Grappig dat je dit zo als klacht lijkt te zeggen. Ik vond dat juist erg strak. De TV is overal even dik, en de totale dikte is dunner dan hoe dik het 2016 model was.
Ik heb het 88" model (dat een stukkie bulkeriger is dan de 55 enzo natuurlijk

) op de foto gezet juist omdat ik die behuizing zo clean vond:
De technische presentatie was ook leuk. Wederom veel aandacht voor kleurvolume. Ben er deels door overtuigd, maar heb ook het idee dat ze het wel heel dik aanzetten. In demo's kwamen zaken aan het licht zoals een uitwassen van kleuren bij extreem hoge lichtintensiteit. Ik denk dat het vooral lastig is als je echt HDR effecten in een verlichte kamer wilt hebben. Dat lukt Oled denk ik niet zo goed en dan heb je die knal lichtintensiteit nodig, de eerste 100-300nits om uberhaupt de kamer te matchen en dan nog 1000 extra om de HDR effecten goed te doen.
We mochten met de instellingen spelen en ik had contrast en OLED light eens flink naar beneden gegooid (het beeld op de OLED werd er goed duf van), maar dat "white crush" effect bleef. Mijn conclusie is dat dat dan niet perse door het panel komt dat de hoge lichtintensiteit niet aan kan, maar dat er ergens in het signaalverwerking ervoor al "geclipt" wordt. Dat het dat doet is duidelijk, het was gewoon EEN bron, die gesplit werd, tegelijk op pauze gezet kon worden met de player enzo.
Anyway zonder die licht output constant te vergelijken, op zichzelf vind ik de qled panelen echt behoorlijk goed. Ze zijn pertinent beter in het sterk helder weergeven van hoge intensiteit kleuren, maar missen het adembenemende zwart van de OLED. Weergave onder hoeken heeft echt indruk op me gemaakt en ook HDR ben ik enorm benieuwd naar in real life. Ik ben een plasma VT50 bezitter en een echte oled adept (heb me ooit voorgenomen nooit een LCD als TV te kopen

), maar dit maakt wel stappen die me wel doen twijfelen.
Verder konden we een sterrenhemel zien in een demo met instelbare intensiteit van licht om ons heen. Daarin was wel een situatie creeerbaar waarin meer overtuigde, namelijk gedimd licht, onder een hoek en een sterrenhemel

.
[
Voor 19% gewijzigd door
JvS op 09-02-2017 17:42
. Reden: Omdat samsung de TV's graag op basis van de eigen kwaliteit wil promoten, hadden ze gevraagd geen foto's bij de techdemo te nemen. Dat had ik even gemist. De twee foto's van die presentatie heb ik verwijderd en de tekst weer kloppend gemaak ]