Verwijderd

Matched: dakkoffer
Ik vroeg me af of er ook een dakkoffer op de ioniq mogelijk is. Uiteraard beperkt dit je range, dat ga ik graag testen. Stop er wel een aggregaat in.

Ik vond deze dragers van Faradbox:
https://www.bol.com/nl/p/...lad-dak/9200000083841757/

Volgens de dealer zou een dakkoffer niet mogelijk zijn. Maargoed de dealer was van meer dingen niet op de hoogte.

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-04 10:57
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:34:
Ik vroeg me af of er ook een dakkoffer op de ioniq mogelijk is. Uiteraard beperkt dit je range, dat ga ik graag testen. Stop er wel een aggregaat in.

Ik vond deze dragers van Faradbox:
https://www.bol.com/nl/p/...lad-dak/9200000083841757/

Volgens de dealer zou een dakkoffer niet mogelijk zijn. Maargoed de dealer was van meer dingen niet op de hoogte.
Ik heb het voor mezelf een keer uitgezocht een jaartje terug, omdat ik zelf ook wel gebaat ben bij zo'n koffer op het dak tijdens vakanties. Toen ben ik ergens tegen gekomen dat het niet mag, constructie van het dak was er niet op berekend zeg ik nu zo uit mijn hoofd. Mogelijk wat extra aluminium bespaart ivm gewicht?

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
Jan Treur schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:30:
[...]

Ventilatie zelf kost niet veel, als je heater en AC uit laat. Dat doe ik vaak in de zomer bij temperaturen van 20 tot 25 graden: alleen ventilatie aan.
Klopt, alleen ventileren doe ik inderdaad ook vaak, verbruikt niet / nauwelijks meer dan de radio, maar op de foto van @polpol zag ik dat de heater aan staat, dat kan bij een volle accu zo 10 a 15 km schelen. En dan wordt die 159 ruim 170 km.

Range hangt samen met rijgedrag etc. ik sprak een Tesla S85D rijder, welke 140 km/uur, op nat wegdek en met dakkoffer reed, die verbruikte daarmee bijna dubbel het normale verbruik.

Verwijderd

Hallo forumleden, zojuist terug van een ioniq reis naar Noorwegen met 2 kids en dakkoffer. Het is allemaal perfect gegaan met de maingau pas. Je komt ook nog eens op veel leukere plekjes onderweg en de kids zijn het na 1,5 uur toch zat en moeten bewegen. Dit jaar de wintersport ook maar eens proberen!

Totale kosten snelladen slechts 20 euro voor 2200km. Voor het vinden van de juiste laadpalen gebruikte ik de app Nextplug (Android).

Ik merkte in Denemarken bij de snelladers van Clever dat er soms een fast charge error ontstond en het laden zomaar stopte. Deze leek te voorkomen als de de auto voor het snelladen helemaal uit werd gezet. Ik moet ook bekennen dat ik dezelfde error wel eens bij de Lidl in Nederland heb gehad, ik ga nu ook kijken of het helemaal uitzetten van de auto daar invloed op heeft. Bij Allego nog nooit deze error gehad.

We weten dat luchtweerstand kwadratisch is dus rustig rijden was wel belangrijk. Met 130 kmh kon je echt maar 120km halen maar achter een vrachtwagen die 90kmh gaat op de cruise (1 streepje afstand) kon je gewoon 240km halen met dakbox helemaal prima en ver boven verwachting.

Ik heb nu 30.000km gereden en merk wel dat in de schildpadmodus met ca. 7km over er wel heel snel 2 streepjes op het scherm komen (bij 5km), mogelijk iets van batterij degradatie, geen idee.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2018 22:09 ]

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 13:32
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:57:
We weten dat luchtweerstand kwadratisch is dus rustig rijden was wel belangrijk. Met 130 kmh kon je echt maar 120km halen maar achter een vrachtwagen op de cruise (1 streepje afstand) kon je gewoon 240km halen met dakbox helemaal prima en ver boven verwachting.
Nice! Welke dakkoffer heb je gebruikt?

Gasloos sinds 2018.

Verwijderd

Stephanoff schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Nice! Welke dakkoffer heb je gebruikt?
Farad Alumimium Wingbar Aerodynamisch met Farad Crub 450 liter.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
Hallo forumleden, zojuist terug van een ioniq reis naar Noorwegen met 2 kids en dakkoffer. Het is allemaal perfect gegaan met de maingau pas. Totale kosten snelladen slechts 20 euro voor 2200km. Voor het vinden van de juiste laadpalen gebruikte in de app Nextplug.

Ik merkte in denemarken bij de snelladers van Clever dat er soms een fast charge error ontstond en het laden zomaar stopte. Deze leek niet voor te komen als de de auto voor het snelladen even helemaal uit zette. Je komt ook nog eens op veel leukere plekjes onderweg en de kids zijn het na 1,5 uur toch zat en moeten bewegen. Dit jaar de wintersport ook maar eens proberen!

We weten dat luchtweerstand kwadratisch is dus rustig rijden was wel belangrijk. Met 130 kmh kon je echt maar 120km halen maar achter een vrachtwagen op de cruise (1 streepje afstand) kon je gewoon 240km halen met dakbox helemaal prima en ver boven verwachting.

Ik heb nu 30.000km gereden en merk wel dat in de schildpadmodus met ca. 7km over er wel heel snel 2 streepjes op het scherm komen (bij 5km), mogelijk iets van batterij degradatie, geen idee.
Heb alles met de Maingau pas kunnen laden en of welke andere pas heb je gebruikt ? En of welke laders kun je Maingau gebruiken in Denemarken en Noorwegen? Ik ga er van uit dat de charge en drive in Noorwegen wel zal werken met de Maingau.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• Stephanoff
Henry_tw schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:02:
[...]

en als ik vragen mag welke dakdragers?
Gezien de dakkoffer vermoed ik deze:
https://www.alleskanmee.n...d-dak-5-deurs-Bj.-2016%3E

@Verwijderd , hoe is jouw ervaring met deze dakdragers? Zitten ze stevig, laten ze geen plekken achter?

Gasloos sinds 2018.

Verwijderd

Stephanoff schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

@Verwijderd , hoe is jouw ervaring met deze dakdragers? Zitten ze stevig, laten ze geen plekken achter?
Ja dat zijn die geweest. Ik heb wel de wingbar versie gekocht (die ziet er iets anders uit dan het plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6xuf3L3.jpg

• Stephanoff
Motorfret schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:51:
De Ioniq is leverbaar in twee kleuren blauw (mijn voorkeur)
Iemand die de juiste foto's heeft van deze twee blauwe versies?
Wist niet dat er 2 waren, maar een paar posts terug heeft Causing een foto geplaatst van een blauwe (met dakkoffer)!

EDIT:

Ah, het nieuwe model heeft meer kleurtjes... nice! Hierboven zie je dus volgens mij Marina Blue, best wel een fel blauw kleurtje.

[ Voor 16% gewijzigd door Stephanoff op 20-08-2018 15:29 ]

Gasloos sinds 2018.

Verwijderd

Stephanoff schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

Hoi Stephanoff, ervaring is prima. Zojuist e.e.a. gepoetst en geen plekjes te zien. Wel eerst de bevestigingspunten gepoetst en netjes een momentsleutel gebruikt bij het vastzetten.

Ik moet wel vermelden dat de dragers zonder koffer een hele irritante fluit gaven al bij 70kmh! Echter met dakkoffer is alles verdwenen (gelukkig maar). Je hoort een lichte ruis wat begrijpelijk is.

Kwam in duitsland nog een enthousiaste Ioniq rijder tegen bij het snelladen die erover begon dat ze daar trekhaken monteren op de Electric en dan koffers achter de auto hangen, nog aerodynamischer natuurlijk. Ik vraag me af of je er hier ook mee kunt herkeuren bij de RDW. Voor een Mercedes heb ik wel eens een homologatieverzoek van MB gekregen waarmee ik de zitplaatsen van 7 naar 9 heb gekregen maar dat was fabriek af wel een optie voor dat model, een trekhaak op de Ioniq Electric niet.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:34:
[...]

Hoi Stephanoff, ervaring is prima. Zojuist e.e.a. gepoetst en geen plekjes te zien. Wel eerst de bevestigingspunten gepoetst en netjes een momentsleutel gebruikt bij het vastzetten.

Ik moet wel vermelden dat de dragers zonder koffer een hele irritante fluit gaven al bij 70kmh! Echter met dakkoffer is alles verdwenen (gelukkig maar). Je hoort een lichte ruis wat begrijpelijk is.

Kwam in duitsland nog een enthousiaste Ioniq rijder tegen bij het snelladen die erover begon dat ze daar trekhaken monteren op de Electric en dan koffers achter de auto hangen, nog aerodynamischer natuurlijk. Ik vraag me af of je er hier ook mee kunt herkeuren bij de RDW. Voor een Mercedes heb ik wel eens een homologatieverzoek van MB gekregen waarmee ik de zitplaatsen van 7 naar 9 heb gekregen maar dat was fabriek af wel een optie voor dat model, een trekhaak op de Ioniq Electric niet.
Ik ben niet 100 percent zeker maar als je een trekhaak laat monteren waar de bol geen echte bol meer is(is voorzien van soort balkje) dan moet het normaal wel lukken. (En het natuurlijk mogelijk is om de trekhaak fysiek te mo,teren.

Met die,trekhaken kan je immers toch geen aanhanger trekken, enkel speciale fietsendragers. Vermoedelijk ook kofferset, desnoods op zelf gemaakte drager.

Nadeel, veel meer dan 40 kilo zou ik er niet op duwen ivm kogeldruk enzo dus echt veel meenemen kan je niet.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• -erres-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-02 11:36

We weten dat luchtweerstand kwadratisch is dus rustig rijden was wel belangrijk. Met 130 kmh kon je echt maar 120km halen maar achter een vrachtwagen die 90kmh gaat op de cruise (1 streepje afstand) kon je gewoon 240km halen met dakbox helemaal prima en ver boven verwachting.
En bij 100km/u zonder slipstream? Heb je daar een beeld bij qua verbruik? Ben me aan het orienteren op een trip naar de uK volgende zomer met dakkoffer ;)

• PapaTomster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-02-2023
En bij 100km/u zonder slipstream? Heb je daar een beeld bij qua verbruik? Ben me aan het orienteren op een trip naar de uK volgende zomer met dakkoffer ;)
Ben ik ook benieuwd naar. Wij overwegen om in de meivakantie naar Denemarken te gaan met onze twee kids en mijn vrouw en ik.

• Henry_tw
  • Laatst online: 02-04 13:03
PapaTomster schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:00:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Wij overwegen om in de meivakantie naar Denemarken te gaan met onze twee kids en mijn vrouw en ik.
Ik ben afgelopen zomer naar Denemarken geweest en heb daarbij een Excel sheet bij gehouden, mijn acc stond ingesteld op 100 - 110 km/u, volg de link voor de details.

Dit was wel zonder dakkoffer

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• PapaTomster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik ben afgelopen zomer naar Denemarken geweest en heb daarbij een Excel sheet bij gehouden, mijn acc stond ingesteld op 100 - 110 km/u, volg de link voor de details.

Dit was wel zonder dakkoffer
Super. Thnx! Ga ik op mijn gemak even goed doorkijken.
Was het bijladen een beetje goed te doen?

• evtje
  • Laatst online: 18-05-2025
Hier nog een video van Dave een ioniq met een dakkoffer om in te kamperen.

YouTube: Dachzelt auf dem Ioniq Electric - Montage und Test (10.000 km Feedback)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Verwijderd

Tof ding, maar zou daar nou echt een prettig matrasje in liggen? Wel super compact ingeklapt!
jpiscaer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:26:
[...]

Ik, sinds vandaag. Werkt, maar met beperkingen. De grootste beperking is het vanzelf uitschakelen van de dongle na een periode (15 minuten?), dus het nut van de hele oplossing is wat matig (omdat je juist gedurende de gehele laadcyclus de status wilt weten, niet alleen de eerste 15 minuten).
Ik denk dat de dongel ermee ophoudt ivm de voeding, heeft de Ioniq niet dezelfde camperstand als de Kona? dan zal 'ie blijven draaien lijkt me.

• Herjm
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik heb een witte ioniq, begin dit jaar geleased bij arval. Nu heb ik een vraag: Zijn er hier mensen die dakdragers op hun hyundai ioniq electric hebben? We willen in april een huisje huren op een vakantiepark en met een dakkoffer kunnen we meer meenemen.

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03 16:55
Ik heb ook dakdragers besteld, van Cruz in de UK, en in Nederland zijn ze van Farad leverbaar. ElectricDave legt in zijn video heel duidelijk uit dat het wel degelijk toegestaan is.

Aangezien jij niet platgedrukt mag worden als de auto op zijn kop belandt is die daklast niet '0'.

De dragers van Farad en Cruz zijn specifiek voor de Ioniq en hebben een goedkeuring, het lijkt me dus niet illegaal, ga je b.v. naar Thule USA dan staan ze er ook gewoon op.

Deze video is ook wel leuk: YouTube: Hyundai IONIQ electric - Elektroauto im Winter? Oh Schreck? in het begin monteert hij de Cruz dragers om ski's mee te nemen.

In dit topic zijn ook ervaringen van iemand met de Farad dragers en een dakkoffer te vinden.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Herjm schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:34:
Ik heb een witte ioniq, begin dit jaar geleased bij arval. Nu heb ik een vraag: Zijn er hier mensen die dakdragers op hun hyundai ioniq electric hebben? We willen in april een huisje huren op een vakantiepark en met een dakkoffer kunnen we meer meenemen.
Ik maak gebruik van dakdragers. Betreft de Thule Rapid System 754 i.c.m. kitset 1711. Verbruik gaat uiteraard wel fiks omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/332qwzq.jpg

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

UniMatrix schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:47:
Ik heb ook dakdragers besteld, van Cruz in de UK, en in Nederland zijn ze van Farad leverbaar. ElectricDave legt in zijn video heel duidelijk uit dat het wel degelijk toegestaan is.

Aangezien jij niet platgedrukt mag worden als de auto op zijn kop belandt is die daklast niet '0'.

De dragers van Farad en Cruz zijn specifiek voor de Ioniq en hebben een goedkeuring, het lijkt me dus niet illegaal, ga je b.v. naar Thule USA dan staan ze er ook gewoon op.

Deze video is ook wel leuk: YouTube: Hyundai IONIQ electric - Elektroauto im Winter? Oh Schreck? in het begin monteert hij de Cruz dragers om ski's mee te nemen.

In dit topic zijn ook ervaringen van iemand met de Farad dragers en een dakkoffer te vinden.
Illegaal, neit voor gehomologeerd dus mag het niet. Het is niet omdat een wagen het kan, dat het mag.

Mijn wagen kan ook meer dan 4 ton trekken....ook al die die maar gehomologeerd tot 2.3ton..

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Crlz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 21:30
Goedenavond,

Ik ben sinds kort ook een trotse eigenaar van een Hyundai Ioniq Electric uit 2016. Nu wilde ik graag er een dakkoffer en dakdragers voor de vakantie aanschaffen, maar online word ik er niet wijzer van. Zo zegt de ene site dat ze dakdragers verkopen voor de ioniq maar dat het op eigen risico is en op bijvoorbeeld EV database geven ze voor dakbelasting 0 kg. Betekend dit dat de ioniq ev geen dakdrager en dakkoffer mag dragen?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:30
Crlz schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:13:
Goedenavond,

Ik ben sinds kort ook een trotse eigenaar van een Hyundai Ioniq Electric uit 2016. Nu wilde ik graag er een dakkoffer en dakdragers voor de vakantie aanschaffen, maar online word ik er niet wijzer van. Zo zegt de ene site dat ze dakdragers verkopen voor de ioniq maar dat het op eigen risico is en op bijvoorbeeld EV database geven ze voor dakbelasting 0 kg. Betekend dit dat de ioniq ev geen dakdrager en dakkoffer mag dragen?
Ja hoor kan makkelijk, YouTube: Hyundai Ioniq Electric - Dachträger 1.0 Alt !!! Dave heeft er zelfs een daktent op.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11-2025
Crlz schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:13:
Goedenavond,

Zo te zien ook gewoon te koop, eerste hit, wellicht voor de hybrid
https://www.dakdragerspec...UV-vanaf-2016-Farad-staal

Waarom zou het niet mogen?

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:12
Kahlessx schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:37:
[...]

Zo te zien ook gewoon te koop, eerste hit, wellicht voor de hybrid
https://www.dakdragerspec...UV-vanaf-2016-Farad-staal

Waarom zou het niet mogen?
Ik heb deze dakdragers ook. Werkt goed. Alleen niet te strak aandraaien. (Staat goed uitgelegd in de handleiding). Heb ze deze winter gebruikt voor de wintersport en de grootste maat dakkoffer erop gehad.

Op het kentekenbewijs wordt alleen vermeld dat het trekgewicht - kg is. Er staat niets over de dakbelasting. Wij hebben ook nog een ioniq hybrid en daar passen ze ook op. Dak is exact gelijk. (beide premium met schuif kanteldak). Ik was wel bang dat de lak zou beschadigingen, maar daarvan is niets te zien. Wel eerst de lak onder de dragers goed schoonmaken.

[ Voor 26% gewijzigd door LionkingNL op 07-06-2020 23:13 ]

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
LionkingNL schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Ik heb deze dakdragers ook. Werkt goed. Alleen niet te strak aandraaien. (Staat goed uitgelegd in de handleiding). Heb ze deze winter gebruikt voor de wintersport en de grootste maat dakkoffer erop gehad.

Op het kentekenbewijs wordt alleen vermeld dat het trekgewicht - kg is. Er staat niets over de dakbelasting. Wij hebben ook nog een ioniq hybrid en daar passen ze ook op. Dak is exact gelijk. (beide premium met schuif kanteldak). Ik was wel bang dat de lak zou beschadigingen, maar daarvan is niets te zien. Wel eerst de lak onder de dragers goed schoonmaken.
Wat is het effect op je range?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:45

RKD

BarryH schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:19:
formeel mag het alleen niet....
Ik heb zelf ook vrij uitgebreid gezocht maar heb nog niet echt duidelijk kunnen vinden dat het niet mag. Er staat namelijk in de handleiding van de auto geen maximale daklast vermeld, en de RDW registreert die informatie ook niet dus de politie moet bij een controle uitgaan van de handleiding van de auto waar het dus niet in staat....

Het is een beetje een grijs gebied, er staat niet dat het niet mag en er staat ook niet dat het wel mag :P
BarryH schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:24:
[...]

Wat is het effect op je range?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)
LionkingNL schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Staat er in de handleiding van de hybrid wel een maximale daklast vermeld?

[ Voor 47% gewijzigd door RKD op 08-06-2020 10:23 ]

iRacing Profiel

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:00
Ik wil op vakantie mijn racefiets meenemen en heb daarvoor Farad dakdragers gekocht.
https://www.faradbox.nl/D...NIQ-2016%3E-BS149ALU130AS
Trekhaak vind ik wat te duur en dakdragers kan ik zelf snel monteren.
Ben van plan om er een Thule fietsdrager bij te kopen. En het kan handig zijn voor een dakkoffer in de toekomst.

Heeft iemand ervaring met fietsvervoer op het dak en hoeveel dat gaat schelen in range? Als alles erop zit post ik wel een fotootje.

[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 15-07-2020 11:08 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 06:08
pmiddeld schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:06:
Ik wil op vakantie mijn racefiets meenemen en heb daarvoor Farad dakdragers gekocht.
https://www.faradbox.nl/D...NIQ-2016%3E-BS149ALU130AS
Trekhaak vind ik wat te duur en dakdragers kan ik zelf snel monteren.
Ben van plan om er een Thule fietsdrager bij te kopen. En het kan handig zijn voor een dakkoffer in de toekomst.

Heeft iemand ervaring met fietsvervoer op het dak en hoeveel dat gaat schelen in range? Als alles erop zit post ik wel een fotootje.
Ik heb van winpart de spotgoedkope Winprice Dakdragerset staal basic. Even een gedoe om ze op het juiste punt te monteren (is nl niet gelijk aan de afstanden die de handleiding aangeeft) maar zit uiteindelijk goed, als je het door hebt. Op de juiste plekken heb ik een doorzichtige sticker in de deurposten geplaatst. In verhouding tot een auto met dakgoten, is het suboptimaal.

Met 1 surfplank en wat zeiltjes erop neemt verbruik bij 100km/u met 6% toe. Met 1 fiets erop en een kinder fiets zit je op +11%.

Ondanks dat het spul geen mm verschoven is bij aankomst, blijft het listig voelen. Veel modellen die eerst geschikt waren bevonden voor de Ioniq zijn uit de handel genomen, of dit komt door problemen of schade blijven voor mij onbevestigde geruchten. Wellicht hebben meer mensen goede/slechte ervaringen?

• JB1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-04 16:49
Ik begrijp dat het erg slecht is voor het bereik, maar zou er een dakkoffer op de Ioniq kunnen?

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:48
Daar is eerder al een en ander over geschreven (inclusief praktijk ervaringen), zoek even in dit topic op dakkoffer.

• RKD

RKD

Ik rij zelf sinds december vorig jaar de 38 versie. Mijn werkgever had als harde eis minimaal 300km wltp.

Tot op heden nog geen moment spijt van gehad. De extra range weegt voor mij ruim op tegen het laadtijd verschil en de app plus een laadlimiet van 90% in kunnen stellen is echt wel heel fijn.

Heb nu tijdens de vakantie voor het eerst moeten snelladen in Drenthe omdat er daar bijna nergens een normale paal te vinden was. Was gelukkig maar een 50kw paal maar daar zou de 28 iets sneller zijn geweest maar had ik er ook vaker heen gemoeten :)

O ja mocht je je zorgen maken over ruimte in de auto wij kregen onze complete kampeer uitrusting (tent) plus fietsen en spullen voor ons zoontje van 1,5 gewoon mee zonder dakkoffer. Ja hij zat wel echt vol maar het past wel :D

[ Voor 17% gewijzigd door RKD op 04-09-2020 23:00 ]

iRacing Profiel

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04-2025

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Afgelopen weekend een rit gemaakt met een dakkoffer op de Ioniq. Voor als iemand het intressant vind hier het verbruik;

172 KM gereden waarvan 165 KM op de snelweg maar ACC op 100 km/u

Verbruik: 13,5 kWh / 100km

Daarnaast in de auto 2 volwassen, 3 kinderen en 2 honden dus ook het nodige aan gewicht.

• RKD

RKD

JaICTDronten schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:10:
Afgelopen weekend een rit gemaakt met een dakkoffer op de Ioniq. Voor als iemand het intressant vind hier het verbruik;

172 KM gereden waarvan 165 KM op de snelweg maar ACC op 100 km/u

Verbruik: 13,5 kWh / 100km

Daarnaast in de auto 2 volwassen, 3 kinderen en 2 honden dus ook het nodige aan gewicht.
Hmm dan ging het bij mij met 2 fietsen op het dak een stuk minder zuinig. Fietsen plus kampeerbepakking. 18,3/100km bij 100 km/u over 290km

iRacing Profiel

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 19:58
Geckoo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:49:

hoeveel scheelde het? want ik ben daar een beetje huiverig voor.
En de ioniq 38.8 is best klein qua ruimte (en 3 kids)
Ik meen richting 12kwh op 100 km, standje 'met de trage stroom mee' (rechterbaan dus) waar ik denk ik zonder daklast onder de 10 was uitgekomen.
De tas was niet helemaal vol.

Langwerpige dakkoffer doet het denk ik beter maar die wil ik niet hoeven opbergen. Maar met 3 kids zou dat wel mijn keuze zijn.

• Kodess
  • Laatst online: 21:59
Net terug van vakantie naar Walcheren vanuit Eindhoven.
Met dakkoffer en trekhaak koffer, verbruik was 17kWh/100km (108km/u op de teller en flink wind tegen)
Zal er deze week een uitgebreide post over schrijven.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
Vakantie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsGCLa4ERqQknB9U3_0VzPHfEjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large
2 volwassenen, 2 kinderen onder de drie.
2 weken kamperen in Walcheren.

Na al een weekend proef kamperen met de tent op de trekhaak zijn we voor de 2 weken kamperen toch ook voor een dakkoffer gegaan :9

De heenweg heb ik het verbruik gereset, en was het 17kWh per 100 km. Met flinke regen en tegewind moet ik wel zeggen. 2x opgeladen bij een Fastned voor de rit van 175km, mede mogelijk gemaakt doordat we vertrokken met minder dan 40% :X

Tip: Niet het Modula trekhaak rek nemen. Hij zakt ver door aan de achterkant als je er 40kg op legt. Eerste drempel was het nummerbord eraf en het rek beschadigd. Na wat modificaties aan de trekhaak en een spanband van het rek naar de kofferbak sluiting is het wel prima. Het is dat ik het rek voor 120 euro kon krijgen. Maar wie weet hebben andere rekken dit probleem ook.

Op het trekhaak rek zit een waterdichte tas van Amazon, inhoud van 425 liter. Hij kan goed bevestigd worden, niets over te klagen. (Hier zit onze tent van 44 kg in, 2 stoelen en self inflating matjes)

Op de terugweg wel weer wat leuks meegemaakt wat ik nog niet had gehad met de ioniq.
Alles ingepakt in de auto, kostte maar een paar uur, tent nog even inpakken en achterop gelegd. Deuren dicht, start de auto niet. Auto zegt sleutel niet gevonden. De drive selector staan alle lampjes op rood.
Ik vermoedde de 12V accu, zeker toen ik een interieur lampje aandeed en die aan het flikkeren was.
Dus omdat het inpakken zolang duurde en de deuren openstonden is de 12V accu helemaal op gegaan. Gelukkig had de camping startkabels dus waren we maar een kwartier later weg. (Jumpstart powerbank is besteld ;) voor de zekerheid)

Terugweg was ook ongeveer 17kWh / 100 km. weer weg gereden met minder dan 50% dus weer 2 laadstops. 1 van die stops was bij Tesla, daar moest het bagagerek wel een beetje de bosjes in om bij de kabel te kunnen, maar goed. Wel een stuk 90 km/u gereden, en dan gaat het verbruik echt sterk omlaag (gewoon richting de 12kWh / 100km)

Geslaagde vakantie al met al. Over 3 weken nog een keer maar dan naar Frankrijk voor een week in een huisje. Even nadenken of we de dakkoffer of de trekhaakkoffer meenemen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:19

Geckoo

Good news, everyone!

dakkoffer en 130+ geeft een gemiddeld verbruik van 21.4 kW/100km :X
kon 160km ofzo rijden :X
(38.8 full electric :X )

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Geckoo schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:41:
dakkoffer en 130+ geeft een gemiddeld verbruik van 21.4 kW/100km :X
kon 160km ofzo rijden :X
(38.8 full electric :X )
Dat zijn bijna volkswagen waardes!!!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Ik zou eerder een grotere dan een kleinere 12v accu willen. Als de auto in utility mode draait (equivalent van contact aan maar motor uit) draait alles daarvan, en in deze auto zit net zo veel zo niet meer electro-troep dan in een conventionele auto. Zeker omdat de HV accu afgeschakeld moet zijn (wettelijk, blijkbaar) wanneer hij niet in drive mode staat, of uit) kan hij daar dus geen stroom uit putten. Ik vind dat de auto een half uurtje open/aan hebben terwijl je b.v. voor de vakantie aan het inpakken bent niet raar is en al mijn benzineauto's deden daar niet moeilijk over terwijl de Ioniq dan zo'n beetje helemaal leegloopt.
Ha dat is dus bij mij inderdaad gebeurt afgelopen zomervakantie.
Auto inpakken, tent erin, dakkoffer vol en trekhaakkoffer vol. Wil ik de auto starten maar alles ging gek happeren, het rem pedaal trilde....
Gelukkig had de boer start kabels, dus konden we na 5 minuten echt vertrekken richting huis. Sinds dien heb ik zo'n accu booster in de auto liggen :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Metro2002 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:02:
Zo net terug van een weekendje weg, afstand 130km enkele reis dus heenreis geen probleem, verbruik van 12,9Kwh/100km en kwam met ~35% aan. Ter plekke stond een laadpaal (a 80 cent per Kwh zag ik achteraf :X 8)7 ) dus kon vol weer terug.

Terugweg was iets langer om een file te omzeilen, 140km Toen ik thuis kwam nog 12% en 19km over. Oeps, dat is wel erg weinig. Regen, harde wind, stoel en stuurverwarming aan, (we waren met zijn tweeen) , verwarming aan en 7 graden buiten. Het kan slechter maar valt wel aardig onder 'worst case scenario' voor de 28Kwh ioniq omdat het verbruik uiteindelijk op 16,3Kwh/100km lag. Dat geeft dus slechts een theoretisch maximum rijbereik van 171km (de GOM kwam niet verder dan 160km, wellicht wat accudegradatie?). De ioniq met het echt hebben van zijn zuinigheid om een beetje actieradius te hebben en bij slechte omstandigheden stort het rijbereik wel echt volledig in maarja. We hebben het gered en anders had ik onderweg even 10% ofzo bij moeten laden, ook geen ramp. Wel even iets om rekening mee te houden als ik er deze zomer mee op vakantie ga naar Zweden. 150km wordt écht mijn maximum wat ik tussen laadstops wil rijden.

Aan de dure paal:

[Afbeelding]
Wij gaan een paar weken in een hut in the middle of nowhere zitten in midden Zweden deze zomer. Nu lukt dat met 3 kids + 50kg hond sowieso niet qua bagage in de Ioniq maar ook een dakkoffer is daar niet echt een optie. Lokaal ook geen laadpaal en geschat 3-4000km rijden in 2 weken... ik neem de Dacia mee, 650km op een volle tank :P.

• Kodess
Richh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:09:
[...]

Same here hoor. Vlak voor de energiecrisis een EV gekocht, goedkoper rijden kon niet ;) hoe anders is de wereld nu.

Het maakt mij overigens niet enorm veel uit, ik heb gigantisch veel plezier van de Ioniq. Het is een heerlijke auto en het comfort van elektrisch rijden is top.

Er is eigenlijk ook maar 1 auto waar ik 'm voor zou willen inruilen, een Model 3. Mogelijk ga ik dat ergens in de komende tijd ook doen. Die zijn inmiddels óók aanzienlijk in waarde gedaald. De 'delta' tussen beide is gekrompen; in 2022 moest ik ruim 15k meer uitgeven, als je nu de 2ehands prijzen vergelijkt is dat minder.

Bij particuliere verkoop (en aankoop) moet je volgens mij met <10k een heel eind komen.

[...]

Even in de Fastned app gekeken, afgelopen jaren >25 keer daar geladen. Nog nooit issues mee gehad. Autocharge werkt altijd. Enige issue is dat het koppelen nogal lang duurt (>1 minuut). Ook niet bij andere snelladers.
Tja ik moet hem komend najaar waarschijnlijk toch inruilen. Deze zomer wordt het gezin uitgebreid naar 3 kinderen.... 2 paste net met trekhaakkoffer en dakkoffer op kampeervakantie. Jammer dat er nog geen goeie stationwagon EV is. Moet nu kiezen tussen id4/enyaq/ioniq 5 (model y boven budget)

Kan hem nog niet weg doen want ik heb hem in de zomer van 2021 gekocht :+
Gekocht voor 18k met 55k km erop

Mijn issue bij fastned gaat altijd zo: Ik plug in, fastned zegt dat autocharge na een minuut herkend is en toont het laden scherm. In de ioniq zie ik niet het icoon dat er een kabel is aangesloten. Fastned stopt want kan niet laden.
Soms als ik de kabel aandrukkend vasthoud tot het laden echt is gestart werkt het.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-04 09:52
Voor de zomer ga ik op zoek naar dakdragers en een dakkoffer. Zijn er toevallig nog Ioniq eigenaren die zo'n setje kwijt willen? Of aanraders welke wel of niet aan te schaffen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik zou echt niet aan een dakkoffer beginnen op de Ioniq :D.

• [J.d.I.] DirtyHarry
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:59:
Ik zou echt niet aan een dakkoffer beginnen op de Ioniq :D.
Nouja, scheelt toch aardig wat bagageruimte! :P Verbruik zal omhoog gaan, maar dat is een kwestie van wat vaker laden onderweg, dat gaat wel lukken.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 19:58
Ik heb afgelopen zomer een wat langere rit (ik meen iets van 400 km) met daktas gedaan.
Ja, hoger verbruik maar het enige wat ik me er van herinner is dat mijn planning qua verbruik aardig klopte.

Dus ik zou het zonder tegenzin weer doen, en dan ook wat verder.
Als je een dakkoffer wil gaan kopen, neem dan een langwerpige ipv een bolle korte, als alles daar in kan.

• Kodess
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:57:
Voor de zomer ga ik op zoek naar dakdragers en een dakkoffer. Zijn er toevallig nog Ioniq eigenaren die zo'n setje kwijt willen? Of aanraders welke wel of niet aan te schaffen?
Wij hebben de Farad dakdragers. Dakkoffer zit in de familie ;)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat je de impact wat onderschat... de voornaamste reden dat de ioniq zoveel verder komt dan andere EV's is de efficientie. Een koffer op je dak gaat, mijn onderbuik-inschatting, makkelijk 30% range kosten, zo niet meer. Ik denk dat je echt wel VEEL vaker aan de laadpaal staat.

- edit -

https://www.ioniqforum.co...-consumption-range.41119/

YouTube: Here’s How Much A Roof Box Impacts EV Efficiency

Ze hebben het over MINIMAAL 25% impact. Dat betekent dat een 28kwh inzakt van 190km naar ~140km en een 38kwh houd met volle accu nog zo'n 225 over. Ga je snelladen tot 80% zakt je bereik van paal tot paal nog verder in, moet je blij zijn met 100km tussen stops met de 28kwh.
Afgelopen jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsGCLa4ERqQknB9U3_0VzPHfEjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large
Kodess schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:00:
Vakantie
[Afbeelding]
2 volwassenen, 2 kinderen onder de drie.
2 weken kamperen in Walcheren.

Na al een weekend proef kamperen met de tent op de trekhaak zijn we voor de 2 weken kamperen toch ook voor een dakkoffer gegaan :9

De heenweg heb ik het verbruik gereset, en was het 17kWh per 100 km. Met flinke regen en tegewind moet ik wel zeggen. 2x opgeladen bij een Fastned voor de rit van 175km, mede mogelijk gemaakt doordat we vertrokken met minder dan 40% :X

Tip: Niet het Modula trekhaak rek nemen. Hij zakt ver door aan de achterkant als je er 40kg op legt. Eerste drempel was het nummerbord eraf en het rek beschadigd. Na wat modificaties aan de trekhaak en een spanband van het rek naar de kofferbak sluiting is het wel prima. Het is dat ik het rek voor 120 euro kon krijgen. Maar wie weet hebben andere rekken dit probleem ook.

Op het trekhaak rek zit een waterdichte tas van Amazon, inhoud van 425 liter. Hij kan goed bevestigd worden, niets over te klagen. (Hier zit onze tent van 44 kg in, 2 stoelen en self inflating matjes)

Op de terugweg wel weer wat leuks meegemaakt wat ik nog niet had gehad met de ioniq.
Alles ingepakt in de auto, kostte maar een paar uur, tent nog even inpakken en achterop gelegd. Deuren dicht, start de auto niet. Auto zegt sleutel niet gevonden. De drive selector staan alle lampjes op rood.
Ik vermoedde de 12V accu, zeker toen ik een interieur lampje aandeed en die aan het flikkeren was.
Dus omdat het inpakken zolang duurde en de deuren openstonden is de 12V accu helemaal op gegaan. Gelukkig had de camping startkabels dus waren we maar een kwartier later weg. (Jumpstart powerbank is besteld ;) voor de zekerheid)

Terugweg was ook ongeveer 17kWh / 100 km. weer weg gereden met minder dan 50% dus weer 2 laadstops. 1 van die stops was bij Tesla, daar moest het bagagerek wel een beetje de bosjes in om bij de kabel te kunnen, maar goed. Wel een stuk 90 km/u gereden, en dan gaat het verbruik echt sterk omlaag (gewoon richting de 12kWh / 100km)

Geslaagde vakantie al met al. Over 3 weken nog een keer maar dan naar Frankrijk voor een week in een huisje. Even nadenken of we de dakkoffer of de trekhaakkoffer meenemen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Wij hebben de Farad dakdragers. Dakkoffer zit in de familie ;)

[...]

Afgelopen jaar
[Afbeelding]

[...]
Da's echt wel hardcore, maar ik zat er niet ver naast dus, met de impact? :P. Wij doen het deze zomer zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAbc1zSLdT4Qi2xOw0sA2agJvzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzjUQNZo6Y0NW3QmuC4zIHUv.jpg?f=fotoalbum_large

en we laten de Ioniq thuis. Met een hond, 3 kids en 2 weken weg naar midden Zweden toch net iets praktischer.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Kodess schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Ja je zit in de buurt, maar het is dus wel iets optimistischer :)
Ah nice! Dus als ik uitga van 20 a 25% meer verbruik dan zit ik wel aardig in de buurt gok ik.

Ik ben ook niet van plan hard te rijden, dus 100 km/u is meer dan zat. Per dag reizen we ongeveer 650 km, in twee dagen zijn we dan bij de bestemming in Oostenrijk (nabij Slovenie).

In ABRP even ingevuld wat een hoger verbruik (+25%) doet met het aantal laadstops en laadtijd, als we het hele eind in 1 dag zouden doen:
  • Zonder dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 131 Wh/km): 9 laadstops, 2h 05m laden
  • Met dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 164 Wh/km): 11 laadstops, 2h 52m laden
Lijkt me dus best prima te doen :)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:30
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Ah nice! Dus als ik uitga van 20 a 25% meer verbruik dan zit ik wel aardig in de buurt gok ik.

Ik ben ook niet van plan hard te rijden, dus 100 km/u is meer dan zat. Per dag reizen we ongeveer 650 km, in twee dagen zijn we dan bij de bestemming in Oostenrijk (nabij Slovenie).

In ABRP even ingevuld wat een hoger verbruik (+25%) doet met het aantal laadstops en laadtijd, als we het hele eind in 1 dag zouden doen:
  • Zonder dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 131 Wh/km): 9 laadstops, 2h 05m laden
  • Met dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 164 Wh/km): 11 laadstops, 2h 52m laden
Lijkt me dus best prima te doen :)
Heb je de Ioniq al weer terug van Van de Wou en hoe is het resultaat?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Kodess
Bakko schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:11:
@Kodess Balen zeg. Wij verwachten ook een kind eind juli trouwens! Gelukkig was de verdamper dit voorjaar al gemaakt.
Ja het is echt bizar bij de dealers. In Leiden hoef je het ook niet te proberen, laatst onderhoudsbeurt ingepland, kan pas eind augustus!
Er zijn ook niet veel dealers moet ik zeggen, als ik naar een andere vestiging wil is het minimaal half uur rijden.
Het wordt ons derde kind, dus de ioniq zal niet lang meer in ons bezit blijven.
Vorig jaar met 2 kids gaan camperen en dat is gelukt met dakkoffer en trekhaakkoffer. Maar een derde erbij vereist toch wel iets meer ruimte.
En ze zitten alle drie dus nog in een kinderstoel/maxi cosi straks... er zijn niet veel elektrische auto's die 3 isofix achterin kunnen krijgen.

Proefrit in de ioniq 5 was fijn, maar wel duidelijk dat onze isofix maxicosi niet past met een isofix kinderstoel en riem kinderstoel.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kodess schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Er zijn ook niet veel dealers moet ik zeggen, als ik naar een andere vestiging wil is het minimaal half uur rijden.
Vorig jaar met 2 kids gaan camperen en dat is gelukt met dakkoffer en trekhaakkoffer. Maar een derde erbij vereist toch wel iets meer ruimte.
En ze zitten alle drie dus nog in een kinderstoel/maxi cosi straks... er zijn niet veel elektrische auto's die 3 isofix achterin kunnen krijgen.

Proefrit in de ioniq 5 was fijn, maar wel duidelijk dat onze isofix maxicosi niet past met een isofix kinderstoel en riem kinderstoel.
Hier binnenkort dezelfde uitdaging. Laat het aub weten als je een EV vindt waar die combi van stoeltjes en maxi-cosi wél past...

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• BarryH
Kodess schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:23:
[...]

E-berlingo lijkt me kansrijk. Alleen langzame snellader. Bij paar dealers nu 26k voor een overjarige nieuwe

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Kodess
HTT-Thalan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Ik hanteer en laad altijd tot de raamlijn. Het is echt heel vervelend en potentieel gevaarlijk slecht zicht naar achteren te hebben vind ik.
Dan moet je dus altijd twee auto's hebben. 1 zuinige voor normaal en 1 grote onzuinige voor vakanties...
Dan moeten wij nu een zevenzitter gaan kopen, voor die 18 uur die we per jaar vol bepakt rijden. Met 2 kinderen zat de ioniq volledig vol tent op de trekhaak, stoelen in de dakkoffer.
Probleem met die zevenzitters is dat je daar ook geen zicht achteruit hebt met de achterspiegel :/
Zeker niet als we de caravan gaan meenemen. :+

Ik moet zeggen, ik ken niemand die dat haalt, tot de raamlijn op vakantie. Kom uit een gezin van 6 en de minivan zat altijd tot de nok vol. Anders konden we niet op vakantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 28-06-2024 19:36 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Dan moet je dus altijd twee auto's hebben. 1 zuinige voor normaal en 1 grote onzuinige voor vakanties...
Dan moeten wij nu een zevenzitter gaan kopen, voor die 18 uur die we per jaar vol bepakt rijden. Met 2 kinderen zat de ioniq volledig vol tent op de trekhaak, stoelen in de dakkoffer.
Probleem met die zevenzitters is dat je daar ook geen zicht achteruit hebt met de achterspiegel :/
Zeker niet als we de caravan gaan meenemen. :+

Ik moet zeggen, ik ken niemand die dat haalt, tot de raamlijn op vakantie. Kom uit een gezin van 6 en de minivan zat altijd tot de nok vol. Anders konden we niet op vakantie.
Ik speel niet vals - ondanks de grote (idd 7 zitter) kofferbak heb ik daar maar ~40% van beschikbaar. De rest word ingenomen door de crashcage van de grote floof :P. Wij nemen gewoon exceptioneel weinig mee (3 kids). 2/3 sets kleding voor elk, basis toiletartikelen, eten voor voorgenoemd monster en wat basic electronica. Misschien een paar spellen. Hun knuffels, een kussentje en telefoon hebben ze op de achterbank. Tasje voorin bij mijn vrouw met snacks en drinken voor onderweg. De vloer bij de voeten hou ik dus ook vrij, behalve bij de jongste want die kan toch niet met de pootjes bij de vloer.

Dat gezegd hebbende, ja, voor meerdere weken neem ik een dakkoffer mee. Ik vind het gewoon echt niet comfortabel om niks naar achteren te zien, en het is ook rete-irritant als je ineens wat uit de kofferbak moet hebben.

Generatie voor mij konden mensen het met een Opel Kadett :) beetje verwend als het mij dan niet moet lukken met een auto waar bijna een Kadett in past :P.

Met de Ioniq zou ik het ook redden (met gemak 2 weken met 3 kids) als ik McWoofus niet bij zou hebben. Zonder dakkoffer.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-06-2024 19:47 ]

• Kodess
HTT-Thalan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:46:
[...]

Ik speel niet vals - ondanks de grote (idd 7 zitter) kofferbak heb ik daar maar ~40% van beschikbaar. De rest word ingenomen door de crashcage van de grote floof :P. Wij nemen gewoon exceptioneel weinig mee (3 kids). 2/3 sets kleding voor elk, basis toiletartikelen, eten voor voorgenoemd monster en wat basic electronica. Misschien een paar spellen. Hun knuffels, een kussentje en telefoon hebben ze op de achterbank. Tasje voorin bij mijn vrouw met snacks en drinken voor onderweg. De vloer bij de voeten hou ik dus ook vrij, behalve bij de jongste want die kan toch niet met de pootjes bij de vloer.

Dat gezegd hebbende, ja, voor meerdere weken neem ik een dakkoffer mee. Ik vind het gewoon echt niet comfortabel om niks naar achteren te zien, en het is ook rete-irritant als je ineens wat uit de kofferbak moet hebben.

Generatie voor mij konden mensen het met een Opel Kadett :) beetje verwend als het mij dan niet moet lukken met een auto waar bijna een Kadett in past :P.

Met de Ioniq zou ik het ook redden (met gemak 2 weken met 3 kids) als ik McWoofus niet bij zou hebben. Zonder dakkoffer.
Geen tent? Geen tafel? Geen stoelen? Koelbox? :9
Hebben we het allebei wel over een kampeer vakantie :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kodess schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Geen tent? Geen tafel? Geen stoelen? Koelbox? :9
Hebben we het allebei wel over een kampeer vakantie :9
Dat hebben we iets langer terug wel gedaan. 5 personen, 6-persoons tent, tafel, stoelen, slaapmatten, isolatie voor de vloer, slaapzakken, stoof, koelbox idd en de hele mikmak. Toen hadden we nog geen harig 4e kind, maar ook geen dakkoffer. Alles in die ene kofferbak zonder boven de raamlijn te laden. Bovendien was dit voor 4 weken rondtrekken door Zweden (we hadden dus ook een portable douche en proviand e.d. mee) en hadden we de tent slechts in 4'en gevouwen op de spullen liggen tussen stops. Scheelt werk en zo kon hij ademen.

Ik heb wel veel met Lego gespeeld als kind, dat helpt wel :P. Alles zat ook volgens een bepaald systeem ingepakt/gestapeld zodat we maximaal de ruimte konden gebruiken.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:11
Binnenkort gaan we weer op vakantie naar Duitsland. Deze keer met een kleine, dus op de achterbank is wat minder ruimte dan voorheen. We hebben ook een grote hond welke normaal de gehele achterbank in gebruik had. Daar lag een mooie plastic hoes overheen.
Nu is de Ioniq geen kleine auto maar een kinderwagen, wiegje, reisbedje etc neemt allemaal flink ruimte in beslag. Ik ben er vrij zeker van dat dit helaas niet allemaal gaat passen.

Stiekem kijk ik wel een beetje naar een opvolger en schuif ik de Ioniq door naar mijn vrouw. Een Model Y is wel een wel een auto die alles wat ik nodig heb aan vinkt, maar zo ver is het nog niet.

Dus ik ben aan het kijken naar dakdragers voor de Ioniq om daarin wat extra bagage kwijt te kunnen. Ik had in dit topic gelezen dat je verbruik ongeveer naar 17/18 kWh/100km gaat bij normale snelheden. Ik plan mijn reis vaak voorruit, dus is dit echt realistisch om rekening mee te houden? Dan zet in hem in ABRP op 18 kWh/100km. In Duitsland hoef ik niet perse 150km/h te rijden, als ik een laadstop kan besparen door 100km/h te rijden is dat prima.
De dakkoffer heb ik nog, helaas niet een extreem aerodynamisch model, maar daar ga ik geen nieuwe voor kopen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• BarryH
Headshot_NL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Binnenkort gaan we weer op vakantie naar Duitsland. Deze keer met een kleine, dus op de achterbank is wat minder ruimte dan voorheen. We hebben ook een grote hond welke normaal de gehele achterbank in gebruik had. Daar lag een mooie plastic hoes overheen.
Nu is de Ioniq geen kleine auto maar een kinderwagen, wiegje, reisbedje etc neemt allemaal flink ruimte in beslag. Ik ben er vrij zeker van dat dit helaas niet allemaal gaat passen.

Stiekem kijk ik wel een beetje naar een opvolger en schuif ik de Ioniq door naar mijn vrouw. Een Model Y is wel een wel een auto die alles wat ik nodig heb aan vinkt, maar zo ver is het nog niet.

Dus ik ben aan het kijken naar dakdragers voor de Ioniq om daarin wat extra bagage kwijt te kunnen. Ik had in dit topic gelezen dat je verbruik ongeveer naar 17/18 kWh/100km gaat bij normale snelheden. Ik plan mijn reis vaak voorruit, dus is dit echt realistisch om rekening mee te houden? Dan zet in hem in ABRP op 18 kWh/100km. In Duitsland hoef ik niet perse 150km/h te rijden, als ik een laadstop kan besparen door 100km/h te rijden is dat prima.
De dakkoffer heb ik nog, helaas niet een extreem aerodynamisch model, maar daar ga ik geen nieuwe voor kopen.
Ik dacht dat ca 20% extra verbruik wordt aangehouden. Maar plan eens met 20 kWh/100km. Verandert je route dan sterk?

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Ik ging vannacht naar huis met 54% / 144km te gaan volgens de boardcomputer. De rit was slechts 100km en ik heb gemiddel 105 gereden. De kachel stond amper aan en de auto stond in ECO, maar onverklaarbaar zat ik richting de 20kWh verbruik (en kwam met 4% thuis).

Af en toe vind ik het "normale" verbruik van de Ioniq zeer hoog (of beter, wisselend), terwijl ik me in de zomer ook geregeld verbaas dat hij onder de 12kWh zit op sommige dagen (terwijl, de dag erna kan dezelfde rit met ongeveer vergelijkbare omstandighenden ineens boven de 14kWh zitten)

• Headshot_NL
Vandaag met de Ioniq 28 kWh vol bepakt en met dakkoffer naar Duitsland gegaan. Verbruik kwam uit op precies 18 kWh per 100km. De meeste stukken heb ik 100-110 gereden, soms vlak voor de laadstop even 130-140 omdat ik dan wist de lader toch wel te halen.
Ook wat file gehad wat de gemiddelde snelheid dan weer wat laat zakken. Al met al viel het me mee want ik rekende met 20 kWh per 100km.

Op de snelweg bleek op de linkerbaan een auto met pech te staan welke mijn voorganger niet zag. Deze kon nog net op tijd remmen, en ik gelukkig ook, ook al scheelde het nog geen meter uiteindelijk. De remmen zijn prima en vol bepakt en met dakkoffer sta je best snel stil. Toch weer blij met de A-merk banden en niet de goedkope troep want dan was ik er 100% zeker op geklapt en was de Ioniq verleden tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Headshot_NL op 10-01-2025 20:14 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Headshot_NL
Leuk testje van een Frans youtube channel tussen een Ioniq 28, Zoë R110, VW E-UP, Leaf 40 en de Ioniq 6.
Het blijft toch een prima auto ook op de wat langere ritten. Een grotere accu, sneller laden en toch nog redelijk efficiënt zijn is niet vanzelfsprekend bij nieuwere EV's. Maar zo zie je maar dat een Ioniq 28, als je je huiswerk goed gedaan hebt, een veel betere keuze is dan bijvoorbeeld de Zoë.
22,9 kWh/100km :/ zo hoog zat ik met dakkoffer op de snelweg nog niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6gi-IzLEs1h9gTB2FOg6F35ppc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbwxnqoJtIacxb6vT9SLYU33.jpg?f=fotoalbum_large

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:03

WCA

Headshot_NL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:56:
Leuk testje van een Frans youtube channel tussen een Ioniq 28, Zoë R110, VW E-UP, Leaf 40 en de Ioniq 6.
Het blijft toch een prima auto ook op de wat langere ritten. Een grotere accu, sneller laden en toch nog redelijk efficiënt zijn is niet vanzelfsprekend bij nieuwere EV's. Maar zo zie je maar dat een Ioniq 28, als je je huiswerk goed gedaan hebt, een veel betere keuze is dan bijvoorbeeld de Zoë.
22,9 kWh/100km :/ zo hoog zat ik met dakkoffer op de snelweg nog niet eens.

[Afbeelding]
Zelfs het gebruik van de Ioniq vind ik hier nog wel wat overdreven, ik red zelfs in de winter met de kachel aan nog niet dat verbruik als gemiddelde

Share and Enjoy!

• Headshot_NL
Ik zou altijd aanraden om met ABRP eens een rit te plannen.
Een ritje vanaf hier naar een bestemming in Zuid Frankrijk (1215 kilometer) waar ik vaker ben geweest is met de Ioniq 28 toch 2 uur en 25 minuten sneller. - Edit, ik had in ABRP nog een dakkoffer opgegeven waardoor het verbruik hoger was. Nieuwe berekening, alles standaard, scheelt 2 uur en 25 minuten.
Dat soort ritten doe ik niet maandelijks, dus voor mij zou het niet eens zoveel uitmaken. Je ziet inderdaad wel dat de 38 kWh versie in het eerste stuk toch verder komt, maar dat is logisch gezien de 10 kWh grotere accu. Vervolgens duren de laadstops wel veel langer. Waar je met de 28 kWh versie meestal maximaal 20-25 minuten staat ben je met de 38 kWh versie bijna dubbel zo lang bezig.
Daar krijg je dan ook weer meer accucapaciteit voor terug, het is alleen 10 kWh extra en niet het dubbele.

De 38kWh heeft een vloeistof gekoelde accu en de 28 kWh niet. Maar mijn ervaring is toch dat je met de 28 kWh ook elke keer op volle snelheid kunt laden. Beetje tegenstrijdig met het verhaal van vorige week in dit topic. Zorg voor een koele auto, blaas vanaf de ventilatieroosters achter de koude lucht recht in de inlaat van de accu koeling. Dat werkte vorig jaar zomer bij mij perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 07-07-2025 12:31 ]

• Headshot_NL
fredkroket schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:57:

[...]

Het spijt me, maar 4 uur is me net even te ongeloofwaardig. Als ik mijn auto vervang in ABRP door een Ioniq 6 dan scheelt het op deze afstand (1060km) 2 uur. Ik wil even voorkomen dat we op het niveau komen waarbij we straks nog gaan zeggen dat de Ioniq 28kWh een stuk beter is dan een Ioniq 6 voor dit soort dingen ;).

Verder laat ik het maar even gaan qua verdere discussie. Het is een beetje als een vergelijk tussen private lease en een auto kopen; het is maar net hoe en door wie er gerekend wordt wat de uitkomst is.
Het klopte inderdaad niet. Ik had bij 1 berekening nog een configuratie met dakkoffer met bijbehorend hoger verbruik. Mijn bericht heb ik aangepast.
Nieuwe berekening met de 2 auto's in standaard configuratie scheelt 2 uur en 25 minuten.

Inderdaad, persoonlijke voorkeur voor iedereen. Maar toch zou ik persoonlijk, als je vaak lange ritten maakt zeker voor de 28 kWh gaan. Het scheelt toch aanzienlijk.
Maak je veelal kortere ritten dan zou ik zeker de 38 kWh aan. Dat kan net het verschil zijn waardoor je dan met de 38 kWh niet hoeft te laden en je met de 28 kWh wel even langs de snellader moet.

Hoe je dan met een Ioniq 6 (standard range) 2 uur sneller uitkomt is voor mij dan weer een raadsel. Want op 1225 kilometer is die bij mij weer bijna 3 uur sneller dan de Ioniq 28 kWh.

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 07-07-2025 12:37 ]

• Goudvis
  • Laatst online: 03-04 20:49

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Atomius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:38:
Ik twijfel over de aanschaf van een Ioniq electric met 28 kWh uit 2017 of 2018. Die staan erop voor 11-12k.

Op zich voldoet hij wel aan mijn eisen: max zo'n 13k, CSS stekker, goede (snel)laadmogelijjheden, weinig last van accudegradarie.

Alleen, ik moet 62 km enkele reis naar werk dus zo'n 130 km op en neer.

In de zomer zal dat wel gaan neem ik aan, maar is dat ook haalbaar in de winter met deze wagen?

En hoe is het windgeruis en het rijcomfort op de snelweg naar jullie ervaring?
130 km range is haalbaar met normaal weggedrag (geen 140 kmpu planken met dakkoffer oid).
De auto is mi een cruiser: heerlijk op afstanden en met rustig rijden, geen bochtenwonder a la Suzuki Swift. :p

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1