SomerenV schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:13:
[...]
De ervaringen die jij omschrijft in je eerste deel zijn praktisch allemaal door illegaal vuurwerk. Strijkers, nitraten, vuurwerkbommen, etc. Dat spul is al illegaal dus iets wat er vrij weinig mee van doen heeft (legaal vuurwerk) illegaal maken slaat werkelijk nergens op. Dan ben jij dus bereid om een hoop mensen die zich wél aan de regels houden te straffen omdat een kleinere groep lak heeft aan die regels.
Nee, niet
straffen. Ik heb me nou potdorie zoveel moeite getroost (je bericht stond op pagina 10 van deze discussie, geloof ik, we zijn nu op 13 of 14, en als dit wordt gepost op 15 of 16) om het verhaal te portretteren als
grijs—zeker in mijn laatste alinea waarin ik naar mijn mening zeker interessante alternatieven aandraag—en dan probeer jij het weer in te kleuren als zwart-wit. Zo komen we geen stap verder.
Om te beginnen geef ik je ter overweging mee dat als vuurwerk een onschuldig vertier was, het nogal vreemd is dat we het gebruik ervan beperken tot hooguit een paar zeer duidelijk bekende dagen per jaar. Ik hoop daarom dat we beiden al kunnen concluderen dat het daarom
geen onschuldig vertier is. De rest van de discussie is daarmee geworden waar we de grens trekken. Vandaar dus ook mijn vraag. Ik vroeg niet om je mening over het verbieden van vuurwerk in het algemeen: ik vroeg je om aan te geven waar
jij de grens zou trekken om het wél te verbieden. Wat moet er gebeuren wil jij, als hypothetisch Tweede Kamerlid, een wetsvoorstel indienen dat de verkoop van consumentenvuurwerk verbiedt? Hoeveel doden en gewonden? Hoeveel dierenleed? Hoeveel miljoen schade? Hoeveel milieuverontreiniging? Hoeveel Enschedeetjes? Hoeveel zwart geld witgewassen? Dat soort dingen.
Ik zal niet ontkennen dat mijn eigen ervaringen het gevolg zijn van zwaar spul, maar gewoon vuurwerk zorgt net zo goed voor overlast en ernstige verwondingen. Een normale knaller die bij mijn gezicht was afgegaan had net zoveel schade aangericht als een strijker op mijn borst. Het verschil is maar 20 cm, dat is een paar milliseconden traptijd. Kleine kans, ontstekingstijd, blablabla. Dat is niet de discussie die ik wil voeren: ik heb gewoon mazzel gehad, en daar ben ik erg blij mee. Wel over een glijdende schaal: wat zegt het over iemand, en dat met name diens omgang met veiligheid, als hij vuurwerk afsteekt dat in Nederland om bepaald niet onzinnige redenen is verboden. Ik wijs wederom op de talloze filmpjes waarin Cobra's en andersoortig spul hun eenmalige kunstjes vertonen waar dus vooral het
gebrek aan veiligheid opvalt.
Bovendien zijn strijkers in de meeste landen in Europa gewoon toegestaan. Bij de vraag over waarom dan in Nederland niet beland je precies in een discussie over grijs en grenzen.
Veel van die mensen die lak hebben aan die regels zijn jongeren (of jongvolwassenen). Deels komt dat door wat ze van huis uit meekrijgen, of het algemene milieu waarin ze zitten, en deels door onwetendheid. Dat kun je voor een deel afvangen door op school, net voor de vakantie, een lesje te geven over de gevaren van illegaal vuurwerk. Gewoon flink aandikken, en misschien de plaatselijke wijkagent even langs laten komen. Zeggen waar 't op staat wat betreft verwondingen en straffen. Dat werkt beter dan een stukje op tv.
Ik vind je eerlijk gezegd nogal naïef. Het eerste wat degenen die gevoelig zijn voor vuurwerk zullen doen is goegelen, en dan vind je binnen de kortste keren allerhande pro-vuurwerk sites die in niet mis te verstane taal wel even zullen uitleggen dat hún vuurwerk hartstikke okee is, en dat de overheid dus poep praat. Want zoveel kracht, zoveel vertraging, slechts ietsjes meer dan wat wél mag, dus waar lullen we eigenlijk over. Pas gewoon op en alles sal reg kom. En ben je nou een vent of een watje? Hoppa, bestellen en knallen met die geit! De ironie is natuurlijk dat dat verhaal ook door een vuurwerkslachtoffer of wijkagent zal worden verteld.
Iedereen denkt altijd dat het hem (of haar) niet overkomt, want beter bewust van de risico's, voorzichtiger met dit, oplettender met dat, blablabla. Zo zit de mens helaas in elkaar. Overdrijven van de risico's, zoals jij voorstelt, zal ook meteen worden afgedaan als ordinaire bangmakerij: het is immers
slecht voor de zakenniet waar. Niemand zal even een linkje opnemen naar de fraaie fotoreeks op Goegel Plaatjes onder 'vuurwerkletsel':
slecht voor de zakenals je oplet overkomt je niets! Dan laat ik peer pressure en meelopen nog maar even buiten beschouwing: zal niet altijd een rol spelen, maar geen rol is zo mogelijk nog onwaarschijnlijker.
Door naar vuurwerkopslag: daar moet je een vergunning voor hebben en aan een berg aan regels voldoen, in alle andere gevallen is het al strafbaar.
Op het moment dat een te grote voorraad van een enthousiasteling in de woning naast die van jou de lucht ingaat, is het al dan niet hebben van een vergunning werkelijk je minste zorg. Het spul is onvoorspelbaar, de mensen die het opslaan zijn onvoorspelbaar.
Dat is nu juist het probleem. Als iedereen zich aan de regels hield, hadden we deze discussie helemaal niet! (Of nauwelijks.)
Door naar het geld dat opgeknald wordt: iedereen moet zelf weten wat ie met z'n geld doet.
Hetgeen ik ook opschreef.
En dat er 67 miljoen aan vuurwerk op gaat wil niet zeggen dat wanneer vuurwerk er niets is er opeens magisch geld vrij komt voor bijvoorbeeld nieuwe computers op scholen.
Het geld is er overduidelijk, want anders werd het niet gereserveerd en uitgegeven. Ik geloof dat we daar geen discussie over hoeven te voeren. Dus kun je besluiten er wat anders mee te doen,
bijvoorbeeld nieuwe computers voor talloze scholen. Er zijn tal van andere mogelijkheden: het punt was om te illustreren dat €67 miljoen een leuk zakcentje is dat in veel gevallen een belangrijk verschil kan maken. Het feit dat het
niet gebeurt, zelfs dat het geld letterlijk in rook opgaat... zegt eigenlijk heel veel over onze mentaliteit als soort. Vind je ook niet?
Maar jij vindt het een vreemde fascinatie dus slaat het nergens op dat mensen er geld aan uitgeven?
Vind jij fascinatie voor dingen die met flink wat geweld 'boem!' doen bij gebrek aan een beter woord normaal dan? Kijk, als je het spul zelf maakt, zoals op Malta blijkbaar het geval is, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Daar heb je kennis en kunde voor nodig, en ook handigheid want pyrotechnische mengsels zijn niet de meest stabiele. Ik heb sterk de indruk dat het velen dan ook helemaal niet om de knal zelf gaat, maar om het proeven van de 'verboden vrucht' en kicken op de spanning van iets doen dat een beetje gevaarlijk is... en wellicht ook nog eens verboden door de wet. Doe dan iets waarmee je alleen jezelf schade kan toebrengen, zeg: ga kettingzagen jongleren of zo.
Ik vind auto's tunen een vreemde fascinatie. Je wagen enorm laag maken, of er een zwaar overdreven versterker erin, voor duizenden euro's per wagen. Ik vind het nergens op slaan, maar als iemand dat aan z'n wagen uit wil geven, prima.
En daarna heb je er als het goed is jarenlang plezier van, en het leert je misschien nog het een en ander over autotechniek. Je doet er in veruit de meeste gevallen ook geen vlieg kwaad mee. In tegenstelling tot vuurwerk.
De bron van dat verhaal zal ongetwijfeld het verhaal van het Waterschap Veluwe
zijn. De Veluwe is natuurlijk een bekend afsteekgebied... maar serieuzer is het feit dat atomen niet zomaar verdwijnen. Ik vind de conclusie 'effect niet meetbaar' bepaald niet geruststellend, want het betekent veel meer dat we
totaal niet weten waar het spul blijft. Mind, het effect kan uiteindelijk nog steeds verwaarloosbaar zijn. Maar dat wil ik concluderen op basis van een positieve indicatie als 'we weten waar het spul zit' en niet op basis van een negatieve zoals hier is gebeurd.
Daarnaast: als je in Google Scholar zoekt met 'fireworks metal concentration' krijg je een paar leuke artikelen te zien die beslist wat minder onschuldig ogen. Het beeld wat ontstaat is niet zozeer dat het oppervlaktewater kwetsbaar is, maar de longen van de bevolking omdat de metalen zich hechten aan fijnstof dat makkelijk diep in de longen penetreert. En dat is minder om te lachen. Jaja, ik weet het, autofabrikanten, dieselgate, is allemaal veel erger, blablabla. Punt 1: Two wrongs don't make a right, en punt 2: de emissie door toedoen vaan vuurwerk is
heel erg snel
heel erg veel te verminderen. Velen zullen een emissienorm zien als 'alles mag zolang je er maar onder blijft'; ik hanteer liever
ALARA: As Low As Reasonably Achievable. In dit geval dus ~0, want Ba, Sr, Cu, S, en noem ze maar op horen niet in onze lucht thuis.
Het zou goed zijn als er naar afbreekbare alternatieve gezocht wordt voor het plastic bijvoorbeeld, maar als mensen zich even een kwartiertje inspannen op nieuwjaarsdag dan is veel rommel ook zo weg. In de wijken waar ik gewoond heb werd die altijd wel gedaan, maar ik kan me goed voorstellen dat dit lang niet overal gebeurt.
Ik geloof dat plastic nog het minste van de problemen is, en gelukkig begrijpen de meesten tegenwoordig dat met afgestoken vuurwerk nog steeds ongelukken kunnen gebeuren. In mijn woonomgeving wordt er zienderogen veel meer moeite in het opruimen van de rotzooi gestoken: er ligt nu op het moment van schrijven echt bijna niets meer. Dat was 10 jaar geleden wel anders. Ik vind het eerlijk gezegd onvoorstelbaar om te realiseren hoe lang het heeft geduurd voor dit er gewoon bijhoorde, 'je rommel opruimen'. En dit gaat dan met name om de gebruikers van het legale spul, omdat er daar nu eenmaal veel meer van zijn. Het is toch van de gekke dat je met ludieke schoonmaakacties moet worden verleid tot iets wat gewoon... normaal... hoort te zijn?
Dingen als vuurwerkvrije zones en een strikte afsteek-tijd vind ik allemaal prima en ik denk dat het merendeel van de mensen zich daar wel in kan vinden.
Mooi zo, dat zijn constructieve gedachten, zo komen we nog eens ergens.
Wat veel voorstanders van een algeheel verbod aanhalen is vaak te verwijten aan spul dat al lang en breed illegaal is. Dus een illegaal iets wordt aangehaald om een legaal iets illegaal te maken.
Illegaal spul is eerder een exponent van het probleem c.q. de discussie, maar wel een vervelende exponent. (Denk aan mijn glijdende schaal van lak aan veiligheidsbesef.) En voor mijn part ruimen we ook op speciale velden ruimte in voor idioten die graag afgerukte handen en uiteengespatte ogen riskeren... met dien verstande dat ze de medische rekening geheel zelf voldoen. Dat is niet om te pesten, maar om in zeer harde bewoordingen duidelijk te maken dat je na dient te denken voor je je met energetische materialen inlaat.