Bij deze een mini review van mijn ervaringen van de Mekede m500s die ik nu zo'n 3 maanden in gebruik heb in een ford focus mkII.
Mijn oude travelpilotfx had de geest gegeven en de reparatie kosten zouden neerkomen op zo'n 250 euro. Nou, daar wist ik wel wat beters voor te vinden 🤡. Tijd voor een upgrade: de m500s. Stond te koop voor 220eu op alixpress en sinds alixpress rekening houdt met import fees werd dit nog wat lager.
Installatie was zo gepiept. Plug and play eigenlijk. De GPS antenna kon ik mooi boven op een airduct wegmoffelen en de ontvangst is ondanks dat er nog een stuk plastic dashboard boven zit goed.
De m500s maakt gebruik van de UIS7862 chipset en die is lekker vlot. In splitscreen navigeren met spotify ernaast, hindert allemaal niet. Hij trekt het makkelijk en hapert niet.
De software is op z'n chinees en heeft hier en daar wat haken en ogen, maar goed dat is enigzins te verwachten. Hij draait uiteraard ook op android 10 en niet 12. Specifieke dingen zoals maps in de front app zal je moeten veranderen als je goede functionaliteit wilt in full screen. Met de FrontApp for Teyes kan je dit aanpassen. Persoonlijk heb ik hier Flitsmeister ingezet, zodat die altijd loopt. Voor volledige functionaliteit heb je hier natuurlijk internet voor nodig. Dit heb ik opgelost met samsung routines (tasker). Dit start automatisch een hotspot bij BT verbinding. Dit werkt ideaal, zo heb ik altijd internet op mijn headunit.
Voor ik het scherm in gebruik nam had ik verwacht dat ik eigenlijk puur en alleen gebruik zo maken van Android Auto, maar dit pakte anders uit. Niet omdat het niet werkt, dat doet het wel, maar omdat mijn telefoon bij Android Auto als computer wordt gebruikt. De GPS draait continu en hierdoor wordt ie behoorlijk heet. Ik dacht eerst dat het aan de headunit of telefoon lag, maar dit bleek ook zo te zijn in de 2 jaar oude BMW 530e van mijn pa. Zijn telefoon (Samsung S20) werd ook heet. Ik snap zelf ook niet waarom de GPS van de telefoon gebruikt wordt, laat staan continu. Er zit immers een GPS in de headunit zelf. Idem dito voor de BMW 530e. Vanwege dit hele gebeuren ben ik voornamelijk de apps op het device zelf gaan gebruiken, zonder spijt. Zoals eerder benoemd is de headunit snel zat. Met splitscreen functionaliteit kom je niets te kort. Behalve dat je geen whatsapp notificaties ontvangt op je headunit. Zorgt ook wel weer voor rust

.
Voor de radio app kan ik je van harte aanbevelen om de NavRadio+ te downloaden. Die heeft een hoop extra functionaliteit en ziet er bovendien vele malen gelikter uit. Er valt van alles aan te customizen. Recentelijk heeft de ontwikkelaar ook AF werkend gekregen, iets wat in de originele radio app niet goed werkt. Voor een volledig overview van de NavRadio+ app raad ik je aan zijn XDA thread te bekijken.
Iets anders wat zeker het benoemen waard is, is de DSP chip die de audio verzorgt. Hierdoor klonk het geluid is mijn oude focus mkII in een klap vele malen beter. Ook vrienden die vaak meerijden beaamden dit. Deze upgrade moet je niet onderschatten!
Twee dingen die ik minder vind is dat de deepsleep bij uitstand maar zo'n 2 a 3 dagen werkt. Daarna vergeet de headunit op welke tijd we leven. Opzich is dit geen groot probleem. De automatische hotspot zorgt ervoor dat dit gelijk weer gecorrigeerd wordt.
Het tweede ding is de brightness wissel tussen dag en nacht. Hier zijn twee opties voor: of het schakelt mee met je lichten of via een time schedule. Via de lichten werkt goed, maar op een grauwe dag waar je koplampen dus aanspringen gaat de brightness ook gelijk op nacht. Het scherm is nog wel goed af te lezen, maar het is niet ideaal. De andere optie is time schedule. Dit had in principe mijn voorkeur, maar nou komt het: die is niet aan te passen. Jep, ook na contact met de seller bleek dit niet mogelijk. Het scherm gaat uit mijn hoofd op 1900 op nachtstand en dat is natuurlijk te laat. Als deze was aan te passen zou het perfect zijn. Helaas, china says no.
De UIS7862 chipset is breed ondersteund op verschillende software sites. Zo kan je naar wens andere firmware draaien mocht het chinese karakter niet je ding zijn. Ik heb hier zelf nog niet voor gekozen.
Al met al heb je voor pakweg 200 euro een behoorlijk goede headunit, met sommige opties die de Europese topmerken niet eens hebben. Ik raad de Mekede m500s van harte aan.