Mijn badkamermeubel is aan vervanging toe. Ik zit alleen met een wat bijzondere situatie, die het wat lastig maakt om een passend nieuw meubel te vinden. Hier een foto van de huidige situatie:
Het grootste probleem is dat de douche in een nis is geplaatst, waardoor de achterwand van de douche ~30cm verder naar achter zit dan de wand achter het badkamermeubel. Dit maakt dat als je een standaard (diep) badmeubel plaatst, je niet fatsoenlijk meer de douche in kan gaan.
Ik zoek een mooie oplossing met de volgende constraints:
- Niet te duur en redelijke kwaliteit
- Aan de linkerkant ondiep zodat je de douche in kan
- Zoveel mogelijk de boorgaten van het oude badmeubel verbergen
- Geen replica van de huidige oplossing; doordat de kolomkast strak tegen de wastafel zat is de kolomkast door water beschadigd
- De breedte van de muur is 110cm, badmeubel zou dus ~100cm breed mogen zijn
Wat betreft constraint (1) ben ik uitgekomen op Godmorgon van Ikea. Ik vond de kwaliteit erg overtuigend en de prijs is prima. Helaas zijn alle meubels 49cm diep en dat geeft dus problemen met toegang tot de douche. Een meubel van 80cm breed in het midden ophangen kan nét maar is eigenlijk ook niet echt lekker en bovendien zit ik dan met tal van boorgaten die ik zal moeten wegwerken.
Daarom ben ik op de volgende oplossing uitgekomen, waarbij ik een meubel van 80cm rechts in de hoek plaats, en vervolgens daar een (op maat gemaakt) werkblad van 100cm breed op monteer met links de hoek afgeschuind:
Onder het overhangende deel van de eiken plank/werkblad plaats ik een prullenbak en kan ik eventueel nog een haakje/stang voor handdoeken maken.
Hier een bovenaanzicht van mijn geplande opstelling (eiken), de ingang van de douche (blauw), het huidige meubel (zwarte kromme lijn) en hoe een meubel van 80cm breed zou uitkomen (zwarte rechte lijn):
Ik twijfel nog een beetje over mijn huidige keuze:
- Zou een eiken plank mooi staan bij mijn travertin tegels? Ik ben vooral op eiken uitgekomen omdat ik daar "makkelijk" die plank met afschuining van kan maken. Misschien dat een wit werkblad mooier zou zijn, maar ja, hoe maak je dat? Mooi natuurlijk eikenhout wit gaan verven gaat een beetje tegen mijn principes in, maar als ik iets als MDF zou nemen ben ik bang dat ik het niet mooi afgewerkt krijg of dat het na verloop van tijd door water beschadigd raakt.
- Ik ben erg gecharmeerd van deze Godmorgon open kast om handdoeken in te leggen. Maar die hebben ze alleen in licht- en donkergrijs (en grijsgroen
). Als ik vrij de kleur kon kiezen zou ik voor een witte onderkast gaan; zou dat lichte grijs ook goed staan?
Iemand nog suggesties?