Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Mede-auteur:
  • Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Het is weer eind van het jaar en is - ondertussen traditiegetrouw - het vuurwerk meldpunt geopend: www.vuurwerkoverlast.nl

In twee dagen tijd zijn er meer dan 7000 klachten binnengekomen.
Meer dan zevenduizend klachten zijn in twee dagen tijd bij meldpunt vuurwerkoverlast.nl binnengekomen dat zaterdag voor het vijfde jaar openging. Dat laat het digitale loket maandag weten.

De meeste meldingen gaan over overlast door vuurwerkbommen, gevolgd door klachten over "irritant supermarktvuurwerk", aldus het loket. Vooral het aantal klachten over supermarktvuurwerk, dat heel het jaar te koop is, is beduidend hoger dan voorgaande jaren, stelt GroenLinks-raadslid Arno Bonte, een van de initiatiefnemers.

Het meldpunt is een initiatief van dertig lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam, Den Haag en Groningen. Die willen in kaart brengen hoe groot de overlast door vuurwerk is. Vorig jaar kwamen zo'n 89.000 vuurwerkklachten binnen.

Bij het meldpunt kwamen rond de vorige jaarwisseling ook bijna 10.000 valse meldingen binnen. Die spam is er toen volgens Bonte "voor 99 procent uitgehaald".
Bron: http://www.nu.nl/jaarwiss...rwerkklachten-binnen.html

Wat mij opviel is dat de op een na grootste klacht supermarktvuurwerk is.
Oftewel: sterretjes, partypoppers en knalerwten.

Dit vuurwerk is heel het jaar te koop vanaf de leeftijd van 12 jaar.

Als dit serieus de op een na grootste klacht is(uitgaande dat er nog meer klachten in de lijst staan), waar klagen we dan over? Is het geluid van een knalerwt ondragelijk geworden? Kunnen we dan niet net zo goed een meldpunt voor alles wat er in en om een stad gebeurt openen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat meldpunt is er al, noemen we Facebook.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 09:34

Onbekend

...

Vergeet niet dat vuurwerkoverlast een eenzijdige site is. De mensen die graag vuurwerk willen hebben/zien vind je daar niet, en dus weet je niet hoeveel procent van de totale hoeveelheid mensen klagen.

Als er naast die 7.000 klachten ook 20.000 mensen zouden stemmen dat ze het vuurwerk juist wel leuk vinden (en 14 miljoen hebben geen mening) , is de hoeveelheid klachten zeer laag.

Aangezien de wetgeving al het afsteken van vuurwerk tijdens de rest van het jaar heeft verboden, kan je uit dat meldpunt alleen concluderen dat de handhaving van deze wetgeving soms te wensen over laat. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Benieuwd hoeveel van die meldingen uit de duim gezogen zijn, dat was vorig jaar namelijk ook het geval.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:48:

Als dit serieus de op een na grootste klacht is(uitgaande dat er nog meer klachten in de lijst staan), waar klagen we dan over? Is het geluid van een knalerwt ondragelijk geworden? Kunnen we dan niet net zo goed een meldpunt voor alles wat er gebeurt in en om een stad openen?
Zoals we overal zien in de samenleving klagen we graag en zijn we heel snel beledigd, geschrokken of boos.
Dus dit past prima wat mij betreft.
Plus vergeet niet dat deze site door specifieke politieke partijen is opgezet, met een bepaalde agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vergeet niet dat het meldingen zijn. Sommigen plaatsen een melding per knal, dat kan hard gaan.

Het gaat zoals ik het nu lees dan ook niet om echte objectieve overlast maar irritatie vanwege het feit dat er knalletjes zijn. Principiële overlast zullen we het maar noemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik kan alleen bedenken dat kids dat vuurwerk zouden gaan ombouwen voor rookbommen, maar dat kan ook het ganse jaar met goed verkrijgbare middelen.

Is er toevallig iemand hier die een melding gemaakt heeft? Ben erg benieuwd naar de beweegreden.

Zoals het er nu uit ziet zijn die 7000 meldingen inderdaad of principieel of omdat handhaving niet lukt en wat mij betreft beide ongegrond.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:51 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij zou het enorm schelen als knalvuurwerk uit de handel gehaald wordt. Volgens mij is 95%+ van de overlast en klachten over knalvuurwerk.

Een hoop mensen hebben niets tegen siervuurwerk, maar knalvuurwerk is volgens mij iedereen een doorn in het oog (behalve de groep pubers die het massaal afsteken).
JCE schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:17:
[...]

Vorig jaar impliceerde Geenstijl dat een hele hoop meldingen nep waren, en dat is iets heel anders.
offtopic:
Wat wel grappig is, want volgens mij is het merendeel van het 'nieuws' op Geenstijl nep :P

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 26-12-2016 11:19 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
JCE schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:17:
[...]

Vorig jaar impliceerde Geenstijl dat een hele hoop meldingen nep waren, en dat is iets heel anders.
Is niet alleen geimpliceerd door geenstijl. Groenlinks heeft werkelijk ~10.000 neppe meldingen weggefilterd.
anandus schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:18:
Volgens mij zou het enorm schelen als knalvuurwerk uit de handel gehaald wordt. Volgens mij is 95%+ van de overlast en klachten over knalvuurwerk.

Een hoop mensen hebben niets tegen siervuurwerk, maar knalvuurwerk is volgens mij iedereen een doorn in het oog (behalve de groep pubers die het massaal afsteken).
Probleem is vroegtijdig afgestoken vuurwerk. Hoe kan je anders zoveel meldingen hebben voordat het afgestoken mag worden? Het is hier constant raak op _dezelfde_ locaties. Blijkbaar is er geen capaciteit bij de politie om die mensen aan te pakken. Daarnaast is goedgebeurd knalvuurwerk helemaal niet zo luid. Alleen het illegale spul.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-12-2016 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:05
Onbekend schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:00:
Vergeet niet dat vuurwerkoverlast een eenzijdige site is. De mensen die graag vuurwerk willen hebben/zien vind je daar niet, en dus weet je niet hoeveel procent van de totale hoeveelheid mensen klagen.
Overlast is sowieso subjectief. Degene die de overlast voor een ander veroorzaakt is zich daar vaak niet van bewust.
Als er naast die 7.000 klachten ook 20.000 mensen zouden stemmen dat ze het vuurwerk juist wel leuk vinden (en 14 miljoen hebben geen mening) , is de hoeveelheid klachten zeer laag.
Dus als een groep mensen overlast ervaart en er is een grotere groep die dat als geen probleem ziet, moet die groep die overlast ervaart dat maar slikken? Lijkt mij een verkeerde gang van zaken. We hebben toch rekening met elkaar te houden in dit land.

En ik gun iedereen hun plezier, maar als anderen daar onevenredig veel last van hebben, dan gaat dat gewoon te ver.
Aangezien de wetgeving al het afsteken van vuurwerk tijdens de rest van het jaar heeft verboden, kan je uit dat meldpunt alleen concluderen dat de handhaving van deze wetgeving soms te wensen over laat. ;)
Handhaving laat inderdaad te wensen over, maar is ook lastig, want het moet wel op heterdaad zijn wil er iets van gemaakt worden.
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:15:
Zoals het er nu uit ziet zijn die 7000 meldingen inderdaad of principieel of omdat handhaving niet lukt en wat mij betreft beide ongegrond.
Wat mij betreft zijn beide terecht. Principieel omdat er dus mensen zijn die ongestraft de wet kunnen overtreden, maar ook omdat die op deze manier heel hard het plezier voor anderen wegnemen als ze zo doorgaan omdat er dan op een gegeven moment wel een verbod zal komen. En gebrekkige handhaving vind ik ook een prima reden om een klacht in te dienen, dan is er ten minste een signaal dat er iets niet goed gaat.
anandus schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:18:

Hoewel ik het wel zou toejuichen, denk ik niet dat het zal helpen, want dan wordt het wel ergens anders vandaan gehaald. Al kan het misschien op langere termijn wel de overlast verminderen omdat er dan toch duidelijk is dat het niet gewenst is, wat op den duur toch in een cultuurverandering kan resulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Transportman schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:22:
[...]

Wat mij betreft zijn beide terecht. Principieel omdat er dus mensen zijn die ongestraft de wet kunnen overtreden, maar ook omdat die op deze manier heel hard het plezier voor anderen wegnemen als ze zo doorgaan omdat er dan op een gegeven moment wel een verbod zal komen. En gebrekkige handhaving vind ik ook een prima reden om een klacht in te dienen, dan is er ten minste een signaal dat er iets niet goed gaat.
Het meldpunt heeft als doel het aantonen dat er een algeheel verbod moet komen en vuurwerk centraal moet worden afgestoken door professionals. Alle meldingen die vóór 31 December worden gedaan hebben hier niets mee te maken en toont iets geheel anders aan. Klachten over supermarktvuurwerk toont aan dat we elkaar helemaal geen beweegruimte gunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jarenlang is hier meerdere malen per week het hele jaar door ergens in de buurt siervuurwerk afgestoken. Elke keer harde knallen en mooi vuurwerk. Mijn katten waren daar niet blij mee, gelukkig is dat sinds dit jaar niet meer zo vaak aan de orde. Bij mijn vriendin wordt al maandenlang vlakbij hard knallend illegaal vuurwerk afgestoken, behoorlijk veel. Iedereen ergert zich daar aan, niemand die er iets aan doet.

Daarnaast is de lobby van de voorstanders van vuurwerk beter vertegenwoordigd in Den Haag dan de tegenstanders van vuurwerk. Als je het lijstje bekijkt van mensen met de meeste invloed zitten daar nauwelijks mensen bij die vanuit de milieubeweging / progressieve organisaties komen maar wel veel werkgevers en belangenorganisaties van die werkgevers.

En dus is het goed dat ook het andere geluid, de tegenstanders van vuurwerk, zich laten horen. En dat voorstanders zichzelf in de vingers snijden door het veelvuldig aanschaffen van illegaal vuurwerk en het te pas en te onpas afsteken van vuurwerk is toch echt hun eigen schuld. En dan zullen er best een heleboel zijn die zich netjes aan de regels houden, maar er zijn er gewoon teveel die dat niet doen.

En dan hebben het nog niet over de slachtoffers van vuurwerk die er ieder jaar weer zijn. Het is en het blijft gevaarlijk spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Fly-guy schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:05:
[...]
Zoals we overal zien in de samenleving klagen we graag en zijn we heel snel beledigd, geschrokken of boos.
Dus dit past prima wat mij betreft.
Plus vergeet niet dat deze site door specifieke politieke partijen is opgezet, met een bepaalde agenda.
Inderdaad, het wordt tijd dat er wordt geklaagd over de klagers.

Vuurwerk is een redelijk non-issue dat strafbaar is wanneer het te vroeg wordt afgestoken. En daar worden technische oplossingen voor bedacht waarbij je vervolgens wel de mankracht nodig zult hebben om te handhaven.
http://www.ad.nl/dossier-...uurwerkoverlast~ae0e0a9b/
Die microfoons meten een knal boven de 142 decibel, die gelijk wordt geregistreerd, zo laat hij op zijn beeldscherm zien. Binnen 10 seconden krijgen de aangesloten medewerkers van de gemeente en ook wijkagenten een melding binnen via een app of sms. ,,Vorig jaar ging dat nog per mail en dat vertraagt'', weet Van der Linden. ,,Dit gaat veel sneller, men kan gelijk reageren en ingrijpen als dat nodig is.''
Het initiatief van een meldpunt faalt op zoveel vlakken waarbij het grootste issue de teleurstelling is bij de burgers die hier energie insteken. In een heel vroeg stadium zet je op de agenda dat je extra mensen nodig zult hebben in de laatste week van december om ervoor te zorgen dat er genoeg blauw op straat is. Dat zal de gewone politie zijn, vrijwilligers en BOA's.
Technisch kun je vervolgens de mankracht gericht inzetten waarbij je vervolgens gelijk beboet en/of halt-traject instuurt.

Dit soort politiek internet-activisme waarbij burgers naar de mond wordt gepraat om vervolgens hun eigen bestaansrecht te rechtvaardigen zou in theorie niet mogelijk moeten zijn omdat het niets oplevert, de praktijk is een stuk weerbarstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Moet eerlijk zeggen dat we hier dit jaar ook minder (bijna zeer weinig te noemen)last van de vuurwerk-terreur hebben. In ieder geval tot nu toe dan.

Normaliter is het hier een complete oorlogszone vanaf half december, nu blijft het bij een paar knalletjes.

Ook de lokale traditie van het opblazen van brievenbussen staat blijkbaar op een laag pitje, want die is nog steeds heel...

Weet niet waarom het dit jaar opeens zo minder is? Misschien worden alle kinderen door hun moeder binnen gehouden ofzo? Of zitten ze allemaal voor wat anders bij Bureau Halt ofzo :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:43:
Normaliter is het hier een complete oorlogszone vanaf half december, nu blijft het bij een paar knalletjes.

Ook de lokale traditie van het opblazen van brievenbussen staat blijkbaar op een laag pitje, want die is nog steeds heel...

Weet niet waarom het dit jaar opeens zo minder is? Misschien worden alle kinderen door hun moeder binnen gehouden ofzo? Of zitten ze allemaal voor wat anders bij Bureau Halt ofzo :P
Hier is het helaas andersom, heb al twee brievenbussen mogen kopen. Ook het lawaai is veel erger dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoe doen ze dit in andere landen trouwens? Daar is vuurwerk afsteken op 31 december minder in trek.
In de VK mag je dacht ik het hele jaar door tot 23 uur legaal vuurwerk afsteken na aanvraag van een eenvoudige vergunning.

Is er niet een oplossing mogelijk waarbij er geen algeheel verbod is maar de aantrekkelijkheid omlaag gaan?

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 26-12-2016 11:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 09:34

Onbekend

...

Dus als een groep mensen overlast ervaart en er is een grotere groep die dat als geen probleem ziet, moet die groep die overlast ervaart dat maar slikken? Lijkt mij een verkeerde gang van zaken. We hebben toch rekening met elkaar te houden in dit land.

En ik gun iedereen hun plezier, maar als anderen daar onevenredig veel last van hebben, dan gaat dat gewoon te ver.
Vergeet niet dat dit niet alleen met vuurwerk maar ook bij heel veel andere zaken voor komt.

We hebben het maar te accepteren dat er:
- honden-en kattenstront op de stoep ligt en de eigenaars de beesten hun gang langen gaan. (en dan heb ik het niet over loslopende honden)
- dat je niet meer normaal in restaurants kunt eten zonder dat kinderen van anderen door het restaurant rennen en vliegen en de ouders er niets van zeggen.
- er altijd en overal wegwerkzaamheden zijn met snelheidsbeperkingen terwijl je nooit iemand aan het werk ziet.
- de jaarlijkse belastingen en prijsverhogingen met meer dan de inflatie worden verhoogt.
- dat je zomers niet in je tuin kunt zitten zonder in de stank van de barbecues van de buren kunt zitten.

Het meldpunt vuurwerk is hier dus ook een voorbeeld van dat we steeds minder dingen van elkaar accepteren en meteen gaan klagen en het jaar daarna weer gaan klagen i.p.v. ter plekken een oplossing te verzinnen.
Vuurwerkverboden welke nu nog steeds gelden werken dus schijnbaar niet, en ik verwacht dat een totaalverbod daar ook geen verandering in brengt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:48:

Als dit serieus de op een na grootste klacht is(uitgaande dat er nog meer klachten in de lijst staan), waar klagen we dan over? Is het geluid van een knalerwt ondragelijk geworden? Kunnen we dan niet net zo goed een meldpunt voor alles wat er in en om een stad gebeurt openen?
Ik zag gisteren anders een paar kids met succes een vuilnisbak in de fik krijgen met dat supermarktvuurwerk. Is echt niet alleen sterretjes en knalerwten, kijk maar: https://www.huismanvuurwerk.nl/cat.1-vuurwerk
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:30:
[...]

Het meldpunt heeft als doel het aantonen dat er een algeheel verbod moet komen en vuurwerk centraal moet worden afgestoken door professionals. Alle meldingen die vóór 31 December worden gedaan hebben hier niets mee te maken en toont iets geheel anders aan. Klachten over supermarktvuurwerk toont aan dat we elkaar helemaal geen beweegruimte gunnen.
Dit is weer de aloude discussie die elk jaar terug komt. "het moet toch kunnen"

Ik vraag me dan af waar die grens ligt voor mensen. Knalvuurwerk? Even lekker je 1200 watt autoradio opendraaien om 10 uur 's avonds? De baskast van de home cinema set tegen de muur met je buren zetten

We leven dicht opeen en veel mensen hebben de neiging om hun territorium af te bakenen met geluid. Niet iedereen stelt dat op prijs en dan krijg je irritatie.

Een oplossing is rekening houden met elkaar. Wat supermarktvuurwerk betreft, als je het een goed idee vind dat je kinderen dat kopen mogen ze het vast ook in je tuin afsteken, toch?

[ Voor 43% gewijzigd door Wijnands op 26-12-2016 12:03 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wijnands schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:56:
[...]

Ik zag gisteren anders een paar kids met succes een vuilnisbak in de fik krijgen met dat supermarktvuurwerk. Is echt niet alleen sterretjes en knalerwten
We hebben het over dit soort vuurwerk:
https://www.huismanvuurwerk.nl/cat.1-vuurwerk?page=1

Zullen we eens in de supermarkt kijken wat je daar kan kopen om een vuilnisbak in de fik te steken?
Hoe zat dat ook alweer met sigaretten en bosbranden?
Wijnands schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:56:
[...]
Een oplossing is rekening houden met elkaar. Wat supermarktvuurwerk betreft, als je het een goed idee vind dat je kinderen dat kopen mogen ze het vast ook in je tuin afsteken, toch?
Hoe ga je rekening met elkaar houden? Alles verbieden? Als kinderen over straat lopen met dat spul is dat toch echt een verantwoordelijkheid van de ouders.

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 26-12-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Supermarktvuurwerk/ Aldi ratelinten ( cat.1): http://www.dumpert.nl/med...ellinten_van_de_aldi.html
Als je er maar genoeg van gebruikt.....

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan natuurlijk ook zo zijn de voorstanders van vuurwerk bewust het meldpunt voeden met onterechte meldingen om zo de geloofwaardigheid aan te tasten. Dat zou me niet verbazen en is ook eenvoudig te organiseren via allerlei sites / social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:59:
[...]

We hebben het over dit soort vuurwerk:
https://www.huismanvuurwerk.nl/cat.1-vuurwerk?page=1

Zullen we eens in de supermarkt kijken wat je daar kan kopen om een vuilnisbak in de fik te steken?
Hoe zat dat ook alweer met sigaretten en bosbranden?
ja, gek genoeg vinden we het toch minder normaal als een paar 13 jarigen een fles wasbenzine en een aansteker komen halen. Veranderen ze ook niet in giechelende idioten van.
[...]

Hoe ga je rekening met elkaar houden? Alles verbieden? Als kinderen over straat lopen met dat spul is dat toch echt een verantwoordelijkheid van de ouders.
Beetje nadenken? Ik heb het ook dit jaar niet over verbieden, alleen over een beetje empathie. Als je het normaal vind dat je kinderen dit kopen waarom zou je ze niet aanmoedigen om dat op eigen terrein te gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:37

StM

Iets in de fik steken gaat trouwens nog een stuk beter met een aansteker en een oude krant... Vuurwerk is imo het probleem niet, maar het gedrag van mensen, zowel van degene die het afsteken als het constante gezanik er over.

We hebben nu een meldpunt om te klagen over iets dat al illegaal is zodat we een einde kunnen maken aan iets dat 6 of 8 uur per jaar legaal is. Juist 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
StM schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:06:
Iets in de fik steken gaat trouwens nog een stuk beter met een aansteker en een oude krant... Vuurwerk is imo het probleem niet, maar het gedrag van mensen, zowel van degene die het afsteken als het constante gezanik er over.
Oh ja, dat was ik even vergeten. Een kritische noot is meteen gezanik als het over vuurwerk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
StM schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:06:
...
We hebben nu een meldpunt om te klagen over iets dat al illegaal is zodat we een einde kunnen maken aan iets dat 6 of 8 uur per jaar legaal is. Juist 8)7
Klopt, zie mijn reactie boven.

Gebrek aan inzicht bij burgers dat het een gebrek aan handhaving is,
politici die zich in vreemde bochten wringen om hun eigen agenda waarbij ze met opzet het bovenstaand gegeven achterwege laten.

Vuurwerk is in beginsel verboden en verkoop en afsteken wordt jaarlijks gedoogd.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2016-10-17#Hoofdstuk2
artikel2.3.6
Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar.
En maar zeuren over een verbod dat er al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Iblies schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:15:
[...]
Klopt, zie mijn reactie boven.

Gebrek aan inzicht bij burgers dat het een gebrek aan handhaving is,
en een gebrek aan empathie
politici die zich in vreemde bochten wringen om hun eigen agenda waarbij ze met opzet het bovenstaand gegeven achterwege laten.

Vuurwerk is in beginsel verboden en verkoop en afsteken wordt jaarlijks gedoogd.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2016-10-17#Hoofdstuk2
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2016-01-02#BijlageII dat mag dus het hele jaar door
[...]

En maar zeuren over een verbod dat er al is.
En maar zeuren over een bedreiging voor nutteloze vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het duurt ook niet lang voordat de notoire zuurpruimen (voor en tegen) het topic weer gevonden hebben hè. Voor die kans- en zinloze cirkeldiscussie hadden we toch al een topic? :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Gonadan schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:30:
Het duurt ook niet lang voordat de notoire zuurpruimen (voor en tegen) het topic weer gevonden hebben hè. Voor die kans- en zinloze cirkeldiscussie hadden we toch al een topic? :')
Yup. En net zoals voorgaande jaren ben ik er nu alweer klaar mee. Vuurwerk mag en zo is het nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Het seizoen is pas begonnen zodra de bekende topics weer actief zijn :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Wijnands schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:32:
Vuurwerk mag en zo is het nu eenmaal.
Correctie: Vuurwerk mag, maar mag alleen afgestoken worden tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00. :Y)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Wijnands schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:18:
[...]

en een gebrek aan empathie

[...]
Nee hoor, gebrek aan tolerantie.
Makkelijk om te beweren dat er vuurwerk bestaat die het hele jaar mag worden afgestoken terwijl het niets voorstelt. Kaliumnitraat en poedersuiker is vele malen leuker en vrij te koop.
En maar zeuren over een bedreiging voor nutteloze vervuiling.
Je bedoelt de gesponsorde-EU-biefstuk in de winkel en sjoemel-diesels die subsidie hebben gekregen?

Zonder gekheid,
de bovenmatige focus op het afsteken van vuurwerk is ongezond. De samenleving heeft grotere uitdagingen dan het uitbannen van een eeuwenoud ritueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Valt carbid schieten hier eigenlijk ook onder?

Hebben hier iemand die daar met oud en nieuw altijd mee los gaat midden in de stad. Die knallen zal wel maar dat de ramen staan te trillen in de spongen, vind ik wel minder. Ook niet iemand die je even aanspreekt, heeft een autoriteitsprobleem en lag dit jaar nog op de stoep te stoeien met stadswachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wijnands schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:32:
Yup. En net zoals voorgaande jaren ben ik er nu alweer klaar mee. Vuurwerk mag en zo is het nu eenmaal.
Waarom besteed je er nog energie aan? Dit soort discussies zijn alleen leuk vanaf de zijlijn, of als katalysator. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-08 16:22

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

sambalbaj schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:42:
Nee, carbid schieten is cultureel erfgoed.

http://m.telegraaf.nl/bin...chieten-cultureel-erfgoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Het duurt ook niet lang voordat de notoire zuurpruimen (voor en tegen) het topic weer gevonden hebben hè.
Om te doen wat jij nu doet bedoel je?
:+
Hier nog geen last van vuurwerk.
Mag nog wel een tijdje zo blijven.

Voor oudjaar heb ik wel wat vuurwerk besteld.
Voornamelijk om mijn zoontje een plezier te doen en om hem bekend te maken met het afsteken van vuurwerk(!).
Stiekem ben ik trouwens wel voor een verbod op consumentenvuurwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:53
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:54:
Hoe doen ze dit in andere landen trouwens? Daar is vuurwerk afsteken op 31 december minder in trek.
In de VK mag je dacht ik het hele jaar door tot 23 uur legaal vuurwerk afsteken na aanvraag van een eenvoudige vergunning.

Is er niet een oplossing mogelijk waarbij er geen algeheel verbod is maar de aantrekkelijkheid omlaag gaan?
Die vergunning hoeft niet eens in de UK, kan het zo ophalen.
je hebt wel te maken met allerlei andere regeltjes (afsteken in je tuin, niet op straat e.d.)
Waag het niet om met sterretjes te lopen op straat... dat mag niet, le-vens-gevaarlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:53
sambalbaj schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:42:

Hebben hier iemand die daar met oud en nieuw altijd mee los gaat midden in de stad. Die knallen zal wel maar dat de ramen staan te trillen in de spongen, vind ik wel minder. Ook niet iemand die je even aanspreekt, heeft een autoriteitsprobleem en lag dit jaar nog op de stoep te stoeien met stadswachten.
Regelgeving van carbid schieten staat in de APV van je gemeente, vermoedelijk mag het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 14:12
Het vuurwerkverbod is een terugkerende discussie van de laatste jaren, immers is de kracht van het (illegale) vuurwerk met de jaren toegenomen en hiermee ook de omvang van het vandalisme plus de toegenomen herrie.

Nederland heeft meermaals zijn beklaag in Brussel gedaan maar die vinden het een narionaal probleem wat nationaal opgelost moet worden. Immers zijn er maar weinig landen in Europa waar rond de jaarwisseling zo veel geld wordt uitgegeven aan vuurwerk en waar boven normaal veel illegaal vuurwerk wordt verhandeld.

Persoonlijk denk ik dat je een deel van het vandalisme en de overlast terug kan dringen door zwaarder knalvuurwerk net als in Duitsland te verbieden en de illegale import hiervan zo goed als mogelijk terug te dringen. Iets waar de overheid overigens al langer mee bezig is maar erg lastig is. In China rollen ze elke gewenste knaller in elkaar zolang de Dollars blijven stromen en het Oostblok distribueerd vrolijk door omdat nieuwe wetten en regels in deze landen hoofdzakelijk in het belang van Nederland zijn en niks opleveren. En dan is het cirkeltje met Brussel weer rond.

Centraal geregelde vuurwerkshows is onmogelijk. Één omdat er simpelweg niet genoeg bedrijven en mankrachten zijn om in elke stad een centrale show te geven, laat staan ook in elk dorp. En twee, omdat vuurwerk in de cultuur van Nederland zit. Immers is ook hier geen land zo gek dat de nodige busjes in de zomer al druk tussen schimmige Europese adressen heen en weer rijden om de jaarlijke voorraden duur verhandelde oud en nieuw munitie in te slaan. Ik heb mij ooit laten vertellen dat deze handel dusdanig lucratief is dat zelfs het drugsmillieu hier zijn winsten in stopt omdat het rendement zeer aantrekkelijk is.

Resumerend zie ik persoonlijk geen simpele oplossing, er kan in de basis niet eens fatsoenlijk gehandhaafd worden door onderbezettingen en financiele tekortkomingen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een verbod is er al, centraal afsteken verandert niets aan het vandalisme. Men moet simpelweg gaan handhaven, maar daar zijn we in Nederland heel erg slecht in. Hard optreden mag niet en als het niet via een geautomatiseerde camera geregeld kan worden vindt men het al snel lastig.
Daniel36 schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:26:
Om te doen wat jij nu doet bedoel je?
:+
Hier nog geen last van vuurwerk.
Mag nog wel een tijdje zo blijven.

Voor oudjaar heb ik wel wat vuurwerk besteld.
Voornamelijk om mijn zoontje een plezier te doen en om hem bekend te maken met het afsteken van vuurwerk(!).
Stiekem ben ik trouwens wel voor een verbod op consumentenvuurwerk.
Nee die komen om de ander te overtuigen, ik kom slechts een lont in het kruitvat steken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]
Wat mij betreft is het antwoord ja. Uiteraard afhankelijk van de situatie, maar één van de grotere problemen in ons land is dat we tegenwoordig verwachten dat zodra ik overlast heb, de ander zich moet aanpassen.
Tolerantie en rekening houden gaat (als het goed is) twee kanten op, geven en nemen.

Dat betekent ook eens een oogje dicht knijpen als de buren een feestje door laten gaan na tien uur of als iemand nog een vuurpijl op zolder vindt en deze bij het slagen van zijn zoon in juli afsteekt.

Zelf heb ik niets met vuurwerk en heb daar redelijk overlast van. Sowieso als ze het gebruiken om te sarren en mijn spullen te vernielen, maar ook op de tijden dat het mag omdat mijn beesten er slecht op reageren.
Dat wil echter niet zeggen dat ik het dan maar verboden wil zien. Ik sla me wel door periode heen en, bij juist gebruik, weet dat er velen zijn die er wel plezier aan beleven.

Wie ben ik om een traditie te verbieden omdat ik overlast ervaar, hoe subjectief is mijn ervaring/overlast?
Ik kan mij ook aanpassen in plaats van altijd maar te klagen of verbieden.
Maar wat is onevenredig? Dat verschilt sowieso al per persoon en wat jij als onevenredig of zelfs maar als overlast op zich ervaart kan voor mij een groot feest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH143
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-08 17:19
Het lastige van deze discussie is dat over het algemeen het legale vuurwerk geen problemen geeft, maar dat juist het illegale vuurwerk het probleem is. Denk daarom ook dat verbieden weinig nut heeft.

Ik kan het me wel voorstellen dat mensen met huisdieren of mensen die zelf bang zijn voor vuurwerk voor een vuurwerkverbod zijn, alleen woon ik in een klein dorpje en dus is er hier (bijna) geen overlast. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 08:32
evilution schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:05:
Benieuwd hoeveel van die meldingen uit de duim gezogen zijn, dat was vorig jaar namelijk ook het geval.
En als je de veelklagers eruit vist...

Leuk en wel dit, maar niemand hecht toch enige waarde aan dit hippiecircus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:58

sapphire

Die-hard pruts0r

DH143 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:38:
Het lastige van deze discussie is dat over het algemeen het legale vuurwerk geen problemen geeft, maar dat juist het illegale vuurwerk het probleem is. Denk daarom ook dat verbieden weinig nut heeft.

Ik kan het me wel voorstellen dat mensen met huisdieren of mensen die zelf bang zijn voor vuurwerk voor een vuurwerkverbod zijn, alleen woon ik in een klein dorpje en dus is er hier (bijna) geen overlast. :+
Jep dit dus.

Ik had met m'n schoonmoeder ook een discussie gisteren. Die vond dat ze dat illegale vuurwerk nou maar eens moesten verbieden 8)7
Letterlijk 6x haar zin herhaald voor het kwartje viel, en mijn zwager maar lachen :'(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:12:
[...]

Jep dit dus.

Ik had met m'n schoonmoeder ook een discussie gisteren. Die vond dat ze dat illegale vuurwerk nou maar eens moesten verbieden 8)7
Letterlijk 6x haar zin herhaald voor het kwartje viel, en mijn zwager maar lachen :'(
Heheh :)
Maar ze heeft wel gelijk in principe.
Als het ook in Italië, Polen, enz. verboden word, EU-wide.

Je hebt altijd figuren die dan zeggen "ja maar drugs, wapens en nepgeld zijn ook illegaal en die kun je ook krijgen", yup maar dat betekend niet dat je het makkelijk moet houden.

Heb zelf een 3-tal Cobra 6 kunnen testen en potverdorie wat een kracht!
Dat is geen speelgoed en moet ver bij stoerdoenerij of agressieve types vandaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-08 13:26
Theo74 schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:31:
Immers zijn er maar weinig landen in Europa waar rond de jaarwisseling zo veel geld wordt uitgegeven aan vuurwerk en waar boven normaal veel illegaal vuurwerk wordt verhandeld.
In veel landen kan je dan ook gewoon het hele jaar door vuurwerk kopen, dus is het ook meer verspreid over het jaar.
Persoonlijk denk ik dat je een deel van het vandalisme en de overlast terug kan dringen door zwaarder knalvuurwerk net als in Duitsland te verbieden en de illegale import hiervan zo goed als mogelijk terug te dringen.
In onder andere belgie heb je ook zwaarder knal vuurwerk, en toch is er minder vandalisme. Zelfde geld voor polen, tsjechie ect. In nederland is zwaar knal vuurwerk al verboden, alleen is er makkelijk aan te komen.
Immers is ook hier geen land zo gek dat de nodige busjes in de zomer al druk tussen schimmige Europese adressen heen en weer rijden om de jaarlijke voorraden duur verhandelde oud en nieuw munitie in te slaan.
In vrijwel alle landen is dan ook zwaarder vuurwerk toegestaan, als dat vuurwerk hier ook wordt toegestaan is al 80/90% van het huidige illegaal vuurwerk ineens legaal. Daarbij kan je zoals gezegd in veel landen gewoon het hele jaar door vuurwerk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gonadan schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:45:
[...]
Nee die komen om de ander te overtuigen, ik kom slechts een lont in het kruitvat steken. :+
* Freee!! steekt die lont aan en begint te rennen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-08 09:55
Fly-guy schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:57:
[...]
Wat mij betreft is het antwoord ja. Uiteraard afhankelijk van de situatie, maar één van de grotere problemen in ons land is dat we tegenwoordig verwachten dat zodra ik overlast heb, de ander zich moet aanpassen.
Tolerantie en rekening houden gaat (als het goed is) twee kanten op, geven en nemen.

Dat betekent ook eens een oogje dicht knijpen als de buren een feestje door laten gaan na tien uur of als iemand nog een vuurpijl op zolder vindt en deze bij het slagen van zijn zoon in juli afsteekt.

Zelf heb ik niets met vuurwerk en heb daar redelijk overlast van. Sowieso als ze het gebruiken om te sarren en mijn spullen te vernielen, maar ook op de tijden dat het mag omdat mijn beesten er slecht op reageren.
Dat wil echter niet zeggen dat ik het dan maar verboden wil zien. Ik sla me wel door periode heen en, bij juist gebruik, weet dat er velen zijn die er wel plezier aan beleven.

Wie ben ik om een traditie te verbieden omdat ik overlast ervaar, hoe subjectief is mijn ervaring/overlast?

[...]
Maar wat is onevenredig? Dat verschilt sowieso al per persoon en wat jij als onevenredig of zelfs maar als overlast op zich ervaart kan voor mij een groot feest zijn.
toon volledige bericht
Klopt wij hebben een x aantal jaar geleden bij een familielid een paar siervuurwerk potten afgestoken bij het vieren van zijn diploma. Het betreft een vrijstaand huis met een ontiegelijk grote tuin (niemand heeft er last van).
Dit aangestoken rond een uurtje of 21:00, circa 30-45 minuten later stond de politie aan de deur. Situatie uitgelegd en een ''zware'' waarschuwing gekregen.

Van de andere kant liep ik vorige week met de hond, en iemand gooit vuurwerk uit het raam zo'n 3-4 meter van mij (en de hond dus) vandaan. Ja toen flipte ik ook en belde ik direct aan (wordt uiteraard niet open gedaan want papa en mama zijn niet thuis).
Ik kan niet mijn hond al 1 maand voor oud op nieuw binnen houden om empathie te tonen aan de kids die vuurwerk op straat / stoep moeten gooien.

Oftewel, wil je lekker het hele jaar door vuurwerk afsteken? Doe je ding, ik lig er niet wakker van, maar val er andere niet mee lastig.
Met oud op nieuw kan iedereen er rekening mee houden want dan gebeurd het gewoon, maar dezelfde fratsen uithalen de rest van het jaar is minder prettig..

Vroeger toen ik klein was en vuurwerk afsteken leuk vond gingen wij ook experimenteren; zelf vuurwerk maken. Maar wel ALTIJD onder toezicht en in onze eigen tuin, we mochten het dus ook gewoon doen maar niet buiten op straat.
Heb je kinderen die het ook leuk vinden om het te doen maar ga je het ze verbieden, tsja dan is de kans aanwezig dat ze het elders gaan doen en dus mensen ermee gaan lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:33:
En dan hebben het nog niet over de slachtoffers van vuurwerk die er ieder jaar weer zijn. Het is en het blijft gevaarlijk spul.
Zo gevaarlijk is vuurwerk op zichzelf niet, de meeste slachtoffers komen voort uit het verkeerd gebruik van vuurwerk. Denk aan te weinig afstand houden, in de hand houden, potten niet goed vast zetten die dan omvallen ect. Vooral het in de hand houden dat heeft dan ook grotendeels gezorgd voor het verbod op romijnse kaarsen en baby pijltjes.
Iblies schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:40:
Die microfoons meten een knal boven de 142 decibel, die gelijk wordt geregistreerd, zo laat hij op zijn beeldscherm zien. Binnen 10 seconden krijgen de aangesloten medewerkers van de gemeente en ook wijkagenten een melding binnen via een app of sms. ,,Vorig jaar ging dat nog per mail en dat vertraagt'', weet Van der Linden. ,,Dit gaat veel sneller, men kan gelijk reageren en ingrijpen als dat nodig is.''
Vorig jaar is er 1 persoon opgepakt door dat systeem blijkbaar met ruim 5000 meldingen, zie link.
https://www.youtube.com/watch?v=1cAitvW1DtU
Het probleem met dit systeem is dat als iemand 5 knallers meeneemt en afsteekt die persoon al lang weg is voor er ook maar iemand van de politie in de auto gestapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:19
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:15:
Ik kan alleen bedenken dat kids dat vuurwerk zouden gaan ombouwen voor rookbommen, maar dat kan ook het ganse jaar met goed verkrijgbare middelen.

Is er toevallig iemand hier die een melding gemaakt heeft? Ben erg benieuwd naar de beweegreden.

Ongegrond? Mmm OK. Ik heb zelf nog geen klacht ingediend maar zit er niet ver vanaf. Waarom zou ik het doen? Heel simpel. Mijn vrouw is spastisch, dat betekend ongecontroleerde spierspanning. Dat uit zich in onder andere dat ze nu al met haar 35e twee nieuwe heupen heeft omdat de spierspanning daar zo hoog was dat het gewricht in de verdrukking kwam.

Een andere uiting hiervan is bij plotselinge geluiden dat ze schrikt en dat alles in er keer aanspant. Ook als ze het aan ziet komen (die link is dus kapot). Daarom is vuurwerk een nachtmerrie voor haar.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:10
Webgnome schreef op maandag 26 december 2016 @ 17:35:
[...]

Ongegrond? Mmm OK. Ik heb zelf nog geen klacht ingediend maar zit er niet ver vanaf. Waarom zou ik het doen? Heel simpel. Mijn vrouw is spastisch, dat betekend ongecontroleerde spierspanning. Dat uit zich in onder andere dat ze nu al met haar 35e twee nieuwe heupen heeft omdat de spierspanning daar zo hoog was dat het gewricht in de verdrukking kwam.

Een andere uiting hiervan is bij plotselinge geluiden dat ze schrikt en dat alles in er keer aanspant. Ook als ze het aan ziet komen (die link is dus kapot). Daarom is vuurwerk een nachtmerrie voor haar.
Dit soort vergelijkingen willen we dus niet zien op GoT.

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-12-2016 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:19
Euhm NSB'r? Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Je doet net alsof iedereen in zijn jeugd rotjes heeft afgestoken, vuurtje heeft gemaakt of wat dan ook. Surprise , dat is dus niet het geval.

Je maakt vervolgens ook de fout door te stellen dat omdat het vroeger "normaal" was dat we het nu ook maar normaal moeten blijven vinden. Kijk naar de zwarte Pieten discussie. Daar wordt dit argument ook vaak aangehaald en het is al lang duidelijk dat er vroeger ook discussie over was.

[ Voor 44% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-12-2016 19:29 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ik dan toevallig wel, maar om de term die genoemd werd te gebruiken vind ik niet erg kies eerlijk gezegd.
En ik begrijp ook prima dat Webgnome om de genoemde reden de politie belt als men vuurwerk afsteekt op de niet toegestane tijden/dagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik merk wel weer dat er met twee maten gemeten wordt. Bij allerlei zaken is gebrek aan handhaving reden voor een volksopstand terwijl die hier bijna lijkt uit te breken als er wel gehandhaafd zou worden. Qua overtuiging sta ik er vrij genuanceerd in. Binnen de toegestane periode en zonder anderen (of dieren) in gevaar te brengen, heb ik er niet eens zoveel bezwaar tegen en het geeft nog een aantal mensen de kans om legaal hun brood te verdienen. Zoals het tegenwoordig de spuigaten uitloopt, zowel qua afsteken buiten de toegestane periode als medische kosten bij onschuldigen, begin ik ondertussen voorstander te worden van een totaalverbod voor consumentenvuurwerk. En in ieder geval ben ik een voorstander van strikte handhaving. Iedereen die voor de toegestane periode vuurwerk afsteekt, mag wat mij betreft tot na afloop van de toegestane periode ingesloten worden met verbeurdverklaring van alle vuurwerk dat hij (of zij, maar dat is zeldzaam) in bezit heeft. En dan heb ik het nog niet eens gehad over illegaal vuurwerk. Een totaalverbod zou handhaving hierop ook een stuk eenvoudiger maken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ja en als je vroeger gegrepen werd kreeg je een ongenadige knal voor harses, en thuis nog eentje. Of een halt projectje omdat iemand de politie belde.

Nu krijg je het kutsmoesje dat je het zelf vroeger ook deed en boze ouders aan de deur met hetzelfde zwakke kutsmoesje, alles beter dan met de opvoeding van je eigen kind te moeten bemoeien.

Dus gewoon een ram voor harses accepteren en dan nog sorrie daarna en het is net als vroeger. Wordt al iets minder aantrekkelijk zeker?

En het feit dat je zelf vroeger fouten gemaakt hebt moet ervoor zorgen dat je de volgende generatie niet weer dezelfde fouten laat maken. Je weet wel voortschreidend inzicht en zo.
Zo reageren hoeft ook niet.

Prettige kerst.

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-12-2016 19:34 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Wat een stelletje zuurpruimen zeg. Laat die koters even lekker knallen met oud jaar. Dan kan je overal wel een meldpunt voor maken. Gewoon zielig die lui.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

kobus71 schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:34:
Wat een stelletje zuurpruimen zeg. Laat die koters even lekker knallen met oud jaar. Dan kan je overal wel een meldpunt voor maken. Gewoon zielig die lui.
Even lekker met de jaarwisseling heb ik echt niet zoveel problemen mee. Ik heb wel problemen ermee als ik al drie weken voor de jaarwisseling geen nacht meer rustig kan slapen door de vuurwerkoverlast. En dan gooien ze dat knalvuurwerk ook nog vaak gericht naar voorbijgangers en dieren. En dat nog even afgezien van het feit dat ze veelal veel te zwaar (illegaal) vuurwerk afsteken. Tijd voor minimaal stricte handhaving en ondertussen bij voorkeur een totaalverbod (maakt strikte handhaving een stuk eenvoudiger, alle vuurwerk is dan namelijk illegaal behalve in handen van professionele showmensen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Triest dat er zo'n punt is. Tegenwoordig moet er overal een meldpunt van komen, omdat de helft van het land geen normen en waarden meer heeft en de andere helft altijd wat te zeuren wil hebben. Elk jaar weer meer regels voor burgers, daar ben ik geen voorstander van.

Ik vind dat er gewoon vuurwerk afgestoken kan worden, als er maar geen zaken vernield worden. Natuurlijk heb je altijd wel wat jeugd of oudere enthousiasts, die 's avonds al ver voor oud en nieuw (illegaal) vuurwerk afsteken. Het hoort bij de traditie. Ook weet ik dat het illegale knal vuurwerk steeds zwaarder wordt, maar ja den heb ik weer zoiets van als men er mee om kan gaan, dus zelf en andere geen schade berokkenen, dan kan ik er nog wel om lachen. En ja ik heb twee kinderen die dan 's nachts huilen, ik leg dit dan uit en ze gaan weer slapen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jumpman schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:41:
Triest dat er zo'n punt is. Tegenwoordig moet er overal een meldpunt van komen, omdat de helft van het land geen normen en waarden meer heeft en de andere helft altijd wat te zeuren wil hebben. Elk jaar weer meer regels voor burgers, daar ben ik geen voorstander van.
Ik ben ook geen voorstander van zo'n meldpunt, maar als het niet goedschiks kan, moet het maar kwaadschiks.
Ik vind dat er gewoon vuurwerk afgestoken kan worden, als er maar geen zaken vernield worden.
Tot zover ben ik het wel met je eens.
Natuurlijk heb je altijd wel wat jeugd of oudere enthousiasts, die 's avonds al ver voor oud en nieuw (illegaal) vuurwerk afsteken.
Als het beperkt blijft tot die avond heb ik daar ook niet zoveel problemen mee. Helaas begint de overlast tegenwoordig al voor Sinterklaas en dat vind ik wel veel te gortig.
Het hoort bij de traditie.
Ook tradities zijn onderhevig aan verandering. Helaas verandert deze in negatieve zin. Men begint steeds eerder. Daar moet hoognodig een eind aan komen.
Ook weet ik dat het illegale knal vuurwerk steeds zwaarder wordt, maar ja den heb ik weer zoiets van als men er mee om kan gaan, dus zelf en andere geen schade berokkenen, dan kan ik er nog wel om lachen.
Dat ze zichzelf schade berokkenen, kan ik zelfs nog vrede mee hebben. Ik trek de streep bij het schade berokkenen aan anderen.
En ja ik heb twee kinderen die dan 's nachts huilen, ik leg dit dan uit en ze gaan weer slapen.
Als het bij die ene nacht zou blijven, is er niet zoveel aan de hand. Als je al drie weken voor de jaarwisseling 's nachts uit bed moet omdat je kinderen van de vuurwerkoverlast gaan huilen, is er wat mij betreft een grens ruimschoots overschreden.

Samenvattend: Ondertussen ben ik door alle gedonder een groot voorstander van een totaalverbod. Niet omdat ik per sé tegen vuurwerk ben, maar ik ben wel tegen de overlast en het gebrek aan handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 07:05
Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:20:
Een totaalverbod zou handhaving hierop ook een stuk eenvoudiger maken.
Wat maakt de controle van 31 december 18:00 uur t/m 1 januari 6 uur lastiger dan bijvoorbeeld op 28 december?

Volgens mij heeft het maar één reden dat er matig tot niet gecontroleerd wordt en dat is dat de politie er geen prioriteit van maakt of te weinig mankracht heeft. Maar zolang er personen met een cobra6 op straat lopen zij een pakkans hebben van <5%, tja, dan houdt het wel een beetje op.

En dan kunnen de regels wel aangepast worden, maar het schiet gewoon niets op. Tel daarbij op dat er een hele grote groep mensen het wel leuk vinden en de goede lijden onder de kwade. Dan maak jij jezelf ook niet populair bij de bevolking.

Maar moet zeggen, vind het dit jaar ook echt reuze meevallen. Het zijn een paar klappen maar dat is het wel. Vorig jaar begon het al halverwege november/begin december. Zelf koop ik amper vuurwerk. Af en toe leg ik geld in voor een gezamenlijke vuurwerk (siervuurwerk, cake). Deze is illegaal, maar nog nooit problemen gehad en is veel mooier. Hoe vaak er wel niet potten van die legale Diamond Collection zijn omgevallen of niet afgegaan zijn, dat is echt treurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:39:
[...]

Even lekker met de jaarwisseling heb ik echt niet zoveel problemen mee. Ik heb wel problemen ermee als ik al drie weken voor de jaarwisseling geen nacht meer rustig kan slapen door de vuurwerkoverlast. En dan gooien ze dat knalvuurwerk ook nog vaak gericht naar voorbijgangers en dieren. En dat nog even afgezien van het feit dat ze veelal veel te zwaar (illegaal) vuurwerk afsteken. Tijd voor minimaal stricte handhaving en ondertussen bij voorkeur een totaalverbod (maakt strikte handhaving een stuk eenvoudiger, alle vuurwerk is dan namelijk illegaal behalve in handen van professionele showmensen).
Klinkt alsof je gewoon meer toezicht nodig hebt op straat, en geen algemeen verbod op vuurwerk in het hele land. Maar ja, dat soort nuance is minder aantrekkelijk dan " overal en altijd verbieden!!!11".

Ik heb er in ieder geval weinig trek in om professionele vuurwerkshows te gaan moeten bezoeken. Verplicht je eigen straat uit, hutje mutje staan op plein X of Y, en dan ipv lekker van je eigen oliebollen genieten, de zooi uit de keuken van het dichtsbijzijnde restaurant eten voor 10,-.

Nee, doe mij maar lekker vuurwerk van de buurt. Dan neem ik die twee rotjes per dag de week vantevoren wel op de koop toe.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ah, illegaal vuurwerk, hier kan ik ook wel over meepraten...

Achter de tuin waar ik woon is een slootje en meteen aan de andere kant een combinatie van een bus en fietstunnel. Die fietstunnel is uiteraard de "ideale plek" voor ettertjes om illegale granaten af te steken. Ja, granaten want het spul dat ze daar afsteken is allang geen normaal vuurwerk mee.

Dat begint zo in september als de eerste explosieven mee zijn genomen van vakantie, in oktober en november escaleert het en in december woon ik min of meer in een oorlogszone. Bij die tunnel staat een plastic prullenbak die onderhand ergens in november of begin december letterlijk wordt gesmolten. Daarmee bedoel ik letterlijk dat het enige dat overblijft een beetje gesmolten plastic bij de poot is. Dat kan de gemeente weer gaan repareren. Sinds een jaar of twee proberen ze niet eens meer te vervangen voor het nieuwe jaar. Duurde toch maximaal een week voordat de plastic scherven van wat eens een prullenbak was door de tunnel liggen. Was ook leuk toen die nog van metaal was. Lag ook aan stukken. Fiets er dan maar eens langs zonder je banden te slopen.

Nu ben ik echt niet iemand die snel schrikt of een goede explosie niet kan waarderen. Verre van zoals sommige die andere topics in dit subforum volgen zullen weten. Dit is alleen een heel ander verhaal. Van de zwaarste explosieven trillen de ramen gewoon en de schokgolf voel je in je lichaam. Soms komen de ettertjes even heel vroeg of laat nog een bom afsteken zodat je wakker schrikt wat ook altijd fijn is. De lokale huisdieren schrikken zich ook kapot wat ook nogal zielig is.

Handhaving faalt systematisch. De lokale wijkagent is een ronduit waardeloos figuur die in de 8 jaar dat dit nu speelt, elk jaar weer, niet in staat is gebleken om er ooit eens eentje te betrappen. Sinds kort lijken er meer agenten actief te zijn vanuit het lokale bureau maar nog geen resultaat. De explosies gaan door. Dat extra inzet wel nodig is blijkt uit het feit dat familie die aan de andere kant van de gemeente woont, een paar kilometer verder, de explosies ook horen en er ook van schrikken. De rookwolken die ervan afkomen zijn ook niet mals. Soms krijg je wolken van een 10 meter breed en een aantal meter hoog die de tunnel uitkomen. Gevaarlijk is het ook omdat de ettertjes soms het spul gewoon de tunnel ingooien of in de bustunnel gooien. Ik heb wel eens gehad dat als ik 30 seconden eerder de tunnel in was gelopen ik een explosief in mijn gezicht had gehad. Leuk vooruitzicht. Over de bustunnel hoef ik het maar niet te hebben als het daar misgaat als er net een bus aan komt rijden...

Toch heb ik weinig met het meldpunt. Ik zou absoluut voor een vuurwerkverbod zijn, vind er onderhand niks meer aan, maar zo melden op internet gaat dit niet afdwingen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Ik ben toch niet de enige die een dusdanig laag vertrouwen in de samenleving heeft dat een centrale vuurwerkshow nooit goed kan gaan? :X

- Mensen willen op oudejaarsavond zich nog wel eens een flinke slok in de kraag gieten. Logistiek kan dat nog wel wat problemen opleveren...
- De klapjosties met zwaar illegaal vuurwerk zullen het vast ook wel stoer vinden om hun explosieven af te laten gaan midden in het toekijkende publiek. Die laten zich echt niet tegenhouden omdat het ineens.... ehh... extra illegaal is. De gevolgen laten zich wel raden en de vogels zijn gevlogen in de mensenmassa als de kruitdampen zijn opgetrokken.

De hele crux rond de regels van vuurwerk nu is handhaving. En dat is het gene waar het nu, om diverse redenen, aan schort. En ook al wordt al het vuurwerk illegaal zie ik dat niet veranderen. Integendeel. Ik denk dat het vuurwerk wat je 'in het wild' tegen zal komen dan alleen maar zwaarder zal worden. Qua hoeveelheid minder, maar zwaarder.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het meldpunt is niet eens meer serieus te nemen. Dat is inmiddels een verzamelplaats van ik-ben-overal-tegen-mensen geworden. Het illegale vuurwerk zou veel harder aangepakt moeten worden en legaal vuurwerk misschien iets aantrekkelijker.

Als Achterhoeker ben ik fel tegen een totaalverbod en georganiseerd vuurwerk. Da's echt weer zo'n schijnoplossing uit de grote stad... Als je dat hier zou doen, dan moet je een kilometer of 15 rijden voor zo'n georganiseerd vuurwerk. Dat werk lekker nadat je een paar borrels hebt gedronken en fijn geproost hebt met een groot glas champagne. Hoeveel drankrijders zou dat opleveren?! Of lekker dronken met de fiets brievenbussen omtrappen... Het jaar erop beginnen de notoire zeurders met een Weg-Met-Drank-Op-Oudjaarsavond-Meldpunt... Dan gaan we drank verbieden en het jaar erop gaat met op de fiets met een flesje Fristi naar het saaie georganiseerde vuurwerk (als dat nog niet is wegbezuinigd) en trappen we uit pure verveling een paar brievenbussen om. Het jaar erop verbieden we verveling???

Je snapt hopelijk waar ik naartoe wil?! Alles verboten machen is ook geen oplossing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

DaniëlWW2 schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:19:
Ah, illegaal vuurwerk, hier kan ik ook wel over meepraten...

Achter de tuin waar ik woon is een slootje en meteen aan de andere kant een combinatie van een bus en fietstunnel. Die fietstunnel is uiteraard de "ideale plek" voor ettertjes om illegale granaten af te steken. Ja, granaten want het spul dat ze daar afsteken is allang geen normaal vuurwerk mee.

Dat begint zo in september als de eerste explosieven mee zijn genomen van vakantie, in oktober en november escaleert het en in december woon ik min of meer in een oorlogszone. Bij die tunnel staat een plastic prullenbak die onderhand ergens in november of begin december letterlijk wordt gesmolten. Daarmee bedoel ik letterlijk dat het enige dat overblijft een beetje gesmolten plastic bij de poot is. Dat kan de gemeente weer gaan repareren. Sinds een jaar of twee proberen ze niet eens meer te vervangen voor het nieuwe jaar. Duurde toch maximaal een week voordat de plastic scherven van wat eens een prullenbak was door de tunnel liggen. Was ook leuk toen die nog van metaal was. Lag ook aan stukken. Fiets er dan maar eens langs zonder je banden te slopen.

Nu ben ik echt niet iemand die snel schrikt of een goede explosie niet kan waarderen. Verre van zoals sommige die andere topics in dit subforum volgen zullen weten. Dit is alleen een heel ander verhaal. Van de zwaarste explosieven trillen de ramen gewoon en de schokgolf voel je in je lichaam. Soms komen de ettertjes even heel vroeg of laat nog een bom afsteken zodat je wakker schrikt wat ook altijd fijn is. De lokale huisdieren schrikken zich ook kapot wat ook nogal zielig is.

Handhaving faalt systematisch. De lokale wijkagent is een ronduit waardeloos figuur die in de 8 jaar dat dit nu speelt, elk jaar weer, niet in staat is gebleken om er ooit eens eentje te betrappen. Sinds kort lijken er meer agenten actief te zijn vanuit het lokale bureau maar nog geen resultaat. De explosies gaan door. Dat extra inzet wel nodig is blijkt uit het feit dat familie die aan de andere kant van de gemeente woont, een paar kilometer verder, de explosies ook horen en er ook van schrikken. De rookwolken die ervan afkomen zijn ook niet mals. Soms krijg je wolken van een 10 meter breed en een aantal meter hoog die de tunnel uitkomen. Gevaarlijk is het ook omdat de ettertjes soms het spul gewoon de tunnel ingooien of in de bustunnel gooien. Ik heb wel eens gehad dat als ik 30 seconden eerder de tunnel in was gelopen ik een explosief in mijn gezicht had gehad. Leuk vooruitzicht. Over de bustunnel hoef ik het maar niet te hebben als het daar misgaat als er net een bus aan komt rijden...

Toch heb ik weinig met het meldpunt. Ik zou absoluut voor een vuurwerkverbod zijn, vind er onderhand niks meer aan, maar zo melden op internet gaat dit niet afdwingen...
toon volledige bericht
Aan de ene kant snap ik wel dat je je behoorlijk ergert als je in zo'n wijk woont, maar gaat een algemeen verbod dan helpen, behalve dat je er "normale" mensen mee lastig valt?

Het is nu al verboden om vuurwerk af te steken buiten een hele kleine periode, dus wat gaat het opleveren om een nog strenger verbod in te stellen? Wat ze nu met vuurwerk uitspoken, doen ze volgend jaar met je autobanden, en het jaar daarop met een baksteen door je ruit. Een vuurwerkverbod is symptoombestrijding. Het onderliggende probleem is gewoon een groep jeugd die totaal los staat van de samenleving.

Daar gaat een vuurwerkverbod niks aan doen, behalve dan dat jijzelf ook op 31 december geen lol meer hebt met vuurwerk, maar de rest van het jaar nog steeds wordt lastig gevallen op wat voor manier dan ook.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gonadan schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:09:
Vergeet niet dat het meldingen zijn. Sommigen plaatsen een melding per knal, dat kan hard gaan.
Vergeet niet dat sommige klachten ook dubbel kunnen komen. Iemand die een of twee straten verderop woont en diezelfde knal ook meldt. ;)
DaniëlWW2 schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:19:
Handhaving faalt systematisch.

Ik zou absoluut voor een vuurwerkverbod zijn, vind er onderhand niks meer aan, maar zo melden op internet gaat dit niet afdwingen...
Je spreekt jezelf tegen. De handhaving faalt systematisch, dan weet je dat een totaal verbod ook niet gaat werken. :)

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2016 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
LED-Maniak schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:30:
[...]

Het toont aan dat het met normen en waarden in ieder geval droevig gesteld is. Supermarktvuurwerk buiten de geldende tijden is gewoon illegaal, dat moeten we niet met de mantel der liefde bedekken en valt niet onder de beweegruimte.
Onbekend schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:54:
[...]

Vergeet niet dat dit niet alleen met vuurwerk maar ook bij heel veel andere zaken voor komt.

We hebben het maar te accepteren dat er:
- honden-en kattenstront op de stoep ligt en de eigenaars de beesten hun gang langen gaan. (en dan heb ik het niet over loslopende honden)
- dat je niet meer normaal in restaurants kunt eten zonder dat kinderen van anderen door het restaurant rennen en vliegen en de ouders er niets van zeggen.
- er altijd en overal wegwerkzaamheden zijn met snelheidsbeperkingen terwijl je nooit iemand aan het werk ziet.
- de jaarlijkse belastingen en prijsverhogingen met meer dan de inflatie worden verhoogt.
- dat je zomers niet in je tuin kunt zitten zonder in de stank van de barbecues van de buren kunt zitten.
Ik kan eerlijk gezegd je lijst niet echt plaatsen binnen de context van deze discussie, omdat 2 punten volgen uit beleid (belasting/prijsverhogingen en werkzaamheden waar niets lijkt te gebeuren), 1 helemaal niet over iets dat illegaal is gaat (barbecues), 1 weliswaar niet illegaal maar zwaar irritant (kinderen in het restaurant), en blijft alleen het stukje hondenstront niet opruimen over. En daar speelt wel redelijk hetzelfde als hier bij vuurwerk, er is niet voldoende toezicht op.
Het meldpunt vuurwerk is hier dus ook een voorbeeld van dat we steeds minder dingen van elkaar accepteren en meteen gaan klagen en het jaar daarna weer gaan klagen i.p.v. ter plekken een oplossing te verzinnen.
Vuurwerkverboden welke nu nog steeds gelden werken dus schijnbaar niet, en ik verwacht dat een totaalverbod daar ook geen verandering in brengt.
Dus moeten we maar accepteren dat mensen de wet overtreden en dat anderen daar last van hebben?
Fly-guy schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:57:
[...]
[...]
Die tolerantie is er al, door het afsteken van bepaalde soorten vuurwerk op 31 december te tolereren en daarbuiten niet. Maar dat lijkt steeds meer te verschuiven naar steeds eerder en steeds harder.
Dat vind ik op zich twijfelachtig, maar zit nog net aan de acceptabele kant. Maar dat illegale dat nu al afgestoken wordt is dat zeer zeker niet.

Ik denk ook niet dat een algeheel vuurwerkverbod de oplossing is, maar zwijgen is ook niet de oplossing. Van mensen die zich niet kunnen gedragen mag wat gezegd worden.
McBoom schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:32:
- De klapjosties met zwaar illegaal vuurwerk zullen het vast ook wel stoer vinden om hun explosieven af te laten gaan midden in het toekijkende publiek. Die laten zich echt niet tegenhouden omdat het ineens.... ehh... extra illegaal is. De gevolgen laten zich wel raden en de vogels zijn gevlogen in de mensenmassa als de kruitdampen zijn opgetrokken.
Je moet wel compleet achterlijk zijn (heb er geen andere woorden voor) als je denkt dat zoiets stoer is.
CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:44:
Je spreekt jezelf tegen. De handhaving faalt systematisch, dan weet je dat een totaal verbod ook niet gaat werken. :)
Voordeel bij een algeheel verbod is wel dat iedereen met vuurwerk meteen duidelijk in overtreding is (want waarvoor kan je anders vuurwerk hebben?), en niet zoals nu kan beweren dat net gekocht te hebben, of even een kleine hoeveelheid die voor een vriend is naar hem toe brengt.

Wat me wel opvalt is dat de voorstanders van vuurwerk het wel goed lijken te praten hier dat er nu al flinke knallen te horen zijn. Die houding lijkt mij de situatie alleen maar te verergeren, want de de klapjosties van McBoom kunnen daarvan het idee krijgen dat wat ze doen wel oké is en dus nog eerder en harder gaan knallen, tegenstanders zullen daar nog harder over klagen en de voorstanders klagen dan weer dat de tegenstanders zo klagen en dat ze zich aanstellen, waarmee de cirkel rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Transportman schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:02:
[...]

Het toont aan dat het met normen en waarden in ieder geval droevig gesteld is. Supermarktvuurwerk buiten de geldende tijden is gewoon illegaal, dat moeten we niet met de mantel der liefde bedekken en valt niet onder de beweegruimte.
Supermarktvuurwerk (ofwel Cat 1 vuurwerk genoemd) mag heel het jaar worden afgestoken en worden verkocht. De enige maar die eraan vasthangt is dat het geen overlast mag veroorzaken, maar dit geldt voor eigenlijk alles wat men doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voordeel bij een algeheel verbod is wel dat iedereen met vuurwerk meteen duidelijk in overtreding is (want waarvoor kan je anders vuurwerk hebben?), en niet zoals nu kan beweren dat net gekocht te hebben, of even een kleine hoeveelheid die voor een vriend is naar hem toe brengt.

Wat me wel opvalt is dat de voorstanders van vuurwerk het wel goed lijken te praten hier dat er nu al flinke knallen te horen zijn. Die houding lijkt mij de situatie alleen maar te verergeren, want de de klapjosties van McBoom kunnen daarvan het idee krijgen dat wat ze doen wel oké is en dus nog eerder en harder gaan knallen, tegenstanders zullen daar nog harder over klagen en de voorstanders klagen dan weer dat de tegenstanders zo klagen en dat ze zich aanstellen, waarmee de cirkel rond is.
Tja, is het dan illegaal vuurwerk afsteken of illegaal vuurwerk afsteken? ;) :+

Ik denk dat men daar nu mee in de maag zit; het kan net zo goed (an sich) legaal vuurwerk zijn, wat illegaal (te vroeg dus) wordt afgestoken, of dat het illegaal vuurwerk is, wat ook nog eens illegaal wordt afgestoken. ;)

Eén ding is duidelijk, momenteel is het in elk geval illegaal afgestoken. Ook is de wet erg duidelijk in wat wel legaal vuurwerk is en wat niet. Zoals DanielWW2 al aangaf; de handhaving faalt. En hard ook.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2016 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
AMEN!
Precies die reden dat ik van tolerant tov vuurwerk een groot voorstander ben geworden van een volledig verbod. Spijtig voor de goedwillenden, maar de kwaadwillenden en klapjosties hebben het gewoon totaal bedorven. En die voorstanders, die nu zo klagen, mogen eens lekker zelf in de spiegel kijken hoe het zover heeft kunnen komen. Ondertussen heb ik gewoon schoongenoeg van de vuurwerkterreur. Dus niet alleen een totaalverbod, maar gooi het alsjeblieft meteen op de lijst van erkende terroristische activiteiten.
CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:06:
[...]
Zoals DanielWW2 al aangaf; de handhaving faalt. En hard ook.
De overheid hanteert verkeerde prioriteiten bij handhaving. Alles, waar de overheid geautomatiseerd geld mee kan vangen bij handhaving, wordt gedaan, de rest wordt nagelaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Freee!! op 26-12-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:10:
De overheid hanteert verkeerde prioriteiten bij handhaving. Alles, waar de overheid geautomatiseerd geld mee kan vangen bij handhaving, wordt gedaan, de rest wordt nagelaten.
Heb je hier ook enige onderbouwing voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:10:
Precies die reden dat ik van tolerant tov vuurwerk een groot voorstander ben geworden van een volledig verbod. Spijtig voor de goedwillenden, maar de kwaadwillenden en klapjosties hebben het gewoon totaal bedorven. En die voorstanders, die nu zo klagen, mogen eens lekker zelf in de spiegel kijken hoe het zover heeft kunnen komen. Ondertussen heb ik gewoon schoongenoeg van de vuurwerkterreur. Dus niet alleen een totaalverbod, maar gooi het alsjeblieft meteen op de lijst van erkende terroristische activiteiten.
Ik denk zelf dat door een totaal verbod er alleen maar meer illegaal spul de grens over komt, dat gaat alleen werken als het in alle landen verboden wordt.

Ik ben een voorstander van legaal consumenten vuurwerk, en heb een hekel aan mensen die al 2/3 weken eerder (meestal illegaal) vuurwerk afsteken.
1. Omdat ze het voor de mensen die zich wel kunnen gedragen verpesten.
2. Omdat ik (net als vele andere) graag wil slapen, de hond wil kunnen uitlaten, ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 03:38
Ik ben jarenlang van mening geweest dat iedereen zich niet zo aan moet stellen.
Maar nu, gaan de vuurwerkfanaten gewoon veels te ver met cobra's afsteken in woonwijken.
Het draagvlak wordt daardoor heel snel minder en minder, tot er een algemeen verbod komt.
Dat hebben ze dan aan hun eigen gedrag te danken. Plus daarbij hebben tijdens oud en nieuw degenen die wel vuurwerk kopen en daar ook gewoon mee kunnen wachten tot oudjaarsdag, dan ook niets meer.

Ik wil wel de kanttekening zetten dat het vroegtijdig afsteken en afsteken van zwaar vuurwerk, gewoon onder handhaving valt. Ik kan wel begrijpen dat je de decemberweken geen grote aantallen politieagenten bereid zult vinden daar overuren voor te draaien, maar toch is het eigenlijk wel hun werk daar handhavend tegen op te treden. Je kunt mij niet vertellen dat wanneer een groepje jongeren een wijk terroriseert met cobra's gedurende meer dan een half uur, je die niet makkelijk kunt vinden. Als ik zelf over straat loop zie ik zo wie het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:17:
[...]
Heb je hier ook enige onderbouwing voor? :)
Ja hoor, maar dat gaat wel lichtelijk off-topic. Kijk maar eens in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 14
Er wordt voornamelijk gecontroleerd op snelheid (gemakkelijk te automatiseren), ook als dat eigenlijk nergens op slaat, en bumperklevers en hand-held telefoneren (om maar twee voorbeelden van echt gevaarlijk gedrag te noemen) wordt totaal niet op gecontroleerd. En dat patroon is ondertussen vrij eenvoudig op meerdere terreinen terug te vinden.
erik91 schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:21:
[...]
Ik denk zelf dat door een totaal verbod er alleen maar meer illegaal spul de grens over komt, dat gaat alleen werken als het in alle landen verboden wordt.
Die kans is in eerste instantie zeer zeker aanwezig. Maar omdat vuurwerk dan altijd illegaal is, is er een stuk minder discussie over de marges en kan de politie iets gerichter en harder optreden en dat al bij bezit zonder direct gebruik. Het probleem blijft handhaving.
Ik ben een voorstander van legaal consumenten vuurwerk, en heb een hekel aan mensen die al 2/3 weken eerder (meestal illegaal) vuurwerk afsteken.
1. Omdat ze het voor de mensen die zich wel kunnen gedragen verpesten.
2. Omdat ik (net als vele andere) graag wil slapen, de hond wil kunnen uitlaten, ect.
Helaas ben ik van dat standpunt weggeraakt door de vuurwerkterreur.

[ Voor 42% gewijzigd door Freee!! op 26-12-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:22:
Ja hoor, maar dat gaat wel lichtelijk off-topic. Kijk maar eens in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 14
Er wordt voornamelijk gecontroleerd op snelheid (gemakkelijk te automatiseren), ook als dat eigenlijk nergens op slaat, en bumperklevers en hand-held telefoneren (om maar twee voorbeelden van echt gevaarlijk gedrag te noemen) wordt totaal niet op gecontroleerd. En dat patroon is ondertussen vrij eenvoudig op meerdere terreinen terug te vinden.
Dus omdat het in het verkeer geautomatiseerd word, wat geautomatiseerd kán, geldt dat gelijk voor de gehele handhaving? :? Dat is echt te kort door de bocht. ;) Grootste probleem is namelijk de bureaucratie voor de overige bekeuringen.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08 15:36
Iedereen die hier voor een verbod van consumentenvuurwerk is moet zich realiseren dat de knallers waar men zich zo aan loopt te ergeren al niet legaal zijn en al helemaal niet legaal voor 18:00 31 december afgestoken mogen worden. Ga je consumentenvuurwerk verbieden dan is er alleen nog maar illegaal spul te krijgen en zal het naar mij idee misschien nog wel erger worden. De straffen op illegaal vuurwerk zijn al bizar hoog in vergelijking met andere vergrijpen, deze verhogen slaat imho nergens op. Het enige wat voor de mensen die zich er aan lopen te ergeren zal helpen is hele strikte actieve handhaving op vroegtijdig afsteken en daar is blijkbaar geen capaciteit voor.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:23:
[...]
Dus omdat het in het verkeer geautomatiseerd word, wat geautomatiseerd kán, geldt dat gelijk voor de gehele handhaving? :?
Ik zeg niet dat dat gelijk voor de gehele handhaving geldt, maar het valt me op meerdere terreinen wel op. Dit is toevallig het meest sprekende voorbeeld.
Dat is echt kort door de bocht. ;)
Misschien is er een reden als mensen wat minder genuanceerd worden :(
Grootste probleem is namelijk de bureaucratie voor de overige bekeuringen.
Dan moet er eens wat aan die vervloekte bureaucratie gedaan worden. Kafka had het niet eens meer kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:30:
Misschien is er een reden als mensen wat minder genuanceerd worden :(
Dus ik moet nuanceren, zodat jij een bepaald iets kan generaliseren? Ik zou eerder minderen met generaliseren in dit geval. :)
Dan moet er eens wat aan die vervloekte bureaucratie gedaan worden. Kafka had het niet eens meer kunnen verzinnen.
Jep, mee eens, maar ja, helaas, wordt lastig. Want naar mijn weten is de wetgeving eromtrent niet gewijzigd en is er geen geld gekomen om meer blauw op straat te krijgen, want er moest immers gereorganiseerd worden naar de Nationale Politie toe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:22:
[...]
Die kans is in eerste instantie zeer zeker aanwezig. Maar omdat vuurwerk dan altijd illegaal is, is er een stuk minder discussie over de marges en kan de politie iets gerichter en harder optreden en dat al bij bezit zonder direct gebruik. Het probleem blijft handhaving.
Het probleem van een totaal verbod hier is dat je in veel landen het hele jaar door vuurwerk kan kopen, en de politie onmogelijk alle grensovergangen het hele jaar in de gaten kan houden.
Mathijs schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:21:
Je kunt mij niet vertellen dat wanneer een groepje jongeren een wijk terroriseert met cobra's gedurende meer dan een half uur, je die niet makkelijk kunt vinden. Als ik zelf over straat loop zie ik zo wie het zijn.
Ik denk dat er weinig zijn die een half uur illegaal vuurwerk afsteken op dezelfde plek, wat het dus extra lastig maakt om er wat tegen te doen.
Daarbij als je ze dan ziet dan kan je er een foto/filmpje van maken en naar de politie gaan. Als je geluk hebt doen ze er wat mee, want zelfs bij een ongeval (geen letsel, lichte schade) komen ze lang niet altijd kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:34:
[...]
Dus ik moet nuanceren, zodat jij een bepaald iets kan generaliseren? Ik zou eerder minderen met generaliseren in dit geval. :)
Jij hoeft van mij niet te nuanceren, ik laat me tegenwoordig graag ongenuanceerd uit over de overheid.
Jep, mee eens, maar ja, helaas, wordt lastig. Want naar mijn weten is de wetgeving eromtrent niet gewijzigd en is er geen geld gekomen om meer blauw op straat te krijgen, want er moest immers gereorganiseerd worden naar de Nationale Politie toe. ;)
Misschien moeten we eens iets aan die ongeveer 250 klapjosties in Den Haag doen. Het probleem is dat het grootste deel zal zeggen dat ze gekozen zijn (en dat is nog waar ook volgens de huidige regels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Freee!! schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:40:
Misschien moeten we eens iets aan die ongeveer 250 klapjosties in Den Haag doen. Het probleem is dat het grootste deel zal zeggen dat ze gekozen zijn (en dat is nog waar ook volgens de huidige regels).
Vraag is echter in hoeverre de 'wisseling van de wacht' (figuurlijk bedoeld dus) gaat helpen bij de oplossing van het probleem. :) Zie Rutte en het Oekraïne verdrag bijvoorbeeld. Ik denk niet dat onder iemand anders een ander woord eruit had gekomen.

Maar goed, dat is wel offtopic voor deze discussie, denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CH40S schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:43:
[...]
Vraag is echter in hoeverre de 'wisseling van de wacht' (figuurlijk bedoeld dus) gaat helpen bij de oplossing van het probleem. :) Zie Rutte en het Oekraïne verdrag bijvoorbeeld. Ik denk niet dat onder iemand anders een ander woord eruit had gekomen.

Maar goed, dat is wel offtopic voor deze discussie, denk ik.
Oekraïne is inderdaad off-topic, maar die "wisseling van de wacht" zou misschien tenminste iets kunnen doen wat betreft de handhaving van de huidige regels omtrent vuurwerk en dat is wel on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat zou kunnen, maar ik neem aan, dat er ook gekeken gaat worden naar de klachten zelf. Veel zullen dan wegvallen, want zijn meerdere meldingen over 1 knal, omdat Jan en Alleman een klacht kan indienen over 1 en dezelfde knal. Uiteindelijk hou je dus een handje vol verschillende (gegronde) klachten over. Bekijk je dat vervolgens over heel NL gezien, dan is het gewoonweg te laag denk ik om er iets mee te kunnen doen. Vervelend voor degenen die wél gemeld hebben etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:22
Volgens mij is het gewoon de Nederlandse mentaliteit. 'Het mag niet, maar er is niemand die me pakt dus ik doe het gewoon.' Geldt voor vuurwerk, hardrijden, door rood fietsen, afval dumpen, etcetera. Zorg je ervoor dat er binnen vijf minuten een politieagent staat dan houdt het snel op. En dan niet dat slappe gezeik van 'we kunnen niet aanwijzen wie van de drie het was, dus we doen niks' Oké, dat is juridisch gezien dubieus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online

[...]

Dat vind ik op zich twijfelachtig, maar zit nog net aan de acceptabele kant. Maar dat illegale dat nu al afgestoken wordt is dat zeer zeker niet.

[...]

Ik denk ook niet dat een algeheel vuurwerkverbod de oplossing is, maar zwijgen is ook niet de oplossing. Van mensen die zich niet kunnen gedragen mag wat gezegd worden.
Daar verschillen wij duidelijk van mening over. Hier is plek zat om vuurwerk af te steken zonder daar iemand lastig me te vallen. Een als ze dat daar doen heb ik er totaal geen probleem mee. Ja het knalt, maar ach, wat boeit het? Ja, het is tegen de wet, maar ach, wie val je ermee lastig.
Anders wordt het als ze het in een woonwijk doen of bij personen of dieren.

Bij mij is de wet niet heilig, de grens ligt bij overlast. En ik weet dat dat heel subjectief is en dat ik bijzonder makkelijk ben. Ook het niet wonen als ratten bij elkaar in de Randstad zal meespelen, dus mijn mening zal 180 graden anders zijn vergeleken met anderen en dat maakt het zo moeilijk.
[...]
Al het vuurwerk wat je nu hoort is illegaal (dat supermarkt spul hoor je nauwelijks), dus wat is het verschil met een algemeen verbod? Alleen die drie dagen dat het verkocht mag worden kun je ze dan daarop pakken, maar als ze dat de hele maand december al niet lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-08 08:12
erik91 schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:38:
Het probleem van een totaal verbod hier is dat je in veel landen het hele jaar door vuurwerk kan kopen, en de politie onmogelijk alle grensovergangen het hele jaar in de gaten kan houden.
Dat zie je nu al in grensgebieden. Vanaf oktober woon ik in Tilburg 's avonds en in het weekend in een artillerieschietkamp. Als ik alle knallen zou melden die ik heb gehoord (n.b. het kan mij niet boeien, dus ik vind het geen overlast en meld dus niets), dan denk ik dat ik in m'n eentje al zo'n 1000 meldingen had kunnen doen sinds oktober.
Punt is dat als het vuurwerk eenmaal in handen van de gebruiker is, handhaving nooit een oplossing kan zijn. De politie is immers altijd te laat. Volgens mij zijn er twee mogelijke oplossingsrichtingen: mentaliteitsverandering bewerkstelligen of de illegale invoer zoveel mogelijk beperken.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Elk jaar vuurwerk om 12 uur snacht`s wanneer het nieuwe jaar zich aandoet, vergelijk ik met :

Elk jaar 1 uur lang met z`n allen gaan messenwerpen. (1 uurtje gevaarlijk doen moet kunnen.)

Elk jaar 1 uur lang met z`n allen je boxen in 1 van je ramen naar buiten gericht zetten en dan zo hard mogelijk jouw liedjes afspelen. (want totale kakofonie is gezellig)

Elk jaar 1 uur lang met z`n allen je vuilnis gebruiken als confetti. (want dat is mooi man, en iemand anders maakt de straat wel weer schoon)

Iedereen voor zich vuurwerk is: gevaarlijk, muzikaal/ritmisch storend wat geluid betreft, en gewoon niet mooi, en laat ook nog eens vreselijk veel troep achter.

Vuurwerk is leuk als professionals dat doen en er een plan achter zit en anders is het gewoon bullshit.

Als je toch vuurwerk wil zien/genieten ga dan naar Valencia tijdens het Fallas Festival (begin tot half Maart) en ik durf te wedden dat je nooit meer in je leven zelf vuurwerk afsteekt, omdat dat gewoon nergens meer op slaat.

Mascleta overdag (bijna elke dag voor ongeveer drie weken)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mascleta Vicente Caballer - Fallas de Valencia 2010

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mascletà 17 de Marzo Fallas 2016 - Pirotecnia Caballer FX

Vuurwerk s`avonds (niet elke dag, s`weekens en vooral de laatste drie dagen)

Bekijk op YouTube
LAS FALLAS FESTIVAL 2011 - Fireworks in Valencia

Bekijk op YouTube
Fallas de Valencia 2013 - Fuegos artificiales - Nit del Foc - Ricardo Caballer

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
friggler schreef op maandag 26 december 2016 @ 21:05:
[...]

Supermarktvuurwerk (ofwel Cat 1 vuurwerk genoemd) mag heel het jaar worden afgestoken en worden verkocht. De enige maar die eraan vasthangt is dat het geen overlast mag veroorzaken, maar dit geldt voor eigenlijk alles wat men doet.
Dat wist ik niet, ik moet ook eerlijk toegeven dat ik vorige week dus ook raar stond te kijken in de supermarkt toen daar al vuurwerk lag, maar dit verklaard dat allemaal.
Fly-guy schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:21:
[...]

Daar verschillen wij duidelijk van mening over. Hier is plek zat om vuurwerk af te steken zonder daar iemand lastig me te vallen. Een als ze dat daar doen heb ik er totaal geen probleem mee. Ja het knalt, maar ach, wat boeit het? Ja, het is tegen de wet, maar ach, wie val je ermee lastig.
Anders wordt het als ze het in een woonwijk doen of bij personen of dieren.

Bij mij is de wet niet heilig, de grens ligt bij overlast. En ik weet dat dat heel subjectief is en dat ik bijzonder makkelijk ben. Ook het niet wonen als ratten bij elkaar in de Randstad zal meespelen, dus mijn mening zal 180 graden anders zijn vergeleken met anderen en dat maakt het zo moeilijk.
Ik denk dat onze meningen wel degelijk een stuk overlappen, in niemandsland waar niemand er last van heeft is het natuurlijk een ander verhaal dan midden in een woonwijk, maar ook in een woonwijk zullen weinig mensen overlast ervaren van echt siervuurwerk dat op de juiste manier wordt afgestoken (ik zou er geen melding van maken en het laten gaan). Maar zodra het om van die zware knallers gaat of vuurwerk dat juist richting mensen wordt afgeschoten kan ik me voorstellen dat er bij mensen toch een afkeer ontstaat richting al het vuurwerk.
[...]
Al het vuurwerk wat je nu hoort is illegaal (dat supermarkt spul hoor je nauwelijks), dus wat is het verschil met een algemeen verbod? Alleen die drie dagen dat het verkocht mag worden kun je ze dan daarop pakken, maar als ze dat de hele maand december al niet lukt...
Dat is inderdaad ook zo, het zou alleen de bewijslast een stukje versimpelen, maar ja, als er niet gehandhaafd wordt op het moment dat het nodig is, zal ook een algeheel verbod niets oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
enchion schreef op maandag 26 december 2016 @ 22:27:
Iedereen voor zich vuurwerk is: gevaarlijk, muzikaal/ritmisch storend wat geluid betreft, en gewoon niet mooi.
Gevaarlijk als het verkeerd gebruikt wordt. En mooi is voor iedereen verschillend.
Vuurwerk is leuk als professionals dat doen en er een plan achter zit en anders is het gewoon bullshit.
Ook voor iedereen verschillend.
Als je toch vuurwerk wil zien/genieten ga dan naar Valencia tijdens het Fallas Festival (begin tot half Maart) en ik durf te wedden dat je nooit meer in je leven zelf vuurwerk afsteekt, omdat dat gewoon nergens meer op slaat.
Ik heb professionele shows gezien (niet valencia) en steek nog elk jaar. Ken iemand die er wel geweest is en die steekt ook nog steeds af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
erik91 schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:00:
[...]

Gevaarlijk als het verkeerd gebruikt wordt. En mooi is voor iedereen verschillend.
Ook bij correct gebruik zitten er risico's aan vuurwerk, maar dat is natuurlijk bij wel meer dingen zo dat ook bij correct gebruik er nog steeds risico's aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
erik91 schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:00:
[...]

Vuurwerk is ALTIJD gevaarlijk, je hebt nl:

Jezelf niet onder controle (alcohol + onoplettendheid/afleiding omdat je buurman ook aan het afsteken is)
De producent van het vuurwerk niet onder controle (en indien jij wel, je buurman natuurlijk niet.)
Je kinderen/familie/enzzz... niet onder controle. (en indien jij wel, je buurman natuurlijk niet.)
De windrichting/weer niet onder controle.

Alle veiligheids eisen die professionals nemen, worden nooit door ook maar 1 nieuwjaars afsteker in acht genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
enchion schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:10:
[...]

Jezelf niet onder controle (alcohol + onoplettendheid/afleiding omdat je buurman ook aan het afsteken is)
De producent van het vuurwerk niet onder controle (en indien jij wel, je buurman natuurlijk niet.)
Je kinderen/familie/enzzz... niet onder controle. (en indien jij wel, je buurman natuurlijk niet.)

Alle veiligheids eisen die professionals nemen, worden nooit door ook maar 1 nieuwjaars afsteker in acht genomen.
Tja, maar dat geldt voor bijvoorbeeld fietsen of wandelen op straat ook. Zijn dat dingen die we ook maar niet meer moeten doen dan? Nu zal wel het argument komen dat we dat moeten doen om bijvoorbeeld bij de supermarkt of op werk/school te komen, maar het zijn ook dingen die we voor ons plezier doen (hardlopen, wielrennen). Ook maar mee ophouden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
friggler schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:14:
[...]

Tja, maar dat geldt voor bijvoorbeeld fietsen of wandelen op straat ook. Zijn dat dingen die we ook maar niet meer moeten doen dan? Nu zal wel het argument komen dat we dat moeten doen om bijvoorbeeld bij de supermarkt of op werk/school te komen, maar het zijn ook dingen die we voor ons plezier doen (hardlopen, wielrennen). Ook maar mee ophouden dan?
Fietsen+Wandelen zijn we gewend als fietser/wandelaar en als medeweggebruiker die daarmee om moet zien te gaan dus hebben we daar geen problemen mee.

Vuurwerk doen we maar 1 keer per jaar dus zijn we niet gewend dus gebruiken we het met de kennis/knowhow van een gemiddelde zombie/"alsof je voor het eerst op de fiets stapt". (dus gevaarlijk)

Als wij 1 keer flinke storm hebben per jaar is er miljoenen schade, als noord australie storm heeft is er nagenoeg geen schade, omdat ze die situatie gewend zijn en daar op ingespeeld zijn.

Het is onlogisch een traditie te hebben waar men niet op ingespeeld is die ook nog eens gevaarlijk is. (en waar we dus ook al grote/ernstige problemen/calamiteiten hebben gehad)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Elk jaar vuurwerk om 12 uur snacht`s wanneer het nieuwe jaar zich aandoet, vergelijk ik met :

Elk jaar 1 uur lang met z`n allen gaan messenwerpen. (1 uurtje gevaarlijk doen moet kunnen.)

Elk jaar 1 uur lang met z`n allen je boxen in 1 van je ramen naar buiten gericht zetten en dan zo hard mogelijk jouw liedjes afspelen. (want totale kakofonie is gezellig)

Elk jaar 1 uur lang met z`n allen je vuilnis gebruiken als confetti. (want dat is mooi man)

Iedereen voor zich vuurwerk is: gevaarlijk, muzikaal/ritmisch storend wat geluid betreft, en gewoon niet mooi, en laat ook nog eens vreselijk veel troep achter.

Mascleta overdag (bijna elke dag voor ongeveer drie weken)
[video]
[video]

Vuurwerk s`avonds (niet elke dag, s`weekens en vooral de laatste drie dagen)
[video]
[video]
toon volledige bericht
Dit leest wel heel zuur weg zeg. Je vergelijkingen gaan ook mank. Vuurwerk, als je een beetje nadenkt, is niet te vergelijken met meswerpen. Voor de rest doe je vooral alsof jouw mening voor iedereen moet gelden.

Onzin.

Professioneel vuurwerk is mooi, maar dikwijls ook op locaties waar je niet lekker even een uur staat te kijken, terwijl je in een paar stappen weer thuis bent. Ook is professioneel vuurwerk zeker niet altijd mooier dan het vuurwerk in je buurt. Ja, het is goed gecoördineerd, en heel gecontroleerd, maar het is velen malen mooier als je overal om je heen vuurwerk ziet klappen. Boeiend dat het dan niet afgestemd is. Doe mij maar die prachtige chaos van licht overal, en het buurjongetje dat voor de eerste keer een wondertol op straat mag gooien.

Dat een paar idioten het voor de rest verpesten, dat zie je overal terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbr_22
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:23
Ik hou zelf van vuurwerk maar ik kan me ook heel goed inleven in mensen die niet van vuurwerk houden. Ik begrijp dat mensen het irritant vinden als ze op 1 december al knallen horen alsof het oud en nieuw is. Maar ik vind dat het ook aan je eigen instelling ligt. Als je je aan elke knal helemaal kapot ergert en je er 10 min over aan het praten bent dan doe je jezelf ook wat aan! Dingen slopen met vuurwerk of al volop het hele jaar knallen praat ik zeker niet goed maar ik vind dat we elkaar ook iets moeten gunnen!

Note;
Volgend jaar veranderd de wetgeving in België waardoor er daar ook geen harde nitraten meer verkocht mogen worden. Laten we eerst eens kijken of dat effect heeft!

[ Voor 14% gewijzigd door Tbr_22 op 27-12-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tbr_22 schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:59:
Ik hou zelf van vuurwerk maar ik kan me ook heel goed inleven in mensen die niet van vuurwerk houden. Ik begrijp dat mensen het irritant vinden als ze op 1 december al knallen horen alsof het oud en nieuw is. Maar ik vind dat het ook aan je eigen instelling ligt. Als je je aan elke knal helemaal kapot ergert en je er 10 min over aan het praten bent dan doe je jezelf ook wat aan! Dingen slopen met vuurwerk of al volop het hele jaar knallen praat ik zeker niet goed maar ik vind dat we elkaar ook iets moeten gunnen!
Tja, aan de andere kant; afsteken mag meestal pas vanaf 31-12 12:00, hoe moeilijk kan het zijn om vanaf dat moment vuurwerk pas af te gaan steken en tot die tijd het fatsoen te hebben om te wachten? Als je vanaf dat moment afsteekt, zal je niemand horen, waarom moet het zoveel eerder al?

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2016 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:44

SomerenV

It's something!

Het grote probleem is dat héél veel mensen er aan voorbij gaan dat veel problemen met daadwerkelijk overlast (harde geluiden, vandalisme, brandstichting) niet veroorzaakt worden door legaal spul. Ook Vuurwerkoverlast.nl begint compleet verkeerd op de website:
Steeds meer mensen storen zich aan de vuurwerkoverlast rond Oud en Nieuw. De overlast wordt vooral veroorzaakt door harde knallen, te vroeg afgestoken vuurwerk en onveilige situaties op straat.

Jaarlijks zorgt vuurwerk voor miljoenen euro's aan schade en honderden gewonden. Daarom hebben 30 lokale GroenLinks-fracties het initiatief genomen voor het meldpunt vuurwerkoverlast.nl.

Met de meldingen op vuurwerkoverlast.nl willen de initiatiefnemers de omvang van het probleem in kaart brengen. Ze pleiten voor een jaarwisseling waarbij vuurwerk alleen nog door professionals wordt afgestoken.
Ja, er is nogal wat overlast rond Oud en Nieuw, en ja, dat moet aangepakt worden. Echter heeft Oud en Nieuw daar helemaal niks mee te maken. Ze willen de omvang van het probleem in kaart brengen, maar het probleem is in deze periode illegaal vuurwerk.
Illegaal betekent dat een handeling of het gedrag van een persoon in strijd is met de wet. Houdt iemand zich niet aan de regels van de wet, dan wordt er gesproken van een strafbaar feit.
Dat probleem kun je enkel indammen door regels binnen de Europese Unie. Zo is veel spul in Nederland illegaal maar in België, Duitsland en Polen niet. Kwestie van even de grens over, of toevallig een Pool kennen, en je kunt het gemakkelijk kopen. Hoe kan het dat bepaald spul hier niet door de keuring komt vanwege mogelijke gevaren, maar dat het in buurlanden wel gewoon verkocht kan worden?

Nog een probleem is het in kaart brengen van gewonden/schade tijdens Oud en Nieuw. Jongeren zijn de meest kwetsbare groep wat betreft wonden, maar hoeveel van die jongeren gaan eerlijk melden dat een wond veroorzaakt is door illegaal vuurwerk? Een veel gehoord argument voor het verbieden van vuurwerk is dat je daarmee de pakkans van mensen met illegaal spul vergroot. Dat klopt natuurlijk, maar is het het waard om daarvoor iets compleet te verbieden? Probleem blijft namelijk bestaan. En dan kijk ik weer naar de Europese Unie. Trek vuurwerkregels gelijk voor de hele unie en je damt direct het probleem een heel stuk in.

Naar mijn idee valt de totale schade door legaal vuurwerk tijdens de afsteekperiode best wel mee. Natuurlijk vallen er gewonden, is er schade en wat rommel. Maar dat heb je met zo veel dingen. Moeten we dan ook maar verbieden? Denk aan alcohol, autorijden, fietsen, roken, bepaalde voetbalwedstrijden, etc.

Iedereen kijkt naar het totaalplaatje dat begin december begint, maar er zijn meerdere problemen die door elkaar heen lopen. Natuurlijk kun je 1 ding verbieden om alles proberen op te lossen, maar waarom niet kijken naar daadwerkelijke problemen en de oplossingen daarvoor?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-08 19:14

Barrycade

Through the...

Voor binkies van 14-28 jaar blijkbaar erg lastig. Dat zijn die gasten die nu die nitraten afsteken.

Die geven de normale afstekers een slechte naam want de ergeraars denken dat dat vuurwerk is. En scheren de hele boel over 1 kam.

Maar als we geen vuurwerk hebben krijgen we andere zaken.

Want om 12 uur braaf aan de kamille thee nippen en de spelt oliebollen gebakken in koud geperste quinoa olie met biologische rietpoedersuiker consumeren thuis zal niet een topper worden schat ik zo in.

Dus dan gaan we vreugde vuren maken. (He is dat niet de auto van de buurman....) of het oud holland 's bushokje slopen (als je ze nog kan vinden).

Maar velen roepen dat we naar de klote gaan in de land. Dat klopt. Maar wel aan het ergeren aan anderen en het opleggen van minderheidsmeningen aan de zwijgende meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Transportman schreef op maandag 26 december 2016 @ 23:06:
[...]

Ook bij correct gebruik zitten er risico's aan vuurwerk, maar dat is natuurlijk bij wel meer dingen zo dat ook bij correct gebruik er nog steeds risico's aan zitten.
Uiteraard zitten er risico's aan, maar dat maakt het inderdaad niet gevaarlijker als oversteken op een zebrapad.
http://nos.nl/artikel/215...nrijding-op-zebrapad.html
[...]

Alcohol --> verkeerd gebruik van vuurwerk, hierbij is het vuurwerk niet gevaarlijk dus.
Producent --> Daarom altijd minimaal de schot hoogte aan afstand bewaren, zodat zelfs als een pot omvalt je veilig staat. Het is nu de jaren 90 ook niet meer, vuurwerk is van een stuk betere kwaliteit als vroeger.
Afleiding --> Wij steken iig om en om met de buren af, zodat je ook van elkaars vuurwerk kan genieten. Wederom is het niet het vuurwerk wat hier gevaarlijk zou zijn.
Kinderen/familie --> Staan bij ons altijd op voldoende afstand, zo niet mogen ze lekker van binnen gaan kijken, is gewoon goede opvoeding / afspraken maken.
De windrichting --> Weer afstand bewaren.

En ja zelfs dan kan het misgaan, maar goedgekeurd vuurwerk is net zoals bij goedgekeurde auto's 99% veilig.
SomerenV schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 00:25:
[...]

Dat probleem kun je enkel indammen door regels binnen de Europese Unie. Zo is veel spul in Nederland illegaal maar in België, Duitsland en Polen niet. Kwestie van even de grens over, of toevallig een Pool kennen, en je kunt het gemakkelijk kopen. Hoe kan het dat bepaald spul hier niet door de keuring komt vanwege mogelijke gevaren, maar dat het in buurlanden wel gewoon verkocht kan worden?
In 2017 komen er in de EU regels voor vuurwerk, opgedeeld in 4 categorieen. Vrijwel de hele EU kiest voor kat 3, waar NL kat 2 kiest met daarbij nog wat extra regels.
SomerenV schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 00:25:
Nog een probleem is het in kaart brengen van gewonden/schade tijdens Oud en Nieuw. Jongeren zijn de meest kwetsbare groep wat betreft wonden, maar hoeveel van die jongeren gaan eerlijk melden dat een wond veroorzaakt is door illegaal vuurwerk?
Of wat dacht je van het in de hand houden omdat het "stoer" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In het kader van de kansloze vergelijkingen. Exact hetzelfde geldt voor deelnemen aan het verkeer. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 4 Laatste