Gonadan schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:01:
[...]
Mogelijk. Een ander deel schud je hiermee wakker en gaat op Wilders stemmen. Of het netto het beste resultaten geeft, ik denk van niet.
[...]
Jep, maar dat staat een gezonde discussie niet in de weg lijkt me.
[...]
Dat antwoord wordt vaak genoeg gegeven, ik zal mijn variant doen.
Blijf bij de feiten. Overdrijf niet, ontken niet dat het nu beter is dan vroeger en sta boven de slachtofferrol. Zodra mensen zien dat je de boel zit aan te dikken of dramatiseren komt je boodschap niet meer over.
Dat is helemaal geen oplossing of uitvoerig beschreven aanpak. Het is niet anders dan een abstracte cliché. Het is alsof je mij vertelt om de olympische gouden medaille te gaan winnen bij het zwemmen. Vervolgens vraag ik je hoe ik dat moet aanpakken, dan zeg je mij voor de hand liggende wijsheden allemaal. Ga eerst gezond eten, afvallen, dagelijks trainen met een zwempartijtje, en schakel een coach in. Allemaal mooie praatjes, maar ook dan ben ik niet verzekerd van een gouden medaille, laat staan een medaille überhaupt of zelfs een plaatsing via de kwalificatiewedstrijden. Dat is zo ongeveer wat je doet.
En twee) waarom mag iemand zich niet als slachtoffer profileren als hij of zij dat werkelijk is? Het woord slachtofferrol vind ik weer cliché-spraak, alsof er een taboe op berust, omdat het, net als het N-woord, weer sommige mensen kan beledigen. Iemand zou pas in een 'slachtofferrol' kruipen als hij of zij bij van alles beweert dat het racisme is of dat hij of zij gediscrimineerd voelt. Dat zie je Sylvana echter niet doen. In tegendeel. Ze ontkent juist dat racisme in alles bestaat en raadt mensen af, alles als racisme te zien. Sterker nog, en dit vind ik zo'n beetje de genadeslag aan haar tegenstanders, ze zegt dat racisme bestaansrecht heeft, en dat je niemand het recht mag ontnemen om racist te zijn of voor zoiets uit te maken want dat is hun goed recht.

Je kan haar vervolgens voor van alles uitmaken, of afkraken, maar de kracht van deze woorden blijft staan en je haalt die met geen mogelijkheid weer weg.
[...]
Zojuist gedaan. Maar er zal altijd weerstand zijn. Mensen die het niet zien voelen zich aangevallen en zijn verontwaardigd, daar ontkom je niet aan. Het voorbeeld uit de VS sluit daar naadloos op aan. Maar laat je daarin niet leiden door de hoeveelheid boeroepers die het nu ook weer niet goed vinden. Er is echt wel een meerderheid die dit een betere aanpak vindt dan geweld. Probleem is wel dat in de VS het nog een tikkeltje erger is een de verontwaardiging enorm is als je die schijtvlag niet respecteert.
[...]
Heb je voorbeelden?

De cultuur is wel anders, maar ik vind de VS niet zo ontzettend veel verschillen van de mentaliteit/denkpatronen/en opvattingen van vele Nederlanders. En laat mentaliteit nou eenmaal veel belangrijker zijn qua gevolgen dan uiterlijke omgangsvormen en uitdrukkingen van cultuur (waar je wel op doelt volgens mij)
Onzinnig voorbeeld, of beter gezegd, appels met peren. Het woord blank is de tegenhanger van zwart, een woord dat je mij overigens niet hoort pleiten om te verbieden. Neger kan je vergelijken met bleekscheet maar dan minstens 100 maal zo erg, want bleekscheet klinkt nog grappig.
Ja, neger heeft (soms) een negatieve lading. Dan kan je net gaan doen als we met buitenlander, toen medelander, toen allochtoon, nu mensen met ene migratie achtergrond doen: Steeds het naampje veranderen en denken dat je daarmee het oplost. Of accepteren dat die negatieve lading niet met het woordje te maken heeft, en wat proberen te doen aan de achterliggende reden. Niet dat dat makkelijk is, ik zou nog geen eens weten waar je moet beginnen ermee, maar gewoon woorden voor een groep verbieden is mijn inziens zinloos.
En tja "nigger", het zal wel aan mij liggen, maar ik heb nog nooit het hele gedoe daaromheen begrepen. Als het zo'n verschrikkelijk woord is dan zou ik niet verwachten het zo verschrikkelijk vaak te horen. En dan niet van neo-nazis.
Onzichtbaar racisme? Ja zeker, helaas. Brengt Sylvana dat in de openheid? Ja. Maar of dat nou positief is, dat ze zo ontzettend bevolkingsgroepen weet te polariseren dat mensen (weer) openlijk racistisch worden. Ik vind van niet iig.
Ze is het type van wie we enkel nog in een politiek correcte samenleving mogen wonen waar nergens een grap over gemaakt mag worden. En dat is voor mij redelijk de definitie van een samenleving met verborgen racisme: want alles wat niet politiek correct is zou weleens kunnen betekenen dat iemand racistisch is, en dat moeten we verborgen houden. Ach ja, gelukkig doet ze niet zo moeilijk over genocide.
Racistisch taalgebruik kan en mag je nooit goedpraten, ongeacht welke kant het vandaan komt. Mensen kunnen ook racistisch doen tegen mensen uit hun eigen ras/bevolkingsgroep. Daarom vind ik het zeker ook niet leuk wanneer zwarten zichzelf het N-woord noemen. Dat die artiest het N-woord gebruikt in zijn artiestennaam betekent niet dat het gepast is, of terecht, of correct. Vooral omdat hij zelf tot dat 'ras' behoort. Het is alsof je wilt zeggen dat men niet tegen de eigen bevolkingsgroep racistisch kan zijn, wat overigens een achterhaalde opvatting is.
Ik krijg meer het idee dat sommige mensen graag het woord gebruiken omdat het ze 'kicks' oplevert. Ze krijgen stiekem een leuk gevoel om anderen daarmee in de verdediging te dwingen over iets wat eigenlijk geen discussieonderdeel meer uit moet maken. Alsof ze blijven trappen op historisch gezien, zeer gekneusde benen. En dan als iemand in het topic zegt, maar vind je niet dat we niet meer in de jaren 50 leven en dat alles nu beter is? Welnee, zolang hetzelfde soort taalgebruik uit de jaren 50 voorkomt en het vervolgens op dezelfde manier als uit die tijd wordt gebagatelliseerd, dan vind ik dat er eigenlijk niets is veranderd.
Jammer dan dat ik mensen daarmee een onaangenaam schuldgevoel bezorg, maar ik zeg gewoon de waarheid.
[
Voor 34% gewijzigd door
Verwijderd op 25-12-2016 14:45
]