Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:50
Aantal weken geleden de game doorgelopen. Heb er enorm van genoten en grafisch een topper voor mij. Maar je bent tegenwoordig bang als je dit zegt en dat is toch jammer?
Binnenkort een tweede keer doorspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Henkje.doc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:26:
Aantal weken geleden de game doorgelopen. Heb er enorm van genoten en grafisch een topper voor mij. Maar je bent tegenwoordig bang als je dit zegt en dat is toch jammer?
Binnenkort een tweede keer doorspelen.
Waarom zou je daar bang voor moeten zijn? Het is jou mening (en ik kan je alleen maar groot gelijk geven) en als iemand het daar niet mee eens is is dat zijn of haar probleem en vooral blijven genieten van je game. 👌🏻

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkje.doc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:26:
Heb er enorm van genoten en grafisch een topper voor mij. Maar je bent tegenwoordig bang als je dit zegt en dat is toch jammer?
Waarom precies? Als jij het, net als velen, een geweldig spel vindt, dan is het toch helemaal prima dat (hier) te delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:37

Vrijdag

De Zwarte

Bang voor je mening? Welnee. Of je het spel nou geweldig vind, of volkomen bagger, dat moet je helemaal zelf weten :)

Waar wij dan weer wel benieuwd naar zijn, is het waarom, dat is altijd interessant om te lezen. Maar voel je niet verplicht natuurlijk ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

* maak een TR aan en laat dit soort zaken aan ons over...

[ Voor 98% gewijzigd door Geronimous op 11-07-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:50
Game is voor mij niet perfect maar heb me er uitstekend mee vermaakt.
Had deel 1 begin dit jaar eigenlijk pas voor het eerst helemaal doorlopen.

Verhaal is inderdaad niet een vrij standaard verhaal en dat maakt het best apart op sommige momenten.

Maar dus voor mij in positieve zin.

Heb wel pas na het completen gekeken naar de leaks en tja.. dan kan ik me wel indenken wat er allemaal aan emotie loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Hamazaki schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:59:
[...]

waarom word ik compleet aan de kant gezet als ik een paar minpuntjes opnoem? waarom moet mij iets dwars zitten? je reactie mag wel iets genuanceerder. heb ik ergens gezegd dat het een slecht spel is? goed, ik laat het hierbij.
Iedereen heeft een mening en ik vind dat je die moet respecteren. De een vind The Last of us Part 2 het einde en de andere niks, daar is ook niks mis mee en zelfs goed, dat maakt ons mens en gamer en we zijn niet allemaal het zelfde. Wel vind ik dat een mening bij een mening moet blijven en niet richting een dreiging gaan, zoals dat nu richting ND gebeurd.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zo de platinum is binnen. Tweede play tot iets over de helft is nodig voor de player upgrades dus die nog even gedaan.

Ga niet nog eens verder. Heb het wel gezien nu merk ik.

Op naar V&A dus.

8,5/10

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
V3g3ta schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:54:
het is Ik vind het simpelweg perfectie.
IFTFY :)

[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 10-07-2020 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is eigenlijk alleen al bijzonder dat lineaire SP game zo'n hard lopend topic op Tweakers heeft. Nog nooit meegemaakt. Dat zegt eigenlijk wel genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:37
Modbreak:Goed, de sfeer gaat nu echt de verkeerde kant op, dus bij deze:

De stelling dat je pas kan meepraten over een game als je deze ook echt zelf hebt gespeeld is al vaker de revue gepasseerd op Tweakers, en is natuurlijk van de zotte. Als je een walkthrough kijkt, of met een maat meekijkt die de game speelt, ben je prima in staat om een beeld te vormen van het verhaal, het plot, de structuur, etc. Hetzelfde geld voor gameplay-elementen. We stoppen dus nu met deze ad hominem.

Hetzelfde geld voor het uitsluiten van iemand anders zijn of haar mening omdat dit niet strookt met die van jou. We zitten immers niet meer op de kleuterschool.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Hamazaki schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:55:
[...]

met graphics bedoelde ik ook detail erbij. dat is niet meer dan logisch na zoveel jaar ertussen. ik had boven al aangegeven dat bepaalde elementen te veel op uncharted lijken. touwtje, van rotsen glijden, paardje rijden (uncharted 3), gameplay/scene overgang, gevechten met de vuist enz.

ik vind het overdreven dat mensen doen alsof ze het licht hebben gezien. maar tjah, dat is mijn mening.
Je kan niet elk tegen argument wegzetten onder het motto 'dat is logisch na een paar jaar ertussen'. Dat filmpje van Seattle vs Seattle in TLOU2 laat zien dat Naughty Dog 7 jaar gigantisch hard gewerkt heeft aan dit spel en oog heeft besteed aan zo'n beetje alles, dat heeft niks te maken met het huidige jaartal... dat heeft te maken met het feit dat ND bekend staat als één van de, zo niet de meest perfectionistische game developer (met een gigantische crunch culture o.a. hierdoor, los hiervan...) en dit ook met zijn laatste game weer laat zien. Ook Druckmann die met zijn team aanzienlijke tijd in Seattle heeft besteed om de routes en omgeving te bestuderen, het zijn gewoon allemaal dingen die ND tot één van de beste game developers maken.

Is het je ook niet opgevallen dat deze game de beste animaties ooit heeft? Dit komt duidelijk ook niet alleen maar door het jaartal, dat heeft Ubisoft in 2019 wel bewezen. De acting is ook extreem goed, er zijn maar weinig games die dit nadoen (RDR2 mindere facial animations, HZD veel mindere voice actors, slechte lip sync, matige facial animations). Detroit lijkt wel op hetzelfde niveau te zitten inderdaad.

Uiteindelijk is dit spel gemaakt voor de PS4, net zoals Uncharted 4. Net zoals Horizon Zero Dawn. Wat zou er bij jou nou voor zorgen dat je echt onder de indruk bent? Nog leuk als je onder de indruk wil zijn: kijk naar 'insane details in TLOU2' op YouTube. YouTube: 20 More INSANE Details in The Last of Us Part II Bijvoorbeeld met deze bubbels pushen ze het limiet van de PS4, je hebt wel gelijk dat we voor de echte revolutie nog moeten wachten tot er een volwaardige PS5 only game komt.

Dan m.b.t. gameplay. Als je op makkelijkste mode speelt is er gewoon een stuk minder aan qua gespannenheid, en mis je ironisch gezien ook veel ontwikkelingen van afgelopen jaren. Bijvoorbeeld het feit dat er aan stealth niks aan is omdat enemies toch de intelligentie van een aardappel hebben. Wat de gameplay van TLOU nou juist zo intens en goed maakt is dat de enemies echt bedreigend zijn, en dit geldt voor de non humans ook (als je vs stalkers een glas/baksteen gooit op hoge difficulty komt er maar eentje kijken, waardoor er dus geen makkelijke manier is om ze allemaal te verbranden)

Je kan prima je loot op easy zetten (hoewel je wel het wanhopige gevoel een beetje mist dan), de damage die je neemt, eventueel zelfs stealth zodat enemies je minder snel spotten. Maar probeer alsjeblieft één keer je enemies op een moeilijkere mode . Je mist anders zoveel, je zal nooit enemies hebben die je flanken. Je moet natuurlijk spelen zoals je zelf wil maar realiseer je wel dat je een flink stuk gameplay mist door op makkelijkste mode te spelen.

Ik vind het dan ook jammer dat je terwijl je niet de mogelijkheden gebruikt die de devs je hebben gegeven, je toch niet snapt waarom sommige mensen het licht zagen. Nou is dit overdreven, maar ik vond de manier waarop enemies coördineerden en hoe ze je probeerden te flanken zeer indrukwekkend. Ook als je een fout maakt en iemand je spot gaan ze grondig je spot clearen en moet je heel snel weg daar. ND is niet de eerste studio die met dit concept komt, maar het is wel fantastisch uitgevoerd imo en het verbetert de gameplay gigantisch t.o.v. de eerste game. De seraphites waren nog intensiever voor mijn gevoel met hun communicatiesysteem.

Ook vind ik de semi open world Seattle niet verkennen gewoon erg zonde, je mist dan zoveel interessante dialoog en backstories. Het vermindert imo je oordeel over de game, net zoals je in RDR2 voor de volledige ervaring imo hebt moeten roamen door de open wereld en wat random events moet hebben meegemaakt. Net zoals je in Witcher 3 wat side quests hebt moeten doen voor een goed oordeel.

Edit: dit had ik hiervoor ook al aangegeven, maar touwtje gooien / rotsje glijden herken ik ook totaal niet. Rotsje glijden heb ik sowieso amper meegemaakt, en touwtje gooien waren leuke intelligente puzzels. Totaal niet zoals in U4 waar het gooien en springen was (maar dit zei ik vorige comment ook al en volgens mij heb je hier overheen gelezen). En melee fights ga je vrees ik de komende paar decennia nog wel even zien in games, zelfde met paard rijden (nog los van het feit dat je niet erg lang paard rijdt). Hoewel TLOU2 met een dodge button extreem anders aanvoelt dan TLOU.
//Los hiervan

Overigens vind ik dat als je als TLOU fan express de leaks gaat opzoeken nadat je al enigszins gespoiled bent een gigantische red flag. TLOU was een simpel verhaal dat brilliant was uitgevoerd. Als je daar naar de plot points kijkt ziet het er uit als een verhaal dat al tig keer verteld is. Ook de gameplay is tot dat je het zelf speelt totaal niet uniek, maar juist het rouwe gevoel maakte het zo goed. Het doden voelde paniekerig en claustrofobisch, niet krachtig of stoer. Het voelt persoonlijk aan, en elke keer als een gevecht.

Je kan voor mijn gevoel dus qua story points en gameplay van TLOU een heel negatief beeld schetsen, wat dus totaal niet klopt. Het enige wat anders is met de leaks was dat er ook ~30 min aan footage bij zat, maar ja... Je kon wel snel zien (zeker nu TLOU2 uit is) dat de leaker een zo slecht mogelijk beeld wilde schetsen.

Als je dan na zeven jaar wachten de leaks gaat opzoeken dan verpest je het gewoon voor jezelf, zeker als je daarna ook nog aankondigt dat je door de leaks 60 euro hebt bespaard. Tja, dan is het voor mij wel duidelijk dat je de game geen eerlijke kans hebt gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Brogala op 11-07-2020 02:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 02:45:
[...]

Je kan niet elk tegen argument wegzetten onder het motto 'dat is logisch na een paar jaar ertussen'. Dat filmpje van Seattle vs Seattle in TLOU2 laat zien dat Naughty Dog 7 jaar gigantisch hard gewerkt heeft aan dit spel en oog heeft besteed aan zo'n beetje alles, dat heeft niks te maken met het huidige jaartal... dat heeft te maken met het feit dat ND bekend staat als één van de, zo niet de meest perfectionistische game developer (met een gigantische crunch culture o.a. hierdoor, los hiervan...) en dit ook met zijn laatste game weer laat zien. Ook Druckmann die met zijn team aanzienlijke tijd in Seattle heeft besteed om de routes en omgeving te bestuderen, het zijn gewoon allemaal dingen die ND tot één van de beste game developers maken.

Is het je ook niet opgevallen dat deze game de beste animaties ooit heeft? Dit komt duidelijk ook niet alleen maar door het jaartal, dat heeft Ubisoft in 2019 wel bewezen. De acting is ook extreem goed, er zijn maar weinig games die dit nadoen (RDR2 mindere facial animations, HZD veel mindere voice actors, slechte lip sync, matige facial animations). Detroit lijkt wel op hetzelfde niveau te zitten inderdaad.

Uiteindelijk is dit spel gemaakt voor de PS4, net zoals Uncharted 4. Net zoals Horizon Zero Dawn. Wat zou er bij jou nou voor zorgen dat je echt onder de indruk bent? Nog leuk als je onder de indruk wil zijn: kijk naar 'insane details in TLOU2' op YouTube. YouTube: 20 More INSANE Details in The Last of Us Part II Bijvoorbeeld met deze bubbels pushen ze het limiet van de PS4, je hebt wel gelijk dat we voor de echte revolutie nog moeten wachten tot er een volwaardige PS5 only game komt.

Dan m.b.t. gameplay. Als je op makkelijkste mode speelt is er gewoon een stuk minder aan qua gespannenheid, en mis je ironisch gezien ook veel ontwikkelingen van afgelopen jaren. Bijvoorbeeld het feit dat er aan stealth niks aan is omdat enemies toch de intelligentie van een aardappel hebben. Wat de gameplay van TLOU nou juist zo intens en goed maakt is dat de enemies echt bedreigend zijn, en dit geldt voor de non humans ook (als je vs stalkers een glas/baksteen gooit op hoge difficulty komt er maar eentje kijken, waardoor er dus geen makkelijke manier is om ze allemaal te verbranden)

Je kan prima je loot op easy zetten (hoewel je wel het wanhopige gevoel een beetje mist dan), de damage die je neemt, eventueel zelfs stealth zodat enemies je minder snel spotten. Maar probeer alsjeblieft één keer je enemies op een moeilijkere mode . Je mist anders zoveel, je zal nooit enemies hebben die je flanken. Je moet natuurlijk spelen zoals je zelf wil maar realiseer je wel dat je een flink stuk gameplay mist door op makkelijkste mode te spelen.

Ik vind het dan ook jammer dat je terwijl je niet de mogelijkheden gebruikt die de devs je hebben gegeven, je toch niet snapt waarom sommige mensen het licht zagen. Nou is dit overdreven, maar ik vond de manier waarop enemies coördineerden en hoe ze je probeerden te flanken zeer indrukwekkend. Ook als je een fout maakt en iemand je spot gaan ze grondig je spot clearen en moet je heel snel weg daar. ND is niet de eerste studio die met dit concept komt, maar het is wel fantastisch uitgevoerd imo en het verbetert de gameplay gigantisch t.o.v. de eerste game. De seraphites waren nog intensiever voor mijn gevoel met hun communicatiesysteem.

Ook vind ik de semi open world Seattle niet verkennen gewoon erg zonde, je mist dan zoveel interessante dialoog en backstories. Het vermindert imo je oordeel over de game, net zoals je in RDR2 voor de volledige ervaring imo hebt moeten roamen door de open wereld en wat random events moet hebben meegemaakt. Net zoals je in Witcher 3 wat side quests hebt moeten doen voor een goed oordeel.

Edit: dit had ik hiervoor ook al aangegeven, maar touwtje gooien / rotsje glijden herken ik ook totaal niet. Rotsje glijden heb ik sowieso amper meegemaakt, en touwtje gooien waren leuke intelligente puzzels. Totaal niet zoals in U4 waar het gooien en springen was (maar dit zei ik vorige comment ook al en volgens mij heb je hier overheen gelezen). En melee fights ga je vrees ik de komende paar decennia nog wel even zien in games, zelfde met paard rijden (nog los van het feit dat je niet erg lang paard rijdt). Hoewel TLOU2 met een dodge button extreem anders aanvoelt dan TLOU.
//Los hiervan

Overigens vind ik dat als je als TLOU fan express de leaks gaat opzoeken nadat je al enigszins gespoiled bent een gigantische red flag. TLOU was een simpel verhaal dat brilliant was uitgevoerd. Als je daar naar de plot points kijkt ziet het er uit als een verhaal dat al tig keer verteld is. Ook de gameplay is tot dat je het zelf speelt totaal niet uniek, maar juist het rouwe gevoel maakte het zo goed. Het doden voelde paniekerig en claustrofobisch, niet krachtig of stoer. Het voelt persoonlijk aan, en elke keer als een gevecht.

Je kan voor mijn gevoel dus qua story points en gameplay van TLOU een heel negatief beeld schetsen, wat dus totaal niet klopt. Het enige wat anders is met de leaks was dat er ook ~30 min aan footage bij zat, maar ja... Je kon wel snel zien (zeker nu TLOU2 uit is) dat de leaker een zo slecht mogelijk beeld wilde schetsen.

Als je dan na zeven jaar wachten de leaks gaat opzoeken dan verpest je het gewoon voor jezelf, zeker als je daarna ook nog aankondigt dat je door de leaks 60 euro hebt bespaard. Tja, dan is het voor mij wel duidelijk dat je de game geen eerlijke kans hebt gegeven.
Uitstekend verwoord en ik deel die mening 100%.

Trouwens ook gaaf om te zien hoe de actors van Ellie en Joel denken over die ene gebeurtenis en hoe zich zo ontzettend inleven in hun rol en er zo veel moeite mee hebben. Dat zegt een hoop over over de game, en waarom het zo een ontzettend hoge kwaliteit heeft. Het zal vast al in zijn geheel gepost zijn, maar gewoon dit stukje... Dedication and Love!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Linksquest schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Iedereen heeft een mening en ik vind dat je die moet respecteren. De een vind The Last of us Part 2 het einde en de andere niks, daar is ook niks mis mee en zelfs goed, dat maakt ons mens en gamer en we zijn niet allemaal het zelfde. Wel vind ik dat een mening bij een mening moet blijven en niet richting een dreiging gaan, zoals dat nu richting ND gebeurd.
Ik kan me niet voorstellen dat het hier zover gaat dat er gedreigd gaat worden tussen personen met verschillende meningen. Dat zou ik niet doen en zie ik ieder ander hier ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Je mag het corrigeren naar je zin, maar het IS perfectie. Als je weet dat ze 7 jaar lang eraan hebben gewerkt, er meer details in hebben gezet dan eigenlijk mogelijk is op een oude console zoals de PS4 en dat die details haast 1 op 1 overeenkomen met de werkelijke wereld... je kan niet anders zeggen dat ze dat perfect heben gedaan.

Zelfde voor het verhaal, wat verwacht je in een wereld zoals die in TLOU, een happy ending? Nee, onmogelijk, ooit raakt je geluk op (zoals dat bij Joel in deel 1 al bijna was gebeurt), de wereld is duister, grim en vijandig. Je bent nergens echt veilig, zelf niet in een community zoals Jackson.

Dus, ja. IK vind het perfectie omdat de game dat ook daadwerkelijk is. Dat jij daar anders over denkt, prima, maar mij corrigeren verandert mijn én de algemene mening niet en die van vele anderen met mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
[...]

//Los hiervan
Nu haal je je eigen verhaal onderuit en bekrachtig je mijn mening over de graphics. Ja, heb heb gelijk. Juist omdat ND jaren aan dit spel heeft gewerkt hebben ze het goed gedetailleerd. Ubisoft lukt dat in 2019 nog steeds niet omdat ze niet eens hun spellen afwerken doordat ze elk jaar een nieuw deel moeten uitbrengen.

Als ND in 2030 een spel uitbrengt, dan ga je toch ook niet zeggen: wat een ondermaatse graphics had TLOU2 destijds. Nee, want in dat jaartal was het gewoon top. Het jaartal heeft dus daarom zeker impact op dit gebied. Nu doen mensen lacherig over de titels die ik opnoem, terwijl die destijds revolutionair waren. Zo oneerlijk gaan die dingen...

Maar hee, ik zeg nergens dat dit spel slechte graphics heeft, alleen het is gewoon wat we er van hadden verwacht.

Qua makkelijksheidsniveau ben ik het nog steeds oneens met je. Ik ben allang geen overwinterde gamer meer en ben nog steeds genoeg gekilled in the game en kreeg de spanning gewoon goed mee. Het zou ook niet helpen aan de spel ervaring als ik op hard continue dood ga en helemaal geen plezier meer haal uit het spel. Daarom heeft ND de easy mode voor de spelers als ik gemaakt lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
V3g3ta schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 03:26:
[...]

Je mag het corrigeren naar je zin, maar het IS perfectie. Als je weet dat ze 7 jaar lang eraan hebben gewerkt, er meer details in hebben gezet dan eigenlijk mogelijk is op een oude console zoals de PS4 en dat die details haast 1 op 1 overeenkomen met de werkelijke wereld... je kan niet anders zeggen dat ze dat perfect heben gedaan.

Zelfde voor het verhaal, wat verwacht je in een wereld zoals die in TLOU, een happy ending? Nee, onmogelijk, ooit raakt je geluk op (zoals dat bij Joel in deel 1 al bijna was gebeurt), de wereld is duister, grim en vijandig. Je bent nergens echt veilig, zelf niet in een community zoals Jackson.

Dus, ja. IK vind het perfectie omdat de game dat ook daadwerkelijk is. Dat jij daar anders over denkt, prima, maar mij corrigeren verandert mijn én de algemene mening niet en die van vele anderen met mij ook niet.
Haha nee zo werkt het niet.

Dat jij en mogelijk andere het perfectie vinden vind ik overigens helemaal prima hoor, dat maakt het alleen nog geen feit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
[...]

Elke triple A studio heeft games die er naar mate de jaren verstrijken beter en beter uitzien, dus dat ben ik absoluut niet met je eens. Je kunt games die 2 a 3 jaar later uitkomen bijna niet eens met elkaar gaan vergelijken, net als de tech wereld blijven de ontwikkelingen van games niet stilstaan. Ook kun je lineaire games niet gaan vergelijken met open world games, want die steken technisch heel anders in elkaar.

Is de game daarom slecht, nee absoluut niet en waarschijnlijk een van de best uitziende games op de PlayStation 4. Maar vergeet ook niet dat Naughty Dog alleen games ontwikkeld op het ps4 platform. Hierdoor is het veel makkelijker om een engine en andere technieken beter en sneller te implementeren en optimaliseren. Men hoeft namelijk geen rekening te houden met andere consoles of computers en die software. Het is niet voor niets dat de games van Rockstar over het algemeen eerst op de consoles komen en jaren later op de pc.
De animaties van de game zijn inderdaad heel erg goed en voornamelijk ook heel vloeiend. Maar als je het dan met games als RDR2 gaat vergelijken. Dat is een open world game die ook heel veel kleine details heeft en wel veel meer animaties. Waarschijnlijk veel meer voice actors (edit: heb het even opgezocht en het zijn 700 voice actors) en een veel grotere range van verschillende characters en modellen. Wat te denken van alleen al de animaties en modellen van de verschillende dieren? Nee op dat vlak kun je de games echt niet met elkaar vergelijken en vergeet ook niet dat RDR2 niet voor een enkele console was, maar multiplatform.
Dat moeten mensen toch voor zichzelf weten, de ontwikkelaar heeft gekozen om deze keuze aan de speler te laten. Het is dus onzin dat je zonder die zaken geen goed of een minder goed oordeel kunt geven over de game. Ik ben het er mee eens dat je soms leuke achtergrond informatie mist, maar dit heeft absoluut niet invloed op het vormogen om een game goed te beoordelen.

Wat overdreven, ik keek al jaren uit naar de release van TLOU2. Ik kijk over het algemeen veel game nieuws en vindt het ook leuk om nieuwe ontwikkelingen bij te houden. Ik heb de spoilers lang tegen kunnen houden, maar op een gegeven moment keek ik een filmpje en zonder enige vorm van waarschuwing werd de grootste spoiler al geroepen. Daarna maakte het allemaal niet veel meer uit en ik was behoorlijk teleurgesteld dat men voor die richting heeft gekozen.
Aan de andere kant zie ik iedereen maar roepen dat je de game gespeeld moet hebben en sommige zijn zelfs van mening dat je de game 2 keer moet spelen om een goed beeld te hebben. Wat maken die spoilers dan uiteindelijk uit, in principe weet je nog bijna niets ;)

Wat wil je met dat laatste bereiken? Mensen een schuldgevoel aanpraten omdat ze er voor gekozen hebben de game nog niet of helemaal niet te spelen omdat men niet blij is met de richting van het verhaal? Deze keus moeten mensen toch voor zichzelf maken en ik vindt het nogal kinderachtig om mensen te beoordelen omdat ze spoilers van te voren hebben gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Wat een betoog. De redenen doen er toch niet toe... Dat games elk jaar mooier en beter worden, dat ze alleen voor Sony ontwikkelen etc. Je kunt gewoon zeggen dat de game op dit moment de creme de la creme is. Net als Uncharted 2 destijds aan de top stond of dat GTA 5 bij uitomen op de PS3 super indrukwekkend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Sluw schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:25:
Wat een betoog. De redenen doen er toch niet toe... Dat games elk jaar mooier en beter worden, dat ze alleen voor Sony ontwikkelen etc. Je kunt gewoon zeggen dat de game op dit moment de creme de la creme is. Net als Uncharted 2 destijds aan de top stond of dat GTA 5 bij uitomen op de PS3 super indrukwekkend was.
Nee er wordt door @Brogala gezegd dat je het argument dat elk jaar games er beter uit gaan zien niet gebruikt kan worden. Ik leg duidelijk uit waarom dat wel zo is.

Daarbij is het voor mijn geen discussie dat deze game een van de best uitziende games voor de ps4 is. Maar als je de game gaat vergelijken met andere games dan moet je dit wel op een eerlijke en goede manier doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Hamazaki schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Nu haal je je eigen verhaal onderuit en bekrachtig je mijn mening over de graphics. Ja, heb heb gelijk. Juist omdat ND jaren aan dit spel heeft gewerkt hebben ze het goed gedetailleerd. Ubisoft lukt dat in 2019 nog steeds niet omdat ze niet eens hun spellen afwerken doordat ze elk jaar een nieuw deel moeten uitbrengen.

Als ND in 2030 een spel uitbrengt, dan ga je toch ook niet zeggen: wat een ondermaatse graphics had TLOU2 destijds. Nee, want in dat jaartal was het gewoon top. Het jaartal heeft dus daarom zeker impact op dit gebied. Nu doen mensen lacherig over de titels die ik opnoem, terwijl die destijds revolutionair waren. Zo oneerlijk gaan die dingen...

Maar hee, ik zeg nergens dat dit spel slechte graphics heeft, alleen het is gewoon wat we er van hadden verwacht.

Qua makkelijksheidsniveau ben ik het nog steeds oneens met je. Ik ben allang geen overwinterde gamer meer en ben nog steeds genoeg gekilled in the game en kreeg de spanning gewoon goed mee. Het zou ook niet helpen aan de spel ervaring als ik op hard continue dood ga en helemaal geen plezier meer haal uit het spel. Daarom heeft ND de easy mode voor de spelers als ik gemaakt lijkt mij.
Het lijkt weer alsof je niet veel hebt meegekregen van wat ik typ, en ik begin me een beetje te herhalen. Maar toch:

Jouw idee dat de tijd die je werkt aan een game zorgt voor extreme details en mooie graphics klopt van geen kant, zo heeft Ubisoft bijvoorbeeld een gigantisch aantal studio's en medewerkers. Dan kan je wel zeggen dat ze elk jaar een nieuw deel moeten uitbrengen (wat overigens niet eens waar is), maar ze hebben dus ook een stuk meer mensen die werken aan hun games (er vanuit gaande dat ze engines, assets, animaties enigszins hergebruiken bij games en het niet volledig verschillende studio's zijn per game die niet met elkaar samenwerken).

Je hebt als werknemer gewoon een bepaald niveau van vaardigheid, net zoals niet elke programmeur die bij Google werkt hetzelfde is. De gemiddelde industrial designer gaat niet Jony Ive's niveau bereiken, ook al krijgt hij 7 jaar de tijd. Dit is precies hetzelfde bij Naughty Dog, het niveau van animaties komt vooral doordat ze de beste animators in de industry hebben, net zoals ze de beste acteurs hebben. Tijd speelt hier zeker een rol bij, maar het is erg simplistisch en enigszins disrespectvol om dit allemaal te wijden aan de tijd.

En ik zal het nog eens vermelden, TLOU2 runt op exact dezelfde hardware als games van jaren terug. Ik snap ook dat je graphics niet slecht vindt, maar deze game duwt de industry weer een stuk vooruit. Net zoals TLOU dit op de PS3 deed. Dat je dit had verwacht is juist een goed teken, want het laat zien dat NDs reputatie zo extreem goed is dat je niet verbaast bent door het extreme detail dat elke game van hen heeft. Eigenlijk alleen Rockstar lijkt ND hierin te kunnen matchen. En gezien de metacritics van ND's laatste games (allemaal 90-95), laat het zien dat als ND voldoet aan de verwachtingen ze wederom een GOTY topper hebben neergezet.

Het bestaan van de easy mode stoort mij ook helemaal niet, het is juist goed dat ND de game zo toegankelijk mogelijk maakt. Maar als jij over de gameplay uitspraken doet moet je je heel goed realiseren dat

Je zegt nu dat je de spanning goed meekrijgt, maar hoe weet je dat als je de game op z'n allermakkelijkst hebt uitgespeeld? Zeker als meerdere mensen (en reviews ook) laten weten dat enemies extreem anders spelen op hogere difficulty. Ik heb een uur gespeeld op laagste difficulty, en ik blijf erbij dat enemies dan de intelligentie van een aardappel hebben. De encounters worden dan ook allemaal wat eentonig. Dit zijn nou juist de dingen die echt erg zijn verbeterd t.o.v. voorgaande (ND) games, en dit mis je. Dat is helemaal niet erg, ik vind zelf vaak dood gaan ook niet leuk, maar hou gewoon in je achterhoofd dat de recensenten die de game voornamelijk een 9,5-10 geven een andere gameplay hebben dan jij.

Het feit dat jij niet de Seattle semi open wereld hebt verkend is ook zo'n dingetje waarbij ik m'n twijfels heb. Als ik het heb over hoe goed de wereld voelt, hoe gedetailleerd, heb jij hier een stuk niet van meegekregen. Het voelt toch alsof je in RDR2 alleen de main quests deed en als conclusie trekt dat het alleen maar shoot outs zijn, terwijl de open wereld RDR2 nou één van de beste spellen ooit maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Het voelt alsof er irrelevante dingen worden erbij gehaald om je mening goed te keuren. Eerst was een youtube filmpje bekijken niet goed genoeg (begrijpelijk). Maar nu is het spel op easy uitspelen ook opeens niet goed genoeg. We moeten perse op jullie manier spelen dus dan pas krijgen we zogenaamd de totale ervaring mee. Ja, zo blijven we wel doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH-FR
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-09 20:48
Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Het lijkt weer alsof je niet veel hebt meegekregen van wat ik typ, en ik begin me een beetje te herhalen. Maar toch:

Jouw idee dat de tijd die je werkt aan een game zorgt voor extreme details en mooie graphics klopt van geen kant, zo heeft Ubisoft bijvoorbeeld een gigantisch aantal studio's en medewerkers. Dan kan je wel zeggen dat ze elk jaar een nieuw deel moeten uitbrengen (wat overigens niet eens waar is), maar ze hebben dus ook een stuk meer mensen die werken aan hun games (er vanuit gaande dat ze engines, assets, animaties enigszins hergebruiken bij games en het niet volledig verschillende studio's zijn per game die niet met elkaar samenwerken).

Je hebt als werknemer gewoon een bepaald niveau van vaardigheid, net zoals niet elke programmeur die bij Google werkt hetzelfde is. De gemiddelde industrial designer gaat niet Jony Ive's niveau bereiken, ook al krijgt hij 7 jaar de tijd. Dit is precies hetzelfde bij Naughty Dog, het niveau van animaties komt vooral doordat ze de beste animators in de industry hebben, net zoals ze de beste acteurs hebben. Tijd speelt hier zeker een rol bij, maar het is erg simplistisch en enigszins disrespectvol om dit allemaal te wijden aan de tijd.

En ik zal het nog eens vermelden, TLOU2 runt op exact dezelfde hardware als games van jaren terug. Ik snap ook dat je graphics niet slecht vindt, maar deze game duwt de industry weer een stuk vooruit. Net zoals TLOU dit op de PS3 deed. Dat je dit had verwacht is juist een goed teken, want het laat zien dat NDs reputatie zo extreem goed is dat je niet verbaast bent door het extreme detail dat elke game van hen heeft. Eigenlijk alleen Rockstar lijkt ND hierin te kunnen matchen. En gezien de metacritics van ND's laatste games (allemaal 90-95), laat het zien dat als ND voldoet aan de verwachtingen ze wederom een GOTY topper hebben neergezet.

Het bestaan van de easy mode stoort mij ook helemaal niet, het is juist goed dat ND de game zo toegankelijk mogelijk maakt. Maar als jij over de gameplay uitspraken doet moet je je heel goed realiseren dat

Je zegt nu dat je de spanning goed meekrijgt, maar hoe weet je dat als je de game op z'n allermakkelijkst hebt uitgespeeld? Zeker als meerdere mensen (en reviews ook) laten weten dat enemies extreem anders spelen op hogere difficulty. Ik heb een uur gespeeld op laagste difficulty, en ik blijf erbij dat enemies dan de intelligentie van een aardappel hebben. De encounters worden dan ook allemaal wat eentonig. Dit zijn nou juist de dingen die echt erg zijn verbeterd t.o.v. voorgaande (ND) games, en dit mis je. Dat is helemaal niet erg, ik vind zelf vaak dood gaan ook niet leuk, maar hou gewoon in je achterhoofd dat de recensenten die de game voornamelijk een 9,5-10 geven een andere gameplay hebben dan jij.

Het feit dat jij niet de Seattle semi open wereld hebt verkend is ook zo'n dingetje waarbij ik m'n twijfels heb. Als ik het heb over hoe goed de wereld voelt, hoe gedetailleerd, heb jij hier een stuk niet van meegekregen. Het voelt toch alsof je in RDR2 alleen de main quests deed en als conclusie trekt dat het alleen maar shoot outs zijn, terwijl de open wereld RDR2 nou één van de beste spellen ooit maakt.
Grappig dat je RDR2 ook zo goed vind, daar waren de meningen ook verdeeld. RDR2 valt voor mij ook in mijn top 5 aller tijden, terwijl er ook een flink aantal mensen waren die het minder vonden. Alles aan RDR2 was geweldig, maar gameplay liet echt wel wat te wensen over.

The Last of Us Part II heeft dit echt stukken beter voor elkaar. Het flanken van vijanden, tactieken kiezen, letten op de hoeveelheid beschikbare kogels. Heb inmiddels de game platinum behaald op moeilijk, en man, dat viel best tegen. Eerste run was op normaal. Vijanden waren echt veel dodelijker. Het was inderdaad heel uitdagend. Op makkelijk spelen heb ik verder geen ervaringen mee.

Mijn conclusie blijft dat deze game de perfectie nadert, net als RDR2 een paar jaar terug. Ja, ‘ondanks’ het verhaal. Het verhaal blijft voor mij geweldig. Het is bij lange na niet zo simpel als ‘wraak is slecht’. Nee, het verhaal zit boordevol ijzersterke momenten en zeer belangrijke boodschappen. Echter moet de speler echt goed opletten, want het is een lang spel en details zoals
spoiler:
de laatste flashback met Joel en Ellie rond het einde. Hierin wordt duidelijk dat Ellie ook zichzelf moest vergeven voor haar gedrag tegenover Joel. Abby had haar die kans ontnomen. Ook het achterlaten van de gitaar kan (deels) nog een beetje als happy ending worden gezien. Ze accepteert Joels dood en gaat verder met haar leven, Ellie heeft haar menselijkheid weer terug. Dat soort dingen zijn heel subtiel, maar prachtig gebracht.

Kortom, we hoeven het hier allemaal niet met elkaar eens te zijn. Ik merk dat iedereen heel erg zijn best doet om hem/haar van zijn gelijk te overtuigen. Logisch natuurlijk, maar inmiddels lijkt me duidelijk dat er een aantal gewoon bij hun standpunt blijven. Geniet gewoon van dit spel, en vond je het na afloop niets, helaas! Genoeg andere games te spelen 😛

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Hamazaki schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:25:
Het voelt alsof er irrelevante dingen worden erbij gehaald om je mening goed te keuren. Eerst was een youtube filmpje bekijken niet goed genoeg (begrijpelijk). Maar nu is het spel op easy uitspelen ook opeens niet goed genoeg. We moeten perse op jullie manier spelen dus dan pas krijgen we zogenaamd de totale ervaring mee. Ja, zo blijven we wel doorgaan.
Ik leg je alles haarfijn uit en je komt met zo'n gigantische drogreden? Ik leg je simpelweg uit dat de gameplay inderdaad niet revolutionair gaat voelen als je tegen enemies speelt met het IQ van een aardappel. Ik verwacht gewoon dat je je enigszins realiseert dat jouw gameplay een stuk anders is dan de reviewers hun gameplay. En ik heb je nu al tig keer gezegd dat de game iets van 5-6 verschillende difficulty sliders heeft. Ga daar eens mee klooien, probeer eens alles op z'n makkelijkst maar enemies op ten minste medium, het liefst iets hoger. Het ervaren is zoveel beter dan een wal tekst niet goed lezen.

En dit is gewoon wat ik overal merk. Op Reddit, op Twitch.tv, maar helaas ook hier op Tweakers. En dit is ook de reden waarom ik liever professionele recensenten hun mening lees. Die hebben een professionele standaard, en een neutraler standpunt. Op een aantal sites na dan.
Andyk125 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:41:

Wat overdreven, ik keek al jaren uit naar de release van TLOU2. Ik kijk over het algemeen veel game nieuws en vindt het ook leuk om nieuwe ontwikkelingen bij te houden. Ik heb de spoilers lang tegen kunnen houden, maar op een gegeven moment keek ik een filmpje en zonder enige vorm van waarschuwing werd de grootste spoiler al geroepen. Daarna maakte het allemaal niet veel meer uit en ik was behoorlijk teleurgesteld dat men voor die richting heeft gekozen.
Aan de andere kant zie ik iedereen maar roepen dat je de game gespeeld moet hebben en sommige zijn zelfs van mening dat je de game 2 keer moet spelen om een goed beeld te hebben. Wat maken die spoilers dan uiteindelijk uit, in principe weet je nog bijna niets ;)

Wat wil je met dat laatste bereiken? Mensen een schuldgevoel aanpraten omdat ze er voor gekozen hebben de game nog niet of helemaal niet te spelen omdat men niet blij is met de richting van het verhaal? Deze keus moeten mensen toch voor zichzelf maken en ik vindt het nogal kinderachtig om mensen te beoordelen omdat ze spoilers van te voren hebben gezien.
Maar je hebt dus een spoiler gezien, en toen besloten dat het allemaal niet meer uitmaakte omdat je teleurgesteld was met de richting die ND koos? En toen neem ik aan alle spoilers gelezen? Zonder ook maar één uur van het spel zelf te hebben gespeeld, zonder ook maar één recensie te lezen?

Dit is nou wat ik bedoel met dat als je zo het spel in gaat, je het voor jezelf verpest.
spoiler:
Als je eenmaal het spel speelt is het heel duidelijk dat Joel zo dood gaat omdat je je dan exact voelt zoals Ellie op dat moment.

Ik ben sowieso niet van mening dat je het spel 2 keer moet spelen, maar 1 keer leek me wel een goed idee. Zeker gezien het spel 94 metacritic heeft. Dat krijg je niet zonder heel veel goeds te doen. Ik snap sowieso je laatste opmerking niet, 'in principe weet je nog bijna niets'. Je weet de plot twist aan het begin, de plot twist in het midden. Je weet hoe het afloopt met veel karakters. Als je alleen de beginspoiler weet is het niet heel erg, maar wel als je gelijk besluit dat je niet tevreden bent met de richting die ND heeft gekozen.

En ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, maar ik vind het wel zeer jammer dat je een waarschijnlijk geweldige game ervaring mist omdat je zonder enige informatie al een oordeel hebt geveld over TLOU2. Want dat is mijn probleem, de spoiler in het begin speelt een gigantisch belangrijke rol die je niet kan weten zonder het spel te hebben gezien of gespeeld. Of een ieder geval een paar recensies te hebben gelezen. Nog los van het feit dat
spoiler:
er prachtige Joel momenten in het spel zitten, die natuurlijk ook niet door de leaker vrijgegeven waren

En met het kinderachtig ben ik het helemaal niet mee eens, expres spoilers opzoeken voor een lineaire, story driven game is gewoon niet slim. Als ik het TLOU plot al wist van te voren was het nooit in mijn top 5 games terecht gekomen. Ik beoordeel je dan ook voor het van te voren al oordelen over het spel, zonder dat er ook maar iets bekend was.

En ik vind extra jammer als een TLOU fan dit doet, want de meest TLOU fans zouden niet gelijk enthousiast zijn geworden als ze van tevoren hoorde dat het spel ging over een trip door Amerika om een kuur te maken voor een zombie apocalyps.
SH-FR schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Grappig dat je RDR2 ook zo goed vind, daar waren de meningen ook verdeeld. RDR2 valt voor mij ook in mijn top 5 aller tijden, terwijl er ook een flink aantal mensen waren die het minder vonden. Alles aan RDR2 was geweldig, maar gameplay liet echt wel wat te wensen over.

The Last of Us Part II heeft dit echt stukken beter voor elkaar. Het flanken van vijanden, tactieken kiezen, letten op de hoeveelheid beschikbare kogels. Heb inmiddels de game platinum behaald op moeilijk, en man, dat viel best tegen. Eerste run was op normaal. Vijanden waren echt veel dodelijker. Het was inderdaad heel uitdagend. Op makkelijk spelen heb ik verder geen ervaringen mee.

Mijn conclusie blijft dat deze game de perfectie nadert, net als RDR2 een paar jaar terug. Ja, ‘ondanks’ het verhaal. Het verhaal blijft voor mij geweldig. Het is bij lange na niet zo simpel als ‘wraak is slecht’. Nee, het verhaal zit boordevol ijzersterke momenten en zeer belangrijke boodschappen. Echter moet de speler echt goed opletten, want het is een lang spel en details zoals
spoiler:
de laatste flashback met Joel en Ellie rond het einde. Hierin wordt duidelijk dat Ellie ook zichzelf moest vergeven voor haar gedrag tegenover Joel. Abby had haar die kans ontnomen. Ook het achterlaten van de gitaar kan (deels) nog een beetje als happy ending worden gezien. Ze accepteert Joels dood en gaat verder met haar leven, Ellie heeft haar menselijkheid weer terug. Dat soort dingen zijn heel subtiel, maar prachtig gebracht.

Kortom, we hoeven het hier allemaal niet met elkaar eens te zijn. Ik merk dat iedereen heel erg zijn best doet om hem/haar van zijn gelijk te overtuigen. Logisch natuurlijk, maar inmiddels lijkt me duidelijk dat er een aantal gewoon bij hun standpunt blijven. Geniet gewoon van dit spel, en vond je het na afloop niets, helaas! Genoeg andere games te spelen 😛
Volledig met je eens, en ik heb ook te lange reacties hier geschreven. Maar ik vind het jammer om zo'n gigantisch goede game gespeeld te hebben die voor veel mensen geruïneerd is door de spoilers.

M.b.t. RDR2 ben ik het er ook wel mee eens dat mijn vergelijking onhandig was @Andyk125. Maar ik kan dan ook wel veilig zeggen dat er nog meer tijd en moeite is gestopt in RDR2 dan in TLOU2. Aan RDR2 werkten namelijk in totaal 3023 mensen, en de game was langer in ontwikkeling dan TLOU2.
RDR2 heeft dan ook een iets hogere metacritic met 97 ipv 94, en ik snap wel waarom. Ik hoop echter dat Rockstar de missie opbouw een stuk gaat omgooien komende game.

Ik denk ook dat mijn favoriete open wereld game RDR2 is, en lineaire game TLOU2. Omdat het inderdaad toch niet echt vergelijkbaar is.

Over het TLOU einde denk ik dat dit einde voor veel mensen met de tijd mooier wordt. Dit was met TLOU ook het geval bij velen. Ik denk dat het wel echt cruciaal is om bij het einde te komen en de laatste cutscene mee te maken, want ook toen viel pas bij mij het kwartje. Zonder die cutscene krijg je gemakkelijk een verkeerd beeld van waar de game nou eigenlijk om ging.

[ Voor 24% gewijzigd door Brogala op 11-07-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Donstil schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Haha nee zo werkt het niet.

Dat jij en mogelijk andere het perfectie vinden vind ik overigens helemaal prima hoor, dat maakt het alleen nog geen feit :)
Als de game straks de titel Game of the Year en Game of the Generation krijgt, krijg ik (en anderen) dan wel gelijk? Dat de game bijna overal 10/10, 5/5 krijgt zegt toch ook een hoop hoor. Metacritic user reviews moet je in ieder geval niet serieus nemen. Maar wel zullen zien, laten we zeggen dat het voorlopig alleen mijn mening is en eens kijken als we straks tegen het eind van het jaar zitten. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Ik leg je alles haarfijn uit en je komt met zo'n gigantische drogreden?
Nee, je typt heel veel dingen, maar je zegt niks. Maar ik leg het hierbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Hamazaki schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Ja, hij typt veel, maar zegt en legt precies uit wat hij ervan vind en denkt en zoals het grotendeels is. Wat snap je daar niet aan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Hamazaki schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb anders nog letterlijk niks inhoudelijks van jou gehoord op mijn argumenten, alleen drogredenen. Het idee bij een discussie is niet dat je iemands argumenten volledig wegzet met 'je typt veel, maar je zegt weinig'. Nu heb ik aardig wat tijd verspild aan op jou reageren terwijl jij toch nooit open hebt gestaan voor een andere mening, en dat vind ik jammer. Ik had het juist extra uitgebreid getypt zodat jij je enigszins zou kunnen inleven in dingen die je niet hebt ervaren.

Je moet je voor dit spel enigszins open stellen en dat lukt niet bij iedereen. Jammer, want je verpest alleen je eigen ervaring.

//

Ik ben blij dat TLOU2 de snelst verkopende Sony exclusive PS4 game is met meer dan 4 miljoen kopieën verkocht, en dat al 2 dagen na launch :) . Hij klonk in deze video (YouTube: A Special Message from Neil Druckmann About The Last of Us Part II) erg verdrietig, wat ik ook snap als 'jouw' spel waar 7 jaar aan gewerkt is door honderden mensen vlak voor release wordt geleaked. Maar ik hoop en denk dat hij uiteindelijk toch zeer tevreden is met de release van TLOU2.

https://blog.playstation....re-than-4-million-copies/

[ Voor 4% gewijzigd door Brogala op 11-07-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:47:
[...].
Maar je hebt dus een spoiler gezien, en toen besloten dat het allemaal niet meer uitmaakte omdat je teleurgesteld was met de richting die ND koos? En toen neem ik aan alle spoilers gelezen? Zonder ook maar één uur van het spel zelf te hebben gespeeld, zonder ook maar één recensie te lezen?
In het filmpje kwamen twee spoilers aan het licht
spoiler:
Joel gaat al vroeg in de game dood en je speelt een heel stuk met een ander character

Op dat moment was ik inderdaad niet al te blij en gezien de ophef ben ik sowieso gaan wachten met de game. Na de release heb ik gekeken naar reviews en reacties. Ik koop geen enkele game meer met een pre-order sinds het BF4 fiasco waarbij ik het eerste half jaar alleen maar problemen had terwijl ik de game ge-preorded had met alle dlc. Vanaf dit moment kijk ik altijd eerst reviews voor ik een game aanschaf.
Dit is nou wat ik bedoel met dat als je zo het spel in gaat, je het voor jezelf verpest.
spoiler:
Als je eenmaal het spel speelt is het heel duidelijk dat Joel zo dood gaat omdat je je dan exact voelt zoals Ellie op dat moment.
Enigszins ben ik het met je eens, maar ik denk dat ik mij meer geërgerd had wanneer ik de game aangeschaft had voor 60 euro en
spoiler:
na paar uur in de game wordt Joel op brute wijze vermoord
terwijl in de release trailer heeft Naughty Dog net gedaan wordt of Joel en Ellie samen weer op avontuur zouden gaan. Wat ik nog steeds belachelijk en valse reclame vindt. Het onzin excuus dat men dit ook in films doet is gewoon belachelijk een film is niet interactief en kijk je geen 15-25 uur. Maar goed dat is mijn mening.

De kans dat ik de game nog ga spelen is zeker wel aanwezig, maar ik laat mij door niemand neppen of op een verkeerd been zetten omdat men bang is het verhaal te spoilen. En ja als men dit niet had gedaan dan dan denk ik dat de kans groter was dat ik de game eerder had aangeschaft.
Ik ben sowieso niet van mening dat je het spel 2 keer moet spelen, maar 1 keer leek me wel een goed idee. Zeker gezien het spel 94 metacritic heeft. Dat krijg je niet zonder heel veel goeds te doen. Ik snap sowieso je laatste opmerking niet, 'in principe weet je nog bijna niets'. Je weet de plot twist aan het begin, de plot twist in het midden. Je weet hoe het afloopt met veel karakters. Als je alleen de beginspoiler weet is het niet heel erg, maar wel als je gelijk besluit dat je niet tevreden bent met de richting die ND heeft gekozen.
Ik wist maar twee spoilers dus dat viel wel mee. De opmerking was sarcastisch bedoelt, bepaalde mensen reageren vaak dat je de game heel uitgebreid moet spelen en niet moet haasten. En dat je de game liefst twee keer moet spelen om echt een goed beeld te hebben van de game en voordat je hier in het topic blijkbaar mee kunt praten. Ben in ieder geval blij dat een moderator daar eindelijk korte meppen mee heeft gemaakt.
En ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, maar ik vind het wel zeer jammer dat je een waarschijnlijk geweldige game ervaring mist omdat je zonder enige informatie al een oordeel hebt geveld over TLOU2. Want dat is mijn probleem, de spoiler in het begin speelt een gigantisch belangrijke rol die je niet kan weten zonder het spel te hebben gezien of gespeeld. Of een ieder geval een paar recensies te hebben gelezen. Nog los van het feit dat
spoiler:
er prachtige Joel momenten in het spel zitten, die natuurlijk ook niet door de leaker vrijgegeven waren
Ja dat is dan maar zo, je kunt gelukkig niets missen wat je niet kent. Ook denk ik dat ik welke game dan ook links had laten liggen waarbij men zo omgaat met de hoofdpersonages van de vorige game.
spoiler:
Dit is hetzelfde alsof men een Uncharted 5, nieuwe God of War of misschien zelfs een Witcher game maakt waarbij men het hoofdpersonage dood laat gaan en laat vermoorden door een familielid van een random enemy van de vorige game
Wat de een misschien juist een leuke plot twist vind, maar daar kan ik mij niet echt in vinden.
En met het kinderachtig ben ik het helemaal niet mee eens, expres spoilers opzoeken voor een lineaire, story driven game is gewoon niet slim. Als ik het TLOU plot al wist van te voren was het nooit in mijn top 5 games terecht gekomen. Ik beoordeel je dan ook voor het van te voren al oordelen over het spel, zonder dat er ook maar iets bekend was.

En ik vind extra jammer als een TLOU fan dit doet, want de meest TLOU fans zouden niet gelijk enthousiast zijn geworden als ze van tevoren hoorde dat het spel ging over een trip door Amerika om een kuur te maken voor een zombie apocalyps.
Liever spoilers van te voren dan dat ik mij door welke ontwikkelaar de gek laat aansteken. Laten we eerlijk zijn mensen die na een week zonder het kijken van spoilers naar reviews hadden gekeken die waren ook tot de conclusie gekomen dat de critics en de gamers de game wel heel anders beoordelen. Dan ga je je van te voren toch afvragen wat er aan de hand is.

Welke plot twist bedoel je exact? Want ik vindt niet dat TLOU echt een plottwist heeft. Ook het eind niet, want naar mijn inziens zal elke vader het op dezelfde manier hebben aangepakt. De reis door Amerika om een medicijn te maken is wat mij betreft ook niet het verhaal van TLOU, het is de vader, dochter liefde die ontstaat tussen twee vreemden die gezamenlijk een reis maken door een geïnfecteerde wereld en proberen te overleven. De dynamiek tussen beide personage maakt de game zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:27:
[...]
Ik ben blij dat TLOU2 de snelst verkopende Sony exclusive PS4 game is met meer dan 4 miljoen kopieën verkocht, en dat al 2 dagen na launch :) . Hij klonk in deze video (YouTube: A Special Message from Neil Druckmann About The Last of Us Part II) erg verdrietig, wat ik ook snap als 'jouw' spel waar 7 jaar aan gewerkt is door honderden mensen vlak voor release wordt geleaked. Maar ik hoop en denk dat hij uiteindelijk toch zeer tevreden is met de release van TLOU2.

https://blog.playstation....re-than-4-million-copies/
Wat maken de verkopen uiteindelijk uit voor jou persoonlijke ervaring met de game?

Die 4 miljoen zijn verkopen naar retailers, dus helemaal eerlijk zijn die cijfers niet. Maar dat zijn volgens mij nog zonder de digitale verkochte versies. De laatste berichten dat de verkoop van de game in Japan met 85% zijn gedaald in vergelijking met de week ervoor. En er zijn ook berichten dat de game massaal tweedehands aangeboden wordt en er zijn bepaalde retailers die de game bij 3 games gratis weggeven, omdat ze bang zijn niet van hun voorraad af te komen. (Dit geldt alleen voor Japan) Blijkbaar zijn ze daar minder blij met de game.

Ik ben heel benieuwd wat de uiteindelijk verkochte exemplaren zijn naar een jaar en hoe dit staat in vergelijking met het eerste deel. Er zijn enorm veel meer PlayStation 4’s in omloop, dus we mogen verwachten dat de game toch zeker veel meer verkocht wordt. Wat ook wel moet gezien de ontwikkelingskosten ook veel en vele malen hoger ligt dan het eerste deel.

[ Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 11-07-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Andyk125 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:28:
[...]

In het filmpje kwamen twee spoilers aan het licht
spoiler:
Joel gaat al vroeg in de game dood en je speelt een heel stuk met een ander character

Op dat moment was ik inderdaad niet al te blij en gezien de ophef ben ik sowieso gaan wachten met de game. Na de release heb ik gekeken naar reviews en reacties. Ik koop geen enkele game meer met een pre-order sinds het BF4 fiasco waarbij ik het eerste half jaar alleen maar problemen had terwijl ik de game ge-preorded had met alle dlc. Vanaf dit moment kijk ik altijd eerst reviews voor ik een game aanschaf.

[...]

Enigszins ben ik het met je eens, maar ik denk dat ik mij meer geërgerd had wanneer ik de game aangeschaft had voor 60 euro en
spoiler:
na paar uur in de game wordt Joel op brute wijze vermoord
terwijl in de release trailer heeft Naughty Dog net gedaan wordt of Joel en Ellie samen weer op avontuur zouden gaan. Wat ik nog steeds belachelijk en valse reclame vindt. Het onzin excuus dat men dit ook in films doet is gewoon belachelijk een film is niet interactief en kijk je geen 15-25 uur. Maar goed dat is mijn mening.

De kans dat ik de game nog ga spelen is zeker wel aanwezig, maar ik laat mij door niemand neppen of op een verkeerd been zetten omdat men bang is het verhaal te spoilen. En ja als men dit niet had gedaan dan dan denk ik dat de kans groter was dat ik de game eerder had aangeschaft.

[...]

Ik wist maar twee spoilers dus dat viel wel mee. De opmerking was sarcastisch bedoelt, bepaalde mensen reageren vaak dat je de game heel uitgebreid moet spelen en niet moet haasten. En dat je de game liefst twee keer moet spelen om echt een goed beeld te hebben van de game en voordat je hier in het topic blijkbaar mee kunt praten. Ben in ieder geval blij dat een moderator daar eindelijk korte meppen mee heeft gemaakt.

[...]

Ja dat is dan maar zo, je kunt gelukkig niets missen wat je niet kent. Ook denk ik dat ik welke game dan ook links had laten liggen waarbij men zo omgaat met de hoofdpersonages van de vorige game.
spoiler:
Dit is hetzelfde alsof men een Uncharted 5, nieuwe God of War of misschien zelfs een Witcher game maakt waarbij men het hoofdpersonage dood laat gaan en laat vermoorden door een familielid van een random enemy van de vorige game
Wat de een misschien juist een leuke plot twist vind, maar daar kan ik mij niet echt in vinden.

[...]

Liever spoilers van te voren dan dat ik mij door welke ontwikkelaar de gek laat aansteken. Laten we eerlijk zijn mensen die na een week zonder het kijken van spoilers naar reviews hadden gekeken die waren ook tot de conclusie gekomen dat de critics en de gamers de game wel heel anders beoordelen. Dan ga je je van te voren toch afvragen wat er aan de hand is.

Welke plot twist bedoel je exact? Want ik vindt niet dat TLOU echt een plottwist heeft. Ook het eind niet, want naar mijn inziens zal elke vader het op dezelfde manier hebben aangepakt. De reis door Amerika om een medicijn te maken is wat mij betreft ook niet het verhaal van TLOU, het is de vader, dochter liefde die ontstaat tussen twee vreemden die gezamenlijk een reis maken door een geïnfecteerde wereld en proberen te overleven. De dynamiek tussen beide personage maakt de game zo bijzonder.
Ik snap je standpunt m.b.t. de advertising. Maar ND wilde dus
spoiler:
dat je je voelde als Ellie op dat moment. Als dit al duidelijk was voor de game dan zou dit een stuk minder indruk maken. En in de gameplay was Ellie volgens mij altijd alleen.

Het was voor mij iig wel duidelijk dat TLOU2 in ieder geval geen Joel en Ellie adventure v2 ging worden, zeker gezien Ellie 19 is. Maar dat hij zo snel dood ging had ik ook niet verwacht. Ik was eerst ook niet al te blij, maar later in de game krijg je aardig wat Joel flashbacks en hij speelt een hele belangrijke rol ondanks zijn vroege dood. Ik ben het niet volledig eens met je U4/GOW vergelijking, want het TLOU universum is veel bruter, zeker vergeleken met Uncharted. In Uncharted weet je wel zeker dat Nathan niet dood gaat, maar met TLOU ging Joel in deel 1 al bijna dood. En in GOW is Kratos ook al een aardig tijdje de hoofdpersoon. Deze 2 games zijn wat duidelijker verbonden naar mijn mening met de protagonist, terwijl in TLOU ik meer het gevoel had dat Joels verhaal was verteld na deel 1 (hij ging zelfs bijna dood). En dat je gemakkelijker een totaal willekeurig personage zou kunnen kiezen. Hoewel Abby natuurlijk voor een groot deel in het verhaal voorkomt om Ellies verhaal te bevorderen, dus het blijft Ellies spel.

Qua plot twist bedoelde ik heel day 1-3 als Abby spelen. Het einde heeft inderdaad geen plot twist. Ik snap overigens dat mijn verhaal van TLOU niet jouw ervaring / verhaal is, maar dat komt omdat jij het spel hebt gespeeld net zoals ik. Ik noemde alleen de plot points op om te laten zien dat het verhaal helemaal niet bijzonder is, het is de uitvoering. De dynamiek tussen de twee personages maakt het inderdaad zo bijzonder (en veel andere dingen zoals de acting), maar dit mis je volledig als je de plot points leest. Zo zie je dat je van elke game een slecht beeld kan schetsen, net zoals de leaker deed.

Wat betreft user reviews, een 94 metacritic vs een 3,5 user review bij launch laat natuurlijk wel zien dat er iets aan de hand is. De vraag is dan of je de aggravated score van 100 reviews door journalisten serieus neemt, of tienduizenden reviews binnen een paar uur na launch. Ik zal altijd de metascore een stuk serieuzer nemen. Als na een paar dagen 1,4% de trophee van het spel uitspelen heeft, maar de game heeft wel gigantisch veel negatieve reviews, dan weet je dat de user score gewoon niet serieus te nemen is. Toen ik het spel uitspeelde een paar dagen geleden had maar iets meer dan 40% de trophee van uitspelen
.

spoiler:
Ik hoop toch dat je de game ooit nog een kans geeft, misschien als hij in de aanbieding is op de PS5. Ik denk dat je het, als je je over Joels dood heen kan zetten, echt een goed spel gaat vinden. Maar natuurlijk is geen enkel spel voor iedereen leuk. Ik vond zelf de gameplay iig het al waard om te spelen. Abby heeft angstaanjagende levels op dag 2, dit vond ik het beste met haar. En bij Ellie vond ik de subway scene denk ik het beste samen met de eerste seraphites encounter, maar eigenlijk vond ik Ellies hele dag 1-3 gigantisch goed.
Andyk125 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Wat maken de verkopen uiteindelijk uit voor jou persoonlijke ervaring met de game?

Die 4 miljoen zijn verkopen naar retailers, dus helemaal eerlijk zijn die cijfers niet. Maar dat zijn volgens mij nog zonder de digitale verkochte versies. De laatste berichten dat de verkoop van de game in Japan met 85% zijn gedaald in vergelijking met de week ervoor. En er zijn ook berichten dat de game massaal tweedehands aangeboden wordt en er zijn bepaalde retailers die de game bij 3 games gratis weggeven, omdat ze bang zijn niet van hun voorraad af te komen. (Dit geldt alleen voor Japan) Blijkbaar zijn ze daar minder blij met de game.

Ik ben heel benieuwd wat de uiteindelijk verkochte exemplaren zijn naar een jaar en hoe dit staat in vergelijking met het eerste deel. Er zijn enorm veel meer PlayStation 4’s in omloop, dus we mogen verwachten dat de game toch zeker veel meer verkocht wordt. Wat ook wel moet gezien de ontwikkelingskosten ook veel en vele malen hoger ligt dan het eerste deel.
Mijn persoonlijke ervaring is er niet beter door geworden hoor :) Maar na alle haat en death threats die ND werknemers en acteurs hebben gekregen, vind ik het leuk om te zien dat de game het zo goed doet. Hij had ook 4 miljoen unieke spelers de eerste dagen, meer dan Spiderman en GOW. Ik had inderdaad ook gezien dat het in Japan wat minder ging. Maar ik denk dat ze daar ook wat minder houden van dit soort non conventional storytelling.

Ik vind het zelf altijd wel vet om hem op disc te hebben, ook al heb ik nog nooit een PS4 game verkocht. Ik las ook dat games voornamelijk nog op disc werden verkocht, daarom was TLOU2 na Covid gerelateerde productieproblemen ook uitgesteld. Maar misschien door corona is er nu flink wat meer digitaal verkocht. Ben benieuwd. Ik hoop dat hij het goed genoeg doet voor een deel 3 iig (of een stand alone DLC als lost legacy :9~ ).

[ Voor 12% gewijzigd door Brogala op 11-07-2020 18:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5QM4m6w.jpg

Zo, nu kan ik weer verder met andere games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
mstx schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:14:
[Afbeelding]

Zo, nu kan ik weer verder met andere games :)
Vet! Duurde het lang om alle collectibles te verzamelen? Ik heb nog nooit een game geplatina'd, maar ik denk er over na om het bij deze toch te doen. Maar de collectible grind staat me niet zo aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Vet! Duurde het lang om alle collectibles te verzamelen? Ik heb nog nooit een game geplatina'd, maar ik denk er over na om het bij deze toch te doen. Maar de collectible grind staat me niet zo aan.
Valt wel mee, maar het zijn er wel veel.
Als je alle cutscenes skipt en op very light+ speelt dan ben je snel door het spel heen. :+

Zet ook de ‘sonar’ aan voor items R1 + O/ [ ]

Ik heb in totaal rond de 30 uur gespeeld en heb de Platinum trophy.

[ Voor 14% gewijzigd door Ike. op 11-07-2020 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
[...]

Vet! Duurde het lang om alle collectibles te verzamelen?
Ik heb er mijn vrije vrijdag en zaterdag voor opgeofferd :+

Er stonden nog behoorlijk wat hoofdstukken open waar ik nog wat miste dus die op very light+ met sonar gespeeld, uiteindelijk bleef ik op sommige stukken toch nog even verder spelen omdat je met die moeilijkheidsgraad enorm veel ammo hebt en dan is het toch wel leuk om die vijanden helemaal kapot te knallen met explosive arrows :+

[ Voor 41% gewijzigd door mstx op 11-07-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Ik heb ook Platinum, 28 uur de eerste play en ik miste 4 kaarten en 4 muntjes.

Daarna die 4 kaarten en muntjes gedaan via chapter select.

Nadeel alleen is dat je het hele Ellie stuk moet doorspelen, je kunt namelijk de eerste keer niet alle wapen en player upgrades halen.

Dat koste me met alles skippen en doorrennen nog iets van 5 uur. Irritantste is daarin dat je alle flashbacks moet doorspelen terwijl daar niets te halen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Donstil schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Ik heb ook Platinum, 28 uur de eerste play en ik miste 4 kaarten en 4 muntjes.

Daarna die 4 kaarten en muntjes gedaan via chapter select.

Nadeel alleen is dat je het hele Ellie stuk moet doorspelen, je kunt namelijk de eerste keer niet alle wapen en player upgrades halen.

Dat koste me met alles skippen en doorrennen nog iets van 5 uur. Irritantste is daarin dat je alle flashbacks moet doorspelen terwijl daar niets te halen is.
Klinkt alsof je echt met tegenzin speelt en puur voor die platinum speelt. Het als een nadeel zien dat je een heel stuk met Ellie moet spelen.. Flashbacks zijn juist geweldig opgezet, al moet je ze 100 keer spelen en zien, en daarnaast is er wel wat te halen in de flashbacks, namelijk een trophy, trading card en artifact.. Ik speel nu ook mijn 2de run en skip helemaal niks, ga er doorheen zoals ik de eerste keer er ook doorheen ging, van begin tot eind, niks skippen want ik wil alles zien, alles meemaken. En zo gaat dat ook bij mijn toekomstige playtrough's, en dat worden er nog veel. 😁👌🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andyk125
Brogala schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:07:
[...]

Ik snap je standpunt m.b.t. de advertising. Maar ND wilde dus
spoiler:
dat je je voelde als Ellie op dat moment. Als dit al duidelijk was voor de game dan zou dit een stuk minder indruk maken. En in de gameplay was Ellie volgens mij altijd alleen.

spoiler:
Ik hoop toch dat je de game ooit nog een kans geeft, misschien als hij in de aanbieding is op de PS5. Ik denk dat je het, als je je over Joels dood heen kan zetten, echt een goed spel gaat vinden. Maar natuurlijk is geen enkel spel voor iedereen leuk. Ik vond zelf de gameplay iig het al waard om te spelen. Abby heeft angstaanjagende levels op dag 2, dit vond ik het beste met haar. En bij Ellie vond ik de subway scene denk ik het beste samen met de eerste seraphites encounter, maar eigenlijk vond ik Ellies hele dag 1-3 gigantisch goed.
Ik begrijp heel goed wat Naughty Dog wil bereiken, maar voor mij persoonlijk werkt het gewoon niet. En jammer genoeg is dit voor veel meer mensen het geval, ook hier op Tweakers zijn er reacties te lezen van mensen die de game gekocht hebben en het verhaal gewoon niets vinden.
Naughty Dog heeft een grote gok genomen om het verhaal op deze manier invulling te geven. De een vindt het een dappere beslissing die goed uit pakt en een ander niet, daarom is de game zo controversieel.

Ik verwacht de game wel ooit te gaan spelen, maar voor mij is het sowieso qua verhaal geen vervolg dat ik graag had gezien.
Mijn persoonlijke ervaring is er niet beter door geworden hoor :) Maar na alle haat en death threats die ND werknemers en acteurs hebben gekregen, vind ik het leuk om te zien dat de game het zo goed doet. Hij had ook 4 miljoen unieke spelers de eerste dagen, meer dan Spiderman en GOW. Ik had inderdaad ook gezien dat het in Japan wat minder ging. Maar ik denk dat ze daar ook wat minder houden van dit soort non conventional storytelling.
Die haat en death threads zijn inderdaad compleet belachelijk, maar gelukkig een kleine groep trieste mensen. Daarbij hoop ik dat er ook veel mensen uit emotie gehandeld hebben die nu hun reactie teruglezen en denken dat had ik nooit moeten doen.
Maar dat is het internet van tegenwoordig, ook hier op Tweakers worden mensen wel eens persoonlijk, terwijl ze dat in persoon nooit met dezelfde toon zouden zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
V3g3ta schreef op zondag 12 juli 2020 @ 04:49:
Klinkt alsof je echt met tegenzin speelt en puur voor die platinum speelt.
Speelde ook puur voor de Platinum, heb de game al uit.
V3g3ta schreef op zondag 12 juli 2020 @ 04:49:
en daarnaast is er wel wat te halen in de flashbacks, namelijk een trophy, trading card en artifact
Niet als je die tijdens de eerste keer al gepakt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH-FR
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-09 20:48
Andyk125 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:08:
[...]

Ik begrijp heel goed wat Naughty Dog wil bereiken, maar voor mij persoonlijk werkt het gewoon niet. En jammer genoeg is dit voor veel meer mensen het geval, ook hier op Tweakers zijn er reacties te lezen van mensen die de game gekocht hebben en het verhaal gewoon niets vinden.
Naughty Dog heeft een grote gok genomen om het verhaal op deze manier invulling te geven. De een vindt het een dappere beslissing die goed uit pakt en een ander niet, daarom is de game zo controversieel.

Ik verwacht de game wel ooit te gaan spelen, maar voor mij is het sowieso qua verhaal geen vervolg dat ik graag had gezien.

[...]

Die haat en death threads zijn inderdaad compleet belachelijk, maar gelukkig een kleine groep trieste mensen. Daarbij hoop ik dat er ook veel mensen uit emotie gehandeld hebben die nu hun reactie teruglezen en denken dat had ik nooit moeten doen.
Maar dat is het internet van tegenwoordig, ook hier op Tweakers worden mensen wel eens persoonlijk, terwijl ze dat in persoon nooit met dezelfde toon zouden zeggen.
Hoewel ik het absoluut niet met je eens ben, een uitstekende genuanceerde reactie. Het kan dus nog, zo is het. Het idee dat er alleen een select groepje zeurt over de verhaallijn is natuurlijk onzin, zoals je zegt zijn er ook op Tweakers een aantal mensen die gespeeld hebben en teleurgesteld zijn. Daartegenover staat weer een groep die er juist heel erg over te spreken is.

Dat is ook helemaal niet erg, zolang er maar op een goede toon discussie wordt gevoerd en of je nou positief of negatief bent, open staat voor andere meningen. De beste reviews zijn wat dat betreft op de kanalen van Girlfriend Reviews en AngryJoe te vinden, beiden werden erg goed beargumenteerd.

Ik vond het een super tof verhaal, geweldige gameplay en onwerkelijk goede graphics, maar tegelijkertijd besefte ik eigenlijk meteen al dat niet iedereen blij zou zijn met de beslissingen van Naughty Dog. Toch hoop ik dat je de game nog de kans gaat geven, want een game blijft een complete ervaring (gameplay, graphics en storytelling) en het verhaal is (voor mij althans) beter geworden naarmate je erover gaat nadenken en de kleinere details leert kennen.

Ik ben inmiddels klaar met TLOU2. Inmiddels een klein begin gemaakt met God of War, later deze vakantie staat Horizon Zero Dawn nog op de planning. Allebei prachtige titels die ik gemist heb door een gebrek aan tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door SH-FR op 12-07-2020 15:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
SH-FR schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Hoewel ik het absoluut niet met je eens ben, een uitstekende genuanceerde reactie. Het kan dus nog, zo is het. Het idee dat er alleen een select groepje zeurt over de verhaallijn is natuurlijk onzin, zoals je zegt zijn er ook op Tweakers een aantal mensen die gespeeld hebben en teleurgesteld zijn. Daartegenover staat weer een groep die er juist heel erg over te spreken is.

Dat is ook helemaal niet erg, zolang er maar op een goede toon discussie wordt gevoerd en of je nou positief of negatief bent, open staat voor andere meningen. De beste reviews zijn wat dat betreft op de kanalen van Girlfriend Reviews en AngryJoe te vinden, beiden werden erg goed beargumenteerd.

Ik vond het een super tof verhaal, geweldige gameplay en onwerkelijk goede graphics, maar tegelijkertijd besefte ik eigenlijk meteen al dat niet iedereen blij zou zijn met de beslissingen van Naughty Dog. Toch hoop ik dat je de game nog de kans gaat geven, want een game blijft een complete ervaring (gameplay, graphics en storytelling) en het verhaal is (voor mij althans) beter geworden naarmate je erover gaat nadenken en de kleinere details leert kennen.

Ik ben inmiddels klaar met TLOU2. Inmiddels een klein begin gemaakt met God of War, later deze vakantie staat Horizon Zero Dawn nog op de planning. Allebei prachtige titels die ik gemist heb door een gebrek aan tijd.
Ben het niet met je eens over de AngryJoe review, deze Reddit post legt het (imo) goed uit: https://old.reddit.com/r/...s_review_shows_how_toxic/

Hoewel ik wel vond dat hij een aantal goede punten had (zeker met hem eens dat de pacing niet overal goed was), vond ik deze review overal matig. Wat mij ook niet aanstond is dat hij tijdens het livestreamen redelijk vaak wegliep om eten te gaan halen of wat dan ook. Zeker tijdens cutscenes is dat toch wel een beetje jammer. En het feit dat hij al na de leaks had besloten dat het spel niet goed was, en het vervolgens met tegenzin ging spelen omdat hij een review moest maken.

Videogamedunkey heeft ook een goede review/dunkview. Wat ik aan Girlfriend en Dunkey leuk vind is dat ze het spel in hun eigen tijd hebben gespeeld zonder live te streamen. Dus ze zijn niet gespoiled door de chat en ze hadden volledig de tijd om hun eigen oordeel te vormen. De chat van AngryJoe was niet heel positief over TLOU2 toen ik halverwege een uurtje meekeek.

Los hiervan, een Twitter thread van een ND developer over de fluitjes van de Scars:

https://twitter.com/Anghil/status/1278808690053668864

En deze gaat over een sound engineer die als taak had het gebroken glas te engineeren:

https://twitter.com/Jessejames34/status/1277361585527197696

Zeer interessant om te lezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Brogala op 12-07-2020 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 19:57
Presentatie, gameplay en graphics zijn top.
Maar laten we eerlijk zijn.

Wat een kut verhaal eigenlijk toch ? Alles wat deel 1 zo een goed maakte, gooi je weg met deze nietszeggende
spoiler:
revenge story

Krijg je na 25 uur spelen eindelijk de kans
spoiler:
om revenge te nemen, doe je het toch niet

Zit je dan met je controller in je hand.....

Man man man....vrouwen! :D

[ Voor 7% gewijzigd door Sefaex op 12-07-2020 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Sefaex schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:32:

Wat een kut verhaal eigenlijk toch ? Alles wat deel 1 zo een goed maakte, gooi je weg met deze nietszeggende
spoiler:
revenge story

spoiler:

Je snapt het dus niet helemaal.. Maar laat ik er verder maar niet op ingaan, het enigste wat ik kan zeggen is dat als je het verhaal snapt en de cutscenes aandachtig bekijkt, dit einde geweldig is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefaex
V3g3ta schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:55:
[...]

Je snapt het dus niet helemaal.. Maar laat ik er verder maar niet op ingaan, het enigste wat ik kan zeggen is dat als je het verhaal snapt en de cutscenes aandachtig bekijkt, dit einde geweldig is!
Moraal van het verhaal.
spoiler:
Revenge is not the answer

Deze game is gewoon 1 grote nietszeggende mindfuck.

Na het epische deel 1; Waar character development centraal stond. Had ik toch wel meer verwacht dan dit.

Vond de karakters in deel 2 stuk voor stuk popie jopies die weinig toevoegen. Abby vond ik nog wel verrassend goed. Maar daar blijft het bij.

Begrijp me niet verkeerd. Nog steeds genoten van de graphics, presentatie en gameplay. Maar het verhaal kon echt veel beter.

De scriptwriter mag een nieuwe baan zoeken. :+

YouTube: The Last of Us 2 in a Nutshell

[ Voor 10% gewijzigd door Sefaex op 12-07-2020 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)

spoiler:
revenge story

spoiler:

Dat is juist de kracht.. de speler/kijker heen en weer gooien en spelen met de emoties.

Met film ook.. Niets is zo sterk als je als kijker helemaal laten mee te voelen met een character, die dan vervolgens slecht blijkt te zijn. Je gaat toch aan je eigen normen en waarden onderbewust/bewust twijfelen en over nadenken..

Een 'mooi' voorbeeld is de de film "Irreversible".. een prachtige, harde film die achterstevoren is gefilmd/verteld.. waarbij je als kijker in eerste instantie medelijden hebt met een bepaald personage en daar allerlei dingen van vindt.. totdat je er achter komt op het einde waarom die persoon in die situatie zit.

Dan kom je erachter dat je gevoel toch echt misplaatst was, maar omdat het op het einde is, je totaal geen genoegdoening of pay-off hebt.. Dat is zo sterk gedaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:37
Sefaex schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:08:
[...]

Moraal van het verhaal.
spoiler:
Revenge is not the answer

Deze game is gewoon 1 grote nietszeggende mindfuck.

Na het epische deel 1; Waar character development centraal stond. Had ik toch wel meer verwacht dan dit.

Vond de karakters in deel 2 stuk voor stuk popie jopies die weinig toevoegen. Abby vond ik nog wel verrassend goed. Maar daar blijft het bij.

Begrijp me niet verkeerd. Nog steeds genoten van de graphics, presentatie en gameplay. Maar het verhaal kon echt veel beter.

De scriptwriter mag een nieuwe baan zoeken. :+

YouTube: The Last of Us 2 in a Nutshell
Ik had in ieder geval buikpijn op het einde, dit was zo niet wat ik wilde zien voor Ellie. Als ik het voor het zeggen had gehad,
spoiler:
was ik nooit meer naar Abby op zoek gegaan, laat staan op het einde ook nog voor een gevecht had uitgedaagd.
Heb er ook nog een dag, 2 dagen over lopen tobben soms, dus het heeft iets met me gedaan. Erg sterk vind ik dat. Ik vind het ook zeker geen slechte karakteropbouw.

Wat ik me wel afvraag is of het nog wat had uitgemaakt als ik deel 1 net ervoor nog had gespeeld, of dat sommige terugblikken niet wat eerder hadden moeten vallen.

De maniertjes van die character building zijn verder uitgediept en nog meer aanwezig. Echter is deel 2 een heel ander spel met een andere insteek, dus het valt anders. In deel 1, met de spontante dialoogjes tijdens het spelen, en enkele ijzersterke cutscenes waarbij Ellie en Joel naar elkaar toegroeien, en natuurlijk een erg bevredigend einde daarop toe, geeft je een heel ander gevoel mee... Deel 2 probeert iets heel anders over te brengen ;)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

poor Leno schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Dat is juist de kracht.. de speler/kijker heen en weer gooien en spelen met de emoties.

Met film ook.. Niets is zo sterk als je als kijker helemaal laten mee te voelen met een character, die dan vervolgens slecht blijkt te zijn. Je gaat toch aan je eigen normen en waarden onderbewust/bewust twijfelen en over nadenken..

Een 'mooi' voorbeeld is de de film "Irreversible".. een prachtige, harde film die achterstevoren is gefilmd/verteld.. waarbij je als kijker in eerste instantie medelijden hebt met een bepaald personage en daar allerlei dingen van vindt.. totdat je er achter komt op het einde waarom die persoon in die situatie zit.

Dan kom je erachter dat je gevoel toch echt misplaatst was, maar omdat het op het einde is, je totaal geen genoegdoening of pay-off hebt.. Dat is zo sterk gedaan!
Ik vind TLOU2 wel passen in het rijtje Irreversible en Memento :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
Beste moment van de game

Denk dat ik hem een keer opnieuw moet spelen. Heb denk ik een haat/liefde verhouding met deze game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
Willen jullie trouwens een deel 3 na deze game ?

spoiler:
Ellie is helemaal gebroken na alles wat ze heeft meegemaakt. Zie je ook aan het einde van de game.
Ik denk dat Ellie uiteindelijk zelfmoord gaat plegen in een eventuele deel 3. En daarmee komt er een eind, aan een uiteindelijk heel triest verhaal. Niet gedacht na deel 1 !

Of denken jullie laat het maar voor wat het nu is. En ga maar lekker een nieuwe Jak and Daxter maken ? :P
Ook tof natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Sefaex op 12-07-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Sefaex schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:21:
Het zou eventueel misschien indien kunnen..

Maar ik denk dat ze het hierbij moeten laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

In dit universum zou ik zeker nog wel een game willem, of het nog een deel met Ellie moet zijn dat weet ik niet, einde is in theorie goed zo, tenzij ze natuurlijk iets laten gebeuren met wat op het einde gebeurd is.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
spoiler: title
deel 3: prequel van TLOU1, alleen met joel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Hamazaki schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:53:
deel 3: prequel van TLOU1, alleen met joel.
Hahah zo blijf je bezig :D

Ik hoop persoonlijk dat ze zich op een nieuwe IP gaan storten :)

Vind t ook erg jammer dat Uncharted (als t goed is) klaar is..

Grote kans dat met de next-gens ze weer met een compleet nieuw iets gaan komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online

spoiler:
revenge story

spoiler:

Je simplificeert het verhaal nu wel heel erg. Het is geen simpele revenge story. Ik heb hier al een stukje over geschreven (Brogala in "[PS4] The Last of Us: Part II", en dan alles behalve de eerste alinea), maar ik heb inmiddels wat meer gelezen en dit artikel legt het naar mijn mening goed en kort uit:

https://screenrant.com/la...-revenge-story-obsession/

Dit is een ongekend lange Reddit post met weinig alinea's maar met wel een hele goede analyse, als je de tijd hebt: https://www.reddit.com/r/..._game_about_trauma_grief/

Het einde is sowieso een stuk complexer en mooier dan jij het beschrijft,
spoiler:
ze realiseert zich uiteindelijk dat Abby vermoorden haar niet gaat helpen om Joel te vergeven, dit merk je als je goed kijkt naar de laatste cutscene met Joel die gitaar speelt

Ik ben blij dat ze niet voor TLOU1 v2 zijn gegaan, en ND heeft het prachtig uitgevoerd naar mijn mening.

M.b.t. het einde,
spoiler:
volgens mij is Ellie er een stuk beter vanaf gekomen:

https://www.inverse.com/g...ned-fan-theory-ellie-abby

TLDR aanzienlijke aanwijzingen dat Ellie al langs Jackson is geweest en nu alleen afscheid kwam nemen van Joel via zijn gitaar. Druckmann heeft het einde express dubbelzinnig gemaakt, dus je mag als fan zelf bedenken wat jouw precieze einde is. Maar zelfs als ze voor de eerste keer na Abby te hebben vergeven op de boerderij komt, denk ik niet dat ze zelfmoord gaat plegen. Het einde van TLOU2 zou perfect zijn voor een game waarbij Abby/Lev naar de fireflies gaan en Ellie of in Jackson terecht komt of met haar immuniteit via de Fireflies een kuur wilt maken. Maar natuurlijk was TLOU2 ook niet wat de meeste fans verwachtten

Ik zou een deel 3 heel vet vinden, maar dat komt ook omdat Ellie mijn favoriete personage is. Als ze voor een nieuw IP gaan hoop ik dat Ashley Johnson erin zit :+

@Hamazaki ik hoop dat ze Tommy en Joel dan direct na de uitbraak laten zien, of tijdens de tijd dat ze hunters waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

spoiler:
Ellie is helemaal gebroken na alles wat ze heeft meegemaakt. Zie je ook aan het einde van de game.
Ik denk dat Ellie uiteindelijk zelfmoord gaat plegen in een eventuele deel 3. En daarmee komt er een eind, aan een uiteindelijk heel triest verhaal. Niet gedacht na deel 1 !

Of denken jullie laat het maar voor wat het nu is. En ga maar lekker een nieuwe Jak and Daxter maken ? :P
Ook tof natuurlijk!
Het lijkt mij vrij duidelijk wat het verhaal gaat worden van deel drie:

spoiler:
Potatoe gaat op wraakmissie omdat de Wolves zijn vader hebben vermoord

:Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
poor Leno schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:31:
[...]
Maar ik denk dat ze het hierbij moeten laten :)
Ze zijn al net één deel te lang doorgegaan ;)
Maar inderdaad, een derde deel moeten ze niet maken. Neil Druckmann heeft zelf aangegeven dat 'ie met het idee heeft gespeeld om in de wereld van TLoU een verhaal te vertellen over totaal andere personages, maar dat hij vond dat TLoU toch om Joel en Ellie draait. Dus als 'ie bij dat standpunt blijft (wat 'ie IMO in deel 2 al niet echt gedaan heeft), dan zie ik niet hoe ze een derde deel nog een verhaal kunnen geven dat echt verteld moet worden. Als er nog een nieuw deel komt, wat mij niet zou verbazen, dan zal het meer uit commerciële overwegingen zijn.
poor Leno schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:58:
Vind t ook erg jammer dat Uncharted (als t goed is) klaar is..
Er gaan geruchten dat een nieuwe first party studio van Sony bezig zou kunnen zijn met een nieuwe Uncharted, maar of die echt een basis hebben in realiteit, don't know.

[ Voor 22% gewijzigd door Kwistnix op 12-07-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
YouTube: Busted! 47% Of Positive Reviews FAKE For The Last Of Us 2! Here Is T...

Een mooi voorbeeld van de positieve reviews over The Last of Us en over de manier waarop ze geschreven zijn. Het is net politiek. Als je maar lang genoeg blijft volhouden dat iets waar is, gaan mensen er vanzelf in geloven. Er zijn ook gewoon duizenden positieve review bombers geweest, maar daar wil niemand die de game daadwerkelijk leuk vind het over hebben, want dat past niet in zijn of haar straatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik heb echt het gevoel dat ik te weinig gespeeld heb met Ellie. Het voelde half aan voor mij. Er moet wel een waardige afsluiter komen met Ellie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navuri
Hamazaki schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:44:
ik heb echt het gevoel dat ik te weinig gespeeld heb met Ellie. Het voelde half aan voor mij. Er moet wel een waardige afsluiter komen met Ellie.
spoiler:
Mochten ze ooit een deel 3 maken (wat ik betwijfel gezien alle backlash) dan moet Neil Druckmann er niet bij betrokken zijn wat mij betreft. Wat een droeftoeter is dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Navuri schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:42:
YouTube: Busted! 47% Of Positive Reviews FAKE For The Last Of Us 2! Here Is T...

Een mooi voorbeeld van de positieve reviews over The Last of Us en over de manier waarop ze geschreven zijn. Het is net politiek. Als je maar lang genoeg blijft volhouden dat iets waar is, gaan mensen er vanzelf in geloven. Er zijn ook gewoon duizenden positieve review bombers geweest, maar daar wil niemand die de game daadwerkelijk leuk vind het over hebben, want dat past niet in zijn of haar straatje.
Wow wat een clickbait zeg :X

Ik zeg niet dat ze er niet bij zitten hoor, maar wat heb je in godensnaam te winnen met een nep positieve review?

Zomaar een nep negatieve review geven is vele vele malen "lucratiever" en logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
poor Leno schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Wow wat een clickbait zeg :X

Ik zeg niet dat ze er niet bij zitten hoor, maar wat heb je in godensnaam te winnen met een nep positieve review?

Zomaar een nep negatieve review geven is vele vele malen "lucratiever" en logischer.
Clickbait? Hij laat tientallen, zo niet honderden identieke positieve reviews zien die over TLOU2 zijn gepost. Dat is gewoon data manipulatie om de score omhoog te krikken. En wat begrijp je er niet aan? Ze moeten geld verdienen bij Sony en Naughty Dog, dus doen ze er alles aan om de boel omhoog te krikken. Zal ook wel weer allemaal nep zijn volgens velen op dit forum, maar dat boeit allemaal niet, want ze besodemieteren de boel gewoon bij Sony en Naughty Dog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Yikes, dat is wel pijnlijk als het echt zo is. Having said that, je bent wel goed aap als je de user scores serieus neemt. Het is een leuke factor om mee te nemen, maar het is veel belangrijker om naar metascore te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia

apNia

OK @Navuri video even in z'n volledigheid bekeken, en ik vind 't wel flinterdun moet ik zeggen. Het enige wat ik zie wat _echt_ broken is, is die ene review die steeds herhaald wordt. Als je weet-ik-hoeveel reviews op alfabet sorteert, en een bepaalde lead in aan een review is gangbaar, natuurlijk kom je dan groepjes tegen.

Having said that, die herhalende review is wel funky. Maar het hoeft niet vanuit ND te komen. User reviews altijd met een korreltje zout nemen, het is gewoon by definition een broken systeem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRDude22
  • Laatst online: 28-07 18:39
Navuri schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:42:

Jammer alleen dat van zijn statement helemaal niks klopt. Ik heb het een beetje onderzocht, zie deze screenshot van de lijst uit zijn video. (heb gewoon random de video ergens gestopt).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n3PzfWm/Screenshot-2020-07-13-at-10-41-53.png

Dan ga je naar de URL's van deze gebruikers:

https://www.metacritic.com/user/stulk3
https://www.metacritic.com/user/panda_man
https://www.metacritic.com/user/harris1970
https://www.metacritic.com/user/felixoshea
https://www.metacritic.com/user/goodguyreviews

etc etc.. Dan zie je dat ze wel een postievie review hebben achtergelaten maar dat ze allemaal een unieke omschrijving erbij hebben gebruikt, wat dus niet overeenkomt met wat deze video laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navuri
MRDude22 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Jammer alleen dat van zijn statement helemaal niks klopt. Ik heb het een beetje onderzocht, zie deze screenshot van de lijst uit zijn video. (heb gewoon random de video ergens gestopt).

[Afbeelding]

Dan ga je naar de URL's van deze gebruikers:

https://www.metacritic.com/user/stulk3
https://www.metacritic.com/user/panda_man
https://www.metacritic.com/user/harris1970
https://www.metacritic.com/user/felixoshea
https://www.metacritic.com/user/goodguyreviews

etc etc.. Dan zie je dat ze wel een postievie review hebben achtergelaten maar dat ze allemaal een unieke omschrijving erbij hebben gebruikt, wat dus niet overeenkomt met wat deze video laat zien.
Nou zover ben ik niet gegaan inderdaad. Goed uitgezocht. Echt, wat een mijnenveld is dit spel toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Aan de ene kant zeg ik "Ja graag", vooral de nieuwe setting die aan het einde geïntroduceerd wordt vond ik fijn. Daar zie ik graag meer van maar dan wel graag met een nieuw verhaal.

Het Ellie Joel verhaal had van mij überhaupt geen vervolg hoeven krijgen maar nog een derde deel zou afbreuk doen schat ik zo in.

Dan liever met Abbie verder of nieuwe personages.

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 13-07-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Cyrax0508 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Waar maak je je zo ongelooflijk druk om. Echt niet normaal. Of het nou echt is of niet, het kan me echt niets, maar dan ook niets schelen.

Prima als je je eigen idee hebt, maar ik word zo moe van die complottheorie denkers die dan doen alsof je een idioot bent als je de game leuk vindt. Ik denk overigens oprecht dat het voor de verkoopcijfers allemaal niet zoveel uitmaakt, of het nou waar is of niet. Het kan me ook echt niets schelen als het wel waar zou zijn. Heel metacritic reviewbomben de game, dat kan me ook weinig schelen. Ik vind die mensen zielig, vooral die mensen die de game niet gespeeld hebben (daarvan zitten er hier ook een aantal) en dan de game een 0 ofzo geven... :+ Dan ben je echt een beetje sneu.
Ik heb dat een beetje aan alle twee de kanten van het spectrum.

Want als je de game geen 10 vind dan wordt je ook (hier) al snel in een hoekje gedrukt, moet je nog 5 plays doen, heb je het niet begrepen, is het perfectie, etc, etc.

Ik heb mij prima vermaakt maar kan de tekortkomingen zeker wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Navuri schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Had je dat ook gezegd als het de positieve kant op was gevallen? Doe niet zo uit de hoogte joh.
Tuurlijk
apNia schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:18:
Yikes, dat is wel pijnlijk als het echt zo is.
Ik ben daar echt niet te trots voor. Het valt mij gewoon op dat er een tendens is om gewoon shit klakkeloos over nemen van social media. Niet alleen bij TLOU2, maar in het algemeen, zonder dat mensen zich echt afvragen of iets wel klopt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Bij het lezen van dit topic krijg ik een beetje het idee dat veel van jullie games, of in elk geval TLOU(2), veel te serieus nemen. Het is een game! Speel het, enjoy it! Love or hate the story, prima en maak er geen drama van ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
-SaveMe- schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:35:
Bij het lezen van dit topic krijg ik een beetje het idee dat veel van jullie games, of in elk geval TLOU(2), veel te serieus nemen. Het is een game! Speel het, enjoy it! Love or hate the story, prima en maak er geen drama van ...
Nouja, het is natuurlijk ook een serieuze drama game.. die veel emoties bij de mensen opwekt, op wat voorn manier dan ook..

En dat is natuurlijk uitermate knap voor een game :)

En voor velen is het veel meer dan 'just a game'.. Net zoals dat StarWars (de originele 3) meer dan zomaar films zijn ;)

Of voetbal voor velen niet alleen maar een spelletje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefaex
Donstil schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Aan de ene kant zeg ik "Ja graag", vooral de nieuwe setting die aan het einde geïntroduceerd wordt vond ik fijn. Daar zie ik graag meer van maar dan wel graag met een nieuw verhaal.

Het Ellie Joel verhaal had van mij überhaupt geen vervolg hoeven krijgen maar nog een derde deel zou afbreuk doen schat ik zo in.

Dan liever met Abbie verder of nieuwe personages.
Als ik aan The Last of Us denk, denk ik niet bepaald aan Abby. Ondanks dat ik haar playthrough toch wel verrassend goed vond.

Gaandeweg het verhaal vordert krijg je wel meer sympathie met Abby. Maar tegelijkertijd kreeg ik ook een hoop medelijden met Ellie. Zo jong en dan al zoveel meegemaakt, en je zag ook dat ze mentaal helemaal gebroken was.

Ondanks het kut verhaal, vond ik wel dat ND die emoties echt goed heeft neergezet.

spoiler:
Een TLoU zonder Joel én Ellie is voor mij geen TLoU meer.

spoiler:
Hoop uiteindelijk op een semi happy ending. Dat ze uiteindelijk een cure kunnen maken.

Of een dramatisch eind waarbij Ellie gewoon niet meer met haarzelf kan leven en uiteindelijk dood gaat of zelfmoord pleegt.

Dat laatste gaan de die-hard fans niet leuk vinden. Maar goed, soms moet je anders durven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Sefaex schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:30:
[...]
Dat laatste gaan de die-hard fans niet leuk vinden. Maar goed, soms moet je anders durven te zijn.
Dat is nu met TLOU2 niet heel goed bevallen bij een aantal. :P

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefaex
-SaveMe- schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:35:
Naja, deels heb je een punt. Maar heb een aantal persoonlijke verhalen van mensen gelezen. Die het echt heeft geraakt. Mensen die echt letterlijk hebben zitten huilen door deze game. Dus blijkbaar kan een game toch zulke emoties opwekken.

Geeft alleen maar aan hoe goed Naughty Dogs eigenlijk wel niet is. Tuurlijk speel je games voornamelijk voor de fun. Maar Naughty Dogs games zie ik meer als grootse filmische ervaringen. En als games de realiteit geloofwaardig kunnen nabootsen. Tja, dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben.

Weinig game studios die kunnen wat ND kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Sefaex schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Daar hadden we t nog over.. stel je voor dat dat een keuze was geweest aan t einde :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik vind het eigenlijk wel tof(?) dat men zo lijnrecht tegenover kan staan over een spel. Geeft ook wel aan dat iedereen het weer anders invult en ervaart. De ene vind het goedkoop sentiment, de ander vind het een mooie manier om diepgang te geven.

Nu zal ik niet zeggen dat het love it or hate it is, dat is te simplistisch. Maar in de afgelopen jaren zijn er weinig (geen?) spellen uitgekomen die een dergelijke discussie hebben voortgebracht. Meestal gaat de controverse over geweld, microtransacties en season passes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:26
Ik denk niet dat er ooit een deel 3 gaat komen maar waar ik wel op hoop is dat er een DLC uitkomt om Ellie's hoofdstuk af te sluiten of Abby & Lev's zoektocht naar de fireflies. Ik gok eerder op dat laatste omdat Ellie zo een open einde heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Vrijdag schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:56:
Meestal gaat de controverse over geweld, microtransacties en season passes.
Ja of over Historic Authenticity (looking at you, Battlefield V) :-(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sefaex
Vind Neil Druckmann ook gewoon een goede director. Durft te doen wat bijna niemand anders gedaan zou hebben.

Als
spoiler:
Ellie én Joel beide dood waren gegaan, dan pas was hij echter een genie. Had hij waarschijnlijk wel de hele gaming industrie over zich heen gehad. Maar dat terzijde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
Bobo221 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:59:
Ik denk niet dat er ooit een deel 3 gaat komen maar waar ik wel op hoop is dat er een DLC uitkomt om Ellie's hoofdstuk af te sluiten of Abby & Lev's zoektocht naar de fireflies. Ik gok eerder op dat laatste omdat Ellie zo een open einde heeft gekregen.
spoiler:
Abby & Lev hebben de fireflies gevonden... zie nieuwe startscherm als je het spel hebt uitgespeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Scrummie schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Die kritiekloze ophemeling/verheerlijking (je bent nog net niet elke post aan het bidden tot Neil) van jou is ongeveer net zo vervelend als de game afschrijven zonder 'm te spelen.
Volgens mij is dit de eerste of 2de post waar ik Druckmann in benoem, dus je "kritiek" komt helaas niet tot zijn recht. 😉

Daarnaast is de man verantwoordelijk voor een hoop triple A games, is hij grens verleggend en pushed hij het telkens weer naar een hoger niveau, terwijl hij dingen doet die niemand anders durft. En runt hij de beste game studio die bestaat. Let's face it, the man is a genius!

En daar hoef je niet voor te bidden of iets dergelijks. Of denk je dat ik een altaar hier heb met al zijn games en veel foto's van hem, of een tattoo van hem? 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Ike. schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:42:
[...]

spoiler:
Abby & Lev hebben de fireflies gevonden... zie nieuwe startscherm als je het spel hebt uitgespeeld
spoiler:
Ligt de boot op een strand van Santa Barbara?

@Scrummie Neil Druckmann heeft natuurlijk wel 3 gigantisch goed ontvangen games neergezet, waarvan de eerste twee met Bruce Straley. Het is niet voor niets dat hij vice-president van ND is geworden. Van verheerlijking is sowieso geen sprake, de reactie was op iemand die hem een droeftoeter noemde. Daarvoor herinner ik me niet veel posts over Druckmann.

Edit: net te laat :+ Maar ik ben het er mee eens dat Druckmann een genie is, net zoals ik de Houser broers genieën vind. Druckmann heeft een gigantische rol gespeeld in de storytelling van spellen, zeker TLOU was echt revolutionair wat dat betreft.

[ Voor 16% gewijzigd door Brogala op 13-07-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Brogala schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:29:
[...]

spoiler:

@Scrummie Neil Druckmann heeft natuurlijk wel 3 gigantisch goed ontvangen games neergezet, waarvan de eerste twee met Bruce Straley. Het is niet voor niets dat hij vice-president van ND is geworden. Van verheerlijking is sowieso geen sprake, de reactie was op iemand die hem een droeftoeter noemde. Daarvoor herinner ik me niet veel posts over Druckmann.

Edit: net te laat :+ Maar ik ben het er mee eens dat Druckmann een genie is, net zoals ik de Houser broers genieën vind. Druckmann heeft een gigantische rol gespeeld in de storytelling van spellen, zeker TLOU was echt revolutionair wat dat betreft.
spoiler:
De boot ligt op het strand van Santa Catalina. De FireFly zei via de radio dat ze nu gebaseerd waren in het Catalina Casino.

Ennuh.. nooit te laat hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Niet online
Brogala schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:29:
[...]

spoiler:
spoiler:
Dat grote gebouw is Catalina Casino

[ Voor 10% gewijzigd door Ike. op 13-07-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
spoiler:
Ah ik vat hem weer. Santa Barbara is natuurlijk waar de Fireflies zouden zijn, maar waar ze alleen de radio vonden. Abby en Lev hebben na het einde een flinke rit gemaakt zeg in zo'n kleine boot :+

[ Voor 3% gewijzigd door Brogala op 13-07-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Brogala schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:30:
spoiler:
Ah ik vat hem weer. Santa Barbara is natuurlijk waar de Fireflies zouden zijn, maar waar ze alleen de radio vonden. Abby en Lev hebben na het einde een flinke rit gemaakt zeg in zo'n kleine boot :+
spoiler:
Bijna 165 Km.. ze heeft dus een flink stuk moeten roeien denk ik..🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

V3g3ta schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:13:
[...]

spoiler:
De boot ligt op het strand van Santa Catalina. De FireFly zei via de radio dat ze nu gebaseerd waren in het Catalina Casino.

Ennuh.. nooit te laat hoor. :+
spoiler:
Indien je aan neemt dat de mensen op de radio ook echt Fireflies waren :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
inderdaad, daar wilde ik nog over discussieren. dat waren toch geen fireflies op het einde? maar een psycho groep dat hun equipment heeft overgenomen lijkt wel...firelies waren wel beter dan dit in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Farabi op 13-07-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Hamazaki schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:06:
inderdaad, daar wilde ik nog over discussieren. dat waren toch geen fireflies op het einde? maar een psycho groep dat hun equipment heeft overgenomen lijkt wel...firelies waren wel beter dan dit in ieder geval.
spoiler:
Ik vergelijk de groep in Santa Barbara, The Rattlers, met de Hunters uit deel 1. Puur jagen op mensen en hun spullen, maar nog net geen kannibalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

YakuzA schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:46:
[...]

spoiler:
Indien je aan neemt dat de mensen op de radio ook echt Fireflies waren :+
spoiler:
Daar ga ik wel van uit, anders zouden ze niet in details gaan over de vraag wie het ziekenhuis in Salt Lake leidde, maar gelijk vroegen waar ze zich nu bevonden. En daarnaast waren die Rattlers er wel verdomd snel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Sefaex schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Naja, deels heb je een punt. Maar heb een aantal persoonlijke verhalen van mensen gelezen. Die het echt heeft geraakt. Mensen die echt letterlijk hebben zitten huilen door deze game. Dus blijkbaar kan een game toch zulke emoties opwekken.
Dat is ook goed. Net zoals boeken of films dat kunnen. Daar is niks mis mee. Doelde meer op de ophef omtrent het verhaal enzo, dat het niet klopt, verkeerd is, geen waardig vervolg, dat Ellie lesbisch is, etc ...

De verteller vertelt, in dit geval ND, wij ervaren het en hebben er een mening over. Vond je het minder, dan ga je weer door (naar een andere vertelling) ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Zojuist het artbook binnengekregen, mooi spul d:)b

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/G70qj/b82d405032.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

mstx schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:46:
Zojuist het artbook binnengekregen, mooi spul d:)b

[Afbeelding]
Maak er even een filmpje van. Dan kijk ik dat wel :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik ben waarschijnlijk de laatste, maar heb eindelijk uitgespeeld. Wat een prachtige game. Zoveel intens mooie maar ook gruwelijke scènes. Dit is denk ik het meest intense spel wat ik gespeeld heb. Het einde is ook perfect.

Qua gameplay is het nagenoeg perfect, na 20 uur verveelde het nog steeds niet om of stealth of gun blazing door gebieden te gaan.

Ook al heeft de game zeker wat minpunten qua verhaalrichting in het middenstuk, de laatste gebieden maken het spel echt af en doen je dat vergeten. Ook zitten er zoveel geniale levels bij, waarbij je hart in je keel zit, pfoe. Zeker op hard mis je vaak munitie wat het allemaal nog spannender maakt.

En qua deel 3, ze kunnen alle kanten op en de lore schreeuwt gewoon om meer meer meer en dan next-gen!

Edit: Ben trouwens benieuwd wat de MP plannen waren en of daar nog wat mee gedaan wordt. De MP uit deel 1 was gaaf namelijk en nu met de nieuwe elementen zou het nog vetter zijn.
spoiler:
zoals bij de laatste acts met die infected die je kan loslaten op de menigte

Nog even wat spoilers over mijn ervaringen.
spoiler:
Eigenlijk alles met Ellie vond ik geweldig, ook al is ze in de game compleet in de ban van wraak en haat blijft het voor mij een ijzersterk personage waar ik erg veel gevoel bij heb. De laatste act was van zeer hoog niveau en ook dat ze Abby liet gaan vond ik passend bij de laatste flashback tussen haar en Joel.

Als abby spelen streek mij in het begin ontzettend tegen de haren in, maar na een tijdje merkte ik wel dat ik haar kant heel erg goed snap en zette zeker de gebeurtenissen uit deel 1 in een ander daglicht. Hoogtepunten van de reis met Abby waren toch wel het hotel en het ziekenhuis, wat een spanning!

Mindere fases van het spel waren voor mij het brandende Haven en het gevecht als Abby tegen Ellie. Dat laatste had van mij echt niet gehoeven.

Al bij al een game die lang, heel lang blijft hangen. Ik hoop dat we met de PS5 release gelijk newgame+ kunnen opstarten, want ga hem zeker nog een keer spelen.

[ Voor 45% gewijzigd door kwdtje op 15-07-2020 13:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MRDude22
  • Laatst online: 28-07 18:39
Na de analyse video nu de echte review van Girlfriend Reviews. Video bevat uiteraard weer spoilers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 00:47
Ik heb de game maandag uitgespeeld. Wat een ervaring. Dat een game zoveel emoties kan opwekken is echt ongekend. Ik vind het dan ook super jammer dat niet iedereen het zo ervaren heeft, maar elke mening is natuurlijk anders.

spoiler:
Ook ik vond het eerst verschrikkelijk om met Abby te spelen. Die bitch heeft Joel vermoord... en hoe! Gruwelijk gewoon. En op een gegeven moment moet ik jagen op Ellie? Ik ben geloof ik vier of vijf keer expres dood gegaan. Fuck you, Abby! Maar aan het einde van de game.. had ik echt wel te doen met haar. En dat had ik niet verwacht. Bravo, Naughty Dog. Ik hoop wel dat het hierbij blijft. Ik trek echt geen derde deel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
De game nu meerdere keren uitgespeeld, platinum throphy gehaald en ik ben nog steeds van mening dat het een goede game is. Dit puur objectief gekeken naar het spel en wat het met je doet. No offence en respect voor ieder zijn mening, ja het is een rollercoaster maar om een spel daar op te bashen? Daar kan ik me niet in vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shakespeare
  • Laatst online: 02-08 10:39
Heb de game verkocht op de helft ongeveer en vorige week weer teruggekocht. ik speel een uurtje en sluit hem dan weer af... initieel. nu ik verder ben.... wat een game en het verhaal is echt goed. je speelt nu ook een keer 2 partijen. geweldig, ziet er goed uit op de pro.

Ben 34 heb de meeste sp games uitgespeeld, maar wat een game is dit. ongekend goed. Ik snap niet de user scores op metacritic, wat een pussy's zeg... gewoon ijzersterk gedaan.

misschien wel de beste sp ervaring tot nu toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
shakespeare schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:57:
Heb de game verkocht op de helft ongeveer en vorige week weer teruggekocht. ik speel een uurtje en sluit hem dan weer af... initieel. nu ik verder ben.... wat een game en het verhaal is echt goed. je speelt nu ook een keer 2 partijen. geweldig, ziet er goed uit op de pro.

Ben 34 heb de meeste sp games uitgespeeld, maar wat een game is dit. ongekend goed. Ik snap niet de user scores op metacritic, wat een pussy's zeg... gewoon ijzersterk gedaan.

misschien wel de beste sp ervaring tot nu toe...
Waarom had je de game verkocht?

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
pff, ik zat vorige week ergens vast met te weinig ammo, had ook geen save games anders dan van aantal uur geleden. Weekje laten liggen en zojuist maar weer eens opgepakt. Eindelijk er voorbij. Wat een rat was dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

shakespeare schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:57:
Ben 34 heb de meeste sp games uitgespeeld,
Haha waarom die leeftijd erbij?
Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste

Let op:
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.

Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.