Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:11

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij willen de muur van onze badkamer (1e verdieping) verplaatsen (ca 40cm). We hadden bij andere mensen in de buurt gezien dat dit kan (foto's op Funda). We hebben ook bij die mensen aangebeld maar de verbouwing was door de vorige bewoners gedaan dus ze hadden verder geen info. Op de foto's was er geen balk te zien op de oude plaats vd muur. Bewoners gaven ook aan dat er volgens hun geen balk was geplaatst.

We hebben de badkamer installateur over de vloer gehad en die kon ook geen uitsluitsel geven en die had zoiets van 'als het bij anderen kan, kan het bij jullie ook'.

De muur is massief, althans van kalksteen (denk ik, ik kan er relatief makkelijk in boren). En staat boven een muur welke beneden de scheiding is tussen hal en woonkamer. Alle vloeren/plafonds zijn van beton dus daar valt ook weinig aan te zien. Nu twijfel ik dus toch en heb ik de vraag in de buurt app gesteld en een andere bewoner geeft nu wel aan dat het een draagmuur is...

Hoe nu verder? Contact opnemen met willekeurige constructeur of die het kunnen beoordelen?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:00:
Hoe nu verder? Contact opnemen met willekeurige constructeur of die het kunnen beoordelen?
Vraag eerst eens de bouwtekeningen op van je huis bij je gemeente. Daarop zal te zien moeten zijn hoe de dragende constructie in je huis er uit ziet. Zijn die er niet, dan toch een constructeur/bouwkundige inschakelen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

_Arthur schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Vraag eerst eens de bouwtekeningen op van je huis bij je gemeente. Daarom zal te zien moeten zijn hoe de dragende constructie in je huis er uit ziet. Zijn die er niet, dan toch een constructeur/bouwkundige inschakelen.
Heb zelf inderdaad geen tekening. Gemeente zal ze wel hebben het huis is van 1972.

Als het wel dragend is zal ik alsnog die constructeur nodig hebben voor een berekening? Balk in de badkamer is nog wel te doen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:06:
Heb zelf inderdaad geen tekening. Gemeente zal ze wel hebben het huis is van 1972.
Dan is de kans groot genoeg dat de gemeente ze heeft ja.
Als het wel dagend is zal ik alsnog die constructeur nodig hebben voor een berekening? Balk in de badkamer is nog wel te doen.
Als het wel dragend is, zou ik het altijd laten berekenen. Je opstal verzekering zal misschien anders vervelend kunnen doen in geval van een verzakking bv.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:25
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:00:.
De muur is massief althans van kalksteen (denk ik, kan er relatief makkelijk in boren).
De dikte van de muur geeft ook wel een indicatie. Enig idee?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Toke_gt schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:16:
[...]

De dikte van de muur geeft ook wel een indicatie. Enig idee?
Ja, ca 12cm.

Beneden en op zolder staat op dezelfde plek een muur. Maar de balken van het dak lopen door die muur heen dus van buitenmuur tot buitenmuur. Daardoor was ik er als leek een beetje vanuit gegaan dat alleen de buitenmuren dragend zijn, naief waarschijnlijk :P

Heb inmiddels bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente via digid. Hopelijk zijn die een beetje vlot.

Met het zoeken naar bedrijven die contrstructie berekeningen maken voor draagmuren kom ik veel van dit soort 'online' constructiebureaus tegen: https://sktekenwerk.nl/

Je moet dan je huidige bouwtekening digitaal aanleveren en dan aangeven wat je wilt verbouwen. En na een offerte krijg je dan een constructieberekening die vergunnings proof is. Iemand ervaring met dit soort bedrijven?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:42:
[...]

Ja, ca 12cm.

Beneden en op zolder staat op dezelfde plek een muur. Maar de balken van het dak lopen door die muur heen dus van buitenmuur tot buitenmuur. Daardoor was ik er als leek een beetje vanuit gegaan dat alleen de buitenmuren dragend zijn, naief waarschijnlijk :P

Heb inmiddels bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente via digid. Hopelijk zijn die een beetje vlot.

Met het zoeken naar bedrijven die contrstructie berekeningen maken voor draagmuren kom ik veel van dit soort 'online' constructiebureaus tegen: https://sktekenwerk.nl/

Je moet dan je huidige bouwtekening digitaal aanleveren en dan aangeven wat je wilt verbouwen. En na een offerte krijg je dan een constructieberekening die vergunnings proof is. Iemand ervaring met dit soort bedrijven?
Ik heb nu mijn eerste constructie berekening bij hun lopen toevallig, ik kan je over een week of 2 zeggen hoe het bevalt. Tot nu toe is de communicatie prima.

Wat betreft die muur, zit er een pur laag tussen muur en de vloer? Prik eens met een schroevendraaier in de muur vlak onder t plafond.

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 03-02-2026 21:53 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:25
Chaoss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:42:
[...]
Ja, ca 12cm.

Beneden en op zolder staat op dezelfde plek een muur.
Meer dan 10 cm, muren boven/beneden op dezelfde pek, dat is wel een rood vlaggetje. Goed om te laten beoordelen. Mocht je een kruipruimte hebben, dan kun je nog checken hoe de fundering onder die muur eruit ziet. Staat daar iets, dan weet je vrijwel zeker dat het dragend is. Maar dat zie je ook op de bouwtekeningen.
Zo’n bureau kan je prima adviseren over de verdere aanpak, maar dat kan een lokaal werkende contructeur ook. Ik heb er verder geen ervaring mee, hopelijk anderen hier wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 03-02-2026 22:24 ]

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste