Ik heb het ook gezien bij de "lg oled road show" afgelopen week bij onze lokale Expert. Die lui zijn hier in het dorp wel relaxed en we hebben samen veel getest.
De lowly 55eg910v (1080p) had een groene tint op de helft van het scherm bij wit (alletwee de exemplaren).
De 55ef950v had een gele baan en vertoonde ook "banding" en vignetting bij donkere scenes. Dat is dat near-black probleem.
Het verhaal gaat dat oled de fouten in zwart beter weergeeft of openlegt. Fouten wil zeggen dat bij opnames of mastering Bluray zwart niet helemaal correct wordt afgesteld.
Een LED-tv smeert deze dicht, maar tegenhangers beweren ook wel dat de signaalverwerking van andere merken (Sony, Samsung) stukken beter is dan die van LG in dit gebied doordat LG kennelijk voor grijs-zwart een 7-8 bits verwerking gebruikt.
LG heeft toegegeven dat de vignetting en near black problemen bekend zijn en dat ze dat proberen te verbeteren. Je kan dus discussiëren of het nou een brakke signaalverwerking is of dat het toch een panelfout is.
Er zijn tallozen die het panel hebben laten omruilen, in de hoop voor een beter exemplaar.
Ikzelf heb wel interesse in een Oled, maar wacht even de geluiden van de 2016-modellen af wat betreft de near-black problemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het beeld echt geweldig vond, meer diepte en goede kijkhoek. Alleen voor dat geld wil ik dan ook wel een goed panel.
Enige remedie die sommige doen is brightness terugschroeven naar 50 of soms zelf 48 om de problemen te verhullen door wat black crush te introduceren in de near-black gebieden (2-4 %).
Hier kan je leuke voorbeelden zien:
klik hier.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120