Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MRDude22
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-07 18:39
Erg sterke review van het YouTube kanaal Girlfriend reviews wat mij betreft.
LET OP: Bevat spoilers (wordt ook vermeld in de video)

Helemaal eens met dit verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door MRDude22 op 01-07-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Navuri schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:52:
[...]

Semi-off topic:
Nooit van deze test gehoord, maar dan zou Lord of the Rings ook niet aan die testvoorwaarden voldoen aangezien er bij mijn weten in heel LOTR geen 2 vrouwen met elkaar praten.

#laatzedermaarnietachterkomen :9
Er zijn wel meer films die de test niet doorkomen en dat is niet erg, het ligt aan de context, maar ik vind het wel aardig dat deze game de rollen wat dat betreft een beetje omdraait. In een mainstream game als dit is dat volgens mij niet zo gebruikelijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 01-07-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MRDude22 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:17:

[YouTube: Understanding The Last of Us Part II | Girlfriend Reviews]
De video legt vooral uit wat ND (waarschijnlijk) voor ogen had en heeft proberen te bereiken en met wat voor technieken en is daar vol lof over. Deels terecht denk ik. Er wordt jammer genoeg niet in gegaan op waarom die aanpak, of misschien nog belangrijker hoe die is uitgewerkt, voor een substantieel deel van de spelers niet werkt, maar gooit de kritiek op een hoop: 'lazy writing'. Aan het eind van de video wordt vervolgens de indruk gewekt dat mensen die hun ongenoegen over het uiten, allemaal onverdraagzame trollen zijn. Spijtig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SH-FR
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-09 20:48

Pfoe, indrukwekkend inderdaad. Eindelijk eens een review zonder dat zinloze geschreeuw dat het verhaal niet naar iemands zin is. Staat feitelijk gewoon vast dat een stelletje debielen nog voor het spelen van de game allemaal nullen heeft lopen uitdelen. Heel goed uiteengezet waar Naughty Dog naartoe wilde met dit verhaal.

Dat niet iedereen het even prettig vond en liever een andere richting hadden gezien, a la. Echter merk ik dat sommigen het hele verhaal helemaal zitten te ontleden en achter iedere keuze van de karakters vraagtekens zetten. Terwijl het mooie is, en ook in deze review wordt gesteld: De karakters hadden ook héél veel vraagtekens over zichzelf.

Volgens mij was het hier een forumlid die mij wees op het prachtige einde: Mij viel het tegen de eerste keer, de tweede keer viel het kwartje.
spoiler:
De flashback met Joel rondom het einde stond in directe verbinding met Ellies keuze om Abby te laten gaan: Vergiffenis is warm. Ze was eindelijk in staat om iemand te kunnen vergeven, na al haar moorden op Abby’s vrienden.

Wat je ook van deze game vind, indien je je inleeft in het verhaal en open staat voor de achterliggende boodschappen die gegeven worden, zoals het
spoiler:
omgaan met wraakgevoelens, maar ook het gegeven dat je elkaar iedere dag lief moet hebben, het kan zomaar voorbij zijn. Ellie moet ook met een enorm schuldgevoel hebben gezeten.

Pas de tweede run viel álles voor mij in elkaar. Dit was ook de rede om het spel direct opnieuw te spelen. En ja, niet iedereen zal het zo geweldig vinden en slechte reviews horen er, mits gemotiveerd, gewoon bij. Ik heb Naughty Dog inmiddels echter wel vergeven dat ze deze zeer gedurfde richting hebben gekozen. Nu dat stelletje review-bombers nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRDude22
Kwistnix schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:00:
[...]

De video legt vooral uit wat ND (waarschijnlijk) voor ogen had en heeft proberen te bereiken en met wat voor technieken en is daar vol lof over. Deels terecht denk ik. Er wordt jammer genoeg niet in gegaan op waarom die aanpak, of misschien nog belangrijker hoe die is uitgewerkt, voor een substantieel deel van de spelers niet werkt, maar gooit de kritiek op een hoop: 'lazy writing'. Aan het eind van de video wordt vervolgens de indruk gewekt dat mensen die hun ongenoegen over het uiten, allemaal onverdraagzame trollen zijn. Spijtig.
Goed, nu verschillen we dus niet alleen van mening over de game, maar ook over de mening van reviews over de game :+ .

Ik snap dat ze de keuzes van Naughty Dog redelijk analytisch bespreken in de video, maar het blijft natuurlijk een review waarin ze hun eigen mening geven en de game bespreken vanuit hun perspectief. Ze zijn niet negatief over de game, dus waarom zouden ze dan wel moeten vermelden dat andere mensen wel problemen hadden met de keuzes van de ontwikkelaar? Dit is toch helemaal niet de bedoeling van een review?

"allemaal onverdraagzame trollen" haal ik er overigens ook niet uit. Ze heeft het over haat op de game, dit was toch ook het geval? Er werd na de lekken direct moord en brand geschreeuwd, zonder dat iemand maar 1 seconde de game had gespeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door MRDude22 op 01-07-2020 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MRDude22 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:25:
Goed, nu verschillen we dus niet alleen van mening over de game, maar ook van de mening van reviews over de game :+ .

Ik snap dat ze de keuzes van Naughty Dog redelijk analytisch bespreken in de video, maar het blijft natuurlijk een review waarin ze hun eigen mening geven en de game bespreken vanuit hun perspectief. Ze zijn niet negatief over de game, dus waarom zouden ze dan wel moeten vermelden dat andere mensen wel problemen hadden met de keuzes van de ontwikkelaar? Dit is toch helemaal niet de bedoeling van een review?
Niet heel verrassend toch ;)
Ik verwacht ook niet dat ze zelf ingaan op hun eigen kritiekpunten of die van anderen, inderdaad niet het doel van de video. Wat mij opviel is dat ze kritiek in het algemeen pareren als niets meer dan klachten over 'lazy writing' en dat is niet eerlijk. Verder inhoudelijk gewoon een prima video.
Wat betreft dat laatste punt, ze combineren commentaar over de 'haat' ten tijde van de leaks met beelden van metacritic reviews na release, met cherry picked teksten die onverdraagzaamheid tonen. Hoewel die helaas niet moeilijk te vinden zijn :/

[ Voor 11% gewijzigd door Kwistnix op 01-07-2020 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11

Hoewel er inderdaad interessante zaken vermeld worden is het niet echt een review, maar meer een overzicht van hoe het verhaal bedoelt is en hoe dit door Naughty Dog is uitgewerkt door verschillende technieken te gebruiken. Die naar mijn inziens niet heel goed gelukt zijn gezien de game zo controversieel is.

Hierbij bedoel ik niet dat het verhaal meteen slecht is, voordat iedereen daar weer over gaat beginnen.

spoiler:
Daarbij vielen mij nog wat zaken op:
Men geeft aan dat beide delen een plot en een verhaal hebben.
Het eerste deel bestaan uit een cliché plot van red de wereld van de zombies. Welke zombies? The last of us heeft helemaal geen zombies, noem het dan een epidemie. Dan is het verhaal over de effecten van Joels rouw om zijn dochter. Wat aan de ene kant klopt, maar Ellie wordt er op deze manier helemaal buiten gelaten. Terwijl The last of Us deel 1 niet een hoofdpersonage heeft maar twee.
Het tweede deel heeft een plot van je hebt mijn vader vermoord, bereid je voor om dood te gaan cliché. En het verhaal gaat om de effecten van Ellies rouw. Wat naar mijn mening ook veel te kort door de bocht is. Op het eind wordt er gezegd dat als je nog steeds vond dat Ellie, Abby had moeten vermoorden dan heb je de game wel gewonnen met je controller, maar je hebt het spel verloren die Naughty Dog met je ziel speelde.

Sorry maar dit klinkt zo overdreven, alsof de mensen blijkbaar iets verkeerds gedaan hebben als ze zich niet met Abby kunnen identificeren. Een personage die misschien je favoriete personage van de game vermoord en je andere favoriete character het leven zuur maakt.

Men kan het ook zo zien en dat is dat wanneer iemand zich dus niet met Abby kan identificeren of vindt dat Ellie Abby nog steeds had moeten vermoorden, dat Naughty Dog de game niet goed genoeg uitgestippeld heeft om mensen dit te laten inzien. Maar goed dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:43
@Andyk125
spoiler:
Voor jou is er altijd nog deze video :P
YouTube: YouTube

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andyk125
Raem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:11:
@Andyk125
spoiler:
Voor jou is er altijd nog deze video :P
YouTube: YouTube
Ik weet dat het als grap bedoelt is, maar waar uit mijn reactie haal je dat ik er zo over denk?

Ik reageer heel normaal op een Youtube video die iemand post, en vind dat er interessante dingen worden gezegd. Maar dat men ook negatief is naar gamers die gemengde gevoelens bij de game hebben. Het mooie aan een verhaal, of dit nu een game, film of serie is dat iedereen het op een andere manier beleefd.
De geposte video doet alsof het een beperking is van de persoon als ze het op een andere manier zien dan wat hun denken dat Naughty Dog bedoelt heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raem
Andyk125 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Ik weet dat het als grap bedoelt is, maar waar uit mijn reactie haal je dat ik er zo over denk?

Ik reageer heel normaal op een Youtube video die iemand post, en vind dat er interessante dingen worden gezegd. Maar dat men ook negatief is naar gamers die gemengde gevoelens bij de game hebben. Het mooie aan een verhaal, of dit nu een game, film of serie is dat iedereen het op een andere manier beleefd.
De geposte video doet alsof het een beperking is van de persoon als ze het op een andere manier zien dan wat hun denken dat Naughty Dog bedoelt heeft.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/AlertFlawlessJunebug-small.gif

Ok, laat maar. Ik probeerde het alleen maar luchtig te houden. De discussie is op een gegeven moment ook gewoon een keer klaar. We weten ondertussen wel hoe iedereen erover denkt. Niemand gaat elkaar overtuigen en het begint allemaal een beetje in herhaling te vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
Raem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]

Ok, laat maar. Ik probeerde het alleen maar luchtig te houden. De discussie is op een gegeven moment ook gewoon een keer klaar. We weten ondertussen wel hoe iedereen erover denkt. Niemand gaat elkaar overtuigen en het begint allemaal een beetje in herhaling te vallen.
Sorry maar je kunt ook dingen zien die er niet zijn, er is helemaal geen discussie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• steenbok
  • Laatst online: 14-09 01:54
Okee, we weten nu wel dat het verhaal voor en tegenstanders heeft, wanneer gaan we eens hebben over de graphics , gameplay en geluid of hoe je amper merkt dat er cutscenes zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

steenbok schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:08:
Okee, we weten nu wel dat het verhaal voor en tegenstanders heeft, wanneer gaan we eens hebben over de graphics , gameplay en geluid of hoe je amper merkt dat er cutscenes zijn.
Tussen de hele discussie door is er al vaker over geschreven hoor. Wat Naughty Dog hier gemaakt heeft op het gebied van Graphics... als ze hadden geadverteerd met een PS5 logo, had ik het geloofd! Dat ze dit nog uit een PS4 kunnen persen zegt veel over zowel ND als de PS4.

Geluid is eigenlijk gewoon net zoals in deel 1 geniaal, maar dan een schepje of 50 er bovenop. Zeker met de juiste headphone schrik je je soms helemaal te pleuris, en de 3D audio voegt eindelijk weer eens veel toe aan een game.

Game naar cutscenes is werkelijk naadloos, soms zit ik gewoon nog mijn controller te gebruiken terwijl ik net in een cutscene ben beland.. gewoon allemaal next level. 😊

En, ondanks de hele discussie over het verhaal, heb ik er toch iets aan toe te voegen. Zodra je er open voor staat en het uiteindelijk helemaal snapt is dit serieus de perfecte game waar, imo, alles perfect in balans is. Ik vind het verhaal en de nieuwe characters gewoon uitstekend.

spoiler:
Dat we iemand moeten missen weten we nu wel, maar dat word ruimschoots goed gemaakt in de flashbacks. Dat je tóch weet dat Ellie en Joel een prima tijd hebben gehad in de jaren in Jackson en Joel heeft gedaan wat hij Ellie heeft beloofd in het eerste deel.

Ik kan werkelijk niks slechts over de game zeggen, misschien dat een deel uit bovenstaande spoiler jammer is, maar dat was al heel wat jaren een gerucht en als je alle officiële trailers goed hebt bekeken werd dat ook al snel duidelijk. Maar dat past bij de wereld waarin de game zich afspeelt. Ik heb deel 1 67 keer compleet uitgespeeld incl DLC en verwacht deze game net zo vaak te gaan spelen. 😊

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Sommige opgelegde encounters zijn wel erg k*t. Dodgen werkt voor geen meter en je kunt niet ineens locken op een enemy.. bijvoorbeeld gevecht met
spoiler:
big women met hamer, moet je close combat doen, maar met dodgen verloor ik haar steeds uit het zicht
of geforceerd in een kleine ruimte met lots of enemies, niks stealth, panic in de disco...

Gameplay wise ben ik steeds minder happy met de game...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

-SaveMe- schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:31:
Sommige opgelegde encounters zijn wel erg k*t. Dodgen werkt voor geen meter en je kunt niet ineens locken op een enemy.. bijvoorbeeld gevecht met
spoiler:
big women met hamer, moet je close combat doen, maar met dodgen verloor ik haar steeds uit het zicht
of geforceerd in een kleine ruimte met lots of enemies, niks stealth, panic in de disco...

Gameplay wise ben ik steeds minder happy met de game...
Dat ligt dan meer aan jou dan aan de game, hier lukt alles prima wat jou niet lukt. En het is nou eenmaal niet mogelijk om altijd stealth te doen, dat kon in deel 1 meer, maar in deel 2 zijn er gewoon een aantal gedeeltes met veel enemies waar je 2 opties hebt, ga rennen of pak ze aan.. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Het lukt me wel, maar voelt allemaal zeer geforceerd aan. Deel 1 lag me wat dat betreft beter...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

-SaveMe- schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:36:
Het lukt me wel, maar voelt allemaal zeer geforceerd aan. Deel 1 lag me wat dat betreft beter...
Als ik het moet vergelijken met deel 1 zijn de gevechten beter uitgewerkt, je hebt meer opties en wat geforceerd betreft... nee, daar kan ik me niet in vinden. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:32
Hier vandaag uitgespeeld. Was toch wel rollercoaster qua gevoel en emoties. Dat is opzich al een hele prestatie. Los van de uitkomsten, zijn er maar weinig games die zoveel hebben los gemaakt. We mogen blij zijn dat deze kwaliteit games te spelen zijn bij Playstation.

Ga voor de platinum trophy denk ik. Maar eerst dit even een plekje geven geloof ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Lekkerboeie86 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:46:
Hier vandaag uitgespeeld. Was toch wel rollercoaster qua gevoel en emoties. Dat is opzich al een hele prestatie. Los van de uitkomsten, zijn er maar weinig games die zoveel hebben los gemaakt. We mogen blij zijn dat deze kwaliteit games te spelen zijn bij Playstation.

Ga voor de platinum trophy denk ik. Maar eerst dit even een plekje geven geloof ik.
Dat is precies wat je wil eigenlijk, een Rollercoaster aan gevoel en emoties, tel daarbij de graphics en audio bij en je hebt de perfecte game. En inderdaad, we mogen zeker blij zijn dat we deze kwaliteit nog mogen meemaken, op een PS4. Op een PS5 zal het vanzelfsprekend zijn voor de meeste games, maar dit op de PS4 overtreft alle andere PS4 games en er komt ook geen betere meer aan. GoT ziet er goed uit, maar gaat dit niveau niet halen denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05

OMD

Hier ook net uitgespeeld. Iets meer dan 27 uur over gedaan. Wat...een...ervaring. Deel 1 greep me ook echt vast en dit is niet anders in deel 2. 1 woord, fantastisch.

Ik vond het verhaal wel sterk en erg goede characgers. Einde vond ik persoonlijk iets minder maar je kan niet alles hebben

Meesterwerk.....

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V3g3ta schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:26:

En, ondanks de hele discussie over het verhaal, heb ik er toch iets aan toe te voegen. Zodra je er open voor staat en het uiteindelijk helemaal snapt is dit serieus de perfecte game waar, imo, alles perfect in balans is. Ik vind het verhaal en de nieuwe characters gewoon uitstekend.

spoiler:
Dat we iemand moeten missen weten we nu wel, maar dat word ruimschoots goed gemaakt in de flashbacks. Dat je tóch weet dat Ellie en Joel een prima tijd hebben gehad in de jaren in Jackson en Joel heeft gedaan wat hij Ellie heeft beloofd in het eerste deel.
Ik denk dat de kritiek hier op het verhaal van de game niets te maken heeft met 'er (niet) voor open staan' of 'het (niet) snappen'. Dat vind ik veel te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

OMD schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:04:
Einde vond ik persoonlijk iets minder
Wat vond je er minder aan dan? (vergeet spoiler tags niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05

OMD

Q schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Wat vond je er minder aan dan? (vergeet spoiler tags niet)
spoiler:
Geen keuze Abby leeft, Ellie leeft, Dina is weg, Tommy weg. Bij bv uncharted had je nog een einde aan het spel, er was een keuze gemaakt. Wellicht voor een DLC.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Q schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:09:
[...]
Ik denk dat de kritiek hier op het verhaal van de game niets te maken heeft met 'er (niet) voor open staan' of 'het (niet) snappen'. Dat vind ik veel te makkelijk.
Dat mag jij te makkelijk vinden, maar het is wel zo.

Direct na de spoilers werd de game al afgekraakt, puur omdat mensen bepaalde dingen gewoon niet willen. Diezelfde mensen "reviewen" de game met een 0, zonder ook maar een minuut te hebben gespeeld. En dan heb ik het nog niet over de mensen die de game beoordelen door alleen maar YouTube te kijken.. kansloos. Feit.

Het niet snappen, je leest hier en op andere plekken dat spelers de game na een 2de playtrough opeens een stuk beter snappen. Feit.

Je moet ook wel de moeite doen om alle notes te lezen, want anders mis je een hoop én dan snappen de meeste al een deel waarschijnlijk niet.

Dus vind jij het te makkelijk gezegd, prima. Maar zo is het wel. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

OMD schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:28:
[...]

spoiler:
Geen keuze Abby leeft, Ellie leeft, Dina is weg, Tommy weg. Bij bv uncharted had je nog een einde aan het spel, er was een keuze gemaakt. Wellicht voor een DLC.
Bedankt voor je reactie. Ik snap hoe je er tegenaan kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

steenbok schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:08:
Naar die analyses kijk ik ook uit! En niet te vergeten de AI en level design.

RDR2 wist mij te verassen met momenten die realistischer bleken dan wat ik normaliter van games (had) verwacht. Echt goede games weten dat te doen. LOU2 bleef verassen. Technische uitvoering is objectief uitstekend. Daar kun je niet omheen, en daarom is elke 0/10 review waardeloos. :*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:42

Ik ben het hier ook helemaal mee eens.

Om deze game te waarderen moet je in staat zijn je open te stellen voor hele tegenstrijdige emoties en je daar in mee laten nemen door de game. Als je je gaat afzetten dan werkt het niet.

Het is voor mij, net als deel 1, weer zo’n bijzondere ervaring die geen enkel ander platform (boek of films/series) mij weet te brengen. Ik ben ontzettend onder de indruk.

Heb de game net een uur geleden uitgespeeld na 23,5 uur. Eerlijk is eerlijk, de gameplay krijgt van mij geen 10. Op sommige momenten verveelde het mij zelfs, maar ik wilde weten hoe het verder ging.

Maar f$ck wat een emoties en wat een band kan je hebben met een character. De haat voor iemand die dan weer afgebroken wordt. Fantastisch.

Chapeau ND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V3g3ta schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Dat schrijf je stellig, alsof je mijn commentaar en dat van anderen niet gelezen en/of begrepen hebt.
Direct na de spoilers werd de game al afgekraakt, puur omdat mensen bepaalde dingen gewoon niet willen. Diezelfde mensen "reviewen" de game met een 0, zonder ook maar een minuut te hebben gespeeld.
Ik heb niet het idee dat de mensen die hier niet zo over het verhaal te spreken zijn tot deze groep behoren, ik zeker niet.
En dan heb ik het nog niet over de mensen die de game beoordelen door alleen maar YouTube te kijken.. kansloos. Feit.
Tja, jij vind het kansloos, jij vind het een feit, maar dat maakt het nog niet zo :D

Bovendien heb ik de game zonder enige spoilers gespeeld dus zo makkelijk kun jij mijn uitgebreide feedback / evaluatie niet wegvegen.
Het niet snappen, je leest hier en op andere plekken dat spelers de game na een 2de playtrough opeens een stuk beter snappen. Feit.
Hoe kun je deze game niet snappen als het verhaal zo expliciet je door de strot wordt geramd (vind ik dan)?
Ik snap daar echt niets van.
Je moet ook wel de moeite doen om alle notes te lezen, want anders mis je een hoop én dan snappen de meeste al een deel waarschijnlijk niet.
Ik denk niet dat de notes niet eens nodig zijn om de kern van het verhaal te snappen. Los daarvan: die zijn juist zo leuk om te lezen, maar dat terzijde.
En je hebt werkelijk niets onderbouwd behalve dan allemaal zinnetjes heel stellig poneren. Welles Nietes. Dat schiet toch niets op? Is dit nu het niveau van de discussie hier?

Teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenbok
  • Laatst online: 14-09 01:54
Hoe is de ervaring op een originele PS4, iemand?. Ik speel op een PS4 pro plus een 4K televisie en de PS4 pro staat toch hard te blazen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SH-FR
Ik ben normaal gesproken niet zo van het corrigeren en vind het juist positief dat mensen hun mening geven, ongeacht of deze negatief of positief is, maar ik vind wel dat je je mening heel erg loopt door te drammen.

Waarschijnlijk loop je al langer mee op dit forum dan ik, dus ik wil hiermee zeker niet zeggen dat je maar op moet zouten van het forum, zeker niet. Je onderbouwt je meningen gewoon en dus is het allemaal prima, maar let er wel op dat je posts daadwerkelijk iets toevoegen aan het forum.

Inmiddels weten we allemaal hier (denk ik) dat je het verhaal niet zo goed vond en dat het je niet zo beviel. Helemaal goed natuurlijk, ik ben niet onzichtbaar voor kritiek. Echter denk ik dat mensen hier ook discussie willen voeren over andere aspecten in het spel. Het verhaal is al paginalang onderwerp van gesprek geweest.

Laat andere forumleden me vooral corrigeren mocht deze mening niet gedeeld worden, maar zoals al eerder in het forum gemeld zijn al die berichten over het wel of niet goed vinden van het verhaal niet bevorderlijk voor de sfeer en inhoud van het topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

steenbok schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:26:
Hoe is de ervaring op een originele PS4, iemand?. Ik speel op een PS4 pro plus een 4K televisie en de PS4 pro staat toch hard te blazen.
Ik heb een over ear headset. En dat is maar goed ook :X _O-

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

SH-FR schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Ik ben normaal gesproken niet zo van het corrigeren en vind het juist positief dat mensen hun mening geven, ongeacht of deze negatief of positief is, maar ik vind wel dat je je mening heel erg loopt door te drammen.

Waarschijnlijk loop je al langer mee op dit forum dan ik, dus ik wil hiermee zeker niet zeggen dat je maar op moet zouten van het forum, zeker niet. Je onderbouwt je meningen gewoon en dus is het allemaal prima, maar let er wel op dat je posts daadwerkelijk iets toevoegen aan het forum.

Inmiddels weten we allemaal hier (denk ik) dat je het verhaal niet zo goed vond en dat het je niet zo beviel. Helemaal goed natuurlijk, ik ben niet onzichtbaar voor kritiek. Echter denk ik dat mensen hier ook discussie willen voeren over andere aspecten in het spel. Het verhaal is al paginalang onderwerp van gesprek geweest.

Laat andere forumleden me vooral corrigeren mocht deze mening niet gedeeld worden, maar zoals al eerder in het forum gemeld zijn al die berichten over het wel of niet goed vinden van het verhaal niet bevorderlijk voor de sfeer en inhoud van het topic..
In de post waar je naar verwijst zeg ik vrij weinig over de game. Maar de reactie waar ik op reageer wordt heel stellig zonder enige body andere meningen van tafel geveegd. Dát soort extreem stellige maar inhoudsloze posts horen hier niet, wat mij betreft.
dus ik wil hiermee zeker niet zeggen dat je maar op moet zouten van het forum, zeker niet.
:>

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 02-07-2020 00:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Echter denk ik dat mensen hier ook discussie willen voeren over andere aspecten in het spel. Het verhaal is al paginalang onderwerp van gesprek geweest.

Andere aspecten van het spel kunnen vanzelfsprekend ook prima besproken worden en zijn ook al aan de orde geweest, alleen lijkt iedereen het daar redelijk over eens, dus dan is er niet veel te discussiëren :)
Audiovisueel is het bijzonder indrukwekkend, daar kan niemand omheen. Gameplay vinden de meesten ook prima, met hier en daar een kanttekening. Het verhaal en de karakters zijn gewoon wat TLoU2 maakt of breekt voor een speler en daar lopen de meningen heel erg over uiteen. Prima en voer voor interessante discussie en die discussie verziekt de sfeer niet, als iedereen respectvol met elkaar omgaat, maar dat lukt niet altijd. Dat is niet de schuld van het onderwerp van de discussie, maar van de deelnemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al de Platinum gehaald? Ik ben nu voor de tweede keer deze week deel 1 opnieuw aan het spelen. Nu op survivor+, als ik die klaar heb. Dan heb ik 80% van de trophies van deel 1. Daarna ga ik op hard+ deel 2 starten denk ik. Ben benieuwd of je in de tweede playtrough alle wapens kan upgraden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeanderHeirbaut
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 11:12
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:33:
Iemand al de Platinum gehaald? Ik ben nu voor de tweede keer deze week deel 1 opnieuw aan het spelen. Nu op survivor+, als ik die klaar heb. Dan heb ik 80% van de trophies van deel 1. Daarna ga ik op hard+ deel 2 starten denk ik. Ben benieuwd of je in de tweede playtrough alle wapens kan upgraden etc.
Dat hoop ik wel, ga de volgende gewoon op Very Light spelen :') Daarna nog eens rustig deel 1 en deel 2 doorspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2023
Ben nu net halverwege mijn tweede playthrough. Nog steeds een top game, al vind ik de replay waarde snel minder worden. Verhaal komt wel iets beter uit de verf nu je het een en ander weet. Dit wordt denk ik mijn eerste platinum!

Net nog een leuke bug gevonden. Als je op de ballen schiet op een pool tafel verdubbelen ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:15

MazeWing

The plot thickens...

Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:21:
[...]

Andere aspecten van het spel kunnen vanzelfsprekend ook prima besproken worden en zijn ook al aan de orde geweest, alleen lijkt iedereen het daar redelijk over eens, dus dan is er niet veel te discussiëren :)
Audiovisueel is het bijzonder indrukwekkend, daar kan niemand omheen. Gameplay vinden de meesten ook prima, met hier en daar een kanttekening. Het verhaal en de karakters zijn gewoon wat TLoU2 maakt of breekt voor een speler en daar lopen de meningen heel erg over uiteen. Prima en voer voor interessante discussie en die discussie verziekt de sfeer niet, als iedereen respectvol met elkaar omgaat, maar dat lukt niet altijd. Dat is niet de schuld van het onderwerp van de discussie, maar van de deelnemers.
Je weet ook nog niet hoe het er "echt" uitziet, aangezien een 4K stream in YouTube nog altijd een behoorlijk lage bitrate heeft...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Gisterenavond uitgespeeld. Uitstekende game
Imo. Verhaal voor mij echt prima. Enige kritiekpunt daar is dat ik vind dat ze aan het einde (of iets daarvoor) niet echt een keuze durven maken. Ergens had ik gehoopt dat je dat als speler moest doen, maar dit zal ook wel met evt DLC te maken hebben.

A/V natuurlijk 10/10

Gameplay was wat repetitief en voelde wat opgerekt, maar was voor mij zeker vermakelijk genoeg.

Voor mij persoonlijk blijft GOW de beste game op de PS4 (die staat zelfs heel hoog in mijn all time
Favorites), maar deze komt zeker in een top 5.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:15

Scrummie

Think different

V3g3ta schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Direct na de spoilers werd de game al afgekraakt, puur omdat mensen bepaalde dingen gewoon niet willen. Diezelfde mensen "reviewen" de game met een 0, zonder ook maar een minuut te hebben gespeeld. En dan heb ik het nog niet over de mensen die de game beoordelen door alleen maar YouTube te kijken.. kansloos. Feit.

Wat een domme, arrogante, verheven post. Alle kritiek wegwuiven want 'ze snappen het niet'. Lijkt wel op de racisme discussie.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Denken jullie dat de collectible cards in de game gelinkt zijn aan de nieuwe IP?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ntOAHEi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
FMS schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Naar die analyses kijk ik ook uit! En niet te vergeten de AI en level design.

RDR2 wist mij te verassen met momenten die realistischer bleken dan wat ik normaliter van games (had) verwacht. Echt goede games weten dat te doen. LOU2 bleef verassen. Technische uitvoering is objectief uitstekend. Daar kun je niet omheen, en daarom is elke 0/10 review waardeloos. :*
Dat kun je ook zeggen over alle mensen die een 10 geven. In beide cijfers zijn emoties meegenomen. De een vind het bijzonder slecht en de ander zegt eigenlijk dat het spel perfect is. Ik heb genoeg interessante reviews gelezen die 10/10 geven, maar ook hele epistels met een 0/10. Een 0/10 wil nog niet zeggen dat de review an sich waardeloos is. Dat is jouw mening over de mening van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
Kenny_026 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:20:
Denken jullie dat de collectible cards in de game gelinkt zijn aan de nieuwe IP?

[Afbeelding]
Zat ik ook aan te denken inderdaad. Of in ieder geval iets gerelateerd aan die kaarten, misschien wel een card game?
Zouden ze de kaart van
spoiler:
Dr. Uckmann
voor of na het artikel van Kotaku erin gestopt hebben?
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9sGBPGp/backcard.png
"Questionable experiments in the realm of pushing human limits".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Scrummie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:15:
[...]
Wat een domme, arrogante, verheven post. Alle kritiek wegwuiven want 'ze snappen het niet'. Lijkt wel op de racisme discussie.
Ik benoem letterlijk feiten, zoals het werkelijk is gegaan en nog steeds gaat. Er is niks doms, arrogants of verheven aan. Het is simpelweg de waarheid. En kritiek wegwuiven doe ik niet. Kritiek hoort er bij, maar niet als je de game al afkraakt afgaande op spoilers, afkraakt omdat personages anders zijn dan de kritiek gevers het willen, afkraakt terwijl je het nog geen minuut hebt gespeeld. Dat heeft geen enkele waarde en dan telt die kritiek simpelweg niet. Heb je de game gespeeld en heb je kritiek, prima, heel ander verhaal en dan luister ik graag en deel ik mijn mening erover. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Navuri schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:30:
[...]
Dat kun je ook zeggen over alle mensen die een 10 geven. In beide cijfers zijn emoties meegenomen. De een vind het bijzonder slecht en de ander zegt eigenlijk dat het spel perfect is. Ik heb genoeg interessante reviews gelezen die 10/10 geven, maar ook hele epistels met een 0/10. Een 0/10 wil nog niet zeggen dat de review an sich waardeloos is. Dat is jouw mening over de mening van een ander.
Een 0/10 is eigenlijk gewoon onmogelijk. Alleen de graphics, audio, gameplay zijn al heel wat punten waard. Dus een review van 0/10 is an sich wel degelijk waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:18
steenbok schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:26:
Ik, weliswaar digitaal want kan geen cd'tje meer draaien zonder gek te worden van mijn tvmeubel (don't ask).
Hij maakt een beetje geluid maar valt nog mee; wel opvallend dat mijn living 2 graden warmer is elke keer ik stop met spelen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

[Afbeelding]
Een card game à la Gwent zou best kunnen, bedenk ik me ineens. Of een DLC gebaseerd op de comics die je vindt in deel één.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Navuri schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:30:
[...]

Het zijn allemaal meningen, alles is subjectief, het leven is absurd. ;)

Een review is wmb meer dan een emotionele uitbarsting. Het kent een min of meer vaste format: Bepaalde aspecten worden beoordeeld en daaruit volgt een overall score. Voor games zijn gameplay, graphics, geluid, verhaal en afwerking doorgaans vaste review aspecten. Ik durf te stellen dat het objectief onjuist is om dit spel op technische vlak een 0 te geven. Doe je dat wel, dan heb je geen review geschreven, maar een mening gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
V3g3ta schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Een 0/10 is eigenlijk gewoon onmogelijk. Alleen de graphics, audio, gameplay zijn al heel wat punten waard. Dus een review van 0/10 is an sich wel degelijk waardeloos.
Ja, je kunt hoog of laag springen, maar dan begrijp je volgens niet wat het punt is. Als jij per definitie punten en/of scores toewijst aan iets op basis van jouw mening dan wil dat nog niet zeggen dat anderen dat ook zo moeten doen.

Ik heb genoeg mensen gehoord die 2001: A Space Odyssey echt een waardeloze film vonden en dat ze Casablanca een saai, traag en stomme film vonden. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat ze er minimaal een 7 (of wat dan ook) voor moeten geven omdat ik het een stel goede films vind.

Je zou het juist andersom kunnen benaderen. Waarom denk je dat er zoveel reviews zijn die een 0/10 geven? Als The Last of Us 2 echt het meesterwerk is waar mensen al zo lang op hebben zitten wachten, waarom denk je dan dat er zoveel verdeeldheid is? Maakt ook allemaal niet uit, maar dan moet je een nieuw scoringssysteem introduceren om games mee te beoordelen. Als je per definitie zegt dat een 0/10 waardeloos is dan geef je dus aan dat de mening van een ander minder belangrijk is dan jouw mening.

Als je een online webshop hebt en mensen geven jou continu 0 van de 5 sterren online dan zijn die stemmen niet waardeloos. Integendeel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
FMS schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Het zijn allemaal meningen, alles is subjectief, het leven is absurd. ;)

Een review is wmb meer dan een emotionele uitbarsting. Het kent een min of meer vaste format: Bepaalde aspecten worden beoordeeld en daaruit volgt een overall score. Voor games zijn gameplay, graphics, geluid, verhaal en afwerking doorgaans vaste review aspecten. Ik durf te stellen dat het objectief onjuist is om dit spel op technische vlak een 0 te geven. Doe je dat wel, dan heb je geen review geschreven, maar een mening gegeven.
De vraag blijft dan vanaf wel cijfer 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 je een review over The Last of Us 2 wel serieus neemt. Als het in jouw straatje past? Dat is toch ook gewoon een mening. Neem je een review 4/10 wel serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRDude22
Navuri schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Als je een online webshop hebt en mensen geven jou continu 0 van de 5 sterren online dan zijn die stemmen niet waardeloos. Integendeel zelfs.
Ook wanneer een hoop van die mensen je webshop helemaal niet hebben bezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Navuri schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:47:
[...]

De vraag blijft dan vanaf wel cijfer 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 je een review over The Last of Us 2 wel serieus neemt. Als het in jouw straatje past? Dat is toch ook gewoon een mening. Neem je een review 4/10 wel serieus?
Het is geen exacte wetenschap. En ja, een 4/10 neem ik serieuzer dan een 0/10.

Categorisch 0/10 geven een uur na het spel uit is, neem ik zeker niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
MRDude22 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Valide punt, maar daar zit het probleem ook deels in natuurlijk. Eigenlijk zou je in een ideale situatie alleen een review moeten kunnen plaatsen als je op de een of andere manier kunt aantonen of bewijzen dat je een game hebt uitgespeeld. Alleen dan haal je je weer allerlei andere problemen op de hals.

Aan het einde van de dag zijn die cijfers natuurlijk ridicuul. Of het nou een 10 is of een 1. Het gaat erom wat je er zelf van vind als je een game hebt gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vrijdag schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Een card game à la Gwent zou best kunnen, bedenk ik me ineens. Of een DLC gebaseerd op de comics die je vindt in deel één.
Er is ook iets van overlapping met de Savage Starlight comics uit het eerste spel want in beiden komt het karakter Daniela Star voor. Ik zou zelf heel graag een space opera achtige game van Naughty Dog willen zien maar dan meer grounded a la Interstellar. Zeker toen ik het stukje zag met
spoiler:
Ellie en Joel in de ruimte capsule
kwam die gedachte meteen bovendrijven.
.
Stel je voor hoe zo'n game eruit zou kunnen zien op de PS5 :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
spoiler:
Hebben jullie ook nog de arcade kast uit Left Behind gespot? Vond het wel jammer dat Ellie daar niet even een opmerking over maakte (of over Riley) toen ik ernaast stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

MRDude22 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Of een youtube filmpje hebben gekeken van een boze klant na een ervaring met de betreffende webshop :P

* Vrijdag hard wegrent :P
kazuka schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Er is ook iets van overlapping met de Savage Starlight comics uit het eerste spel want in beiden komt het karakter Daniela Star voor. Ik zou zelf heel graag een space opera achtige game van Naughty Dog willen zien maar dan meer grounded a la Interstellar. Zeker toen ik het stukje zag met
spoiler:
Ellie en Joel in de ruimte capsule
kwam die gedachte meteen bovendrijven.
.
Stel je voor hoe zo'n game eruit zou kunnen zien op de PS5 :o
Een space opera, waar ingame een minigame of comics te vinden/spelen zijn over een verre planeet genaamd Aarde waar een schimmelinfectie 99% van de wereldbevolking heeft uitgeroeid. Met de avonturen van Ellie en Joel en diverse facties zoals Wolves, Fireflies, Scars en Survivors.

Dat zou echt briljant zijn 8)

[ Voor 58% gewijzigd door Vrijdag op 02-07-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
MazeWing schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 06:58:
[...]

Je weet ook nog niet hoe het er "echt" uitziet, aangezien een 4K stream in YouTube nog altijd een behoorlijk lage bitrate heeft...
Sorry maar gaan we dan ook zeggen dat iemand met een PS4 pro en een HD televisie niet weet hoe de game er 'echt' uitziet? Moeten we ook al eisen gaan stellen aan de monitor, televisie en speakers, headset als iemand een mening geeft over hoe de game er uit ziet en hoe de audio is. Die volgens mij zelfs allemaal positief zijn. Maar zelfs dan moet je men erop wijzen dat ze er blijkbaar niet over mee kunnen praten 8)7

De game runt op de ps4 op 1080p en de ps4 pro op 1440p. Gezien de game helemaal niet op 4k draait, waarom heb je commentaar op de lage bitrate van een 4K video op youtube en dan ook nog eens de stream? Daarbij draait de game op beide consoles met een framerate van maximaal 30 fps.

De game en gameplay zijn niet alleen beschikbaar als streams, en ja ook de gewone video's hebben een compressie. Maar met de 30 fps en de 1440p resolutie of 1080p resolutie ben je zwaar aan het overdrijven en wil je een punt maken over iets wat helemaal geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:03
Raem schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:56:
spoiler:
Hebben jullie ook nog de arcade kast uit Left Behind gespot? Vond het wel jammer dat Ellie daar niet even een opmerking over maakte (of over Riley) toen ik ernaast stond.
spoiler:
Ja, zag 'm en er is ook een Halloween/feest winkel met veel de zelfde items als Left Behind. Ellie zegt dan dat ze "not a fan" is. Daarnaast ook de ring van Nathan Drake gevonden en zo'n ei uit Jak & Dakster. Vond het ook wel grappig dat diegene die op de Vita speelt Hotline Miami lijkt te spelen aan het muziekje te horen. Later in het arena kamp zegt ze ook nog dat het leuk maar heel moeilijk is. Altijd leuk die easter eggs.

[ Voor 12% gewijzigd door Sluw op 02-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw

[Afbeelding]
Sorry, misschien iets gemist, maar waar heb je dit vandaan? Klinkt super interessant, altijd leuk als er geheimen ontrafeld worden die groter zijn dan iemand ooit had kunnen verwachten :)

Edit: Even gegoogled, natuurlijk nog (bijna) niets bekend en alles een beetje vaag maar toch interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluw op 02-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
Sluw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Sorry, misschien iets gemist, maar waar heb je dit vandaan? Klinkt super interessant, altijd leuk als er geheimen ontrafeld worden die groter zijn dan iemand ooit had kunnen verwachten :)

Edit: Even gegoogled, natuurlijk nog (bijna) niets bekend en alles een beetje vaag maar toch interessant.
Komt van 4chan af geloof ik, dus hecht er nog maar niet teveel waarde aan.

We gaan volgens mij sowieso eerst de multiplayer game zien waar ND mee bezig is. Kijk ik persoonlijk niet echt naar uit, ben toch echt van de singleplayers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 17:59
Sluw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:44:
[...]

spoiler:
Ja, zag 'm en er is ook een Halloween/feest winkel met veel de zelfde items als Left Behind. Ellie zegt dan dat ze "not a fan" is. Daarnaast ook de ring van Nathan Drake gevonden en zo'n ei uit Jak & Dakster. Vond het ook wel grappig dat diegene die op de Vita speelt Hotline Miami lijkt te spelen aan het muziekje te horen. Later in het arena kamp zegt ze ook nog dat het leuk maar heel moeilijk is. Altijd leuk die easter eggs.
spoiler:
Zit ook nog een leuke Crash Bandicoot verwijzing in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Raem schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:54:
[...]

Komt van 4chan af geloof ik, dus hecht er nog maar niet teveel waarde aan.

We gaan volgens mij sowieso eerst de multiplayer game zien waar ND mee bezig is. Kijk ik persoonlijk niet echt naar uit, ben toch echt van de singleplayers.
Is ND niet bezig met de multiplayer van TLOU2? Ik weet dat TLOU1 multiplayer had, maar het zit niet in TLOU2, ik dacht begrepen te hebben dat ze het later met een update aan de game toe zouden voegen.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

Xecuter NL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:14:
Om deze game te waarderen moet je in staat zijn je open te stellen voor hele tegenstrijdige emoties en je daar in mee laten nemen door de game. Als je je gaat afzetten dan werkt het niet.
Tja, het is niet alsof er geen reden is waarom ik mij niet kan laten meeslepen door het verhaal. En ik heb geen moeite met suspention of disbelief.

Onderstaande niet lezen als je geen kritiek wilt lezen op het verhaal van The Last of US Part II.

spoiler:
Ik ben erg aan het nadenken over hoe ik beter kan articuleren waar het voor mij mis gaat en ik het verhaal niet 'koop'. Er is niet één aspect, er zijn een aantal invalshoeken.

Op het moment dat helder wordt wie Abby is, had ik instant door hoe het verhaal zou eindigen. Eerlijk is eerlijk: ik had de afgebeten vingertjes niet voorspeld, maar dat Ellie en Abby elkaar in leven zouden laten, dat kon niet anders, want dat de een de ander zou doodmaken: dat zou niet terecht zijn richting beide personages.

Maar waar in TLOU er een relatie door het hele spel wordt opgebouwd, vond ik dat aspect totaal afwezig in TLOU. Natuurlijk worden er wel relaties weergegeven, zowel tussen Ellie en haar vrienden + Abby en haar vrienden.

De inhoud van die relaties zijn echter niet belangrijk, want ze hebben alleen maar als doel om een bepaald beeld neer te zetten van zowel Abby als Ellie. Er is geen ontwikkeling of verandering.

Het doel is duidelijk dat de relaties een middel zijn van Druckmann om in je gezicht te drukken dat Abby ook wel terecht een issue had met Joel en dat Ellie niet het morele recht heeft om Abby zomaar om te brengen.

En daarom raak ik niet geïnvesteerd in die cut-scenes waarin Abby en Ellie interactie hebben met hun vrienden. In het begin is het nog wel interessant, maar zodra je het idee hebt dat die relaties niet meer relevant zijn en long-lasting worden uitgediept, raakt de interesse snel weg.

Nu komt voor mij een belangrijk besef:

De relaties worden alleen maar opgebouwd om ze daarna kapot te maken (Vrienden van Abby en Ellie worden gedood) om jou als speler te shockeren. Als effectbejag.

Ik vind dat verhaaltje met Abby, Yara en Lev typisch een voorbeeld van hoe Druckmann zo - in mijn ogen - geforceerd probeert om Abby in een positief daglicht te stellen.

Dat Abby niet persé slecht is had ik al door, omdat ze qua interactie met haar omgeving als redelijk normaal overkomt, en dat je snapt dat ze niet een zieke psychopaat is.

En Yara wordt vervolgens geslachtofferd, samen met Isaack voor - ik kan het niet anders benoemen - goedkoop effect bejag. Puur shock-effect. Ik zie eigenlijk verder het nut niet van de Yara/Lev saga in de context van het verhaal.

Natuurlijk is duidelijk dat het subplot is dat Abby door goede, nobele daden zichzelf en anderen totaal in de nesten werkt en misschien wel de oorzaak is van de dood van haar vrienden. Ik hoef er niet mee over het hoofd geslagen te worden.

Maar dan het einde, je gaat heen om Abby om te leggen (op een geforceerde manier (PTSD)) terwijl ze je tot twee keer toe - inclusief Dina - heeft gespaard. Dan ben je mij echt kwijt, dat koop niet. Dat is niet meer redelijk. Ik haak echt af.

En dan tref je Abby en Lev aan, in een conditie die niet bepaald florisant is. Abby is slechts een lege huls (fysiek en mentaal) van wat ze was. Ze is duidelijk genoeg gestraft. Maar nee, er moet nog een totaal overbodig gevecht plaatsvinden tussen Ellie en Abby terwijl drie minuten geleden Abby en Lev nog werden vrijgelaten.

Ik snap dit niet, dit is niet redelijk wat mij betreft. Het is het rekken van het verhaal voor effectbejag. En dat doet het dan ook, want we kunnen niet eindigen bij een lege boerderij en een vertrokken Dina, nee het moet nog even venijniger met een paar afgebeten vingertjes, ook om zeker te zijn dat je de boodschap binnen krijgt: blinde haat doet je (alles) waar je om geeft verliezen.

Dan vond ik het einde van TLOU een stuk interessanter: daar wordt de mensheid eigenlijk deels uit liefde opgeofferd en ook uit ruwe emotionele zelfbescherming. En Joel is bereid om de relatie - die gedurende het hele spel is opgebouwd (ze mag niet opzoek gaan naar de fireflies) - tussen hem en Ellie op te offeren voor haar leven. En in hoeverre in TLOU Joel's keuze 100% immoreel is, dat is ook niet zo - meen ik mij te herinneren - want er was veel onzekerheid en twijfel over de kans op succes: een werkend vaccin.

Maar dan: shock-effect op zichzelf is niet verkeerd. Dat zat genoeg in TLOU. Maar dat had voor mijn gevoel toch ook andere aspecten. Misschien dat ik die er op plak en dat ik er meer van maak dan dat er in zat.

Maar neem nu Henry en Sam uit TLOU. Relatief klein stukje van het verhaal maar daar wordt zoveel ingestopt. Ze worden geslachtofferd, maar dat wordt ook opgebouwd en het klopt, en daardoor raakt het mij. Want het vertelt ook iets over die wereld. En dat Henry eigenlijk symbool staat voor wat Joel zou doen als Ellie het niet red, tja, ook niet super subtiel, maar het laat wel zien wat er hier op het spel staat.

Ondanks al mijn emotie sta ik open voor een uitleg van dit verhaal die meer diepte en betekenis toont dan ik heb ervaren. Misschien heb ik een aantal aspecten helemaal over het hoofd gezien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ach wat boeit het allemaal. Sommige mensen hechten veel waarde aan verhaal, andere aan gameplay en dan zijn er ook de mensen die mooie graphics het belangrijkste vinden.

Als de critic reviews gezamelijk tot een 9+ komen dan kun je in elk geval stellen dat de productiewaarde heel goed is van de game. Dat is bij The Last of Is duidelijk het geval.

Dat je het verhaal niet goed vind of teleurgesteld bent in verloop van sommige characters is heel persoonlijk. Wil niet zeggen dat de game niet goed is op andere fronten.

De 0/10 reviews en zelfs de 1,2,3/10 reviews slaan nergens op. Je serveert de game dan af op het verhaal zonder dat je naar het totaal plaatje kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
Kalder schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Is ND niet bezig met de multiplayer van TLOU2? Ik weet dat TLOU1 multiplayer had, maar het zit niet in TLOU2, ik dacht begrepen te hebben dat ze het later met een update aan de game toe zouden voegen.
However, you will eventually experience the fruits of our team’s online ambitions, but not as part of The Last of Us Part II. When and where it will be realized is still to be determined. But rest assured, we are as big a fan of Factions as the rest of our community and are excited to share more when it’s ready.
Het zal dus wel iets met Factions zijn en afspelen in de wereld van TLOU, maar heb wel het idee dat het echt een standalone multiplayer game wordt, en niet een update op TLOU2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Als het maar geen Battle Royale gaat worden :X :r

De MP van deel één schijnt wel heel goed te zijn, maar nooit zelf gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Sommige meningen heb ik nu ook wel 10 keer gelezen in net andere bewoordingen, deze discussie loopt nu wel heel lang. Natuurlijk prima als het je niet pakt en ook prima om dat hier een keer te delen maar blijven herhalen is een beetje saai.

De multiplayer van TLoU heb ik wel gespeeld en die was best tof, natuurlijk actie gericht maar melee, craften en guns waren mooi in balans. Ben heel benieuwd welke kant ze hiermee op gaan, ik verwacht grotere gebieden. Kan me niet voorstellen dat het een simpele multiplayer wordt want dat hebben ze al een aantal keer gedaan en volgens mij vonden de meeste mensen dat altijd "wel ok". Voor mij is het ook niet nodig bij Naughty Dog games, wil liever dat ze meer singleplayer verhalen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sluw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:38:
De multiplayer van TLoU heb ik wel gespeeld en die was best tof, natuurlijk actie gericht maar melee, craften en guns waren mooi in balans. Ben heel benieuwd welke kant ze hiermee op gaan, ik verwacht grotere gebieden. Kan me niet voorstellen dat het een simpele multiplayer wordt want dat hebben ze al een aantal keer gedaan en volgens mij vonden de meeste mensen dat altijd "wel ok". Voor mij is het ook niet nodig bij Naughty Dog games, wil liever dat ze meer singleplayer verhalen maken.
Ja, de factions multiplayer mode vond ik zeker de moeite waard! Heb ik redelijk wat gespeeld op PS3 en PS4 destijds. Met de verschillende skills en load outs was er best wat variatie te creëren in speelstijl. De overkoepelende 'mini-game' waarbij je steeds voldoende supplies moest scoren om jouw factie in leven te houden was grappig en frustrerend tegelijkertijd. Ben ook benieuwd met welke multiplayer game ND uiteindelijk nog op de proppen komt, ze hebben w.m.b. bewezen dat ze daar interessante dingen kunnen.

Overigens, Angry Joe's review review is inmiddels ook online voor geïnteresseerden, altijd grappig wat hij en OJ met die cheesy geacteerde segmenten doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Zoals gezegd heb ik de game uitgespeeld. Ben nog druk bezig met het vinden van over bepaalde dingen... Voor mij, na wat nadenken en terug kijken, is het verhaal gewoon goed neergezet! Niet het niveau van deel 1, maar komt goed in de buurt.

Ik zit nu wel met de volgende gedachte ( niet lezen als je niet klaar bent )

spoiler:
Gezien Abby en Lev leven... Het nieuwe startscherm (schijnbaar) de nieuwe FireFlies headquarder is...

Ik verwacht hierdoor een Spinoff met als Duo Abby en Lev, wat an zich een heel interessant koppel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfneed schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:11:
Zoals gezegd heb ik de game uitgespeeld. Ben nog druk bezig met het vinden van over bepaalde dingen... Voor mij, na wat nadenken en terug kijken, is het verhaal gewoon goed neergezet! Niet het niveau van deel 1, maar komt goed in de buurt.

spoiler:
Gezien Abby en Lev leven... Het nieuwe startscherm (schijnbaar) de nieuwe FireFlies headquarder is...
Ik verwacht hierdoor een Spinoff met als Duo Abby en Lev, wat an zich een heel interessant koppel is...
Volgens mij heeft ND al aangegeven dat er geen standalone DLC komt voor TLoU2, zoals bij TLoU en Uncharted 4, of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:07:
[...]
De overkoepelende 'mini-game' waarbij je steeds voldoende supplies moest scoren om jouw factie in leven te houden was grappig en frustrerend tegelijkertijd.
Ik heb de multiplayer alleen in boosted sessies gespeeld voor de trophies toen bekend werd dat de PS3 servers offline gingen. Dus ik heb het niet ervaren zoals het bedoeld is.
Maar volgens mij zit de laatste 100% risk missie in week 10 ofzo (van de 12). Kan me heel goed voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is om die niet te halen en vervolgens weer bij week 1 te mogen beginnen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Kenny_026 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:15:
Ach wat boeit het allemaal. Sommige mensen hechten veel waarde aan verhaal, andere aan gameplay en dan zijn er ook de mensen die mooie graphics het belangrijkste vinden.
Het boeit mij omdat het verhaal, de wereld en de gameplay zo sterk verweven waren in TLOU. En dat aspect vind ik niet goed terug komen in Deel II. Precies datgene wat voor mij TLOU bovengemiddeld goed maakt, mis ik in TLOUII.

En dat vind ik erg jammer. Maar ik sta open voor een alternatieve of betere interpretatie van het verhaal dan dat ik hierboven heb geschreven.
Als de critic reviews gezamenlijk tot een 9+ komen dan kun je in elk geval stellen dat de productiewaarde heel goed is van de game. Dat is bij The Last of Is duidelijk het geval.
Qua graphics en gameplay is deze game prima, zo niet erg goed. Deze game verdient geen onvoldoende, zeker niet.
Dat je het verhaal niet goed vind of teleurgesteld bent in verloop van sommige characters is heel persoonlijk. Wil niet zeggen dat de game niet goed is op andere fronten.
Mee eens, ik geef de game daarom ook een 7,5 en geen 0.
De 0/10 reviews en zelfs de 1,2,3/10 reviews slaan nergens op. Je serveert de game dan af op het verhaal zonder dat je naar het totaal plaatje kijkt.
Ik vind hele extreme beoordelingen uiteindelijk ongenuanceerd, zeker bij deze game. Ik vind die hele lage scores niet terecht. Als je de game een 0 geeft zonder het te spelen of end-to-end de footage te hebben gezien, dat klopt niet. Dat is wat mij betreft ook gewoon kinderachtig gedrag.

Maar ik vind die hele hoge scores net zo min terecht. Zeker niet ten opzichte van TLOU in de context van het verhaal. Maar uiteindelijk weerspiegelt een score vooral hoe iemand zicht voelt bij het spel en dat is ok.

En oh, oh, oh, wat mis ik die muziek uit TLOU. :')

Dat was zo goed, zo sfeerbepalend, zo sterk bijdragend aan de emotionele impact op allerlei vlakken. Ik kan mij geen relevante muziek herinneren uit TLOUII, er is me niets bijgebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raem schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:26:
Ik heb de multiplayer alleen in boosted sessies gespeeld voor de trophies toen bekend werd dat de PS3 servers offline gingen. Dus ik heb het niet ervaren zoals het bedoeld is.
Maar volgens mij zit de laatste 100% risk missie in week 10 ofzo (van de 12). Kan me heel goed voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is om die niet te halen en vervolgens weer bij week 1 te mogen beginnen. :P
Behoorlijk ja, je was eigenlijk verplicht om twee levels in de Collector skill te stoppen, zodat je extra parts kreeg. En voor de platinum moest je de minigame ook nog eens met beide factions uitspelen :X
Maar goed, als dat je niet interesseerde was het multi-player component los daarvan ook erg tof, hoewel ik supply raid verreweg de leukste modus vond. De maps waren ook tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Volgens mij heeft ND al aangegeven dat er geen standalone DLC komt voor TLoU2, zoals bij TLoU en Uncharted 4, of bedoel je dat niet?
Zo iets wellicht, maar gedachten gaan ook uit naar de eerder vernoemde optie! zit best potentie in na het einde volgens mij:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Nooooooooooooooooooooo :(
Ik zie het inderdaad. Wat klote. Had ik wel verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
apNia schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:50:
Ik hoop dat het geen gevolg is van het grote verloop bij de studio naar aanleiding van de werkomstandigheden daar. Dat zou potentieel ook zijn weerslag kunnen hebben op toekomstige projecten. ND is w.m.b. een van de, of misschien wel de, beste (first party) studio's die er zijn - ondanks dat ik TLoU2 niet bepaald hun beste werk vind - en ik ben erg benieuwd naar wat ze met PS5 kunnen doen. Hopelijk een volledig nieuwe IP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
apNia schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:50:
[...]

spoiler:
He wat jammer, ik had zo gehoopt om 10 uur met Lev te spelen en ook om het verhaal achter de man die Joel's dochter in deel 1 vermoord uit te diepen. Misschien komt dat verhaal in deel 3, als we met Lev Ellie binnen een uur omleggen. Ik denk dat mensen graag willen weten waarom die soldaat het meisje vermoordde. Ik geef nu alvast een 10/10 #sarcasme

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Welja
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 12:45

Heerlijk! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:03
Q schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Het boeit mij omdat het verhaal, de wereld en de gameplay zo sterk verweven waren in TLOU. En dat aspect vind ik niet goed terug komen in Deel II. Precies datgene wat voor mij TLOU bovengemiddeld goed maakt, mis ik in TLOUII.

En dat vind ik erg jammer. Maar ik sta open voor een alternatieve of betere interpretatie van het verhaal dan dat ik hierboven heb geschreven.

[...]

Qua graphics en gameplay is deze game prima, zo niet erg goed. Deze game verdient geen onvoldoende, zeker niet.

[...]

Mee eens, ik geef de game daarom ook een 7,5 en geen 0.

[...]

Ik vind hele extreme beoordelingen uiteindelijk ongenuanceerd, zeker bij deze game. Ik vind die hele lage scores niet terecht. Als je de game een 0 geeft zonder het te spelen of end-to-end de footage te hebben gezien, dat klopt niet. Dat is wat mij betreft ook gewoon kinderachtig gedrag.

Maar ik vind die hele hoge scores net zo min terecht. Zeker niet ten opzichte van TLOU in de context van het verhaal. Maar uiteindelijk weerspiegelt een score vooral hoe iemand zicht voelt bij het spel en dat is ok.

En oh, oh, oh, wat mis ik die muziek uit TLOU. :')

Dat was zo goed, zo sfeerbepalend, zo sterk bijdragend aan de emotionele impact op allerlei vlakken. Ik kan mij geen relevante muziek herinneren uit TLOUII, er is me niets bijgebleven.
De muziek is inderdaad een stuk minder. Ik heb het karakteristieke gepingel van Gustavo Santaolalla maar een paar keer voorbij horen komen, voor de rest vooral veel dreigende synthesizers. Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik had 'm ook al gepost, zitten inderdaad erg grappige segmenten in :D
Het writers-block moment van Neil Druckmann, waar 'ie advies krijgt van Alex Kurtzman (Star Trek Discovery/Picard), Rian Johnson (Star Wars Last Jedi) en David Benioff en D.B. Weiss (Game of Thrones), was goud. En waar 'ie Abby alle goodies geeft en Ellie helemaal niks krijgt _O-
Hartstikke cheesy, maar ik moest er erg om lachen. Z'n review stijl is zeker niet voor iedereen, maar tussen de rants en de cheesy segmenten door heeft 'ie eigenlijk altijd wel punten die ergens op gebaseerd zijn. De review en spoiler videos van Jeremy Jahns zijn trouwens ook wel vermakelijk, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Ik hoop dat het geen gevolg is van het grote verloop bij de studio naar aanleiding van de werkomstandigheden daar. Dat zou potentieel ook zijn weerslag kunnen hebben op toekomstige projecten. ND is w.m.b. een van de, of misschien wel de, beste (first party) studio's die er zijn - ondanks dat ik TLoU2 niet bepaald hun beste werk vind - en ik ben erg benieuwd naar wat ze met PS5 kunnen doen. Hopelijk een volledig nieuwe IP :)
Kom zelf uit de games industrie, en vrees dat dit soort belachelijke druk niet of nooit zal verdwijnen, helaas. Als zelfs een bedrijf als ND dat niet kan, dan is het echt pijnlijk ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Welja
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 12:45
Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Ik had 'm ook al gepost, zitten inderdaad erg grappige segmenten in :D
Oeps, die heb ik even gemist.
Het writers-block moment van Neill Druckmann, waar 'ie advies krijgt van Alex Kurtzman (Star Trek Discovery/Picard), Rian Johnson (Star Wars Last Jedi) en David Benioff en D.B. Weiss (Game of Thrones), was goud. En waar 'ie Abby alle goodies geeft en Ellie helemaal niks krijgt _O-
Hartstikke cheesy, maar ik moest er erg om lachen. Z'n review stijl is zeker niet voor iedereen, maar tussen de rants en de cheesy segmenten door heeft 'ie eigenlijk altijd wel punten die ergens op gebaseerd zijn.
Ik lag al dubbel in de eerste scene dat Abby door die grote gast werd gespeeld :). Angry Joe heeft het ook niet op met de laatste Starwars film en het einde van Game of Thrones.
Ik vind hem soms ook iets te schreeuwerig, maar ik heb wel het gevoel dat hij echt zijn mening geeft en toch ook objectief probeert te zijn.
De review en spoiler videos van Jeremy Jahns zijn trouwens ook wel vermakelijk, vind ik.
Ook gezien. Ik vind dat zowel Joe als Jahns goede punten hebben. Prachtig spel, slecht verhaal. Zeker als je TLOU 1 een warm hart toe draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dankjewel hij verwoordt de kritiek goed, er zijn meer aspecten maar ik realiseer me dat ik

spoiler:
nu gevoelsmatig naar een 6,5 ga van 7,5, want voor mij is TLAUII geruïneerd in het aspect van de game die me zo dierbaar was (verhaal en ontwikkeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
apNia schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:27:
[...]

Kom zelf uit de games industrie, en vrees dat dit soort belachelijke druk niet of nooit zal verdwijnen, helaas. Als zelfs een bedrijf als ND dat niet kan, dan is het echt pijnlijk ;(
Aan de andere kant zie je in elke werkomgeving en industrie druk waarbij men richting deadlines moet werken. Vooral als men innovatieve projecten heeft waarbij men nieuwe technieken gebruikt, kan men er vanuit gaan dat de normale deadlines niet gehaald gaan worden.

Een ander probleem wat Naughty Dog heeft is dat ze de game weer uitbrengen aan het einde van de levensduur van de ps4, waarbij het waarschijnlijk minder dan een jaar duurt voor de nieuwe console wordt gereleased. Op deze manier kun je moeilijk even de release van je game uitstellen met 6 maanden.
Hij was inderdaad al gepost en man wat heb ik gelachen, vooral om de sketches. Jammer is dat door het hysterische geschreeuw soms hele goede punten minder goed naar voren komen en dat veel mensen afhaken bij de manier waarop hij zijn reviews doet.

Heel veel zaken wat er aangehaald worden zijn veel punten die ik hier in het topic ook heel vaak voorbij zie komen, zowel positief als negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Mensen doen nu of de opbouw van de relatie tussen Joel en Ellie zo enorm goed en diepgaand was, echter viel dat ook allemaal reuze mee.

Want wat zijn we nu allemaal over Joel en Ellie te weten gekomen in deel 1?
- Joel’s dochter wordt doodgeschoten door een soldaat
- Joel en Tommy zijn uiteindelijk hun eigen weg gegaan
- Joel heeft “beide kanten” van de groeperingen, maatschappijen gezien (was zelf ooit een hunter, echter wordt hier verder nauwelijks aandacht aan besteed)
- Ellie is gebeten en blijkt immuun te zijn (hoe wordt uitgelegd in de DLC)
- Tess was de “partner” van Joel, echter komen we zeer weinig over haar te weten.

En dat is het zo’n beetje wel. Wat komen we nu extra te weten over Ellie? Of wat Joel in die 18 jaar precies gedaan heeft (enkele zinnen en daar moeten we het mee doen). De conversaties tussen Joel en Ellie waren voornamelijk reacties op hetgeen ze daar deden (dus vijanden doodmaken, reageren op de omgeving, etc.)

Mensen verheerlijken bepaalde aspecten uit het eerste deel. De chemie tussen beiden was prima, echter was het vooral “nieuw” hoe de wereld weergegeven werd en hoe “levendig” de personages waren. Zeker vergeleken met praktisch elk spel rond die tijd.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ChrisLNFF schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:56:
[...]

De muziek is inderdaad een stuk minder. Ik heb het karakteristieke gepingel van Gustavo Santaolalla maar een paar keer voorbij horen komen, voor de rest vooral veel dreigende synthesizers. Jammer.
Hoewel ik de soundtrack van het eerste spel ook steengoed vond sprong ik toch wel een klein gaatje in de lucht (is dat goed Nederlands? :+ ) toen ik zag dat Mac Quayle samen de soundtrack deed met Gustavo. Ik ben een enorme fan van zijn werk in de tv-serie Mr. Robot.

Het is inderdaad een stuk bombastischer maar vond het in de andere setting van Part II ook wel goed passen. Enige nadeel is wel dat als je rustig sluipt en kruipt en alle resources eerst loot terwijl er enemies rondlopen dat de Inception blazers een beetje een dissonant zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zit zeker een kern van waarheid in. Hoe goed de TLoU ook was, er gaat ook een bepaalde nostalgie naar uit en voor iets wat mensen dierbaar is, ontstaan altijd blinde vlekken.

Hoe ik het zie, is dat het geven van achtergrondinformatie en expositiedumps niet hetzelfde is als karakterontwikkeling. Dat is althans hoe ik jouw kritiek interpreteer. TLoU was juist emotioneel zo sterk, omdat je alles meemaakt en de karakters een betekenisvolle karakterboog doormaken. Niet omdat er een berg expositie gegeven werd over zaken die je als speler niet meemaakt, maar die op een of andere manier sympathie/empathie zouden moeten opwekken. Het trapte ook niet in de valkuil van emotionele manipulatie/chantage en dat is iets dat TLoU2 naar mijn mening voortdurend doet. Als je daar gevoelig voor bent, in de zin dat je het door hebt en je er aan stoort, dan werkt dat averechts. TLoU kwam daar denk ik het dichtst bij in de buurt met Henry en Sam, maar dat heb ik het zelf niet als storend ervaren.

En het punt dat het allemaal nieuw was ten tijde van TLoU is denk ik een hele goede. Het had nog geen gevestigde karakters, dus dan is het een stuk moeilijker om inconsistente karakters te schrijven. Wat naar mijn mening ook een groot probleem is van TLoU2. De wereld an sich is denk ik boeiend genoeg om niet veel van zijn kracht te verliezen in een vervolg, ook al is het niet allemaal nieuw meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Kwistnix op 02-07-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
MazeWing schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:45:
spoiler:
Mensen doen nu of de opbouw van de relatie tussen Joel en Ellie zo enorm goed en diepgaand was, echter viel dat ook allemaal reuze mee.

Want wat zijn we nu allemaal over Joel en Ellie te weten gekomen in deel 1?
- Joel’s dochter wordt doodgeschoten door een soldaat
- Joel en Tommy zijn uiteindelijk hun eigen weg gegaan
- Joel heeft “beide kanten” van de groeperingen, maatschappijen gezien (was zelf ooit een hunter, echter wordt hier verder nauwelijks aandacht aan besteed)
- Ellie is gebeten en blijkt immuun te zijn (hoe wordt uitgelegd in de DLC)
- Tess was de “partner” van Joel, echter komen we zeer weinig over haar te weten.

En dat is het zo’n beetje wel. Wat komen we nu extra te weten over Ellie? Of wat Joel in die 18 jaar precies gedaan heeft (enkele zinnen en daar moeten we het mee doen). De conversaties tussen Joel en Ellie waren voornamelijk reacties op hetgeen ze daar deden (dus vijanden doodmaken, reageren op de omgeving, etc.)

Mensen verheerlijken bepaalde aspecten uit het eerste deel. De chemie tussen beiden was prima, echter was het vooral “nieuw” hoe de wereld weergegeven werd en hoe “levendig” de personages waren. Zeker vergeleken met praktisch elk spel rond die tijd.
Voor de mensen die het eerste deel niet gespeeld hebben kun je het misschien ook beter tussen spoiler tags zetten?

Je wilt dus zeggen dat de opbouw tussen de relatie van Joel en Ellie niet enorm goed was door de voorbeelden die je aanhaalt. Wat heeft de opbouw tussen hun relatie te maken met hoeveel informatie je over verschillende personen te weten komt?

spoiler:
Volgens mij moet je de game nog een keer spelen want er zitten veel gesprekken in tussen Joel en Ellie die soms simpel overkomen, maar juist laten zien in wat voor toestand Joel of Ellie zit. Neem het punt waarop Tess dood gaat en dat Ellie dit ter sprake brengt, Joel geeft aan daad er niet meer over gesproken wordt.
In het begin merk je dat de twee erg gesloten zijn, maar gaande weg en hoe meer ze samen mee maken merk je dat ze naar elkaar groeien. Hij praat op een gegeven moment over zijn dochter tijdens een wandeling in het bos, waarbij die aangeeft dat wanneer Sarah en Ellie elkaar zouden kennen ze vast vrienden waren geweest.

Het zijn juist die kleine gesprekken en details die het verhaal zo geweldig maakten. Het algemene verhaal is op zich simpel, maar je ziet en merkt de personages gewoon veranderen. Dat jij dit blijkbaar anders ziet moet je zelf weten. Maar dit zorgde er uiteindelijk voor dat je echt iets ging voelen voor beider personages.

Vergeet ook niet dat de game 7 jaar oud is en volgens mij iets van 12 tot 15 uur gameplay had. Dat is bijna de helft van de nieuwe game. Dus ik weet niet wat je nu echt wilt aantonen of bereiken, maar wil je nu ook al gaan discussiëren of de eerste game wel echt goed was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Kwistnix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Zit zeker een kern van waarheid in. Hoe goed de TLoU ook was, er gaat ook een bepaalde nostalgie naar uit en voor iets wat mensen dierbaar is, ontstaan altijd blinde vlekken.

Hoe ik het zie, is dat het geven van achtergrondinformatie en expositiedumps niet hetzelfde is als karakterontwikkeling. Dat is althans hoe ik jouw kritiek interpreteer. TLoU was juist emotioneel zo sterk, omdat je alles meemaakt en de karakters een betekenisvolle karakterboog doormaken. Niet omdat er een berg expositie gegeven werd over zaken die je als speler niet meemaakt, maar die op een of andere manier sympathie/empathie zouden moeten opwekken. Het trapte ook niet in de valkuil van emotionele manipulatie/chantage en dat is iets dat TLoU2 naar mijn mening voortdurend doet. Als je daar gevoelig voor bent, in de zin dat je het door hebt en je er aan stoort, dan werkt dat averechts. TLoU kwam daar denk ik het dichtst bij in de buurt met Henry en Sam, maar dat heb ik het zelf niet als storend ervaren.
En daarom snap ik niet hoe mensen wel een “fantastische” band met Joel en Ellie hebben maar dit niet of nauwelijks kunnen krijgen met de nieuwe personages. Terwijl deze personages in mijn optiek echt beter zijn uitgewerkt en veel meer diepgang hebben. Niet alleen een stuk voorgeschiedenis maar ook de gebeurtenissen en keuzes die ze maken.

Wat heeft Ellie nu daadwerkelijk gedaan in deel 1? Vanaf pakweg 20% in de game liep ze achter je aan, maakte opmerkingen over wat ze zag en hoe “cool” het was ok in die tijd (voor 2013) te leven en af en toe hielp ze Joel door met haar mes te gaan steken.

In dat kleine stukje wat je met Ellie speelt bij die kannibalen komt er ook weinig extra diepgang naar voren.

Maar ondanks dat hebben mensen schijnbaar toch een enorme band met haar opgebouwd...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:18

s0kkie

Cowabunga

Wat is het doel nu eigenlijk van sommige mensen hier die het al bijna 2 weken willen bewijzen dat de game in hun ogen niet zo goed is? 8)7

Ga gewoon lekker verder met je leven als je het vond tegen vallen en ga iets spelen dat je wel leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Andyk125 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:09:
Dus ik weet niet wat je nu echt wilt aantonen of bereiken, maar wil je nu ook al gaan discussiëren of de eerste game wel echt goed was?
Ik wil enkel aangeven dat ik het niet snap en het onterecht vind dat in de ogen van sommigen de personages niet goed uitgewerkt zijn, ze geen band op kunnen bouwen, etc. Terwijl het voor diezelfde mensen in deel 1 wel allemaal fantastisch was.

Maar als je gewoon eens kritisch kijkt naar deel 1 deed ie het echt op een boel vlakken minder. Maar waarschijnlijk is dat, zoals @Kwistnix al zegt: het magische woord genaamd “nostalgie”.

Ik denk zelf dat de mensen die het verhaal tegen vinden vallen gewoon teleurgesteld zijn
spoiler:
in de dood van Joel, dat ze een groot deel met Ellie moeten spelen en vervolgens met Abby.

Ik zou wel eens willen weten hoe men het had gevonden als Ellie ipv Joel was vermoord en men gewoon 12+ uur met Joel had mogen spelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scifo83
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 02:50
MazeWing schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Ik wil enkel aangeven dat ik het niet snap en het onterecht vind dat in de ogen van sommigen de personages niet goed uitgewerkt zijn, ze geen band op kunnen bouwen, etc. Terwijl het voor diezelfde mensen in deel 1 wel allemaal fantastisch was.

Maar als je gewoon eens kritisch kijkt naar deel 1 deed ie het echt op een boel vlakken minder. Maar waarschijnlijk is dat, zoals @Kwistnix al zegt: het magische woord genaamd “nostalgie”.

Ik denk zelf dat de mensen die het verhaal tegen vinden vallen gewoon teleurgesteld zijn
spoiler:
in de dood van Joel, dat ze een groot deel met Ellie moeten spelen en vervolgens met Abby.

Ik zou wel eens willen weten hoe men het had gevonden als Ellie ipv Joel was vermoord en men gewoon 12+ uur met Joel had mogen spelen...
Wat ik grappig vind in deel 2 is dat de sterkste scene 1 van de flashbacks is tussen Joel en Ellie
spoiler:
in het museum

Net die Journey en interactie tussen Joel en Ellie was zo sterk in deel 1.
spoiler:
In deel 2 vind ik hier bijna niets van terug en die'n reviewer heeft in feite nog gelijk dat er geen emotionele band is met Abby en hun crew. Het doet me gewoon niets. De story in deel 2 is gevoelsmatig zeer slecht op dat vlak. Ook dat er niets gedaan wordt met het aspect antivirus, de hoop om de mensheid te redden faalt dit verhaal wel serieus door een persoonlijke vendetta naar voor te brengen

[ Voor 5% gewijzigd door Scifo83 op 02-07-2020 16:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

s0kkie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:14:
Wat is het doel nu eigenlijk van sommige mensen hier die het al bijna 2 weken willen bewijzen dat de game in hun ogen niet zo goed is? 8)7

Ga gewoon lekker verder met je leven als je het vond tegen vallen en ga iets spelen dat je wel leuk vindt.
Ja, stel je voor dat men gaat bespreken op een forum wat men van de game vind. Daar is een forum helemaal niet geschikt voor!!! Oh, wacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

spoiler:

Maar het opbouwen van een band met een personage is toch voor iedereen anders, ik neem aan dat je dat toch ook snapt? Een man kan zich beter inleven hoe een man zich voelt en gedraagt, hetzelfde geldt voor een vader. Iemand die kinderen heeft zou beter begrijpen waarom iemand bepaalde keuzes maakt. Dit geldt ook voor vrouwen etc.. Dit is niet iets raars of vreemds, maar is heel normaal.

Dat deel 1 op veel vlakken minder doet is toch ook niet vreemd, de game is 7 jaar oud. Maar voor die tijd deed de game het op veel vlakken heel erg goed. Al was de gameplay ook destijds niet heel bijzonder.
Het probleem is dat deze games zo gedreven zijn op het verhaal dat wanneer mensen deze niet aanstaat dat ze de game niets vinden. Ook bij deel 1 had je mensen die de game helemaal niets vonden en het een verschrikkelijke game vonden.

spoiler:
Ik denk dat het kortzichtig is om te denken dat mensen alleen problemen hebben met het feit dat Joel dood gaat of dat je met Ellie speelt in plaats van Joel. Meerdere mensen hebben problemen om zich met Abby te identificeren of te binden. Dit kan ook komen op de manier waarop de game is opgebouwd. Misschien moest men beginnen om met Abby te spelen en eerst haar reis mee laten maken, voordat men Joel liet vermoorden. Op deze manier had men misschien wel een band met Abby opgebouwd.

En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet blij zijn met het feit dat een hoofdpersonage dood gaat van een game waar men al 7 jaar op een vervolg wacht. Bij welke game, film of serie je dat ook doet je zult altijd mensen tegen je krijgen. Ik zie veel mensen vergelijkingen maken met GOT, maar het feit is dat de serie zo veel characters had dat er altijd wel iemand was die zijn plaats had ingenomen. Kijk eens hoeveel mensen teleurgesteld waren en moord en brand schreeuwden toen ze dachten dat John Snow dood was. Maar zelfs dat was niet definitief, zelfs de makers van GOT waren niet zo gek.

Uiteindelijk heb ik het idee dat je zelf moeilijk kunt accepteren dat er mensen zijn die het verhaal van de game gewoon niets vinden. En uiteindelijk zul je deze mensen echt niet overhalen en waarom zou je dat willen, je hoeft niet dezelfde mening te hebben toch? Dan wordt alles ook zo saai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Denk niet dat het uit te leggen is, op een manier dat iemand die het niet zo ervaart het kan begrijpen. Hoewel er rationele punten te benoemen zijn, bereik je daarmee dat doel gewoon niet, jammer genoeg :)
Klinkt lekker makkelijk, maar ik zou echt niet weten hoe ik de emotionele ervaring van TLoU zou moeten overbrengen in woorden, zodat iemand anders die kan begrijpen.
spoiler:
De dood van Joel is denk ik voor verreweg de meeste afvalligen (;)) inderdaad het grootste struikelblok. Niet dat hij dood is gegaan, maar de manier waarop en welk doel dat dient. Als je je daar niet overheen kan zetten, en dat is m.i. perfect valide, dan gaat TLoU2 als ervaring heel uitdagend worden. Dat wordt dan nog verergerd, zodra verderop in het spel blijkt dat je 10 uur lang de avonturen van Buffy the Protein Slayer moet gaan spelen. Los van dat ik vind dat haar karakter al onherstelbaar is op dat moment, is dat stuk zo overduidelijk manipulatief dat het gewoon niet werkt. Het is de grote gok die ND genomen heeft en het werkt voor mij niet. Ze geven je een karakter waarvan het de bedoeling is dat je haar over de afgelopen 10-12 uur hebt leren haten en nu ga je geforceerd leren sympathie/empathie te kweken. En daarbij wordt het volledige register van manipulatieve trucs opengetrokken.

Overigens denk ik dat het precies niets had uitgemaakt als ze Joel en Ellie hadden omgewisseld.

[ Voor 23% gewijzigd door Kwistnix op 02-07-2020 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

[...]

spoiler:

Nee, dat is het totaal niet.

spoiler:
Een groot verschil met deel 1 voor mij was dat ik bij deel 1 een game speelde, en zelf kon bepalen wat ik voelde bij de karakters, het verhaal. Er was maar 1 kant van het verhaal, that's it en daar moet je het mee doen. In deel 2 laten ze je twee tegenstellingen spelen, en proberen ze je constant een bepaald gevoel te geven, of te vertellen wat je van de karakters moet vinden. Als je Abby een kutwijf vind, ga je nooit tevreden zijn met de game vanaf het moment dat je als haar móet spelen. Alleen als je mee gaat in ND's verhaal dat Abby toch wel aardig is bijvoorbeeld kan je (in mijn ogen) tevreden zijn met het verloop van het verhaal.

Het is ook geen nostalgie verder. Part II is gewoon een totaal andere game qua opzet. Prima, en genoeg mensen die het wel leuk vinden, maar laat de mensen die er totaal iets anders van verwacht hadden toch gewoon hun mening hebben en probeer die niet af te doen als 'oh ze vonden X vast niet leuk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 10:12
Ik heb de game gisteren uitgespeeld en daarom nog geen streams of wat dan ook bekeken, maar ligt het aan mij of is stealth veel te overpowered in deze game?

Bij elke encounter die ik aanging probeer ik altijd het via stealth te doen. Dit kost je namelijk geen resources, geen health (= ook geen resources) en je kan op je dooie gemak vijanden 1 voor 1 uitschakelen.

Als je iemand met je wapen schiet, komt meteen de hele omgeving van vijanden op je af en dit gaat (bij mij in elk geval) altijd heel rommelig waardoor je altijd wel wat geraakt wordt en soms ook mis schiet (en ammo verliest) gezien je heel snel moet zijn.

Het werd op een gegeven moment zo erg dat zodra ik ontdekt werd ik direct op start drukte en voor "restart checkpoint" koos.

Ik vind dat toch wel jammer want uiteindelijk gebruik je de wapens dan alleen maar bij de "forced encounters".

Bij een Uncharted kan je nog ergens achter schuilen en heb je nog enige tijd om je actieplan te bepalen, maar hier wordt je meteen kapotgebeten door infected e.d.

Ik had het wel mooi gevonden als daar iets betere balans in zou zijn geweest.

Verder hele toffe game en van genoten. De kritiek op het verhaal had ik geen moeite mee. Ik kan me wel voorstellen dat als je helemaal TLOU1 fanboy bent en ze net de aspecten in deel 2 veranderen waar jij zo gesteld op was, je teleurgesteld bent. Ik heb dat met andere games/films zelf ook wel mee gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH-FR
Thijs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:42:
Ik heb de game gisteren uitgespeeld en daarom nog geen streams of wat dan ook bekeken, maar ligt het aan mij of is stealth veel te overpowered in deze game?

Bij elke encounter die ik aanging probeer ik altijd het via stealth te doen. Dit kost je namelijk geen resources, geen health (= ook geen resources) en je kan op je dooie gemak vijanden 1 voor 1 uitschakelen.

Als je iemand met je wapen schiet, komt meteen de hele omgeving van vijanden op je af en dit gaat (bij mij in elk geval) altijd heel rommelig waardoor je altijd wel wat geraakt wordt en soms ook mis schiet (en ammo verliest) gezien je heel snel moet zijn.

Het werd op een gegeven moment zo erg dat zodra ik ontdekt werd ik direct op start drukte en voor "restart checkpoint" koos.

Ik vind dat toch wel jammer want uiteindelijk gebruik je de wapens dan alleen maar bij de "forced encounters".

Bij een Uncharted kan je nog ergens achter schuilen en heb je nog enige tijd om je actieplan te bepalen, maar hier wordt je meteen kapotgebeten door infected e.d.

Ik had het wel mooi gevonden als daar iets betere balans in zou zijn geweest.

Verder hele toffe game en van genoten. De kritiek op het verhaal had ik geen moeite mee. Ik kan me wel voorstellen dat als je helemaal TLOU1 fanboy bent en ze net de aspecten in deel 2 veranderen waar jij zo gesteld op was, je teleurgesteld bent. Ik heb dat met andere games/films zelf ook wel mee gemaakt.
Helemaal niet zo ervaren eerlijk gezegd! Stealth is zeker belangrijk en het meest verstandig, maar met een slimme aanpak kan je infected of menselijke vijanden prima aan. Denk aan het plaatsen van mijnen, gebruik maken van molotovcocktails. Elke fase infected heeft een kwetsbare kant.

Speelde overigens wel op normaal. Weet niet of het erger is wanneer je op een hoog level speelt, dat zou best kunnen. Verder met je eens over hoe gaaf de game was. Met het verhaal hebben ze risico genomen en daarmee kan het dus zijn dat je inderdaad een behoorlijk aantal TLOU fans teleurstelt. Ik behoor tot het positieve kamp: ik vond het gedurfd en prachtig geschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

MazeWing schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:12:
[...]

En daarom snap ik niet hoe mensen wel een “fantastische” band met Joel en Ellie hebben maar dit niet of nauwelijks kunnen krijgen met de nieuwe personages. Terwijl deze personages in mijn optiek echt beter zijn uitgewerkt en veel meer diepgang hebben. Niet alleen een stuk voorgeschiedenis maar ook de gebeurtenissen en keuzes die ze maken.

Wat heeft Ellie nu daadwerkelijk gedaan in deel 1? Vanaf pakweg 20% in de game liep ze achter je aan, maakte opmerkingen over wat ze zag en hoe “cool” het was ok in die tijd (voor 2013) te leven en af en toe hielp ze Joel door met haar mes te gaan steken.
Tja, als je maar ver genoeg uitzoomt dan blijft van ieder verhaal niets over. Man komt onterecht in de gevangenis en ontsnapt via een tunnel.

Waar je echter overheen stapt is alle interactie gedurende de reis tussen Joel en Ellie en hun interactie met de personages. Het is allemaal veel subtieler. Het zijn inderdaad de kleine dingen.

Maar er is in TLOU veel meer aan de hand.

spoiler:
TLOU heeft een duidelijk einddoel voor de personages en dat doel is relatief 'verheven'. En als we dan zien hoe het verhaal zich ontvouwd, dan is dat een hele interessante spiegel die ons voor wordt gehouden.

- Offer je een mens op voor een kans om heel veel anderen te redden?
- Wetende via al die voice memo's dat veel pogingen mislukt waren?

En dan is er het hele aspect van zingeving als thema in deze dystopie.

Waren de fireflies uiteindelijk ook niet een soort gekke sekte die maar mensen moest blijven offeren "voor het grotere goed" om betekenis te geven aan hun leven?

Ik kan door één persoon te offeren zeker 6+ mensen het leven redden. Waarom doen we dat niet? Zijn er situaties waarin dit wel OK zou zijn, vind ik wel interessant als thema.

Maar terug naar het persoonlijke: hoe interessanter zou het kunnen zijn om te verkennen hoe Ellie met het feit omgaat dat Joel een kans om de mensheid te redden heeft opgeofferd om haar leven te sparen? Dat is een last op je schouders, of kan zo ervaren worden. Hoe kun je dat ooit goedmaken?

Maar zelfs zonder die kennis: je bent geen 'cure', dus wat ga je nu doen met je toekomst in deze wereld?

Ik ben ook ontevreden als Ellie Joel verwijt dat hij haar de kans heeft ontnomen om wat te betekenen: "if I died on the table, my life would have meant something" zegt ze in een flashback (geparafraseerd). Alsof al die andere mensen dan om haar heen - die daar niet aan bij kunnen dragen - blijkbaar niets betekenen: hele rare reactie.

Ellie gaf Joel's leven richting en ook zin. Tess was gedreven en Joel liet zich door haar leiden als een afleiding voor zijn verlies. Het blijven hangen in het verleden. Niets anders dan overleven.

Wat ook niet zo gek is want wat biedt de toekomst in een wereld als deze? Maar is overleven genoeg? Hoe bouw je een samenleving op, hoe voorkom je het soort nutteloze oorlogen zoals weergegeven in Part II of hoe ga je daar mee om?

Maak er een spiegel van: waar willen wij als mensen heen met onze samenleving. In Part II zit daar iets over in: een fractie besluit om technologie af te wijzen, alsof dat de problematiek oplost, maar vooruit, het thema wordt op zijn minst aangestipt. Verken dat soort onderwerpen, maar liefst wel via mensen, relaties en interactie.

Potver, ik zou dat ik TLOU en TLOUII naast me neer kan leggen, geef me nog een paar dagen, dan zijn de klagers van mijn posts af. Voor mij zijn dit soort epistels therapie :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D3ft0n3
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
Scrummie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Nee, dat is het totaal niet.

spoiler:
Een groot verschil met deel 1 voor mij was dat ik bij deel 1 een game speelde, en zelf kon bepalen wat ik voelde bij de karakters, het verhaal. Er was maar 1 kant van het verhaal, that's it en daar moet je het mee doen. In deel 2 laten ze je twee tegenstellingen spelen, en proberen ze je constant een bepaald gevoel te geven, of te vertellen wat je van de karakters moet vinden. Als je Abby een kutwijf vind, ga je nooit tevreden zijn met de game vanaf het moment dat je als haar móet spelen. Alleen als je mee gaat in ND's verhaal dat Abby toch wel aardig is bijvoorbeeld kan je (in mijn ogen) tevreden zijn met het verloop van het verhaal.

Het is ook geen nostalgie verder. Part II is gewoon een totaal andere game qua opzet. Prima, en genoeg mensen die het wel leuk vinden, maar laat de mensen die er totaal iets anders van verwacht hadden toch gewoon hun mening hebben en probeer die niet af te doen als 'oh ze vonden X vast niet leuk'.
spoiler:
Net als dat je in deel één ontevreden kan zijn met het feit dat Joel een egoïstische beslissing neemt door Ellie voor zichzelf te houden. Zijn eigenbelang verkiezend boven de mensheid, of mogelijke besmettingen van andere vrienden/familie. Daar had je toch ook 0 invloed op? Mensen die niet zagen aankomen dat deze beslissing de gevolgen zou hebben die in deel 2 expliciet worden gemaakt zijn gewoon naïef. Abby had al het recht om te doen wat ze heeft gedaan.

Abby wordt gedurende de game de nieuwe Joel, die met Lev haar eigen Ellie (en geweten, getuige de theater scene) heeft gevonden.
Ellie vindt uiteindelijk ook waarvoor ze de hele reis is begonnen. Het ging haar niet (enkel) om wraak, maar om het kunnen vergeven van Joel. Ze heeft vrede gevonden met het feit dat de tijd die ze nodig had met Joel om hem te kunnen vergeven is afgenomen. Het laatste beeld van Joel, waardoor ze Abby laat gaan, toont aan dat ze hem heeft kunnen vergeven en los kan laten.

Prima dat de game niet is wat mensen hadden verwacht, maar je kan niet zeggen dat er niet genoeg gelaagdheid in het verhaal en de personages zit.

Ignorance Is Bliss

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:18

s0kkie

Cowabunga

Scrummie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:37:
[...]

Ja, stel je voor dat men gaat bespreken op een forum wat men van de game vind. Daar is een forum helemaal niet geschikt voor!!! Oh, wacht.
Je mist het hele punt van mijn bericht. Sommige zijn al vanaf dag 1 zo hard hun best aan het doen dat het gewoon een geloof voor hun begint te worden lijkt het wel.
Van een aantal weten we het nu ondertussen wel, slik die drol door en ga door met je leven.
Verder mag er natuurlijk altijd gediscussieerd worden over de plus en minpunten van iets.

En het zolang blijven herhalen hoe slecht iets is, ja dat is gewoon triest :)

[ Voor 6% gewijzigd door s0kkie op 02-07-2020 21:19 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste

Let op:
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.

Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.