“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Super! welke App is dit? EVnotify?assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Dit is een lopende discussie ook op andere fora maar voor mij blijft het onduidelijk. Onlangs nog de celspanning van mijn Ioniq met 95kkm op de klok uitgelezen bij 100% SOC:
[Afbeelding]
Geen verhoogde celspanning en er wordt nog altijd 100% SOH gerapporteerd. Het blijft mij een raadsel waar de Ioniq zijn degradatie verstopt want dat hij er is is wel zeker.
- Badderbeest
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 05-04 13:05
De enige echte
hoe zie jij dat er geen verhoogde celspanning is? Online kom ik deze tegen;assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Dit is een lopende discussie ook op andere fora maar voor mij blijft het onduidelijk. Onlangs nog de celspanning van mijn Ioniq met 95kkm op de klok uitgelezen bij 100% SOC:
Geen verhoogde celspanning en er wordt nog altijd 100% SOH gerapporteerd. Het blijft mij een raadsel waar de Ioniq zijn degradatie verstopt want dat hij er is is wel zeker.
https://www.ioniqforum.co...our-ioniq-ev.34235/page-2
daar wordt 3,65 V normaal geacht.
en hier https://www.ioniqforum.co...-voltage-deviation.36103/
3,97 V
Hier vindt ik terug dat de cellen een normale range hebben tussen de 2,5V en 4,3V ik ben geneigd te zeggen hoe dichter een volle cel bij de 4,3V komt hoe verder deze in zijn levenscyclus zal zijn.
misschien dat iemand met veel kennis hieromtrent dit kan duiden?
De enige echte
- Badderbeest
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 05-04 13:05
De enige echte
Dat ook, maar Hyundai heeft ook een reserve ingebouwd die de eerste degradatie opvangt. Het meest voor de hand liggend is dat het accupakket feitelijk (nieuw) wat krachtiger is dan Hyundai heeft beloofd en ook dan wat Hyundai je laat gebruiken (28 kW) waarschijnlijk is het accupakket 30-32 kW als hij nieuw is én je hem volledig kon laden. Echter dat is begrensd. Dat is enerzijds gunstig voor de levensduur (want je laadt in den beginne nooit tot 100%) en zo kan Hyundai zonder heel moeilijk te doen de degradatie steeds compenseren door de auto steeds toe te staan iets verder te laden waardoor het voltage per cel zal toenemen. Pas als het max. Voltage is bereikt is de rek er uit, het einde van de garantieperiode in zicht en wordt de eerste degradatie merkbaar. Die degradatie zet dan ook opeens door vanuit het perspectief van de gebruiker. Daarom ben ik geneigd te zeggen dat hoe hoger het voltage per cel bij 100% charge, hoe slechter de accu er aan toe is. In de eerder gedeelde info wordt aangegeven dat 4,3V de max is. Als je cellen zo vol geladen kunnen worden is de rek er uit en wordt degradatie merkbaar?pmiddeld schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:33:
[...]
Ik denk dat het hier meer gaat over de verschillen tussen de cellen dan over de absolute waarde. Die varieert naargelang de batterij voller/leger is.
[ Voor 10% gewijzigd door Badderbeest op 20-07-2021 18:36 ]
De enige echte
Ja, die video zegt dus eigenlijk helemaal niets over degradatie. Hij heeft vergeleken met toen hij nieuw was en u hoeveel kWh hij in zijn accu geladen krijgt thuis.Hans N schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:06:
Accumishandeling? 14% achteruitgang na 250.000 km met hoofdzakelijk snelladers en snelwegen met rap tempo.
YouTube: 250.000 Kilometer mit dem Elektroauto: HYUNDAI-Fahrer rechnet schonu...
Ik meet ook thuis en die meteingen veranderen met de dag. Hangt af van warmte van de accu, buitentemperatuur, stand van je accu. Als hij niet verteld HOE hij het gemeten heeft dan zegt dat niets.
Als ik hoor hoeveel km hij er mee heeft gereden dan kom ik nog steeds op ongeveer hetzelfde uit als wat ik met mijn Ioniq zou doen.
De enige manier om werkelijk te meten hoeveel je verbruik is, vol laden, leeg rijden, verbruik+km doen en dan kijken hoeveel je van de 26,7 kWh af zit die een nieuwe Ioniq 28 beschikbaar heeft om te rijden. En dan niet van 80% naar 40% en dan extrapoleren, nee van 100 naar schildpad. En ik geef je op een briefje dat deze auto dan ook nog steeds de 26,7 kWh zal aantikken.
Lees wat ik eerder schreef:
Philos31 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Maar een witte uit 2016 met 100k km vindt je al bij carnext.com en dan gaat er nog eur 2000 2e hands ev subsidie af (als die pot nog niet leeg is). en wellicht kan je er korting krijgen?
Als de auto nog net geen 5 jaar oud is kan je er misschien voor eur 700 2 jaar garantie bijkopen. Wellicht dat je dat wat extra vertrouwen geeft.
Overigens zijn er weinig gevallen van degradatie bekend. Op goingelectric nog iemand met 250k en SoH 100%
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waar ik nog wat twijfels over heb is het wel of niet volledig laden van de auto ivm degradatie. Dealer gaf bij aflevering aan dat accu zonder problemen elke keer volledig volgeladen kan worden. Uit een aantal eerdere berichten in dit topic begrijp ik dat het beter is tot ~ 80% te laden. Thuis kan dit met een timer o.i.d., maar ik ga ook regelmatig op locatie of werk laden dmv laadpaal en daar kun je geen limiet instellen.
Wat is jullie advies hierin? Kan het kwaad de auto vol te laden en dan binnen aantal uur te gaan rijden? En het gebruik van snelladers, is dat nog iets om wel of niet regelmatig te doen en tot een max percentage?
Er is nog maar weinig te vinden over degradatie van de accu. Bijna altijd is die nog 100% SoH.
Op going electric is een forum waar gepost wordt hoeveel km de auto gereden heeft, wat SoH is en reparaties:
Going Electric Ioniq km en SOH
Daar blijkt degradatie niet echt een issue.
de 2 met meeste km:
285k -> SoH 95%
250k -> SoH 100%
Ik zou in principe 100% vol laden, maar als je je auto een paar dagen niet gaat nodig hebben het beperken.
En snelladen zou ik me niet druk over maken. Dat doe je toch alleen als nodig, en als je daar dan restricties op legt dan verminder je de functionaliteit. Er zijn geen (duidelijke) aanwijzingen dat veel snelladen bij een ioniq tot problemen leidt. En hoe vaak doe je het uberhaupt? ik heb 1 jaar 4-6 keer per week snelgeladen (en dat jaar 47k km gereden) en nu op 125k km nog steeds 100% SoH
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 29-08-2021 12:44 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn advies? Laad gewoon vol wanneer je kan. Er wordt altijd gezegd dat het beter is van 80 tot 20% te rijden en te laden. Maar is dat dan van de volledige capaciteit? Hyundai zelf heeft ook al boven en onder marges zitten. Dan ga je dus marge op marge zetten.bubbelbart schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:25:
Sinds kort in het bezit van een Ioniq uit 2018, mede ook door de vele positieve berichten in dit topic. Een fijne auto, echt heel blij mee.
Waar ik nog wat twijfels over heb is het wel of niet volledig laden van de auto ivm degradatie. Dealer gaf bij aflevering aan dat accu zonder problemen elke keer volledig volgeladen kan worden. Uit een aantal eerdere berichten in dit topic begrijp ik dat het beter is tot ~ 80% te laden. Thuis kan dit met een timer o.i.d., maar ik ga ook regelmatig op locatie of werk laden dmv laadpaal en daar kun je geen limiet instellen.
Wat is jullie advies hierin? Kan het kwaad de auto vol te laden en dan binnen aantal uur te gaan rijden? En het gebruik van snelladers, is dat nog iets om wel of niet regelmatig te doen en tot een max percentage?
Zeker als je kijkt naar de State of Health van alle rijdende Ioniqs lijkt het mij niet nodig.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb de auto inmiddels ruim een jaar en zodra de accu halfleeg is, laad ik hem 's avonds tot 100% op (thuislader).
Tot nu toe merk ik niks van degradatie of andere zaken.
Aangezien ik lease-rijder ben, maakt de gezondheid van de accu mij wat minder uit.BarryH schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:36:
@bubbelbart
Er is nog maar weinig te vinden over degradatie van de accu. Bijna altijd is die nog 100% SoH.
Op going electric is een forum waar gepost wordt hoeveel km de auto gereden heeft, wat SoH is en reparaties:
Going Electric Ioniq km en SOH
Daar blijkt degradatie niet echt een issue.
de 2 met meeste km:
285k -> SoH 95%
250k -> SoH 100%
Ik zou in principe 100% vol laden, maar als je je auto een paar dagen niet gaat nodig hebben het beperken.
En snelladen zou ik me niet druk over maken. Dat doe je toch alleen als nodig, en als je daar dan restricties op legt dan verminder je de functionaliteit. Er zijn geen (duidelijke) aanwijzingen dat veel snelladen bij een ioniq tot problemen leidt. En hoe vaak doe je het uberhaupt? ik heb 1 jaar 4-6 keer per week snelgeladen (en dat jaar 47k km gereden) en nu op 125k km nog steeds 100% SoH
Aan de paal laad ik altijd tot 100%, minimaal 2x in de week. Op langere ritten hang ik regelmatig aan de snellader, zowel heen als terug eens in de twee weken.
Gemerkte degradatie is tot nu toe nagenoeg 0. Ik heb al drie jaar lang tussen de 220 en 230km op de GOM staan bij 100% in de zomer. KM stand is nu 50.000 en hij is drie jaar oud (28Kwh).
En zoals @Kodess al zegt, het lijkt me een beetje onzinnig om marge op marge te gaan gooien. Het BMS van de Ioniq is slim genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 30-08-2021 14:28 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Voor de 38kwh modellen is er een terugroep actie, de 28kwh heeft nergens last vanRob Krauts schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:50:
Zowel tijdens proefrit als bij het ophalen van de auto is mij niets verteld over de degradatie i.c.m. 100% laden. Heb ik iets gemist?
Ik heb de auto inmiddels ruim een jaar en zodra de accu halfleeg is, laad ik hem 's avonds tot 100% op (thuislader).
Tot nu toe merk ik niks van degradatie of andere zaken.
Ik denk dat die termijn niet gaat lukken, het zal voor mijn gevoel eerder lente volgend jaar worden.sbiemond schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:14:
Er is geen degradatie bekend volgens mij hoor (en voor eind 2021 gaan ze de accu's vernieuwen). Alleen voor brandgevaar is er geadviseerd om maar tot 90% te laden, i.v.m. foutje in productie accu.
Er is tot nu toe nog niets vervangen dat ik kan ontdekken. Ik heb één van de vroegste geleverd in Nederland en wacht nog steeds geduldig af.
Ah, dat maakt het een stuk makkelijker, ik heb geen eigen oprit dus ik zet hem om de hoek aan de publieke laadpaal.El_kingo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:11:
...
Klinkt als een goede tip! En doordat het mogelijk is thuis te laden prima te doen! Ik neem aan dat de software slim genoeg is om "goed" te laden? Of moet je dat zelf erg in de gaten houden? (stoppen met laden, niet overladen etc. etc.)
Ik heb volledig vertrouwen in het BMS van mijn Ionic 28kWh, maar dat komt zeker ook doordat het een leaseauto is. De status van de accu vind ik niet zo heel interessant wanneer ik hem weer inlever. Overigens merk ik nog niets van degradatie.
[ Voor 19% gewijzigd door Standeman op 15-09-2021 14:24 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Inderdaad, doordat het voor ons ook lease is interesseert het me niet zo heel veel... Goed om te lezen dat degradatie niet (of in ieder geval niet veel) voorkomt.Standeman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:23:
[...]
Ik heb volledig vertrouwen in het BMS van mijn Ionic 28kWh, maar dat komt zeker ook doordat het een leaseauto is. De status van de accu vind ik niet zo heel interessant wanneer ik hem weer inlever. Overigens merk ik nog niets van degradatie.
Ik zit inmiddels met mijn Ioniq 28 kWh op bijna 160.000 km. In april dit jaar ging de SoH ineens van 100 naar 96% (gemeten met Torque en EVnotify). Tot voor mijn vakantie 3 weken geleden bleef dat zo. Nu heb ik net ivm vakantie 5000 km gereden en voornamelijk op HPC chargers geladen.pmiddeld schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:51:
[...]
Hier na circa 140.000 km opeens SoH naar 96%. Alle cellen op 4,12 V bij 100% SOC (display). Ik merk het nog niet echt.
Vanwege nieuw werk verder weg heb ik de auto wel deze week 2x 's-nachts helemaal laten vol laden. Vandaag keek ik op EVNotify en de SoH staat weer op 100%
In het voorgaande half jaar heb ik wel af en toe eens naar 100% geladen, maar heb de stekker er daarna niet uren in laten zitten. Misschien moesten de cellen eens goed balanceren? Blijft een ongrijpbare zaak, die degradatie.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Het is en blijft een loodaccu, die zijn aan degradatie onderhevig. Bovendien krijgt hij veel laad/ontlaadcycli om de oren.RonaldPr schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:17:
Je zou toch zeggen dat de accu in onze Ioniq’s veel langer mee moet gaan omdat hij niet gebruikt wordt om een startmotor aan te drijven, dan krijgt de accu het veel meer voor zijn kiezen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, inderdaad een loodaccu is ook beter geschikt om even veel capaciteit te leveren en minder om langzaam te ontladen, daar is gel weer beter in.daemonix schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:18:
[...]
Het is en blijft een loodaccu, die zijn aan degradatie onderhevig. Bovendien krijgt hij veel laad/ontlaadcycli om de oren.
Wat ik me afvraag, kun je er zo maar een ander type accu in doen, dus gel of li-ion? Dan moet de lader dat ook aankunnen lijkt me.
Als de accu straks vervangen is, dan ga ik weer gewoon tot 100% laden. De degradatie heeft Hyundai volgens mij met de BMS goed geregeld zodat dat wel meevalt.
- Shapeshifter
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 05-04 14:17
Get it over with
Ik heb weinig verstand van leaseconstructies, maar meestal kun je aan het einde van de looptijd de auto overnemen toch? Misschien zijn er ook wel mensen die daarvoor kiezen.XanderDrake schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:45:
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq, ik vind het een mooie auto waar je lekker zuinig mee kan rijden. Ze zijn inderdaad goed geprijsd voor wat je krijgt, met name het snelladen spreekt mij aan, omdat ik er mee naar Duitsland wil gaan rijden.
De oudste in NL geleverde varianten zijn nu ongeveer vijf jaar oud (dacht ik), waarbij dus de originele garantie verloopt en dat zal ook gelden voor eerste 5 jarige lease contracten. Schatten jullie dat de tweedehands markt aanbod groter wordt nu veel originele rijders overschakelen op nieuwere (EV) autos? Dit zou dan positieve effecten op de occasion aanschafprijs kunnen hebben.
Of loopt het niet zo'n vaart en/of is het zo'n populaire auto dat je bij een goede aanbieding gewoon moet toeslaan?
Wij hebben hem particulier gekocht en rijden er nu 4 jaar mee, staat inmiddels 180k op de teller en geen haar op ons hoofd die eraan denkt om hem weg te doen. Het is een hoop waar voor je geld en ik begreep dat de occasions zelfs duurder zijn geworden de laatste paar maanden. EVs zijn wat dat betreft anders, je kunt er veel langer mee rijden zonder heel veel risico dat er een kostbaar onderdeel buiten de garantie stuk gaat. De accu is meestal het grootste vraagteken, maar zeker bij de Ioniq hebben de meeste accu's nog vrijwel geen meetbare degradatie...
Ik zou een goede aanbieding meteen oppakken, dan ga je zo snel mogelijk besparen op je lasten
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik denk dit te kunnen verklaren doordat het regelmatig laden tot 100% waarschijnlijk zorgt voor een betere balans van de cellen en dus een hogere SoH. Dit zegt dus meteen iets over de betrouwbaarheid van de SoH die je uitleest.
Wellicht dat dit bedrijf een betere manier van meten heeft, wie zal het zeggen? Als hun manier als een standaard wil worden ingezet voor SoH metingen, zal hier toch minstens wetenschappelijk bewijs en consensus over moeten zijn. Ik heb hier niet genoeg kennis van, maar een opmerking als "niet iets om wakker van te liggen maar wel iets om serieus rekening mee te houden" geeft me vooralsnog niet veel vertrouwen...
Edit: Lees net dat de methodiek TÜV gekeurd is, dus dat maakt het in mijn ogen al iets betrouwbaarder.
[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 13-02-2022 17:59 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
zie:
BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
En extern laten testen: Autoweek maakt nu filmpjes over degradatie met een bedrijf wat zo'n dienst aan biedt.
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar die resultaten nu eigenlijk zijn.
Dus dat is volgens mij: Laden tot 100%, bijna leegrijden, verbruik noteren en op basis daarvan capaciteit berekenen (zoals je al deed, maar zou het dan wel in 1 keer doen, en bij beter weer), dan weer helemaal volladen en kijken hoeveel er wordt bijgeladen, daar ook een laadverlies rekenen. En kijken of dat overeenkomt, en daar je conclusies uit trekken.
Dit heb ik wel eens gedaan afgelopen zomer en toen kwam op 25-26kWh bruikbare capaciteit.
Maar dan nog denk ik dat je een foutmarge hebt van van +-5%.
Via OBD ga je er niet achter komen, die zegt gewoon 100% State of Health.
Maar lang verhaal kort zou ik je er niet te druk om maken. Je doet er toch weinig aan, en er zijn altijd wel snelladers op je route mocht het krap worden (voor zover dat aan je iets mindere capaciteit ligt).
Je zou het dan echt minimaal een keer of 10 moeten doen om er statistisch iets over te kunnen zeggen en dan nog heb je een behoorlijke foutmarge.
Nog even hier op terugkomend.... Ik lees in onder andere het Duitese goingelectric forum, en ook volgens Bjørn Nyland, dat die cumulatieve charged en discharged (CEC en CED) niet kloppen met de realiteit. Die zijn rechtstreeks gerelateerd aan de SoC en je komt dan van 0-100% altijd op 28kWh uit, ook al is dat maar 25kWh (door degradatie) in het echt. Het is dus geen goede manier om je laadverlies te meten én ook niet om eventueel je degradatie te willen meten. Verklaard ook gelijk waarom ik op zo weinig laadverlies kwam a.d.h.v. die waardesviddie84 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:50:
Hallo allemaal,
Ik ben David en sinds 6 weken eigenaar van een tweedehands Ioniq 28kWh Premium uit 2018 in Platinum Silver met 50k op de teller. Een heerlijke auto, geniet er nog elke dag van. Dit forum heeft me ook veel geleerd voor en na de aanschaf. Ben momenteel ook bezig met een OBD dongle om een en ander uit te lezen qua batterij. Nu wilde ik laadverlies meten maar vraag me af of ik het goed doe, ik kom namelijk maar op 1% uit.
Ik noteer de cumulatieve charged kWh in de app Carscanner bij een lege accu en dan 's ochtends de cumulatieve charged kWh bij 100% SoC. Daarna kijk ik op mijn laadpas gegevens (in mijn geval Eneco) hoeveel kWh deze geregistreerd heeft. Ik dacht het verschil tussen deze 2 waardes is het laadverlies maar ik kom dan maar op 1-2 procent verschil uit. Laad ik gewoon heel efficiënt of is die cumulatieve charged ook inclusief laadverlies?
Ik laad op 16A (rond de 3,5kW)..
Verbaasd me niet. Laats kwam ik uit op een kleine laadwinst ipv laadverlies toen ik het laadverlies wilde berekenen aan de hand van de cumulative charged en het verbruik op de kwh-meter.viddie84 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:39:
[...]
Nog even hier op terugkomend.... Ik lees in onder andere het Duitese goingelectric forum, en ook volgens Bjørn Nijland, dat die cumulatieve charged en discharged (CEC en CED) niet kloppen met de realiteit. Die zijn rechtstreeks gerelateerd aan de SoC en je komt dan van 0-100% altijd op 28kWh uit, ook al is dat maar 25kWh (door degradatie) in het echt. Het is dus geen goede manier om je laadverlies te meten én ook niet om eventueel je degradatie te willen meten. Verklaard ook gelijk waarom ik op zo weinig laadverlies kwam a.d.h.v. die waardes
PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016
Maar het kan toch al niet dat je charged waarde hoger is dan je laadpaal waarde? Dat zou altijd andersom moeten zijn i.v.m. laadverlies. En meer dan 28kWh kan denk ik sowieso niet. Alleen als accu net geproduceerd is heb je dat misschien nog even, maar zal snel zakken, zeker in het begin... En met 145k zeker!BarryH schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:06:
@viddie84
Bij mij niet hoor.
b.v. 6 mei:
SoC 2% bij aankomst thuis
laadpaal 28,44 kWh verbruik
charged: 28,6 omhoog (dus meer dan 28!)
laadpaal meet ook honderdste kWh en auto slechts tienden.
100% SoC komt dan op 29kWh. en met de 3% verschil tussen charged en discharged kom ik dan op 28,2 beschikbaar voor de auto (motor+12V accu)
(nb. 28kWh model uit 2017 met 145k km gereden)
Op hoeveel kom je uit als je (km's gereden) * (verbruik rit) / 0,98 doet?
Ik kom zelf met mijn 2018 50k model dan altijd rond de 25,5kWh uit (dus zo'n 10% degradatie)
Wauw wat is je verbruik dan wel geweest? Ik kom echt niet verder dan 220 bereik met 12,5 kwh/100km verbruik. Maar mijn auto heeft volgens mij wel wat last van degradatie en ik heb niet de meest zuinige banden denk ik….zelfs vandaag met het warme weer en met 100 op snelweg naar Amsterdam en terug kwam ik niet onder de 12,5 verbruik..Strela3133 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:26:
Vandaag een stukje wezen rijden. Met 100% vertrokken, 232 km gereden en met 30km op de gom weer aangekomen. Dakje open, wisselend ramen stukje open of airco aan op 18 of 19 graden, wel op laagste stand. Evengoed niet verkeerd voor een 28 kWh, maar zou nog zuiniger kunnen 😄
100 op de teller of GPS? Ik rij doorgaans achter een vrachtwagen aan, dan rij ik dus net boven de 80 op de GPS, dat scheelt nog 20% snelheid (en dus 36% luchtweerstand).viddie84 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:45:
Wauw wat is je verbruik dan wel geweest? Ik kom echt niet verder dan 220 bereik met 12,5 kwh/100km verbruik. Maar mijn auto heeft volgens mij wel wat last van degradatie en ik heb niet de meest zuinige banden denk ik….zelfs vandaag met het warme weer en met 100 op snelweg naar Amsterdam en terug kwam ik niet onder de 12,5 verbruik..
Mijn gemiddelde verbruik ligt in de zomer onder de 10.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Volgens mij was het 9,8.viddie84 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:45:
[...]
Wauw wat is je verbruik dan wel geweest? Ik kom echt niet verder dan 220 bereik met 12,5 kwh/100km verbruik. Maar mijn auto heeft volgens mij wel wat last van degradatie en ik heb niet de meest zuinige banden denk ik….zelfs vandaag met het warme weer en met 100 op snelweg naar Amsterdam en terug kwam ik niet onder de 12,5 verbruik..
Overigens afgelopen week 2 x op een stuk van 38km een verbruik gehaald van 9,1, maar dat was wel met een stuk achter een vrachtwagen blijven hangen.
Ik rij exact deze snelheden en heb altijd een verbruik van 12-12.5 kWh bij temperaturen boven 7 graden. Staat meer dan een ton op de klok. Banden op 2.7 bar ongeveer. Lijkt mij vrij normaal qua verbruik. Heb Michelin Primacy banden.viddie84 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:45:
[...]
Overigens laatst de remmen ontdaan van roest, schoon gemaakt en opnieuw ingevet: deed niets positiefs op het verbruik.
[ Voor 10% gewijzigd door daandegoeiste op 20-06-2022 17:26 ]
YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh Sunday driving
YouTube: I drove Hyundai Ioniq 28 kWh until the battery died
Ik had ze al bekeken. Goed om te weten dat het na 1% ook echt direct einde verhaal is en hij ook nog eens in park springt. Niet tot de laatste electron oprijden dus ;-)viddie84 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:15:
De bekende EV tester Bjørn Nyland heeft op youtube weer eens de classic Ioniq 28 onder handen genomen om te kijken hoe zuinig hij kan rijden. Interessant dat hij gelijk de accu degradatie test én hoe de auto reageert als je tot 0% rijdt (waarschijnlijk dat bijna niemand dat ooit gedaan heeft
YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh Sunday driving
YouTube: I drove Hyundai Ioniq 28 kWh until the battery died
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Toen ik mijn Ioniq net had in februari 2021 heb ik de accu ongewild helemaal leeg gereden. De laatste kilometers in schildpad modus, maar genoeg om de laadpaal te halen. Helemaal langzaam volladen met temperatuur rond het vriespunt was toen 28,01 Kwh. Dat is natuurlijk wel incl. laadverlies. De auto had toen een kleine 27.000 km gereden en was 2,5 jaar oud.PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:25:
Hoe zit het bij de Ioniq na verloop van tijd met de degradatie, een nieuwe video van ElectricDave.
[YouTube: Akku Degradtion - Ioniq Electric im Vergleich nach 111.000 km]
[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Ioniq op 08-11-2022 21:26 ]
Degradatie van de accu is eigenlijk wat je wil weten. Enige manier om daar echt achter te komen is toch van vol tot leeg rijden en dan verbruik/km maal gereden kilometers. Misschien kun je dat nog afspreken met de dealer? Maar schrik niet als je capaciteit dan eigenlijk rond de 25kWh is ipv 28, dat is normaal, zeker bij 100k km-stand.
Is het niet zo dat boven de 160.000km de garantie op het accupakket verlopen is? Want de meeste autofabrikanten hanteren 8 jaar of 160.000km als garantie op het accupakket. Maar inderdaad een hoge km-stand is bij een EV in de regel geen enkel probleem, daar merk je bijna nietszerocool schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:25:
Km stand is niet echt een issue, de mijne heeft 160.000 km gelopen en heeft nog nooit een probleem gehad. Alleen is een keer de achteruitrijcamera vervangen onder garantie. Ik heb op een internationaal forum ook al eens een Ioniq 28kwh gezien met bijna 3 ton op de teller.
Ik zou wel voor de premium gaan met radar cruise en betere audio.
Ja accu degradatie zal wel iets hoger zijn dan een vergelijkbaar exemplaar, met veel lagere km-stand en lagere leeftijd. Ik heb ook even naar Hyundai Ioniq gekeken en die zijn wel echt gewild hoor, dus ik zou niet zo kieskeurig op de km-stand zijn.
Nu is het bij mij uiteindelijk geen Ioniq geworden, omdat ze boven mijn budget vielen. Alleen ik heb uiteindelijk alsnog een EV gekocht van 4 jaar oud, directe concurrentie van de Ioniq destijds. En het exemplaar welke ik kocht had zelfs 171.000km, maar was wel volledig dealer onderhouden tot het laatste moment.
Daar zou ik vooral naar kijken: luxe uitvoering, goed onderhouden ( wat je zelf doet, is niet zo relevant ), geen import en in goede cosmetische staat zowel exterieur en interieur. Ik zou wel kijken of er een manier is, om achter de degradatie van het accupakket te komen.
Er zijn maar weinig fabrikanten die de mogelijkheid geven, om dit eenvoudig in het dashboard in het menu af te lezen. Want als zo'n auto veel aan de snellader gestaan heeft, zal de accu meer geleden hebben. Dan iemand die gewoon dagelijks thuis deed opladen.
Een lagere temperatuur geeft een hogere interne weerstand waardoor en minder vermogen beschikbaar zal zijn.Mikkem schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 05:28:
En qua accu, kort door de bocht: in de winter wanneer het vriest meteen het pedaal op de bodem na het wegrijden zou niet goed aanvoelen, maar of dat voor de techniek ook echt zo is?
En zo zijn er nog wel wat situaties te bedenken.
Hoge temperatuur zijn meer relevant voor degradatie dan lage temperaturen. Je kan dus gewoon "ga" geven bij koude start.
Rij nu ik een 24kwh Leaf dus qua range zou het alsnog een flinke stap vooruit moeten zijn.
Degradatie is zowel tijdgebonden en afhankelijk van de km-stand: weet je, bij dit soort hoge km-standen zal er altijd een aardige degradatie zijn, alleen de vraag is dan. Hoeveel actieradius neem je genoegen mee? Ik heb drie weken geleden een Nissan Leaf uit 2019 met 171.000km op de teller gekocht.matroosoft schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:09:
Ik denk erover een classic Ioniq te kopen met 3 ton op de teller. Heb al een tijd zitten zoeken naar degradatie en onderhoud maar dat gaat veelal over km-standen rond de 100.000. Weet iemand meer info te vinden over degradatie en onderhoud bij hoge km-standen? Is zoiets nog aan te raden? Auto is van eerste eigenaar.
Rij nu ik een 24kwh Leaf dus qua range zou het alsnog een flinke stap vooruit moeten zijn.
Boven de 200.000km zou ik dan weer niet gedaan hebben, maar dit soort km-standen halen EV's probleemloos. En so what als die Ioniq met 3ton op de teller 20% degradatie heeft? De vraag is ook: 3ton in hoeveel jaar?
Je kunt gaan rekenen: maar als hij veel aan de snellader gezeten heeft, dan is dat nadelig voor de degradatie van het accupakket. Wat mag die auto dan kosten met 3ton op de teller? Het scheelt wel in de aanschaf meestal, dus ik zou er gewoon uitgebreid proef in rijden.
Vraag ze ook de accu helemaal vol te laden! Dan heb je direct een beeld, wat nog van de actieradius over is. Al is dat erg afhankelijk van je eigen rechtervoet, dus als de huidige eigenaar heel zuinig rijdt. Dan zal de GOM een hoge actieradius aangeven. Terwijl als hij snel rijdt, dan is de actieradius ook minder.
- Shapeshifter
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 05-04 14:17
Get it over with
Op die van mij staat 225k en die doet het nog primamatroosoft schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:09:
Ik denk erover een classic Ioniq te kopen met 3 ton op de teller. Heb al een tijd zitten zoeken naar degradatie en onderhoud maar dat gaat veelal over km-standen rond de 100.000. Weet iemand meer info te vinden over degradatie en onderhoud bij hoge km-standen? Is zoiets nog aan te raden? Auto is van eerste eigenaar.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
als er hier al over gelogen wordt, zou ik het niet aandurven er vanuit te gaan dat de rest wel goed zou zijn.
Je zou hem onafhankelijk na kunnen laten kijken of in elk geval vragen of de aanbieder hiermee akkoord gaat, zo ja heb je nog kans, ik zou op z'n minst met een knappe odb2 scanner zoals odblink de batterij en 12v accu uitlezen.
Als de state of health 100% is betekend dat dat de cellen met de laagste en hoogste spanning maximaal 0.02v afwijken van elkaar (wat je wilt hebben want met een te groot verschil zal deze uiteindelijk stoppen met werken), dit zegt niets over de degradatie van je rijbereik, hiervoor zou je inderdaad een lange proefrit voor moeten maken.
mijn advies is, shop verder
Met een OBD dongle en bijv. de app EV Notify kun je wat info over de accu uitlezen, maar daar wordt je waarschijnlijk niet wijzer van want die zegt gewoon 100% health bij haast elke Ioniq.
In het ideale geval doe je een proefrit van 100 naar bijna 0% accu en bereken je de accu degradatie. Maar ook daar moet je je niet blind op staren want elke Ioniq heeft wel wat degradatie, maar dat wordt niet echt meer naarmate hij ouder wordt.
Dus kortom kies een nette auto met een leuk kleurtje en stel wat vragen, je kunt niet echt een misser maken denk ik.
Ik denk dat mijn GOM nog een beetje aan het leren is. Heb de auto pas een paar weken en alles is gerest bij aanschaf. Of misschien heeft de accu wel een enorme degradatie[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Wat een hoog verbruik heb je dan, zelfs voor op snelweg![]()
Met 37% haal ik doorgaans het dubbele in km op de snelweg als ik niet zuinig aan doe, dus zo'n 75 km. In de winter is dat wel anders, maar zo koud was het nog niet.
Overigens, heb je ABRP gekoppeld met een OBD dongle? ABRP kan dan leren van je actuele verbruik en met een vrij nauwkeurige schatting komen.
Verbruik volgens de boordcomputer was 13.0 kWh/100km.
De dongel zat ik inderdaad nog wel naar te kijken. Heb je zelf een model welke je kunt aanraden?
Ah ok, 13 kWh/100 km klinkt nog wel als acceptabel voor snelweg. Ik had het idee dat het verbruik beroerder was, op basis van je verhaal: van 37% naar 11% =26% verbruik. Aannemende dat 100% gelijk staat aan 28.6 kWh is die 26% dus ~7.4 kWh verbruik, voor 37 km. Dat is ~20 kWh/100 km en dat is nogal hoog.fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat mijn GOM nog een beetje aan het leren is. Heb de auto pas een paar weken en alles is gerest bij aanschaf. Of misschien heeft de accu wel een enorme degradatie![]()
Verbruik volgens de boordcomputer was 13.0 kWh/100km.
De dongel zat ik inderdaad nog wel naar te kijken. Heb je zelf een model welke je kunt aanraden?
Als jij op je display over die trip 13 kWh/100 km zag dan klopt er ergens iets niet. Mogelijk had je je verbruiks berekening niet gereset? Of je accu is mogelijk niet helemaal meer je van het.
Qua dongel was mij deze Kungfuren aangeraden: https://www.amazon.de/dp/B07PLDC2SC
Die werkt goed met de Ioniq
Maar er zit toch wel 3kWh top buffer in de accu als ik het goed heb? Immers 30.xkWh accu nieuw en 28.x kWh bruikbaar. Wordt die top buffer eerst versleten? Of is het zo dat daarmee het degradatie proces wordt verhuld als het ware?PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat die 28,6kWh wat optimistisch is, zal eerder richting 25/26kWh zijn als de Ioniq al een paar jaar oud is. Daarnaast is de procent aanduiding ook niet lineair, dus die laatste 13% is ook minder dan je denkt. Aan de andere kant zie ik bij mijn Ioniq met 37% SoC toch ook gauw 75/80km bereik, zelfs met 20% zit ik nog op 40km.
Degradatie lijkt bij de Ioniq niet voor te komen, de SOH is na jaren nog altijd 100% maar dat kan natuurlijk niet. Hoe het precies zit met die buffer weet ik ook niet maar die moet er wel zijn, want als je tot 100% laad heb je nog steeds regeneratie. Beste is volladen en dan leegrijden en kijken hoeveel je kunt laden, maar dat is ook niet 100% juist door de laadverliezen. Maar dan heb je wel een indicatie. Of volladen en dan leegrijden en kijken wat de BC voor verbruik aangeeft, kan ook.fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Maar er zit toch wel 3kWh top buffer in de accu als ik het goed heb? Immers 30.xkWh accu nieuw en 28.x kWh bruikbaar. Wordt die top buffer eerst versleten? Of is het zo dat daarmee het degradatie proces wordt verhuld als het ware?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Voor aanschaf heb ik mij hier natuurlijk een beetje in verdiept, maar wat je zegt inderdaad. Veelal lees je 100% SoH. Dat is natuurlijk vreemd. Weet dus niet hoe het precies werkt maar ik neem dan maar aan dat de top buffer er iets mee te maken heeft.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Degradatie lijkt bij de Ioniq niet voor te komen, de SOH is na jaren nog altijd 100% maar dat kan natuurlijk niet. Hoe het precies zit met die buffer weet ik ook niet maar die moet er wel zijn, want als je tot 100% laad heb je nog steeds regeneratie. Beste is volladen en dan leegrijden en kijken hoeveel je kunt laden, maar dat is ook niet 100% juist door de laadverliezen. Maar dan heb je wel een indicatie. Of volladen en dan leegrijden en kijken wat de BC voor verbruik aangeeft, kan ook.
Bij aanschaf gaf de BC een steady 233km bereik aan bij 100%. Dat is top op heden niet meer gebeurt.
Dus ik denk dat ik nog even moet wennen aan rijden in een EV
Ik moet eerlijk bekennen dat het snel accelereren nog niet is gaan vervelen. Niet dat ik constant mijn voet in het tapijt druk, maar het helpt soms op korte invoegstroken behoorlijk.
Wel gaan de %n harder op naar mate je verder leeg rijdt (en dat is altijd zo geweest). Volgens mij is %SoC obv voltage en komt het daar door.
Overigens gaat bij 1,5% ofzo het display op -- (maar via OBD2 kan je dat nog wel uitlezen)
Accu degradatie bestaat dus wel, maar niet echt merkbaar zegt de eigenaar 🙂
Je bedoelt dat het bij jou zo was? Een vol geladen Ioniq heeft nog steeds regeneratie en als dat niet het geval is dan moet er m.i. iets mis zijn. Misschien teveel degradatie zodat de top buffer "verbruikt" is of wellicht iets anders. Hoe dan ook, ik heb bij 100% SoC nog steeds regeneratie.Super_ik schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Dat is dus niet zo. Ik had de airco aangezet tijdens het laden, zodat de auto lekker koel werd, maar toen ik weg reed met de 100% volle accu remde de auto helemaal niet regeneratief. En dat verschil merk je wel, de auto remt dan gruwelijk zwaar als je standje 3 gewend bent. Pas na een paar kilometer remde de auto weer zoals ik gewend was. Ik dacht eerst dat er iets kapot was ofzo, want de auto meldt hier helemaal niks over,
De mijne geeft ook 100% aan, maar de Car Scanner app laat ook een tweede waarde zien, uit mijn hoofd 98,6.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Degradatie lijkt bij de Ioniq niet voor te komen, de SOH is na jaren nog altijd 100% maar dat kan natuurlijk niet.
73K op de teller.
Ik vind op basis van wat ik her en der gelezen en begrepen heb (denk te hebben) het verschil tussen het hoogste en laagste voltage van de cellen interessanter.
Mijn GOM staat momenteel rond de 250 km bij volladen. Winterbandjes, dus die drukken de actieradius. Mijn woon-werk route is dan weer erg gunstig (kom niet boven de 90 en zelfs dat nog maar heel kort).
Heel erg knap! Ik ga er vanuit ook weinig degradatie gezien de KM stand? Onze Ioniq heeft al 107xxxKM ervaring. Dus die heeft vast iets meer degradatie.ErnstH schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:44:
[...]
Voornamelijk een stukje A13 (100 km/h) en N44/A44 (70 km/h), en dan hang ik met adaptive CC gewoon rustig achter iemand anders. En inderdaad voornamelijk regeneratie op 0.
[Afbeelding]
Maar dit blijven wel geweldige waardes.
Haal je deze score ook nog met wat lager tempraturen? Of schiet het dan omhoog?
De capaciteit van de Ioniq is v.z.i.w. 28kWh en die 24,9kWh zou dan 11% degradatie betekenen. Het verschil in celspanning lijkt mij wel acceptabel bij een lage SoC. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van leeftijd, gereden km's en of die verbruiksmeting echt correct is. Of de degradatie veel is hangt daar natuurlijk ook van af.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:35:
[...]
Exact dit heb ik afgelopen 1 a 2 weken gedaan. 100% volgeladen, gemiddelde verbruik gereset, en leegrijden. Ik heb hem van 100% naar 3% leeg gereden en daarmee 257 km afgelegd. De verbruiksmeter gaf een gemiddeld verbruik aan van 9.4 kWh/100 km.
Dus 97% capaciteit correspondeert met 257 km -> Dus 100% is 265 km. Met 9.4 kWh/100 km betekent dat dat deze 100% correspondeert met 24.9 kWh aan lading. Dit is toch wel een stukje minder dan de 28.6 kWh die ik verwacht. Of mogelijk is de verbruiksberekening niet helemaal betrouwbaar.
De SoH die ik uitlees met een dongle is 100%. Bij 3% heb ik ook naar de spanning van de accucellen gekeken. Die was 3.20 V voor de meeste cellen. 1 cel stond op 3.18 V en 17 cellen stonden op 3.22 V. Volgens mij is dit qua spreiding nog best ok, maar misschien zit ik er naast? Als hij volledig opgeladen is dan zijn alle cellen 3.98 V.
Ik ga het tijdens mijn komende vakantie eens per laadbeurt wat uitgebreider bijhouden, want meten is weten en die 100% SoH die je vaak ziet geloof ik niet.
Volgens de test rapporten van Aviloo is de (bruikbare) capaciteit van een nieuwe Ioniq 28 niet 28 kWh maar 26 kWh. Ook Björn Nyland heeft dat geconstateerd toen hij een test deed (via de methode van de accu bijna leeg rijden) met een bijna nieuwe Ioniq. Ik denk dus dat je als je degradatie wilt berekenen uit moet gaan van 26 kWh. Ik hou zelf geregeld mijn ritten van 100% naar bijna leeg bij het afgelopen 1,5 jaar en kom dan op gemiddeld 25 kWh. Toen ik hem 1,5 jaar geleden kocht met 50k op de teller was dat ongeveer 25,3 kWh. Ik heb een Ioniq uit 2018 met nu 103k op de teller. Degradatie valt mij dus heel erg mee.PeterZ(on) schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:55:
[...]
De capaciteit van de Ioniq is v.z.i.w. 28kWh en die 24,9kWh zou dan 11% degradatie betekenen. Het verschil in celspanning lijkt mij wel acceptabel bij een lage SoC. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van leeftijd, gereden km's en of die verbruiksmeting echt correct is. Of de degradatie veel is hangt daar natuurlijk ook van af.
Ik ga het tijdens mijn komende vakantie eens per laadbeurt wat uitgebreider bijhouden, want meten is weten en die 100% SoH die je vaak ziet geloof ik niet.
Oh interessant, ik dacht altijd dat het 28 kWh oid netto was en bruto 30,x kWh oid. Maar als Bjorn Nyland dit heeft getest met een bijna nieuwe Ioniq en ook blijkt uit tests van Aviloo dan zal dit wel kloppen. Zou wel mooi zijn want dat betekent dat de degradatie bij mijn (en jouw) Ioniq dus erg meevalt.viddie84 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:27:
[...]
Volgens de test rapporten van Aviloo is de (bruikbare) capaciteit van een nieuwe Ioniq 28 niet 28 kWh maar 26 kWh. Ook Björn Nyland heeft dat geconstateerd toen hij een test deed (via de methode van de accu bijna leeg rijden) met een bijna nieuwe Ioniq. Ik denk dus dat je als je degradatie wilt berekenen uit moet gaan van 26 kWh. Ik hou zelf geregeld mijn ritten van 100% naar bijna leeg bij het afgelopen 1,5 jaar en kom dan op gemiddeld 25 kWh. Toen ik hem 1,5 jaar geleden kocht met 50k op de teller was dat ongeveer 25,3 kWh. Ik heb een Ioniq uit 2018 met nu 103k op de teller. Degradatie valt mij dus heel erg mee.
Over welke video heb je het dan want meer dan 4kWh aan buffer is wel erg veel. Ik kwam deze tegen en de resultaten komen aardig overeen met mijn ervaring en wat jij hebt gemeten.viddie84 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:27:
[...]
Volgens de test rapporten van Aviloo is de (bruikbare) capaciteit van een nieuwe Ioniq 28 niet 28 kWh maar 26 kWh. Ook Björn Nyland heeft dat geconstateerd toen hij een test deed (via de methode van de accu bijna leeg rijden) met een bijna nieuwe Ioniq. Ik denk dus dat je als je degradatie wilt berekenen uit moet gaan van 26 kWh. Ik hou zelf geregeld mijn ritten van 100% naar bijna leeg bij het afgelopen 1,5 jaar en kom dan op gemiddeld 25 kWh. Toen ik hem 1,5 jaar geleden kocht met 50k op de teller was dat ongeveer 25,3 kWh. Ik heb een Ioniq uit 2018 met nu 103k op de teller. Degradatie valt mij dus heel erg mee.
Ik heb nog wat zitten lezen op Goingelectric.de en daar kom ik toch idd ook waardes tegen van een 26kWh. Dat betekent dan dat de degradatie erg meevalt of dat die verborgen blijft door een behoorlijk grote buffer die m.i. dan eerst wordt verbruikt voordat de SoH gaat dalen.viddie84 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:47:
[...]
Ik weet even niet meer welke video precies, hij heeft het volgens mij eens verteld in een Ioniq test video (ik heb 1,5 jaar geleden alle Ioniq videos zitten bekijken van hem en toen viel me op dat hij tot die conclusie kwam). Maar in deze video is het ook wel duidelijk, samen met het Aviloo rapport en zijn eigen bevindingen, vanaf 6:38 ongeveer:
YouTube: Audi e-tron 50/55 & Hyundai Ioniq 28 kWh degradation tests with Aviloo
Ik kom op in de commentaren onder de video ook vaker de 26,6 kWh usable cnpacity tegen. Schijnbaar is die geadverteerde 28 kWh nog nooit gehaald in een nieuwe Ioniq...
Ik denk dat je de degradatie als eerste gaat merken als je bij een volgeladen accu geen regen meer hebt. Maar daar heb ik gelukkig nog niets van gemerkt. Had laatst zelfs in Duitsland, na vol te zijn vertrokken uit het hotel, na een aantal km's weer 100% SoC en bleef volle regen houden tijdens de afdaling.
Oke, dat die sneller degradeert dat kan. Maar dat maakt het verschil van wanneer een accu het snelste degradeert (hoe dieper de ontlading/opladen hoe meer degradatie) toch niet anders?zonoskar schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:52:
[...]
Een telefoon accu heeft een andere chemie (LMO, mangaan), eentje die capaciteit optimaliseert voor het volume en daardoor een stuk sneller degradeert dan een auto accu, die vaak NMC (kobalt) of LFP (ijzer) gebaseerd zijn. In een auto heb je eenmaal meer ruimte, capaciteit per kilo is belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst.
Share and Enjoy!
Een interessante test met een voor mij nieuwe hypothese dat er bij de Ioniq met hoge km-stand een stukje van de topbuffer wordt vrijgegeven waardoor de degradatie lijkt af te nemen i.p.v. gelijk te blijven.t0mmiiiii schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:09:
Hierbij een interessante degradatietest van onder andere een Ioniq met ruim 2 ton op de klok.
Link
Tevens met een diagram waar je kunt zien hoeveel energie er relatief is per tien procent accu. Omdat het op ampere is gebaseerd. Dat is volgens mij ook de reden dat de GOM het laatste stuk zo hard afloopt. Met een lage accucapaciteit heb ik pas echt zekerheid als de GOM circa tweemaal de te rijden afstand is.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/t5r4qXDq3YU1YJdNIkjSFLnK.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week weer paar ritjes. Die 8,1 km/kWH (12,3 kWh?100km) vind ik toch weer een mooie score voor mijn 5 jaar oude karretje.
Ik ben er nog steeds niet achter hoe de GOM aan zijn weergegeven getal komt. Berekent hij de laatste rit, de laatste ritten na een lading, de laatste ritten na een 'vol'-lading, de ritten van de afgelopen dag of de ritten van de afgelopen dagen.
Weet iemand het?
Toen ik hem kochten het voorjaar 2022 met km stand 63000 zag ik de GOM regelmatig op 240 km staan na een volledige lading. Afgelopen zomer wat minder vaak, en nu helemaal niet meer. Max is 210 km.
Moet ik me zorgen maken over accu degradatie?
Dat kan heel goed 100% zijn maar dat betekent niet dat de accu niet gedegradeerd is. Als het een 28 kWh variant is heeft deze een accu met bruto 31.5 kWh capaciteit. Degradatie wordt pas zichtbaar (< 100% SoH) als de reserve is opgesnoept.ProxiTim schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:23:
Wellicht al vaker hier teruggekomen, maar lastig zoeken in 600+ pagina's van dit topic![]()
Ik heb een occasion Ioniq op het oog die bij een dealer staat met een km stand van ongeveer 160.000. De dealer heeft op verzoek een accutest gedaan en geeft aan dat de SoH nog steeds 100% is. Dat lijkt me persoonlijk een beetje sterk..Zijn er hier mensen met ervaringen met een hoge KM stand? Ik ben erg benieuwd wat jullie actieradius nog is.
Fijne feestdagen!
Als je de kans hebt kun je de auto uitlezen met een OBD dongle, en dan kijken naar de celvoltages bij een volledig opgeladen batterijpakket. Idealiter zijn die voltages op celniveau identiek. Ook kan je uit de hoogte van de voltages iets meer te weten komen over de degradatie.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Sommige apps (Car Scanner bijvoorbeeld) geven de werkelijke SOH ook weer (naast die met de uitgangspunten van de fabrikant).Tweeke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:51:
[...]
Dat kan heel goed 100% zijn maar dat betekent niet dat de accu niet gedegradeerd is. Als het een 28.5 kWh variant is heeft deze een accu met bruto 31.5 kWh capaciteit. Degradatie wordt pas zichtbaar (< 100% SoH) als de reserve is opgesnoept.
Als je de kans hebt kun je de auto uitlezen met een OBD dongle, en dan kijken naar de celvoltages bij een volledig opgeladen batterijpakket. Idealiter zijn die voltages op celniveau identiek. Ook kan je uit de hoogte van de voltages iets meer te weten komen over de degradatie.
Mijne (2018 / 77K) staat op respectievelijk 98,5% en 100%.
Hmm. Interessant, dank voor de info!Tweeke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:51:
[...]
Dat kan heel goed 100% zijn maar dat betekent niet dat de accu niet gedegradeerd is. Als het een 28 kWh variant is heeft deze een accu met bruto 31.5 kWh capaciteit. Degradatie wordt pas zichtbaar (< 100% SoH) als de reserve is opgesnoept.
Dit was het rapportje dat ik van de dealer kreeg:
| IONIQ Electric (AE EV) / 2017 / 88KW | |
| SOH (State of Health) | 100% |
| SOC (State of Charge) | 74.5% |
| Battery DC Current | 0.0 A |
| Battery DC Voltage | 368.7 V |
| Battery Max Temperature | 18 C |
| Battery Min Temperature | 17 C |
| Battery Module 1 Temperature | 17 C |
| ... x10 | |
| Battery Module 10 Temperature | 18 C |
Jammer dat ze em van tevoren niet even helemaal opgeladen hebben en die voltages per cel er ook bij gezet hebben dan..
Mooie score voor 77k km lijkt me!Mikkem schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:15:
Sommige apps (Car Scanner bijvoorbeeld) geven de werkelijke SOH ook weer (naast die met de uitgangspunten van de fabrikant).
Mijne (2018 / 77K) staat op respectievelijk 98,5% en 100%.
Dankje, ik ga eens kijken of ik voor mn proefrit van dinsdag nog ergens een dongle kan kopen.
Is dat deze app? https://www.carscanner.info/. En welke dongle gebruik je?
Althans, ik heb vanmorgen en vanmiddag de dongle gebruikt tijdens de ritten van en naar werk. Car Scanner geeft een SOC BMS en SOC Display als verschillende waarden en op basis daarvan kan je terugrekenen. Waarom de app dat dan niet zelf doet begrijp ik niet. Het zal vast geen exacte wetenschap zijn maar het is in ieder geval een indicatie.
Heenreis:
/f/image/AX2CR9rWQVb2jRRpBSrX1z08.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ixL8DR42sx8WDdDKyv26CDHE.png?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik kan uitrekenen zou dat een degradatie van 4,2% betekenen. Het voltage van de cellen is bij dit laad% gelijk.
Na de terugreis dezelfde berekening gemaakt met dezelfde uitkomst. Het voltage van de cellen heeft nu een verschil tussen Min en Max van 0,02V.
/f/image/tJnzKcV3u6OSk05DeCIf7E5p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qVSf0McYY9rwkkcvaGCI4ZI0.png?f=fotoalbum_large)
De berekening in Excel:
Wat jij degradatie noemt is m.i. gewoon de topbuffer. Als er geen verschil meer is dan is er ook geen buffer meer, maar misschien zie ik het verkeerd.Mikkem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:19:
Voor zover ik kan uitrekenen zou dat een degradatie van 4,2% betekenen. Het voltage van de cellen is bij dit laad% gelijk.
Dat is toch hetzelfde? Als de buffer bij de start 2,5 kWh was en nu nog 1,22 kWh dan is dat het stuk wat de accu van zijn totale werkelijke capaciteit kwijt is.PeterZ(on) schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:04:
[...]
Wat jij degradatie noemt is m.i. gewoon de topbuffer. Als er geen verschil meer is dan is er ook geen buffer meer, maar misschien zie ik het verkeerd.
Toevallig zag ik vanmiddag in een video van TeslaBjorn waarin hij een Kia Soul met gedegradeerde accu had, de SoH was iets van 83% en die had toch een behoorlijk verschil tussen SoC BMS en Display. Dus degradatie is niet af te leiden van een al dan niet verschil.PeterZ(on) schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Bij mij is het verschil tussen SoC BMS en Display 3% en de SoH is 100%. Of er altijd een verschil zal zijn kun je pas zeggen als je echt een gedegradeerde accu hebt. Dus het zou interessant zijn om te weten wat het verschil is bij een lagere SoH. Bij @fx500 bijvoorbeeld.
Hier ook, al jarenlang een 28KWH, laadt om de dag naar 100 procent, inmiddels al 2 ton op de teller, en merk nog geen degradatie. Die zal er vast wel zijn, en is verborgen door de reservecapaciteit, maar op de levensduur van de auto, is de accu je minste probleem, motor en gear lagers zijn er sneller aan toe ;-)FenixOrange schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:22:
Ik heb zelf ook 5 jaar een Ioniq 28kWh Premium, maar ik snap het niet dat sommigen zo een weerstand hebben om naar 100% te laden.
Ik kan alleen publiek laden, dus ik laad altijd naar 100%, ook als ik niet precies weet wanneer ik een volgende rit heb. Heb er nu 115K op zitten, maar in mijn beleving zie ik echt geen verslechtering van de batterij.
Is het nu echt zo spannend om niet naar 100% te laden?
Dit kan je blijven zeggen, maar mensen zijn altijd heilig overtuigd van de 80% op het display , bij alle EV's (en ze laden allemaal nooit op tot 100%)fx500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:10:
De BMS laadt de accu standaard tot 90% (even uit mn hoofd) op. Dus als je 100% in je scherm ziet is dat niet 100% accu. Vandaar dat de degradatie ook niet heel slecht is in onze accu's
Ik krijg dan vaak te horen, ja maar minder hoog opladen is altijd beter. Waarom dan die triviale 80%, die in veel auto's 70% is. Doordat iedereen 80% zegt, wordt er overal gedacht dat dat het percentage is wat het beste is.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
- HTT-Thalan
- Registratie: Juni 2004
- Laatst online: 08:07
technically, I'm not pedantic.
Volgens de specs heb je ~38.3kwh beschikbaar uit een ~40.4kwh batterij. 90% van 40.4 = 36,36kwh, dus de (voor de gebruiker) beschikbare capaciteit is meer dan 90% van de hele accu. Zou ik 90% opladen van de 38.3 die ik heb, zit ik op 34,47kwh, terwijl 80% van 40,4 slechts 32,32kwh is. Aangezien je alleen in tientallen procenten kunt kiezen, is 80% laadlimiet instellen dus de enige manier om onder de 80% van de totale accu blijven, zoals ik het zie.fx500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:10:
De BMS laadt de accu standaard tot 90% (even uit mn hoofd) op. Dus als je 100% in je scherm ziet is dat niet 100% accu. Vandaar dat de degradatie ook niet heel slecht is in onze accu's
Dus ja, ik limiteer op 80% tenzij ik direct na het laden een rit ga maken waarbij ik na afloop onder de 80% zit.
Ja, het is een klein ongemak, maar ik wil wel zo lang mogelijk met deze auto/accu kunnen doen, ik heb geen leasemij waar ik hem na een paar jaar dump
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2024 10:35 ]
Ik ook niet, maar er rijden zoveel Ioniqs rond met hoge Km standen zonder noemenswaardige degradatie dat ik me er niet meer druk om maak.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Volgens de specs heb je ~38.3kwh beschikbaar uit een ~40.4kwh batterij. 90% van 40.4 = 36,36kwh, dus de (voor de gebruiker) beschikbare capaciteit is meer dan 90% van de hele accu. Zou ik 90% opladen van de 38.3 die ik heb, zit ik op 34,47kwh, terwijl 80% van 40,4 slechts 32,32kwh is. Aangezien je alleen in tientallen procenten kunt kiezen, is 80% laadlimiet instellen dus de enige manier om onder de 80% van de totale accu blijven, zoals ik het zie.
Dus ja, ik limiteer op 80% tenzij ik direct na het laden een rit ga maken waarbij ik na afloop onder de 80% zit.
Ja, het is een klein ongemak, maar ik wil wel zo lang mogelijk met deze auto/accu kunnen doen, ik heb geen leasemij waar ik hem na een paar jaar dump.
- HTT-Thalan
waar haal je die data vandaan? Ben ik wel benieuwd naar, zou schelen voor het gemak.FranDaMan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ook niet, maar er rijden zoveel Ioniqs rond met hoge Km standen zonder noemenswaardige degradatie dat ik me er niet meer druk om maak.
- HTT-Thalan
Ja, er is een buffer in de ioniqs, maar ze berekenen blijkbaar op een wijze die voordeling voor hyundai uitpakt en dus mooier lijkt dan het is. Ik snap er niet alles van, maar alhoewel de trend in de markt wel lijkt te zijn dat EV accu's minder degraderen dan die van telefoons, is ook hier het advies (inclusief van hyundai zelf) om de batterij zo vaak mogelijk tussen de 20 en 80% te houden. Dus dat doe ik dan ook maar.
Ja, de leaf schijnt wel verantwoordelijk te zijn geweest een 'common misconception' in leven te houden over EV accu's. De leaf was een slecht voorbeeld, de rest doet het blijkbaar beter, maar accu's hebben nog steeds degradatie. Het BMS systeem en de buffer, zo denk ik te mogen begrijpen, hebben veel impact op de 'health' m.b.t. laadcycli, maar de 20-80% regel heeft weer een positief effect op de 'age degradation'. Nogmaals, dit is mijn eigen interpretatie o.b.v. internetdata, ik ben totaal geen expert.WCA schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:59:
[...]
De Leaf is misschien niet het beste voorbeeld van goed accuontwerp op zich, die degraderen toch wel een stukje meer dan de Ioniqs lijken te doen iig.
[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2024 12:02 ]
Op youtube meerdere videos van bijvoorbeeld GoGreen Auto's. Er is ook nog een mooie video van een bedrijf dat al bijna 10 jaar klassiekers ombouwt naar EV's. Zij bouwen ook zelf accupakketten. Ook zij geven aan dat die degradatie door het naar 100% laden echt geneuzel is in de marge.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:42:
[...]
waar haal je die data vandaan? Ben ik wel benieuwd naar, zou schelen voor het gemak.
Maar een ieder moet het voor zich weten. Ik maak me er in ieder geval niet druk om.
Enige wat ik doe is de auto niet langdurig met 100% wegzetten, probeer hem rond 50-60% te hebben als ik hem langer dan een paar dagen niet gebruik. Verder gebruik ik hem gewoon waar ie voor bedoeld is. Moet ik ver weg dan gaat ie aan de snellader en als ik een lange rit maak gaat ie tot 100% vol.Kodess schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:48:
Dat is hoe ik er ook in sta. Gaat een accu langer mee als je hem niet naar 100% laad? Tuurlijk.
Maar de hoeveelheid die het scheelt, lijkt behoorlijk minimaal te zijn aangezien ik nog niemand ken met een EV die alleen tot 80% heeft geladen die signifcant meer SOH heeft dan iemand die dat niet doet.
Kijk eens naar hoe oud de EV's zijn, en er is nog geen significant meetbaar verschil. De ioniqs zijn al 7 jaar oud.
Wat wel uit maakt is hoe vaak je snellaad, en daar zijn al veel bewijzen voor
Merk na 71k km nog niks van degradatie.
[ Voor 54% gewijzigd door Metro2002 op 20-02-2024 14:27 ]
De ionics hebben over het algemeen goede laders en cellen waarop niet bezuinigd is. Het niet super snel kunnen fastchargen zal vast wel helpen.Kodess schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:48:
Dat is hoe ik er ook in sta. Gaat een accu langer mee als je hem niet naar 100% laad? Tuurlijk.
Maar de hoeveelheid die het scheelt, lijkt behoorlijk minimaal te zijn aangezien ik nog niemand ken met een EV die alleen tot 80% heeft geladen die signifcant meer SOH heeft dan iemand die dat niet doet.
Kijk eens naar hoe oud de EV's zijn, en er is nog geen significant meetbaar verschil. De ioniqs zijn al 7 jaar oud.
Wat wel uit maakt is hoe vaak je snellaad, en daar zijn al veel bewijzen voor
Maar kijk eens naar bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3's van de first serie. Hier zie je behoorlijke degradaties in vloeistof gekoelde accu pakketten. Blijkbaar heeft Hyundai iets goed gedaan in de Ionics! Oké in een terugroep actie zijn bij VW ook al accu cellen vervangen, maar alleen bij auto's die merkbaar onder een grens kwamen en die het onderhoud bij een goede dealer regelden. De rest rijdt rond zonder van de problemen af te weten.
En sowieso is het verhaal mogelijk aan de orde wat ik ooit over een nauwelijks degraderende Tesla uitgelegd kreeg:
er gaat een groter accu pakket in de auto. De cellen worden hierdoor afwisselend wel en niet belast bij laden. De extra hoeveelheid cellen wordt zodra degradatie begint ingezet om de degradatie weer naar 0% terug te regelen. Totdat de reserve capaciteit op gedegradeerd is, merk je hier dus bijna niets van. En zodra de buffer op is, dan gaat het degraderen harder. Of dit nu echt zo is of broodje aap? Ik weet het niet. Er wordt nog best veel gerommeld en er worden nog best veel broodje aap verhalen verteld over ev's en accu's.
De mijne heeft intussen meer dan een ton gelopen en ook daar niets merkbaar van minder bereik.Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:24:
Ik ben van plan deze zomervakantie een vrij lange rit te gaan maken met de ioniq 28Kwh naar Zweden en aangezien de auto nu nog op winterbandjes staat (snowtrac 5) en deze redelijk aan het einde van hun leven zijn wil ik ze voor de vakantie vervangen voor zuinige(re) zomerbanden en had o.a. de michelin e-primacy op het oog. Mensen ervaring met dit soort eco banden, scheelt het merkbaar op het verbruik? Hoe is de grip? Wat zijn goede alternatieven?
[...]
Enige wat ik doe is de auto niet langdurig met 100% wegzetten, probeer hem rond 50-60% te hebben als ik hem langer dan een paar dagen niet gebruik. Verder gebruik ik hem gewoon waar ie voor bedoeld is. Moet ik ver weg dan gaat ie aan de snellader en als ik een lange rit maak gaat ie tot 100% vol.
Merk na 71k km nog niks van degradatie.
Van de meeste degradatietesten ben ik niet zo onder de indruk, ook die van GoGreen niet staat mij bij. Ze sluiten een dongel aan en gebruiken een app die 100% SoH aangeeft en zeggen dat ze nog net zo ver kunnen rijden als toen ze de auto kregen. Niet echt betrouwbaar m.i..FranDaMan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:42:
[...]
Op youtube meerdere videos van bijvoorbeeld GoGreen Auto's. Er is ook nog een mooie video van een bedrijf dat al bijna 10 jaar klassiekers ombouwt naar EV's. Zij bouwen ook zelf accupakketten. Ook zij geven aan dat die degradatie door het naar 100% laden echt geneuzel is in de marge.
Maar een ieder moet het voor zich weten. Ik maak me er in ieder geval niet druk om.
De beste manier is volladen en leegrijden en a.d.h.v. verreden km's en verbruik de bruikbare capaciteit berekenen. Maar dan nog weet je niet wat de echte degradatie is want de capaciteit van de buffer zie je niet. Dus of wel of niet volladen schadelijk is kun zo niet constateren.
Misschien dat je dat wel met de Aviloo test dat kunt zien. Hier een voorbeeld van een 2017 Ioniq met 160k op de teller en die heeft 12% degradatie. Jammer dat je zijn dashboard niet kunt zien v.w.b. bereik en snelheid want na 132km is de accu al leeg. YouTube: AVILOO Premium Batterietest bei meinem 6 Jahre alten Ioniq 28kwh mit...
- HTT-Thalan
Dat is met 1 voorbeeld natuurlijk net zo min nuttig, maar wel interessant.... 12% is best veel. We weten niet hoe zijn auto is gebruikt in die 160k die hij gelopen heeft (veel snelgeladen bv?) maar ik hoop die mate van slijtage pas boven de 2 ton aan te tikken.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Van de meeste degradatietesten ben ik niet zo onder de indruk, ook die van GoGreen niet staat mij bij. Ze sluiten een dongel aan en gebruiken een app die 100% SoH aangeeft en zeggen dat ze nog net zo ver kunnen rijden als toen ze de auto kregen. Niet echt betrouwbaar m.i..
De beste manier is volladen en leegrijden en a.d.h.v. verreden km's en verbruik de bruikbare capaciteit berekenen. Maar dan nog weet je niet wat de echte degradatie is want de capaciteit van de buffer zie je niet. Dus of wel of niet volladen schadelijk is kun zo niet constateren.
Misschien dat je dat wel met de Aviloo test dat kunt zien. Hier een voorbeeld van een 2017 Ioniq met 160k op de teller en die heeft 12% degradatie. Jammer dat je zijn dashboard niet kunt zien v.w.b. bereik en snelheid want na 132km is de accu al leeg. YouTube: AVILOO Premium Batterietest bei meinem 6 Jahre alten Ioniq 28kwh mit...
- edit -
net in de comments gelezen, 70% van die kilometerstand was DC laden.... dat verklaart een hoop.
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2024 15:01 ]
Het is in ieder geval gemeten en niet van iemand die dingen interpreteert. Verder natuurlijk anekdotisch want 1 is geen. Hoewel Autoweek ook zo'n test heeft gedaan. Verder moet hij flink hebben doorgereden met zo'n hoog verbruik, dus flinke interne weerstand met warmteverlies i.p.v. km's. Dus misschien is de degradatie wel minder dan nu gemeten. Zegt m.i. nog steeds niets over de buffer en ik heb nog nooit iemand daar aantoonbaar iets over horen verklaren of van gezien.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:00:
[...]
Dat is met 1 voorbeeld natuurlijk net zo min nuttig, maar wel interessant.... 12% is best veel. We weten niet hoe zijn auto is gebruikt in die 160k die hij gelopen heeft (veel snelgeladen bv?) maar ik hoop die mate van slijtage pas boven de 2 ton aan te tikken.
- edit -
net in de comments gelezen, 70% van die kilometerstand was DC laden.... dat verklaart een hoop.
- HTT-Thalan
Dat is zeker een goed punt, deze test lijkt goed onderbouwd te zijn in ieder geval. Na goed, ik gebruik de fast charger sowieso spaarzaam, maar ik laat de limiet voor dagelijks gebruik dus gewoon lekker op 80%.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Het is in ieder geval gemeten en niet van iemand die dingen interpreteert. Verder natuurlijk anekdotisch want 1 is geen. Hoewel Autoweek ook zo'n test heeft gedaan. Verder moet hij flink hebben doorgereden met zo'n hoog verbruik, dus flinke interne weerstand met warmteverlies i.p.v. km's. Dus misschien is de degradatie wel minder dan nu gemeten. Zegt m.i. nog steeds niets over de buffer en ik heb nog nooit iemand daar aantoonbaar iets over horen verklaren of van gezien.
Ik bedoelde alle EV's hoor niet alleen ioniqucsdcom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:26:
[...]
De ionics hebben over het algemeen goede laders en cellen waarop niet bezuinigd is. Het niet super snel kunnen fastchargen zal vast wel helpen.
Maar kijk eens naar bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3's van de first serie. Hier zie je behoorlijke degradaties in vloeistof gekoelde accu pakketten. Blijkbaar heeft Hyundai iets goed gedaan in de Ionics! Oké in een terugroep actie zijn bij VW ook al accu cellen vervangen, maar alleen bij auto's die merkbaar onder een grens kwamen en die het onderhoud bij een goede dealer regelden. De rest rijdt rond zonder van de problemen af te weten.
En sowieso is het verhaal mogelijk aan de orde wat ik ooit over een nauwelijks degraderende Tesla uitgelegd kreeg:
er gaat een groter accu pakket in de auto. De cellen worden hierdoor afwisselend wel en niet belast bij laden. De extra hoeveelheid cellen wordt zodra degradatie begint ingezet om de degradatie weer naar 0% terug te regelen. Totdat de reserve capaciteit op gedegradeerd is, merk je hier dus bijna niets van. En zodra de buffer op is, dan gaat het degraderen harder. Of dit nu echt zo is of broodje aap? Ik weet het niet. Er wordt nog best veel gerommeld en er worden nog best veel broodje aap verhalen verteld over ev's en accu's.
De VAG groep heeft inderdaad een andere batterijchemie, en een andere manier van SOH berekenen. Hierdoor lijken ze initeel snel SOH te verliezen, maar na 60.000km vlakt het behoorlijk uit.
En dat de ioniq niet snel kan snelladen, dat klopt niet helemaal
De energie die snelladen 'kost' wordt verdeeld over alle cellen. Hoe meer kWh je hebt hoe harder je kan laden, tot een bepaald percentage.
De ioniq heeft een belachelijk hoge snelheid voor de kWh die hij heeft, en houdt het ook vol tot 80%.
Als je kijkt naar bv een id3, of een enyaq, die gaan na 50% laden al onder de ioniq zijn snelheid zitten.
En waarom de ioniq dat kan doen? Cobalt. De ioniq 28kWh heeft een hoog percentage cobalt in de accu zitten, en dat zorgt ervoor dat er kan langer op een hoog vermogen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Niet heel veel anders denk ik, gaat tenslotte om de degradatie en niet om het verbruik.c4_rr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:32:
[...]
De test was begonnen met 174 Km op de GOM met de verwarming op 21,5 C en buitentemperatuur -1 op het einde.
Ik ben benieuwd hoe de test zou zijn verlopen bij 20 C in de zomer.
De oudere leafs met kleine accu hebben minder last van degradatie dan dezelfde serie met grotere accu. De leaf heeft geen koeling en de grotere accu neemt even veel ruimte in beslag, de cellen zitten dichter op elkaar en het geheel wordt makkelijker warm.
Dus als je de hele tijd in stadsverkeer gaat scheuren met maximum regen en hard remmen en daarna helemaal vol gaat snelladen dan doe je meer kwaad dan rustig rijdend killometervreten en 80% snelladen.
Ik vermoed dat rijden zonder regen en een fluwelen voetje je de best accucapaciteit laat behouden.
- HTT-Thalan
Ik heb me sinds kort tot doel gesteld om eens te proberen onder de 10kwh te duiken (per 100km). Dus ja, dat is dan stads rijden, zonder airco, nog beter anticiperen en een fluwelen voetje inderdaad... tot nu toe heb ik 10,3 gemiddeld gehaald over een rit van minder dan een uur. Maar wat je zegt snijdt wel hout, laptops die hele dagen lopen te blazen aan de lader houden ook geen goeie accu over, die hitte is echt killing.SvenHe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:23:
Voor wat ik er tot nu toe over heb gelezen en gezien is degradatie vooral een gevolg van heetstoken van de accu.
De oudere leafs met kleine accu hebben minder last van degradatie dan dezelfde serie met grotere accu. De leaf heeft geen koeling en de grotere accu neemt even veel ruimte in beslag, de cellen zitten dichter op elkaar en het geheel wordt makkelijker warm.
Dus als je de hele tijd in stadsverkeer gaat scheuren met maximum regen en hard remmen en daarna helemaal vol gaat snelladen dan doe je meer kwaad dan rustig rijdend killometervreten en 80% snelladen.
Ik vermoed dat rijden zonder regen en een fluwelen voetje je de best accucapaciteit laat behouden.
Volgens mij is het precies andersom bij de LEAF, kleine accu's hebben juist meer last van degradatie en hoe groter hoe minder. Destijds had mijn 24kWh LEAF na een paar jaar nog maar iets van 14kWh over en dat is bij nieuwere/grotere accu beduidend minder.SvenHe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:23:
Voor wat ik er tot nu toe over heb gelezen en gezien is degradatie vooral een gevolg van heetstoken van de accu.
Ik herhaal enkel wat ik in een video tegenkwam met iemand die er verstand van zou moeten hebben maar ik laat me graag corrigerenPeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Volgens mij is het precies andersom bij de LEAF, kleine accu's hebben juist meer last van degradatie en hoe groter hoe minder.
Qua sub 10 kwh per 100: Ik kwam een aantekening tegen van een rit naar amsterdam op en neer, daar maakte ik 9 van. Dat was met de fabia 1.2 tdi ook al de zuinigste rit die ik kon doen.
Dat een kleine accu sneller degradeert dan een grotere laat zich m.i. eenvoudig verklaren. Elke accu heeft, zeker toen, een beperkt aantal laadcycli. Dus voor een bepaalde afstand heb je met een kleine accu meer laadcycli nodig, dus eerder degradatie t.o.v. een accu die twee keer zo groot is. Ben dan wel benieuwd naar die video hoe het tegendeel dan wordt verklaart.SvenHe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:09:
[...]
Ik herhaal enkel wat ik in een video tegenkwam met iemand die er verstand van zou moeten hebben maar ik laat me graag corrigeren
Qua sub 10 kwh per 100: Ik kwam een aantekening tegen van een rit naar amsterdam op en neer, daar maakte ik 9 van. Dat was met de fabia 1.2 tdi ook al de zuinigste rit die ik kon doen.
Ik rij overigens 25k km per jaar dus er zal snel veel op de teller bij komen.
Ik heb al wat research gedaan en degradatie over her algemeen bij de Ioniq lijkt mee te vallen. Ik hoor graag de ervaringen van jullie!
https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos
Altijd +1 voor die video's natuurlijk, maar wel jammer dat Bjorn zo'n gemodde Ioniq pakt hiervoor. 17 inch open sportvelgen en van die rain covers op alle portieren brengt de aërodynamica wel omlaag. Het eindresultaat van de 500km had dus nog beter gekund. En spelen met al die extra verlichting en led bars zal ook niet helpenPeterZ(on) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:33:
TeslaBjorn heeft weer het Ioniq virus te pakken en er komen/zijn weer wat video's zoals 500km en degradatie.
Hoogste wat ik vaak op de GOM heb zien staan is 250km (in de zomer) maar meestal 200-220km en in de winter haal ik dat niet, meestal 170km max.steps67 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:52:
Ik wil graag vragen welke maximale km jullie laden in winter en zomer? De Ioniq 28k.
Ik laad altijd bij openbare laadpalen, en hooguit 2x jaar bij Fastned.
Afgelopen winter bij 100% maximaal 199 km.
Verbruik 12-14/100
September 2023 262km
[Afbeelding]
Ik vond het verbruik echt extreem hoog (21kwh per 100km geloof ik als eindresultaat?). Zo'n hoog verbruik heb ik echt nog nooit gehaald, zelfs niet in de winter, dan zit ik vaak op 17-18Kwh/100km en in de zomer op 12Kwh/100, bij stevig doorrijden op 15Kwh/100PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:33:
TeslaBjorn heeft weer het Ioniq virus te pakken en er komen/zijn weer wat video's zoals 500km en degradatie.
Is minder regen zuiniger? Ik rij zelf eigenlijk altijd in stand 2PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:53:
[...]
Voor het bereik zijn al die zaken natuurlijk niet bevorderlijk, net als de maximale regen die Bjorn altijd hanteert. Daar is die ook niet van af te brengen maar dat scheelt zeker, alleen hij vindt van niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 07-05-2024 10:51 ]
Gefeliciteerd met de aankoop! Wat een avontuur ook meteen, fijn dat het uiteindelijk veilig is gelukt thuis te komen. Met prima verbruik gezien omstandigheden.BizzieBis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:08:
Sinds vandaag zijn wij eigenaar van een Hyundai Ionic 28kWh uit 2019 met 50k op de teller. Tot nu toe is het een heerlijke auto om in te rijden!
Wij hadden wel meteen de vuurdoop. Ik stond er op om de auto meteen mee te nemen, en de afleverbeurt over 2 weken te doen. Dus weggereden met 12% in de accu. Eerstvolgende Tesla supercharger lag gelukkig op 5km dus goed te doen. Toen begon het.. Ik kreeg de oplaadkabel niet uit de tesla paal. Gelukkig kon een Tesla rijder me aan de gang helpen door uit te leggen dat ik niet zo voorzichtig moest doen en gewoon een goeie ruk aan de kabel moest geven. Dat was de truukDaarna, toen de accu bijna op 80% was en ik het laden wilde stoppen, een wolkbreuk. Dus het stoppen even uitgesteld (ivm het €1 p/m idle tarief). Toen de auto stopte met laden moest ik er toch helaas aan geloven en werd ik zelf even goed gewassen. Dat maak je bij een benzine pomp toch minder mee.
Daarna verder gereden de snelweg op, weer een gigantische plensbui. Hele weg stond blank, aquaplaning en bijna kettingbotsing voor ons. Gelukkig greep de auto in en was er niets aan de hand, maar toch goed geschrokken.
Toen 120km verder gereden in een weer relaxte toestand en nog een tussenstop bij een Tesla charger gemaakt om even 10 minuten te laden. Wat gaat dat toch heerlijk snel! En goedkoper dan mijn huidige stroom tarief![]()
Uiteindelijk 168 snelweg kilometers gereden met een verbruik van 130wh/km. Met airco en stoel ventilatie aan. Ik ben tevreden!
Nu maar eens rustig de handleiding lezen en alles naar wens instellen. Hopelijk stelt de auto ons niet teleur.
Ik oriënteer me ook op een EV aankoop en ben benieuwd naar tips over je zoektocht. Heb je accu onderzocht op degradatie? Garantie genomen? En kon je 'm zonder afleverbeurt voor mooie prijs meenemen?
Over accu degradatie maak ik mij weinig zorgen bij deze modellen. Gezien de lage KM stand verwacht ik niet veel problemen met de accu. Ik heb wel gekeken voor een auto bij een Hyundai dealer. Deze biedt ook 12 maanden Bovag garantie. Op het accupakket zit nog 3 jaar garantie, of 160.000km. Afleverbeurt krijg ik binnenkort alsnog, dan wordt ook de accu doorgemeten. Ik heb de beurt extra uitgesteld omdat de dealer 160km bij ons vandaan ligt. Zo kan ik tenminste in de auto rijden en alles wat me opvalt noteren en direct na laten kijken bij de beurt, zonder dat ik steeds op en neer moet rijden. En of de prijs mooi was.. Tja, dat blijft een gok met EV's en hun afschrijving. Hij zat onder de 17k voor een premium, full-option model.rupie99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:56:
[...]
Gefeliciteerd met de aankoop! Wat een avontuur ook meteen, fijn dat het uiteindelijk veilig is gelukt thuis te komen. Met prima verbruik gezien omstandigheden.
Ik oriënteer me ook op een EV aankoop en ben benieuwd naar tips over je zoektocht. Heb je accu onderzocht op degradatie? Garantie genomen? En kon je 'm zonder afleverbeurt voor mooie prijs meenemen?
Ik heb verder gelet op wat standaard tips; vreemde geluiden in de aandrijving/motor. Achterklep die niet goed open blijft staan. De log nagekeken qua verbruik over de laatste ritten. Warmtepomp checken ben ik vergeten
Deze keer een degradatie test tussen de Ioniq 28 en de ID3.
1,5% degradatie na bijna 90k kilometer is erg netjes. Het resultaat van de Volkswagen is dan weer opvallend slecht.
YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh vs VW ID3 1st battery degradation test
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1