Volgens mij geldt het merknaamrecht enkel voor bedrijven of organisaties binnen hetzelfde beroep, in dit geval hebben we het over een politieke partij enerzijds en een burgerrechtenorganisatie anderzijds. Voldoende verschil om het woord 'stelen' ongeldig te maken.
SomerenV schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:26:
Het probleem van Sylvana is dat ze véél te snel in de slachtofferrol kruipt en dan vol in de verdediging schiet. Mevrouw wil nog wel eens polariseren. Daarmee creëer je een kloof tussen groepen die tegen elkaar opgezet worden. Door vervolgens in de slachtofferrol te kruipen creëer je een voedingsbodem voor bepaalde mensen om je nog harder aan te vallen, waarmee je je eigen 'rol' in stand houdt.
Wat er vervolgens gebeurt is dat de discussie (voor zover het dat is) alleen nog maar gaat over de extreme gevallen van discriminatie en belediging. En die gevallen zijn geen discussie waard en door daar vol op in te gaan maak je alles veel erger dan het daadwerkelijk is.
Een soort selffulfilling prophecy. Door deze werkwijze creëer je namelijk een voedingsbodem voor je eigen strijd.
Laat ik duidelijk zijn, ik ben geenszins fan van Simons, maar ik vrees dat je met de verkeerde argumenten aan komt zeten om haar onderuit te halen.
Jouw eerste twee alinea's waren nog enigszins steekhoudend, maar daarna verval je in niet onderbouwde onzin.
Je maakt haar een verwijt dat nog enigszins discutabel is. Dat ze mensen, en eender welke voor blanke ze ook ziet, snel uitmaakt voor racist. Dat heeft ze zelf echter tegengesproken. Aangezien jij met de accusatie komt, dien jij dit te onderbouwen en niet andersom. Dat heet bewijslast.
Ik vermoed dat je je uitspraak hebt gebaseerd op internetcommentaar van willekeurige lezers, die overigens van alles kunnen roepen zonder enige controle, verantwoordelijkheid, of waarheidstoetsing. Maar het kan ook zijn dat je je mening hebt gevormd op basis van dingen die je hebt gelezen in bepaalde extreemrechtse kranten. Laat je niet hersenspoelen door de media.
Ze wordt bijna afgemaakt (karaktermoord) door sommige kranten, die haar woorden in de mond leggen. Als voorbeeld hiervan wil ik je aandacht richten op de volgende video:
YouTube: Sylvana Simons REAGEERT op racistische bedreigingen
en dan met name tijdstip 11:00. De krant Dagelijkse Standaard beweerde dat ze gezegd zou hebben dat alle blanken zijn medeplichtig aan racisme. Maar in Pauw ontkent ze ooit zulke woorden te hebben gebruikt en zegt bovendien dat die krant vanaf mei 2016 minimaal 1,2, of 3 keer over haar bericht terwijl voor die tijd nooit een keer in haar hele leven.
Nu over dat stuk tekst van jou wat ik vetgedrukt hebt gemaakt:
Waar jij het over hebt heet bestaansrecht, en in dit geval is ze haar eigen bestaansrecht aan het creëeren/asserteren. Wat is daar mis mee? Dat doet eenieder van tijd tot tijd toch?
En dan gaan we even naar de andere kant van het spectrum, namelijk iemand als Steven Brunswijk, ook wel bekend als de Braboneger. Zelfde kleurtje als Sylvana maar qua standpunt compleet het tegenovergestelde. Sylvana ziet in heel veel zaken racisme, wordt gediscrimineerd, bedreigd, heeft een hekel aan Zwarte Piet, etc. Steven gaat daar e]chter vaak vol tegenin. Heeft hij dan nooit te maken met discriminatie? Vast wel, maar hij gaat daar veel luchtiger mee om en dat is volgens mij een veel betere manier om het probleem aan te pakken. Niet gaan lopen janken maar laten zien dat het ook anders kan. Niet meteen mensen uit gaan maken voor racist maar laten zien dat het je niks doet en dat je nog steeds een chill persoon bent.
Gewoon een rare vergelijking die nergens op slaat, en waarbij de nodige vraagtekens achter gezet kunnen worden. Ik ken de man uit het voorbeeld verder niet, maar heb wel van zijn naam gehoord. Je kiest een bepaalde individu uit de maatschappij en correleert zijn vermeend gedrag (ook dat is dus niet bewezen) met de enige mogelijke juiste respons. Verder nuanceer je niet tussen de verschillende soorten en manifestaties van racisme, waaraan andere mensen blootgesteld kunnen worden - ze moeten maar allemaal net zoals Brabo-N***** handelen. Dat vind ik behoorlijk kort door de bocht, en getuige van een zekere simplificatie van een op zich vrij ingewikkeld probleem. Ik ben alleen maar blij dat je niet het hele bestaan van racisme had ontkend, want dan pas waren we er terug bij af. Ik vind jouw gebruik van het N-woord daarbij nogal kwetsend, het was niet zo bedoeld?
Zo heb ik ook collega's met een kleurtje die dezelfde instelling als Steven hebben. Ja, discriminatie komt voor, maar negeer de mensen die zich daar mee bezig houden en ga om met de mensen die wel gewoon normaal doen. Juist door in te gaan om die paar gevallen van discriminatie begin je je steeds meer daarop te focussen en ga je in steeds meer gevallen discriminatie zien. En misschien is het hele discriminatie-issue in het zuiden des lands wel een stuk minder aanwezig en staan ze om die reden zo in het leven, maar dat verandert eigenlijk niks. Je eigen gewoon normaal gedragen, de mensen negeren die jou niet mogen puur omwille van je huidskleur, en om gaan met de mensen die je wél waarderen.
Nogmaals een zogenaamde universele wijsheid die naar mij lijkt, je uit je dikke duim proberen te zuigen, alsof het voor alle mensen, in alle situaties, overal in het land kan gelden. Dat is helaas niet zo.
Wel ben ik het met je eens dat de lichtere kanten, (laten we maar zeggen minder ernstige) manifestaties van discriminatie (waaronder racisme valt) zeker niet altijd aangekaart of benadrukt of breed uitgemeten moeten worden. Maar dat heb je dus niet eloquent weten uit te drukken.
Discriminatie zal altijd bestaan.
Klopt, maar je maakt weer geen of weinig onderscheid in de vormen van discriminatie. Alsof het allemaal verbeeld is. Dat is best wel leuk als je je aan de juiste kant van het probleem bevindt, oftewel je hoort tot een bevolkingsgroep die daarbij weinig last van hebt. Ik kan je echter garanderen dat niet eenieder dezelfde belevenis als jij heeft.
Beter zou zijn om gewoon te laten zien dat je een tof persoon bent en de mensen die ondanks dat nog steeds discrimineren gewoon negeren. Die zijn je energie niet waard. En door gewoon allemaal tof te doen tegen elkaar zal het draagvlak om sommige dingen hier en daar wat aan te passen ook groter worden en dan zullen die veranderingen geleidelijk aan plaatsvinden.
Nogmaals een nogal wrange, gevoelloze en verdraaide plaatsing van de schuld voor het probleem bij het slachtoffer. Stel je voor dat iemand in mijn buurt wordt verkracht, vervolgens zeg ik tegen de vrouw, had je maar niet zitten lachen naar die onbekende in de kroeg, of had je maar niet zo'n korte rok gedragen, of had je maar dit, dat... Zie je wel waar het al fout gaat?
Discriminatie is in geen enkele vorm of uiting goed te praten. Wel geef ik je gelijk in dat punt dat je niet altijd, op alle vormen van discriminatie moet reageren, en dat het inderdaad wijs is om sommige gevallen aan je voorbij te laten gaan. Maar dat is iets anders dan zeggen dat discriminatie voor een deel terug te voeren is op het slachtoffer, want die had zich niet gedragen.
Misschien bedoelde je het niet zo, maar dat is eigenlijk wat je zegt.
Verder lijkt het alsof je denkt dat met het verzwijgen van het probleem dat het vanzelf weg zal gaan. Wil je dat beter iets onderbouwen, hoe dat in zijn werk zal moeten gaan? En ik stel de vraag geheel eerlijk en uit zuivere motieven, zonder jou bij voorbaat op af te willen kraken. Want ik zie simpelweg niet hoe dat zou moeten werken.
Niet kijken naar kleur, niet kijken naar afkomst, niet kijken naar religie, maar gewoon een tof persoon zijn en met toffe personen om gaan. De mensen die dan nog steeds lopen te mekkeren over racisme of zich racistisch uiten gewoon geen energie gunnen en links laten liggen.
Hier ben ik het dan weer volledig mee eens, maar je vroegere alinea's en de tekst van je reactie bouwen zich hier niet toe op.
Mij maakt het niet uit hoe je eruit ziet, wat voor kleur je hebt, wat voor geloof je aan hangt of wat dan ook. Als jij je normaal gedraagt en geen dingen gaat forceren vanuit je achtergrond, dan gedraag ik me ook normaal. Maar zodra je me wegzet als wat dan ook puur vanwege je eigen gedachtegang dan keer ik je de rug toe en ga ik op zoek naar mensen die zich wel normaal kunnen gedragen zonder me direct in een hokje te plaatsen om wat voor reden dan ook.
Hieruit maak ik op dat je bedoelingen wel integer zijn, en dat je niet opzettelijk discrimineert
(ik begrijp dat discriminatie de mens eigen is, en wil daar niet aan afdoen) wat ik zeer op z'n beurt waardeer, maar een deel van je tekst is gewoon fout, en vat de 'geest' niet van je eigen zelf-karakterisatie.
Een reactie van jou op mij kijk ik veel naar uit.