Mijn badkamer heeft een L-vorm en is pakweg 3 x 1.5 m + een ex-doucheruimte van ongeveer 1 x 1 m, en dan een los toilet van ongeveer 1.5 x 1 m., in een flat t.w.v. 250.000 Euro - dus meer dan 10.000 Euro wil ik eigenlijk niet uitgeven.
Er is redelijk wat sloopwerk benodigd omdat de vorige bewoners 20 jaar geleden een beunhaas hebben gebruikt voor de aanleg, o.a. dubbele lagen tegels (vloeren en wanden), elektra die veilig is maar dan is ook alles gezegd, wasmachine staat in oude douche, slecht afgewerkt badkamermeubel en losse douchecabine, hangend toilet dat beweegt als je gaat zitten, twijfelachtig leidingwerk, verlaagd plafond dat fout is aangelegd, en in een van de muren zit nog een oud deurkozijn richting woonkamer verborgen (vermoedelijk OSB plaat met pleisterwerk er overheen)...
Ik denk dat ik het grootste deel wel zelf kan slopen nadat het water is afgesloten, behalve mogelijk de constructie waar het toilet aan is opgehangen - die is namelijk wel heel goed vastgezet (i.t.t. het toilet en de spoelbak zelf

)
Het op dit moment vage plan dat ik ervoor heb is:
- al het tegelwerk vervangen door goede kwaliteit maar verder standaard nieuwe tegels - dus geen monsterlijk grote tegels, wat gezien dat de muren niet mooi recht zijn ook makkelijker is. In een andere kleur dan het huidige poepgeel, dat wel.
- douchecabine weghalen en douche terugverplaatsen naar oorspronkelijke plek. Het probleem hier is dat al het leidingwerk moet worden vervangen zodat ik van het prutswerk af ben, en dat de douchewand lek is gemaakt omdat er een verlengsnoer dwars doorheen is getrokken
- wasmachine terugverplaatsen naar oorspronkelijke plek, waar een oplossing nodig is voor de afvoer omdat de beunhaas de oorspronkelijke afvoer heeft afgezaagd net voordat hij in het beton verdwijnt en er vervolgens een afsluiter in heeft gesoldeerd.
- wasbak en badkamermeubel vervangen door iets redelijks. Deze is makkelijker omdat de beunhaas geen enkele van de leidingen heeft vastgezet en het stuk dat echt slecht werk was al vijf jaar geleden is vervangen na een lekkage (tip: nooit twee leidingen aan elkaar 'koppelen' door twee koppelstukken tegen elkaar te duwen

).
- hangend toilet vervangen door een normaal exemplaar, ook zodat de schacht met leidingen toegankelijk is voor het renoveren van het geprutste leidingwerk voor de douche. Hiervoor OSB tussenwand die lijkt op een constructie in een bunker er uit slopen, losstaande inbouwspoelbak achter de wand verwijderen, en prutswerk met leidingen oplossen. Ook verlengsnoer dat dwars door twee muren is getrokken verwijderen.
- oud deurkozijn lokaliseren en opnieuw afsluiten, deze keer zonder holle ruimte tussen de platen, maar gelijktijdig ook een raam aanbrengen zodat er wat natuurlijk licht naar binnen kan vallen vanuit de woonkamer.
- resonerend en foutief aangelegd verlaagd plafond weghalen en verlichting fiksen.
Waarschijnlijk zal de volgorde van het bovenstaande wat moeten worden aangepast. Moet ik foto's plaatsen zodat jullie de huidige zooi kunnen aanschouwen? Oppervlakkig ziet het er goed uit, totdat je achter dingen en naar de details gaat kijken...