doe je gewoon op je knieen, met een lange waterpas.
Beton is een mix van cement, zand en grind met veel meer vocht.
Ik zou altijd gewoon de bestaande tegelvloer weghalen. Daar waar nieuw leidingwerk moet komen gewoon de afwerkvloer uithakken (een stevige boorhamer met beitel voldoet prima) en daarna weer volsmeren, kleine moeite. Als je veel leidingwerk gaat verleggen gewoon de hele afwerkvloer eruit tot de constructievloer. Dat is een dagje extra sloopwerk en een of twee aanhangertjes naar de milieustraat, maar uiteindelijk maak je het dan wel gewoon helemaal goed. Voorzichtig werken, oppassen voor bestaand leidingwerk en alleen aan zo'n klus beginnen als je ook in staat bent om herstelwerk uit te voeren als je ergens doorheen gaat. Maar goed, als je zelf aan een badkamer gaat bouwen dan neem ik aan dat een waterleiding solderen of een PVC elektrabuis waar je per ongeluk doorheen bent gegaan herstellen geen issue is.
Als je de bestaande afwerkvloer er helemaal uit haalt heb je ook meteen de kans om bijvoorbeeld vloerverwarming te leggen. Die 12mm matjes die warmteservice verkoopt bijvoorbeeld zijn ideaal voor de badkamer, in de vloer, maar ook in de wand!
Tegelen over bestaande vloeren heen en klooien met renovatieputjes is m.i. prutsen.