ronald245 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 04:14:
imho sla je hier de plank volledig mis. natuurlijk loop ik even een blokje om als ik een groep van 20 hangjongeren zie staan, ongeacht de afkomst. natuurlijk krijg ik de neiging om groepen te mijden, waar ik in het verleden slechte ervaringen mee heb gehad. Ben ik dan, als witte nederlander slecht geintegreerd? of zijn bepaalde groepen, al dan niet door eigen handelen, bekend komen te staan als risicogroepen.
ZenTex schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 05:37:
Holy sh*t
Jammer Albantar, I las jouw berichten graag ondanks dat we van mening verschillen, maar dit is zo verkeerd...
Nederlanders zijn niet genoeg geïntegreerd? In de Nederlandse cultuur?
Serieus?

Nederland is een multiculturele samenleving met inwoners van vele verschillende etniciteiten. Als je kijkt naar in welke mate mensen in hun sociale kring omgaan met mensen van andere etniciteiten (een mooie maat voor integratie - als een soort van tegenovergestelde van segregatie), is het klip en klaar dat de etniciteit die het meest gesegregeerd leeft (en dus het minst geintegreerd is), blanke Nederlanders zijn. Wij wonen meestal in wijken met vrijwel alleen andere blanke Nederlanders, onze kinderen sturen we het liefst naar scholen met ook zo veel mogelijk blanke Nederlanders, zal ik nog doorgaan?
Wij hebben een verkeerd idee van integratie, dat integratie is dat nieuwkomers hun cultuur volledig laten varen en helemaal opgaan in de Nederlandse cultuur. Een puur eenzijdig proces. Maar integratie moet van twee kanten komen. Wij, blanke Nederlanders, moeten ons realiseren dat die nieuwkomers met andere culturen ook Nederlanders zijn. Integratie is een wisselwerking, die van twee kanten moet komen. We moeten niet passief blijven zitten en verwachten dat de nieuwkomers zich bij ons aansluiten - we moeten ook actief de toenadering zoeken. En daar schort het nogal aan.
Hoe je het ook wendt of keert, de demografie in Nederland is de afgelopen decennia sterk veranderd. Krampachtig vasthouden aan ons idee van hoe Nederland vroeger was is het tegenovergestelde van integratie. En het duwt de nieuwkomers juist weg waardoor zij ook slechter integreren - maar ondanks dat doen veel van hun tenminste nog wel moeite om te integreren.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:01:
Ik moet zeggen dat het mij behoorlijk de keel begint uit te hangen om van een
moderator (

) te horen dat
the root of all evil blijkbaar de blanke Nederlanders zijn. We zijn racistisch (bewust én onbewust!) en nu zijn we ook nog eens slecht geïntegreerd in ons eigen land. Wat je allemaal blijft uitkramen is naar mijn mening gewoon ontzettend racistisch en past niet op een forum als GoT.
Dan lees je niet goed. Ik heb helemaal nooit gezegd dat wij blanke Nederlanders "the root of all evil" zijn. Maar we hebben wel een verantwoordelijkheid, die wij niet nemen omdat we collectief oogkleppen op hebben. Ik schijn slechts een licht in de schaduw,
Niet alleen wij zijn (bewust en onbewust) racistisch. IEDEREEN IS DAT. Dus wij
ook. En pas wanneer we ons dat realiseren kunnen we dankzij onze intelligentie dat instinct overstijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:36:
Niemand zegt ook dat er géén discriminatie bestaat in Nederland. Dat zijn jouw woorden die je vervolgens mijn mijn mond legde.

Wat ik probeer aan te tonen, is dat achter de "discriminatie" er een logisch verhaal zit, en niet het component "racisme" waar toch steeds op wordt aangestuurd.
Jaja, er zit echt een logisch verhaal tussen dat wanneer je twee exact dezelfde CV's, waarboven bij de een de naam "Jan Visser" staat en boven de ander "Abdel Markouch", Jan significant meer uitnodigingen tot sollicitatiegesprekken krijgt dan Abdel. Op dat moment is de taalkennis nog totaal niet geevalueerd. Bovendien, als ik zo op Facebook en Twitter kijk, is het met de taalkennis van rasechte Nederlanders ook het een en ander te stellen...
Als je een laagopgeleide, maar bekwame, normaal Nederlands sprekende en schrijvende Marokkaan bent, kom je even makkelijk/moeilijk aan de bak als een "blanke Nederlander". Omdat niet-westerse allochtonen echter vaker slecht geïntegreerd zijn, onevenredig vaak voorkomen in de criminaliteitscijfers, en dus minder vaak aan het werk komen, is het inderdaad verleidelijk om daar direct de conclusie uit te trekken dat dat niet zo zou zijn. Hetzelfde als wat wat Sylvana Simons doet; selectief shoppen in de statistieken om zo een extreem vertekend beeld te schetsen zodat ze kan zeggen: "Zie je wel, hoe onrechtvaardig het allemaal is!".
Ze komen minder vaak aan het werk omdat wij
denken dat zij overgerepresenteerd zijn in criminaliteitsstatistieken. Maar als je die statistieken niet afzet tegen etnische achtergrond, maar tegen socio-economische achtergrond, en incalculeert dat etnische minderheden vaker gecontroleerd worden en daardoor ook vaker tegen de lamp lopen dan blanke Nederlanders, zie je dat het verschil tussen etnische achtergronden volledig verdwijnt.
Kijk naar Amerika. Het percentage blanke en zwarte Amerikanen dat wiet rookt is ongeveer gelijk. Toch worden zwarte Amerikanen veel vaker erop gepakt. Omdat ze vaker erop gecontroleerd worden. Wat weer de statistieken beinvloedt waardoor het lijkt alsof zwarte Amerikanen vaker wiet op zak hebben en daardoor weer vaker gecontroleerd worden, etc.
Neem ook bijvoorbeeld winkeldiefstal. Ook Nederlandse jongeren plegen winkeldiefstal. Maar omdat we het idee hebben dat etnische minderheden vaker winkeldiefstal plegen, worden zij meer in de gaten gehouden, en daardoor vaker betrapt.
Er zijn inderdaad échte racisten in Nederland en foute werkgevers die inderdaad louter op basis van afkomst, huidskleur, etc, hun oordeel vellen en mensen benadelen. En dáárvoor bestaan dus organisaties als het meldpunt discriminatie. Maar Nederland zit niet vol met racisten, integendeel.
Als ik zeg dat iedereen racistisch is, bedoel ik niet dat iedereen openlijk virulent racistisch is zoals bijvoorbeeld de KKK. Het is slechts volledig natuurlijk, over miljoenen jaren evolutie ontstaan, instinctief gedrag: het is evolutionair gezien een goede strategie om mensen die er het zelfde uitzien als jou te bevoordelen, want mensen die er het zelfde uitzien als jij hebben ongeveer dezelfde genen als jij. Het is dus niets meer of minder dan logisch dat we instinctief racistisch zijn. Er zijn heel veel psychologische onderzoeken gedaan die dit hebben uitgewezen.
Dat instinct kunnen we heel eenvoudig een halt toeroepen door alleen maar ons te realiseren dat we vooroordelen hebben, dat we instinctief racistisch zijn. En dat betekent niet dat we slecht zijn - dat betekent slechts dat we menselijk zijn. Maar onze intelligentie is ook onderdeel van onze menselijkheid, en middels die intelligentie kunnen we bepaale instincten die in onze huidige samenleving niet meer wenselijk sijn buiten spel zetten. Maar dan moet je je wel realiseren dat die instincten er zijn...
[...]Tja, zeg dat maar eens tegen Simons en consorten. Die zien overal discriminatie en racisme tot op het punt dat blijkbaar de meeste mensen er last van hebben in Nederland. Zó erg, dat de naam van een tunnel al reden is tot klagen en piepen.[/]
Ze zien overal discriminatie en racisme
omdat kleine uitingen van discriminatie en racisme overal zijn. Let wel, ik heb het niet over openlijk KKK-achtig racisme, maar over kleine speldenprikjes. Op zich is zo'n speldenprikje, zoals de Coentunnel, natuurlijk een futiliteit. Maar als je elke dag twintig keer met een speld geprikt wordt is na een paar jaar de maat wel vol, toch?
Je blijft dit steeds roepen, met als "onderbouwing" een wazig verhaal over klimaatverandering. Je gelooft dit zelf toch ook niet echt meer inmiddels hoop ik? Of is demagogie het nieuwe discussiëren?
Dat verhaal over klimaatverandering is een vergelijking. Het is namelijk al lang en breed vastgesteld dat klimaatverandering bestaat, het is helemaal niet meer nodig om bronnen aan te halen die bewijzen dat klimaatverandering bestaat, want dat is de wetenschappelijke consensus. Maar toch zijn er nog klimaatsceptici die constant blijven roeptoeteren dat
zij nog niet overtuigd zijn, die alle bewijzen wegvegen en blijven roepen om meer bewijzen voor iets wat al lang en breed bewezen is.
Jij doet precies het zelfde, maar dan met betrekking tot racisme en discriminatie. Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan dat het buiten kijf staat dat racisme en discriminatie bestaan, en een probleem zijn. Het is dus niet meer nuttig om het daar nog over te hebben, net zoals het niet nuttig is om het nog te hebben over of klimaatverandering bestaat.
Ook Simons zegt: die duscussie wil ik niet meer aangaan. Die is al lang en breed gevoerd en de uitkomst ervan is al lang en breed duidelijk: racisme en discriminatie bestaan, en zijn een probleem. Om steeds weer terug te gaan naar dat niveau -10 is een waste of time. Het is tijd om verder te gaan en te kijken naar wat we kunnen doen om die problemen op te lossen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.