Acties:
  • +1 Henk 'm!
poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:58:
[...]

@bram1984 & @Q

spoiler:
Nah.. als het echt zo was geweest dan had Dina gewoon ook alles meegenomen van Ellie. Of je moet iets gaan denken als "Ellie komt terug, Dina is weg, Ellie gaat Dina zoeken, Vinden elkaar, Zijn blij, Ellie gaat nog even terug om gitaar te halen"

Maar dat vind ik ontzettend ver gezocht, want dan had Ellie in eerste instantie haar gitaar meegenomen om op zoek te gaan naar Dina, juist omdat het ding zoveel betekent.

Ik snap dat je graag wil dat Ellie gelukkig is maar helaasch :/

Wraak maakt meer kapot dan je lief is. En die wraak heeft ze niet eens gekregen want Abby heeft heeft het nog overleefd.

De ironie is natuurlijk dat als ze niet naar Tommy had geluisterd, ze haar wraak had gehad, want dan was Abby dood geweest.

En ik moet ook toegeven dat ik geen medelijden met Ellie heb btw :X
(En ik vond Abby eigenlijk veel interessanter en een veel beter doel en beweegredenen hebben, met mooiere normen en waarden en keuzes.

Eigen schuld.. het was gewoon onnodig om te doen. Abby heeft haar al twee keer gespaard.

En dat is het mooie en menselijke van dit verhaal :')
spoiler:
Dan nog, waarom heeft Ellie die armband dan ineens weer om? Waarom roept ze niet naar Dina op het moment dat ze dat huis binnen komt? Dina moest op pad met die kleine. Waarschijnlijk had ze niet de mogelijkheid om ook nog met een gitaar en platen te gaan slepen? Komt later wel een keer, als ze al terugkomt. En als dit dan toch zo bedoeld was door ND, hadden ze Ellie net zo goed kunnen uitrusten met haar wapens. Dat had meteen betekent dat ze rechtstreeks naar huis was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
bram1984 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:13:
[...]

spoiler:
Dan nog, waarom heeft Ellie die armband dan ineens weer om? Waarom roept ze niet naar Dina op het moment dat ze dat huis binnen komt? Dina moest op pad met die kleine. Waarschijnlijk had ze niet de mogelijkheid om ook nog met een gitaar en platen te gaan slepen? Komt later wel een keer, als ze al terugkomt. En als dit dan toch zo bedoeld was door ND, hadden ze Ellie net zo goed kunnen uitrusten met haar wapens. Dat had meteen betekent dat ze rechtstreeks naar huis was gekomen.
Ik snap volkomen dat je dit heel graag wilt hoor :(:)

Maar het past gewoon niet.. we moeten accepteren dat het gewoon zo is.. Het leven is niet altijd eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smully
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:22
[...]

spoiler:
spoiler:
Toevallig net dit interview met Neil Druckmann, Ellie en Joel zitten kijken: YouTube: Last of Us 2 Spoilercast w/ Neil Druckmann, Ashley Johnson, Troy Bak...
daar zeggen ze eigenlijk dat er geen einde is 'besloten' vanuit hun.. dus je mag zelf kiezen hoe je het wilt zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!
poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Ik snap volkomen dat je dit heel graag wilt hoor :(:)

Maar het past gewoon niet.. we moeten accepteren dat het gewoon zo is.. Het leven is niet altijd eerlijk.
Nee ja het maakt mij weinig uit. Ik vind het allemaal een prima einde. Ik vind het alleen opvallende zaken waar dus blijkbaar geen verklaring voor te geven is, behalve degene die ik al heb gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
[...]

spoiler:
spoiler:
Volgens Google Maps is het 330uur lopen van Santa Barbara naar Jackson, Wyoming. Stel dat ze een werkende auto heeft gevonden, dan is het nog 15-16 uur rijden. Beide gevallen redt ze niet in de toestand waarin ze verkeert. Misschien is ze ergens in een community in SB opgenomen die haar hebben opgelapt, maar waar ze wel haar wapens heeft moeten inleveren? Gaandeweg heeft ze misschien het armbandje van Dina uit haar tas gehaald en weer om gedaan?

De nacht dat ze vertrekt neemt ze eigenlijk al afscheid van Dina. Ik denk niet dat ze verwacht had dat ze er nog zou zijn, vandaar dat ze ook niet roept.

Overigens zie ik voor Ellie nog steeds wel een goed einde hoor. Ze heeft de dood van Joel geaccepteerd en ze kan nog steeds een leven opbouwen in Jackson. Ik geloof niet dat iemand haar iets verwijt (behalve Dina dan) en ze kan prima bij Tommy intrekken.

edit: alhoewel Tommy misschien in eerste instantie niet blij zal zijn dat ze Abby niet heeft gedood.

[ Voor 3% gewijzigd door Raem op 07-07-2020 14:36 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:58:
[...]

@bram1984 & @Q

spoiler:
En ik moet ook toegeven dat ik geen medelijden met Ellie heb btw :X
(En ik vond Abby eigenlijk veel interessanter en een veel beter doel en beweegredenen hebben, met mooiere normen en waarden en keuzes.
spoiler: title
geen eerlijke vergelijking helaas. die 2 komen uit een heel ander milieu. zo, zie je eigenlijk dat Abby een prima jeugd gehad heeft met normale vrienden en een humanitaire vader. Daarin tegen was Ellie vanaf haar 14e op een moeilijke/hardere pad om te overleven. Hierdoor varieren de morele keuzes van deze 2 personages, dat maakt het juist mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 07-07-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Hamazaki schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:37:
[...]

geen eerlijke vergelijking helaas. die 2 komen uit een heel ander milieu. zo, zie je eigenlijk dat Abby een prima jeugd gehad heeft met normale vrienden en een humanitaire vader. Daarin tegen was Ellie vanaf haar 14e op een moeilijke pad om te overleven. Hierdoor varieren de morele keuzes van deze 2 personages, dat maakt het juist mooi.
spoiler:
Ik snap je wel, maar als het van de ene op de andere dag gegaan zou zijn ja.. maar ze zijn allebei wel opgegroeid in dezelfde dystopian wereld. Dat heeft beiden getekend, beiden hebben veel zooi meegemaakt. En toch hebben ze verschillende keuzes gemaakt. Dat heeft niet zozeer meer/alleen maar te maken van hoe het was toen ze klein waren, aangezien alles erna ze beiden een 'reset' heeft gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Heb de game ook uitgespeeld. Zo'n 40 uur over gedaan, lekker op mijn gemakkie. Ik heb geen last gehad van spoilers, dus alles was nieuw en een verrassing. Het verhaal vond ik prima, qua gameplay kwam ik er de 2e helft pas echt in, weet niet precies waarom. Grafisch bij tijden echt meesterlijk, de grain vind ik persoonlijk wat minder en soms zelfs storend. Op sommige momenten zie je ook een soort dithering effect, bijvoorbeeld bij de zee. Sound is echt subliem, heb ik echt van genoten. Al met al een heerlijk meeslepende game, maar niet zo perfect als al die tienen beweren.

De game is wel behoorlijk bruut en rauw qua geweld en bloed en gore enzo. Zo heftig heb ik nog niet eerder in een game meegemaakt. Zeker met de realistische setting en graphics kan ik me voorstellen dat het voor sommigen op het randje is.

Nog wat after thoughts:
spoiler:
Ik vond het verhaal wel goed eigenlijk en mooi hoe de twee wegen samenkomen in een confrontatie. In het begin vond ik het Abby gedeelte maar niks, maar na het uitspelen vond ik de stukken met Abby en Lev eigenlijk wel de mooiste van het spel, qua setting, sfeer, spanning, encounters, etc. De afdaling in dat flatgebouw bijvoorbeeld is uiterst creepy.

Nadat Abby Ellie en Dina spaart en we weer iets verder zijn, op de farm, daar had ook het einde kunnen zijn wat mij betreft, maar ik snap nogmaals dezelfde cycle en de ultieme fail van Ellie om uiteindelijk Abby te killen ook wel voor het verhaal. Ellie verliest alles.

Gewaagd ook om geen happy ending game te maken, maar zo'n grauwe vertelling met best schokkende gebeurtenissen (Joel dood, Dina en JJ weg, Ellie die zichzelf compleet verliest door haar revenge quest.

En een perfecte setup voor een laatste deel drie: Abby en Lev op weg naar de gehergroepeerde Fireflies, en Ellie die zichzelf en Dina, JJ en Tommy weer vindt ...? Ik kijk er naar uit

Kortom, prachtige game, een van de mooiste verhaal vertellingen in game land, een dikke 9!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Als je de game hebt uitgespeeld zou ik zeker nog eens deze twee videos bekijken, echt insane weer welke details erin zitten. Sommige waren mij niet eens opgevallen in mijn playthrough (omdat ik bijvoorbeeld stealthy speel ipv guns blazing, etc)

Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-SaveMe- schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:40:
De game is wel behoorlijk bruut en rauw qua geweld en bloed en gore enzo. Zo heftig heb ik nog niet eerder in een game meegemaakt. Zeker met de realistische setting en graphics kan ik me voorstellen dat het voor sommigen op het randje is.
Hugo Martin, de game director van Doom Eternal, heeft gezegd dat ze op dat gebied een bewuste keuze hebben gemaakt om het geweld niet realistisch in beeld te brengen, precies om de reden dat het mensen tegen gaat staan (rond 1:07 min Hugo Martin @ Joe Rogan). Dus het is niet vreemd dat mensen het als een probleem ervaren in TLoU2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Bij Doom is het is het ook allemaal heftig en veel gore, maar het is duidelijk een video game, ook vanwege de kleur setting en meer cartoony look. TLOU2 is veel realistischer en komt daardoor ook veel harder over.

Ik schaar de game op dat gebied onder een van de meest gewelddadige games of films die ik ooit ervaren heb. Zeker niet voor kleine kindjes, maar ook voor sommige grote mensen wat aan de overdadige kant.

De laatste scene
spoiler:
waarbij Ellie uiteindelijk bijna Abby verdrinkt is echt heel gruwelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, het is allemaal een beetje doorgeslagen. Hoewel ik er zelf niet echt veel moeite mee heb. Overdreven focus op realisme verstoort mijn ervaring eigenlijk pas, wanneer het continue irritaties oplevert in directe gameplay, zoals bijv. bij Red Dead Redemption 2.

[ Voor 28% gewijzigd door Kwistnix op 07-07-2020 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik vind het niet doorgeslagen. Maar wel erg gedurfd van Naughty Dog om het geheel zo te presenteren en te vertellen ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28

Mauz1978

Console War Veteran

Heb m ook zojuist uitgespeeld en rustig mijn tijd genomen. Ik vond het echt een gruwelijk goed spel, en over het einde:
spoiler:
ik mag graag geloven dat ze na het verlaten van het huis terug naar Jackson gaat en haar leven weer opbouwt (wel of niet met haar vrindin en JJ)

Wat ik wel apart vond:
spoiler:
Ik dacht dat Abby Tommy door het hoofd schoot en later zag je hem weer, zonder uitleg (alleen wat banged up) en ik herkende Abby totaal niet aan de paal, pas toen ze Lev eraf haalden, dus dat moment ging een beetje verloren aan me

[ Voor 33% gewijzigd door Mauz1978 op 07-07-2020 17:16 ]

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
ArnoldSmiley schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:33:
[...]

Dat is jouw perceptie. Ik vind zijn post's wel dikke onzin. Had ie de game wel gaaf gevonden op basis van enkel playthroughjes kijken, dan had ik dezelfde mening gehad hierover. Het begint gewoon vervelend te worden dat iemand keer op keer zijn gelijk wil halen en andere probeert te overtuigen dat het verhaal maar niks is.

Mij zal het om het even zijn of je de game wel/niet speelt en hier in dit topic rondhangt. Maar keer op keer hetzelfde verkondigen, zonder de game zelf gespeeld te hebben, tja.....
Sorry maar je vindt ze zelfs al dikke onzin? Volgens mij heeft hij al van verschillende review links gepost en andere interessante berichten. Dat jij het niet interessant vindt dat is ook prima, maar je kunt niet zeggen dat hij constant hetzelfde aan het roepen is. Dan vraag ik mij af of je überhaupt de reacties gelezen hebt, want ik kan tig andere gebruikers noemen die wel constant hetzelfde aan het roepen zijn.

Daarbij zie ik nergens in zijn reacties dat hij zijn gelijk wil halen of mensen wil overhalen om het verhaal slecht te vinden. Hij geeft gewoon zijn mening. Maar dat jij dat zo ziet dat kan, maar dan vraag ik mij of hoe jij zijn reacties leest, want dat gevoel heb ik niet.
-SaveMe- schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:05:
Bij Doom is het is het ook allemaal heftig en veel gore, maar het is duidelijk een video game, ook vanwege de kleur setting en meer cartoony look. TLOU2 is veel realistischer en komt daardoor ook veel harder over.
Ik denk juist omdat Doom meer fantasy characters heeft dat het minder hard overkomt, echt menselijk zijn de vijanden niet te noemen. Ook door de geweldige gezichten en animaties van TLOU 2 komt het allemaal dichterbij. Het is toch anders om bij een mensen ledematen of andere delen in het rond te zien vliegen met bloed dan van een fictief character. Daarbij hoe goed TLOU 2 er ook uitziet het is ook duidelijk een game, wat op de geposte screenshots paar reacties terug toch duidelijk te zien is.

Vindt de details van de screenshots trouwens niet erg bijzonder, de game moet je toch echt zien in bewegend beeld om de sfeer echt goed te ervaren. De screenshots met characters waar je de gezichten ziet zien er daarnaast wel erg goed uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Andyk125 op 07-07-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Mauz1978 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:11:

Wat ik wel apart vond:
spoiler:
Ik dacht dat Abby Tommy door het hoofd schoot en later zag je hem weer, zonder uitleg (alleen wat banged up) en ik herkende Abby totaal niet aan de paal, pas toen ze Lev eraf haalden, dus dat moment ging een beetje verloren aan me
spoiler:
Hij wordt rechts in z'n gezicht geraakt. Daar heeft hij later ook een flink litteken.
Had inderdaad wel iets duidelijker gemogen. Ik vond het ook vreemd hem weer te zien, dacht ook dat hij was doodgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
Andyk125 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:12:
[...]

Sorry maar je vindt ze zelfs al dikke onzin? Volgens mij heeft hij al van verschillende review links gepost en andere interessante berichten. Dat jij het niet interessant vindt dat is ook prima, maar je kunt niet zeggen dat hij constant hetzelfde aan het roepen is. Dan vraag ik mij af of je überhaupt de reacties gelezen hebt, want ik kan tig andere gebruikers noemen die wel constant hetzelfde aan het roepen zijn.

Daarbij zie ik nergens in zijn reacties dat hij zijn gelijk wil halen of mensen wil overhalen om het verhaal slecht te vinden. Hij geeft gewoon zijn mening. Maar dat jij dat zo ziet dat kan, maar dan vraag ik mij of hoe jij zijn reacties lees.
Gezien het aantal duimpjes ben ik niet de enige die er zo over denkt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mauz1978 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:11:
spoiler:
spoiler:
Abby schoot Tommy ook door het hoofd, maar kennelijk niet fataal en meer een schampschot langs de slaap. Hij is er wel een oog door kwijtgeraakt. Daarbij is hij kreupel door de pijl van Lev. Dit soort dingen kunnen gebeuren, maar no way in hell dat hij dat soort trauma had overleefd in die wereld, zonder medisch ingrijpen. Laat staan de reis terug naar Jackson.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
ArnoldSmiley schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Gezien het aantal duimpjes ben ik niet de enige die er zo over denkt 😉
Haha, nee we weten nu wel dat er hier meerdere mensen zijn die graag willen dat @Kwistnix weg blijft en niet meer reageert.

Maar als jij denkt dat die duimpjes jou vertellen dat je gelijk hebt, prima joh ;)

Daarbij zie ik mensen die negatief zijn tegenover anderen die hun mening uiten wel vaker veel duimpjes krijgen. Erg jammer als dat de manier is waarop mensen graag met elkaar omgaan en elkaar dan ook nog denken te belonen door duimpjes te geven. Mij zegt dat in ieder geval heel wat anders.

[ Voor 26% gewijzigd door Andyk125 op 07-07-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
Andyk125 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:36:
[...]

Haha, nee we weten nu wel dat er hier meerdere mensen zijn die graag willen dat @Kwistnix weg blijft en niet meer reageert.

Maar als jij denkt dat die duimpjes jou vertellen dat je gelijk hebt, prima joh ;)
Na, gelijk hebben is wat anders als het ergens mee eens zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
ArnoldSmiley schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Na, gelijk hebben is wat anders als het ergens mee eens zijn 😉
Ja dat klopt, maar daar reageerde je niet meer inhoudelijk op ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SH-FR
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-09 20:48
Mijn hemel, zijn we in de kleuterklas terecht gekomen? 😂

Denk dat de irritatie niet zit bij het feit dat iemand de game tegen vond vallen. Daar is een forum ook voor; De een vond het goed, de ander minder en waarom dan? Ik ben zelf de laatste die iemand gaat veroordelen die een game niet zo fantastisch vond. Verder motiveert @Kwistnix zijn antwoorden ook dus daar is niets mis mee.

Waar de irritatie meer zit is denk ik het gegeven dat @Kwistnix het spel niet heeft gespeeld, maar ondertussen wel allerlei negatieve punten uit het spel belicht. Ik ben het met @ArnoldSmiley eens dat een spel alleen kijken absoluut niet bevorderlijk is voor je uiteindelijke oordeel en vooral ervaring. Speel je het spel en vind je het na afloop niets, dan lijkt het me toch dat niemand daar een probleem mee heeft.

Kortom, behandel elkaar met wederzijds begrip, in plaats van dat we in een welles-nietes discussie belanden. Ja, er is veel onterechte haat op de game, en ja er zijn ook mensen die met argumenten uitleggen dat The Last of Us Part II een tegenvaller was. Ik kan daar zelf niets van begrijpen en vond het een dijk van een game, maar ook spelers die het niet zo zien mogen hier gewoon meningen verkondigen. Laten we er wel, met zijn allen, op letten dat het gezellig blijft in het topic en dat we onze meningen niet aan elkaar doordrammen.

[ Voor 5% gewijzigd door SH-FR op 07-07-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

SH-FR schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:56:
Mijn hemel, zijn we in de kleuterklas terecht gekomen? 😂

Denk dat de irritatie niet zit bij het feit dat iemand de game tegen vond vallen. Daar is een forum ook voor; De een vond het goed, de ander minder en waarom dan? Ik ben zelf de laatste die iemand gaat veroordelen die een game niet zo fantastisch vond. Verder motiveert @Kwistnix zijn antwoorden ook dus daar is niets mis mee.

Waar de irritatie meer zit is denk ik het gegeven dat @Kwistnix het spel niet heeft gespeeld, maar ondertussen wel allerlei negatieve punten uit het spel belicht. Ik ben het met @ArnoldSmiley eens dat een spel alleen kijken absoluut niet bevorderlijk is voor je uiteindelijke oordeel en vooral ervaring. Speel je het spel en vind je het na afloop niets, dan lijkt het me toch dat niemand daar een probleem mee heeft.

Kortom, behandel elkaar met wederzijds begrip, in plaats van dat we in een welles-nietes discussie belanden. Ja, er is veel onterechte haat op de game, en ja er zijn ook mensen die met argumenten uitleggen dat The Last of Us Part II een tegenvaller was. Ik kan daar zelf niets van begrijpen en vond het een dijk van een game, maar ook spelers die het niet zo zien mogen hier gewoon meningen verkondigen. Laten we er wel, met zijn allen, op letten dat het gezellig blijft in het topic en dat we onze meningen niet aan elkaar doordrammen.
Dit dus. Laten we het vooral gezellig en ontopic houden :).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 19:04
Inderdaad, laten we het over TLOU2 hebben :)

Weekje geleden uitgespeeld, zo'n 38 uur over gedaan. Binnenkort een tweede playthrough.

Persoonlijk ben ik vol team Abby: moordwijf :+ , badass en geloofwaardiger dat Ellie met haar stokjesarmpjes die 100+ tegenstanders killed en zich daarbij aardig puberachtig gedraagt tegenover Joel.

spoiler:
Wel jammer dat ze Joel vermoord heeft, maar zij geeft mij toch meer het 'Joel' gevoel.

Hoe zit dat bij jullie, team Abby of Ellie of hadden jullie daar geen last van?

[ Voor 11% gewijzigd door rachez op 07-07-2020 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:15

Scrummie

Think different

rachez schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:45:
Inderdaad, laten we het over TLOU2 hebben :)

Weekje geleden uitgespeeld, zo'n 38 uur over gedaan. Binnenkort een tweede playthrough.

Persoonlijk ben ik vol team Abby: moordwijf :+ , badass en geloofwaardiger dat Ellie met haar stokjesarmpjes die 100+ tegenstanders killed en zich daarbij aardig puberachtig gedraagt tegenover Joel.

spoiler:
Wel jammer dat ze Joel vermoord heeft, maar zij geeft mij toch meer het 'Joel' gevoel.

Team Ellie all the way. En ik kan er met mijn hoofd ook niet bij dat mensen daar anders over denken :D. Maar ik begrijp ook niet waarom niet heel Nederland supporter is van Feyenoord, dus ik zoek het maar in die logica ;).

Mening is al gegeven paar (veel) pagina's terug, maar ik vond het voor de helft een uitstekende/prachtige/geweldige game. Tot aan Abby dus ;)

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Scrummie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:11:
[...]

Team Ellie all the way. En ik kan er met mijn hoofd ook niet bij dat mensen daar anders over denken :D.
Tsja ik vond Abby persoonlijk juist een veel oprechter persoon, met gevoel en empathie.

Ellie vond ik veel te egoistisch, dacht vooral aan zichzelf en aan haar eigen wraak wat haar drijft. Ze had ook stukken minder moeite met een ongewapend persoon 'zomaar even' neer te schieten, die her en der in t verhaal voorkomen.

spoiler:
Ook vind ik haar niet te zwaar aan tillen dat zij 'the cure' is, en alles dankzij Joel (en indirect zijzelf) in de shit is gelopen terwijl het misschien opgelost had kunnen worden tzt.
Ik krijg nergens een oprecht schuldgevoel van haar uit.. Zij wist het natuurlijk al een tijdje maar zij had eigenlijk geen echt haat naar Joel voor wat hij heeft gedaan. Een beetje, maar totaal niet voldoende.
Ze zou moeten kapot gaan van schuldgevoel.

Dat alleen al had haar moeten bewegen om de boel te laten rusten. Maar nee ze moest en zou perse doorgaan met dr wraak.
De scene op het einde alleen al waar ze de half dode Abby nog eventjes fijn neerschopt van achter en dan ook nog eens dwingt om te vechten, terwijl ze Levs leven bedreigt.

Nee ze is compleet de weg kwijt.

Ik merk wel dat de mensen die ik spreek, die allemaal Ellie alles 'vergeven', toch vooral uit sentiment van het eerste deel zo denken, ipv echt onpartijdig naar de verschillende karakters kijken van zowel Ellie als Abby.. en daarom al automatisch Abby haten.

Terwijl als je er objectief en eerlijk naar kijkt, Ellie helemaal geen fijn persoon is geworden.

En dat vind ik dus echt briljant gedaan van de makers. Eerst een emotionele relatie opbouwen met het hoofdpersonage (1) en vervolgens laten zien hoe deze écht is.. waardoor je eigen emoties in de war raken en alle kanten opvliegen.

Maar sommige mensen zijn daardoor (nog?) niet in staat om er iets obljectiever naar te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellie in het begin, waar ze nog enigszins lijkt op Ellie, maar naar verloop van tijd verandert dat te drastisch. Abby sowieso niet, want dat is voor mij vrij duidelijk een psychopaat waar geen empathie voor te winnen is. En tegen het eind kunnen ze mij eerlijk gezegd allebei gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Kwistnix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Ellie in het begin, waar ze nog enigszins lijkt op Ellie, maar naar verloop van tijd verandert dat te drastisch. Abby sowieso niet, want dat is voor mij vrij duidelijk een psychopaat waar geen empathie voor te winnen is. En tegen het eind kunnen ze mij eerlijk gezegd allebei gestolen worden.
Euh wat :?

Of je weet niet wat een psychopaat is, of je hebt het verhaal niet meegekregen :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Voor wie geïnteresseerd is in nog meer in-depth inzichten van de directors en de voice actors kan ik de official Last Of Us podcast aanbevelen. Ze zijn net klaar met het eerste spel en beginnen nu aan Part II:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:31:
Euh wat :?

Of je weet niet wat een psychopaat is, of je hebt het verhaal niet meegekregen :?
spoiler:
Iemand die een persoon doodmartelt, daar geen moment meer bij stil staat en zonder morren de keel van een zwangere vrouw zou doorsnijden (wat ze absoluut gedaan zou hebben zonder Lev). Ik weet niet waar jouw grens ligt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Kwistnix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:33:
[...]

spoiler:
Iemand die een persoon doodmartelt, daar geen moment meer bij stil staat en zonder morren de keel van een zwangere vrouw zou doorsnijden (wat ze absoluut gedaan zou hebben zonder Lev). Ik weet niet waar jouw grens ligt? :)
Wat heeft dat in godsnaam met mijn eigen grenzen te maken :?

spoiler:
Daar ligt dus juist het verschil! Abby doet het dus niet. Terwijl een Ellie dus wel voor wraak gaat, ondanks haar vriendin en kind.

Abby herpakt zich ontzettend goed in het verhaal en verandert juist van bitter naar empatisch. Kiest haar eigen weg en maakt eigen keuzes, voor de mensen om haar heen.

Zij maakt een enorm goede positieve character arc mee, terwijl die van Ellie juist in neerwaartse spiraal gaat.

Je kan van alles van Abby vinden, maar een psychopaat? Verre van. Zij is juist 'the voice of reason' van het verhaal dat in schril contrast staat met die van Ellie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Kent u deze nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mpVmXl4p70x5qzktK8h5B7-A5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Ovur79GVYvhzivZpQ0VJNIA.png?f=fotoalbum_large

Die zit ook in The Last of Us 2 :P

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5936I8nP8V9cG0RnJv_H2hADlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIWvopSBniQa8IwB9bjBNQ67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7J_2PPzS1OMyTEtVJupJe4OGTDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7XgHMEIwbRf5vM8evmjQRpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ellie heeft het er maar moeilijk mee:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liiu1Hm1voFfs_ElICnGb83iHqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1btZTwgR1GTiBki93WUZE8H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hth4t8L6vQhGLDtWkkuuwT-FxfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NaHZXp8SYjgCXKeFgBFKdTV.jpg?f=fotoalbum_large

:+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Vrijdag schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:44:
Kent u deze nog?

[Afbeelding]

Die zit ook in The Last of Us 2 :P

Ellie heeft het er maar moeilijk mee:

:+
volgens mij wijst ze ergens naar, maar wat zou dat zijn...

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!
poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:40:
[...]
Wat heeft dat in godsnaam met mijn eigen grenzen te maken :?
De grens waarbij jij iemand als psychopaat gaat zien, vanzelfsprekend ...
spoiler:
Je kan van alles van Abby vinden, maar een psychopaat? Verre van. Zij is juist 'the voice of reason' van het verhaal dat in schril contrast staat met die van Ellie.
spoiler:
Oneens. Ik vind haar wel degelijk een psychopaat. Het feit dat ze door wraak geobsedeerd is, spreekt al niet voor haar. Vervolgens is het niet voldoende om die wraak te nemen, door simpelweg de persoon te vermoorden, de persoon moet lijden en de mensen die hem dierbaar zijn moeten toekijken. Ze heeft daarna nooit last van haar geweten.
Ze kon haar zelf duidelijk niet stoppen toen ze het mes op Dina's keel zette, daar was Lev voor nodig, anders was Dina dood geweest. Genoeg reden voor mij dus om haar als psychopaat te zien.

Dat het verhaal daarnaast probeert empathie op te bouwen door haar met honden te laten spelen en interactie met vrienden te laten zien, is niet veel meer dan manipulatie naar mijn mening. De hele Yara / Lev verhaallijn is dat evengoed en, vanwege wat we weten over haar persoonlijkheid en haar rol in de WLF, voor mij ongeloofwaardig. Het verandert in ieder geval niets aan haar acties en maakt die sowieso niet goed.

Ellie vervalt gedurende de loop van het spel tot haar niveau, maar Abby bereikt nergens verlichting. Zo ervaar ik het althans.

[ Voor 4% gewijzigd door Kwistnix op 07-07-2020 20:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Kwistnix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:56:
[...]

[...]

spoiler:
Oneens. Ik vind haar wel degelijk een psychopaat. Het feit dat ze door wraak geobsedeerd is, spreekt al niet voor haar. Vervolgens is het niet voldoende om die wraak te nemen, door simpelweg de persoon te vermoorden, de persoon moet lijden en de mensen die hem dierbaar zijn moeten toekijken. Ze heeft daarna nooit last van haar geweten.
Ze kon haar zelf duidelijk niet stoppen toen ze het mes op Dina's keel zette, daar was Lev voor nodig, anders was Dina dood geweest. Genoeg reden voor mij dus om haar als psychopaat te zien.

Dat het verhaal daarna probeert empathie op te bouwen door haar met honden te laten spelen en interactie met vrienden te laten zien, is niet veel meer dan manipulatie naar mijn mening. Het is in ieder geval niet overtuigend. De hele Yara / Lev verhaallijn is evengoed manipulatief en, vanwege wat we weten over haar persoonlijkheid en haar rol in de WLF, voor mij ongeloofwaardig.

Ellie vervalt gedurende de loop van het spel tot haar niveau, maar Abby bereikt nergens verlichting. Zo ervaar ik het althans.
spoiler:
Nee, zij is niet (meer) geobsedeerd. Ze heeft haar wraak gehad. Dat beweegt haar al lang niet meer. Behalve op het einde weer waar ze haar dode vrienden vindt.. De rest van het verhaal niet.

Ze heeft Ellie twee keer gespaard, naast Dina.

En dat iemand zichzelf kan tegenhouden, zoals door Lev, getuigt juist van geen psychopaat te zijn. Vooral niet aangezien ze overstroomt van verdriet door het koelbleodig vermoorden van haar vrienden door Ellie.

Dat is niet manipulatie. Dat is het tonen van de natuurlijke innerlijke worsteling van de menselijke psyche. Waarbij Abby uiteindelijk niet toegeeft aan haar instinct. En dat is sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Team Abby:

spoiler:
Ik hoop bij een vervolg/deel 3 dat de focus komt te liggen op Abby + Lev. And dat de side story dan het lot van Ellie laat zien (Dina wel/niet etc)

Overigens is mijn keuze een negatieve, niet omdat ik Abby nou zo tof vind, maar meer omdat ik Ellie uiteindelijk te ver vind doorgeschoten ....

[ Voor 28% gewijzigd door -SaveMe- op 07-07-2020 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Zo, heb hem voor de tweede keer uitgespeeld en wat een mooie zwanenzang van een generatie, kers op de taart (en er waren al zo veel vette exclusives als Bloodborne, GoW, Horizon, Uncharted). Ook mooi dat games meer volwassen zijn geworden.

spoiler:
Interessant hoe gerechtigheid van zo veel kanten belicht wordt, het is maar net hoe je het bekijkt en vanuit wie wat goed en fout is. Wie ben jij om te oordelen wat voor straf de ander krijgt. Ik zie het niet als een game die gaat over dat wraak alleen verliezers kent maar over oordelen. Ik denk ook echt dat dit een van de weinige manieren was hoe je de game weer impact kon laten maken. De opties die ik hier heb gelezen van hoe het ook zou kunnen zouden denk ik toch minder impact maken omdat het voorspelbaar zou zijn hoe de relatie tussen Joel en Ellie zou uitpakken. Op het eind ook mooi dat Joel zegt dat als hij het nog een keer zou kunnen doen hij Ellie zou laten gaan voor de cure.

Geen probleem met het einde gehad, vond het goed hoe Ellie terecht wraak wilde nemen maar door de mensonterende situatie daar toch aan twijfelde. De situatie was erger dan ze zelf aan wilde richten.

Gelukkig kon ik me vinden in het verhaal van Abby en doordat het zo'n lang stuk was hoort Abby er voor mij helemaal bij. Het is een langer stuk dan TLoU 1 en de hele opbouw vond ik super interessant. Eigenlijk was dat deel m'n favoriete deel in de game omdat het verhaal mooier en intenser was, veel vragen opriep, je oordeel laat wankelen en de je in dat deel van de game ook de vetste gevechten hebt. Ze is een van "The Last of Us" menselijke mensen.

Sowieso echt genoten van het hele verhaal, goed geschreven, de karakters ontwikkelen zich echt in het verhaal, ze zijn geen vastgesteld gegeven. Net zoals dat in de literatuur gebruikt wordt. Hun karaktertrekken en ontwikkeling zijn de drijfveer, de motivatie voor wat ze doen. Gevoelens veranderen, ze krijgen nieuwe inzichten. Ik ken eigenlijk geen andere game die zo volwassen is. RDR2 vond ik ook mooi gedaan maar heeft ook weer veel platte zijsprongen. De meeste games blijven wat brave voorspelbare verhalen uit oude avonturenboeken wat soms ook gewoon heel tof is. Er zijn wel wat indie games die volwassen themas gebruiken maar qua AAA kan ik er zo even geen bedenken.

Gameplay wise heb ik er op hard geen problemen mee gehad, had 'm misschien toch moeilijker moeten doen. Wat ik belangrijker vind is dat je genoeg opties hebt, elke confrontatie is creatief op te lossen. De eerste keer heb ik alles stealth gedaan wat leuk was maar de tweede keer heb ik wat risicovoller gespeeld wat toffe situaties oplevert. Je kunt mooi switchen tussen je gecrafte spullen, wapens en melee. Toeslaan op een punt en dan tijgerend naar een ander punt gaan om vanaf daar weer toe te slaan. Erg leuk om te doen.

Op het eind is Ellie voor mij een soort Joel geworden, ze is uitgegleden en heeft slechte dingen gedaan maar is in de kern een goed mens met de beste intenties. Joel had ook een twijfelachtig verleden. Wel apart dat doordat ze zo down was en in mijn ogen verkeerde keuzes maakte ik tegen het einde iets meer voor Abby was. Toen de laatste cinematic speelde toch weer veel goede gevoelens voor Ellie. Mooi gedaan. Zou zo tof zijn als er nog een game zou komen waar Ellie een soort Joel rol zou vervullen, dat Joel doorleeft in Ellie, dat ze alle opgedane ervaringen en inzichten gebruikt in een nieuw verhaal.

Toch een paar minpunten.
- Vond de "baasgevechten" niet passen, je moet echt bepaalde ritmes en patronen vinden maar doordat de rest van de battles zo creatief zijn werkt het hier voor mij alleen irritant. Bij andere games past dat bijvoorbeeld beter omdat het bij de kern van de game hoort.
- Wat makkelijk op hard, maar de creativiteit van gevechten maakt dat goed.
- Had nog wel meer achtergrond van alles en iedereen gewild.

Hoogtepunten:
- Eerste explore gedeelte in Seattle, veel kleine verhalen te vinden en geeft meteen de sfeer goed weer.
- Eerste ontmoeting met de Seraphites in dat park. De manier van jagen op Ellie, nare mensen. Ook sowieso vette map voor een battle.
- Met Abby in 't stadium, veel easter eggs en gesprekken vanuit "de andere kant". Geeft zo veel leuke input.
- De klim met Abby en Lev de gebouwen in, toffe sfeer en interessante gesprekken over het geloof van de Seraphites en de achtergrond van Lev.
- Eiland van de Seraphites, toffe battles.
- Met Ellie op de boerderij, na een hele game met Abby zorgt dat er echt voor dat ik Ellie weer tof vond, goed voor de overgang.
- De zieke community van de mensen die Abby vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

-SaveMe- schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:44:
Als je de game hebt uitgespeeld zou ik zeker nog eens deze twee videos bekijken, echt insane weer welke details erin zitten. Sommige waren mij niet eens opgevallen in mijn playthrough (omdat ik bijvoorbeeld stealthy speel ipv guns blazing, etc)

[YouTube: 25 INSANE Details in The Last of Us Part II]

[YouTube: 20 More INSANE Details in The Last of Us Part II]

Enjoy!
Sommige details had ik niet gezien.
spoiler:
zoals stukjes brein op de muren
Ik heb zo veel bewondering voor hoeveel werk achter dit spel schuilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:12:
[...]

spoiler:
Nee, zij is niet (meer) geobsedeerd. Ze heeft haar wraak gehad. Dat beweegt haar al lang niet meer. Behalve op het einde weer waar ze haar dode vrienden vindt.. De rest van het verhaal niet.

Ze heeft Ellie twee keer gespaard, naast Dina.

En dat iemand zichzelf kan tegenhouden, zoals door Lev, getuigt juist van geen psychopaat te zijn. Vooral niet aangezien ze overstroomt van verdriet door het koelbleodig vermoorden van haar vrienden door Ellie.

Dat is niet manipulatie. Dat is het tonen van de natuurlijke innerlijke worsteling van de menselijke psyche. Waarbij Abby uiteindelijk niet toegeeft aan haar instinct. En dat is sterk.
Mee eens, helderder dan dit kan je het niet verwoorden. 👍 En daarnaast @Kwistnix heeft de game nooit gespeeld, dus misschien snapt hij het daarom allemaal niet.

Zowel Ellie en Abby hebben hun eigen drijfveer en waar Abby het al vrij snel kan loslaten, lukt dat bij Ellie niet echt en blijft ze erin hangen.
spoiler:
Deels door de gebeurtenis met Joel én zijn keuze aan het eind van deel een en misschien door Tommy, die op de boerderij met de kaart komt en precies verteld waar Abby is en daarna pissed weg gaat en Ellie ws weer triggert, naast haar flashback/nachtmerries.

Hoe dan ook, ik vond beide verhalen uiterst krachtig en er zat een aardige balans in van 2 kanten. Maar Abby psychopaat noemen slaat werkelijk nergens op, dat zou je misschien denken in het eertse uur, maar zodra het verhaal zich ontvouwt zeker niet meer. Net zoals ik Ellie ook geen psychopaat kan noemen. De dingen die zij heeft meegemaakt maken het enigzins begrijpelijk.

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoiler:
Al lang niet meer? Het is jarenlang haar obsessie geweest en vermoedelijk de reden waarom ze zichzelf lichamelijk heeft opgebouwd, maar dat is mijn aanname. Het drijft haar op het moment dat het spel begint en zoveel tijd zit er niet tussen het moment dat ze Joel doodslaat en het moment dat we haar weer in Seattle zien. Haar gedrag en acties verraden haar persoonlijkheid en die is ze niet bij toverslag kwijt na de moord op Joel.

Met dat in het achterhoofd kan ik in de hele ervaring met Abby weinig anders zien dan overduidelijke manipulatie, omdat het verhaal dat ze gekozen hebben zonder empathie voor Abby niet werkt. Dat is de grote gok die ze genomen hebben. Bij mij werkt het in ieder geval niet, dus dan stort het geheel als een kaartenhuis ineen. Voor jou werkt het kennelijk wel en dan is jouw zienswijze ook logisch. We gaan het hier niet over eens worden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Kwistnix op 07-07-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Kwistnix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:29:
[...]

[...]

spoiler:
Al lang niet meer? Het is jarenlang haar obsessie geweest en vermoedelijk de reden waarom ze zichzelf lichamelijk heeft opgebouwd, maar dat is mijn aanname. Het drijft haar op het moment dat het spel begint en zoveel tijd zit er niet tussen het moment dat ze Joel doodslaat en het moment dat we haar weer in Seattle zien. Haar gedrag en acties verraden haar persoonlijkheid en die is ze niet bij toverslag kwijt na de moord op Joel.

Met dat in het achterhoofd kan ik de hele ervaring met Abby niet anders zien dan overduidelijke manipulatie, omdat het verhaal dat ze gekozen hebben zonder empathie voor Abby niet werkt. Dat is de grote gok die ze genomen hebben. Bij mij werkt het in ieder geval niet, dus dan stort het geheel als een kaartenhuis ineen. Voor jou werkt het kennelijk wel en dan is jouw zienswijze ook logisch.
spoiler:
In de 10-15 uur die je na de moord op Joel met Abby speelt wordt er zo veel duidelijk en zie je zo veel van de motivatie. Ze is er dan inderdaad niet meer mee bezig, ze probeert het achter zich te laten. Dat deel van de game gaat over de zoektocht naar haar identiteit, haar mensen. Niet meer bij de WLF horen maar bij dat wat goed is, ze is ook op zoek naar de Fireflies die de intentie hebben om de wereld opnieuw op te bouwen. Doordat ze Lev en Yara tegenkomt worden haar struggles duidelijk maar natuurlijk is niets zwart/wit. Ze heeft haar wraak gehad en wilde daar geen extra slachtoffers bij maken.

Edit: je ziet in de game trouwens ook dat ze langer wraak wilde maar ook pas net een aanwijzing heeft dat ze zich in die buurt bevinden. Het is niet zo dat ze een jarenlange zoektoch achter de rug heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 07-07-2020 20:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:27:
[...]

Tsja ik vond Abby persoonlijk juist een veel oprechter persoon, met gevoel en empathie.
Dat kan, en dat is volgens mij ook het punt waarop iedereen elkaar verliest. Of je ziet wel die kanten van Abby, of je ziet die niet door X redenen.
Ellie vond ik veel te egoistisch, dacht vooral aan zichzelf en aan haar eigen wraak wat haar drijft. Ze had ook stukken minder moeite met een ongewapend persoon 'zomaar even' neer te schieten, die her en der in t verhaal voorkomen.
spoiler:
Die minder moeite had ik ook. Ik wilde gewoon wraak. En dat heb ik niet gekregen. Sterker nog, ik heb een game gekregen die mij vertelde wat ik moest voelen over een bepaald karakter.
spoiler:
Ook vind ik haar niet te zwaar aan tillen dat zij 'the cure' is, en alles dankzij Joel (en indirect zijzelf) in de shit is gelopen terwijl het misschien opgelost had kunnen worden tzt.
Ik krijg nergens een oprecht schuldgevoel van haar uit.. Zij wist het natuurlijk al een tijdje maar zij had eigenlijk geen echt haat naar Joel voor wat hij heeft gedaan. Een beetje, maar totaal niet voldoende.
Ze zou moeten kapot gaan van schuldgevoel.
Waarom zou ze dat moeten? Omdat jij vind dat het zo is? Daar ga ik dus niet in mee.
spoiler:
Dat alleen al had haar moeten bewegen om de boel te laten rusten. Maar nee ze moest en zou perse doorgaan met dr wraak.
De scene op het einde alleen al waar ze de half dode Abby nog eventjes fijn neerschopt van achter en dan ook nog eens dwingt om te vechten, terwijl ze Levs leven bedreigt.

Nee ze is compleet de weg kwijt.
Zoals ik al zei; prima dat dat jou interpretatie is, maar je brengt het nogal 'absoluut'.
Ik merk wel dat de mensen die ik spreek, die allemaal Ellie alles 'vergeven', toch vooral uit sentiment van het eerste deel zo denken, ipv echt onpartijdig naar de verschillende karakters kijken van zowel Ellie als Abby.. en daarom al automatisch Abby haten.
spoiler:
Als je onpartijdig naar karakters moet kijken, is het verstandig om 1. Niet al een hele game een band met karakters op te laten bouwen. En 2. Niet het karakter waar je van 'moet' houden een ander karakter waar je al een band mee hebt zonder enige context laten vermoorden.
Terwijl als je er objectief en eerlijk naar kijkt, Ellie helemaal geen fijn persoon is geworden.
Abby ook niet. Joel ook niet. Tommy ook niet. Dina ook niet. Jesse ook niet. Maar dat wist ik al voor ik deel 1 of 2 had uitgespeeld. Daar was echt geen verhaal voor nodig.
En dat vind ik dus echt briljant gedaan van de makers. Eerst een emotionele relatie opbouwen met het hoofdpersonage (1) en vervolgens laten zien hoe deze écht is.. waardoor je eigen emoties in de war raken en alle kanten opvliegen.
Dat mag je vinden :). Ik vind het ontzettend slecht gedaan, en hun poging is volkomen mislukt voor mij. Het gaat ook niet zozeer om emoties in de war, of dat ze alle kanten opvliegen.
Maar sommige mensen zijn daardoor (nog?) niet in staat om er iets obljectiever naar te kijken :)
Vind ik erg makkelijk gezegd, en past een beetje in deze tijd van 'je snapt niet hoe persoon X zich voelt, en dat is jouw tekortkoming'. Als ik je post lees zie ik vooral een mening neergezet als de enige waarheid. Erg simpel en zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Scrummie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:38:
[...]

Dat kan, en dat is volgens mij ook het punt waarop iedereen elkaar verliest. Of je ziet wel die kanten van Abby, of je ziet die niet door X redenen.

[...]

spoiler:
Die minder moeite had ik ook. Ik wilde gewoon wraak. En dat heb ik niet gekregen. Sterker nog, ik heb een game gekregen die mij vertelde wat ik moest voelen over een bepaald karakter.

[...]

Waarom zou ze dat moeten? Omdat jij vind dat het zo is? Daar ga ik dus niet in mee.

[...]

Zoals ik al zei; prima dat dat jou interpretatie is, maar je brengt het nogal 'absoluut'.

[...]

spoiler:
Als je onpartijdig naar karakters moet kijken, is het verstandig om 1. Niet al een hele game een band met karakters op te laten bouwen. En 2. Niet het karakter waar je van 'moet' houden een ander karakter waar je al een band mee hebt zonder enige context laten vermoorden.

[...]

Abby ook niet. Joel ook niet. Tommy ook niet. Dina ook niet. Jesse ook niet. Maar dat wist ik al voor ik deel 1 of 2 had uitgespeeld. Daar was echt geen verhaal voor nodig.

[...]

Dat mag je vinden :). Ik vind het ontzettend slecht gedaan, en hun poging is volkomen mislukt voor mij. Het gaat ook niet zozeer om emoties in de war, of dat ze alle kanten opvliegen.

[...]

Vind ik erg makkelijk gezegd, en past een beetje in deze tijd van 'je snapt niet hoe persoon X zich voelt, en dat is jouw tekortkoming'. Als ik je post lees zie ik vooral een mening neergezet als de enige waarheid. Erg simpel en zonde.
Thnx voor je uitgebreide reply :)

Het is zeker niet de bedoeling om absoluut over te komen, maar puur een droge analyse. (En zo objectief mogelijk)
Ik probeer het dan ook te zien vanuit de story/character driven kant.. wat "logisch" is, hoe mensen zich in bepaalde situaties gedragen. (Hoewel we dat natuurlijk niet weten) En imo heeft bijvoorbeeld ook Ellie "logisch" gedrag vanuit haar visie. Maar als je het afzet tegen het geheel, betekent het niet automatisch dat het ook het juiste is.

Ook wat je op t einde zegt, dat is gebaseerd op eigen ervaring, maar juist ook op wat ik van anderen hoor en lees.

Ik had zelf ook moeite met Ellie wat meer "los te laten" totdat ik iets objectiever naar de verschillende karakters ging kijken.

Maar als jij het allemaal niet zo hebt ervaren, dan kan dat natuurlijk ook gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zie ik ook niet helemaal. Wat mij betreft tilt ze er juist te zwaar aan en had iemand haar daar al lang geleden eens over moeten toespreken. Want er zijn legio redenen waarom haar leven zin- en waardevol is. Zelfs als je er in meegaat dat zij de enige persoon is met immuniteit en dat die chirurg de enige was die tot een remedie kon komen. Daarbij zijn er ook redenen die het even zo aannemelijk maken dat een remedie de mensheid niet meer kan redden of zelfs voor meer ellende zou zorgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kwistnix op 07-07-2020 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28

Mauz1978

Console War Veteran

Kwistnix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:34:
[...]

spoiler:
Abby schoot Tommy ook door het hoofd, maar kennelijk niet fataal en meer een schampschot langs de slaap. Hij is er wel een oog door kwijtgeraakt. Daarbij is hij kreupel door de pijl van Lev. Dit soort dingen kunnen gebeuren, maar no way in hell dat hij dat soort trauma had overleefd in die wereld, zonder medisch ingrijpen. Laat staan de reis terug naar Jackson.
spoiler:
Dat vind ik sowieso raar. Een paar keer eindigt een scene dat je aardig bijna dood achterblijft, maar de scene erop ben je blijkbaar weer helemaal gepatched en wat km’s vooruit geholpen.

... verder top game! Ik vond het helemaal geweldig omdat ik in Kamp Ellie (uiteraard gevormd door deel 1) al zat en Abby echt haatte voor wat ze deed met Joel... en later toch sympathiek en zelfs medeleven voor kreeg
spoiler:
hoewel ik het echt niet leuk vond om met haar elly te moeten inbashen
. Dat vind ik superknap gedaan, zoals ze bij games of thrones ook met Jamie Lannister hebben gedaan... eerst is hij de ergste die dat ventje kreupel gooit, daarna begon je ‘m toch te mogen...

[ Voor 23% gewijzigd door Mauz1978 op 07-07-2020 21:18 ]

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mauz1978 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:08:
[...]

spoiler:
Dat vind ik sowieso raar. Een paar keer eindigt een scene dat je aardig bijna dood achterblijft, maar de scene erop ben je blijkbaar weer helemaal gepatched en wat km’s vooruit geholpen.

... verder top game!
Het blijft natuurlijk een spel en een zekere mate van opschorting van ongeloof blijft noodzakelijk :)
Maar inderdaad, sommige situaties brengen je geloof iets te veel aan 't wankelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

poor Leno schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:00:
[...]

Thnx voor je uitgebreide reply :)

Het is zeker niet de bedoeling om absoluut over te komen, maar puur een droge analyse. (En zo objectief mogelijk)
Ik probeer het dan ook te zien vanuit de story/character driven kant.. wat "logisch" is, hoe mensen zich in bepaalde situaties gedragen. (Hoewel we dat natuurlijk niet weten) En imo heeft bijvoorbeeld ook Ellie "logisch" gedrag vanuit haar visie. Maar als je het afzet tegen het geheel, betekent het niet automatisch dat het ook het juiste is.

Ook wat je op t einde zegt, dat is gebaseerd op eigen ervaring, maar juist ook op wat ik van anderen hoor en lees.

Ik had zelf ook moeite met Ellie wat meer "los te laten" totdat ik iets objectiever naar de verschillende karakters ging kijken.

Maar als jij het allemaal niet zo hebt ervaren, dan kan dat natuurlijk ook gewoon :)
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat ik na een 2e playthough zal denken, maar ik heb nog geen zin gehad door de teleurstelling.

Andere kant, om het positief af te sluiten; ik heb zelden een game gezien die door bijna iedereen erg goed gevonden word, maar tegelijkertijd twee kampen heeft die echt compleet tegenover elkaar staan. Met 1 breekpunt eigenlijk. Al eerder gezegd, maar sommige stukken uit het eerste deel in Seattle ga ik echt nooit weer vergeten.

spoiler: enkele favoriete momenten
Eerste encounter ondergronds, met dat rode licht bijvoorbeeld. Dat was zó spannend
Eerste encounter met de scars, met al al dat hoge gras en dat je onverwachts die pijl in je schouder krijgt. Ik zat er zó in op dat moment, ongekend.
Eerste encounter met WLF en de honden. Het door bewegen, constant van plek naar plek, kleine vuurgevechten tussendoor om vervolgens echt jezelf weer te verstoppen om alles weer in kaart te brengen. Was een buurt van 6 huizen ofzoiets.
Museumstuk met Joel. Daar zat zoveel in van deel 1 qua interactie, een wat meer goofy Ellie, ruimte _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:28

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ik heb het spel vandaag uitgespeeld, vond het geen verkeerde game (Review staat hier op Tweakers), het is inderdaad een spel die je tot het einde moet spelen om uiteindelijk ook alles goed te snappen. Het enige dat ik miste is de Multiplayer, maar die zou later nog toegevoegd worden. Binnenkort eerst naar eens de plusmode spelen :D

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
Sluw schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:37:
[...]

spoiler:
In de 10-15 uur die je na de moord op Joel met Abby speelt wordt er zo veel duidelijk en zie je zo veel van de motivatie. Ze is er dan inderdaad niet meer mee bezig, ze probeert het achter zich te laten. Dat deel van de game gaat over de zoektocht naar haar identiteit, haar mensen. Niet meer bij de WLF horen maar bij dat wat goed is, ze is ook op zoek naar de Fireflies die de intentie hebben om de wereld opnieuw op te bouwen. Doordat ze Lev en Yara tegenkomt worden haar struggles duidelijk maar natuurlijk is niets zwart/wit. Ze heeft haar wraak gehad en wilde daar geen extra slachtoffers bij maken.

Edit: je ziet in de game trouwens ook dat ze langer wraak wilde maar ook pas net een aanwijzing heeft dat ze zich in die buurt bevinden. Het is niet zo dat ze een jarenlange zoektoch achter de rug heeft.
spoiler:
Er wordt natuurlijk ook alles aan gedaan door Naughty Dog om na de dood van Joel ervoor te zorgen dat Abby in een goed daglicht gezet wordt. Ze wordt op een veel humaine manier neergezet tijdens de hele game.
Toch blijf ik het daarom vreemd vinden dat ze wel bepaalde emoties en empathie kan opbrengen voor anderen en vreemden, maar iemand die haar leven red en wie ze blijkbaar niet eens echt kent. Die kan ze wel op zo'n gewelddadige manier om het leven brengen, zonder ook maar enige echte vorm van worsteling met zichzelf.

Wat mij betreft is Abby ook meer de hoofdpersoon in deel 2, juist dat wat we in deel 1 tussen Joel en Ellie hebben gezien, ook al was het op een hele andere manier. Die reis zie je in dit deel door de ogen van Abby. Wat prima is, maar ik denk wel dat men door de manier van het verhaal vertellen belangrijke eigenschappen en karakter trekken van bekende personages op deze manier links hebben laten liggen. Alleen om te voldoen aan het verhaal en niet de geloofwaardigheid.

Ik vraag mij ook af en ben heel benieuwd wat mensen van de game zouden vinden wanneer ze de game direct spelen na part 1 voltooid te hebben. Het is natuurlijk voor veel mensen al best een tijd geleden dat men deel 1 heeft gespeeld en de binding en relatie met Joel en Ellie is dan misschien ook wat vervaagd en in het begin van de tweede game heb je dat gevoel ook niet direct terug. Ik vraag mij af of mensen een andere mening of kijk op de game zouden hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

spoiler:
Je hebt zeker een goed punt, maar ik persoonlijk dat een vervolg maken hierop gewoon heel lastig was. Je wist op het einde van de leugen, maar buiten dat was het een te sterke game met een te sterk verhaal. Persoonlijk vond ik de opbouw wel goed, maar goed dat is dan ook weer mijn meening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andyk125 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:39:
[...]

spoiler:
Er wordt natuurlijk ook alles aan gedaan door Naughty Dog om na de dood van Joel ervoor te zorgen dat Abby in een goed daglicht gezet wordt. Ze wordt op een veel humaine manier neergezet tijdens de hele game.
Toch blijf ik het daarom vreemd vinden dat ze wel bepaalde emoties en empathie kan opbrengen voor anderen en vreemden, maar iemand die haar leven red en wie ze blijkbaar niet eens echt kent. Die kan ze wel op zo'n gewelddadige manier om het leven brengen, zonder ook maar enige echte vorm van worsteling met zichzelf.

Wat mij betreft is Abby ook meer de hoofdpersoon in deel 2, juist dat wat we in deel 1 tussen Joel en Ellie hebben gezien, ook al was het op een hele andere manier. Die reis zie je in dit deel door de ogen van Abby. Wat prima is, maar ik denk wel dat men door de manier van het verhaal vertellen belangrijke eigenschappen en karakter trekken van bekende personages op deze manier links hebben laten liggen. Alleen om te voldoen aan het verhaal en niet de geloofwaardigheid.

Ik vraag mij ook af en ben heel benieuwd wat mensen van de game zouden vinden wanneer ze de game direct spelen na part 1 voltooid te hebben. Het is natuurlijk voor veel mensen al best een tijd geleden dat men deel 1 heeft gespeeld en de binding en relatie met Joel en Ellie is dan misschien ook wat vervaagd en in het begin van de tweede game heb je dat gevoel ook niet direct terug. Ik vraag mij af of mensen een andere mening of kijk op de game zouden hebben dan.
spoiler:
Joel heeft uit puur egoïsme talloze Fireflies in dat ziekenhuis vermoord die avond en daarmee ook de kans op een geneesmiddel. Hij heeft miljoenen ten dode opgeschreven en daarbij ook nog haar vader vermoord (in geval van mijn laatste playthrough met een vlammenwerper :P). Dat hij haar toevallig redt, dat boeit haar denk ik weinig op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Andyk125 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:39:
[...]

spoiler:

Ja ik heb inderdaad deel 1 herspeeld voor aan 2 te beginnen. Beide zijn natuurlijk gewoon lineaire games en beide games geven je niet echt een keuze.

spoiler:
In een goed daglicht gezet... in deze lineaire game is het gewoon zo dat Abby begrijpbare keuzes maakt na de gebeurtenissen van deel 1. Dat vind ik de hele kracht van de game, Ellie en Joel hebben heel veel doden gemaakt (bodybag scene door Ellie bv.). Ik vind het een mooi verhaal en beide zijn favorieten. Voor mij heeft Abby inderdaad een hoofdrol in deel 2 maar vind dat Ellie en Abby er beide hetzelfde af komen. Overleefd maar beschadigd, dat vind ik ook een sterk punt. Joel ligt er uit maar ik vind hetr mooi gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik vond trouwens de tijdsovergang veel leuker en beter in deel1 zoals zomer, herfst, winter, lente dan seatle dag 1,2,3. ik vond het op een gegeven moment verwarrend en je hebt niet echt een idee hoe lang zo'n dag duurt.

ik hoop nog een keer op een prequel van alleen joel, want de gebeurtenissen van deel 1 zijn 20 jaar later na de dood van zijn docher. genoeg kansen voor ND om daartussen een verhaal neer te zetten.

en hiermee een echte afsluiter voor joel te maken

[ Voor 38% gewijzigd door Farabi op 07-07-2020 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bram1984 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:05:
spoiler:
Joel heeft uit puur egoïsme talloze Fireflies in dat ziekenhuis vermoord die avond en daarmee ook de kans op een geneesmiddel. Hij heeft miljoenen ten dode opgeschreven en daarbij ook nog haar vader vermoord (in geval van mijn laatste playthrough met een vlammenwerper :P). Dat hij haar toevallig redt, dat boeit haar denk ik weinig op dat moment.
spoiler:
Is dat zo? Volgens mij is 't niet canon dat Joel het hele ziekenhuis heeft uitgemoord. Sowieso de gast die hem naar buiten moet loodsen, Abby's vader en Marlene. Maar die gaven hem allemaal geen keus. De overige Fireflies hoef je in deel 1 niet te doden. Vooral de verdieping waar je start is er erg op gericht om via stealth langs de Fireflies te sneaken. Op de volgende verdieping is dat lastiger, maar zeker goed mogelijk.

De Fireflies worden in deel 2 sowieso een beetje retconned als de good guys, terwijl ze dat zeker niet zonder meer waren. Ze pleegden aanslagen in Boston. Ze waren bereid Ellie op te offeren voor een discutabel 'grotere goed' zonder haar daarin een keuze te geven. Ze waren niet bereid om Joel een kans te geven met Ellie te praten of van haar afscheid te nemen, nadat 'ie voor hun grofweg een jaar lang door Amerika was gereisd om Ellie te brengen. Ze waren bereid hem zonder meer te doden en niet eens voor zijn moeite te betalen (de beloofde wapens). Het was maar een schimmige groepering als je 't mij vraagt, niet veel anders dan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kwistnix Je ziet zelfs een flashback van een gang in het ziekenhuis bezaaid met lijken. Dus ja, dat is zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Kwistnix schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:56:
[...]

[...]

spoiler:

Dat het verhaal daarnaast probeert empathie op te bouwen door haar met honden te laten spelen en interactie met vrienden te laten zien, is niet veel meer dan manipulatie naar mijn mening. De hele Yara / Lev verhaallijn is dat evengoed en, vanwege wat we weten over haar persoonlijkheid en haar rol in de WLF, voor mij ongeloofwaardig. Het verandert in ieder geval niets aan haar acties en maakt die sowieso niet goed.

Maar dat is toch waar dit hele genre over gaat. Dat de mens, in wanhopige situaties, volledig kan ontsporen?

Kijk naar The Walking Dead, Mad Max, duizenden post apocalyptische films en series, allemaal scenarios waar het slechtste in de mens naar boven komt. Kijk naar de geschiedenis waar weinig fictie aan is. Zelfs de huidige tijd in het midden oosten en africa.

Als we hiet in nederland in de ondenkbare situatie komen waar handhaving ontspoort en iemand doet jouw geliefden iets aan en je keert terug naar je oerinstinkt... zo ver gezocht is het denk ik niet. Natuurlijk ligt het er in een game en film wat dikker op maar ik denk dat in ieder mens een psychopaat schuilt als wanhoop het over neemt.

Wees blij dat we het niet kennen in ons veilige nederland. Maar een paar documentaires over Warlords in Iberia en Syrie en je ziet waar de mens toe in staat is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kenny_026 op 08-07-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Kenny_026 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:45:
[...]

Maar dat is toch waar dit hele genre over gaat. Dat de mens, in wanhopige situaties, volledig kan ontsporen?

Kijk naar The Walking Dead, Mad Max, duizenden post apocalyptische films en series, allemaal scenarios waar het slechtste in de mens naar boven komt. Kijk naar de geschiedenis waar weinig fictie aan is. Zelfs de huidige tijd in het midden oosten en africa.

Als we hiet in nederland in de ondenkbare situatie komen waar handhaving ontspoort en iemand doet jouw geliefden iets aan en je keert terug naar je oerinstinkt... zo ver gezocht is het denk ik niet. Natuurlijk ligt het er in een game en film wat dikker op maar ik denk dat in ieder mens een psychopaat schuilt als wanhoop het over neemt.

Wees blij dat we het niet kennen in ons veilige nederland. Maar een paar documentaires over Warlords in Iberia en Syrie en je ziet waar de mens toe in staat is.
Inderdaad, en daarbij gaat het er elke keer om dat het vanuit een ander perspectief de ander psychopaat is. Voor Ellie is dat Abby en voor Abby is dat Ellie. Geld ook voor de Fireflies, voor Joel gaan ze te ver dat ze Ellie doden voor de Fireflies is er 1 dode die een heleboel doden voorkomt. En zo is niets zwart wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voxalizer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 19:47

Voxalizer

Quicksilver Bullets

100% team Abby. Ik vond 19 jarige Ellie maar een bittere trut, eigenlijk. ;)

PSN / Steam: Voxalizer // Battle.net: Plaguehead#2325 // Common sense isn't very common.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:07:
@Kwistnix Je ziet zelfs een flashback van een gang in het ziekenhuis bezaaid met lijken. Dus ja, dat is zo.
Alleen in Joel's flashback zie je 2 of 3 dode Fireflies volgens mij, daaruit zou je kunnen afleiden dat 'ie ze allemaal heeft vermoord, maar dat gaat misschien wat te ver. Sowieso had ND dat meer in het midden kunnen laten, aangezien ze de speler in deel 1 duidelijk de keuze geven om het niet te doen. Waarschijnlijk vonden ze het nodig om Joel meer als verdorven af te schilderen en de motivatie van Abby en haar groep te versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
@Kwistnix heb je deel 1 wel gespeeld? zo ja, waarom deel 2 niet?

[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 08-07-2020 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Afgezien van het feit dat ik diep teleurgesteld ben in TLOU2 vind ik het wel leuk om in ieder geval het hoogtepunt van de game in mijn ogen te vermelden:

spoiler:
A-HA Take on me - Ellie -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Kwistnix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Alleen in Joel's flashback zie je 2 of 3 dode Fireflies volgens mij, daaruit zou je kunnen afleiden dat 'ie ze allemaal heeft vermoord, maar dat gaat misschien wat te ver. Sowieso had ND dat meer in het midden kunnen laten, aangezien ze de speler in deel 1 duidelijk de keuze geven om het niet te doen. Waarschijnlijk vonden ze het nodig om Joel meer als verdorven af te schilderen en de motivatie van Abby en haar groep te versterken.
Dat is niet echt geen duidelijke keuze die verschil maakt, je maakt sowieso de verplichte mensen dood wat al genoeg is voor Abby en ik kan nergens een no kill hospital playthrough vinden op youtube. Ik geloof je dat het kan hoor maar om dat nou een duidelijke keuze te noemen.

Daarnaast maakt het Joel in mijn ogen helemaal niet verdorvener, het past in z'n hele tocht, voor hem was dat toen de juiste keuze maar wel een met gevolgen. Hij heeft altijd veel geweld gebruikt.
spoiler:
En in de ending van deel 2 zie je dat hij niet alle Fireflies heeft gedood en dat de resterende mensen naar hun hoofdbasis zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
het hoogtepunt qua graphics is wanneer ellie samen met tommy op de berg infecteerde beschiet. prachtig in combinatie met de zon en HDR.

waarom staat er trouwens geen spoiler tag icoon in berichten? of zie ik het over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamazaki schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:53:
@Kwistnix heb je deel 1 wel gespeeld? zo ja, waarom deel 2 niet?
Vaker dan ik mij kan herinneren op PS3 en PS4 :)
Gisteren nog een NG+ run afgerond van TLoU: Remastered
De reden dat ik geen interesse heb om deel 2 te spelen, is omdat het voor mij een hele grote teleurstelling is. Ik wist n.a.v. de leaks al dat ik hem zeer waarschijnlijk niet ging kopen en nu ik 't spel volledig gezien heb, heeft het helemaal geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
waarom lezen mensen leaks als ze op een spel aan het wachten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamazaki schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:07:
waarom lezen mensen leaks als ze op een spel aan het wachten zijn?
Als je toch al gespoiled bent, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Kwistnix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Als je toch al gespoiled bent, waarom niet?
hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ten tijde van de leaks liep ongeveer iedere commentaar sectie op Youtube over van mensen die spoilers over TLoU2 plaatsten. Daar ben ik er tegenaan gelopen, toen besloten dat ik het zelf wilde zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Navuri schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:01:
Afgezien van het feit dat ik diep teleurgesteld ben in TLOU2 vind ik het wel leuk om in ieder geval het hoogtepunt van de game in mijn ogen te vermelden:

spoiler:
A-HA Take on me - Ellie -
spoiler:
Blijft voor mij toch de flashback van Joel en Ellie in het dino / space museum :)
Alsof er een stukje van deel 1 getransplanteerd was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Kwistnix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:12:
[...]

Ten tijde van de leaks liep ongeveer iedere commentaar sectie op Youtube over van mensen die spoilers over TLoU2 plaatsten. Daar ben ik er tegenaan gelopen, toen besloten dat ik het zelf wilde zien.
Ik kwam op YT helaas ook een enorme spoiler tegen in de comment sectie van een spoiler free tlou2 video
spoiler:
Dat Joel vermoord word door Abby

Toen besloten om te proberen alle andere spoilers te ontlopen en dat lukte wel.
Desondanks die spoiler toch zeer genoten van de game

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Ik ben ook via Youtube spoilers tegengekomen helaas, en per ongeluk toch een beetje doorgelezen. Vond het destijds jammer maar uiteindelijk toch beste game die ik in lange tijd gespeeld heb. Het bleek ook allemaal genuanceerder dan ik me aan de hand van de spoilers had voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Sluw schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:23:
Ik ben ook via Youtube spoilers tegengekomen helaas, en per ongeluk toch een beetje doorgelezen. Vond het destijds jammer maar uiteindelijk toch beste game die ik in lange tijd gespeeld heb. Het bleek ook allemaal genuanceerder dan ik me aan de hand van de spoilers had voorgesteld.
Hoe kun je per ongeluk doorlezen? :P

Ik heb alle spoilers kunnen vermijden. Door de negatieve reacties ging ik wel zelf een beetje dingen invullen wat er kon gebeuren, bijvoorbeeld:
spoiler:
Ellie die Joel doodt.
Maar dat viel gelukkig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
tjah, ik vind het eigen schuld dikke bult. comments moet je sowieso vermijden met dit soort dingen. je moet niet al te nieuwsgierig zijn naar wat mensen denken en zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Farabi op 08-07-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:55
Als je deel 1 hebt gespeeld kan ik echt niet begrijpen dat je überhaupt op youtube dingen op gaat zoeken over TLOU2 voordat je hem zelf hebt gespeeld. Het werd overal bekend gemaakt dat er het een en ander gelekt is zonder verder iets te spoilen. Als je dan echt gaat zoeken op the last of us 2 dan is het ook wel een beetje je eigen schuld.

En als je dan toch tegen een spoiler aanloopt dan klik je het toch weg? Als je zo'n mega fan bent ga je toch niet het hele verhaal zitten lezen.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamazaki schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:30:
tjah, ik vind het eigen schuld dikke bult. comments moet je sowieso vermijden met dit soort dingen.
Afhankelijk van hoe actief je bent op Youtube, of dingen als Reddit, fora etc. is dat een behoorlijke uitdaging. Dan kan je eigenlijk nergens meer komen. En uiteindelijk heeft 't mij €60 bespaard, dus ach ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
het volgen van een youtube-playthrough is een grotere straf dan dit spel spoiled uit te spelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Kalder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Ik kwam op YT helaas ook een enorme spoiler tegen in de comment sectie van een spoiler free tlou2 video
spoiler:
Dat Joel vermoord word door Abby

Toen besloten om te proberen alle andere spoilers te ontlopen en dat lukte wel.
Desondanks die spoiler toch zeer genoten van de game
Dat is de enige spoiler die ik heb gezien op een onverwachte plek, Pepper. Maar daar stond alleen de foto van
spoiler:
het graf van Joel met Ellie ernaast
en vanaf toen heb ik werkelijk bijna alles vermeden en ben met de gedachte verder gegaan dat het misschien fake was en in ieder geval niet wist hoe, als het al echt was En sorry, maar als fan van deel 1 ga je bewust spoilers opzoeken? Dan klopt er iets niet met je @kwistnix.
En ik heb volop genoten van een meesterlijke game en ben al aan de 2de playtrough begonnen! _/-\o_

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Kwistnix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:34:
[...]

En uiteindelijk heeft 't mij €60 bespaard, dus ach ;)
vanaf nu altijd spoilers lezen dan, bespaart een hoop geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V3g3ta schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:35:
En sorry, maar als fan van deel 1 ga je bewust spoilers opzoeken? Dan klopt er iets niet met je @kwistnix.
Ik weet niet hoe je bij die conclusie komt, maar dat is niet het geval geweest. Spoilers heb ik niet opgezocht, de leaks wel nadat ik al spoiled was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Raem schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Hoe kun je per ongeluk doorlezen? :P

Ik heb alle spoilers kunnen vermijden. Door de negatieve reacties ging ik wel zelf een beetje dingen invullen wat er kon gebeuren, bijvoorbeeld:
spoiler:
Ellie die Joel doodt.
Maar dat viel gelukkig mee.
Haha ja stom, dacht nu weet ik "dit" toch al dus lees wel even verder. Nieuwsgierigheid ofzo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
nu dat we het over die graf steen hebben, die had ik ook gezien ja >:) herinner ik me opeens.. maar ik dacht dat het was om ons op het verkeerde been te zetten. zoals een droom van ellie bijv. no way dat ik enig moment heb gedacht dat ze joel uit het spel zouden halen.

[ Voor 21% gewijzigd door Farabi op 08-07-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Kwistnix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Het is ook niet zo dat het spel dingen uit deel 1 mee overneemt, denk aan keuzes of je ze wel of niet vermoord hebt, ze hebben gewoon een basis gedaan van hoe denken hoe het verhaal moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Linksquest schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:42:
[...]
Het is ook niet zo dat het spel dingen uit deel 1 mee overneemt, denk aan keuzes of je ze wel of niet vermoord hebt, ze hebben gewoon een basis gedaan van hoe denken hoe het verhaal moet lopen.
Uiteraard. Dat is het lastige bij vervolgen op een spel, waarbij een speler impliciet of expliciet keuzevrijheid heeft. De schrijver zal op de stoel van de speler moeten gaan zitten en een keuze maken en daar zal een deel van de spelers zich niet in kunnen vinden. Bij TLoU is dat erg minimaal natuurlijk, maar hoe je het einde van deel 1 speelt is er wel een voorbeeld van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:44

Lapras

Ice beam

Eergisteren uitgespeeld. Gister geprobeerd een ander spel te spelen, maar het lukte me niet om daar mijn aandacht bij te houden. Wat een verhaal, wat een rit. Met afstand het beste spel van de afgelopen 10 jaar.

spoiler:
Ik snap de kritiek op het spel ook totaal niet. Ik heb het idee dat men een soort fan service had verwacht van Joel en Ellie die nog een avontuur doormaken. Een soort Uncharted dus: prima spel, technisch sterk, maar uiteindelijk vooral van het niveau popcornvermaak. Met de kans om elitair over te komen: ik heb het idee dat veel van de afkeur voor TLOU 2 voortkomt uit het feit dat mensen onvoldoende in staat zijn om empathie op te brengen. Of niet flexibel genoeg van geest zijn om een spel te spelen dat niet aan hun verwachtingen voldoet.

Ik was zeer bewust vrij van spoilers gebleven - zelfs geen trailer bekeken. Dus toen Joel kwam te overlijden was dat een schok, maar al direct daarna kon ik het plaatsen. Abby was waarschijnlijk een firefly en hij had ogenschijnlijk eigenhandig de enige kans op een wereld zonder infected verpest. Ik snap wel dat men achter hem aan zat. Daarnaast was wel duidelijk dat in zijn verleden met Tommy er genoeg vijanden zijn gemaakt. Het feit dat Abby de dochter is van de arts had wat mij betreft niet eens gehoeven, maar maakte haar motivatie nog wel een stuk steviger.

Abby haar besef dat wraak uiteindelijk geen leegtes opvult, komt eerder dan dat van Ellie. Het is geweldig geschreven en geacteerd hoe je de hoofdpersonen keuzes ziet maken die je niet steunt, maar wel begrip voor op kan brengen. Dit vergt wel enig inlevingsvermogen van de speler. Dit verhaal draait wat mij betreft ook niet om wraak - het is eerder een bloemlezing op empathie.

Het enige stuk waarmee ik moeite had, was het Scar eiland. Qua verhaal voegde het niet per se wat toe en het einde was te veel Uncharted voor me. Met een paard door explosies van vuur springen past niet helemaal in TLOU. En het was zuur dat ik al mijn spullen met Abby kwijtraakte, aangezien ik het spel veel te zuinig op mijn kogels was geweest en dus volledig vol zat. Sowieso zat je eigenlijk constant vol qua crafting materials en kogels (op hard - volgende keer probeer ik survivor).

Die minimale punten van kritiek verbleken bij de kwaliteit van het spel, de gameplay en de graphics. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik dagen na het spelen maar niet kan ophouden met nadenken over het verhaal. En Take on me zit al sinds Seattle dag 1 in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
bram1984 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:05:
[...]

spoiler:
spoiler:
Wow iedereen vermoord en ook nog eens meteen miljoenen mensen ten dode opgeschreven voor een middel die misschien nooit ontwikkeld kon worden. En hij dood ook nog de persoon die op het punt staat zijn "dochter" van hem te ontnemen zonder van te voren met een van beide te overleggen en aan te geven dat er een grote kans is dat de operatie fataal is. Waarbij de dokter ook nog met een mes Joel bedreigt wanneer hij binnen komt stormen.

Ja de actie van Joel is echt onbegrijpelijk en diegene die dat verzonnen heeft zou wel eens zelf een vader kunnen zijn. (sarcasme)

Even een serieuze vraag, had je tijdens het spelen van deel 1 ook het gevoel dat je met een "massamoordenaar" of slechterik aan het spelen was? En hoe zit dit bij andere schietspellen of survival games, zoals bijvoorbeeld Uncharted 4, Tomb Raider, God of War?

Het is en blijft natuurlijk wel een game.
Vergelijk het eens met bijvoorbeeld Uncharted en daar doen ze het volgende: Je speelt als Nathan Drake, tijdens je tochten worden er massa's mensen afgeknald. Deze mensen worden afgebeeld als "slechteriken" maar misschien hebben die mensen ook wel een familie met kinderen, of zijn zelfs alleenstaand met kind of kinderen. Of ouders die hulp beoefend zijn, verzin het maar.
Bij het vervolg kiest men een of andere persoon die niet eens veel voorkomt in het vorige deel. Deze persoon heeft een kind en die is heel erg boos dat zijn of haar vader door Nathan doodgeschoten is. De vader was daar alleen maar om spullen te vervoeren, maar zag iedereen afgeknald worden en dacht laat ik mezelf verdedigen en wordt ook doodgeschoten. Het nieuwe deel gaat vervolgens over de wraak van het kind op Nathan, want in zijn ogen is hij diegene die de slechterik is.

Is Nathan dan nu ook de slechterik volgens jou, of zie je hem nog steeds als good guy?

Dit zijn trouwens serieuze vragen, want ik kan mij niet voorstellen dat na het spelen van de eerste game dat je het gevoel had dat je met een slechterik of slecht persoon aan het spelen was. Ja Joel was geen lieverdje, maar wie is dat wel in die wereld. Ook Marlene en de Fireflies waren nou niet bepaald vreedzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 15:20
Lapras schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:07:
Eergisteren uitgespeeld. Gister geprobeerd een ander spel te spelen, maar het lukte me niet om daar mijn aandacht bij te houden. Wat een verhaal, wat een rit. Met afstand het beste spel van de afgelopen 10 jaar.

spoiler:
Ik snap de kritiek op het spel ook totaal niet. Ik heb het idee dat men een soort fan service had verwacht van Joel en Ellie die nog een avontuur doormaken. Een soort Uncharted dus: prima spel, technisch sterk, maar uiteindelijk vooral van het niveau popcornvermaak. Met de kans om elitair over te komen: ik heb het idee dat veel van de afkeur voor TLOU 2 voortkomt uit het feit dat mensen onvoldoende in staat zijn om empathie op te brengen. Of niet flexibel genoeg van geest zijn om een spel te spelen dat niet aan hun verwachtingen voldoet.

Ik was zeer bewust vrij van spoilers gebleven - zelfs geen trailer bekeken. Dus toen Joel kwam te overlijden was dat een schok, maar al direct daarna kon ik het plaatsen. Abby was waarschijnlijk een firefly en hij had ogenschijnlijk eigenhandig de enige kans op een wereld zonder infected verpest. Ik snap wel dat men achter hem aan zat. Daarnaast was wel duidelijk dat in zijn verleden met Tommy er genoeg vijanden zijn gemaakt. Het feit dat Abby de dochter is van de arts had wat mij betreft niet eens gehoeven, maar maakte haar motivatie nog wel een stuk steviger.

Abby haar besef dat wraak uiteindelijk geen leegtes opvult, komt eerder dan dat van Ellie. Het is geweldig geschreven en geacteerd hoe je de hoofdpersonen keuzes ziet maken die je niet steunt, maar wel begrip voor op kan brengen. Dit vergt wel enig inlevingsvermogen van de speler. Dit verhaal draait wat mij betreft ook niet om wraak - het is eerder een bloemlezing op empathie.

Het enige stuk waarmee ik moeite had, was het Scar eiland. Qua verhaal voegde het niet per se wat toe en het einde was te veel Uncharted voor me. Met een paard door explosies van vuur springen past niet helemaal in TLOU. En het was zuur dat ik al mijn spullen met Abby kwijtraakte, aangezien ik het spel veel te zuinig op mijn kogels was geweest en dus volledig vol zat. Sowieso zat je eigenlijk constant vol qua crafting materials en kogels (op hard - volgende keer probeer ik survivor).

Die minimale punten van kritiek verbleken bij de kwaliteit van het spel, de gameplay en de graphics. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik dagen na het spelen maar niet kan ophouden met nadenken over het verhaal. En Take on me zit al sinds Seattle dag 1 in mijn hoofd.
spoiler:
Ik vind het wel goed passen eigenlijk dat je 'opeens' als je spullen kwijtbent, geeft wel goed aan dat je nog zo zuinig op je spullen kan zijn maar je in een noodsituatie toch opeens alles kan verliezen.

Maar verder wel eens met dat Uncharted vuur gedeelte, het zag er spectaculair uit en het speelde goed weg, maar echt passen doet het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH-FR

spoiler:

Empathie is sowieso nogal gebrekkig in deze tijd, wat dat betreft zijn de verdeelde reacties niet zo verrassend. Verder helemaal eens met je betoog. Helaas ben ik zelf op een zeer vreemde plek de grootst mogelijke spoiler tegengekomen. Je kan zelf wel invullen welke dat is ;)

Weerhield me echter niet van spelen en er intens van genoten. Scènes zoals
spoiler:
de zingende Joel voor Ellie, het zoeken naar supplies met Abby, het metrostation, de afdaling in dat gebouw met Lev. Poh, deze game liep over van de kippenvelmomenten.

[ Voor 4% gewijzigd door SH-FR op 08-07-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ben ik de enige die de (vijandelijke) mensen in deze wereld veel angstaanjagender vind dan de geinfecteerde?
dit had ik ook bij deel 1.

[ Voor 19% gewijzigd door Farabi op 08-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Andyk125 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:15:
[...]

spoiler:
Wow iedereen vermoord en ook nog eens meteen miljoenen mensen ten dode opgeschreven voor een middel die misschien nooit ontwikkeld kon worden. En hij dood ook nog de persoon die op het punt staat zijn "dochter" van hem te ontnemen zonder van te voren met een van beide te overleggen en aan te geven dat er een grote kans is dat de operatie fataal is. Waarbij de dokter ook nog met een mes Joel bedreigt wanneer hij binnen komt stormen.

Ja de actie van Joel is echt onbegrijpelijk en diegene die dat verzonnen heeft zou wel eens zelf een vader kunnen zijn. (sarcasme)

Even een serieuze vraag, had je tijdens het spelen van deel 1 ook het gevoel dat je met een "massamoordenaar" of slechterik aan het spelen was? En hoe zit dit bij andere schietspellen of survival games, zoals bijvoorbeeld Uncharted 4, Tomb Raider, God of War?

Vergelijk het eens met bijvoorbeeld Uncharted en daar doen ze het volgende: Je speelt als Nathan Drake, tijdens je tochten worden er massa's mensen afgeknald. Deze mensen worden afgebeeld als "slechteriken" maar misschien hebben die mensen ook wel een familie met kinderen, of zijn zelfs alleenstaand met kind of kinderen. Of ouders die hulp beoefend zijn, verzin het maar.
Bij het vervolg kiest men een of andere persoon die niet eens veel voorkomt in het vorige deel. Deze persoon heeft een kind en die is heel erg boos dat zijn of haar vader door Nathan doodgeschoten is. De vader was daar alleen maar om spullen te vervoeren, maar zag iedereen afgeknald worden en dacht laat ik mezelf verdedigen en wordt ook doodgeschoten. Het nieuwe deel gaat vervolgens over de wraak van het kind op Nathan, want in zijn ogen is hij diegene die de slechterik is.

Is Nathan dan nu ook de slechterik volgens jou, of zie je hem nog steeds als good guy?

Dit zijn trouwens serieuze vragen, want ik kan mij niet voorstellen dat na het spelen van de eerste game dat je het gevoel had dat je met een slechterik of slecht persoon aan het spelen was. Ja Joel was geen lieverdje, maar wie is dat wel in die wereld. Ook Marlene en de Fireflies waren nou niet bepaald vreedzaam.
Klinkt als een goede start van Uncharted 5 om vervolgens met de dochter van Nathan Drake wraak te gaan nemen. (y)

Maar serieus, ik verwacht inderdaad niet dat er veel mensen het idee hadden met de slechterik te spelen in deel 1. Je kunt je twijfels hebben bij de keuzes die hij maakt, maar uiteindelijk sta je als speler in zijn schoenen en voel je je de good guy en de rest is slecht en schietvoer.
Ik vind het wel een interessante kant die ND nu heeft laten zien. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat je dit ineens voor ieder spel moet laten gelden en vraagtekens moet gaat zetten bij iedereen die je neerschiet. Het past ook veel beter in de grauwe wereld van TLOU om zoiets te doen dan bijvoorbeeld in Uncharted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Raem schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:41:
[...]
Ik vind het wel een interessante kant die ND nu heeft laten zien. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat je dit ineens voor ieder spel moet laten gelden en vraagtekens moet gaat zetten bij iedereen die je neerschiet. Het past ook veel beter in de grauwe wereld van TLOU om zoiets te doen dan bijvoorbeeld in Uncharted.
Hier sluit ik me helemaal bij aan, had het niet beter kunnen omschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

spoiler:
Ik had me eigenlijk voorgenomen niet meer op dit soort posts te reageren maar je triggert me behoorlijk. Waar haal je het lef vandaan mensen te betichten van minder/weinig empathie? Wat is dat voor absolute onzin? Ben jij een beter persoon omdat jij een bepaalde mening hebt die anderen niet hebben? Wat is dat toch in de huidige tijd dat het áltijd daar op neer moet komen?

Sorry, maar daar kan ik echt boos om worden. Je zou ook kunnen zeggen dat het je dus aan empatisch vermogen ontbreekt, dat jij niet in kan schatten dat als je zo'n opmerking plaatst dat best kwetsend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Voor mensen die gitaar spelen,

* Vrijdag gaat zijn gitaar ook maar weer eens afstoffen
[...]

Het TLOU universum leent zich daar wel goed voor, net als delen van bijvoorbeeld The Walking Dead.

In beide werelden doen mensen wat ze doen om te overleven. In het echt gebeurt dat natuurlijk ook in bijvoorbeeld oorlogen. Wat een vrijheidsstrijder is voor de één, is een terrorist voor de ander.

Dat TLOU2 twee kanten belicht vind ik erg gaaf en laat zien dat het allemaal niet zo zwart/wit is en dat veel acties nu eenmaal een reactie oproepen of om verschillende redenen worden uitgevoerd. Geen idee of dit in andere spellen ook zou werken zonder niet meteen belachelijk te worden.

Hoewel, een jonge demoon wiens ouders op brute wijze worden afgeslacht door de Doomslayer en dan wraak gaat nemen op Aarde zou wel een hele nieuwe twist zijn in het Doom universum :P

[ Voor 85% gewijzigd door Vrijdag op 08-07-2020 15:21 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:44

Lapras

Ice beam

Scrummie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:00:
[...]

Ik had me eigenlijk voorgenomen niet meer op dit soort posts te reageren maar je triggert me behoorlijk. Waar haal je het lef vandaan mensen te betichten van minder/weinig empathie? Wat is dat voor absolute onzin? Ben jij een beter persoon omdat jij een bepaalde mening hebt die anderen niet hebben? Wat is dat toch in de huidige tijd dat het áltijd daar op neer moet komen?

Sorry, maar daar kan ik echt boos om worden. Je zou ook kunnen zeggen dat het je dus aan empatisch vermogen ontbreekt, dat jij niet in kan schatten dat als je zo'n opmerking plaatst dat best kwetsend is.
Ik wil de laatste zijn die je boos wilt maken of je wilt beledigen. Ik ken jouw mening over het spel niet (daarvoor zou ik het topic moeten doorlopen), maar ik heb wel de reacties gezien op TLOU 2.

spoiler:
Even verder in spoilers zodat ik wat vrijer kan typen. De rode draad in de reacties zijn: Abby is verschrikkelijk omdat ze Joel vermoordt en ND is verschrikkelijk omdat ze me dwingen om met Abby te spelen. Daarnaast nog wat kinderachtig geklaag over niet-heteroseksuele gevoelens en vrouwen met spieren, maar daar wil ik niet op ingaan.

Iemand die deel 1 heeft gespeeld, heeft zeer waarschijnlijk Ellie en Joel in zijn of haar hart gesloten. Terecht - het is een prachtig verhaal over hoe Joel zijn eigen angst om opnieuw te verliezen overwint. Een cruciaal moment is dat hij ervoor kiest om zijn liefde voor Ellie belangrijker te laten zijn dan een hoger doel. In deel 2 leren we dat hij daar geen spijt van heeft gehad.

Deel 2 kiest een ander pad en laat de consequenties van die keuze zien. Je moet dus even je liefde voor Joel en Ellie opzij zetten en boven de situatie gaan staan. Waarom zou iemand Joel dit aan willen doen? Die stap kunnen veel mensen al niet zetten.

Vervolgens moet je bij jezelf te rade gaan of je kan leven met de wraak die Ellie wilt uitvoeren. Ik vermoed dat mensen hier vrij weinig moeite mee hadden, maar ik vond het persoonlijk erg vervelend om Nora te moeten martelen.

Dan komt de grote wisseltruc en je gaat drie dagen terug in de tijd om Abby te spelen. ND vraagt je hier om heel diep te graven in jezelf. Dat lukt in eerste instantie niet. Ook ik speelde die eerste dag met een wrang gevoel. Toch leer je, als het goed is, Abby meer waarderen. Je ziet hoe Ellie haar vriendenkring heeft vermoord en hoe leeg Abby haar bestaan is door haar obsessie voor wraak op Joel (met name door Owen). De relatie met Lev en Yara maakt Abby menselijker en geeft haar wel weer een reden om te vechten.

Het is daarom des te pijnlijker om te zien dat de les die Abby leert bij Ellie maar niet aankomt. In deel 1 speel je eigenlijk met Joel al the bad guy, in deel 2 doe je dat opnieuw maar dan met Ellie. Dat kan je alleen beseffen als je inlevingsvermogen dat toestaat.

ND vraagt je drie zaken te doen:
- Realiseer je dat Joel een vreselijke keuze heeft gemaakt die consequenties kan hebben.
- Realiseer je dat Ellie haar wraak haar ondergang is.
- Zet je liefde voor Joel opzij en maak de reis met Abby door naar verlichting.

Nogmaals: ik vermoed dat een (kleine) groep spelers die drie stappen niet kan maken en vast blijft zitten in het 'But she killed Joel!'. En ja, ik vermoed dat dat een gebrek aan empathie laat zien. En ja, ik vermoed, net als eerder genoemd, dat dat onze tijd helaas typeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Raem schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Klinkt als een goede start van Uncharted 5 om vervolgens met de dochter van Nathan Drake wraak te gaan nemen. (y)

Maar serieus, ik verwacht inderdaad niet dat er veel mensen het idee hadden met de slechterik te spelen in deel 1. Je kunt je twijfels hebben bij de keuzes die hij maakt, maar uiteindelijk sta je als speler in zijn schoenen en voel je je de good guy en de rest is slecht en schietvoer.
Hoewel ik het met je eens ben met je reactie, doet het laatste weer teniet aan de echter vraag die ik stel. En verschuift de discussie weer naar het punt of iemand het wel een goed of slecht verhaal vindt.

Het gaat mij er om dat bepaalde mensen blijkbaar vinden dat Joel het "verdiende" en dat mensen het blijkbaar moesten zien aankomen 8)7. Alsof iemand weet wat de schrijvers van een verhaal gaan doen of welke richting men opgaat. Wat ik bijzonder vindt is dat die mensen vinden dat Joel een of andere slechterik is in het spel en al die mensen zelfs vermoord heeft, dus een of andere zware crimineel is. Had men dan geen enkele binding in deel 1 met Joel, en hij daar dan ook de slechterik?

Waarom na het spelen van deel twee zijn Joel en Ellie blijkbaar de bad guys en is Abby de good guy.

Jij vindt blijkbaar ook dat Joel in deel 1 niet een slechterik is en de rest is schietvoer, en daarom vindt ik het allemaal zo ver gezocht en ben ik veel minder blij met welke richting Naughty Dog heeft gekozen. Het is ook niet alsof men een keus had om de arts te laten leven.
Is het vernieuwend, ja zo zou je het zeker kunnen zien. Is of was deze game geschikt om het verhaal op deze manier te implementeren. Daar kunnen we over gaan discussiëren, want ook al is de setting er misschien beter geschikt voor als games als Uncharted, ik vindt het verschrikkelijk idee voor een verhaal. Want dan moeten we alle vijanden en slechteriken gaan zien als mensen terwijl je een survival game maakt, en niet eens de mogelijkheid of volledige keuze hebt mensen of dieren te laten leven.

Wat mij betreft als men had willen benadrukken dat bepaalde acties consequenties hebben dan had men er geen lineair verhaal van moeten maken. En de keuze moeten geven om bepaalde personages te doden en te laten leven, wat op ten duur weer invloed heeft op de verhaal lijn. Op deze manier was de replay value van de game ook nog veel groter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

spoiler:

Ja leuk dat sarcasme, maar ik had misschien wel hetzelfde als Joel gedaan. Maar dat neemt nog niet weg dat ik
spoiler:
de actie van Abby begrijp. Ze was een Firefly en zij stonden op het punt een medicijn te ontdekken. In plaats daarvan veranderde het ziekenhuis in een bloedbad, kwam er geen medicijn en werd haar vader vermoord.

Verder weet ik niet zo goed wat je verder met al je vragen wilt bereiken of welk je punt je probeert te maken? Ik zeg alleen maar dat ik Abby begrijp.

En ja, toen Tess in deel 1 Robert medogenloos door het hoofd schoot nadat Joel zijn arm brak, had ik wel het idee dat niet iedereen in dit verhaal zuivere koffie is. Moet dat dan? Dat maakt deze wereld des te mooier, in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
bram1984 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:34:
[...]

Ja leuk dat sarcasme, maar ik had misschien wel hetzelfde als Joel gedaan. Maar dat neemt nog niet weg dat ik
spoiler:
de actie van Abby begrijp. Ze was een Firefly en zij stonden op het punt een medicijn te ontdekken. In plaats daarvan veranderde het ziekenhuis in een bloedbad, kwam er geen medicijn en werd haar vader vermoord.

Verder weet ik niet zo goed wat je verder met al je vragen wilt bereiken of welk je punt je probeert te maken? Ik zeg alleen maar dat ik Abby begrijp.

En ja, toen Tess in deel 1 Robert medogenloos door het hoofd schoot nadat Joel zijn arm brak, had ik wel het idee dat niet iedereen in dit verhaal zuivere koffie is. Moet dat dan? Dat maakt deze wereld des te mooier, in mijn optiek.
Uit je reacties en woordkeuzes komt naar voren alsof je een hekel aan Joel hebt. Ik ben benieuwd of je dit na het spelen van de eerste game ook al had? Dat niet iedereen zuivere koffie is maakt nog niet meteen iemand in bepaalde omstandigheden een moordenaar.
spoiler:
Want zo noem je het, hij heeft de vader van Abby vermoord en al die mensen in het ziekenhuis. Die hem allemaal niet bedreigden of dood wilden schieten.

Dat medicijn is iets wat ik keer op keer zie terug komen, maar dit is niet eens zeker dat dit ontwikkeld had kunnen worden. Laat staan dat Ellie de enige persoon zou zijn op de wereld die immuun zou zijn. Maar dat achterwege gelaten.

Je begrijpt de acties van zowel Abby als Joel, toch praat je alsof Joel een zware crimineel (moordenaar) is die iedereen vermoord. En de acties van Abby worden gezien als "normaal" terwijl ze in feite exact hetzelfde doet. Maar als je over Abby praat dan lijkt het alsof ze wel een good guy is. Dit begrijp ik niet helemaal, en nu je zegt dat je waarschijnlijk hetzelfde had gedaan als Joel al helemaal niet.

Mijn vragen zijn daarbij niet zo ingewikkeld en ik denk dat je heel goed weet welk punt ik wil maken. Dat er inderdaad beide kanten van het verhaal zijn. Maar als je Joel gaat bestempelen als een of andere slechterik die mensen vermoord in een survival game nota bene waar men ook nog geen keus heeft,dan moet je dit bij alle personages doen. Niet alleen van deze game, maar ook van games als Uncharted, God of War, Tomb Raider en ga zo maar door.

Maar goed dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Andyk125 Dat maak jij ervan dan. Ik vind Joel een toffe dude. Zullen we het hierbij laten? Vermoeiende discussie zeg. Ik snap Joel, ik snap Abby, het is een game. Prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SH-FR
Naughty Dog heeft gewoon iets unieks gedaan. Waar je normaal gesproken als één karakter speelt, die inderdaad ook iedereen afknallen, vragen ze je hier om begrip te tonen voor de consequenties. En ja, @Lapras sloeg hiermee de spijker op zijn kop. Dit vraagt empathie en begrip van de speler.

spoiler:
Heel veel streamers en overige spelers reageerden zeer negatief vanaf het moment dat ze met Abby moesten spelen. Dat geeft ook niet, deze game is zeker niet voor iedereen weggelegd. Ik had dit gevoel aan het begin ook, maar bij mij kwam al snel het besef dat Abby beweegredenen had om Joel om te leggen.

Dit maakt Joel echter nog geen slecht persoon. Zoals Tommy aan het begin van de game zei: ‘Ik had het niet anders gedaan’. Zo is het ook, zijn daad was uit liefde en er is weinig zo sterk als dat. Echter wist ik na afloop van deel 1 al zeker dat zijn daad niet zonder consequenties had kunnen blijven. Het was totaal onlogisch geweest om dit in deel 2 onbehandeld te laten. Daarnaast vond ik daarom dat hele flashback concept zo goed. Het is ook zeker niet zo dat Joel volledig uit het verhaal is geschreven.

Dan kan er wel zo gepikeerd gereageerd worden op @Lapras zijn reactie, maar ik denk niet dat hij dit als een persoonlijke aanval op iemand heeft bedoeld. Empathie is gewoon iets wat er tegenwoordig minder is. Veel mensen zijn met zichzelf bezig en vullen in hoe of wat ze iets willen zien. Merk dit zo enorm veel in het dagelijks leven. The Last Of Us II draait hierin 180 graden en dat zal dus ook niet bij iedereen goed vallen.

Dit aspect is zeker niet het enige, maar speelt wel mee. Verhalen zijn nog altijd subjectief. De ene speler vind het geweldig, de ander vind het helemaal niets. Ik kan me echter goed vinden in het verhaal en vind het echt niet onlogisch eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
bram1984 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:11:
@Andyk125 Dat maak jij ervan dan. Ik vind Joel een toffe dude. Zullen we het hierbij laten? Vermoeiende discussie zeg. Ik snap Joel, ik snap Abby, het is een game. Prima.
Je weet dat je op mij hebt gereageerd?

Als je dan een reactie retour krijgt met paar vragen, omdat ik je reactie niet begrijp of je mening niet snap dan is dat toch niet zo vreemd? Je post hier genoeg reacties met exact hetzelfde verhaal, maar als ik dan vragen stel dan is het blijkbaar in een keer een discussie, ingewikkeld of te vermoeiend om er op te reageren. |:(

Prima, maar reageer dan ook niet op reacties van anderen. Of wil je graag je zegje doen en de andere moet zijn mond houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andyk125 Prima, ok. d:)b
Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste

Let op:
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.

Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.