Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste
Acties:

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:11
Er zijn ook installateurs die prima installeren wat jij aanlevert. Garantie heb je eventueel nodig op kranen, badkamermeubels, douchewanden en eventueel nog wat houten/bewegende onderdelen, maar een wastafel gaat haast nooit stuk binnen de garantie en een inbouwend ook niet. Een geberit inbouwreservoir is volledig te servicen door de drukplaat heen.

Oftewel, praktisch allemaal zaken die je kunt verwijderen zonder breken. Het scheelt al snel duizenden euro's om het zelf in te kopen. Daarvoor kun je best een keer een klusjesman inhuren als er een keer een kraan of een meubel vervangen dient te worden.

En of die badkamer man zijn garantie belofte na komt? Er zijn er een hoop goede bij hoor, maar ook een hele boel waarbij dat achteraf dan een wassen neus blijkt te zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:35
En hij koopt het goedkoper in dan wat je als consument betaald. Dus nog meer marge voor hem.

Hoeveel garantie moet je hebben op badkamer artikelen? Hooguit op een kraan of een meubel. Maar als je dat zelf zou installeren heb je die garantie ook.

Van een aannemer wil je voornamelijk garantie dat als er scheuren of lekkages optreden hij het komt repareren.

Als het inbouwdeel goed in ingebouwd door hem maar intern defect gaat, wat voor garantie wil je dan bij de aannemer gaan claimen? Ik verwacht niet dat hij het dan kosteloos onder garantie weer uitgaat bouwen en een nieuwe erin gaat zetten en tegelwerk weer herstellen enz.

Het is vooral extra winst pakken voor hun.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:09
Guido7619 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:05:

Als het inbouwdeel goed in ingebouwd door hem maar intern defect gaat, wat voor garantie wil je dan bij de aannemer gaan claimen? Ik verwacht niet dat hij het dan kosteloos onder garantie weer uitgaat bouwen en een nieuwe erin gaat zetten en tegelwerk weer herstellen enz.
Dat is exact wat ik zou verwachten onder garantie...

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Bobmeister schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:09:
[...]

Dat is exact wat ik zou verwachten onder garantie...
Dat gebeurt dus niet. De fabrikant van het inbouwdeel vergoedt waarschijnlijk het onderdeel, maar niet de kosten om het te vervangen. Dit is een stukje ondernemersrisico wat bij de installateur ligt, en dat is precies de reden waarom zij de marge ook nodig hebben. Het is iets genuanceerder dan alleen maar 'extra winst pakken'.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
Pegasus18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:09:
Goedemorgen mensen, wij zijn sinds kort ook de wondere wereld van de badkamers ingestapt.
In eerste instantie zijn we wat badkamer winkels langsgegaan en hebben we eigenlijk alles gevonden wat we wilden qua sanitair en tegels en accessoires. Toen contact opgenomen met een badkamer installateur en die kan de installatie doen voor een bedrag van 12000 euro maar vroeg ons ook om even langs te gaan bij het bedrijf waar hij mee samenwerkt om evt daar de spullen te halen(Bouwcenter).
Daar konden we ook een mooie samenstelling van spullen vinden alleen ieder artikel in de offerte komt honderden euros duurder uit dan wat wij online bij andere winkels vinden. Gevraagd aan de aannemer hoe dat kan en hij geeft aan dat ie er ook wat aan moet verdienen(op zich logisch) en dat daar ook een stukje garantie in verwerkt is.
Is dat gebruikelijk dat een aannemer een flinke marge op het sanitair gooit onder het mom van montage-garantie? Ik vond het zelf een vreemd verhaal en had eigenlijk verwacht dat wij er ook wat voordeel van zouden hebben dat hij zijn spullen bij bouwcenter vandaan haalt.
Wat hij moet verdienen hoort in die 12k te zitten.

Het enige is dat als jij het ergens anders koopt en over een jaar gaat de douchedeur kapot, je de uren van de installateur zal moeten verhalen op de leverancier. Dat is wat lastiger.

Maar zulke dingen heb ik de laatste 20 badkamers misschien 3 of 4 keer aan de hand gehad. En dan praten we over een paar uurtjes.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Pegasus18
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:20:
[...]

Ja dat is volkomen normaal. Als de aannemer over een jaar terug moet komen voor een garantiegeval, is de winst die hij alleen op zijn uren zou maken al verdampt.

De prijzen die je online ziet staan zijn gebaseerd op zelf ophangen, waarbij webshops nauwelijks marge nodig hebben om winstgevend te zijn. Bij Bouwcenter moet ook het licht branden, de mensen die jou daar geadviseerd hebben hebben ook een hypotheek, de koffie die je er gedronken hebt is niet gratis, etc.
Dankjewel voor je reactie, ik snap wat je zegt en ben het ook deels met je eens hoor er moet ook wat verdient worden.
Maar bijvoorbeeld 600 euro prijsverschil op een bad van €1200, 300 op een spiegel (waar overigens geen garantie op gegeven wordt) en 250 op een Geberit inbouwreservoir vind ik wel fors.
En dan vergelijk ik het nog niet met kortingsprijzen die nu gelden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
[...]

Dat gebeurt dus niet. De fabrikant van het inbouwdeel vergoedt waarschijnlijk het onderdeel, maar niet de kosten om het te vervangen. Dit is een stukje ondernemersrisico wat bij de installateur ligt, en dat is precies de reden waarom zij de marge ook nodig hebben. Het is iets genuanceerder dan alleen maar 'extra winst pakken'.
Ik vermoed alleen dat je 9 vd 10 keer geen gehoor krijgt als je later nog aan de deur hangt over "die garantie"...... vaak begint iedereen dan ineens naar elkaar te wijzen. De markt is gewoon te overspannen.

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 27-11-2025 11:20 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

olafmol schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:20:
[...]

Ik vermoed alleen dat je 9 vd 10 keer geen gehoor krijgt als je later nog aan de deur hangt over "die garantie"...... vaak begint iedereen dan ineens naar elkaar te wijzen. De markt is gewoon te overspannen.
Er zitten rotte peren tussen ja, maar de meeste installateurs waar ik mee samenwerk nemen gelukkig gewoon netjes hun verantwoordelijkheid. Je gooit je naam niet zomaar te grabbel.. :)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Guido7619
Denk dat je alleen volledige garantie kunt claimen als je de gehele verbouwing door een badkamerzaak laat doen, waarbij hun verantwoordelijk zijn voor de spullen, en het personeel wat het uitvoert.

Anders wordt het altijd vingertje wijzen.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
Fanta schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
[...]

Ja wij zitten op dezelfde lijn. Als de aannemer het materiaal levert zou ik die garantie wel verwachten. Als je zelf het materiaal inkoopt niet.

Mijn interpretatie van Guido zijn post was dat hij garantie overbodig vindt omdat de aannemer het werk later toch niet vergoed (bij aanschaf door aannemer!). Misschien lees ik dat verkeerd.

• Guido7619
Bobmeister schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:17:
[...]

Ja wij zitten op dezelfde lijn. Als de aannemer het materiaal levert zou ik die garantie wel verwachten. Als je zelf het materiaal inkoopt niet.

Mijn interpretatie van Guido zijn post was dat hij garantie overbodig vindt omdat de aannemer het werk later toch niet vergoed (bij aanschaf door aannemer!). Misschien lees ik dat verkeerd.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een installateur alle bijkomende kosten op zijn rekening neemt als er een kraan bv. kapot gaat, enkel omdat je die bij bouwmaat koopt waar hij wat marge op krijgt. Dat zou enkel kunnen werken als je het totale pakket bij 1 leverancier afneemt.

Maar wellicht zie ik dat verkeerd en ben ik te negatief.

Ik heb hier ook iemand gehad voor een badkamer renovatie offerte. Zo'n persoon probeert mij dan naar zijn oude werkgever te loodsen voor de spullen want mocht er dan wat ontbreken of onjuist zijn dan kon die dat heel snel met hun regelen enz. Valt wat voor te zeggen maar ik trapte er niet in.

Gewoon alles zelf gekocht. Deels via marktplaats of de outlethoek. Deels in Duitsland. En een tegel X is een tegel X dus waarom zou ik identiek dezelfde tegel niet gewoon bij de goedkoopste aanbieder halen? Alleen de tegels scheelt al bijna 40% tussen verschillende aanbieders.

• Tygovs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-11 23:24
Vandaag bij Huysinc geweest voor een badkamer in ons nieuwbouwhuis. Hier uiteindelijk op de kranen uitgekomen van Galvano, maar weet iemand wellicht waar ik als particulier het merk van Galvano / Lavigo sky kan kopen?

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:00
Guido7619 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:05:
En hij koopt het goedkoper in dan wat je als consument betaald. Dus nog meer marge voor hem.
Dat valt vaak nog vies tegen hoor. Ik denk niet dat een aannemer zomaar lager inkoopt dan de prijs waarvoor jij iets kan bestellen bij 'degoedkoopstebadkamerdozenschuiver.nl'.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
Pegasus18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:09:
Goedemorgen mensen, wij zijn sinds kort ook de wondere wereld van de badkamers ingestapt.
In eerste instantie zijn we wat badkamer winkels langsgegaan en hebben we eigenlijk alles gevonden wat we wilden qua sanitair en tegels en accessoires. Toen contact opgenomen met een badkamer installateur en die kan de installatie doen voor een bedrag van 12000 euro maar vroeg ons ook om even langs te gaan bij het bedrijf waar hij mee samenwerkt om evt daar de spullen te halen(Bouwcenter).
Daar konden we ook een mooie samenstelling van spullen vinden alleen ieder artikel in de offerte komt honderden euros duurder uit dan wat wij online bij andere winkels vinden. Gevraagd aan de aannemer hoe dat kan en hij geeft aan dat ie er ook wat aan moet verdienen(op zich logisch) en dat daar ook een stukje garantie in verwerkt is.
Is dat gebruikelijk dat een aannemer een flinke marge op het sanitair gooit onder het mom van montage-garantie? Ik vond het zelf een vreemd verhaal en had eigenlijk verwacht dat wij er ook wat voordeel van zouden hebben dat hij zijn spullen bij bouwcenter vandaan haalt.
Als ik hier ook even op mag inhaken. Wij hebben het andersom aangepakt en eerst een installateur benaderd en hebben vervolgens de spullen uitgekozen. De installateur heeft die vervolgens via zijn bedrijfsaccount besteld en aan de offerte toegevoegd. Alleen het meubel hebben we zelf gekocht. Er is bij de rest van de spullen geen prijs bovenop gekomen, eerder het tegenovergestelde.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:02

Thomg

Aww yiss

Voelt wel een beetje aan als double-dippen. Heb het hier ook nog recent met mijn oom (loodgieter) over gehad, maar die had dit ook waar iemand naar een badzaak was gegaan voor een badkamer die hem in het systeem had staan. De klant kreeg een offerte en mijn oom ook, voor de klant uberhaupt contact met hem had. De offerte van mijn oom was ~30% goedkoper dan de offerte die de klant zelf kreeg.

Ik weet niet hoeveel de badkamer precies kost, maar als je hier de "middle-man" ertussenuit haalt verwacht ik ook wel dat een significante portie hiervan als korting wordt verrekend. Als er vervolgens wat korting gaat op de 12000 montagekosten vind ik het redelijk, maar anders is dit makkelijk cashen imo. Of je moet het hem gunnen...

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:38
Mania-92 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:50:
[...]

Dat valt vaak nog vies tegen hoor. Ik denk niet dat een aannemer zomaar lager inkoopt dan de prijs waarvoor jij iets kan bestellen bij 'degoedkoopstebadkamerdozenschuiver.nl'.
Wij hebben recent een badkamer aangeschaft via een best grote lokale partij hier in zoetermeer. Ook wij liepen wel (ondanks de korting die we kregen) tegen soms grote verschillen qua prijs aan. Een voorbeeld was het villeroy & boch bad wat we hadden, wat bij een aantal internet partijen echt nog een paar honderd euro goedkoper was.

Grote partijen als X2O kopen echter bijvoorbeeld bij V&B hele grote aantallen van een paar baden en toiletpotten uit het assortiment, die ze dan echt heel laag in de markt zetten. We hebben de inkoopprijzen van de groothandel gezien voor een dergelijk bad, en die was significant hoger dan dan de laagste internetprijs. Andere spullen van hetzelfde merk buiten dit assortiment hebben dan een “normale” marge.

Wij hebben echter wel zeker 4 lange ontwerp afspraken gehad om uiteindelijk tot een goed ontwerp te komen. En ze hebben een aantal tegel samples laten komen zonder daarvoor wat te rekenen. En zij regelen ook de communicatie en aflevering van de spullen met hun vaste aannnemer. Dat is ons heel wat waard, want met een nieuwbouwhuis heb je al genoeg te regelen. Wij hebben wel wat onderhandeld maar wel uiteindelijk weloverwogen de keuze gemaakt om niet alles los voor de laagste prijs te gaan shoppen.

Uiteindelijk wordt jouw salaris ook betaald uit de marge of de winst die het bedrijf waar je werkt maakt.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:11
eelco74 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:19:
[...]We hebben de inkoopprijzen van de groothandel gezien voor een dergelijk bad, en die was significant hoger dan dan de laagste internetprijs.
Da’s een mooie truc, want a ) een groot deel van de korting wordt vaak als kickback achteraf verrekend afhankelijk van de aantallen, en b ) meestal weet alleen afdeling inkoop de daadwerkelijke prijzen. Anders doet de groothandel ook iets fout naar de leverancier. In mijn ervaring hebben internet shops best vaak een prijs net boven inkoop (en ook best vaak een heel stuk er boven), en soms net er onder. Dat laatste vaak inderdaad of enkele procenten of parallelle import.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:38
big bang schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:36:
[...]

Da’s een mooie truc, want a ) een groot deel van de korting wordt vaak als kickback achteraf verrekend afhankelijk van de aantallen, en b ) meestal weet alleen afdeling inkoop de daadwerkelijke prijzen. Anders doet de groothandel ook iets fout naar de leverancier. In mijn ervaring hebben internet shops best vaak een prijs net boven inkoop (en ook best vaak een heel stuk er boven), en soms net er onder. Dat laatste vaak inderdaad of enkele procenten of parallelle import.
Ik heb heel wat jaren retail ervaring bij een aantal grote bedrijven en ik kan je uit ervaring vertellen dat de hele grote organisaties veel meer inkoopvoordeel kunnen, onder andere door de grote aantallen en de directe afname bij de producent. Daar kunnen wat kleinere bedrijven, die vaak inkopen bij een groothandel, maar die wel service verlenen niet tegen op. Maar hun prijzen worden wel vergeleken met de grote inkopers, die vaak dan ook alleen maar leveren.

Je zou het een truc kunnen noemen, maar
A) de korting die men achteraf krijgt is procentueel niet voldoende om een paar 100 euro op een bad van 1500 euro achteraf goed te maken.
B) de verkoper kan gewoon zien wat de inkoop is, sterker nog hij kan in de computer een keuze maken bij welke groothandel het artikel qua inkoop het voordeligst is.

Maandag wordt onze badkamer bezorgd en gaat de aannemer aan de slag. Als er straks iets mis is, verkeerd geleverd of een artikel is kapot, dan kan ik 1 partij aanspreken. Dat het soms wat meer kost, nemen we graag voor lief, want webben nog genoeg te doen voor de verhuizing.
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste