MBYJMEI schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:04:
[...]
Waar zoek je vooral een ontwerper voor?
Voor het design qua stijl, of voor de indeling?
Qua stijl zou ik op Pinterest’s zoeken naar stijlen die je leuk vindt, en qua indeling denk ik dat het vooral zo moet zijn dat je het zelf praktisch vindt. Jij (en je partner/gezin) gaan het gaan gebruiken dus als ik naar mezelf kijk heb ik de indeling vooral zelf uitgedacht en met de aannemer& installateur gekeken wat mogelijk was.
Als je een goede aannemer/installateur hebt, hebben ze ook heel veel inzicht daarin en verder in badkamer winkels willen ze ook goed meedenken.
En niet te vergeten je mede-forumleden!

Vooral voor het design en dan met name meer het complete plaatje. Indeling staat naar mijn idee redelijk vast, hoewel ik mij ook wel wil laten verrassen door een ander of aangepast idee van wat ik in mijn hoofd heb.
Pinterest gebruik ik veelvuldig.
Ik kan goed bouwen en nabootsen wat ik zie, maar geef mij 10 minuten op Pinterest en ik heb 50 badkamers bij elkaar geklikt die ik mooi vindt, en daarna doe ik niks meer omdat ik niet kan kiezen tussen alles wat ik ik mooi vindt.
Verder ben ik niet goed in dingen bij elkaar uitzoeken. Net als tegels. Ik loop door een badkamerzaak en zie direct 10 verschillende tegels die ik mooi vindt. Maar die passen niet alle 10 bij elkaar. En kan dan geen keuze meer maken welke wel of niet moeten afvallen.
Ik wil juist niet naar een badkamerzaak. Omdat ik er geen badkamer ga kopen. En dus geen zin om te doen alsof zodat ze een ontwerp voor mij maken.
Die grijze terrazo tegel vindt ik mooi. Brushed bronze inbouw kranen. Een houten meubel met lades. Maar zal ik de vloertegels doortrekken op de wand? De wand in 60x120 doen? De vloer eventueel 80cm tegels gebruiken omdat dit beter uitkomt met de beschikbare maat?
Dat soort dingen. En ik ben niet handig in zo'n programma als floorplanner. Een grove indeling via zo'n planner die je bij diverse badkamerzaken hebt lukt nog wel, maar heb het geduld niet om tot in het kleinste detail dit helemaal in te tekenen.
Wat ik wil voorkomen is dat ik de badkamer begin op te bouwen en op het eind erachter kom een soort grote fout te hebben gemaakt.
Normaal gesproken bouw ik dingen uit mijn hoofd of hoogstens van een schetsje van een paar pennestreken, en gedurende het bouwen pas ik het ontwerp aan of kijk hoe ik het oplos.
Dus een ontwerper die je verrast en het hele plaatje heeft, net als op Vtwonen op tv. Als je het eenmaal ziet kun je het namaken, maar vooraf had je zoiets nooit zelf kunnen verzinnen.
Ieder zijn vak toch. En de kosten zijn te overzien.