Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:56:
Bij een grote verbouwing was het idee om alles onder 1 dak via de aannemer te doen. De aannemer schakelt daarbij een installateur in die elektra, leidingwerk en installatie sanitair op zich neemt. De installateur werkt daarbij weer exclusief met eigen inkoop onder mom van dat hij niets installeert van een ander. Maar ik krijg het idee dat we nogal duur uitkomen met hoge inkoop, extra opslagen en dure arbeid.
Maar ik maak me wel wat zorgen over de aansprakelijkheidstelling als je iets door derden laat doen.
Nu is mijn vraag hier; zijn er ervaringen met dat een installateur bijvoorbeeld aan hand van technische tekening alles voorbereid, maar een klusjesman of sanitairboer vervolgens sanitair en meubels installeert? Is dat qua demarcatie goed op te lossen wie waar verantwoordelijk voor is bij bv lekkages?
Wat zouden jullie doen? Kan ons denk ik wel 4-5000 schelen als we het opsplitsen.
Bovenstaande lijkt mee te vallen gelukkig, qua opslagen en arbeid. Dus zijn voornemens het wel via de installateur te laten doen.
Wel is het zo dat we daarvoor op 1 groothandel aangewezen zijn. Hieruit hebben we vooral sanitair van Sanibell INK. Ik zie dat hier in het topic wel vaker voorbij komen, maar ik gok vaak vanuit projectbouw.
Als ik probeer prijzen te vergelijken zie ik dat er maar een select aantal webshops naar voren komen met elk dezelfde prijs, die ook gelijk is aan de prijs op de site van de groothandel.
Lijkt dus de prijsstrategie van Sanibell om via bepaalde kanalen te verkopen tegen vaste prijs en dat de marge via de achterdeur wordt gegeven via bonussen/kickbacks.
Dus alsnog wel lastig vast te stellen hoeveel marge er op wordt gemaakt. Maar de hamvraag is dan denk ik: waar is INK kwalitatief mee vergelijkbaar? Als ik van elk onderdeel beetje basic alternatieven uitzoek kom ik 25-30% goedkoper uit, maar dan dus wel de huismerk spullen. Is Sanibell INK een goede koop?
Verder valt het ons tegen dat er zo weinig keuze is in badkamerkasten. De architect had voor lange wand die wij in badkamer hebben een mooie kastopstelling bedacht, maar dat zal dan via een meubelmaker moeten want qua hoge kasten zie ik alleen dezelfde kolomkasten overal. Opvallend dat bij een keuken uitzoeken zo'n beetje alles mogelijk is, elke hoogte, breedte en diepte en inrichting. Maar het assortiment badkamermeubels is heel beperkt?
En dan kranen... we dachten van heej koper is wel een leuke kleur. Niet wetende dat het in geborsteld koper PVD uitgevoerd ging worden. Duizenden euro's voor kranen. Is PVD het grote prijsverschil echt waard? Geoffreerd is een italiaans merk Lagoo met bv een doucheset voor 2600 euro, die in chroom 950 is.