Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

SMGGM schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:51:
Zopas Windows 10 opnieuw moeten installeren vanwege behoorlijk diepgaande problemen. Mijn systeem was volledig ingesteld hoe ik het wilde, maar moest dus opnieuw beginnen waardoor het gevloek op Windows 10 soms even de bovenhand nam.

Ik stoor mij voornamelijk aan MS zijn aanpak. Een voorbeeld, ik heb via mijn werk Office 2016 Pro. Een klassieke installatie waar je kan kiezen welke Office applicaties je wilt is er niet meer. Het is 1 installatie, geen enkele vraag en op het einde van de rit zit je opgezadeld met het hele Office suite (van Access tot Word), of je nu wil of niet. Verwijderen? Nope (ja, maar dat gaat dan niet met de versie die ik heb).
Ik weet niet welke Office installatie jij hebt, maar bij mijn Office 2016 installatie kan je gewoon nog kiezen en kan je met setup.exe /admin nog steeds .msp files maken. Maar waarschijnlijk heb jij Office 365 en niet Professional Plus. De Office die jij hebt bevat ook een aantal zaken niet zoals Integratie met SharePoint, Exchange Archives in Outlook en nog wat zaken.
Windows 10 is gelijkaardig. Je installeert het en eenmaal op internet zit de Store Candy Crush, Solitair, Skype, Get Office (terwijl ik volledig Office al heb),... te installeren.
Telkens gooi ik het eraf en bij elke herstart staat hij terug klaar om het te installeren (volledig automatisch uiteraard). Uiteindelijk erger ik me dood en schakel ik via Group Policies de gehele store uit.
Microsoft heeft aangegeven dat dit inderdaad een issue is richting een groot aantal bedrijven. Microsoft gaat er van uit dat:
Windows 10 Home = Thuis gebruik
Windows 10 Pro = Thuis gebruik
Windows 10 Ent = Zakelijk
Windows 10 Ent LTSB = Zakelijk
Windows 10 Student = Studenten

Bij die laatste 3 heb je geen last van al die "extra's". Aan de andere kant, even verdiepen in de materie en je zet alles goed met "Get-AppXPackage, Remove-AppXPackage, Get-AppXProvisionedPackage, Remove-AppXProvisionedPackage" in Powershell. Zeker als je bedrijfsimages maakt handig.
Ook opgemerkt dat als je in de Firewall een app blokkeert om verbindingen te maken, dat Windows 10 doodleuk je regel opnieuw wist als de app eens update.
Gelukkig maar in sommige gevallen, maar dat heeft meer te maken met de Implementatie van de App zelf en niet Windows 10.
Hier komt het feit dat de Windows Store niet zo populair is eens goed uit want vaak valt het niet voor.
Snap de zin niet.
Een ander punt is het configuratiescherm (of beter gezegd, de twee configuratieschermen). Het lijkt dat je twee UI's hebt. Daarbij is het nieuwe verre van beter. In het oude config scherm krijg je praktisch instant een resultaat bij een zoekterm, bij het nieuwe duurt dit vele malen langer.
Wanneer je je verdiept had voor je dit schreef wist je dat Microsoft het oude config scherm langzaam aan het uitfaseren is en steeds meer functionaliteit aan het verplaatsen is. De komende tijd zitten we nog in een "tussenfase". Dit is eigenlijk best wel netjes van MS.
De meerwaarde van Windows 10? Die is mij eigenlijk een beetje ver zoeken om eerlijk te zijn. Ik zie geen meerwaarde tov Windows 7 of 8.1.
Het aanmelden met een PIN ipv telkens je wachtwoord invoeren vind ik wel leuk ;)
Ik moet ook zeggen, ik stoor mij niet aan de tegels (zelfs de initiële Windows 8 implementatie vond ik best wel OK). Het was voor mij overzichtelijker dan het Windows 7 startmenu.
Ik weet niet wat de meerwaarde is van Windows 10. Het start sneller dn 7 en 8.1. Het is efficiënter met geheugen dan voorgangers heb ik gemerkt. Waar je met 7 een SSD nog 4GB nodig had kan je nu met 10, een SSD een Core2Duo met 2GB veel verder komen. Het start menu is tegenwoordig ideaal, zeker met die A.B.C. indeling. Multiple desktops zijn ideaal. Edge werkt heerlijk. Stabiel, heel stabiel. En dat zijn nog maar een paar zaken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 19:22
Geloof me, niet iedereen vind 'Windows 10 zo geweldig'.

Waarom het toch zo lijkt? Redenen o.a.

- Microsoft heeft een aggressieve tactiek gebruikt om mensen over te halen, vaak zijn zelfs ongevraagd upgrades uitgevoerd zonder toestemming. Deze mensen durven niet toe te geven dat ze de dupe zijn geworden van Microsoft's schofterig gedrag. Dus aanbidden ze Windows 10 voor de buitenwereld.

- Windows 10 komt met Microsoft's monopolie positie op elke nieuwe computer/laptop/device. Kat je de nieuwste Windows van ze af, kat je hun gloednieuwe product af.

- Games willen het nieuwste van het nieuwste, athans 'casual' gamers. DX12 exclusive klinkt natuurlijk geweldig ook al zijn de beloofde performance winsten ver te zoeken . Geloof me, geen serieuze/competitieve/die hard gamer die Windows 10 wil. Voor meerdere redenen die ik hier niet ga beschrijven.

- Schapen gedrag. Je kan natuurlijk niet achterblijven op de rest van de wereld. Stel je voor! 'Ik heb nog windows XP' .... 'Haha! Ik heb lekker de nieuwste windows!' Beetje als mijn vader die zegt 'Windows 10 is de beste!' Zonder enige onderbouwing.

- De wens om 10 seconden eerder klaar te zijn met booten vinden veel mensen schijnbaar geweldig. Alsof ze een hobby maken van het rebooten van hun PC.

- De extreem lelijke UI design van Windows 10 is niks nieuws, en wordt al jaren door allerlei developers door de strot geduwt. (iOS vanaf 7 bv)
Beetje zelfde verhaal als eerder genoemd.

- Windows 10 is zogenaamd efficienter. Dit zal
best, maar opeen beetje modern systeem is hier totaal niks van te merken.

- Mensen slikken steeds meer privacy inbindende praktijken, lijkt zelfs een trend te zijn dat ze het prima vinden dat grote bedrijven steeds meer 'voor' ze gedaan wordt. Mja, mensen geven hun hele leven bloot en elke scheet wordt letterlijk op facebook gezet.

- Het is een PITA om op nieuwe systemen nog Windows 7 te installeren. Gebrek aan oude Bios vs EFI, drivers en controllers die zonder modding etc niet meer werken, gezeur met NVMe en drives die Wi dows 7 setup niet meer zien. *schaam schaam* voor de mensen die het niet meer voor elkaar krijgen, dus heb je automatisch nog meer 'Windows 10 lovers'

- 99% van de gebruikers is casual, de rest power user of anders. Alleen die 1% maakt zich druk om alle mankementen en restricties die Windows 10 hen oplegt.

Misselijkmakend hoe makkelijk mensen overgehaald worden op het eerste en beste...

Windows 10 model is een gedrocht, geforceerde massa updates die overal voor problemen zorgen e.d.

Nee, ik blijf tot de laatste security update, exclusief telemetry updates, ver van Windows 10 vandaan, lekker op 7 :-)

*Mehhhh*

[ Voor 11% gewijzigd door Marctraider op 21-01-2017 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Marctraider schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:02:

- Microsoft heeft een aggressieve tactiek gebruikt om mensen over te halen, vaak zijn zelfs ongevraagd upgrades uitgevoerd zonder toestemming. Deze mensen durven niet toe te geven dat ze de dupe zijn geworden van Microsoft's schofterig gedrag. Dus aanbidden ze Windows 10 voor de buitenwereld.
<knip>
Ben je serieus :o ?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marctraider
Ja? Er wordt een mening gevraagd, dit is mijn antwoord. ;-)

De meeste zullen het compleet met mij oneens zijn, maar ik geloof dat er we lfeiten achter schuilen. Het komt misschien wat bot en cynisch over maar goed...

Beetje offtopic, ik denk dat Windows 10 helemaal niet de laatste Windows ooit gaat zijn. Alhoewe Microsoft en zijn volgers dit nu stellig geloven...

Ze gaan nog wel een keer hard op hun bekkie en een andere wind in het bedrijf kan vorige claims zomaar van tafel vegen. Zou me niks verbazen als in 2020+ een nieuwe Windows wordt aangekondigd simpelweg met de naam 'Windows'. Zonder nummering o.i.d.

Maar als het dan ècht moet, download Windows 10 Enterprise LTSB en dan heavy tweaken ;-)

[ Voor 110% gewijzigd door Marctraider op 21-01-2017 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:42

NSG

Je weet niks!

gambieter schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:40:
Tja, dezelfde discussie was er toendertijd met Office bij 2007 en verder. Ik vind die ribbon nog steeds niets en gebruik nog steeds een plugin die me het 2003 menu geeft in een van de tabs. Simpelweg omdat ik dingen niet kan vinden via de ribbon die wel in het standaard 2003 menu staan.

Voor beginners en standaard users is de ribbon misschien beter, net zoals autocorrect voor hen beter is. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan de aannames van de software dat elke user dat wil, en ook aan hen die blijven zeggen dat het beter is. Het is voor hen beter, maar niet voor iedereen, het is compleet subjectief. Ik vind het jammer dat de keuze weg is. Zelfde met Aero desktop vs Classic, enzovoort.

Bij de meeste wijzigingen worden de wensen van powerusers gewoon genegeerd omdat het een kleinere groep is. Jammer maar helaas.

Ik heb afgelopen zomer mijn laptops schoon geinstalleerd, en toen besloten Windows 7 te installeren, en geen gratis update naar W10 te doen. Ik heb W10 een tijdje op een netbook geprobeerd en het was gewoon niet handig voor mij, a la ribbon. Daar het voor mij gewoon moet werken zonder dat ik allerlei trucjes moet gebruiken, geen games speel etc is W7 voor mij persoonlijk de beste keuze.
Office 2016 heeft en heerlijke zoekbalk waarmee je in een mum van tijd het geen dat je zoekt heb gevonden. In Windows 10 zelf gebruik ik ook bijna uitsluitend het zoekveld om m'n programma's te openen.

I.c.m. de tal van sneltoetsen in Windows 10, zie ik echt niet voor me hoe een "poweruser" sneller kan werken met Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Marctraider schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:02:

- Windows 10 komt met Microsoft's monopolie positie op elke nieuwe computer/laptop/device. Kat je de nieuwste Windows van ze af, kat je hun gloednieuwe product af.

- Games willen het nieuwste van het nieuwste, athans 'casual' gamers. DX12 exclusive klinkt natuurlijk geweldig ook al zijn de beloofde performance winsten ver te zoeken . Geloof me, geen serieuze/competitieve/die hard gamer die Windows 10 wil. Voor meerdere redenen die ik hier niet ga beschrijven.

- Schapen gedrag. Je kan natuurlijk niet achterblijven op de rest van de wereld. Stel je voor! 'Ik heb nog windows XP' .... 'Haha! Ik heb lekker de nieuwste windows!' Beetje als mijn vader die zegt 'Windows 10 is de beste!' Zonder enige onderbouwing.

- De wens om 10 seconden eerder klaar te zijn met booten vinden veel mensen schijnbaar geweldig. Alsof ze een hobby maken van het rebooten van hun PC.

- De extreem lelijke UI design van Windows 10 is niks nieuws, en wordt al jaren door allerlei developers door de strot geduwt. (iOS vanaf 7 bv)
Beetje zelfde verhaal als eerder genoemd.

- Windows 10 is zogenaamd efficienter. Dit zal
best, maar opeen beetje modern systeem is hier totaal niks van te merken.

- Mensen slikken steeds meer privacy inbindende praktijken, lijkt zelfs een trend te zijn dat ze het prima vinden dat grote bedrijven steeds meer 'voor' ze gedaan wordt. Mja, mensen geven hun hele leven bloot en elke scheet wordt letterlijk op facebook gezet.

- Het is een PITA om op nieuwe systemen nog Windows 7 te installeren. Gebrek aan oude Bios vs EFI, drivers en controllers die zonder modding etc niet meer werken, gezeur met NVMe en drives die Wi dows 7 setup niet meer zien. *schaam schaam* voor de mensen die het niet meer voor elkaar krijgen, dus heb je automatisch nog meer 'Windows 10 lovers'

- 99% van de gebruikers is casual, de rest power user of anders. Alleen die 1% maakt zich druk om alle mankementen en restricties die Windows 10 hen oplegt.

Misselijkmakend hoe makkelijk mensen overgehaald worden op het eerste en beste...

Windows 10 model is een gedrocht, geforceerde massa updates die overal voor problemen zorgen e.d.

Nee, ik blijf tot de laatste security update, exclusief telemetry updates, ver van Windows 10 vandaan, lekker op 7 :-)

*Mehhhh*
dus volgens jou lijkt windows 10 populair, maar is het dat niet omdat
-je de GUI lelijk vind
-het efficienter is, maar dat je dat niet echt merkt
-omdat het makkelijker/handiger/vlotter installeert dan windows 7 op moderne systemen
-omdat mensen sneller willen opstarten
...
ik ben nog steeds niet zeker dat je niet aan het trollen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modbreak:Ik wil jullie vragen om de discussie verder netjes te houden en het trollen verder achter wege te laten.

Daarnaast zie ik ook een aantal suggesties voor de LTSB voorbij komen, maar ik kan het mis hebben..maar die is niet beschikbaar voor de thuisgebruiker en al helemaal niet geschikt voor dagelijks gebruik. :+

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 21-01-2017 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TheVMaster schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:02:
[modbreak]
Ik wil jullie vragen om de discussie verder netjes te houden en het trollen verder achter wege te laten. [/modbreak]

Daarnaast zie ik ook een aantal suggesties voor de LTSB voorbij komen, maar ik kan het mis hebben..maar die is niet beschikbaar voor de thuisgebruiker en al helemaal niet geschikt bedoeld voor dagelijks gebruik. :+
Fixed that for ya. Hoe geschikt het is hangt van je wensen af. Microsoft wil graag dat je het niet als dagelijks desktop-OS gebruikt. Volgens mij kun je prima zonder al die meuk, als je alternatieve software vind. Ik heb het niet getest, overigens. Ben wel geïnteresseerd om dat eens te doen...
http://www.howtogeek.com/...indows-10-ltsb-explained/

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 21-01-2017 23:10 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Room42 schreef op Saturday 21 January 2017 @ 23:09:
[...]

Fixed that for ya. Hoe geschikt het is hangt van je wensen af. Microsoft wil graag dat je het niet als dagelijks desktop-OS gebruikt. Volgens mij kun je prima zonder al die meuk, als je alternatieve software vind. Ik heb het niet getest, overigens. Ben wel geïnteresseerd om dat eens te doen...
http://www.howtogeek.com/...indows-10-ltsb-explained/
Tja....maar het probleem is dat je volgens mij als thuisgebruiker geen LTSB licentie kunt kopen. Daarbij zegt Microsoft ook dat de LTSB alleen geschikt is voor bedrijfskritische systemen. Daarbij is deze automatisch update methode op het vlak van volgens mij alle andere (mobiele) devices de normaalste zaak van de wereld (Android, iOS en MacOS)...nouja in het laatste geval is de update in ieder geval gratis en het gros installeert hem ook. Dus waar hebben we het over eigenlijk...

maar goed laten we hier on topic blijven :+ Ik moet eerlijk zeggen dat ik iedere nieuwe versie van Windows altijd geweldig vind. Daarom vind ik Windows 10 ook zo enorm fijn werken....zowel op een touch screen (tablet) als op mijn laptop.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 21-01-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik lees telkens de mening van een aantal Windows 10 die-hards die heel stellig zijn dat MS geen persoonlijke gegevens ophaalt en ook niets met gegevens doet. Hoe weten ze dit? Staat er ergens een voorbeeld van weke gegevens er precies in de telemetry zitten want ik vind alleen versleutelde bestanden waaraan ik niet kan zien wat erin zit. Als degenen, die zo stellig zijn dat MS geen privacy schendt nu eens laten zien en uitleggen dat dit inderdaad zou is dan hoeft er geen discussie meer over gevoerd worden.
Dat anderen ook privacy schenden is geen argument want het gaat hier alleen over MS met Windows 10 en niet Google met Gmail. Ik ben heel benieuwd naar de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
regmaster schreef op Saturday 21 January 2017 @ 23:20:
Ik lees telkens de mening van een aantal Windows 10 die-hards die heel stellig zijn dat MS geen persoonlijke gegevens ophaalt en ook niets met gegevens doet. Hoe weten ze dit? Staat er ergens een voorbeeld van weke gegevens er precies in de telemetry zitten want ik vind alleen versleutelde bestanden waaraan ik niet kan zien wat erin zit. Als degenen, die zo stellig zijn dat MS geen privacy schendt nu eens laten zien en uitleggen dat dit inderdaad zou is dan hoeft er geen discussie meer over gevoerd worden.
Dat anderen ook privacy schenden is geen argument want het gaat hier alleen over MS met Windows 10 en niet Google met Gmail. Ik ben heel benieuwd naar de uitleg.
Ik heb dit nooit beweerd. Wat ik me wel kan voorstellen dat is dat Microsoft gegevens nodig heeft om bv. crash analyses te doen of om Cortana beter te maken (=persoonlijker). Wat is overigens privacy schending....? Het lijkt mij geen privacy schending als MS anoniem het gebruik van apps bijhoudt, of hoe apps functioneren....of hoe vaak een pc wordt opgestart (ik noem maar even wat random dingen op). Maar als ik dan de vraag terug mag geven....waaruit maak jij op dat Microsoft op grote schaal aan privacyschending doet....dus echt privacyschending (dus tot jou persoonlijke informatie binnenharkt en dus ook verwerkt).

Overigens gaat het hier niet over privacy schendingen en instellingen in Windows 10, want daar loopt al een heel mooi discussie topic over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Windows 10 is een prima OS en zeker beter van binnen dan voorgaande versies.
Mijn ervaring is dat het stabieler en sneller is dan Windows 8(.1) / 7
Er waren echter wel aardig wat kinderziektes in de eerste RTM build van Windows 10 maar die zijn er nu voor het grootste gedeelte uit, tenminste de problemen waardoor je pc helemaal onbruikbaar was of productactiviteit verminderde zijn er na mijn weten praktisch er allemaal uit.

Het uiterlijk kan wat mij betreft wel een stuk beter zoals het start menu maar daarom gebruik ik classic shell voor het bekende Windows 7 start menu.
Je kunt ook nog het '' classic '' start menu die je bij windows 95 tot 2000 had instellen, daarnaast kun je praktisch alles customizen, iets wat ik erg mis bij het windows 10 start menu en voorgaande versies ook.
Als je zelf heel erg van de Windows store apps houd is het nieuwe start menu wel goed te doen.

Dan hebben we het thema van Windows 10, vergeleken met Windows 7 is het een blokkendoos bij Windows 10.
Vond het in het begin maar helemaal niks maar ben er inmiddels aan gewend.
Mod programma's om het thema mooier te maken raad ik je tevens ook niet aan omdat er om de zoveel tijd een volledige nieuwe Windows build komt die je mods onbruikbaar maakt.
Je moet dan meestal wel weer een aantal weken met het standaard thema doen voordat er weer een normaal werkende mod komt.

Dan komen we bij het configuratiescherm; ik weet niet precies wat Microsoft er mee wil maar het komt er op neer dat er 2 '' configuratieschermen '' zijn.
In de nieuwe, die is gebaseerd op het nieuwe systeem zoals de windows store apps staan voornamelijk de standaard dingen zoals beeldscherm resolutie of gebruikersaccounts maken.
In het oude staan wat geavanceerdere onderdelen met een aantal legacy onderdelen die op zich in het nieuwe zouden kunnen staan maar daar op een of andere manier niet staan...

De compatibiliteit van (oude) programma's is ook prima, sommigen die niet op 7 werkten werken wel op windows 10 en visa versa.
Waar je wel rekening mee moet houden zijn systemadministrator-achtige programma's zoals het programma Paragon hard disk manager waarmee je hardeschijven kunt formateren, wipen, backuppen etc.
Deze zal Windows 10 automatisch detecteren als incompatibel als je een oude versie hebt van 2014 of ouder en raad je vervolgens aan om de nieuwste versie te kopen/downloaden/installeren.

Dan mocht je nog de oude systeem apps van Windows 7 missen, zoals de Windows sidebar of die standaard Windows games kun je die downloaden bij derde partijen van het internet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LaMaZitten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 10:59
Onbekend schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:45:
- Erg irritant is dat bijvoorbeeld het startmenu altijd het volledige scherm in moet nemen, terwijl deze eigenlijk niet eens 10% van de ruimte nodig heeft. Het zoeken binnen het startmenu is wel goed verbeterd.
Lijkt me simpel opgelost:
- je klikt het Startmenu open
- je gaat met de muiscursor naar de rechterrand van het deel waar de tegels staan
- (je cursor wordt zo'n pijltje links-rechts)
- je houdt de muisknop ingedrukt en sleept naar links totdat de door jouw gewenste nieuwe breedte is bereikt
- je laat de muisknop los
Een Windows 10-gebruiker heeft nu tot 20% extra tijd nodig om dezelfde werkzaamheden te verrichten vergeleken met een Windows 7-gebruiker. :(
Je poneert dit als feit, maar het zal je verbazen dat vele anderen juist minder tijd nodig hebben voor dezelfde werkzaamheden. Zet er dan bij dat dit in jouw/jullie geval zo is. Dat lijkt me wel zo netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik merk bij Windows 10, in tegenstelling tot Windows 7 en 8(.1), dat de interface veel trager reageert, maakt niet uit op welke hardware. Met de interface die trager reageert, bedoel ik dingen als jump lists en context menu's in het start menu.

Ook heb in bij Instellingen app last van bepaalde onderdelen met verkeerde naam. Als ik op Apps en onderdelen klik, krijg ik rechts het instellingen menu van notificaties en action centre.

Ik ben persoonlijk geen fan van de apps in Windows 10, dus gebruik gewoon Win32 programma's, verder niet echt problemen, op de eerder genoemde na. Bij eerdere versies van Windows 10 (1507, 1511) had ik wel eens last van freezes, maar nu ook niet meer. Ik vind het op dit moment prima werken, maar echte voordelen heeft het niet voor mij, vergeleken met Windows 8 wat ik eerst gebruikte.

Verder vind ik het behoorlijk zwak dat ze gebruikers dwingen naar Windows 10 te upgraden, door het bijna onmogelijk te maken om Windows Vista, 7 en 8.1 nog te updaten. (7 en 8.1 werken weer na 2 updates installeren, maar Vista lijkt gewoon onmogelijk te updaten tegenwoordig). Als je tot een bepaalde datum updates belooft, moet je ook zorgen dat die fatsoenlijk te installeren zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefan22 op 22-01-2017 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
Stefan22 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:50:

Verder vind ik het behoorlijk zwak dat ze gebruikers dwingen naar Windows 10 te upgraden, door het bijna onmogelijk te maken om Windows Vista, 7 en 8.1 nog te updaten. (7 en 8.1 werken weer na 2 updates installeren, maar Vista lijkt gewoon onmogelijk te updaten tegenwoordig). Als je tot een bepaalde datum updates belooft, moet je ook zorgen dat die fatsoenlijk te installeren zijn.
Dit is volgens mij alleen het geval wanneer je een systeem al een eeuwigheid niet geupdate hebt (Bij Windows 7 iig, Vista heb ik al een jaar of 6-7 niet meer in het wild gezien, maar meen in 1 van de KB's hetzelfde gelezen te hebben). Bij Windows 7 is de oplossing iig een patch handmatig installeren. Zie KB https://support.microsoft...t-for-windows-7-june-2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wim-Bart schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Ik weet niet welke Office installatie jij hebt, maar bij mijn Office 2016 installatie kan je gewoon nog kiezen en kan je met setup.exe /admin nog steeds .msp files maken. Maar waarschijnlijk heb jij Office 365 en niet Professional Plus. De Office die jij hebt bevat ook een aantal zaken niet zoals Integratie met SharePoint, Exchange Archives in Outlook en nog wat zaken.
Ik heb hier een tijdje terug 2016 Pro Plus eens gedownload om te kijken of het wat is (i.v.t. 2010) en ik kreeg ook niet de mogelijkheid te kiezen wat ik wel/niet wilde, het hele pakket werd zonder enige userinput erop gezet....

MSDN nl_office_professional_plus_2016_x86_x64_dvd_6966589.iso om specifiek te zijn.
[modbreak]
Ik wil jullie vragen om de discussie verder netjes te houden en het trollen verder achter wege te laten. [/modbreak]

Daarnaast zie ik ook een aantal suggesties voor de LTSB voorbij komen, maar ik kan het mis hebben..maar die is niet beschikbaar voor de thuisgebruiker en al helemaal niet geschikt voor dagelijks gebruik. :+
Alsof thuisgebruikers geen Windows editie willen die niet voorzien is van niet (zomaar) te verwijderen features (Cortana, Edge, apps store etc) die een shitload aan updates vereisen ;)

Hoezo niet geschikt voor dagelijks gebruik? :? Het gebrek aan nieuwe features (Cortana, Edge, etc en de apps store) en het alleen krijgen van bugfixes en beveiligingsupdates zijn volgens mij geen dingen die problemen bij het dagelijks gebruik opleveren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44

Onbekend

...

LaMaZitten schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:46:
[...]

Lijkt me simpel opgelost:
- je klikt het Startmenu open
- je gaat met de muiscursor naar de rechterrand van het deel waar de tegels staan
- (je cursor wordt zo'n pijltje links-rechts)
- je houdt de muisknop ingedrukt en sleept naar links totdat de door jouw gewenste nieuwe breedte is bereikt
- je laat de muisknop los
Ik heb nu het e.e.a. aangepast en het menu is ietsje kleiner geworden. :) Maar ik zie nu ook waarom het nog steeds meer ruimte inneemt dan in Windows 7. Er is namelijk een veel grotere afstand tussen 2 menu-items, en de pictogrammen die ervoor staan zijn ook een stuk groter dan in Windows 7. Ik zal vanavond nog wel even verder zoeken of dat ook aan te passen is.
[...]

Je poneert dit als feit, maar het zal je verbazen dat vele anderen juist minder tijd nodig hebben voor dezelfde werkzaamheden. Zet er dan bij dat dit in jouw/jullie geval zo is. Dat lijkt me wel zo netjes!
Ik wilde er niet mee zeggen dat de Windows 10 compleet slechter is en geloof zeker dat andere mensen er sneller mee kunnen werken. Voor normaal thuisgebruik (mensen die aan de home-versie voldoende hebben) zal het zeker een verbetering zijn t.o. eerdere versies, maar als je wat meer wil doen dan een standaard gebruiker loop je vaker tegen issues aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
  • Laatst online: 28-09-2024
Onbekend schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:19:
[...]

Ik heb nu het e.e.a. aangepast en het menu is ietsje kleiner geworden. :) Maar ik zie nu ook waarom het nog steeds meer ruimte inneemt dan in Windows 7. Er is namelijk een veel grotere afstand tussen 2 menu-items, en de pictogrammen die ervoor staan zijn ook een stuk groter dan in Windows 7. Ik zal vanavond nog wel even verder zoeken of dat ook aan te passen is.
Persoonlijke smaak misschien maar dit is ook een van mijn ergenissen en de reden waarom ik zeg dat het voornamelijk voor touch bedoeld is: alles is zo groot. Menubalken, teksten, ruimte tussen teksten, knoppen.... het is bijna allemaal groter dan in Windows 7. En dat is op een desktop PC gewoon zonde van de pixels en ook helemaal niet nodig.

Ik las wel iets over een grote UI aanpassing van MS die eraan zit te komen. Ik hoop dat ze ons daarin, of iig later, ook de mogelijkheid geven om de grootte van zaken aan te passen. Ik zal dan iig een stuk blijer zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24
Om verder ontopic te blijven even een aantal van de betere punten van Windows 10 (en dan vanuit het perspectief van een sysadmin waarbij wij inmiddels 95% van de windows clients op 10 draaien) :

- Powershell 5.1 (en nee, in 7 mis je met PS 5 nog steeds een paar honderd CMDlets)
- Windows Hello for business
- ondersteuning voor DSC waardoor ik ook zonder bv SCCM een software install kan pushen
- Hyper-V MET ondersteuning voor RemoteFX met vgpu support
- Bash on Ubuntu on Windows
- long path support : ik kan eindelijk files en folders verwijderen in filepaths langer als 256 karakters ZONDER de Win32 API aan te spreken OF bv Robocopy /mir te doen met een lege folder
- bootup tijd van 7 seconden naar het login scherm op mijn werkpc - en dat is dan met het OS op mijn "trage" SSD ipv op de NVME SSD die ik voor VMs heb
- UWP. Hoewel ik hier eerst de pest aan had (mede omdat ik ook nog weleens wat develop) ben ik er nu wel een voorstander van. Met dezelfde codebase schrijf ik 1 applicatie die op desktops, tablets, IoT core, phone, xbox en (in de toekomst) op de hololens draaien
- Ingebouwde zaken als PDF printer, OCR, PDF handler, Location APIs - deze kan ik ook allemaal in Powershell gebruiken waardoor ik bv zonder 3rd party libraries OCR kan doen (gescript) vanuit Powershell. Zelfde gaat voor alle andere UWP API's. Toast notificaties kan ik bv ook naar remote machines binnen het domein sturen inclusief foto's en emoji support.

Stuk voor stuk zaken die niet standaard in 7 zitten. Alleen al Desired State Config was voor ons al voldoende redenen om van 7 naar 10 te gaan (dit zat overigens ook in 8.1). Hiermee spreek ik meteen de personen tegen die zeggen dat als je meer wilt doen als een thuisgebruiker dat je bij win10 snel tegen beperkingen aanloopt, want vrijwel alles uit mijn lijst is voor de IT Pro's.

Mbt Office2016 : de MSI based versie geeft je alle opties mbt installatie weer in de GUI van de installatie. De Click-To-Run moet dmv een XML file customized worden, slick systeem wat erg goed werkt icm DSC en bv SCCM. Je start gewoon Setup /Configure met het pad naar de betreffende XML. Zo kun je direct bv Visio toevoegen voor een installatie of een echte taal. Voor een gemiddelde thuisgebruiker ingewikkeld uiteraard maar voor een admin is dit systeem een verademing. Overigens is office 2016 GEEN windows 10 dus hoort dit verder ook niet in deze discussie thuis.

[ Voor 18% gewijzigd door Killah_Priest op 22-01-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op Sunday 22 January 2017 @ 10:48:
[...]

Alsof thuisgebruikers geen Windows editie willen die niet voorzien is van niet (zomaar) te verwijderen features (Cortana, Edge, apps store etc) die een shitload aan updates vereisen ;)

Hoezo niet geschikt voor dagelijks gebruik? :? Het gebrek aan nieuwe features (Cortana, Edge, etc en de apps store) en het alleen krijgen van bugfixes en beveiligingsupdates zijn volgens mij geen dingen die problemen bij het dagelijks gebruik opleveren.
Je moet Tweakers en thuisgebruikers niet door elkaar halen natuurlijk. Een thuisgebruiker wil gewoon een werkende versie (die ook gewoon veilig wordt gehouden, want zelf snapt die persoon er namelijk geen hout van). Kun jij bij een webshop een consumenten licentie voor LTSB kopen trouwens, nee dat dacht ik al...dus nee die is niet geschikt voor thuisgebruik.

Daarnaast is er helemaal niets mis met Cortana, Edge en de App Store. Dat zijn juist enorm handige toevoegingen. Een Appstore maakt het voor mensen met minder verstand van IT een stuk eenvoudiger om applicaties te installeren. Kijk, dat jij dat persoonlijk allemaal maar niets vind moet je natuurlijk zelf weten. Maar ik denk dat je zo niet praat voor het grootste deel van de Windows gebruikers...
HoroHoro schreef op Sunday 22 January 2017 @ 11:23:
[...]

Persoonlijke smaak misschien maar dit is ook een van mijn ergenissen en de reden waarom ik zeg dat het voornamelijk voor touch bedoeld is: alles is zo groot. Menubalken, teksten, ruimte tussen teksten, knoppen.... het is bijna allemaal groter dan in Windows 7. En dat is op een desktop PC gewoon zonde van de pixels en ook helemaal niet nodig.

Ik las wel iets over een grote UI aanpassing van MS die eraan zit te komen. Ik hoop dat ze ons daarin, of iig later, ook de mogelijkheid geven om de grootte van zaken aan te passen. Ik zal dan iig een stuk blijer zijn.
Wat bedoel je precies met 'alles is zo groot'. Misschien moet je een hogere resolutie instellen op je pc, of een scherm aanschaffen die zo'n resolutie ondersteund? Mijn scherm heeft 2700x1800 pixels en ik vind de zaken vaak juist aan de kleine kant.

[ Voor 26% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2017 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:14:
Daarnaast is er helemaal niets mis met Cortana, Edge en de App Store.
Jawel. Deze zijn niet te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:03:
[...]

Jawel. Deze zijn niet te verwijderen.
Oke, en omdat ze niet zijn te verwijderen...zijn ze niet goed? Beetje vreemde reden. Cortana is overigens ook geen App en de Store..tja, jij verwijdert de Store op je smartphone of tablet ook altijd? :+ en nu niet zeggen dat dat er niets mee te maken heeft, want dat is net zo vreemd als de store in Windows 10 willen verwijderen

[ Voor 34% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TheVMaster schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:28:
[...]

Ik heb dit nooit beweerd. Wat ik me wel kan voorstellen dat is dat Microsoft gegevens nodig heeft om bv. crash analyses te doen of om Cortana beter te maken (=persoonlijker). Wat is overigens privacy schending....? Het lijkt mij geen privacy schending als MS anoniem het gebruik van apps bijhoudt, of hoe apps functioneren....of hoe vaak een pc wordt opgestart (ik noem maar even wat random dingen op). Maar als ik dan de vraag terug mag geven....waaruit maak jij op dat Microsoft op grote schaal aan privacyschending doet....dus echt privacyschending (dus tot jou persoonlijke informatie binnenharkt en dus ook verwerkt).

Overigens gaat het hier niet over privacy schendingen en instellingen in Windows 10, want daar loopt al een heel mooi discussie topic over.
Ik spreek jou ook niet persoonlijk aan maar ik lees in dit topic, en ook in andere, de Windows 10 diehards met grote stelligheid een aantal zaken roepen en MS verdedigen. Dan moet je niet de vraag gaan omdraaien want ik hoef niets aan te tonen omdat ik de vraag stel om uitleg over de stelligheid.
Wat betreft telemetry kan ik me voorstellen dat het voor MS soms handig is om crash reports te ontvangen wanneer er problemen zijn ontstaan maar van iedere Windows 10 pc dagelijks? Lijkt mij volstrekt onnodig en daarbij is het vreemd dat er voor de gebruiker geen mogelijkheid bestaat om dit uit te zetten en te kunnen controleren wat er dan precies voor gegevens naar MS( en eventueel naar derden) gaan.
Dat er geen vertrouwelijke gegevens in de telemetry gegevens zitten weet niemand anders dan alleen MS en deze houdt dat geheim. Daarmee maken ze zich verdacht want als het inderdaad zo is dan is het een kleine moeite om daar transparant over te zijn. Dat ze dat niet zijn, en ook geen keuze bieden aan de gebruiker om telemetry uit te zetten, versterkt de mening dat er mogelijk tot personen herleidbare gegevens door MS worden verwerkt. Maar zolang MS de opgehaalde gegevens zwaar versleuteld en daar geen inzage in geeft blijft het speculatie van beide zijden. Mogelijk dat ze tot inzage gedwongen kunnen worden door de EU, want er zijn al diverse klachten over geuit.
Maar ik laat graag iedereen in zijn waarde en hou het erop dat, ondanks Windows 10 in principe geen slecht OS is, dat iedereen het geheel voor zichzelf moet weten of deze het willen gebruiken of niet. Ik val niemand aan omdat deze graag Windows 10 wil gebruiken, maar de Windows 10 gebruikers moeten ook accepteren dat niet iedereen van Windows 10, en de keuzen van MS daar in, gecharmeerd is en daar ver vandaan bij wil blijven. Zeker de deal die MS met Intel en AMD heeft gesloten over het uitsluiten van de grote groep Windows 7 en 8.1 gebruikers, om geen drivers meer voor de nieuwste cpu's en moederbord chips te leveren, leidt tot veel kritiek en ergernis in de wereld. Ik hoop dat ze bij AMD en Intel dit ook beseffen en hun keutel intrekken, net als MS over de zogenaamde onveiligheid van Windows 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
regmaster schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:10:
[...]

Ik spreek jou ook niet persoonlijk aan maar ik lees in dit topic, en ook in andere, de Windows 10 diehards met grote stelligheid een aantal zaken roepen en MS verdedigen. Dan moet je niet de vraag gaan omdraaien want ik hoef niets aan te tonen omdat ik de vraag stel om uitleg over de stelligheid.
Wat betreft telemetry kan ik me voorstellen dat het voor MS soms handig is om crash reports te ontvangen wanneer er problemen zijn ontstaan maar van iedere Windows 10 pc dagelijks? Lijkt mij volstrekt onnodig en daarbij is het vreemd dat er voor de gebruiker geen mogelijkheid bestaat om dit uit te zetten en te kunnen controleren wat er dan precies voor gegevens naar MS( en eventueel naar derden) gaan.
Dat er geen vertrouwelijke gegevens in de telemetry gegevens zitten weet niemand anders dan alleen MS en deze houdt dat geheim. Daarmee maken ze zich verdacht want als het inderdaad zo is dan is het een kleine moeite om daar transparant over te zijn. Dat ze dat niet zijn, en ook geen keuze bieden aan de gebruiker om telemetry uit te zetten, versterkt de mening dat er mogelijk tot personen herleidbare gegevens door MS worden verwerkt. Maar zolang MS de opgehaalde gegevens zwaar versleuteld en daar geen inzage in geeft blijft het speculatie van beide zijden. Mogelijk dat ze tot inzage gedwongen kunnen worden door de EU, want er zijn al diverse klachten over geuit.
Maar ik laat graag iedereen in zijn waarde en hou het erop dat, ondanks Windows 10 in principe geen slecht OS is, dat iedereen het geheel voor zichzelf moet weten of deze het willen gebruiken of niet. Ik val niemand aan omdat deze graag Windows 10 wil gebruiken, maar de Windows 10 gebruikers moeten ook accepteren dat niet iedereen van Windows 10, en de keuzen van MS daar in, gecharmeerd is en daar ver vandaan bij wil blijven. Zeker de deal die MS met Intel en AMD heeft gesloten over het uitsluiten van de grote groep Windows 7 en 8.1 gebruikers, om geen drivers meer voor de nieuwste cpu's en moederbord chips te leveren, leidt tot veel kritiek en ergernis in de wereld. Ik hoop dat ze bij AMD en Intel dit ook beseffen en hun keutel intrekken, net als MS over de zogenaamde onveiligheid van Windows 7.
Dus blijkbaar heb je geen idee wat er door Microsoft wordt verzameld en praat je gewoon anderen na? Daarnaast staat nergens dat je Windows 10 moet gebruiken...blijf lekker bij Windows 7 als je niet tevreden bent (of stap over naar een ander OS).

Neemt niet weg dat de meeste mensen die ik ken super tevreden zijn over Windows 10. Daarnaast is het helemaal niet erg dat Windows 7 niet meer ondersteund wordt op nieuwere hardware, dat is altijd zo geweest....zal ook altijd zo blijven. Windows 7 is alweer een jaar of 8 oud....dus waar hebben we het over. Het is gewoon tijd om verder te gaan...en niet te blijven hangen in het verleden.

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2017 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TheVMaster schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:18:
...en niet te blijven hangen in het verleden.
Wow, wat een propaganda. Je mist hier elke objectiviteit in je pro-W10 teksten. Geef svp zelf het goede voorbeeld?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gambieter schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:23:
[...]

Wow, wat een propaganda. Je mist hier elke objectiviteit in je pro-W10 teksten. Geef svp zelf het goede voorbeeld?
Enige reden waarom ik objectief zou moeten zijn...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je eigen modbreak in TheVMaster in "Waarom vindt iedereen Windows 10 zo geweldig?". Geef het goede voorbeeld ipv discussie te saboteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
gambieter schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:30:
Je eigen modbreak in TheVMaster in "Waarom vindt iedereen Windows 10 zo geweldig?". Geef het goede voorbeeld ipv discussie te saboteren.
Er is een groot verschil tussen trollen en goed onderbouwd je mening geven.
Voorzover ik het zie geeft hij gewoon keurig zijn mening. Waarom zou hij objectief moeten zijn hierin? Mogen mods geen eigen mening meer hebben?

Je moet niet vergeten dat een aantal mensen in dit topic hun brood verdienen met hun Windows kennis, wat dat betreft heb je heel wat aan de mening van mensen die echt dagelijks met het spul werken en ondertussen ook nog met honderden tot tienduizenden gebruikers te maken hebben die zij hierin moeten ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Killah_Priest schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:33:
Voorzover ik het zie geeft hij gewoon keurig zijn mening. Waarom zou hij objectief moeten zijn hierin? Mogen mods geen eigen mening meer hebben?
Nee,het continu bagatelliseren en belachelijk proberen te maken van tegenstanders is iets heel anders dan "goed onderbouwd" een mening geven. Het suggereren dat W7 gebruikers dinosaurussen zijn is dat ook niet.

Hij zegt eigenlijk alleen maar "nietes". Hij kan beter het goede voorbeeld geven ipv W10-prediker te spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 22-01-2017 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Killah_Priest schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:33:
[...]

Je moet niet vergeten dat een aantal mensen in dit topic hun brood verdienen met hun Windows kennis, wat dat betreft heb je heel wat aan de mening van mensen die echt dagelijks met het spul werken en ondertussen ook nog met honderden tot tienduizenden gebruikers te maken hebben die zij hierin moeten ondersteunen.
Dank u....en ja..ook ik verdien mijn brood met het adviseren en implementeren van Windows 10 in de breedste zin van het woord. Ik denk ook dat ik als mod ook maar eens mens ben, met een duidelijke mening over Windows 10 (volgens mij weet iedereen dat hier toch ook en steek ik dat niet onder stoelen of banken, waarom zou ik ook?).

Maar goed...afgezien van de steeds herhalende oude koeien. Wat zijn nu goede argumenten om Windows 10 bijvoorbeeld niet in je organisatie in te willen zetten? De privacy aspecten waar ik de meeste mensen hier over hoor, die kom ik in de groot zakelijke wereld echt niet tegen...dat is echt een non-argument.
gambieter schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:38:
[...]

Nee,het continu bagatelliseren en belachelijk proberen te maken van tegenstanders is iets heel anders dan "goed onderbouwd" een mening geven. Het suggereren dat W7 gebruikers dinosaurussen zijn is dat ook niet.
Wil jij zeggen dat Windows 7 gebruikers gebruikers zijn van the latest and the greatest..? Het OS is 8 jaar oud he...in de IT wereld ben je dan inderdaad een dinosaurus (het zijn je eigen woorden). Maar goed....volgens mij gaat het hier om het geweldig of niet-geweldig vinden van Windows 10...laten we ons daar weer op focussen.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2017 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42

Ethirty

Who...me?

gambieter schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:23:
[...]

Het is toch niet zo gek om de wens om bij Windows 7 te blijven "het verleden" te noemen? 2009 was een jaar na Apple's appstore launch, het jaar dat Android mainstream ging en we gps in onze telefoons kregen. Allemaal zaken die tegenwoordig zo normaal zijn, dat het bijna niet meer is voor te stellen dat we ooit zonder deden.

Dan is het toch niet zo gek om ook te verlangen dat een desktop OS meegroeit met de tijd?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:23:
gambieter schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:38:
Daar cherry-pick je wel een heel klein stukje uit 1 reactie waar je vervolgens nog eens veel meer uithaalt dan er daadwerkelijk staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
Ivm de steeds terugkerende "zorgen" die men heeft ivm privacy vanwege de telemetry (wat in mijn ogen een non-argument is om te oordelen over "hoe goed" een OS is) stel ik dan de volgende vraag : welke browser gebruiken jullie? En ook altijd in private mode? Welke maatregelen treffen jullie tegen tracking cookies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ethirty schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:40:
Het is toch niet zo gek om de wens om bij Windows 7 te blijven "het verleden" te noemen? 2009 was een jaar na Apple's appstore launch, het jaar dat Android mainstream ging en we gps in onze telefoons kregen. Allemaal zaken die tegenwoordig zo normaal zijn, dat het bijna niet meer is voor te stellen dat we ooit zonder deden.

Dan is het toch niet zo gek om ook te verlangen dat een desktop OS meegroeit met de tijd?
Het gaat erom dat de TS door mensen aangevallen werd als zijnde een troll omdat hij het wat eenzijdig en overdreven anti-W10 aanzette, en daar volgt dan een modbreak op, en dan gaat de moderator die die modbreak plaatst precies op die manier posten maar op een pro-W10 manier. Dat is gewoon vervelend en nergens voor nodig.
RagingPenguin schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:41:
Daar cherry-pick je wel een heel klein stukje uit 1 reactie waar je vervolgens nog eens veel meer uithaalt dan er daadwerkelijk staat...
pikte die er uit, maar ik had nog zat ander materiaal kunnen vinden.

Is het nu zo onredelijk om van beide kanten redelijkheid te vragen en niet die overdreven ijver om de andere kant belachelijk te maken en negatief af te schilderen?
TheVMaster schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:39:
Wil jij zeggen dat Windows 7 gebruikers gebruikers zijn van the latest and the greatest..? Het OS is 8 jaar oud he...in de IT wereld ben je dan inderdaad een dinosaurus (het zijn je eigen woorden). Maar goed....volgens mij gaat het hier om het geweldig of niet-geweldig vinden van Windows 10...laten we ons daar weer op focussen.
Ja, laten we ons daar op focusen, en laat jij dan het negatief afschilderen van W7/W8 etc gebruikers achterwege? Je hoeft je niet tegen hen af te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 22-01-2017 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Killah_Priest schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:47:
Ivm de steeds terugkerende "zorgen" die men heeft ivm privacy vanwege de telemetry (wat in mijn ogen een non-argument is om te oordelen over "hoe goed" een OS is) stel ik dan de volgende vraag : welke browser gebruiken jullie? En ook altijd in private mode? Welke maatregelen treffen jullie tegen tracking cookies?
Ik gebruik naast Edge (die heeft helaas nog geen ondersteuning voor m'n password manager) ook Chrome. Moet zeggen dat ik z.s.m. naar Edge overga, zodra de password manager er is....vooral in de laatste Fast builds heeft die toch een paar erg fijne features gekregen.
gambieter schreef op Sunday 22 January 2017 @ 13:48:
[...]

Is het nu zo onredelijk om van beide kanten redelijkheid te vragen en niet die overdreven ijver om de andere kant belachelijk te maken en negatief af te schilderen?
Dat is redelijk denk ik. Dan is het nu klaar en gaan we het weer over Windows 10 hebben....

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Killah_Priest schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:47:
Naast zoveel mogelijk 'uitzetten' bij de install, gebruik ik uBlock origin met wat extra filterregels ( voorgesteld )
En in 90% van de tijd gebruik ik Opera met hun eigen VPN, en private mode.

Password worden met keepass bijgehouden, en autofill aangevuld indien nodig.
Voor verwijderen van 'diepe' rommel draai ik regelmatig deze

downloads: Bulk Crap Uninstaller 3.6.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
FreshMaker schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:30:
[...]

Naast zoveel mogelijk 'uitzetten' bij de install, gebruik ik uBlock origin met wat extra filterregels ( voorgesteld )
En in 90% van de tijd gebruik ik Opera met hun eigen VPN, en private mode.

Password worden met keepass bijgehouden, en autofill aangevuld indien nodig.
Voor verwijderen van 'diepe' rommel draai ik regelmatig deze

downloads: Bulk Crap Uninstaller 3.6.1
Jij bent je zo te zien dus bewust van de hoeveelheid gevoelige data die ongevraagd verzonden wordt.

Het merendeel van de klagers mbt de privacy zorgen in Windows 10 gebruikt echter Chrome en doen voor de rest niets aan het voorkomen dat er gegevens ongevraagd verzonden worden.
Ik verdedig hierin Windows 10 verder niet hoor, het is alleen vreemd dat men wel over Windows 10 klaagt over dit euvel terwijl de gemiddelde browser erger is. En dan laat ik bv Android verder buiten de discussie (want hoeveel van de klagers gebruikt bv een Android toestel en geeft alle apps blindelings toegang?)

[ Voor 15% gewijzigd door Killah_Priest op 22-01-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Killah_Priest schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Jij bent je zo te zien dus bewust van de hoeveelheid gevoelige data die ongevraagd verzonden wordt.

Het merendeel van de klagers mbt de privacy zorgen in Windows 10 gebruikt echter Chrome en doen voor de rest niets aan het voorkomen dat er gegevens ongevraagd verzonden worden.
Ik verdedig hierin Windows 10 verder niet hoor, het is alleen vreemd dat men wel over Windows 10 klaagt over dit euvel terwijl de gemiddelde browser erger is. En dan laat ik bv Android verder buiten de discussie (want hoeveel van de klagers gebruikt bv een Android toestel en geeft alle apps blindelings toegang?)
Bewust, ja.
Maar niet persé windows, maar al mijn digitale signalen.
Ik maak er een sport van om me zo 'onzichtbaar' mogelijk te houden.

Dat kan niet 100%, maar met een paar basic regeltjes kom je een heel eind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Modbreakje: knip. Met termen als 'microflop' komen is (zoooo 2002 en) in deze discussie een dusdanig obvious troll dat ik de hele reactie maar wegknip. Reageer normaal of niet.

[ Voor 90% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2017 14:56 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het is bijzonder om te zien hoe boos mensen reageren als Microsoft dingen doet om Windows makkelijker te maken voor de massa of om devices eenvoudig met elkaar zaken te laten delen. Woede alom. Echter Apple doet dit al jaren. Heb je meerdere Apple apparaten dan is het kinderspel om zaken te delen tussen deze apparaten. Al je software komt uit de appstore en mensen zijn lyrisch over dit gebruiksgemak. Dan doet Microsoft ook zoiets en dan krijg je dit. :/

Het hele topic is in feite polariserend vanaf de start. Kan net zo goed in het Linux of Mac forum een topic openen dat heet Waarom vindt iedereen Linux/OS X zo geweldig en eens zien wat voor reacties dat opwekt. Denk dat het niet veel anders is dan hier dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
[modbreak]

Ik zou niet weten waarom niet? Zonder Cortana, Edge, App store e.d. ga ik echt niet dood.

Overigens mag Windows 7 dan wel 7/8 jaar oud zijn, als je naar andere technologie zoals processors kijkt zijn de laatste 5 jaar ook maar marginale snelheids winsten geboekt....

[ Voor 14% gewijzigd door Marctraider op 22-01-2017 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:50:

Het hele topic is in feite polariserend vanaf de start. Kan net zo goed in het Linux of Mac forum een topic openen dat heet Waarom vindt iedereen Linux/OS X zo geweldig en eens zien wat voor reacties dat opwekt. Denk dat het niet veel anders is dan hier dan.
De eerste 10 / 20 reacties na de TS had ik écht zoiets van 'really' zijn we serieus ?
Nog steeds is het troll-voer, omdat de TS zijn stelling al zo geplaatst heeft, en regelmatig aangeeft 'IK ga niet over'
Ik gebruik Windows vanaf de release, en er zijn geen 'slechte' dingen gebeurt.
Drivers werken, en zijn vindbaar, was met vorige versie's nogal eens lastig, het gedoe wat men aangeeft over update's, nope, geen hinder van ondervonden ( RTFM ), updates worden geïnstalleerd in een tijdsspanne waarin je de PC niet of minder gebruikt -> dat is aan te geven.
Een puntje waar ik tegenaan gelopen ben, is dat die tijdsspanne 'maar' 12u betreft, maar wel vrij aan te passen is. ( ik zou het graag van 07-23:59 hebben, ipv 10-22u )
( windowstoets - instellingen voor windows updates -> gebruikstijden aanpassen )
En zijn er WEL updates geïnstalleerd, en is er een herstart gepland, in ditzelfde scherm kan je de opstarttijd aanpassen.

Ja, het is leuk en tegelijkertijd 'pakkend' nieuws dat een kerkprojector de boel gaat rebooten net voor, of tijdens de mis, of de DJ die zijn set in het water ziet vallen vanwege dezelfde updates, maar het is nog steeds de eigen schuld van de gebruiker.
( die kennelijk niet de moeite neemt om die dingen in te stellen )

* FreshMaker vraagt zich werkelijk af of ALLES automatisch en voor iedereen voorgekauwd moet gaan worden ...

#rubbertegels much ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marctraider schreef op Sunday 22 January 2017 @ 15:39:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet? Zonder Cortana, Edge, App store e.d. ga ik echt niet dood.

Overigens mag Windows 7 dan wel 7/8 jaar oud zijn, als je naar andere technologie zoals processors kijkt zijn de laatste 5 jaar ook maar marginale snelheids winsten geboekt....
Oke...jij heb er geen behoefte aan, maar om dan de LTSB versie erbij te halen gaat wat ver, aangezien die dus niet te koop is voor de doodnormale consument. Daarnaast denk ik dat het gros van de mensen het maar wat fijn vind als ze eenvoudig apps uit de Store kunnen downloaden, net zoals ze dat gewend zijn op Mac OS, iOS en Android. Voor wat betreft de processoren, tja...dat is een keuze van Intel, AMD..

[ Voor 33% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:06:
[...]
Cortana is overigens ook geen App en de Store..tja, jij verwijdert de Store op je smartphone of tablet ook altijd?
Als ik Firefox en Whatsapp (meer gebruik ik niet) op de smartphone zonder store zou kunnen installeren, zou ik niet alleen de store verwijderen maar ook alle andere rare zooi van Google. Een tablet heb ik niet en vind ik meer voor verslaafde mensen die niet zonder internet kunnen. Internetten op een klein scherm |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Marctraider schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:39:
[...]

Ik vind van 2-4u naar 8-10u op een accu best een vooruitgang. Daarnaast laatst nog een vergelijk gezien hoe het exporteren van video 2x zo snel ging. Hoezo marginaal, wat voor praktische vooruitgang mis je nog dan?

Maar de ontwikkeling van een OS gaat om meer dan hardware ondersteuning, we doen meer online dan ooit met meer digitale bedreigingen dan ooit. En daarom verouderd een OS zo snel.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Sunday 22 January 2017 @ 19:33:
[...]

Als ik Firefox en Whatsapp (meer gebruik ik niet) op de smartphone zonder store zou kunnen installeren, zou ik niet alleen de store verwijderen maar ook alle andere rare zooi van Google. Een tablet heb ik niet en vind ik meer voor verslaafde mensen die niet zonder internet kunnen. Internetten op een klein scherm |:(
Maar dan ben jij dus in een grote minderheid denk ik? Het gros van de mensen zal toch wel iets meer gebruiken dan WhatsApp. Maar goed...er is ook vast een groep die zonder Store kan :+

Internetten op een 'klein' scherm is iets voor verslaafden? :? Dat klinkt wel heel vreemd. Geloof dat in ieder geval het gros van de jeugd alles doet met een smartphone, maar goed...dat is een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:50
Misschien niet zo handig om in het topic te komen gezien het er aardig fanatiek aan toe gaat, en ik een sterke voorkeur voor windows 7 heb.

Vandaag weer sinds een half jaartje Windows 10 geïnstalleerd op een pc'tje die aan de TV komt te hangen, het idee dat dit misschien wel handiger is dan Windows 7 om met een remote te kunnen bedienen (Daarnaast is de vrij nieuwe CPU niet windows 7 vriendelijk, het lukt maar het was een kriem om USB2 halverwegen de installatie werkend te houden).

Voor me main PC heb ik Windows 7, en ben hier erg tevreden over. Ik ben nog al bevooroordeeld maar, maar wil toch zo nu en dan proberen of het toch niet wat is dat windows 10 (en dan is een andere PC dan me hoofd pc het slachtoffer).

Windows 10 draait heerlijk, pluspunt is dat er geen drivers meer gezocht hoeven te worden.
Boottijd is gevoelsmatig sneller (maar wordt een 24/7 machine).
Bestanden kopieren is prettiger in exporer (voortgangs snelheid en meerdere voortgangen in 1 overzicht is prettig)
in exporer is de knop om een folder omhoog te gaan weer terug!
je scherm verdelen in 2 delen heeft wel wat voor bepaalde dingen (nieuws lezen en browsen bijvoorbeeld).
Zie een voordeel in vercor iconen, dit had al veel eerder gemoeten (misschien mis ik dit al sinds windows 8?)

minder te spreken over Apps, de simplistische style bevalt me niet echt.
feedback app verwijderd, links hier naar blijven bestaan in andere apps.
onedrive folder blijft ook aanwezig in exlorere na het verwijderen van onedrive.

Loop toch weer tegen styling dingen aan, aero bevalt mij veel meer dan het hele flat desgin, daarnaast is er nog steeds geen consistent kleuren schema context menu van de startbalk is anders dan in bijvoorbeeld explorer(misschien dat het NEON project wat wordt?!). PC is voor aan de TV dus wat dat betreft is de layout wel weer handig, groot blokkerig, en makkelijk met de remote te gebruiken in tablet modes.

Menu is ook lastiger. Lichte vorm van dyslexie (autocorrect) dus alfabetische volgorde is een no-go de iconen zijn meer het zelfde wat het eerste herkenningspunt is in plaat van de naam.
Zoeken is leuk, maar ik vindt het makkelijker als ik weet waar iets is zodat ik niet hoef te zoeken, maar zoeken heeft ook zijn voordelen (niet van toepassing als PC aan tv is aangesloten, en hier zijn zat 3rd party oplossingen voor).

groot nadeel is dat van wat ik gehoord heb dat grote updates veel tweaks (reg-edits) ongedaan kunnen maken, en dat je bent overgeleverd aan de grillen die Microsoft verzint, er zijn nu 3 apps geïnstalleerd, automatisch! wouw, leuk!, "Professional"(net als de versie die ik heb van 10)... Minecraft , candy crush en nog een of ander spel. op internet zijn register edits of powershell oplossingen te vinden om dit te kunnen voorkomen, met naar mijn idee een groot risico dat een update de tweaks ongedaan maakt.

Zo vreemd is het toch niet dat iemand niet zou willen dat games zich automatisch installeren, waarom kan dit niet uitgezet worden via de gui. eerlijk is eerlijk, ik lever geen feedback (die app verwijderd), maar aan de andere kant, hoelang duurde het voor dat microsoft luisterede naar klanten om weer een start menu in te bouwen?, (maar dit zeg ik meer uit ongenoegen van dat er zojuist meerdere items van crapware zijn geinstalleerd).

Laatste punt er zijn wel heel veel privacy sliders die je kunt instellen, ik weet dat Windows 7 ook bergen updates heeft ontvangen die het privacy niveau met windows 10 gelijk trekt, maar gevoelsmatig zit het niet lekker. ik wil niet dat me pc continu met Microsoft (of partners daarvan) praat, 1 keer per dag voor updates communiceren vindt ik meer dan genoeg. crash rapports, nee dankje, telematry, nee dankje. spam op windows@[mijndomijn], had het liever niet gewild, maar bedankt. Had liever opt-in gehad ipv opt-out (laat de passa lekker alles doorsturen, en voor maar maakt het voor de gene die het uit wil ook niet al te lastig), ook verhalen als dat sommige "phone-home" functies je hostfile omzeilen zodat een verwijzing naar 127.0.0.1 niet werkt geeft bij mij geen vertrouwen. Maar zoals gezegd, dit kan ik niet menemen als negatief punt voor Windows 10 want windows 7 heeft ook veel van de telematry over genomen, en tot een volgende update komt zijn er tools die dit (zo goed als het kan) tegen gaan. (en voor de volledigheid, een applicatie mag van mij best een keer crashen, en nee ik geen microsoft niet de schuld, maar zou microsoft echt al die crashrapporten delen met de maker van de applicaties???)

Al met Al, ik ben nog niet overtuigd van windows 10, wil het nog niet op mijn hoofd pc. Ik laat het nog wel op me andere pc staan want voor aan de TV is het wel vele male beter te bedienen dan windows 7, en die netflix app is dan wel weer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Splorky schreef op Sunday 22 January 2017 @ 21:49:
Misschien niet zo handig om in het topic te komen gezien het er aardig fanatiek aan toe gaat, en ik een sterke voorkeur voor windows 7 heb.

Vandaag weer sinds een half jaartje Windows 10 geïnstalleerd op een pc'tje die aan de TV komt te hangen, het idee dat dit misschien wel handiger is dan Windows 7 om met een remote te kunnen bedienen (Daarnaast is de vrij nieuwe CPU niet windows 7 vriendelijk, het lukt maar het was een kriem om USB2 halverwegen de installatie werkend te houden).

Voor me main PC heb ik Windows 7, en ben hier erg tevreden over. Ik ben nog al bevooroordeeld maar, maar wil toch zo nu en dan proberen of het toch niet wat is dat windows 10 (en dan is een andere PC dan me hoofd pc het slachtoffer).

Windows 10 draait heerlijk, pluspunt is dat er geen drivers meer gezocht hoeven te worden.
Boottijd is gevoelsmatig sneller (maar wordt een 24/7 machine).
Bestanden kopieren is prettiger in exporer (voortgangs snelheid en meerdere voortgangen in 1 overzicht is prettig)
in exporer is de knop om een folder omhoog te gaan weer terug!
je scherm verdelen in 2 delen heeft wel wat voor bepaalde dingen (nieuws lezen en browsen bijvoorbeeld).
Zie een voordeel in vercor iconen, dit had al veel eerder gemoeten (misschien mis ik dit al sinds windows 8?)

minder te spreken over Apps, de simplistische style bevalt me niet echt.
feedback app verwijderd, links hier naar blijven bestaan in andere apps.
onedrive folder blijft ook aanwezig in exlorere na het verwijderen van onedrive.

Loop toch weer tegen styling dingen aan, aero bevalt mij veel meer dan het hele flat desgin, daarnaast is er nog steeds geen consistent kleuren schema context menu van de startbalk is anders dan in bijvoorbeeld explorer(misschien dat het NEON project wat wordt?!). PC is voor aan de TV dus wat dat betreft is de layout wel weer handig, groot blokkerig, en makkelijk met de remote te gebruiken in tablet modes.

Menu is ook lastiger. Lichte vorm van dyslexie (autocorrect) dus alfabetische volgorde is een no-go de iconen zijn meer het zelfde wat het eerste herkenningspunt is in plaat van de naam.
Zoeken is leuk, maar ik vindt het makkelijker als ik weet waar iets is zodat ik niet hoef te zoeken, maar zoeken heeft ook zijn voordelen (niet van toepassing als PC aan tv is aangesloten, en hier zijn zat 3rd party oplossingen voor).

groot nadeel is dat van wat ik gehoord heb dat grote updates veel tweaks (reg-edits) ongedaan kunnen maken, en dat je bent overgeleverd aan de grillen die Microsoft verzint, er zijn nu 3 apps geïnstalleerd, automatisch! wouw, leuk!, "Professional"(net als de versie die ik heb van 10)... Minecraft , candy crush en nog een of ander spel. op internet zijn register edits of powershell oplossingen te vinden om dit te kunnen voorkomen, met naar mijn idee een groot risico dat een update de tweaks ongedaan maakt.

Zo vreemd is het toch niet dat iemand niet zou willen dat games zich automatisch installeren, waarom kan dit niet uitgezet worden via de gui. eerlijk is eerlijk, ik lever geen feedback (die app verwijderd), maar aan de andere kant, hoelang duurde het voor dat microsoft luisterede naar klanten om weer een start menu in te bouwen?, (maar dit zeg ik meer uit ongenoegen van dat er zojuist meerdere items van crapware zijn geinstalleerd).

Laatste punt er zijn wel heel veel privacy sliders die je kunt instellen, ik weet dat Windows 7 ook bergen updates heeft ontvangen die het privacy niveau met windows 10 gelijk trekt, maar gevoelsmatig zit het niet lekker. ik wil niet dat me pc continu met Microsoft (of partners daarvan) praat, 1 keer per dag voor updates communiceren vindt ik meer dan genoeg. crash rapports, nee dankje, telematry, nee dankje. spam op windows@[mijndomijn], had het liever niet gewild, maar bedankt. Had liever opt-in gehad ipv opt-out (laat de passa lekker alles doorsturen, en voor maar maakt het voor de gene die het uit wil ook niet al te lastig), ook verhalen als dat sommige "phone-home" functies je hostfile omzeilen zodat een verwijzing naar 127.0.0.1 niet werkt geeft bij mij geen vertrouwen. Maar zoals gezegd, dit kan ik niet menemen als negatief punt voor Windows 10 want windows 7 heeft ook veel van de telematry over genomen, en tot een volgende update komt zijn er tools die dit (zo goed als het kan) tegen gaan. (en voor de volledigheid, een applicatie mag van mij best een keer crashen, en nee ik geen microsoft niet de schuld, maar zou microsoft echt al die crashrapporten delen met de maker van de applicaties???)

Al met Al, ik ben nog niet overtuigd van windows 10, wil het nog niet op mijn hoofd pc. Ik laat het nog wel op me andere pc staan want voor aan de TV is het wel vele male beter te bedienen dan windows 7, en die netflix app is dan wel weer handig.
Ik sluit me trouwens wel aan bij het feit dat het installeren van Candy Crush etc. best achterwege mag blijven. Helemaal dat als je het dan verwijderd....het bij een volgende update ook nog weer terug kan komen.
Geen idee overigens of MS die rapporten deelt met appmaker, maar volgens mij gebeurt dat automatisch via de devportals, maar misschien dat een Windows App ontwikkelaar hier wat over kan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Op de eerdere problemen in dit topic die ik heb genoemd, vind ik inderdaad het installeren van Candy Crush, Minecraft Windows 10 Edition en nog wat andere apps zeer vervelend.

Verder draait Windows 10 prima op de nogal oude main PC die ik gebruik, al ben ik nog wat aan het testen. Heb de upgrade gedaan van Windows 8.0. Als het bevalt blijf ik het gebruiken, zo niet, dan ga ik terug naar Windows 8, 8.1 dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan22 op 23-01-2017 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Best een vermakelijk topic dit; ik verbaas me er namelijk over dat zoveel mensen zich zo druk maken over hun operating system. Alsof je je computer opstart om even lekker met het OS te gaan werken. Voor mij moet het OS zoveel mogelijk uit de weg blijven; ik start mijn computer op om IETS te doen. Dan kan varieren van mail lezen tot programmeren, maar bij de meeste taken heb ik het OS niet direct nodig.

Daarom wil ik dat alles wat met het OS te maken heeft soepel loopt, op een logische plek zit en mij vooral niet tegenwerkt. Wat dat betreft deed Win7 een prima klus, maar Win10 doet dat voor mij nog beter. De nieuwe sneltoetsen zijn heerlijk (ondergetekende is een keyboardninja) en het reageert overal lekker snel op. Maar goed, dat deed win7 ook wel op mijn machine. Simpele zaken zoals print to pdf maken het leven wat makkelijker en ik kan steeds meer hulpprogramma's afvoeren omdat het OS dat voor mij doet.

Ik werk al een tijdje in de automatisering en ik ben nog van de tijd dat collega's aan elkaar vroegen of ze de nieuwe windows 3.11 al hadden want die was beter dan 3.1. In het verleden ergerde ik me er bont en blauw aan dat bij elke versie van Windows, de instellingen weer ergens anders te vinden waren; 3.1 / NT / 95 / 98 / 2000 en alle versies daarna hadden dingen anders dan in hun voorganger. Windows 10 is niet anders want wederom zijn er de nodige dingen veranderd. Waarom word ik er nu niet chagrijnig van dan?

Simpel, door het te negeren. Als automatiseerders en tweakers al neurotisch vast blijven houden aan oude versies, hoe moet dat dan met 'gewone' gebruikers? Kom op jongens (en meiden), verander wat je niet accepteren kan, maar accepteer vooral wat je niet veranderen kan. Nieuwe Windows versies zullen blijven komen en zullen anders zijn dan voorgaande. Wen d'r maar an, want het wordt toch niet anders. Het leven is een hel als je probeert vast te houden aan het verleden en ik heb het dan ook maar losgelaten. Een stuk relaxter!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
P_Tingen schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:13:
Nieuwe Windows versies zullen blijven komen en zullen anders zijn dan voorgaande.
Dat betwijfel ik, althans MS zegt dat Windows 10 de laatste versie is de ze uitbrengen die continue verbeteringen krijgt. Wellicht dat ze afgezien van de normale deltaupdates en grote updates (zoals de 1511) wel een keer een 10.1 ofzo uitbrengen. Verder wel eens met je stuk tekst. Het OS is gewoon kern, de software die je draait daar gaat het uiteindelijk om. Wel snap ik dat een hoop consumenten en bedrijven nog graag Windows 7 gebruiken. Het is nogal anders qua interface. En je kan pech hebben dat jouw hardware/software/randapparatuur net niet lekker werkt onder 10. Windows 7 is imo logischer (niet het rolling release principe zoals 10 hanteert ook) voor de gemiddelde gebruiker. Zelf heb ik ook even 10 gehad, dan weer 7 en zo even wat geprobeerd. Maar nu durf ik wel te zeggen dat ik sinds kort definitief 7 achter me laat. Heb nu al mijn systemen op 10, alleen mijn moeders laptop draait nog 7. Voor mij biedt 10 als grootste voordelen toch wel de verbeterde hardwareondersteuning en DX12 en andere optimalisaties. (performance maar ook andere dingen)

Ik las ergens dat je in de voorjaars update ook weer meer controle krijgt over de driverupdates, dat zou helemaal top zijn! Kortom mensen, maak je er niet druk om. Ja 10 is anders, maar zeker voor ICT'ers is dat wennen zo gebeurd lijkt me. En ja het is anders, maar vroeg of laat moet je toch om (uitgaande dat je niet Linux of OSX gaat gebruiken) En 10 is nu al veel beter dan toen het uitkwam in juli 2015, dat merk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

dennis_rsb schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:42:
[...]
Dat betwijfel ik, althans MS zegt dat Windows 10 de laatste versie is de ze uitbrengen die continue verbeteringen krijgt. Wellicht dat ze afgezien van de normale deltaupdates en grote updates (zoals de 1511) wel een keer een 10.1 ofzo uitbrengen.
Een naam is maar een naam natuurlijk. De Anniversary Update had net zo goed 10.1 of Service Pack 1 kunnen heten of misschien zelfs wel Windows 11. Het is een nieuwere versie van Windows 10 en heeft dingen anders dan de vorige Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:13:
Kom op jongens (en meiden), verander wat je niet accepteren kan, maar accepteer vooral wat je niet veranderen kan. Nieuwe Windows versies zullen blijven komen en zullen anders zijn dan voorgaande. Wen d'r maar an, want het wordt toch niet anders. Het leven is een hel als je probeert vast te houden aan het verleden en ik heb het dan ook maar losgelaten. Een stuk relaxter!
Niet iedere verandering is natuurlijk een verbetering. De zorgen op privacy zijn met de komst van Windows 10 bij veel mensen enorm gegroeid. Internet staat er vol over en Microsoft zwijgt vooral wat alles ook geen goed heeft gedaan.

Go with the flow of kritisch zijn en niet alles zomaar accepteren, dat zijn puur persoonlijke keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

CR2032 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:50:
[...]
Niet iedere verandering is natuurlijk een verbetering. De zorgen op privacy zijn met de komst van Windows 10 bij veel mensen enorm gegroeid. Internet staat er vol over en Microsoft zwijgt vooral wat alles ook geen goed heeft gedaan.

Go with the flow of kritisch zijn en niet alles zomaar accepteren, dat zijn puur persoonlijke keuzes.
Klopt. In de OP werden vooral deze dingen genoemd:

•Het startmenu is volstrekt onbruikbaar.
•Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC?
•Windows 10 zit vol spyware.
•De interface is minder gebruiksvriendelijk.
•Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen.

Zeker mbt het spywarepunt heb ik ook wel gekeken wat er allemaal aan en uitstaat in mijn Win10. Mijn verhaal gaat vooral op voor de cosmetische aspecten van een nieuwe versie, dus het startmenu, de apps en de interface. Je kan je hiertegen prima verzetten maar het heeft weinig zin; Microsoft gaat echt niks van jou aantrekken, dus zal het bij de volgende versie wéér een beetje anders zijn.

Welkom in de wereld die steeds verandert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
- Het startmenu vind ik eerlijk gezegd prima werken, en als iemand vind dat het niet zo is, kun je Classic Shell installeren, een geweldig alternatief.
- Minimalistische apps hoef je niet te gebruiken, en doe ik zelf ook bijna niet. Ik vind alleen de Mail, Xbox en OneNote app wel handig. Maar een Weer-app op een PC vind ik een beetje onzin aangezien dat ook in de browser snel genoeg kan.
- Spyware maakte, en maak ik me nog steeds wel zorgen om. Heb zoveel mogelijk uitgezet bij Instellingen en nog meer via O&O ShutUp.
- Hier kan ik mijzelf niet zo in vinden, wat is er minder gebruiksvriendelijk?
- Windows Updates die niet uitgeschakeld kunnen worden is inderdaad een probleem, die ook ik zeer vervelend vind.

Performance van Windows 10 x86 is prima op mijn best oude main desktop PC, maar ik kan alles nog doen wat ik wil, zonder dat ik mij irriteer aan de snelheid. Windows 10 in de huidige vorm (14393.693) werkt stukken beter dan de RTM (10240). Ik vond het eigenlijk al prima werken bij build 10586 op wat freezes na (wat er dus ook voor heeft gezorgd dat ik nog Windows 8 gebruikte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stefan22 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:47:
Windows Updates die niet uitgeschakeld kunnen worden is inderdaad een probleem, die ook ik zeer vervelend vind.
Ik ben toch zo benieuwd waarom je geen updates zou willen? Het komt regelmatig in dit topic naar boven, maar ik kan mij er weinig bij voorstellen. En indien je ze uit wil stellen kan je overigens nog altijd Windows 10 Pro nemen, dan kan je updates een maand uitstellen.

Ik ben er voorstander van zoals Windows Updates nu verplicht zijn in Windows 10. Voor de overgrote massa is dit een goede zaak, ze hoeven er niet over na te denken en hun PC blijft veilig tegen allerlei misbruik. Er is eigenlijk geen reden voor deze mensen om niet te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
CMD-Snake schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:10:
[...]
Ik ben toch zo benieuwd waarom je geen updates zou willen? Het komt regelmatig in dit topic naar boven, maar ik kan mij er weinig bij voorstellen. En indien je ze uit wil stellen kan je overigens nog altijd Windows 10 Pro nemen, dan kan je updates een maand uitstellen.

Ik ben er voorstander van zoals Windows Updates nu verplicht zijn in Windows 10. Voor de overgrote massa is dit een goede zaak, ze hoeven er niet over na te denken en hun PC blijft veilig tegen allerlei misbruik. Er is eigenlijk geen reden voor deze mensen om niet te updaten.
We zouden inderdaad wat duidelijker moeten zijn. Natuurlijk wil ik - en de meesten met mij denk ik - wél security updates en bugfixes automatisch krijgen. Wat ik en anderen bedoelen met geen automatische update is dat we geen automatische feature updates willen waarbij allerlei extra ongein zoals candy crush ook maar moeten slikken. In alle voorgaande Windows versies kon je keuzes maken in wat je wel en niet wilde. Al is het waar dat er zonder te googelen op een KB-nummer niet altijd duidelijk was wat er precies in de updates zat.

Het zou fijn zijn als we een niveau zouden kunnen kiezen. Zo iets als ALLE updates automatisch of alleen security updates automatisch. En dat we vervolgens duidelijk te zien krijgen wat voor updates er nog meer zijn en daar een keuze in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
[...]

Windows Updates automatisch is geen issue opzich voor mij. Hoewel ik het in 7 fijner vond dat je nog lekker zelf kon regelen. Notificaties aan, even paar dagen wachten of er geen gekke dingen in het nieuws komen van een brakke patch en als alles goed zit dan alles updaten.

Waar ik en veel andere wél problemen mee hebben zijn de automatische driverupdates. Ik heb dit wel eens destijds uitgezet via het configuratiescherm, maar op 1 vd 2 pc's bleef ie toch de nvidia driver updaten. Het is gewoon jammer, want het komt toch geregeld in het nieuws dat m.n. GPU drivers wel eens brak zijn. Ook al levert het niet direct problemen altijd op die merkbaar zijn, sommige mensen willen gewoon een iets oudere driver houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
[...]

Natuurlijk wil ik graag updates, maar inderdaad zoals hierboven aangegeven, niet automatisch. Het is al meerdere keren in het nieuws gekomen dat er weer een update uitgerold is die wat kapot maakt, en dat wil ik gewoon niet, ik wacht liever een week tot dat ik zeker weet dat er geen problemen worden veroorzaakt door de update.

Windows 10 versie updates, zoals van 1511 naar 1607 (AU) wil ik al helemaal niet automatisch, gezien dat een soort zelfde upgrade is als van Windows 8 naar Windows 10 (grote updates dus), en ik heb de vorige keer met zo'n versie update niet een hele goede ervaring mee gehad, dingen die niet werkten waardoor ik voor een tijdje terug ben gegaan naar 1511. (Toen op mijn laptop, op mijn main PC had ik toen nog Windows 8). Dit is mijn ervaring, anderen hebben misschien wel betere ervaringen met grote updates.

Natuurlijk snap ik dat automatische updates ook handig is, veel mensen hebben dat niet op Windows 7 en kijken er verder niet naar om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

CR2032 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:50:
[...]

Ik applaudiseer kritische mensen, maar hoeveel van die mensen, die struikelen over de privacy onder Windows 10, gebruiken zonder na te denken social media of Google search? Wie zet zijn wifi en bluetooth uit in de supermarkt?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Loller1 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:39:

Apps = programma's. Het is gewoon een andere benaming en ondanks de claim die jij hier maakt zijn er zat genoeg apps die functioneler zijn dan hun oude Win32 tegenhangers.
Is niet waar. Probeer in Instellingen/Systeem/Opslag D: te kiezen (voor opslag apps).
Programma's blijven dan gewoon als vanouds vanuit C: geinstalleerd (opgestart) worden.

Apps zijn geen programma'sin de zin van Program Files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bruin Poeper schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:07:
[...]

Is niet waar. Probeer in Instellingen/Systeem/Opslag D: te kiezen (voor opslag apps).
Programma's blijven dan gewoon als vanouds vanuit C: geinstalleerd (opgestart) worden.

Apps zijn geen programma'sin de zin van Program Files.
Waar komt de term 'App' ook alweer vandaan?
Juist. Application. Engels voor Programma.

Het enige verschil tussen een store-app en een 'oude stijl' programma, is dat een store-app anders verpakt zit en gebruik maakt van een ander systeem om het te beheren.
Vroeger had je een .exe of .msi pakketje en verwijderde/beheerde je het via het Configuratiescherm, nu heb je een .appx. (of een APK onder Android, bijvoorbeeld)
Guess what... Linux doet dit al sinds jaar en dag. Ooit gehoord van RPM of Apt-Get?
Kant-en-klaar verpakt, direct te installeren zonder zelf iets te moeten downloaden en uitvoeren, en later weer gemakkelijk op dezelfde manier te verwijderen.

De lokatie waar het opgeslagen staat is totaal onbelangrijk. Je kan ook zelf keihard keuzes maken waar je iets neer zet. Hell, vroegah, onder DOS, deed je dat ook altijd. Windows heeft gewoon een standaardplek geintroduceerd en dat was puur een keuze van het bedrijf om het zo te doen.
Dat kan je écht niet aanhalen als de verschilfactor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:32:
[...]

1375-1425; late Middle English applicacio (u) n (< Middle French) < Latin applicātiōn- (stem of applicātiō), equivalent to applicāt (us) applied (past participle of applicāre to apply ) + -iōn- -ion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:47:
[...]

1375-1425; late Middle English applicacio (u) n (< Middle French) < Latin applicātiōn- (stem of applicātiō), equivalent to applicāt (us) applied (past participle of applicāre to apply ) + -iōn- -ion
Close enough?
In de zin van computers is App gewoon een afkorting van Application, wat vertaalt naar Programma (of Toepassing, to apply->toepassen) in het Nederlands :)

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 23-01-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:32:
[...]

Het enige verschil tussen een store-app en een 'oude stijl' programma, is dat een store-app anders verpakt zit en gebruik maakt van een ander systeem om het te beheren.
Vroeger had je een .exe of .msi pakketje en verwijderde/beheerde je het via het Configuratiescherm, nu heb je een .appx. (of een APK onder Android, bijvoorbeeld)
Guess what... Linux doet dit al sinds jaar en dag. Ooit gehoord van RPM of Apt-Get?
Kant-en-klaar verpakt, direct te installeren zonder zelf iets te moeten downloaden en uitvoeren, en later weer gemakkelijk op dezelfde manier te verwijderen.

De lokatie waar het opgeslagen staat is totaal onbelangrijk. Je kan ook zelf keihard keuzes maken waar je iets neer zet. Hell, vroegah, onder DOS, deed je dat ook altijd. Windows heeft gewoon een standaardplek geintroduceerd en dat was puur een keuze van het bedrijf om het zo te doen.
Dat kan je écht niet aanhalen als de verschilfactor.
Je hebt ongelijk, althans in de Windowspraktijk

Windows10 behandelt apps dan anders als ProgramFiles als ik bij settings kies waar ik Apps op wil slaan.

Voor Windows10 zijn Programma's in ieder geval geen Apps, want ze komen niet terecht bij de gekozen opslagplaats voor Apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bruin Poeper schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:05:
[...]

Je hebt ongelijk, althans in de Windowspraktijk

Windows10 behandelt apps dan anders als ProgramFiles als ik bij settings kies waar ik Apps op wil slaan.

Voor Windows10 zijn Programma's in ieder geval geen Apps, want ze komen niet terecht bij de gekozen opslagplaats voor Apps.
Dat is dus niet correct. De opslagplek is geen defnitie van wat wel of niet een programma is.
Ja, ze staan op een andere plek, Sure, fine, whatever. Dat maakt een applicatie die uit de store komt niet iets anders dan een applicatie die je installeert met een .exe.
Er ligt een andere beheer schil omheen, de verpakking is anders, maar dat maakt het niet een non-applicatie.

Je roept ook onder Linux een applicatie uit RPM niet uit tot non-applicatie omdat je hem niet zelf hebt gecompiled en op een plek hebt gezet naar eigen keuze.
Terwijl je met RPM (of welke andere packagemanager dan ook) niet de keus krijgt waar je het neer zet.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2017 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
McKaamos schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:07:
[...]

Dat is dus niet correct. De opslagplek is geen defnitie van wat wel of niet een programma is.
Ja, ze staan op een andere plek, Sure, fine, whatever. Dat maakt een applicatie die uit de store komt niet iets anders dan een applicatie die je installeert met een .exe.
Er ligt een andere beheer schil omheen, de verpakking is anders, maar dat maakt het niet een non-applicatie.
Je zeurt. Windows zegt dat Apps = Programma's. Maar ze maken wel onderscheid door ze ergens anders neer te zetten. Dan spreekt Windows zich toch tegen (gezien vanuit het oogpunt van de gebruiker)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Apps = Programma's. Je zou daarbij wel de 'traditionele' applicaties kunnen aanduiden als Win32 apps :+ Zo doe ik het tenminste altijd, dan is altijd duidelijk waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bruin Poeper schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:10:
[...]

Je zeurt. Windows zegt dat Apps = Programma's. Maar ze maken wel onderscheid door ze ergens anders neer te zetten. Dan spreekt Windows zich toch tegen (gezien vanuit het oogpunt van de gebruiker)?
Nee, ze hebben een nieuw systeem voor het beheer bedacht (ok, afgekeken van Linux en mobieltjes, maar OK). Daar bij zijn keuzes gemaakt om fatsoenlijke beheerbaarheid te creeëren.
Blijkbaar was het nodig/zinvol/etc om dat te scheiden van de oude methode. Wat ik me ook wel kan voorstellen. Je wil geen vervuiling hebben in een strak beheerd systeem.

En ja, voor de gebruiker geeft het scheiding. Ben ik met je eens. Maar dat maakt het niet dat een applicatie uit verschillende bronnen ineens onderscheid maakt tussen wel of geen applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Voor mij zijn Apps programma's uit de Windows Store die je liever niet op je PC wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel, het grootste probleem met Windows 10 is dat alle veranderingen ten opzichte van Windows 7 eigenlijk nutteloze onzin zijn. Dingen als 'microsoft accounts', Cortana, XBOX integratie, app stores, 'onedrive integratie', ik betwijfel echt hoeveel mensen daar nou echt gebruik van maken. Maar stel dat ik die software zou willen mag het dan -tenminste- mijn eigen keuze zijn om het te installeren?

Daarnaast ziet Windows 10 er lelijk uit en vooral incosistent uit. De designfilosofie van Microsoft is gewoon all over the place. Windows 7 heeft een mooi uiterlijk trouwens, en ik zal nooit overstappen voordat ik m'n Aero Glass, afgeronde vensterhoeken en dikke dropshadows terugkrijg. }> Kijk eens naar de scrollbars in je Windows 10, die zijn toch gewoon gruwelijk lelijk? Daarnaast lijkt het wel een tablet-OS. Maximale informatiedichtheid, dat is wat ik wil, Microsoft (ik ben geen kleuter, ik kan het hebben...)

Dat is een ander groot probleem, de hele 'attitude' van Microsoft. Ze behandelen je alsof je een kind bent. Zelf mag (kun) je geen keuzes maken, en als er iets fout gaat krijg je een friggin' -smiley- op je scherm te zien. Really?

De telemetry is ook een probleem. In Windows 7 kun je tenminste nog al die updates verwijderen. En met Windows 7 moet je natuurlijk ook al alle bekende telemetry adressen en IP's blokkeren in je router. Eigenlijk zou dat soort shit gewoon niet nodig moeten zijn.

Dus, het hele optelsommetje zorgt er voor dat een redelijke Microsoft 'fan' (ten tijde van Windows 7) gaat overstappen naar Debian + Xfce met daarin Windows 7 in een virtual box...
TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:13:
Apps = Programma's. Je zou daarbij wel de 'traditionele' applicaties kunnen aanduiden als Win32 apps :+ Zo doe ik het tenminste altijd, dan is altijd duidelijk waar je het over hebt.
Tsja, ik heb toch echt een heel ander beeld van 'apps'. Voor mij zijn 'apps' simpelweg programmatjes die iets aanbieden wat je ook via je browser kunt bereiken. Facebook-app, Nu.nl-app, Tweakers.net app, etc... En dat dan meestal wat beter geoptimaliseerd voor een touch-screen dan een website. Daar komt het begrip 'app' oorspronkelijk ook vandaan toch, van de iPhone?

Ik zie een CAD-programma, MATLAB, FEM-software of software zoals Ableton-live of andere dingen waar ik dagelijks mee werk nou niet als 'apps' die je even via een store gaat downloaden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bruin Poeper schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:18:
Voor mij zijn Apps programma's uit de Windows Store die je liever niet op je PC wilt hebben.
Dat is een heel ander verhaal.
De kwaliteit van Windows Store materiaal is bij lange na niet altijd hoog.
Dat heeft er ook mee te maken dat het een fenomeen is wat overgewaaid is van de Windows Phone divisie en dat daar nou niet echt veel draagvlak was voor grote, hoge kwaliteit software.
Maargoed, hetzelfde gaat op voor Android en Apple. Wat er in hun stores staat is ook niet echt desktop-grade.

Dat gezegd hebbende, Microsoft stuurt wel vrij sterk aan op het gebruik van de Store en er zijn zo zoetjes aan steeds meer kwalitatief goede applicaties te vinden.
Inmiddels kan je b.v. Office ook gewoon via de Store krijgen. Ook VLC en Kodi hebben de sprong gemaakt en zijn inmiddels beschikbaar in de Store. Om maar even een paar voorbeeldjes te geven van hoe het óók kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:13:
Volgens mij moet jij je Windowskennis bijschaven. Als Apps= Programma's, dan is Programma's = Apps.
Ik had je toch voorgekauwd dat dat niet opgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruin Poeper schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:18:
:?
Bruin Poeper schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:25:
[...]

Volgens mij moet jij je Windowskennis bijschaven. Als Apps= Programma's, dan is Programma's = Apps.
Ik had je toch voorgekauwd dat dat niet opgaat?
Helaas gaat dat wel op..... :> en er is overigens helemaal niets mis met mijn Windows kennis... O-)

[ Voor 48% gewijzigd door TheVMaster op 24-01-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een desktop-PC heeft geen touchscreen en een goede browser, dus 'apps' zijn volgens mij inderdaad nutteloos op een PC. Met een PC doe je vaak wat serieuzer werk, dus gebruik je "software" of "programma's".

Als je een hybride laptop geval hebt met een touchscreen dan kan ik me voorstellen dat je de modern-UI met apps er naast houdt. Maar op een desktop-PC zou die hele meuk gewoon te verwijderen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokip7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06-2024
HoroHoro schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:56:
Daarna zal ik waarschijnlijk over moeten stappen naar Linux, hoewel dat ook niet echt een alternatief is.
Wat is er mis met Linux? Linux biedt een oplossing voor al je problemen als je de juiste distro installeert :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:31:
[...]

:?

[...]

Helaas gaat dat wel op..... :> en er is overigens helemaal niets mis met mijn Windows kennis... O-)
Windows10 maakt inbreuk op de Wet Gelijke Behandeling. Men behandelt Apps anders dan Programma's.
Maar je wel zal zoooo eigenwijs zijn dat je dat toch niet met me eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:34:
[...]

Een desktop-PC heeft geen touchscreen en een goede browser, dus 'apps' zijn volgens mij inderdaad nutteloos op een PC. Met een PC doe je vaak wat serieuzer werk, dus gebruik je "software" of "programma's".

Als je een hybride laptop geval hebt met een touchscreen dan kan ik me voorstellen dat je de modern-UI met apps er naast houdt. Maar op een desktop-PC zou die hele meuk gewoon te verwijderen moeten zijn.
Eh....desktop pc's....bestaan die nog? Dat is voor mij toch echt iets van een paar jaar terug. Werk al jaren op laptops (met touch screen) en tablets....en tja...ook op mijn laptop is de Windows 10 Mail App net zo bruikbaar als op een tablet.

Wat is overigens de 'modern ui'? Windows 10 = Windows 10. Heb je uberhaupt ervaring met Windows 10? Want je praat over iets wat toch meer lijkt op Windows 8.x.
Bruin Poeper schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:36:
[...]

Windows10 maakt inbreuk op de Wet Gelijke Behandeling. Men behandelt Apps anders dan Programma's.
Maar je wel zal zoooo eigenwijs zijn dat je dat toch niet met me eens bent.
Tja....ik zou een aanklacht indienen bij het Europees Hof voor de rechten van de Apps. :z Jij werkt (blijkbaar) niet in de IT....in ieder geval niet in de KA-werkplek hoek volgens mij.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 24-01-2017 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jokip7
TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:37:
Wat is overigens de 'modern ui'? Windows 10 = Windows 10. Heb je uberhaupt ervaring met Windows 10? Want je praat over iets wat toch meer lijkt op Windows 8.x.
Ik denk dat een hoop mensen alle nieuwe versies van Windows hebben afgeschreven sinds het Windows 8 fiasco. Het lijkt op elkaar dus het zal wel hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Eh....desktop pc's....bestaan die nog?
Domme reactie. Ik heb ook een laptop, maar daar ga ik niet 8 uur per dag achter zitten. En ook geen eindige elementen simulaties op uitvoeren. En die hangt ook niet in een 19" rack met een mengpaneel en is ook niet met midi aangesloten op gitaarversterkers. En m'n laptop heeft ook geen GPIB interface om met spectrum-analysers te communiceren. En die staat ook niet naast m'n 3D printer. Zie je me dat al doen met 'apps'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:42:
[...]

Domme reactie. Ik heb ook een laptop, maar daar ga ik niet 8 uur per dag achter zitten. En ook geen eindige elementen simulaties op uitvoeren. En die hangt ook niet in een 19" rack met een mengpaneel en is ook niet met midi aangesloten op gitaarversterkers. En m'n laptop heeft ook geen GPIB interface om met spectrum-analysers te communiceren. En die staat ook niet naast m'n 3D printer. Zie je me dat al doen met 'apps'?
_/-\o_

Is overigens geen domme reactie, natuurlijk bestaan desktop pc's nog. Zou alleen niet weten waarom (ik zie ze zowat nooit) die machines geen touch screen zouden kunnen hebben. De Surface Studio is hier een mooi voorbeeld van denk ik....een All in One....met een touch screen.
Jokip7 schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:41:
[...]

Ik denk dat een hoop mensen alle nieuwe versies van Windows hebben afgeschreven sinds het Windows 8 fiasco. Het lijkt op elkaar dus het zal wel hetzelfde zijn.
Daar lijkt het op, maar goed...we hadden het hier over Windows 10.....Windows 8 is niet meer... 8)

[ Voor 38% gewijzigd door TheVMaster op 24-01-2017 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterke comeback! Meer on-topic; natuurlijk bestaan desktop-PC's nog. De toetsenbord en muis zullen blijven zolang er productief werk in de wereld gedaan wordt. Apps hebben geen plaats in die wereld. Wel op smartphones en tablets hoor!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2017 00:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:42:
[...]

Sure, why not?
Ok, het is nu nog niet beschikbaar, maar waarom zou het niet uit de Store mogen komen?
Als er kwalitatief goede software in zou staan, zou jij dan weigeren je software op die manier te kopen, in plaats van een schijfje bestellen?
Het is gewoon een andere manier van distributie. Dat maakt de meerwaarde van de software zelf toch niet minder?

Het stigma dat 'apps' uit een store minderwaardig zijn is als standpunt gewoon onzin.
Neemt niet weg dat er nu nog niet veel nuttigs in de Windows Store staat, en dat maakt de kijk van de meeste mensen er op dan ook zoals jij die schetst.
Punt is dat het niet per definitie touchscreen geoptimaliseerde dingen hoeven te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2017 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 00:44:
[...]

Sterke comeback! Meer on-topic; natuurlijk bestaan desktop-PC's nog. De toetsenbord en muis zullen blijven zolang er productief werk in de wereld gedaan wordt. Apps hebben geen plaats in die wereld. Wel op smartphones en tablets hoor!
Denk dat je voor een deel wel gelijk hebt. Muizen en toetsenborden blijven in ieder geval de komende jaren nog zeer zeker van toegevoegde waarde. Over 10 jaar zal er denk ik wel een stuk minder gebruik gemaakt worden van muizen en toetsenborden, maar dat is een ander verhaal.

Windows Store Apps hebben zeker wel een plaats op pc's en laptops. Er verschijnen namelijk ook steeds meer desktop applicaties in de Windows Store en in zeker zin zijn dat ook Apps :+
Daarnaast ken ik genoeg mensen die wel Apps gebruiken op hun pc, gewoon omdat ze Windows 10 hebben en ik ze op weg heb geholpen en ze daar dus gewoon goed mee uit de voeten kunnen. Niet iedereen is een Tweaker he.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:50:
[...]
Windows Store Apps hebben zeker wel een plaats op pc's en laptops. Er verschijnen namelijk ook steeds meer desktop applicaties in de Windows Store en in zeker zin zijn dat ook Apps :+
Daarnaast ken ik genoeg mensen die wel Apps gebruiken op hun pc, gewoon omdat ze Windows 10 hebben en ik ze op weg heb geholpen en ze daar dus gewoon goed mee uit de voeten kunnen. Niet iedereen is een Tweaker he.....
Heb je ooit in je fenominale carriere meegemaakt dat mensen Apps programma's draaiden?
Je schijnt dat (als 'Tweaker') redelijk zeldzaam te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruin Poeper schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 01:00:
[...]

Heb je ooit in je fenominale carriere meegemaakt dat mensen Apps programma's draaiden?
Je schijnt dat (als 'Tweaker') redelijk zeldzaam te vinden.
Geen idee wat je nu bedoeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
knip. Houd het netjes en speel niet op de man...

[ Voor 80% gewijzigd door F_J_K op 24-01-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
Je snapt wat ik bedoel. De hele orginele Metro interface was oorspronkelijk bedacht om goed te werken met touch-screens en om 'gebruiksvriendelijk' te zijn. Het resultaat daarvan is lagere informatiedichtheid, 'wollige' omschrijvingen in vensters, smiley's als foutmeldingen, live-tiles, schuifjes in plaats van checkboxes, etc.etc. En 'apps'. En ik heb daarmee ook de associatie van 'dingen zijn voorgekouwd' en 'geen keuze want Microsoft bepaald', dat heeft opzich niets met de echte interface te maken, maar dat is wel de policy-wijziging die Microsoft heeft doorgevoerd tegelijk met de nieuwe interface. Dat hele geheel is de 'Modern-UI'. Ik zal d'r nooit mee kunnen werken.

* de oorzaak van die 'policy wijziging' was overigens de iPhone. Dus uiteindelijk geef ik Apple de 'schuld' :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2017 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jokip7
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 01:07:
Dat hele geheel is de 'Modern-UI'. Ik zal d'r nooit mee kunnen werken.
Niet met die instelling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 01:07:
[...]

Je snapt wat ik bedoel. De hele orginele Metro interface was oorspronkelijk bedacht om goed te werken met touch-screens en om 'gebruiksvriendelijk' te zijn. Het resultaat daarvan is lagere informatiedichtheid, 'wollige' omschrijvingen in vensters, smiley's als foutmeldingen, live-tiles, schuifjes in plaats van checkboxes, etc.etc. En 'apps'. En ik heb daarmee ook de associatie van 'dingen zijn voorgekouwd' en 'geen keuze want Microsoft bepaald', dat heeft opzich niets met de echte interface te maken, maar dat is wel de policy-wijziging die Microsoft heeft doorgevoerd tegelijk met de nieuwe interface. Dat hele geheel is de 'Modern-UI'. Ik zal d'r nooit mee kunnen werken.
Tuurlijk snap ik wel wat je bedoeld, heb niet de hersens van een chatbot :+

Ach...weet je, ik ben super blij met Windows 10 en ook met de veranderingen die er voor de Creators Update aankomen en we nu al in de Fast Ring kunnen zien. En als je daar wat minder blij mee bent, dan kun je gelukkig altijd op Windows 7 blijven hangen. Op zich zijn een aantal zaken (live tiles, schuifjes ipv checkboxen) gewoon wat logischer in een 'moderne-ui'. Je zal er nooit mee kunnen werken zeg je, tja...dan denk ik dat jij uiteindelijk aan het korste eind trekt, want ik kan me niet voorstellend dat MS ineens weer de 'Windows 7-weg' gaat bewandelen en dus alles weer non-touch gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 01:13:
[...]

Tuurlijk snap ik wel wat je bedoeld, heb niet de hersens van een chatbot :+

Ach...weet je, ik ben super blij met Windows 10 en ook met de veranderingen die er voor de Creators Update aankomen en we nu al in de Fast Ring kunnen zien. En als je daar wat minder blij mee bent, dan kun je gelukkig altijd op Windows 7 blijven hangen. Op zich zijn een aantal zaken (live tiles, schuifjes ipv checkboxen) gewoon wat logischer in een 'moderne-ui'. Je zal er nooit mee kunnen werken zeg je, tja...dan denk ik dat jij uiteindelijk aan het korste eind trekt, want ik kan me niet voorstellend dat MS ineens weer de 'Windows 7-weg' gaat bewandelen en dus alles weer non-touch gaat maken.
Wel, de hele Modern-UI (Metro) interface is opzich niet slecht. Windows Phone 7 was supermooi. De 'unification' van Windows Phone en X86 Windows was opzich ook niet een slecht idee, alleen hadden ze de interfaces strikt gescheiden moeten houden. De hele Metro omgeving had gewoon als een optioneel iets in Windows 8 moeten zitten, voor (in die tijd X86) tablets, hybride laptops en smartphones (na de unification). Maar ze hadden dat strict optineel moeten houden en dus -nooit- moeten pushen naar de Desktop (lekker op een verbeterde Windows 7 interface moeten houden).

Wel de interface, niet de 'policy wijziging' van hierboven zegmaar. Dan was alles mooi geweest. Tsja, nu, Debian + XFCE + Windows 7 virtueel dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op Tuesday 24 January 2017 @ 01:23:
[...]

Wel, de hele Modern-UI (Metro) interface is opzich niet slecht. Windows Phone 7 was supermooi. De 'unification' van Windows Phone en X86 Windows is opzich ook niet slecht, alleen hadden ze de interfaces strikt gescheiden moeten houden. De hele Metro omgeving had gewoon als een optioneel iets in Windows 8 moeten zitten, voor (in die tijd X86) tablets, hybride laptops en smartphones (na de unification). Ik denk dat het dan serieus mooi geweest zou zijn. Maar ze hadden dat strict optineel moeten houden en dus -nooit- moeten pushen naar de Desktop (lekker op een verbeterde Windows 7 interface moeten houden).

Wel de interface, niet de 'policy wijziging' van hierboven zegmaar. Dan was alles mooi geweest. Tsja, nu, Debian + XFCE + Windows 7 virtueel dus...
Moet zeggen dat ik de Windows 8 interface echt verwarrend vond. Met Windows 10 heb ik op mijn Surface Pro (gebruik hem eigenlijk 90% van de tijd als laptop) een 'gewoon' startmenu. Met Windows 8 had je een soort van vaag startscherm met een app lijst. Ben toch wel blij dat het Startmenu weer gewoon terug is in Windows 10. Tuurlijk zal daar nog wel aan gesleuteld worden. Nouja, tussen de 1507 en 1607 is er al behoorlijk wat aan aangepast.....en iets zegt mij dat er nog genoeg geschaafd wordt.

Dus zelf draai je niet eens Windows 10...? :? Hoe weet je dan dat het niet bevalt enzo...? Heb je de 1607 weleens geinstalleerd gehad..?

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 24-01-2017 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 01:28:
[...]

Dus zelf draai je niet eens Windows 10...? :? Hoe weet je dan dat het niet bevalt enzo...? Heb je de 1607 weleens geinstalleerd gehad..?
Nee, weet je nog de policy wijziging van Microsoft waar ik het hierboven over had? 'dingen zijn voorgekouwd' en 'geen keuze want Microsoft bepaalt'. Het ging zegmaar definitief fout met het Windows 7 update fiasco. De 'Upgrade FREEE to Windows 10. Your update is now ready! It's reaaallyyy FREE.' geval dat alleen via het register of met externe tools te verwijderen was. Waar je op het kruisje kon klikken en hij dan alsnog ging installeren. Dat was dus het punt waar ik afgehaakt ben van alle Microsoft software die vanaf dat moment uitgekomen is en ooit nog uit zal komen. Zó ontzettend walgelijk was dat.

En behalve dat, ik werk ook wel eens op andersmans PC's om te weten dat ik Windows 10 ook écht niet mooi / fijn vind (Modern-UI op een Desktop dus). En, het belangrijkste, er is nog nooit een moment geweest waarop ik dacht van 'Hmmm dit of dat zou misschien toch makkelijker gaan op Windows 10' (of iets dat technisch niet mogelijk is op 7). Zolang zo'n moment nog niet is geweest (zelfs nog nooit ergens een workaround ofzo voor nodig gehad), wat is dan de reden om tijd te investeren om het te proberen? De tijd dat ik altijd het nieuwste wou heb ik al achter me hoor...

Ik zie er écht niet het voordeel van in. En dingen als Microsoft Accounts of een Cortana zijn alleen maar dingen die ik expliciet -niet- wil, en die net zoals de Windows 7->10 update steeds harder gepushed / opgedrongen zullen worden totdat ze ooit verplicht zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2017 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
HoroHoro schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:18:
Al is het waar dat er zonder te googelen op een KB-nummer niet altijd duidelijk was wat er precies in de updates zat.
Maar zit je dan op Windows 7 ook elk KB-nummer na te trekken om te zien of jij die update wel nodig acht?

Windows 10 krijgt weinig tot geen feature updates per maand, het betreft veelal bug- en security patches. De feature updates komen via de nieuwe builds. Ingaande met de Creators Update die binnenkort uitkomt moet ook dit proces eenvoudiger worden volgens Microsoft, geen gehele nieuwe installatie meer maar enkel het bijwerken van onderdelen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:34:
Apps is niet meteen ook een touchscreen voor nodig. Apps is nu een hippe nieuwe term voor applicaties geworden. Ook de klassieke Win32 software zijn nu apps geworden. En er zit genoeg in de Windows Store waarvoor een touchscreen geen noodzaak is.

Het idee van apps is, zoals eerder genoemd, niet nieuw. Linux doet het al jaren, Apple heeft het gebruiksgemak van een Store uitgevonden en verbetert haast. Op een Mac installeert de gemiddelde gebruiker bijna niets wat niet uit de App store komt.

Mensen winden zich hier mateloos op over termen, maar als je om je heen kijkt is wat nu op Windows 10 gebeurt totaal niet nieuw. Een bestaand idee wordt daar nu ook toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Ik kan zelf met de beste wil van de wereld echt niets ontdekken wat beter is dan Windows 7. Het zit alleen maar vol met nieuwe 'features' die ik totaal niet nodig heb op een desktop PC.

Ja, ik begrijp dat Windows 10 handig is op een tablet. Daar is het ook in eerst instantie voor bedoeld. Maar als een desktop/laptop OS schiet het echt te kort en is het een enorme downgrade t.o.v. Windows 7.

Waarom? Een aantal punten:
  • Het startmenu is volstrekt onbruikbaar. Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
  • Waarom zou ik minimalistische apps willen gebruiken op een desktop PC? Apps zijn bedoeld voor tablets en smartphones. Een PC of laptop gebruik je om productief te zijn. Dan wil je meer features, niet minder. Dan wil je optimaal gebruik maken van de ruimte op je scherm. Dan wil je niet dat de helft van je scherm verspilt wordt door enorme knoppen en teksten.
  • Windows 10 zit vol spyware. Alles wat je doet wordt naar Microsoft gestuurd. Elke zoekterm en ik vermoed elk document en elke email ook wordt gescand. MS is natuurlijk niet de enige die dit doet. Apple en Google en Facebook doen het ook. Het is het nieuwe business model. Jij en jouw gegevens zijn het product geworden. Privacy bestaat niet meer.
  • De interface is minder gebruiksvriendelijk. Je hebt meer muisklikken en vensters nodig om hetzelfde gedaan te krijgen. De interface is inconsistent met verschillende thema's en kleuren. Bijna niets meer is naar eigen smaak in te stellen en alles is spuug lelijk.
  • Windows updates zijn niet uit te schakelen of te kiezen. Je krijgt elke wijziging die Microsoft wil door je strot geduwd.
Er is nog veel meer te noemen. In dit artikel staat het allemaal aardig opgesomd.

Ik weet dat een aantal problemen te verbeteren zijn door third-party programma's zoals Classic shell. Maar dat zou toch in een volwassen OS niet nodig hoeven zijn.

Dus wat is er beter? Waarom zijn jullie zo blij met Windows 10? Vertel het mij want ik begrijp het echt niet. Ik vind het gewoon zo jammer en zo onbegrijpelijk dat Microsoft moedwillig alles slechter maakt, terwijl Windows 7 gewoon uitstekend was.

Gelukkig heb ik Windows 10 alleen op mijn laptop en blijf ik Windows 7 so lang als het kan gebruiken op mijn vaste pc. Daarna zal ik waarschijnlijk over moeten stappen naar Linux, hoewel dat ook niet echt een alternatief is.
1. Startmenu kun je zelf indelen naar wens en een beetje ICT-er kan dit al helemaal zonder problemen. Startmenu is zelfs beter geworden dan w7 vind ik, aangezien je veel sneller bij je apparaatbeheer etc kan komen.

2. Apps is voor bedrijfsleven toch echt zeer fijn en handig om te gebruiken. De tablet-pc worden hier vaak toegepast. Voor thuis gebruik zie ik het nut er ook niet echt van in.

3. W7 heeft precies het zelfde als Windows 10. Windows 10 zie je het en bij W7 niet. Op de achtergrond gebeurd er van alles bij W7. Daar zit eigenlijk geen verschil in tussen 7 en 10 hoor.

4. Interface heeft misschien meer klikken nodig, maar dit betekend wel dat heel veel mensen veel makkelijker overal kunnen komen en het begrijpen. Niet iedereen is een ICT-er. Als je het lelijk vind, pas het dan aan, aangezien dit mogelijk is.

5. Je kan ze uitschakelen en gewoon de instellingen aanpassen zoals W7... Als je beetje kennis hebt in de ICT vind je dat zo. Heb je dat niet, dan duwt MS ze inderdaad er door heen. Echter is dat geen probleem voor veel mensen, want dan is je systeem up to date en vaak beter beveiligd. Veel mensen doen geen updates en zijn kwetsbaar voor bekende problemen. Nadeel is wel dat je meteen de bugs hebt van de nieuwe updates.

Het artikel wat je geeft is nogal zwaar overdreven. In het begin heeft die over dat je toetsaanslagen en spraak wordt opgenomen en bijna niet kan uitzetten... 1 vinkje en het staat uit. Toen ben ik maar gestopt met lezen.

Over stappen naar Linux gaat hem niet worden voor je. Als je van w7 naar w10 al erg kut vind dan kun je al helemaal niet over naar Linux. Dat is helemaal anders en zal je nog kutter vinden. Dat is van windows naar Apple gaan. Zit grote verschillen tussen en is erg wennen in begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik vind Windows 10 prima werken op de tablet. Maar ook op mijn desktop met 6 schermen vind ik het prima werken. En het startmenu vind ik zelfs heel veel beter geworden dan in Windows 7. Die tiles (die door mijn royale scherm ruimte bepaald niet storend zijn, zijn erg handig. Een glimp van het laatste nieuws en even je agenda zien elke keer als je start opent is briljant. Een groot gemis in 7. Net als in 7 gebruik ik alleen de meest gebruikte progtramma's die prominent bovenaan staan. Of ik tik de naam. Net als in 7. "All programs" gebruik ik zo goed als nooit. Dus hoe dat ingdeeld is, dat is voor mij onbelangrijk. Natuurlijk kan 10 beter, ik erger me aan dat zowel het Control Panel en de Settings bestaan. Dat is slordig en moet dringend opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst? Waarom kan ik zelf niet naar eigen smaak indelen? Hoe is dit handiger dan het perfecte startmenu van Windows 7? Wat heb ik aan die scherm-vretende live tiles?
:D :D :D 'Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst'. Serieus? :D

Je kan verder alles naar smaak indelen, ook kan je het zo weergeven als het 'perfecte' startmenu van 7. Die tiles kan je verwijderen.

Ik snap best dat je Windows 7 prettiger in gebruik vindt dan Windows 10, maar met zulke domme vragen neem ik dit topic niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de grootste reden waarom ik op windows 10 zit is puur voor het gamen. iedereen weet dat microsoft zich op windows 10 gaat richten op het gebied van pc gaming. Voor mij is het dan een enorme stap terug als ik naar een oudere versie van windows stap. ik heb games zoals gears of war 4 en quantum break in de windows store, deze spellen zijn niet te spelen op een oudere windows zover ik weet. Ik wil later xbox exclusives kunnen spelen op mijn pc, daarvoor heb ik windows 10/directx12/windows store nodig.

[ Voor 147% gewijzigd door Farabi op 24-01-2017 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoroHoro
stijnislike schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:35:
[...]
:D :D :D 'Hoe ga ik iets terugvinden in een alfabetische lijst'. Serieus? :D
Ja het is een beetje onhandig geformuleerd.
Ik bedoel voor wanneer ik de naam van de applicatie niet ken. Wat nog wel eens voorkomt. Zeker bij nieuwe applicaties.

Als ik de naam wel ken kan ik deze natuurlijk wel terugvinden. En normaal gesproken typ ik de naam dan ook, wat overigens in Windows 7 ook kan.

Ik vind persoonlijk een categorische indeling gewoon logischer dan een alfabetische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Beheerde desktops en KA, bestaan die nog? Iedereen heeft toch BOYD i.c.m. web applicaties? :+

Dus alleen naar Home en Pro kijkende:

Windows 10 werkt voor veel zaken een heel stuk mooier dan oudere versies. Het is prima stabiel. Veiliger. Vele kleine functionele verbeteringetjes. Maar twee minpunten.

Ook zoeken, ook een alfabetische lijst en ook een sorteerbare lijst plaatjes a la iOS is prima. De keuze voor groepeerbare boomstructuur verwijderen is ronduit slecht. MS is hier al half teruggefloten (toch startmenu half terug). Hopelijk komt voor power users ook tzt de keuze voor de rest terug. Groeperen alleen door kleine icoontjes rechts te zetten (dus zonder namen) is niet handig. Shortcut-eigenschappen aanpassen is er niet makkelijker op geworden (sja, geen RMB op een touch screen?)

Verplichte updates is voor 95% van de end users ook handig en heel veel veiliger dan niet verplichten. Het te makkelijk maken het uit te schakelen moet je niet willen. Zelfs als het betekent dat zeg 0,1% van alle PC's zomaar gedeeltelijk uitvalt na een update (incompatibel hardware of software) als dat 10% malwareslachtoffers scheelt. Maar voor de power users zuigt het stierenballen om niet te kunnen kiezen update X of Y voor nu of voor altijd te negeren. En ja ik heb altijd eerst gekeken welke patch wat deed voor ik het doorvoerde. Net als dat het zou zuigen in een Enterprise omgeving - om precies dezelfde redenen.

In beide gevallen heeft de wijziging grote voordelen voor velen. Maar zijn het grote nadelen voor een kleine groep mensen: de power users. Een groep die op langere termijn onontbeerlijk is: zonder hen (ons) zit over tien jaar iedereen op Android. (#shudder O-) ) Oh ja, en de groep mensen die warez gebruikt (over 5 jaar geen zelfbouw of warez-versies meer mogelijk zonder developer mode?), waar eigenlijk hetzelfde voor geldt.

De move naar alleen touch en alleen apps snap ik: leuk verdienmodel, beperkte keuze = beperkt onderhoud (a la Apple), minder kans op malware, etc. Maar het is voor de toekomst een gevaarlijke move: alle voordelen die Windows had tegenover de concurrenten vallen weg. MS werd ooit groot juist door flexibel te zijn (in hardwarekeuze). Keuzevrijheid, precies wat nu wegvalt.

Risico is dat in deze tijden van web apps men kan gaan kiezen voor OS/X of iOS kiezen (shinier hardware) of Android (goedkoper). Dé pluspunten van Windows zijn de flexibiliteit (incl, keuze uit 200eur laptopje met ouderwets scherm en 2500eur desktop PC met 5k scherm), user base (geschiedenis, gewend aan een bepaalde werkwijze en GUI), de applicatie-base (die beetje bij beetje verdampt) en voor eindgebruikers de duw naar Windows vanuit het slimme neefje (valt ook weg als power use niet meer goed kan).

Ook touch is handig, ooit geen muis en geen fysiek tobo meer zou erg vervelend zijn. Althans, tot machines gedachten lezen: zonder muis werken kan misschien ooit (behalve voor iedereen die precisie nodig heeft: tekenen, DTP, etc.), maar ook ideale spraakherkenning is waardeloos voor lange lappen tekst en voor ruimtes waar meer dan een persoon is. En touch tobo's geven geen feedback en is RSI-gevaarlijk. Alleen al deze lap tekst schrijven gaat beter op laptop dan tablet, laat staan een paar honderd bladzijde typen. Maar er is nog lang geen sprake van touch-only en hopelijk gebeurt dat ook nooit. Ik zie het eerder gebeuren dan voor veel typen juist tobo via bluetooth weer vaker langs komt voor iOS en Android.

Desondanks als antwoord op de TS: ik blijf alleen al vanwege de ouderwetsche en vaak nog Win32 applicaties gewoon Windows 10 gebruiken. De pros >> de cons.

En privacy: Sja, daar ben je (grotendeels) zelf bij, uitschakelen, personal firewall, etc. Ik zie nergens dat mijn foto's oid worden geüploaded waar ik dat niet zelf wil, en zie ook niet bedrijven en overheden wegrennen van Windows (wat zou gebeuren als er bedrijfsgeheimen zouden worden gedeeld via BYOD). En ik vertrouw sowieso MS meer dan sommige andere bedrijven met andere verdienmodellen - je ziet ze i.t.t. sommige andere Amerikanen ook veel doen om te voldoen aan Europese privacywetgeving. Bij MS ben ik eerder klant dan product, in plaats van andersom

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1 2 3 Laatste