Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Nogmaals: je hebt het spel niet gespeeld. Als je het spel hebt gespeeld vindt niemand het erg dat je een discussie houdt over het verhaal. Nu heb je alleen maar filmpjes op YouTube gezien.
En waarom kan iemand niet discussiëren over het verhaal als je niet gespeeld hebt? Sorry maar dit is gewoon een hele domme opmerking en slaat gewoon nergens op.

Als mensen playthroughs kijken op YouTube of Twitch hebben ze EXACT dezelfde beelden gezien als iemand die het zelf heeft gespeeld. We hebben het hier over het verhaal en niet andere zaken van de game. Maar ook grafisch kun je zien hoe de game er uit ziet. Alleen hoe de game speelt kun je niet over mee praten, dat ben ik met je eens. Voor de rest is het gewoon onzin wat je zegt en wil je mensen gewoon het zwijgen opleggen. Erg netjes, en dat alleen omdat je er zelf niet over wilt praten..

[ Voor 6% gewijzigd door Andyk125 op 26-06-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Dit kan je toch ook onderzoeken door gewoon mee te lezen in het forum? Als mensen de positieve dingen met elkaar delen, dan weet je precies waarom diegene het wel leuk vinden. Dat lijkt mij toch beter dan elke keer een discussie aangaan?

Je vraagt hoe kan het zijn dat de mainstream reviews zo enorm positief zijn, terwijl de gebruikerservaringen voor een groot deel een andere realiteit schetsen? Nou daar heb ik wel een antwoord op, deels omdat er een uur nadat het spel uit was enorme review bombing werd gedaan op metacritic. Hoe kan je een oordeel hebben een uur na release? Nu zie je dus ook dat er enorm veel positieve reviews zijn. Dus het gemiddelde cijfer is omhoog gegaan, zie: https://www.metacritic.co...f-us-part-ii/user-reviews (Was onder de 3,5. is inmiddels gestegen naar een 4,5. Dit lage cijfer komt nog steeds door die review bombing)

Ook een mooi voorbeeld is bol.com, een uur na de release stond deze op 2 sterren van de 5. Nu zie je dat de review bombers gestopt zijn en dat de meeste recente reviews gewoon positief zijn en daardoor nu op een gemiddelde van 3.8 zit: https://www.bol.com/nl/p/...qCZMvA.1_4.5.ProductTitle

Professionele websites zoals tweakers.net kijken er heel anders naar, die kijken hoe het verhaal opbouwt. gameplay etc. En die vallen niet over 1 punt waar het verhaal heen gaat. Die kijken er gewoon heel anders naar. Daarom zie je ook op imdb zoveel verschil tussen het cijfer van gebruikers en de professionele reviewers (metacritic). Deze reviews zijn zeker waardevol, want die kijken naar de inhoud van de game.
Yup, een indruk krijgen van hoe men het ervaart kan je zeker opdoen door gewoon mee te lezen, maar als het dan opvalt dat er geem ruimte is voor kritiek, dan wordt het snel minder waardevol. Maar begrip cultiveer je door dingen te bespreken en een oprechte poging te doen om naar elkaar te luisteren. Ik ga ook niet iedere keer de discussie aan, maar ik zie mij wel genoodzaakt te reageren als iemand mij quote en voor de zoveelste keer aanvalt op het feit dat ik het spel niet gespeeld heb en mij daarmee gelijk buiten spel zet.
De metacritic score is overigens volslagen belachelijk. Een hele hoop mensen geven het spel een 0 uit pure frustratie of redenen waar ik niet eens over ga speculeren en dat slaat nergens op. Aan de andere kant zijn er ook genoeg kritiekloze 10 scores die nergens op slaan en niet kritisch onderbouwd worden. En dat versterkt elkaar omdat men gaat lopen wedijveren. En de terechte kritiek gaat roemloos ten onder. Er zijn daarbij alleen maar verliezers.

Overigens heb je naar mijn mening een iets te rooskleurig beeld van 'professionele reviewers'. Ten eerste zijn het ook maar individuen met een mening. Ten tweede zijn het niet zelden 'journalisten' die game reviews er bij doen omdat het zo lekker laagdrempelig is en niet per se doorgewinterde gamers met jaren ervaring en vergelijkingsmateriaal om op terug te vallen. En ook niet onbelangrijk, ze schrijven voor commerciële organisaties die een belang hebben bij het behouden van toegang binnen de industrie, als het aankomt op review kopiën en nieuws. Die belangen lijken soms in de weg te zitten. Ik ben daarom veel meer geïnteresseerd in onafhankelijke Youtubers, die welliswaar ook een commercieel belang hebben, omdat ze views moeten genereren. Echter, er zijn er zeker die dat bereiken met kwalitatief en diepgaand materiaal, zonder in clickbait te vervallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kwistnix op 26-06-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Andyk125 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:41:
[...]

Nou dan kunnen alle reviews in de prullenbak en hoeven we vanaf dit moment nergens meer reviews van te maken. Ook niet van hardware of andere zaken, want je weet het pas als je het zelf gebruikt. De mening van anderen is niet interessant en je mag er alleen maar over mee praten als je de producten hebt of gebruikt 8)7

Bij deze kan Tweakers en alle leden stoppen met het maken van reviews!
Mijn laatste reactie hierover met jou. Want ik heb het idee ik je toch niet kan overtuigen.

Alle reacties en reviews geven iemand anders zijn (of haar) mening.Elk mens is anders en elk mens ervaart prikkels op zijn/haar manier.

En in geval van hardware, dat kan je met harde cijfers weergeven.
Een (persoonlijke) ervaring/mening over iets... dat moet je toch echt zelf ervaren.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Andyk125 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:00:
[...]

En waarom kan iemand niet discussiëren over het verhaal als je niet gespeeld hebt? Sorry maar dit is gewoon een hele domme opmerking en slaat gewoon nergens op.

Als mensen playthroughs kijken op YouTube of Twitch hebben ze EXACT dezelfde beelden gezien als iemand die het zelf heeft gespeeld. We hebben het hier over het verhaal en niet andere zaken van de game. Maar ook grafisch kun je zien hoe de game er uit ziet. Alleen hoe de game speelt kun je niet over mee praten, dat ben ik met je eens. Voor de rest is het gewoon onzin wat je zegt en wil je mensen gewoon het zwijgen opleggen. Erg netjes, en dat alleen omdat je er zelf niet over wilt praten..
Je mist nogal het punt van een game, als je het op Youtube kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwevolger schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:16:
Ligt heel erg aan de game en hoe het op Youtube gepresenteerd wordt. Voor games die gericht zijn op het vertellen van een verhaal, zoals TLoU, Telltale games of die van Quantic Dream haal je er meer dan genoeg uit, als je interesse puur naar het verhaal uitgaat. Goed voorbeeld in het geval van TLoU2 is de playthrough van MKIceAndFire (logischerwijs: niet bekijken of comments lezen als je niet gespoiled wil worden):

YouTube: THE LAST OF US 2 Gameplay Walkthrough Part 1 FULL GAME [1080p HD PS4...

Hij gaat op z'n gemak in ~21 uur door het spel, zonder irritant commentaar of andere reacties. Puur gameplay. Als dit volgens jou geen goede indruk van TLoU2 geeft, dan ben ik erg benieuwd naar jouw argumenten.
streamnl schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:07:
Mijn laatste reactie hierover met jou. Want ik heb het idee ik je toch niet kan overtuigen.
Maar iemand overtuigen is sowieso zeldzaam en zou niet het primaire doel van deelname aan een discussie moeten zijn. Het is waardevol, omdat je gedwongen wordt over een onderwerp na te denken, je argumenten op een rijtje te zetten en leert die zorgvuldig te formuleren. Wie weet levert het nog waardevolle nieuwe inzichten op ook. Als je het puur doet voor de winst en afhaakt, omdat je vind dat er geen winst te behalen is, dan doe je jezelf volgens mij tekort. Niet dat ik meta-discussie wil starten over de waarde van discussie, overigens :P

[ Voor 33% gewijzigd door Kwistnix op 26-06-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
streamnl schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:07:
[...]

Alle reacties en reviews geven iemand anders zijn (of haar) mening.Elk mens is anders en elk mens ervaart prikkels op zijn/haar manier.

En in geval van hardware, dat kan je met harde cijfers weergeven.
Een (persoonlijke) ervaring/mening over iets... dat moet je toch echt zelf ervaren.
Het begin van je opmerking vindt ik zeer onvolwassen en overdreven, alsof er een ruzie tussen ons is en je een discussie wilt winnen. Je hoeft ook niet meteen iemand een andere mening te geven hoor.

Maar je spruitjes opmerking slaat de plank volledig mis en is helemaal geen goede vergelijking.

Hardware kun je met cijfers aantonen en weergeven? Ik heb laatst voor het eerste een mechanisch toetsenbord gekocht. Heel veel gelezen en reviews bekeken. Maar je weet pas wat bij je past als je het hebt uitgeprobeerd. Dus ook die vergelijking van je gaat ook niet op.
Als je bovenstaande nu bedoelt over de gameplay dan ben ik het helemaal met je eens, want dat kun je enkel en alleen beoordelen als je de game zelf speelt.
Nieuwevolger schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:16:
[...]

Bedankt, en dat ben ik ook met je eens! Maar je mist ook het punt wat ik met mijn opmerkingen maak. En dat is dat iemand uitstekend het verhaal van een game kan beoordelen zonder de game zelf te spelen. Vooral als iemand de playthoughs op Youtube of Twitch heeft bekeken.

Het meest grappige is nog dat iedereen aannames maakt alsof ik de hele game al heb bekeken. Ik heb hier paar reacties geplaatst in dit topic, waarvan ik bij de eerste al aangegeven heb dat mensen die zich negatief uitlaten over de game meteen in een hoekje worden gedrukt of niet welkom zijn. En de hele afgelopen discussie laat alleen maar zien dat ik daar ook nog eens gelijk in had. Blijkbaar staan mensen niet eens open voor een discussie en beslissen bepaalde personen of je wel of niet een bepaalde opmerking mag plaatsen.

Voor de mensen die hun mening en review geven, bedankt! Want daar kwam ik voor in dit topic. En wat mij betreft lekker overal over discussiëren over deze game of je het nu gespeeld hebt of je hebt iemand anders de game zien spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwevolger
@Kwistnix @Andyk125
spoiler:
Ten eerste zijn erin de game minstens vijf gameplay naar cutscene overgangen, die veel meer impact hebben, wanneer jezelf de game speelt. Zoals de scenes waar je iemand zijn keel dicht knijpt. Daarnaast zijn er zoveel geprezen moderne films, die om de ervaring gaan en niet het verhaal, ik noem 1917, dunkirk en the revanent. Ik denk dat games veel eerder aansluiten op dit soort films, het gaat om de experience die je doorlopen hebt, hiervoor moet je de game zelf gespeeld hebben. Ten slot is er geen één game, op de eerste tlou miscchien na, die zo'n ervaring kan bieden met zoveel emoties aanwezig, die je op het eind van de game aan het denken zet. Ten slot schrijven mensen het verhaal af, doordat Joel wordt gedood en je als abby speelt, terwijl het in mijn ogen het beste verhaal is wat ik ooit in een game ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
Nieuwevolger schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:59:
@Kwistnix @Andyk125
spoiler:
Ten eerste zijn erin de game minstens vijf gameplay naar cutscene overgangen, die veel meer impact hebben, wanneer jezelf de game speelt. Zoals de scenes waar je iemand zijn keel dicht knijpt. Daarnaast zijn er zoveel geprezen moderne films, die om de ervaring gaan en niet het verhaal, ik noem 1917, dunkirk en the revanent. Ik denk dat games veel eerder aansluiten op dit soort films, het gaat om de experience die je doorlopen hebt, hiervoor moet je de game zelf gespeeld hebben. Ten slot is er geen één game, op de eerste tlou miscchien na, die zo'n ervaring kan bieden met zoveel emoties aanwezig, die je op het eind van de game aan het denken zet. Ten slot schrijven mensen het verhaal af, doordat Joel wordt gedood en je als abby speelt, terwijl het in mijn ogen het beste verhaal is wat ik ooit in een game ervaren.
Waarom zet je deze opmerking in spoiler tags, er wordt niets verklapt toch? En anders zet alleen even die ene zin in spoiler tags. Nu durven mensen je reactie niet te lezen omdat je misschien iets verklapt.

Wat je aangeeft is heel persoonlijk, de een heeft een veel beter inlevingsvermogen dan een ander. Uiteindelijk doet dit niets af aan het verhaal, die blijft namelijk hetzelfde. De emotie die je beleeft is misschien anders als je speelt, maar dit zal ook voor iedereen anders zijn en staat ook helemaal niet ter discussie of wordt over gepraat. Er wordt gedaan of iemand niet zijn/haar mening kan geven over het verhaal als men de game niet gespeeld heeft. Wat gewoon de grootste onzin is.

Uiteindelijk mis je ook het punt wat ik wil maken en dat is dat iemand prima kan praten over het verhaal van de game zonder dat men deze gespeeld heeft. We hebben het hier niet over de emoties die men beleefd heeft tijdens het spelen of over andere zaken. Het verhaal is en blijft wat het is.

De verdeeldheid van de game is er nu eenmaal, ook al laten we al die domme onzin reviews weg en die paar mensen die klagen over de geaardheid van Ellie of andere character. De een kan zich goed met Abby identificeren en anderen niet. Ik zeg ook nergens dat het verhaal slecht is of iets dergelijks. Ik had persoonlijk graag gezien dat men een andere richting had gekozen, maar dit zegt niet dat ik de game uiteindelijk nooit ga spelen of dat ik het een slechte game vindt. Maar blijkbaar zijn bepaalde personen direct zo vooringenomen dat ze hun eigen conclusies trekken. Exact datgene waar ze mensen die negatief praten over de game van willen betichten doen ze zelf maar zien dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iets wat mij trouwens enorm stoort in deel 2 is:
spoiler:
De persoonlijkheid van Ellie. In deel 1 was zij juist af en toe het lichtzinnige zonnestraaltje. In deel 2 is het van meet af aan allemaal nors, reacties die kort af zijn. Geen humor, bijvoorbeeld wanneer ze een winkel met Halloween artikelen tegenkomen.

Dina: 'Some of this stuff is funny looking'
Ellie: 'I'm not a fan'
En klaar.

Dat was een perfecte mogelijkheid geweest om even terug te pakken naar Left Behind en wat humor te introduceren, maar nee. Dat Ellie's hoofd er niet naar staat op dat moment is natuurlijk helemaal consistent, maar Dina had een poging kunnen doen - die krijgt sowieso maar weinig diepgang vind ik. En dit is nog vrij in het begin van het spel, haar persoonlijkheid wordt alleen maar donkerder. Ik kan begrijpen dat sommige mensen meer met Abby hebben dan met Ellie op een gegeven moment, ze hebben haar karakter volledig om zeep geholpen IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:13
Ik dacht..
Ok ik ga ff kijken in TLOU 2 topic, damn, alleen maar gezeik en zwarte vlakken.
Voorlopig kom ik niet meer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Zwolle
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 10:59
Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:43:
Iets wat mij trouwens enorm stoort in deel 2 is:
spoiler:
De persoonlijkheid van Ellie. In deel 1 was zij juist af en toe het lichtzinnige zonnestraaltje. In deel 2 is het van meet af aan allemaal nors, reacties die kort af zijn. Geen humor, bijvoorbeeld wanneer ze een winkel met Halloween artikelen tegenkomen.

Dina: 'Some of this stuff is funny looking'
Ellie: 'I'm not a fan'
En klaar.

Dat was een perfecte mogelijkheid geweest om even terug te pakken naar Left Behind en wat humor te introduceren, maar nee. Dat Ellie's hoofd er niet naar staat op dat moment is natuurlijk helemaal consistent, maar Dina had een poging kunnen doen - die krijgt sowieso maar weinig diepgang vind ik. En dit is nog vrij in het begin van het spel, haar persoonlijkheid wordt alleen maar donkerder. Ik kan begrijpen dat sommige mensen meer met Abby hebben dan met Ellie op een gegeven moment, ze hebben haar karakter volledig om zeep geholpen IMO.
Moet zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat iemand nog een zonnestraaltje is na dit allemaal meegemaakt te hebben. Ik vond het juist wel realistisch..

Maarja ik ben ook groot fan van deel 2 en vond het echt een vet spel. Speel zelf gitaar en heb de afgelopen dagen al aardig vaak Future Days gepingeld.

[ Voor 6% gewijzigd door 038Zwolle op 26-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:34:
[...]

Ligt heel erg aan de game en hoe het op Youtube gepresenteerd wordt. Voor games die gericht zijn op het vertellen van een verhaal, zoals TLoU, Telltale games of die van Quantic Dream haal je er meer dan genoeg uit, als je interesse puur naar het verhaal uitgaat. Goed voorbeeld in het geval van TLoU2 is de playthrough van MKIceAndFire (logischerwijs: niet bekijken of comments lezen als je niet gespoiled wil worden):

YouTube: THE LAST OF US 2 Gameplay Walkthrough Part 1 FULL GAME [1080p HD PS4...

Hij gaat op z'n gemak in ~21 uur door het spel, zonder irritant commentaar of andere reacties. Puur gameplay. Als dit volgens jou geen goede indruk van TLoU2 geeft, dan ben ik erg benieuwd naar jouw argumenten.

[...]

Maar iemand overtuigen is sowieso zeldzaam en zou niet het primaire doel van deelname aan een discussie moeten zijn. Het is waardevol, omdat je gedwongen wordt over een onderwerp na te denken, je argumenten op een rijtje te zetten en leert die zorgvuldig te formuleren. Wie weet levert het nog waardevolle nieuwe inzichten op ook. Als je het puur doet voor de winst en afhaakt, omdat je vind dat er geen winst te behalen is, dan doe je jezelf volgens mij tekort. Niet dat ik meta-discussie wil starten over de waarde van discussie, overigens :P
Je hebt helemaal gelijk. En wat jij aanhaalt, zo bedoelde ik het ook.
Na het teruglezen van mijn zin, snap ik de verwarring. In mijn hoofd kwam het anders over ;)

Inmiddels zelf ook enkele uren gespeeld en ik deel de mening van het gros hier.

Bijzonder mooi gemaakt. Ikzelf ging er niet helemaal blanco in maar vond sommige scènes toch nog steeds erg gaaf.
Morgen weer verder.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Multiplayer wel maar geen single player DLC: https://nl.ign.com/the-la...eft-geen-plannen-voor-dlc

Left behind vond ik wel een hele goede DCL overigens. Jammer dat ze dat dit keer niet doen.

Dit is ook wel leuk om te lezen, gaat over de facial animaties: https://nl.ign.com/the-la...at-we-ooit-in-games-zagen

Wel bijzonder dat het dus systematische facial animatie is. Hopelijk komt hier ooit een standaard voor, zodat iedereen hier gebruik van kan maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
038Zwolle schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:58:
Moet zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat iemand nog een zonnestraaltje is na dit allemaal meegemaakt te hebben. Ik vond het juist wel realistisch
Absoluut, maar het is lastige om mee te identificeren of begrip opbrengen voor een protagonist met zo'n persoonlijkheid IMO, dus waarom zou je iets om haar geven (als je bijv. deel 1 niet hebt gespeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Je bedoelt de persoonlijkheid van een vrouw die zich aardig volwassen weet te gedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwevolger schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:07:
Je bedoelt de persoonlijkheid van een vrouw die zich aardig volwassen weet te gedragen?
Nee, ik bedoel de persoonlijkheid van een op wraak beluste, getraumatiseerde 18/19 jarige die haar (het) leven niets waard vindt, omdat ze niet mocht doodgaan voor een, IMO kansloze, poging een remedie te vinden voor een infectie waaraan de mensheid of zeker de beschaving al lang gelden ten onder is gegaan. Troosteloos, harteloos, weinig menselijks meer aan te ontdekken.
Allemaal consistent binnen de kaders van het verhaal, maar het maakt een waardeloze protagonist IMO. Dat zelfde probleem had ik bijvoorbeeld ook bij Wolfenstein: The New Colussus, waarin ze van B.J. Blazkowicz een in zelfmedelijden wegkwijnende zwakkeling hebben gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Kwistnix op 26-06-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Nee, ik bedoel de persoonlijkheid van een op wraak beluste, getraumatiseerde 18/19 jarige die haar (het) leven niets waard vindt, omdat ze niet mocht doodgaan voor een, IMO kansloze, poging een remedie te vinden voor een infectie waaraan de mensheid of zeker de beschaving al lang gelden ten onder is gegaan. Troosteloos, harteloos, weinig menselijks meer aan te ontdekken.
Welkom bij een realistisch spel. Dit is toch precies hoe het in het echt zou gaan? Wat is daar mis mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
SH-FR schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:19:
[...]

Daarnaast mag wel eens gezegd worden dat ND ballen heeft getoond. Dat het niet bij iedereen goed valt oké, ik heb er in ieder geval wel van genoten.
Hoezo, door op de bekende bandwagon te springen? ik zie niet dat daar moed voor nodig is in deze tijd. Kan ze hoogstens wat minder winst hebben opgeleverd, maar of dat nou van moed getuigt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:22:
Welkom bij een realistisch spel. Dit is toch precies hoe het in het echt zou gaan? Wat is daar mis mee dan?
Mogelijk, maar het levert naar mijn mening gewoon geen goede ervaring op, omdat ik mij er continue aan erger. Dat is het hele probleem met realisme willen nastreven in een spel. Tot op zeker hoogte werkt dat in het voordeel van het spel, maar er is een (niet makkelijk aan te wijzen) omslagpunt, waarop de focus op realisme juist in de weg gaat zitten - daar had ik bij Red Dead Redemption 2 veel last van. Sowieso moet de illusie van realisme vaak keihard in elkaar vallen, om nog enige vorm van gameplay te kunnen handhaven. Honderden mensen zonder morren afmaken bijvoorbeeld.
Maar het is hier vooral een gevolg van de verhaalvertelling. Een van de redenen waarom ik liever een ander verhaal had gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Kwistnix op 26-06-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:31:
[...]

Mogelijk, maar het levert naar mijn mening gewoon geen goede ervaring op, omdat ik mij er continue aan erger. Dat is het hele probleem met realisme willen nastreven in een spel. Tot op zeker hoogte werkt dat in het voordeel van het spel, maar er is een (niet makkelijk aan te wijzen) omslagpunt, waarop de focus op realisme juist in de weg gaat zitten - daar had ik bij Red Dead Redemption 2 veel last van. Sowieso moet de illusie van realisme vaak keihard in elkaar vallen, om nog enige vorm van gameplay te kunnen handhaven. Honderden mensen zonder morren afmaken bijvoorbeeld.
Ik kan mij nou juist heel erg ergeren aan de geforceerde humor die tegenwoordig overal in moet zitten,dat zie je in films, spellen etc. Waarom moet alles grappig zijn en luchtig zijn? Ik hou nou juist van wat donkerder en realistischer. Daarom ben ik ook een groot fan van horror films, geen geforceerde humor. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:35:
Ik kan mij nou juist heel erg ergeren aan de geforceerde humor die tegenwoordig overal in moet zitten,dat zie je in films, spellen etc. Waarom moet alles grappig zijn en luchtig zijn? Ik hou nou juist van wat donkerder en realistischer. Daarom ben ik ook een groot fan van horror films, geen geforceerde humor. Heerlijk!
Eens, donker is ook niet erg. Ik heb inmiddels ook wel genoeg van bijvoorbeeld al die Marvel films, waarin er geen gevolgen zijn (tot op zekere hoogte) en alles luchtig gehouden wordt met 1 grap iedere 10 seconden. Maar TLoU was ook donker, deel 2 ervaar ik anders, meer pikzwart. Er ontbreekt een balans wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Ik merk toch dat @Kwistnix vooral niet blij is hoe het verhaal niet is gegaan zo als hij had gewild en om deze reden het verhaal als kwalitatief niet goed bestempeld. Nou in het echte leven wordt het sprookjes leven ook niet door iedereen geleefd, depressieve mensen bestaan ook in het echt. Dit op een mooie representeren in een film heeft misschien nog wel meer charme dan een happy ending verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
[quote]038Zwolle schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:58:
[...]

Moet zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat iemand nog een zonnestraaltje is na dit allemaal meegemaakt te hebben. Ik vond het juist wel realistisch..
/quote]
En Dina dan, ik vind haar een stuk vrolijker in deze game dan Ellie. Niet zozeer in wat ze zegt, maar haar houding komt mij een stuk sympathieker/luchtiger over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwevolger schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:39:
Ik merk toch dat @Kwistnix vooral niet blij is hoe het verhaal niet is gegaan zo als hij had gewild en om deze reden het verhaal als kwalitatief niet goed bestempeld.
In essentie klopt dat wel. Hoewel ik niet echt een verhaal in mijn hoofd had. Ik vond het einde van deel 1 eigenlijk prima. Zoals ik al eerde aangaf is voor mij een van de grootste struikelblokken:
spoiler:
Hoe ze met Joel zijn omgegaan. Ik kan daar geen begrip voor hebben en dan houdt het denk ik vrij snel op. Maar het is zeker niet het enige aspect van het verhaal wat mij niet zint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:44:
[...]

In essentie klopt dat wel. Hoewel ik niet echt een verhaal in mijn hoofd had. Ik vond het einde van deel 1 eigenlijk prima. Zoals ik al eerde aangaf is voor mij een van de grootste struikelblokken:
spoiler:
Hoe ze met Joel zijn omgegaan. Ik kan daar geen begrip voor hebben en dan houdt het denk ik vrij snel op. Maar het is zeker niet het enige aspect van het verhaal wat mij niet zint.
Maar je zegt eigenlijk gewoon dat je een compleet andere game had willen zien.

spoiler:
Dit is een verhaal over wraak van iemand die haar vader verloren heeft omdat Joel een “verkeerde” keuze heeft gemaakt. Dat script, of de basis ervan, lag er al in de eerste game. Joel vond zn liefde voor Ellie belangrijker dan een vaccin voor de mensheid.

Het gevolg is dat de dochter van de arts wraak neemt op Joel. Of dat terecht is is al een discussie op zich. Ik kreeg namelijk sympathie voor Abby en ik denk ieder rationeel persoon. Jij had Joel graag zien leven blijkbaar maar Joel was klaar want Joel had op niemand wraak te nemen. Joel is een karakter die vanaf deel één al niet op zoek was naar avontuur. Hij wilde Ellie helemaal niet wegbrengen.

Wat had Joel in dit deel moeten doen dan? Ze zijn denk ik heel trouw aan zijn karakter gebleven. En voor dat karakter was geen plek meer in de rest van het verhaal.

Wat je nu krijgt is een meid die haar vader verloren is en wraak neemt. Het gevolg is Ellie die wraak neemt voor de moord op haar eigen vaderfiguur.

De cliffhanger in het einde van deel één vind ik echt heel mooi door middel van flashbacks uitgelegd. Maar ik zie niet in hoe gameplay met Joel dit verder vorm had kunnen geven in deel twee.

Vindt je dit nu allemaal onzin als in het zo uitleg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
Andyk125 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Niet helemaal mee eens. Snap je punt, maar een game spelen, en echt beleven, of via playtroughs kijken is mijn inziens echt een wereld van verschil.

Je kijkt toch ook denk ik niet de hele game, dus 24 uur zeg maar, via playtrough?
Je kan op basis daarvan een mening vormen en dus ook meepraten, maar een game valt en staat vind ik als beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
ArnoldSmiley schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Niet helemaal mee eens. Snap je punt, maar een game spelen, en echt beleven, of via playtroughs kijken is mijn inziens echt een wereld van verschil.

Je kijkt toch ook denk ik niet de hele game, dus 24 uur zeg maar, via playtrough?
Je kan op basis daarvan een mening vormen en dus ook meepraten, maar een game valt en staat vind ik als beleving.
Je snapt mijn punt blijkbaar niet, die beleving of emotie is toch nou net het gene waar helemaal niet over gediscussieerd wordt.

We kijken puur naar het verhaal en dat verandert niet of je nu speelt of niet. Men vindt dat men niet mag of kan mee praten over het verhaal als men het niet gespeeld heeft en dat is grote onzin. We praten niet over emotie of belevenis puur het verhaal daar verandert niets aan of je het nu speelt of niet.

Daarbij mag iedereen praten en discussiëren over The last of us 2 waarover die wil, dat was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 07:56
Andyk125 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:46:
[...]

Je snapt mijn punt blijkbaar niet, die beleving of emotie is toch nou net het gene waar helemaal niet over gediscussieerd wordt.

We kijken puur naar het verhaal en dat verandert niet of je nu speelt of niet. Men vindt dat men niet mag of kan mee praten over het verhaal als men het niet gespeeld heeft en dat is grote onzin. We praten niet over emotie of belevenis puur het verhaal daar verandert niets aan of je het nu speelt of niet.

Daarbij mag iedereen praten en discussiëren over The last of us 2 waarover die wil, dat was mijn punt.
Ik zou het bij veel andere games met je eens zijn, maar juist bij deze game hangt het zo met elkaar samen dat je dat niet helemaal los kan trekken van elkaar. De manier waarop het verhaal je 'lucht' geeft na intense gameplay momenten of juist de gameplay de emotie versterkt van de verhaalmomenten hangt heel erg met elkaar samen in dit deel.

PSN: MrMistral

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
Pfft echt waar die negatieve reviews over gaan. Ben nu bijna 10 uur aan het spelen en heb net
spoiler:
het ziekenhuis
gehad. Wat een spanning en actie! En dan begon het ook nog net even te onweren buiten, extra beleving. Lees het een en ander over playthroughs kijken hier, maar dat geeft je toch echt een andere beleving. En no way dat je dan 20 uur gaat zitten kijken.
spoiler:
En Nora's hoofd zelf inmeppen geeft toch een hele andere beleving dan het iemand anders zien doen

Ik ga weer lekker verder spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenny_026 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Maar je zegt eigenlijk gewoon dat je een compleet andere game had willen zien.

spoiler:
Dit is een verhaal over wraak van iemand die haar vader verloren heeft omdat Joel een “verkeerde” keuze heeft gemaakt. Dat script, of de basis ervan, lag er al in de eerste game. Joel vond zn liefde voor Ellie belangrijker dan een vaccin voor de mensheid.

Het gevolg is dat de dochter van de arts wraak neemt op Joel. Of dat terecht is is al een discussie op zich. Ik kreeg namelijk sympathie voor Abby en ik denk ieder rationeel persoon. Jij had Joel graag zien leven blijkbaar maar Joel was klaar want Joel had op niemand wraak te nemen. Joel is een karakter die vanaf deel één al niet op zoek was naar avontuur. Hij wilde Ellie helemaal niet wegbrengen.

Wat had Joel in dit deel moeten doen dan? Ze zijn denk ik heel trouw aan zijn karakter gebleven. En voor dat karakter was geen plek meer in de rest van het verhaal.

Wat je nu krijgt is een meid die haar vader verloren is en wraak neemt. Het gevolg is Ellie die wraak neemt voor de moord op haar eigen vaderfiguur.

De cliffhanger in het einde van deel één vind ik echt heel mooi door middel van flashbacks uitgelegd. Maar ik zie niet in hoe gameplay met Joel dit verder vorm had kunnen geven in deel twee.

Vindt je dit nu allemaal onzin als in het zo uitleg?
Inderdaad en jouw uitleg is zeker geen onzin.
spoiler:
Joel heeft ook geen plaats in dit verhaal, maar er waren zoveel andere mogelijkheden geweest, waarin dat wel zo had kunnen zijn. Het verhaal omtrent de vicieuze cirkel van wraak is op zich al niet heel boeiend. Het is zeker geen briljant nieuw inzicht en nogal simplistisch als basis om een heel verhaal aan op te hangen naar mijn mening.

Ze hadden ook de relatie tussen Ellie en Dina bijvoorbeeld goed kunnen uitwerken in het begin, echt de tijd daarvoor nemen. Zodat je het verlies voelt, net als bij de dochter van Joel. Dina had iemand op 10 jarige leeftijd vermoord om haar moeder te redden. Dat had net zo goed aanleiding kunnen zijn voor een wraakplot (dat Abby de dochter van die dokter was, is er ook maar bij verzonnen als excuus om de bal te doen rollen). Ellie zou haar kwijt geraakt kunnen zijn, zoals ze Riley is kwijt geraakt en daarvoor op wraak belust zijn. Joel had haar kunnen vergezellen, dan had je die oude dynamiek terug en nog meer kunnen uitwerken, inclusief het conflict tussen die twee. Hell, Joel had dan zelfs dood kunnen gaan tegen het einde wat mij betreft (idealiter niet), maar op een waardige manier. De andere kant van het verhaal belichten hadden ze er wat mij betreft helemaal uit kunnen laten. Dan is de focus veel scherper, het verhaal sleept dan ook niet zo lang. Veel meer gericht op Ellie en Joel en hun relatie en conflict, daar kan je ook veel interessante dingen mee doen in mijn beleving.

Zomaar een mogelijk alternatief in eenzelfde wraak setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArnoldSmiley schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:39:
Bartske schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:56:
En no way dat je dan 20 uur gaat zitten kijken.
Yes way. Sterker nog ik ben er nu een tweede keer echt voor gaan zitten met kladblok er bij om aantekeningen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vestendrie
  • Laatst online: 30-07 18:50
Als je zoveel tijd stopt in het bekijken van een game, ga het dan spelen! Echt, dat snap ik gewoon niet. Als het dan niet bevalt kun je het altijd weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vestendrie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:26:
Als je zoveel tijd stopt in het bekijken van een game, ga het dan spelen! Echt, dat snap ik gewoon niet. Als het dan niet bevalt kun je het altijd weer verkopen.
Omdat ik nog steeds geen interesse heb om het spel te spelen of te steunen.
Hoewel sommige encounters wel heel erg goed uitzien hoor, ben nu weer bij:
spoiler:
De metro in Seattle, waar ze in gejaagd worden door de WLF, maar die ook vol infected zit. Waar ze ook voor het eerste de Shamblers tegenkomen. In dat soort secties schittert het spel echt! Deed mij ook denken aan zo'n zelfde sectie vrij aan het begin in deel 1, waar je met Joel, Tess en Ellie doorheen moet sneaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:03:
[...]

spoiler:
Joel heeft ook geen plaats in dit verhaal, maar er waren zoveel andere mogelijkheden geweest, waarin dat wel zo had kunnen zijn. Het verhaal omtrent de vicieuze cirkel van wraak is op zich al niet heel boeiend. Het is zeker geen briljant nieuw inzicht en nogal simplistisch als basis om een heel verhaal aan op te hangen naar mijn mening.

Ze hadden ook de relatie tussen Ellie en Dina bijvoorbeeld goed kunnen uitwerken in het begin, echt de tijd daarvoor nemen. Zodat je het verlies voelt, net als bij de dochter van Joel. Dina had iemand op 10 jarige leeftijd vermoord om haar moeder te redden. Dat had net zo goed aanleiding kunnen zijn voor een wraakplot (dat Abby de dochter van die dokter was, is er ook maar bij verzonnen als excuus om de bal te doen rollen). Ellie zou haar kwijt geraakt kunnen zijn, zoals ze Riley is kwijt geraakt en daarvoor op wraak belust zijn. Joel had haar kunnen vergezellen, dan had je die oude dynamiek terug en nog meer kunnen uitwerken, inclusief het conflict tussen die twee. Hell, Joel had dan zelfs dood kunnen gaan tegen het einde wat mij betreft (idealiter niet), maar op een waardige manier. De andere kant van het verhaal belichten hadden ze er wat mij betreft helemaal uit kunnen laten. Dan is de focus veel scherper, het verhaal sleept dan ook niet zo lang. Veel meer gericht op Ellie en Joel en hun relatie en conflict, daar kan je ook veel interessante dingen mee doen in mijn beleving.

Maar belanden we nu niet heel snel in de discussie dat Gandalf de Eagles direct had kunnen bellen om Frodo naar de berg te vliegen? Of om Indiana Jones niet in deel 1 mee te laten doen omdat ie geen rol had in het uiteindelijke resultaat van de film?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Omdat ik nog steeds geen interesse heb om het spel te spelen of te steunen.
Hoewel sommige encounters wel heel erg goed uitzien hoor, ben nu weer bij:
spoiler:
De metro in Seattle, waar ze in gejaagd worden door de WLF, maar die ook vol infected zit. Waar ze ook voor het eerste de Shamblers tegenkomen. In dat soort secties schittert het spel echt! Deed mij ook denken aan zo'n zelfde sectie vrij aan het begin in deel 1, waar je met Joel, Tess en Ellie doorheen moet sneaken.
Je hebt geen interesse om het spel te spelen of te ondersteunen. Maar vervolgens kijk je wel 25 uur lang youtube filmpjes om te bekijken hoe iemand anders het spel speelt. Dat rijmt voor mij niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenny_026 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:39:
Maar belanden we nu niet heel snel in de discussie dat Gandalf de Eagles direct had kunnen bellen om Frodo naar de berg te vliegen? Of om Indiana Jones niet in deel 1 mee te laten doen omdat ie geen rol had in het uiteindelijke resultaat van de film?
Dat gaat meer over plot holes / extreme toevalligheden, of dingen die als zodanig gezien worden. Die zitten ook in dit verhaal, maar daar heb ik het nog niet eens over.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:42:
Je hebt geen interesse om het spel te spelen of te ondersteunen. Maar vervolgens kijk je wel 25 uur lang youtube filmpjes om te bekijken hoe iemand anders het spel speelt. Dat rijmt voor mij niet helemaal...
Yes. Dat ik daarmee het spel niet steun door een aanschaf lijkt mij vrij vanzelfsprekend. Het waarom, ik wil 't gewoon begrijpen denk ik. Ik heb een redelijke (ongezonde :P) obsessie met deel 1 als het nog niet duidelijk was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Dat gaat meer over plot holes / extreme toevalligheden, of dingen die als zodanig gezien worden. Die zitten ook in dit verhaal, maar daar heb ik het nog niet eens over.

[...]

Yes. Dat ik daarmee het spel niet steun door een aanschaf lijkt mij vrij vanzelfsprekend. Het waarom, ik wil 't gewoon begrijpen denk ik. Ik heb een redelijke (ongezonde :P) obsessie met deel 1 als het nog niet duidelijk was :)
Veranderen ga je het sowieso niet doen
Je weet nu het verhaal en dan? Dan moet je het afsluiten bij deel 1 en niet meer nadenken over deel 2 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:14:
[...]

Veranderen ga je het sowieso niet doen
Je weet nu het verhaal en dan? Dan moet je het afsluiten bij deel 1 en niet meer nadenken over deel 2 toch?
Yep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vestendrie
Zo, vanaf 16.00uur 3 weken vakantie. Dan moet het wel lukken om dit meesterstuk uit te kunnen spelen lijkt me.

spoiler:
Ben nog steeds bij dat stuk in Hillcrest. Net voor het eerst de honden moeten afmaken :( De emoties die vrijkomen zodra het baasje erachter komt dat hun hond dood is. Zit gewoon naar een stukje GTST te kijken dan. DRAMA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Andyk125 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:46:
[...]

Kom op zeg, lekker volwassen om iets als 'grote onzin' weg te zetten.
Wat jij hier doet is enkel maar rechtvaardigen een mening te hebben over iets wat je niet gespeeld hebt. En een game speel je, die kijk je niet. Anders had het wel een film geheten he, denk je niet?

Je discussieert maar een eind raak hoor, moet ieder voor zich weten. Maar vrijwel alle negatieve meningen zijn van mensen die de game niet gespeeld hebben. En 9 van de 10 maken zichzelf wijs dat ze het niks vinden omdat ND niet heeft gedaan wat zij in hun TLOU straatje vinden passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:03:
[...]

spoiler:

Serieus??? Je gaat 2 x 24 uur gameplay kijken met een kladblok in de aanslag om je kritiek te kunnen onderbouwen? En dan kom je aan met een verhaallijntje zoals jij die had willen zien????

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

MazeWing

The plot thickens...

Kwistnix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Allemaal consistent binnen de kaders van het verhaal, maar het maakt een waardeloze protagonist IMO. Dat zelfde probleem had ik bijvoorbeeld ook bij Wolfenstein: The New Colussus, waarin ze van B.J. Blazkowicz een in zelfmedelijden wegkwijnende zwakkeling hebben gemaakt.
Ben je serieus een behoorlijk één dimensionaal character aan het vergelijken met een diep gelaagd en goed uitgewerkt personage?

Zolang er nog steeds een boel mensen (dierbaren) geïnfecteerd worden is een medicijn nog steeds iets waar erg naar uitgekeken wordt. Het opnieuw opbouwen van de mensheid gaat niet echt zolang er geen medicijn is. De dreiging op een uitbraak blijft namelijk bestaan.

Ellie had dit medicijn mogelijk kunnen zijn. En op die manier echt een betekenis gehad hebben. Een boel families, vrienden, etc. - uiteraard compleet onbekend voor haar - zouden niet uit elkaar gerukt worden, onder Ellie haar leven gaf voor het medicijn.

Daarnaast zal iedereen die in zo’n “maatschappij” moet opgroeien, nooit een vrolijk zonnestraaltje worden. Je zal een verbitterd, haast gewetenloos figuur worden. Want het leven kan zo voorbij zijn. Is het niet door een infectie (uitkaard jezelf uitgezonderd) dan wel door een andere mens...

Joel is als haar vader en is misschien wel de belangrijkste persoon in haar leven.
spoiler:
En als die dood gaat, dan wil je wraak en vergeet je haast gemakshalve maar even alle problemen die er onderling waren...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

ArnoldSmiley schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Serieus??? Je gaat 2 x 24 uur gameplay kijken met een kladblok in de aanslag om je kritiek te kunnen onderbouwen? En dan kom je aan met een verhaallijntje zoals jij die had willen zien????
Precies! Je maak mij niet wijs dat iemand 20+ (Aan eencelligen) van playthrough filmpjes gaat kijken. Waarschijnlijk fragmenten en samenvattingen om op basis daarvan je mening te vormen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scifo83
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 02:50
Ik snap de kritiek wel op dit spel.

spoiler:
Een hele verhaallijn opgebouwd rond wraak. R u kidding me. Terwijl je leeft in een geïnfecteerde wereld, hadden ze beter de focus gelegd om het virus te bestrijden of opnieuw een "avontuur" gecreëerd door naar andere nederzettingen te reizen hopende om een remedie te vinden.

Zeker die verhaallijn van Abby was ook echt zo nutteloos. Wat boeit mij dat nu dat zij een menselijke kant heeft -.- Dan nog heel dat getreuzel met die 2 kinderen erbij.

Voor mij blijft enkel nog over dat dit spel grafisch en technisch van een hoog niveau is. Maar daar blijft het dan ook bij. Door de mindere verhaallijn een 7/10 waard.

Nee geef mij dan maar Death Stranding. Mss een f*cked up verhaallijn maar tenminste gewaagd en een veel uniekere belevenis algemeen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
ArnoldSmiley schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:59:
[...]

Kom op zeg, lekker volwassen om iets als 'grote onzin' weg te zetten.
Wat jij hier doet is enkel maar rechtvaardigen een mening te hebben over iets wat je niet gespeeld hebt. En een game speel je, die kijk je niet. Anders had het wel een film geheten he, denk je niet?
Inderdaad ja ik ben aan het rechtvaardigen dat mensen die de game niet gespeeld hebben best een mening mogen hebben over het verhaal. Ik vindt het eerder onvolwassen om te denken dat men er alleen over mee kan praten als je de game zelf gespeeld hebt.

Bepaalde personen doen alsof het een zeer gecompliceerd verhaal is dit niet te bevatten is zonder de game te spelen.
En een game speel je, die kijk je niet. Anders had het wel een film geheten he, denk je niet?
Goh zou je denken, waar uit mijn meningen haal je dat ik dat niet vind? Maar daarom mag je nog wel een mening ergens over geven. Het is bekrompen en kleinzielig om te denken dat mensen die een game niet gespeeld hebben hun mening niet eens mogen geven. Hebben we hier geen vrijheid van meningsuiting?
Je discussieert maar een eind raak hoor, moet ieder voor zich weten. Maar vrijwel alle negatieve meningen zijn van mensen die de game niet gespeeld hebben.
Nogal overdreven om vrijwel alle negatieve meningen weg te zetten als mensen die de game niet gespeeld hebben. Er zijn genoeg mensen die negatief of gemixte gevoelens hebben over de game na het spelen. Maar blijkbaar weet je alles en zijn al die mensen die ook nu nog reviews plaatsen mensen die de game niet gespeeld hebben.
En 9 van de 10 maken zichzelf wijs dat ze het niks vinden omdat ND niet heeft gedaan wat zij in hun TLOU straatje vinden passen.
Ten eerste heb ik mij nergens over uitgelaten dat de game niks is. En ook anderen in dit forum zie ik nergens zeggen dat de game niks is, misschien dat ze de richting welke ze op zijn gegaan niet datgene is waarop ze op gehoopt hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Andyk125 op 27-06-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Andyk125 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Inderdaad ja ik ben aan het rechtvaardigen dat mensen die de game niet gespeeld hebben best een mening mogen hebben over het verhaal. Ik vindt het eerder onvolwassen om te denken dat men er alleen over mee kan praten als je de game zelf gespeeld hebt.

Bepaalde personen doen alsof het een zeer gecompliceerd verhaal is dit niet te bevatten is zonder de game te spelen.

[...]

Goh zou je denken, waar uit mijn meningen haal je dat ik dat niet vind? Maar daarom mag je nog wel een mening ergens over geven. Het is bekrompen en kleinzielig om te denken dat mensen die een game niet gespeeld hebben hun mening niet eens mogen geven. Hebben we hier geen vrijheid van meningsuiting?

[...]

Nogal overdreven om vrijwel alle negatieve meningen weg te zetten als mensen die de game niet gespeeld hebben. Er zijn genoeg mensen die negatief of gemixte gevoelens hebben over de game na het spelen. Maar blijkbaar weet je alles en zijn al die mensen die ook nu nog reviews plaatsen mensen die de game niet gespeeld hebben.

Daarbij zeg ik nergens dat de game niks is, hoe kom je daar bij?
echt mijn laatste poging wat sommige proberen uit te leggen. Nu ga ik S. King citeren. Hij probeert hier uit te leggen dat er een verschil is tussen een verhaal kennen en een verhaal kennen met meer diepgang.

Hansel and Gretel were two children with a nice father and a nice mother. The nice mother died, and the father married a bitch. The bitch wanted the kids out of the way so she'd have more money to spend on herself. She bullied her spineless, soft-headed hubby into taking Hansel and Gretel into the woods and killing them. The kids' father relented at the last moment, allowing them to live so they could starve to death in the woods instead of dying quickly and mercifully at the blade of his knife. While they were wandering around, they found a house made out of candy. It was owned by a witch who was into cannibalism. She locked them up and told them that when they were good and fat, she was going to eat them. But the kids got the best of her. Hansel shoved her into her own oven. They found the witch's treasure, and they must have found a map, too, because they eventually arrived home. When they got there, Dad gave the bitch the boot and they lived happily ever after. The End.

I don't know what you think, but for me, that version's a loser. The story is there, but it's not elegant. It's like the Cadillac with the chrome stripped off and the paint sanded down to dull metal. It goes somewhere, but it ain't, you know, boss.

Bron: the stand

In ieder geval,ik wens je veel plezier met YouTube en je kladblok. Maar toch hoop ik stiekem dat je hem toch een keer gaat spelen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Andyk125 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:28:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ten eerste heb ik mij nergens over uitgelaten dat de game niks is. En ook anderen in dit forum zie ik nergens zeggen dat de game niks is, misschien dat ze de richting welke ze op zijn gegaan niet datgene is waarop ze op gehoopt hebben.
Ik word hier oprecht moe van, en ga huer daarom ook niet meer op in. Speel die game lekker niet, en blijf vooral lekker je mening verkondigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
streamnl schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:50:
[...]
echt mijn laatste poging wat sommige proberen uit te leggen. Nu ga ik S. King citeren. Hij probeert hier uit te leggen dat je een verschil is tussen een verhaal kennen en een verhaal kennen met meer diepgang.

Hansel and Gretel were two children with a nice father and a nice mother. The nice mother died, and the father married a bitch. The bitch wanted the kids out of the way so she'd have more money to spend on herself. She bullied her spineless, soft-headed hubby into taking Hansel and Gretel into the woods and killing them. The kids' father relented at the last moment, allowing them to live so they could starve to death in the woods instead of dying quickly and mercifully at the blade of his knife. While they were wandering around, they found a house made out of candy. It was owned by a witch who was into cannibalism. She locked them up and told them that when they were good and fat, she was going to eat them. But the kids got the best of her. Hansel shoved her into her own oven. They found the witch's treasure, and they must have found a map, too, because they eventually arrived home. When they got there, Dad gave the bitch the boot and they lived happily ever after. The End.

I don't know what you think, but for me, that version's a loser. The story is there, but it's not elegant. It's like the Cadillac with the chrome stripped off and the paint sanded down to dull metal. It goes somewhere, but it ain't, you know, boss.

Bron: the stand

In ieder geval,ik wens je veel plezier met YouTube en je kladblok. Maar toch hoop ik stiekem dat je hem toch een keer gaat spelen.
Ten eerste ik zit niet op Youtube met me kladblok, volgens mij haal je personen door elkaar. Lezen is blijkbaar zelf al lastig genoeg laat staan deze te begrijpen.

En het citeren van zo'n persoon is leuk, maar slaat de plank weer mis. Ik weet niet wat je nu probeert aan te halen met zulke vergelijkingen net als die van je spruitjes. Maar hoe gaat de een het verhaal beter begrijpen als ze beide hetzelfde verhaal of boek lezen? (afgezien van dat bepaalde mensen beter kunnen lezen en begrijpen)

Volgens mij zijn er personen die het gewoon helemaal niet willen snappen of begrijpen en doen alsof dit heel ingewikkeld is. Als je de game speelt ondervindt je waarschijnlijk meer spanning en emotie, dat lijkt mij duidelijk en ben ik het helemaal mee eens. Maar het verhaal is en blijft gewoon helemaal hetzelfde, vooral als mensen exact dezelfde beelden zien.

Als iemand mee wil praten over het verhaal zonder de game te hebben gespeeld is dit dus dus gewoon mogelijk. Ik ga dit verder ook niet meer proberen bepaalde mensen duidelijk te maken, deze blijven hun mening houden en willen het niet begrijpen.

Als deze een afsluiter, misschien dat dit bepaalde mensen nog aan het denken zet. Blijkbaar zijn bij de studio van Naughty Dog tal van mensen aanwezig die niet mogen of kunnen mee discussiëren met elkaar over het verhaal van de game tijdens de ontwikkeling omdat ze de game niet eens gespeeld hebben.
ArnoldSmiley schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Ik word hier oprecht moe van, en ga huer daarom ook niet meer op in. Speel die game lekker niet, en blijf vooral lekker je mening verkondigen
Bedankt, want ik verkondig nergens dat de game slecht is en ik deze niet of nooit ga spelen. Misschien moet je mijn reacties eens echt lezen en begrijpen.
Ik maak alleen duidelijk dat iedereen mee moet kunnen praten over het verhaal van de game. Maar zelfs dat is onbegrijpbaar voor bepaalde mensen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andyk125 op 27-06-2020 10:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vestendrie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqfAWp-inCPuLTBMkaJnnYp98Pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/iWmp8Cj3q588weYn7NTHpijM.gif?f=user_large

Genieten hoor, op de zaterdagochtend al zulke gesprekken mogen aanschouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vestendrie op 27-06-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Andyk125 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:13:

Als deze een afsluiter, misschien dat dit bepaalde mensen nog aan het denken zet. Blijkbaar zijn bij de studio van Naughty Dog tal van mensen aanwezig die niet mogen of kunnen mee discussiëren met elkaar over het verhaal van de game tijdens de ontwikkeling omdat ze de game niet eens gespeeld hebben.
😅😅😅 Denk jij dat er iemand bij ND is die de game NIET gespeeld heeft?

Ignorance is a bless😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
ArnoldSmiley schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:18:
[...]

😅😅😅 Denk jij dat er iemand bij ND is die de game NIET gespeeld heeft?

Ignorance is a bless😔
Misschien nu niet meer, maar denk jij dat er tijdens de ontwikkeling van de game waarbij men hele dagen aan het werk is aan de eind van de gameontwikkeling dagen maakt van 10 tot 14 uur. Dat men nog tijd heeft om de game te spelen |:(

Ignorance is a bless inderdaad, ga jij je maar eens inlezen over de game industrie en hoe deze werkt!

Edit: En dan praat ik niet over het spelen van delen van de game, want dan mogen deze mensen er volgens jou niet over mee praten. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Andyk125 op 27-06-2020 10:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Andyk125 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Ignorance is a bless inderdaad, ga jij je maar eens inlezen over de game industrie en hoe deze werkt!

Edit: En dan praat ik niet over het spelen van delen van de game, want dan mogen deze mensen er volgens jou niet over mee praten. ;)
Och och, wat jij bent professor Dr. Gaming? Houd toch op man. Tuurlijk kan je meepraten, maar een game niet spelen en er wel een mening over hebben is hetzelfde als roepen dat neuken geweldig is terwijl je jezelf alleen maar afrukt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Ik heb eigenlijke medelijden dat jullie ervoor hebben gekozen om de game op Youtube te kijken, inplaats van het te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Andyk125 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:13:
Volgens mij zijn er personen die het gewoon helemaal niet willen snappen of begrijpen en doen alsof dit heel ingewikkeld is. Als je de game speelt ondervindt je waarschijnlijk meer spanning en emotie, dat lijkt mij duidelijk en ben ik het helemaal mee eens. Maar het verhaal is en blijft gewoon helemaal hetzelfde, vooral als mensen exact dezelfde beelden zien.
Gezien het feit dat er ook heel veel tijdens echte gameplay wordt verteld, krijg je een boel ook niet mee als je het spel niet zelf speelt (en ik ga ervan uit dat niemand 20+ uur aaneengesloten een playthrough bekijkt...).

spoiler:
Abby en Manny is een goed voorbeeld. Het gros van de chemie tussen beiden vindt plaats in de conversaties die ze hebben tijdens de gameplay. Een behoorlijk klein stuk bestaat maar uit echte filmpjes. Ook die scene waarbij Tommy met een sniper op ze schiet, wordt mede door de conversaties die ze hebben tijdens het dekking zoeken en van auto naar auto kruipen, voorzien van extra diepgang.

Zijn compleet onverwachte dood maakt het nog eens extra intenser, omdat je dit niet verwacht. Zeker niet als je dit vergelijk met 99% van de andere spellen.

Als je Manny puur zou beoordelen op de tussenfilmpjes blijft er een groot gat achter. En dat is bij veel meer personages en gebeurtenissen zo.

Daarom kun je nooit een compleet beeld vormen door enkel filmpjes te kijken. Het enige alternatief is een complete playthrough bekijken (20-24 uur) in de hoop dat de persoon die het speelt ook alles laat zien. Daarnaast ontbreekt er een boel spanning door het sneaken, etc. spanning die vaak tot een hoogtepunt komt bij een filmpje.

Vergelijk het met een vakantie: Ik kan duizenden filmpjes over een land, stad, locatie, etc. bekijken, echter weet ik pas echt hoe het is als ik er zelf een keer geweest ben. Bij the Last of Us 2 is dit precies hetzelfde ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixel Witcher
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-06 21:15
Nieuwevolger schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:59:
Ik heb eigenlijke medelijden dat jullie ervoor hebben gekozen om de game op Youtube te kijken, inplaats van het te spelen.
Als ik heel eerlijk ben, neem ik een mening van een persoon die een game op youtube/twitch kijkt ook totaal niet serieus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vestendrie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:17:
[Afbeelding]

Genieten hoor, op de zaterdagochtend al zulke gesprekken mogen aanschouwen.
Je hebt gelijk. Ik merk dat ik inmiddels hetzelfde doe als sommige voor de release en wat o.a. de reden was waarom ik ~ 1 week niet hier kwam.

Ontopic

Inmiddels ~8 uur gespeeld. En tot nu toe vind ik dit de beste game die ik gespeeld heb op de PS4. _/-\o_

Een koptelefoon is idd een aanrader voor degene die net als ik de eerste generatie heeft.

Edit: ik heb de eerste generatie PS4. Voordat de pro er was 😅

[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 27-06-2020 11:37 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

streamnl schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:22:
[...]

Je hebt gelijk. Ik merk dat ik inmiddels hetzelfde doe als sommige voor de release en wat o.a. de reden was waarom ik ~ 1 week niet hier kwam.

Ontopic

Inmiddels ~8 uur gespeeld. En tot nu toe vind ik dit de beste game die ik gespeeld heb op de PS4. _/-\o_

Een koptelefoon is idd een aanrader voor degene die net als ik de eerste generatie heeft.
Ik heb een PS4 pro (eerste generatie) en die leek soms ook op te stijgen.
spoiler:
Wat dat betreft was het wel toepasselijk in die flashback met Joel en Ellie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ontopic

Ik heb ook de eerste generatie pro en heb dit vrij makkelijk opgelost. Je moet dan de ps4 pro uit elkaar halen, op het koelelement zit allemaal stof, lucht moet daardoor heen maar na een paar jaar zit dat dus vol met stof. Wanneer je dit weg haalt is het grootste probleem opgelost. Om bij het koelelement te komen moet je ook de thermal paste van de processor vervangen. Zeker een aanrader om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Ik heb ook de eerste generatie pro en heb dit vrij makkelijk opgelost. Je moet dan de ps4 pro uit elkaar halen, op het koelelement zit allemaal stof, lucht moet daardoor heen maar na een paar jaar zit dat dus vol met stof. Wanneer je dit weg haalt is het grootste probleem opgelost. Om bij het koelelement te komen moet je ook de thermal paste van de processor vervangen. Zeker een aanrader om te doen.
Dit inderdaad. Wil je het helemaal goed doen even arctic silver op de cpu en thermal grizzly pads op de geheugenmodules.

Als je meer info wilt moet je maar effe DM-en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vestendrie
[...]

Ontopic

Ja joh weetje, het spel is net 1 week uit en dat er zoveel mensen het al uitgespeeld hebben snap ik oprecht niet. Tenzij je heel veel vrije tijd over had natuurlijk. Sowieso geen spel om met een Franse slag doorheen te slaan, dat heeft tijd nodig om bepaalde scenes te verwerken.

Vanavond rustig weer verder, want als het donker is, is het wel spannender om te spelen.

Koptelefoon gebruik ik ook hier, gewoon een must vind ik wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Net het spel ook uitgespeeld maar toch vind ik het een goed spel ondanks alle kritiek.

spoiler:
Ellie die alles kwijt raakt (inclusief de mogelijkheid om gitaar te spelen). Abby die als het waren inziet dat er meer is om voor te leven en zich middels het gevecht met Ellie "opoffert" voor Lev.

Nu maar eens uit gaan zoeken waarom zoveel mensen deze game bashen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vestendrie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Ja joh weetje, het spel is net 1 week uit en dat er zoveel mensen het al uitgespeeld hebben snap ik oprecht niet. Tenzij je heel veel vrije tijd over had natuurlijk. Sowieso geen spel om met een Franse slag doorheen te slaan, dat heeft tijd nodig om bepaalde scenes te verwerken.

Vanavond rustig weer verder, want als het donker is, is het wel spannender om te spelen.

Ik heb er 25 uur over gedaan, dus ben er zeker niet met de Franse slag doorheen gegaan. Als ik een game binnen krijg die ik heel tof vind dan doe ik voor de rest niks anders meer, (naast werken dan). Daarnaast had ik hem al een paar dagen voor release ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Vestendrie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Ik heb er een week over gedaan. In principe ''werk'' ik nog thuis. Na maanden thuis open kutten met kleinde kids die niet naar de opvang mochten, heb ik het deze week er stiekem enigzins van genomen. Vrouwlief werken om 7.30h, kids mee naar de opvang: 8.00h broodjes hamburger bakken en dan doorknallen tot 16.30 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Och een game van 20-25uur in een week is ook niet onmogelijk. Zeker niet als het een spannende game is met een goed verhaal ;) dan speel je langer door. Dat hoorde ik ook bij een aantal streamers die ik af en toe volg, de game is gewoon lastig weg te leggen.

Ik las gister dat ze op 4 miljoen verkochte exemplaren zitten binnen een week. Dat hoax 'nieuws' heeft iig geen invloed op de verkopen gehad.

[ Voor 28% gewijzigd door Chaoss op 27-06-2020 12:48 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vestendrie
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Ik heb er 25 uur over gedaan, dus ben er zeker niet met de Franse slag doorheen gegaan. Als ik een game binnen krijg die ik heel tof vind dan doe ik voor de rest niks anders meer, (naast werken dan). Daarnaast had ik hem al een paar dagen voor release ;-)
ArnoldSmiley schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Ik heb er een week over gedaan. In principe ''werk'' ik nog thuis. Na maanden thuis open kutten met kleinde kids die niet naar de opvang mochten, heb ik het deze week er stiekem enigzins van genomen. Vrouwlief werken om 7.30h, kids mee naar de opvang: 8.00h broodjes hamburger bakken en dan doorknallen tot 16.30 :9
Chaoss schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:31:
Och een game van 20-25uur in een week is ook niet onmogelijk. Als het een spannende game is met een goed verhaal ;) dan speel je langer door. Dat hoorde ik ook bij een aantal streamers die ik af en toe volg, de game is gewoon lastig weg te leggen.

Ik las gister dat ze op 4 miljoen verkochte exemplaren zitten binnen een week. Dat hoax 'nieuws' heeft iig geen invloed op de verkopen gehad.
Ik snap dat het zeker in een week kan als het een speelduur heeft van gemiddeld 25 uur. Maar het is ook een spel dat uit specifieke hoofdstukken bestaat. Je kan, nadat je een bepaalde gebied of situatie hebt doorlopen, prima het spel uitzetten en er even van bekomen. Zo probeer ik het ook te spelen, ook vanwege tijdgebrek deze week.

Dit meesterwerk behoeft tederheid en een relaxte aanpak, net als een vrouw :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:31:

Hoeveel exemplaren waren het geweest zonder de leaks/dat nieuws dan?

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Zwolle
  • Laatst online: 18-09 10:59
Oei , dat kon ik dus echt niet. Ik heb het spel na mijn werk aangeslingerd , tot diep in de nacht doorgegaan en binnen 3 dagen uitgespeeld (8 uur werk, 8 uur gamen wat wat tijd om te slapen en eten etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
038Zwolle schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:50:
Oei , dat kon ik dus echt niet. Ik heb het spel na mijn werk aangeslingerd , tot diep in de nacht doorgegaan en binnen 3 dagen uitgespeeld (8 uur werk, 8 uur gamen wat wat tijd om te slapen en eten etc)
Netjes 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
[b]Vestendrie in "[PS4] The Last of Us: Part II"Vestendrie

Dit meesterwerk behoeft tederheid en een relaxte aanpak, net als een vrouw :*)
Ben meer van de nasty slut aanpak 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Bananeman schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Waarschijnlijk ongeveer hetzelfde dat zeg ik toch :P

Je kunt het vergelijken met andere first party Sony titels en dan is 4 miljoen in een week erg goed. GoW zat bijvoorbeeld op 3,1 miljoen

[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 27-06-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananeman schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Waarschijnlijk vergelijkbaar, er zijn ook gewoon heel veel mensen die het hele nieuws omtrent die spoilers niet hebben meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vestendrie
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk vergelijkbaar, er zijn ook gewoon heel veel mensen die het hele nieuws omtrent die spoilers niet hebben meegekregen.
Denk dat er zelfs nog meer waren verkocht als er geen leaks/spoilers waren. Je hebt toch een aardig grote groep die er bewust voor koos om het spel niet te kopen vanwege de leaks/spoilers en het even wilden aankijken. Maar dit spel verbreekt iedere dag alle records. ND maalt er niet om en de meeste liefhebbers ook niet. Hun verlies zou je bijna zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk ongeveer hetzelfde dat zeg ik toch :P

Je kunt het vergelijken met andere first party Sony titels en dan is 4 miljoen in een week erg goed. GoW zat bijvoorbeeld op 3,1 miljoen
Ja dat zeg je, maar hoe weet je het? Dat was mijn vraag. 4 miljoen is natuurlijk nog steeds een enorm aantal, maar het zegt niet alles. Cijfers van GoW zijn ook niet representatief cq. relevant.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Ik zeg niet dat het niet zo is, maar nu is het gewoon giswerk. Die 4 miljoen zegt niks zonder dat je weet hoeveel mensen zijn afgehaakt (niet of nauwelijks te achterhalen overigens).

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Het is 700.000 meer dan het vorige grootste succes van van Sony, dat was spiderman met 3.3m stuks. Dan is 4m een grote sprong vooruit in het zelfde tijdsbestek. Dan zou je kunnen zeggen dat de controversie om de leaks geen effect heeft gehad op de verkopen (ik had trouwens wel verwacht dat het zou gebeuren vooraf). Daarnaast kan het in Sony zijn voordeel zijn gekomen dat veel main stream media over de controversie van de game sproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Dat kun je dus niet zeggen. Het gaat ook niet om de absolute aantallen, maar om de relatieve aantallen: wat is het verschil tussen verkoop zonder leaks, en nu de verkoop met leaks en controverse?

Nogmaals, niet te achterhalen, en dat is dus precies mijn punt.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Precies een vergelijking met andere grote PS4 titels is echt zo gek niet. GoW heeft ook een flinke fanbase, idem voor Spiderman dat is gewoon een grote ip. Als TLOU2 daar dik bovenzit dan mag je concluderen dat het geen negatief invloed heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Nee, dat mag je niet concluderen, het is (de verkoop van) appels met peren vergelijken. Maar ik hoef mijn gelijk hier niet te halen, dus verder geen discussie over nodig :)

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Ik denk juist dat uncharted 4, god of war en the last of us 2 dezelfde playerbase en fanbase representeren op de ps4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steenbok
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 01:54
Uitgespeeld, ik vond het verhaal zeer goed misschien zelfs beter dan deel 1 alhoewel ik begrijp dat andere het maar niks vonden. De graphics en gameplay waren prima evenals de combat die veel vloeiender was dan deel 1. Gunplay was wat minder maar dat was in deel 1 ook al. De PS4 pro was wel goed hoorbaar tijdens het spelen. Ik kijk uit naar het volgende spel van ND op de PS5 of het nu tlou part 3 is of een nieuwe IP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArnoldSmiley schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:11:
Net geen 21 uur. En niet alleen om kritiek te kunnen onderbouwen, maar om te kijken of er nog iets van te maken valt, voor mijn gevoel. En nee, dat is niet een verhaal zoals ik het had willen zien, maar slechts één van de oneindige mogelijkheden om
spoiler:
Joel als centraal karakter in het verhaal te houden en mogelijk een waardige dood te geven i.p.v. de travestie die TLoU2 er van heeft gemaakt. Want daar gaat het mij om.
MazeWing schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:14:

Ben je serieus een behoorlijk één dimensionaal character aan het vergelijken met een diep gelaagd en goed uitgewerkt personage?
Ik zou de B.J. uit New Order en en New Colossus niet per se één dimensionaal noemen, maar nee ik ben ze niet aan het vergelijken. Maar ik zie een parallel in hoe ze zijn karakter voor mij hebben verpest in New Colossus en hoe ze dat in TLoU2 met Ellie hebben gedaan.
Zolang er nog steeds een boel mensen (dierbaren) geïnfecteerd worden is een medicijn nog steeds iets waar erg naar uitgekeken wordt. Het opnieuw opbouwen van de mensheid gaat niet echt zolang er geen medicijn is. De dreiging op een uitbraak blijft namelijk bestaan.

Ellie had dit medicijn mogelijk kunnen zijn. En op die manier echt een betekenis gehad hebben. Een boel families, vrienden, etc. - uiteraard compleet onbekend voor haar - zouden niet uit elkaar gerukt worden, onder Ellie haar leven gaf voor het medicijn.
Dat hele medicijn was voor mij maar een kapstok voor een veel interessanter verhaal in deel 1 en een behoorlijk onrealistisch uitgangspunt. Ten eerste is het erg onwaarschijnlijk dat er überhaupt een medicijn ontwikkeld zou kunnen worden, maar zelfs dan. Er is geen overheid meer, geen infrastructuur, hoe zou massa productie kunnen werken, hoe ga je het verspreiden? De mensheid is volledig vervallen in tribale groepen die elkaar al uitmoorden om voedsel, voorraden en ideologie. Een werkend medicijn in die wereld is een ultiem machtsmiddel. Zodra het bestaan bekend zou zijn, zou iedere groep het willen hebben, de controle er over willen hebben en elkaar er voor uitmoorden. Nee, daar is in de context van de wereld van TLoU echt niet goed over nagedacht naar mijn mening. En dat niemand het daar überhaupt over heeft of dat Ellie probeert uit te leggen is een gemiste kans.
Daarnaast zal iedereen die in zo’n “maatschappij” moet opgroeien, nooit een vrolijk zonnestraaltje worden. Je zal een verbitterd, haast gewetenloos figuur worden. Want het leven kan zo voorbij zijn. Is het niet door een infectie (uitkaard jezelf uitgezonderd) dan wel door een andere mens...
Je draaft wat te ver door met mijn opmerking over zonnestraaltje of je hebt mij verkeerd begrepen. Ellie was in deel 1 ook al serieus en grimmig, maar ze had in ieder geval nog een persoonlijkheid. Die er op bepaalde moment uitkwam en de nodige verlichting bracht. Grappige opmerkingen en interacties (met Bill bijv.), de verschillende 'pun books', het feit dat ze dingen uit de 'oude' wereld niet begreep, om maar wat te noemen. In TLoU2 is haar hele persoonlijkheid weggevaagd, los van hoe het al dan niet binnen dat verhaal zou passen, vind ik haar veel minder interessant en wekt het zelfs irritatie op.
Joel is als haar vader en is misschien wel de belangrijkste persoon in haar leven.
spoiler:
En als die dood gaat, dan wil je wraak en vergeet je haast gemakshalve maar even alle problemen die er onderling waren...
Ja, hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar ik snap je punt niet helemaal.
MazeWing schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:15:
Precies! Je maak mij niet wijs dat iemand 20+ (Aan eencelligen) van playthrough filmpjes gaat kijken. Waarschijnlijk fragmenten en samenvattingen om op basis daarvan je mening te vormen.
Je hoeft mij niet te geloven hoor, maar toch is het zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Kwistnix op 28-06-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixel Witcher schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:22:

Als ik heel eerlijk ben, neem ik een mening van een persoon die een game op youtube/twitch kijkt ook totaal niet serieus.
Zie, dat is zo'n tegenstelling die ik niet begrijp. Waarom worden reviews van sites als Kotaku en Gamespot als zoete koek geslikt en zijn Youtubers niet serieus te nemen?
Er is voldoende diepgaande review content op Youtube te vinden, van mensen die hun review taak zeer serieus nemen. Het is echt niet allemaal waardeloze clickbait. Er zitten ook mensen tussen die bij grotere review toko's zijn weggegaan, om hun eigen pad te bewandelen. Ik kan daar eigenlijk alleen maar respect voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze video geeft overigens een heldere tijdslijn over de achtergrond van TLoU, de totstandkoming van TLoU2, de hype, de controverse, de reacties vanuit ND. Ik vond het erg interessant.

YouTube: The People Vs. The Last of Us Part 2 - A Messy Story, Fan Outrage & ...

[ Voor 26% gewijzigd door Kwistnix op 27-06-2020 14:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SH-FR
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-09 20:48
In tegenstelling tot bovenstaande reactie vind ik het verloop van het verhaal helemaal niet zo raar. Joel is een geweldig karakter, maar zoals Ellie het al zei: ‘Joel heeft een hoop vijanden gemaakt.’ En zo is het ook. Zijn beslissing aan het einde van deel 1 heeft natuurlijk grote gevolgen. Ik kan zeker begrijpen dat sommige spelers het verhaal met Joel anders hadden willen zien, maar de gedachtegang erachter kan ik me heel goed voorstellen. Daarnaast is het natuurlijk absoluut niet zo dat Joel het hele verhaal afwezig is, allerminst zelfs. Het verhaal was naar mijn mening gewoon zeer sterk.

Aansluitend hierop vind ik ook dat je een game alleen objectief kunt beoordelen als je deze zelf hebt gespeeld. Ik kijk soms wel eens naar gamers op YouTube maar al snel verslapt dan mijn aandacht. Ga ik het spel dan zelf spelen, blijkt de ervaring fantastisch. Veel aspecten uit een spel ervaar je alleen door zelf achter de knoppen te zitten. Dat je dingen in een spel ziet die je niet liggen, dat kan. Echter, naar mijn mening moet je een spel echt gespeeld hebben om je ervaringen ermee te kunnen delen.

Laten we er nou vooral eens van genieten dat we in een tijd leven dat zulke fantastische games uitkomen. Ik vond RDR2 al extreem goed, The Last of Us Part 2 past hier naadloos bij. Heerlijke games die je urenlang bezig houden en doen inleven in de spelwereld. Heb je het spel gespeeld en vind je het niets? Prima. Slechte reviews horen er zeker bij. Echter merk ik overal om me heen dat mensen geen ruggengraat meer hebben en alles aangrijpen om te roeptoeteren en af te kraken.

Hoe dan ook, heb zelf enorm van het spel genoten, beter dan dit zullen we het op de PS4 echt niet meer zien tot het einde van het jaar. Ik raad iedereen aan om het spel te gaan spelen, en ondergedompeld te worden in de fantastische spelwereld!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kwistnix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Zie, dat is zo'n tegenstelling die ik niet begrijp. Waarom worden reviews van sites als Kotaku en Gamespot als zoete koek geslikt en zijn Youtubers niet serieus te nemen?
Er is voldoende diepgaande review content op Youtube te vinden, van mensen die hun review taak zeer serieus nemen. Het is echt niet allemaal waardeloze clickbait. Er zitten ook mensen tussen die bij grotere review toko's zijn weggegaan, om hun eigen pad te bewandelen. Ik kan daar eigenlijk alleen maar respect voor hebben.
Youtubers leven voor subs, views en (dis)likes. Interesseert ze verder niet welke mening ze daarvoor moeten hebben. En met een zeikfilmpje heb je veel meer interactie en da's de bedoeling.

En een filmpje over hoe kut tlou2 is levert je een hoop views en subs en duimpjes van de nogal vocale zeikerds op.

En gezien de verkopen is mijn vermoeden dat het voornamelijk pc en Xbox fans zijn (kinderachtige poging een exclusive die niet op hun uberplatform uitkomt te bashen)en een handjevol makkelijk beïnvloedbare PS4 eigenaren.

Ik ben inmiddels met min 2de run op hard (oid) bezig en heb er nog steeds lol mee.

Snap alleen niet waarom mensen maar moeten blijven herhalen dat ze het niks vinden.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flagg schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:58:
Youtubers leven voor subs, views en (dis)likes. Interesseert ze verder niet welke mening ze daarvoor moeten hebben. En met een zeikfilmpje heb je veel meer interactie en da's de bedoeling.

En een filmpje over hoe kut tlou2 is levert je een hoop views en subs en duimpjes van de nogal vocale zeikerds op.

En gezien de verkopen is mijn vermoeden dat het voornamelijk pc en Xbox fans zijn (kinderachtige poging een exclusive die niet op hun uberplatform uitkomt te bashen)en een handjevol makkelijk beïnvloedbare PS4 eigenaren.
Oh ja, die zijn er genoeg, maar die heb je ook zo door. Nogmaals, het is een enorme generalisatie om op basis daarvan alle Youtube resources af te schrijven. En aan de andere kant van het spectrum kan je dat soort generalisaties ook maken jegens de grote review sites, want ook daar zit waardeloze troep tussen en die zijn ook afhankelijk van clicks. Eveneens niet eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixel Witcher
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-06 21:15
Kwistnix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Lees de zin nog eens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, mijn fout, dacht te lezen dat het ging om de Youtubers zelf, want dat is een punt dat ook wordt aangehaald hier. Ik ben het overigens nog steeds niet eens met jouw statement, maar daar is al genoeg over gezegd denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Kwistnix op 27-06-2020 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwistnix schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:23:
[...]

Ah, mijn fout, dacht te lezen dat het ging om de Youtubers zelf, want dat is een punt dat ook wordt aangehaald hier. Ik ben het overigens nog steeds niet eens met jouw statement, maar daar is al genoeg over gezegd denk ik.
Ga je de game zelf ooit nog een keer spelen? Als die goedkoper wordt bijvoorbeeld? Je blijft namelijk wel lang in dit forum hangen voor iemand die het spel nooit gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:46:
[...]
Ga je de game zelf ooit nog een keer spelen? Als die goedkoper wordt bijvoorbeeld? Je blijft namelijk wel lang in dit forum hangen voor iemand die het spel nooit gaat spelen.
Dat weet ik nog niet. Mogelijk, maar op dit moment heb ik die intentie niet. Ik hoop ook nog genoeg andere dingen te doen en ook andere games waar ik nu mee bezig ben of die binnenkort uitkomen. Ik zie 't wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk ook een volledige playthrough op Youtube van theRadbrad. De reden is dat ik deze generatie voor een Xbox One heb gekozen. Als ik het wil spelen dan moet ik een PS4 (Pro) + game aanschaffen, dus vandaar eerst de stream. Ik kijk nooit streams (ik speel liever games), maar ik moet zeggen dat het een goede indruk geeft en best vermakelijk is om te kijken. Het verhaal is sterk, zelfs mijn vriendin vroeg om de koptelefoon niet te gebruiken zodat ze het kon volgen. :P Normaal staat ze juist met dat ding te wapperen na 2 minuten gamen omdat ze last heeft van de herrie. :+

Ik heb de hele eerste game niet gespeeld, dus die bagage heb ik niet. Ik vind het er onwijs goed uitzien en het verhaal ijzersterk. Rauw en puur. Als ik dat vergelijk met Assassin's Creed waar ik onlangs 50+ uur in heb gestopt dan is dat pulp (qua verhaal). De gameplay lijkt mij ook heerlijk, ik vind de wapens en het geluid erg overtuigend. Zeer hoog niveau en het is jaloersmakend.

Heb besloten om geen PS4 te halen. Het is aanlokkelijk, maar het platform loopt op zijn einde. Ik koop denk ik wel een PS5 en dan kan het zomaar zijn dat ik deze nog ga oppakken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
Ik heb deel 1 nooit gespeeld, maar vind deel 2 (zit er nog maar een uur of 8 in) echt super. Is het de moeite waard om deel 1 ook nog op te pakken hierna of is die kwalitatief (graphics/verhaal/sfeer) een stuk minder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

sverzijl schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:04:
Ik heb deel 1 nooit gespeeld, maar vind deel 2 (zit er nog maar een uur of 8 in) echt super. Is het de moeite waard om deel 1 ook nog op te pakken hierna of is die kwalitatief (graphics/verhaal/sfeer) een stuk minder ?
De sfeer is nog steeds uitmuntend en de graphics zijn nog steeds prima, alhoewel niet te vergelijken met deeltje 2. Het verhaal is uiteraard anders, echter is de dynamiek tussen de personages (en dan vooral het praten onder het lopen, etc.) vergelijkbaar.

Ik denk dat het grootste verschil echt qua gameplay is. Dit is echt een stuk verfijnder en uitgebreider in deel 2. Ook is de pacing in mijn optiek beter in 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeanderHeirbaut
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 11:12
Deel 1 is zeker wel een aanrader. Grafisch natuurlijk wel minder, maar het was voor die tijd echt wel weer een toppunt op de PS3.

Wordt eigenlijk ook wel aangeraden om deel 1 eerst te spelen, maar ieder z'n ding natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich wel leuk hoor. Ik was nooit een groot fan van deel 1. Maar qua gameplay etc. Is het vergelijkbaar. Als je na deel 2 nog steeds in hebt om te spelen. Dan moet je zeker de remastered versie van deel 1 een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38

Vrijdag

De Zwarte

Hoe komt het dat infected soms wel, en soms weer niet reageren op je zaklamp? Runners hebben nog zicht, maar clickers zijn blind toch? Heb het idee dat ze nog wel eens reageren als ze je recht van voren naderen en je hebt je zaklamp aan, terwijl je toch stilstaat.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:18:
Hoe komt het dat infected soms wel, en soms weer niet reageren op je zaklamp? Runners hebben nog zicht, maar clickers zijn blind toch? Heb het idee dat ze nog wel eens reageren als ze je recht van voren naderen en je hebt je zaklamp aan, terwijl je toch stilstaat.
Volgens mij moet dat niet kunnen. Je krijgt in het spel ook op een gegeven moment een hint dat ze niet reageren op je zaklamp, alleen wel op snelle beweging. Heel langzaam bewegen weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:21:
[...]

Volgens mij moet dat niet kunnen. Je krijgt in het spel ook op een gegeven moment een hint dat ze niet reageren op je zaklamp, alleen wel op snelle beweging. Heel langzaam bewegen weer niet.
Ja klopt,
spoiler:
als je voor het eerst van die shamblers
tegenkomt. Maar toch kroop ik net
spoiler:
in Chinatown
onder een deur door en kwamen er meteen twee clickers op me afgestormd, terwijl ik dus heel langzaam over de vloer kroop :?

Naja, misschien een glitch maar ik neem het zekere voor het onzekere en doe wel gewoon de zaklamp uit telkens.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:10:
Ik kijk ook een volledige playthrough op Youtube van theRadbrad. De reden is dat ik deze generatie voor een Xbox One heb gekozen. Als ik het wil spelen dan moet ik een PS4 (Pro) + game aanschaffen, dus vandaar eerst de stream. Ik kijk nooit streams (ik speel liever games), maar ik moet zeggen dat het een goede indruk geeft en best vermakelijk is om te kijken. Het verhaal is sterk, zelfs mijn vriendin vroeg om de koptelefoon niet te gebruiken zodat ze het kon volgen. :P Normaal staat ze juist met dat ding te wapperen na 2 minuten gamen omdat ze last heeft van de herrie. :+

Ik heb de hele eerste game niet gespeeld, dus die bagage heb ik niet. Ik vind het er onwijs goed uitzien en het verhaal ijzersterk. Rauw en puur. Als ik dat vergelijk met Assassin's Creed waar ik onlangs 50+ uur in heb gestopt dan is dat pulp (qua verhaal). De gameplay lijkt mij ook heerlijk, ik vind de wapens en het geluid erg overtuigend. Zeer hoog niveau en het is jaloersmakend.

Heb besloten om geen PS4 te halen. Het is aanlokkelijk, maar het platform loopt op zijn einde. Ik koop denk ik wel een PS5 en dan kan het zomaar zijn dat ik deze nog ga oppakken.
Doe jezelf een plezier, haal TLOU 1 en 2 en een PS4 op MP. Als de 5 er eindelijk is...ga je deel I dan nog spelen?
Pagina: 1 ... 18 ... 34 Laatste

Let op:
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.

Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.