Net geen 21 uur. En niet alleen om kritiek te kunnen onderbouwen, maar om te kijken of er nog iets van te maken valt, voor mijn gevoel. En nee, dat is niet een verhaal zoals ik het had willen zien, maar slechts één van de oneindige mogelijkheden om
spoiler:Joel als centraal karakter in het verhaal te houden en mogelijk een waardige dood te geven i.p.v. de travestie die TLoU2 er van heeft gemaakt. Want daar gaat het mij om.
Ik zou de B.J. uit New Order en en New Colossus niet per se één dimensionaal noemen, maar nee ik ben ze niet aan het vergelijken. Maar ik zie een parallel in hoe ze zijn karakter voor mij hebben verpest in New Colossus en hoe ze dat in TLoU2 met Ellie hebben gedaan.
Zolang er nog steeds een boel mensen (dierbaren) geïnfecteerd worden is een medicijn nog steeds iets waar erg naar uitgekeken wordt. Het opnieuw opbouwen van de mensheid gaat niet echt zolang er geen medicijn is. De dreiging op een uitbraak blijft namelijk bestaan.
Ellie had dit medicijn mogelijk kunnen zijn. En op die manier echt een betekenis gehad hebben. Een boel families, vrienden, etc. - uiteraard compleet onbekend voor haar - zouden niet uit elkaar gerukt worden, onder Ellie haar leven gaf voor het medicijn.
Dat hele medicijn was voor mij maar een kapstok voor een veel interessanter verhaal in deel 1 en een behoorlijk onrealistisch uitgangspunt. Ten eerste is het erg onwaarschijnlijk dat er überhaupt een medicijn ontwikkeld zou kunnen worden, maar zelfs dan. Er is geen overheid meer, geen infrastructuur, hoe zou massa productie kunnen werken, hoe ga je het verspreiden? De mensheid is volledig vervallen in tribale groepen die elkaar al uitmoorden om voedsel, voorraden en ideologie. Een werkend medicijn in die wereld is een ultiem machtsmiddel. Zodra het bestaan bekend zou zijn, zou iedere groep het willen hebben, de controle er over willen hebben en elkaar er voor uitmoorden. Nee, daar is in de context van de wereld van TLoU echt niet goed over nagedacht naar mijn mening. En dat niemand het daar überhaupt over heeft of dat Ellie probeert uit te leggen is een gemiste kans.
Daarnaast zal iedereen die in zo’n “maatschappij” moet opgroeien, nooit een vrolijk zonnestraaltje worden. Je zal een verbitterd, haast gewetenloos figuur worden. Want het leven kan zo voorbij zijn. Is het niet door een infectie (uitkaard jezelf uitgezonderd) dan wel door een andere mens...
Je draaft wat te ver door met mijn opmerking over zonnestraaltje of je hebt mij verkeerd begrepen. Ellie was in deel 1 ook al serieus en grimmig, maar ze had in ieder geval nog een persoonlijkheid. Die er op bepaalde moment uitkwam en de nodige verlichting bracht. Grappige opmerkingen en interacties (met Bill bijv.), de verschillende 'pun books', het feit dat ze dingen uit de 'oude' wereld niet begreep, om maar wat te noemen. In TLoU2 is haar hele persoonlijkheid weggevaagd, los van hoe het al dan niet binnen
dat verhaal zou passen, vind ik haar veel minder interessant en wekt het zelfs irritatie op.
Joel is als haar vader en is misschien wel de belangrijkste persoon in haar leven.
spoiler:En als die dood gaat, dan wil je wraak en vergeet je haast gemakshalve maar even alle problemen die er onderling waren...
Ja, hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar ik snap je punt niet helemaal.
Je hoeft mij niet te geloven hoor, maar toch is het zo.
[
Voor 11% gewijzigd door
Kwistnix op 28-06-2020 13:11
]