Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 02:10

Q

Au Contraire, mon capitaine!

snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Als ik dit lees had je eigenlijk een soort remake van deel 1 gewild. Want dat verhaal stond je aan en vond je fijn. De terugblikken naar het verleden deed je weer aan deel 1 denken. Dit is een vervolg die jaren later afspeelt en ook daardoor een compleet andere verhaallijn heeft.

Wat ik uit je woorden begrijp is dat je het liefst een game had gehad die Joel en Ellie op een soort gelijke reis als deel 1 zou zetten. Weer naar 1 doel reizen. Maar als ze precies hetzelfde hadden gedaan, wat is daar leuk aan vraag ik mij af? Je zegt bepaalde dingen om te shocken zoals in game of thrones is niks voor jou, dan is deze game ook niks voor jou. Ik vind dat nou juist erg tof gedaan. Niet voorspelbaar, dingen doen die andere niet zouden doen. Anders krijg je alleen maar films/games zoals de Marvel/Disney films. (Happy ending, good guy wint altijd van de bad guy etc. Dat hebben we inmiddels wel een keer gehad toch?)
Het is interessant om te zien hoe mijn punt en mijn mening niet overkomt op anderen zoals ik had gehoopt.

spoiler:
Ik vraag niet om een 1-op-1 variant van Part I. Ik vraag om een voortzetting met de zelfde narratieve kwaliteit en respect voor emotionele opbouw, waarbij ook recht wordt gedaan aan de personages.

Wat ik mis is een gedegen verhaal met karakterontwikkeling, niet met grote stappen snel thuis. In Part II wordt het verhaal alleen maar misbruikt in mijn gevoel om telkens even een game-of-thrones shock uit te delen. Meer niet.

Prima als jij accepteert dat Ellie nu zomaar een negatief mokkend personage is, zonder dat er enige aanleiding voor is.

Dat je met de leeftijd cynischer wordt kan, maar daar is eigenlijk helemaal geen aanleiding toe. Het gaat goed met het kamp van Tommy en de mensen. Joel en Ellie hebben hun eigen huis met hun knusse spulletjes.

Ik vind het veel te gemakkelijk dat die totale personage-verandering wordt goed gepraat met het idee van 'ouder dus cynischer'.

En ik heb Game of Thrones gekeken, ik kan prima tegen dat soort zaken. Maar het moet wel kloppen in een context.

Edit: ik vraag niet om een happy ending. Dat doe ik nergens. Ik vind het prima als Joel sterft maar pak het aan op een manier dat het narratief klopt, niet als goedkoop trucje om een startpunt te hebben voor een verhaaltje. Je kunt een kritisch personage niet zo goedkoop afserveren, daar mag meer moeite in gestopt worden.

[Voor 6% gewijzigd door Q op 30-06-2020 15:40]

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 08:06
Andyk125 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:18:
[...]
Waarom als mensen roepen die fan zijn van deel 1 maar niet blij zijn met de richting van deel twee dat ze een remake willen van deel 1? Waarom zou dit betekenen dat men maar naar 1 doel reist of exact hetzelfde moet doen?

Mensen worden belachelijk gemaakt in dit forum als men hun fantasie gebruikt over wat ze misschien graag in deel 2 hadden willen zien. Maar jij beslist in paar zinnen al hoe deel 2 eruit had gezien als deze personen hun zin hadden gekregen? Telkens weer zie ik mensen elkaar op zaken aanspreken of zelfs belachelijk maken, maar ze doen exact hetzelfde in hun eigen reacties.
Men prijst deel 1 om de karakterontwikkelingen die Joel en Ellie maken, maar hopen daarna wel dat Ellie in deel 2 nog hetzelfde optimistische meisje is als in deel 1. Dat strookt niet met het einde van deel 1.

En ja, ze hadden 100 andere verhalen kunnen vertellen waardoor het niet perse eenzelfde game als deel 1 had hoeven zijn. Maar de discussie die nu gevoerd wordt is inherent aan een sequel. Je gaat nooit iedereen tevreden houden. Ze hadden het op safe kunnen spelen en dan was het misschien minder verdeeld geweest als nu. Maar ze hebben er voor gekozen om een rigoureuze andere kant op te gaan dan deel 1. Ik vind het heel erg geslaagd, maar ik kan me ook voorstellen dat je baalt van de richting die ze gekozen hebben.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:54:
[...]

spoiler:
Het probleem met Ellie is voor mij niet zozeer de persoon die zij was aan het begin van deel 2. Dat personage had nog interessante mogelijkheden, het conflict met Joel, haar plaats in de wereld, verantwoordelijkheden van een jong volwassenen binnen de gemeenschap. Het probleem dat ik heb met Ellie is waar ze eindigt en hoe ze daar komt. Ze maakt gedurende het spel geen karakterboog door, maar een duikvlucht waarna er niets overblijft. Ik vind dat ten eerste niet interessant, maar belangrijker, het is niet meer het karakter waar ik zoveel sympathie/empathie voor voelde. Het hele spel door moord ze op gruwelijke wijze iedereen uit, de hele crew van Abby moet er aan geloven, wraak is haar obsessie. Tot het er op aankomt en dan laat ze Abby gaan. Dat is geen (geloofwaardig) moment van verlossing, daarvoor is het ruimschoots te laat. Ze heeft niets geleerd, ze realiseert zich alleen dat ze alles kwijt is. En ik geef niets meer om dat persoon.
Dit is precies mijn sentiment.

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• JipGemser
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 01-07 12:06
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:37:
[...]

Het is interessant om te zien hoe mijn punt en mijn mening niet overkomt op anderen zoals ik had gehoopt.

spoiler:
Edit: ik vraag niet om een happy ending. Dat doe ik nergens. Ik vind het prima als Joel sterft maar pak het aan op een manier dat het narratief klopt, niet als goedkoop trucje om een startpunt te hebben voor een verhaaltje. Je kunt een kritisch personage niet zo goedkoop afserveren, daar mag meer moeite in gestopt worden.
spoiler:
Ik vind de dood van Joel echt een lastige. Zelf vond ik ook dat het enorm plots kwam en eigenlijk totaal niet goed deed aan zijn karakter. Het deed mij denken aan de dood van Daenerys Targaryen in GoT, wat ook totaal niet eer deed aan haar karakter. Wat eigenlijk het voor mij al goed zou doen, is dat we even als Joel speelde op het begin. Waarom speelde we niet als Joel en Tommy toen zij op patrouille gingen, op hetzelfde moment als Ellie en Dana? Je zag Joel nu even op het begin, heel eventjes met Abby en dat was het. Het voelde voor mij wat je vaak bij series hebt, dat je het eerste seizoen gehad heb, er een einde is wat een mogelijkheid geeft om met die personage door te gaan in seizoen twee, maar dat die plots niet terug komt in de serie omdat die niet beschikbaar was en de schrijvers geen goede aanleiding kunnen schrijven waarom diegene dood of weg gaat, dus maar op een hele rare en plotselinge wijze vermoord word.

Toch vind ik de uitleg van Neil Druckmann ook wel interessant. Die zegt dat het in de wereld waarin zij leefde niet uitmaakt of je een held of een schurk bent, elke dood is bruut, koud en kill en gebeurd zonder enige reden. Of je een held of een schurk bent bepaald niet hoe je dood gaat. Daarnaast zei die dat het ook van belang voor het verhaal was dat hij een enorm gewelddadige dood zou krijgen, puur om bij zowel Ellie als de speler haat op te wekken om achter Abby aan te gaan.

• Q

Q

Raem schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Men prijst deel 1 om de karakterontwikkelingen die Joel en Ellie maken, maar hopen daarna wel dat Ellie in deel 2 nog hetzelfde optimistische meisje is als in deel 1. Dat strookt niet met het einde van deel 1.
Dat ze zo haar twijfels heeft bij Joel's verhaal is prima, dat ze daar dus ook wel wat wroeging over heeft ook goed. Maar dat verklaart haar gedrag niet
spoiler:
tegenover de bigot die het goed wil maken en haar een sandwich geeft. Het zijn van die kleine dingen die niet bij haar karakter passen, wat mij betreft.
.
En ja, ze hadden 100 andere verhalen kunnen vertellen waardoor het niet perse eenzelfde game als deel 1 had hoeven zijn. Maar de discussie die nu gevoerd wordt is inherent aan een sequel. Je gaat nooit iedereen tevreden houden. Ze hadden het op safe kunnen spelen en dan was het misschien minder verdeeld geweest als nu. Maar ze hebben er voor gekozen om een rigoureuze andere kant op te gaan dan deel 1. Ik vind het heel erg geslaagd, maar ik kan me ook voorstellen dat je baalt van de richting die ze gekozen hebben.
Tja, je doet nu de kritiek af alsof wij een verhaal zouden willen 'dat op safe speelt' maar daarmee doe je onze kritiek echt geen recht, ik krijg bijna het idee dat je onze kritiek fundamenteel niet begrijpt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:16

Scrummie

Think different

Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:54:
[...]

spoiler:
Het probleem met Ellie is voor mij niet zozeer de persoon die zij was aan het begin van deel 2. Dat personage had nog interessante mogelijkheden, het conflict met Joel, haar plaats in de wereld, verantwoordelijkheden van een jong volwassenen binnen de gemeenschap. Het probleem dat ik heb met Ellie is waar ze eindigt en hoe ze daar komt. Ze maakt gedurende het spel geen karakterboog door, maar een duikvlucht waarna er niets overblijft. Ik vind dat ten eerste niet interessant, maar belangrijker, het is niet meer het karakter waar ik zoveel sympathie/empathie voor voelde. Het hele spel door moord ze op gruwelijke wijze iedereen uit, de hele crew van Abby moet er aan geloven, wraak is haar obsessie. Tot het er op aankomt en dan laat ze Abby gaan. Dat is geen (geloofwaardig) moment van verlossing, daarvoor is het ruimschoots te laat. Ze heeft niets geleerd, ze realiseert zich alleen dat ze alles kwijt is. En ik geef niets meer om dat persoon.
spoiler:
Wat ik wel aardig vond aan dat laatste gevecht (en ook het enige direct) was de paralel dat ze zei tegen Joel "But I'll try to forgive you" en vervolgens Abby laat gaan, alsof ze haar op dat moment een soort van vergeeft, om de belofte aan Joel in te lossen.

Maar wat mij betreft hadden we nooit tot dat moment moeten komen.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Dat ze zo haar twijfels heeft bij Joel's verhaal is prima, dat ze daar dus ook wel wat wroeging over heeft ook goed. Maar dat verklaart haar gedrag niet
spoiler:
tegenover de bigot die het goed wil maken en haar een sandwich geeft. Het zijn van die kleine dingen die niet bij haar karakter passen, wat mij betreft.
.

[...]

Tja, je doet nu de kritiek af alsof wij een verhaal zouden willen 'dat op safe speelt' maar daarmee doe je onze kritiek echt geen recht, ik krijg bijna het idee dat je onze kritiek fundamenteel niet begrijpt.
Ik denk ook dat het zo is en dat wij het nooit gaan begrijpen. Ik kijk naast gamen ook heel veel films, daar merk ik dat heel films die ik leuk vind een zeer slechte score hebben op IMDB. Terwijl het voor mij een 9 waard is. En dat gaat vooral om het verhaal en de keuzes die ze daarin maken. Maar niet iedereen vindt die keuzes leuk. Hetzelfde bij dit spel, wij gaan elkaar denk ik nooit begrijpen waarom jij het verhaal niks vind en ik veel en veel beter dan deel 1. Dat is een mening en een smaak. Jij hebt liever een ander soort verhaal, dat kan. Dan gaan we het ook nooit begrijpen van elkaar.

Het is nu gewoon 50/50 wat betreft mensen die het helemaal niks vinden of die het helemaal geweldig vinden. Dan kunnen wij ook wel de conclusie trekken dat het verhaal niet slecht is. Maar het moet je smaak zijn. Hier hoor ik heel veel mensen pertinent zeggen dat het verhaal slecht is. Maar dat verhaal is niet slecht voor mij of voor sommige anderen. Het is je smaak gewoon niet.

[Voor 13% gewijzigd door snefkens op 30-06-2020 15:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

Eens. Het is hit of miss met deel 2, er zit niet veel tussenin, dus dat betekent voor een substantieel deel van de fans een bittere teleurstelling. Ik vind het streven van ND ook zeker lovenswaardig, maar het resultaat kan ik niet toejuichen.

Voor wat betreft het karakter van Ellie, als ik voor mijzelf spreek had ik de hoop, maar niet per se de verwachting, dat het vervolg dichter zou aansluiten op het origineel in tijd. Ellie als jong volwassenen vind ik misschien wat minder interessant, maar zeker niet storend. Aan het eind van deel 1 was sowieso duidelijk dat er een conflict broeide tussen Joel en Ellie en ik had zelf de indruk dat ze zijn leugen niet geloofde, maar wel accepteerde in het moment. Dat conflict en de relatie met Joel had w.m.b. centraal moeten staan in deel 2, maar deed dat mijnsinziens niet of nauwelijks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

JipGemser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55:
[...]

spoiler:
Ik vind de dood van Joel echt een lastige.

Toch vind ik de uitleg van Neil Druckmann ook wel interessant.
Ik denk dat we hier vooral praten niet of maar de manier waarop iets gebeurd en dat maakt voor mij een wereld van verschil.

spoiler:
Ik ben het ook wel eens dat dit een wereld is waarin moraliteit ver te zoeken is en iedere dood bruut en heel banaal is.

Wat misschien soms werkte bij Game of Thrones waarbij schijnbaar belangrijke personages plots worden afgemaakt, zat er eigenlijk altijd wel een aanloopje naartoe, zeker in de GoT tijd was dit een schokkende ontwikkeling die we nooit in andere series zagen, maar het voelde niet onredelijk.

En ik vond hoe de dood van Joel is aangepakt in Part II onredelijk. Dat had (anders) opgebouwd moeten worden wat mij betreft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

Mijn gedachtes/brainfart over hoe het anders had kunnen gaan;

spoiler:
Ik had veel meer gezien in beginnen met de flashbacks dat Ellie zelf op onderzoek gaat, dus terug naar het ziekenhuis, inclusief alle dingetjes die je verder ziet gebeuren in Jackson. Ellie die opgenomen word in de samenleving daar, Joel die zijn plek probeert te vinden. Tot Ellie dus achter de waarheid komt, en je dus de breuk ziet ontstaan in hun relatie en die relatie die vervolgens dan ook breekt. Dat zou op mij denk ik net zoveel impact hebben als de dood van Joel nu.

Weet niet precies wat er daarna moet gebeuren, maar ik had het wel gaaf gevonden als Joel en Ellie vervolgens hun eigen weg gaan, of Ellie uit Jackson weg, maar liever Joel. Joel die dan dus bewust afstand neemt van Ellie, want dat wil Ellie graag, en als 'vader' wil je alles wat je dochter wil. Joel kiest er dan bewust voor om Ellie veilig te houden, want dat is Jackson natuurlijk wel. Volledig in lijn met de relatie die ze hebben opgebouwd uit deel 1.

Vervolgens gebeurt er *iets*, de fireflies geven bijvoorbeeld een teken van leven (zoals nu). Ellie wil vervolgens terug naar de fireflies toe (want weet niet dat doktor de enige hoop was op een cure) en vertrekt uit Jackson (eventueel samen met Dina?). Joel hoort dit van Tommy, en kan zichzelf niet bedwingen om er toch ook weer achteraan te gaan, waardoor je dus alsnog 2 gescheiden verhaallijnen krijgt; Joel op pad op weg naar Ellie, en Ellie op weg naar de fireflies met Dina. Uiteindelijk komen ze samen, geen idee hoe dat zich verder zou kunnen ontwikkelen nu, maar ze komen in elk geval samen.

Abby kan dan alsnog Joel vermoorden op een bepaald moment, je hebt alsnog de relatie uit deel 1, Joel gaat niet direct dood, etc.

Nogmaals; pure brainfart en uit de losse pols bedacht terwijl ik de post tikte.

[Voor 7% gewijzigd door Scrummie op 30-06-2020 16:06]

• JipGemser
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat we hier vooral praten niet of maar de manier waarop iets gebeurd en dat maakt voor mij een wereld van verschil.

spoiler:
Ik ben het ook wel eens dat dit een wereld is waarin moraliteit ver te zoeken is en iedere dood bruut en heel banaal is.

Wat misschien soms werkte bij Game of Thrones waarbij schijnbaar belangrijke personages plots worden afgemaakt, zat er eigenlijk altijd wel een aanloopje naartoe, zeker in de GoT tijd was dit een schokkende ontwikkeling die we nooit in andere series zagen, maar het voelde niet onredelijk.

En ik vond hoe de dood van Joel is aangepakt in Part II onredelijk. Dat had (anders) opgebouwd moeten worden wat mij betreft.
spoiler:
Ja klopt. Ik moet altijd wel zeggen dat ik vind dat je als serie of franchise wel heel veel ballen hebt als je gelijk je hoofdpersonage dood maakt, dat vond ik ook zo tof aan GoT. Het was gewoon enorm plots en ook omdat je heel weinig van Joel zag totdat was het gewoon te plots, ze hadden ons beter als Joel kunnen laten spelen nog eventjes, zodat we in zijn personage kwamen, we kregen nu niet eens de kans om als hem te spelen.

• Q

Q

Nee, ik vind dat je daarmee de kritische opmerkingen van beide kanten veel te makkelijk van tafel veegt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Nee, ik vind dat je daarmee de kritische opmerkingen van beide kanten veel te makkelijk van tafel veegt.
Huh? Ik vind het een zeer tof verhaal, jij niet. Maar je wilt er toch doorheen drukken dat het verhaal technisch slecht is? Beetje rare gedachten gang vind ik. Want nu bepaal jij wat ik goed vind aan het verhaal, want ik vind het technisch ook een goed verhaal.

• Q

Q

snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Huh? Ik vind het een zeer tof verhaal, jij niet. Maar je wilt er toch doorheen drukken dat het verhaal technisch slecht is? Beetje rare gedachten gang vind ik. Want nu bepaal jij wat ik goed vind aan het verhaal, want ik vind het technisch ook een goed verhaal.
Je schrijft mijn mening en die van anderen af zonder harde onderbouwing met 'het is je smaak niet'. Ik kan er qua onderbouwing nog steeds naast zitten, maar dan verwacht ik een wat gedegener onderbouwing.
Maar niet iedereen vindt die keuzes leuk.
Dat is lekker makkelijk. Er is een reden waarom. Prima dat je dat niet zo voelt, maar je eindigt nu wel in een dooddoener.

Ik denk dat een film schrijver zich wel zou mogen schamen voor dit verhaal. Als ex-amateur-film-enthousiast ben ik niet echt onder de indruk vanuit dat perspectief ;)

[Voor 23% gewijzigd door Q op 30-06-2020 16:15]

• Q

Q

JipGemser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:07:
[...]

spoiler:
Ja klopt. Ik moet altijd wel zeggen dat ik vind dat je als serie of franchise wel heel veel ballen hebt als je gelijk je hoofdpersonage dood maakt, dat vond ik ook zo tof aan GoT. Het was gewoon enorm plots en ook omdat je heel weinig van Joel zag totdat was het gewoon te plots, ze hadden ons beter als Joel kunnen laten spelen nog eventjes, zodat we in zijn personage kwamen, we kregen nu niet eens de kans om als hem te spelen.
spoiler:
Zelfs In Game of Thrones werd dit opgebouwd en niet zo plompverloren, zonder context iemand afgeschoten. Er was altijd wel een aanloop die je enigszins aan kon voelen en je kon het misschien niet leuk vinden, maar het voelde voor mij achteraf niet unfair (als een deus ex machina).

Tenminste, dat is hoe ik mij GoT heb herinnerd.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Je schrijft mijn mening en die van anderen af zonder harde onderbouwing met 'het is je smaak niet'. Ik kan er qua onderbouwing nog steeds naast zitten, maar dan verwacht ik een wat gedegener onderbouwing.

[...]

Dat is lekker makkelijk. Er is een reden waarom. Prima dat je dat niet zo voelt, maar je eindigt nu wel in een dooddoener.

Ik denk dat een film schrijver zich wel zou mogen schamen voor dit verhaal. Als ex-amateur-film-enthousiast ben ik niet echt onder de indruk vanuit dat perspectief ;)
Doordat je aangeeft dat de schrijver zich mag schamen voor dit verhaal, geef je toch al aan dat iedereen die dit een tof verhaal vindt het niet snapt? En maar dom is? Zo lees ik dit in iedergeval. Want ik snap deze zin echt niet. Op deze manier schrijf je toch precies ook mijn mening af of niet soms?

Maar goed ik heb mij voorgenomen om er niet meer op te reageren. Het blijft een oneindige discussie waar wij toch niet uitkomen.

[Voor 6% gewijzigd door snefkens op 30-06-2020 16:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:13:
Misschien hebben ze de rechten van TLoU stiekem verkocht aan DC en heeft Zack Snyder op de regiseursstoel plaatsgenomen, kan iemand dat even controleren? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JipGemser
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:17:
[...]

spoiler:
Zelfs In Game of Thrones werd dit opgebouwd en niet zo plompverloren, zonder context iemand afgeschoten. Er was altijd wel een aanloop die je enigszins aan kon voelen en je kon het misschien niet leuk vinden, maar het voelde voor mij achteraf niet unfair (als een deus ex machina).
spoiler:
Dat was niet altijd zo. De dood van Eddard Stark zag je aankomen, maar bijvoorbeeld the Red Wedding kwam echt als een complete verrassing, ik denk voor iedereen. Toch was dat een van de vetste momenten voor mij in de serie. De kracht van GoT was dat ze durfde grote personages eruit te gooien, maar wat het eigenlijk nog meer was dat het heel plots kwam en je echt met een wtf moment zat, toch had het altijd een reden. Bij Joel was dit hetzelfde, op het begin ben je boos en snap je totaal niet waarom Joel out of the blue dood gemaakt werd, maar later in de game word alles duidelijk. Toen de game klaar was, begon ik er eigenlijk vrede mee te hebben dat Joel dood was, terwijl ik het nog steeds heel jammer vond en nog meer van zijn karakter ging houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

JipGemser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:22:
[...]

spoiler:
Dat was niet altijd zo. De dood van Eddard Stark zag je aankomen, maar bijvoorbeeld the Red Wedding kwam echt als een complete verrassing, ik denk voor iedereen. Toch was dat een van de vetste momenten voor mij in de serie. De kracht van GoT was dat ze durfde grote personages eruit te gooien, maar wat het eigenlijk nog meer was dat het heel plots kwam en je echt met een wtf moment zat, toch had het altijd een reden. Bij Joel was dit hetzelfde, op het begin ben je boos en snap je totaal niet waarom Joel out of the blue dood gemaakt werd, maar later in de game word alles duidelijk. Toen de game klaar was, begon ik er eigenlijk vrede mee te hebben dat Joel dood was, terwijl ik het nog steeds heel jammer vond en nog meer van zijn karakter ging houden.
spoiler:
Grappig, ik begrijp de verwijzing maar de masacre van de Red Wedding voelde ik wel aankomen, niet zo hard en hevig, maar het feit dat Rob zijn belofte niet was nagekomen, en met wie we te maken hadden, dat was wel aardig opgebouwd. Ik voelde me niet bekocht of verraden.

Met de dood van Joel is dat niet zo gerafineerd aangepakt. Maar goed, daar kunnen we over verschillen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JipGemser
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:26:
[...]

spoiler:
Grappig, ik begrijp de verwijzing maar de masacre van de Red Wedding voelde ik wel aankomen, niet zo hard en hevig, maar het feit dat Rob zijn belofte niet was nagekomen, en met wie we te maken hadden, dat was wel aardig opgebouwd. Ik voelde me niet bekocht of verraden.

Met de dood van Joel is dat niet zo gerafineerd aangepakt. Maar goed, daar kunnen we over verschillen.
spoiler:
Ah oke daar verschillen we dan in. Maar ik snap dat je dat gevoel had aan het begin, maar heb je achteraf, door middel van de flashbacks etc, nu wel vrede met het feit dat die dood is? Snap je de reden waarom dat gebeurd is?

• Q

Q

snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Doordat je aangeeft dat de schrijver zich mag schamen voor dit verhaal, geef je toch al aan dat iedereen die dit een tof verhaal vindt het niet snapt?
Daar heb je een terecht punt.
En maar dom is? Zo lees ik dit in iedergeval. Want ik snap deze zin echt niet.
Ik snap dat je het zo kunt opvatten. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb het gevoel dat mensen een stukje persoonlijke emotionele ontwikkeling missen als je een verhaal als dit een 10 geeft. Unfair misschien en een soort welles-nietes ad-hominem van mijn kant. Maar die gedachte bekruipt me wel.

Ik zie wel hoe dit zo terug gekaatst kan worden hoor :D
En bovendien: ik tref het niet want ik heb niet zoveel plezier beleefd aan het verhaal, de mensen die dit verhaal een 10 geven wel.
Op deze manier schrijf je toch precies ook mijn mening af of niet soms?
Dat klopt, maar ik heb er een onderbouwing bij, meer dan 'het is je smaak niet'.

[Voor 6% gewijzigd door Q op 30-06-2020 16:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 23:43
JipGemser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:30:
[...]

spoiler:
Ah oke daar verschillen we dan in. Maar ik snap dat je dat gevoel had aan het begin, maar heb je achteraf, door middel van de flashbacks etc, nu wel vrede met het feit dat die dood is? Snap je de reden waarom dat gebeurd is?
spoiler:
Voor mij komt Joel ook nog zo breed aan bod later in de game zowel in flashbacks als discussies dat de keuze ruim voldoende verantwoord is. Je kan het jammer vinden dat ie dood is maar het is wel duidelijk waarom.

Trouwens een lekker welles nietes topic geworden _/-\o_

• Q

Q

JipGemser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:30:
[...]

spoiler:
Tuurlijk is me helder waarom --> dat was nooit de discussie, maar dat is mijn punt: je had het bij GoT kunnen weten op het moment van het incident, bij TLOUII niet.

[Voor 6% gewijzigd door Q op 30-06-2020 16:41]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JipGemser
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Tuurlijk is me helder waarom --> dat was nooit de discussie, maar dat is mijn punt: je had het bij GoT kunnen weten op het moment van het incident, bij TLOUII niet.
spoiler:
Maar is dat zo slecht dan? Ik vind dat persoonlijk, en again hier verschillen we waarschijnlijk van mening, de kracht van de game. Je komt er later achter wat de reden is, sterker nog, je gaat het nog begrijpen ook en hier en daar medelijden hebben. Dat allemaal terwijl je nog steeds evenveel van de personage houd als voorheen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sluw
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Tuurlijk is me helder waarom, maar dat is mijn punt: je had het bij GoT kunnen weten, bij TLOUII niet.
spoiler:
Of je het van tevoren kon weten of niet maakt toch niet zo veel uit, in het complete verhaal is het overduidelijk waarom het is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan films als Memento, je ziet eerst de gebeurtenis en daarna ontdek je langzaam de motivaties.

Edit: stel je voor dat je alles al aan ziet komen, dat gebeurt alleen in Marvel films :9

[Voor 8% gewijzigd door Sluw op 30-06-2020 16:53]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Raem
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55:
[...]
Met 'op safe spelen' bedoel ik zoveel mogelijk spelers tevreden proberen te houden. De checkboxes afgaan wat deel 1 zo goed maakte. Ze hebben nu gekozen voor een hele andere richting en wisten bij voorbaat al dat dit veel mensen zou teleurstellen. Dat vind ik bewonderenswaardig. (je kunt het ook een domme keuze vinden, maar ik ga toch voor het eerste ;) )

Ik sta achter hetgeen wat ND heeft neergezet.
spoiler:
Ik heb tijdens het spelen met Abby wel sympathie opgebouwd voor haar en haar vrienden. Tijdens het stuk met de sniper vond ik het ook erg voor haar dat Manny doodgeschoten werd en ik voelde echt de behoefte om achter de sniper aan te gaan. Ik schrok toen ook dat het Tommy was en kwam in een enorme tweestrijd met 'oh shit, wat nu?'. Hetzelfde met het gevecht tussen Abby en Ellie, dat voelde echt niet goed. En ik vind het heel knap dat ND zo'n gevoel weet te creëren. Daarvoor was het nodig dat Joel aan het begin op gruwelijke wijze dood ging en dat Ellie daarvoor een wraakactie op ging zetten. Het voelde zo rechtvaardig wat ze deed, tot je met Abby gaat spelen.

Maar als je die sympathie niet opbouwt met Abby en je niet in die tweestrijd zit begrijp ik goed dat het tegenvalt en je liever andere ontwikkelingen van Ellie had willen zien.

En de checkboxes afgaan en op safe spelen bedoel ik niet negatief. Want als ze daarvoor hadden gekozen was het waarschijnlijk ook een dijk van een game geweest. Misschien wel beter zelfs, maar dat zullen we (helaas) nooit weten. :)

• LeanderHeirbaut
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:37
Raem schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Met 'op safe spelen' bedoel ik zoveel mogelijk spelers tevreden proberen te houden. De checkboxes afgaan wat deel 1 zo goed maakte. Ze hebben nu gekozen voor een hele andere richting en wisten bij voorbaat al dat dit veel mensen zou teleurstellen. Dat vind ik bewonderenswaardig. (je kunt het ook een domme keuze vinden, maar ik ga toch voor het eerste ;) )

Ik sta achter hetgeen wat ND heeft neergezet.
spoiler:
Ik heb tijdens het spelen met Abby wel sympathie opgebouwd voor haar en haar vrienden. Tijdens het stuk met de sniper vond ik het ook erg voor haar dat Manny doodgeschoten werd en ik voelde echt de behoefte om achter de sniper aan te gaan. Ik schrok toen ook dat het Tommy was en kwam in een enorme tweestrijd met 'oh shit, wat nu?'. Hetzelfde met het gevecht tussen Abby en Ellie, dat voelde echt niet goed. En ik vind het heel knap dat ND zo'n gevoel weet te creëren. Daarvoor was het nodig dat Joel aan het begin op gruwelijke wijze dood ging en dat Ellie daarvoor een wraakactie op ging zetten. Het voelde zo rechtvaardig wat ze deed, tot je met Abby gaat spelen.

Maar als je die sympathie niet opbouwt met Abby en je niet in die tweestrijd zit begrijp ik goed dat het tegenvalt en je liever andere ontwikkelingen van Ellie had willen zien.

En de checkboxes afgaan en op safe spelen bedoel ik niet negatief. Want als ze daarvoor hadden gekozen was het waarschijnlijk ook een dijk van een game geweest. Misschien wel beter zelfs, maar dat zullen we (helaas) nooit weten. :)
Dat had ik ook. Nouja, ik schrok niet. Maar stond wel even versteld.

spoiler:
Echter kan ik nog steeds geen sympathie voor Abby krijgen. Ik vond het gevecht tegen Ellie als Abby dan ook ontzettend kut om te doen. Ik kon er geen gevoel bij krijgen en wilde het gewoon niet.

• Q

Q

Sluw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:49:
spoiler:
Of je het van tevoren kon weten of niet maakt toch niet zo veel uit, in het complete verhaal is het overduidelijk waarom het is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan films als Memento, je ziet eerst de gebeurtenis en daarna ontdek je langzaam de motivaties.

Edit: stel je voor dat je alles al aan ziet komen, dat gebeurt alleen in Marvel films :9
Tja, ik snap dit voorbeeld niet zo goed.

spoiler:
Ik vind Memento geen goed voorbeeld, want in Memento wordt niet zomaar zonder context een kritisch hoofd-personage waar je een band / historie mee had, afgeschoten. Het is juist een soort who-dun-it ontdekkingstocht. Heel ander soort context.

Het gaat er mij zeker niet om dat films of games een fixed format moeten hebben en aan regels moeten voldoen.

- Het klopt voor mij niet dat een kritisch karakter waar je een band mee hebt al in het begin wordt opgeofferd op een goedkope manier als plot-device om een verhaal te starten. Ik voel 'm niet.

Maar misschien ben ik zelf niet zo emotioneel ontwikkeld, ik kan mijn eigen opmerkingen wel relativeren.

Acties:
  • +5Henk 'm!
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Daar heb je een terecht punt.

[...]

Ik snap dat je het zo kunt opvatten. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik heb het gevoel dat mensen een stukje persoonlijke emotionele ontwikkeling missen als je een verhaal als dit een 10 geeft. Unfair misschien en een soort welles-nietes ad-hominem van mijn kant. Maar die gedachte bekruipt me wel.

Ik zie wel hoe dit zo terug gekaatst kan worden hoor :D
En bovendien: ik tref het niet want ik heb niet zoveel plezier beleefd aan het verhaal, de mensen die dit verhaal een 10 geven wel.

[...]

Dat klopt, maar ik heb er een onderbouwing bij, meer dan 'het is je smaak niet'.
Het gaat vooral om je toon, je geeft aan dat je ex-amateur-film-enthousiast bent en dat de schrijver van dit verhaal zich mag schamen. Daarnaast geef je het volgende aan: ik heb het gevoel dat mensen een stukje persoonlijke emotionele ontwikkeling missen als je een verhaal als dit een 10 geeft

Ik vind dit pure arrogantie eerlijk gezegd. Want hierbij geef je aan dat jij het wel allemaal weet en dat de rest het verkeerd heeft omdat je een ex-amateur-film-enthousiast bent....

Daarnaast heb ik vaak genoeg onderbouwing gegeven waarom ik het wel een goede game vindt. Wellicht heb je dat gemist. Ik heb ook aangegeven waarom ik deel 1 minder vindt:

spoiler:
Deel 1 vond ik zelf een te simpel opgezet verhaal, waarbij je eigenlijk vanaf het begin wel wist waar het naar toe ging. Ik had na een uurtje of 2 spelen al precies door hoe het spel zou eindigen. Je kon direct al zien aankomen dat Joel een goede relatie zou opbouwen met Ellie en dat hij uiteindelijk haar weg zou trekken van de fireflies. Nou dat is precies ook hoe het uitkwam, als je dit van te voren al kan aanvoelen vind ik het een niet heel erg goed geschreven verhaal eerlijk gezegd. Daarnaast irriteerde ik mij mateloos aan de grapjes die tussendoor gemaakt worden tussen Ellie en Joel. Het is een kind van 14, die in een belangrijke levensfase zit qua karaktervorming. De wereld is door een pandemie verdeeld geraakt en dreigt alleen maar gevaar. Vervolgens moet je ongeveer de hele reis alleen maar grapjes maken? Dat gaat er bij mij niet helemaal in. Deel 2 is veel realistischer geschreven, vooral het verhaal van Abby sprak mij heel erg aan. Ik vond de opbouw erg goed gedaan. Je snap nu haar acties ook, wat zij heeft meegemaakt en waarom ze Joel heeft vermoord. Op het einde van het deel van Abby krijg je eigenlijk een beetje een hekel aan Ellie, zij heeft immers ook meerdere vrienden van Abby vermoord. Het is veel donkerder geschreven, met een aantal moorden die je niet zomaar verwacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!
LeanderHeirbaut schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:01:
[...]

spoiler:
Echter kan ik nog steeds geen sympathie voor Abby krijgen. Ik vond het gevecht tegen Ellie als Abby dan ook ontzettend kut om te doen. Ik kon er geen gevoel bij krijgen en wilde het gewoon niet.
Hier had ik dus precies het omgekeerde

spoiler:
Ik kreeg een hekel aan Ellie en ik snap waarom Abby dit heeft gedaan. Daarnaast heeft Joel in deel 1 Ellie gered. Daardoor zorgt hij er waarschijnlijk voor dat er geen medicijn ontwikkeld kan worden. Zou je de wereld redden door 1 iemand te laten gaan. Joel zou dit niet doen. Maar hierdoor heeft hij voor de wereld misschien wel een verkeerde beslissing gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:44
[...]

Zelfs van alle mensen die het niet eens zijn met de richting van het verhaal heb ik horen zeggen dat ze hoopten dat Ellie hetzelfde optimistische meisje is van deel 1. Wat volgens mij al helemaal niet klopt, want zelfs in deel 1 was Ellie helemaal niet optimistisch.

Wat ik wilde aantonen is dat mensen anderen verwijten van zaken die ze zelf ook doen en hier helemaal niet bewust van zijn. Enigszins doe je hetzelfde met bovenstaande, want ik heb nog geen reactie gezien van iemand die wilde dat Ellie een optimistisch meisje was in het tweede deel, maar ik kan ook wat gemist hebben.
Hier ben ik het volledig mee eens, alleen wat is op safe spelen?

spoiler:
Volgens mij is het nog niet eens het grootste probleem dat Joel dood gaat bij veel mensen, maar de manier waarop dat niet stroomt met alles wat er in het eerste deel gebeurd. Niets wijst erop waarom Joel en Tommy in een keer zo onvoorzichtig zijn. De wereld is nog steeds zo gewelddadig als voorheen en juist omdat Joel, maar ook Tommy vijanden hebben gemaakt in hun leven zouden ze veel voorzichtiger zijn.
Er waren veel meer scenario's te verzinnen die beter hadden gepast in het verhaal, die ook eer deden aan de eerste game. Zouden mensen dan tevreden zijn? Waarschijnlijk zijn er dan nog meer dan genoeg mensen die niet blij waren dat Joel dood ging, maar dan hadden ze wat anders moeten verzinnen waarom het niet klopt ;)
snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Hier had ik dus precies het omgekeerde

spoiler:
Ik kreeg een hekel aan Ellie en ik snap waarom Abby dit heeft gedaan. Daarnaast heeft Joel in deel 1 Ellie gered. Daardoor zorgt hij er waarschijnlijk voor dat er geen medicijn ontwikkeld kan worden. Zou je de wereld redden door 1 iemand te laten gaan. Joel zou dit niet doen. Maar hierdoor heeft hij voor de wereld misschien wel een verkeerde beslissing gemaakt.
spoiler:
De wereld heeft geen leiders meer en niets was zeker dat er een medicijn ontwikkeld zou kunnen worden. Ook al was er een medicijn ontwikkeld dan hadden de Fire-flies het middel dan in handen, wie zegt dat hun dit gedeeld hadden met andere mensen en niet op deze manier alle macht in de wereld willen krijgen?

De vader van Abby geeft ook telkens geen reactie wanneer Marlene vraagt of hij Abby zou kunnen opofferen om een medicijn te ontwikkelen. Maar wanneer Abby binnenkomt geeft ze er in een keer goedkeuring voor. Ook iets wat ik vreemd vindt, je verandert niet binnen 5 seconden van mening over iets wat zo zwaar weegt.

[Voor 20% gewijzigd door Andyk125 op 30-06-2020 17:19]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Q

Q

JipGemser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:44:
[...]

spoiler:
Maar is dat zo slecht dan? Ik vind dat persoonlijk, en again hier verschillen we waarschijnlijk van mening, de kracht van de game. Je komt er later achter wat de reden is, sterker nog, je gaat het nog begrijpen ook en hier en daar medelijden hebben. Dat allemaal terwijl je nog steeds evenveel van de personage houd als voorheen.
spoiler:
Tja, het wordt een soort van twee-kanten verhaal. Maar dat wordt zo grof en bot in je gezicht gedrukt.
Alle subtiliteit en rustige opbouw van een relatie tussen twee mensen in Deel I, dat stuk komt nergens terug in deel II.

En dan wordt Joel opgeofferd, om zo'n banaal (vind ik dan) punt te maken (onder andere), ik kan daar niets mee.

Ik bedoel, ik was pissed toen ik begreep wie Abby was: want ik begreep direct hoe dit spel zou eindigen en daarmee is ook een hoop mysterie weg. Het werd voor mij een invuloefening. Een hele lange.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sluw
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Tja, ik snap dit voorbeeld niet zo goed.

spoiler:
Ik vind Memento geen goed voorbeeld, want in Memento wordt niet zomaar zonder context een kritisch hoofd-personage waar je een band / historie mee had, afgeschoten. Het is juist een soort who-dun-it ontdekkingstocht. Heel ander soort context.

Het gaat er mij zeker niet om dat films of games een fixed format moeten hebben en aan regels moeten voldoen.

- Het klopt voor mij niet dat een kritisch karakter waar je een band mee hebt al in het begin wordt opgeofferd op een goedkope manier als plot-device om een verhaal te starten. Ik voel 'm niet.

Maar misschien ben ik zelf niet zo emotioneel ontwikkeld, ik kan mijn eigen opmerkingen wel relativeren.
Gaat ook niet om de inhoud maar dat het een verdedigbare en ook eerder toegepaste stijlkeuze is om een onverwachte gebeurtenis als startpunt te nemen en in de loop van het verhaal te ontrafelen. Dat zou ik niet goedkoop kunnen noemen, ik snap wel dat het met een geliefd karakter niet voor iedereen de meest geliefde keuze is.
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:21:
[...]

spoiler:
Tja, het wordt een soort van twee-kanten verhaal. Maar dat wordt zo grof en bot in je gezicht gedrukt.
Alle subtiliteit en rustige opbouw van een relatie tussen twee mensen in Deel I, dat stuk komt nergens terug in deel II.

En dan wordt Joel opgeofferd, om zo'n banaal (vind ik dan) punt te maken (onder andere), ik kan daar niets mee.

Ik bedoel, ik was pissed toen ik begreep wie Abby was: want ik begreep direct hoe dit spel zou eindigen en daarmee is ook een hoop mysterie weg. Het werd voor mij een invuloefening. Een hele lange.
spoiler:
Je weet wat de reis zal zijn maar niet hoe je er komt. Ook een mooie uit de filmwereld, simple story, complex characters.

Edit: en die relatie speelt toch nog best een grote rol, even snel uit m'n hoofd

spoiler:
In het begin gitaar leren flashback, museum flashback, met Tommy en Joel waar je o.a. snipen leert flashback, Ellie loopt weg flashback, bijna einde van de game flashback. Daarnaast krijg je een boel subtiele en mooie momenten terug met andere characters, zowel met Ellie als Abby

[Voor 34% gewijzigd door Sluw op 30-06-2020 17:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Q

Q

snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Het gaat vooral om je toon, je geeft aan dat je ex-amateur-film-enthousiast bent en dat de schrijver van dit verhaal zich mag schamen. Daarnaast geef je het volgende aan: ik heb het gevoel dat mensen een stukje persoonlijke emotionele ontwikkeling missen als je een verhaal als dit een 10 geeft

Ik vind dit pure arrogantie eerlijk gezegd. Want hierbij geef je aan dat jij het wel allemaal weet en dat de rest het verkeerd heeft omdat je een ex-amateur-film-enthousiast bent....

Daarnaast heb ik vaak genoeg onderbouwing gegeven waarom ik het wel een goede game vindt. Wellicht heb je dat gemist. Ik heb ook aangegeven waarom ik deel 1 minder vindt:
Fair enough, helemaal terecht je kritiek op wat ik schrijf, ik ga niet beweren dat ik op dit vlak redelijk ben.

spoiler:
Deel 1 vond ik zelf een te simpel opgezet verhaal, waarbij je eigenlijk vanaf het begin wel wist waar het naar toe ging. Ik had na een uurtje of 2 spelen al precies door hoe het spel zou eindigen. Je kon direct al zien aankomen dat Joel een goede relatie zou opbouwen met Ellie en dat hij uiteindelijk haar weg zou trekken van de fireflies.

Ik zag 'm niet aankomen en zeker niet de manier waarop dit is uitgewerkt. Dus +1 voor jou.

Nou dat is precies ook hoe het uitkwam, als je dit van te voren al kan aanvoelen vind ik het een niet heel erg goed geschreven verhaal eerlijk gezegd.

Ik vind het knap dat je voorspelde dat er die discrepantie in zat tussen Ellie vs de mensheid en het hele Utilitarianism verhaal wat er aan hangt. Ik zag dat zeker niet op die manier aankomen.

Ik had echt geen idee hoe dat verhaal met de fireflies zich zou gaan ontwikkelen.

Daarnaast irriteerde ik mij mateloos aan de grapjes die tussendoor gemaakt worden tussen Ellie en Joel. Het is een kind van 14, die in een belangrijke levensfase zit qua karaktervorming. De wereld is door een pandemie verdeeld geraakt en dreigt alleen maar gevaar. Vervolgens moet je ongeveer de hele reis alleen maar grapjes maken? Dat gaat er bij mij niet helemaal in.

Wow, ik val echt van mijn stoel dat mensen dat zo ervaren. :D

Ik bedoel: ook onder erbarmelijke omstandigheden toch nog lichtpuntjes vinden is typisch iets menselijks. En bovendien: Ellie weet niet beter, ze kent alleen deze wereld, zij ziet de wereld niet door onze ogen of die van Joel. Ze is geïnteresseerd en stelt vragen aan Joel over de oude wereld.

Deel 2 is veel realistischer geschreven, vooral het verhaal van Abby sprak mij heel erg aan. Ik vond de opbouw erg goed gedaan.

Dat snap ik dus niet.

Je snap nu haar acties ook, wat zij heeft meegemaakt en waarom ze Joel heeft vermoord. Op het einde van het deel van Abby krijg je eigenlijk een beetje een hekel aan Ellie, zij heeft immers ook meerdere vrienden van Abby vermoord. Het is veel donkerder geschreven, met een aantal moorden die je niet zomaar verwacht.

Ok, het werkt dus voor jou. Ik was eigelijk al klaar met het feit dat Ellie in dit verhaal zo'n bord-kartonnen personage wordt met zo'n beperkte focus op wraak en totaal geen verdere ontwikkeling.

Wat jij een realistisch verhaal noemt, noem ik zelf een totaal gebrek aan persoonlijke ontwikkeling van de personages, een gebrek aan ontwikkeling van relaties tussen personages. Alleen maar een aaneenrijging van en-toen-en-toen-en-toen gebeurtenissen.

Precies over datgene wat TLOU zo sterkt maakte, dat aspect mis ik totaal in TLOUII. Een Joel die Ellie in het begin niet eens erkend, maar langzaam in kleine stapjes naar haar toe groeit.

Zowel Joel als Ellie worden in TLOUII opgeofferd in alle opzichte om een oninteressant punt te maken. Of een punt te maken op een onsubtiele en oninteressante manier.

Al mijn opmerkingen ten spijt: ik vind deze feedback wel leuk / ik waardeer het want het dwingt mij om goed na te denken over wat ik werkelijk vind van dit spel en waar mijn kritiek ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Fair enough, helemaal terecht je kritiek op wat ik schrijf, ik ga niet beweren dat ik op dit vlak redelijk ben.

spoiler:
Deel 1 vond ik zelf een te simpel opgezet verhaal, waarbij je eigenlijk vanaf het begin wel wist waar het naar toe ging. Ik had na een uurtje of 2 spelen al precies door hoe het spel zou eindigen. Je kon direct al zien aankomen dat Joel een goede relatie zou opbouwen met Ellie en dat hij uiteindelijk haar weg zou trekken van de fireflies.

Ik zag 'm niet aankomen en zeker niet de manier waarop dit is uitgewerkt. Dus +1 voor jou.

Nou dat is precies ook hoe het uitkwam, als je dit van te voren al kan aanvoelen vind ik het een niet heel erg goed geschreven verhaal eerlijk gezegd.

Ik vind het knap dat je voorspelde dat er die discrepantie in zat tussen Ellie vs de mensheid en het hele Utilitarianism verhaal wat er aan hangt. Ik zag dat zeker niet op die manier aankomen.

Ik had echt geen idee hoe dat verhaal met de fireflies zich zou gaan ontwikkelen.

Daarnaast irriteerde ik mij mateloos aan de grapjes die tussendoor gemaakt worden tussen Ellie en Joel. Het is een kind van 14, die in een belangrijke levensfase zit qua karaktervorming. De wereld is door een pandemie verdeeld geraakt en dreigt alleen maar gevaar. Vervolgens moet je ongeveer de hele reis alleen maar grapjes maken? Dat gaat er bij mij niet helemaal in.

Ik bedoel: ook onder erbarmelijke omstandigheden toch nog lichtpuntjes vinden is typisch iets menselijks. En bovendien: Ellie weet niet beter, ze kent alleen deze wereld, zij ziet de wereld niet door onze ogen of die van Joel. Ze is geïnteresseerd en stelt vragen aan Joel over de oude wereld.

Deel 2 is veel realistischer geschreven, vooral het verhaal van Abby sprak mij heel erg aan. Ik vond de opbouw erg goed gedaan.

Dat snap ik dus niet.

Je snap nu haar acties ook, wat zij heeft meegemaakt en waarom ze Joel heeft vermoord. Op het einde van het deel van Abby krijg je eigenlijk een beetje een hekel aan Ellie, zij heeft immers ook meerdere vrienden van Abby vermoord. Het is veel donkerder geschreven, met een aantal moorden die je niet zomaar verwacht.

Ok, het werkt dus voor jou. Ik was eigelijk al klaar met het feit dat Ellie in dit verhaal zo'n bord-kartonnen personage wordt met zo'n beperkte focus op wraak en totaal geen verdere ontwikkeling.

Wat jij een realistisch verhaal noemt, noem ik zelf een totaal gebrek aan persoonlijke ontwikkeling van de personages, een gebrek aan ontwikkeling van relaties tussen personages. Alleen maar een aaneenrijging van en-toen-en-toen-en-toen gebeurtenissen.

Precies over datgene wat TLOU zo sterkt maakte, dat aspect mis ik totaal in TLOUII. Een Joel die Ellie in het begin niet eens erkend, maar langzaam in kleine stapjes naar haar toe groeit.

Zowel Joel als Ellie worden in TLOUII opgeofferd in alle opzichte om een oninteressant punt te maken. Of een punt te maken op een onsubtiele en oninteressante manier.

Al mijn opmerkingen ten spijt: ik vind deze feedback wel leuk / ik waardeer het want het dwingt mij om goed na te denken over wat ik werkelijk vind van dit spel en waar mijn kritiek ligt.
spoiler:
Om een beetje sympathie voor Ellie in deel 2 op te wekken. Ik zie het meer als een glijdende schaal, ze begint met wraakgevoelens en blinde haat, twijfelt daar later over en kan het uiteindelijk toch niet loslaten. Het gevoel van een doel hebben in deze troosteloze wereld, een vaccin ontwikkelen is haar ook ontnomen door Joel. Ze houdt van hem maar is ook heel kwaad op hem. Ze is deels gevormd door Joel die gewelddadige keuzes heeft gemaakt. Daarnaast zie je dat ze het heel moeilijk heeft om Dina achter te laten als ze toch weer achter Abby aan gaat, haat naar Abby door liefde voor Joel. En uiteindelijk zie je dat al die frustratie er uit komt en ze doorheeft dat al dat geweld weinig zin heeft en toch die laatste moord niet doet. In die laatste scene(s) en flashback zie je dan ook dat Joels keuze haar heeft gevormd en dat er voor mijn gevoel ook een soort vergeving is _/-\o_

• Q

Q

Sluw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:30:
[...]

Gaat ook niet om de inhoud maar dat het een verdedigbare en ook eerder toegepaste stijlkeuze is om een onverwachte gebeurtenis als startpunt te nemen en in de loop van het verhaal te ontrafelen. Dat zou ik niet goedkoop kunnen noemen, ik snap wel dat het met een geliefd karakter niet voor iedereen de meest geliefde keuze is.
spoiler:
Prima, maar als je een hoofd personage offert, dan verwacht ik wel een return-on-investment. En dat verhaal wat ontrafeld wordt daar lust deze hond hier geen brood van. Ik voel me bekocht.

Ik had misschien dat hele offer (ook hoe het personage van Ellie wordt opgeofferd) geaccepteerd als we daar een interessant / sterk verhaal voor terug hadden gekregen.

Maar nee, geen karakterontwikkeling, ik vind niet dat we er iets voor terug krijgen. Alleen maar open deuren die worden ingetrapt en platitudes.
spoiler:
Je weet wat de reis zal zijn maar niet hoe je er komt. Ook een mooie uit de filmwereld, simple story, complex characters.

spoiler:
Ik zie nergens enige complexiteit terug komen in de characters, dus ik was in je voorbeeld graag mee gegaan maar ik zie dus een simple story en simple characters. Ik zie geen enkele groei in een relatie of persoonlijke ontwikkeling

Jouw reactie:
spoiler:
In het begin gitaar leren flashback, museum flashback, met Tommy en Joel waar je o.a. snipen leert flashback, Ellie loopt weg flashback, bijna einde van de game flashback. Daarnaast krijg je een boel subtiele en mooie momenten terug met andere characters, zowel met Ellie als Abby

Mijn reactie:
spoiler:
Ik vond de flashbacks mooi en daar had ik soms nog het meeste mee. Maar dat was meer een bepaald sfeerbeeld, mooie maar losse momenten die soms wel iets vertellen, maar het is te weinig.

En de timing van de flashbacks voelde helemaal verkeerd. Ik heb moeite om voor mijzelf te bepalen waar het door komt, alle gebeurtenissen heb ik niet meer op volgorde in mijn hoofd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
LeanderHeirbaut schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:01:

spoiler:
spoiler:
Los van het feit dat ik al een hekel aan Abby en Manny had vanwege het voorval met Joel, werkte het voor mij ook niet, want je zit naar dode mensen te kijken. Immers als Ellie heb je ze kort daarvoor allemaal al vermoord. De manier waarop ze de twee hoofdstukken Ellie/Abby sequentieel in het spel, maar parellel in de tijd hebben laten lopen is voor mij een grote reden dat de hele opzet niet werkt. Een herordening had zoveel goed kunnen maken wat dat betreft.

Overigens was het voor mij direct duidelijk dat Tommy de sluipschutter was, dat kon toch niet anders?

[Voor 5% gewijzigd door Kwistnix op 30-06-2020 18:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
spoiler:
@Q Hier boven heb ik heel snel de ontwikkeling van Ellie neergezet. Dan ook even Abby om de dynamiek van de karakters in mijn ogen duidelijk te maken. Oppervlakkig vind ik ze namelijk zeker niet. Ik vind Abby zo goed omdat ze een soort Ellie is die net andere keuzes heeft gemaakt. Beide zijn ze een vader(figuur) verloren door de ander. Voor Ellie betekent dat dat ze wegzakt in het moeras van wraakgevoelens, een verlies dat ze niet kan verwerken, ze is in shock. Abby besluit dat ze gerechtigheid wil voor de moord op haar vader, die gerechtigheid krijgt ze ook en dan lijkt ze het achter zich te kunnen laten. Je ziet haar worstelen met goed en kwaad, de WLF doe dingen waar ze niet achter staat en ze vormt nieuwe banden met Yara en Lev. Dat past bij haar zoektocht naar het juiste in lijn met wat haar vader altijd deed (in tegenstelling tot Joel). Op het einde na veel verlies en afgestoten te zijn door haar oude groep wil Abby niet eens meer vechten en dwingt Ellie haar door haar nieuwe vrienden te bedreigen. Mooie is dat ik op het einde sympathie voor beide heb, ik wil dat ze beide winnen. Tuurlijk zijn Joel en Ellie te gek maar door er iets anders tegenover te zetten wint het verhaal voor mij aan diepgang, een soort aanvulling op elkaar. Wat als...

Acties:
  • +2Henk 'm!
Sluw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:14:
spoiler:
@Q Abby besluit dat ze gerechtigheid wil voor de moord op haar vader, die gerechtigheid krijgt ze ook en dan lijkt ze het achter zich te kunnen laten. Je ziet haar worstelen met goed en kwaad, de WLF doe dingen waar ze niet achter staat en ze vormt nieuwe banden met Yara en Lev. Dat past bij haar zoektocht naar het juiste in lijn met wat haar vader altijd deed (in tegenstelling tot Joel). Op het einde na veel verlies en afgestoten te zijn door haar oude groep wil Abby niet eens meer vechten en dwingt Ellie haar door haar nieuwe vrienden te bedreigen. Mooie is dat ik op het einde sympathie voor beide heb, ik wil dat ze beide winnen. Tuurlijk zijn Joel en Ellie te gek maar door er iets anders tegenover te zetten wint het verhaal voor mij aan diepgang, een soort aanvulling op elkaar. Wat als...
spoiler:
Abby was niet geïnteresseerd in gerechtigheid in mijn optiek, maar ook puur gedreven door wraak. Ze heeft Joel letterlijk doodgemarteld - 'stupid old man, you don't get to rush this'. En Abby was juist de Alpha wolf van de WLF, 'Isaac's top scar-killer', zoals Mel haar noemt en 'a piece of shit [..] you always have been'. Ze staat volgens mij pal achter wat de WLF al jaren doet. Dat ze door Yara en Lev de WLF de rug toekeert en zelfs leden vermoord, die ontwikkeling ging mij persoonlijk veel te snel om als realistisch te ervaren.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Q schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:43:
[...]

spoiler:

Dat snap ik dus niet.

Wat ik ook minder leuk vond in deel 1 was dat de opbouw van elk level eigenlijk hetzelfde was. Vuurgevecht met een aantal mensen, daarna puzzel. Daarna filmpje van het verhaal. Het werd heel eentonig, laddertje daar, drijvende pallet etc. Daarna weer een filmpje.

Het was heel geforceerd. Je moest ook iedereen dood maken voordat je verder kon. In deel 2 is dit minder geforceerd. Je kan ook vijanden veel meer ontwijken en je kan de wereld een stuk meer exploren dan bij deel 1

• Sluw
Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:26:
[...]

spoiler:
Abby was niet geïnteresseerd in gerechtigheid in mijn optiek, maar ook puur gedreven door wraak. En Abby was juist de Alpha wolf van de WLF, 'Isaac's top scar-killer', zoals Mel haar noemt en 'a piece of shit [..] you always have been'. Ze staat volgens mij pal achter wat de WLF al jaren doet. Dat ze door Yara en Lev de WLF de rug toe keert en zelfs leden vermoord, die ontwikkeling ging mij persoonlijk veel te snel om als realistisch te ervaren.
spoiler:
Game al gespeeld? Ja dat was ze maar op het eind van de game heeft ze een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Als ze uit was op wraak en zo hard was had ze Tommy en Ellie ook koud gemaakt. Als je de scene voor de tweede keer meemaakt vanuit Abby hoor je all dialoog, onder andere dat als ze dat zouden doen ze even slecht als Joel zouden zijn.

[Voor 15% gewijzigd door Sluw op 30-06-2020 18:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Sluw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:
spoiler:
Game al gespeeld? Ja dat was ze maar op het eind van de game heeft ze een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Als ze uit was op wraak en zo hard was had ze Tommy en Ellie ook koud gemaakt. Als je de scene voor de tweede keer meemaakt vanuit Abby hoor je all dialoog, onder andere dat als ze dat zouden doen ze even slecht als Joel zouden zijn.
Hah, nee nog steeds niet gespeeld, maar ik heb m'n aantekeningen :9
spoiler:
En ik snap wat je bedoeld, maar Owen was degene die Manny tegenhield, niet Abby, anders had 'ie ze zonder morren afgemaakt en Abby had het toegelaten.

• Q

Q

Reacties in-line.

spoiler:
Om een beetje sympathie voor Ellie in deel 2 op te wekken. Ik zie het meer als een glijdende schaal, ze begint met wraakgevoelens en blinde haat, twijfelt daar later over en kan het uiteindelijk toch niet loslaten.

Tja, dat kan een plot-device zijn, maar ik heb moeite om Ellie te zien als iemand die zo is, ook al heeft ze een serieus temperament.

Het gevoel van een doel hebben in deze troosteloze wereld, een vaccin ontwikkelen is haar ook ontnomen door Joel. Ze houdt van hem maar is ook heel kwaad op hem. Ze is deels gevormd door Joel die gewelddadige keuzes heeft gemaakt.

Dit vind ik een goed punt en een leuk onderwerp.

In een flashback verwijt ze Joel dat hij haar de betekenis van haar leven heeft ontnomen. De hele struggle uit Deel 1 was dus toch voor niets, ook al hoopte ze van wel.

Mijn reactie was meteen: dus zijn de levens van de andere mensen - omdat ze zich niet als jesus kunnen opofferen - dus betekenisloos / nutteloos? Ik vond dat een raar punt, maar misschien interpreteer ik dat verkeerd.

Ze is niet langer de redding van de mensheid, maar slechts een anoniem persoon, een uit duizenden. De jacht op Abby geeft je dan weer een doel. Dat is een terechte uitleg.

Maar zo wordt het niet in de game weergegeven, er is eigenlijk weinig tot geen aanleiding dat er zoveel meer diepte in haar motivatie zit zoals jij 'm schetst. Het is veel meer een recht-to-recht-aan heksenjacht op Abby, uiteindelijk.

Als je een meer abstracter punt wilt maken, dan vind ik dat je ook moeite moet doen om dat op een subtiele manier in de game te verwerken.

Maar het is een interessante manier om er naar te kijken.

Daarnaast zie je dat ze het heel moeilijk heeft om Dina achter te laten als ze toch weer achter Abby aan gaat, haat naar Abby door liefde voor Joel. En uiteindelijk zie je dat al die frustratie er uit komt en ze doorheeft dat al dat geweld weinig zin heeft en toch die laatste moord niet doet. In die laatste scene(s) en flashback zie je dan ook dat Joels keuze haar heeft gevormd en dat er voor mijn gevoel ook een soort vergeving is _/-\o_

Maar haar haat voor Abby is op dat moment in het verhaal zo ontzettend onterecht. Tot twee keer toe spaart Abby haar verdomme, ondanks dat alle kaarten op tafel liggen en notabene Ellie inmiddels Abby's hele vriendenkring om heeft gelegd, totaan een zwangere vrouw aan toe.

Haar laatste jacht op Abby voelt daardoor zo onredelijk voor mij. Ik kan er gewoon helemaal niets mee. De haat wordt een een-dimentionaal plot-vehikel om de game nog wat langer te rekken.

Ik snap dat het punt hier is dat ze moet ervaren dat ze moet loslaten en vergeven om verder te gaan. Maar dat wordt op zo'n ham-fisted, ongenuanceerde manier gedaan.

Want er moet ook nog even een punt gemaakt worden dat je door een eenzijdige focus op wraak en haat je alles verliest wat je lief hebt. Dus wordt Ellie als personage op een grove manier 'misbruikt' om een wat goedkoop, banaal punt te maken.

• Q

Q

Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:43:
[...]

spoiler:
En ik snap wat je bedoeld, maar Owen was degene die Manny tegenhield, niet Abby, anders had 'ie ze zonder morren afgemaakt en Abby had het toegelaten.
Wow, ik ga dat nog eens terug kijken, want dat versterkt mijn mening alleen maar. :)

spoiler:
Het is deels waar, maar ik krijg de indruk dat Abby hier toch uiteindelijk wel de lakens uitdeelt en Ellie en Tommy uiteindelijk spaart.

Maar uiteindelijk maakt het me niet zoveel uit eigenlijk.

[Voor 19% gewijzigd door Q op 30-06-2020 18:54]

• LeanderHeirbaut
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:37
Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:08:
[...]

spoiler:
Los van het feit dat ik al een hekel aan Abby en Manny had vanwege het voorval met Joel, werkte het voor mij ook niet, want je zit naar dode mensen te kijken. Immers als Ellie heb je ze kort daarvoor allemaal al vermoord. De manier waarop ze de twee hoofdstukken Ellie/Abby sequentieel in het spel, maar parellel in de tijd hebben laten lopen is voor mij een grote reden dat de hele opzet niet werkt. Een herordening had zoveel goed kunnen maken wat dat betreft.

Overigens was het voor mij direct duidelijk dat Tommy de sluipschutter was, dat kon toch niet anders?
spoiler:
Dat het Tommy was had ik niet door om dat ik behoorlijk pissed was dat het hele stuk niet ging zoals ik had gepland :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:43:
[...]

spoiler:
spoiler:
Owen zegt dat inderdaad als eerste terwijl Abby aan ze zijkant staat maar Abby zegt daarna dat het inderdaad genoeg is zo, ze grijpt in, dat er niet nog meer mensen dood hoeven.

• Q

Q

LeanderHeirbaut schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:54:

spoiler:
Dat het Tommy was had ik niet door om dat ik behoorlijk pissed was dat het hele stuk niet ging zoals ik had gepland :')
Ik dacht iets bekends te zien, maar het knopje ging niet om bij mij.

Sluw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:56:
spoiler:
Owen zegt dat inderdaad als eerste terwijl Abby aan ze zijkant staat maar Abby zegt daarna dat het inderdaad genoeg is zo, ze grijpt in, dat er niet nog meer mensen dood hoeven.
spoiler:
Zij hakt inderdaad de knoop door. Maar pas op het moment dat de leden van haar crew elkaar naar het leven gaan staan. Als Owen niet had ingegrepen was Ellie dood geweest, zoals ik het zie.

De hele scene deed mij erg denken aan die scene uit Saving Private Ryan, heb je die gezien en kan je die herinneren? De scene nadat Wade dood is gegaan na het bestormen van het machinegeweer en Upham (voice actor van Baldur in God of War btw :)) als geweten optreedt en voorkomt dat ze de Duitse gevangene executeren, terwijl Miller nog soort van in shock verkeerd en waarna de groep dan uiteenvalt en elkaar bedreigt, tot Miller ineens ingrijpt.

[Voor 5% gewijzigd door Kwistnix op 30-06-2020 19:09]

• Sluw
Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:02:
[...]

spoiler:
Zij hakt inderdaad de knoop door. Maar pas op het moment dat de leden van haar crew elkaar naar het leven gaan staan. Als Owen niet had ingegrepen was Ellie dood geweest, zoals ik het zie.

De hele scene deed mij erg denken aan die scene uit Saving Private Ryan, heb je die gezien en kan je die herinneren? De scene nadat Wade dood is gegaan na het bestormen van het machinegeweer en Upham (voice actor van Baldur in God of War btw :)) als geweten optreedt en voorkomt dat ze de Duitser executeren, terwijl Miller nog soort van in shock verkeerd.
spoiler:
Dat zou kunnen, dat weet ik niet, maar je ziet dat Abby het zelf niet wil en daar draait het voor haar character building om. Om duidelijk te krijgen wat voor iemand Abby is. EN tuurlijk heb ik Saving Private Ryan gezien, klassieker :9~ Upham houdt mensen tegen die de Duitsers willen executeren, Owen zegt wat Abby al denkt maar een ander deel van de groep niet.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Andyk125
snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:
[...]

Wat ik ook minder leuk vond in deel 1 was dat de opbouw van elk level eigenlijk hetzelfde was. Vuurgevecht met een aantal mensen, daarna puzzel. Daarna filmpje van het verhaal. Het werd heel eentonig, laddertje daar, drijvende pallet etc. Daarna weer een filmpje.

Het was heel geforceerd. Je moest ook iedereen dood maken voordat je verder kon. In deel 2 is dit minder geforceerd. Je kan ook vijanden veel meer ontwijken en je kan de wereld een stuk meer exploren dan bij deel 1
Wanneer heb je deel 1 voor laatst gespeeld? Ik heb de game paar maanden terug nog gespeeld en hoewel de game soms trage stukken had kan ik mij helemaal niet vinden dat de opbouw van elk level hetzelfde was. Ik kreeg juist echt het idee dat ik door hele stukken land aan het trekken was.

De puzzels waren juist een leuke afwisseling vond ik, maar soms wel eentonig. Maar vergeet ook niet dat de game 7 jaar geleden uit kwam en dat het veel lastiger was om een grote omgeving op het scherm te toveren. Daardoor voelde het soms wat lineair aan, maar de game deed het in bijna all opzichten beter als de concurrentie.

Weet je zeker dat je iedereen overal moest doodmaken voordat je verder kon, dit geldt sowieso niet voor de infected en volgens het volgende filmpje is dat bij meerdere vijanden zo. Let op voor mensen die TLOU 1 niet gespeeld hebben: YouTube: YouTube

Acties:
  • +6Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: juni 2001

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Ik vind het altijd leuk om topics mee te lezen over populaire games, maar dit topic is wel echt bizar. Het is niet bij te houden voor een normale lezer. En het meest bijzondere is dat het echt enkel over de opbouw en het verloop van het verhaal gaat en hoe mensen dat ervaren en hoe verknocht sommige mensen zijn geraakt aan de characters uit deel 1. Dat deel 1 zeker een meer dan goede storyline had voor een game is denk ik iedereen het wel over eens, maar het is in mijn optiek ook niet veel meer dan dat... Een goede storyline voor een prima game ervaring. Dat mensen zich sinds de release van deel 1 uit 2013 echter zo hebben vereenzelvigd met het lot van Ellie en Joël vind ik echt heel bijzonder om te zien en komt niet vaak voor volgens mij :)

Het is dan ook lastig om voor een gamer die gewoonweg een leuke game wil spelen een plek te vinden in dit topic om het over de gebruikelijke zaken te hebben, zoals gameplay, strategieën, setpieces etc. De discussie over het verhaal en de gevoelens daaromtrent overheersen daarentegen dit topic wel enorm, wat aan de ene kant op zich logisch is vanwege het polariserende karakter waar de developer zelf ook op heeft gehint.

Gewoon een mening uiteraard van iemand die enkel deel 1 heeft gespeeld en graag meeleest over ervaringen van mede tweakers. :)

Gamertag

Andyk125 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Wanneer heb je deel 1 voor laatst gespeeld? Ik heb de game paar maanden terug nog gespeeld en hoewel de game soms trage stukken had kan ik mij helemaal niet vinden dat de opbouw van elk level hetzelfde was. Ik kreeg juist echt het idee dat ik door hele stukken land aan het trekken was.

De puzzels waren juist een leuke afwisseling vond ik, maar soms wel eentonig. Maar vergeet ook niet dat de game 7 jaar geleden uit kwam en dat het veel lastiger was om een grote omgeving op het scherm te toveren. Daardoor voelde het soms wat lineair aan, maar de game deed het in bijna all opzichten beter als de concurrentie.

Weet je zeker dat je iedereen overal moest doodmaken voordat je verder kon, dit geldt sowieso niet voor de infected en volgens het volgende filmpje is dat bij meerdere vijanden zo. Let op voor mensen die TLOU 1 niet gespeeld hebben: YouTube: YouTube
Nadat ik deel 2 uitgespeeld had. Ben ik weer aan deel 1 begonnen. Ben er nu weer bijna doorheen. Nog steeds hetzelfde gevoel. Bij sommige delen kan je er wel langs met de infected. Maar ik heb het vooral over de shootouts met mensen.

Daarnaast ook al is de game 7 jaar oud, een open wereld kon toen ook prima. Kijk naar gta 5, die is ook op de ps3 in hetzelfde jaar uitgebracht. Dus dat argument gaat niet op. Naughty dog had gewoon altijd lineaire games, uncharted, jak and daxter etc. Heeft niks met de technologie te maken, maar meer met de keuzes die ze hebben gemaakt.

• Anton.net
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01:39
snefkens schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31:
[...]
Je moest zeker niet iedereen doden, er zijn een hoop scenes die je gewoon kan stealthen. Ja, op een paar momenten moet je iedereen vermoorden voor je verder kan, maar dat is in part 2 ook gewoon zo.

• Raem
Andyk125 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:17:
[...]
Dat hoeft inderdaad niet. Ik ben in deel 1 heel veel gedeeltes stealth doorgekomen zonder 1 vijand te doden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vestendrie
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 05-07 22:08
Alsof ik een belangrijk dossier aan het lezen ben over een top-secret operatie in de oorlog. Jemig, alles is zwart. Ik lees ook nog niets omdat ik pas 14 uur aan het spelen ben. Maar heb zo'n vermoeden dat een aantal mensen die hier actief zijn, het spel niet eens opgestart hebben.

Het is trouwens, naar mijn mening, nog steeds een topgame. Ben benieuwd hoe het straks verder gaat.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:13
Ontopic:
Ik ben nu op "het stukje".
Tot nu toe vind ik het een geweldig spel. Vooral vandaag terwijl het buiten regent heb ik heerlijk kunnen gamen.

Off topic:
Ik vind dit topic echt niet leuk om te lezen. Te veel lange spoilers en de sfeer in de spoilers vind ik niet tof.

In mijn ogen zijn er enkele die het verpesten voor mij. Persoonlijk vind ik het helemaal niet interessant waarom iemand deze game niet leuk vind. Ik vind hem wél leuk. En ik ben er klaar mee om hele lange berichten te lezen (pagina's lang) waarom iemand hem niet leuk vindt. Maak een eigen topic aan en ga daar samen klagen hoe het beter/anders had moeten zijn.
(ik ben me bewust dat ik nu ook schuldig ben aan de sfeervermindering. Mijn excuses. Maar ben gerust, dit is mijn laatste bericht in dit topic.)

Niet eerder op Tweakers mijzelf zo gefrustreerd in een topic...

Meer dan ik dacht...

• Sluw
uchiha tijntje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:49:
Ik vind het altijd leuk om topics mee te lezen over populaire games, maar dit topic is wel echt bizar. Het is niet bij te houden voor een normale lezer. En het meest bijzondere is dat het echt enkel over de opbouw en het verloop van het verhaal gaat en hoe mensen dat ervaren en hoe verknocht sommige mensen zijn geraakt aan de characters uit deel 1. Dat deel 1 zeker een meer dan goede storyline had voor een game is denk ik iedereen het wel over eens, maar het is in mijn optiek ook niet veel meer dan dat... Een goede storyline voor een prima game ervaring. Dat mensen zich sinds de release van deel 1 uit 2013 echter zo hebben vereenzelvigd met het lot van Ellie en Joël vind ik echt heel bijzonder om te zien en komt niet vaak voor volgens mij :)

Het is dan ook lastig om voor een gamer die gewoonweg een leuke game wil spelen een plek te vinden in dit topic om het over de gebruikelijke zaken te hebben, zoals gameplay, strategieën, setpieces etc. De discussie over het verhaal en de gevoelens daaromtrent overheersen daarentegen dit topic wel enorm, wat aan de ene kant op zich logisch is vanwege het polariserende karakter waar de developer zelf ook op heeft gehint.

Gewoon een mening uiteraard van iemand die enkel deel 1 heeft gespeeld en graag meeleest over ervaringen van mede tweakers. :)
Haha ja er zou bijna een verhaal discussie en een game topic moeten zijn. Zou t een stuk overzichtelijker maken.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Vestendrie
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 05-07 22:08
Het is wel erg bizar om te zien dat de tegenhangers van dit spel actiever bezig zijn met het uitten van hun mening dan de liefhebbers. Jammer wel, want dat doet de sfeer van dit topic niet ten goede. Wellicht over enkele dagen of weken als het gros het uit heeft gespeeld. Maar vermoed dat een klein deel het uit heeft gespeeld of het hele verhaal kent. Het spel is net tien dagen uit. Geef het even de tijd jongens, houd het alsjeblieft een beetje positief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

streamnl schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:17:
Ontopic:
Ik ben nu op "het stukje".
Tot nu toe vind ik het een geweldig spel. Vooral vandaag terwijl het buiten regent heb ik heerlijk kunnen gamen.

Off topic:
Ik vind dit topic echt niet leuk om te lezen. Te veel lange spoilers en de sfeer in de spoilers vind ik niet tof.

In mijn ogen zijn er enkele die het verpesten voor mij. Persoonlijk vind ik het helemaal niet interessant waarom iemand deze game niet leuk vind. Ik vind hem wél leuk. En ik ben er klaar mee om hele lange berichten te lezen (pagina's lang) waarom iemand hem niet leuk vindt. Maak een eigen topic aan en ga daar samen klagen hoe het beter/anders had moeten zijn.
(ik ben me bewust dat ik nu ook schuldig ben aan de sfeervermindering. Mijn excuses. Maar ben gerust, dit is mijn laatste bericht in dit topic.)

Niet eerder op Tweakers mijzelf zo gefrustreerd in een topic...
Je bent het niet verplicht te lezen allemaal he.

Ik kwam hier om een mening, volgens mij op een vrij respectabele manier, te geven over een game die mij dierbaar is, dat lijkt me prima in dit topic passen. Bijzonder dat sommige mensen daar niet tegen lijken te kunnen (wat wel weer in deze tijd past natuurlijk).

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zo the last of us deel 1 ook alweer doorlopen in 11 uur tijd op survival. Eerlijk gezegd was het een makkie hahaha. Binnenkort maar eens uitspelen op survival + en proberen alle collectables te halen.

Mijn mening staat nog steeds vast. Deel 2 is een heel stuk beter!

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07:42
Inmiddels alweer 39 uur en 41 minuten (volgens de timestamp op mijn laatste save) en poeh, het is nog steeds genieten! Echt enorm sfeervol en waar ik nu zit is het horror element een stuk sterker dan in deel 1.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 07:25

kazuka

Building Better Worlds

Vrijdag schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:03:
Inmiddels alweer 39 uur en 41 minuten (volgens de timestamp op mijn laatste save) en poeh, het is nog steeds genieten! Echt enorm sfeervol en waar ik nu zit is het horror element een stuk sterker dan in deel 1.
Dang, dan neem je er echt de tijd voor! Ik dacht dat ik er met mijn 30 uur al lang over deed :P

Nog zoiets, ik weet niet of anderen dit ook hebben: ik gebruik zelden de ren/sprint knop maar sjok liever door de omgeving.

Ten eerste vind ik het rennen te twitchy / gamey overkomen en voelt het wandelen natuurlijker maar nog belangrijker vind ik het leuk om alle omgevingen en ruimtes goed te bekijken omdat er zo gigantisch veel environmental storytelling in de game zit. Niet alleen van de notes die overal verspreid liggen maar puur de interieurs in huizen en afgetakelde buitenomgevingen vertellen vaak ook een verhaal van wat er in het verleden gebeurd is. Dat vind ik echt een van de sterkste punten van deze game.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
kazuka schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:23:
[...]

Dang, dan neem je er echt de tijd voor! Ik dacht dat ik er met mijn 30 uur al lang over deed :P

Nog zoiets, ik weet niet of anderen dit ook hebben: ik gebruik zelden de ren/sprint knop maar sjok liever door de omgeving.

Ten eerste vind ik het rennen te twitchy / gamey overkomen en voelt het wandelen natuurlijker maar nog belangrijker vind ik het leuk om alle omgevingen en ruimtes goed te bekijken omdat er zo gigantisch veel environmental storytelling in de game zit. Niet alleen van de notes die overal verspreid liggen maar puur de interieurs in huizen en afgetakelde buitenomgevingen vertellen vaak ook een verhaal van wat er in het verleden gebeurd is. Dat vind ik echt een van de sterkste punten van deze game.
Ik kam echt alles uit, ga meestal nogal zigzaggend door de gebieden heen en ben ook veel tijd kwijt in het gewoon een beetje ronddwalen en denken "wat nou als ik in deze situatie zou zitten, zou ik dat ene huisje daar nog eens ingaan?". En breng ook wel wat tijd door in de fotomode. Niet altijd met daverend succes, maar toch :P

Wat ik wel gaaf vind, is dat het niet zo gek ver in de toekomst is, slechts 19 jaar verder dan nu. Maar de epidemie is dan al jaren aan de gang, sinds 2013. Vind de omgeving er gaaf, met de natuur die weer terugkomt en de vervallen steden. En natuurlijk de kleine drama's die je terugleest door die notities.

Doet me af en toe denken aan de serie Life after people qua omgeving :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• SH-FR
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 04:12
Inmiddels alweer mijn tweede run doorlopen. (Tijd genoeg na mijn laatste tentamenweek 😛) De tweede run heeft me tot nieuwe inzichten gebracht met betrekking tot het verhaal. Waar ik het einde in de eerste run een beetje tegen vond vallen, heb ik tijdens de tweede run veel meer details kunnen oppikken en verklaringen voor de beslissingen van Ellie en Abby. Het einde werd daardoor vele malen sterker.

Ik ben nog steeds laaiend enthousiast over de game. De sfeer is gewoon geweldig, gevechten zijn uitdagend, graphics zijn fantastisch. Het verhaal viel de eerste keer al behoorlijk goed, de tweede keer zelfs nog beter. Dat sommigen het minder ligt, vind ik echter wel begrijpelijk. Echter heeft Naughty Dog hele gedurfde keuzes gemaakt en dat siert ze. De verhaallijn van Joel vond ik ook zeer goed uit te leggen ivm zijn keuzes in deel 1. De teamgeest tussen Ellie en Joel blijft tussendoor regelmatig aanwezig dmv ijzersterke scènes. De nieuwe karakters waren even wennen, maar waren voor mij uiteindelijk ook een groot succes. Het verhaal zit gewoon boordevol waardevolle boodschappen en ijzersterke momenten.

Voor mij nu even genoeg The Last of Us. Ik hoop dat iedereen die nog niet klaar is de aankomende tijd nog volop van de game kan genieten. Het is jammer dat Naughty Dog van sommige gamers de wind van voren krijgt, ik vond het fantastisch!

• ChrisLNFF
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 06-07 16:10
Uitgespeeld, en gelijk ook weer verkocht. Probeer wellicht nog wel een 2e run op de ps5.

Goede game hoor, net geen perfecte score doordat sommige levels net iets te langdradig zijn. Behoorlijk donker verhaal en gruwelijke gore. Grafisch perst het alles uit deze console, heel indrukwekkend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 06-07 19:39
Ik hoor helaas ook tot de mensen die deze game heeft ervaren als een teleurstelling. Ik heb hard geprobeerd er met een 'open mind' toch wat van te maken maar dat is jammerlijk niet gelukt. Over een paar maanden nog eens proberen om te kijken of ik er dan wel van kan genieten, met andere verwachtingen.

• Sluw
ChrisLNFF schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 07:22:
Uitgespeeld, en gelijk ook weer verkocht. Probeer wellicht nog wel een 2e run op de ps5.

Goede game hoor, net geen perfecte score doordat sommige levels net iets te langdradig zijn. Behoorlijk donker verhaal en gruwelijke gore. Grafisch perst het alles uit deze console, heel indrukwekkend.
Vind het ook knap wat ze hebben weten te doen met de ps4. Misschien wel nog toffer vind ik dat ze zoveel scenes met de hand interessant hebben proberen te maken met details en compositie. Heel veel lijkt uniek neergezet en gemaakt voor een bepaalde scene. Als je soms ergens uit een bepaalde doorgang komt zie je gewoon een scene zoals de concept art. Is ook makkelijker bij een lineaire game natuurlijk maar toch.
Sluw schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Vind het ook knap wat ze hebben weten te doen met de ps4. Misschien wel nog toffer vind ik dat ze zoveel scenes met de hand interessant hebben proberen te maken met details en compositie. Heel veel lijkt uniek neergezet en gemaakt voor een bepaalde scene. Als je soms ergens uit een bepaalde doorgang komt zie je gewoon een scene zoals de concept art. Is ook makkelijker bij een lineaire game natuurlijk maar toch.
Ik vind de reflecties ook heel tof gedaan. Van jezelf, maar ook van de omgevingen. Jarenlang heb ik games gezien zonder reflecties in spiegels, maar blijkbaar kan het dus wel gewoon.

Hebben mensen hier trouwens wel eens loot in auto's gevonden? In de accessibility trailer zag ik dat Elly een ruit stuk sloeg en er iets in lag, maar ik ben dit nog geen een keer tegengekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 06-07 12:09
Zo klaar!!!
Wat een spel.

Grafisch: 9
Audio: 10
Gameplay: 10
Verhaal: 7.5

Heb hem op survivor gespeeld, maar dat was makkelijker dan ik dacht.
In deel 1 nog wel eens zonder supplies gezeten, maar dat heb ik hier niet één keer meegemaakt.

[Voor 53% gewijzigd door loonatick78 op 01-07-2020 09:20]

• thur
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07:29
bram1984 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Hebben mensen hier trouwens wel eens loot in auto's gevonden? In de accessibility trailer zag ik dat Elly een ruit stuk sloeg en er iets in lag, maar ik ben dit nog geen een keer tegengekomen.
Als minimaal 2 keer. De laatste keer waren collectables. Ben ruim 25 uur bezig :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raem
Vrijdag schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 00:47:
[...]
Wat ik wel gaaf vind, is dat het niet zo gek ver in de toekomst is, slechts 19 jaar verder dan nu. Maar de epidemie is dan al jaren aan de gang, sinds 2013. Vind de omgeving er gaaf, met de natuur die weer terugkomt en de vervallen steden. En natuurlijk de kleine drama's die je terugleest door die notities.
En het goede nieuws is dat we nu weten dat de Vita minimaal tot die tijd mee moet kunnen gaan!

• Navuri
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06-07 15:09
Blijkbaar contact Sony reviewers die niet zo positief zijn over de game:

https://www.polygon.com/2...leak-sony-ps4-playstation

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jori040
  • Registratie: september 2015
TIP:Daran Worya: Ceck het op Gamekings.

Deze gast heeft aan de game gewerkt.

Samsung UE43KS7500 | Xbox One X | PS4 Pro | Switch

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vrijdag
Raem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:31:
[...]

En het goede nieuws is dat we nu weten dat de Vita minimaal tot die tijd mee moet kunnen gaan!
Nou, ik blijf daar ver vandaan. Dat ding wordt je dood :{

• Sluw
Navuri schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:04:

Dat is inderdaad best triest, ze vragen om er nog eens over na te denken wat natuurlijk super onprofessioneel is. Verder lees ik geen hele rare dingen, reviewer van Polygon: “I was happy to unpack a bit of my reasoning, however, and received a perfectly cordial message in response”.

• Raem
Navuri schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:04:

Prima toch om de discussie aan te gaan met reviewers? Zo lang ze niet verwachten dat een review herschreven wordt lijkt mij er niks aan de hand. Op basis van het artikel lijkt het erop dat het ook een normaal, professioneel gesprek is geweest.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
spoiler:
Was het hier ook al bekend dat je door goed te luisteren de kluizen open krijgt? Je hoort een andere klik als je de juiste combinatie hebt.

Ik heb gisteren tijdens mijn New Game+ van LOU2 voor de lol even RE2 opgestart. Jeetje... Dat is toch echt andere koek qua horror! Toen snel weer terug naar Ellie <3

Acties:
  • +1Henk 'm!
larrylaffer schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:30:
Ik hoor helaas ook tot de mensen die deze game heeft ervaren als een teleurstelling. Ik heb hard geprobeerd er met een 'open mind' toch wat van te maken maar dat is jammerlijk niet gelukt. Over een paar maanden nog eens proberen om te kijken of ik er dan wel van kan genieten, met andere verwachtingen.
Geprobeerd maar niet gelukt, had je al voorkennis i.v.m. leaks? Wat was voor jou het grootste struikelblok en wat vond je juist wel goed aan 't spel? Puur uit interesse hoor :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 06-07 10:45
spoiler:
Ik vond TLOU2 een geweldig spel. De atmosfeer, de graphics, de gameplay waren subliem.

Ik vond het grotendeels een sterk verhaal. Toen ik eergisteren het uit had gespeeld zat ik echt voor me uit te staren met een gevoel dat ik iets heftigs had meegemaakt. Ik voelde het trauma van Ellie, haar verlies, en alles wat er was gebeurd hakte op me in.

Ik denk dat Naughty Dog een fout heeft gemaakt met Abby. Ik denk dat de scene waarin ze Joel vermoordt te veel neigde naar een eentonige 'villain' actie.Ik denk dat de manier waarop ze hem vermoordde niet goed was. Als ze had geschreeuwd om Ellie en/of Tommy uit de ruimte te halen, of hem simpelweg met een kogel had vermoord en kil was weggelopen, was de heftige reactie die veel mensen hadden over haar karakter iets minder geweest. Het was dan voor mensen aannemelijker geweest dat Abby niet simpelweg een slechterik was.

Ik snap dat het draaide om een perspectief creëren, en om de blik van Ellie er op te werpen, maar ik denk dat dat te veel kostte aan de algemene beleving die de spelers kreeg door deze scéne. Joel vermoorden was één ding, maar ik denk dat we eerder een idee moesten krijgen van de andere kant van Abby, zelfs als Ellie dat niet kreeg.

Ik denk dat voor de wens om zo immersive mogelijk te zijn, en de wens om niet te vaak van perspectief te wisselen, veel spelers zich niet konden inleven in Abby's perspectief.

Achteraf snap ik heel goed wat er gedaan werd, zoals de scene's in het ziekenhuis en het aquarium waar je ziet wat Ellie allemaal kapot heeft gemaakt. Maar omdat je als speler zo hard in de anti-Abby mindset bent gestopt (zelfs de scene waar je wisselt van perspectief is anti-Abby als het maar kan!) is die wisseling zo moeilijk om te maken dat je als speler afgekeerd wordt.

Als laatste vond ik het jammer dat we niet een perspectief van Abby hadden nadat ze gevangen was genomen. Ik denk dat we het kamp hadden moeten zijn uit het perspectief van iemand die daar was gevangen genomen, om nog eens na te drukken waarom Abby niet wilde vechten met Ellie. Daar had ik graag nog kort wat van willen zien - nu voelde het weer puur als Ellie's perspectief.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +2Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 06-07 19:39
Kwistnix schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Geprobeerd maar niet gelukt, had je al voorkennis i.v.m. leaks? Wat was voor jou het grootste struikelblok en wat vond je juist wel goed aan 't spel? Puur uit interesse hoor :)
Ik ging bewust zonder enige voorkennis het spel in. Je kan me bijna ambassadeur van deel 1 noemen want ik heb daar jaren lang iedereen de kop gek over gemaakt. Echter in deel 2 had ik constant het gevoel dat iets me door de strot werd geduwd waar ik geen zin in had om me mee te conformeren. Er bloeide niets en ik kon geen interesse opbrengen voor nieuwe mensen en relaties. Daarnaast voelde de gameplay verouderd en beperkt. Grafisch/technisch uiteraard prachtig, maar het totaal liet me met een bittere smaak achter.

• Sluw
bram1984 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Ik vind de reflecties ook heel tof gedaan. Van jezelf, maar ook van de omgevingen. Jarenlang heb ik games gezien zonder reflecties in spiegels, maar blijkbaar kan het dus wel gewoon.

Ja ben het wel tegengekomen maar niet heel veel, wat er voor zorgde dat ik alle auto's af ging. Beetje frustrerend dat je dan bijna niets terug krijgt. Maar hey, post apocalyptische leeggeloote wereld he ;)

Vond de environmental kluispuzzels trouwens erg leuk gedaan, vaak ook met een klein achtergrond verhaaltje via briefjes ofzo. Sommige waren erg makkelijk, anderen toch een tijdje lopen zoeken en puzzelen. Wilde uiteraard de eerste run niets op internet opzoeken, maar heb ze allemaal gevonden zag ik later.

• Sluw
ExNomenDei schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:16:
spoiler:
Ik vond TLOU2 een geweldig spel. De atmosfeer, de graphics, de gameplay waren subliem.

Ik vond het grotendeels een sterk verhaal. Toen ik eergisteren het uit had gespeeld zat ik echt voor me uit te staren met een gevoel dat ik iets heftigs had meegemaakt. Ik voelde het trauma van Ellie, haar verlies, en alles wat er was gebeurd hakte op me in.

Ik denk dat Naughty Dog een fout heeft gemaakt met Abby. Ik denk dat de scene waarin ze Joel vermoordt te veel neigde naar een eentonige 'villain' actie.Ik denk dat de manier waarop ze hem vermoordde niet goed was. Als ze had geschreeuwd om Ellie en/of Tommy uit de ruimte te halen, of hem simpelweg met een kogel had vermoord en kil was weggelopen, was de heftige reactie die veel mensen hadden over haar karakter iets minder geweest. Het was dan voor mensen aannemelijker geweest dat Abby niet simpelweg een slechterik was.

Ik snap dat het draaide om een perspectief creëren, en om de blik van Ellie er op te werpen, maar ik denk dat dat te veel kostte aan de algemene beleving die de spelers kreeg door deze scéne. Joel vermoorden was één ding, maar ik denk dat we eerder een idee moesten krijgen van de andere kant van Abby, zelfs als Ellie dat niet kreeg.

Ik denk dat voor de wens om zo immersive mogelijk te zijn, en de wens om niet te vaak van perspectief te wisselen, veel spelers zich niet konden inleven in Abby's perspectief.

Achteraf snap ik heel goed wat er gedaan werd, zoals de scene's in het ziekenhuis en het aquarium waar je ziet wat Ellie allemaal kapot heeft gemaakt. Maar omdat je als speler zo hard in de anti-Abby mindset bent gestopt (zelfs de scene waar je wisselt van perspectief is anti-Abby als het maar kan!) is die wisseling zo moeilijk om te maken dat je als speler afgekeerd wordt.

Als laatste vond ik het jammer dat we niet een perspectief van Abby hadden nadat ze gevangen was genomen. Ik denk dat we het kamp hadden moeten zijn uit het perspectief van iemand die daar was gevangen genomen, om nog eens na te drukken waarom Abby niet wilde vechten met Ellie. Daar had ik graag nog kort wat van willen zien - nu voelde het weer puur als Ellie's perspectief.
spoiler:
Ik denk dat het ook gewoon heel persoonlijk is of je het kan vergeven of leuk vind om vanuit Ellies tegenstander te spelen. Ik kon me er na de intro van Abby met haar vader al overheen zetten en vond het een heel leuk stuk om te spelen. Ik denk persoonlijk dat het moeilijker zou zijn als je vaker van perspectief zou wisselen omdat je dan elke keer toch voor Ellie zou zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
ExNomenDei schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:16:
spoiler:
spoiler:
Ik miste dit ook.
Ik vond de vechtscene in het water bij de 2 boten niet passend, Ellie werd daar echt de 'villian' en ik hoopte dat Abby niet dood ging.

De nieuwe 'main menu' achtergrond (Catalina Casino in Santa Calina) laat zien dat Abby en Lez zijn aangekomen bij de Fireflies.

[Voor 4% gewijzigd door Ike. op 01-07-2020 12:30]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05:53

-SaveMe-

-klik-

Ik zit denk ik in de tweede helft van de game en ik ben helemaal uit de game gehaald doordat ik nu ineens
spoiler:
met Abby moet spelen. En ook weer skills moet upgraden vanaf nul. Ik heb niks met Abby, was net zo lekker bezig met Ellie, lekkere stealth build en dan dit, bleeeergh, ineens geen zin meer door te spelen ...

En die opgelegde shootouts terwijl ik juist voor stealth ga vind ik ook maar niks ...

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FMS
  • Niet online
-SaveMe- schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:27:
Ik zit denk ik in de tweede helft van de game en ik ben helemaal uit de game gehaald doordat ik nu ineens
spoiler:
met Abby moet spelen. En ook weer skills moet upgraden vanaf nul. Ik heb niks met Abby, was net zo lekker bezig met Ellie, lekkere stealth build en dan dit, bleeeergh, ineens geen zin meer door te spelen ...

En die opgelegde shootouts terwijl ik juist voor stealth ga vind ik ook maar niks ...
spoiler:
Zet door! Mijn ervaring was aanvankelijk ook dat Abby mij gestolen kon worden, maar uiteindelijk ben ik ook van haar verhaal gaan houden. Ze heeft diepgang. Voor mij ook een nieuwe ervaring om als een nogal mannelijke vrouw te spelen. Erg boeiend. De twee karakters maken samen het verhaal compleet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ok, ben benieuwd.
spoiler:
En mannelijk is ze zeker, jesus wat een bonkig gespierd lijf

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:09

Phydomir

Dennis

-SaveMe- schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:36:
Ok, ben benieuwd.
spoiler:
spoiler:
Ook dat wordtstraks duidelijk. Zo als al gezegd, zet door. De eerste twee uur met Abby vond ik vreselijk en heb ik op het punt gestaan om te stoppen. Het wordt beter en als ik er achteraf over nadenk dan vind ik de 2e helft van de game zelfs beter dan de eerste

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Jullie hebben me overtuigd... Hopelijk denk ik er straks ook zo over ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Kwistnix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:26:
[...]

spoiler:
Abby was niet geïnteresseerd in gerechtigheid in mijn optiek, maar ook puur gedreven door wraak. Ze heeft Joel letterlijk doodgemarteld - 'stupid old man, you don't get to rush this'. En Abby was juist de Alpha wolf van de WLF, 'Isaac's top scar-killer', zoals Mel haar noemt en 'a piece of shit [..] you always have been'. Ze staat volgens mij pal achter wat de WLF al jaren doet. Dat ze door Yara en Lev de WLF de rug toekeert en zelfs leden vermoord, die ontwikkeling ging mij persoonlijk veel te snel om als realistisch te ervaren.
spoiler:
Ze keerde de WLF niet uit haar eigen de rug toe. Ze begaf zich al op glad ijs door, tegen de wil van Isaac in, op zoek te gaan naar Owen. Vervolgens staat ze in het krijt bij Lev en Yara die haar leven gered hebben en wil ze ook iets terug doen voor hen.

Door een vervelende loop van omstandigheden komt ze op het island van de Scars oog in oog met Isaac die Lev wil vermoorden en Abby een laatste keer "vriendelijk" vraagt om opzij te gaan (de hele ongehoorzaamheid zou hij na de aanval wel gaan afhandelen). Op dat moment schiet Yara Isaac dood en is het leven van Abby binnen de WLF ook voorbij. Op dat moment heeft ze enkel nog haar vrienden (denkt ze, echter zijn die op dat moment al vermoord door Ellie en Tommy). Door iedereen binnen WLF wordt ze gezien als de grote verrader die Isaac heeft laten vermoorden.

Zij is pas WLF leden gaan vermoorden, nadat ze haar probeerden te vermoorden.

In mijn optiek een zeer geloofwaardig gebeuren, waarbij heel mooi naar voren komt dat door 1 verkeerde keuze en compleet leven verwoest kan worden.

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Q

Q

MazeWing schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:25:
[...]

spoiler:
In mijn optiek een zeer geloofwaardig gebeuren, waarbij heel mooi naar voren komt dat door 1 verkeerde keuze en compleet leven verwoest kan worden.
spoiler:
Ik vind het wel aardig om te zien hoe het zelfde verhaal zo verschillend wordt opgevat door mensen. Het kern probleem is niet eens of het geloofwaardig is of niet (alhoewel dat ook sterk meespeelt) maar het wordt ook zo geforceerd verteld, en je ziet het van mijlen af aankomen.

Dat hele aspect van het verhaal hoe Abby een vijand wordt van alle partijen, is in mijn ogen zo gekunsteld, onsubtiel en grof - in your face - opgezet. Om een heel banaal punt te maken.

En dan dat lev zijn moeder wil redden en zijn gewonde en pas geopereerde zus in de steek laat: volstrekt ongeloofwaardig wat mij betreft, zeker als er op is gehamerd dat hun moeder transseksualiteit niet zal accepteren en hun zal proberen te vermoorden.

Het resultaat is voorspelbaarder dan de opkomst van de zon. Dan wordt zus-lief nog even voor het shock-effect afgeschoten (waarbij de impact natuurlijk even lekker is opgepompt door jou eerst 3 uur medische spulletjes te laten ophalen, voor helemaal niets dus).

Het voelt allemaal zo geforceerd aan elkaar geknoopt, zusje die weer isaac neerschiet, het gaat gewoon helemaal nergens meer over wat mij betreft.

En nergens enige vorm van karakterontwikkeling. Alleen maar en-toen-en-toen. Abby verandert in de game niet. Ellie verwatert tot een belachelijke karikatuur.

De personages worden misbruikt om een soort banale boodschap over te brengen. Soms kun je een (vergelijkbaar of beter) punt maken door juist in de relatie en de ontwikkeling van je personages te investeren. Door het allemaal veel kleiner te houden.

Alles in TLOUII moet letterlijk in je gezicht gedrukt worden, alsof je niet slim genoeg bent voor een iets subtieler verhaal. :o

Maar goed, dat vind ik dan. :)

• Q

Q

-SaveMe- schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:36:
Ok, ben benieuwd.
spoiler:
Ik ben niet zo positief over PART II maar ik wil wel aangeven dat ik positief ben over hoe vrouwen, transgenders en homoseksualiteit voorkomen in de game. Deze game doorstaat de Bechdel test zoals ik dat zie.

loonatick78 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:17:
Zo klaar!!!
Wat een spel.

Grafisch: 9
Audio: 10
Gameplay: 10
Verhaal: 7.5

Heb hem op survivor gespeeld, maar dat was makkelijker dan ik dacht.
In deel 1 nog wel eens zonder supplies gezeten, maar dat heb ik hier niet één keer meegemaakt.
Ik had hem op hard gespeeld en vond hem ook te makkelijk. Jammer dat survival dus ook best makkelijk is. Overigens heb ik gisteren deel 1 weer voltooid op survival en die vond ik ook niet moeilijk... Bij deel 1 had je nog Grounded boven survival zitten. Hopelijk voegen ze dat nog later toe.

• Navuri
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 06-07 15:09
Q schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Ik ben niet zo positief over PART II maar ik wil wel aangeven dat ik positief ben over hoe vrouwen, transgenders en homoseksualiteit voorkomen in de game. Deze game doorstaat de Bechdel test zoals ik dat zie.
Semi-off topic:
Nooit van deze test gehoord, maar dan zou Lord of the Rings ook niet aan die testvoorwaarden voldoen aangezien er bij mijn weten in heel LOTR geen 2 vrouwen met elkaar praten.

#laatzedermaarnietachterkomen :9

Acties:
  • +1Henk 'm!
MazeWing schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:25:
spoiler:
Ze keerde de WLF niet uit haar eigen de rug toe. Ze begaf zich al op glad ijs door, tegen de wil van Isaac in, op zoek te gaan naar Owen. Vervolgens staat ze in het krijt bij Lev en Yara die haar leven gered hebben en wil ze ook iets terug doen voor hen.

Door een vervelende loop van omstandigheden komt ze op het island van de Scars oog in oog met Isaac die Lev wil vermoorden en Abby een laatste keer "vriendelijk" vraagt om opzij te gaan (de hele ongehoorzaamheid zou hij na de aanval wel gaan afhandelen). Op dat moment schiet Yara Isaac dood en is het leven van Abby binnen de WLF ook voorbij. Op dat moment heeft ze enkel nog haar vrienden (denkt ze, echter zijn die op dat moment al vermoord door Ellie en Tommy). Door iedereen binnen WLF wordt ze gezien als de grote verrader die Isaac heeft laten vermoorden.

Zij is pas WLF leden gaan vermoorden, nadat ze haar probeerden te vermoorden.

spoiler:
Je moet kunnen geloven dat Abby, met haar historie van dienst bij de WLF, achter de rug van de WLF om zou gaan. Voor een vriend en love-interest, ok plausibel. Om twee onbekenden te helpen die afkomstig zijn uit een vijandige factie (ook al zijn ze daar door verstoten), nadat ze daar ineens een nachtmerrie over heeft? Dat sluit niet aan bij wat we van haar weten, IMO. Waar komt die compassie voor Yara en Lev ineens vandaan? Het voelt voor mij als een geforceerd of minstens overhaast plotpunt, waar onvoldoende opbouw of relevante historie aan vooraf gaat.
Navuri schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:52:
Semi-off topic:
Nooit van deze test gehoord, maar dan zou Lord of the Rings ook niet aan die testvoorwaarden voldoen aangezien er bij mijn weten in heel LOTR geen 2 vrouwen met elkaar praten.
Of Reservoir Dogs, of Saving Private Ryan, of Ronin, of The Road, of The Thing, of ...
Hecht zelf totaal geen waarde aan dit soort dingen :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 06-07 10:45
Kwistnix schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:57:
[...]

spoiler:
Je moet kunnen geloven dat Abby, met haar historie van dienst bij de WLF, achter de rug van de WLF om zou gaan. Voor een vriend en love-interest, ok plausibel. Om twee onbekenden te helpen die afkomstig zijn uit een vijandige factie (ook al zijn ze daar door verstoten), nadat ze daar ineens een nachtmerrie over heeft? Dat sluit niet aan bij wat we van haar weten, IMO. Waar komt die compassie voor Yara en Lev ineens vandaan? Het voelt voor mij als een geforceerd of minstens overhaast plotpunt, waar onvoldoende opbouw of relevante historie aan vooraf gaat.
spoiler:
Ik denk dat dit langzaam werd opgewekt in de stukken waarin Owen praat over zijn ervaringen en wensen voor de toekomst. Owen's woorden over de oude man die hij zag die niet meer probeerde terug te vechten herinnerde haar er denk ik aan wat er gebeurd was. En sowieso hadden ze haar leven gered, wat voor Abby natuurlijk gigantisch is.

Abby was al tegen de wensen van Isaac in aan het gaan vanwege haar liefde voor Owen. Ze zag daarin al de problemen bij de WLF, maar ik denk dat ze op dat moment nog niet zozeer tegen de WLF was, maar meer om een soort 'schuld' op te lossen die ze voelde voor de twee.

Ik heb al eerder geschreven over wat ik denk dat er mis ging met de Abby kant van het verhaal, en ik denk dat dit er een deel van is - een goed idee wat net niet helemaal goed uitgevoerd was.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
ExNomenDei schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:22:
[...]

spoiler:
Ik denk dat dit langzaam werd opgewekt in de stukken waarin Owen praat over zijn ervaringen en wensen voor de toekomst. Owen's woorden over de oude man die hij zag die niet meer probeerde terug te vechten herinnerde haar er denk ik aan wat er gebeurd was. En sowieso hadden ze haar leven gered, wat voor Abby natuurlijk gigantisch is.

Abby was al tegen de wensen van Isaac in aan het gaan vanwege haar liefde voor Owen. Ze zag daarin al de problemen bij de WLF, maar ik denk dat ze op dat moment nog niet zozeer tegen de WLF was, maar meer om een soort 'schuld' op te lossen die ze voelde voor de twee.

Ik heb al eerder geschreven over wat ik denk dat er mis ging met de Abby kant van het verhaal, en ik denk dat dit er een deel van is - een goed idee wat net niet helemaal goed uitgevoerd was.
spoiler:
Ik denk ook dat bij het gros van de personen in de wereld die door ND geschapen is, het vaak “kiezen tussen de minst kwade” is. Om te overleven moet je je wel ergens bij aansluiten. En als je dit eenmaal gedaan hebt is er eigenlijk geen weg meer terug of is er geen waardig alternatief.

WLF is alles behalve het braafste jongetje van de klas, dit blijkt ook aan de vele notes die je ziet toen ze in oorlog met FEDRA waren; een aantal notes gaven al aan dat men niet echt vond dat zij zoveel beter waren als WLF. Daarnaast is WLF behoorlijk agressief richting buitenstaanders; alles om hun “maatschappij” te verdedigen.

Abby vond de WLF ook niet alles, zeker niet vergeleken met de Fire Flies, echter waren er geen alternatieven. Met hoge uitzondering liet WLF ex-fire flies toe....

Dat ze in eerste aanleg niet met Owen mee wilde naar Santa Barbara, was meer vanwege Mel en het onbekende. Wat als er niets zou zijn en heel die Fire Flies daar op niets gebaseerd zouden zijn? Even vrolijk terug naar WLF is dan ook geen optie meer en overleven met een zeer kleine groep is ook zo’n beetje het slechtste uitgangspunt.

WLF was dus voor Abby “beter dan niets” en door bepaalde keuzes werkte ze zich dieper en dieper in de nesten met als hoogtepunt die confrontatie waar Isaac doodgeschoten werd.

Ik vond het erg makkelijk om dit alles af te schilderen als “te snel” of “ongeloofwaardig”. Hoe zou jij omgaan met de mensen die je leven hebben gered? Abby had een schuldgevoel dat ze Yara en Lev in die stacaravan zo achterliet en is teruggegaan. Iets wat in mijn optiek heel geloofwaardig is en echt een typisch effect van “schuldgevoel” is. De keuzes die daar op volgen zijn eigenlijk logische vervolgen...

Wat betreft Lev die teruggaat in de hoop z’n moeder te overtuigen: we weten natuurlijk niet wat zijn relatie met zijn moeder is. Daarnaast is loyaliteit iets heel raars. Dit zie je ook in het dagelijks leven waarbij compleet onlogische keuzes gemaakt worden, zonder ook maar even je verstand te gebruiken, enkel vanwege “loyaliteit”. Zie het als de vrouw die ondanks dat ze slachtoffer is van huiselijk geweld toch besluit bij haar man te blijven of mensen die in een relatie toch voor hun ouders kiezen, terwijl ze die feitelijk maar een paar keer per jaar zien.

In mijn optiek dus allemaal erg geloofwaardig en voor game-begrippen uitmuntend geschreven en gebracht!

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz)

• Andyk125
MazeWing schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:15:
[...]
spoiler:
Ik vond het erg makkelijk om dit alles af te schilderen als “te snel” of “ongeloofwaardig”. Hoe zou jij omgaan met de mensen die je leven hebben gered? Abby had een schuldgevoel dat ze Yara en Lev in die stacaravan zo achterliet en is teruggegaan. Iets wat in mijn optiek heel geloofwaardig is en echt een typisch effect van “schuldgevoel” is. De keuzes die daar op volgen zijn eigenlijk logische vervolgen...

In mijn optiek dus allemaal erg geloofwaardig en voor game-begrippen uitmuntend geschreven en gebracht!
spoiler:
Hoe zou jij omgaan met de mensen die je leven hebben gered? Daar bedoel je toch niet daadwerkelijk Abby mee? Want we weten ook op wat voor brute wijze ze Joel uiteindelijk vermoord heeft, terwijl Joel ook haar leven heeft gered. Als er dan nog enige vorm van empathie in Abby zit dan had ze dit niet gedaan of op een meer humane manier.

Dus bij de ene persoon heeft ze blijkbaar wel het vermogen om zich in te leven, maar bij iemand die haar leven red maar ook haar vader gedood heeft (en ik zeg gedood, want uiteindelijk stond de vader van Abby ook met een mes Joel te bedreigen om Ellie mee te nemen) heeft ze dat niet of zie je ook geen enkel conflict? In mijn optiek is dit niet bepaald geloofwaardig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:09

Phydomir

Dennis

Andyk125 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:45:
[...]

spoiler:
Hoe zou jij omgaan met de mensen die je leven hebben gered? Daar bedoel je toch niet daadwerkelijk Abby mee? Want we weten ook op wat voor brute wijze ze Joel uiteindelijk vermoord heeft, terwijl Joel ook haar leven heeft gered. Als er dan nog enige vorm van empathie in Abby zit dan had ze dit niet gedaan of op een meer humane manier.

Dus bij de ene persoon heeft ze blijkbaar wel het vermogen om zich in te leven, maar bij iemand die haar leven red maar ook haar vader gedood heeft (en ik zeg gedood, want uiteindelijk stond de vader van Abby ook met een mes Joel te bedreigen om Ellie mee te nemen) heeft ze dat niet of zie je ook geen enkel conflict? In mijn optiek is dit niet bepaald geloofwaardig.
spoiler:
Er zit nogal een verschil in eindelijk die man te pakken krijgen die jouw vader heeft vermoord. Eindelijk wraak kunnen nemen. Iets waar je al 4 jaar dag en nacht mee bezig bent en een onschuldig kind wat jouw leven redt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andyk125
Phydomir schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:51:
[...]

spoiler:
Er zit nogal een verschil in eindelijk die man te pakken krijgen die jouw vader heeft vermoord. Eindelijk wraak kunnen nemen. Iets waar je al 4 jaar dag en nacht mee bezig bent en een onschuldig kind wat jouw leven redt.
spoiler:
Dat ben ik met je eens, maar je ziet totaal geen enige vorm van twijfel of interne strijd. En dat vindt je wel realistisch? Sorry maar als jij je leven hebt te danken aan iemand die je vader vermoord hebt dan zul je vast nog enige vorm van twijfel hebben, of in ieder geval zo humaan zijn dat je de dood iets minder gruwelijk maakt.
Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True