Hamazaki schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:55:
[...]
met graphics bedoelde ik ook detail erbij. dat is niet meer dan logisch na zoveel jaar ertussen. ik had boven al aangegeven dat bepaalde elementen te veel op uncharted lijken. touwtje, van rotsen glijden, paardje rijden (uncharted 3), gameplay/scene overgang, gevechten met de vuist enz.
ik vind het overdreven dat mensen doen alsof ze het licht hebben gezien. maar tjah, dat is mijn mening.
Je kan niet elk tegen argument wegzetten onder het motto 'dat is logisch na een paar jaar ertussen'. Dat filmpje van Seattle vs Seattle in TLOU2 laat zien dat Naughty Dog 7 jaar gigantisch hard gewerkt heeft aan dit spel en oog heeft besteed aan zo'n beetje alles, dat heeft niks te maken met het huidige jaartal... dat heeft te maken met het feit dat ND bekend staat als één van de, zo niet de meest perfectionistische game developer (met een gigantische crunch culture o.a. hierdoor, los hiervan...) en dit ook met zijn laatste game weer laat zien. Ook Druckmann die met zijn team aanzienlijke tijd in Seattle heeft besteed om de routes en omgeving te bestuderen, het zijn gewoon allemaal dingen die ND tot één van de beste game developers maken.
Is het je ook niet opgevallen dat deze game de beste animaties ooit heeft? Dit komt duidelijk ook niet alleen maar door het jaartal, dat heeft Ubisoft in 2019 wel bewezen. De acting is ook extreem goed, er zijn maar weinig games die dit nadoen (RDR2 mindere facial animations, HZD veel mindere voice actors, slechte lip sync, matige facial animations). Detroit lijkt wel op hetzelfde niveau te zitten inderdaad.
Uiteindelijk is dit spel gemaakt voor de PS4, net zoals Uncharted 4. Net zoals Horizon Zero Dawn. Wat zou er bij jou nou voor zorgen dat je echt onder de indruk bent? Nog leuk als je onder de indruk wil zijn: kijk naar 'insane details in TLOU2' op YouTube.
YouTube: 20 More INSANE Details in The Last of Us Part II Bijvoorbeeld met deze bubbels pushen ze het limiet van de PS4, je hebt wel gelijk dat we voor de echte revolutie nog moeten wachten tot er een volwaardige PS5 only game komt.
Dan m.b.t. gameplay. Als je op makkelijkste mode speelt is er gewoon een stuk minder aan qua gespannenheid, en mis je ironisch gezien ook veel ontwikkelingen van afgelopen jaren. Bijvoorbeeld het feit dat er aan stealth niks aan is omdat enemies toch de intelligentie van een aardappel hebben. Wat de gameplay van TLOU nou juist zo intens en goed maakt is dat de enemies echt bedreigend zijn, en dit geldt voor de non humans ook (als je vs stalkers een glas/baksteen gooit op hoge difficulty komt er maar eentje kijken, waardoor er dus geen makkelijke manier is om ze allemaal te verbranden)
Je kan prima je loot op easy zetten (hoewel je wel het wanhopige gevoel een beetje mist dan), de damage die je neemt, eventueel zelfs stealth zodat enemies je minder snel spotten. Maar probeer alsjeblieft één keer je enemies op een moeilijkere mode . Je mist anders zoveel, je zal nooit enemies hebben die je flanken. Je moet natuurlijk spelen zoals je zelf wil maar realiseer je wel dat je een flink stuk gameplay mist door op makkelijkste mode te spelen.
Ik vind het dan ook jammer dat je terwijl je niet de mogelijkheden gebruikt die de devs je hebben gegeven, je toch niet snapt waarom sommige mensen het licht zagen. Nou is dit overdreven, maar ik vond de manier waarop enemies coördineerden en hoe ze je probeerden te flanken zeer indrukwekkend. Ook als je een fout maakt en iemand je spot gaan ze grondig je spot clearen en moet je heel snel weg daar. ND is niet de eerste studio die met dit concept komt, maar het is wel fantastisch uitgevoerd imo en het verbetert de gameplay gigantisch t.o.v. de eerste game. De seraphites waren nog intensiever voor mijn gevoel met hun communicatiesysteem.
Ook vind ik de semi open world Seattle niet verkennen gewoon erg zonde, je mist dan zoveel interessante dialoog en backstories. Het vermindert imo je oordeel over de game, net zoals je in RDR2 voor de volledige ervaring imo hebt moeten roamen door de open wereld en wat random events moet hebben meegemaakt. Net zoals je in Witcher 3 wat side quests hebt moeten doen voor een goed oordeel.
Edit: dit had ik hiervoor ook al aangegeven, maar touwtje gooien / rotsje glijden herken ik ook totaal niet. Rotsje glijden heb ik sowieso amper meegemaakt, en touwtje gooien waren leuke intelligente puzzels. Totaal niet zoals in U4 waar het gooien en springen was (maar dit zei ik vorige comment ook al en volgens mij heb je hier overheen gelezen). En melee fights ga je vrees ik de komende paar decennia nog wel even zien in games, zelfde met paard rijden (nog los van het feit dat je niet erg lang paard rijdt). Hoewel TLOU2 met een dodge button extreem anders aanvoelt dan TLOU.
//Los hiervan
Overigens vind ik dat als je als TLOU fan express de leaks gaat opzoeken nadat je al enigszins gespoiled bent een gigantische red flag. TLOU was een simpel verhaal dat brilliant was uitgevoerd. Als je daar naar de plot points kijkt ziet het er uit als een verhaal dat al tig keer verteld is. Ook de gameplay is tot dat je het zelf speelt totaal niet uniek, maar juist het rouwe gevoel maakte het zo goed. Het doden voelde paniekerig en claustrofobisch, niet krachtig of stoer. Het voelt persoonlijk aan, en elke keer als een gevecht.
Je kan voor mijn gevoel dus qua story points en gameplay van TLOU een heel negatief beeld schetsen, wat dus totaal niet klopt. Het enige wat anders is met de leaks was dat er ook ~30 min aan footage bij zat, maar ja... Je kon wel snel zien (zeker nu TLOU2 uit is) dat de leaker een zo slecht mogelijk beeld wilde schetsen.
Als je dan na zeven jaar wachten de leaks gaat opzoeken dan verpest je het gewoon voor jezelf, zeker als je daarna ook nog aankondigt dat je door de leaks 60 euro hebt bespaard. Tja, dan is het voor mij wel duidelijk dat je de game geen eerlijke kans hebt gegeven.
[
Voor 6% gewijzigd door
Brogala op 11-07-2020 02:54
]