Positief
- De wereld
Echt geweldig gedaan, alle gebieden hebben veel sfeer en voelen grauw en ruw aan.
- Gameplay/Pacing
Was gewoon een game die super lekker wegspeelde.
Al had ik zelf wat moeite met switchen tussen wapens in de hectiek.
Ook de overgang van Gameplay naar cutscenes waren heel erg goed gedaan.
- Ellie & Dina
Leuke dynamiek en zie ze graag samen.
- Speelstijl Ellie/Abby
Ellie was meer Stealth, Abby guns blazin'.
- Flashbacks
Mijn favoriete gedeeltes zijn toch echt de flashbacks tussen Joel/Ellie.
Negatief
- Mel
Had gewoon een hekel aan haar.
- Joel
Look at how they massacred my boy...
Heb er geen problemen mee dat Joel wordt afgeslacht. Maar het had niet zo vroeg in het begin van de game gehoeven.
Denk dat het een grotere impact had gehad als je een gedeelte met Joel had gespeeld en later met Ellie. Ook hoe snel het allemaal gebeurd voelt wat geforceerd. Is niet echt hoe Joel/Tommy zouden hebben gehandeld in deel 1.
- Abby
En dan niet zo zeer het karakter. Vond de gedeeltes met Abby zelfs leuker om te doen. Maar ik had het gevoel dat ze Abby in een wat positiever daglicht probeerden te zetten. Met Ellie wordt je gedwongen dingen te doen die je met Abby niet hoeft te doen. (Voorbeeld: Hond vermoorden).
Ellie laat berouw zien als ze Nora mishandelt, als ze Owen en Mel vermoord (wat gewoon Owen's schuld was). Je ziet de spijt in haar ogen, de PTSD. In tegenstelling tot Abby die gewoon een stone cold killer is zonder empathie, maakt haar niet uit wie of wat het is. WLF? Scars? Joel? Infected? Seks met je zwangere vriendin haar vriend? Geen probleem, ze gaan er allemaal aan en het liefst zo bruut mogelijk.
Conclusie
Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers. Met Ellie als de grootste.
Ellie raakt echt alles kwijt. Vriendin, Huis, Kind, Joel, Vingers/Gitaar spelen. Voor wat? Voor wraak?.
Tommy verliest ook alles. Is kreupel, vrouw weg, oog kwijt.
Dina verliest haar liefdes (Jesse/Ellie) en haar happy ending.
en dan is er Abby... Abby "wint" op veel fronten. Wordt bevrijd uit een verschrikkelijk kamp en mag weer op weg samen met Lev. Natuurlijk verliest ze al haar vrienden.. Maar veel waren al klaar met haar na de brute moord op Joel..
De grootste ironie is nog wel dat als Ellie het los had kunnen laten, ze gewoon samen met Dina en JJ op de boerderij een gelukkig leven had kunnen hebben. Dan had Abby een eenzame dood gestorven in het strafkamp van de Rattlers...
---
Al met al vind ik het nog steeds een supergame die ik zeker nog een paar keer ga spelen. Misschien zelfs wel mijn eerste platinum. Hadden ze het verhaal anders en wellicht beter kunnen doen? Ja, ik denk van wel. Heb ik er problemen mee hoe ze het nu hebben aangepakt. Nee.