Splorky schreef op Sunday 22 January 2017 @ 21:49:
Misschien niet zo handig om in het topic te komen gezien het er aardig fanatiek aan toe gaat, en ik een sterke voorkeur voor windows 7 heb.
Vandaag weer sinds een half jaartje Windows 10 geïnstalleerd op een pc'tje die aan de TV komt te hangen, het idee dat dit misschien wel handiger is dan Windows 7 om met een remote te kunnen bedienen (Daarnaast is de vrij nieuwe CPU niet windows 7 vriendelijk, het lukt maar het was een kriem om USB2 halverwegen de installatie werkend te houden).
Voor me main PC heb ik Windows 7, en ben hier erg tevreden over. Ik ben nog al bevooroordeeld maar, maar wil toch zo nu en dan proberen of het toch niet wat is dat windows 10 (en dan is een andere PC dan me hoofd pc het slachtoffer).
Windows 10 draait heerlijk, pluspunt is dat er geen drivers meer gezocht hoeven te worden.
Boottijd is gevoelsmatig sneller (maar wordt een 24/7 machine).
Bestanden kopieren is prettiger in exporer (voortgangs snelheid en meerdere voortgangen in 1 overzicht is prettig)
in exporer is de knop om een folder omhoog te gaan weer terug!
je scherm verdelen in 2 delen heeft wel wat voor bepaalde dingen (nieuws lezen en browsen bijvoorbeeld).
Zie een voordeel in vercor iconen, dit had al veel eerder gemoeten (misschien mis ik dit al sinds windows 8?)
minder te spreken over Apps, de simplistische style bevalt me niet echt.
feedback app verwijderd, links hier naar blijven bestaan in andere apps.
onedrive folder blijft ook aanwezig in exlorere na het verwijderen van onedrive.
Loop toch weer tegen styling dingen aan, aero bevalt mij veel meer dan het hele flat desgin, daarnaast is er nog steeds geen consistent kleuren schema context menu van de startbalk is anders dan in bijvoorbeeld explorer(misschien dat het NEON project wat wordt?!). PC is voor aan de TV dus wat dat betreft is de layout wel weer handig, groot blokkerig, en makkelijk met de remote te gebruiken in tablet modes.
Menu is ook lastiger. Lichte vorm van dyslexie (autocorrect) dus alfabetische volgorde is een no-go de iconen zijn meer het zelfde wat het eerste herkenningspunt is in plaat van de naam.
Zoeken is leuk, maar ik vindt het makkelijker als ik weet waar iets is zodat ik niet hoef te zoeken, maar zoeken heeft ook zijn voordelen (niet van toepassing als PC aan tv is aangesloten, en hier zijn zat 3rd party oplossingen voor).
groot nadeel is dat van wat ik gehoord heb dat grote updates veel tweaks (reg-edits) ongedaan kunnen maken, en dat je bent overgeleverd aan de grillen die Microsoft verzint, er zijn nu 3 apps geïnstalleerd, automatisch! wouw, leuk!, "Professional"(net als de versie die ik heb van 10)... Minecraft , candy crush en nog een of ander spel. op internet zijn register edits of powershell oplossingen te vinden om dit te kunnen voorkomen, met naar mijn idee een groot risico dat een update de tweaks ongedaan maakt.
Zo vreemd is het toch niet dat iemand niet zou willen dat games zich automatisch installeren, waarom kan dit niet uitgezet worden via de gui. eerlijk is eerlijk, ik lever geen feedback (die app verwijderd), maar aan de andere kant, hoelang duurde het voor dat microsoft luisterede naar klanten om weer een start menu in te bouwen?, (maar dit zeg ik meer uit ongenoegen van dat er zojuist meerdere items van crapware zijn geinstalleerd).
Laatste punt er zijn wel heel veel privacy sliders die je kunt instellen, ik weet dat Windows 7 ook bergen updates heeft ontvangen die het privacy niveau met windows 10 gelijk trekt, maar gevoelsmatig zit het niet lekker. ik wil niet dat me pc continu met Microsoft (of partners daarvan) praat, 1 keer per dag voor updates communiceren vindt ik meer dan genoeg. crash rapports, nee dankje, telematry, nee dankje. spam op windows@[mijndomijn], had het liever niet gewild, maar bedankt. Had liever opt-in gehad ipv opt-out (laat de passa lekker alles doorsturen, en voor maar maakt het voor de gene die het uit wil ook niet al te lastig), ook verhalen als dat sommige "phone-home" functies je hostfile omzeilen zodat een verwijzing naar 127.0.0.1 niet werkt geeft bij mij geen vertrouwen. Maar zoals gezegd, dit kan ik niet menemen als negatief punt voor Windows 10 want windows 7 heeft ook veel van de telematry over genomen, en tot een volgende update komt zijn er tools die dit (zo goed als het kan) tegen gaan. (en voor de volledigheid, een applicatie mag van mij best een keer crashen, en nee ik geen microsoft niet de schuld, maar zou microsoft echt al die crashrapporten delen met de maker van de applicaties???)
Al met Al, ik ben nog niet overtuigd van windows 10, wil het nog niet op mijn hoofd pc. Ik laat het nog wel op me andere pc staan want voor aan de TV is het wel vele male beter te bedienen dan windows 7, en die netflix app is dan wel weer handig.