Ik kan zelf met de beste wil van de wereld echt niets ontdekken wat beter is dan Windows 7. Het zit alleen maar vol met nieuwe 'features' die ik totaal niet nodig heb op een desktop PC.
Ja, ik begrijp dat Windows 10 handig is op een tablet. Daar is het ook in eerst instantie voor bedoeld. Maar als een desktop/laptop OS schiet het echt te kort en is het een enorme downgrade t.o.v. Windows 7.
Waarom? Een aantal punten:
Ik weet dat een aantal problemen te verbeteren zijn door third-party programma's zoals Classic shell. Maar dat zou toch in een volwassen OS niet nodig hoeven zijn.
Dus wat is er beter? Waarom zijn jullie zo blij met Windows 10? Vertel het mij want ik begrijp het echt niet. Ik vind het gewoon zo jammer en zo onbegrijpelijk dat Microsoft moedwillig alles slechter maakt, terwijl Windows 7 gewoon uitstekend was.
Gelukkig heb ik Windows 10 alleen op mijn laptop en blijf ik Windows 7 so lang als het kan gebruiken op mijn vaste pc. Daarna zal ik waarschijnlijk over moeten stappen naar Linux, hoewel dat ook niet echt een alternatief is.
Ja, ik begrijp dat Windows 10 handig is op een tablet. Daar is het ook in eerst instantie voor bedoeld. Maar als een desktop/laptop OS schiet het echt te kort en is het een enorme downgrade t.o.v. Windows 7.
Waarom? Een aantal punten:
- Het startmenu is volstrekt onbruikbaar. Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
- Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones. Een PC of laptop gebruik je om productief te zijn. Dan wil je meer features, niet minder. Dan wil je optimaal gebruik maken van de ruimte op je scherm. Dan wil je niet dat de helft van je scherm verspilt wordt door enorme knoppen en teksten.
- Windows 10 zit vol spyware. Alles wat je doet wordt naar Microsoft gestuurd. Elke zoekterm en ik vermoed elk document en elke email ook wordt gescand. MS is natuurlijk niet de enige die dit doet. Apple en Google en Facebook doen het ook. Het is het nieuwe business model. Jij en jouw gegevens zijn het product geworden. Privacy bestaat niet meer.
- De interface is minder gebruiksvriendelijk. Je hebt meer muisklikken en vensters nodig om hetzelfde gedaan te krijgen. De interface is inconsistent met verschillende thema's en kleuren. Bijna niets meer is naar eigen smaak in te stellen en alles is spuug lelijk.
- Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen. Je krijgt elke wijziging die Microsoft wil door je strot geduwd.
Ik weet dat een aantal problemen te verbeteren zijn door third-party programma's zoals Classic shell. Maar dat zou toch in een volwassen OS niet nodig hoeven zijn.
Dus wat is er beter? Waarom zijn jullie zo blij met Windows 10? Vertel het mij want ik begrijp het echt niet. Ik vind het gewoon zo jammer en zo onbegrijpelijk dat Microsoft moedwillig alles slechter maakt, terwijl Windows 7 gewoon uitstekend was.
Gelukkig heb ik Windows 10 alleen op mijn laptop en blijf ik Windows 7 so lang als het kan gebruiken op mijn vaste pc. Daarna zal ik waarschijnlijk over moeten stappen naar Linux, hoewel dat ook niet echt een alternatief is.