SomerenV schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 00:25:
Ja, er is nogal wat overlast rond Oud en Nieuw, en ja, dat moet aangepakt worden. Echter heeft Oud en Nieuw daar helemaal niks mee te maken. Ze willen de omvang van het probleem in kaart brengen, maar het probleem is in deze periode
illegaal vuurwerk.
Hoezo is het vuurwerk per definitie illegaal?

Zoals gezegd, er is verschil tussen
illegaal vuurwerk afsteken en
illegaal vuurwerk
afsteken.

Met vuurwerk wat over is van vorig jaar bijvoorbeeld, kan ik
nu prima legaal vuurwerk afsteken. Wat het dan niet legaal maakt, is het moment waarop ik dat vuurwerk afsteek. Dat maakt het vuurwerk niet gelijk illegaal.
Dat probleem kun je enkel indammen door regels binnen de Europese Unie.
Waarom moet het gelijk maar Europa-breed aangepakt worden?

Als men het werkelijk zo'n groot probleem vindt, dan had er ook wel handhaving geweest erop; iets wat er nu totaal niet is. Gelijk alles maar Europa-breed aan willen pakken gaat ook niet werken zolang er geen handhaving is.
Zo is veel spul in Nederland illegaal maar in België, Duitsland en Polen niet.
Tja, mensen gaan ook verhuizen naar Monaco, omdat daar het belastingklimaat veel beter is dan hier. En nu?

Kwestie van even de grens over, of toevallig een Pool kennen, en je kunt het gemakkelijk kopen. Hoe kan het dat bepaald spul hier niet door de keuring komt vanwege mogelijke gevaren, maar dat het in buurlanden wel gewoon verkocht kan worden?
Ik geloof dat je hiervoor exact al aangeeft waardoor het komt. Even de zinnen andersom zetten en je beantwoord je eigen vraag.

Nog een probleem is het in kaart brengen van gewonden/schade tijdens Oud en Nieuw. Jongeren zijn de meest kwetsbare groep wat betreft wonden, maar hoeveel van die jongeren gaan eerlijk melden dat een wond veroorzaakt is door illegaal vuurwerk?
Nogmaals, het hoeft niet eens illegaal vuurwerk te zijn. Ook legaal vuurwerk kan ook letsel en schade veroorzaken.

Een veel gehoord argument voor het verbieden van vuurwerk is dat je daarmee de pakkans van mensen met illegaal spul vergroot. Dat klopt natuurlijk, maar is het het waard om daarvoor iets compleet te verbieden? Probleem blijft namelijk bestaan. En dan kijk ik weer naar de Europese Unie. Trek vuurwerkregels gelijk voor de hele unie en je damt direct het probleem een heel stuk in.
Is ook niet waar. In NL is er momenteel gewoon géén handhaving hiervoor en daarom loopt het zo uit de klauwen. Natuurlijk kan je zwaardere straffen gaan bedenken, of als een klein kindje naar Brussel rennen omdat je het Europa-breed opgelost wil hebben, maar daarmee los je het probleem namelijk ook niet op. Ik snap niet dat mensen zo heilig in Europa geloven, dat zij alles wel even kunnen oplossen. Maar als er geen handhaving is, hebben die regels ook totaal geen nut, want de pakkans is gewoon 0.
Naar mijn idee valt de totale schade door legaal vuurwerk tijdens de afsteekperiode best wel mee. Natuurlijk vallen er gewonden, is er schade en wat rommel. Maar dat heb je met zo veel dingen. Moeten we dan ook maar verbieden? Denk aan alcohol, autorijden, fietsen, roken, bepaalde voetbalwedstrijden, etc.
Het door Europa laten regelen is ook geen oplossing.

Iedereen kijkt naar het totaalplaatje dat begin december begint, maar er zijn meerdere problemen die door elkaar heen lopen. Natuurlijk kun je 1 ding verbieden om alles proberen op te lossen, maar waarom niet kijken naar daadwerkelijke problemen en de oplossingen daarvoor?
Andere, zwaardere regels gaan alleen helpen, als er ook adequaat gehandeld kan worden door de mensen in het blauw bijvoorbeeld. Laten we dáár eerst eens beginnen en daarna eens kijken of de regels voldoende werken of niet, aangezien zelfs dat nu niet eens duidelijk is. En daardoor krijgen instanties als vuurwerkoverlast.nl een bestaansrecht.