Hij bestaat ook zonder ventilator, dan sluit je hem op de MV aan en kan er een goedkopere Sigma-plaat opXtince schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:37:
[...]
Mijn vrouw ff je bericht laten lezen, nu moeten we de duofresh halen 😂. Wederom een budget overschrijden... haha
Maar zag niet meer dat ze te koop zijn Obadis. Althans niet met de zoekfunctie.
Welke versie is dat dan?Reinier schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:23:
[...]
Hij bestaat ook zonder ventilator, dan sluit je hem op de MV aan en kan er een goedkopere Sigma-plaat op
Ik denk 111.364.00.5, weet het niet 100% zeker.
Dank, ga het uitzoeken!Reinier schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:07:
[...]
Ik denk 111.364.00.5, weet het niet 100% zeker.
Idd, wat ik al zei dus
Maar het loont om over de grens te kijken, er zijn wat duitse vergelijkingssites waar je dit makkelijk kan doen (zo kwam ik ook terecht bij Obadis, welke toen goedkoper was dan megabad bijv).
Ook goed opletten met typenummers, bij sommige onderdelen gebruikten ze voor de 'duitse varianten' andere nummers dan in NL (ook op de site van de fabrikant zelf).
Dit was mijn order (incl. typenummers), let wel dit was vorig jaar, wellicht dat het prijsverschil met NL niet eens meer zo groot is.
Ook goed opletten met typenummers, bij sommige onderdelen gebruikten ze voor de 'duitse varianten' andere nummers dan in NL (ook op de site van de fabrikant zelf).
Dit was mijn order (incl. typenummers), let wel dit was vorig jaar, wellicht dat het prijsverschil met NL niet eens meer zo groot is.

[ Voor 20% gewijzigd door RUFFNECK op 11-07-2018 11:59 ]
Na al een aantal keer zeer inspiratieloos geholpen te zijn bij o.a. X2O en brugman, maar daar toch 2 volle dagen aan verspilt te hebben wil ik het hier proberen. Knappe koppen die al een boel badkamers hebben bedacht. Nu heb ik zelf wel een idee over wat de indeling ongeveer zou kunnen zijn, zie hieronder.
De badkamer word volledig leeggehaald en is daarna vrij in te richten (!). Wat we er graag in willen hebben is een inloopdouche, een toilet, een kast en een badmeubel van minimaal 120cm.
Wat ik van jullie zou willen vragen, zouden jullie je mening willen geven over onderstaande indelingen. Of als het anders kan een uitleg wat ik beter zou kunnen doen?
Hartelijk dank, we waarderen het enorm!
Optie A:

Optie B (kast aan andere kant):

Optie C:

De afmetingen van de badkamer zijn: 188cm x 313cm
De afmetingen die ik voor de inloopdouche heb genomen nu zijn 90cm x 130cm
Voor het meubel is nu 120cm x 45cm gebruikt
De badkamer word volledig leeggehaald en is daarna vrij in te richten (!). Wat we er graag in willen hebben is een inloopdouche, een toilet, een kast en een badmeubel van minimaal 120cm.
Wat ik van jullie zou willen vragen, zouden jullie je mening willen geven over onderstaande indelingen. Of als het anders kan een uitleg wat ik beter zou kunnen doen?
Optie A:

Optie C:

We zijn momenteel aan het verbouwen in onze huidige woning. Afgelopen weekend bij een sanitair winkel geweest welke ons wezen op het merk Tres. Onze voorkeur gaat uit naar Grohe of Hotbath. Liever iets meer betalen waarvan we zeker weten dat het ook kwalitatief goed is voor de komend jaren.
Ik kan online weinig vinden over het merk Tres. Is dit een huismerk of? Wellicht weten de mede Tweakers hier iets over?
Ik kan online weinig vinden over het merk Tres. Is dit een huismerk of? Wellicht weten de mede Tweakers hier iets over?
Ik zou voor optie B gaan. Bij optie A loop je tegen de kast aan als je naar het toilet gaat. Bij optie C zit je zowel op het toilet als als je voor de spiegel staat met je blikveld van de deur af, persoonlijk vind ik dat niet prettig.Laurences schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:47:
Na al een aantal keer zeer inspiratieloos geholpen te zijn bij o.a. X2O en brugman, maar daar toch 2 volle dagen aan verspilt te hebben wil ik het hier proberen. Knappe koppen die al een boel badkamers hebben bedacht. Nu heb ik zelf wel een idee over wat de indeling ongeveer zou kunnen zijn, zie hieronder.
Optie A:
[afbeelding]
[afbeelding]
Optie C:
[afbeelding]
Tja
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar Tres is in Spanje best groot en bestaat al veel langer dan bijvoorbeeld Hotbath (Wat volgens mij meer in de buurt komt van een soort huismerk, Nederlands label op onbekend Italiaans fabrikaat)saert schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:53:
We zijn momenteel aan het verbouwen in onze huidige woning. Afgelopen weekend bij een sanitair winkel geweest welke ons wezen op het merk Tres. Onze voorkeur gaat uit naar Grohe of Hotbath. Liever iets meer betalen waarvan we zeker weten dat het ook kwalitatief goed is voor de komend jaren.
[ Voor 0% gewijzigd door ATCO op 12-07-2018 10:46 . Reden: Typo ]
Wij hebben in onze badkamer gekozen voor een GROHE Vitalio Comfort Handdouche III. Nu heeft die echt een zachte straal, wat misschien normaal is voor dit soort douches, maar ik vind het niet fijn. Ik heb inmiddels de waterbesparing er uit gesloopt wat wat heeft geholpen, maar het is nog niet alles. Onze ketel kan genoeg druk leveren, dus dat is het probleem niet.
Heeft iemand ervaring met een betere douchekop?
Heeft iemand ervaring met een betere douchekop?
Voor onze nieuwbouwwoning moeten we doorgeven of we de badkamer wel of niet casco laten opleveren.
Nu zijn we niet kapot van het standaard ontwerp en de tekening die de ontwerper had gemaakt was "oke".
We zijn er tevreden mee maar het heeft niet bepaald de "wauwfactor".
Waarschijnlijk gaan we de badkamer dan toch casco laten opleveren.
Dus nu....op zoek naar een beter ontwerp. Nu heb ik al verschillende sites geprobeerd maar kan niet echt een fijne design tool vinden voor de badkamer.
Wie weet een goede? Of heeft evt. ervaring met een bepaalde zaak/ontwerper?
Nu zijn we niet kapot van het standaard ontwerp en de tekening die de ontwerper had gemaakt was "oke".
Dus nu....op zoek naar een beter ontwerp. Nu heb ik al verschillende sites geprobeerd maar kan niet echt een fijne design tool vinden voor de badkamer.
Informeer eerst of verplaatsen van de leidingen mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn, tenzij je het zelf gaat doen.Pink confetti schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:03:
Voor onze nieuwbouwwoning moeten we doorgeven of we de badkamer wel of niet casco laten opleveren.
Bij ons bleek dat verplaatsen leidingen bij casco niet mogelijk was.
Bij ons was bij casco badkamer part of the deal: géén aansluitingen. Alle leidingen worden naar de hoek van de badkamer gelegd en vanaf daar moet je het zelf maar uitzoeken. Er wordt dan ook geen cementdekvloer gestort dus je hebt alle ruimte om te leidingen zo te (laten) leggen als je zelf wilt. Vond ik zelf op zich wel zo prettig, dan hoef je je daar niet enorm lang voor de daadwerkelijke oplevering van de badkamer druk om te maken.T.E schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:04:
[...]
Informeer eerst of verplaatsen van de leidingen mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn, tenzij je het zelf gaat doen.
Tja
T.E schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:04:
[...]
Informeer eerst of verplaatsen van de leidingen mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn, tenzij je het zelf gaat doen.
Bij ons hetzelfde.MadEgg schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:42:
[...]
Bij ons was bij casco badkamer part of the deal: géén aansluitingen. Alle leidingen worden naar de hoek van de badkamer gelegd en vanaf daar moet je het zelf maar uitzoeken. Er wordt dan ook geen cementdekvloer gestort dus je hebt alle ruimte om te leidingen zo te (laten) leggen als je zelf wilt. Vond ik zelf op zich wel zo prettig, dan hoef je je daar niet enorm lang voor de daadwerkelijke oplevering van de badkamer druk om te maken.
Leidingwerk wordt in de hoek bij leidingschacht afgedopt.
Leidingwerk wordt niet op de plek afgedopt.
De vloerverwarming wordt wel aangebracht in de badkamer, behalve in de douchehoek (volgens standaard indeling).
[ Voor 12% gewijzigd door Pink confetti op 13-07-2018 16:58 ]
Ik heb dan ook al het sanitair van Villeroy & Boch, ik hoef ook geen plastic bad o.i.d. Ik heb gekozen voor een Quaryl variant met whirlpool. Ik heb Hornbach zelf een lijstje gestuurd met wat ik nodig was. Ik heb het sanitair daarvoor al uitgezocht door langs verschillende V&B dealers te gaan. Vanuit de projectleverancier had ik al een soort ontwerp dus daar zat het probleem niet. Ik had in totaal 1150 euro meer kwijt geweest had ik het bij een andere NL internetwinkel willen halen. Niet relevant voor de badkamer maar onze Quooker voor de keuken komt er ook vandaan. Laagste prijs in NL met 10% extra tikt snel aan.MadEgg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:13:
[...]
Ik kom nu +- €500,- hoger uit dan bij de Hornbach. Dan echter wel met een vrij degelijke badkuip itt de plastic rommel die bij de Hornbach aangeboden werd, en een dubbele wastafel. Daarnaast wilde ze bij de Hornbach niet echt meedenken, wilden ze geen 3D-tekening maken en was het sowieso al lastig om een afspraak te maken (moest enkele weken vooruit). Dat is mij die €500,- wel waard.
Hier ook noodgedwongen en met wat haast in de Badkamerwinkels gedoken. Of eigenlijk eentje.
In verband met uitgebreide lekkages heb ik beide badkamers in m'n nieuwe huis moeten verwijderen. Had dus stel op sprong spullen nodig. Daardoor niet alles 100% naar wens, maar vooral ook gekeken naar levertijd.
Bij sanidump terecht gekomen na goede ervaringen van m'n zus. En op zich hebben ze echt hun best gedaan om snel te leveren en snel een tekening in elkaar te draaien. Ook voor een nette prijs. Konden online nergens goedkoper vinden.
Aannemer is nu bezig om de eerste badkamer te plaatsen. Tweede volgt in september.
Wel wat kleinigheidjes:
- spiegel is zonder verwarming geleverd, maar wordt nageleverd.
- heb een sifon teveel mee gekregen
- bereikbaarheid was bij vlagen matig. Terugbellen ging voor het zetten van de handtekening iets beter dan erna.
- beloofde levertijden werden niet altijd nagekomen.
Maargoed, gemiddeld genomen wel tevreden. Ook gezien de druk die we hebben gezet op de levering.
Wachten nu dus nog op de verwarming en we willen toch een paar andere wastafelkranen. Ben zeer benieuwd wanneer die geleverd gaan worden. Gezien ze zelf geen voorraad hebben, zitten we daar nu wel vast aan de levertijd van de leverancier.
Verbaas me wel over de verhouding tussen sommige producten qua prijs. Een afvoergoot gaat voor 500 euro, een plug voor 80, maar een hele badkuip heb je voor 259 euro...
In totaal waren we aan materiaal voor twee badkamers 11k kwijt. Da's inclusief bad, dubbele en enkele wastafel. Drie wastafelkranen, twee Douchekranen en alle tegels.
Eerste badkamer wordt nu voor 5250 geplaatst. Heb ervaring met de man en hij werkt echt vreselijk netjes. Gaat niet snel, en misschien ook niet goedkoop, maar wel erg goed. Had gezien de tijdsdruk geen onderhandelingsruimte, maar die gaan we voor de tweede badkamer wel zoeken natuurlijk.
Leidingwerk en vloerverwarming was grotendeels al gedaan door loodgieter a 1815 euro. Dus denk dat ik totaal aan de 24k zit voor de twee badkamers.
Overigens, een douchewand van 210*140 past niet lekker door een trapgat
In verband met uitgebreide lekkages heb ik beide badkamers in m'n nieuwe huis moeten verwijderen. Had dus stel op sprong spullen nodig. Daardoor niet alles 100% naar wens, maar vooral ook gekeken naar levertijd.
Bij sanidump terecht gekomen na goede ervaringen van m'n zus. En op zich hebben ze echt hun best gedaan om snel te leveren en snel een tekening in elkaar te draaien. Ook voor een nette prijs. Konden online nergens goedkoper vinden.
Aannemer is nu bezig om de eerste badkamer te plaatsen. Tweede volgt in september.
Wel wat kleinigheidjes:
- spiegel is zonder verwarming geleverd, maar wordt nageleverd.
- heb een sifon teveel mee gekregen
- bereikbaarheid was bij vlagen matig. Terugbellen ging voor het zetten van de handtekening iets beter dan erna.
- beloofde levertijden werden niet altijd nagekomen.
Maargoed, gemiddeld genomen wel tevreden. Ook gezien de druk die we hebben gezet op de levering.
Wachten nu dus nog op de verwarming en we willen toch een paar andere wastafelkranen. Ben zeer benieuwd wanneer die geleverd gaan worden. Gezien ze zelf geen voorraad hebben, zitten we daar nu wel vast aan de levertijd van de leverancier.
Verbaas me wel over de verhouding tussen sommige producten qua prijs. Een afvoergoot gaat voor 500 euro, een plug voor 80, maar een hele badkuip heb je voor 259 euro...
In totaal waren we aan materiaal voor twee badkamers 11k kwijt. Da's inclusief bad, dubbele en enkele wastafel. Drie wastafelkranen, twee Douchekranen en alle tegels.
Eerste badkamer wordt nu voor 5250 geplaatst. Heb ervaring met de man en hij werkt echt vreselijk netjes. Gaat niet snel, en misschien ook niet goedkoop, maar wel erg goed. Had gezien de tijdsdruk geen onderhandelingsruimte, maar die gaan we voor de tweede badkamer wel zoeken natuurlijk.
Leidingwerk en vloerverwarming was grotendeels al gedaan door loodgieter a 1815 euro. Dus denk dat ik totaal aan de 24k zit voor de twee badkamers.
Overigens, een douchewand van 210*140 past niet lekker door een trapgat
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2018 19:05 ]
Ik ben op zoek naar een nieuwe douchecabine of stoomcabine (volledig dus 4 wanden) maar via google kom ik alleen de stunters tegen, sanidump etc waarvan je over 3 jaar niet weet of je nog onderdelen kan krijgen laat staan garantie.
Mijn vorige was van EAGO maar die fabrikant reageerde ook niet op een serviceverzoek nadat er een glazen deur geknapt was en ik dus een nieuwe zocht.
Dus iemand ervaringen met een betrouwbaar bedrijf (familiebedrijf liefst dat meer dan 15 jaar bestaat) die een showroom heeft? Ik woon in de omgeving van Amsterdam maar NL is zo klein dus alles binnen ruim een uur afstand is prima ( ca de cirkel Hoorn, Emmeloord, Arnhem, Den Bosch, Rotterdam)?
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang maar zoek wel voor beide partijen een eerlijke prijs incl montage.
Mijn vorige was van EAGO maar die fabrikant reageerde ook niet op een serviceverzoek nadat er een glazen deur geknapt was en ik dus een nieuwe zocht.
Dus iemand ervaringen met een betrouwbaar bedrijf (familiebedrijf liefst dat meer dan 15 jaar bestaat) die een showroom heeft? Ik woon in de omgeving van Amsterdam maar NL is zo klein dus alles binnen ruim een uur afstand is prima ( ca de cirkel Hoorn, Emmeloord, Arnhem, Den Bosch, Rotterdam)?
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang maar zoek wel voor beide partijen een eerlijke prijs incl montage.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is op zich best een grote ranchefranssie schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:49:
Ik ben op zoek naar een nieuwe douchecabine of stoomcabine (volledig dus 4 wanden) maar via google kom ik alleen de stunters tegen, sanidump etc waarvan je over 3 jaar niet weet of je nog onderdelen kan krijgen laat staan garantie.
p.s. Als je A merk spullen gaat kopen, zou ik me geen zorgen maken of dat de bedrijven zelf er nog zijn, kan je nog altijd direct naar de fabrikant. Dus zou een sanidump wellicht prima zijn. Je hebt wel gelijk dat er veel “sani...” bedrijven zijn. Maar van de meeste kan je ook wel recensies vinden via google.
Weet iemand of je met tigerfix ook badkamer spullen van bv. Haceka kan ophangen? Ik heb nu lijm van Haceka maar dat ziet er zo slecht uit in de voorbeeldfilmpjes..
Vraag me wel af hoe je dat dan gaat doen. Vloerverwarming ligt toch bovenop en daar komt de cement dekvloer op. Dus hoe wil je de leidingen nog gaan verplaatsen?MadEgg schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:42:
[...]
Bij ons was bij casco badkamer part of the deal: géén aansluitingen. Alle leidingen worden naar de hoek van de badkamer gelegd en vanaf daar moet je het zelf maar uitzoeken. Er wordt dan ook geen cementdekvloer gestort dus je hebt alle ruimte om te leidingen zo te (laten) leggen als je zelf wilt. Vond ik zelf op zich wel zo prettig, dan hoef je je daar niet enorm lang voor de daadwerkelijke oplevering van de badkamer druk om te maken.
Bij ons liggen de leidingen op de standaard plaats afgedopt in de muur. Vloerverwarming bovenop zonder dekvloer.
Wij krijgen ook geen vloerverwarming van de aannemer. Die wilde alleen vloerverwarming op de begane grond leggen. Niet in de badkamer en ook niet op de verdiepingen. Daarom hebben we vloerverwarming en dekvloeren door de gehele woning laten vervallen, inclusief de badkamer dus. De volgorde waarop we leidingen en vloerverwarming laten aanbrengen hebben we hiermee volledig onder controle.T.E schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:12:
[...]
Vraag me wel af hoe je dat dan gaat doen. Vloerverwarming ligt toch bovenop en daar komt de cement dekvloer op. Dus hoe wil je de leidingen nog gaan verplaatsen?
Bij ons liggen de leidingen op de standaard plaats afgedopt in de muur. Vloerverwarming bovenop zonder dekvloer.
Tja
Ik heb 2 doucherekjes opgehangen van Haceka en het valt reuze mee met de lijm prepareren. Die rekjes zitten echt muurvast.datadevil schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:19:
Weet iemand of je met tigerfix ook badkamer spullen van bv. Haceka kan ophangen? Ik heb nu lijm van Haceka maar dat ziet er zo slecht uit in de voorbeeldfilmpjes..
Tigerfix werkt toch met zo'n 'plugin' welke alleen past in tiger accessoires?
fijn om te horen; ik heb inderdaad nog eens gekeken naar die plugins en die lijken niet te passen; te klein voor wat ik nodig heb.RUFFNECK schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:16:
[...]
Ik heb 2 doucherekjes opgehangen van Haceka en het valt reuze mee met de lijm prepareren. Die rekjes zitten echt muurvast.
Tigerfix werkt toch met zo'n 'plugin' welke alleen past in tiger accessoires?
Mag ik vragen waarom hij geen vloerverwarming in de badkamer wilde aanleggen? Dit is toch vrij standaard tegenwoordig?MadEgg schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:15:
[...]
Wij krijgen ook geen vloerverwarming van de aannemer. Die wilde alleen vloerverwarming op de begane grond leggen. Niet in de badkamer en ook niet op de verdiepingen. Daarom hebben we vloerverwarming en dekvloeren door de gehele woning laten vervallen, inclusief de badkamer dus. De volgorde waarop we leidingen en vloerverwarming laten aanbrengen hebben we hiermee volledig onder controle.
Volgens de kopersbegeleider deden ze dat niet (meer) omdat dat te veel problemen zou opleveren omdat het een klein oppervlak was en dan de lussen te dicht op elkaar zouden moeten om aan de warmtevraag te voldoen wat dan weer zou resulteren in te plotselinge temperatuurschommelingen en daarmee gebarsten tegels...Laurences schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:26:
[...]
Mag ik vragen waarom hij geen vloerverwarming in de badkamer wilde aanleggen? Dit is toch vrij standaard tegenwoordig?
Tja
Zo na lang wikken en (vooral af)wegen een definitieve lijst voor de badkamer en toiletten. Alleen wandplanken voor nis en toilet waskommen nog vinden. Dit is uiteindelijk mijn lijst geworden:
Sanitair
Hotbath IBS1 doucheset incl. 30cm douchekop, 15cm plafondbuis+150cm slang.
Hotbath Cobber inbouwkraan CB005 (2x)
Hotbath Pal P708 plug (4x)
Hotbath Pal P035 sifon (2x)
Hotbath Pal P034 fonteinsifon (2x)
Hotbath Dude UW001 fonteinkraan (2x)
Easydrain Compact TAF 110 50 goot
Radiator minimaal 1500W
Spiegel met verwarming min 180cm breed
Geberit Duofresh UP320 (2x)
Geberit Sigma40 wit (2x)
Villeroy&Boch Subway 2.0 incl. softclose en quickrelease(2x)
Waskommen badmeubel +/-40cm (2x)
Waskommen toiletten +/- 26cm (2x)
Tegels
Stark Grey 60x60 https://www.tegelsinhuis....0x60-gerectificeerd/3/947
Badkamermeubel
Interdoccia (kleur anders dan op de foto, Sherwood Tabacco)

Uiteindelijke tekening van badkamer+toilet:

Sanitair
Hotbath IBS1 doucheset incl. 30cm douchekop, 15cm plafondbuis+150cm slang.
Hotbath Cobber inbouwkraan CB005 (2x)
Hotbath Pal P708 plug (4x)
Hotbath Pal P035 sifon (2x)
Hotbath Pal P034 fonteinsifon (2x)
Hotbath Dude UW001 fonteinkraan (2x)
Easydrain Compact TAF 110 50 goot
Radiator minimaal 1500W
Spiegel met verwarming min 180cm breed
Geberit Duofresh UP320 (2x)
Geberit Sigma40 wit (2x)
Villeroy&Boch Subway 2.0 incl. softclose en quickrelease(2x)
Waskommen badmeubel +/-40cm (2x)
Waskommen toiletten +/- 26cm (2x)
Tegels
Stark Grey 60x60 https://www.tegelsinhuis....0x60-gerectificeerd/3/947
Badkamermeubel
Interdoccia (kleur anders dan op de foto, Sherwood Tabacco)

Uiteindelijke tekening van badkamer+toilet:

[ Voor 16% gewijzigd door Xtince op 19-07-2018 21:46 ]
@Xtince goed spul, hoor
Veel plezier ermee, vooral met de duofresh
Tegelsinhuis heb ik mijn meeste tegels ook vandaan, goeie toko.
Tegelsinhuis heb ik mijn meeste tegels ook vandaan, goeie toko.
@Xtince Zijn je wanden aan beide kanten dik genoeg voor inbouwkranen?
Minimaal 10cm dik is idd aan te bevelen. Ik heb zelf ook Hotbath inbouwkranen en de installateur gaf aan dat ik het met een 'standaard' 7cm niet gered had (maar dat hadden ze bij Sanidump ook al verteld).
De meeste kranen passen op zich wel in een 7cm wandje...RUFFNECK schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:17:
Minimaal 10cm dik is idd aan te bevelen. Ik heb zelf ook Hotbath inbouwkranen en de installateur gaf aan dat ik het met een 'standaard' 7cm niet gered had (maar dat hadden ze bij Sanidump ook al verteld).
De vraag is hoe erg je gehecht bent aan wat er aan de andere kant van het wandje zit.
10cm is voor zover ik weet ook niet vochtbestendig te krijgen.
Dit dus (2e zin), want op papier past de (mijne) hotbath kraan idd in een 7cm wandje...maar dan zit je er volgens mij echt echt dun tegenaan...MikeyMan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:20:
[...]
De meeste kranen passen op zich wel in een 7cm wandje...
De vraag is hoe erg je gehecht bent aan wat er aan de andere kant van het wandje zit.
@RUFFNECK en @My-life dank! Helemaal niet over nagedacht eerlijk gezegd. Maar had al wel goede tips/opmerkingen verwacht.
Ik ging eigenlijk uit van een voorzetwand van een paar cm aan beide korte zijden en verlaagd plafond. Of is dat geen goede oplossing voor in de badkamer? Diegene die mijn badkamer gaat maken heb ik ivm vakantie nog niet kunnen spreken, maar dan ben ik in ieder geval al voorbereid.
Ik ging eigenlijk uit van een voorzetwand van een paar cm aan beide korte zijden en verlaagd plafond. Of is dat geen goede oplossing voor in de badkamer? Diegene die mijn badkamer gaat maken heb ik ivm vakantie nog niet kunnen spreken, maar dan ben ik in ieder geval al voorbereid.
Zoals ik zei, het kan prima. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de achterkant ook recht getrokken moet worden.Xtince schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:51:
@RUFFNECK en @My-life dank! Helemaal niet over nagedacht eerlijk gezegd. Maar had al wel goede tips/opmerkingen verwacht.
Voorzetwand lijkt me zonde van de ruimte.
Ok, aangezien je ook aangaf in hoeverre de andere kant mij lief isMikeyMan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:03:
[...]
Zoals ik zei, het kan prima. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de achterkant ook recht getrokken moet worden.
Voorzetwand lijkt me zonde van de ruimte.
Als je vanaf de badkamerkant begint te boren/zagen, hou je de achterkant niet heel. De slaapkamerkant zal dus ook wat gips en een verse verflaag nodig hebben
@MikeyMan thanks. Gelukkig betreft het nieuwbouw en wil dus eerst de badkamer geregeld hebben, voordat de slaapkamers worden aangepakt (stucen etc.). Dus zou dan eventuele beschadigingen meteen kunnen aanpakken.
Hoe is je ervaring met Sanidump?RUFFNECK schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:17:
Kreeg laatst een reactie op een offerte aanvraag, dat ze toch onder de laagste offerte zouden zitten. Als ik langs zou komen kon ik rekenen op een eindkorting. Ga binnenkort dus maar eens even langs. Op internet op zich veel positieve reacties.
Voorzetwandje heeft wel een voordeel dat je daar een nis in kan maken om het een beetje te breken en je shampoo in kwijt te kunnen.Xtince schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:28:
@MikeyMan thanks. Gelukkig betreft het nieuwbouw en wil dus eerst de badkamer geregeld hebben, voordat de slaapkamers worden aangepakt (stucen etc.). Dus zou dan eventuele beschadigingen meteen kunnen aanpakken.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Wel over nagedacht maar heb al een nis in het muurtje voor shampoo enzo, dus bewust niet voor een nis gekozen aan die wand. Maar als een voorzetwand niet perse nodig is, ga ik liever voor wat extra ruimte. Weet overigens niet hoeveel zon voorzetwand scheelt qua ruimte.Snowhite0901 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:01:
[...]
Voorzetwandje heeft wel een voordeel dat je daar een nis in kan maken om het een beetje te breken en je shampoo in kwijt te kunnen.
Heel goede ervaring met die van hier in Almere iig. Het proces is wat 'anders' dan ik gewend was (zelf spullen ophalen bijv, dus grote bus huren want ja, 2 badkamers enzo..), maar vooral after sales en retouren (o.a. douche deur etc die never nooit in de zolder badkamer ging passen) waren ze heel flexibel in, ook al leek het op het eerste gezicht van niet (want ze moesten steeds met het hoofdkantoor regelen ofzo).Xtince schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:51:
[...]
Hoe is je ervaring met Sanidump?
Kreeg laatst een reactie op een offerte aanvraag, dat ze toch onder de laagste offerte zouden zitten. Als ik langs zou komen kon ik rekenen op een eindkorting. Ga binnenkort dus maar eens even langs. Op internet op zich veel positieve reacties.
Vorige week toevallig langsgeweest omdat ik blijkbaar vergeten was de spoelplaat voor de zolder wc vergeten was bij te bestellen (dus mijn fout), kreeg ik die gewoon gratis mee, weliswaar van de verkoper die mij altijd geholpen heeft (order is 29 december 2016 beklonken, moet je nagaan)..
Goed om te horen. Aftersales is wel belangrijk, vooral bij nieuwbouw. Want heb de spullen pas in dec/jan nodigRUFFNECK schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:44:
[...]
Heel goede ervaring met die van hier in Almere iig. Het proces is wat 'anders' dan ik gewend was (zelf spullen ophalen bijv, dus grote bus huren want ja, 2 badkamers enzo..), maar vooral after sales en retouren (o.a. douche deur etc die never nooit in de zolder badkamer ging passen) waren ze heel flexibel in, ook al leek het op het eerste gezicht van niet (want ze moesten steeds met het hoofdkantoor regelen ofzo).
Vorige week toevallig langsgeweest omdat ik blijkbaar vergeten was de spoelplaat voor de zolder wc vergeten was bij te bestellen (dus mijn fout), kreeg ik die gewoon gratis mee, weliswaar van de verkoper die mij altijd geholpen heeft (order is 29 december 2016 beklonken, moet je nagaan)..
Verstandig. Badkamerwinkel kwam bij mij ook pusherig over. De recensies online liegen er ook niet om. Als je ergens geen aftersale mag verwachten is het daar wel.
Vraag bijvoorbeeld eens een offerte op bij badkamermarkt.nl. Zal je niet tegenvallen. Goed advies ook.
Vraag bijvoorbeeld eens een offerte op bij badkamermarkt.nl. Zal je niet tegenvallen. Goed advies ook.
Offerte opgevraagdd0s schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:47:
Verstandig. Badkamerwinkel kwam bij mij ook pusherig over. De recensies online liegen er ook niet om. Als je ergens geen aftersale mag verwachten is het daar wel.
Bij ons nieuwbouw project het volgende probleem.
We hebben gekozen voor een casco badkamer. Waterleidingen/afvoer worden 10cm boven de vloer afgedopt. Vloerverwarming word wel gelegd zonder dekvloer. Elektra wordt op standaard plaats gelegd.
Helaas was het niet mogelijk om leidingen te verleggen. Dus verplaatsen van leidingen naderhand niet mogelijk ivm de vloerverwarming die er zou liggen. Helaas want we hadden graag een iets gewijzigde indeling.
Nu, maanden later krijgen we opeens te horen dat de vloerverwarming wordt afgedopt. Dus we mogen dit zelf gaan leggen.
Hier totaal niet blij mee. Ons mondeling toegezegd dat de vloerverwarming gelegd zou worden. Maargoed mondeling daar heb je niets aan. Dus eens goed in alle papieren gedoken. Zowel in de technische omschrijving als de optie casco badkamer wordt nergens verwijst naar dat de vloerverwarming komt te vervallen. Deze papieren aangeleverd aan het bouwbedrijf.
Bouwbedrijf blijft volhouden en zegt dit niet te gaan doen. Wel willen ze een losse rol vloerverwarmings slangen leveren.
Nu kunnen we 2 dingen doen.
optie 1) we gaan de vloerverwarming alsnog zelf leggen. Dan kunnen we alsnog onze gewenste indeling doen. De deur moet daardoor alsnog verplaatst worden maar daar wil het bouwbedrijf misschien nog wel in meewerken. Nadeel dan moeten er koppelingen in de vloer. Dit zal geperst worden maar altijd een risico?
optie 2) we gaan in gevecht met het bouwbedrijf. Hoe we dat gaan doen weet ik nog niet maar dit zal voor de rest van het project dat nog een jaar duurt niet fijn zijn. Bouwbedrijf is nu 4 weken gesloten en na hun vakantie zijn wij nog een week in nederland voor we 3 weken op vakantie gaan dus we zullen in die week een oplossing moeten vinden.
Wat zouden jullie doen?
Wij zien nu wel het voordeel van optie 2 de badkamer te maken zoals we ook graag gewild hadden. Maar die koppelingen in de vloer...
We hebben gekozen voor een casco badkamer. Waterleidingen/afvoer worden 10cm boven de vloer afgedopt. Vloerverwarming word wel gelegd zonder dekvloer. Elektra wordt op standaard plaats gelegd.
Helaas was het niet mogelijk om leidingen te verleggen. Dus verplaatsen van leidingen naderhand niet mogelijk ivm de vloerverwarming die er zou liggen. Helaas want we hadden graag een iets gewijzigde indeling.
Nu, maanden later krijgen we opeens te horen dat de vloerverwarming wordt afgedopt. Dus we mogen dit zelf gaan leggen.
Hier totaal niet blij mee. Ons mondeling toegezegd dat de vloerverwarming gelegd zou worden. Maargoed mondeling daar heb je niets aan. Dus eens goed in alle papieren gedoken. Zowel in de technische omschrijving als de optie casco badkamer wordt nergens verwijst naar dat de vloerverwarming komt te vervallen. Deze papieren aangeleverd aan het bouwbedrijf.
Bouwbedrijf blijft volhouden en zegt dit niet te gaan doen. Wel willen ze een losse rol vloerverwarmings slangen leveren.
optie 1) we gaan de vloerverwarming alsnog zelf leggen. Dan kunnen we alsnog onze gewenste indeling doen. De deur moet daardoor alsnog verplaatst worden maar daar wil het bouwbedrijf misschien nog wel in meewerken. Nadeel dan moeten er koppelingen in de vloer. Dit zal geperst worden maar altijd een risico?
optie 2) we gaan in gevecht met het bouwbedrijf. Hoe we dat gaan doen weet ik nog niet maar dit zal voor de rest van het project dat nog een jaar duurt niet fijn zijn. Bouwbedrijf is nu 4 weken gesloten en na hun vakantie zijn wij nog een week in nederland voor we 3 weken op vakantie gaan dus we zullen in die week een oplossing moeten vinden.
Wat zouden jullie doen?
Wij zien nu wel het voordeel van optie 2 de badkamer te maken zoals we ook graag gewild hadden. Maar die koppelingen in de vloer...
@T.E Ook wij hebben casco genomen en werd al meteen van te voren gezegd dat ook daadwerkelijk alles vervalt (dus gedeeltelijk casco is niet mogelijk). Dus als je geen schriftelijke bevestiging hebt, kan je hoog en laag springen, maar dan heb je geen poot om op te staan. Dus het gevecht aangaan lijkt mij onnodig energieverspilling.
Maar waarom wil je eigenlijk dat zij de vloerverwarming neerleggen. Je zegt zelf dat de oplevering nog een jaar gaat duren. Zal je zeggen dat ik laatste half jaar mijn ontwerp van de badkamer al 5x heb gewijzigd. Is toch veel handiger dat je ook de vloerverwarming achteraf zelf laat doen?Want anders ben je weer gebonden aan de indeling hoe je het nu in je hoofd hebt.
Maar waarom wil je eigenlijk dat zij de vloerverwarming neerleggen. Je zegt zelf dat de oplevering nog een jaar gaat duren. Zal je zeggen dat ik laatste half jaar mijn ontwerp van de badkamer al 5x heb gewijzigd. Is toch veel handiger dat je ook de vloerverwarming achteraf zelf laat doen?Want anders ben je weer gebonden aan de indeling hoe je het nu in je hoofd hebt.
Er staat nergens beschreven dat de vloerverwarming komt te vervallen bij casco oplevering. Ze hadden dit beter op papier kunnen zetten.Xtince schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:40:
@T.E Ook wij hebben casco genomen en werd al meteen van te voren gezegd dat ook daadwerkelijk alles vervalt (dus gedeeltelijk casco is niet mogelijk). Dus als je geen schriftelijke bevestiging hebt, kan je hoog en laag springen, maar dan heb je geen poot om op te staan. Dus het gevecht aangaan lijkt mij onnodig energieverspilling.
Zelf neerleggen is zeker een voordeel voor de indeling. Maar dan krijg je koppelingen in de vloer die kunnen gaan leggen. Ik heb liever 1 complete slang liggen naar de verdeler. Dan weet je zeker dat je nooit de boel hoeft open te hakken.
Ok daar heb ik dan zelf weer geen verstand vanT.E schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:00:
[...]
Er staat nergens beschreven dat de vloerverwarming komt te vervallen bij casco oplevering. Ze hadden dit beter op papier kunnen zetten.
Zelf neerleggen is zeker een voordeel voor de indeling. Maar dan krijg je koppelingen in de vloer die kunnen gaan leggen. Ik heb liever 1 complete slang liggen naar de verdeler. Dan weet je zeker dat je nooit de boel hoeft open te hakken.

Maar juridisch zou ik alle correspondentie over de casco badkamer verzamelen. Als daaruit blijkt dat jij er van uit kon gaan dat de vloerverwarming wel zou worden aangelegd bij casco, dan heb je wellicht nog een kans.
Ik neem aan dat niet alles telefonisch is gegaan? Zeggen de voorwaarden niets? Woningborg wellicht?
Wij hebben zelf een app: volgjewoning.nl. Is geweldig. Alles correspondentie daar en chatportaal om vragen te stellen. Chatgeschiedenis wordt uiteraard opgeslagen
Wij hebben ook volgjewoning.nl idd wel erg handig.Xtince schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:22:
[...]
Ok daar heb ik dan zelf weer geen verstand van.
Maar juridisch zou ik alle correspondentie over de casco badkamer verzamelen. Als daaruit blijkt dat jij er van uit kon gaan dat de vloerverwarming wel zou worden aangelegd bij casco, dan heb je wellicht nog een kans.
Ik neem aan dat niet alles telefonisch is gegaan? Zeggen de voorwaarden niets? Woningborg wellicht?
Wij hebben zelf een app: volgjewoning.nl. Is geweldig. Alles correspondentie daar en chatportaal om vragen te stellen. Chatgeschiedenis wordt uiteraard opgeslagen
Maar daar staat nu dus alleen in het chatportaal dat ze de vloerverwarming niet gaan leggen.
Hoi Allemaal,
Wij lopen nu tegen het volgende aan. Vanwege het vergroten van de badkamer zal deze casco opgeleverd worden. Vanwege het bouwbesluit en de vloerverwarming word de vloer wel met een dekvloer opgeleverd.
Probleem dat nu ontstaat is dat de badkamer specialist die wij nu hebben graag de dekvloer niet heeft voor makkelijke aanpassingen mbt leiding werk. De bouwer kan dit niet doen.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt en heeft er misschien advies of een mening over?
Als na oplevering de vloer opengebroken moet worden om de vloerverwarming te verleggen lijkt mij ook niet ideaal?
Volgende week ga ik in gesprek met de bouwer of zij willen meedenken, maar dacht ik gooi het hier alvast in de groep
Wij lopen nu tegen het volgende aan. Vanwege het vergroten van de badkamer zal deze casco opgeleverd worden. Vanwege het bouwbesluit en de vloerverwarming word de vloer wel met een dekvloer opgeleverd.
Probleem dat nu ontstaat is dat de badkamer specialist die wij nu hebben graag de dekvloer niet heeft voor makkelijke aanpassingen mbt leiding werk. De bouwer kan dit niet doen.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt en heeft er misschien advies of een mening over?
Als na oplevering de vloer opengebroken moet worden om de vloerverwarming te verleggen lijkt mij ook niet ideaal?
Volgende week ga ik in gesprek met de bouwer of zij willen meedenken, maar dacht ik gooi het hier alvast in de groep
Casco wordt onze badkamer juist zonder dekvloer opgeleverd, maar wel met de vloerverwarming erin. We moeten hem dus nog zelf dichtstorten, maar wel zo makkelijk voor de badkamerman om de afvoer te plaatsen ed.. Wat gek dat het bij jou volgens het bouwbesluit niet kan.
Misschien kan het wel na een goed gesprek maandag, diegene met kennis van zaken was er afgelopen week niet dus ik heb alleen gesproken met iemand die het standaard minder werkt lijstje oplas met daarop dekvloer gaat aangebracht worden.jogaa schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:21:
Casco wordt onze badkamer juist zonder dekvloer opgeleverd, maar wel met de vloerverwarming erin. We moeten hem dus nog zelf dichtstorten, maar wel zo makkelijk voor de badkamerman om de afvoer te plaatsen ed.. Wat gek dat het bij jou volgens het bouwbesluit niet kan.
Ik vind het zelf ook gek en kan me niet voorstellen waarom het niet zou kunnen. Deden ze er bij jou moeilijk over toen je hierom vroeg?
Volgens het bouwbesluit mag de badkamer zelfs niet casco zijn. De keuken ook niet.KRC schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:37:
Hoi Allemaal,
Het verschil is dat je huis helemaal niet aan het bouwbesluit hoeft te voldoen tijdens de oplevering. Dat hoeft pas op het moment van ingebruikname.
Je mag dus prima met de aannemer afspreken dat hij in delen van het huis niet aan het bouwbesluit voldoet. Zolang jij er zelf maar voor zorgt dat al die punten wel voldoen voordat je er gaat wonen.
Of de aannemer er aan mee wil werken is een tweede. Stel je vloerverwarming lekt straks, dan wordt het balletje kaatsen tussen de badkamerspecialist en de aannemer. En daar hebben ze waarschijnlijk geen zin in. Breek jij de vloer later open om de leiding te verleggen, dan is de aansprakelijkheid makkelijker.
Duidelijk!RocketKoen schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:34:
[...]
Volgens het bouwbesluit mag de badkamer zelfs niet casco zijn. De keuken ook niet.
Het verschil is dat je huis helemaal niet aan het bouwbesluit hoeft te voldoen tijdens de oplevering. Dat hoeft pas op het moment van ingebruikname.
Je mag dus prima met de aannemer afspreken dat hij in delen van het huis niet aan het bouwbesluit voldoet. Zolang jij er zelf maar voor zorgt dat al die punten wel voldoen voordat je er gaat wonen.
Of de aannemer er aan mee wil werken is een tweede. Stel je vloerverwarming lekt straks, dan wordt het balletje kaatsen tussen de badkamerspecialist en de aannemer. En daar hebben ze waarschijnlijk geen zin in. Breek jij de vloer later open om de leiding te verleggen, dan is de aansprakelijkheid makkelijker.
Mocht de aannemer hier niet aan mee werken, is het nog wel werkbaar om een dekvloer met vloerverwarming open te breken en opnieuw te leggen?
Bij mij zeiden ze zelfs dat ze bij casco de vloer niet dichtstorten, zodat we zelf de afvoer kunnen plaatsen ed.
Iemand ervaringen met het toepassen van een PU gietvloer in een badkamer? Wij overwegen dit momenteel voor de gehele badkamer incl. inloopdouche.
Waar ik met name érg benieuwd naar ben is hoe je in godsnaam afschot kunt realiseren met een gietvloer. Dit is uiteraard nodig bij de inloopdouche, maar ik zie het niet helemaal voor me. Ik moet me nog laten voorlichten door leveranciers, ben benieuwd.
Daarnaast benieuwd naar de ervaringen met het wel/niet glad worden van zo'n vloer indien er water op staat. Droog is ie best stroef, zelf nog niet ervaren hoe het is als er een plas water op zou staan.
Waar ik met name érg benieuwd naar ben is hoe je in godsnaam afschot kunt realiseren met een gietvloer. Dit is uiteraard nodig bij de inloopdouche, maar ik zie het niet helemaal voor me. Ik moet me nog laten voorlichten door leveranciers, ben benieuwd.
Daarnaast benieuwd naar de ervaringen met het wel/niet glad worden van zo'n vloer indien er water op staat. Droog is ie best stroef, zelf nog niet ervaren hoe het is als er een plas water op zou staan.
Het afschot moet in de cementdekvloer gesmeerd worden richting de draingoot of put (15mm per meter is ideaal) en daar gaat de gietvloer overheen, voor een royale inloopdouche circa150 bij 100.
Glad is het zeker in combinatie met zeepresten.
[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 30-07-2018 19:42 ]
Zo na een aantal offerten te hebben ontvangen, gaat mijn voorkeur toch uit naar Badkamerxxl.nl. Niet de goedkoopste van all, maar wel beste gevoel aan overgehouden. Maar prijs is ook prima. Lees overwegend goede reviews, maar iemand op tweakers nog ervaringen met badkamerxxl?
Heeft iemand ervaring met zelfbouw stoomcabine. Kan ik hierbij gebruik maken van speciale stoomslang i.p.v. koper? Dit vergemakkelijkt de installatie namelijk enorm.
Bakkenist schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:25:
Iemand ervaringen met het toepassen van een PU gietvloer in een badkamer? Wij overwegen dit momenteel voor de gehele badkamer incl. inloopdouche.
Heb een PU gietvloer in combinatie met inloopdouche van 150x110 sinds een paar maanden en het is absoluut onzin dat de vloer glad is als het nat is of met zeepresten.D.deJong schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:39:
Het afschot moet in de cementdekvloer gesmeerd worden richting de draingoot of put (15mm per meter is ideaal) en daar gaat de gietvloer overheen, voor een royale inloopdouche circa150 bij 100.
Afschot moet je inderdaad in de cementdekvloer leggen. Drain 3mm boven de dekvloer uit laten steken en daar smeren ze de gietvloer dan overheen. Kitten is dan niet nodig.
[ Voor 34% gewijzigd door maxoss op 03-08-2018 11:07 ]
OK, goed om te horen.maxoss schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:06:
[...]
[...]
Heb een PU gietvloer in combinatie met inloopdouche van 150x110 sinds een paar maanden en het is absoluut onzin dat de vloer glad is als het nat is of met zeepresten.
Afschot moet je inderdaad in de cementdekvloer leggen. Drain 3mm boven de dekvloer uit laten steken en daar smeren ze de gietvloer dan overheen. Kitten is dan niet nodig.
De gietvloer zou in onze situatie worden toegepast op een reeds bestaande tegelvloer, waar ook al een inloopdouche met afschot en een drain in aanwezig zijn. Volgens mij een prima voorbereiding dus...
Binnenkort willen wij ons gaan bezighouden met het sanitair van onze nieuwbouwwoning die met een casco badkamer en wc wordt opgeleverd. We willen de badkamer en wc zelf plaatsen, we hebben een bevriende loodgieter die wat avondjes vrij wilt maken en ikzelf doe het tegelwerk en plafond met spotjes en dergelijke.
Nu heb ik een aantal vragen aan de mensen die het badkamertraject al wat verder gevorderd zijn:
1. We weten nog niet precies hoe we de badkamer willen. Welke zaken raden jullie aan om goede inspiratie op te doen? Zaken die ook veel van de laatste trends in hun showroom hebben staan en waar je verrassende ideeën van op hebt gedaan.
2. Welke zaken raden jullie aan voor goed advies en een mooie 3D tekening om een visueel beeld van ons gewenste ontwerp te krijgen.
3. Natuurlijk willen we niet teveel betalen. Ik lees hier dat er grote verschillen tussen kosten en service zit. Waar raden jullie aan de boel (sanitair + tegels) te kopen als duidelijk is wat we precies willen?
Alvast bedankt voor jullie hulp. Hiermee helpen jullie ons goed op weg. Door het beantwoorden van deze 3 vragen helpen jullie ook velen andere tweakers vermoed ik
Nu heb ik een aantal vragen aan de mensen die het badkamertraject al wat verder gevorderd zijn:
1. We weten nog niet precies hoe we de badkamer willen. Welke zaken raden jullie aan om goede inspiratie op te doen? Zaken die ook veel van de laatste trends in hun showroom hebben staan en waar je verrassende ideeën van op hebt gedaan.
2. Welke zaken raden jullie aan voor goed advies en een mooie 3D tekening om een visueel beeld van ons gewenste ontwerp te krijgen.
3. Natuurlijk willen we niet teveel betalen. Ik lees hier dat er grote verschillen tussen kosten en service zit. Waar raden jullie aan de boel (sanitair + tegels) te kopen als duidelijk is wat we precies willen?
Alvast bedankt voor jullie hulp. Hiermee helpen jullie ons goed op weg. Door het beantwoorden van deze 3 vragen helpen jullie ook velen andere tweakers vermoed ik
[ Voor 5% gewijzigd door wantsome op 03-08-2018 16:56 ]
Hoe mooier de showroom, hoe duurder het spul. Google is je vriend voor ideeen, neem er even de tijd voor en gebruik je fantasie. Je hoeft geen mooie tekeningen te maken om het hier voor te leggen aan de medetweakers.
Ik voel mij nog wel eens genaaid in een showroom als ik een offerte zie met onder aan de streep 25% korting maar er dan later achter komen op internet dat dezelfde materialen elders minsten 40% goedkoper zijn.
Ik voel mij nog wel eens genaaid in een showroom als ik een offerte zie met onder aan de streep 25% korting maar er dan later achter komen op internet dat dezelfde materialen elders minsten 40% goedkoper zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door D.deJong op 03-08-2018 20:56 ]
Gewoon voor optie 1 gaan.T.E schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:48:
Bij ons nieuwbouw project het volgende probleem.
Wat zouden jullie doen?
Koppelingen in de vloer wordt heel paniekerig over gedaan maar maakt echt geen hol uit ( je hele huis zit vol met koppelingen op onbereikbare plekken) en je hebt de vrijheid van een eigen indeling.
Pak wel die rol slang aan en vraag er gelijk de koppelingen bij.
Zeker eens. Dat zag ik ook wel bij de keukenzaken, een offerte bij een zaak met een schitterende showroom viel voor ons wat te duur uit. Maar voor inspiratie zijn die zaken prima om mee te pakken.D.deJong schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:52:
Hoe mooier de showroom, hoe duurder het spul. Google is je vriend voor ideeen, neem er even de tijd voor en gebruik je fantasie. Je hoeft geen mooie tekeningen te maken om het hier voor te leggen aan de medetweakers.
Als je onder druk wordt gezet om direct te tekenen is het foute boel, dat is wat ik heb gemerkt. Een zaak die je de tijd geeft, daar weet je dat je een goede prijs hebt. Dat was onze ervaring met de keuken. Dit zal ook wel zo werken met de badkamerzaken.
Vandaar mijn 3 vragen. Je hebt echte inspiratiezaken (te dure zaken dus), zaken die goede adviezen hebben en uiteindelijk zaken die mooie prijzen en afterservice hebben waar je koopt (dit mag uiteraard ook online zijn, want mij gaat het puur alleen om de materialen en service).
Ik ben gewoon bij Sanidump geweest in Roosendaal bij een broertje van een maatje van een vriend maar ik wist gewoon wat ik wilde. Tegels gekocht bij onze huisleverancier waar onze kopers heen gaan voor hun keuze (inkoopprijs+15% voor de handeling) dan blijft er van een vloertegel met adviesprijs 68 euro ineens nog maar 24,- over. Je moet sprokkelen als je een strak budget hebt.
Gewoon de grote zaken af gaan voor ideeën maar daarna de tijd nemen om te zoeken voor een acceptabele prijs.
Er zit in Rotterdam op Katendrecht bijv een partijhandelaar met tegels (oud schoolgebouw helemaal vol) waar nog wel eens wat tussen zit. Er zit een grote tegelhandel in Bleiswijk met een koopjeshoek.
Gewoon de grote zaken af gaan voor ideeën maar daarna de tijd nemen om te zoeken voor een acceptabele prijs.
Er zit in Rotterdam op Katendrecht bijv een partijhandelaar met tegels (oud schoolgebouw helemaal vol) waar nog wel eens wat tussen zit. Er zit een grote tegelhandel in Bleiswijk met een koopjeshoek.
We zijn op het ogenblik aan het bieden op een woning in Den Haag. Als dit goed afloopt (en we verwachten van wel) dan hoeft er behalve schilderen en/of behangen niet veel aan te gebeuren. Alleen de badkamer zal een renovatie moeten ondergaan omdat deze niet alleen wat bejaard is maar daarnaast ook onze smaak niet.
Nu heb ik via Google al eens gekeken of ik een goede aannemer/installateur/klusjesman kan vinden die dit voor zijn rekening kan nemen. Ik kom hier niet echt uit omdat de recensies op de site van het bedrijf zelf staan (dus hoe betrouwbaar) of er zijn geen of heel weinig recensies.
Zijn er hier wellicht mensen die een goed bedrijf in Den Haag of omgeving kunnen aanbevelen? Hoewel we zeker niet hoofdprijs willen betalen hoeft ook niet de goedkoopste te zijn, kwaliteit telt het zwaarst.
Bedankt alvast!
Nu heb ik via Google al eens gekeken of ik een goede aannemer/installateur/klusjesman kan vinden die dit voor zijn rekening kan nemen. Ik kom hier niet echt uit omdat de recensies op de site van het bedrijf zelf staan (dus hoe betrouwbaar) of er zijn geen of heel weinig recensies.
Zijn er hier wellicht mensen die een goed bedrijf in Den Haag of omgeving kunnen aanbevelen? Hoewel we zeker niet hoofdprijs willen betalen hoeft ook niet de goedkoopste te zijn, kwaliteit telt het zwaarst.
Bedankt alvast!
Ben je van plan de spullen zelf te kopen en de klusjesman alleen te laten installeren? Je zou dan bij een sanitairwinkel (a la Sanidump) vragen of ze een lijst met installateurs hebben die ze aanbevelen. Hier in Almere, bij GJ Meijer ben ik destijds ook geweest om een tekening te laten maken en een offerte op te stellen en ook zij hadden een mooi a4tje met 'visitekaartjes' van installateurs, met wie ze goed samenwerkten en die je dan zelf kon contacten.jvdr schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:45:
We zijn op het ogenblik aan het bieden op een woning in Den Haag. Als dit goed afloopt (en we verwachten van wel) dan hoeft er behalve schilderen en/of behangen niet veel aan te gebeuren. Alleen de badkamer zal een renovatie moeten ondergaan omdat deze niet alleen wat bejaard is maar daarnaast ook onze smaak niet.
Bedankt alvast!
Ik weet nog niet of ik alles uitbesteed of alleen het werk. Maar het is zeker een optie de spullen zelf te kopen.
Dat er bij winkels zoals Sanidump lijsten met installateurs zijn had ik begrepen. Maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met de diverse installateurs.
Dat er bij winkels zoals Sanidump lijsten met installateurs zijn had ik begrepen. Maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met de diverse installateurs.
Mijn installateur had ik dus uit het lijstje van GJ Meijer gevonden (geen spullen daar gekocht) en de ervaring is goed. Komt ergens uit de omgeving Enkhuizen (google: badkamer specialist) en ben zeer tevreden verder, dus ja. Je kan het treffen, maar je kan ook pech hebben.jvdr schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:11:
Ik weet nog niet of ik alles uitbesteed of alleen het werk. Maar het is zeker een optie de spullen zelf te kopen.
Denk dat je beter van zo'n lijst wat mensen belt en spreekt, een shortlist maakt en dan weer gerichter naar ervaringen zoekt? Ik zou verder geen idee meer hebben welke mannen op die lijst waren....
pintrest kan je zeker verder helpen, rondje in de 'duurdere' badkamer is altijd goed om inspiratie te doen.wantsome schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:50:
Binnenkort willen wij ons gaan bezighouden met het sanitair van onze nieuwbouwwoning die met een casco badkamer en wc wordt opgeleverd. We willen de badkamer en wc zelf plaatsen, we hebben een bevriende loodgieter die wat avondjes vrij wilt maken en ikzelf doe het tegelwerk en plafond met spotjes en dergelijke.
1. We weten nog niet precies hoe we de badkamer willen. Welke zaken raden jullie aan om goede inspiratie op te doen? Zaken die ook veel van de laatste trends in hun showroom hebben staan en waar je verrassende ideeën van op hebt gedaan.![]()
ik heb veel rond geklikt op de verschllende sites om mijn spullen bijelkaar te krijgen, ik merkte gewoon dat ik het gewoon bij 1 leverancier wilde halen. Daarmee ook in 1 keer te leveren, was bij de badkamerwinkel geweest. met de offerte van de baderie een tegen offerte gekregen daarop kwam ik op 7k, maar dan werden de spullen meteen afgestuurd zodra ze het binnenkregen.
Natuurlijk terug gegaan met de zelfde offerte naar de baderie en toen konden ze meegaan tot 8k. Uiteindelijk gekozen voor de baderie vanwege het advies en deskundigheid geholpen te zijn. Daarnaast heb ik de tegels bij een andere partij vandaan.
Altijd specs/ type nummers opvragen dan kan je rustig gaan vergelijken. En altijd je offerte doorsturen naar de Sani-* winkels, die zullen je een offerte doen wat in de buurt komt, maar nooit met de spullen die je wilt.
Ik kom nu op 9,5k incl tegels, kranen van hotbath, potten van v&b en geberit, bad van duravit, meubel van the balux
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Van het kastje naar de muur lopen...

Onze badkamer. Meubels van IKEA (inderdaad), kranen allemaal van Grohe, douchedeur van Bruynzeel, bad van Villeroy en Boch, handdoeken plankje van IKEA, nis metaal van weetiknietmeer, tegels van Hornbach.
Alles bij elkaar 8500 euro, mochten ze wel over de oude tegels tegelen en was het aan en afvoer verplaats werk niet veel.
Het lijkt een beetje donkerder door het tegenlicht btw.
Hoe is de kwaliteit van Hotbath kranen. Hier zie ik veel nieuwe badkamers met deze kranen voorbij komen. Ze zien er immers ook prachtig uit! In twee zaken waar deze kranen ook worden verkocht werden ze ons afgeraden. Dit omdat ze kwalitatief niet in orde zouden zijn en veel problemen hebben gegeven. Ondervinden jullie dit of word dit simpelweg maar gezegd? Beide zaken kwamen erg professioneel op ons over.
@Laurences wat was volgend deze zaken wel aan te bevelen? Leverde ze wel Hotbath als je dat toch wilde?
@Laurences, de Hotbath kranen die ik heb (8 maanden in gebruik) doen het uitstekend. Worden ook niet heet etc. De zaken die het wel aanbevelen vertellen (en laten ook zien) dat het binnenwerk van Hotbath kranen kwalitatief goed zijn in vergelijking met andere series van andere merken.
@Laurences ook ik heb een aantal van deze zaken gesproken. Dit gezien ik al mijn kranen van Hotbath wil hebben. Ik ben er achtergekomen waarom ze nu Hotbath niet aanbevelen.
1. Ze hebben geen afspraken met Hotbath dus kunnen ze niet leveren of wel niet met een korting leveren waardoor de offerte altijd duurder uitpakt dan concurrenten die dat wel hebben.
2. Ze werken met een bepaald (b) merk en daar halen ze meer marge uit. Zoals Wiesbaden bij een aantal “sani” winkels.
Dus ik zou eens goed kijken met welke merk ze werken. Want heb tot nu toe niets meer dan lof gelezen over hotbath en daarom ook mijn keuze hiervoor.
1. Ze hebben geen afspraken met Hotbath dus kunnen ze niet leveren of wel niet met een korting leveren waardoor de offerte altijd duurder uitpakt dan concurrenten die dat wel hebben.
2. Ze werken met een bepaald (b) merk en daar halen ze meer marge uit. Zoals Wiesbaden bij een aantal “sani” winkels.
Dus ik zou eens goed kijken met welke merk ze werken. Want heb tot nu toe niets meer dan lof gelezen over hotbath en daarom ook mijn keuze hiervoor.
Hotbath wordt door mijn loodgieter juist omschreven als een van de betere merken.
Ik ging automatisch richting grohe/hansgrohe, terwijl dat schijnbaar helemaal niet meer zo A-kwaliteit is als 'vroeger'. Uiteindelijk na research (o.a. veel tevreden gebruikers hier in dit topic) bij diverse zaken voor Hotbath gekozen. Hopelijk is het zwart een beetje zwart te houden
Ik ging automatisch richting grohe/hansgrohe, terwijl dat schijnbaar helemaal niet meer zo A-kwaliteit is als 'vroeger'. Uiteindelijk na research (o.a. veel tevreden gebruikers hier in dit topic) bij diverse zaken voor Hotbath gekozen. Hopelijk is het zwart een beetje zwart te houden
d0s schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:05:
Hotbath wordt door mijn loodgieter juist omschreven als een van de betere merken.
RUFFNECK schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:15:
@Laurences, de Hotbath kranen die ik heb (8 maanden in gebruik) doen het uitstekend. Worden ook niet heet etc. De zaken die het wel aanbevelen vertellen (en laten ook zien) dat het binnenwerk van Hotbath kranen kwalitatief goed zijn in vergelijking met andere series van andere merken.
Xtince schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:51:
@Laurences ook ik heb een aantal van deze zaken gesproken. Dit gezien ik al mijn kranen van Hotbath wil hebben. Ik ben er achtergekomen waarom ze nu Hotbath niet aanbevelen.
Ze leveren het wel, hun installateurs willen er liever geen garantie op geven ivm (in hun ogen) kwalitatief mindere producten. Ze verkopen veel Vola en Dornbracht. Na jullie (positieve) ervaringen gelezen te hebben durf ik er ook voor te gaan. Ze zien er toch wel érg mooi uit. Bedankt.My-life schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:10:
@Laurences wat was volgend deze zaken wel aan te bevelen? Leverde ze wel Hotbath als je dat toch wilde?
Ik heb een vraag over het benodigde vermogen van een radiator om de ruimte op te kunnen warmen. De aannemer heeft destijds (voordat we voor casco hadden gekozen) aangegeven dat ik een radiator van minstens 1500W te moeten nemen, wil ik de hele ruimte op kunnen warmen.
Gisteren heb ik met diegene die mijn badkamer gaat maken gesproken. Hij vroeg zich sterk af waarom ik niet voor vloerverwarming ga, aangezien de vloer er toch niet in zit. Volgens hem zou ik het voor de prijs niet moeten laten, want is minimaal verschil (nog geen concrete prijs gekregen)
Maar mijn vraag is: stel ik neem vloerverwarming kan ik dan ook gaan voor een radiator met een lager vermogen? Iets meer keuze voor mij en flink prijsverschil.
Gisteren heb ik met diegene die mijn badkamer gaat maken gesproken. Hij vroeg zich sterk af waarom ik niet voor vloerverwarming ga, aangezien de vloer er toch niet in zit. Volgens hem zou ik het voor de prijs niet moeten laten, want is minimaal verschil (nog geen concrete prijs gekregen)
Maar mijn vraag is: stel ik neem vloerverwarming kan ik dan ook gaan voor een radiator met een lager vermogen? Iets meer keuze voor mij en flink prijsverschil.
.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]
Hmm goede vraag, kan het ook laten vervallen idd. Niet eens over nagedacht.Deleon78 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:40:
Waarom zou je dan nog een radiator nemen?
Maar op zich is een radiator wel handig voor natte handdoeken.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]
Wil juist voorkomen dat ik achteraf met elektrische radiator bezig moet zijn. Die elektrische dingen zijn ook energieslurpers. Ga denk ik voor een goedkopere handdoekradiator samen met de vloerverwarming...Deleon78 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:58:
[...]
De ruimte is op zich al warm, dus dan zou je gewoon kunnen voldoen met een stangEvt later een elektrische radiator als je het toch om eoa reden zou missen. Die zet je dan aan als je gaat douchen en weer uit als je klaar bent. Alleen voor de warme handdoeken.
Tis maar een idee
[ Voor 4% gewijzigd door Xtince op 12-08-2018 16:14 ]
.
[ Voor 111% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]
Vanaf de vloerverwarmingverdeler een extra lus naar een laagtemp radiator om de handdoeken te laten drogen.
Dat wordt hem ook. Thnx.D.deJong schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:36:
Vanaf de vloerverwarmingverdeler een extra lus naar een laagtemp radiator om de handdoeken te laten drogen.
Heb van de badkamerboer de tip gekregen om hoekstopkranen te nemen bij de vier kranen die ik afneem. Dit zodat je de leiding van de kraan dicht kan draaien, zonder dat alles dicht moet.
Daarnaast adviseren ook meteen een doorstroombegrenzer te nemen voor de toiletten. Omdat de up320 krachtig zou spoelen en dat over de rand van v&b wc kan spetteren. De doorstroombegrenzer zou dit verhelpen.
De prijzen van bovenstaande valt wel mee. Maar wordt beaamt dat deze spullen handig zijn om aan te schaffen?
[ Voor 50% gewijzigd door Xtince op 13-08-2018 19:00 ]
Jongens even een hele korte vraag.
Wij moesten via de bouw een badkamer uitzoeken, begon de ellende alles moet verplaatst worden om een bad te plaatsen, kachel moet eruit, daar moet een elektrische terug, veel blabla... bad erin kost alleen al 3500 euro. Kachel kost 1000, extra tegels 1000 euro voor kleurverandering, komt nog bij kijken dat de douche een wand moet krijgen kost 1000 euro.... al met al een dikke euro's voor deze simpele upgrade, terwijl het er nog steeds basic blijft uitzien zonder een fatsoenlijke kast onder je standaard sanitair.
Een inkoppertje misschien maar? wij krijgen 1700 terug voor toilet beneden + badkamer als we het casco laten opleveren.
We willen max 5000 besteden aan de badkamer en 1000 besteden aan toilet.
Zou dit haalbaar zijn?
Of toch maar niet casco en allemaal budget oplossingen zoeken.
Grrr
Overigens: de lieve meneer van de sanitair winkel zou 3 dagen geleden al een offerte af hebben maar dus nog STEEDS NIET ontvangen.. vertrouwen voelt een beetje weg te zakken.
Wij moesten via de bouw een badkamer uitzoeken, begon de ellende alles moet verplaatst worden om een bad te plaatsen, kachel moet eruit, daar moet een elektrische terug, veel blabla... bad erin kost alleen al 3500 euro. Kachel kost 1000, extra tegels 1000 euro voor kleurverandering, komt nog bij kijken dat de douche een wand moet krijgen kost 1000 euro.... al met al een dikke euro's voor deze simpele upgrade, terwijl het er nog steeds basic blijft uitzien zonder een fatsoenlijke kast onder je standaard sanitair.
Een inkoppertje misschien maar? wij krijgen 1700 terug voor toilet beneden + badkamer als we het casco laten opleveren.
Zou dit haalbaar zijn?
Grrr
Overigens: de lieve meneer van de sanitair winkel zou 3 dagen geleden al een offerte af hebben maar dus nog STEEDS NIET ontvangen.. vertrouwen voelt een beetje weg te zakken.
Ik heb de handdoekradiator aangesloten op zowel het cv circuit als een elektrisch element in de radiator. Vooral in het voor- en naseizoen hoeft de vloerverwarming nog niet aan, maar wil ik wel droge handdoeken. Dan wordt alleen het elektrische element gebruikt (aangestuurd door domotica pakket). Als het kouder is zet ik de thermostaat knop open en stroomt deze mee op het vloerverwarmingscircuit.D.deJong schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:36:
5000,- is krap als je alles moet laten doen, als je zelf wat kan of hulp van een handige Harrie kan regelen is het te doen. Als je het laat doen is dat de grootste kostenpost nog buiten je wensen qua tegel en sanitair.
Die combi kende ik nog niet, erg slim.CodeIT schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:30:
[...]
Ik heb de handdoekradiator aangesloten op zowel het cv circuit als een elektrisch element in de radiator. Vooral in het voor- en naseizoen hoeft de vloerverwarming nog niet aan, maar wil ik wel droge handdoeken. Dan wordt alleen het elektrische element gebruikt (aangestuurd door domotica pakket). Als het kouder is zet ik de thermostaat knop open en stroomt deze mee op het vloerverwarmingscircuit.
Ik heb 2x een up320 + Villeroy & Boch Omnia Architectura combipack DirectFlush met softclose. Er zit geen doorstroombegrenzer tussen, maar het spetter niet.Xtince schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:55:
[...]
Daarnaast adviseren ook meteen een doorstroombegrenzer te nemen voor de toiletten. Omdat de up320 krachtig zou spoelen en dat over de rand van v&b wc kan spetteren. De doorstroombegrenzer zou dit verhelpen.
En vrij goedkoop. Een standaard badkamerradiator met zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...4396040/9200000040695965/ (ik heb er eentje zonder thermostaat).
Het water in de radiator wordt opgewarmd door deze staaf. Als de knop van de radiator dicht zit, blijft de warmte dus in de radiator.
Dankjewel!D.deJong schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:32:
5000,- is krap als je alles moet laten doen, als je zelf wat kan of hulp van een handige Harrie kan regelen is het te doen. Als je het laat doen is dat de grootste kostenpost nog buiten je wensen qua tegel en sanitair.
Dit is eigenlijk wat wij voor ogen hebben en hier vraagt de projectontwikkelaar voor sanitair rond de 6k extra voor:

Nb: toilet en douche is al zo, alleen staat er geen schermpje, wastafel is er ook komt alleen kastje onder, spiegel is er ook al.. bad nog niet.
Als je geen sanitair kiest wordt hij dan ook niet helemaal casco opgeleverd? Zo niet dan valt het mee, dan moet het kunnen voor 5000.
Qua ontwerp, ik zou zo het bad laten vallen voor meer ruimte.
Qua ontwerp, ik zou zo het bad laten vallen voor meer ruimte.
[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 13-08-2018 21:56 ]
Dank, heb even gekeken naar dat elektrische element, maar betekent dus ook dat ik een aparte stopcontact in de buurt van de radiator moet hebben.CodeIT schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:30:
[...]
Ik heb de handdoekradiator aangesloten op zowel het cv circuit als een elektrisch element in de radiator. Vooral in het voor- en naseizoen hoeft de vloerverwarming nog niet aan, maar wil ik wel droge handdoeken. Dan wordt alleen het elektrische element gebruikt (aangestuurd door domotica pakket). Als het kouder is zet ik de thermostaat knop open en stroomt deze mee op het vloerverwarmingscircuit.
Is het niet mogelijk om de vloerverwarming aan te sluiten op de leidingen van de radiator, maar dat je ze wel apart van elkaar kunt bedienen? Dan hoef je in die maanden/weken ook alleen de handdoekradiator aan hebben.
Ja, je kunt de vloerverwarming aansluiten parallel met de radiator. Je gebruikt dan een RTL-ventiel om de vloerverwarming te regelen. Je kunt dan kiezen wat je geheel/gedeeltelijk open zet.

[ Voor 12% gewijzigd door hansvk op 14-08-2018 07:40 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wat wil je daar precies mee bereiken? Waarom zou je dat apart van elkaar willen regelen?Xtince schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:39:
[...]
Dank, heb even gekeken naar dat elektrische element, maar betekent dus ook dat ik een aparte stopcontact in de buurt van de radiator moet hebben.
Is het niet mogelijk om de vloerverwarming aan te sluiten op de leidingen van de radiator, maar dat je ze wel apart van elkaar kunt bedienen? Dan hoef je in die maanden/weken ook alleen de handdoekradiator aan hebben.
Het werkt dan nog steeds pas als de kachel aanslaat aan de hand van je kamerthermostaat en als die aanslaat is het koud en dan wil je de vloerverwarming ook wel aan hebben.
Als je in de niet koude periode droge/warme handdoeken wil dan is dat electrische verwarmingselement een uitkomst.
[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 14-08-2018 08:16 ]
Het is moordend druk bij bedrijven die werkzaam zijn in de bouw, helemaal nu rond de vakantieperiodes. Het blijft overigens niet netjes nee.Remko.me schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:10:
Jongens even een hele korte vraag.
Zou dit haalbaar zijn?
Grrr
Hoe casco wordt je badkamer en toilet opgeleverd? Definitie hiervan verschilt nogal. Bij sommige heb je alleen de standleiding door de badkamer lopen en dien je zelf al het leidingwerk nog op de plek te leggen en bij andere liggen alle aan- en afvoeren al op de plek. En geloof dat je nog paar smaken hebt (geen dekvloer, wel dekvloer).
Heb voor exact dezelfde keuzes gestaan. Moest qua aanpassingen van de badkamer (nissen en muurtjes) en sanitair een meerprijs van ~5k aftikken bij de projectleverancier. Grotere tegels 60x60 en 60x30 was een meerprijs van ~3,4k. Heb ervoor gekozen om de badkamer casco op te laten leveren, kreeg 2,5k terug. Had voor m'n gevoel allemaal b-merk sanitair in de badkamer zitten, pot en kranen waren allemaal goedkoopste van het goedkoopste.
Mijn woning is een paar weken geleden opgeleverd en ga nu spullen uitzoeken voor de badkamer en toilet. Heb begroot dat ik ongeveer tussen de 5500-7000€ kwijt ben. Alles moet in de vrije tijd gebeuren van de vakmensen, huur dus geen bedrijf in. Stelpost van wandtegels 20€ m2 en vloertegels 50€ m2, uurloon 22,50€ gerekend en verwacht ongeveer 70uur bezig te zijn. Rest van het geld zit dus in het sanitair en meubels.
6000€ is dus wel te doen maar krap. Je moet vakmensen kennen die in hun vrije tijd bij je komen klussen. Als je een bedrijf/ vakman inhuurt kun je er wel 2 tot 3k erbij optellen.
Even een cross post (cverkooyen in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4") vanuit het klussen topic omdat het meer hier thuis hoort.
Voor ons nieuwe huis zit ik te twijfelen wat wijsheid is qua badkamer afzuiging. Momenteel hebben we een mechanische ventilatie (Daalderop) die alleen voor de badkamer is.
In ons nieuwe huis gaan willen we hetzelfde. Is een mechanische ventilatie box voor alleen de badkamer overkill en kun je dan net zo goed zoiets nemen: https://www.bol.com/nl/p/...gn=CPS&utm_content=wp_bsl
Ik denk dat zo'n kleine ventilator een stuk meer herrie zal geven maar zijn er verder nog redenen om voor een echte mechanische ventilatie te gaan als het alleen voor de badkamer is?
Voor ons nieuwe huis zit ik te twijfelen wat wijsheid is qua badkamer afzuiging. Momenteel hebben we een mechanische ventilatie (Daalderop) die alleen voor de badkamer is.
In ons nieuwe huis gaan willen we hetzelfde. Is een mechanische ventilatie box voor alleen de badkamer overkill en kun je dan net zo goed zoiets nemen: https://www.bol.com/nl/p/...gn=CPS&utm_content=wp_bsl
Ik denk dat zo'n kleine ventilator een stuk meer herrie zal geven maar zijn er verder nog redenen om voor een echte mechanische ventilatie te gaan als het alleen voor de badkamer is?
Thanx super handig!hansvk schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:38:
Ja, je kunt de vloerverwarming aansluiten parallel met de radiator. Je gebruikt dan een RTL-ventiel om de vloerverwarming te regelen. Je kunt dan kiezen wat je geheel/gedeeltelijk open zet.
[afbeelding]
Het is dat ik geen stopcontact bij de radiator wil hebben, vandaar dat zon elektrische element afvalt. De vloerverwarming zet ik dan aan in de echt koude maanden, als we die nog meemakenD.deJong schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:12:
[...]
Wat wil je daar precies mee bereiken? Waarom zou je dat apart van elkaar willen regelen?
Het werkt dan nog steeds pas als de kachel aanslaat aan de hand van je kamerthermostaat en als die aanslaat is het koud en dan wil je de vloerverwarming ook wel aan hebben.
Als je in de niet koude periode droge/warme handdoeken wil dan is dat electrische verwarmingselement een uitkomst.
De vloerverwarming niet mee laten draaien terwijl je wel aan het stoken bent levert niks op, of te wel waarom zou je hem appart willen bedienen? Wel warme handdoeken geen warme voeten? Je ketel laat je niet alleen aanspringen voor je handdoeken.
Ik wil niet zeuren maar ik probeer de logica te doorgronden.
[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 14-08-2018 22:58 ]
Ik vat het ook niet op als zeuren. Integendeel je hebt kundige opmerkingen in zowel dit topic als andere (bouwgeralteerde) topics die ik volgD.deJong schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:56:
De vloerverwarming niet mee laten draaien terwijl je wel aan het stoken bent levert niks op, of te wel waarom zou je hem appart willen bedienen? Wel warme handdoeken geen warme voeten? Je ketel laat je niet alleen aanspringen voor je handdoeken.
Maar aan je opmerking te lezen is deze optie niet echt slim
De logica die ik als noob achter zie is dat ik de radiator ook aan kan hebben zonder dat het perse nodig is om de vloerverwarming aan te zetten. Maar ik zie iets over het hoofd, merk ik nu wel haha