Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 10:30
Jaarlijks zorgt vuurwerk voor miljoenen euro's aan schade en honderden gewonden. Daarom hebben 30 lokale GroenLinks-fracties het initiatief genomen voor het meldpunt vuurwerkoverlast.nl.

Met de meldingen op vuurwerkoverlast.nl willen de initiatiefnemers de omvang van het probleem in kaart brengen. Ze pleiten voor een jaarwisseling waarbij vuurwerk alleen nog door professionals wordt afgestoken.
Het verbaast mij dat ze pleiten voor een jaarwisseling waarbij vuurwerk alleen nog door professionals wordt afgestoken.

Ik ben nu 4 of 5 keer naar zo'n evenement geweest en naar mijn idee is het net zo veilig/onveilig als vuurwerk in de straat/woonwijk. Zo heb ik al meegemaakt dat mensen het een goed idee vonden om: met 40 km/uur over een druk (!) parkeerterrein te rijden (racen!) om nog voor 24:00 klaar te staan voor de jaarwisseling, zwaaien met sterretjes/aanstekers in een menigte, dronken figuren die andere lastig vallen, massaal en op volle snelheid bumper-aan-bumper naar huis rijden (met als gevolg dat er een auto over de kop ging).

Thuis vuurwerk afsteken is misschien onveilig, maar een vuurwerkshow is wat veiligheid betreft naar mijn mening echt geen verbetering.

Edit: Ik denk dat ze nog beter de spotjes uit de jaren 90 weer kunnen gaan uitzenden. (Voorlichting is denk ik beter dan verbieden.)
YouTube: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt (1996)
YouTube: 1991 SIRE - Vuurwerk 2

[ Voor 19% gewijzigd door Steamwitz op 27-12-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het gaat GroenLinks dan ook meer om het beperken van vervuiling en schade. Doordat je het centraliseert is handhaving wel gemakkelijker. Want een paar agenten in de buurt van de parkeerplaats en je kunt mensen aanpakken, dan hoeven ze niet de hele wijk door te rennen achter knallende jochies aan. :P

Maar laten we eerlijk zijn. Zolang inbrekers de tactiek kunnen gebruiken van aan de ene kant in de gemeente een raam ingooien om dan aan de andere kant in te brengen gaat handhaven niet lukken. Veel te vaak moet één auto met agenten kilometers bebouwde kom bestrijken om te handhaven. Vind je het gek dat ze zo weinig ter plaatse zijn. Dat is je feitelijke probleem.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:15:
Is er toevallig iemand hier die een melding gemaakt heeft? Ben erg benieuwd naar de beweegreden.

Zoals het er nu uit ziet zijn die 7000 meldingen inderdaad of principieel of omdat handhaving niet lukt en wat mij betreft beide ongegrond.
Ik heb een melding gemaakt. Al vanaf half november heb ik in Zeist dagelijks last van vuurwerk (voornamelijk mijn hond).

Regelgeving is dat klasse 1 vuurwerk (?) wordt gedoogd. Er klinken echter vaak hardere knallen, politie patrouilleert niet, en gaat alleen af op meldingen waarbij ook een signalement wordt gegeven. Denk hierbij aan zwaarder vuurwerk dat in putten wordt gegooid, of vuurwerk dat in de heg of voortuin wordt gegooid.

Wat handhaving ermee te maken heeft zou ik trouwens niet weten. Het is een meldpunt voor overlast en die ervaar ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:20:
[...]

In het kader van de kansloze vergelijkingen. Exact hetzelfde geldt voor deelnemen aan het verkeer. :z
Had ik al antwoord op gegeven, en dat antwoord is Nee daar kan je het niet mee vergelijken.

Maar even een relativering to bring it home.

Volgens dit PDF`je ( https://www.swov.nl/sites...ies/rapport/r-2016-13.pdf )
waren er in 2013 ongeveer 20000 gewonden door verkeer.

Volgens dit nieuwsbericht ( http://www.nu.nl/binnenla...erkslachtoffers-jaar.html )
waren er in 2013 ongeveer 637 gewonden door vuurwerk

Ervan uitgaande dat er van de gemiddelde familie 2 van de 3 mensen of op veilige afstand blijven (omdat ze het terecht eng vinden), of binnenblijven (omdat ze het terecht eng vinden), of het te koud vind en snel weer naar binnen gaat, of het totaal niet boeit.
Daarom ga ik aannemen dat 1/3 van de mensen letterlijk risico loopt oftewel letterlijk meedoet met de festiviteit buiten voor ongeveer een uur lang.

Maar opzich werkelijk IEDEREEN doet mee aan het verkeer in Nederland, dus vermenigvuldig ik de 637 vuurwerkgewonden met 3.

Dan kom ik op 1911 gewonden als echt iedereen eraan mee zou doen.

Redenerend dat iedereen ongeveer gemiddeld 2 uur per dag in het verkeer zit behalve het weekend, huis naar werk, naar de supermarkt, rondje rijden met de fiets.
Kom ik op in de buurt van 10 uur per week per persoon in het verkeer.

Ongeveer 50 weken per jaar levert dus tegen de 500x uur actief met verkeer bezig dan met vuurwerk.

Als men met de huidige gewenning/wijsheid 500x zovaak (net als de tijd in het verkeer) vuurwerk zou afsteken, dan zouden er per jaar door vuurwerk 500 x 1911 = 955.500 gewonden zijn

Ongeveer 1 miljoen gewonden per jaar als je vuurwerk met verkeer vergelijkt dus.
(1miljoen/20000 = 50x)

Vuurwerk zou dan dus 50X zo gevaarlijk zijn als het verkeer.

Dan zelfs niet eens rekening houdend met de hele logistiek achter het vuurwerk, voor jou om het te kunnen kopen moet iemand het verkopen, iemand het opslaan enzzz..., of waren we Enschede al weer vergeten.

Dus pretty-please hou op met excuses zoeken om het goed te praten.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:27

iLikeNoobies

With Big Boobies

Pat911 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:03:
[...]
Het is een meldpunt voor overlast en die ervaar ik.
Overlast door (illegaal) vuurwerk. IMO een wezenlijk verschil. Dat meldpunt slaat daarom de plank mis.

meldpuntvuurwapenoverlast.nl

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 09:30
enchion schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:09:
[...]

Had ik al antwoord op gegeven, en dat antwoord is Nee daar kan je het niet mee vergelijken.

Volgens dit nieuwsbericht ( http://www.nu.nl/binnenla...erkslachtoffers-jaar.html )

Ervan uitgaande dat er van de gemiddelde familie 2 van de 3 mensen of op veilige afstand blijven (omdat ze het terecht eng vinden), of binnenblijven (omdat ze het terecht eng vinden), of het te koud vind en snel weer naar binnen gaat, of het totaal niet boeit.
Daarom ga ik aannemen dat 1/3 van de mensen letterlijk risico loopt oftewel letterlijk meedoet met de festiviteit buiten voor ongeveer een uur lang.

Maar opzich werkelijk IEDEREEN doet mee aan het verkeer in Nederland, dus vermenigvuldig ik de 637 vuurwekgewonden met 3.

Redenerend dat iedereen ongeveer gemiddeld 2 uur per dag in het verkeer zit behalve het weekend, huis naar werk, naar de supermarkt, rondje rijden met de fiets.

Ongeveer 50 weken per jaar levert dus tegen de 500x uur actief met verkeer bezig dan met vuurwerk.

Als men met de huidige gewenning/wijsheid 500x zovaak (net als de tijd in het verkeer) vuurwerk zou afsteken, dan zouden er per jaar door vuurwerk 500 x 1911 = 955.500 gewonden zijn

Ongeveer 1 miljoen gewonden per jaar als je vuurwerk met verkeer vergelijkt dus.
(1miljoen/20000 = 50x)

Dan zelfs niet eens rekening houdend met de hele logistiek achter het vuurwerk, voor jou om het te kunnen kopen moet iemand het verkopen, iemand het opslaan enzzz..., of waren we Enschede al weer vergeten.

Leuk natuurlijk zo'n berekening, maar het slaat nergens op. Zo simpel Is dat allemaal niet te vergelijken. Anders kunnen we wintersport ook Is even meenemen in zo'n berekening. Kijken hoeveel gevaarlijker dat Is t.o.v. verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Weinig kans, ik praat niets goed. Ik meld slechts dat dergelijke zelfbedachte berekeningen totaal nergens op slaan en geen enkele onderbouwende waarde hebben.

Net als argumenten dat het minder goed gaat met alcohol op en dat je geen controle over anderen hebt. Joh. Welkom in het echte leven. :')

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 27-12-2016 12:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:17:
[...]

1 Weinig kans, ik praat niets goed. Ik meld slechts dat dergelijke zelfbedachte berekeningen totaal nergens op slaan en geen enkele onderbouwende waarde hebben.

2 Net als argumenten dat het minder goed gaat met alcohol op en dat je geen controle over anderen hebt. Joh. Welkom in het echte leven. :')
1 Bagatelliseren door het te vergelijken met verkeer dus ook niet ! ;)

2 Dus doen we er nog een beetje risico bij, we gaan toch allemaal dood, fatalisme ftw weer.

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 27-12-2016 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Ik ben wel tegen een algeheel verbod of alleen op evenemtenterreinen bv. Ik wordt er al een paar dagen een beetje gek van. Hierachter een steeg met een kleine tunnel, lollig joh dat geluidseffect in tunneltjes. Oh en het smijten van vuurwerk naar mijn honden. Nou heb ik er zelf eentje te pakken gekregen en heb ik aangebeld bij de ouders in afwachting op de politie. Pa en ma schaamde zich dood en in de wijk waar hij woonde mocht hij mooi mee in de politieauto.

Het probleem is de handhaving. En niet alleen politie, voorheen had je gezamenlijke controles van oa politie gemeente (apv en milieu) douane belastingdienst etc. Dan werden voertuigen gescand en onderzocht en werd er heel veel illegaal vuurwerk gevonden. Helaas zijn de samenwerkingsknooppunten wegbezuinigd die dat organiseerden. Want het loopt goed blijft doorlopen (naiefe lui die politici) en poef alle dingen werden uit het werkprogramma gegooid.

Het grootste probleem op dit moment waar niet op wordt gecontroleerd is de koeriersdiensten. Velen beseffen niet dat ze de maanden voor oudjaar rijdende bommetjes zijn. Er wordt ontzettend veel illegaal spul bezorgd uit het oostblok. Ook uit belgie en Duitsland. Dus het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om aan illegaal vuurwerk te komen. Je hoeft immers niet eens meer de deur uit.

Overigens wilde de politie in eerste instantie niet eens komen tot ik het verbalisantennr vroeg om een klacht in te kunnen dienen en het meldingsnr van het systeem. Veel dingen worden niet eens opgenomen. Blijven de statistieken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:12
Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:22:
[...]
Ja hoor, maar dat gaat wel lichtelijk off-topic. Kijk maar eens in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 14
Er wordt voornamelijk gecontroleerd op snelheid (gemakkelijk te automatiseren), ook als dat eigenlijk nergens op slaat, en bumperklevers en hand-held telefoneren (om maar twee voorbeelden van echt gevaarlijk gedrag te noemen) wordt totaal niet op gecontroleerd. En dat patroon is ondertussen vrij eenvoudig op meerdere terreinen terug te vinden.
Doet me denken aan de "veiligheid" om de school bij mijn dochters. Al jaren wordt er geklaagd over de verkeersveiligheid daar. Natuurlijk wordt er gelijk vanuitgegaan dat dit auto's zijn, ook al ben ik nog nooit door een auto afgesneden op het zebrapad maar wel 3 keer per week door bakfietsmoeders en tieners die bijna te laat komen. Ook slingeren de fietsen over de rijbaan/trottoir om maar zo snel mogelijk aan te komen, maar goed. na jarenlang aandringen komen er een paar BOA's kijken. Wat denk je? gaan die prenten schrijven voor die paar foutparkeerders waar ze natuurlijk 5 minuten per auto over doen (school van 800 leerlingen heeft 8!!! kortparkeerplekken (10 min max) en ligt in een overvolle Amstelveense woonwijk). Ondertussen kijken ze niet eens naar de rotonde en zebrapaden in de omgeving en worden mijn kinderen nog steeds overhoop gereden.

Ontopic: Het vuurwerkgebruik ligt denk ik ook aan de locatie lijkt me. Ik hoor hier "vanaf september al" maar bij ons heb ik nog geen rotje gehoord.

Mij interesseerd het allemaal niet zoveel maar ik kan me heel goed voorstellen dat het aardig irritant kan zijn om continue vuurwerk aan te moeten horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26
[...]

Maar opzich werkelijk IEDEREEN doet mee aan het verkeer in Nederland, dus vermenigvuldig ik de 637 vuurwerkgewonden met 3.

(1miljoen/20000 = 50x)

Hou eens op met jouw mening neer te zetten als feiten, of het terecht is of iemand iets eng vind kan iedereen voor zichzelf wel uitmaken. Zaken dikgedrukt maken voegt ook niets toe.

Wat er in Enschede is gebeurd heeft niets met consumentenvuurwerk te maken. Misschien moet je eens wat beter in de feiten duiken voordat je hier van allerlei onzin neer zet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SomerenV schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 00:25:
Ja, er is nogal wat overlast rond Oud en Nieuw, en ja, dat moet aangepakt worden. Echter heeft Oud en Nieuw daar helemaal niks mee te maken. Ze willen de omvang van het probleem in kaart brengen, maar het probleem is in deze periode illegaal vuurwerk.
Hoezo is het vuurwerk per definitie illegaal? :? Zoals gezegd, er is verschil tussen illegaal vuurwerk afsteken en illegaal vuurwerk afsteken. ;) Met vuurwerk wat over is van vorig jaar bijvoorbeeld, kan ik nu prima legaal vuurwerk afsteken. Wat het dan niet legaal maakt, is het moment waarop ik dat vuurwerk afsteek. Dat maakt het vuurwerk niet gelijk illegaal.
Dat probleem kun je enkel indammen door regels binnen de Europese Unie.
Waarom moet het gelijk maar Europa-breed aangepakt worden? :? Als men het werkelijk zo'n groot probleem vindt, dan had er ook wel handhaving geweest erop; iets wat er nu totaal niet is. Gelijk alles maar Europa-breed aan willen pakken gaat ook niet werken zolang er geen handhaving is.
Zo is veel spul in Nederland illegaal maar in België, Duitsland en Polen niet.
Tja, mensen gaan ook verhuizen naar Monaco, omdat daar het belastingklimaat veel beter is dan hier. En nu? :?
Kwestie van even de grens over, of toevallig een Pool kennen, en je kunt het gemakkelijk kopen. Hoe kan het dat bepaald spul hier niet door de keuring komt vanwege mogelijke gevaren, maar dat het in buurlanden wel gewoon verkocht kan worden?
Ik geloof dat je hiervoor exact al aangeeft waardoor het komt. Even de zinnen andersom zetten en je beantwoord je eigen vraag. ;)
Nog een probleem is het in kaart brengen van gewonden/schade tijdens Oud en Nieuw. Jongeren zijn de meest kwetsbare groep wat betreft wonden, maar hoeveel van die jongeren gaan eerlijk melden dat een wond veroorzaakt is door illegaal vuurwerk?
Nogmaals, het hoeft niet eens illegaal vuurwerk te zijn. Ook legaal vuurwerk kan ook letsel en schade veroorzaken. ;)
Een veel gehoord argument voor het verbieden van vuurwerk is dat je daarmee de pakkans van mensen met illegaal spul vergroot. Dat klopt natuurlijk, maar is het het waard om daarvoor iets compleet te verbieden? Probleem blijft namelijk bestaan. En dan kijk ik weer naar de Europese Unie. Trek vuurwerkregels gelijk voor de hele unie en je damt direct het probleem een heel stuk in.
Is ook niet waar. In NL is er momenteel gewoon géén handhaving hiervoor en daarom loopt het zo uit de klauwen. Natuurlijk kan je zwaardere straffen gaan bedenken, of als een klein kindje naar Brussel rennen omdat je het Europa-breed opgelost wil hebben, maar daarmee los je het probleem namelijk ook niet op. Ik snap niet dat mensen zo heilig in Europa geloven, dat zij alles wel even kunnen oplossen. Maar als er geen handhaving is, hebben die regels ook totaal geen nut, want de pakkans is gewoon 0.
Naar mijn idee valt de totale schade door legaal vuurwerk tijdens de afsteekperiode best wel mee. Natuurlijk vallen er gewonden, is er schade en wat rommel. Maar dat heb je met zo veel dingen. Moeten we dan ook maar verbieden? Denk aan alcohol, autorijden, fietsen, roken, bepaalde voetbalwedstrijden, etc.
Het door Europa laten regelen is ook geen oplossing. ;)
Iedereen kijkt naar het totaalplaatje dat begin december begint, maar er zijn meerdere problemen die door elkaar heen lopen. Natuurlijk kun je 1 ding verbieden om alles proberen op te lossen, maar waarom niet kijken naar daadwerkelijke problemen en de oplossingen daarvoor?
Andere, zwaardere regels gaan alleen helpen, als er ook adequaat gehandeld kan worden door de mensen in het blauw bijvoorbeeld. Laten we dáár eerst eens beginnen en daarna eens kijken of de regels voldoende werken of niet, aangezien zelfs dat nu niet eens duidelijk is. En daardoor krijgen instanties als vuurwerkoverlast.nl een bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
IceM schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:39:
[...]

Hou eens op met jouw mening neer te zetten als feiten, of het terecht is of iemand iets eng vind kan iedereen voor zichzelf wel uitmaken. Zaken dikgedrukt maken voegt ook niets toe.

Wat er in Enschede is gebeurd heeft niets met consumentenvuurwerk te maken. Misschien moet je eens wat beter in de feiten duiken voordat je hier van allerlei onzin neer zet.
De rest van de argumenten zijn ook meningen als feiten maar dan zonder constructieve uitleg.
Daarbij is mijn mening gekomen door de feiten. (mag je raden wat voor feiten dat geweest zijn)

En Enschede komt misschien niet door consumentenvuurwerk, maar heeft wel natuurlijk alles te maken met vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 12:13

Bluebe

Roar

Ik vind vuurwerk op oudjaarsdag helemaal prima, houdt het gewoon leuk en maak geen spullen kapot. Maak er gewoon een leuke dag van, ik vond het vroeger ook leuk om vuurwerk af te steken. Hou een beetje rekening met elkaar en als er een hond wordt uitgelaten wacht dan even tot ze verderop zijn.

Alleen tegenwoordig begint het gedonder al een maand van te voren, en het zijn ook geen rotjes of kanonslagen meer. De standaard tegenwoordig is alles dat harder kan als een nitraat anders is het niks aan. Wij wonen tegen een parkje aan in een dorp en het is er elke dag wel raak, als je 's avonds om 23:00 in je bed ligt te slapen (is dat te vroeg trouwens? :p ) dan zit je rechtop in je bed opeens als er weer 1 af gaat.

Het is nog net wat leuker als die container, dat speeltoestel of verkeersbord mee de lucht in gaan

Een meldpunt heeft in mijn ogen niet zoveel zin, er moet gewoon meer gecontroleerd worden door de politie en dan het liefst in burger. Vaak is het afsteken en er vandoor, als er dan nog gebeld wordt en ze komen uberhaubt dan ben je misschien wel bijna een half uur verder. Dan zijn ze natuurlijk al lang gevlogen.

Door de gemeente georganiseerd vuurwerk vind ik ook niks, daar los je het probleem echt niet mee op. Men heeft toch nog genoeg wegen om vuurwerk te krijgen en zolang er niet goed gehandhaaft wordt is het effect 0. En zie je het al gebeuren dat iedereen om iets voor 12 allemaal naar de gemeentewerf zwalkt, waar haal je al het politie personeel weg die de boel in de gaten mag gaan houden :) Nee hou maar lekker zoals het is, en laat meer controles uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier wordt gelukkig opgetreden door de wijkagent d:)b
Bij ons zijn de nitraatbommen een stuk afgenomen, toen de jongemannen mee werden genomen naar het bureau :)

* Outerspace heeft een hekel aan harde bommen voor oud en nieuw. Doe dat op een verlaten terrein ipv het schoolplein tegenover ons.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
iLikeNoobies schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:10:
[...]

Overlast door (illegaal) vuurwerk. IMO een wezenlijk verschil. Dat meldpunt slaat daarom de plank mis.

meldpuntvuurwapenoverlast.nl
Ik ben een leek. Ik hoor een knal en weet niet of iets illegaal is of niet. Voor mij valt het onder de noemer vuurwerk. Mijn hond is (helaas) al bang voor de kleinste knal, gelukkig door training wel verbeterd. Maar tijdens het uitlaten in de tuin (als het donker is wil ze de tuin al niet meer uit) is een kleine knal in de verte al genoeg voor haar om naar binnen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 06:33
Op de een of andere manier is het ook alleen in NL zo erg. In andere landen is er minder overlast, vernieling en slachtoffers. Terwijl er wel zwaarder vuurwerk is toegestaan.

2013 in belgie bijv:
https://www.kimbols.be/me...rk-maakt-83-gewonden.html

Waar het aan ligt? Geen idee maar blijkbaar kunnen mensen in NL niet omgaan met vuurwerk ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

erik91 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:21:
[...]
Waar het aan ligt? Geen idee maar blijkbaar kunnen mensen in NL niet omgaan met vuurwerk ofzo.
Ik heb wel een idee: Gebrek aan handhaving.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Freee!! schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:43:
[...]

Yep, de pakkans is bijna nul. En wat is de straf als je wel wordt gepakt?

Dan kun je wel met z'n allen een meldpunt overspoelen, maar zolang agenten geen tijd hebben omdat ze eerste de papierwinkel moeten invullen, dan zal er weinig veranderen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:19:
Ah, illegaal vuurwerk, hier kan ik ook wel over meepraten...

Achter de tuin waar ik woon is een slootje en meteen aan de andere kant een combinatie van een bus en fietstunnel. Die fietstunnel is uiteraard de "ideale plek" voor ettertjes om illegale granaten af te steken. Ja, granaten want het spul dat ze daar afsteken is allang geen normaal vuurwerk mee.

Dat begint zo in september als de eerste explosieven mee zijn genomen van vakantie, in oktober en november escaleert het en in december woon ik min of meer in een oorlogszone. Bij die tunnel staat een plastic prullenbak die onderhand ergens in november of begin december letterlijk wordt gesmolten. Daarmee bedoel ik letterlijk dat het enige dat overblijft een beetje gesmolten plastic bij de poot is. Dat kan de gemeente weer gaan repareren. Sinds een jaar of twee proberen ze niet eens meer te vervangen voor het nieuwe jaar. Duurde toch maximaal een week voordat de plastic scherven van wat eens een prullenbak was door de tunnel liggen. Was ook leuk toen die nog van metaal was. Lag ook aan stukken. Fiets er dan maar eens langs zonder je banden te slopen.

Nu ben ik echt niet iemand die snel schrikt of een goede explosie niet kan waarderen. Verre van zoals sommige die andere topics in dit subforum volgen zullen weten. Dit is alleen een heel ander verhaal. Van de zwaarste explosieven trillen de ramen gewoon en de schokgolf voel je in je lichaam. Soms komen de ettertjes even heel vroeg of laat nog een bom afsteken zodat je wakker schrikt wat ook altijd fijn is. De lokale huisdieren schrikken zich ook kapot wat ook nogal zielig is.

Handhaving faalt systematisch. De lokale wijkagent is een ronduit waardeloos figuur die in de 8 jaar dat dit nu speelt, elk jaar weer, niet in staat is gebleken om er ooit eens eentje te betrappen. Sinds kort lijken er meer agenten actief te zijn vanuit het lokale bureau maar nog geen resultaat. De explosies gaan door. Dat extra inzet wel nodig is blijkt uit het feit dat familie die aan de andere kant van de gemeente woont, een paar kilometer verder, de explosies ook horen en er ook van schrikken. De rookwolken die ervan afkomen zijn ook niet mals. Soms krijg je wolken van een 10 meter breed en een aantal meter hoog die de tunnel uitkomen. Gevaarlijk is het ook omdat de ettertjes soms het spul gewoon de tunnel ingooien of in de bustunnel gooien. Ik heb wel eens gehad dat als ik 30 seconden eerder de tunnel in was gelopen ik een explosief in mijn gezicht had gehad. Leuk vooruitzicht. Over de bustunnel hoef ik het maar niet te hebben als het daar misgaat als er net een bus aan komt rijden...

Toch heb ik weinig met het meldpunt. Ik zou absoluut voor een vuurwerkverbod zijn, vind er onderhand niks meer aan, maar zo melden op internet gaat dit niet afdwingen...
Agenten kunnen niet iemand zomaar op basis van een vermoeden arresteren ofzo... er moet sprake zijn van het daadwerkelijk betrappen van het afsteken van (zwaar) vuurwerk. Het komt een beetje neer op er zelf op af stappen en zelf even praten met die jongens. Of hang er een A4'tje neer over het afsteken van vuurwerk in de tunnel ofzo.

Teminste, dat zou ik doen. En als men met een grote bek terug komt kom ik ook terug met een grote bek. Lekker gezellig zo voor de feestdagen. :+

Iedereen is jong geweest... Ook ik kocht voor 50 gulden 6 broden met astronauten om hier vervolgens 3 dagen lang door heel de stad, wijken en dergelijk alles af te steken. Alles moest het ontgelden.. stront, prullenbakken, alles waar vuurwerk in kon ging wel raak, maar dieren of spullen van mensen was voor mij een no-go.

Heeft ook een beetje met fatsoen te maken. Het moet allemaal ieder jaar steeds grilliger, groffer en vooral harder. Het vuurwerk in NL stelt ook weinig meer voor, kapot gereguleerd en ieder jaar lijkt alles weer duurder te worden. Waarom zou je hier € 500 vuurwerk kopen terwijl je in DE of PL het driedubbele en veel 'leuker' spul voor hebt?

Ik woon enorm goed geisoleerd. Harde knallen hoor ik dus echt niet binnen. En de rest van de wijk zijn mensen op leeftijd (30+ en ouder) waardoor de drang met het afsteken met vuurwerk allemaal wat minder is en beperkt wordt met nieuwjaar.
Jeroenneman schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:49:
[...]

Dan kun je wel met z'n allen een meldpunt overspoelen, maar zolang agenten geen tijd hebben omdat ze eerste de papierwinkel moeten invullen, dan zal er weinig veranderen.
Mweh, traject bureau halt :P Teminste dat was voor mij het geval toen ik 14 jaar was en betrapt werd met het afsteken van vuurwerk. Je krijgt een gesprek, en uiteindelijk een straf van 4 uur werken bij het gemeentewerf. Mag je de ochtend hondentoiletten schoonharken. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 14:56

Wailing_Banshee

You're Next

Annie1980 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:34:
Ik ben wel tegen een algeheel verbod of alleen op evenemtenterreinen bv.
Ik ben hier heel zwaar op tegen. Ik zou een kilometer of 7 moeten rijden (en het gros van de gemeente met mij) om naar zo'n terrein te kunnen komen. Ja, dat is erg veilig, al die mensen die met alcohol op terug naar huis rijden na het vuurwerk (want er moet natuurlijk wel champagne komen!) Ook geen idee waar je al die auto's wil stallen.

Wat heel vaak ever vergeten wordt, is dat niet iedereen in de stad woont. Er zijn ook heel veel gemeentes in Nederland met landbouwgebieden waar mensen in kleine dorpen wonen, waar niet altijd van dat soort terreinen zijn.

Er gaat waarschijnlijk weer met carbid worden geschoten a.s. zaterdag, in het dorp. En we zullen weer een mooi vuurwerk hebben, afgestoken door gewone dorpsbewoners. Ik vind het zonde van het geld, maar anderen vinden het wel leuk. Wie ben ik dan om anderen te verbieden? Ik weet dat ik mijn katten vanaf vrijdag binnen laat en ze pas weer zondag naar buiten mogen. En zelfs de boer met zijn koeien komt genieten van het vuurwerk wat 100m van zijn boerderij afgestoken wordt.
Misschien scheelt het dat er hier niet zo heel veel associalen rondlopen (ik kan van de afgelopen 10 jaar maar 1 keer herinneren dat er vuurwerk buiten de normale uren afgestoken is en toen zijn die jongens ongeveer door het hele dorp terecht gewezen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
enchion schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:52:
[...]

De rest van de argumenten zijn ook meningen als feiten maar dan zonder constructieve uitleg.
Daarbij is mijn mening gekomen door de feiten. (mag je raden wat voor feiten dat geweest zijn)

En Enschede komt misschien niet door consumentenvuurwerk, maar heeft wel natuurlijk alles te maken met vraag en aanbod.
vraag en aanbod ???.... je bedoeld dat als ze consumentenvuurwerk gaan verbieden, dit soort rampen nooit meer voor komen ??

Enschede was allemaal professioneel vuurwerk wat daar lag, en als je consumenten vuurwerk gaat verbieden, explodeert de vraag naar professionele vuurwerkshows, waardoor dit soort opslag locaties (Enschede) juist toenemen ipv afnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij is de poster die je citeert ook tegen een vuurwerkverbod of lees ik dat nou verkeerd (en citeer je selectief)? :+

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
Sinds Enschede is er nieuwe wetgeving voor vuurwerkopslagen die beter zijn dan er waren en die ieder jaar gecontroleerd worden. Regulier en in december.

Wailing_Banshee dat snap ik als je er zo weinig last van hebt. Maar in de meeste steden is het gewoon dramatisch.
Mensen kunnen het leuk en mooi vinden, maar moet er voor zon klein groepje de rest van de bewoners het maar pikken? Dat vind ik zo een onzin argument.

Ja voor mij hoeft er geen algeheel verbod te komen, maar meer handhaving en bv vuurwerkzones ingesteld worden wat sommige gemeenten al doen. Er moet gewoon iets gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Annie1980 op 27-12-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

enchion schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:21:
1 Bagatelliseren door het te vergelijken met verkeer dus ook niet ! ;)
Volgens mij zette ik dat al vrij letterlijk in mijn eigen post. :P
2 Dus doen we er nog een beetje risico bij, we gaan toch allemaal dood, fatalisme ftw weer.
Ach ja, het enige alternatief naast strikt alles verbieden is natuurlijk fatalisme. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Freee!! schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:43:
[...]

[...]

Is de pakkans dan zoveel groter in andere landen? Ik kijk op youtube regelmatig filmpjes van iemand die (meestal met een groepje) al jaren in het buitenland vuurwerk haalt en het dan ook daar afsteekt. 1x in al die jaren hebben ze met de politie te maken gehad (DE) en 1 persoon kreeg een boete voor het niet bij hebben van een ID/paspoort.

Ik ken alleen de regels in duitsland niet voor het afsteken buiten oud/nieuw, maar volgens mij mag het officiel niet.

Boete onder 18 --> werkstraf.

Boete boven 18:
Boete buiten de afsteektijden 100 euro.
Boete illegaal vuurwerk 400 euro.

https://www.vraaghetdepol...den-vuurwerk-afsteek.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Het ligt misschien aan mijn buurt (al is het niet zo'n geweldige buurt met redelijk wat hangjongeren in een middelgrote stad) maar de afgelopen jaren heb ik wel het idee dat er minder vuurwerk buiten O&N wordt afgestoken en dan zelfs op O&N was het vorig jaar vrij mild en grotendeels tussen 18:00 en 2:00.
Ik steek zelf al 10 jaar geen vuurwerk meer af maar kijk graag na 00:00 even naar de pijlen van de buurtbewoners om me heen.

Ik denk dat de grootste overlast ook komt door illegaal vuurwerk want met een rotje kan je echt geen lantaarnpaal omver blazen en van een rotje kijk je echt niet van op als dat een paar blokken verderop gebeurt.
Hoe willen we dat gaan verbieden? *oh wacht*

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach joh, er wordt amper nog wat afgestoken. De jeugd van tegenwoordig is rete braaf dus waar hebben we het over. Al die klachten zijn notoire zuurpruimen of hadden misschien een andere buurt moeten kiezen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Gonadan schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:27:
Ach joh, er wordt amper nog wat afgestoken. De jeugd van tegenwoordig is rete braaf dus waar hebben we het over. Al die klachten zijn notoire zuurpruimen of hadden misschien een andere buurt moeten kiezen. :P
Inderdaad, allemaal in mijn buurt gaan wonen :) Kan ik snel verhuizen :+

Kunnen we überhaupt de reden van een klacht zien?
Vond dit wel mooi:
Wij willen dat Oud en Nieuw voor iedereen weer een feest wordt. Voor heel veel mensen (én dieren) wordt de jaarwisseling echter ronduit vergald door vuurwerkoverlast. Het afsteken van vuurwerk resulteert jaarlijks in ernstige verwondingen, vaak bij onschuldige omstanders. Vuurwerk is ook nog eens slecht voor het milieu en de gezondheid.
Dit zijn dus dezelfde mensen die straks een rapportje gaan draaien en een nieuwsbericht typen om de resultaten te publiceren. :p

[ Voor 41% gewijzigd door Afvalzak op 27-12-2016 16:33 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Hier is er iemand die het ieder jaar op 1e kerstdag tegen 12:00u nodig vind vuurwerk te gaan afsteken. Dat soort mensen is gewoon ziek.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 12:31
Tja, het ligt er een beetje aan wat voor vuurwerk, maar een paar mooie siercakes kan ik echt wel waarderen met Kerst. Niet dat ik het zelf doe, maar problemen met iemand die het afsteekt heb ik absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1800 kilo illegaal vuurwerk ontdekt in Rotterdam en Wezep - http://nos.nl/l/2150482

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Afvalzak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:29:
Dit zijn dus dezelfde mensen die straks een rapportje gaan draaien en een nieuwsbericht typen om de resultaten te publiceren. :p
Als dezelfde hoeveelheid zware metalen uit een fabriek lekt zou het als natuurramp bestempeld worden, dus daarop reageren met smileys lijkt me een beetje het opzetten van oogkleppen. Het is een behoorlijke milieuvervuiling.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:08:
Als dezelfde hoeveelheid zware metalen uit een fabriek lekt zou het als natuurramp bestempeld worden, dus daarop reageren met smileys lijkt me een beetje het opzetten van oogkleppen. Het is een behoorlijke milieuvervuiling.
Wat heeft een rapport van doen met gewicht dat het zelfs als natuurramp bestempeld kan worden? :? Ik mis de logica totaal, geloof ik.

Daarnaast is een zwaar metaal natuurlijk wel even iets anders dan de verschillende hoeveelheden zout wat (voornamelijk) in het vuurwerk zit. Ja, ook dat kan enge dingen doen, zie Enschede, maar het gaan vergelijken met een zwaar metaal is ook wel overdreven.
Afvalzak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:29:
En dat rapport op papier is geen milieuvervuiling zeker? ;)

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 28-12-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bwerg schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:08:
Welnee, afhankelijk van de steekpenningen wordt het iets als niet nakomen van de afspraken met betrekking tot afvalverwerking of helemaal niets. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
[...]

Agenten hebben wel wat beters te doen dan achter een paar kinderen aan te rennen die wat rotjes afsteken. Prioriteiten stellen noemen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kobus71 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:56:
[...]

Agenten hebben wel wat beters te doen dan achter een paar kinderen aan te rennen die wat rotjes afsteken. Prioriteiten stellen noemen ze dat.
Behalve als die "rotjes" (daarmee doe je zo toch echt wel te min) in jouw brievenbus of struik terechtkomen. Auto's zijn ook nog wel eens een leuke plek.

Het zijn gewoon jonge vandalen. Of dat nu met vuurwerk of andere onzin gebeurt.

De politie stelt geen prioriteit, behalve misschien hoe makkelijk ze het rapport afhebben. De verhalen zal ik je sparen, maar aangifte doen is eigenlijk een spelletje voor de poppenkast.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:17

-tom-562

Oliesjeik

Ah, het jaarlijkse vuurwerktopic op GoT, ik begon 'm al te missen :p
Dat vuurwerkmeldpunt is IMO een wassen neus. Wat er nu wordt afgestoken is per definitie niet legaal, en het enkele rotje wat overgebleven is van vorig jaar veroorzaakt geen overlast.
Iets wat illegaal is kan je al niet verbieden, dus een totaalverbod is onzinnig. Men kan het nu al niet eens handhaven, laat staan met een totaalverbod :')
Plus daarbij komt ook nog dat er geen grenscontroles zijn, dus _iedere_ vuurwerkliefhebber bij een eventueel totaalverbod gewoon naar België/Duitsland gaat. (hier in de grensstreek gaat het merendeel naar Duitsland, zelfs de folders van de Duitse verkopers zijn in het Nederlands :') :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44
Net ook een melding geplaatst, al een paar keer zitten twijfelen maar na de zoveelste zware klap toch maar gedaan.
Gaat nergens meer over. ik hang samen met de katten bijna tegen het plafond aan door die klere dingen.

Siervuurwerk kan ik nog wel van genieten maar knalwerk.......
En ja ik ben ook jong geweest maar ook toen moest ik niets hebben van knalwerk. En toen ging die rommel nog niet eens zo hard.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

SomerenV

It's something!

Ad de Jong schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:17:
Net ook een melding geplaatst, al een paar keer zitten twijfelen maar na de zoveelste zware klap toch maar gedaan.
Gaat nergens meer over. ik hang samen met de katten bijna tegen het plafond aan door die klere dingen.

Siervuurwerk kan ik nog wel van genieten maar knalwerk.......
En ja ik ben ook jong geweest maar ook toen moest ik niets hebben van knalwerk. En toen ging die rommel nog niet eens zo hard.
Dat is dus spul dat al illegaal is, maar dankzij meldingen gebruikt wordt als argument voor een algeheel verbod op vuurwerk. En dat is zonde. Het meeste legale knalvuurwerk gaat namelijk bij lange na niet zo hard. Een rotje (astronaut) kun je zelfs in een dichtgeknepen vuist houden zonder al teveel schade. Moet je met een nitraat of hoe die krengen ook heten niet proberen want dan ben je je hand kwijt :+

Hier net ook een aantal doffe knallen, maar politie bellen heeft geen zin want voor die er zijn zijn de boosdoeners weg. Een melding plaatsen doe ik niet omdat ik de achterliggende gedachte van dat meldpunt niks vind.
-tom-562 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:15:
Plus daarbij komt ook nog dat er geen grenscontroles zijn, dus _iedere_ vuurwerkliefhebber bij een eventueel totaalverbod gewoon naar België/Duitsland gaat. (hier in de grensstreek gaat het merendeel naar Duitsland, zelfs de folders van de Duitse verkopers zijn in het Nederlands :') :P)
En dat is dus het probleem. Men probeert een probleem in Nederland op te lossen terwijl de oorzaak in het buitenland ligt. Stel je hebt een badkamer, en het staat constant blank. Nu blijkt je kraan een beetje te lekken dus probeer je dat te fixen, maar ondertussen staat je raam open terwijl het buiten gruwelijk hard regent. Kun je je kraan wel fixen maar dat lost het probleem van wateroverlast niet op.

En dat is wat ik in m'n vorige reactie zei, zorgt dat vuurwerkregels EU-breed doorgetrokken worden, of op z'n minst in Nederland, Duitsland en Belgie. Of, nog een andere optie: in Duitsland/Belgie geen vuurwerk verkopen aan Nederlanders. In Nederland mogen zijn in grensgebieden geen wiet kopen, dus andersom kan het toch ook? Daarmee dam je het probleem niet volledig in, maar even op en neer rijden zit er voor de meesten dan niet meer in. Dan moet je toevallig iemand kennen uit die landen en die moeten dan ook nog voor je vuurwerk willen halen. Maar zolang daar niks aan gedaan wordt zal het probleem hier blijven bestaan. Legaal vuurwerk is het issue niet (dat verkoopt men pas 2 dagen van tevoren ofzo).

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 28-12-2016 21:36 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
-tom-562 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:15:
Klopt, in kleve staan de eerste nederlanders al om 5u voor de winkel (aldi/lidl gaan om 6u open). Zo stond ik er een paar jaar terug ook bij, maar nu m'n pa in duitsland woont is het allemaal wat makkelijker.

Voor zover ik weet wordt vuurwerk uit duitsland ook tot 25KG1 gedoogd. Las op een forum (kan het nu niet zo 1 2 3 vinden) dat vorig jaar mensen die meer als 25KG bij de grens kleve/nijmegen hadden gewoon iemand mochten opbellen om de lading te delen.

Hier trouwens nog geen vuurwerk dat afgestoken wordt. Vorig jaar werd er in de weken 51/52/01 toch regelmatig een kleine cake afgestoken (reno / aligator oid).

1. Geen 25KG kruit maar 25KG incl. verpakking, verzwaring dmv steken (ja echt stenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
SomerenV schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:29:
[...]
Dat is dus spul dat al illegaal is, maar dankzij meldingen gebruikt wordt als argument voor een algeheel verbod op vuurwerk. En dat is zonde.
Als het aan mijn ligt mag er pas om 00:00 vuurwerk afgestoken worden tot 01:00.
Daar was het volgens mij ooit om te doen, het oudjaar uit te luiden en het nieuwjaar in te luiden.(oké knallen :D)

Alles wat er nu afgestoken wordt is illegaal, is het niet het vuurwerk dan is het wel het tijdstip van afsteken.
Als ik hoor dat er kinderen al niet meer naar een speeltuintje durven omdat er "groten" staan met vuurwerk dan kan dat niet hard genoeg aangepakt worden.
Blijkt ook maar weer aan het nieuwsberichtje van een speeltoestel wat vannacht afgebrand is dat er geen normen en waarden is bij dat soort idioten...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ad de Jong schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:55:
[...]

Als het aan mijn ligt mag er pas om 00:00 vuurwerk afgestoken worden tot 01:00.
Daar was het volgens mij ooit om te doen, het oudjaar uit te luiden en het nieuwjaar in te luiden.(oké knallen :D)

Alles wat er nu afgestoken wordt is illegaal, is het niet het vuurwerk dan is het wel het tijdstip van afsteken.
Als ik hoor dat er kinderen al niet meer naar een speeltuintje durven omdat er "groten" staan met vuurwerk dan kan dat niet hard genoeg aangepakt worden.
Blijkt ook maar weer aan het nieuwsberichtje van een speeltoestel wat vannacht afgebrand is dat er geen normen en waarden is bij dat soort idioten...
De afsteektijd van 18:00 tot 01:00 heb ik geen problemen mee, da's prima zo. Maar nu melding maken van vuurwerk dat afgestoken wordt op een website die gerund wordt door mensen die voor een algeheel verbod pleiten vind ik not done. En wat mij betreft wordt illegaal vuurwerk (afsteken) ook echt heel hard aangepakt, en dat gebeurt ook wel maar de pakkans is enorm laag. Vaak zitten die mensen op de fiets, steken wat af, en fietsen verder. Dus dat is niet de manier om het op te lossen. En dan kom je weer bij de oplossing zoeken daar waar de oorzaak zit: het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
Volgens mij is hier serieuze inzet gepleegd, als ik 5 zware bommen heb gehoord vanavond is het veel. Zal het dan per veiligheidsregio uitmaken of per politie regio waar prioriteit aan wordt gehangen?

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
friggler schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:01:
Tja, het ligt er een beetje aan wat voor vuurwerk, maar een paar mooie siercakes kan ik echt wel waarderen met Kerst. Niet dat ik het zelf doe, maar problemen met iemand die het afsteekt heb ik absoluut niet.
Nee knalvuurwerk. Afgezien daarvan, het mag niet, en het is zeer respectloos ten opzichte van de mensen die waarde hechten aan de kerstviering.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gonadan schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:51:
1800 kilo illegaal vuurwerk ontdekt in Rotterdam en Wezep - http://nos.nl/l/2150482
Vangst blijkt geen 1800 maar 2600 kilo aan illegale troep te zijn geweest: http://www.nu.nl/jaarwiss...am-blijkt-nog-groter.html :)

Virussen? Scan ze hier!

• Gonadan

Gonadan

Dan zie je gelijk waarom het handhaven zo lastig is. Maandenlang onderzoek en alsnog een tip nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• friggler
  • Laatst online: 01-10 12:31
Obelink schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:11:
[...]
Nee knalvuurwerk. Afgezien daarvan, het mag niet, en het is zeer respectloos ten opzichte van de mensen die waarde hechten aan de kerstviering.
Het mag inderdaad niet, maar bij Kerst vieren de mensen de geboorte van Jezus en het lijkt mij dat dat wel een feestje waard is. Het is niet dat er een bepaalde rouwperiode is en iedereen dus stil moet zijn. Zoals eerder gezegd het mag niet, maar ik kan het persoonlijk wel waarderen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
SomerenV schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:29:En dat is wat ik in m'n vorige reactie zei, zorgt dat vuurwerkregels EU-breed doorgetrokken worden, of op z'n minst in Nederland, Duitsland en Belgie.
Er zijn EU regels, maar Nederland is wat langzaam en wil hun eigen vuurwerkreglement. Vanaf volgende jaarwisseling gaan waarschijnlijk de nieuwe regels in, in België op 1 juli meen ik.
In het kort: In Nederland en Duitsland mag het vuurwerk wat zwaarder (er mag flash in de knallers), in België wat lichter (worden hetzelfde als NL en DE). Ook de extreem zware knallers die in Polen in de vrije verkoop zitten zouden er uit moeten gaan. Wil niet zeggen dat ze niet meer gebruikt mogen worden door profs, dus ze zullen vast in Nederland blijven voorkomen. Volgens mij is dit allemaal alleen nog niet gratis op het web beschikbaar.

Bijna de gehele EU heeft ook voor hetzelfde pakket regels gekozen (max cat 3 particulier, 18 jaar of ouder), enkel NL, BE en DE (volgens mij) gaan kiezen voor cat 2 aan particulier.

Persoonlijk denk ik dat veel problemen in Nederland zichzelf oplossen:
Als de gehele EU voor cat 3 kiest.
Als vuurwerk het hele jaar verkocht mag worden.
Als er buiten oud en nieuw ook, via een relatief makkelijke aanvraag bij de gemeente, toestemming komt om wat kleins te mogen schieten.

De grootste schadepost rond de jaarwisseling blijft toch alcohol, vandalisme en uitgaansgeweld.

• erik91
De politie heeft geen tijd voor de handhaving want ze moeten eerst zichzelf handhaven :+

http://nos.nl/artikel/215...-bij-opslag-vuurwerk.html

• kendo
  • Niet online
erik91 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:24:
De politie heeft geen tijd voor de handhaving want ze moeten eerst zichzelf handhaven :+

http://nos.nl/artikel/215...-bij-opslag-vuurwerk.html
Ik vind het vreemd dat de opslag van dergelijk 'zeer gevaarlijk' vuurwerk(want zo wordt het gekwalificeerd) tot het takenpakket van de politie behoord, en niet van de EOD.

Staat er nu werkelijk een straatagent, zonder enige kennis, dat spul ergens op het bureau, in explosiekast te stoppen? En hoe zit het dan met het transport naar het bureau, gewoon achterin het politiebusje? (2 ton aan chinese rollen en cobra's) :D :D

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dag 1 van de legale vuurwerkverkoop zit er alweer bijna op. Ik zit hier op kantoor voor het raam aan de straat en 100 meter verderop zit een vuurwerkverkooppunt. Ik moet zeggen dat ik er nog maar weinig van merk. Dat was eerdere jaren wel anders... Ik zie wel groepjes jongens langsfietsen met grote tassen vol, maar het blijft netjes in die tassen...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De EOD is van Defensie, gezien de enorme bezuinigingen daar, denk ik niet die de gelegenheid (of de zin) hebben om daar tig mensen voor vrij te maken, het is al een kleine organisatie, en ze hebben hun eigen werk ook nog.

Virussen? Scan ze hier!

• erik91
kendo schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:13:
[...]

Ik vind het vreemd dat de opslag van dergelijk 'zeer gevaarlijk' vuurwerk(want zo wordt het gekwalificeerd) tot het takenpakket van de politie behoord, en niet van de EOD.

Staat er nu werkelijk een straatagent, zonder enige kennis, dat spul ergens op het bureau, in explosiekast te stoppen? En hoe zit het dan met het transport naar het bureau, gewoon achterin het politiebusje? (2 ton aan chinese rollen en cobra's) :D :D
Zo gevaarlijk is het blijkbaar niet want elke keer als er 'zwaar gevaarlijk illegaal vuurwerk' gevonden wordt gaan ze dat allemaal netjes lopen uitstallen zodat alle kranten / tv zenders foto's en filmpjes kunnen maken.

En dan zeggen ze dus bij de politie dat flash kruit in de cobra's zo onstabiel is dat als het omvalt het al kan ontploffen, dus waarom dan alles netjes uitstallen.

Zoals bijv. hier:
http://www.hartvannederla...n-voor-illegaal-vuurwerk/

http://www.gelderlander.n...jarige-opgepakt-1.6741951

http://www.tubantia.nl/re...erk-in-de-lutte-1.6763651

• kendo
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:22:
De EOD is van Defensie, gezien de enorme bezuinigingen daar, denk ik niet die de gelegenheid (of de zin) hebben om daar tig mensen voor vrij te maken, het is al een kleine organisatie, en ze hebben hun eigen werk ook nog.
Dat snap ik. Maar de overheid kwalificeert het als zeer gevaarlijk en explosief. En dan laat je het vervolgens opruimen door ongekwalificeerd, politie personeel. Het gaat om duizenden kilo's. Dat lijkt me volgens de, door de overheid vastgestelde gevaarzetting, toch echt een taak voor de EOD. Dan klopt er toch iets niet.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

kendo schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:50:
[...]

Dat snap ik. Maar de overheid kwalificeert het als zeer gevaarlijk en explosief. En dan laat je het vervolgens opruimen door ongekwalificeerd, politie personeel. Het gaat om duizenden kilo's. Dat lijkt me volgens de, door de overheid vastgestelde gevaarzetting, toch echt een taak voor de EOD. Dan klopt er toch iets niet.
Mmm wil ik wel, vanuit mijn professie, op reageren. Zoals altijd wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Kleine hoeveelheden, die op straat worden aangetroffen mogen gewoon door de agent op straat worden afgehandeld. Eea wordt dan verpakt en in een vuurwerkkast gedeponeerd. Deze kast wordt 1 keer in de week geleegd door een gespecialiseerd bedrijf.

De grote hoeveelheden die worden vaak aangetroffen bij de wat grotere onderzoeken. Hierbij is altijd een milieuspecialist van de politie bij. Deze is bevoegd en opgeleid om dit soort hoeveelheden te handelen. Daarbij worden deze hoeveelheden vaak al meteen opgehaald door hetzelfde gespecialiseerde bedrijf als waar ik net over sprak.

Overigens.... om even on-topic te reageren: 7000 meldingen van overlast op 17 miljoen mensen. Dus 0.04 procent van de nederlandse bevolking heeft overlast. Poeh... dat is wel schokkend. Meteen verbieden. :+

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• kendo
  • Niet online
Gri77ie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:09:
[...]

Mmm wil ik wel, vanuit mijn professie, op reageren. Zoals altijd wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Kleine hoeveelheden, die op straat worden aangetroffen mogen gewoon door de agent op straat worden afgehandeld. Eea wordt dan verpakt en in een vuurwerkkast gedeponeerd. Deze kast wordt 1 keer in de week geleegd door een gespecialiseerd bedrijf.

De grote hoeveelheden die worden vaak aangetroffen bij de wat grotere onderzoeken. Hierbij is altijd een milieuspecialist van de politie bij. Deze is bevoegd en opgeleid om dit soort hoeveelheden te handelen. Daarbij worden deze hoeveelheden vaak al meteen opgehaald door hetzelfde gespecialiseerde bedrijf als waar ik net over sprak.

Overigens.... om even on-topic te reageren: 7000 meldingen van overlast op 17 miljoen mensen. Dus 0.04 procent van de nederlandse bevolking heeft overlast. Poeh... dat is wel schokkend. Meteen verbieden. :+
Bedankt voor de toelichting d:)b

Voor een dorp dat toch wel bekend staat om problemen tijdens oud en nieuw, was het hier toch wel behoorlijk rustig de afgelopen weken, wel zo nu en dan een verdwaalde knal, maar veel meer was het niet. ................Tot vanavond, na zonsondergang. Er gaat nu echt van alles de lucht in. Ik heb er echter geen problemen mee. Ik vind het de mooiste tijd van jaar.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:14
Gri77ie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:09:
[...]
Zelfs dat getal is overdreven. Want, zijn het unieke meldingen? Of hetzelfde incident of zelfde persoon met meerdere meldingen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
De andere kant op: hoeveel mensen melden het? Ik doe het niet, simpelweg omdat het behalve voor de statistiek geen waarde heeft. Tegen de tijd dat men komt kijken (als dat al gebeurt) zijn de daders allang gevlogen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Dit meldpunt is ook alleen voor de statistiek. Dan moet je het bij de politie melden, waarbij je wel het probleem blijft houden dat de politie idd te laat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

erik91 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:24:
Dit meldpunt is ook alleen voor de statistiek. Dan moet je het bij de politie melden, waarbij je wel het probleem blijft houden dat de politie idd te laat komt.
Ik heb één keer de politie gebeld, en dat was niet zozeer bij overlast maar mogelijk vandalisme. Een groepje van een man of 8 was bij een basisschool vuurwerk af aan het steken, vrij dicht bij de ramen en deuren. Bij een kleinere groep was ik er wel op af gestapt maar 8 man vind ik iets teveel van het goede. Na een goede 20 minuten was de politie er, maar waren de jongeren al pleite. De agent zei toen tegen mij dat ze zóveel meldingen krijgen dat je echt mazzel moet hebben dat ze een keer op tijd komen. Veel mensen gaan al bellen bij een harde knal waardoor de politie constant op en neer rijdt naar meldingen waar ze totaal niks mee kunnen.

Ik bel dan ook alleen als het om een wat zwaarder vergrijp gaat én ik de daders kan beschrijven (mocht de politie ze dan later nog een keer tegenkomen). Voor al het andere ga ik de politie niet lastigvallen. Moet overigens zeggen dat het met de knallen hier reuze mee valt. Heb er een paar gehoord de afgelopen dagen, maar voor mijn gevoel een stuk minder dan voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Steekt net echt iemand om de hoek een fucking vuurpijl af terwijl ik daar met m'n honden loop. Weet je wat er gebeurde? De beesten trokken er zich niks vanaan en gingen gewoon verder met waarmee ze bezig waren O+

Ook honden kan je opvoeden met vuurwerk. Katten en andere huisdieren zal wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dieren spiegelen het gedrag van de eigenaar. Als die piswoest wordt van een rotje drie blokken verderop zullen zijn dieren ook gestrest raken van vuurwerk.

Andersom ook, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:16:
Katten en andere huisdieren zal wel anders zijn.
Katten kan ook. De katten van mijn ex kwamen gewoon mee op het balkon vuurwerk kijken, dat terwijl ze op de parkeerplaats voor ons flink bezig waren. Ook bij grote knallen in de avond schrokken ze niet, ze keken ook opvallend veel naar ons en hoe wij reageerden.

Bij een andere ex kwam de hond ook mee de tuin in, hij moest wel op het terras blijven zitten natuurlijk. Maar ook die gaf geen kick, dat was in België met wat zwaarder vuurwerk.

Volgens mij scheelt het ook veel als de beesten kunnen zien waar de knal vandaan komt. Bij ons mensen scheelt het ook als wij kunnen zien waar dingen vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees net op bild.de dat in duitsland ook vrij veel vuurwerkoverlast is.
zo niet met gewonden.
vriendin van meisje (7) stopt vuurwerk in haar bovenkleding en steekt deze aan. brandwonden tot gevolg.
http://www.bild.de/region...rletzt-49534788.bild.html

zelfs frankrijk is in hoogste staat van paraatheid.
wil geen flamebate op mij hetsen hier, maar met al die aanslagen is dit jaar een ideaal moment voor die gasten.
ik houd mijn hart vast voor komende jaarwisseling :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kunnen ze die gasten nou niet eens oppakken via hun YT account? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:10:kunnen ze die gasten nou niet eens oppakken via hun YT account? :(
Ouders hebben geen verantwoordelijkheid meer ofzo?
Ohwnee want "mijn kind doet zoiets niet"-mentaliteit.

Was deze week nog op tv, ik meen 1Vandaag. Een professor die aangaf dat ouders vaak geen enkel idee hebben wat hun kinderen doen als het om vuurwerk geen, omdat we in een periode van perfecte kinderen en onschuldigheid leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:22:
[...]

Ouders hebben geen verantwoordelijkheid meer ofzo?
Ohwnee want "mijn kind doet zoiets niet"-mentaliteit.

Was deze week nog op tv, ik meen 1Vandaag. Een professor die aangaf dat ouders vaak geen enkel idee hebben wat hun kinderen doen als het om vuurwerk geen, omdat we in een periode van perfecte kinderen en onschuldigheid leven.
ouders hebben niet enkel geen idee meer mbt vuurwerk, maar alles wat kinderen doen hebben ouders geen flauw benul van.
lees, vandalisme, bedreiging klasgenootjes, vechtpartijen, sociaal omgang met mensen op straat, in groepjes de buurt onveilig maken etc.
dan niet te spreken over cyberbully uit te hangen en leeftijdsgenootjes die misschien niet populair zijn tot zelfmoord te plegen door al hun gepest.

maargoed, mocht ik ooit kinderen hebben (single), en ik zie iets van vandalisme. dan boeit het mij niet hoe oud dat kreng denkt te zijn. ik zal hem persoonlijk aan de haren naar de politie brengen.

Verder wil ik niet weten hoeveel dieren al leed aan zijn gedaan met vuurwerk. ziekmakend ''entertainment'' van die tikkende tijdbommen zonder opvoeding zoals eenden de snavels opblazen, of katten een rotje in hun kont stoppen en aansteken.
Diegene die ik dat zie doen sla ik dan echt helemaal lam. dan maar een ''straf''....
als de ouders hun kroost niet opvoeden dan doet iemand anders het wel op een minder vriendelijk manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:10:
[video]

Nee, helaas niet. Omdat het gezicht van de dader niet zichtbaar is sta je als politie niet heel erg sterk. En zelfs áls het gezicht in beeld is dan nog is het niet altijd even gemakkelijk om de dader middels een video aan te pakken. Het ergste vind ik nog dat in de comments het merendeel dit soort gedrag stoer of mooi vindt en wil weten waar je dat soort vuurwerk kunt halen.

Of de hordes Nederlanders die zodra het kan over de grens vuurwerk gaan halen. Maar dan vervolgens wel gaan lopen janken als het spul hier aan banden gelegd wordt. Zo werkt dat niet!
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:42:
[...]
ouders hebben niet enkel geen idee meer mbt vuurwerk, maar alles wat kinderen doen hebben ouders geen flauw benul van.
lees, vandalisme, bedreiging klasgenootjes, vechtpartijen, sociaal omgang met mensen op straat, in groepjes de buurt onveilig maken etc.
dan niet te spreken over cyberbully uit te hangen en leeftijdsgenootjes die misschien niet populair zijn tot zelfmoord te plegen door al hun gepest.
Dat is niet perse iets van deze tijd. Toen ik nog een stuk jonger was wisten mijn ouders vaak ook niet wat ik uitvrat buitenshuis. Toen was er echter wel wat meer sociale cohesie. De buurt keek wat meer uit naar elkaar, kende elkaar bij naam en als ik iets flikte wat niet door de beugel kon dan was de kans daar dat iemand het zag en óf mij aansprak óf mijn ouders. Maar iemand z'n kind aanspreken gebeurt niet snel meer omdat kinderen in de ogen van de ouders vaak heilig zijn. En als 'vreemde' naar de ouders zelf gaan is ook uit den boze want hoe flik je het om hun te vertellen dat hun kind fout is. En hetzelfde heb je op scholen waar je als leraar niks meer kunt flikken zonder boze ouders in je lokaal te krijgen.

We zijn als maatschappij veel te soft aan het worden, maar dat is weer een hele andere discussie :+ Overigens geldt voor mij ook dat wanneer ik iemand schade zie aanrichten met vuurwerk, of een dier zie verwonden, ik niet schuw (gepast) geweld te gebruiken. Dan kan iemand 10 of 16 zien, maar reken maar dat die z'n straf niet ontloopt O-)

[ Voor 49% gewijzigd door SomerenV op 30-12-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:42:
[...]

maargoed, mocht ik ooit kinderen hebben (single), en ik zie iets van vandalisme. dan boeit het mij niet hoe oud dat kreng denkt te zijn. ik zal hem persoonlijk aan de haren naar de politie brengen.

Verder wil ik niet weten hoeveel dieren al leed aan zijn gedaan met vuurwerk. ziekmakend ''entertainment'' van die tikkende tijdbommen zonder opvoeding zoals eenden de snavels opblazen, of katten een rotje in hun kont stoppen en aansteken.
Diegene die ik dat zie doen sla ik dan echt helemaal lam. dan maar een ''straf''....
als de ouders hun kroost niet opvoeden dan doet iemand anders het wel op een minder vriendelijk manier
Van mij mogen de personen die mensen en/of dieren opzettelijk verwonden (al dan niet met vuurwerk) een flinke straf krijgen, 10 tot 20 jaar brommen + volledige vergoeding van alle kosten die gemaakt zijn.
SomerenV schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:41:
[...]

Nee, helaas niet. Omdat het gezicht van de dader niet zichtbaar is sta je als politie niet heel erg sterk. En zelfs áls het gezicht in beeld is dan nog is het niet altijd even gemakkelijk om de dader middels een video aan te pakken. Het ergste vind ik nog dat in de comments het merendeel dit soort gedrag stoer of mooi vindt en wil weten waar je dat soort vuurwerk kunt halen.

Of de hordes Nederlanders die zodra het kan over de grens vuurwerk gaan halen. Maar dan vervolgens wel gaan lopen janken als het spul hier aan banden gelegd wordt. Zo werkt dat niet!
De politie kijkt voor zover ik weet (op de grotere kanalen) wel zo af en toe in de comments om te kijken of er een shop naam genoemd wordt, want daar kunnen ze wel wat mee blijkbaar.
Van mij mag de politie wat meer bevoegdheid krijgen als het gaat om aangetoond vandalisme in een video. Dus als er op een video duidelijk in beeld is dat iemand illegaal vuurwerk afsteekt en daarmee mensen en/of dieren in gevaar brengt, of spullen van een ander vernielen, oppakken en opsluiten die handel. En ook hier alle kosten zelf dokken.

Ik haal mijn vuurwerk ook over de grens (duitsland) gewoon omdat het veel goedkoper is.
Even een vergelijking met NL:
Pijlen DE max 20 gram vs NL max 40 gram.
Cakes DE max 500 gram vs NL max 500 gram.
Knallers hebben ook weinig kruit maar ik ben zelf van het siervuurwerk dus weet niet hoeveel gram dat precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-10 14:01
erik91 schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:26:
[...]

In veel landen kan je dan ook gewoon het hele jaar door vuurwerk kopen, dus is het ook meer verspreid over het jaar.

[...]

In onder andere belgie heb je ook zwaarder knal vuurwerk, en toch is er minder vandalisme. Zelfde geld voor polen, tsjechie ect. In nederland is zwaar knal vuurwerk al verboden, alleen is er makkelijk aan te komen.

[...]

In vrijwel alle landen is dan ook zwaarder vuurwerk toegestaan, als dat vuurwerk hier ook wordt toegestaan is al 80/90% van het huidige illegaal vuurwerk ineens legaal. Daarbij kan je zoals gezegd in veel landen gewoon het hele jaar door vuurwerk kopen.
Noem mij eens 3 landen waar je heel het jaar vuurwerk kan kopen en ook zonder vergunning het hele jaar op straat mag afsteken? Het reeds besproken Oostblok uitgezonderd, dit is een bekend en geirriteerd fenomeen.

In Belgie mag knalvuurwerk pertinent NIET aan Belgische burgers worden verkocht. Ook het afsteken van vuurwerk op straat is strikt officieel illegaal. Rond de jaarwisseling wordt hier gedoogd en de rest van het jaar is vergunningsvrij afsteken van puur en alleen siervuurwerk in eigen tuin of op eigen erf toefestaan. Waarbij het per gemeente toch nog anders geregeld kan zijn en een vergunning benodigd is.

Alleen in het Oostblok is nog veel mogelijk en daarom is dit momenteel ook een druk distributiepunt vanuit China naar Nederland. Elk ADR gekeurd transport kan vanuit het Oostblok met de juiste papieren heel Europa door rijden zonder ook maar iets fout te doen. Rond de Nederlands/Duitse grens vind de versplintering plaats en wordt het onze kans op gebracht in tal van clustertransporten om de pakkans te verlagen.
Onlangs is er nog een bunker depot in Duitsland ondersteboven gekeerd, vol met illegaal vuurwerk voor de Nederlandse markt.

Het probleem is niet puur en alleen dat wij tot 31 december ons plasje op moeten houden, dan zou het in Duitsland en andere Europese landen immers ook compleet los gaan.
Laat de EU beginnen met het lam leggen van de handel in zwaar (knal)vuurwerk, door o.a. de landen in het Oosblok om tafel te vragen. Daarnaast zijn Spanje en Italie ook niet heilig met hun erfgoed in het zware (sier)vuurwerk, ook hier zijn de nodige lekken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:10:
[video]

Nee man, 90% in dit topic vind dit gewoon normaal. (tenminste ze zien hun lol als belangrijker dan de risico`s die je loslaat doordat ook alle idioten er dan mee mogen spelen)

btw zoals die idioot elke keer de lont vasthoudt als z`n collega in crime hem aansteekt zal het toch niet lang meer duren voordat het darwineffect intreedt. (maar het kan natuurlijk ook een klein kind zijn wat op de leuke kleurtjes afrent, maar dat is volgens vele posters hier dan weer niet zo belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
enchion schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:59:
[...]

Nee man, 90% in dit topic vind dit gewoon normaal. (tenminste ze zien hun lol als belangrijker dan de risico`s die je loslaat doordat ook alle idioten er dan mee mogen spelen)
Nee sorry.

Drink je alcohol? Bestuur je een auto/brommer/fiets? Heb je een hond? Aansteker? Rook je?

Allemaal middelen die te misbruiken zijn in de verkeerde handen. Dat je zegt dat in jouw ogen 90% dit normaal zou vinden is al reden genoeg om je opmerkingen niet serieus te nemen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:22:
[...]

Nee sorry.

Drink je alcohol? Bestuur je een auto/brommer/fiets? Heb je een hond? Aansteker? Rook je?

Allemaal middelen die te misbruiken zijn in de verkeerde handen. Dat je zegt dat in jouw ogen 90% dit normaal zou vinden is al reden genoeg om je opmerkingen niet serieus te nemen.
Je stelt pyromanen als zijnde verslaafden gelijk aan alcoholisten/rokers ?

Even over nadenken voordat je reageert denk ik.

Ik snap trouwens niet waar je naar toe wilt met "Heb je een hond", leg dat eens uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
enchion schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:33:
[...]

Je stelt pyromanen als zijnde verslaafden gelijk aan alcoholisten/rokers ?

Even over nadenken voordat je reageert denk ik.

Ik snap trouwens niet waar je naar toe wilt met "Heb je een hond", leg dat eens uit. :P
Nee, het verslaafd zijn haal jij erbij.

Met elk willekeurig middel kan je anderen tot _last_ zijn. Vuurwerk is niet anders dan hufterig roken(anderen lastigvallen met de stank), overmatig alcoholgebruik(waarbij sommigen direct denken zich te kunnen misdragen tijdens het uitgaan), je hond overal laten poepen zonder het op te ruimen of hem geen fatsoenlijke opleiding te geven(constant blaffen, agressief gedrag) of met een aansteker de pyromaan uithangen en auto's in de fik steken. Moeten we al dit dan ook gaan verbieden -omdat iemand het kan misbruiken-?

Nee, 90% in dit topic vind het ook abnormaal dat mensen een cobra6 afsteken of willekeurige dingen opblazen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 30-12-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Theo74 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:21:
[...]

Noem mij eens 3 landen waar je heel het jaar vuurwerk kan kopen en ook zonder vergunning het hele jaar op straat mag afsteken? Het reeds besproken Oostblok uitgezonderd, dit is een bekend en geirriteerd fenomeen.
Ik zou geen 3 landen kunnen noemen aangezien ik alleen de regels van NL en DE ken, maar het feit dat je het hele jaar door kan kopen is genoeg. Het wordt met of zonder vergunning toch afgestoken.
In Belgie mag knalvuurwerk pertinent NIET aan Belgische burgers worden verkocht. Ook het afsteken van vuurwerk op straat is strikt officieel illegaal. Rond de jaarwisseling wordt hier gedoogd en de rest van het jaar is vergunningsvrij afsteken van puur en alleen siervuurwerk in eigen tuin of op eigen erf toefestaan. Waarbij het per gemeente toch nog anders geregeld kan zijn en een vergunning benodigd is.
Ook hier leuk dat het afsteken illegaal is maar daar houdt lang niet iedereen zich aan.
Het probleem is niet puur en alleen dat wij tot 31 december ons plasje op moeten houden, dan zou het in Duitsland en andere Europese landen immers ook compleet los gaan.
Laat de EU beginnen met het lam leggen van de handel in zwaar (knal)vuurwerk, door o.a. de landen in het Oosblok om tafel te vragen. Daarnaast zijn Spanje en Italie ook niet heilig met hun erfgoed in het zware (sier)vuurwerk, ook hier zijn de nodige lekken.
Het probleem is blijkbaar de nederlander want in duitsland en andere europese landen is er ook veel minder vandalisme door vuurwerk. In duitsland is iedereen ook socialer op de weg (bumperkleven ect), in nederland is het ikke ikke ikke. In duitsland op de kermis wordt het bier geschonken in glazen, en de grond? Harstikke schoon, moet je in nederland is proberen.
Daarnaast is er in nederland veel vuurwerk verboden en het is als 16 jarig gastje natuurlijk erg "stoer" om aan je vrienden een nitraat uit belgie te kunnen showen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:41:
[...]

Nee, het verslaafd zijn haal jij erbij.

Met elk willekeurig middel kan je anderen tot _last_ zijn. Vuurwerk is niet anders dan hufterig roken(anderen lastigvallen met de stank), overmatig alcoholgebruik(waarbij sommigen direct denken zich te kunnen misdragen tijdens het uitgaan), je hond overal laten poepen zonder het op te ruimen of hem geen fatsoenlijke opleiding te geven(constant blaffen, agressief gedrag) of met een aansteker de pyromaan uithangen en auto's in de fik steken. Moeten we al dit dan ook gaan verbieden -omdat iemand het kan misbruiken-?

Nee, 90% in dit topic vind het ook abnormaal dat mensen een cobra6 afsteken of willekeurige dingen opblazen.
Maar als mensen iets zeggen van de overlast die ze ervaren of over het illegaal afsteken zijn het zeikerds en moeten ze niet zo janken, dus zo raar vind ik de opmerking van enchion dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tB0OyqqWtFKt9qGrS404ITrn/full.jpg

Ach ja. Het kopen van vuurwerk in duitsland is stukken voordeliger. Gewoon italiaanse restaurants die hun horeca omgebouwd hebben tot verkooppunt van vuurwerk. Nederland is bezeten van regeltjes. Sprikler-installatie's, demo en leeggeklopt spul wat vaak in de etalage staat, in duitsland staat het gewoon allemaal opgestapeld ter verkoop en iedereen maakt een beetje winst erbij.

Ik heb zelf voor dit jaar voor € 300 euro aan vuurwerk gekocht en een literfles jack daniels :9. Het staat gewoon in huis en wordt pas afgestoken na middernacht. Vroeger had ik de 'drang' om dingen te doen die me een kick gaven, maar nu dat ik wat ouder ben is het afsteken gewoon voldoende.

Qua kwaliteit is het vuurwerk in duitsland gewoon iets beter, en van grenscontroles heb ik helemaal niets gezien. Ben zowel over de grensovergang gegaan (heen) en door een klein dorpje (terug). Het vuurwerk was meer dan 60KG bij elkaar dus als ik staande gehouden zou worden had ik wel een issue denk ik :P

De buurt is hier ook lekker rustig, ik kan mijn honden ook gewoon probleemloos uitlaten. Bij de meeste zit de gedachtengang er ook in om dit pas vanavond te gaan doen en niet overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bij de grensovergang wordt er helemaal niet gecontroleerd. Dit jaar waren er zelfs 'vuurwerkfiles' vanuit Emmerich/Kleve richting Arnhem (ik heb er gisteren zelf ook 1,5 uur over gedaan om vanuit Emmerich naar Arnhem te komen, normaal nog geen 25 minuten :'))

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op zich logisch. Lokale politiek maakt zich er druk om, de landelijke niet echt, die schuift het liever af. De grensgemeenten weten ook wel dat het toch niet bij hun afgestoken wordt dus gaan geen geld aan controle uitgeven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:51:
Op zich logisch. Lokale politiek maakt zich er druk om, de landelijke niet echt, die schuift het liever af. De grensgemeenten weten ook wel dat het toch niet bij hun afgestoken wordt dus gaan geen geld aan controle uitgeven.
Er wordt zelfs geadverteerd in het Nederlands. Voor zover ik weet is het supermarkt vuurwerk ook niet illegaal in Nederland.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je mag überhaupt niet zomaar vuurwerk in het buitenland kopen en al helemaal niet buiten de dagen dat het hier verkocht wordt.

Wat dat betreft dan betreurenswaardig hoe erg er op de behoefte ingespeeld wordt en hoe weinig men er tegen doet. En maar klagen op GoT over het vuurwerk. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26
Vuurwerk in Duitsland is hetzelfde/minder zwaar als in Nederland alleen wat goedkoper ivm de regelgeving hier. Snap ook niet waarom mensen zich daar zo druk over maken. Kwalitatief kun je beter in Nederland kopen maar we blijven Nederlanders hè, voor een euro minder staan we graag in de file :/

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

IceM schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:26:
Vuurwerk in Duitsland is hetzelfde/minder zwaar als in Nederland alleen wat goedkoper ivm de regelgeving hier. Snap ook niet waarom mensen zich daar zo druk over maken. Kwalitatief kun je beter in Nederland kopen maar we blijven Nederlanders hè, voor een euro minder staan we graag in de file :/
Tegenwoordig hebben ze ook 500 grams potten in Duitsland. Prijs/kwaliteit ligt in Duitsland toch echt een stuk hoger in Duitsland!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

't Blijft illegaal. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De behoefte om zelf vuurwerk af te steken - en daarmee de risico´s en overlast - zou een stuk minder worden als er meer professionele openbare vuurwerkshows gegeven zouden worden.

Ik probeer iets te zoeken voor vanavond maar het schijnt dat ik vanuit Eindhoven naar Amsterdam of Antwerpen moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 19:43

Roytoch

Nietes

joopv schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:43:
Ik probeer iets te zoeken voor vanavond maar het schijnt dat ik vanuit Eindhoven naar Amsterdam of Antwerpen moet gaan.
Rotterdam? http://hetnationalevuurwerk.nl

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wie zegt dat? Misschien wordt het wel legaal in de toekomst ;)
Hier dure flut.. in het buitenland mooie spectakel stukken voor minder geld.
Ik zou het wel weten.
Maar ik weet al wat beters en koop al jaren helemaal niets.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrMonkE schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:46:
[...]

Ik zou het wel weten.
De pliesie.

Je mag alleen vuurwerk in Nederland op goedgekeurde adressen kopen. Dit is dan in Nederland gekeurd vuurwerk met Nederlandse gebruiksaanwijzing.

Vuurwerk uit het buitenland mag je kopen als het aan de richtlijnen voldoet, maar je moet vooraf aangeven dat je gaat importeren bij zo'n instantie.

Ben wel benieuwd hoeveel van de grensoverschrijders daadwerkelijk even netjes gebeld hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
Onbekend schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:00:
Vergeet niet dat vuurwerkoverlast een eenzijdige site is. De mensen die graag vuurwerk willen hebben/zien vind je daar niet, en dus weet je niet hoeveel procent van de totale hoeveelheid mensen klagen.

Als er naast die 7.000 klachten ook 20.000 mensen zouden stemmen dat ze het vuurwerk juist wel leuk vinden (en 14 miljoen hebben geen mening) , is de hoeveelheid klachten zeer laag.

Aangezien de wetgeving al het afsteken van vuurwerk tijdens de rest van het jaar heeft verboden, kan je uit dat meldpunt alleen concluderen dat de handhaving van deze wetgeving soms te wensen over laat. ;)
Ik kan ook prima genieten van vuurwerk. Zo vind ik vuurwerk shows schitterend om te zien, uitermate creatief hoe dat opgesteld kan worden. Individueel siervuurwerk prima, ieder zijn ding. Persoonlijk vind ik het altijd net wat karig, behalve indien je als straat echt collectief in de weer bent.

Maar waar ik wel overlast van ervaar zijn de buiten afgaande bommen. Er is niets moois aan. En dan heb ik niet niet over iemand die een rotje of een strijker afsteekt. Nee, dan heb ik het over het kaliber 'vuurwerk' waarmee je het voor elkaar krijgt om bij een bushokje niet alleen meer het glas aan diggelen te laten breken, maar zelfs het metalen frame dusdanig verbuigt dat het dakje op de grond ligt.

Sommigen vinden dat soort taferelen rondom oud- en nieuw kennelijk volstrekt normaal. Ik ervaar het toch nog altijd op zijn minst als overlast.

Ik zie het meldpunt vuurwerkoverlast dan ook niet als middel om vuurwerk in zijn geheel te verbieden, maar wel als tool om inzichtelijk te maken wat voor vuurwerk de meeste overlast geeft en op welke gebieden dit het vaakst voor komt.

Uiteindelijk weten we allemaal toch wel waar het meeste overlast vandaan komt, het illegale vuurwerk. En iets dat reeds verboden is kun je niet dubbel verbieden. De handhaving kan echter wel strikter. En daarin zijn toch nog wel grote verschillen in Nederland. Zo had ik in het centrum van Rotterdam aanzienlijk minder overlast dan nu in een dorp in het noorden van het land. Maar onderbezetting speelt daarin uiteraard een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je legaal duits vuurwerk naar NL halen, dan moet het vuurwerk o.a nederlandse beschrijving / voorschriften hebben, en het mag ook niet meer dan 25KG zijn.

Het vuurwerk dat in de Aldi / Lidl ligt is natuurlijk legaal om mee te mogen nemen. Het lijkt allemaal heel groot maar het is vrij snel op en het stelt qua wow effect niet zoveel voor.

De 3 dozen die je ziet op mijn foto, die zijn wel 'zwaar' en zouden niet zo gauw in NL verkocht worden. Als die wel verkocht worden dan zijn dat voor prijzen van 300 euro de doos ofzo.

Ik kocht ieder jaar bij 1 en dezelfde vuurwerkspecialist hier in mijn woonplaats, maar ook zijn aanbod wordt ieder jaar kariger, en vooral duurder. Alles is hier zo aan regels onderworpen dat het over een paar jaar gewoon niet meer te doen valt voor vuurwerk verkopers.

Vindt je het gek dat men naar duitsland rijdt. En ook al houden ze controles, er zijn genoeg sluiproutes om toch duitsland in te komen en niet gecontroleerd te worden.

Bin there done that. Paar jaar terug met 2 vrienden de hele achterbak van m'n Audi volgepropt. :+ En meer dan de helft was al afgestoken nog voordat nieuwjaar plaatsgevonden had (op een eigen terrein).

Vooral jongeren willen graag afsteken, het liefst 3 dagen achter elkaar. Maar omdat je in sommige steden alleen bevolking hebt met veel huizen is er weinig plek om af te steken. En dan krijg je dat geouwehoer in de stad enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
MrMonkE schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:46:
[...]

Ik zou het wel weten.
Vuurwerk vanuit Duitsland invoeren in Nederland is volledig legaal, mits het tijdens de 3 laatste dagen van het jaar gebeurd, de producten aan de Nederlandse eisen voor consumentencuurwerk voldoen, alle producten een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bevatten en er niet meer dan 25 kilo bruto (totaal gewicht verpakking plus kruit) wordt vervoerd.

In Duitsland hanteerd men al deze eisen onder de CE norm, vuurwerk wat hier aan voldoet krijgt deze stempel. De wens is om dit binnen heel de EU door te voeren om zodoende de richtlijnen te harmoniseren waardoor invoer/uitvoer en vervoer van consumentenvuurwerk ook beter te handhaven is.
Mogelijk is Nederland hier geen koploper in omdat dit behoorlijk wat inkomsten kan schelen als half Nederland over de grens gaat shoppen. Wij betalen hier soms het dubbele voor het zelfde vuurwerk t.o.v. Duitsland, omdat hier de kosten voor alle dure veiligheidsmaatregelen in worden afgeschreven. De veiligheidsmaatregelen die in Duitsland een stuk lager liggen. Misschien moeten deze veiligheidsmaatregelen dan ook maar op EU niveau gelijkgetrokken.

[ Voor 22% gewijzigd door Theo74 op 31-12-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Theo74 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:50:
Vuurwerk vanuit Duitsland invoeren in Nederland is volledig legaal, mits het tijdens de 3 laatste dagen van het jaar gebeurd, de producten aan de Nederlandse eisen voor consumentencuurwerk voldoen, alle producten een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bevatten en er niet meer dan 25 kilo bruto (totaal gewicht verpakking plus kruit) wordt vervoerd.

In Duitsland hanteerd men al deze eisen onder de CE norm, vuurwerk wat hier aan voldoet krijgt deze stempel. De wens is om dit binnen heel de EU door te voeren om zodoende de richtlijnen te harmoniseren.
Helaas, dat alles is pas van kracht als je ook vooraf melding maakt dat je het gaat kopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Ik ben persoonlijk voor de afschaffing van privé vuurwerkgebruik. Zorgt alleen maar voor jaarlijkse gewonden, vernielingen, gestreste dieren en milieuvervuiling (in de zomer vindt je nog vuurwerkresten in de borders etc). Maar zolang dit niet gebeurt gedoog ik het (mits ze niets vernielen). Ik vind het triest dat mensen de politie bellen en meldingen doen voor geluidsoverlast. Je weet nou eenmaal dat het 3-dagen per jaar gebeurt. Stel je daar dan ook op in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 20:34
Veel klagers zullen ook huisdieren bezitters zijn. Begrijp dat het niet leuk is voor dieren.

Echter, ik moet het hele jaar uitkijken om niet in de hondenpoep te stappen. Ook een verbod op honden (en katten) dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Gonadan schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:53:
[...]

Helaas, dat alles is pas van kracht als je ook vooraf melding maakt dat je het gaat kopen.
Helaas Gonadan, jouw Google wijsheid houdt ook in deze reactie geen stand. Meldingen voor het beperkt invoeren van consumentenvuurwerk door particulieren behoeft niet, dit geldt alleen voor bedrijven welke grotere partijen boven de netto explosieve hoeveelheid van 333kg vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
virtualite schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:04:
Echter, ik moet het hele jaar uitkijken om niet in de hondenpoep te stappen. Ook een verbod op honden (en katten) dan?
Prima vergelijking 8)7 |:(

En nee ik heb geen honden en ja de buurtkatten bemesten ook een stuk voortuin van mij maar de overlast van die knallen is in mijn ogen vele malen erger.
Ik kan niet wachten tot het compleet verboden is.
Was het alleen het laatste uur van het jaar en het eerste van het nieuwe jaar en dan de legale knallers (die een stuk zachter gaan) dan zal je mij niet horen.
Gelukkig ruimen al die figuren hun rommel (legaal en niet legaal) altijd netjes op dus ook daar heb je nooit overlast van ;( :F

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Gonadan schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:53:
Nee hoor, mag gewoon. Daarom controleert de politie ook zo weinig bij de Duitse grens. Regels in Nederland en Duitsland zijn bijna gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Lootbox schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:55:
Ik ben persoonlijk voor de afschaffing van privé vuurwerkgebruik. Zorgt alleen maar voor jaarlijkse gewonden, vernielingen, gestreste dieren en milieuvervuiling (in de zomer vindt je nog vuurwerkresten in de borders etc). Maar zolang dit niet gebeurt gedoog ik het (mits ze niets vernielen). Ik vind het triest dat mensen de politie bellen en meldingen doen voor geluidsoverlast. Je weet nou eenmaal dat het 3-dagen per jaar gebeurt. Stel je daar dan ook op in.
Bleef het maar bij die 3 dagen in het jaar met alleen het legale vuurwerk. Maar nee, weken van te voren is er al met enige regelmaat een flinke knal te horen die vrij zeker niet van legaal vuurwerk komt.

Daarnaast, vuurwerk afsteken mag pas vanaf 18.00, dus iedereen die nu afsteekt is in overtreding, en dan vindt jij het triest als er mensen zijn die daarover klagen?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste