Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik kan zelf met de beste wil van de wereld echt niets ontdekken wat beter is dan Windows 7. Het zit alleen maar vol met nieuwe 'features' die ik totaal niet nodig heb op een desktop PC.

Ja, ik begrijp dat Windows 10 handig is op een tablet. Daar is het ook in eerst instantie voor bedoeld. Maar als een desktop/laptop OS schiet het echt te kort en is het een enorme downgrade t.o.v. Windows 7.

Waarom? Een aantal punten:
  • Het startmenu is volstrekt onbruikbaar. Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
  • Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones. Een PC of laptop gebruik je om productief te zijn. Dan wil je meer features, niet minder. Dan wil je optimaal gebruik maken van de ruimte op je scherm. Dan wil je niet dat de helft van je scherm verspilt wordt door enorme knoppen en teksten.
  • Windows 10 zit vol spyware. Alles wat je doet wordt naar Microsoft gestuurd. Elke zoekterm en ik vermoed elk document en elke email ook wordt gescand. MS is natuurlijk niet de enige die dit doet. Apple en Google en Facebook doen het ook. Het is het nieuwe business model. Jij en jouw gegevens zijn het product geworden. Privacy bestaat niet meer.
  • De interface is minder gebruiksvriendelijk. Je hebt meer muisklikken en vensters nodig om hetzelfde gedaan te krijgen. De interface is inconsistent met verschillende thema's en kleuren. Bijna niets meer is naar eigen smaak in te stellen en alles is spuug lelijk.
  • Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen. Je krijgt elke wijziging die Microsoft wil door je strot geduwd.
Er is nog veel meer te noemen. In dit artikel staat het allemaal aardig opgesomd.

Ik weet dat een aantal problemen te verbeteren zijn door third-party programma's zoals Classic shell. Maar dat zou toch in een volwassen OS niet nodig hoeven zijn.

Dus wat is er beter? Waarom zijn jullie zo blij met Windows 10? Vertel het mij want ik begrijp het echt niet. Ik vind het gewoon zo jammer en zo onbegrijpelijk dat Microsoft moedwillig alles slechter maakt, terwijl Windows 7 gewoon uitstekend was.

Gelukkig heb ik Windows 10 alleen op mijn laptop en blijf ik Windows 7 so lang als het kan gebruiken op mijn vaste pc. Daarna zal ik waarschijnlijk over moeten stappen naar Linux, hoewel dat ook niet echt een alternatief is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat ik de muis nu kan scrollen in inactieve vensters vind ik wel fijn.
God, als ik dat op mijn werk zou hebben zou ik echt zoveel productiever zijn en minder rsi krijgen.
Gejat van Linux natuurlijk maar maakt niet uit.
Verder vind ik het niet geweldig, meer een noodzakelijk kwaad voor de games enzo.

[ Voor 45% gewijzigd door Soldaatje op 21-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dus ? Dan gebruik je toch Windows 7, what's the problem ?
Windows 7 lifecycle eindigt op 14-01-2020, dus je hebt nog een aantal jaren te gaan.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 18:59
Persoonlijk vind ik Windows 8.1, maar dan wel met Classic Shell, ook beter dan Windows 10. En sneller en beter instelbaar, zoals het configureren van automatische updates. Die apps en metromenu heb ik nog nooit gebruikt, dat is inderdaad zooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:56:

• Het startmenu is volstrekt onbruikbaar. Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
Als je op je startknop klikt en dan je rij met programma's ziet kan je op bijvoorbeeld op de A klikken en dan krijg je een menu met alle letters. Daar kan je dan op de letter klikken die je wilt en voilà, je bent bij je gezochte programma.

Vind alles persoonlijk juist overzichtelijker. Zolang je het zelf goed hebt ingericht.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Als het startmenu van Windows 10 al te moeilijk voor je is dan kun je idd maar beter nog even op Windows 7 blijven hangen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb een laptop en een pc, beidde met Windows. Ik heb altijd een hekel gehad aan win7, dus met Vista gewerkt tot Windows 8 uitkwam.

Mijn ervaring met Windows 8 was positief. de UI was niet zo mooi. Maar alles werkte prima. ik had ook geen moeite met het nieuwe startmenu. Alleen met het dubbele configuratiescherm.

Ten tijden van de gratis upgrade van 8.1 naar 10 heb ik op mijn gamepc de upgrade gedaan, maar mijn ervaring met windows 10 valt mij tegen. Geen enkel punt waarop ik m beter vind, en juist een hoop kleine dingen waar ik mij aan erger. volume regelaar,die lelijke popups rechts, stomme geluidjies die je niet uit kan schakelen.

dus ik blijf bij win8.1 voor mijn laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 21-01-2017 11:13 ]

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HoroHoro
M!chel schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:02:
Als het startmenu van Windows 10 al te moeilijk voor je is dan kun je idd maar beter nog even op Windows 7 blijven hangen! :+
Moeilijk is niet het juiste woord. Gewoon zeer onhandig en gebruikers onvriendelijk. Maar inderdaad, ik blijf op Windows 7 zo lang als ik kan en op mijn laptop heb ik het Windows 7 startmenu weer terug d.m.v. Classic Shell. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 20:13

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Je kan het startmenu gewoon aanpassen hoor, je kan programma's uit de lijst in de lijst met tiles slepen, en andere weer verwijderen....

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 19:15
Zelf zoeken in het start menu? Doe ik nooit Windows knop, applicatie naam in typen en enter.

Windows 8 was verschrikkelijk met het start menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 17:46
Opstarten van windows 10 is sneller.
Virtuele desktops (Van linux gepikt) maar geweldig.
Betere multi monitor support.
Splitscreen voor applicaties is beter en intiutiever.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vergeet het startmenu, laat MS eerst maar eens de bugs uit W10 halen...
Pas vanaf vorige week kan ik mijn laptop weer herstarten zonder in veilige modus (geweldig hoe je daar nu in komt btw, wat was er mis met F8 ipv nu maar de stroom eruit te blijven trekken in de hoop dat Windows zin heeft om je het menu te tonen?...) systeemherstel te gebruiken om alle updates terug te draaien...
Dat Shift ingedrukt houden en herstarten aanklikken is lachen als je een muis hebt (en zelfs dan werkt het btw niet...) maar met alleen een toetsenbord heb je gewoon pech wat betreft MS...
Al sinds de release op mijn laptop W10 (en daarvoor verschillende beta's in VM's gehad), zowat alles heeft wel problemen gegeven, vooral na de release...
W10 is gewoon nog niet af, had nooit de beta status mogen verlaten zoals het nu is, de bugs maar ook het gesplitste Control Panel/PC Settings gedoe is gewoon genant...
Gebruik het dagelijks en kom elke dag wel iets nieuws tegen wat niet logisch is, niet werkt of gewoon hinderlijk is voor de gebruiker...

[ Voor 10% gewijzigd door RGAT op 21-01-2017 11:10 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoroHoro
SurfBoy schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:02:
[...]

Als je op je startknop klikt en dan je rij met programma's ziet kan je op bijvoorbeeld op de A klikken en dan krijg je een menu met alle letters. Daar kan je dan op de letter klikken die je wilt en voilà, je bent bij je gezochte programma.

Vind alles persoonlijk juist overzichtelijker. Zolang je het zelf goed hebt ingericht.
Ja. Ik begrijp hoe het werkt. Maar ik snap niet hoe dit handiger is. Dan ga je ervan uit dat ik altijd de naam van het programma weet. Dat is in veel gevallen niet zo en dit is ook niet intuitief. Mensen categoriseren dingen. Dat is mensen eigen. In het originele startmenu kon je programma's categoriseren. In het nieuwe kan dit niet. En dat vind ik dus slechter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

HeatWave schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:06:
Je kan het startmenu gewoon aanpassen hoor, je kan programma's uit de lijst in de lijst met tiles slepen, en andere weer verwijderen....
Of zoals ik het al tijd sinds vista: gewoon eerste paar letters typen en op enter rammen. werkt voor mij sneller dan zoeken in menutjes :)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wie gebruikt er dan ook het start menu? :D Gewoon intypen wat je hebben wilt en 'Enter'.

^^Dat dus.

[ Voor 10% gewijzigd door warhamstr op 21-01-2017 11:10 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Christiaan676 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:07:
Zelf zoeken in het start menu? Doe ik nooit Windows knop, applicatie naam in typen en enter.

Windows 8 was verschrikkelijk met het start menu.
Ach, eigenlijk heb je tegenwoordig niets meer dan die zoekfunctie nodig en die zit er in sinds Windows 7. :)
Een voordeel van Windows 10 tegenover Windows 7 is dan weer wel Direct X 12. Voor jou wellicht niet interessant, maar voor een boel gamers wel. Verder is het een kwestie van wennen. Ikzelf zou overigens niet meer terug willen naar Windows 7, omdat het menu Start zoveel verbeterd is (eigenlijk met Windows 8.1 al, maar nog wat uitgebreid met Windows 10).

Enige zijn de privacy issues, omdat Windows 10 zoveel met MS deelt. Maar daar is gelukkig O&O Shutup 10 voor. ;) Overigens zou het mij niet verbazen dat Windows 7 (of 8.x for that matter) ook, maar in mindere mate, data delen met MS. Een goed voorbeeld daarbij is de virusscanner, die dat standaard doet. ;) Dus dat er data naar MS verstuurd wordt, gebeurd al jaren. :)

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoroHoro
mrc4nl schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Of zoals ik het al tijd sinds vista: gewoon eerste paar letters typen en op enter rammen. werkt voor mij sneller dan zoeken in menutjes :)
Ja. En dit doe ik ook vaak zo. Maar nogmaals: dan ga je ervan uit dat ik de naam altijd weet. Het categoriseren van dingen is naar mijn mening gewoon een stuk handiger en intuitiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:11:
[...]

Ja. En dit doe ik ook vaak zo. Maar nogmaals: dan ga je ervan uit dat ik de naam altijd weet. Het categoriseren van dingen is naar mijn mening gewoon een stuk handiger en intuitiver.
Hoe weet je bij bijvoorbeeld Win7 door te zoeken dat je op den duur het juiste hebt? Je moet dan toch altijd een naam weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 09:53

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ja snap het probleem ook niet echt, als je het niet wilt gebruiken dan gebruik je het toch niet?

Start menu is flink verbeterd na een aantal updates, maar ik gebruik het startmenu bijna nooit.

'spyware' : http://bgr.com/2015/08/14...prevention-privacy-tools/

App store/metro apps gebruik ik niet. Hoef je ook niet te gebruiken..

Windows update kun je 'gewoon' uitzetten. https://support.microsoft...ation-and-upgrade-options

Daarbij werkt windows 10 sneller/beter op 'oudere' hardware.

Windows Vista werkte voor mij ook goed, later toch overgestapt naar Windows 7.

Windows 10 beta geprobeerd en dat beviel goed. Nu maak ik op alles gebruik van W10 en bevalt goed.

Ja ik zet de 'spyware' uit, Windows update staat gewoon aan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

warhamstr schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:12:
Hoe weet je bij bijvoorbeeld Win7 door te zoeken dat je op den duur het juiste hebt? Je moet dan toch altijd een naam weten?
Dit moet je bij Windows 10 toch ook weten? :? Beetje een non-excuus dit, of ik begrijp je verkeerd.
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:11:
Volgens mij kan dat in Windows 10 ook gewoon, volgens mij hoeft dat ook niet eens per se met een tool als classic shell bijvoorbeeld. Echter moet je daar dan zélf wat moeite in steken om het zo in te delen.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoroHoro
belrpr schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:07:
Opstarten van windows 10 is sneller.
Virtuele desktops (Van linux gepikt) maar geweldig.
Betere multi monitor support.
Splitscreen voor applicaties is beter en intiutiever.
Ik merk zelf geen verschil in snelheid.
Virtuele desktops kan idd handig zijn maar ik heb dit zelf nooit nodig gehad of gemist.
Multi-monitor is fijn.
Splitscreen is idd ook beter.

En ik vind zelf de nieuwe task manager ook beter, om nog maar wat positiefs te noemen.

Maar dit zijn slechts een aantal kleine dingen en wegen voor mij persoonlijk echt niet op tegen alle eerder genoemde nadelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
prutser001 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:12:
Ja snap het probleem ook niet echt, als je het niet wilt gebruiken dan gebruik je het toch niet?

Start menu is flink verbeterd na een aantal updates, maar ik gebruik het startmenu bijna nooit.

'spyware' : http://bgr.com/2015/08/14...prevention-privacy-tools/

App store/metro apps gebruik ik niet. Hoef je ook niet te gebruiken..

Windows update kun je 'gewoon' uitzetten. https://support.microsoft...ation-and-upgrade-options

Daarbij werkt windows 10 sneller/beter op 'oudere' hardware.

Windows Vista werkte voor mij ook goed, later toch overgestapt naar Windows 7.

Windows 10 beta geprobeerd en dat beviel goed. Nu maak ik op alles gebruik van W10 en bevalt goed.

Ja ik zet de 'spyware' uit, Windows update staat gewoon aan.
Het is een discussie-topic ;) Een forum heeft geen nut als er niet gediscusseerd mag worden toch.
Heb het ook al vanaf release op mijn laptop (dagelijks gebruik) en vanaf zowat de eerste Dreamspark beta op mijn desktop in een VM gedraait en tot vorige week kon ik mijn laptop niet herstarten zonder Systeemherstel te gebruiken om de brakke updates eraf te gooien (laptop kon niet inloggen...)
Windows 10 was gratis en nog heb ik teveel betaald...
Een hoop mensen vragen zich echt af welke richting MS nu opgaat met hun OS, het gaat in ieder geval de verkeerde kant op met de focus op hogere nummertjes dan op kwaliteit en functionaliteit, beter een flashy start menu dan een werkende Control Panel die niet verspreid is over meerdere applicaties bijvoorbeeld....

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoroHoro
prutser001 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:12:
Ja ik gebruik het niet. Het 'probleem' is simpelweg dat ik het jammer vind dat bijna alles in deze versie slechter is gemaakt en dat ik dat ook niet begrijp. En er komt een dag dat ik Windows 7 niet meer kan gebruiken en wat doe ik dan? Ik wil wel graag sommige Windows programma's blijven gebruiken.

Nu ga ik me daar nu nog geen zorgen over maken. Maar het doel van deze post was met name om uit te vinden wat jullie er goed aan vinden en ook om een, hopelijk, interessante discussie op gang te brengen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

RGAT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:15:
[...]
Het is een discussie-topic ;) Een forum heeft geen nut als er niet gediscusseerd mag worden toch.
Zolang het maar zinnige topics zijn.
Nu is het geen discussie, maar waar iedereen alleen maar zijn persoonlijke voorkeur opgeeft.
De een wilt een groene auto en de ander een blauwe auto, ga daar maar over discussieren.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
RGAT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:15:
[...]

Heb het ook al vanaf release op mijn laptop (dagelijks gebruik) en vanaf zowat de eerste Dreamspark beta op mijn desktop in een VM gedraait en tot vorige week kon ik mijn laptop niet herstarten zonder Systeemherstel te gebruiken om de brakke updates eraf te gooien (laptop kon niet inloggen...)
Windows 10 was gratis en nog heb ik teveel betaald...
Een hoop mensen vragen zich echt af welke richting MS nu opgaat met hun OS, het gaat in ieder geval de verkeerde kant op met de focus op hogere nummertjes dan op kwaliteit en functionaliteit, beter een flashy start menu dan een werkende Control Panel die niet verspreid is over meerdere applicaties bijvoorbeeld....
Precies. Dit is een andere zorg van mij. Aangezien Windows 10 de laaste windows versie gaat zijn heb ik weinig hoop meer voor de toekomst van Microsoft en Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
GoT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:21:
[...]
Nu is het geen discussie, maar waar iedereen alleen maar zijn persoonlijke voorkeur opgeeft.
De een wilt een groene auto en de ander een blauwe auto, ga daar maar over discussieren.
Ik vroeg ook om persoonlijke meningen en voorkeuren. En volgens mij kunnen we hier prima over discusseren. Ik ben iig blij met alle reacties dus ik vind het een succesvol topic. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
even een korte reactie op jouw stellingen
Ik kan zelf met de beste wil van de wereld echt niets ontdekken wat beter is dan Windows 7. Het zit alleen maar vol met nieuwe 'features' die ik totaal niet nodig heb op een desktop PC.

Ja, ik begrijp dat Windows 10 handig is op een tablet. Daar is het ook in eerst instantie voor bedoeld. Maar als een desktop/laptop OS schiet het echt te kort en is het een enorme downgrade t.o.v. Windows 7.

Waarom? Een aantal punten:
  • Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones. Een PC of laptop gebruik je om productief te zijn. Dan wil je meer features, niet minder. Dan wil je optimaal gebruik maken van de ruimte op je scherm. Dan wil je niet dat de helft van je scherm verspilt wordt door enorme knoppen en teksten.
  • Windows 10 zit vol spyware. Alles wat je doet wordt naar Microsoft gestuurd. Elke zoekterm en ik vermoed elk document en elke email ook wordt gescand. MS is natuurlijk niet de enige die dit doet. Apple en Google en Facebook doen het ook. Het is het nieuwe business model. Jij en jouw gegevens zijn het product geworden. Privacy bestaat niet meer.
  • De interface is minder gebruiksvriendelijk. Je hebt meer muisklikken en vensters nodig om hetzelfde gedaan te krijgen. De interface is inconsistent met verschillende thema's en kleuren. Bijna niets meer is naar eigen smaak in te stellen en alles is spuug lelijk.
  • Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen. Je krijgt elke wijziging die Microsoft wil door je strot geduwd.
- naar mijn ervaring en verschillende gebruikers die ik les geef is het menu nu een stuk logischer. De gebruiker die word zoekt vind dat bij de w en niet zoals in windows 7 microsoft office -> word om een voorbeeld te geven. perfect start menu windows 7 is dus maar hoe je er naar kijkt

- Ik ken een gebruiks senario op de desktop waarbij ik sommige minimalistische aps wel zeer handig vind bij voorbeeld om snel het nieuws te checken. helemaal fijn als je een soort side bar kunt maken zoals windows vista widgets. ook zijn enorme knoppen en teksten voor visueel gehandicapten nu een zeer welkome aanpassing. en dan nog hoef je die apps niet te gebruiken. genoeg programma's die hetzelfde doen als de apps.

- Windows 10 vol spy ware? je kunt heel veel in de privacy instellingen wijziggen. en ook in windows 7 zat al een "bug" reporter die ook heel veel naar microsoft stuurde. gebruik je Hotmail, fb of gmail dan word je mail/berichten verkeer gescand. (niks is gratis)

- Over de interface is genoeg gezecht denk ik het is een kwestie van smaak. er zijn instellingen menus met minder klikken te breiken dan voorheen in windows 7, en 8.x maar gelukkig hebben ze het oude instellingen menu nog bewaard voor al die mensen die naar het oude overzicht hunkeren. Inconsistent ja. of keuze vrijheid het is in mijn opinie maar hoe je het ziet.

- de windows updates zijn uit te stellen dat is het enige wat kan en in mijn ogen is dat ook terecht. hoeveel mensen updaten niet en worden daardoor kwetsbaar voor malware of virussen. In mijn opinie moet de gebruiker alleen de keuze krijgen nieuwe featers of niet. voor het afslaan van beveiligings updates zijn de meeste gebruikers helaas niet goed genoeg geinformeerd/ opgeleid om die keus te maken. wel jammer voor al die bedrijven die virus/malware verwijderings services aanbieden tegen woeker prijzen.

samen gevat. het is vanuit welk oogpunt je kijkt. niet alles is een verbetering en sommige dingen zijn slechts een verandering. ik snap ms wel dat ze de interface hebben verbouwd. steeds meer consumenten gebruiken een smartphone en/of tablet en gebruiken de "gewone"computer nog maar zelden. de introductie van smartphone interface onderdelen in de desktop is niet anders dan voortschrijdende ontwikkeling. In mac OS gebeurd nu hetzelfde en er zijn Linux distributies die deze trend ook volgen.

ben je het er niet mee eens? Dan zijn er veel thirtparty software oplossingen voor de verschillende operating systemen. Deze zorgen ervoor datje het redelijk naar je wens kunt zetten. Dan ben je in mijn opinie ook een software tweaker :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:22:
Precies. Dit is een andere zorg van mij. Aangezien Windows 10 de laaste windows versie gaat zijn heb ik weinig hoop meer voor de toekomst van Microsoft en Windows.
Microsoft zet een andere koers in en gaat meer cloud-based diensten aanbieden, zetten dus ook wat meer in op hun Azure platform om een voorbeeld te geven. Zie bijvoorbeeld ook Office365, wat overigens best erg goed werkt, vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:24
Als ik hier kijk:

Windows 10 is iets sneller (niet enorm, maar je merkt het wel)
Gaat gevoelsmatig wat beter om met nieuwe hardware (betere ondersteuning voor nieuwe technieken)
Gaat gevoelsmatig soms beter om met oudere hardware (voelt sneller aan op oudere hardware, en lijkt meer out of the box ondersteuning te hebben dan Windows 7)
Lijkt wat stabieler (geen enorm verschil want Windows 7 is ook erg stabiel, maar heb bijv. sinds dag 1 Windows 10 release nog geen volledige system crash gehad, terwijl ik met Windows 7 toch een keer in de zoveel maand wel eens een BSOD had)
Heeft meer ingebouwde beveiliging (beter voor de massa die hier niet mee bekend is)
Automatisch updates vind ik een voordeel (wederom niet direct voor mezelf, maar wel voor de massa die niet eens weten wat updaten is)
Apps zijn optioneel, ik gebruik ze niet, en je hoeft ze ook niet te gebruiken.
Ondersteuning vanuit MS qua ontwikkeling lijkt beter, nu al meer "Service packs" dan Windows 7, nieuwe feature ondersteuning is sneller naar mijn beleving. Met nu alweer een "feature / service pack" in aantocht.

Niet dat Windows 7 geen goed OS is, maar ik vind zelf wel dat Windows 7 ouderdomstekenen begint te laten zien, neemt niet weg dat het zeker zakelijk nog volop gebruikt zal worden tot 2020 (en daarna ook nog verwacht ik).

Windows 10 is natuurlijk ook nog zeker niet perfect, er zitten zeker wat inconsistenties is (vooral settings v.s. config scherm) die er wat mij betreft snel uit mogen, maar deze zijn wat mij betreft voor mij persoonlijk niet hinderlijk genoeg om Windows 7 te blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoroHoro
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:10:
Een voordeel van Windows 10 tegenover Windows 7 is dan weer wel Direct X 12. Voor jou wellicht niet interessant, maar voor een boel gamers wel.
DirectX zal inderdaad een voordeel zijn voor gamers. Dank voor het benoemen.
Echter spreekt dit alleen een specifieke doelgroep aan.
Windows 10 is ook uitstekend geschikt voor tablets, maar dat is ook slechts een subset van gebruikers.

Naar mijn mening moet een OS allround zijn en bruikbaar voor alle doelgroepen. Zeker als het als zodanig verkocht wordt. En als allround OS schiet het naar mijn mening dus echt te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:28:
Windows 10 is ook uitstekend geschikt voor tablets, maar dat is ook slechts een subset van gebruikers.
Want? Je gaat ervan uit dat gebruikers enkel een PC óf smartphone óf tablet hebben met Windows 10? Kijk bijvoorbeeld eens even naar Continuum. ;) Windows 10 is echt niet meer iets voor een aparte groep gebruikers. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider, waardoor de subsets aan gebruikers juist alleen maar meer en meer vervaagt.
Naar mijn mening moet een OS allround zijn en bruikbaar voor alle doelgroepen. Zeker als het als zodanig verkocht wordt. En als allround OS schiet het naar mijn mening dus echt te kort.
Dat is precies wat MS aan het doen is met Windows 10, voor iedereen te gebruiken en langzaam maar zeker steeds meer naar de cloud van MS.

EDIT:
Laten we ook de prijs niet vergeten. Windows 7 staat voor een 100 euro in de Pricewatch, waar Windows 10 nog geen 20 euro is...

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 09:53

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zeg niet dat er geen discussie gevoerd mag worden?!
En volgens mij vroeg Horo ook om meningen/voorkeuren, die heb ik dan ook gegeven.

Zelf heb ik elke Windows versie vanaf Win3.0/3.1? gebruikt, Windows ME een paar dagen :P.
Ook CE/Embedded/POSReady etc etc. Ook Windows NT/Server 2003 en later.

Voor Desktop/dagelijks gebruik is W10 gewoon voldoende en voldoet voor 90% van de gebruikers, anders is er altijd nog Linux wat ik ook gebruik voor bepaalde doeleinden.

Ja er zijn keuzes gemaakt bij MS in Win10 waar ik ook niet echt tevreden over ben, een echt 'druk op een knop' om windows updates/tracking uit te schakelen is er niet echt buiten 3rd party apps.

Wat ik wel netjes vond is dat ze W10 eigenlijk gratis weggeven hebben. Ik heb elke PC gratis kunnen upgraden zonder problemen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom zijn jullie zo blij met Windows 10?
De gratis automatische updates die kwetsbaarheden oplossen. Die wegen voor mij op tegen alle nadelen die je noemt. Dus als je om welke reden dan ook bij Windows blijft, dan ga je mee naar 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoroHoro
Dank voor je terugkoppeling. Hieronder mijn reacties weer.
larsje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:26:
- naar mijn ervaring en verschillende gebruikers die ik les geef is het menu nu een stuk logischer. De gebruiker die word zoekt vind dat bij de w en niet zoals in windows 7 microsoft office -> word om een voorbeeld te geven. perfect start menu windows 7 is dus maar hoe je er naar kijkt
Ik vind nog altijd een categorisch overzicht veel logischer. Mensen delen dingen immers van nature al in in categorieen. En, ik heb het al eerder genoemd, ik weet de naam niet altijd.
Plus: in het Windows 7 startmenu kon dit ook al. Daar kon je ook al de naam typen als je die wist EN dus ook categorisch indelen. Je kon dus meer, niet minder. Vandaar dat ik het menu dus nog altijd slechter vind.
- Ik ken een gebruiks senario op de desktop waarbij ik sommige minimalistische aps wel zeer handig vind bij voorbeeld om snel het nieuws te checken. helemaal fijn als je een soort side bar kunt maken zoals windows vista widgets. ook zijn enorme knoppen en teksten voor visueel gehandicapten nu een zeer welkome aanpassing. en dan nog hoef je die apps niet te gebruiken. genoeg programma's die hetzelfde doen als de apps.
Je maakt een goed punt hier. Maar het is wel jammer dat bijna alle classic apps vervangen zijn door de nieuwe. Er is geen classic mail programma of calculator meer bijvoorbeeld. En ik vond de classic versies hiervan toch echt beter. Nu moet ik third-party applicaties gaan installeren waar dat voorheen niet nodig was.

Dus ja, apps, prima voor wie ze handig vind. Maar geef ons tenminste de keuze!
- Windows 10 vol spy ware? je kunt heel veel in de privacy instellingen wijziggen. en ook in windows 7 zat al een "bug" reporter die ook heel veel naar microsoft stuurde. gebruik je Hotmail, fb of gmail dan word je mail/berichten verkeer gescand. (niks is gratis)
Je kunt het inderdaad wijzigen. Ook d.m.v. third-party tools. Helaas worden veel van de wijzigingen weer teruggedraaid door nieuwe updates van MS. En we weten ook niet wat ze allemaal onder de motorkap doen.

Maar je hebt gelijk dat iedereen dit tegenwoordig doet. Maar dat maakt het nog niet goed. Ik vind het een zeer bedroevende zaak. Ik zou veel liever betalen voor diensten zoals Google en Facebook als ik daarmee iig zeker wist dat ze er niet met mijn gegevens vandoor gaan.

Ik weet immers donders goed dat niets gratis is in het leven.
- Over de interface is genoeg gezecht denk ik het is een kwestie van smaak. er zijn instellingen menus met minder klikken te breiken dan voorheen in windows 7, en 8.x maar gelukkig hebben ze het oude instellingen menu nog bewaard voor al die mensen die naar het oude overzicht hunkeren. Inconsistent ja. of keuze vrijheid het is in mijn opinie maar hoe je het ziet.
Dat het lelijk is is inderdaad een kwestie van smaak.
- de windows updates zijn uit te stellen dat is het enige wat kan en in mijn ogen is dat ook terecht. hoeveel mensen updaten niet en worden daardoor kwetsbaar voor malware of virussen. In mijn opinie moet de gebruiker alleen de keuze krijgen nieuwe featers of niet. voor het afslaan van beveiligings updates zijn de meeste gebruikers helaas niet goed genoeg geinformeerd/ opgeleid om die keus te maken. wel jammer voor al die bedrijven die virus/malware verwijderings services aanbieden tegen woeker prijzen.
Ik ben het eens met het altijd automatisch uitvoeren van security fixes. Maar inderdaad moeten we de keuze krijgen voor feature updateas. En die keuze is er helaas ook niet. Kennelijk installeerd MS ook automatisch apps weer opnieuw nadat je ze eerst verwijdert had.
samen gevat. het is vanuit welk oogpunt je kijkt. niet alles is een verbetering en sommige dingen zijn slechts een verandering. ik snap ms wel dat ze de interface hebben verbouwd. steeds meer consumenten gebruiken een smartphone en/of tablet en gebruiken de "gewone"computer nog maar zelden. de introductie van smartphone interface onderdelen in de desktop is niet anders dan voortschrijdende ontwikkeling. In mac OS gebeurd nu hetzelfde en er zijn Linux distributies die deze trend ook volgen.
Klopt! Steeds meer mensen gebruiken een tablet en smartphone en daar is dit OS ook prima voor. Het is er speciaal voor gebouwd. Maar dat is dus het hoofdpunt van mijn probleem. Het is MET NAME gebouwd voor smartphone en tablet. Er zijn zeel veel gebruikers en ook bedrijven die hun PC gebruiken om productief te zijn. Om te werken. En die gebruikers zullen er altijd zijn en blijven. Er zal altijd gewerkt moeten worden.
ben je het er niet mee eens? Dan zijn er veel thirtparty software oplossingen voor de verschillende operating systemen. Deze zorgen ervoor datje het redelijk naar je wens kunt zetten. Dan ben je in mijn opinie ook een software tweaker :*)
Dat doe ik ook. Maar het zou naar mijn mening niet nodig hoeven te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58

Onbekend

...

Ik ben het wel met de TS eens. Even een paar willekeurige positieve en negatieve punten (niet op volgorde welke het belangrijkst zijn).

Ik ben jaren lang Windows 7 gewend, en die ken ik bijna helemaal van binnen en van buiten. Toen ik van Windows XP moest overstappen naar Windows 7 moest ik er flink aan wennen en dat is nu naar Windows 10 ook het geval. Ik heb toen op Service Pack 1 moeten wachten voordat het eenmaal lekker werkte. Nu met Windows 10 is dat het zelfde geval.
Er zijn een berg problemen die nog opgelost moeten worden voordat het vergelijkbaar (goed) werkt als Windows 7.

Ook op mijn werk hebben we liever Windows 7 dan Windows 8.1 of 10 omdat veel software nog niet goed werkt met Windows 10. Ook functionaliteit binnen Windows 10 (zonder externe software) werkt nog lang niet zoals het hoort.

Bijvoorbeeld:
- Onverklaarbare problemen met het opzetten van VPN-verbindingen. Na opnieuw opstarten van de pc werkt het perfect, maar gedurende de pc draait werkt het ineens niet meer. Vanaf andere pc's zijn de VPN-verbindingen wel op te zetten. (Sommige VPN-verbindingen hebben we niet eens werkend gekregen terwijl deze in Windows 7 wel perfect werken.)
- Multi-monitor support. Er is wel een berg verbeterd, maar ook verslechterd. Bijvoorbeeld als het hoofdscherm het rechter scherm is en je start een remote desktop sessie (die maar 1 monitor heeft) naar de betreffende pc zijn instellingen aangepast waardoor je het met veel moeite weer goed kunt krijgen.
- Erg irritant is dat bijvoorbeeld het startmenu altijd het volledige scherm in moet nemen, terwijl deze eigenlijk niet eens 10% van de ruimte nodig heeft. Het zoeken binnen het startmenu is wel goed verbeterd.

Een Windows 10-gebruiker heeft nu tot 20% extra tijd nodig om dezelfde werkzaamheden te verrichten vergeleken met een Windows 7-gebruiker. :(

Maar gelukkig hebben we nog 3 jaar om Windows 7 "veilig" te gebruiken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:29:
[...]
Want? Je gaat ervan uit dat gebruikers enkel een PC óf smartphone óf tablet hebben met Windows 10?
Nee daar ga ik niet vanuit. Ik ga ervan uit dat ze beiden hebben en voor verschillende doeleinden gebruiken.
[...]
Dat is precies wat MS aan het doen is met Windows 10, voor iedereen te gebruiken en langzaam maar zeker steeds meer naar de cloud van MS.
Dat is wat ze inderdaad proberen. Een OS voor iedereen. Maar in deze opzet hebben ze naar mijn mening dus gefaald. Omdat Win10 prima werkt op een tablet maar niet op een desktop.
EDIT:
Laten we ook de prijs niet vergeten. Windows 7 staat voor een 100 euro in de Pricewatch, waar Windows 10 nog geen 20 euro is...
De lage prijs is puur en alleen om meer mensen over te halen om Win10 te kopen ipv 7 natuurlijk. Daarom was het eerst ook gratis. Daarom werd het eerst ook automatisch en zonder goedkeuren op je PC geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:42:
Ik vind nog altijd een categorisch overzicht veel logischer. Mensen delen dingen immers van nature al in in categorieen. En, ik heb het al eerder genoemd, ik weet de naam niet altijd.
Plus: in het Windows 7 startmenu kon dit ook al. Daar kon je ook al de naam typen als je die wist EN dus ook categorisch indelen. Je kon dus meer, niet minder. Vandaar dat ik het menu dus nog altijd slechter vind.
Sorry, maar in Windows 10 kan ik dit ook gewoon. Standaard staat het op alfabet (of dit aanpasbaar is weet ik niet), maar daar binnenin kun je toch ook gewoon zélf je indeling in categorieen maken? Het kost wellicht wat meer moeite, maar dat moet je ook doen voor Windows 7, dus dit is in mijn optiek echt geen nadeel van Windows 10 ten op zichte van Windows 7.
Je maakt een goed punt hier. Maar het is wel jammer dat bijna alle classic apps vervangen zijn door de nieuwe. Er is geen classic mail programma of calculator meer bijvoorbeeld. En ik vond de classic versies hiervan toch echt beter. Nu moet ik third-party applicaties gaan installeren waar dat voorheen niet nodig was.
Want jij wil liever eeuwig bij Outlook Express 6 en alle security issues blijven? Dat gaat ook niet werken, in een tijd waar de security leaks je om de oren vliegen. De rekenmachine (calc.exe) is nog gewoon aanwezig, maar heeft een ander jasje, nou boehoe.
Je kunt het inderdaad wijzigen. Ook d.m.v. third-party tools. Helaas worden veel van de wijzigingen weer teruggedraaid door nieuwe updates van MS. En we weten ook niet wat ze allemaal onder de motorkap doen.
Tja, door de 3rd party apps zal het altijd een kat-en-muis spelletje blijven natuurlijk.
Maar je hebt gelijk dat iedereen dit tegenwoordig doet. Maar dat maakt het nog niet goed. Ik vind het een zeer bedroevende zaak. Ik zou veel liever betalen voor diensten zoals Google en Facebook als ik daarmee iig zeker wist dat ze er niet met mijn gegevens vandoor gaan.
Dan moet je sowieso al niet met Amerikaanse diensten in zee gaan, dat is juist het mooie ervan.
Klopt! Steeds meer mensen gebruiken een tablet en smartphone en daar is dit OS ook prima voor. Het is er speciaal voor gebouwd. Maar dat is dus het hoofdpunt van mijn probleem. Het is MET NAME gebouwd voor smartphone en tablet. Er zijn zeel veel gebruikers en ook bedrijven die hun PC gebruiken om productief te zijn. Om te werken. En die gebruikers zullen er altijd zijn en blijven. Er zal altijd gewerkt moeten worden.
Bij Windows 8 was goed zichtbaar dat het voor tablets bedoeld was. Van die fout hebben ze geleerd en toen kwam Windows 8.1. Bij 8.1 was dat al een stuk minder en eigenlijk is dit echt non-existent bij Windows 10. Wat maakt voor jou dat Windows 10 meer gericht is op de tablet?
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:47:
Dat is wat ze inderdaad proberen. Een OS voor iedereen. Maar in deze opzet hebben ze naar mijn mening dus gefaald. Omdat Win10 prima werkt op een tablet maar niet op een desktop.
Waarom werkt deze opzet volgens jou niet op een desktop dan? Ik gebruik Windows 10 dagelijks, Windows 7 heb ik jarenlang gebruikt en Windows 8.1 van toen die uitkwam tot Windows 10 kwam. Ik snap werkelijk niet wat er zo tablet-gericht is aan Windows 10 tov Windows 8.1. 8.0 heb ik overigens nooit echt gebruikt, juist omdat velen klaagden.
De lage prijs is puur en alleen om meer mensen over te halen om Win10 te kopen ipv 7 natuurlijk. Daarom was het eerst ook gratis. Daarom werd het eerst ook automatisch en zonder goedkeuren op je PC geinstalleerd.
Hij was 'gratis' zolang je al een licentie van Windows 7 of Windows 8 had, dus helemaal 'gratis' is het natuurlijk niet.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik gebruik beide OS'n die genoemd worden dagelijks. Ik ben het ook niet echt eens met de mening van Horo, even de puntjes eruit pikken:

-Startmenu: Zowel bij W7 en W10 gebruik ik ze beide bijna niet. Waarom in een lijstje iets gaan opzoeken als je gewoon Windows key indrukt - programmanaam intikt? Is in beide gevallen sneller :)

-Minimalistische apps. Uh, je hoeft ze toch niet te gebruiken? Je bent het niet verplicht.

-Spyware:Windows 7 is niet veel beter ;). Check je taakplanner: DiskDiagnostic, Application Experience, Autochk, Customer Service improvement programma maar. Staan standaard gewoon aan.

-Interface is smaak.

-Updates. True. Wel een side-note. Kijk eens in je resmon.exe - disk als je je Windows 7 opstart. Kijk eens of je TrustedInstaller.exe ertussen kan vinden - waarschijnlijk wel. Check dan de datum in het update scherm dat Windows voor het laatst updates heeft geinstalleerd (wat ze aan jou vertellen, iniedergeval). Dat matcht niet ;).

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:24
Onbekend schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:45:

Ook op mijn werk hebben we liever Windows 7 dan Windows 8.1 of 10 omdat veel software nog niet goed werkt met Windows 10. Ook functionaliteit binnen Windows 10 (zonder externe software) werkt nog lang niet zoals het hoort.

Bijvoorbeeld:
- Onverklaarbare problemen met het opzetten van VPN-verbindingen. Na opnieuw opstarten van de pc werkt het perfect, maar gedurende de pc draait werkt het ineens niet meer. Vanaf andere pc's zijn de VPN-verbindingen wel op te zetten. (Sommige VPN-verbindingen hebben we niet eens werkend gekregen terwijl deze in Windows 7 wel perfect werken.)
Dit zijn vooral zaken voor 3rd Party vendors, en niet direct een OS issue in de regel.

Software die niet goed werkt zal altijd voorkomen, echter zal de maker van de software deze moeten aanpassen in de regel. Slechts in zeer enkele gevallen is het OS direct een oorzaak van het niet werken van de software. Veel vaker is het gewoon brak programmeer werk van de software leverancier, of het niet tijdig geschikt maken van de software voor bijv. gewijzigde API's.

VPN's heb ik inderdaad ook gemerkt (o.a. met Sonicwall, Cisco en Juniper), maar ook daar weer was de oplossing gewoon een nieuwe client versie van de leverancier af te wachten met officiële Windows 10 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:49:
[...]
Want jij wil liever eeuwig bij Outlook Express 6 en alle security issues blijven? Dat gaat ook niet werken, in een tijd waar de security leaks je om de oren vliegen. De rekenmachine (calc.exe) is nog gewoon aanwezig, maar heeft een ander jasje, nou boehoe.
Nee natuurlijk niet. Ik wil dat ze de classic apps gewoon updaten en verbeteren maar wel classic en desktop vriendelijk houden.
[...]
Dan moet je sowieso al niet met Amerikaanse diensten in zee gaan, dat is juist het mooie ervan.
Tja. Wat is het alternatief dan? Linux? Op den duur waarschijnlijk wel en zal ik dus ook doen.
Maar ik weet niet goed wat een goed alternatief is voor Google.
[...]
Wat maakt voor jou dat Windows 10 meer gericht is op de tablet?
De interface met name. Letters en knoppen en andere scherm elementen zijn groter en vreten meer van mijn scherm. De apps en de live tiles. Alles is meer minimalistisch en de apps zijn zwaar uitgekleed qua features. Omdat gebruikers op een tablet/smartphone die features inderdaad vaak niet nodig hebben maar op een desktop wel.

Ja je kunt gelukkig alle apps uitzetten maar dan zul je zelf weer alternatieve programm's moeten gaan installeren. Out-of-de-box is het allemaal geoptimaiseerd voor tablets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 17-04 09:11
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:42:
Dank voor je terugkoppeling. Hieronder mijn reacties weer.

[...]

[...]

Dus ja, apps, prima voor wie ze handig vind. Maar geef ons tenminste de keuze!

[...]
<knip>
Op mijn Windows 10 installatie zie ik gewoon mappen in het startmenu staan hoor. Dus als jij je programma's wil categoriseren kan dat gewoon.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
BelJoost schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:38:
[...]

De gratis automatische updates die kwetsbaarheden oplossen. Die wegen voor mij op tegen alle nadelen die je noemt. Dus als je om welke reden dan ook bij Windows blijft, dan ga je mee naar 10.
Gratis automatische updates hadden we in Windows 7 toch ook gewoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:55:
Nee natuurlijk niet. Ik wil dat ze de classic apps gewoon updaten en verbeteren maar wel classic en desktop vriendelijk houden.
Want? De looks is puur smaak (ik ga ervan uit dat je dat met classic bedoeld) en desktop vriendelijk? Wat is er nu niet desktop vriendelijk aan dan? De rekenmachine is qua werking namelijk precies 0 veranderd ten op zichte van oudere versies. Er zijn nu zelfs meerdere rekenmachines mogelijk ten op zichte van oudere versies, toen je alleen de 'normale' en de 'wetenschappelijke' rekenmachine kon gebruiken.
Tja. Wat is het alternatief dan? Linux? Op den duur waarschijnlijk wel en zal ik dus ook doen.
Maar ik weet niet goed wat een goed alternatief is voor Google.
Wow, van Amerikaanse bedrijven naar Linux... Ik snap werkelijk niet wat je nu bedoeld. Ik doel meer op het feit dat er ook alternatieven zijn die niet van Amerikaanse bodem komen. Hoe Linux dan het alternatief is, geen idee, RedHat (maker van de diverse RPM-based distributies zoals RedHat, CentOS en Fedora) is gewoon Amerikaans.
De interface met name. Letters en knoppen en andere scherm elementen zijn groter en vreten meer van mijn scherm. De apps en de live tiles. Alles is meer minimalistisch en de apps zijn zwaar uitgekleed qua features. Omdat gebruikers op een tablet/smartphone die features inderdaad vaak niet nodig hebben maar op een desktop wel.
Wat voor features mis je in die tiles dan? :? Een tik of klik op de tile en de betreffende app start op, waarmee je de full experience krijgt. Ik zie werkelijk het probleem niet.
Ja je kunt gelukkig alle apps uitzetten maar dan zul je zelf weer alternatieve programm's moeten gaan installeren. Out-of-de-box is het allemaal geoptimaiseerd voor tablets.
Ik ben echt benieuwd waar je dit op baseerd, want dit is gewoonweg niet waar. Overigens, als je de live tiles niet wilt (zoals ik) dan kun je ze allemaal weg kieperen en hou je alleen het menu Start over.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Soldaatje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:59:
Dat ik de muis nu kan scrollen in inactieve vensters vind ik wel fijn.
God, als ik dat op mijn werk zou hebben zou ik echt zoveel productiever zijn en minder rsi krijgen.
Grappig genoeg wordt dit gedrag al sinds XP ofzo in Microsofts design guidelines beschreven, maar hielden ze zelf zich daar niet door aan. Gelukkig kan je met applicaties als WizMouse of Autohotkey-scripts dat verhelpen.

Met mijn eerst W10 ervaring ben ik 10 minuten naar een netwerkinstelling op zoek geweest voor ik er achter kwam dat onder alle witruimte in een instellingsvenster nog meer instellingen zitten, door het venster te scrollen. Dat het venster scrollbaar is wordt duidelijk gemaakt door uitsluitend een laag-contrast licht-grijze balk op een witte achtergrond te laten zien wanneer je cursor actief over het venster beweegt en anders te verbergen. |:(

De trend is wel een verlaging van informatie-dichtheid en zo veel mogelijk dumbing down.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:02:
[...]
Wow, van Amerikaanse bedrijven naar Linux... Ik snap werkelijk niet wat je nu bedoeld. Ik doel meer op het feit dat er ook alternatieven zijn die niet van Amerikaanse bodem komen. Hoe Linux dan het alternatief is, geen idee, RedHat (maker van de diverse RPM-based distributies zoals RedHat, CentOS en Fedora) is gewoon Amerikaans.
Sorry, ik weet dat Linux ook Amerikaans is. Ik bedoelde meer dat Linux waarschijnlijk geen persoonlijke gegevens verzameld. Of heb ik dat mis.
Maar ik hoor graag wat alternatieven van niet-Amerikaanse bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 21:27
Onbekend schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:45:
- Erg irritant is dat bijvoorbeeld het startmenu altijd het volledige scherm in moet nemen, terwijl deze eigenlijk niet eens 10% van de ruimte nodig heeft. Het zoeken binnen het startmenu is wel goed verbeterd.
Ehm als je de modern apps weghaalt kun je het startmenu gewoon smaller maken hoor?:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:06:
Sorry, ik weet dat Linux ook Amerikaans is. Ik bedoelde meer dat Linux waarschijnlijk geen persoonlijke gegevens verzameld. Of heb ik dat mis. Maar ik hoor graag wat alternatieven van niet-Amerikaanse bodem.
Linux is in de eerste plaats natuurlijk niet te vergelijken met een Google of Facebook. Bij Google heb je immers ook het op Linux gebouwde Android. ;) Zoek je een alternatief voor de zoekmachine van Google, dan kan je eenes kijken naar bijvoorbeeld Duck Duck Go en zo zijn er wel meer. Voor Facebook heb je bijvoorbeeld ook vkontacte, een Engels/Russisch bedrijf zit daar achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:45
Zo, wat een discussie. Een paar dingen:

- Er zijn gewoon mappen toe te voegen in het startmenu, en ook in Windows 7 is het alfabetisch. Ik haalde het daar al meestal uit de mappen nog voordat Windows 8 bestond. Waarom moet ik een mapje hebben waar maar 1 entry in staat bijvoorbeeld?

- spyware vind ik ook zoiets raars. Ze sturen echt niet alles van je op hoor. In de INSIDER PREVIEW versies gebeurde dat wel en dat werd ook gecommuniceerd, maar daar zijn die versies ook voor gemaakt.

- God zij dank dat automatische updates nu altijd aan staan. Je wil niet weten hoeveel mensen die uit hebben staan, perongeluk of zonder te weten wat het deed. Met ernstigere gevolgen van dien.

- Modern apps is juist wat je wil hebben. Sandboxed en automatisch de laatste versie die beschikbaar is zonder dat je last heb van de updates.

[ Voor 9% gewijzigd door xFeverr op 21-01-2017 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is tamelijk irritant dat Candy Crush Saga automatisch wordt geïnstalleerd, zelfs bij de professionalversie. Op de een of andere manier voelt dat heel anders dan dat mijnenveger wordt meegeïnstalleerd.

Het startmenu in Windows 10 zoekt standaard alleen op je C-drive, zelfs als je documenten op D staan. Om dat te voorkomen moet je "documenten:" voor je zoekopdracht zetten. Onder Windows 7 hoefde dat nog niet. Microsoft biedt bovendien geen enkele serieuze mogelijkheid om bugs te rapporteren of feedback te krijgen over de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
GlowMouse schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:24:
Het is tamelijk irritant dat Candy Crush Saga automatisch wordt geïnstalleerd, zelfs bij de professionalversie. Op de een of andere manier voelt dat heel anders dan dat mijnenveger wordt meegeïnstalleerd.
Dit bedoel ik met automatische updates. Automatische updates van nieuwe features and andere ongein. Updates die mijn eerder gemaakte wijzigingen weer automatisch terugdraaien.

Automatische updates van security fixes zijn natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janchtw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-04 10:52
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Ja. Ik begrijp hoe het werkt. Maar ik snap niet hoe dit handiger is. Dan ga je ervan uit dat ik altijd de naam van het programma weet. Dat is in veel gevallen niet zo en dit is ook niet intuitief. Mensen categoriseren dingen. Dat is mensen eigen. In het originele startmenu kon je programma's categoriseren. In het nieuwe kan dit niet. En dat vind ik dus slechter.
Is een kwestie van tijd. Met de Creaters update komt de mogelijkheid om meerdere apps in één tile te verzamelen. Zoals dat nu ook al onder W10 mobile kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:00:
Gratis automatische updates hadden we in Windows 7 toch ook gewoon?
Klopt. En straks niet meer. Dus als je bij Windows wil blijven ga je naar 8.1 of 10.

De vraag waarom ze W7 niet tot het einde der tijden blijven ondersteunen moet je aan MS stellen. Ik vermoed dat ze daar geen brood in zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dit leest meer als een Windows 10 bash topic dan een discussie echte inhoudelijke discussie. De dingen die hier niet bevallen zijn veelal terug te leiden naar persoonlijke voorkeuren (dingen zijn 'spuuglelijk'), of iets niet kunnen vinden in een alfabetische sortering (klinkt als een niet Windows probleem) en dan een artikel dat kopt 'Why Windows 10 sucks' geeft mij ook weinig gevoel van objectiviteit.

Er wordt gesproken over Windows 10 dat faalt op desktops en bergen aan fouten bevat. Helaas is er weinig boter bij deze vis.

Je wordt niet gedwongen om naar 10 te gaan en je kan Windows 7 tot 2020 koesteren. Wel zal je al merken dat hoewel het OS nog ondersteuning krijgt het toch minder zal worden qua beveiliging. Het OS wordt door de tijd ingehaald. Je zag dit ook in de laatste jaren van Windows XP. Je kreeg patches, maar het OS bleef kwetsbaarder dan Vista en 7. Uiteindelijk ontstaan er fundamentele verschillen die niet meer recht te trekken zijn zonder de structuur van het OS opnieuw op te zetten. Iets wat eigenlijk onhaalbaar is. Maar na 2020 hoef je ook geen Windows 10 te nemen, je kan ook uitwijken naar OS X of een Linux variant. Maar mogelijk wordt je dan ook ongelukkig omdat die ook upgraden en zaken wijzigen.

Windows 7 is nu al lastig te draaien op recente hardware. Skylake lukt nog net aan, maar Kaby Lake is een no-go voor Windows 7. Je zal overigens ook al merken dat als Windows 7 het doet, het minder goed met de hardware om kan gaan. Driver support voor Windows 7 neemt ook al rap af, enkel op zakelijke desktops en laptops worden drivers uitgebracht voor 7. Toch merk je daar ook aan dat het niet geweldig is om een 10 jaar oud OS op nieuwe hardware te hebben.

Dat Microsoft inzet op Windows 10 is logisch, ze willen niet meer zo'n debacle als met Windows XP. Toch zal Windows 7 het nieuwe XP gaan worden in 2020 vrees ik.

Windows 7 was een goede versie van Windows, maar ik heb zelf afscheid ervan genomen toen 10 uitkwam. Op naar het volgende. Op deze manier kan je niet zo goed terugverlangen naar Windows 3.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:13:
[...]
Dit moet je bij Windows 10 toch ook weten? :? Beetje een non-excuus dit, of ik begrijp je verkeerd.
[...]
...
Ja dat bedoel ik ook, als je in een lijst weet waar je naar zoekt, dan kun je dat toch ook als zoekterm intypen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwmaceje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-11-2024
Waarom is iedereen zo bang voor die 'spyware'? Bespioneert wordt je toch, tenzij je onder een steen gaat leven uiteraard, het maakt Microsoft echt geen drol uit wat jouw dagelijkse routine is of welke websites je bezoekt (in incognito modus).

Dat ze geld kunnen verdienen met die data is mooi en goed voor de economie. Er zijn overigens genoeg applicaties en websites die ook aan 'spionage' doen. Ik snap het probleem echt niet, je bent als gebruiker echt niet de enige die bepaalde applicaties gebruikt of rare websites bezoekt. Wanneer je wel uniek zou zijn wordt het pas interessant voor Microsoft, Google of zelfs Apple om met een ander doel te bespioneren.

Je bent echt niet meer dan een nummer in een database of een gebruikersgroep in een spreadsheet dus waar maakt iedereen zich druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-04 15:46
Ik ben zelf ook niet helemaal tevreden over Windows 10. Op mijn oude laptop draait het merkbaar trager dan 8.1. ik moet wel zeggen dat het dan wel weer sneller werkt dan 7 op die zelfde laptop. Het verschil is dan alleen met opstarten. Maar voor de rest 8.1 altijd sneller. Op m'n nieuwe laptop, heb ik wel eens errors van program does not exist. Dat is me wel eens bij settings gebeurt en bij het laden van edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:51
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Renegade666 op 21-01-2017 13:08 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Blauwmaceje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:00:
Waarom is iedereen zo bang voor die 'spyware'? Bespioneert wordt je toch, tenzij je onder een steen gaat leven uiteraard, het maakt Microsoft echt geen drol uit wat jouw dagelijkse routine is of welke websites je bezoekt (in incognito modus).

Dat ze geld kunnen verdienen met die data is mooi en goed voor de economie. Er zijn overigens genoeg applicaties en websites die ook aan 'spionage' doen. Ik snap het probleem echt niet, je bent als gebruiker echt niet de enige die bepaalde applicaties gebruikt of rare websites bezoekt. Wanneer je wel uniek zou zijn wordt het pas interessant voor Microsoft, Google of zelfs Apple om met een ander doel te bespioneren.

Je bent echt niet meer dan een nummer in een database of een gebruikersgroep in een spreadsheet dus waar maakt iedereen zich druk om?
Ik weet dat ze er niet direct naar kijken. En ik weet dat andere applicaties en websites dit ook doen. Meer en meer. Ik weet dat privacy niet meer bestaat.

Maar ik vind het idee op zichzelf zorgelijk. Prima als ze dit doen bij 'gratis' applicaties en diensten. Deze zijn immers niet voor niets gratis. Maar ik zou graag de keuze hebben om te betalen voor een dienst met in ruil daarvoor mijn privacy. Van een OS, waar ik ook voor betaal, verwacht ik dat dus standaard.

Ik kan voor Google Mail, voor zover ik weet, niet betalen. Ze 'lezen' mijn mail altijd. En dat is jammer want als het kon dan zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Ik heb persoonlijk ook bijna geen programma's meer staan op m'n homescreen. Heb alles van de programma's die ik redelijk veel gebruik in het start menu staan per categorie. Games bij games etc. Vind het zo wel erg fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:09:
[...]

Ik weet dat ze er niet direct naar kijken. En ik weet dat andere applicaties en websites dit ook doen. Meer en meer. Ik weet dat privacy niet meer bestaat.

Maar ik vind het idee op zichzelf zorgelijk. Prima als ze dit doen bij 'gratis' applicaties en diensten. Deze zijn immers niet voor niets gratis. Maar ik zou graag de keuze hebben om te betalen voor een dienst met in ruil daarvoor mijn privacy. Van een OS, waar ik ook voor betaal, verwacht ik dat dus standaard.

Ik kan voor Google Mail, voor zover ik weet, niet betalen. Ze 'lezen' mijn mail altijd. En dat is jammer want als het kon dan zou ik het doen.
Maar je weet blijkbaar niet dat Microsoft al deze informatie ook al in Windows 7 had verzameld. Volgens mij weet bijna niemand dit. Maar ze doen dat dus al heel lang, het is alleen een stuk duidelijker aangegeven. Plus dat je zelf kunt kiezen wat je zoal voor 'jezelf' wilt houden.

Ik vind W10 fijn werken, vind het idee van een up to date systeem ook fijn. Windows 7 blijft niet zo lang meer support ontvangen. Verder ben ik sowieso voor vernieuwing als dit onder andere de veiligheid van mijn systeem beter kan garanderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

@HoroHoro

Ik ben van de "gratis"win10 pro upgrade na negen maanden(!) gebruik ook weer terug gegaan naar Windows 7 pro. Je bent niet de enige die vindt dat win10 vol zit met features die heel veel gebruikers niet nodig hebben. De enige reden voor de upgrade was destijds DX12.

De voornaamste redenen waarom ik weer terug ben gegaan naar win7 :

Het rolling release model wat microsoft voor het eerst gebruikt met win10, tesamen met de nieuwe kijk die Microsoft heeft op de gebruikers. Software wordt gepushed/geinstalleerd zonder dat de gebruiker dat weet. ( http://winaero.com/blog/f...-soda-saga-automatically/ ).

Bij een feature complete release, zoals Windows 7, weet je wat je hebt. Bij een rolling release model heb je te slikken wat er komen gaat. O.a Drastische interface wijzigingen, software die je niet wenst, etc. De nieuwe kijk die Microsoft op de gebruiker heeft geeft mij niet veel vertrouwen in win10.

Het update kanaal wordt gebruikt om gebruikers rechten af te nemen die er voordien wel in zaten, en werd ook gebruikt (met de anniversary update) om gedeinstalleerde software weer terug te zetten.

Het gebrek aan controle/rechten van de user over Win10 was voor mij niet te accepteren. Daardoor wordt het systeem voor iemand die zijn PC graag inricht naar eigen voorkeur onbeheersbaar. (continue reg settings, config settings, en ongewenste software aanpassen/verwijderen na updates, of op slinkse wijze gepushte software, mbv CloudContent vb candycrush ) Het vergt gewoon teveel onderhoud.

Nog een opmerking over het start menu. In het classic startmenu was alles overzichtelijk, en snel bereikbaar. Het was ook vrij snel duidelijk wanneer er nieuwe software was bijgekomen. Het nieuwe startmenu is meer een searchbox naar een grabbelton van apps/progs. Deze onoverzichtelijkheid zorgt ervoor dat gebruikers minder letten op wat er allemaal geinstalleerd is. De goede voorwaarde om ongemerkt zaken als candycrush of andere software met ingame purchases via Cloudcontent toe te voegen. De gebruiker merkt er toch geen ruk van.

Met win7 pro heb ik weer een schoon systeem, met enkel dat wat ik nodig vind. Een keer installeren, configureren en beveiligen, en ik ben klaar. Win7 heeft nog tot 2020 support, en al mijn games draaien er goed op. Geen reden om te upgraden dus.

delete account

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Het startmenu is volstrekt onbruikbaar. Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
Je klaagt dat je het niet naar eigen smaak kunt indelen, maar vervolgens weiger je het volledig naar eigen smaak in te delen deel van het start menu?
Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones. Een PC of laptop gebruik je om productief te zijn. Dan wil je meer features, niet minder. Dan wil je optimaal gebruik maken van de ruimte op je scherm. Dan wil je niet dat de helft van je scherm verspilt wordt door enorme knoppen en teksten.
Apps = programma's. Het is gewoon een andere benaming en ondanks de claim die jij hier maakt zijn er zat genoeg apps die functioneler zijn dan hun oude Win32 tegenhangers.
Windows 10 zit vol spyware. Alles wat je doet wordt naar Microsoft gestuurd. Elke zoekterm en ik vermoed elk document en elke email ook wordt gescand. MS is natuurlijk niet de enige die dit doet. Apple en Google en Facebook doen het ook. Het is het nieuwe business model. Jij en jouw gegevens zijn het product geworden. Privacy bestaat niet meer.
Stop met deze FUD te verspreiden. Microsoft scant je documenten en mails niet en tenzij je web search gebruikt worden je zoektermen ook niet doorgestuurd en als je dat wel gebruikt: wat verwacht je dan?
De interface is minder gebruiksvriendelijk. Je hebt meer muisklikken en vensters nodig om hetzelfde gedaan te krijgen. De interface is inconsistent met verschillende thema's en kleuren. Bijna niets meer is naar eigen smaak in te stellen en alles is spuug lelijk.
Verschillende thema's en kleuren? Hoe dit, bedoel je de dualiteit tussen Win32 en WinRT? Even tussendoor, maar Windows 7 en eerder hebben ook altijd al een oud vs nieuw probleem gehad, bij Windows 10 wordt dit tenminste juist consistenter. En in hoeverre kon je vroeger alles "naar eigen smaak" instellen? Je kan nu nog steeds het kleurenschema van alle apps wijzigen (wat juist niet kon in Windows 7). En programma's zoals WindowsBlinds hebben ook nog altijd even veel effect op WinRT als ze hadden op Win32.
Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen. Je krijgt elke wijziging die Microsoft wil door je strot geduwd.
Want bij Windows 7 liep je iedere update wel na? Waarom zou je beveiligingsupdates willen weigeren? En als je dit echt zo'n probleem vind, er staat een optie "Defer updates" bij geavanceerde instellingen of in de Creators Update stel je updates tot 30 dagen of 1 jaar (feature updates) uit.

Either way, je hele topic start is een flamebait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:55
Is het ondertussen de moeite waard om over te stappen naar W10?

Bij de release van W10 was ik van plan mijn windows devices (laptop, desktop en lumia) gezamenlijk om te zetten naar windows 10. Bij zowel de laptop en mobile 10 werd ik tegemoet gekomen met technische instabiliteit.

Plaatjes openen met het standaard programma was al lastig, en af en toe blue screen. Eerst dacht ik, "oké, fair enough, ik had geen clean install gedaan". Tot mijn verbazing bleven zelfs daarna de bugs volstaan. De technische bugs teisterde mij al zodanig op verschillende plekken.

Veel dingen zijn er simpelweg eroverheen geskind. Als je aan de voorkant al zo duidelijk ziet dat er geen design keuzes zijn gemaakt - i.e. alle bestaande configuratie schermen en adapter opties - wat voor indicatie geeft dat voor de achterkant?

Een slechte, en de reden dat mijn laptop op Windows 7 terug is en qua mobile nu op Android zit.
GoT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:21:
[...]
Dit is gewoon feitelijk onjuist :( . We hebben het o.a. over bestaande bugs van windows 10. Hell, ik wil zelfs zover gaan dat ik me afvraag wat heel microsoft aan het doen is (denk ook aan het dode lumia/mobile). De stabiliteit is ver te zoeken.

"Microsoft als startup" is sinds een aantal jaar de nieuwe filosofie (serieus, google het). Heel leuk en aardig voor nieuwe toevoegingen maar voor het besturingssysteem windows heb je een gedegen release nodig. Minimaal aantal bugs. De beta was al veel te broken. Ik speelde laatst een indie game in alpha die eigenlijk af is. En ja, in 2016 installeerde ik een besturingssysteem release die dat eigenlijk niet was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Loller1 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:39:
Stop met deze FUD te verspreiden. Microsoft scant je documenten en mails niet en tenzij je web search gebruikt worden je zoektermen ook niet doorgestuurd en als je dat wel gebruikt: wat verwacht je dan?
Dit ligt toch wel wat genuanceerder. Verdiep je eens in Cortana. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:20:
[...]
Dit ligt toch wel wat genuanceerder. Verdiep je eens in Cortana. ;)
Heb je gezien wie daar de topcomment heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Trasos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:31:
Heb je gezien wie daar de topcomment heeft. ;)
Dus? Daar staat iets heel anders als wat ik zeg. En daarnaast; het moderatiesysteem is tegenwoordig meer een systeem om aan te geven in hoeverre je het ermee eens bent of niet. ;) Dus 'topcomment' zijn is leuk, maar het is niets meer dan een 'mee eens graadmeter', als je het mij vraagt. ;)

Ik weet niet beter of Cortana scant de mail, omdat die anders de agenda bijvoorbeeld niet weet, communicatie met Cortana wordt wel degelijk verzonden. In direct kun je dus wel stellen dat (al dan niet via Cortana) er wel degelijk data verzonden wordt door Cortana.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:29:
[...]

Dit bedoel ik met automatische updates. Automatische updates van nieuwe features and andere ongein. Updates die mijn eerder gemaakte wijzigingen weer automatisch terugdraaien.

Automatische updates van security fixes zijn natuurlijk prima.
Dat is een van de redenen dat mijn nieuwe pc van de LTSB editie voorzien gaat worden, alleen bugfixes en beveiligingsupdates, geen onnodige crap via Windows Update en het scheelt heel wat puinruimen na de schone install.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:04

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Volgens mij is dit topic gewoon bedoeld om te trollen. De titel van het topic is al verre van neutraal en daagt iedereen uit die de voordelen wel ziet. Dat doe je alleen omdat je graag wilt discussiëren.

Dan zulke opmerkingen:
Ik kan zelf met de beste wil van de wereld echt niets ontdekken wat beter is dan Windows 7.

[...]

onbegrijpelijk dat Microsoft moedwillig alles slechter maakt
Inhoudelijk zijn het dan ook nog eens dezelfde argumenten als uit het topic uit 2015: Windows 7 op nieuwe laptop installeren

Ik zou zeggen geniet lekker van je Windows 7 en sterkte met de overstap naar Linux. Een gezonde discussie is altijd leuk, maar trollen is nergens voor nodig. Trouwens, hebben we deze discussies niet al ruimschoots gehad? Ik herinner me ze al van mensen die niet naar Windows 98 wilden omdat 95 beter was, zelfde met Windows 2000, XP, Vista en alle daaropvolgende versies. Nee, je bent zeker niet origineel.

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzy op 21-01-2017 15:28 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04

Ethirty

Who...me?

Ik snap het ook niet. W10 is stabieler dan alle versies die ik daarvoor heb gebruikt en teruggaan naar W7 voelt bijna als achter een pc met W95 kruipen.

Vooruitgang is eng en zolang je daar niet voor open staat is het oude altijd "beter".

Laten we het vooral niet hebben over hoe hopeloos iets als Windows 7 achterloopt op de digitale bedrijgingen van tegenwoordig. Niet zo gek voor iets dat al zo lang meegaat.

Is W10 perfect? Nee, maar dat is geen enkel besturingssysteem. Windows, Linux, OSX macOS, Android of iOS, ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denPes

denPes

delete account

Jazzy schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:27:
Volgens mij is dit topic gewoon bedoeld om te trollen. De titel van het topic is al verre van neutraal en daagt iedereen uit die de voordelen wel ziet. Dat doe je alleen omdat je graag wilt discussiëren.

Dan zulke opmerkingen:
[...]

Inhoudelijk zijn het dan ook nog eens dezelfde argumenten als uit het topic uit 2015: Windows 7 op nieuwe laptop installeren

Ik zou zeggen geniet lekker van je Windows 7 en sterkte met de overstap naar Linux. Een gezonde discussie is altijd leuk, maar trollen is nergens voor nodig. Trouwens, hebben we deze discussies niet al ruimschoots gehad? Ik herinner me ze al van mensen die niet naar Windows 98 wilden omdat 95 beter was, zelfde met Windows 2000, XP, Vista en alle daaropvolgende versies. Nee, je bent zeker niet origineel.
Vind jij dat mensen die de mening hebben dat Windows 10 niet zo geweldig is, beter hun mond kunnen houden, en daarom ook niet met argumenten mogen komen waar ze zeggen dat Windows 10 niet zo geweldig is?

De topic starter begint zijn post zelfs met argumenten. En er blijkt duidelijk uit dat hij niet tevreden is met Windows 10. Ik denk dat ook duidelijk blijkt dat zijn post niet bedoeld is om te "trollen", zoals als jij het verwoord.

Net als de Topic starter kan ook ook niet begrijpen waarom anderen zaken in Windows 10 kunnen accepteren. Het "ongemerkt"installeren van apps met ingame purchases is bijvoorbeeld gewoonweg onbeschoft gedrag wat in voorgaande windows versie nooit voorkwam. Het negeren/herconfigureren middels windows update van instellingen en software, die expliciet door de gebruiker zijn gedaan. Het ontnemen van rechten in de GPE (in de pro versies), wederom middels windows update, zodat de windows store niet geblokkeerd kan worden. Dit zijn fundamentele zaken waarut blijkt dat de voorkeur van de gebruiker er totaal niet meer toe doet. Met Windows 7, en daarvoor, had je dit niet. Voor mij, en ik neem aan voor een hoop sys admins die prive win pro versies draaien, is dit totaal onacceptabel.

Een discussie daarover is best wel mogelijk zonder een afwijkende mening meteen als trol te betitelen.

delete account

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Er zijn zat dingen die verbeterd zijn sinds Windows 7.
Denk alleen al aan Hyper-V: Gen2 VM's en asynchrone replicatie;
Of PowerShell;
ADFS voor Office 365;
Failover naar Azure;
Of... ga zo maar door.
Vermoedelijk is de TS gewoon de troll aan het uithangen.

Wat wel met elke versie sinds Windows 95 minder is geworden is de search. Vroeger kon je wildcards gebruiken. In Windows XP was de search nog bruikbaar, maar sinds Windows Vista is de search steeds in stappen achteruit gegaan. Maar om Windows 10 nou vanwege de search af te kraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trommelrem schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:38:
Wat wel met elke versie sinds Windows 95 minder is geworden is de search. Vroeger kon je wildcards gebruiken. In Windows XP was de search nog bruikbaar, maar sinds Windows Vista is de search steeds in stappen achteruit gegaan. Maar om Windows 10 nou vanwege de search af te kraken...
In XP was die inderdaad nog bruikbaar, omdat die niet afhankelijk was van indexeren. Plus, dat hondje was leuk :P Als in Vista of hoger iets niet geindexeerd is, is de search meteen onbruikbaar :/

Ik gebruik sindsdien Total Commander om iets te zoeken, die werkt tenminste altijd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Trommelrem schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:38:

Je kunt toch rechtsboven in het filter van de verkenner de asterisk blijven gebruiken? In de search van het menu Start hoeft dat zelfs helemaal niet. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
denPes schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:21:
Vind jij dat mensen die de mening hebben dat Windows 10 niet zo geweldig is, beter hun mond kunnen houden, en daarom ook niet met argumenten mogen komen waar ze zeggen dat Windows 10 niet zo geweldig is?

De topic starter begint zijn post zelfs met argumenten. En er blijkt duidelijk uit dat hij niet tevreden is met Windows 10. Ik denk dat ook duidelijk blijkt dat zijn post niet bedoeld is om te "trollen", zoals als jij het verwoord.
Mensen mogen prima zeggen dat ze Windows 10 niets vinden, TS mag het van de daken schreeuwen tot hij/zij schor is.

Nee, Jazzy heeft een goed punt.. Het probleem is dat qua inhoudelijk argumenten nogal schort. Dat TS iets niet mooi vindt, of moeite heeft met het alfabet is niet direct een reden om een heel OS af te serveren. Er wordt ook geclaimd dat Windows 10 vol met bugs zit en faalt op desktops. Helaas blijft bij deze claim de onderbouwing uit. Op deze manier wordt het gewoon een wellus/nietus topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[list]
Dit is jouw mening, ik ben juist heel blij met hoe start werkt. Het is overzichtelijk en volledig aanpasbaar (aantal en formaat) naar wat ik wil. En als je niet weet hoe het abc werkt raad ik je aan om de basisschool over te doen.
Een app, is een applicatie. Computers werken met applicaties. En ik ben nog geen minimalistische apps tegen gekomen.
Dit is gewoon BS en onderbuikgevoelens. Weet je wat je hebt aan onderbuikgevoelens? Helemaal niets! Sommige data word door gestuurd maar niet je documenten of je mails tenzij je dat zelf bewust gaat doen. Daarnaast heeft windows 7 de zelfde privacy 'issues' tenzij je deze nooit hebt geupdate.
Jij vindt het minder gebruiksvriendelijk. Alles is nieuw is altijd even wennen of zit in een nieuwe auto ook elk knopje op exact de zelfde plaats?Uit ervaring heb ik niet meer of minder muisklikken nodig dan vroeger. (Sterker nog, welke muisklikken?)
[/list]
Maar goed ook...

Er is nog veel meer te noemen. In dit artikel staat het allemaal aardig opgesomd.

Ik weet dat een aantal problemen te verbeteren zijn door third-party programma's zoals Classic shell. Maar dat zou toch in een volwassen OS niet nodig hoeven zijn.

Dus wat is er beter? Waarom zijn jullie zo blij met Windows 10? Vertel het mij want ik begrijp het echt niet. Ik vind het gewoon zo jammer en zo onbegrijpelijk dat Microsoft moedwillig alles slechter maakt, terwijl Windows 7 gewoon uitstekend was.

Gelukkig heb ik Windows 10 alleen op mijn laptop en blijf ik Windows 7 so lang als het kan gebruiken op mijn vaste pc. Daarna zal ik waarschijnlijk over moeten stappen naar Linux, hoewel dat ook niet echt een alternatief is.
Polariserend clickbait artikel wat goed overeen komt met de strekking van dit onderwerp. En 'moedwillig alles slechter maken' is ook je reinste kul.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Toch jammer dat als je een andere mening hebt dan de meerderheid je direct als een troll wordt bestempeld. Zelfs als je argumenten geeft. Ik geef gewoon mijn mening en vraag om die van jullie om zo een discussie op gang te brengen en daar hopenlijk ook van te leren. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Ethirty schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:05:
Vooruitgang is eng en zolang je daar niet voor open staat is het oude altijd "beter".
Tot een aantal jaren geleden heb ik altijd het nieuwe omarmt. Als het nieuwe beter is dan zie en waardeer ik dit echt wel. Maar in dit geval zie ik dat dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:13:
Toch jammer dat als je een andere mening hebt dan de meerderheid je direct als een troll wordt bestempeld.
Raar kan ik dat om eerlijk te zijn niet vinden. Zo las ik iets dat je de tiles e.d. nogal voor tablets e.d. ontwikkeld vind, waar ik intussen al meermaals om wat meer onderbouwing heb gevraagd en helaas niet gekregen... En tja, dat het niet 'classic' is dat is puur smaak natuurlijk, qua functionaliteit zijn de meeste van de standaard apps (zoals de rekenmachine bijvoorbeeld) veel uitgebreider als de 'classic' variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Toch jammer dat als je een andere mening hebt dan de meerderheid je direct als een troll wordt bestempeld. Zelfs als je argumenten geeft. Ik geef gewoon mijn mening en vraag om die van jullie om zo een discussie op gang te brengen en daar hopenlijk ook van te leren. Niets meer en niets minder.
Het probleem is dat een deel van de gebruikte argumenten tegen windows 10 of wel puur subjectief zijn, of wel feitelijk onjuist. Het lijkt mij duidelijk dat over smaak (de subjectieve argumenten) eigenlijk weinig te discussiëren valt; dat verzand in welles/nietes.
De feitelijk onjuiste argumenten zijn hinderlijk en het verder verspreiden van desinformatie helpt ook niemand.
Dat je Windows 10 niet prettig vind werken is verder een compleet valide mening ;) Ik ben het er niet mee eens, maar ook dat is een compleet valide mening O+

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denPes

denPes

delete account

Ik denk dat de discussie vrij zinloos is. Zoals je hebt gezien wordt enkel gequote wat in het tegenargument past. Bijvoorbeeld dat je het alfabet nog mag gaan leren, en dat je zaken van de daken mag gaan schreeuwen, en dat je een trol bent. En een discussie over fundamentele zaken is ook niet mogelijk.

De vernieuwingen worden door de meesten omarmt, zonder enige kritiek op fundamentele zaken die gewoon niet juist zijn.

Daarom is het het beste om de discussie te beindigen, en gewoon je eigen mening te volgen. Namelijk gewoon win7 te gebruiken, en verdere discussie te mijden. Win 7 is nog perfect bruikbaar. En als je het niet eens bent met de vernieuwingen in win10+, kan je die tijd gebruiken om op een ander besturingssyteem over te stappen.

delete account

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ben ik de enige die alles start door de windows toets in te drukken en dan te typen? Zoals taskmngr, calc, winword, cmd, etc?

Dat hele startmenu van Windows 7 ken ik niet, nog dat van W10. Vind wel dat W10 lekker draait, ook op m'n surface. Osx vind ik qua menu wel overzichtelijker, maar ben ik nooit zo aan gewend qua sneltoetsen/snelstarten.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, dezelfde discussie was er toendertijd met Office bij 2007 en verder. Ik vind die ribbon nog steeds niets en gebruik nog steeds een plugin die me het 2003 menu geeft in een van de tabs. Simpelweg omdat ik dingen niet kan vinden via de ribbon die wel in het standaard 2003 menu staan.

Voor beginners en standaard users is de ribbon misschien beter, net zoals autocorrect voor hen beter is. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan de aannames van de software dat elke user dat wil, en ook aan hen die blijven zeggen dat het beter is. Het is voor hen beter, maar niet voor iedereen, het is compleet subjectief. Ik vind het jammer dat de keuze weg is. Zelfde met Aero desktop vs Classic, enzovoort.

Bij de meeste wijzigingen worden de wensen van powerusers gewoon genegeerd omdat het een kleinere groep is. Jammer maar helaas.

Ik heb afgelopen zomer mijn laptops schoon geinstalleerd, en toen besloten Windows 7 te installeren, en geen gratis update naar W10 te doen. Ik heb W10 een tijdje op een netbook geprobeerd en het was gewoon niet handig voor mij, a la ribbon. Daar het voor mij gewoon moet werken zonder dat ik allerlei trucjes moet gebruiken, geen games speel etc is W7 voor mij persoonlijk de beste keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 21-01-2017 18:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
denPes schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat de discussie vrij zinloos is. Zoals je hebt gezien wordt enkel gequote wat in het tegenargument past. Bijvoorbeeld dat je het alfabet nog mag gaan leren, en dat je zaken van de daken mag gaan schreeuwen, en dat je een trol bent. En een discussie over fundamentele zaken is ook niet mogelijk.

De vernieuwingen worden door de meesten omarmt, zonder enige kritiek op fundamentele zaken die gewoon niet juist zijn.

Daarom is het het beste om de discussie te beindigen, en gewoon je eigen mening te volgen. Namelijk gewoon win7 te gebruiken, en verdere discussie te mijden. Win 7 is nog perfect bruikbaar. En als je het niet eens bent met de vernieuwingen in win10+, kan je die tijd gebruiken om op een ander besturingssyteem over te stappen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik blijf bij mijn mening en ik blijf Windows 7 gebruiken. Gelukkig kan dat voorlopig ook nog. Wellicht dat daarna Windows 10 behoorlijk verbetert is. Ik hou graag een open mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
gambieter schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:40:
Tja, dezelfde discussie was er toendertijd met Office bij 2007 en verder. Ik vind die ribbon nog steeds niets en gebruik nog steeds een plugin die me het 2003 menu geeft in een van de tabs. Simpelweg omdat ik dingen niet kan vinden via de ribbon die wel in het standaard 2003 menu staan.

Voor beginners en standaard users is de ribbon misschien beter, net zoals autocorrect voor hen beter is. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan de aannames van de software dat elke user dat wil, en ook aan hen die blijven zeggen dat het beter is. Het is voor hen beter, maar niet voor iedereen, het is compleet subjectief. Ik vind het jammer dat de keuze weg is. Zelfde met Aero desktop vs Classic, enzovoort.

Bij de meeste wijzigingen worden de wensen van powerusers gewoon genegeerd omdat het een kleinere groep is. Jammer maar helaas.
Ik ben inmiddels wel gewend aan de ribbon maar ook dat vond ik inderdaad geen verbetering. Het klassieke menu was veel logischer en daar kon ik gemakkelijker wat vinden dan in de ribbon. Ook is de ribbon gewoon zonde van de ruimte. Hetzelfde probleem als wat ik met de modern apps heb. Zonde van de ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Oh, nog 1 argument waarom Windows 10 beter is: <windowstoets>+X

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-04 13:15
Zopas Windows 10 opnieuw moeten installeren vanwege behoorlijk diepgaande problemen. Mijn systeem was volledig ingesteld hoe ik het wilde, maar moest dus opnieuw beginnen waardoor het gevloek op Windows 10 soms even de bovenhand nam.

Ik stoor mij voornamelijk aan MS zijn aanpak. Een voorbeeld, ik heb via mijn werk Office 2016 Pro. Een klassieke installatie waar je kan kiezen welke Office applicaties je wilt is er niet meer. Het is 1 installatie, geen enkele vraag en op het einde van de rit zit je opgezadeld met het hele Office suite (van Access tot Word), of je nu wil of niet. Verwijderen? Nope (ja, maar dat gaat dan niet met de versie die ik heb).

Windows 10 is gelijkaardig. Je installeert het en eenmaal op internet zit de Store Candy Crush, Solitair, Skype, Get Office (terwijl ik volledig Office al heb),... te installeren.
Telkens gooi ik het eraf en bij elke herstart staat hij terug klaar om het te installeren (volledig automatisch uiteraard). Uiteindelijk erger ik me dood en schakel ik via Group Policies de gehele store uit.

Ook opgemerkt dat als je in de Firewall een app blokkeert om verbindingen te maken, dat Windows 10 doodleuk je regel opnieuw wist als de app eens update. Hier komt het feit dat de Windows Store niet zo populair is eens goed uit want vaak valt het niet voor.

Een ander punt is het configuratiescherm (of beter gezegd, de twee configuratieschermen). Het lijkt dat je twee UI's hebt. Daarbij is het nieuwe verre van beter. In het oude config scherm krijg je praktisch instant een resultaat bij een zoekterm, bij het nieuwe duurt dit vele malen langer.

De meerwaarde van Windows 10? Die is mij eigenlijk een beetje ver zoeken om eerlijk te zijn. Ik zie geen meerwaarde tov Windows 7 of 8.1.
Het aanmelden met een PIN ipv telkens je wachtwoord invoeren vind ik wel leuk ;)
Ik moet ook zeggen, ik stoor mij niet aan de tegels (zelfs de initiële Windows 8 implementatie vond ik best wel OK). Het was voor mij overzichtelijker dan het Windows 7 startmenu.

[ Voor 4% gewijzigd door SMGGM op 21-01-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:03
Ik zelf werk nu al 6 jaar met osx zowel iMac als een MacBook pro.

Echter is mijn laptop overleden en ben ik in de running voor een nieuwe.
Echter de prijzen voor een nieuwe mac pro staan niet in verhouding tot Windows laptops met betere specificaties op dit moment.

Echter ik kan mij totaal niet vinden in de nieuwe Windows 10, zoals bv het automatisch updaten. En ook het gemis van een echte desktop ipv de tegeltjes. Het is het gewoon allemaal net niet.. (voor mij dan)

Zoals ik het nu zie, een laptop met een minder os (Windows) maar betere specs...

Of een os (osx) dat goed functioneert maar de meerprijs voor een laptop niet rechtvaardigd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Wat wil je dan bereiken met dit topic? Jij hebt jouw mening, fijn. De meesten zijn het er niet mee eens. Des te meer omdat je argumenten slecht onderbouwd of subjectief zijn. En moeten wij je er dan van overtuigen waarom W10 wel beter is? What is the point?

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
SMGGM schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:51:
Ik stoor mij voornamelijk aan MS zijn aanpak. Een voorbeeld, ik heb via mijn werk Office 2016 Pro. Een klassieke installatie waar je kan kiezen welke Office applicaties je wilt is er niet meer. Het is 1 installatie, geen enkele vraag en op het einde van de rit zit je opgezadeld met het hele Office suite (van Access tot Word), of je nu wil of niet. Verwijderen? Nope (ja, maar dat gaat dan niet met de versie die ik heb).

Windows 10 is gelijkaardig. Je installeert het en eenmaal op internet zit de Store Candy Crush, Solitair, Skype, Get Office (terwijl ik volledig Office al heb),... te installeren.
Telkens gooi ik het eraf en bij elke herstart staat hij terug klaar om het te installeren (volledig automatisch uiteraard). Uiteindelijk erger ik me dood en schakel ik via Group Policies de gehele store uit.
Inderdaad. Weet je nog dat je in Windows 95 zelf ook veel features kon kiezen bij de installatie? Dat kan sinds 7 (of was het XP al?) ook niet meer. Keuze vrijheid wordt steeds meer beperkt. Sterke nog, MS kiest voor jou wat je zou moeten willen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoamingZombie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:56:
Des te meer omdat je argumenten slecht onderbouwd of subjectief zijn.
En de antwoorden van de nietes-mensen zijn net zo slecht. Probeer dan wat van het topic te maken door met iets beters te komen, ipv alleen maar te doen alsof het een feit is dat Windows 10 "beter" is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 420148

Die tiles kun je gewoon volledig verwijderen of naar smaak zelf items erin zetten. De hele bedoeling is dat je de Start-knop indrukt en gewoon begint te typen. Waarom uberhaupt nog door een lijst heen scrollen om dingen te vinden? Druk op de Start-knop naast CTRL en type Excel/Photoshop/Chrome/Game-naam in en het staat binnen een seconde voor je neus.

In Windows 7 staan alle programma's ook gewoon op alfabetische volgorde :')
• Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones.
Dan doe je het toch gewoon niet? Het is compleet optioneel.
Aluhoedjes-onzin, maar dat weet je zelf ook wel. Natuurlijk wordt niet alles op je harde schijf naar Microsoft verstuurt. Dat kun je gewoon monitoren via uitgaand verkeer en niemand heeft daar bewijs van gevonden. Ook vraag ik me af hoe een website als Facebook mijn documenten allemaal kan zien. Volgens mij is dat een flinke overtreding en browser-exploit die je C:\-schijf leeg kan trekken.
Via Policy of door de service uit te zetten kun je Windows Updates uitzetten. Dat moet je eigenlijk helemaal niet willen vanwege de veiligheid van je PC en iedereen op je netwerk, dus vandaar dat ze deze opties enkel nog bieden aan ervaren gebruikers. Zo vreemd is dat toch niet?

Degenen die het hardst schreeuwen over updates zijn ook meestal de mensen die eigenlijk geen enkel valide argument kunnen verzinnen om beveiligingsupdates niet te doen. Er worden namelijk immens veel dingen gepatcht door die dingen. En voordat je begint, ook patches voor protocollen die op meerdere OSen gebruikt worden en ook diezelfde beveiligingsproblemen hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 420148 op 21-01-2017 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
CrazyFool schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:53:
Ik zelf werk nu al 6 jaar met osx zowel iMac als een MacBook pro.

Echter is mijn laptop overleden en ben ik in de running voor een nieuwe.
Echter de prijzen voor een nieuwe mac pro staan niet in verhouding tot Windows laptops met betere specificaties op dit moment.

Echter ik kan mij totaal niet vinden in de nieuwe Windows 10, zoals bv het automatisch updaten. En ook het gemis van een echte desktop ipv de tegeltjes. Het is het gewoon allemaal net niet.. (voor mij dan)

Zoals ik het nu zie, een laptop met een minder os (Windows) maar betere specs...

Of een os (osx) dat goed functioneert maar de meerprijs voor een laptop niet rechtvaardigd...
Je hoeft de tegeltjes niet te zien en je startmenu hoeft niet groter te zijn dan W7, als jij dat niet wil. Standaard is die er inderdaad wel. Met Windows 10 Pro kan je updates een tijdje uitstellen en als je helemaal geen andere updates wil dan is er ook een long-term support versie van Windows 10.
En tja, als je OS X gewend bent dan zal je sowieso over sommige dingen vallen die Windows anders doet dan OS X.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
"Iedereen" vindt Windows 10 helemaal niet zo geweldig. "Iedereen" bestaat niet, en er zijn op alle momenten met alle dingen mensen die iets wel of niet leuk vinden. Je hebt natuurlijk je omgeving, cognitive bias en cognitive dissonance, en Baader-Meinhof. (YouTube: The Baader-Meinhof Phenomenon

Het komt er op neer dat je voor jezelf al besloten hebt dat iedereen Windows 10 geweldig vindt en daarom ben je er zo mee bezig dat dat alles is wat je ziet/leest/vindt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Er zijn zat mensen die Windows 10 niet leuk vinden, net als dat er mensen zijn die Windows 8, 8.1, 7, XP, Vista, en 2000 niet leuk vinden. Er zijn ook mensen die niet verder komen dan Windows 98. Om dezelfde redenen zijn er mensen die niet met Linux kunnen werken, terwijl een Linux DE prima kan werken. Voor macOS geldt hetzelfde, net als Android, Windows Phone (of hoe ze het tegenwoordig ook noemen), en iOS. Puur om dat je iets kent of denkt, of denkt dat andere mensen het denken maakt niet dat alle andere opties automatisch niet bestaan of niet aanwezig zijn. Er zijn zat mensen die prima met een Android of iOS toestel kunnen werken, maar vooraf (bewust/onbewust) al bedacht hebben dat dat niet kan en dat daarom ook vooral overal terugvinden.

Dus: is Windows 10 beter/slechter dan alternatieven? Nee. Het "is" gewoon, en er zijn mensen met een mening, en de meeste mensen met een mening hebben er een die vooral persoonlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SMGGM schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:51:
Een voorbeeld, ik heb via mijn werk Office 2016 Pro. Een klassieke installatie waar je kan kiezen welke Office applicaties je wilt is er niet meer. Het is 1 installatie, geen enkele vraag en op het einde van de rit zit je opgezadeld met het hele Office suite (van Access tot Word), of je nu wil of niet. Verwijderen? Nope (ja, maar dat gaat dan niet met de versie die ik heb).
Gheh.
Ze hebben dus gekozen voor de ClickToRun variant ipv de klassieke MSI based setup met Office Customization toolkit.

Alleen heeft dat voor deze discussie geen waarde aangezien dit een keuze is van je werkgever, en niet van MS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18

SomerenV

It's something!

Joh, dat van die features is iets van élke Windows-versie. Ik kan vanaf Windows 3.1 tot aan 10 per versie een hele waslijst aan features geven die ik nooit zou gebruiken. Maar ik heb er ook geen last van dus /care.
Het startmenu is volstrekt onbruikbaar. Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
Je kunt die grote tiles eruit knikkeren en zelf kleine snelkoppelingen plaatsen waar je wilt, ook nog eens in combinatie met een groepnaam. Lekker overzichtelijk en je zoekt je niet wezenloos in de alfabetische lijst.
Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones. Een PC of laptop gebruik je om productief te zijn. Dan wil je meer features, niet minder. Dan wil je optimaal gebruik maken van de ruimte op je scherm. Dan wil je niet dat de helft van je scherm verspilt wordt door enorme knoppen en teksten.
Minimalistische apps? Ik gebruik m'n PC nog gewoon als PC en ik zie geen andere knoppen dan in Windows 7. Niks in Windows 10 herinnert me aan een tablet OS. Misschien als ik er echt heel hard op ga letten, maar zo tijdens dagelijks gebruik is het qua gebruik nagenoeg gelijk aan Windows 7.
Windows 10 zit vol spyware. Alles wat je doet wordt naar Microsoft gestuurd. Elke zoekterm en ik vermoed elk document en elke email ook wordt gescand. MS is natuurlijk niet de enige die dit doet. Apple en Google en Facebook doen het ook. Het is het nieuwe business model. Jij en jouw gegevens zijn het product geworden. Privacy bestaat niet meer.
Vrijwel alles kun je uitschakelen. Misschien niet beter dan dat Microsoft simpelweg dit soort dingen niet toevoegt, maar het kán uitgeschakeld worden.
De interface is minder gebruiksvriendelijk. Je hebt meer muisklikken en vensters nodig om hetzelfde gedaan te krijgen. De interface is inconsistent met verschillende thema's en kleuren. Bijna niets meer is naar eigen smaak in te stellen en alles is spuug lelijk.
Ook hier geen last van. Sommige dingen zijn wel wat inconsistent maar daar heb ik in mijn gebruik nauwelijks last van. Het enige waar ik me wel eens aan stoor is eigenlijk dat je het traditionele configuratiescherm hebt naast het settings-scherm. Maar ook hier geldt weer dat er weinig anders is ten opzichte van Windows 7.
Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen. Je krijgt elke wijziging die Microsoft wil door je strot geduwd.
Ja, dit vind ik ook niet echt chill, maar ook dit is te fixen. Overigens snap ik het van een kant ook wel hoor. Op deze manier is Microsoft ervan verzekerd dat zijn gebruikers altijd up-to-date zijn. Maakt hun werk wat makkelijker.

Veel dingen die jij hier noemt doen me eerder denken aan Windows 8 eigenlijk. Zelf nooit thuis gebruikt (wel op het werk) omdat ik het een achteruitgang vond ten opzichte van Windows 7. Maar Windows 10 heb ik eigenlijk geen problemen mee. En daarbij, elke versie van Windows kent zijn problemen. Windows 98 was in het begin een drama, Windows ME is altijd een drama geweest, Windows XP is lang ellende geweest en Windows Vista was pas gefixt tegen de tijd dat Windows 7 uit kwam. Windows 8 was het allemaal net niet en werd gefixt met Windows 8.1.

Als je Windows 10 kut vindt, gebruik het dan gewoon niet. Zo heb ik echt tot lang na de introductie Windows 2000 Pro gebruikt omdat het een stuk stabieler en sneller was. Windows Vista heb ik nooit aangeraakt en Windows 7 heb ik gebruikt tot ik naar Windows 10 ging. Maar nee, tegenwoordig moet iedereen direct gaan lopen klagen als niet alles exact naar hun verwachtingen is. En daar komt nog bij dat er in veel gevallen flink overdreven wordt. Windows 10 is een prima OS. Sure, er zijn wat eigenaardigheden, maar het overgrote deel van de gebruikers zal daar nooit last van hebben. En als je er wel last van hebt, dan zijn er 1001 fixes beschikbaar.
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:57:
[...]

Inderdaad. Weet je nog dat je in Windows 95 zelf ook veel features kon kiezen bij de installatie? Dat kan sinds 7 (of was het XP al?) ook niet meer. Keuze vrijheid wordt steeds meer beperkt. Sterke nog, MS kiest voor jou wat je zou moeten willen!
In Windows 95 had je vooral losse applicaties die los van elkaar hun ding deden. Windows 10 is een héél stuk ingewikkelder en veel zaken zijn met elkaar verbonden/geïntegreerd. Alles naar smaak instellen is dus lastiger. Maar dan nog, veel zaken kun je achteraf verwijderen als je wilt en in de meeste gevallen zit er niks je gebruikservaring in de weg.

Edit: ik zie dat je HBO Informatica studeert. Het verbaast me dan ook dat je zo loopt te 'janken' om Windows 10. Als je ook maar een beetje handig bent dan kun je veel van je problemen vrij eenvoudig oplossen met een beetje ge-Google. Zo heb ik lang een compleet uitgeklede versie van Windows XP gedraaid. Punt blijft dat als je Windows 10 compleet ruk vindt, dat je het gewoon niet moet gebruiken. Zo gebruik ik geen OS X omdat ik het niet fijn vindt. Maar mij zie je geen topic openen om te klagen over wat er allemaal zo kut is aan dat OS.

[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 21-01-2017 20:20 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Lang niet iedereen vindt Windows 10 'zo geweldig'. Met alle privacy schendingen in Windows 10 en door updates toen ook in Windows 7 is het voor ons dè reden / druppel geweest om volledig te over switchen naar Linux en Windows er helemaal af te halen.

We gebruiken nu al lange tijd Fedora en missen helemaal niets. Ook gaming werkt gewoon met de Steam client onder Linux. Het was alleen even wennen en zoeken naar alternatieve programma's onder Linux. En die zijn ook allemaal gratis. Alleen zakelijk is het hier nog Windows.

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 21-01-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik heb ook wel een paar keer windows 10 vervloekt na updates..Momenteel draait hij weer als de beste windows die ik ooit gehad heb. Ik heb alleen windows 7 overgeslagen. Er is heel veel mogelijk in windows 10, maar doe dit niet lukraak bijvoorbeeld in de godmode. Als hij goed draait, overal vanaf blijven. Het laatste euvel was het opstarten s'morgens.Na 4 tot 5 keer een geforceerd afbreken van het starten ging hij dan eindelijk aan de gang. Dit is net zo erg als een auto die niet wil starten. Na een paar weken zoeken en testen sloot ik de computer af met alt/F4. Die sloot de programma's beter af van de computer zodat ik s'morgens weer direct aan de gang kon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:04

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

denPes schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:21:
[...]
Een discussie daarover is best wel mogelijk zonder een afwijkende mening meteen als trol te betitelen.
Het gaat niet over de mening, maar de manier waarop je een discussie voert. Als je al begint met stellen "dat iedereen Windows 10 zo geweldig vind" en dan doet alsof jij zelf als enige snapt hoe het werkelijk zit, dan is dat een stomme manier van een discussie voeren. Een andere manier zou zijn: Ik was gehecht aan Windows 7 en zie niet veel voordelen van Windows 10, mist ik iets? De discussiestijl van de TS is extra sterk aangezet, meestal wordt dat gedaan om tegenreacties op te roepen. Trollen dus.

Of denk jij dat de TS daadwerkelijk op zoek is naar advies oid?
Toch jammer dat als je een andere mening hebt dan de meerderheid je direct als een troll wordt bestempeld. Zelfs als je argumenten geeft.
Je krijgt onderbouwde kritiek op je stijl van discussiëren. Jij maakt er nu van dit dit vanwege je mening is. Dat is oneerlijk en ook de reden dat ik dit topic nu links laat liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jazzy op 21-01-2017 21:29 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Omdat je je als een troll gedraagt. Kom op, al je argumenten zijn bullshit.

Je wil graag een zo modulair mogelijke Windows, wat Windows 10 is, maar toch wil je Windows 7. Minder modulair. Daarom word je als troll gezien. Je spreekt jezelf tegen.

Als je werkelijk serieus bent: Probeer de LTSB versie van Windows. Of Nano Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 27-04 15:40
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:57:
[...]

En maar goed ook, als je kijkt hoeveel users hun OS helemaal over de jank helpen en het liefst op hun laptop van 8 jaar oud Windows 10 willen samen met hun virusscanner versie uit 2010 :+

En voor veel users loopt het niet altijd even lekker omdat de fabrikant niet de juiste drivers heeft Voor de machine, ze verkopen liever een nieuwe dan dat ze een ouden moeten updaten.

Zoals bij Vista ook was is het vooral de third party fabrikanten die steken laten liggen.
En natuurlijk wel wat bugs hier en daar dat blijven we houden met MS
Pagina: 1 2 3 Laatste